+ All Categories
Home > Documents > Progresul tehnico-stiintific si medicina in Viziunea bioeticii

Progresul tehnico-stiintific si medicina in Viziunea bioeticii

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: lalafire123
View: 722 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 126

Transcript

UNIVERSITATEA DE STAT DE MEDICIN I FARMACIE NICOLAE TESTEMIANU CATEDRA FILOSOFIE I BIOETIC

Cu titlu de manuscris: C.Z.U.: 101.1:001+165.53

GRAMMA Rodica

PROGRESUL TEHNICO-TIINIFIC I MEDICINA N VIZIUNEA BIOETICIISpecialitatea 09.00.08: Filosofia i metodologia tiinei

TEZ DE DOCTOR n tiine filosofice

Conductor tiinific: doctor habilitat n tiine filosofice, profesor universitar Teodor N. rdea

Chiinu 2007

CUPRINS INTRODUCERE................................................................................................. 3 CAPITOLUL 1. Dimensiunea moral a procesului de scientizare i tehnologizare n societatea contemporan ........................................................... 11 1.1. Repercusiuni morale n manifestarea scientismului i antiscientismului n epoca revoluiei tehnico-tiinifice ............................................................................ 13 1.2. Abordarea axiologic a cunoaterii tiinifice n condiiile culturii tehnogene .................................................................................................................. 23 1.3. Principiul antropocentrist i criza ecologic contemporan .................... 34 CAPITOLUL 2. De la tiina contemporan spre praxis prin abordare filosofico-bioetic ..................................................................................................... 43 2.1. Etica i evoluia relaiei omului cu lumea vie ............................................. 44 2.2. Cunoaterea bioetic ca necesitate a lumii biotehnologice scientofage contemporane ............................................................................................................. 55 2.3. Problema elaborrii CAPITOLUL 3. principiilor bioeticii i stabilirii imperativelor ei ................................................................................................................................ 68 Unele aspecte bioetice ale medicinii contemporane ca rezultat al informatizrii i tehnologizrii avansate ............................................ 78 3.1. Bioetica reproducerii umane n condiiile noilor tehnologii medicale. ..... 79 3.2. Problema suferinei, morii i eutanasiei din perspectiv bioetic ............ 89 3.3 Informaia drept noiune bioetic n practica biomedical actual ............ 101 SINTEZA REZULTATELOR OBINUTE .................................................... 110 CONCLUZII I RECOMANDRI ................................................................. 112 BIBLIOGRAFIE ............................................................................................. 115 ADNOTARE .................................................................................................. 123 .................................................................................................... 124 SUMMARY...................................................................................................... 125

2

INTRODUCEREActualitatea temei investigate. Problema supravieuirii omului actual devine tot mai frecvent abordat n literatura filosofico-tiinific de peste hotare, precum i n cea autohton. Este larg discutat faptul c cultura contemporan, fiind puternic determinat de raportul omului cu tiina i tehnologia, d natere unei realiti noi, artificiale, care determin viaa i necesit noi fore n lupta pentru existen. Astzi este evident fenomenul cnd tehnologiile performante devin acea for imens care influeneaz nu doar domeniul de activitate al oamenilor, dar i stilul de gndire, idealurile i sistemul valorilor n societate. Se constat o abolire a hotarelor tradiionale dintre tiin i tehnic tiina se tehnicizeaz, iar tehnica se scientific. Anume rezultatul acestei transformri i amplific influena tehnologiilor asupra sociumului. Totodat, se observ o micorare esenial a posibilitilor unui control adecvat al dezvoltrii acestora att din partea comunitii, ct i din partea organelor statale. Disocierea dintre dezvoltarea cultural a omului i evoluia sa genetic este total, dac considerm faptul c parcurgem o epoc a constituirii celor mai sofisticate arme, care au diminuat legtura omului cu natura, iar mijloacele de inhibiie natural a agresivitii nu mai pot ine sub control aceste pericole. Progresul tehnico-tiinific a minimalizat riscurile i a maximalizat beneficiile, ns acest fapt a relaxat autocontrolul i autoconstrngerea social, generaliznd o criz moral a civilizaiei contemporane [166]. Dei progresul a majorat incidena factorului uman asupra naturii i a fcut viaa mai uoar, dezvoltarea lui dup criterii de profit ne demonstreaz multitudinea efectelor negative, cu riscul de a oferi o putere necontrolat tiinei. Se observ un fenomen paradoxal al contemporaneitii, cnd progresul tiinei iniiaz scopuri aparent utile comunitii, dar o aduce i la o depravare moral. Procesul expansiunii unor tehnologii performante (biomedicale, industriale, economice, informaionale etc.) scap de sub evidena unor sisteme etice, socio-culturale i legale. Mai mult ca att, concepiile tradiionale (filosofice, etice, religioase) create pe parcursul istoriei i existente pn n prezent se dovedesc a fi inapte n faa unor noi cerine i valori ale omului contemporan. Astfel, sunt create toate premisele necesare i devine evident inevitabila apariie a unei noi concepii etice. Utilizarea intensiv i necontrolat a biotehnologiilor iniiaz reacii de rspuns chiar din partea comunitii umane. Acest fapt este motivat de tendina spre protejarea temeiurilor umane cu ajutorul unor sisteme etice, care ar face fa rezultatelor negative ale progresului tehnico-tiinific. Devine necesar eticizarea tiinei, care ar stabili la baza activitii tiinifice valori i esene umaniste, cu utilizarea unor mecanisme regulatoare morale. Totodat, etica contemporaneitii ar avea nevoie de o aplicabilitate real, fiind un instrument eficient cu utilizare practic.

3

Desigur, raionalizarea realitii prin tiin constituie o cert posibilitate de adaptare a omului la mediul su de existen. ns, devine izbitor efectul practic al tiinei care odat cu mbogirea vieii o i complic. Aceste dou aspecte aparent antinomice aduc n discuie rolul unor discipline limitrofe cu posibilitatea de a realiza o unificare euristic, creatoare, care apoi, prin baza veridic a legiferrilor adoptate, s aib aptitudinea de a nltura anomia social. n sensul unei atare interdisciplinariti apare astzi bioetica. n patosul cuceririlor societii contemporane, care prefer deseori s ignore unele aspecte morale, care pierde din sensibilitate atunci cnd e vorba despre raionamente de ordin metafizic, i care prefer neutralitatea n privina unor valori generale, bioetica ntruchipeaz i instituie noi categorii i abordri, ce se refer att la istoria omenirii ct i la viitorul ei ipotetic [138]. Societatea actual, sub presiunea insistent a tiinei devine i cmpul unor dileme morale fr precedent, avnd nevoie de noi abordri ontologice i umaniste. Bioeticii i vor fi atribuite toate forele unei creativiti morale, care va fi n stare s soluioneze conflictele aprute n rezultatul dezvoltrii domeniilor tiinifice care in de noiunile de viu i via. Concepia bioetic, avndu-i originile n idei i curente separate la nceputul secolului trecut, devine imperativul timpului prezent. n formularea acesteia o importan major constituie procesul contientizrii pericolului tehnologizrii tuturor sferelor de activitate uman, al complexitii problemelor morale, ce reies din domeniul tiinei ca fenomen socio-cultural al vieii. Naterea bioeticii are la baza sa un ir de cauze socioculturale, aprute n urma proceselor de elaborare i implementare a tehnologiilor globale contemporane i n cutarea unor metode de a stpni i a limita evoluia acestora. n primul rnd, trebuie de amintit caracterul negativ al unor inovaii tehnice cu recunoaterea lor drept pericol real pentru supravieuirea omenirii (catastrofa ecologic, armele de distrugere n mas etc.). n al doilea rnd, se observ o tehnologizare a personalitii i a vieii sociale, o inspiraie n mas a idealurilor, a aprecierilor, precum i a sistemelor de valori, urmate de o depersonalizare. i, n cele din urm, utilizarea tehnologiilor duce pn la modificarea radical a fundamentelor naturii umane i a vieii n ntregime cu apariia unor astfel de domenii care trezesc prin sine repercusiuni grave de ordin moral, cum ar fi ingineria genetic, tehnologiile reproductive, clonarea, tehnologii agrare etc. Aadar, particularitile menionate n cutarea unui sistem etico-spiritual de orientri i interpretri pentru funcionarea cunoaterii tiinifice i-au gsit reflectarea anume n bioetic. Relevarea rdcinilor bioeticii, care pornesc din tradiiile culturii anglo-americane, precum i dezvluirea premiselor teoretico-filosofice, tiinifice i religioase, reprezint condiiile de transformare a bioeticii din forma sa primar de orientare etic ntr-o etic global a civilizaiei contemporane, o etic necesar supravieuirii umane. 4

Gradul de studiere a temei. Fondator al bioeticii este considerat biologul american Wan Rensselaer Potter (1911-2001), care pentru prima dat a utilizat acest termen n articolul su Bioetica tiin a supravieuirii aprut n anul 1970, oprindu-se mai pe larg asupra semnificaiei lui n lucrarea sa Bioetica - o punte spre viitor, ce a vzut lumina tiparului n anul 1971. ns, idei despre necesitatea crerii unei etici globale, care ar avea drept scop protejarea vieii n toate formele ei de manifestare au fost emise nc la nceputul secolului al XX-lea. n acest sens trebuie menionate cercetrile ecologului i scriitorului american Oldo Leopold (1887-1948), care vorbete despre o form nou, ecologic a eticii contemporane, numite etica Pmntului, n care omul nu mai este privit ca stpn al naturii dar e considerat drept membru al comunitii biologice, reprezentant al biosferei. Idei similare sunt expuse i n lucrrile marelui savant medic, filosof, teolog, muzician Albert Schweitzer (1875-1965), laureat al Premiului Nobel pentru Pace care promoveaz conceptul eticii evlaviei pentru via. Pe parcursul secolului al XX-lea mai muli filosofi, teologi, ecologi i medici au expus din diferite puncte de vedere problema relaiei omului cu viul ce l nconjoar, trecnd de la o extrem la alta, de la cea utilitarist pn la cea radicalaltruist, pn la negarea total a progresului tehnico-tiinific i ntoarcerea la societatea tradiional. Bioetica i-a gsit interpretarea i n lucrri cu caracter religios, fiind promovat larg de doctrina cretin i cptnd statut de disciplin n cadrul instruirii teologice. Ideile bioeticii le gsim i n concepiile unor ecologi contemporani, care o combin cu convingerile ecoeticii, ajungnd pn la o unificare complet a acestora. n lumea biomedical bioetica tinde s se apropie la maximum de etica i deontologia profesional, datorit medicului american Andre Hellegers, care o consider drept o fundamentare a moralei medicale, propunnd-o ca model valoric medicului contemporan. n aceast ordine de idei bioetica pierde din sensul su primar, potterian, atribuindu-i-se principiile i funciile eticii medicale. Aadar, la sfritul secolului al XX-lea se observ un dezacord n interpretarea bioeticii, fapt ce a determinat cercettorii s elaboreze i s stabileasc nite criterii tiinifice de determinare a acesteia, apelnd la premisele istorice, tiinifice, teoretice, religioase i culturale de apariie a ei. Bioetica ncepe s fie studiat ca domeniu tiinific interdisciplinar i nu doar ca orientare etic. n prezent studiaz problema dat coala din Kiev, Ucraina (Iu.M. Kundiev, V.L. Kulinicenko, S.V.Vekovinina, V.N. Zaporojan .a.), coala din Rusia (B.G. Iudin, T.N. Pavlova, A.P. Ogurov, A.I. Ivaniukin, P.D.Ticenko, V.I.Pocrovski .a.), Bioetic, catedre universitare cu specialiti profesioniti. coala din Romnia (C. Maximilian, V. Astrstoae, Gh. Scripcaru, S. Nicolau .a.), coala din Italia, unde exist multe institute de

