+ All Categories
Home > Documents > Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

Date post: 29-May-2018
Category:
Upload: pilumarius
View: 221 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 60

Transcript
  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    1/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Motto:

    "Odat Cu Revoluia Francez democraia a ncetat s mai fie doar un cuvnt literar i a devenitparte a vocabularului politic." Ernest Weekley

    1

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    2/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Introducere

    1 iulie 1989, marcnd simbolic sfritul Rzboiului Rece prin dizolvarea blocului politico-

    militar al Pactului de la Varovia1, a semnificat pe scena european i nu numai o transformare socio-politic ale crei implicaii nc nu pot fi percepute la adevrata lor anvergur i profunzime. Implozia

    neprevzut ca moment i consecine a blocului comunist din Europa Central i de Est va rmne cu

    certitudine un moment de rscruce al istoriei moderne. Echivalabile n literatura de specialitate cu al

    patrulea val al micrilor de autodeterminare din lume (Hall 1995) sau cu un al patrulea val al

    democratizrii pe plan global (Huntington 1991), tranziiile spre democraie din rile central- i est-

    europene s-au constituit ntr-o tem inepuizabil de cercetare la confluena unor discipline i

    subdiscipline.Prezentul studiu i propune ca scop descrierea i explicarea tranziiei de la comunism la

    democraie produse n arile din estul Europei. Obiectivele recunoscute corespunztor scopului asumat

    constau n: n primul rnd analiza comparativ a tranziiilor din rile foste comuniste ale ariei central-

    i est-europene din perspectiva gradului lor de distinctivitate / similaritate reciproc, n virtutea aa-

    numitei identiti de arie i folosind drept criterii de analiz tipul fostului regim comunist, tipul

    fostului model de dezvoltare economic i caracteristicile definitorii pentru societatea civil a fiecrei

    ri n parte ; n al doilea rnd problemele cu care se confrunt n prezent aceste state.

    n conformitate cu natura scopului i a obiectivelor asumate, demersul de fa va cuprinde un

    ansamblu de clarificri conceptuale ale unor termeni cheie precum arie central- i est-european,

    democratizare, mobilizare, societate civil, regim politic, reform economic, etc. i va recurge la o

    abordare metodologic divers caracteristic direciilor de cercetare aferente disciplinelor i

    subdisciplinelor care ncadreaz tema de cercetare.

    n mod corespunztor, analiza studiului de fa va pune n eviden un set de cauze ale tranziiei

    mai mult sau mai puin separabile reciproc, n funcie i de perspectiva de analiz aleas, dar oricum

    indispensabile n opinia noastr unei nelegeri de o ct mai mare acuratee a procesului de tranziie dela comunism la democraie. Multipla interpretare i necunoaterea democraiei n mod practic n spaiul

    1 Dei spaiul academic i politic este nc scindat cu privire la momentul de sfrit al aa numituluirzboi rece, unii referindu-se alternativ la momentul din noiembrie 1989, al cderii Zidului Berlinului, alii la momentulultimei rsturnri de regim comunist din regiune, altfel spus, Revoluia Romn, etc.

    2

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    3/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    est european m-au determinat s aprofundez i s studiez n prezenta lucrare metodele pentru

    consolidarea i instalarea unei democraii sntoase i autentice n spaiul amintit.

    Ultimul deceniu i jumtate a vzut apariia democraiei n Europa Central i de Est. n ciuda

    ateptrilor, c acestor ri le va fi dificil s adopte instituiile democratice, cu cteva excepii, ele autraversat cu succes perioada de tranziie. n general, ele practic alegerile libere i garanteaz libertile

    civile i drepturile politice ale cetenilor, principii fundamentale ale democraiei. Dei au existat

    ndoieli cu privire la calitatea democraiei n mai multe ri, puin sunt aceia care se ndoiesc c acestea

    vor deveni treptat tri democratice.

    Unul dintre aspectele unice ale acestor democratizri este adoptarea de noi

    instituii politice. Practic, toate rile au elaborat o nou constituie i complet au renovat

    instituiile legislative, executive i judectoreti. ntr-adevr, experiena acestor ri a renviat

    interesul n rndul oamenilor de tiin politic n formarea i reinventarea de noi instituii. Aceste

    noi instituii par a fi destul de durabile i la opiunile iniiale ale acestor ri sunt susceptibile avea

    consecine pe termen lung.

    Prin urmare, este momentul oportun s ne ntrebm ce fel de democraie a aprut n aceste

    ri. n aceast lucrare, m ntreb dac acestea se potrivesc pe tipologia larg citat Lijphart a

    democraiei majoritar i consensual.

    De aceea primul capitol va trata democraia ca i concept de la apariia acesteia i pn n prezent.

    Voi vorbi aici de democraia participativ i de cea reprezentativ.Dup cum sugereaz i numele, democraia participativ permite tuturor cetenilor s se pronune.

    n forma sa pur aceasta concentra puterea ntr-o singur instituie i era caracterizat prin exclusivitate

    i competitivitate. Democraia reprezentativ, n schimb, ncerca s maximizeze numrul de persoane

    implicate n procesul decizional. Ei mpart puterea ntre mai multe instituii, tind s fie inclusive, i pun

    accentul pe negociere i compromis.

    n continuare am vorbit despre tipologia democraiei unde am fcut o incursiune n istoria

    termenului democraie i o paralel ntre aceasta i conceptul de libertate. Tot aici am tratat i

    drepturile fundamentale ale democraiei aa cum apar ele pe site-ul ONU.

