+ All Categories
Home > Documents > procesele psihice senzoriale

procesele psihice senzoriale

Date post: 08-Nov-2015
Category:
Upload: anca-ioana
View: 292 times
Download: 30 times
Share this document with a friend
Description:
Fundamentele psihologiei
46
Transcript
  • Procesele senzoriale sunt procese de cunoatere comune omului i animalului. Din categoria proceselor psihice senzorile fac parte: SenzaiilePercepiaReprezentarea

  • Se produc n condiiile aciunii directe a stimulilor asupra analizatorilor;

    Ne aduc informaii separate despre lumea nconjurtoare;

    Sunt stric dependente de funcionarea analizatorilor;

    Principale modaliti senzoriale: senzaii vizuale, senzaii auditive, senzaii olfactive, senzaii cutanate, senzaii gustative, senzaii de echilibru, senzaii de durere etc.

  • Analizatorul (organul de sim) face posibil apariia senzaiilor. El este alctuit din urmtoarele 4 verigi:receptorul- capteaz informaia stimulului prin intermediul celulelor receptoare;calea aferent- transport influxul nervos la cortex (scoar cerebral) i prezint ntreruperi sinaptice care filtreaz influxul nervos, astfel nct la cortex ajung numai informaiile semnificative;zona central- are rol n decodificarea influxului nervos, iar pe plan psihologic asigur trirea senzaiilor;calea eferent- transmite rspunsul dat de cortex la receptor i asigur autoreglarea funcionrii organismului.

  • DEFINITII ALE SENZATIEI Senzaiile sunt procese psihice elementare, prin care se semnalizeaz separat, sub forma unei imagini simple i primare, nsuirile concrete ale unui obiect. Procesul psihic de receptare si prelucrare a stimulilor din mediul extern sau intern cu ajutorul unor analizatori specializati in vederea elaborarii unei imagini senzoriale cu efect adaptiv. Receptia senzoriala este prima forma specifica de realizare a comunicarii noastre cu lumea externa.

  • Senzaiile = rezultatul imediat al intrrii n activitate a receptorilor senzorialiPercepiile = etapa final care presupune ajungerea la recunoaterea i identificarea obiectelor

  • Senzatii: - vizuale- auditive- cutanate- olfactive- gustative- interne- echilibru- kinestezice

  • Senzaiile cutanate Iau natere ca urmare a stimulrii receptorilor din piele i sunt de 2 feluri: tactile si termice.

  • Senzatiile olfactive Sunt determinate de natura chimic a substanelor, stimulii lor fiind substanele volatile; sunt importante pentru c regleaz apetitul. De asemenea, senzaiile olfactive ne avertizeaz asupra prezenei substanelor periculoase i au o tonalitate afectiv accentuat.

  • Senzatiile gustative Sunt determinate de caracteristicile chimice ale substanelor solubile n saliv.Exist 4 gusturi fundamentale: dulce, acru, srat i amar; o mare diversitate de gusturi iau natere din combinarea acestora.

  • Senzatiile interneReceptorii se afla n vase de snge, esofag, stomac, ci respiratorii, inim etc. Ele ne informeaz despre modificrile din interiorul corpului i au important pentru supravieuire.

  • Senzatiile de echilibruInformeaz despre poziia corpului n raport cu centrul lui de greutate, despre micrile capului, despre accelerarea, ncetinirea micrii corpului pe vertical, despre micri de rotaie.

  • Senzatiile kinesteziceApar ca efect a stimularii mecanice a acestor receptori, cu prilejul efectuarii miscarilor. Toate miscarile pe care omul le efectueaza, inclusive miscarile aparatului fonator in timpul vorbirii, sunt controlate de scoarta cerebrala.

  • Legea intensitii Existena unui stimul n mediul nconjurtor i chiar aciunea acestuia asupra organismului nu sunt suficiente pentru producerea unei senzaii. Pentru ca senzaia s apar este necesar ca stimulul s aib o anumit intensitate. Cantitatea minim de intensitate a stimulului capabil a produce o senzaie poart denumirea de prag absolut minimal. Cantitatea maxim de intensitate a stimulului care produce o senzaie de acelai fel, deci n cadrul aceleiai modaliti senzoriale, poart denumirea de prag absolut maximal.

  • Creterea sau scderea sensibilitii ca urmare a aciunii repetate a stimulilor sau a modificrii condiiilor de mediu poart denumirea de adaptare senzorial. Adaptarea este un fenomen relaional deoarece ia n considerare nivelul iniial al sensibilitii, pornete de la un nivel dat al acestuia, lund apoi valori diferite in funcie de intensitatea i durata stimulului. Ea depinde i de anumite particulariti morfofuncionale ale organelor de sim, ca i de locul i rolul acestora n procesul reflectrii informaionale.

