Home > Documents > Programe Analitice

Programe Analitice

Date post: 31-Dec-2014
Category:
Author: kzo-imba
View: 178 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Programe Analitice
Embed Size (px)
of 157 /157
1 Universitatea de Arte “George Enescu” Facultatea de Arte Plastice, Decorative şi Design Specializarea: Pedagogie – Arte plastice şi decorative Programă analitică Disciplina: Istoria artei romanesti si universale Titular: Profesor universitar dr. D.N Zaharia Anul universitar: 2009 – 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1c 1 s 1c 1 s Număr de ore/semestru 28 28 Număr de credite/semestru 2 credite 2 credite Formă de evaluare examen examen Cod: 1601 Profil: Arte plastice Tip de disciplină: Obligatorie Categoria formativa: Fundamentală Specializarea: Pedagogie - Arte plastice şi decorative Discipline colaterale: Estetică, Istoria Culturii şi civilizaţiei europene, Studiul compoziţiei, Studiul culorii, etc. Scopul Cursului: Cursul „Istoria artei universale” face parte din grupul de discipline teoretice fundamentale. El asigură informarea studenţilor cu privire la apariţia şi evoluţia diverselor stiluri şi formule artistice, tehnici artistice, ramuri ale artei etc., integrează fenomenul artelor în cadrul social, al evoluţiei credinţei, mitologiilor şi religiilor, al sistemelor filosofice şi ştiinţifice, eticii şi politicii generatoare a esteticului în general şi de aici a viziunii artistice, a evoluţiei genurilor, speciilor şi limbajelor diferite naţional şi stilistic, în cadrul fiecărei culturi, a fiecărei civilizaţii, relativ autonome. Istoria artei universale pregăteşte studenţii pentru înţelegerea stadiului atins în prezent de către diversele domenii ale
Transcript

1Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Istoria artei romanesti si universale Titular: Profesor universitar dr. D.N Zaharia Anul universitar: 2009 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1c 1 s 1c 1 s Numr de ore/semestru 28 28 Numr de credite/semestru 2 credite 2 credite Form de evaluare examen examen Cod: 1601 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: Fundamental Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative Discipline colaterale: Estetic, Istoria Culturii i civilizaiei europene, Studiul compoziiei, Studiul culorii, etc. Scopul Cursului: Cursul Istoria artei universale face parte din grupul de discipline teoretice fundamentale. El asigur informarea studenilor cu privire la apariia i evoluia diverselor stiluri i formule artistice, tehnici artistice, ramuri ale artei etc., integreaz fenomenul artelor n cadrul social, al evoluiei credinei, mitologiilor i religiilor, al sistemelor filosofice i tiinifice, eticii i politicii generatoare a esteticului n general i de aici a viziunii artistice, a evoluiei genurilor, speciilor i limbajelor diferite naional i stilistic, n cadrul fiecrei culturi, a fiecrei civilizaii, relativ autonome. Istoria artei universale pregtete studenii pentru nelegerea stadiului atins n prezent de ctre diversele domenii ale 2artei, inclusiv n domeniile de strict specialitate, precum desenul, studiul compoziiei i al culorii, ca i pentru nelegerea adecvat a iconografiei, tipologiei i esteticii. Studiul acestei discipline asigur studenilor cunotine de baz ale profesiei lor n evoluia istoric i logic a limbajului fiecrei ramuri a artelor, genuri i specii, caracteristice fiecrei civilizaii, astfel nct s se dezvolte gndirea proprie, critic i selectiv a fiecrui artist i pedagog n acest domeniu de vrf al creaiei valorice a umanitii. Integrarea disciplinei de Istoria artei universale, n ansamblul programei de nvmnt se face n mod firesc, la toate facultile i seciile de arte vizuale din lume, pe parcursul ntregii perioade de instruire prin pregtirea n paralel a cunotinelor tehnice, a mijloacelor de expresie i a evoluiei lor n timp. Cunoaterea celor mai de seam realizri din istoria, studiul limbajelor, tehnicilor i stilurilor, a modului de gndire plastic, a rezolvrii problemelor specific n trecutul ndeprtat i apropiat, deschide perspective n prezentul i viitorul artelor. Pe lng cunotine de specialitate deci, de interes general, istoria artelor ofer studenilor un larg evantai de sugestii i puncte de plecare pentru creaii artistice originale, ferindu-i totodat de riscul cheltuirii energiilor pentru descoperirea unor lucruri demult descoperite. Dezvoltarea competenelor: Competene generale: 1. De a aprofunda metodic studiul specializrii sau din domeniul artelor plastice i decorative, eventual n cadru organizat al studiilor universitare. 2. De a se iniia n cunoaterea unui domeniu complementar n raport cu artele plastice i decorative n vederea alaborrii unor proiecte de cercetare interdisciplinare sau transdisciplinare. 3. De consiliere, pe problemele artelor vizuale n instituii i organisme care implic o asemenea dimensiune (muzee, galerii de art, instituii de cultur, fundaii culturale, etc.) 4. De a redacta proiecte de cercetare, cri, manuale i studii pe teme de arte vizuale. 5. De a organiza sesiuni tiinifice, simpozioane, mese rotunde, dezbateri, emisiuni radio-tv pe problemele artelor vizuale. Competene de specialitate: 1. De a preda discipline din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul gimnazial i liceal, inclusiv la liceele de art. 2. De a concepe creaii artistice originale n consonan cu tendinele acutale i de perspectiv ale artelor vizuale pe plan european i mondial. 33. De a concepe, coordona sau aplica proiecte de valoare estetic a unor spaii publice sau private. 4. De a organiza sau comenta expoziii de art i manifestri artistice cu un caracter mai complex, tabere de creaie artistic, festivaluri de art, etc. Metodologie: Studiul Istoriei artei universale se realizeaz sub formele clasice de curs i seminar. Cursul urmrete dezvoltarea gndirii critice, selective a viitorilor artiti i profesori, cu ajutorul unui bogat material ilustrativ (cri, albume, diapozitive, diafilme, benzi video etc.) pentru a realiza o istorie vizual a artelor plastice. Seminariile ajut la fixarea cunostintelor de la curs i studiu individual, mai ales la analiza evoluiei limbajelor plastice, metode de lucru, mijloace de expresie, compoziie, tehnici, cu perspectiva lor dinspre trecut spre viitor. n seminarii se clarific probleme din curs, se completeaz i aprofundeaz prin referate i discuii n care sunt antrenai studenii care sunt pregtii n mod expres n acest sens, dar i alii care intervin spontan n funcie de cursul pe care l iau expunerile i discuiile. Se fac i vizite la muzee sau expoziii mai importante, ce prilejuiesc comentarii de opere pe viu, se fac excursii de documentare etc. Metode de evaluare: Formele de valorificare i evaluare: a cunotinelor difer de la an la an i se bazeaz pe respectarea caracteristicilor individuale ale studenilor: expuneri orale, schie i comentarii de crochiuri dup arta unei epoci, a unui stil sau a unui autor; referate de lectur, referate sau eseuri privind personaliti i capodopere, tehnici ale desenului, culorii, compoziiei etc. Examenele: valorific referate sau eseuri pregtite din timp (un semestru) pe baz de studiu individual, documentate i ilustrate la liber alegere. Susinerea se face n faa grupei, cnd se verific n discuii cunotinele generale i o parte semnificativ a bibliografiei parcurse. n felul acesta, examenul este o real form de nvare i comunicare, att pentru studeni ct i pentru titularul cursului sau conductorului de seminar. Coninut tematic: Anul I, semestrul 1 I. Apariia i evoluia artei 1. Geneza artei (Art i magie, Art i joc, Art i religie, Art i comunicare, Art i praxis) 42. Funciile artei (magice, luidice, religioase, utilitare, estetice etc.) 3. Primele forme ale artei: arta samanic, totemic, magic. 4. Utilitatea studiului istoriei artei i cultura general; cultura de specialitate prin intermediul istoriei artelor) II. Arte preistoric 1. Arta paleolitic (Arta rupestr de la Altamira, Lascaux i din alte grote preistorice incizii, pictur, sculptur) 2. Tehnica artei paleolitice. Trsturile artei paleolitice. 3. Arta neolitic (arta de la gurile grotelor; revoluionarea artelor paleolitice desen, pictur, sculptur). Arte specifice neoliticului: ceramic i arhitectura monumentele megalitice. Achiziii estetice ale artei neolitice. III. Arta Mesopotamiei 1. Arta sumerian (repere istorice, mitologice; sculptura sumerienilor; ziguratele) 2. Arta akkadian (continuare i nnoiri n raport cu arta sumerian) 3. Arta asirian i babilonian 4. Arta Noului Babilon 5. Tehnicile i formele artistice specifice artei mesopotamiene IV. Arta Egiptului Antic 1. Arta i religia la vechii egipteni 2. Desen, gravur, pictografie, pictura 3. Sculptur i arhitectura 4. Reforma artistic i religioas de la Amarna 5. Tehnici i forme artistice specifice artei egiptene V. Arta persan 1. Repere istorice i religioase 2. Influene mesopotamiene asupra artei persane 3. Originalitatea artei persane; miniatur i artele decorative; arhitectur i sculptur. Anul I, semestrul 2 VI. Arta cretan 1. Creta ntemeietoare a primei civilizaii istorice europene 2. Mitologie, religie i art la cretani 3. Ceramic i artele decorative. Arta greac 1. Repere istorice; cosmogonie i mitologie la vechii greci 2. Arta micenian, pictura, sculptura, arhitectur i ceramic 3. Arta greac arhaic. VII. Arta greac 1. Arta greac preclasic 52. Sculptura clasic greac (Policlet, Fidias, Praxiteles, Scopas etc.) 3. Pictura clasic greac (Zeuxis, Apelles, Eufronios etc.) 4. Ceramic atic 5. Arhitectura clasic (Partenonul, Erechteionul etc.) Arta elenistic 1. Prelungiri ale clasicismului 2. Mutaii elenistice de la Venus la producia artistic de serie 3. Arta greac fundament al artei europene renascentiste i moderne VIII. Arta roman 1. Repere istorice 2. Arta etrusc 3. Originalitatea artei etrusce n raport cu cea greac; realismul artei etrusce 4. Continuitate i discontinuitate ntre arta etrusc i arta roman 5. Mitologia roman, cultul strbunilor i al eroilor 6. Arta Romei antice (pictur, arhitectur, sculptur. Mozaic, arte decorative) 7. Artele n provinciile romane. IX. Arta indian 1. Repere istorice i religioase 2. Arhitectur, pictura, sculptur i miniatur 3. Estetic artei indiene Arta chinez i japonez 1. Repere istorice, religioase i filosofice Estetica artei chineze Artele chineze (arhitectur, sculptur, pictur) Artele