+ All Categories
Home > Documents > Programe Aba

Programe Aba

Date post: 14-Apr-2016
Category:
Upload: chiorean-ileana
View: 109 times
Download: 15 times
Share this document with a friend
Description:
programe
31
fise de lucru by dora » Mon Jan 29, 2007 9:10 pm 1. Imitatie Nonverbala (Nonverbal imitation) 1.1. Imitatie SD1: “Fă aşa” SD2: “Fa ca mine” SD3: ”Imita-ma” SD4: “Ia-te dupa mine” SD5: “Fa la fel ca mine” a) Fara obiecte (ex: intoarceri de 90/180/360, ridicari si asezari de pe scaun, etc) b) Cu obiecte (ex: ia cubul de pe masa, ocoleste un scaun si il pune pe masa) c) Imbunatatirea dexteritatii (ex: indoiri/ruperi hartie, deschide/inchide ariciul/fermoarul, plastelina,foarfeca etc) d) Motricitate fina (ex. mers cu degetele pe masa, pioneze etc) e) Mimica faciala f) Gimnastica g) Inlantuiri de pana la 10 miscari care vor fi executate pe rand pe masura ce este executata miscarea anterioara. Obs: Este foarte important ca la inceputul
Transcript
Page 1: Programe Aba

fise de lucruby dora » Mon Jan 29, 2007 9:10 pm

1. Imitatie Nonverbala (Nonverbal imitation)

1.1. Imitatie 

SD1: “Fă aşa” SD2: “Fa ca mine” SD3: ”Imita-ma” SD4: “Ia-te dupa mine”SD5: “Fa la fel ca mine” 

a) Fara obiecte (ex: intoarceri de 90/180/360, ridicari si asezari de pe scaun, etc) 

b) Cu obiecte (ex: ia cubul de pe masa, ocoleste un scaun si il pune pe masa) 

c) Imbunatatirea dexteritatii (ex: indoiri/ruperi hartie, deschide/inchide ariciul/fermoarul, plastelina,foarfeca etc) 

d) Motricitate fina (ex. mers cu degetele pe masa, pioneze etc) e) Mimica faciala f) Gimnastica g) Inlantuiri de pana la 10 miscari care vor fi executate pe rand pe masura ce este executata miscarea anterioara. 

Obs: Este foarte important ca la inceputul acestui program (cel putin) sa existe un prompter in spatele copilului. 

1.2. Follow the leader (Inlantuiri de pana la 10 miscari) SD1: “Fa ca <Mariana>” 

Page 2: Programe Aba

SD2: “Faceti asa” 

Obiectiv: Sa urmareasca si sa execute ceea ce face o anumita persoana (educatoarea) fara a fi distras de ceea ce fac altii (copii) –> program pentru gradinita. 

2. Invatare prin observare (Observational Learning) Obiectiv: Sa invete sa imite un anumit copil fara a fi distras de ce fac altii. Promptul: verbal (“Fa la fel”/ “Fa si tu ca…”) 

3. Recunoasterea diverselor Sunete inclusiv a celor din mediu (Sound Discrimination -> Receptive/Expressive Environmental Sounds) 

SD1: “Ce se aude?” SD2: “Cum face <animalul>?” SD3: “Cine face asa?”/”Ce face asa?” 

Obiectiv: Sa diferentieze intre sunete (ex: clopotel vs fluier) -> programul il va ajuta si in imitatia verbala. Ulterior se va lucra cu sunetele din mediu (animale, masini, ploaie, tunet etc.) 

4. Localizarea Sunetelor (Sound Localization) SD1: “Gaseste/Cauta <telefonul>” SD2: “Unde se aude < telefonul>?” Obs: Se va lucra initial in aceeasi camera iar ulterior se va mari aria. Obiectiv: Sa gaseasca sursa sunetului. 

5. COMENZI (Instructions) 

5.1. Comenzi simple (cu si fara obiecte) 5.2. Inlantuiri (cu comenzile invatate anterior) Obiectiv: Inlantuiri de pana la 10 comenzi care vor fi date pe rand pe masura ce este executata comanda

Page 3: Programe Aba

anterioara. Ex: “du-te la dulap, deschide sertarul, ia cubul verde, pune-l pe pat, vino la mine…” 5.3. Comenzi multiple Obiectiv: Sa execute 2->3 comenzi primite inainte de a incepe executia. Obs: Se repeta o comanda pana o executa perfect (nu se trece mai departe/nu se complica pana ce pasul curent nu este fixat). 