    Ultima parte a primului capitol se adreseaz valorilor i principiilor democratice i despre

    funcionarea democraiei, care presupune existena a numeroase instituii sociale specializate (precum

    alegerile, reprezentarea, mijloacele de exprimare ale opiniei publice). Funcionarea democraiei

    3

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    4/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    necesit, de asemenea, o cultur politic specific, n care anumite valori i modaliti de comportare

    sunt considerate normale.

    n cel de-al doilea capitol intitulat Democraia n estul Europei am fcut o scurt introducere a

    instaurrii democraiei n estul Europei. Propulsat de revoluiile englez, american i francez nspaiul euroatlantic i de cele de la 1848 n centrul i rsritul Europei, democraia a devenit dup 1850

    regimul dominant n multe state, nsa cu o calitate i intensitate variabil. n acest proces, n centrul i

    sud-estul Europei se disting doua zone: a Monarhiei habsburgice i a celei n care se situau Serbia,

    Muntenegru, Romnia, Bulgaria i Grecia. Monarhia habsburgic era o mare putere, cu un teritoriu

    ntins (al doilea ca mrime n Europa) i o populaie numeroas (locul al treilea pe continent). Prezenta

    inegaliti regionale: zonele ei vestice intraser n stadiul capitalismului industrial, pe cnd cele

    rsritene erau agrare i cu ntrziate structuri sociale feudale.

    La ncheierea Primului Rzboi Mondial, regimurile democratice s-au instaurat n unele dintre

    statele nou constituite n centrul i estul Europei, aa cum a fost cazul Cehoslovaciei.

    Totui, perioada interbelic, a fost dominat de instaurarea, inclusiv n noile state europene, a

    regimurilor autoritare sau dictatoriale (Polonia, Iugoslavia, Austria etc.). Dei a avut destule

    nerealizri, perioada a fost una de experimentare progresiv, valoroas, a implementrii instituiilor

    moderne n toate domeniile.

    n ultimul capitol intitulat Tranzitate i consolidare n estul Europei voi include o parte de

    politici comparate, urmat de tratarea consolidrii democraiei n fostele ri comuniste, voi analiza

    puin prpastia dintre ateptrile fa de democraie i realitate a acestor ri, iar n finalul lucrrii voi

    vorbi despre Tranziia n Europa central i de est.

    La dou decenii de la declanarea procesului de tranziie, evalurile acestui proces arat,

    deopotriv, realizri extrem de importante, dar i paii ce mai trebuie parcuri. n primii ani ai

    tranziiei, majoritatea rilor au liberalizat preurile i comerul, iar cteva dintre ele au atins niveluri

    substaniale ale privatizrii ntreprinderilor mici i mijlocii.

    n opinia mea, ncheierea tranziiei este n mare msur o decizie politic, ce ine de contextul

    particular al situaiei din aceast regiune.

    4

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    5/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    CAP.I Democraia - trsturi generale

    a. Scurt introducere n istoria democraiei

    Ce este democraia? iat ntrebarea fundamental crei trebuie sa i rspund teoria

    democratic. Reflecia istoric i moral filosofic ne ofer o diversitate de concepii despre idealul

    democratic, exprimate n termenii unor valori sau scopuri umane. Formulrile acestui ideal difer prin

    valorile sau scopurile considerate definitorii, dar asociaz, toate, nfptuirea idealului democratic cu

    maximizarea lor.2

    n aceste condiii, afirm Dahl, o teoriei a democraiei trebuie s se raporteze, sub o form saualta, la idealul democratic, la caracteristicile democraiilor existente, sau la ambele.

    Un mod de a construi o teorie a democraiei, metoda maximrii, este de a specifica un set de

    scopuri ce trebuie maximizate:democraia poate fi definit n termenii proceselor guvernamentale

    specifice necesare maximizrii acestor scopuri sau a unora dintre ele...Un al doilea mod- acesta ar

    putea fi numit metoda descriptiv este de a considera drept o singur clas de fenomene toate acele

    state naiune i organizaii sociale...democratice...iar examinnd membrii acestei clase s descoperim,

    nti, caracteristicile distinctive pe care le au n comun, iar n al doilea rnd, condiiile necesare i

    suficiente pentru organizaiile posednd aceste caracteristici(Dahl, 1956:61)

    O teorie maximizatoare poate fi una esenialmente etic, n sensul c ncearc s justifice, s

    explice sau s raionalizeze valorile sau scopurile ce trebuie maximizate, [sau poate fi] neutr din punct

    de vedere etic n sensul c scopurile sau valorile sunt luate ca atare, cel putin pentru scopurile teoriei-

    n acest ultim caz, ea poate fi axiomatic (ce precondiii logice pot deduce din descrierea scopului?)

    sau empiric (observnd lumea reala...ce anume pot descoperi ca fiind condiii necesare... pentru

    maximizare scopului postulat?) (Dahl, 1956:2)

    Democraia este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetenilor la procesul deconducere. Cuvntul democraie a fost pentru prima data folosit n urma cu aproximativ 2500 ani i

    provine din limba greac n care "demos" nseamn popor, iar "kratos" nseamn putere. Prin

    2Drdal, Lucian-Dumitru, Teza de doctorat: Empiric i normativ n analiza procesului de democratizare din Romniapost comunist, Iai, 2007

    5

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    6/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    democraie se nelege puterea poporului, conducerea poporului de ctre popor3. Democraia este o

    form de organizare i conducere politic a societii prin consultarea cetenilor, innd cont de voina

    acestora, de interesele i aspiraiile de progres ale rii. Este guvernarea de ctre popor, puterea

    suprem revenind poporului i fiind exercitat direct de el sau de ctre reprezentanii alei conformunui sistem electoral liber.4

    Ca forma de organizare i conducere politic a societii, democraia presupune dou pri:

    conductori i condui (guvernani i guvernai), prin consens ntre cele dou pri. Destinatorii puterii

    politice, indiferent care ar fi apartenena lor de grup social, trebuie s reprezinte voina majoritii

    poporului.5

    Democraia este un tip de regim politic, dar i un mod de via. Ea este produsul societilor dar

    este i productoare de via i de stiluri colective de existen. Studiul democraiei cuprinde un

    ansamblu de legi care guverneaz viaa colectiv, sentimentele sociale, emoiile etc.