japoneze (miniatur, arhitectur, sculptur) BIBLIOGRAFIE Corado Maltese, Ghid pentru studiul istoriei artei, Ed. Meridiane, 1982 J.J.Winckelmann, Istoria artei antice, Ed. Meridiane, 1981 M. Alpatov, Istoria artei, vol. I i II, Ed. Meridiane, 1965, 1968 Elie Faure, Istoria artei, vol. I, II, III, Ed. Meridiane, 1987 George Oprescu, Istoria artei (manual), vol. I, Ed. Meridiane, 1988 Ovidiu Drmba, Istoria culturii i civilizaiei, Ed. tiinific i enciclopedic, vol. I, II, III, 1985, 1988, 1990 Virgil Vtianu, Arta Evului Mediu, Ed. Meridiane, 1996 H. Lhote, Frescele din Tassili, Ed. Meridiane, 1966 6 Miguel Guienea, Altamira, Ed. Meridiane, 1986 J. Dashayes, Civilizaia vechiului orient, Ed. Meridiane, 1982 Ivan Lissner, Culturi enigmatice, Ed. Meridiane, 1983 Guido Mensueli, Civilizaii europene vechi, Ed. Meridiane, 1981 Raynold Blocn, Etruscii, Ed. St. 1966 A. Bonnard, Civilizaia greac, vol. I, II, III, Ed. St. 1967, 1967, 1969 E. Drioton, Arta faraonilor, Ed. Meridiane, 1979 C. Daniel, Pe urmele vechilor civilizaii, Ed. Univers, 1979 C. Daniel, Civilizaia asiro-babilonian, Ed. Univers, 1979 C. Daniel, Arta egiptean, Ed. Meridiane, 1985 B. Butkovscki, Arta egeean, Ed. Meridiane, 1986 N. Platon, Civilizaia egeean, Ed. Meridiane, 1981 R. Ginouves, Arta greac, Ed. Meridiane, 1992 N. Yinner, introducere n civilizaia i arta indin, Ed. Meridiane, 1988 J. Gernet, Lumea chinez, Ed. Meridiane, 1978 S. Dennis, Lumea etruscilor, Ed. Meridiane, 1977 R. Brilliant, Arta roman de la Republic la Constantin, Ed. Meridiane, 1987 M. Garnatopol, Arta imperial n epoca lui Traian, Ed. Meridiane, 1985 M. Granatopol, Artele miniaturale n antichitate, Ed. Meridiane, 1986 M. Sinoni, Aztecii, Ed. Meridiane, 1982 Ch. Delvoye, Arta bizantin, Ed. Meridiane, 1984 H. Focillon, Arta occidentului, Ed. Meridiane, 1983 J. Baltrusaitis, Evul mediu fantastic, Ed. Meridiane, 1986 A. Scobeltnize, Arta feudal, Ed. Meridiane, 1983 P. Merine , Studii asupra artelor din Evul Mediu, Ed. Meridiane, 1983 M. Pcu .a., Epoca romanic, Ed. Meridiane, 1987 J. Le Goff, Pentru un alt ev mediu, Ed. Meridiane, 1990 J. Le Goff, imaginarul medieval, Ed. Meridiane, 1991 J. Le Goff, Pentru un alt ev mediu, Ed. Meridiane, 1986 V. Lazarev, istoria picturii bizantine, Pentru un alt ev mediu, Ed. Meridiane, 1979, vol. I, II, III V. Vtianu, Istoria artei medievale, vol. I i II, Pentru un alt ev mediu, Ed. Meridiane, 1967, 1969 Georgio Vasari, Vieile celor mai de seam pictori, sculptori i arhiteci. M. Alpatov, Manual de istoria artei, vol. II, Ed. Meridiane, 1965 E. Faure, Istoria artei, vol. II 7 G. Oprescu, Manual de istoria artei, vol. II E. Gombrich, O istorie a artei, Ed. Meridiane, 1975 V. Lazarev, Originile Renaterii italiene, vol. I i II H. Wolffin, Renatere i Baroc Encyclopedie de lart, F.M.R.- 13 vol..1991 C. Maltese, Istoria artei italiene, Ed. Meridiane, 1976 B. Berenson, Pictori italieni ai Renaterii V. Lazarev, Vechi maetri europeni, Ed. Meridiane, 1997, vol. I, II, III Enciclopedia picturii italiene, Ed. Meridiane, 1974 R. Genaille, arta flamand, Ed. Meridiane, 1981 G. Peltz, Deutsche Malerei Urania Verlag, 1964 D. Sourdel, J. Sourdel-Thomine, Civilizaia islamului clasic, 3 vol., Ed. Meridiane, 1975 Histoire generale de lart, tom. II, Flammarion, Paris, 1950 G. Oprescu, Manual de istoria artei, Barocul, Ed. Meridiane, 1985 G. Oprescu, Manual de istoria artei, Sec. Al XVII-lea, Ed. Meridiane, 1985 G. Oprescu, Manual de istoria artei, Clasicismul i Romantismul, Ed. Universul, 1946 G. Oprescu, Manual de istoria artei, Impresionismul, Ed. Meridiane, 1986 G. Oprescu, Manual de istoria artei, Postimpresionismul, Ed. Meridiane, 1986 E. Faure, Istoria artei, Ed. Meridiane, 1970, vol. III, IV, V E. Faure, Istoria artei, Spiritul formelor, 2 vol., Ed. Meridiane, 1970 Histoire generale de la peiture, tom III-VI, Flammarion, 1968 Les grandes maitrea de la painture, Hachette, 1989 R. Huyghe et J. Rudel, Art et la monde moderne, 2 vol., Larousse, Paris, 1970 Istoria ilustrat a picturii, Ed. Meridiane, 1970 O. Tafrali, Manual de istoria artelor, vol. II, Ed. Cartea Rom., 1927 V. Florea, O istorie a artei ruse, Ed. Meridiane, 1979 V. Florea, Pictura rus, Ed. Meridiane, 1973 J. A. Gaya Huno, Istoria artei spaniole, Ed. Meridiane, 1975 H. Hanour, Romantismul, Ed. Meridiane, 2 vol., 1983 R. Dos Santos, Istoria artei portugheze, Ed. Meridiane, 1976 J. Rewald, Istoriaa impresionismului, Ed. Meridiane, 1974, vol. I, II J. Rewald, Postimpresionismul, Ed. Meridiane, 1978, 2 vol. J. J. Mayoux, Pictura englez, Ed. Meridiane, 1970 A. Malreau, Le musee imaginaire, Gallimard, Paris, 1965 8 J-E. Muller, F. Elgard, Un siecle de peinture moderne, Hazan, Paris, 1966 W. Folkierski, ntre clasicism i romantism, Ed. Meridiane, 1988, 2 vol. J. Reynolds, Cele cinsprezece discursuri despre art, Ed. Meridiane H. Sedlmayr, Epoci i opere, Ed. Meridiane, 1991 P. Chaunu, Civilizaia Europei n secolul luminilor, Ed. Meridiane, 1986 A. E. Baconsky, Itinerarii plastice, Ed. Meridiane, 1987 E. Panovsky, Art i semnificaie, Ed. Meridiane, 1980 E. H. Gombrich, Art i iluzie, Ed. Meridiane, 1970 W. Hofmann, Fundamentele artei moderne, Ed. Meridiane, Ed. Meridiane, 1971 E. Pliezsch, Pictori olandezi i flmnzi din sec. Al XVII-lea, Ed. Meridiane, 1978 Ablan Cunnugham, Pictori englezi, Ed. Meridiane, 1987 Pierre Chaunu, Civilizaia Europei clasice, Ed. Meridiane, 2 vol. 1989 M. Pecaut i J. Marcel, Epoca romantic, Ed. Meridiane, 1982 D. Grigorescu, Arta englez, Ed. Meridiane, 1990 J. Starobinski, 1789, emblemele raiunii, Ed. Meridiane, 1985 V. Guy Marica, Ipostaze ale picturii moderne, Ed. Meridiane, 1985 H. Honour, Neoclasicismul, Ed. Meridiane, 1976 S. Tochudi Madsen, Art Nouveau, Ed. Meridiane, 1977 Ingo F. Walter (direction), Impressionusme, tom. I, II, Tachen, Munchen, 1993 P. Overy, De Stijl, Ed. Meridiane, 1978 N. Pevsner, Genie de larchitecture europeenne, 2 vol, Paris, 1970 Contemporany European Architects, 2 vol., Taschen, 1995 A. Pleu, Pitoresc i melancolie, Ed. Humanitas, 1992 D. Hulic, Nostalgia sintezeim Ed. Eminescu, 1974 Y.Botineau, Lart baroque, Ed. Mazenod, Paris, 1986 A. Prater, H. Bauer, Painting of the Baroque, Ed. Taschen, 1997 F. Hazan, La painture moderne, Paris, 1965 Pictura modern, Ed. Fundaiei Culturale Romne, 1998 (album) R. Berger, Descoperirea picturii, 3 vol., Ed. Meridiane, 1975 M. Salvador, Mesajul structurilor, Ed. Tehnic, 1991 Mari arhiteci, Ed. Meridiane, 1971 A. Malraux, Saturn, eseu despre Goya, Ed. Meridiane, 1970 M. Nicolau-Golflin, Istoria artei, vol. II, 1970 G. Carlo Argan, De la Bramante la Canova, Ed. Meridiane, 1974 9 R. Avermete, Rembrandt i epoca sa, Ed. Meridiane, 1969 R. Avermete, Rubens i epoca sa, Ed. Meridiane, 1972 C. Juti, Velazquez i secolul su, Ed. Meridiane, 1980 J. Ortega y Gasset, Velasquez, Goya, Ed. Meridiane, 1972 P. Minguet, Estetic roccocoului, Ed. Meridiane, 1971 E. DOrs, Trei ore n muzeul Prado, Barocul, Ed. Meridiane, 1971 F. Antal, Clasicism i Romantism, Ed. Meridiane, 1971 J. Cassou, Panorama artelor plastice cotemporane, Ed. Meridiane, 1971 G. Carlo Argan, Arta modern, Ed. Meridiane, 1982 M. Levey, A concise History of Painting from Giotto to Cezanne, Ed. Thomas and Hudson, London, 1977 Impresionismul american, Smithsenian Institution, 1982 A. C. Sevter, Braque and Roccoco Art, Ed. Thomas and Hudson, London, 1972 Das Erste der Deutschen Malerei und Plastik, Stuttgart, 1991 K. J. Sembach, Jugendstil, Tachen, Koln, 1990 Encyclopedie des arts ilustree, Flammarion, Paris, 1964 Musee de Louvre, Aimery Samogy, Paris, 1957 A. Walter, Tizian, Leipzig, 1990 W. Geismeir, Gaspar David Friedrich, Leipzig, 1990 T. Olaf Enge, C. F. Schroer, Gartenkunst n Europa, Taschen, Munchen, 1990 C-P. Warncke, Die Rtijl (1917-1931), Taschen, Munchen, 1990 N. Schneider, Portratmalerei (1420-1670), Taschen, Munchen, 1992 E. Greindl, XVII-e Siecle LAge dor de la peinture flamande, Bruxelles, 1990 Monet, Taschen, Munchen, 1992 G. Curinschi Vorona, introducere n arhitectura comparat, Ed. Tehnic, 1991 Das Erste der Deutschen Architektur, Stuttgart, 1991 Ch. Bouleau, Geometria secret a pictorilor, Ed. Meridiane, 1979 R. Bogdan, Jurnal spaniol, Ed. Sport-Turism, 1990 A. Pavel, Traiectorii ale privirii, Ed. Meridiane, 1990 R. Huyghe, Dialog cu vizibilul, Ed. Meridiane, 1970 G. Bazin, Clacic, baroc i roccoco, Ed. Meridiane, 1970 D. N. Zaharia, Arta Reneterii, Ed. Dosoftei, Iai, 1999 D. N. Zaharia, Arta modern, Ed. Dosoftei, Iai, 1999 D. N. Zaharia, Antinomicul n arta contemporan, Ed. Dosoftei, Iai, 1999 D, N.Zaharia, Istoria artei antice i medievale, Ed. Artes, Iai, 2007 10Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Perspectiva- geometrie descriptiv Titular: profesor universitar dr. arh. Urm Maria Anul universitar: 2009 2010 An I Sem. 1 Sem. 2 14 sptmni 14 sptmni C S LP Ev Cr C S LP Ev Cr 1 - 1 V 3 1 - 1 E 3 Cod: 1203 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: Fundamental Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative Discipline corelate Bazele desenului i modelajului, Tehnici de reprezentare bi- i tridimensional, Bazele desenului pentru art mural, Bazele desenului pentru ceramic, Compoziia spaiului ambiental Scopul cursului Cursul are drept scop nsuirea principalelor tehnici de reprezentare pe suprafaa plan a caracteristicilor eseniale ale obiectelor din spaiu n funcie de mrimea i relaiile dintre ele. Disciplina relev limbajul specific de comunicare ntre creator i executant i ofer modalitile specifice de exprimare a ideii creatorului. Lucrrile practice urmresc dezvoltarea vederii n spaiu, a posibilitii de abstractizare, sintetizare i esenializare a principalelor figuri i forme gemetrice i naturale, n scopul transmiterii caracteristicilor obiectelor ambientale create i punerii 11 Metodologie Metode deevaluare lor n valoare. Problemele teoretice sunt susinute cu desene schematice i material documentar (albume, diapozitive, proiecii) Lucrrile practice sunt aplicaii la curs n scopul nsuirii principalelor tehnici de construcie grafic i de compoziie. Aplicaiile vor urmri nsuirea modalitilor de reprezentare a adncimii spaiului, crearea de compoziii specifice. Se vor aprecia: corectitudinea constructiv, mijloacele artistice de reprezentare a adncimii spaiului, ingeniozitatea, inventivitatea, echilibrul compoziiei, efectul plastic final. Coninut tematic Cursul cuprinde principalele modaliti de reprezentare a figurilor, formelor i adncimii spaiale. sem.1 Desen tehnic Elemente de baz standardizate. Linii, scri de proporie, scriere, cotare. Desen geometric - Construcii grafice uzuale. Figuri geometrice plane, poligoane. - Curbe uzuale n plan (ovoidul, ovalul, spirala) -Seciuni conice n conul de rotaie (elipsa) - Racordri - Seciunea de aur. Semnificaie. Utilizarea n art Geometrie descriptiv - Punct, dreapt, plan - Metodele geometriei descriptive - Forme poliedrale (intersecii, seciuni, desfurri) - Suprafee curbe (intersecii, seciuni, desfurri) Reprezentri axonometrice - Perspectiva axonometric. Tipuri de axonometrii uzuale. Tehnici de reprezentare manuale i computerizate - Seciuni, intersecii, transformri n axonometrie - Umbre n axonometrie Sem. 2 Tematica: Reprezentarea n perspectiva conic - Utilizarea perspectivei n art - Mecanismul vederii umane. Iluzii optice. Anamorfoza. Clasificri ale perspectivei. - Elementele sistemului perspectiv. Perspectiva conic pe tablou vertical. Alegerea punctului de vedere. 