6. Imitatie Verbala (Verbal imitation) 

SD1:”Spune”SD2: “Repeta”SD3: “Repeta dupa mine”SD4: “Repeta ce spun eu”SD5: “Repeta si tu”SD6: “Spune dupa mine…”SD7: ”Spune asa...”SD8: “Zi..” 

6.1. Sunete 6.2. Silabe 6.3. Cuvinte 6.4. Propozitii 6.5. Intrebari 

7. Recunoasterea si Numirea Obiectelor (Expressive object labeling) 

Receptive: Obs: Ulterior numai pentru obiecte noi.SD1: “Arată [obiectul]?” SD2: “Pune mana pe [obiect]?”SD3: “Unde e [obiectul]?”SD4: “Arata cu degetul [obiectul]”SD5: “Indica <obiectul>” 

Page 4: Programe Aba

Expressive:SD1: “Ce-i aici?” SD2: ”Ce vezi aici?”SD3: “Cine e aici?”SD4: “Ce crezi ca este aici?”SD5: “ Ce [animal/obiect/etc] este acesta/acela ?”SD6: “ Ghici ce e acesta/aici?”SD7: “Numeste ce vezi aici” 

Obs: Pentru obiectele invatate anterior se va face direct generalizare. 

8. Recunoasterea si Numirea Categoriilor (Expressive categories) (exemple in tabel) 

Receptive: SD1: “Arata [categorie]? – pentru categoriile noi SD2: “Unde sunt [categorie]? ” SD3: “Indica …” 

Expressive: SD1: “Ce sunt acestea?” /” Ce este asta?”SD2: “Ce este <element categorie>? ” ExR: <Fruct>SD3: “Ce <animale> cunosti?” SD4: “Da-mi exemplu de <animale>.”SD5: “Spune 2-5/mai multe <animale>”SD6: “Enumera niste <animale>”SD7: “Ce fel de animal este <animalul>?” R: domestic/salbatic9. Sortarea dupa Categorie (Sorting by category) Selecting SD1: “Grupeaza toate <animalele>” SD2: “Alege toate <animalele> din… ” SD3: “Ia toate <animalele> din… si pune-le in/pe…” SD4: “Incercuieste„1…” SD5: “Coloreaza…” 

Page 5: Programe Aba

Sorting SD1: “Pune <categorie1> aici si <categorie2> acolo” SD2: “Sorteaza in functie de categorie: <animale> si <fructe>” -> apoi 3-4 categorii SD3: “Pune/Grupeaza/Alege toate <categorie1> in stanga si toate <categorie2> in dreapta” SD4: “Sorteaza dupa culoare: pune pe cele <culoarea>aici iar pe cele <culoarea> acolo” SD5: “Sorteaza dupa marime: pune pe cele mari aici, iar pe cele mici acolo”-> apoi si mijlocii SD6: “Sorteaza dupa grosime: pune pe cele groase aici, iar pe cele subtiri acolo” SD7: “Aranjeaza pe culori/marimi/grosimi” SD8: “Imparte <categoria> pe culori/marimi/grosimi” SD9: “Imparte–le” 

10. Potriviri (Matching) 

10.1. Obiecte identice -> apoi 2D cu 3D etc. 10.2. Obiecte cu atribute conune (ex: culoare) 

SD1: “Potriveste…” SD2: “Gaseste perechea” SD3: “Formeaza perechi” SD4: “Cine cu cine se potriveste?” 

10.3. Din aceeasi categorie 10.4. Aceeasi functie 10.5. Litere mari cu litere mici 10.6. Cuvant cu cuvant 10.7. Cuvant cu obiect <-> Obiect cu Cuvant -> Recunoastera cuvantului (Sight Reading - exprimarea cuvantului) 

Obiectiv: Sa recunoasca denumiri (ex: locuri publice: farmacie etc.) precun si cuvinte intalnite frecvent. 

Page 6: Programe Aba

11. Activitati – Verbe (Expressive activity labeling) 

Receptive Obs: Numai pentru activitati noi SD1: “Arata <activitate>” SD2: “Unde este <persoana> care… <activitate>?” SD3: “Pune degetul/mana pe…” SD4: “Indica…” 

Expressive SD1: ”Ce face <persoana>?” R: „Mananca” SD2: “Cine <activitatea>?” R: „Tanti” SD3: “Ce <activitate>?” R: „Banana” SD4: „Ce activitate face <persoana>?” R: „Se joaca” pt. a intelege ca „a te juca” (etc) este o activitate 

12. Ce faci? 

SD: “Ce faci acum?” Obiectiv: Sa raspunda la intrebare raspunzand corect gramantical. 