    Democraia a aprut n Atena n secolul al VI - lea nainte de Hristos i a cunoscut o dezvoltare

    deosebit n secolul urmtor, n timpul lui Pericle.6

    n Atena, toi cetenii puteau lua parte, n mod nemijlocit, la adoptarea deciziilor de interes

    public. Exista o democraie direct . Cetatea era condus de un Sfat (Boule) i de Adunarea Poporului

    Sfatul era alctuit din 500 de membri , cate 50 de reprezentani din fiecare trib teritorial, desemnai prin

    tragere la sori, pe o perioad de un an i pentru maximum dou mandate. Pentru a deveni membru al

    Sfatului , o persoan trebuie s aib cetenie atenian, vrsta de minimum 30 de ani i s promovezeun examen de moralitate.

    Adunarea poporului este alctuit din chiar societatea n totalitatea ei, excepie fcnd sclavii,

    femeile i strinii, care nu erau considerai ceteni. Adunarea putea decide prin majoritate simpl

    asupra oricrei probleme de interes public. Judecile se ineau n fata unor jurii alctuite din 501 de

    membri, care luau hotrri tot prin vot majoritar.

    3Dicionarul explicativ al limbii romne (ediia a II-a revzut i adugit), Academia Romn, Institutul de LingvisticIorgu Iordan, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucureti, 2009

    4Held, David, - Modele ale democraiei, Ed. Univers, Bucureti, 2000

    5Fisichella, Domenico Stiinta politic. Probleme, concepte, teorii, Ed. Polirom, Iai, 2007

    6Drmba, Ovidiu -Istoria Culturii i Civilizaiei, Ed. Saeculum, Bucureti, 20096

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    7/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Democraia direct a funcionat aproximativ 200 de ani. Ea a fost posibil deoarece n Atena

    numrul cetenilor era mic, iar la ntrunirile publice participau, n mod obinuit, mai puin de

    jumtate. nsa, pe msur ce comunitile s-au dezvoltat din punct de vedere demografic, conducerea

    acestora de ctre toi cetenii nu a mai fost, practic, posibil. n epoca modern, locul democraieidirecte a fost luat de democraia reprezentativ.7

    Primele state democratice moderne sunt Marea Britanie i S.U.A., unde s-a trecut la separarea

    puterilor n stat i la alegerea conductorilor. n Anglia, n 1689, conform Declaraiei drepturilor,

    puterea a fost ncredinat unui parlament ales n mod liber de cetenii cu drept de vot, iar n S.U.A.,

    n 1787, a fost adoptat prima constituie modern. n secolele urmtoare, sistemul democratic s-a

    extins n numeroase ari, indiferent de forma lor de guvernmnt.

    Statele actuale au milioane de locuitori, de aceea adunarea tuturor cetenilor, pentru a dezbate

    diferite probleme i pentru a lua decizii cu privire la ntreaga societate a devenit, practic, imposibil.

    Lumea democraiei este astzi rspndit n spaiul geo-politic. Democraia modern s-a

    ntemeiat n societatea capitalist prin conceptele de: libertate, egalitate a anselor, recunoaterea

    drepturilor omului, minimum de intervenie a statului, maximum de autonomie. Mecanismele care

    ajut democraia s lucreze s-au realizat treptat.

    Democraia s-a regsit, de-a lungul istoriei sale, sub doua forme: democraie direct i

    democraie reprezentativ.8 n prima variant, de democraie direct, toi cetenii puteau participa la

    luarea hotrrilor de interes public, fr a se folosi de reprezentani alei sau numii. Acest sistem este

    practicabil doar n cadrul unor societi cu un numr restrns de membri. Atena Antica a fost prima

    democraie din lume care s-a condus pe acest principiu. Societile moderne, numeroase i complexe

    de astzi se ghideaz, ns, dup principiul democraiei reprezentative. n acest tip de democraie

    reprezentativ, cetenii aleg reprezentani oficiali care iau hotrri politice, elaboreaz legi i

    administreaz programe spre binele public. Toate democraiile reprezentative sunt sisteme n care

    hotrrile publice sunt luate conform opiniei majoritii cetenilor.9

    7Finley, M.I. Vechii greci,Ed. Eminescu, Bucureti, 1974

    8Bobbio, Roberto Libertalism i democraie, Ed. Nemira, Bucureti, 1998.

    9Ibidem , p. 57

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    8/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Democraia ca form de conducere10

    Dac pornim de la ipoteza c democraia nu nseamn desfiinarea principiului de conducere, cilegitimarea puterii statale prin popor, drepturile fundamentale capt (chiar i n aceast form de

    conducere a oamenilor de ctre oameni) trsturi eminamente defensive, pentru c chiar i autoritatea

    legitimat de popor poate constitui o surs de abuzuri. Pentru c i un guvern sau o administraie

    instalat pe drept poate comite nedrepti, prin urmare ceteanul are nevoie s fie aprat. i deoarece

    procesul politic este susinut n democraie tocmai de contrastul dintre interese, se nelege c realizarea

    concomitent a principiilor suveranitii poporului i a libertilor individuale este un proces tensionat,

    n care libertile sunt mereu ameninate. Democraia ca form de conducere mai presupune iimpunerea, n cadrul alegerilor, a majoritilor fa de minoriti. Opiniilor i grupurilor minoritare le

    revin cel puin urmtoarele drepturi (fundamentale): ele trebuie s-i continue existena n sensul

    respectrii dreptului la libertate i s fie luate n considerare n sensul respectrii bunstrii comunitii.

    n plus, ele dein ansa ca la un moment dat s se transforme n majoriti. Condiia de baz pentru

    aceast transformare este libertatea de opinie i de asociere. Protecia minoritilor, deseori considerat

    trstura principal a democraiei, rezult i ea direct din drepturile fundamentale. Diversele sale faete,

    protejarea existenei, participarea la bunstarea comunitii i crearea premiselor pentru schimbul de

    putere i de opinii arat c drepturile fundamentale sunt n democraie mai mult dect simple drepturi

    defensive, ele devenind elemente constitutive ale acesteia. Dac nelegem democraia ca pe o form

    de stat, limitat temporal, obiectual i (prin federalism) teritorial, drepturile fundamentale sunt semnale

    de alarm trase atunci cnd exist pericole care amenin libertile individului. Funcia lor este ns

    mai ampl, prin intermediul acestora fiind fixate n Constituie anumite proceduri care vin s limiteze

    autoritatea statal. Printre aceste proceduri se numr separaia puterii, ancorarea n Constituie i

    garantarea statului de drept. Drepturile fundamentale nu sunt astfel nimic altceva dect nsi

    democraia, ele nu se afl ntr-o anumit "relaie" cu ea, ele sunt parte integrant a acesteia.