5

n Republica Moldova fenomenul bioeticii a nceput s fie studiat la mijlocul anilor `90 ai secolului trecut, de ctre savantul Teodor N.rdea, care era preocupat, n special, de problemele supravieuirii omenirii. Astfel, datorit lui, pentru prima dat n ntreg spaiu ex-sovietic a fost iniiat un studiu aprofundat al bioeticii. Pn n prezent au fost organizate unsprezece conferine tiinifice cu tematic bioetic, publicate manuale, monografii, un dicionar, numeroase articole att n ar, ct i peste hotarele ei. Se poate de afirmat cu certitudine c n Republica Moldova a fost fondat o coal autohton de bioetic, n cadrul creia se efectueaz diverse investigaii a problemelor bioeticii, se elaboreaz principii i imperative, se traseaz sarcini pe viitor, se stabilesc perspectivele acestei discipline. n perioada respectiv s-au consolidat relaiile de colaborare n domeniu cu colectivele tiinifice din alte ri. Scopul i obiectivele tezei. Multitudinea de tradiii, convingeri, concepii morale aprute, bulversarea unor valori aparent imuabile, pierderea unor idealuri n absena altora, vidul etic existent n societatea contemporan condiioneaz actualitatea problemei privind viitorul moral al comunitii umane i o dat cu aceasta supravieuirea ei. Complexitatea cauzelor enumerate mai sus are mai multe explicaii, ns cea mai esenial i convingtoare este dezvoltarea furtunoas a tiinei i tehnicii. Informatizarea, tehnologizarea, scientizarea sociumului sunt fenomene greu de evitat astzi n condiiile unui progres continuu, care i-a modificat radical vectorul intereselor, scopul principal devenind profitul i puterea. Secolul al XX-lea, fiind un secol al marilor descoperiri, este, totodat, i o epoc a incertitudinilor. Amintim doar cteva din succesele tehnico-tiinifice ale acestei perioade, care iniial aveau menire pur umanist: obinerea energiei atomice (drept rezultat au fost create bombe distrugtoare), transplantarea de organe (a dus la trafic de oameni), descifrarea codului genetic (clonarea fiinelor umane). Acest ir poate fi continuat. Totui, care este menirea progresului tehnico-tiinific? Care sunt limitele acestuia? ncotro se ndreapt societatea n care tehnologia i scientismul devin valori primordiale? Ce perspective are viul n aceste condiii? Cum trebuie s procedeze comunitatea n continuare, suportnd astfel de situaii? Lund n considerare starea de lucruri existent, am stabilit drept scop principal al studiului nostru analiza concepiilor morale, a valorilor societii determinate de impactul progresului tehnico-tiinific, urmrind, totodat, cercetarea relaiei dintre cele dou tabere ale comunitii savanii i ptura social (majoritar) care nu este implicat n activitatea tiinific, dar sufer de pe urma acesteia. Actualmente se impune conturarea statutului bioetic al omului de tiin, sunt necesare msuri concrete i eficiente de protejare a societii n impactul tiinei i tehnicii i n vederea supravieuirii ei. n acest context bioetica vede lucrurile cu totul diferit, venind cu abordri

6

noi ale problemelor create i cu rspunsuri la multe dintre acestea, n special la ntrebrile ce vizeaz viitorul omenirii. Ne-am propus o cercetare detaliat a fenomenului nominalizat, care n secolul al XXI-lea se va afla tot mai mult n atenia oamenilor de tiin i a societii n genere. Pentru atingerea scopului propus ne-am trasat urmtoarele obiective: studierea caracterului axiologic al tiinei n condiiile unei culturi tehnogene contemporane cu perpetuarea conceptual de la scientism la antiscientism i prin prisma atitudinii acestora fa de valoarea vieii; dezvluirea potenialei crize morale contemporane cu evidenierea premiselor de apariie i determinarea unor ci posibile de evitare sau soluionare a ei; evidenierea necesitii cooperrii ntre tiin, tehnic i moral, a armonizrii ritmurilor de cretere cantitativ la cele de dezvoltare calitativ, crerii unui nou sistem de valori, n care viaa s reprezinte noiunea fundamental i care s fie viabil n condiiile progresului tehnico-tiinific; aprecierea antropocentrismului drept una din cauzele principale n stabilirea conflictului dintre societate i natur, urmat de catastrofa ecologic i omnicidul global, cu naintarea biosferocentrismului ca principiu de baz n realizarea scopului de supravieuire; demonstrarea insuficienei eticilor tradiionale existente pn n prezent pentru rezolvarea contradiciilor morale actuale ale societii, aprute ca rezultat al progresului tehnico-tiinific i soluionarea problemelor ce in de pericolul pentru viul de pe planet n toate formele sale; cercetarea procesului de apariie, dezvoltare i promovare a bioeticii ca domeniu tiinific cu potenialul de a oferi rspunsuri la problemele de ordin global; analiza unor probleme bioetice din lumea biomedical, demonstrarea faptului c n condiiile unei medicini informatizate i tehnicizate este nevoie de o nou normare etic i de formarea unei noi atitudini fa de via; argumentarea viabilitii i necesitii bioeticii ca o nou etic a contemporaneitii, ca parte aplicativ a filosofiei, ca etic a supravieuirii. Suportul metodologic i teoretico-tiinific. Lucrarea este elaborat pe baza principiilor interdisciplinaritii i nsumeaz date din istoria filosofiei, filosofia moral, filosofia social, culturologie, sinergetic, precum i din tiinele biomedicale. Suportul teoretico-tiinific al disertaiei rezid, n special, din investigarea unui ir de lucrri din domeniul filosofiei tiinei i tehnicii, care demonstreaz impactul moral al progresului tehnico-tiinific contemporan. n baza postulatelor metodologice din acest domeniu ale marilor filosofi ai contemporaneitii ca E.Husserl, N.Hartmann, A.Peccei, J.Ortega y Gasset, W.Bek, K. Popper, A.King, B.Schneider etc. au fost

7

expuse caracteristicile crizei morale i culturale ale societii tehnologizate contemporane. Un reper metodologic considerabil l-au constituit i lucrrile tiinifice ale savanilor B.G.Iudin, I.T.Frolov, V.S Stepin, M.A.Rozin, V.B.Mironov - Rusia; V.Macovciuc, L.Pan, C. Maximilian - Romnia. O importan mare pentru realizarea studiului nostru au avut elaborrile savanilor autohtoni: T.N. rdea, A.D.Ursul, P.V.Berlinschi, P.M.Rumleanschi, precum i lucrrile tiinifice ale altor autori din republic publicate n materialele conferinelor tiinifice internaionale consacrate problemei existenei i supravieuirii umane, organizate de ctre catedra Filosofie i Bioetic a USMF N.Testemianu n perioada 1995-2007. La aceste conferine au fost luate n discuie probleme de importan major cum ar fi bioeticizarea, noosferizarea, informatizarea i ecologizarea societii, probleme axiologice i morale ale tiinei i tehnicii contemporane. Pentru crearea bazei teoretice a cercetrii dezvoltrii i stabilirii orientrilor etice pn la etapa contemporan am apelat la lucrrile lui E. Stere, A.A Guseinov, R.G Apresean, V.A.Kanke, O. Leopold, A. Schweitzer i V.R.Potter. Deoarece obiectivul disertaiei poart un caracter interdisciplinar, am utilizat ca suport teoretico-metodologic i studii ale unor autori de peste hotare ntr-un domeniu tiinific concret care reflect specificul moralei cel biomedical. Printre acestea sunt lucrrile medicilor i

biologilor-filosofi V. Astrstoae, Gh.Scripcaru, S. Nicolau, J.P.Soulier, A.I.Ivaniuchin, precum i ale cercettori medici autohtoni E. Popuoi, I.Mereu, C.Eco .a. Metodologia studiului se bazeaz pe principiile logico-metodologice acceptate de tiina contemporan, n special, pe principiul sistemic al cercetrii tiinifice, principiul dezvoltrii. Metodele principale de investigare au fost: metoda retrospectiv, metoda interpretativ, metoda corelaiei dintre logic i istoric, metoda abstractizrii, metoda induciei i deduciei, metoda analizei i sintezei, metoda sinergetic etc. Prin intermediul metodei istorice au fost stabilite etapele evoluiei moralei, s-a determinat cum s-a modificat atitudinea societii fa de natur, iar prin metoda analizei comparate au fost evideniate elementele comune i deosebirile eseniale ale diferitor tipuri de orientri i abordri morale n societate. Metoda structural-fucionalist ne-a permis a stabili impactul bioeticii asupra supravieuirii civilizaiei umane i interaciunea acesteia cu natura vie, biosfera, a reliefa caracterul complex al eticii vieii. Lucrarea a fost fundamentat i structurat utiliznd metoda filosofic universal cea dialectic. n scopul realizrii obiectivelor lucrrii s-a folosit un sistem de noiuni adecvate din domeniul filosofiei i metodologiei tiinei, precum i al altor tiine socioumane i biomedicale. Noutatea tiinific a rezultatelor obinute. Originalitatea tezei const n urmtoarele: Pentru prima dat n ara noastr bioetica este cercetat ca un domeniu tiinific necesar pentru asigurarea supravieuirii omenirii n condiiile informatizrii, scientizrii i tehnologizrii 8

societii contemporane. Bioetica este prezentat drept un fenomen actual n condiiile evoluiei tiinei i tehnologiilor contemporane, stabilindu-se c acesta este un reper fundamental al dezvoltri durabile, al asigurrii securitii umane. Au fost determinai parametrii interdependenei dintre progresul tehnico-tiinific i moralitate, fiind stabilite cile de realizare a dialogului dintre aceste dou domenii prin propunerea unei noi ierarhizri de valori cele bioetice, bazate pe respectul fa de orice form de existen a viului, fa de demnitatea i individualitatea acestuia, punnd accentul pe domeniul care este implicat nemijlocit cel biomedical . S-au evideniat factorii ce prezint pericol pentru supravieuirea societii umane n condiiile progresului tehnico-tiinific, fapt ce determin att criza spiritual-cultural contemporan, ct i cea ecologic global. S-au analizat valorile umane n societate, n special n sistemul sntii publice, studiind evoluia moralei sub influena repercusiunilor tehnologiilor scientofage, ale biotehnologiilor performante asupra omului. S-a efectuat evaluarea bioetico-filosofic a unor acte biomedicale contemporane, n condiiile unor tehnologii medicale avansate, dar n lipsa unor aprecieri morale prealabile a rezultatelor tiinifice i tehnice. Semnificaia teoretic i valoarea aplicativ a lucrrii const n: 1. Cercetarea influenei progresului tehnico-tiinific asupra moralitii societii contemporane, a ierarhiei valorice a acesteia, cu depistarea unor vacuumuri etice, de rezolvarea crora depinde viitorul speciei umane i al viului n general. Drept procedeu de soluionare este propus i fundamentat tiinific un mecanism netradiional interdisciplinar bioetica, care nainteaz noi principii i abordare a aciunilor omului n lupta pentru asigurarea securitii umane. 2. Promovarea unei viziuni bioetice noi n cadrul lumii tiinifice autohtone, urmrindu-se apropierea de standardele internaionale, crearea i adaptarea unui sistem etic, indispensabil declanrii investigaiilor tiinifice privitor la viu i via. 3. Rezultatele investigaiei pot fi folosite pentru elaborarea unui curs special de Bioetic pentru studenii cu specializare n filosofie, biologie, medicin, ecologie, drept, medicin veterinar, agronomie, jurnalistic etc. 4. Unele pasaje ale tezei pot fi utilizate n cadrul unor seminare instructive organizate pentru specialitii profesioniti implicai n diferite domenii tiinifice biomedicale: medici de diverse specializri, farmaciti, biologi, silvicultori, medici veterinari, geneticieni etc.