13. Sa raspunda cand e strigat pe nume (Respond to name) Obiectiv: Cand este strigat sa raspunda cu “DA” si contact vizual indiferent ce face si unde este. 

14. Constructii din Cuburi/Lego (Block Imitation -> Lego Imitation) 

SD0: “Fa asa” SD1: “Construieşte…” SD2: “Fa un… SD3: “ Hai sa construim…” 

14.1. Constructie in paralel (SD0) 14.2. Imitarea unei constructii pregătită anterior (care este prezentata ca model –SD1) 14.3. SD: “Construieste <obiect>” 

Page 7: Programe Aba

Obiectiv: Realizarea unei constructii din cuburi lego de diverse culori şi mărimi Ulterior sa construiasca singur ceva la cerere sau spontan, doar dupa reprezentarea mentala. 

15. Forme (Shapes) ROTUND/TRIUNGHIULAR/DERPTUNGHIULAR/PATRAT 

SD0: “Arata [cerc -> rotund]” - initial, pana invata formele simpleSD1: “Ce forma?”SD2: “Ce forma are <obiectul>?” Prompt: “<Obiectul/persoana> este rotund sau dreptunghiular?” – se va folosi acest tip de prompt daca stie sa aleaga intre 2 optiuni. 

16. Culori (Colors)

SD0: “Arata <rosu>”SD1: “Ce culoare?”SD2: “Ce culoare are <obiectul>?”SD3: “Ce nuanta?? are?” R: deschis/inchis 17. Partile Corpului -> Posesie (Body Parts -> Possesion) 

SD0: “Arata <capul>” SD1: “Arata capul/bluza lui Andrei/tata/Florin & mamei/Gianinei” SD2: “Ce este asta?” R: Mana Adinei 

Obiective:Recapitularea partilor corpului si invatarea celor pe care le-a uitat sau nu le stie. In plus invata si posesia. (Ulterior se vor invata pronumele posesive.) Sa arate cu degetul!! 

18. Pronumele posesiv A MEA (al meu)/TA (al tau)/EI/LUI/NOASTRA/VOASTRA/LOR 

Page 8: Programe Aba

SD1: “Arata mana/bluza mea/ta/ei/lui” SD2: “Unde/Ce culoare/Cum este <bluza> mea/ta/ei/lui?” 

19. Da/Nu & Adevarat / Fals (Functional & Factual Yes/No) 19.1. Da/Nu exemple de SD-uri: SD0: “Vrei suc?” R: DA SD1: “Vrei spanac?” R: NU SD2: “Doresti <obiect>?” R: Da/Nu 19.2. Adevarat / Fals SD0: ”Este <obiect1>?” R1: “DA” (pt adevarat) R2: “NU” SD2: “Ce este acesta?” R: <obiect2> (pt fals) SD1: o afirmatie pe care el sa o confirme sau sa o infirme fara a fi intrebat. R: “Nu este …. este ….” / “da” Obs: La negarea subiectului sa punem pe NU in fata acestuia. Ex: Tanti impinge masina. -> Nu tanti impinge masina, nenea impinge masina. 

Obs: Se pot folosi obiecte/activitati/1-2atribute/pozitii etc. 

20. Alternative (Choices) SD0: “Ce vrei A sau B?”

21. La fel/Diferit (Same/Different) 

SD1: “Da-mi la fel” SD2: “Da-mi diferit” Obs: Apoi: „Este la fel” si “Nu este la fel” SD3: “Arata care <obiect/categorie> este diferit” SD4: “Spune-mi care din <obiectlele/categorie> este diferit de celelalte” SD5: “Alege…” 

Page 9: Programe Aba

SD6: “Incercuieste…” SD7: “Coloreaza… cu culoarea1 elementele identice/care sunt la fel si cu culoarea2 cele diferite” 

22. Secvente (Sequencing) 

SD1: “Fa la fel” SD2: “Fa dupa model” SD3: “Repeta secventa prezentata…” 

Obiectiv: Aşezarea fara ajutor a unui rând de secvente de pana la 4 elemente (pioneze/ cuburi/ nasturi etc.) în 2->3 culori alternative dupa un model dat format din 2 secvente (RVRV, RVGRVG). 