    Democraia ca metod de legitimare a conducerii11

    10Ekiert, Grezegorz, Hanson, E. Stephen Capitalism i democraie n Europa central i de est, Ed. Polirom, Iai, 2010.

    11Ibidem , p.58

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    9/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Democraia este mai mult dect o form de conducere, ea este "un instrument de legitimare,

    control i critic la adresa conducerii politice". Democraia nu nseamn numai alegeri, de ea aparin

    procesele de comunicare pe care le mai numim i "procese de formare a voinei politice". Drepturilor

    fundamentale, care protejeaz i promoveaz acest tip de comunicare le revine un rol constitutiv ntr-odemocraie. Printre aa numitele drepturi fundamentale de comunicare, libertatea opiniei are o

    relevan deosebit, pentru c fr aceasta, democraia nu ar putea exista. Teoreticienii consider

    libertatea de opinie un criteriu pe baza cruia se poate msura gradul de dezvoltare democratic

    acest lucru putnd fi verificat foarte clar n cazul "tinerelor" democraii. Ea face posibil critica la

    adresa deciziilor considerate nedrepte, transport dorinele societii ctre domeniul de decizie politic

    i cere justificri pentru hotrrile luate. Aceste drepturi de comunicare nu protejeaz numai libertatea

    individual de opinie, ci i pe cea a gruprilor de interese (libertatea de asociere) .

    Democraia ca justiie

    Ordinea politic se constituie atunci cnd diferite interese sociale devin, n procesul legislativ,

    reguli imperative.12 Cum se prezint acest proces legislativ este definitoriu pentru cum este o societate:

    democratic, absolutist sau totalitarist. n cadrul procedurilor democratice distingem (n mod ideal)

    ntre procedurile plebiscitare i cele reprezentative . n ceea ce privete raporturile dintre drepturile

    fundamentale i democraie, parlamentele, ca instane legislative, pot fi vzute n dou feluri: pe de oparte, ele creeaz bazele juridice pentru realizarea drepturilor fundamentale. Pe de cealalt parte, ele

    sunt instituii care limiteaz prin diferite legi aceste drepturi. Aici transpare cel mai bine raportul

    problematic din cadrul unei democraii dintre ncredere i nencredere fa de autoritatea statal. n

    acest sens, garantarea drepturilor fundamentale joac un rol important. S lum drept exemplu energia

    i politica transporturilor. Asigurarea unui minim necesar de cldur i de mobilitate este inclus n sfera

    mai larg a proteciei drepturilor13. Exist ns i unele activiti, menite s rspund la necesitile

    energetice sau de infrastructur care vin s limiteze unele drepturi, ca de exemplu dreptul la integritate

    corporal. O cale de rezolvare a acestei dileme o reprezint, cel puin la nivel teoretic, participarea

    cetenilor, pentru c cei vizai de o msur sau alta pot decide ct mai sunt dispui s suporte aerul

    poluat de construirea unor noi reele de transport .

    12Frigioiu, Nicolae Politologie i doctrine politice, vol2.Puterea i imaginarul puterii, Ed. Economic, Bucureti, 2010.

    13Ibidem, p. 59

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    10/60

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    11/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    supreme libertatea individual i diversitatea, n timp ce valorile ultime ale democraiei sunt egalitatea

    i omogenitatea; liberalismul are ca obiectiv neutralizarea puterii politice n timp ce democraia dorete

    s confere tuturor exerciiul acesteia; liberalismul consider c interaciunea liber a indivizilor

    produce, n absena ingerinelor puterii politice, o ordine sui generis, benefic i auto-regulatorie, ntimp ce democraia susine c ordinea social e necesarmente o ordine politic; liberalismul apr

    societatea n detrimentul statului n timp ce democraia dorete s reduc, ba chiar s anuleze, prin

    absorbie, distincia stat - societate; liberalismul pune pe primul loc individul n timp ce n democraie

    primatul aparine "binelui comun"16

    Nu numai c liberalismul i democraia sunt dou concepte cu semnificaii divergente, dar ele

    sunt i dou fenomene genetic i istoric distincte.

    Dac democraia este deja o realitate politic la Atena n secolul V . Hr, liberalismul filozofia

    politic a modernitii prin excelent - apare abia n secolul XVII. Dei se subliniaz adesea respectul

    pentru libertatea individual i proprietate n democraia atenian, conceptul de individ i de drepturi

    inalienabile asociate acestuia le erau necunoscute anticilor.17 Lsnd la o parte chestiunea sclavilor i a

    femeilor, exclui ex officio din comunitatea politic, n democraia atenian individul nu exist, ci doar

    ceteanul, orice drept sau libertate de care acesta fcea uz derivnd exclusiv din calitatea sa de

    participant la viaa politic. n loc de drepturi inalienabile, democraia atenian presupune privilegii

    rezultate din calitatea de cetean, adic de "co-deintor" al puterii politice. De fapt, drepturile i

    libertile ceteanului democraiei antice rezult exclusiv din faptul c, datorit privilegiului de aparticipa la viaa politic, el alterneaz ntre calitatea de guvernat i cea de guvernant. Benjamin

    Constant a rezumat exemplar condiia ceteanului atenian:" n Antichitate, individul era, de regul,

    suveran n treburile publice, dar sclav n toate raporturile sale private" 18.

    Acest primat al colectivitii ca fundament al ordinii i al dreptului este elementul definitoriu al

    gndirii democratice, renviate n epoca modern de Jean-Jacques Rousseau, marele gnditor anti-

    modern al modernitii.