9

5. Studiul aspectului aplicativ al bioeticii faciliteaz crearea i consultarea pentru o funcionare adecvat a Comitetelor de Bioetic n Republica Moldova, att la nivel statal, ct i la cel local. 6. Rezultatele i concluziile investigaiei pot genera noi cercetri. Aprobarea rezultatelor. Cele mai importante aspecte ale tezei au fost expuse i discutate n perioada anilor 2000-2006: la edinele catedrei de Filosofie i Bioetic a USMF N.Testemianu; n cadrul conferinelor tiinifice internaionale (V-XI) organizate de catedra menionat sub genericul: Bioetic, Filosofie, Medicin practic: probleme de existen i de supravieui re a omului (2000), Progresul tehnico-tiinific, bioetica i medicina. Probleme de existen uman (2001), tiina, Tehnica, Medicina i Bioetica n strategia de existen uman: probleme de interaciune i interconexiune (2002), Bioetica, Filosofia, Economia i Medicina n strategia de supravieuire a omului: probleme de interaciune i interconexiune (2003), Bioetica, Filosofia, Economia i Medicina Practic n strategia de existen uman (2004), Bioetica, Filosofia, Economia i Medicina n strategia de asigurare a securitii umane (2005); n rapoartele prezentate la trei conferine tiinifice anuale ale colaboratorilor USMF N.Testemianu (2002-2004). Ideile principale ale lucrrii au fost prezentate la: Congresul I al filosofilor din Republica Moldova cu genericul Probleme globale contemporane i filosofia dezvoltrii locale i regionale (2001), Simpozionul tiinific internaional Ecologia, Etica, Morala organizat cu ocazia Zilei Biodiversitii (2000), conferina interuniversitar Valorile spirituale n procesul educaiei (2003), la ntrunirile internaionale: Congresul al VI- lea de Istorie a Medicinii i Bioetic (2002), Bucureti, Romnia; conferinele Declaraia Universal asupra Genomului Uman i Drepturilor Omului: statut prezent i perspective de viitor (2003), Zagreb, Croaia; Umanismul i Pacea lui Albert Schweitzer (2003), Warovia, Polonia; Congresul al II-lea pe probleme de Bioetic cu participare internaional (2004), Kiev, Ucraina. Tematica disertaiei i-a gsit reflectare n 24 articole tiinifice, publicate n revistele Revist de Filosofie i Drept, Curierul medical, n materialele conferinelor internaionale tiinifice menionate mai sus, n Analele USMF Nicolae Testemianu, dintre care 6 sunt articole cu recenzeni. Structura disertaiei. Teza const din: introducere, trei capitole structurate n cte trei paragrafe, ncheiere, concluzii i recomandri, bibliografie, adnotarea n limbile romn, englez i rus, cuvinte-cheie.

10

CAPITOLUL 1. DIMENSIUNEA MORAL A PROCESULUI DE SCIENTIZARE I TEHNOLOGIZARE N SOCIETATEA CONTEMPORAN Este incontestabil rolul i locul tiinei n viaa civilizaiei contemporane. tiina nu numai c a modificat radical producerea i economia, dar a avut o influen major i asupra altor domenii a activitii umane, restructurndu-le radical. Astfel, problemele viitorului civilizaiei contemporane nu pot fi discutate fr a lua n consideraie tendinele i perspectivele dezvoltrii tiinifice. tiina contemporan a cptat energia atomic, a descoperit sinteza multor substane chimice, a descifrat structura genetic a organismului i a ptruns tehnologia electronic. Strbtnd spaiul cosmic i crend intelectul artificial, civilizaia a atins viteza maxim a progresului tehnico-tiinific. Dar care este preul? Progresul a multiplicat forele omenirii, i-a crescut capacitatea de a supune natura, de a utiliza legitile ei n scopurile i interesele sale, deschiznd posibilitile unor beneficii enorme. Totodat apar un rnd de probleme acute de ordin social, politic, moral, medico-biologic care alturi de perspectivele optimiste poart i anumite pericole - nite predeterminri fatale [112, 120]. Condiia uman actual este pregnant marcat de schimbrile rapide i profunde care se produc n domeniul tiinei i tehnicii, ale cror rezultate ptrund n toate sferele vieii societii i ale individului uman. Noul statut al tiinei moderne este configurat de transformarea acesteia ntr-o for de producie nemijlocit (ca urmare a expansiunii funciilor sale cognitive i ale celor aplicative), de legtura sa strns cu tehnica, precum i de implementarea rezultatelor descoperirilor tiinifice n domenii tot mai vaste ale economiei, politicii, culturii, dirijrii societii etc. Societatea contemporan s-a transformat ntr-o producie de mas, iar tiina tinde s devin complimentar cu interpretri utilitariste ale consumului social. n acest context devine evident atribuirea tiinei a calitilor economice, adic de profitabilitate, iar realizrile acesteia sunt pe punct de a rsturna ntregul nostru sistem de valori, idem apare o nou axiologie impus de o nou ontologie. Proliferarea i penetrarea intens a tiinei n viaa societii modific esenial natura raportului dintre tiin i valori, conferindu-i determinri calitative noi. Astfel, rolul social al noilor tehnologii i invenii n condiiile aciunii progresului tehnico-tiinific nu se poate exercita n afara factorului uman n calitatea sa de creator, de agent care pune n aplicare rezultatele tiinei, precum i de beneficiar al cuceririlor tiinei. Cu att mai mult, aplicarea practic a rezultatelor tiinifice nu se poate dispensa de factorul uman care se constituie ca un termen mediu viu, ca un liant ntre tiin i tehnic. Tocmai aceste elemente ale realitii dintre om tiin tehnic - cultur ndeamn la evaluarea finalitii i responsabilitii social-umane a tiinei i tehnicii n funcie de 11

msura n care rezultatele lor contribuie la perfecionarea condiiei umane. Relaia menionat devine un subiect frecvent abordat n unele cercetri filosofice contemporane [3;134]. Sfera activitii omului este depit de sfera modului su de via, trece dincolo de limitele ei, mai nti tergnd-o pe cea senzorial, iar cu timpul i pe cea raional, transformndu-se ntr-o lume postuman. Aceast situaie a pus problema locului i rolului omului n realitatea nou format, care manifest o tot mai pronunat tendin de a se transforma n una inuman sau chiar lipsit de om. n societatea contemporan mai nti de toate apare problema supravieuirii omului din perspectiva raportului om-tiin. n aa caz ne referim la o lume strin omului, creat de om, dar n care el este de unul singur. Lumea devine o creaie ce capt independen fa de creatorul su, formnd o dimensiune ontologic distinct. Acionnd n conformitate cu legile sale, aceast lume devine o existen care necesit investigaii. Un astfel de caracter poart tipul culturii produse de noi, a realitii artificiale, care determin viaa i necesit noi sforri i lupte pentru existen. Astfel, prioritatea ontologic coninut n structura faptului moral transcende propria sa dimensiune, ptrunznd n densitatea complex a fiecrui demers uman. Tot ce se petrece n cuprinsul activitii umane, pn i nsi istoria ei, genereaz noi necesiti i norme, noi sensuri ale existenei i alte cmpuri ale sensibilitii umane, nct de fiecare dat noile stadii existeniale pun fa n fa, n confruntare direct, cunoaterea cu valorile umane i inter-relaia lor. Aspectul ontologic al acestei confruntri este elucidat pe larg la unii autori romni [29]. Devine evident necesitatea abordrii problemei tangenierii moralei i cunoaterii tehnicotiinifice, cu evidenierea momentelor de influenare i dependen reciproc dintre descoperirile tiinifice i ierarhizarea valoric n societate. Acest fenomen va fi studiat n cadrul capitolului urmtor, fiind prezentat drept o realitate existenial schimbat, n care apare situaia de criz a civilizaiei contemporane. Se vor aduce argumente c prin filosofie se poate ajunge la acea predispoziie, aptitudine i energie uman disponibil i istoric acumulat, de a discerne sensurile existeniale, de a controla tendinele i a guverna noile legi ale evoluiei societii, n consens cu aspiraiile i scopurile maturizate ale omului de tiin. Vom demonstra dominarea ierarhiei umaniste a valorilor, ce s-a dezvluit n contrast cu dialectica relaiei omului cu natura. Vor fi aduse dovezi n expunerea exagerat a principiului antropocentrist care va fi adus drept cauz esenial n stabilirea problemelor globale contemporane.

12

1.1. Repercusiuni morale n manifestarea scientismului i antiscientismului

n epoca revoluiei tehnico-tiinificePractica vieii sociale a omului confirm faptul c relaia dintre tiin i moral poart un caracter multilateral i neuniform. De menionat c problema corelaiei acestor dou componente ale culturii spirituale nu este una nou. Am putea-o numi chiar o problem venic i tradiional. nc n lucrrile lui Aristotel (384 322 .Hr.) este discutat dihotomia tiinei i moralei (ca nvtur despre virtute i vicii), fiind determinat diferena acestor dou pri ale activitii spirituale umane, neconcordana lor i chiar opoziia. Marele filosof considera c cunotinele nu dau garanie faptelor morale, iar tiina i morala sunt att de specifice, c se cere desprirea lor [21, p. 161-176]. Pe parcursul evolurii gndirii filosofice au fost abordate diferite atitudini, ns problema dat capt o amploare larg n etapa contemporan, cnd devin binecunoscute dou extreme n interpretarea ei. Unele coli i direcii motiveaz disocierea i contrarietatea principial a tiinei cu morala, pe cnd altele nainteaz diferite ci pentru unificarea lor. Delimitarea tiinei de moral, desprirea lor, este discutat de ctre reprezentanii a dou mari direcii total opuse cea scientiste i cea antiscientist. Dezvoltarea tiinei a dus la crearea unor bunuri colosale, - rezultate ale progresului tehnicotiinific, - dar a iniiat i fore distrugtoare, care amenin astzi civilizaia uman, devenind obiectul unor discuii aprinse n cultura i filosofia contemporan [169; 185]. tiina, n puterea globalitii rezultatelor sale iese din limitele unor dezbateri specializate filosofice sau tiinifice, i apare n cultura secolului al XXI-lea sub o form social, cu care omul i leag toate speranele de mai departe sau, dimpotriv, toate dezamgirile rezultate progresului. Starea euforic aprut ca urmare a realizrilor grandioase ale tiinei duce la stabilirea unei concepii aparte despre lume, precum i a unei atitudini socio-culturale noi. Anume acest fenomen este determinat drept scientism, care se manifest corespunztor nivelurilor contiinei sociale ca o credin n fora i capacitatea tiinei de a soluiona totalmente problemele omenirii. n forma sa evident scientismul aparine ncercrilor de a intermedia probleme de ordin filosofic prin mijloace i mecanisme tiinifice. Pentru scientismul contemporan este caracteristic credina n omnipotena tiinei i tehnicii, n capacitatea lor i chiar determinarea de a rezolva problemele venice ale moralei. Ca motivare sunt aduse raionamente de tipul : morala i-a demonstrat insuficiena, deoarece, pe parcursul mileniilor nu a reuit s dezlege problema rului i binelui, libertii i responsabilitii, datoriei i demnitii, sensului vieii. De aceea tiina trebuie i poate s le rezolve. Cu regret, statutul prestigios care a fost atribuit tiinei pe parcursul ultimelor