  • Const n scderea sensibilitii ca urmare a legturilor funcionale a analizatorilor. Funcioneaz exact dup aceleai mecanisme i la aceleai niveluri ca i legea sensibilizrii. Primul nivel: stimularea ndelungat a ochiului cu o lumin roie se soldeaz cu scderea sensibilitii pentru alte culori, ndeosebi pentru cele de und lung . Al doilea nivel: funcia localizrii spaiale a sunetelor n-ar putea fi explicat fr considerarea interaciunii dintre cele dou verigi perechi ale analizatorului auditiv, ca dovad c oamenii surzi de o ureche au mari dificulti n localizarea spaial a sunetelor. Al treilea nivel: sunetele cu intensitate mijlocie i mare coboar sensibilitatea.

  • Stimularea ndelungat a - ului cu o lumin =>> SCDEREA SENSIBILITII pentru alte 4 culori, ndeosebi pentru cele de und lung (500-750 milimicroni). Cnd un fascicul este orientat asupra unei poriuni limitate a retinei =>> scdere local a sensibilitii fa de rou i verde. (Excitarea prin lumin a conurilor duce la scderea sensibilitii bastonaelor)

  • Al treilea nivel

    Sunetele cu intensitate mijlocie i mare coboar sensibilitatea Acelai efect se obine i dac se folosesc sunete ritmice i monotone .Alte exemple: nclinarea capului pe spate scade sensibilitatea pentru culoarea verde i pentru sensibilitatea auditiv;

  • Excitarea ntre anumite limite i n anumite condiii a analizatorului tactil sau kinestezic duce la scderea sensibilitii vizuale sau auditive;

    Sensibilitatea termic pentru frig reduce sensibilitatea tactil ;

    Sensibilitatea dureroas reduce orice fel de sensibilitate.

  • Legea sinesteziei Se refer la transpunerea" unei forme de sensibilitate ntr-o alt modalitate senzorial. Sunt situaii cnd un stimul, dei este aplicat pe o anumit modalitate senzorial, poate produce efecte proprii unui alt analizator fr ca acesta s fi fost stimulat. Unul dintre primii autori care s-au ocupat cu studiul sinesteziei a fost psihologul romn Eduard Gruber (1861-1896). Avnd ca subiect un caz cu totul excepional, N. Beldiceanu, poet i n acelai timp om de tiin (arheolog), ce dispunea de capacitatea de cromatizare a sunetelor (vocale, consoane, diftongi, silabe, substantive comune).

  • Sinestezia 1812 - apare prima descriere a fenomenului suprmanumit auz colorat intr-o teza germanaSta la baza talentului artistic, fiind puternic evidentiata in picutra si muzica(pictura cuvintelor si auz colorat)Este influentata (exacerbata) de actiunea unor narcotice

  • a) plansa vazuta de un om ce nu prezinta sinestezie b) plansa vazuta de un sinestezic

  • Insuficienta dezvoltare a unei modalitati senzoriale sau lipsa ei conduce la perfectionarea alteia , modalitate ce va prelua functiile celei deficitare.

  • In forme mai usoare, aceasta se realizeaza la un numar mare de oameni asa cum este cazul compensarii unei sensibilitati tactile mai slabe cu cea vizuala

  • in cazul unei deficiente senzoriale accentuate (auz sau vaz), aceste fenomene compensatorii trebuie special sprijinite pentru a se asigura relatii satisfacatoare cu ambianta.

  • pentru copii cu auz slab trebuie amplificate functiile vazului pentru a se putea feri de situatii periculoase care nu pot fi receptate usor si repede prin intermediul sensibilitatii auditive

  • Se produc n condiiile aciunii directe a stimulilor asupra analizatorilor;

    Ne aduc informaii complete despre lumea nconjurtoare;

    Nu sunt doar o sum de senzaii, ci sunt rezultatul interaciunii senzaiilor;

    Sunt n strns relaie cu activitatea uman, cu limbajul, cu experiena anterioar.

  • Fac posibila obtinerea de imagini primare si informatii despre totalitatea insusirilor concrete ale obiectelor si fenomenelor lumii cand acestea actioneaza asupra simturilor.(sunt imagini primare pentru ca apar doar in relatie directa cu obiectul am vazut cu ochii mei, am auzit cu urechile mele) Cunoasterea lumii inconjuratoare se realizeaza prin preceptii, care ca si procese au loc urmand 4 faze:1. DETECTAREA orientarea spre stimul2. DISCRIMINAREA diferentierea stimulului intre altii inconjuratori, fara a sti ce e3. IDENTIFICAREA recunoasterea stimulului cu ajutorul memoriei4. INTERPRETAREA numirea stimulului, intelegerea cauzelor aparitiei lui prin gandire si limbaj(implicarea proceselor superioare gandire, limbaj, memorie dovedeste complexitatea psihicului uman)