    Liberalismul n schimb pleac de la cu totul alte premise epistemologice. Dac pentru

    Rousseau, iacobini i tradiia democratic care pleac de aici i care se va topi n snul socialismului19,16Ibidem,p.7

    17Glotz, Gustave The Greek City and Its Institutions, Ed. Routledge, London, 1965

    18 Constant, Benjamin - Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti, 2001, p. 24

    19Rousseau , Jean Jacques Despre contractul social, Ed. Nemira, Bucuresti, 200811

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    12/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    interesul individual este iremediabil n conflict cu interesul general i raiunea de a fi a politicului este

    s lupte mpotriva celui dinti metamorfoznd individul n cetean singura cale de a menine ordinea

    i de a evita dezagregarea comunitii gnditorii liberali susin existena unei armonii ntre interesul

    privat i cel public (ultimul nefiind dect o consecin neateptat a urmririi celui dinti); mai precis,filozofii liberali susin existena unei "ordini spontane", a unor legiti i interdependene armonioase n

    interaciunea indivizilor, a unor efecte benefice produse de aciunile individuale auto-interesate i

    dispersate, dar nu neaprat i de intenia indivizilor n cauz.20 Aceast nou epistemologie social este

    condensat n ideea autonomiei societii, idee ce permite, ba chiar reclam, reducerea constrngerilor

    arbitrare prin care puterea politic blocheaz intenionat sau incontient dezvoltarea material i

    spiritual a umanitii. Or, anticii nu fceau aceast distincie ntre stat i societate. Omul definit ca

    zoon politikon i mplinea natura n cadrul cetii, cetatea fiind simultan spaiu politic i spaiu social,

    binele individual existnd i realizndu-se numai n i prin binele colectiv. Aceeai fuziune ntre

    individ i colectivitate, ntre binele personal i binele colectiv este cerut de Rousseau prin conceptul

    de voin general. Prin urmare, participarea politic direct, efectiv, concret este valorizat din

    perspectiva democratismului ca marc definitorie a naturii umane sau a existenei sociale a omului.

    n filozofia politic modern sau liberal, tensiunea dintre privat i public din gndirea clasic

    este nlocuit cu cea dintre social i politic21. Dac urmrirea binelui personal nu mai este n

    detrimentul binelui comun, atunci afirm gnditorii liberali indivizii trebuie s fie lsai liberi s

    desfoare activitile pe care le doresc potrivit nclinaiilor, talentului i priceperii fiecruia, iarputerea politic trebuie mpiedicat s perturbe ordinea spontan a societii. Sistemul instituional

    construit de liberali pentru a garanta libertatea individual i a limita exerciiul puterii politice e

    guvernarea reprezentativ. O serie ntreag de principii constituionale menite s creeze mecanica

    instituional capabil s garanteze libertatea individual st la baza guvernrii reprezentative : drepturi

    imprescriptibile, domnia legii, separarea i echilibrul puterilor i nu n ultimul rnd responsabilitatea

    guvernanilor n faa poporului. Or, opiunea liberalilor pentru guvernare prin reprezentani i nu pentru

    guvernare direct a poporului sau autoguvernare (ca n cazul democraiei antice) este deliberat i

    fundamental, justificat prin argumente de fond, independente de argumentul conform cruia

    dimensiunea statelor moderne i tehnica din acel moment fceau imposibil reunirea tuturor indivizilor

    20Parvu , Ilie Epistemologie. Orientri contemporane , Ed. Editura Politica, Bucureti, 1974

    21Ibidem, p.712

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    13/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    ntr-o adunare legislativ, aa cum se ntmpla n antica Atena22. Chiar dac n secolul XIX, la apogeul

    constituionalismului liberal, s-ar fi gsit, din punct de vedere tehnic, o metod de a reuni toi locuitorii

    aduli ai unei ri ntr-o "adunare" care ar exprima concret noiunea de suveranitate a poporului (s

    zicem, conectai cu ajutorul Intenetului la un portal unde se dezbat i se voteaz legile, aa cum susinastzi unii adepi radicali ai democraiei prin referendum), ea nu ar fi fost mbriat de gnditorii

    liberali. n filozofia politic liberal, participarea politic i libertatea nu se afl ntr-un raport de

    echivalen, ca n tradiia democratic: participarea politic are o valoare secundar, ea nu e dect un

    mijloc, scopul ultim fiind ntotdeauna protejarea libertii. Guvernarea poporului prin reprezentani

    alei a cror putere de decizie este limitat de garanii constituionale n privina drepturilor

    individuale i de separarea puterilor pe care acetia sunt mandatai s le exercite e regimul politic

    aprat de liberali, nu guvernarea direct sau autoguvernarea popular. La baza acestuia st Constituia

    sau legea fundamental care descrie principiile generale de drept ale societii, iar raiunea de a fi a

    reprezentanilor din legislativ e doar de a suplini, n probleme concrete mai complexe, prevederile

    constituionale, adoptnd o lege complementar enunurilor constituionale i nu de a fi o main de

    produs legi; n sfrit, executivul are un mandat constituional strict i clar: s protejeze libertatea i

    proprietatea indivizilor23.