13

secole a dus la apariia i dezvoltarea multor forme i posibiliti de evoluie ale ei. Problema acestor perspective devine astzi actual, deoarece civilizaia tehnogen ajunge la limita declanrii unor crize globale, proces confirmat n multiple lucrri tiinifice [101; 112]. La nivel de structuri teoretice scientismul apare n forma unor construcii raionale, bazate pe absolutizarea criteriilor concret-tiinifice ale adevrului, metodelor cunoaterii i naintndu-le drept model unic veritabil att pentru cunoaterea lumii, ct i n relaia cu ea. Acesta reprezint nu doar o orientare spre a nelege raional existena, dar, totodat, i spre o raionalitate interpretat ngust. La nceputul secolului al XX-lea, ca rspuns la spiritualismul i scepticismul antiscientist care predomina n societatea francez, .Bertlo (1827-1907), unul din cei mai renumii chimiti ai lumii, scria: Moralitatea nu poate avea alte fundamentri de ct cele oferite de ctre tiin, i tot n acelai context: ...Succesele moralitii, precum n trecut, aa i n viitor, att n relaia cu personalitatea, ct i n relaia cu societatea, mereu au mers i vor merge mn n mn cu succesele tiinei. n acelai context Bertlo i atribuie tiinei calificativele de eliberatoarea i educatoarea omenirii [137, p.233-234]. Astzi devin evidente presiunile scientiste ce oblig filosofia la o revizuire a unor noiuni de baz cum ar fi: om, umanism, valoare, via, moarte .a. n general, am remarca c scientismul altereaz adevratele raporturi dintre filosofie i tiin, deoarece se pornete dinspre tiin, iar ptrunderea larg a tiinei n toate nivelurile contiinei sociale devine o norm a societii contemporane. Este creat un ideal al tiinei, care i ndreapt activitatea pe de o parte spre descoperirea adevrurilor, dar pe de alt parte ptrunde cu o agresivitate specific n cele mai intime aspecte ale vieii, avnd tendina spre expansiune, spre modificare i stpnire att a relaiilor interumane, ct i a naturii nconjurtoare, purtnd n sine un pericol iminent. Fenomenul dat este denumit de ctre unii autori [125] imperialism tiinific, unde tiina prsete limitele culturii tradiionale, orientndu-se mai nti de toate spre criteriile intratiinifice i cerinele pragmatice ale societii. Ea refuz componentelor umaniste, crend o imagine de existen n afara culturii sau chiar anticultural. Statutul impuntor a tiinei, precum i succesele progresului tehnico-tiinific duc la crearea unor orientri conceptuale scientiste specifice, care se realizeaz printr-un ir de modele sociale tehnocrate futurologice de dezvoltare. Aceste modele se bazeaz pe extrapolarea strii actuale a tiinei i influenei ei asupra civilizaiei. n ele se reflect doar latura pozitiv a progresului tehnicotiinific, iar toate prile negative care pot urma se apreciaz drept spontane, sau independente de tiina ca atare, dar legate numai de practica utilizrii rezultatelor tiinifice. n aceste modele de multe ori se observ imaginea absolutizat a tiinei i tehnicii. Ele inspir, de fapt, anume 14

orientarea tehnicist-pragmatic a statelor dezvoltate, care are tendina de a se transforma ntr-o ideologie oficial, fenomen menionat n literatura tiinific de peste hotare [132-134]. Deseori scientismul este redus pn la absolutizarea rolului unei tiine concrete, ca rezultat al unei pasiuni profesionale. Desigur, fenomenul dat este inevitabil pentru savantul care se ocup cu studierea unor probleme specifice, fiind un factor puternic al activitii cognoscibile i fr care tiina nu s-ar dezvolta. Deseori, ns, drept rezultat se petrece o difuzare a tabloului local n ncercarea de a explica probleme mult mai vaste i generale, care depesc limitele cercetrii tiinifice concrete. Un astfel de scientism apare ca o anomalie a spiritului tiinific, fapt care este evident atunci cnd omul de tiin, specializat ntr-o ramur anume, i revendic dreptul i capacitatea de a explica fenomene i procese situate n afara preocuprilor sale cu ajutorul ideilor i teoriilor din cmpul su tiinific. Rezultatul nu poate fi dect un reducionism nepermis i pgubitor. De exemplu, teoria lui Darwin cu privire la evoluia speciilor - nc valabil n anumite privine n sistemul su de referine - i-a dovedit insuficiena atunci cnd a fost utilizat pentru a explica (prin socio-darwinism) mecanismele vieii economice, politice i chiar morale. n modelele tehnocrate ale societii omului i sunt atribuite funcii bine determinate i chibzuite, realizarea crora va asigura o dezvoltare adecvat att a unui individ aparte, ct i a organismului social n ntregime. tiina i tehnica vor crea valori materiale n abunden, ceea ce va duce inevitabil la o societate fericit. Faptul c omul este analizat doar n calitate de funcie n sistemul dat, este interpretat de adepii acestor idei drept o virtute i performan a civilizaiei contemporane, susinnd c aceasta este calea de a ajunge la o dezvoltare echilibrat. Filosoful american contemporan Kai Hahlweg ncearc s fac o conexiune dintre progresul tiinific, cel social i cel biologic. Savantul ajunge la concluzia c progresul tiinific nu duce nemijlocit la progres social, n schimb este semnificativ posibilitatea unei distrugeri a omenirii, dup cum s-a ajuns i la dispariia altor specii. Efectund o analiz comparativ a progresului biologic cu cel tiinific, autorul aduce exemplul schimbrilor produse n sistemul osos la mamifere. Acesta s-a modificat puternic pe parcursul evoluiei, adaptndu-se condiiilor ambientale, iar scopul primordial fiind supravieuirea. Dac la un moment dat vom schimba condiiile, atunci modificrile create timp de secole se vor dovedi a fi inutile sau vor juca chiar un rol negativ. Situaia poate fi analogic i n cazul progresului cognitiv, unde mediul ambiant trebuie considerat obligator. Ignorarea apariiei unei noi generaliti, din punct de vedere calitativ, a existenei sociale n epoca postindustrial, precum i crearea unui ir de probleme globale, poate aduce civilizaia la un aa viitor n care pentru Homo Sapiens nu va mai fi loc [177, p.180]. Transformarea tiinei ntr-un factor fundamental al dezvoltrii societii tot mai des ne demonstreaz caracterul ei bivalent. Apare problema influenei deumanizante, negative asupra 15

culturii, cnd sistemul valorilor tradiionale i principiilor etice nu reuete s se adapteze la schimbrile rapide ale progresului tehnico-tiinific. De exemplu, astzi a devenit ordinar faptul c tiina este utilizat pentru crearea unor metode de distrugere n mas tot mai performante. Astfel, n contiina social se marcheaz o reacie de rspuns ctre scientism, realizat sub forma unei orientri valorice antiscientiste. Aceasta va nainta argumente contra tiinei, contra contemplrilor raionale a realitii, care au existat de-a lungul istoriei civilizaiei umane. Antiscientismul neag tiina ca element al culturii, analizndu-l doar ca factor deumanizator. Aceast orientare valoric specific a contiinei se bazeaz pe critica tiinei i a gndirii raionale n nelegerea omului i a lumii n general. Se acord preferin metodelor non-tiinifice de cunoatere a existenei, cum ar fi mitul, simbolul, arta. Idei antiscientiste gsim la rscrucea secolelor XVII-XIX n lucrrile unor gnditori occidentali cum ar fi F.W. Schelling (1775-1854), A. Schopenhauer (1788-1860), Fr. Nietzsche (1844-1900). Aici am putea aminti i concepiile lui H. Bergson (1859-1941), care ofer prioritate intuiiei artistice fa de intelectul practic, incapabil s neleag tainele existenei. Viziuni antiscientiste au fost expuse de ctre reprezentanii existenialiti ca M. Heidegger (1889-1977), K. Jaspers (1883-1969) i J.P. Sartre (1905-1980), care considerau c doar arta permite de a ptrunde n esena existenei, iar A. Camus (1913-1960) meniona c problema nu const n cunoaterea lumii, dar n explicarea supravieuirei omului [48, p.297-346, 395-448; 37, p.128-138]. n aceeai direcie i desfurau ideile i unii reprezentani ai colii de la Francfurt cum ar fi T. Adorno (1903-1969), Horchaimer M. (1895-1973) .a. ntemeietorul fenomenologiei, logicianul i filosoful german Edmund Husserl (1859-1938) plednd contra scentismului, nainteaz propunerea de a-i ntoarce filosofiei statutul de tiin universal, care opereaz cu esene ideale, eterne i adevruri venice [17]. Autorul consider c, cu prere de ru, filosofia nu a reuit pn n prezent s gseasc o conexiune dintre lumea obiectiv i cea subiectiv, cea logic cu cea practic. Din acest motiv, n locul ei s-a plasat tiina, care a identificat cunoaterea cu noiunea de tiinific. Autorul consider c tiina nu este capabil s rspund la ntrebrile ce se refer la sensul vieii i absurditatea lumii. Este pierdut spiritul suprem, omenirea nu mai este fericit, ea a obosit. Am putea afirma ns c deseori antiscientitii exagereaz importana moralei. Un antiscientism radical ajunge pn la limitarea sau chiar stoparea progresului tehnico-tiinific, cu propunerea de a ne ntoarce spre civilizaia tradiional. Adepii acestor curente recunosc rolul imens al tiinei i tehnicii n lumea contemporan. ns realizrile tiinifice sunt interpretate prin sentimentul de fric i nelinite, fiind declarate drept cauza tuturor nenorocirilor de astzi. Fiind martorii unor utilizri antiumane ale tiinei, antiscientitii susin c tiina este indiferent fa de 16

om, de speranele i dorinele lui, de aceea omul poate recurge doar la moral un tezaur venic al valorilor i idealurilor general-umane. Sciziunea dintre scientism i antiscientism are o fundamentare obiectiv determinat: deosebirea semnificativ dintre obiectele i metodele cunoaterii. Acest fapt duce n prelungire spre divergena tiinei i artei, formnd parc dou lumi separate ntr-o societate. Astfel, savantul i scriitorul englez Ch. Snow caracterizeaz aceste dou direcii ca alternativa a dou culturi cea tehnico-tiinific i cea umanitar-artistic. Devine evident faptul c prima cultur are tendina spre dominare odat cu creterea autoritii tiinei i tehnicii n societate [175, p.26]. Concepiile antiscientiste ncep s ia amploare la sfritul anilor 60 cnd se observ apariia unor curente, direcii antiintelectualiste, care neag tiina i critic ntr-o form deschis stilul de gndire raional, valorile societii utilitariste, precum i scopul economic ca factor de dezvoltare a societii. Apare un scepticism fa de aplicrile practice ale tiinei n primul rnd n medicin i pedagogie. Ca punct culminant al acestei stri devin revoltele tineretului din Frana n anul 1968, cnd atitudinile antiamericare coincid cu critica progresului tehnico-tiinific i a valorilor societii date. Adepii acestui curent considerau c epoca cultural a omenirii a luat sfrit i influena progresului tehnico-tiinific este att de puternic c nu se mai poate de ntreprins nimic pentru a o evita. Pentru salvarea omenirii este propus ntoarcerea la starea precultural, preraional, care poate fi efectuat prin intermediul unor religii timpurii, cum ar fi cele orientale, care i-au pstrat conexiunea strns cu natura. Axarea contiinei spre Orient presupunea perspectivele dezvoltrii, iar calea Occidental este interpretat drept stingerea culturii. Tot n aceast perioad se observ i apariia unui tehnofobism, ca o form pesimist a antiscientismului, prin negarea oricrui progres i implicare tehnic [36, p.55]. n ultimele decenii apare o ramificare a dilemei scientism-antiscientism prin o alt combinare tiinantitiin. Antitiina este interpretat drept o exigen la o concepie despre lume clar, distinct, constructiv i funcional n limitele creia se declar posibilitile tiinei, radical deosebite de acea cunoscut astzi. Eforturile unei astfel de concepii sunt de a respinge, a discredita, a depi tiina clasic occidental. Ca factori concureni ai tiinei sunt naintai mitul, arta, para-tiinele, religia, ocultismul etc. Aici predomin chemrile de a limita tiina, de a-i impune nite hotare stricte, de a merge la o nfruntare cu ea. Autorii abordrilor antitiinifice neag chiar i capacitatea tiinei de a dezvlui adevrul, considernd-o drept sistem de rtcire util (rmnnd influenai de Nietzsche) [142; 179]. Unii adepi ai acestor idei ajung pn la negarea statutului epistemologic al tiinei cu aprecierea ei drept mit al contemporaneitii. Astfel, reprezentantul postpozitivismului Paul Feyerabend menioneaz: Procesul separrii statului de religie trebuie s fie urmat i de delimitarea statului de tiin, deoarece aceasta prezint un institut 17