23. Motricitate fina (Arts - Fine motor) 

23.1. Desen SD principal: “Desenează…” SD2: “Traseaza…” (pentru linii) 

LINIE ORIZONTALA/VERTICALA/INCLINATA/SCURTA/LUNGA  CERC/PATRAT/DRPTUNGHI/TRIUNGHI MARE/MIC  OBIECTE/PERSOANE etc.

Obiectiv: Să deseneze fară ajutor initial pe contur si dupa model. Apoi doar la comanda verbala. Obs: Creionul ţinut corect, cu mâna stângă să ţină pagina. 

23.2. Colorat in contur SD: “Coloreaza…” 

Obiective: Să se inscrie in contur si sa umple cat mai bine suprafata; sa tina corect hartia.-> Corectarea pozitiei! Obs: Este important sa poata vedea clar conturul si dupa ce a colorat pe deasupra lui. 

23.3. Tăiat cu foarfeca SD: “Taie…” 

Page 10: Programe Aba

Obiective: Să folosească corect foarfeca si sa tina corect hartia.-> Corectarea pozitiei! 

23.4. Pioneze SD: “Fa la fel” –> (Sequencing)

23.5. Plastelina SD1: “Hai sa modelam…<metroul>.” SD2: “Modeleaza <obiect>” SD3: “Fa <un baietel> din plastelina” Obs: Se vor folosi obiecte de modelat care sa-i trezeasca interesul. 

23.6. Lipit 

23.7. Pictat 

24. Motricitate & Echilibru (Gross motor)

24.1. Sa stea intr-un picior fara sa se sprijine (1->5 sec) 24.2. Sa sara cu ambele picioare odata in sus pe loc si deplasandu-se 24.3. Sa sara intr-un picior (de 3-5 ori) 24.4. Sa mearga pe linie/sfoara 24.5. Sa sara peste un obstacol 24.6. Sa prinda mingea 24.7. Sa arunce mingea 24.8. Sa bata mingea in podea 24.9. Coordonari: 2 tipuri de miscari (ex: sarit intr-un picior cu mainile pe sold) 

25. Autoservire (Self help skills) 

25.1. Imbraca/Dezbraca 25.2. Incalta/Descalta 25.3. Spalat pe maini 25.4. Spalat pe dinti 25.5. Mancat corect – tinut/folosit corect tacamurile 25.6. Inchide/Deschide fermoarul 

Page 11: Programe Aba

25.7. Incheie/Descheie nasturele 25.8. Leaga/desfa sireturile 

26. Joc (Play skills)

26.1. Joc cu papuşi – imitarea de activitati si dialoguri 26.2. Joc cu mingea 26.3. Puzzle 26.4. Joc cu cuburi - Lego 26.5. Joc simbolic (Symbolic Play & Pretend to be - > Advance Pretending -> Role play) SD1: “Prefa-te ca esti…” SD2: “Prefa-te ca mergi la doctor” etc. 

SD3: “Hai sa ne jucam de-a… 

26.6. Asteapta randul (Turn taking) SD0: “Pe rand” Obs: Vom complica si lungi treptat programul. SD1: “Intai toti odata, apoi pe rand…” SD2: “Acum e randul lui Andrei…/Adinei” SD3: “Acum e randul tau…” SD4: “O data tu, o data eu; incepe tu” 

26.7. Domino 

27. Atribute (Opposites/Attributes) 

SD1: “Arata scurt/lung.” SD2: “Cum este obiectul/persoana?” SD3: “Cum este obiectul/persoana <atribut 1> sau <atribut2>?” (Choices) SD4: “Ce marime are…?” SD5: “Arata/Incercuieste/ Alege/Care este… obiectul/persoana care este… ” 

SD6: “Care este cel mai <atribut> <obiect/persoana>?” 

Page 12: Programe Aba

SD7: “Descrie obiectul/persoana” SD8: “Spune-mi 2-3 caracteristici ale obiectului/persoanei” SD9: “Spune-mi ceva despre…” SD10: “Ce stii despre…” 

27.1. Scurt/Lung 27.2. Inchis/Deschis 27.3. Lumina/Intuneric 27.4. Aprins/Stins 27.5. Doarme/Treaz 27.6. Curat/Murdar 27.7. Tanar/Batran 27.8. Ordine/Dezordine 27.9. Mare/Mic/Mijlociu 27.10. Nou/Vechi 27.11. Greu/Usor 27.12. Subtire/Gros 27.13. Brunet/Blond/Saten/Roscat 27.14. Scund/Inalt 27.15. Gras/Slab 27.16. Blond/Brunet/Roscat/Castaniu SD1: “Ce culoare are parul?” SD2: “Cum este parul?” SD3: “Cum are <persoana> parul?” 