    Aceiai viziune asupra relaiei inegale dintre libertate i participare politic explic sistemul de

    vot cenzitar susinut de majoritatea liberalilor de-a lungul secolului al XIX-lea. Votul n viziunea clasic

    liberal e considerat o competen n serviciul protejrii libertii i nu un drept.Cu toate acestea, sufragiul a fost treptat extins n cursul secolelor al XIX-lea i al XX-lea pn la

    includerea tuturor cetenilor n vrst de cel puin 18 ani, iar regimul de guvernare reprezentativ a

    luat numele de democraie reprezentativ forma modern de democraie, sintez ntre gndirea

    liberal i o parte din cerinele democratice.24

    Criticii contemporani ai democraiei reprezentative susintori ai democraiei participative sau ai

    democraiei prin referendum acuz o serie ntreag de probleme (alienarea i apolitismul ceteanului

    contemporan, corupia administraiei publice, grupuri de interese la nivel guvernamental etc.), ns pun

    greit diagnosticul cnd condamn guvernarea reprezentativ i solicit nlocuirea acesteia, n ct mai

    multe situaii posibil, ba chiar complet, dac sar putea, cu referendumuri sau cu participarea

    22Ibidem , p.14

    23Ibidem ,p.4

    24Ibidem, p.1013

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    14/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    sistematic a unor asociaii civice n sfera lurii deciziilor politice. Simptomele, cel mai adesea corect

    identificate, nu corespund unei boli a democraiei reprezentative, ci sunt consecinele degradrii

    modelului politic liberal care a stat la baza sa. Alienarea ceteanului, corupia sistemic a

    administraiei publice sau grupurile politice de interese nu pot exista dect acolo unde statul, contrarviziunii liberale, este un factotum iar societatea este n lanuri la picioarele sale. Dac dorim libertate,

    nu trebuie s dorim ca statul s fac mai mult de fiecare dat cnd un grup de ceteni, fie 51%, fie 99

    % din populaie dorete un nou "drept" social, ci s veghem ca acesta s ndeplineasc doar ceea ce ar

    putea constitui funciile sale legitime: s protejeze viaa, proprietatea i libertatea tuturor25.

    Conceptul de democraie este indisolubil legat de noiunea de pluralism. Ea si gsete

    concretizarea n multitudinea de partide i organizaii politice, sindicale, religioase etc, exprimnd

    diversitatea concepiilor i organizaiilor care se interpun intre individ i stat. Pluralismul politic este

    un principiu dup care funcionarea democratic a societii, garantarea drepturilor i libertilor

    ceteneti sunt condiionate de existena i aciunea mai multor fore politice i sociale aflate n

    competiie. Prin instituirea pluralismului politic drept cmp de manifestare a democraiei, puterea

    politic nu mai troneaz deasupra societii, ci se intersecteaz cu toate segmentele structurii sociale

    ntr-un mecanism chemat s funcioneze pe baza legitimitii, a libertii. Aristotel spunea c

    libertatea este "principiul fundamental al guvernmntului democratic."

    Drepturile fundamentale i democraia

    tiinele politice i educaia politic au atras mereu atenia asupra relaiei de interdependen

    dintre aceste dou componente: drepturile fundamentale stau la baza democraiei noastre, iar sistemul

    nostru democratic acord, la rndul su, drepturile fundamentale. Aceast relaie dintre democraie i

    drepturi fundamentale nu a fost mereu att la sine neleas. Trebuie s avem n vedere faptul c

    drepturile fundamentale feresc de intruziunile statului largi domenii ale vieii politice i sociale, n

    vreme ce suveranitatea, autodeterminarea poporului, se constituie tocmai prin activitile statului. nc

    de pe vremea Revoluiei Franceze au existat ncercri de a nlocui Declaraia Drepturilor Omului i ale

    Ceteanului cu un acord cu privire la voina general i suveran a poporului. Aici se afl de fapt n

    conflict dou principii: dreptul absolut al democraiei de a hotr n problemele comunitii i pretenia

    ridicat de drepturile fundamentale de a se sustrage statului. Bineneles c aceast controvers nu se

    25Ibidem, p.714

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    15/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    poate rezolva cu prea mult uurin. Ele se vor proclama sub denumirea de "declaraii ale drepturilor

    omului i ale ceteanului". Pentru a fi ndeplinite, poporul trebuie s-i exercite puterea pe principiul

    libertii. 26

    Declaraia drepturilor omului i ale ceteanului a fost scris la ndemnul lui Lafayette (1757 -1834), comandantul grzii naionale, devenit foarte popular n urma participrii sale la Rzboiul de

    Independen din America. Aceast declaraie este unul dintre cele mai importante documente care au

    influenat teoriile liberale i democratice ale secolelor XIX i XX27.

    Drepturi ale omului, care revin de pe urma calitii sale de fiin uman;

    Drepturi ale ceteanului, care revin de pe urma apartenenei sale la un stat.

    Libertile sau drepturile fundamentale liberale ca drepturi subiective formulate negativ. Ele

    confer omului dreptul s interzic statului s intervin n sfera sa privat;

    Drepturile ceteneti sau drepturile fundamentale politice ca drepturi subiective formulate

    pozitiv. Acestea garanteaz omului dreptul de a participa la viaa comunitar (dreptul de a fi

    cetean cu drept de vot activ i pasiv, dreptul de a accede la funcii publice);

    Drepturile privind performana sau drepturile fundamentale sociale ca drepturi subiective

    rezultate din dezvoltarea de la statul de drept liberal la statul social. Printre acestea se numr

    dreptul de participare la progresul economic i social (de exemplu dreptul la munc i la

    remunerare corect, dreptul la asisten public n caz de necesitate, dreptul la locuin); Drepturile fundamentale s-au ncetenit astzi n multe documente naionale i internaionale

    ca drepturi pozitive. n zilele noastre s-au impus "Declaraia Universal a Drepturilor Omului",

    proclamat de Organizaia Naiunilor Unite n anul 1948 i "Convenia (european) cu privire la

    protecia drepturilor omului i a libertilor fundamentale" din 1950. Garantarea drepturilor

    fundamentale prevzut n aceste documente este un lucru, iar realizarea efectiv a prevederilor

    n cadrul internaional este cu totul altul. S-a dovedit n nenumrate rnduri c drepturile

    popoarelor nu impun sanciuni cu adevrat eficiente mpotriva actelor care vin s lezeze

    drepturile omului.