religios mult mai agresiv i dogmatic. O aa izolare ar fi unica ans de a ajunge la umanismul, pentru care noi suntem capabili, dar care nu l-am realizat niciodat [171, p.130]. Fundamentarea filosofic a concepiilor antiscientiste n dezvoltarea societii se realizeaz prin stabilirea prioritii axiologiei fa de contemplarea raional a lumii, care nu poate rezolva nici problemele dezvoltrii sociale i cu att mai mult nici problemele esenei umane. n centrul acestor sisteme axiologice sunt plasate diferite valori, printre care i cele religioase. Concepia c tiina i religia ar fi trebuit unite i gsete muli adepi n rndurile filosofilor contemporani. tiina i teologia sunt reprezentate, pe de o parte ca dou polariti opuse ale culturii, iar pe de alt parte este ters hotarul dintre ele. Se ncearc o combinare dintre aceste dou forme eterogene de manifestare a contiinei umane, concepie ntlnit i n lucrrile filosofului francez Teilhard de Chardin (18811955). Autorul promoveaz o filosofie optimist care ncearc s concilieze optimismul tiinei cu acel al credinei religioase, considernd c omul actual poate fi depit, omenirea urmnd direcia spre un nou punct critic, numit punctul Omega. Astfel, organizarea planetar a cercetrii tiinifice, determinarea acestei orientri n funcie de nevoile i aspiraiile fiinei umane i cooperarea dintre tiin i religie sunt obiectivele principale descrise n lucrarea sa [162]. ns, opera lui Teilhard de Chardin ntlnete o rezisten vie att din partea oamenilor de tiin, ct i din partea reprezentailor Bisericii, fiind neleas imposibilitatea vreunei concilieri a raiunii i dogmei. Problema inter-ptrunderii tiinei cu formele netiinifice de cunoatere a lumii i omului poate fi explicat prin schimbrile caracterului tiinei, a tipului de gndire tiinific. n raionalitatea tiinific clasic, bazat pe mecanicism, n procesul cunoaterii obiectului se elimina totul ce inea de subiectul cunoaterii, iar lumea valorilor era plasat dincolo de limitele tiinei. tiina de la sfritul secolului al XX-lea schimb radical lucrurile. Lumea omului s-a dovedit a fi profund i multilateral atras n nsui structurile cunoaterii obiective, modificrile tehnicotiinifice ale realitii. Aceast situaie se observ mai ales n tipul contemporan postneclasic al raionalitii tiinifice, fiind descris detaliat de ctre unii filosofi [94]. Concepii cu caracter antiscientist sunt naintate i de pe poziiile unui umanism abstract. Fiind de acord, pe de o parte, cu prerea c tiina i tehnica pot asigura oamenilor o existen mai favorabil, adepii acestor idei, pe de alt parte, atenioneaz despre rolul deumanizator al progresului tiinific n cultura contemporan. Omul apare doar ca un element al sistemului social, care ndeplinete probleme nguste. Astfel, sunt pierdute multe din calitile sale de fiin raional, care poate reflecta asupra problemelor supravieuirii, asupra esenei i sensului vieii. Oamenii se ndeprteaz tot mai mult unii de alii, i dup cum scria filosoful umanist Albert Schweitzer (18751965), ei i pierd valoarea ca personaliti individuale: O oarecare parte a omenirii devine pentru

18

noi doar material uman, lucruri. Omul apare ca mijloc pentru progresul tehnico-tiinific i pierde mult din propria valoare. [184, p.45]. n ultimele decenii ale secolului al XX-lea numrul adepilor antiscientismului crete chiar din contul unor reprezentani ai tiinei, care au rmas dezamgii de anumite realizri ale ei. Se creeaz o aa-numit arip moderat a antiscientismului. Ca form a acesteia poate fi evideniat ecologismul. Reprezentanii acestei direcii [102, 110, 144] nvinuiesc tiina de criza ecologic i propun o refuzare de la intermedierea relaiilor omului cu natura prin tiin i tehnic, nlocuindule printr-o contemplare intelectual. ns nu trebuie de ignorat faptul c astzi ar fi imposibil rezolvarea multor probleme ecologice fr ajutorul tiinei i tehnicii. Aceast orientare are o rspndire i influen foarte mare n lume i ne vom ntoarce la ea mai detaliat n capitolul urmtor. Totui, tiina de astzi este deschis pentru critic i discuii nu doar din partea specialitilor, dar pentru toi membrii societii. Discuii despre realizri tiinifice i urmrile lor negative sunt ntlnite n pres, mass-media, sunt cauza unor ntruniri polemice ale savanilor. Ca urmare a tuturor acestor procese se formeaz o atitudine mult mai rezonabil fa de valoarea tiinei, cnd argumentele pro i contra devin mai destinse, iar euforia scientist este nlocuit cu o apreciere realist. Societatea ncepe s nainteze ntrebarea despre scopurile i cile de dezvoltare a tiinei, formele de finanare i criteriile de eficacitate ale activitii tiinifice. Se observ o apropiere a acestor poziii, iniial opuse. Chiar i cei mai aprigi adepi ai scientismului ncep s recunoasc pericolul dezvoltrii necontrolate a tiinei. Printre savani se aprind discuii despre o etic a tiinei, care nu poate fi orientat doar la criteriile valorice interne, dupa cum se observa in lucrarile studiate [131, 175]. Sunt elaborate forme de protest contra unor programe concrete de cercetare, pentru care omenirea nu s-a maturizat nc, i care n viitorul apropiat pot s se ntoarc contra omului nsui (ca exemplu am aduce interzicerea n prezent unanim n lume a clonrii omului). Totodat, devine evident faptul c dezvoltarea societii separat de progresul tiinific ar fi o absurditate. Important este de a coordona rezultatele tiinifice i a le utiliza pentru binele comun. Aceasta ar reflecta evoluia pozitiv a contiinei sociale, trecerea ei la un nivel nou, cu formularea unui ir de probleme ce ar interesa civilizaia n ntregime, fcnd abstracie de tendine politice separate. In filosofie sunt discutate problemele dezvoltrii culturii ca un sistem dinamic special, ce reacioneaz flexibil la cele mai diverse apariii care i sunt incluse mai apoi ca elemente componente. Unii autori analizeaz cultura drept o unitate ce integreaz realizrile omenirii, inclusiv i cele tehnico-tiinifice, dac acestea i aduc aportul la protejarea i dezvoltarea valorilor i orientrilor general-umane [3]. Astfel, scientismul i antiscientismul apar ca orientri conceptuale valorice la etapa actual de dezvoltare a societii, n care este fixat importana major a tiinei i tehnicii. 19

Tema corelaiei dintre filosofie, tiin i tehnic, dialogul dintre aceste genuri ale creaiei umane se afl n cmpul actualitii filosofice interpretative contemporane. Dup cum menioneaz gnditorul romn contemporan tefan Celmare: Filosofia nu constituie o cunoatere propriu zis cu tot ce presupune aceasta ca validitate intersubiectiv; ea impunndu-se mai degrab printr-o coordonare a valorilor de cunoatere cu celelalte valori umane. Filosofia cultiv cu precdere o ierarhizare a formelor existenei din perspectiva valorii lor pentru om, remarcndu-se n toate situaiile prin instituii axiologice [9, p.12]. Etica ca parte a filosofiei nainteaz un ir de probleme conceptuale, ea trebuie s determine valoarea omului, locul lui n lume, sensul vieii lui, atitudinea i responsabilitatea acestuia fa de societate, alegerea idealului. ns etica abordeaz problemele date nu n mod teoretico-gnoseologic, ci practico-comportamental. n aceasta const deosebirea esenial a eticii de tiin. Morala aplic msura la realitatea existent. Divergena dintre existen i msur este divergena specific moral ce impulsioneaz activitatea social-istoric a omului [24, p.664-690]. tiina actual, n comun acord cu noile tehnologii performante, scientofage, intelectuale are nevoie de filosofie, ea nu poate fi lipsit de censul etic i, mai nou, bioetic. Argumentele n favoarea acestei afirmaii sunt multiple. Vechiul sistem nu mai este capabil s fac fa realitii, iar cel nou, avnd o imagine electrizant optimist este profund malign. Una din problemele eseniale ale umanitii devine, deci, subordonarea tiinei i tehnicii contiinei i moralitii, nu omul trebuie s serveasc sistemul, ci sistemul trebuie s-l serveasc pe om, care este nainte de toate o fiin vie i apoi raional, dotat cu contiin i gndire logic, iar tiina fr contiin devine profund mutilat i mutilant. O lege i/sau o teorie tiinifico-tehnic nu poate propune convingeri, nu indic i nici nu sugereaz cum trebuie trit viaa n mod demn, nu spun nimic privitor la atitudinile ce merit a fi adoptate fa de sine, lume i oameni. Dimensiunea valoric (atitudinile umanistice, ideologice, morale) trebuie ataat tiinei (fiind exclus implicarea direct a dimensiunii date la definirea cunoaterii tiinifice), ea manifestndu-se naintea, n prelungirea sau apropierea cunotinelor tiinifice. tiinele particulare utile pentru orientarea n lumea empiric sunt neputincioase n faa problemelor grave pe care i le pune omul atunci cnd se interogheaz asupra condiiei sale, asupra sensului vieii, a anselor i limitelor de fiinare. tiina are nevoie de o asimilare filosofic pentru a-i fi explicate semnificaiile cognitive i umane. La rndul su, nsi filosofia trebuie s fie contient de avantajele conlucrrii cu puterile tiinei, raportndu-se la cea din urm nu numai pentru a-i procura informaii noi i cunotine riguroase, ci i, mai ales n epoca postindustrial, pentru a-i cunoate valoarea, limitele i structurile specifice.