28. Pozitii (Prepositions/ Expressive position&location)

Receptive SD1: ”Arata langa… etc” SD2: “Pune <obiect1> pe/sub/langa/intre/etc <obiect2>” SD3: “Ia <obiect> din <locatie 1> si pune-l in <locatie 2>” SD4: “Da-mi <obiect> de pe/de sub/din … SD5: “Stai cu fata/cu spatele la…<obiect/persoana>” 

Expressive 

Page 13: Programe Aba

SD1: “Unde este <obiectul/persoana>?” R: “Pe/In/Sub <obiect2>” SD2: “Cum sta <persoana>” R: “Cu fata/spatele la <obiect/persoana>” 

28.1. In fata/In spate 28.2. Langa 28.3. Pe/Sub 28.4. In 28.5. De sus/de jos/de la mijloc 28.6. Din dreapta/ din stanga/ de la mijloc 28.7. Peste/Pe sub 28.8. Intre 28.9. In jurul 

29. Numarat (Counting) 

SD0: „Arata 7” SD1: “Numara” Raspuns: “1,2,3,4, 5” SD2: „Cate/cati?” Raspuns:“3” SD3: “Numara de la 15 la 20” SD4: “Cate sunt in total?” SD5: “Cate sunt sus/jos/la mijloc/in dreapta/in stanga”? Pentru siruri: SD6: “Care este primul” SD7: “Care este al 2 (3)-lea” SD8: “Care este ultimul (penultimul)” 

SD9: “Potriveste” -> multimea cu cifra (Matching) SD10: “Pune numarul/cifra corespunzator/oare sub grupul de <obiecte>” SD11: “Subliniaza/Incercuieste numarul corespunzator de <obiecte> din/de pe…” 

30. Memorarea unei succesiuni de informatii (Problem solving)

Page 14: Programe Aba

30.1. Sa repete o succesiune de 2->3 cuvinte din aceeasi categorie (cifre, animale, mancare, parti ale corpului) SD1: “Repeta dupa mine” SD2: “Spune…” SD3: “Tine minte…<5,2,8,4>; acum spune!” 

31. Citit 

31.1. Literele mari (Expressive letters – UPPER case) 31.2. Literele mici (Expressive letters – lower case) 31.3. Recunosterea cuvantului (Sight reading) –> la potriviri (min: 2 cuvinte noi/zi) 31.4. Citit pe litere (Phonetic reading) 31.5. Intelegerea textului citit (Reading Comprehension) 

32. Scris 32.1. Scrierea literei Obs: initial se va face prompt prin folosirea de siruri de puncte pe conturul literei. 

32.2. Scrierea si citirea succsesiva a literei (Spelling) 

33. Descrieri (Tell me about) 

SD0: “Ce stii despre asta?” R: Este un cub rosu, e patrat si e o jucarie. Prompt: Intrebari ajutatoare care ulterior se vor folosi tot mai putin pana nu mai este necesar. 

SD1: “Povesteste-mi despre….vacanta /Brasov/gradina zoologica/Mall…” Obiectiv: Sa spuna cateva propozitii despre locul respectiv (dupa ce a fost acolo). 

SD2: “Cum este… mama?” Obiectiv: Sa spuna cateva caracteristici ale persoanei respective in ordinea: statura, ochi, par 

Page 15: Programe Aba

SD3: ”Cu ce se ocupa…?” 

SD4: “Descrie-mi (Cum este)… pisica/bucataria” SD5: “Spune-mi ceva despre…” 

34. Intrebari sociale (exemple in tabel) (1. Social Questions -> 2. Statement-Statement -> 3. Counter Questions) 

34.1. SD: “Cum te cheama?” R: Andrei 

34.2. SD0: “Numele meu este Claudia” R: Numele meu este Andrei SD1: “Mie imi place… /Culoarea mea preferata este… etc” 

34.3. SD: “Cum te cheama?” R: Andrei. Cum te cheama? 

35. Intrebari (WH Questions) 

35.1. RASPUNS LA INTREBARI 

“Cine?” ”Ce <impinge>?” “Unde?” “Ce face?” “Ce culoare/marime/forma” – “Care este mare…” “Ce gust/miros?” “Al cui?” “Cand?” “De ce?”