    Perceptiile sunt influentate de experienta anterioara a subiectului, de integritatea si particularitatea simturilor fiecaruia si nu se reduce la mecanismul producerii imaginilor senzoriale specifice (atunci cand intalnim un obiect necunoscut se produce un blocaj in faza identificarii si procesul se blocheaza, nu mai putem percepe respectivul obiect dovada a importantei experientei anterioare in producerea acestui proces naturalistul va vedea mai mult decat un copil intr-o floare)

  • Percepia este un proces psihic cognitiv (de cunoatere), care const n reflectarea obiectelor i fenomenelor n integritatea calitilor lor n momentul aciunii asupra organelor de sim.Din definiia de mai sus decurg principalele caracteristici ale acestui proces psihic:Alturi de senzaii i percepiile fac parte din categoria proceselor psihice cognitiv-senzoriale, ceea ce desemneaz faptul c ele sunt modaliti de cunoatere a realitii, ns cunoaterea perceptiv are un caracter limitat la nivelul proprietilor concrete ale obiectelor i fenomenelor;Spre deosebire se senzaii, care ofer date despre nsuiri izolate, fiecare senzaie pe care o avem reflectnd o singur proprietate concret, percepiile conin un volum mult mai mare de informaii, n sensul c procesul perceptiv ofer simultan date despre toate nsuirile concrete ale unui obiect direct accesibile simurilor.

  • Ca i senzaiile, perceptiile sunt imagini primare,ceea ce nseamn ca apar si se mentin atata timp ca exista o actiune directa a unui stimul asupra unor analizatori (perceptiile apar doar in prezenta obiectului)Perceptiile sunt plurimodale, adica le realizarea lor contribuie mai multi analizatori, ceea ce permite un coninut informaional mai bogat, unul dintre acestia fiind ns dominant. Aceast caracteristic permite organizarea lor n structuri mai complexe (numite forme complexe ale percepiei), ceea ce deschide posibilitatea explorrii unor dimensiuni inaccesibile direct unui anumit analizator, cum sunt perceperea distanei, a mrimii, a formei, a micrii etc.Perceptia este selectiv, n sensul ca nu toti stimulii din campul perceptiv sunt prelucrati in aceeasi masura de catre sistemul cognitiv. Are loc un proces de selectie in urma caruia anumiti stimuli sunt prelucrati mai complet, mai precis (denumiti obiect al perceptiei), n timp ce alii sunt prelucrati mai vag, mai imprecis, mai lacunar (fondul perceptiei). Integralitatea perceptiv desemneaza faptul c prin percepie, sistemul cognitiv interpreteaz un obiect al cunoaterii ca pe un ntreg, chiar daca acestea se dezvaluie analizatorilor nostri doar partial.

  • Percepia are la baz 2 operaii:- analiza, const n dezmembrarea obiectului n pri componente;- sinteza, const n mbinarea prilor dezmembrate ntr-un tot ntreg, primar fiind sinteza.Datorit analizei i sintezei percepia se aseamn mai mult cu gndirea dect cu senzaiile,deoarece procesul de gndire de asemenea ncepe de la analiz i sintez.Ca i senzaiile, percepia este numit activitate cognitiv. Pe bun dreptate se consider c:activitile perceptive stau la baza tuturor comportamentelor. Fr percepie prealabil nu va fi posibil s nvei, s vorbeti, s memorizezi, s comunici [ ...]. Percepia permite s lumcunotin de mediu i de interaciune cu el sau s acionm asupra lui

  • I. Dup activitatea analizatorului:1) externe -de distan (P.vizual, auditiv, olfactiv)externe - de contact (P. tactile, gustative)2) chinestezice de echilibrude micare

  • II. Dup prezena sau absena scopului i a efortului volitiv:1) voluntar, care mai este numit observaie, avnd un caracter dirijat, contient planificat i prin rezultatul obinut.2) involuntar.

  • III. Dup formele de existen a materiei:Percepia timpului obiectiv si subiectivPercepia timpului obiectiv are la baz nite etaloane stabile de ctre omenire:I. secol V. ziII. An VI. orIII. lun VII. minutIV. sptmn VIII. secund....

  • n percepia timpului, omul folosete 3 sisteme de referin:a) sistemul fizic, reprezentat de repetarea fenomenelor naturale (zi, noapte, anotimp);b) sistemul biologic, ce const din ritmicitatea funciilor organismului (starea de veghe i somn);c) sistemul socio-cultural (activitatea uman amplasat n istorie).