    Acestea sunt drepturi ce nu pot fi abrogate de nici o putere, sunt aa numitele drepturi

    inalienabile. Ele decurg din suveranitatea poporului. Rolul drepturilor este de a proteja individul asupra

    26Ibidem, p.15

    27www.onuinfo.ro15

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    16/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    abuzurilor venite din partea autoritilor. "Fiecare epoc i generaie trebuie s fie la fel de liber s

    acioneze pentru sine, n toate cazurile, ca epocile i generaiile care au precedat-oOmul nu are nici

    un fel de proprietate asupra omului i nici o generaie nu are vreo proprietate asupra generaiilor care

    urmeaz." T. Pine, "Drepturile omului"

    28

    Democraia reprezentativ s-a format n jurul parlamentelor. Parlamentul este cel care

    legitimeaz guvernmntul democratic. Funcia lui esenial este de a face legi i de a susine i

    controla puterea executiv (adic Guvernul). n Romnia Parlamentul este bicameral: Senatul i

    Camera Deputailor, ambele alese prin vot direct i secret de ctre guvernai, o data la patru ani.

    Democraia s-a dezvoltat i se dezvolt numai n msura n care relaia dintre conductori

    i condui (guvernani i guvernai) se nclin n favoarea celor din urm, cnd conduii impunconductorilor, prin modaliti i mijloace variate, respectarea drepturilor fundamentale ale

    individului.

    Democraia moderna nu exclude competiia, dar presupune i aciunea n cooperare. Pe

    lng aceasta, de la societate la societate, n elementele sale eseniale (consensul, participarea,

    accesul general i dreptul la vot, responsabilitatea i regula majoritii) democraia cpta, n

    funcie de spaiul geografic i structurile existente, att trsturi general valabile, ct i elemente

    specifice, datorate formelor tipice de reprezentare politic, tradiie i colorit social.

    Doctrina politic conform creia democraia implic suveranitatea tuturor cetenilor se

    lovete de impedimente de natur social, cum ar fi omajul i integrarea imigranilor. ntlnim i

    multe cazuri de inconsistent ideologic, proliferat prin mediocritatea conductorilor populiti i

    implicit prin indirecta constrngere a elitelor intelectuale de a accepta decizii vizibil defavorabile,

    dar populare. Alte obstacole, ndeobte economice, care intensific conflictele sociale ar fi:

    polarizarea social i economic, cauzat n special de guverne de stnga i intervenia gruprilor

    conservatoare i a claselor nstrite prin evaziunea fiscal i transfer ilegal de capital. 29

    28 www.onuinfo.ro

    29Montgomerey, W. John Drepturile omului i demnitatea uman, Ed. Cartea cretin, Oradea, 200916

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    17/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Statul democratic se constituie, de regul, la captul unei tranziii al crui nceput a fost

    totalitarismul; istoria aduce ns i exemple de situaii inverse, cum ar fi cazul Spaniei sau al Libanului,

    unde democraia a sfrit n rzboi civil. Faptul c democraiile nu sunt ntotdeauna mai eficiente din

    punct de vedere administrativ, are la baza cadrul temporal mai larg de luare a deciziilor, uneoriconducnd spre trgnarea i tergiversarea lor, n funcie de interesele diferitelor grupri. Fiind cel

    mai adesea eficiente din punct de vedere economic, democraiile moderne dau prilejul unei satisfacii

    populare. Excepii de la regul ofer ins unele democraii est-europene i cele sud-americane, care au

    preluat n prim plan libertatea de expresie ca ideal suprem democratic , ncercnd n prim faz s par

    mai competente social dect predecesorii lor, fr ns a reui s atrag capitalul i fora economic

    care s asigure bunstarea general i finanarea reformelor sociale.

    Principiul general acceptat este c supravieuirea unei democraii este n principal legat de

    fora sa economic, i numai n al doilea rnd politic i social, ca expresie concentrat a unei

    economii stabile i a unei culturi democratice. La fel ns, chiar i o economie mai mult sau mai puin

    totalitarist de tip african, est-asiatic sau islamic ar putea duce n final spre democratizare, avnd

    nevoie de factorii ei specifici: tradiie, cultur, economie i politic30.

    Fiecare nou val democratic va avea ns la baz progresul economic i crearea unei viei mai bune

    indiferent de interpretrile diverse date acestui deziderat de ctre persoanele publice sau particulare

    deoarece dezvoltarea economic face posibil democraia, iar conducerea politic o concretizeaz.

    c. Valorile i principiile fundamentale ale democraiei

    Democraia este regimul politic bazat pe principiul conform cruia poporul particip, direct sau

    prin reprezentani, la viaa politic n stat. Regimurile democratice funcioneaz n baza unor valori i

    principii specifice.31

    Valorile democratice

    30Ibidem, p.15

    31Mrginean, Ioan: O analiz morfologic a fundamentelor libertii (A Morphological Analysis of Liberty'sFoundations), Romanian Journal of Sociology No. 1-2/1990

    17

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    18/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Valorile unei societi democratice reprezint idei i credine considerate importante pentru membrii

    unei comuniti, care devin practici concrete prin comportamentul cetenilor i al autoritilor publice.

    Astfel de valori democratice sunt: libertatea, egalitatea n faa legii, transparena, tolerana, competiia

    dreapt, egalitatea anselor i egalitatea n drepturi etc.Principiile democraiei

    Principiile democratice orienteaz aciunea politic n funcie de anumite valori. Pe baza lor sunt

    concepute i puse n practic mecanismele democratice, precum votul sau organizarea i funcionarea

    autoritilor publice. Astfel de principii sunt:32

    Autoritatea este prezent n relaiile dintre oameni att n viaa privat, ct i n viaa public.

    Autoritatea nseamn puterea legitim a cuiva de a-i impune propria voin celorlali. n statul

    democratic autoritatea este mult diferit de exercitarea puterii ntr-un regim totalitar sau autoritar.

    Libertatea este capacitatea persoanelor de a aciona n conformitate cu propria lor voin i de a

    alege astfel modul de aciune propriu. ntr-o societate democratic liberal, libertatea este valoarea

    fundamental, dar ea este asociat cu responsabilitatea pentru propriile aciuni i cu necesitatea ca

    libertatea proprie sa nu fie folosit n dauna libertii celorlali.

    Responsabilitateafiecare cetean rspunde pentru faptele sale i pentru consecinele acestora, iar

    cei aflai la putere trebuie s dea socoteal celor care i-au ales sau i-au numit pentru ndeplinirea

    mandatului lor.