20

Pentru imperativul depirii fragmentarismului generat de progresul tehnico-tiinific este nevoie de o interdisciplinaritate. Valenele integratoare - teoretico-interpretative i metodologice ale filosofiei reuesc situarea eforturilor tiinifice ntr-o perspectiv uman, umanist i umanizatoare. Prin aceasta, tiina nu este subapreciat, ci recunoscut la adevrata sa valoare. tiina ce nu se afl sub protecia strict a vreunei viziuni filosofice prefigureaz modele de inteligibilitate care schimb radical imaginea tradiional despre cosmos, om, lucruri, structura materiei etc., cu numeroase implicaii i complicaii antropologice, epistemologice i socialculturale. Astfel, se cere o interpretare filosofio-axiologic a nsui actului tiinific, n msura n care specializarea acestuia limiteaz orizontul cercetrii, l ngusteaz excesiv, ajungndu-se la asemenea fragmentare nct comunicarea cu domenii chiar relativ apropiate este distorsionat sau blocat. Actul filosofic particip la contientizarea unor idei generale, privitoare la tabloul global al existenei pe care le propun performanele tiinifice. Pentru a formula o concluzie, vom trece peste atitudinile entuziasmate ale scientitilor, ct i peste prognosticurile pesimiste ale antiscientitilor i am meniona c astzi mai mult ca alt dat apare necesitatea la o apreciere valoric a diferitor tipuri de contientizare a existenei. Potenialul progresului tehnico-tiinific (inclusiv i cel umanist) este enorm. Societatea trebuie doar s elaboreze mecanisme pentru controlul descoperirilor tehnico-tiinifice, pentru prevederea urmrilor negative posibile i s hotrasc oportun problemele adaptrii contiinei umane la schimbrile furtunoase i de multe ori neateptate n cultur, care se petrec sub aciunea factorilor menionai. Anume o astfel de strategie este propus de ctre o mare parte din gnditorii contemporani preocupai de problemele n cauz [100, 101, 116]. tiina i tehnologia vor lucra n direcia eliberrii omului de munca de rutin, formalsecundar, pentru a-i crea condiii s-i dezvolte capacitile creatorii, s se auto-realizeze. Filosoful arab Morteza Motahari [30] consider c dezvoltarea componentei materiale (n care se nscrie i cea tehnic) l poate elibera pe om de grijile cotidianului, oferindu-i mai mult timp pentru convingeri i credine spirituale. ns pentru a atinge aceast treapt, urmeaz ca esena uman s se dezvolte nu n acelai rnd cu mijloacele pe care ea le creeaz, ci s le depeasc, ca omul s nu devin un sclav al produsului minilor i minii lui ci un utilizator al acestora, punndu-le n serviciul dezvoltrii lui spirituale. Aa dar, att timp ct tiina n genere, tiinele tehnice i tehnologiile n special nu vor ine cont de nevoile spirituale ale omului, vom asista mereu la necazuri existeniale. Trebuie de pledat pentru o sintez a tiinelor naturale cu cele umanitare, un dialog continuu dintre aceste domenii de activitate. Potenialul integrativ al progresului tehnico-tiinific poate fi aplicat la realitate numai printr-o abordare filosofic i socio-cultural larg. 21

Categoria de dialog devine una des ntlnit astzi n literatura contemporan, ncepnd cu dialogul n publicistic, politic, etic i ajungnd la dialogul cu natura. Astfel, metoda dialogului contemporan propune o relaie deschis, o comunicare cu natura, cu lumea exterioar, fizic, precum i cu lumea sa intern, biologic. Relaiile n acest dialog ar trebui s fie nu religioase i nici tehnice, dar morale. Problema dialogului n situaia crizei contemporane este dezvluit pe larg la muli filosofi. Se propune un dialog i o conexiune deschis dintre tiinele naturale, sociale i tehnice [175, p.27]. tiinele naturale programeaz activitatea practic, determinndu-i posibilitile i limitele. tiinele tehnice studiaz i perfecioneaz metodele experimentale, pe cnd tiinele sociale vor analiza i vor fundamenta raional-critic scopurile activitii. Numai o aa colaborare va face posibil dezvoltarea armonioas a tiinei i societii. nnoirea tiinei pe baza unor noi aliane ntre om, tiin i natur devine un moment esenial. Fiind un instrument al cunoaterii, tiina se va institui ca mijloc principal al dialogului omului cu natura, societatea i universul. Realizarea unei conexiuni mai strnse ntre tiinele naturii i cele umane va deschide noi puni de legtur ntre tiin, tehnic, filosofie i societate. tiina evolueaz ca nod specific de a comunica nu numai cu natura, dar i cu omul, context n care progresul social i cel tehnico-tiinific se interptrund. tiina nu poate fi rupt de societate, ea nu se izoleaz nici de cultur. Dialogul devine principiul dezvoltrii culturale care permite de a selecta ce e mai bun din tezaurul mondial. Acesta ofer omului opiunea de a i exprima prerea, de a-si adapta lumea sa interioar la tipurile culturi ce exist. Un dialog al culturilor este o alt posibilitate propus pentru a trece peste contradiciile crizei spirituale, a evita catastrofa ecologic [122, p.222]. Aadar, progresul tehnico-tiinific inducnd schimbri majore n ntregul sistem al culturii general-umane ne impune s analizm mult mai atent situaia creat astzi, n special referindu-ne la criza culturii i criza moralitii, despre care ne vorbesc mult gnditorii contemporani. Fr ndoial, contiina uman, personalitatea nu se formeaz exclusiv din datele pe care le deine tiina, de unde rezult unitatea celor dou lumi: cultura umanist i cultura tiinific. Aa se va evita distrugerea sau tergerea specificului fiecreia dintre ele, diferenelor n obiectele i scopurile creaiei. Avem toate motivele s considerm c lumea spiritual a omului este n continu dezvoltare, deoarece omul este un sistem autoorganizaional, care tinde mereu spre modificri. Schimbrile radicale a unor poziii vitale pot fi alternativele autodistrugerii. De aceea, n situaia actual, omul nu va reprezenta culmea creaiei, iar ideea supra-omului naintat de ctre Nietzsche va fi real numai atunci cnd el va fi purttorul nu a voinei spre putere, dar a voinei spre dialog, fa de tot ce l nconjoar, precum i fa de sine nsui.

22

1.2. Abordarea axiologic a cunoaterii tiinifice n condiiile culturii tehnogenetiina actual nu mai poate fi privit doar ca mijloc riguros controlat sub raport metodologic de procurare de cunotine, ci ca un fenomen socio-cultural care determin destinul contemporaneitii, ntruct modific profund viaa social, marcnd, printr-o proiecie exterioar n creaii tehnice modul de via, reprezentrile despre lume i sistemele de valori. Este pe drept considerat de ctre unii autori c tiina i tehnica devin astzi noi vectori ai culturii i civilizaiei contemporane [40, p.205-215]. n prezent tiina este conceput inseparabil de tehnic, iar rolul ei se reduce de multe ori la o cluzire teoretic a practicii tehnologice. n paragraful ce urmeaz ne-am stabilit drept scop o distincie a valorilor acestor dou domenii, care par a fi inseparabile, dar totodat presupun i multe divergene de ordin moral. De fapt, noiunile de tiin i tehnic au fost combinate n categoria de tehnico-tiinific doar n secolul al XX-lea. Pentru grecii antici tehnica semnifica imitarea naturii sau aciune analogic proceselor naturale constatat de ctre gndirea omului [183]. n perioada medieval se observ o relaie tensionat, chiar o competiie ntre tehnic i tiin n procesul de stabilire a unor metode noi pentru a mbunti rezultatele, prima nsemnnd miestria meteugarului. Totui, accentul este pus pe inventivitatea i teoria orientat practic. ncepnd cu perioada Renaterii i pn la sfritul secolului al XIX-lea este pstrat autoritatea tiinei teoretice, ce se dezvolta chiar separat de tehnic. ns reformele industriale reprezint acele premise care stau la baza contopirii tiinei i tehnicii, ajungnd pn la situaia de astzi, cnd tehnica devine un produs secundar al cercetrilor fundamentale. Astfel, dac perioada elenist este vestit prin gnditori, secolele Renaterii sunt marcate prin cercettori, atunci epoca contemporan creeaz noiunea de savant, ca persoan ce se ocup de un anumit domeniu. Activitatea tiinific devine profesie i se contopete cu nvmntul superior. Se poate afirma c tiina studiaz probleme de ordin fundamental, n care nu se cere utilitatea practic, fiind o producie de cunotine i de argumentare a lor . Pe cnd tehnica reprezint activitatea ndreptat spre primirea unui rezultat concret, iniial presupus ca util. Tehnica este un mijloc de a atinge scopul, ea nu poate reprezenta scopul nsui. tiina prin tehnic devine doar un instrument n minile omului, iar un mijloc nu poate avea tendina de a supune. Sabia rmne a fi valoare de art ct timp este n teac, ns devine arm doar la dorina celui ce o are n mn. Alegerea va depinde de necesitile i normele morale ale posesorului.

23

Firete, nici o descoperire nu are o conotaie moral prin ea nsi, implicaiile etice survin cnd tiina se transform n tehnologie. Tehnologia este, de fapt, o mediaie concret material n care se ncorporeaz tiina, este faa vizibil a fenomenului tiinific [24, p. 442-448]. Cuvntul tehnic este frecvent nlocuit astzi prin tehnologie. Filosoful francez contemporan Denis Collin consider c tehnica trimite la o ndemnare simpl, abilitatea minilor, pe cnd tehnologia desemneaz operaii complexe de fabricare integrate n tehnotiin: electronica, tehnici de informare i de comunicare, genetic i biotehnologii etc. n sens strict, tehnologia este studiul tehnicii, dar ea nu este tehnic, ea este o tiin teoretic, tot astfel cum criminologia nu este practicarea crimei [7, p.40]. Utilizarea cuvntului tehnologie indic o valorizare (social i cultural), care exprim schimbarea de statut a activitii tehnice i tehnicii umane, o modificare a scrii valorilor admise n mod curent n societile tradiionale. Aceast modificare afecteaz pn i sensul gndirii, cu predominarea unei raionaliti instrumentaliste, care se ocup exclusiv cu determinarea mijloacelor adecvate anumitor scopuri prestabilite i care domin toate celelalte expresii ale raiunii umane. Filosoful existenialist german Karl Jaspers (1883-1969) susinea c tehnica n afara activitii este neutr axiologic, nu reprezint prin sine nici binele i nici rul: i unul i cellalt sunt nrdcinate n om i numai acesta poate oferi un sens tehnicii [192, p.137]. Marele gnditor considera c demonismul tehnicii ar nsemna cel al relaiilor sociale, n care se desfoar producia i, nemijlocit, viaa omului [192, p.146]. Tot la aceast ntrebare se refer i unele cugetri ale filosofului german Martin Heidegger (1889-1977) care considera c omul nu poate s se debaraseze de dorina de a poseda tehnica n sensul ngust-pragmatic, pn cnd se va referi la aceasta doar ca la o metod de realizare a obiectivelor. Ideile lui sunt sortite s se roteasc ntr-un cerc vicios a logicii tehnologicului, rmnnd ca parte inseparabil a producerii de furnizare. Filosoful ncearc s gseasc o soluie la aceast problem prin naintarea unei posibile sinteze dintre tehnic i art [176, p.60-61]. tiina ajut omul n nelegerea lucrurilor, oferindu-i o percepere integr a realitii. Dac evoluia gndirii tehnocratice permite optimizarea cilor de realizare a scopurilor stabilite, atunci dezvoltarea gndirii tiinifice ofer o analiz a situaiei cu determinarea tendinelor i prognosticarea urmrilor acestor realizri. Creativitatea i direcionarea spre o corelaie cu ali oameni sunt factorii majori care deosebesc gndirea tiinific de cea tehnic. Actualmente este evident o integrare tot mai puternic a tiinei fundamentale cu industria tehnologiilor scientofage (cele bioinformaionale, ingineria genetic, telecomunicaiile etc.) i deci putem accepta apariia unui nou fenomen cel al tehnotiinei. Astfel, actualul context socio- global iniiaz un regim 24