12 Tehnici de construcie n perspectiv - Perspectiva frontal. Metoda liber. Metoda construit (punct dedistan). - Perspectiva la dou puncte de fug. Metoda liber. Metoda construit (punct de fug, punct de msur). - Construcii grafice n perspectiv. Mrirea perspectivei - Cercul i sfera n perspectiv. Redarea unor aspecte naturale n perspectiv - Umbrele n perspectiv. Umbr la lumin artificial. Umbr la soare - Perspectiva aerian. Gradaia luminii i umbrei n adncime - Oglindiri Perspectiva pe tablou nclinat - Deformri perspective - Efecte speciale de perspectiv (perspectiva accelerat, perspectiva ncetinit) Restituia perspectiv - Utilizarea n art i n compoziiile ambientale BIBLIOGRAFIE 1 Ailinci, Cornel - Introducere n gramatic limbajului vizual, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1982 2 Avanhov, Omraam Mikhl - Limbajul figurilor geometrice, Prosveta, 1999 3 Arnheim, Rudolf - Arta i percepia vizual, Meridiane, Bucureti, 1979 4 Arnheim, Rudolf - Fora centrului vizual, Meridiane, Bucureti, 1995 5 Baltruaitis, Jurgis - Anamorfoza, Meridiane, Bucureti, 1975 6 Baltruaitis, Jurgis - Oglind, Meridiane, Bucureti, 1981 7 Bernhard, Arnold - Geometrie proiectiv. Perceperea spaiului prin desen,Editura Tehnic, Bucureti, 1983 8 Boutot, Alain - Inventarea formelor, Editura Nemira, Bucureti 1997 9 Bonfand, Alain Labrot, Gerard Marion, Jean -Luc - Trois essais sur la perspective, Franc-Poitou-Charentes, Editions de la Diffrence, 1985 10 Bouleau, Charles - Geometria secret a pictorilor, Meridiane, Bucureti, 1979 11 Dumitrescu, Zamfir - Structuri geometrice-structuri plastice, Meridiane, 13Bucureti, 1988 12 Dumitrescu, Zamfir - Leonardo-structuri geometrico-plastice, Meridiane, Bucureti, 1988 13 Dumitrescu, Zamfir - Ars perspectivae, 14 Enache, Mircea Ionescu, Iulius - Geometrie descriptiv i perspectiv, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1983 15 Ernst, Bruno - The Eye Beguiled, Benedikt Taschen Verlag GmbH, 1992 16 Florenski, Pavel - Perspectiva invers i alte scrieri, Humanitas, 1997 17 Gheorghiu, Adrian - Proporii i trasee geometrice n arhitectur i art, Editura Tehnic, Bucureti, 1991 18 Ghyka, Mathila - Estetic i teoria artei, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981 19 Gombrich, E. H. - LArt et illussion, Gallimard, Paris 20 Harghittai, Istvan Harghittai, Magdolna - Symetry, Schelter Publications, Inc., Bolinas, California, 1994 21 Huyghe, Ren - Puterea imaginii, Meridiane, Bucureti, 1971 22 Huyghe, Ren - Dialog cu vizibilul, Meridiane, Bucureti, 1981 23 Jantzen, ric - Trait pratique de perspective, dition de la Villette, Paris, 1983 24 Joly, Martine - Introducere n analiza imaginii, Editura All, Bucureti,1998 25 Mitzger, Phil - Perspective withaut plan, Benedikt Tasken, 1991 26 McLuhan, Marshall - Mass media sau mediul invizibil, Editura Nemira, bucureti, 1997 27 Moles, Abraham - Art i ordinator, Editura Meridiane, Bucureti, 1994 28 Radian, H. R. - Cartea proporiilor, Meridiane, Bucureti, 1981 29 Srbu, Vasile - Desen geometric i proiectiv, Editura Didactic iPedagogic, Bucureti, 1992 30 Tnsescu, Aurelian - Perspetiva, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1971 31 Teodoru, Horia - Perspectiv, Meridiane, Bucureti, 1968 32 Riemschneider, Bukhard - Interactive Pictures, Benedikt Taschen Verlag GmbH, Kln, 1994 33 Stoichi, Victor - Scurt istorie a umbrei, Humanitas, Bucureti, 2000 34 Urm, Maria - Reprezentri bi i tridimensionale, Iai, Artes, 2007 14Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Bazele desenului i modelajului Titular: lector universitar drd. Benescu Gabriela Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1 c 2 lp 1 c 2 lp Numr de ore/semestru 42 42 Numr de credite/semestru 4 credite 4 credite Form de evaluare Verificare examen Cod: 1206 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: n domeniu Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE CORELATE: Studiul compoziiei, Anatomie artistic, Crochiuri, Pespectiv, Istoria artei. SCOPUL CUSULUI: Cursul i propune s pun bazele nelegerii i utilizrii elementelor de limbaj plastic, descifrarea formelor n spaiu, a proporiilor, a micrii, a raporturilor de luminumbr, de volum, de structur. OBIECTIVUL CURSULUI: Studiul desenului strbate toate operaiile plastice: culoarea i n deosebi compoziia. Compoziia la rndul ei, nu este dect organizarea prin desen a suprafeei suport. De aceea desenul i principiile de organizare compoziional trebuie concepute ca operaii concomitente i n consecin, ca discipline paralele ntr-un program. 15DEZVOLTAREA COMPETENELOR: COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a studiului desenului i modelajului n cadrul organizat al studiilor universitare. Iniierea de colaborri cu instituii i organisme artistice importante: muzee, galerii, fundaii culturale. Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. Organizarea unor manifestri specifice: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. *Competene instrumentale: Cunotine generale de desen i modelaj; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor manifestri artistice *Competene interpersonale: Capacitate de autoevaluare i evaluare artistic; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor; Abilitatea de a lucra independent; Creativitate. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul general i de art n acord cu abordrile contemporane ale procesului didactic. nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a limbajului vizual Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice n vederea realizrii unor creaii artistice originale, compatibile curentelor artistice actuale i de perspectiv Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie 16artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: Transmiterea noiunilor de vocabular i limbaj plastic n zona de exprimare prin desen i modelaj; Explicarea i interpretarea coninuturilor teoretice i practice legate de studiul desenului i modelajului dup model viu; Proiectarea, conducerea i evaluarea activitilor plastice n ateliere, specifice nsuirii elementelor de limbaj plastic; Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea elementelor de limbaj plastic i utilizarea lor n cadrul studiului desenului i modelajului. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti specifice profesiunii de profesor de educaie vizual METODOLOGIE: n general studiul artisticplastic, cercetarea naturii se bazeaz pe metoda general a observaiei corecte i a analizei. n practic aplicm o seam de procedee, mijloce i metode: didactice (expozitive, active, individuale i colective); universale (observaia, expunerea i demonstraia) i speciale (documentarea tiinific, vizite la expoziii i muzee, programe vizual artistice, tehnologii i tehnici vizuale moderne). STRATEGIA EVALURII: Activitatea studenilor este evaluat individual pe baza realizrilor complete a temelor i proiectelor prevzute n program analitic. - Calitatea ideilor i a soluiilor plastice finale. - Abilitatea tehnologic de transpunere n material i tehnic artistic. - Timp investit n producerea lucrrii i a variantelor ei. - Frecvena la atelier. CONINUTUL TEMATIC: Studiul teoretic se va efectua pe baza expozeului teoretic adecvat tematicii propuse i n conformitate cu bibliografia propus. Studiul practic va fi efectuat conform unui program tematic dup cum urmeaz: Sem. I 2C +2L = 28C + 28L = 56 ore/sem. 17 Elemente de baz ale limbajului artistic plastic (punctul, linia, valoarea, construcia, structura liniar i valoric a formei i volumului). - Aspecte metodologice ale studiului elementelor de limbaj plastic. - Metode i procedee de studiu i cercetare n domeniul folosirii elementelor de limbaj artistic plastic pentru dezvoltarea expresivitii artistice. - Capacitatea liniei de a surprinde aspectul volumetric al formelor materiale. - Linia mijloc de structurare a suprafeei. - Aspecte de individualitate i stil n diferite epoci artistice. Evoluia elementelor de limbaj i morfologia conturului formelor n istoria artei. Sem. II 2C + 2L = 28C + 28L = 56 ore/sem. Volume geometrice de baz (relaia linie + suprafa de la alb la negru). - Volume nchise, volume deschise. - Sugerarea volumului cu ajutorul liniei i valorii. - Valoarea conceptul de valoare c element de limbaj plastic aspecte metodologice. - Trepte de luminozitate. Contrastul valoric polar alb negru i treptele intermediare de griuri neutre. - Diversitatea tehnicilor de valoraie. Metode i procedee de obinere a treptelor valorice folosind diferite tehnici: creion, crbune, laviu, cret, pastel etc. - Analiza clar obscurului n operele picturale i grafice. BIBLIOGRAFIE: - Ailinci, Cornel - Introducere n gramatica limbajului vizual, Ed. Dacia, Cluj, 1982 - Arnheim, Rudolf - Arta i percepia vizual, Ed. Meridiane, Bucureti, 1975 - Gh. Ghiescu - Anatomie artistic, vol. I III, Meridiane, Buc. 1962 - Gh. Ghiescu - Leonardo da Vinci i civilizaia imaginii Albatros, Buc. 1986 - Ovidiu Brbulescu - Dicionar de art. Termeni de atelier Ed. Sigma, Buc. 1993 - Matila C. Ghyka - Estetic i teoria artei, Ed. tiinific i Enciclopedic, Buc. 1981 18- Viorica Bran - Album Metodic, Ed. Arta grafic, Bucureti - E. H. Gombrich - Art i iluzie, Meridiane, Buc. 1973 - Jean Grenier - Arta i problemele