35.2. INTREBARI SPONTANE (exemple in tabel) (WH Questions to Vague information -> Spontaneous WH Questions) 

36. Poezii/Cantece (Language Promotion) 

Page 16: Programe Aba

SD1: “(Hai sa spunem/cantam) toti odata” SD2: “(Hai sa spunem/cantam) in cor” SD3: “(Hai sa spunem/cantam) pe rand…” 

SD4: “Acum e randul lui Andrei…” SD5: “Acum e randul tau…” SD6: “Sa spuna si Andrei poezia” 

37. Nu stiu (I don’t know) Va fi invatat sa raspunda cu “nu stiu” ori de cate ori nu stie sa raspunda la o intrebare. Cand se introduce un obiect/activitate nou/a se intreaba “ce e aici” sau “ce face” pentru ca el sa raspunda “nu stiu”, urmand ca el sa ceara informatii “spune-mi tu…”. 

SD0: ”Ce este aici?” R1: Nu stiu -> R2: Nu stiu, spune-mi tu. SD1: ”Intreab-o pe…?” 

38. Sentimente (Emotions) +cauza/efect 

SD1: ”Arata <trist>” SD2: ”Cum este <persoana>?” SD3: “Prefa-te ca esti trist” SD4: “Cum sunt eu?” SD5: “De ce este trist?” Obiectiv: Sa inteleaga de ce apar sentimentele. SD6: “Cum se simte <persoana>? 

SUPARAT/VESEL/TRIST/SURPRINS/SPERIAT 

39. Diferentieri multiple (Multiple Discrimination) Obiectiv: Sa recunoasca din mai multe obiecte cu insusiri comune (culoare /forma etc.) cel la care se face referire (Ex SD: “arata masina rosie” – el avand in fata o masina galbena, una rosie si o minge rosie.) Obs: Programul poate fi continuat in multe moduri:

Page 17: Programe Aba

folosind atribute, pozitii, actiuni etc.(Ex: “Cine este vesel si sta langa tata?” / ”Cine are pantaloni verzi si este blond?”) 

40. Descrieri (de imagini) 

SD0: ”Ce vezi aici?” SD1: “Descrie ce vezi aici” SD2: “Descrie imaginea…” SD3: “Spune ce sti despre imagine “ SD4: “Cum este <imaginea>?” 

Obiectiv: Sa descrie o imagine. Intai se va descrie locul apoi activitatile facute de personaje. Propozitia se incepe cu subiectul. Ex de raspuns: “Baia. Fetita se spala pe dinti, baiatul face baie.” Intrebari ajutatoare: Unde? In ce camera? Ce face <personajul>? Ce este aici? 

41. Am nevoie de… (I need ) 

SD1: “Am nevoie de…” SD2: “Imi trebuie <obiect>” Obiectiv: Sa ceara ceva atunci cand are nevoie. (ex: creion, pasta de dinti, lingura, pijama, ghete) 

42. Functii (Functions - Features/Function/Class: FFC) 

SD1: ”Arata cu ce te <functie>?” <functie>= stergi/speli/imbraci/incalti/mananci etc. SD2: “Cu ce te <functie>?” R: “Cu <obiect>” SD3: “La ce foloseste <obiectul>?” SD4: ”Ce faci cu <obiectul>?” SD5: “Cu ce te poti <incalta>?” R: o enumerare de obiecte SD6: “Uneste cu ce <te speli>” 

Page 18: Programe Aba

43. Nu vreau (Assertive Training) Obiectiv: Sa spuna “Nu vreau…”, “Lasa-ma in pace”, “Da-mi drumul”, “Ajutor!”, “Mama, ajuta-ma” cand nu vrea sau nu-i place ceva. 

44. Meserii (Occupations) (exemple in tabel) 

SD1: “Arata <doctor>” (doar pentru cele nou introduse) SD2: “Ce meserie are?” SD3: “Cu ce se ocupa <persoana>?” SD4: “Ce face <doctorul>?” 

45. Ordonari (Order by) 

45.1. Marime (Size) 3-> 6 obiecte SD1: “Asaza in ordine crescatoare” SD2: “Asaza in ordine descrescatoare” SD3: “Ordoneaza dupa marime” SD4: “ Pune in ordine crescatoare/descrescatoare” 

45.2. Varsta (Age) BEBELUS/COPIL/TANAR/ADULT/BATRAN SD1: “Ordoneaza dupa varsta” SD2: “ Pune in ordine dupa varsta” 

46. Ordonare Activitati (Sequence Actions) 

SD1: “Pune in ordine” SD2: “Aseaza in ordinea desfasurarii activitatii” 

47. Jocul de-a profesorul (Be teacher) 

Obs: Intai va fi invatat sa ceara ceva ce are nevoie: “Da-mi <obiect>” / “Vreau <obiect>” apoi se continua cu

Page 19: Programe Aba

comenzi date de copil persoanelor din jur. Obs: Programul va include: comenzi, potriviri, imitatie etc. Se va face diversificarea comenzilor: la masa + in camera. SD: “Hai sa ne jucam de-a profesorul” Obiectiv: Sa capete incredere si sa realizeze ca poate spune altor persoane ce sa faca. 