  • 2) Percepia spaiului include urmtoarele proprieti: forma, mrimea, distana, poziia, relieful, ele fiind semnalizate prin mecanisme perceptive foarte complexe i relativ distincte.a) Percepia formei se realizeaz att pe cale vizual, ct i tactilo-chinestezic. ntre cele dou modaliti perceptive se stabilesc relaii de ntrire, control i confirmare reciproc. Vzul are o funcie integratoare, deoarece prin specificul recepiei vizuale pe retin se proiecteaz cu punct forma obiectului. Fondul n percepie este multitudinea obiectelor, fenomenelor, din care percepem doar unul obiectul percepiei. Fondul i obiectul ei dinamic. Obiectul face parte din fond. Obiectul trece n fond, cnd e inutil sau i termin activitatea. Dinamismul corelrii dintre obiect i fond se explic prin comutarea ateniei de la un stimul la altul.b) Pentru perceperea mrimii obiectelor sunt importante mai multe componente: imaginea retinian, chinestezic ocular, experiena tactilo-chinestezic. Dou obiecte, care au aceeai form, dar mrimi diferite, vor determina diferene n explorarea coninuturilor lor n funcie de mrimea pe care o au.

  • c) Tridimensionalitatea sau relieful obiectelor este reflectat n percepie prin corelarea urmtoarelor componente: disparitatea (lipsit de legtur, de armonie) imaginilor retiniene, gradul de iluminare a suprafeelor diferit orientate spre sursa de lumin, fa de cele ndeprtate (feele obiectului), la care se asociaz experiena perceptiv tactilo-chinestezic.d) Perceperea poziiei obiectelor ntr-un spaiu dat i a unora fa de altele necesit repere de tipul: sus, jos, la dreapta, la stnga, n fa, n spate.e) n perceperea distanelor mari intervin mai muli factori, i anume: mrimea imaginii retiniene, care este semnificativ micorat la distane mari, ea ne mai fiind compensat; prezena detaliilor de structur la obiectele apropiate i lipsa lor la cele ndeprtate; existena unor obiecte interpuse i care devin un fel de repere pentru evaluarea distanei pn la cel ndeprtat etc.

  • 3) Percepia micrii se refer, de fapt, la obiectele n micare i nu la micarea n sine. Un obiect, care se mic, i schimb poziia fa de altele, care rmn fixe i devin repere i jaloneaz traiectoria sa de micare. Se produc, astfel, mai multe mecanisme: imaginea retinian i persistena excitaiei datorit urmririi obiectului prin micrile capului i globurilor oculari etc. Persistena imaginii retiniene (postefectul) are o foarte mare importan n crearea impresiei de continuitate.n aprecierea micrii sunt foarte importante reperele. Dac ele lipsesc, pot aprea iluzii ale micrii. Este cunoscut iluzia plecrii trenului n care ne aflm, cnd de fapt pleac cel de lng el.

  • Percepia funcioneaz dup urmtoarele legi: legea integralitii prceptive, legea structuralitii perceptive; legea selectivitii perceptive; legea constanei perceptive; legea semnificaiei; legea proiectivitii imaginii perceptive.

    Legea structuralitii perceptive- dei avem impresia c imaginea apre spontan, n realitate explorarea vizual a unui obiect se face treptat. Ex: n cazul nostru, explorarea se face dup schema literea Z datorit activitii de citire (de la stnga la dreapta).

    Legea semnificaiei- elementul care are semnificaie pentru individ se impune n cmpul su perceptiv. Ex: o cprioar nu d importan sunetului produs de vnt, dar d importan altor sunete care sunt semnificative pentru viaa ei (rgetul uni leu, de exemplu).

  • Observaia este activitatea perceptiv desfurat n mod voluntar. Diferena dintre percepia spontan i observaie se reflect i n expresii diferite. Pentru perceie se folosesc verbe: a vedea, a auzi, a simi un miros, a simi o atingere etc. Pentru observaie: a privi, a asculta, a mirosi, a palpa. Spiritul de observaie este aptitudinea de a sesiza cu uurin, rapiditate i precizie ceea ce este slab, ascuns, nerelevant, dar semnificativ pentru scopurile omului.

  • Iluziile optice sunt percepii care denatureaz, deformeaz unele aspecte ale realitii. Ele sunt determinate fie de:

    Unele componente ale cmpului perceptiv care acionez concomitent cu obiectul central al percepiei, pot determina subestimarea sau supraevaluarea elementelor obiectului perceput

  • Centrarea activitii perceptive pe un obiect poate determina dilatarea subiectiv a elementelor sale

    Relaiile de contrast dintre excitani pot determina supraestimri sau subestimri Ex: o persoan de statur medie poate prea nalt ntre altele mai scunde i scund ntre persoane care o depesc mai mult

    Lipsa reperelor Ex: iluzia plecrii propriului tren

  • Dac senzaiile ne dau informaii separate despre obiecte, percepiile ne aduc informaii complete- imagine este unitar.

    Senzaiile i percepiile se produc n prezena obiectului.


Recommended