ei, Meridiane, Buc. 1974 - Nathan Knobler - Dialogul vizual, Meridiane, Buc. 1983 - Lucaciu, Adriana, - Forme de expresie ale desenului n arta secolului XX, Ed. Fundaiei Interart Triade, Timioara, 2007 - Raoul Srbu - Cele dou aparene ale picturii, Ed. Miron, Buc. 2001 - Schmalembach, Werner Amedeo Modigliani: Painting. Sculptures. Drawings, Ed. Prestel, Munchen, 2005 - Stendl, Ion - Desenul- estetic, suporturi, materiale, Ed. Semne, Bucureti, 2004 - LArt du XIX-e siecle: 1850-1905, Ed. Citadelles& Mazenod, Paris, 1990 - L`Art du XX-e siecle: 1990-1939, Ed. Citadelles& Mazenod, Paris, 1996 - Raicu, Lucian- Grafic i vizual ntre clasic i modern, Bucureti, Ed. Paideia, 2002 - Cioca, Vasile Imaginea i creativitatea vizual plastic, Cluj -Napoca, Ed. Limes, 2007 - Cioca, Vasile Jocul de-a arta, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2007 - Tarai Mihai - Construirea unei imagini purttoare de expresie artistic - curs de compoziie, Iai, 2006 - Covtaru, Dan- Originile formei n art. Valori ale expresiei umane: curs universitar Iai, 2005 - Tofan, Constantin- Limbajul artei Iai, Editura Artes, 2005 - Vlad, Tiberiu Liviu- Adevrul anatomic i valoarea sa estetic: -Anatomia artistic a omului Iai, Editura Artes, 2001 - Truic, Ion- Arta compoziiei, Iai, Editura Cronica, 2004 - Bostan Ilie - Contrastul dominant n compoziia desenului, Ed. Artes, Iai, 2007 - Botero - Paintings and Drawings, Ed. Werner Spies, Munchen, 2007 - Cioca, Vasile Imaginea i creativitatea vizual-plastic, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2007 19Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Tehnici de reprezentare bi- i tridimensionala Titular: Lector universitar dr. Otnjac Sorin Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1 c 1 l 1 c 1 l Numr de ore/semestru 28 28 Numr de credite/semestru 3 credite 3 credite Form de evaluare Verificare examen Cod: 1209 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativ: n domeniu Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE CORELATE: Studiul desenului, Studiul formei, Compoziie, Prelucrare de imagine pe calculator, Istoria artei, Analiza operei de art SCOPUL CURSULUI: Cursul are drept scop nsuirea cunotinelor n vederea reprezentrii pe o suprafa plan a obiectelor din spaiu n funcie de distana i relaiile dintre ele. Analiznd mecanismul vederii umane, cursul ofer principalele mijloace de analiz i intrepretare a operelor de art printr-o incursiune istoric n istoria artei, cercetnd modalitile de reprezentare a spaiului. Lucrrile practice urmresc dezvoltarea vederii n spaiu, a posibilitii de abstractizare, sintetizare i esenializare a principalelor figuri i forme gemetrice i naturale, dezvoltarea spiritului sintetic i inventiv. DEZVOLTAREA COMPETENELOR: COMPETENE GENERALE: 20 Abordare i aprofundare metodic a tehnicilor de reprezentare spaial Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. Dezvoltarea unor practici educaionale artistice de genul: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. *Competene instrumentale: Cunotine generale de tehnici de reprezentare; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor activiti didactice cu coninut artistic *Competene interpersonale: Capaciti de evaluare artistic ; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor; Abilitatea de a lucra independent; Metode de stimulare a creativitii. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor tehnici de reprezentare n nvmntul general i de art nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a tehnicilor de reprezentare artistice Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Obinerea unor abiliti privind conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice n vederea realizrii unor creaii artistice originale, compatibile curentelor artistice actuale i de perspectiv Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: Transmiterea noiunilor de baz privind predarea tehnicilor de reprezentare bi i tridimensional; 21 nsuirea unor metode de proiectare, conducere i evaluare a activitilor specifice; Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea tehnicilor de reprezentare plastic. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti specifice profesiunii de profesor de educaie vizual Metodologie Metode de evaluare Problemele teoretice sunt susinute cu desene schematice i material documentar (albume, diapozitive) Lucrrile practice constau n aplicaii la curs n scopul nsuiriiprincipalelor metode de construcie grafic. Se vor folosi ctmai puine instrumente de desen n scopul unei ct mai mari liberti de exprimare artstic. La orele de lucrri practicestudentul va fi antrenat n interpretarea i analiza unor opere deart. Aplicaiile vor urmri nsuirea principalelor procedee dereprezentare a adncimii spaiale, crearea de compoziii specifice. Se vor aprecia: echilibrul compoziiei, corectitudineaconstructiv, ingeniozitatea, inventivitatea, efectul plastic final,interpretarea obiectiv a operelor de art. Coninut tematic Cursul relev principalele tehnici i modaliti de reprezentare a adncimii spaiale precum i mijloacele de analiz iinterpretare a operei de art. sem.1 Noiuni de desen tehnic. Elemente generale (elemente de baz standardizate, linii,scri de proporie, uniti de msur, proporia, msura) Desen geometric - Construcii grafice uzuale, Figuri geometrice plane(construcii, caracterizare, semnificaii) - Curbe uzuale n plan. Seciuni conice n conul de rotaie - Racordri - Seciunea de aur. Semnificaie. Utilizarea n art Elemente de percepie vizual - Echilibrul compoziiei; percepia figurilor, formelor, spaiuluiStructuri geometrico-plastice - Evoluia n istoria artei. Principii de interpretare i compunerestructural. Compoziia centric, compoziia excentric. 22Ponderea vizual. Reprezentri n dubla proiecie ortogonal - Punct, dreapt, plan - Metodele geometriei descriptive - Forme poliedrale. (intersecii, seciuni, desfurri) - Suprafee curbe (intersecii, seciuni, desfurri) Reprezentri axonometrice - Perspectiva axonometric. Tipuri de axonometrii. Axonometria n art - Seciuni, intersecii, transformri n axonometrie - Umbre n axonometrie Sem. 2 Tematica: Reprezentarea n perspectiva conic - Utilizarea perspectivei n art - Mecanismul vederii umane. Iluzii optice. Anamorfoza. Clasificri ale perspectivei. - Elementele sistemului perspectiv. Perspectiva conic petablou vertical Metode de construcie n perspectiv - Perspectiva liber pe tablou vertical. Puncte de fug. Alegereapunctului de vedere. Punct de fug diagonal. Reeaua - Perspectiva la dou puncte de fug. Metoda FM - Perspectiva frontal (la un punct de fug) - Cercul i sfera n perspectiv - Construcii grafice n perspectiv Redarea unor aspecte naturale n perspectiv - Umbrele n perspectiv. Umbr la lumin artificial. Umbr la soare - Perspectiva aerian. Gradaia luminii i umbrei n adncime - Oglindiri Perspectiva pe tablou nclinat Restituia perspectiv - Utilizarea n art (interpretri dup opere picturale) BIBLIOGRAFIE 1 Ailinci, Cornel - Introducere n gramatic limbajului vizual, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1982 2 Avanhov, OmraamMikhl - Limbajul figurilor geometrice, Prosveta, 1999 3 Arnheim, Rudolf - Arta i percepia vizual, Meridiane, Bucureti, 1979 234 Arnheim, Rudolf - Fora centrului vizual, Meridiane, Bucureti, 1995 5 Baltruaitis, Jurgis - Anamorfoza, Meridiane, Bucureti, 1975 6 Baltruaitis, Jurgis - Oglind, Meridiane, Bucureti, 1981 7 Bernhard, Arnold - Geometrie proiectiv. Perceperea spaiului prin desen, Editura Tehnic, Bucureti, 1983 8 Boutot, Alain - Inventarea formelor, Editura Nemira, Bucureti 1997 9 Bonfand, Alain Labrot, Gerard Marion, Jean -Luc - Trois essais sur la perspective, Franc-Poitou-Charentes, Editions de la Diffrence, 1985 10 Bouleau, Charles - Geometria secret a pictorilor, Meridiane, Bucureti,1979 11 Dumitrescu, Zamfir - Structuri geometrice-structuri plastice, Meridiane, Bucureti, 1988 12 Dumitrescu, Zamfir - Leonardo-structuri geometrico-plastice, Meridiane, Bucureti, 1988 13 Dumitrescu, Zamfir - Ars perspectivae, Bucureti, 2002 14 Enache, Mircea Ionescu, Iulius - Geometrie descriptiv i perspectiv, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1983 15 Ernst, Bruno - The Eye Beguiled, Benedikt Taschen Verlag GmbH, 1992 16 Florenski, Pavel - Perspectiva invers i alte scrieri, Humanitas, 1997 17 Gheorghiu, Adrian - Proporii i trasee geometrice n arhitectur i art, Editura Tehnic, Bucureti, 1991 18 Ghyka, Mathila - Estetic i teoria artei, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981 19 Gombrich, E. H. - LArt et illussion, Gallimard, Paris 20 Harghittai, Istvan Harghittai, Magdolna - Symetry, Schelter Publications, Inc., Bolinas, California, 1994 21 Huyghe, Ren - Puterea imaginii, Meridiane, Bucureti, 1971 22 Huyghe, Ren - Dialog cu vizibilul, Meridiane, Bucureti, 1981 23 Jantzen, ric - Trait pratique de perspective, dition de la Villette, Paris, 1983 24 Joly, Martine - Introducere n analiza imaginii, Editura All, Bucureti, 1998 25 Mitzger, Phil - Perspective withaut plan, Benedikt Tasken, 1991 26 McLuhan, Marshall - Mass media sau mediul invizibil, Editura Nemira, bucureti, 1997 27 Moles, Abraham - Art i ordinator, Editura Meridiane, Bucureti, 1994 28 Radian, H. R. - Cartea proporiilor, Meridiane, Bucureti, 1981 29 Srbu, Vasile - Desen geometric i proiectiv, Editura Didactic i 24Pedagogic, Bucureti, 1992 30 Tnsescu, Aurelian - Pespetiva, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1971 31 Teodoru, Horia - Perspectiv, Meridiane, Bucureti, 1968 32 Riemschneider, Bukhard - Interactive Pictures, Benedikt Taschen Verlag GmbH, Kln, 1994 33 Stoichi, Victor - Scurt istorie a umbrei, Humanitas, Bucureti, 2000 25Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Studiul culorii Titular: Lector universitar dr. Otnjac Sorin Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1c 2 l 1c 2 l Numr de ore/semestru 42 42 Numr de credite/semestru 4 credite 4 credite Form de evaluare Verificare examen Cod: 1207 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: n domeniu Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE: Studiul desenului, Studiul compoziiei, Anatomie artistic, CORELATE: Cromatologie, Crochiuri, Istoria artei universale i romneti. SCOPUL CURSULUI: Cursul are ca scop descifrarea i mnuirea gramaticii formelor de comunicare i de expresie plastic, mbogirea cunotinelor privind principiile creaiei plastice, nelegerea gramaticii culorilor, formarea i dezvoltarea vocabularului vizual plastic fundamental, dezvoltarea sensibilitii cromatice. DEZVOLTAREA COMPETENELOR: COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a studiului culorii 26 Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. Organizarea unor manifestri specifice: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. Iniierea de colaborri cu instituii i organisme artistice importante: coli, licee, muzee, galerii, fundaii culturale. *Competene instrumentale: Cunotine generale de culoare; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor manifestri artistice *Competene interpersonale: Capacitate de autoevaluare i evaluare artistic; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor dobndite; Abilitatea de a lucra independent; Dezvoltarea creativitii. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul general i de art n acord cu abordrile contemporane ale procesului didactic. nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a limbajului cromatic Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice de predare a studiului culorii, n vederea realizrii unor creaii artistice originale, compatibile curentelor artistice actuale i de perspectiv Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: Transmiterea noiunilor de vocabular i limbaj plastic n zona de exprimare prin culoare; 27 Explicarea i interpretarea coninuturilor teoretice i practice legate de studiul culorii; Proiectarea, conducerea i evaluarea activitilor plastice n ateliere, specifice nsuirii elementelor de limbaj plastic; Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea elementelor de limbaj plastic i utilizarea lor n cadrul studiului culorii. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti, comportamente specifice profesiunii de profesor de educaie vizual. PREMISE TEORETICE: Expozeul teoretic preliminar trebuie s vizeze informaii din domeniul teoretic al culorilor, armoniei cromatice i legilor acordurilor, legilor contrastelor de culoare, problemelor de construcie prin culoare i valoare a spaiului. Cursul vizeaz o corelare cu celelalte discipline fundamentale: studiul desenului i studiul compoziiei. Susinerea cursului se face prin exemplificarea cu proiecii, comentarii analitice referitoare la perioade curente i tendine din pictura universal. Identificarea elementelor de limbaj i integrarea lor ntr-un ansamblu operativ va fi corelat cu o suit de metode adecvate servind facilitatea asimilrii de informaii i cultur plastic, ct i ca test de sondare a aptitudinilor de comunicare. METODOLOGIE: Se folosesc ca principii metodologice: realizarea unei expuneri teoretice i a unei demonstraii cu ajutorul diapozitivelor, casetelor video etc. Dialogul cu studenii, vizitele la muzee, expoziii, demonstraii ale unor artiti invitai. Documentarea teoretic n bibliotec i parcurgerea unui material bibliografic selectat i adecvat scopului cursului. STRATEGIA EVALURII: Munca studenilor este evaluat individual i n baza realizrilor complete a temelor i proiectelor prevzute n program analitic, calitii ideilor i soluiilor plastice. Abilitilor practice de transpunere n material i tehnic artistic. Numrul variantelor propuse, timpul investit n realizarea proiectelor, gradul de cooperativitate, frecvena la atelier. Metode de evaluare. Analiz critic individual i n grup a lucrrilor. Analiza gradului de compatibilitate ntre idee i realizarea ei practic. Consultarea 28profesorilor care lucreaz la aceeai clas. Expoziii cu caracter metodic: semestriale, anuale. Examen final. CONINUT TEMATIC: Aria tematic: Sem. I 1C +1L = 14C +14L = 28 ore/sem Culori n fizic. Realitatea coloristic i efectul coloristic. tiina constructiv despre culori (generaliti) Contrastele de culoare, cele 7 contraste: - Construcii coloristice sub dominana contrastului - Exerciii de obinere ale unor efecte plastice expresive prin valorificarea contrastelor. - Metode i procedee de studiere i cercetare a problemelor despre culoare pentru dezvoltarea expresivitii artistice plastice. - Aspecte metodologice Sem. II-lea 1C +1L = 14C +14L = 28ore/sem Amestecul culorilor (treptele amestecurilor, triunghiurile i ptratele amestecurilor cromatice). Amestecul fizic al dou, trei culori modularea. Amestecul fizic pentru obinerea griurilor acromatice i cromatice. - Amestecul aditiv exerciii de trecere a unei culori prin contexte cromatice diferite - Aplicarea modulrii tentei plate prin suprapuneri grafice de linii, puncte i pete. - Amestecul substractiv exerciii de amestec prin tehnica suprapunerii i a transparenei colorate. BIBLIOGAFIE SELECTIV Camilian Demetrescu - Culoare, suflet i retin, Buc. 1965 Paul Constantin - Culoare, art, ambient, Buc. 1979 Leon Battista Alberti - Despre pictur, Meridiane, Buc. 1969 Leonardo da Vinci - Tratat de pictu, Meridiane, Buc. 1971 Andre Lhote - S vorbim despre pictur, Meridiane, Buc.1971 Rene Berger - Descoperirea picturii , vol. 1-3, Meridiane, Buc. 1975 N.N. Tonitza - Scrieri despre art, Meridiane, Buc. 1964 Josef Albers - l Interaction des couleurs, Machette Litterature, Paris, 1974 Andre Lhote - Les invariants plastique, Hermann, Paris, 1967 Paul Klee - Teoria della forma et della figurazione, Milano, 1959 Stephanowitz Traugott - Pictura n ulei, Meridiane, Buc., 1966 Vassily Kandinsky - Spiritualul n art, Meridiane, Buc., 1994 29Edina Bernard - Arta modern, Meridiane, Buc.,2000 T. M. F. Popescu - Fascinaia culorii, Ed. Imago, Sibiu, 2000 J. W. Goethe - Teoria culorilor: partea didactic, Ed. Economic, Bucureti, 2005 H. G. Gadamer - Adevr i metod, Ed. Teora, Bucureti, 2001 LArt du XIX-e siecle: 1850-1905, Ed. Citadelles& Mazenod, Paris, 1990 L`Art du XX-e siecle: 1990-1939, Ed. Citadelles& Mazenod, Paris, 1996 L. Suhar - Natur moart n pictura romneasc, Ed. Tehnopress, Iai, 2005 G. Vigarello - O istorie a frumuseii. Corpul i arta nfrumuserii din Renatere pn n zilele noastre, Ed. Cartier, 2005 Tofan, Constantin - Limbajul artei, Ed. Artes, Iai, 2005 Suhar Liviu - Pledoarie pentru obiectul metafor, Ed. Damaster, Iai, 2004 Rudel, Jean - La peinture italienne, Ed. Presses Universitaires de France, Paris, 1994 Noi identiti n pictur i sculptur romneasc dup 1990, curator Felix Aftene, Ed. Performantica, Iai, 2007 Tarai, Mihai - Sens i expresie n arta contemporan, Ed. Artes, Iai, 2006 Culorile avangardei. Arta n Romnia 1910-1950, Ed. Institutul Cultural Romn, Bucureti Truic, Ion- Arta compoziiei, Iai, Editura Cronica, 2004 Bartos, M. J. Structuri compoziionale- Iai, Artes, 2005. Goethe, Johann Wolfgang Despre teoria culorilor: partea didactic Bucureti, Ed. Economic, 2005 Thompson, Daniel V. Jr. Materiale i tehnici de pictur n Evul Mediu Bucureti, Editura Sophia, 2006 Pastoureau, Michel- Albastru: Istoria unei culori- Chiinu, Ed. Cartier, 2006 Laneyrie-Dagen, Nadeije Pictura- din tainele atelierelor- Bucureti: Enciclopedia RAO, 2005 Sava, Valentin- Judecata estetic i portretul n pictura de evalet, Iai, Editura Artes, 2005 Tofan, Constantin- Abordare i reprezentare n cromatologie, Iai, Editura Artes, 2005 Fride-Carrassat, Patricia; Marcade, Isabelle Micri artistice n pictur, Bcureti, Enciclopedia RAO, 2007 Stoichi, Victor Ieronim Vezi? Despre privire n pictura impresionist, Bucureti, Ed. Humanitas, 2007 Stoichi, Victor Ieronim Creatorul i umbra lui Ediia a 2-a, Bucureti, Ed. Humanitas, 2007 30Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Bazele compoziiei i analiza limbajului vizual Titular: Conferentiar universitar dr. Tofan Constantin Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 2c 2 l 2c 2 l Numr de ore/semestru 56 56 Numr de credite/semestru 4 credite 4 credite Form de evaluare verificare examen Cod: 1208 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: n domeniu Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE Studiul formei, Studiul desenului, Studiul culorii, CORELATE: Cromatologie, Istoria artei SCOPUL CURSULUI: Disciplina Compoziie are ca scop formarea i dezvoltarea unor capaciti cognitivoaptitudinale. Acestea, la rndul lor, se constituie n fundamente ale procesului de formare a personalitii creatoare, reflectat n transpunerea problemelor din plan ideativ n plan conativ. n elaboraea compoziiei sunt necesae cunotine i preocupri legate de studiul desenului, studiul culorii, a perspectivei etc. Se va urmri i se va sublinia cu insisten preocuprile de compunere n abordarea diferitelor genuri ale picturii: studii anatomice, portret, peisaj, natur static, pictura de gen etc. Compoziia ca sum a cunotinelor teoretice i practice nu trebuie s lipseasc din abordarea nici unui gen al artei, de la stadiul de schi, notaie, pn la lucrri de mai mare 31anvergur, care presupun conjugarea cunotinelor i a eforturilor pentru realizarea unor lucrri deosebite. COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a studiului compoziiei i analiza limbajului vizual Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. Organizarea unor manifestri specifice: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. Iniierea de colaborri cu instituii i organisme artistice importante: coli, licee, muzee, galerii, fundaii culturale. *Competene instrumentale: Cunotine generale despre compoziie i analiza limbajului vizual; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor manifestri artistice *Competene interpersonale: Capacitate de autoevaluare i evaluare artistic; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor dobndite; Abilitatea de a lucra independent; Dezvoltarea creativitii. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul general i de art n acord cu abordrile contemporane ale procesului didactic. nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a limbajului vizual Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice de predare a studiului compoziiei, n vederea realizrii unor creaii artistice originale, compatibile curentelor artistice actuale i de perspectiv 32 Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: Transmiterea noiunilor de vocabular i limbaj plastic; Explicarea i interpretarea coninuturilor teoretice i practice legate de studiul compoziiei; Proiectarea, conducerea i evaluarea activitilor plastice n ateliere, specifice nsuirii elementelor de limbaj plastic; Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea elementelor de limbaj plastic. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti i comportamente specifice profesiunii de profesor de educaie vizual. METODOLOGIE: - Se folosesc diapozitive, casete video, CD-uri n scopul cultivrii curiozitii spre cunoatere - Documentare n biblioteci; - Discuii cu referine la expoziii, muzee etc. - Aplicarea i experimentarea unor metode de stimulare a creativitii (Brainstorming, metoda sinectic) - Contactul direct cu artiti plastici profesioniti invitai. STRATEGIA EVALURII: Activitatea studenilor se analizeaz i se evalueaz n mod individual sau colectiv urmrind: - n ce msur studentul a respectat tema impus; - Abilitatea tehnologic de transpunere; - Parcurgerea complet a temelor propuse n program analitic; - Complexitatea i calitatea ideilor i a soluiilor plastice propuse pentru tema respectiv; - Timpul investit n realizarea lucrrilor; - Frecvena la atelier; METODE DE EVALUAE: - Analiz critic individual i n grup a lucrrilor i a variantelo - Consultri cu ceilali profesori care lucreaz la aceeai grup; - Expoziii cu caracter metodic, semestrial; 33 CONINUT TIINIFIC: Studiul teoretic se va efectua pe baza expozeului teoetic, adecvat tematicii propuse i n conformitate cu bibliografia indicat. Studiul practic se va efectua conform prezentului program propus. SEMESTRUL I 1C +2L = 14C +28L = 42 ore/sem. *Noiuni generale privind compoziia plastic. 3 ore *Analiza evoluiei compoziiei n timp. 3 ore *Punctul decorativ, linia i forma decorativ, culoarea i valoarea decorativ. 9 ore *Compoziia decorativ. (friza decorativ) 6 ore *Metode i procedee de studiu i cercetare n domeniul compoziiei artistice plastice. 9 ore *Exerciii de organizare structural a compoziiei prin micarea ritmic armonioas a liniilor i suprafeelor. 6 ore *Legile suprafeei, cadrajul, armtura dreptunghiului. 6 ore SEMESTRUL II 1C +2L = 14C + 28L = 42 ore/sem. *Compoziia nchis. 6 ore *Compoziia deschis. 6 ore *Principiile compoziiei decorative: stilizarea, repetiia, alternana, simetria, gradaia, suprapunerea, conjugarea ritmul. 9 ore *Studii de compoziii cu trasee ascunse i cu trasee aparene. 9 ore *Schie i exerciii de reglare a cantitilor i calitilor n raport geometric al seciunii de aur. 6 ore *Exerciii de configurare a unei compoziii deschise prin reglarea cantitilor i calitilor spre o direcie exterioar. 6 ore Anul II SEMESTRUL III 1C +1L = 14C + 14L = 28 ore/sem. *Aprofundarea principiilor care stau la baza compoziiei: ritm, echilibru, unitate, armonie, contrast, msur etc. 6 ore 34*Chenarul decorativ, fondul decorativ. 6 ore *Organizaea echilibrului compoziional. 6 ore *Compoziia static 5 ore *Compoziia dinamic. 5 ore SEMESTRUL IV 1C +1L = 14C + 14L = 28 ore/sem. *Aplicaii practice de structurare a elementelor n armtura dreptunghiului sau pe armonia ptratelor. 6 ore *Aplicaii practice de descoperire a tensiunilor formelor direcionate oblic, vertical, orizontal, n zigzag, n cruce, curb, sau n spiral. 6 ore *Compoziii dinamice cu utilizaea liniilor curbe dominante (analiza compoziiilor lui Tintoretto, Rubens, El Greco, Delacroix. 6 ore *nelegerea noiunilor de perspectiv aerian i perspectiv termic (efectul culorilor: cald apropiat, rece deprtat) 6 ore *Compoziia semiotic. 4 ore BIBLIOGRAFIE SELECTIV: Cornel Ailinci: Introducere n gramatic limbajului vizual, Ed. Dacia 1982 Cornel Ailinci: Opera fereastr, Ed. Dacia, 1991 Charles Bourleau: Geometria secet a pictorilor, Meridiane, Buc. 1981 Ren Berger: Descoperirea picturii, vol. I-III, Meridiane, Buc. 1975 Ren Berger: Connaissance de la peinture, tome I-IV, Lausanne Gh. Ghiescu: Antropologie artistic, Meridiane, Buc. 1975 Matila C Ghyka: Estetic i teoria artei, Ed. tiinific i Enciclopedic, Buc. 1981 Hermann Weyl: Simetria, Ed. tiinific i Enciclopedic, Buc. 1966 Zamfir Dumitrescu: Structuri geometrice structuri plastice, Buc. 1984 H. R. Radian: Cartea proporiilor Meridiane, Buc. 1981 Rudolf Arnheim: Fora centrului vizual, Meridiane, Buc. 1995 Franois Cheng: Vid i plin Limbajul pictural chinezesc, Buc. 1983 Viorica Guy Marica: Ipostaze ale picturii moderne, Meridiane, Buc. 1985 Andr Lhote: Taits du paysage et de la figure, Paris, 1962 E. H. Gombrich Art i iluzie, Meridiane, 1973 Jean Grenier Arta i problemele ei, Meridiane, Buc. 1974 35Nathan Knobler Dialogul vizual, Meridiane, Buc. 1983 Fernand Leger Funcii ale picturii, Meridiane, Buc. 1976 Andre Lhote De la palet la masa de scris, Meridiane, Buc. 1974 Carel Van Mander Cartea pictorilor, Meridiane, Buc.1977 Rene Passeron Opera pictural i funciile aparenei, Meridiane, Bucureti Raoul Srbu Cele dou aparene ale picturii Ed. Miron Buc. 2001 Tofan, Constantin - Limbajul artei, Ed. Artes, Iai, 2005 Suhar Liviu - Pledoarie pentru obiectul metafor, Ed. Damaster, Iai, 2004 Edina Bernard Arta modern, Meridiane, Buc,. 2000 Georges Charbonnier Monologul pictorului, Meridiane, Bucureti, 1974 Ruxandra Demetrescu- Arta i cunoatere: Teoria purei vizualiti n contextul artistic al modernitii, Ed. Fundaiei Pro, Bucureti, 2005 Danil Marzona -Conceptual Art, Taschen, 2005 Danil Marzona- Minimal Art, Taschen, 2004 P. Vitamin New Perspectives n paiting London, Ed. Phaidon, 2002 Gheorghe Bus Experiena uman, imagine artistic, creativitate vizual plastic: perspective complementare, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2003 Maria Urm Spaiul i percepia vizual, Ed. Artes, Iai, 2005 M. J. Barto Structuri compoziionale, Ed. Artes, Iai, 2005 Tarai, Mihai - Sens i expresie n arta contemporan, Ed. Artes, Iai, 2006 Tarai Mihai - Construirea unei imagini purttoare de expresie artistic - curs de compoziie, Iai, 2006 Ioni, Codrina Laura Tendine expresioniste i abstracte n arta contemporan: curs universitar, Iai, 2007 Urm, Maria- Istorie a compoziiei ambientale, Iai: Artes, 2007 Truic, Ion- Arta compoziiei, Iai: Editura Cronica, 2004 Ungureanu, Cristian Nicolae- Dialog ntre sfer i cub: Geometria secret a icoanelor bizantine, Iasi: Artes, 2006 Centrul de cercetare Estetic i creaie artistic- Sincretismul artelor contemporane, Editura Artes, Iai, 2007 Centrul de cercetare Estetic i creaie artistic Art i timp, Editura Artes, Iai, 2004 Sesiunea de comunicri tiinifice Transgresiuni. Spaiul i corpul n arta contemporan, Iai, Ed. Artes, 2008 Sesiunea de comunicri tiinifice Arta ca aciune istoric. Iai, Ed. Artes, 2007 36Chevalier J, Greerbrant A. Dicionar de simboluri, Editura Artemis, Bucureti, 1995 Prut, Constantin - Dicionar de art modern, Editura Albatros, Bucureti, 1982 Dicionar de curente picturale, Larousse, Editura Niculescu, Bucureti, 2001 37Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Practic artistic Titular: Asistent universitar Gnju Tatiana Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 4 l 4 l Numr de ore/semestru 56 56 Numr de credite/semestru 2 credite 2 credite Form de evaluare verificare verificare Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativ: Specialitate Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE CORELATE: Bazele desenului pentru pictur, Istoria artei, Studiul culorii i bazele picturii, Crochiuri, Estetica artelor vizuale, Metodologia creaiei n pictur, Perspectiv, geometrie descriptiv , Studiul compoziiei pentru pictur. SCOPUL CURSULUI: Dezvoltarea cunotinelor privind nsuirea i nelegerea organizrii compoziional plastice a tabloului, pornind de la observaiile directe din natur (model viu sau peisaj) armtura i traseele compoziionale, tipurile i caracterul compoziiilor, particularitile de organizare n funcie de acestea, modaliti de abordare sistemic a diferitelor forme de organizare compoziional, pornind de la diferite forme de translare a structurilor naturale ctre structuri plastice elaborate. Se urmrete amplificarea i completarea procesului instructiv educativ al viitorului artist creator, prin cultivarea spontaneitii, dublate de un efort firesc de dirijare contient a expresivitilor vizual-plastice. Continuarea 38n form diversificat a explorrii progresive a problemei structurilor compoziionale n pictur viznd dezvoltarea calitativ a vocabularului plastic-compoziional ctre o exprimare artistic original. METODOLOGIE: Cursul urmrete dezvoltarea gndirii critice, selective a viitorilor artiti i profesori, cu sprijinul unui variat material documentar teoretic i ilustrativ : cri, albume, diapozitive, diafilme, benzi video,etc., pentru a realiza astfel un nivel ridicat de informare i documentare artistic al studentului. Lucrrile practice contribuie la o solid fixare a cunotinelor asimilate la curs, alturi de activitile studentului la studiul individual, mai ales la analiza evoluiei limbajului plastic exprimat prin linie, suprafa i culoare, a metodelor de lucru, a mijloacelor de expresie, tehnici adecvate de transpunere, cu perspectiva lor dinspre trecut spre viitor. n cadrul lucrrilor practice se clarific problemele aprute la curs, completndu-se unele lacune evideniate i n cadrul studiului individual. Studenii sunt antrenai n discuii spontane asupra multiplelor aspecte teoretice i practice care apar pe msura parcurgerii disciplinei. FORME DE VALORIFICARE I EVALUARE : Modalitile de evaluare difer de la an la an, de la semestru la semestru, inndu-se seama de nsuirile individuale ale studenilor. Examenele valorific portofoliul de lucrri realizate n timpul semestrului, n cadrul orelor de lucrri practice, dar mai ales n cadrul studiului individual, activitate documentat la libera alegere a studentului pe baza unor sugestii venite de la profesor n consens cu prevederile programei analitice. Examenele i verificrile pe parcurs se fac n cadrul grupei dar prin abordri individuale, verificndu-se cunotinele de specialitate, dar i o parte semnificativ a bibliografiei parcurse. COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a studiului disciplinelor specializrii, n cadrul organizat al studiilor universitare. Iniierea cunoaterii ntr-un domeniu complementar artelor vizuale, pentru stimularea i cultivarea abilitilor de a aborda proiecte de cercetare interdisciplinar. Consulting n problemele artelor vizuale, la nivelul unor instituii i organisme artistice importante : muzee, colecii de art, galerii, fundaii culturale. Redactarea unor proiecte de cercetare, cri manuale, programe de studiu i perfecionare, diverse studii pe tematica artelor vizuale. 