48. Notiuni legate de timp (Time concepts) 48.1. Intai/apoi 48.2. Azi/maine/ieri 

SD1: “Ce zi este astazi?” + Ce facem acum? SD2: “Ce zi va fi maine?” + Unde mergem maine? SD3: “Ce zi a fost ieri?” + Unde am fost ieri? 

Obiectiv: orientare temporala, sa foloseasca corect conceptele de ieri, maine, azi; sa stie in ce zi a saptamanii ne aflam. 

48.3. Primul/Ultimul 48.4. Recunoasterea orei 

49. Intelegerea textelor lecturate (Listening Comprehension) Obiectiv:Sa asculte cu atentie ceea ce i se cireste si sa poata sa raspunda la intrebari simple referitoare la text. 

50. Pluralul (Plurals) 

51. Ce lipseste? (What’s missing?) 

SD1: “Ce lipseste AICI?” SD2: “Cine lipseste aici?” Obs: Se va lucra cu imagini incomplete pe care trebuie sa le compare cu cele complete si sa spuna ce lipseste. 

Page 20: Programe Aba

52. Asocieri de cuvinte (Word Association) 

SD0: “Hai sa spunem pe rand cate 1 (-> 2) <culori/litere/animale etc.>” 

Obs: Se vor enumera elementele dintr-o categorie. Program pregatitor: Tourn Taking. 

Intrebari Sociale 

cum te cheama?/Si mai cum? Care este numele tau? Cum te numesti? Cine esti tu? Ce mai faci? Ce faci acum? 

Care este numele tau de familie? Ce nume de familie ai? (Si mai cum?) Imi spui si mie o poezie? Imi spui si mie un cantecel? Stii vreo poezie/cantecel? Mergi la gradinita? La ce gradinita mergi?/Cum se numeste? In ce grupa esti? Cati colegi ai? Cum ii cheama pe colegii tai? Cu cine esti? Cine este cu tine? Cine a venit cu tine? (Vrei) sa mergi cu mine? Vii cu mine…? Unde te duci?/mergi? Pe cine astepti? Cum ma cheama pe mine? Cine sunt eu? Cine este x? 

Page 21: Programe Aba

Cum o/il cheama pe x? (educatoare, matusa, bunicul, d-ra de engleza) Care este culoarea ta preferata? Care este jocul tau preferat? Care este mancarea ta preferata? Care este sportul tau preferat? Care este colegul tau preferat? cati ani ai? Ce varsta ai? Ce iti place sa faci cel mai mult? Cum iti place sa te joci? 

Ce numar de telefon ai? Care este numarul tau de telefon? Care este numarul de telefon de acasa? Ai frati sau surori? Unde locuiesti? Ce adresa ai? La ce adresa locuiesti? Pe ce strada stai? In ce oras locuiesti/stai? Unde te-ai nascut? Cine sunt parintii tai? Cum ii cheama pe parintii tai? Cum se numesc parintii tai? Cum o/il cheama pe tatal…. tau. Ce culoare are parul tau/meu? Cum este parul tau/meu? Ce culoare au ochii tai? Cum ai ochii?/Cum sunt ochii tai? In ce oras te-ai nascut? In ce data te-ai nascut?

Page 22: Programe Aba

Intrebari Folosite Cu cine vorbim? Cand imi dai banana? Unde pleci? Imi citesti o poveste? Unde a plecat <persoana>? Ce desenazi? Unde ai fost? Ce scrii? Ce scrie aici? Ce mai faci? Unde este tata/mama? Cum se spune <cuvant> in engleza? Ce lectie facem? Cate lectii mai avem?