aparte de autodezvoltare a tiinei. ns, cu regret, posibilitatea de a controla practica utilizrii tehnologiilor scientofage create de ctre tehnotiin este aproape nul. Cu toate c n epoca tiinelor clasice se considera c tiina trebuie s reflecte situaia obiectiv a lucrurilor, c aceasta este garania adevrului, astzi tehnotiina nu mai pretinde la adevr. Adepii ei susin c cunoaterea obiectiv (n sensul metodologiei tiinei clasice) este imposibil. Astfel, tiina devine prtaul crerii unor mega-riscuri [164, p.57]. Recunoaterea pericolelor unor sau altor inovaii tehnico-tiinifice se petrece nu n puterea unui proces tiinific intern, axat spre cunoaterea deplin a adevrului (inclusiv i a consecinelor negative ale progresului tehnico-tiinific), dar numai sub unele presiuni din partea societii. Unii autori menioneaz tendina de fetiizare a raiunii, ceea ce poate duce pn la iraionalism. Aa abordare gsim n lucrrile reprezentanilor colii de filosofie social de la Francfurt i n special n concepiile lui Horchaimer M. (1895-1973). n lucrarea Spre critica raiunii instrumentaliste (1947) filosoful menioneaz c n perioadele anterioare ideile despre bine i dreptate se ntemeiau pe autoritatea lui Dumnezeu, ns n prezent totul se bazeaz pe principiile raionalitii, utilitii, analizndu-se doar mijloacele. Nu se mai discut despre preferina unui scop fa de altul, nu se mai ntreab despre utilitatea unor sau altor lucruri [37, p.127-128]. O dat cu subiectivizarea raiunii are loc i formalizarea ei, fapt ce i gsete un rsunet influenabil n practic. Astfel, principiile eticii sunt apreciate nu n dependen de corespunderea lor cu realitatea, dar dup nivelul de acomodare la tipul de trai existent. Adaptarea devine unicul criteriu al raionalitii. Care sunt urmrile formalizrii raiunii? Ideile de echitate, fericire, toleran i altele, care n secolele anterioare erau sancionate de ctre raiune, astzi i pierd fundamentarea raional. Este imposibil de a susine prin raiunea instrumentalist ntietatea dreptii i libertii fa de nedreptate i asuprire, precum s-ar ncerca de a demonstra c culoarea roie este mai perfect dect cea albastr. Arta, la o aa interpretare a raiuni, i pierde sensul i coninutul social. Unui asculttor, pentru care ideile morale i-au pierdut valoarea, mesajul Simfoniei eroice de V.Bethoven i va rmne necunoscut. Sensul acesteia se va limita doar la observaiile critice fcute de ctre un comentator. Interpretarea instrumentalist a raiunii exprim de fapt criza raiunii, acutizarea contradiciilor, evideniind criza individului i individualitii n societatea postindustrial. Aceast interpretare orienteaz societatea spre posedare i stpnire, ceea ce ndreapt omul spre un individualism radical. Absolutizarea rolului i importanei tiinei i tehnicii n societate ar duce la o criz a culturii, creia i sunt caracteristice devalorizarea unor categorii tradiionale, temeinice pn atunci. Aadar, criza culturii i criza moralitii n societate sunt ntr-o legtur organic. La aceast idee, revenim la cuvintele filosofului german N. Hartmann, care meniona c: Pe lng ntreg 25

egoismul natural, pe lng teama omeneasc i falsa mndrie, exist, nainte de toate, incapacitatea de a vedea moral [15, p.135]. Activitatea omului servete drept baz substanial a culturii, deoarece n afara acesteia nu poate exista nici cultura material i nici cea spiritual. Dar ntruct tiina produce mijloace teoretice pentru activitatea uman raional, atunci, n aceeai msur, ea se transform n factorul bazei teoretice pentru alte componente ale culturii. n activitatea omului valorile dicteaz legi bine determinate i norme pentru formarea i desfurarea complexului de cerine. mprtim opinia conform creia valorile subiectului realizeaz limitele cerinelor lui admisibile i acceptabile n corespundere cu necesitatea de a lua n consideraie i cerinele altor indivizi, ale grupelor sociale, societii sau chiar ale omenirii. Lund natere din activitatea vital, formndu-se n baza acesteia, valorile devin un stimulator puternic de dezvoltare a personalitii. Din aceast cauz studierea valorilor i orientrilor valorice devine tot mai necesar, iar influena procesului de axiologizare asupra practicii umane se desfoar ca fenomen inevitabil n lupta pentru supravieuirea omenirii [60, p.24-25]. Sociologul i filosoful englez contemporan L. Laudan susine c progresul poate fi considerat drept progres adevrat doar pentru un numr restrns de scopuri i valori. ns, n utilizarea zilnic noiunea de progres tiinific capt un sens absolut, fcndu-se abstracie de valorile concrete care ar indica progresul. Atunci cnd un fragment al tiinei se poate afla n stare de progres (n raport cu anumite valori) concomitent se poate urmri i un regres (referitor la alt combinaie de valori). Nu se poate de evitat faptul c determinarea progresului depinde de grupurile de valori naintate. Este imposibil o combinare general, unic i ideal a acestor valori [128, p. 341-342]. n aa ordine de idei am evidenia cteva grupuri de valori, care influeneaz procesul cunoaterii. Dup unii autori [135, p.128] aceste combinaii pot fi: - Valorile cognitive sau epistemice, care influeneaz metodologia i scopul cunoaterii. - Valorile etice, care reglementeaz relaiile dintre cercettori n limitele unei comuniti tiinifice. Se presupune c aceste valori au o rspndire identic la reprezentanii diferitor paradigme. De exemplu, valoarea dezinteresului trebuie s fie inerent att adepilor atomismului, ct i pentru reprezentanii energiticismului. - Valorile etice, care determin procesul de utilizare a rezultatelor descoperirilor tiinifice de ctre societate. Acest grup include valorile i normele sociumului n care se dezvolt tiina. Am spune c nsui tiina reprezint o valoare important, care se afl la baza vigurozitii societii contemporane. Valorile morale au existat mereu la temeliile tiinei, ns, cu prere de ru, savanii nu ntotdeauna desfurau aceste valori comunitii, sau societatea nu era capabil s utilizeze raional realizrile tiinei. 26

Omul de tiin se gndete rareori la ecourile etice ale performanelor lui. El triete n prelungirea disjunciei clasice dintre fapt i valoare, realiznd c tiina este ambivalent, dar, cu regret, deseori fiind convins n bunele intenii ale semenilor si. Orict de mult ar tri savantul cu iluzia c face doar cercetare fundamental, c vrea s cunoasc de dragul cunoaterii, n ultim instan direct sau indirect, descoperirile i inveniile teoretico-tiinifice produc mutaii n raporturile practice ale omului cu natura, cu semenii si, avnd un impact decisiv asupra eficienei acestor raporturi. Fiind plasat n faa unor situaii concrete, omul de tiin va lua o atitudine convenabil, raportndu-se de multe ori la sine nsui. Dar cine poate ntrevedea nsemntatea aciunilor sale? Cine cunoate lanul de consecine i contientizeaz pe deplin proporia responsabilitii? Firete, omul inovator nu poate mprti ideea c inveniile lui vor deveni o cauz nu a progresului, ci a regresului. Descoperirea energiei atomice nu presupunea tragedia de la Hiroshima i Nagasaki, sau catastrofa de la Cernobl, iar inventarea unui ir de aparate casnice i mijloace de transport nu a fost realizat n scopul polurii mediului ambiant sau a rarifierii stratului de ozon. Similar este situaia i n domeniul biomedical, unde cercetrile n direcia descifrrii genomului uman i a clonrii nu presupun distrugerea speciei umane sau crearea unei specii noi, pericolul fiind evident doar n timp. Inventatorii iniiali nu au presupus c graie produsului minii lor, lumea se va mparte n productori de tehnici i consumatori, primii impunndu-le cu insisten celor din urm un nou stil de existen, recurgnd la diferite metode, de la cele mai rafinate pn la impunere forat. Nectnd la faptul c valoarea adevrului este considerat una general i unanim recunoscut de ctre lumea tiinific, astzi accentul este pus tot mai des pe preul acestei valori, punct de pornire fiind nsi viaa ca valoare. Argumentarea acestei afirmaii o gsim n recunoaterea preului care este pltit astzi de ctre omenire pentru descoperirea unor sau altor adevruri, cum ar fi cele din fizica nuclear, biologia molecular sau alte tiine fundamentale. Unii autori evideniaz dou aspecte ale acestei probleme culpa tiinei i culpa savanilor [175, p.188]. Ei consider c culpa tiinei nu poate fi discutat productiv deoarece vinovai se dovedesc a fi toi mpreun i nimeni concret (fiind o esen abstract din punct de vedere a relaiilor interumane ). Aplicarea culpabilitii tiinei n ntregime ar fi lipsit de o motivare logic i n practic ar duce la o moralizare inutil, o nvinuire nentemeiat a tiinei. Determinarea scopurilor cognitive, care implic ca urmare i ierarhizarea valorilor, este denumit de ctre L. Laudan ca al treilea nivel de divergene ale savanilor, i anume cel axiologic (dup cel de esen i metodologic) [128, p. 307]. Acest nivel este considerat cel mai complicat i fr mari perspective spre rezolvare, deoarece este imposibil ca toi savanii s posede scopuri identice, deci s aprecieze valori similare. 27

Astfel, progresul tehnico-tiinific a naintat problema moralitii oamenilor de tiin, care, referitor la acest subiect, s-au plasat pe diferite poziii. O parte din savani consider c omul nu este responsabil pentru legile naturii. Misiunea nvatului este de a explica cum funcioneaz aceste legi, ns ntrebarea despre utilitatea bombei de hidrogen nu se refer la savant [116, p.53-54]. Tot aici am aminti cuvintele carcettorului Enrico Fermi: Nu m plictisii cu remucrile voastre de contiin! n cele din urm este o fizic excelent! [151, p.4]. La nceputul secolului al XX-lea vestitul matematician francez Poincar Jules Henri (1854 1912) n lucrarea Valoarea tiinei (1905) afirma c adevrul tiinific nu poate veni n conflict cu moralitatea. Morala i tiina au fiecare domenii proprii care nu tangeniaz, de aceea ele nicicnd nu pot intra n conflict. Autorul neag repetat noiunea de tiin amoral, precum i cea de moral tiinific [147]. O astfel de atitudine este criticat de ctre cercettorul polonez contemporan V. Pulicovski, care susine c o aa viziune duce la concluzia c savantul este responsabil doar pentru ceea ce se petrece n laboratorul sau biroul su, unica misiune reprezentnd doar stabilirea adevrului. Astfel, savantul poate alege ntre investigaiile teoretice sau practice, cluzindu-se doar de propriile interese. Deci savanii nu trebuie s se neliniteasc despre utilitatea descoperirilor sale! [148, p.15]. Exist concepii care separ tiina n cea curat (veritabil) i cea aplicativ [175, p.136.]. Dac prima este axat doar spre cutarea adevrului, atunci cea de a doua servete intereselor sociale. Astfel, tiina aplicativ poate fi supus unei evaluri etice, pe cnd tiina veritabil se afl dincolo de oricare convingeri morale. De fapt, aa idei i au rdcinile n filosofia pozitivist i, prin simplificarea imaginii activitii cognitive, subiectul cunoaterii este adus la nivelul unei maini automate. Pe de alt parte unii savani se consider culpabili fa de societate pentru realizrile sale. nc n anul 1947 savantul i fizicianul american Henry Margenay n lucrarea Cultura Vestului, metoda tiinific i problema eticii scria: narmat cu tiina pentru rezolvarea unor probleme mult mai mree i mult mai grandioase, copleit de responsabilitatea tot mai ngrozitoare, omul contemporan relev c nsui izvorul puterii sale l las fr o ndrumare moral. Iat de ce savantul de astzi, mai mult ca oricnd, are nevoie de sfatul i dirijarea umanismului [175, p.113]. ncepnd cu anii '70 ai secolului trecut n fosta Uniune Sovietic, asemeni opiniei tiinifice i publice din Occident, se atrage o anumit atenie problemelor legate de etica tiinei, etica savantului. Muli autori confirm concluzia formulat de ctre filosoful rus Iliencov A.V. precum c Umanismul poate triumfa pe pmnt numai cu susinerea tiinei, cu ajutorul ei reciproc. tiina poate s se dezvolte pe calea descoperirilor epocale doar n cazul, dac ea se va orienta spre binele tuturor oamenilor, dac ea i va coordona permanent calea cu busola umanismului [46, p.27]. 28