39 Organizarea unor manifestri tiinifice i / sau artistice importante la nivelul comunitii: sesiuni stiinifice, simpozioane, dezbateri, vernisaje, etc. COMPETENE DE SPECIALITATE : Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul vocaional, de art. Conceperea ,iniierea i coordonarea / aplicarea unor proiecte de valorificare estetic aunor spaii publice sau private. Realizarea unor creaii artistice originale, compatibile curentului artistic actual i de perspectiv n plan european i mondial. Organizare (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. Coninut tematic/semestru: Anul I semestrul 1: Organizarea compoziional-plastic a cadrului natural propus i transpunerea n tablou cu ajutorul mijloacelor de limbaj plastic. Transcrierea creatoare a structurilor naturale n structuri plastice corespunztoare. Observarea direct n peisaj i transpunerea n spaiul plastic a modificrilor suferite de culori n raport cu variaiile luminii solare la diferitele momente ale zilei. Observarea direct i interpretarea creatoare a problemelor ridicate de perspectiva valoric, cromatic i liniar, n cadrul peisajului panoramic. Anul I semestrul 2 Peisaj real-Peisaj imaginar-Peisaj ideal: translarea problemelor ridicate de evidena structurilor naturale, n cadrul spaiului plastic. Acordarea la acest obiectiv a utilizrii mijloacelor de limbaj plastic-vizual. Documentare asupra structurilor vegetale i animale prin abordarea documentar a Grdinii Botanice i a Muzeului de tiine Naturale. De realizat demersurile necesare pentru accesul gratuit n spaiul muzeal de ctre responsabilii de disciplin. Abordarea vizual- documentar a unor opere de art originale din cadrul Muzeului de Art Iai, pentru descifrarea problemelor legate de tehnici i tehnologii de specialitate. 40Bibliografie : Assunto, Rosario: Peisajul i estetica, Ed. Meridiane, Bucureti, 1986. Berger, Rene: Descoperirea picturii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1975 Brion-Guerry, Liliane- Cezanne i exprimarea spaiului, Ed.Meridiane, Bucureti, 1977. Cornea, Andrei: Primitivii picturii romneti moderne, Ed. Meridiane, Bucureti Dewey, John: Art as Experience, A Perige Book, New York, 1980 Eco, Umberto: Limitele interpretrii, Ed. Pontica, Constana, 1996 Francastel, Galiene i Pierre. Portretul, 50 de secole de umanism n pictur, Editura Meridiane Bucureti, 1973. Grigorescu, Dan: Arta de azi i rspntiile ei, Ed. Meridiane, Bucureti, 1994 Genette, Gerard: Opera artei, Ed. Univers, Bucureti, 2000 Goodman, Nelson: Languages de lart, Ed. J. Chambon, Nimes, 1990 Hours, Madeleine Secretele capodoperelor, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982. Huyghe, Ren: Puterea imaginii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1971 Huyghe, Rene. Dialog cu vizibilul , Editura Meridiane, Bucureti, 1981. Hofmann, Werner: Fundamentele artei moderne, vol.I, Ed. Meridiane, Bucureti, 1977 Kandinski, Wassily. Spiritualul n art, Editura Meridiane,Bucureti, 1994. Knobler, Nathan: Dialogul vizual, vol. I-II, Editura Meridiane, Bucureti, 1983 Kato, Suichi: Form, stil, tradiie, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982 Marcus, Solomon (sub ndrumarea prof.) Semiotica matematic a artelor vizuale, Editura tiinific i enciclopedic, Bucureti , 1982. Merleau-Ponty, Maurice: Le visible et linvisible, Gallimard, Paris, 1964 Millet, Catherine: Lart contemporain, Flammarion, Paris, 1997 Paradais, Claudiu: Valori ale picturii universale n muzeul de art din Iai, Iai, 1972 Paradais, Claudiu: Valori ale picturii romneti n muzeul de art din Iai, Iai, 1972 Pope-Hennessy, John: Portretul n Renatere, Ed. Meridiane, Bucureti, 1986 Passeron, Rene: Opera pictural, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982 Pavel, Amelia: Peisaj natural, peisaj uman, Ed. Meridiane, Bucureti, 1987 41Pradel, Jean Louis: Lart contemporain, Larousse Paris, 1999 Pischel, Gina: A World History of Art, Guild Publishing, London, 1976 Sava,Valentin: Judecata estetic i portretul n pictura de evalet, Ed.Artes,Iai,2005 Sterling, Charles: Natura moart, Ed. Meridiane, Bucureti, 1970 Sedlmayr, Hans. Art i adevr, Bucureti ,1958. Sedlymar, Hans. Epoci i opere, Editura Meridiane, Bucureti, 1991. Suhar, Liviu: Natura moart n pictura romneasc, Ed. Tehnopress, Iai, 2006 Suhar, Liviu: Pledoarie pentru obiectul metafor, Ed. Danaster, Iai, 2003 Zaharia, D.N.: Estetica postmodern, Ed. Dosoftei, Iai, 2002 Wunenburger, Jean-Jacques: Filosofia imaginilor, Ed. Polirom, Iai, 2004 Wolheim, Richard: Lart et ses objets, Aubier, Paris, 1994 Wojciechowski, Aleksander: Arta peisajului, Ed. Meridiane, Bucureti, 1974 *** Le grand dictionaire de la peinture, Beeldrecht, Amsterdam, 1992 42Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte plastice i decorative Program analitic Disciplina: Tehnici artistice Titular: Lector universitar drd. Benescu Gabriela Anul universitar: 2009 - 2010 Anul I Semestrul I Semestrul II Anul de studiu 1c 1 l 1c 2 l Numr de ore/semestru 28 42 Numr de credite/semestru 4 credite 4 credite Form de evaluare Verificare examen Cod: 1213 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: Specialitate Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE CORELATE: Tehnologie, Cromatologie, Conservare Restaurare, Studiul culorii. SCOPUL CURSULUI: Tehnicile artistice constitue ansamblul de principii i reguli privind mijloacele cu ajutorul crora se exprim gndirea estetic. Disciplina i propune s pun bazele nsuirii gramaticii operative a tehnicilor artelor plastice i decorative plecnd de la premisa constituirii unei baze de cunoatere n acest domeniu esenial pentru articularea coerent a activitilor. COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a tehnicilor artistice Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. 43 Organizarea unor manifestri specifice: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. Iniierea de colaborri cu instituii i organisme artistice importante: coli, licee, muzee, galerii, fundaii culturale. *Competene instrumentale: Cunotine generale privind tehnicile artistice; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor manifestri artistice *Competene interpersonale: Capacitate de autoevaluare i evaluare artistic; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor dobndite; Abilitatea de a lucra independent; Dezvoltarea creativitii. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul general i de art n acord cu abordrile contemporane ale procesului didactic. nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a tehnicilor artistice Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice de predare a tehnicilor artistice n vederea realizrii unor creaii artistice originale, compatibile curentelor artistice actuale i de perspectiv Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: Transmiterea noiunilor de baza n domeniul tehnicilor artistice; Explicarea i interpretarea coninuturilor teoretice i practice ale tehnicilor i tehnologiilor artistice; 44 Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea elementelor de limbaj plastic. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti, comportamente specifice profesiunii de profesor de educaie vizual. PREMISE TEORETICE GENERALE: Expozeul teoretic trebuie s aib n vedere informaii din aria evoluiei istorice a tehnicilor pn n epoca modern, spre o nnoire a acestora innd cont de apariia unor materiale noi care impun o nou conduit n abordarea gestului plastic la care se raporteaz tehnici noi, adecvate, moderne. STRATEGIA EVALURII: Munca studenilor este evaluat n mod individual i n baza realizrii complete a proiectelor tematice prevzute n program analitic. - Calitatea ideilor i a soluiilor. - Abilitatea tehnic - Timp investit n producerea lucrrii. - Numrul variantelor de lucru. - Grad de cooperativitate student-profesor. - Inventivitate, creativitate, originalitate. - Frecvena la atelier. MODALITATE DE EVALUARE: -Analiza critic individual i n grup a lucrrilor. - Gradul de compatibilitate ntre idee i realizarea tehnic. - Consultarea profesorilor care lucreaz la aceeai specializare. - Expoziii metodice, demonstrative. - Examenul final. PROFIL TEMATIC: Suporturi: -rigide, semirigide, flexibile Grundurile: -aplicarea grundurilor pe suporturi diferite Uleiuri, mediumuri, sicative, rini, verniuri, emulsii 45Pigmenii: capacitate de acoperire, de colorare; controlul granulaiei, sicativitii; solubilitatea n liant a pigmenilor; Amestecul i solubilitatea culorilor metode de lucru: laviu, demi-past, plin-past, glasiuri, velatura Tehnica desenului: - Suporturi (rigide, flexibile) - Materiale (creioane, pastel, tu, bai, crbune, alte materiale) - Fixare, expunere, conservare Tehnica acuarelei - Suporturi - Materiale, execuie, fixare - Expunere i conservare Tehnica guaei Tehnica temperei: cu dispersant-ou, casein, gum, cear Alte tehnici: - Pastel, cerapastel, sanguin, creioane colorate, crbune presat, colajul, origami etc. - Tehnici murale istoric - Materiale de construcie pentru perete - Pereii i prepararea lor - Pictur n ulei - Pictur n cear (encaustica). - Pictur n clei. - Tempera. - Tempera cu ou (emulsie) - Tempera cu casein Aria tematica pentru semestrul al VI-lea - Pictur n fresc: - Pictura pe tencuiala prospt (ud) - Pictura al-secco (pe tencuiala uscat). 