Intrebari De Invatat Cand facem pauza? Te joci cu mine? Cu ce ne jucam? Ce mananci? Cine a venit? Cum o cheama pe mama/bunica ta? Ce-mi dai sa mananc? Unde locuiesti? Ce-i asta ? Cum te cheama? Imi dai si mie jucaria ta? Ce faci? De ce razi ? Cati ani ai? De ce esti suparata? Te dai pe tobogan cu mine? Vrei sa construim impreuna ? Unde ai fost in vacanta? Ce poezie invatam ? Tie iti place la gradinita? Cand dansam? Cand mergem in parc? Unde mergem astazi? Calatorim cu metroul sau cu autobuzul? Cand o sa pleci? Ce zi este astazi? Lasa-ma si pe mine la inele ! Mariana, unde pleci? Imi dai si mie? Cand te intorci? Cand mancam? Vreau sa ma joc si eu aici. 

Page 23: Programe Aba

Ce faci cu… ? 

Functia Obiect STERGI PROSOPUL, HARTIE IGIENICA, SERVETELE SPELI SAPUNUL, SAMPON, APA IMBRACI TRICOUL, PANTALONI, GEACA, VESTA, HANORACUL, BLUZA INCALTI SANDALELE, ADIDASI, GHETE, CIZME, PANTOFI MANANCI FURCULITA, LINGURA, LINGURITA SCRIU PIXUL, CREIONUL, STILOUL DESENEZI CARIOCA, CREIOANE COLORATE PICTEZI PENSULA, ACUARELE TAI FOARFECA, CUTITUL, UNGHIERA BEI CANA, PAHARUL, STICLA SPELI PE DINTI PERIUTA DE DINTI, PASTA DE DINTI FACI CURATENIE MATURA, FARASUL, ASPIRATORUL, CARPA DE PRAF, MOP-ul, GALEATA (DETERGENT). INCHEI NASTURE, FERMOAR, ARICI PUI PE CAP SAPCA, CACIULA, GLUGA TE PIEPTENI PIEPTENE, PERIA DE PAR STAU SCAUNUL, FOTOLIUL, CANAPEA, BANCA, PERNUTA SAR TRAMBULINA, SALTEAUA CALATORESTI TRENUL, MASINA, AUTOBUZUL, METROUL, TRAMVAIUL, AVIONUL, MAXI-TAXI 

MA JOC JUCARIILE (PITICUL, LOCOMOTIVA, etc.) MANANCI OU, CARNE, CASCAVAL, CIOCOLATA 

Functii mai specifice: 

Verif. Functia Obiect JOC TENIS RACHETA, MINGEA DE TENIS PUN SUB CAP PERNA 

Page 24: Programe Aba

PUN CAMASA/GEACA PE EL UMERASUL O PUN LA GAT BARBITA O PUN PE MANA MANUSA, BRATARA CITESC CARTEA, REVISTA FAC FOTOGRAFII APARATUL DE FOTOGRAFIAT O DESCHID CAND PLOUA UMBRELA VORBESC CU MAMA/TATA TELEFONUL STAU LA MASA SCAUNUL MA INVELESC PLAMUMA, PATURA JOCI BASCHET/FOTBAL MINGEA MERGI LA GRADINITA AUTOBUZUL,METROUL CALC RUFE MASINA DE CALCAT CONSTRUIESC CUBURILE 

COS AC, ATA CUMPERI / PLATESTI BANII 

EFECT – De ce…? CAUZA – Pentru ca… Mananca Ii e foame Bea/toarna suc Ii e sete Doarme Ii e somn Se spala (pe maini) E murdar Se sterge (pe maini) E ud Da cu aspiratorul E murdar Tuseste E racit Stranuta E racit Casca Ii e somn / e plictisit Dechide umbrela Ploua Imbraca geaca E frig Pune palaria/sapca E soare Taie morcovi/ceapa/carne Sa faca mancare Deschide frigiderul Sa ia mancare Se duce la castel/saltea Sa sara Merge la doctor Sa fie consultat Merge la tuns Sa taie parul Merge la piata Sa cumpere legume si fructe Merge la gradinita Sa se joace si sa inv. lucruri noi 

Page 25: Programe Aba

Merge in parc Sa se dea pe topogan si sa se joace Merge mama/tata la serviciu Sa aduca bani 

Mergi la doctor sa ma consulte cu stetoscopul si sa fac analize Faci lectii sa invat lucruri noi Mergi la Ciufulici sa ma tund si sa fiu frumos Mergi la MegaImage Sa cumpar Danonino si cascaval Se incalta Sa merga afara (in parc) Curata banana/portocala A o manca Toarna suc Pentru a bea Spala masina E murdara 

Pune benzina Sa poata merge cu masina?? Rade E vesel / bucuros Plange E trist Tipa E suparat / furios Da banii Sa plateasca / sa cumpere


Recommended