Progresul societii ar fi trebuit caracterizat att prin realizrile tiinei i tehnicii, ct i prin elaborarea unor norme i aprecieri ale comportamentului ce ar exprima cerinele sistemului social i posibilitile lui de a perfeciona relaiile individului cu societatea, de a dezvolta cultura. ns valorile culturii tehnogene atribuie activitii umane un vector total diferit de cel al civilizaiilor tradiionale. Omul trece de pe poziia celui supus (circumstanelor naturale sau sociale) n locul stpnitorului, creatorului i a reformatorului lumii. Procesul dat este puternic influenat i de oferirea unui statut special raionalitii tiinifice n sistemul de valori al civilizaiei tehnogene, precum i importanei majore a viziunii tehnico-tiinifice asupra lumii, deoarece cunoaterea lumii este deja o condiie pentru modificarea ei. Acest fapt ofer ncredere n capacitile omului care, descoperind legile naturii i ale vieii sociale, va putea influena procesele naturale i sociale n dependen de scopurile i motivaiile sale. Astfel, n cultura contemporan categoria de tiinific capt un sens simbolic, fiind neleas ca condiie obligatorie a progresului, iar valoarea raionalitii tiinifice devine o caracteristic specific a societilor tehnogene [160]. Civilizaia tehnogen contemporan (n comparaie cu cea tradiional) nainteaz un sistem nou de valori. Valoare este considerat nsui inovaia i originalitatea, fiind apreciat totul ce este pentru prima dat. Ca simbol al civilizaiei tehnogene poate fi folosit Cartea Recordurilor Gwiness, n comparaie cu binecunoscutele apte Minuni ale Lumii. Prima ne demonstreaz c fiecare individ poate deveni unic n felul su, s realizeze ceva neordinar, pe cnd cele apte Minuni au tendina s stabileasc finalitatea lumii, cu mesajul c grandiosul i neobinuitul au avut loc deja. Astzi devin evidente repercusiunile procesului de instituionalizare a tiinei. Dac n perioadele anterioare tiina se ncadra n paradigma oricrei activiti creatorii, veriga de baz fiindu-i omul ca individualitate, atunci n perioada contemporan se observ organizarea unor condiii artificiale speciale cu scop de a realiza creaia tiinific, fapt dictat de necesitatea rezolvrii unor probleme concrete practice. Alegerea obiectului de cercetare, precum i interesele savanilor sunt determinate preponderent de ctre cerinele sociale, dect de aspiraiile individuale. Geniul este nlocuit cu instituii, iluminrile individuale cu lucrul scrupulos a unui grup, colectiv de nvai, iar tematica incidental cu o cercetare bine determinat. Problema tiinific este fragmentat n numeroase componente asupra crora lucreaz grupuri de savani i care de multe ori nu sunt cunoscui n general cu scopurile cercetrii date [133, p.23]. n acest context sunt binevenite cuvintele filosofului german Hans Lenk : Nu ne este mai uor de la faptul c proiectele tehnicotiinifice, preponderent grandioase, sunt colective, ar fi analogic cu situaia cnd un grup de orbi bjbie cu bastoanele lor ncolo-ncoace [129, p.390]. Prin urmare, savantul este ndeprtat parc de responsabilitatea pentru rezultatele lucrului su. Pentru societate, la rndul ei, este important nu att savantul ca personalitate sau procesul realizrii 29

descoperirilor, ct rezultatele primite. tiinele naturale, ndeplinind o comand social concret, trec la forma de cunoatere colectiv n cadrul unui institut tiinific de cercetare, unde savantul se transform ntr-un executor a unor funcii limitate determinate. Cele expuse ne demonstreaz c tiina capt pe de o parte un impuls pentru o dezvoltare tot mai impetuoas, iar pe de alt parte, se ndeprteaz tot mai mult de sistemul tradiional de valori. Astfel, o latur caracteristic pentru civilizaia tehnogen devine bulversarea sistemului de valori, stabilit n cea tradiional. n societatea contemporan un loc important este acordat autonomiei personalitii, fapt ce influeneaz multe sensuri conceptuale cum ar fi cel al interpretrii omului i a lumii, al scopurilor i sensurilor activitii umane, al locului persoanei n comunitate. Devine specific o situaie paradoxal: individul, cruia i este recunoscut unanim autonomia, care nu ine cont de faptul c semenii si au alte gusturi, tradiii sau nu-i accept credina, utilizeaz aceleai realizri ale tehnicii, care au tendina spre nivelare i omogenizare, care creeaz, de fapt omul tehnicizat [28]. Aceast trstur este menionat nc la nceputul secolului al XX-lea n lucrarea filosofului spaniol Jose Ortega y Gasset (1883-1955) Revolta maselor (1930), unde este naintat noiunea de epoc a omului maselor, cruia i este specific o nivelare general, ncepnd de la vestimentaie i ajungnd la apartenena sexual. Apare fenomenul aglomerrii, cel de turm [35]. Astfel, gndirea tehnogen ajunge pn la o lips de cultur, unde predomin intermediarul, iar omul maselor, fiind suficient de inteligent i cu posibiliti mult mai mari ca altdat, tinde spre excepionalitate, pn cnd pretinde dreptul la vulgaritate. Tirania trivialitii intelectuale devine o latur specific a culturii contemporane, unde lumea spiritual a omului maselor este lipsit de idealuri [108, p.44]. Progresul tehnic poate fi considerat i ca cauz important a unei probleme cu caracter relativ nou dintre individ i societate. Pe de o parte, individul ntr n conflict cu societatea, dorind s domine lumea i s i-o stabileasc n serviciu (aici putem meniona oamenii erudii, cu aptitudini deosebite, chiar excepionale, care produc inovaiile tehnice, livrndu-le pe piaa mrfurilor i serviciilor). Pe de alt parte, societatea permanent solicit noi invenii, simindu-se o presiune asupra celor ce sunt capabili s le ofere. ns tehnologiile i tehnica create n scopul realizrii unui profit individual, orientate preponderent spre necesitile productorului dect cele ale omenirii, sunt dominate doar de aspiraia de a cpta profit. Productorul sacralizeaz tehnica, propunnd-o consumatorului ntr-o form insistent i utiliznd diferite metode, iar uneori chiar o impune, substituind anumite valori supreme. Aa valori ca credina, omenia, frumosul, natura etc. tot mai des sunt nlocuite cu valori tehnice. Aici am putea aminti afirmaia lui Nicolae Hartmann: Dac exist o trezire a contiinei valorii, atunci epoca noastr este aceea care are nevoie de ea [15, p.137].

30

n condiiile unei economii de pia planetare ar prea ireal i chiar utopic posibilitatea unui control social adecvat pentru utilizarea noilor tehnologii scientofage. Din momentul n care acestea aduc profit, ele capt o rspndire tot mai larg, iar avertizarea unor savani aparte despre posibilul pericol ca urmare a utilizrii lor este, de regul, ignorat de ctre corporaiile transnaionale. Astfel, realizrile actuale n domeniile tehnologiilor nucleare, bioinformaionale i ale ingineriei genetice devin incompatibile cu economia de pia, deoarece industrializarea acestor tehnologii va duce inevitabil la urmri negative [164, p.58]. Tehnicizarea omului i a societii, n cuplu cu informatizarea, pare a fi un proces cu menirea de a ordona lumea, de a-i impune anumite scheme ale existenei care, dei artificiale i nefireti firii umane, creeaz nite modele fixe. Dilema dintre productorul i consumatorul produsului tehnic ajunge pn la instituirea unei stri de haos, de pierdere a unui control valoric spiritual. Asistm la o catastrof umanitar, incontient, provocat att de cei care lanseaz idei de tehnologizare i mondializare n conformitate cu modelul pe care l posed, fr a ine cont de diversitatea lumii, ct i de cei care se opun radical acestor idei, propunnd izolare i separare printr-o rentoarcere definitiv la valorile spirituale i renunare absolut la cele ale tehnicii (de exemplu reprezentai aprigi ai diferitor confesiuni). Cultura exprim nivelul dominrii omului asupra lumii, adic indic realizrile omenirii n domeniul tiinei i tehnicii, dar totodat caracterizeaz gradul de umanizare a relaiilor n societate. Desigur, dezvoltarea tiinei i tehnicii sunt nite condiii obligatorii pentru progresul culturii, ns este nevoie de o reglementare raional a tendinelor de absolutizare a rolului tipului tehnic de gndire, deoarece un progres adecvat i veritabil ar nsemna o armonie a tuturor componentelor culturii. Acest fapt este menionat de ctre fondatorul Clubului de la Roma, cunoscutul savant italian Aurelio Peccei (1908-1984): Comunitatea tiinific mondial trebuie s se refere cu o nalt responsabilitate la faptul c numai acel progres i acele schimbri care corespund intereselor umane i se refer la limitele capacitilor sale de adaptare, au dreptul la existen i trebuie susinute aceasta este concluzia logic i consecina fireasc a ntregii dezvoltri a omenirii; anume cu aceast cheie trebuie de rezolvat ntrebarea despre reglarea procesului de schimbare. Dac de pe aceste poziii vom aprecia cercetrile tiinifice, investigaiile i elaborrile tehnice, se va dovedi c unele din ele trebuie stimulate, altele moderate, iar cele de al treilea este necesar de interzis imediat i de permis reluarea lor doar atunci cnd o dezvoltare corespunztoare a calitilor umane va crea condiii pentru perceperea i aplicarea util a unor doze noi de progres. [141, p. 370]. Cercettorii (obiectivul crora ar trebui s fie omul, societatea, protejarea vieii pe Planet, asigurarea dezvoltrii durabile, securitii, crearea unui viitor demn) sunt obligai s ofere societii 31

o evaluare maximal imparial asupra gradului de risc al fiecrei strategii elaborate i aceasta este necesar de efectuat pn la momentul realizrii ei n practic. Savantul german contemporan U.Beck susine c sursa scepticismului tehnico-tiinific const nu n iraionalismul criticilor, dar n insolvabilitatea raionalitii tehnico-tiinifice n faa riscurilor i pericolelor civilizaiei. El nu demonstreaz incompetena unor savani sau discipline aparte, dar reiese din abordarea sistemic instituional-metodic a tiinei ctre riscuri. tiinele contemporane sunt orientate spre o specializare ngust, deseori abinndu-se de la verificarea practic. Ele devin absolut impotente pentru a reaciona adecvat la riscurile civilizaiei, fiind nsui implicate n apariia i amplificarea acestora [80, p.71-72]. Aadar, utilitatea sau dauna adus omenirii de ctre progresul tehnico-tiinific nu depinde de tehnic, dar de faptul cum ea este utilizat de ctre societate. Dup cum meniona filosoful german Theodor Adorno (1903-1969) Dac astzi tehnicienii se ngrozesc despre posibilitile de utilizare a descoperirilor lor, atunci cea mai reuit reacie la aceast fric ar fi contribuirea la instaurarea unei societi, care ar corespunde demnitii umane [77, p. 370]. Desigur, tiinele aplicative (precum i tehnica) au tendina de a redistribui povara responsabilitii morale pe societate, cerinele creia le satisfac, conducndu-se de principiul necesitii, utilitii i optimalului n anumite condiii. Apare ntrebarea despre o societate unde aspectele oricrei dezvoltri, inclusiv i a celei tehnico-tiinifice, sunt trecute printr-o apreciere etic, sunt raportate la valorile umaniste, general-umane, valoarea vieii fiind centrul tuturor schimbrilor i oricrui progres. Elaborarea unor valori general-umane devine astzi o condiie obligatorie pentru supravieuirea oamenilor pe Terra. Generalitatea valorilor trebuie de cutat nu n un oarecare ideal religios, dar n interesele unice a omenirii, care i contientizeaz unitatea trecnd peste diferenele de confesiune i fiind pregtit de a aciona conform contiinei general-umane cptate. Negarea total a unor hotare, impuse la un moment oarecare de ctre religie,


Recommended