46- Pictur n casein i var. - Fresca bizantin particulariti. - Mozaicul. - Tehnica vitraliului. - Zgraffito - Tehnici combinate. - Lucrri ambientale (relaia dintre lucrare i arhitectur, amplasarea ei, integrarea n spaiu). Bibliografie: - Mark Havel Tehnica tabloului, Ed. Meridiane, Bucureti, 1980 - Georgio de Chirico Memorii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1976 - N. Tonitza Scrieri despre art, Ed. Meridiane, Bucureti, 1964 - Cennino Cennini Tratatul de pictur, Ed. Meridiane, Bucureti, 1977 - Dionisie din Furna Cartea de pictur, Ed. Meridiane, Bucureti, 1979 - Mihai Mihalcu Valori medievale romneti, Ed. Sport-Turism, Bucureti, 1984 - A. G. Verona Pictura studiu tehnic, Ed. M. Neamu, 1943 - Jean Rudel Technique de la peinture P.U.F. Que saisje, Paris, 1963 - Ion N. ual Dicionar de art, Ed. Sigma, Bucureti, 1993 - Mihai Mihalcu Faa nevzut a formei i culorii, Ed. Tehnic, Bucureti, 1996 - Liviu Lzrescu Pictura n ulei, Ed. Sigma Plus, Deva, 1996 - Paul Constantin Mic enciclopedie de arhitectur, arte decorative i aplicate moderne, Ed. tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1977 -Tofan, Constantin- Abordare i reprezentare n cromatologie, Iai: Editura Artes, 2005 -Truic, Ion- Arta compoziiei, Iai: Editura Cronica, 2004 -Ungureanu, Cristian Nicolae- Dialog ntre sfer i cub: Geometria secret a icoanelor bizantine, Iai, Ed. Artes, 2006 -Suhar, Liviu Natura moart n creaia pictorilor romani moderni Iai, 2005. -Gavrilean, Dimitrie- Explorri creative n iconografia cretin- Iai, Ed. Artes, 2006 47-Jeno Bartos, Octaviana Marincas, Drago Gavrilean Creativitate i restaurare n art Iai, Ed. Artes, 2005 -BARTOS, Jeno Arta mural, interferene vizual- artistice,M. J. Bartos. Iai, Ed. Artes, 2006 -Meredieu, Florence de- Arta i noile tehnologii: Arta video, Arta numeric, Bucureti: Enciclopedia RAO, 2004 -Hokney, David Stiina secret: redescoperind tehnicile uitate ale Vechilor Maetri, Bucureti, Enciclopedia RAO, 2007 - Nadeije Laneyrie Dagen Pictura din tainele atelierelor, Ed. Enciclopedia RAO, Bucureti, 2005 - Daniel Thompson Materiale i tehnici de pictur n Evul Mediu, Ed. Sophia, Bucureti, 2006 -Sava, Valentin- Tehnici artistice moderne. Acrilicele: curs Iai, Ed. Artes, 2007 48UNIVERSITATEA DE ARTE G. ENESCU -IAI FACULTATEA DE ARTE PLASTICE, DECORATIVE I DESIGN PROGRAM ANALITIC SPECIALIZAREA: PEDAGOGIE ARTE PLASTICE I DECORATIVE PROGRAM ANALITIC A DISCIPLINEI: CROMATOLOGIE TITULAR: conf. Univ. Dr. TOFAN CONSTANTIN AN UNIVERSITAR: 2009-2010 ANUL DE STUDII ANUL I SEM. I SEM II NUMR ORE/SPTMN 1C 2L 1C 2L NUMR ORE/SEMESTRU 14 28 14 28 NUMR CREDITE 3 3 TOTAL ORE 42 42 PROFILUL: ARTE PLASTICE TIP DISCIPLIN: OPIONAL CATEGORIA FORMATIV: FUNDAMENTAL FORM DE EVALUARE: EXAMEN (SEM.II) 3 cr. VERIFICARE (SEM.I) 3 cr. DISCIPLINE CORELATE: STUDIUL DESENULUI, STUDIUL COMPOZIIEI, CROMATOLOGIE, ISTORIA ARTEI. SCOPUL CURSULUI: mbogirea cunotinelor studenilor, nelegerea limbajului cromatic, ezvoltarea limbajului vizual i a sensibilitii cromatice. PREMISE TEORETICE: expozeul teoretic preliminar trebuie s vizeze informaii din domeniul cromatologiei, armoniei i acordului cromatic. cursul vizeaz o corelare cu celelalte discipline fundamentale: studiul desenului i studiul compoziiei. Susinerea cursului se va face prin exemplificarea cu proiecii, comentarii analitice referitoare la teorii ale culorii dar i metodic privind nelegerea de ctre elevi a problemelor propuse. 49 COMPETENE GENERALE: Abordare i aprofundare metodic a cromatologiei Redactarea unor materiale didactice i diverse studii pe tematica artelor vizuale. Organizarea unor manifestri specifice: expoziii, dezbateri, vernisaje etc. Iniierea de colaborri cu instituii i organisme artistice importante: coli, licee, muzee, galerii, fundaii culturale. *Competene instrumentale: Cunotine generale de culoare; Capacitate de analiz i sintez ; Capacitate de organizare i planificare a unor manifestri artistice *Competene interpersonale: Capacitate de autoevaluare i evaluare artistic; Dobndirea unor abiliti de lucru interactiv; *Competene sistemice: Capacitatea de a transpune n practic a cunotinelor dobndite; Abilitatea de a lucra independent; Dezvoltarea creativitii. COMPETENE COGNITIVE DE SPECIALITATE: Predarea unor discipline de specialitate din domeniul artelor plastice i decorative n nvmntul general i de art n acord cu abordrile contemporane ale procesului didactic. nsuirea unor metode de predare, nvare, evaluare a limbajului cromatic Selectarea instrumentarului pedagogic n scopul dobndirii unor abiliti creative; Conceperea, iniierea i aplicarea unor proiecte artistice. nsuirea unor metode didactice de predare a studiului culorii, n vederea realizrii unor creaii artistice originale Organizarea (curatorie), vernisare/comentare a unor expoziii de art sau a altor manifestri artistice de amploare, tabere de creaie artistic, simpozioane, excursii de documentare, festivaluri de art de nivel regional, naional i internaional. *Competene specifice disciplinei: 50 Transmiterea noiunilor de vocabular i limbaj plastic n zona de exprimare prin culoare; Explicarea i interpretarea coninuturilor teoretice i practice legate de studiul culorii; Proiectarea, conducerea i evaluarea activitilor plastice n ateliere, specifice nsuirii elementelor de limbaj plastic; Promovarea unui sistem de valori pentru valorificarea optim i creativ a potenialului creativ-plastic al studentului, privind nsuirea elementelor de limbaj plastic i utilizarea lor n cadrul studiului culorii. COMPETENE ATITUDINAL COMPORTAMENTALE nsuirea responsabil a unor abiliti, comportamente specifice profesiunii de profesor de educaie vizual. METODOLOGIE: se folosesc ca principii metodologice: realizarea unor expuneri tematice i a unor demonstraii cu ajutorul diapozitivelor, casete video etc. executarea unor lucrri practice (naturi statice, portrete, compoziii) n culoare, dialogul dirijat, vizitele la muzee, demonstraii ale unor artiti invitai. documentarea teoretic n bibliotec i parcurgerea unui material bibliografic selectat i adecvat scopului cursului. STRATEGIA EVALURII: munca studenilor este evaluat individual i n baza realizrilor complete a temelor i proiectelor prevzute n programa analitic, calitii ideilor i soluiilor plastice. abilitilor practice de transpunere n material i tehnic artistic. numrul variantelor propuse, timpul investit n realizarea proiectelor, gradul de coperativitate, frecvena la atelier. metode de evaluare: analiz critic individual i n grup a lucrrilor. analiza gradului de compatibilitate ntre idee i realizarea ei practic.consultarea profesorilor care lucreaz la aceiai clas. expoziii cu caracter metodic: semestriale, anuale.examen final. CONINUT TEMATIC: ARIA TEMATIC SEM.I 1C+2L = 14C+28L = 42 - CE ESTE CULOAREA? - ROLUL CULORILOR N ARTA PLASTIC - CLASIFICAREA CULORILOR - COMPONENA CULORILOR 51- LEGILE CARE GUVERNEAZ CULOAREA - CONTRASTE CROMATICE - METODOLOGII DIDACTICE SEM.II 1C+2L = 14C+28L = 42 - ARMONIA CROMATIC I ACORDURILE CROMATICE - VIBRAIA I MODULAIA CULORII - DOMINANT CROMATIC - GAMA SIMPL I GAMA COMPUS - SEMNIFICAII I SIMBOLURI ALE CULORII - COMPOZIIA BIBLIOGRAFIE SELECTIV - HIPPOLYTE TAINE, FILOZOFIA ARTEI, EDITURA ENCICLOPEDIC, BUCURETI, 1973; - CONSTANTIN NOICA, POVESTIRI DESPRE OM.DUP O CARTE A LUI HEGEL, EDITURA CARTEA ROMNEASC, BUCURETI, 1980; - ELENA ZAMFIR, INCURSIUNE N UNIVERSUL UMAN, EDITURA ALBATROS, BUCURETI, 1989;, - COLECTIV, ALBUM METODIC DE CREAIE ARTISTIC PLASTIC, EDITAT DE PALATUL COPIILOR, BUCURETI; - PAUL CONSTANTIN, S VORBIM DESPRE CULOARI, EDITURA ION CREANG, BUCURETI, 1986; - JOAHANNES ITTEN, ARTA CULORII (FRAGMENTE), PUBLICATE N REVISTA BIBLIOTECA DE ART, BUCURETI; - VASILE DRGU s.a., PICTURA ROMNEASC N IMAGINI, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1976; - COLECTIV, ISTORIA ILUSTRAT A PICTURII, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1973; - GEORGE OPRESCU, MANUAL DE ISTORIA ARTEI, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1986; - E.FAURE, ISTORIA ARTEI, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1978; - MARC HAVEL, TEHNICA TABLOULUI, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1975; - IOSEF ALBERS, I'INTERACTION DES CLEURS, 1974; - MICHAL SOBESKI, ARTA EXOTIC, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1975; 52- GIORGIO VASARI, VIEILE PICTORILOR, SCULPTORILOR I ARHITECIILOR, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1975; - V. VARGA, E. COSTESCU, ANDREESCU, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1978; - HENRI PERRUCHOT, VIAA LUI CEZANNE, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1967; - HENRI PERRUCHOT, VIAA LUI GAUGUIN, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1967; - HENRI PERRUCHOT, VIAA LUI VAN GOGH, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1967; - ANTONINO VALLENTIN, PABLO PICASSO, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1968; - JOHN REWALD, POSTIMPRESIONISMUL, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1978; - JAMES W. BOTKIN, MIRCEA MLITA, ORIZONTUL FR LIMITE AL N VTURII, EDITURA POLITIC, BUCURETI, 1981; - MARIA ILIOAIA, MEDOTICA PREDRII DESENULUI LA CLASELE I-IV, EDITURA DIDACTIC I PEDAGOGIC, BUCURETI, 1981; - C. VIDEANU, CULTURA ESTETIC COLAR, EDITURA DIDACTIC I PEDAGOGIC, BUCURETI, 1967; - R. AVERMAETE, DESPRE GUST I CULOARE, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1971; - R. HUYGHE, PUTEREA IMAGINII, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1971; - J. PIAGET, B. INHALDER, PSIHOLOGIA COPILULUI, EDITURA DIDACTIC I PEDAGOGIC, BUCURETI, 1972; - E. SCHILERU, SIMBOLISMUL CULORILOR, ROMNIA LITERAR, 1971; - J. GREMIER, ARTA I PROBLEMELE EI, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI; - G.M.TAGLIABUE, ESTETIC CONTEMPORAN, EDITURA MERIDIANE, 1976; - M. BRION, ART ABSTRACT, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1972; - A. PLEU, CLTORIE N LUMEA FORMELOR, EDITURA MERIDIANE, 1974; - M. ILOAIA, A.TOHNEANU, METODICA PREDRII DESENULUI N CLASELE V-X, EDITURA DIDACTIC I PEDAGOGIC, BUCURETI, 1972; 53- P. CURTHION, CURENTE I TENDINE N ARTA SECOLULUI XX, EDITURA MERIDIANE, BUCURETI, 1975; - CONSTANTIN TOFAN, ABORDARE I REPREZENTARE N CROMATOLOGIE, EDITURA ARTES, IAI, 2005; - CONSTANTIN TOFAN, LIMBAJUL ARTEI, EDITURA ARTES, IAI, 2005. 54Universitatea de Arte George Enescu Facultatea de Arte Plastice, Decorative i Design Specializarea: Pedagogie Arte Plastice i Decorative Program analitic Disciplina: Istoria artei romanesti si universale Titular: Profesor universitar dr. D.N Zaharia Anul universitar: 2009 - 2010 Anul II Semestrul 3 Semestrul 4 Anul de studiu 1c 1 s 1c 1 s Numr de ore/semestru 28 28 Numr de credite/semestru 2 credite 2 credite Form de evaluare examen examen Cod: 1601 Profil: Arte plastice Tip de disciplin: Obligatorie Categoria formativa: Fundamental Specializarea: Pedagogie - Arte plastice i decorative DISCIPLINE CORELATE: Estetic, Istoria culturii i civilizaiei europene, Studiul compoziiei, Studiul culorii etc. SCOPUL CURSULUI: Cursul Istoria artei universale face parte din grupul de discipline teoretice fundamentale. El asigur informarea studenilor cu privire la apariia i evoluia diverselor stiluri i formule artistice, tehnici artistice, ramuri ale artei etc., integreaz fenomenul artelor n cadrul social, al evoluiei credinei, mitologiilor i religiilor, al sistemelor filosofice i tiinifice,


Recommended