    Dreptatea-respectarea de ctre autoriti i de ctre ceteni a normelor morale i juridice bazate pe

    drepturile omului i pe prevederile constituionale.

    Proprietatea este o relaie ntre persoane i bunuri care implic posesia, utilizarea i dispoziia.

    Totodat, ea presupune puterea de a dispune i puterea de vnzare i donaie. n democraiile

    liberale, dreptul la proprietatea privat este general garantat prin Constituie.

    Principiul pluralismului se refer la existena mai multor centre efective de putere, n opoziie cu

    unul singur, precum n statele nedemocratice. Forme ale pluralismului n societile democratice

    sunt pluralismul politic (mai multe partide, doctrine etc.) i religios (mai multe biserici i culte).

    Principiulseparrii puterilor n statasigur exercitarea puterii politice n mod divizat de ctre mai

    multe autoriti publice diferite,care au funcii specifice. Acest principiu previne folosirea puterii n

    mod abuziv.

    32Ibidem,p.1518

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    19/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Reprezentativitatea-democraiile moderne funcioneaz ca democraii reprezentative, n care

    deciziile politice sunt luate n numele cetenilor de ctre reprezentani ai acestora, nvestii prin vot

    cu ncrederea lor. n anumite situaii cetenii pot depinde direct.

    Participare-democraiile participative se manifest printr-un interes crescut al cetenilor pentrutreburile publice i prin implicarea lor concret n luarea deciziilor care privesc soarta unei

    comuniti.

    Domnia legii-cetenii unei societi democratice se supun legilor, deoarece acestea sunt elaborate,

    chiar dac indirect, de ctre ei nii. ntr-o societate democratic, nimeni nu este mai presus de

    lege, iar controlul puterii se realizeaz pe baza normelor de drept. Legile trebuie s fie cunoscute i

    s aib stabilitate n timp.

    Fragilitatea democraieiDemocraia este mult mai avantajoas pentru viaa oamenilor dect regimurile ne- democratice,

    dar succesul ei nu se poate produce de la sine. Ea este fragil, pentru c este ameninat de numeroase

    slbiciuni. Exist riscul ca n societile democratice s-i fac apariia valori, principii i mecanisme

    ale regimurilor nedemocratice.

    d.Funcionarea democraiei

    Funcionarea democraiei presupune existena a numeroase instituii sociale specializate

    (precum alegerile, reprezentarea, mijloacele de exprimare ale opiniei publice). Funcionarea

    democraiei necesit, de asemenea, o cultur politic specific, n care anumite valori i modaliti de

    comportare sunt considerate normale. Este vorba aici de o cultur politic n care este fireasc

    cunoaterea problemelor politice, n care este natural exprimarea protestului ceea ce se numete

    nesupunere civic, dar n care sunt fireti, totodat aspiraia spre compromis i priceperea atingerii

    compromisului. Cultura politic democratic favorizeaz funcionarea instituiilor democratice, iarexistena acestor instituii favorizeaz consolidarea culturii politice33. Are loc aici o influenare de

    ambele pri, care a putut fi observat n cazul ,,Solidaritii, al micrii sindicale independente i

    autonomie ce s-a dezvoltat n Polonia. Aceast micare a elaborat att instituiile n care deciziile se

    adopt n mod democratic i se exercit controlul democratic, ct i o cultur politic democratic. Din

    33Ibidem, p.219

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    20/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    aceast cauz, printre altele, existena micrii este att de important pentru contiina societii

    poloneze i pentru evoluia societii n direcia democraiei34.

    A dobndit o recunoatere general faptul c, n societile contemporane, crete rolul

    specialitilor n luarea de decizii eseniale pentru aceste societi. Totui democraia const n faptul cnu numai specialitii au influen asupra deciziilor. Aceasta este o alt problem, a crei rezolvare (fie

    i parial, i recurgnd la compromisuri) constituie scopul instituiilor democratice. Ca n multe alte

    chestiuni, soluia acestei probleme depinde i n acest caz de gradul de libertate a informrii i

    libertatea dezbaterilor. Recursul la opinia specialitilor n problemele importante din punct de vedere

    social nu trebuie s constituie monopolul uneia dintre prile angajate n procesul social. n problemele

    sociale importante sunt posibile expertize independente i cercetri independente unele de celelalte.

    ndeosebi cnd exist o difereniere a organizaiilor sociale i politice este posibil ca ele s inspire

    cercetri de specialitate diverse, de exemplu n domeniul reformelor economice, al unor proiecte

    legislative, al diagnozelor sociale, de pild, n problema costurilor bunurilor de consum, i chiar n

    domeniul politicii externe. Se vede, aadar, c printre condiiile democraiei se numr libertatea,

    independena i diversitatea tiinei, precum i abolirea monopolului asupra cercetrilor tiinifice (dac

    un asemenea monopol exist).35

    Ne putem ntreba dac exist democraii pariale sau democraii limitate. Desigur c exist.

    Influena colectivitii asupra deciziilor poate fi mai mare sau mai mic, poate cuprinde numai unele

    domenii ale vieii sociale sau numai unele decizii. ntr-o societate guvernat nedemocratic, pot chiarexista uneori instituii, organizaii, colectiviti cu o structur intern democratic. Ele pot fi o

    reminiscen, nelichidat nc de puterea nedemocratic, dar asemenea insule ale democraiei pot fi

    privite i ca un punct de plecare important al transformrilor n direcia extinderii democraiei, cci

    reminiscenele democraiei constituie o coal a culturii politice democratice, a crei meninere este

    esenial i care, n condiii favorabile, poate fi generalizat. Un mecanism democratic parial l

    constituie exercitarea de presiuni asupra puterii nedemocratice. Acest lucru este posibil dac exist

    mijloace corespunztoare de presiune. Un asemenea mijloc poate fi, pur i simplu, rspndirea

    informaiilor ascunse de autoriti, poate fi declararea colectiv a voinei, poate fi refuzul de a executa

    sarcinile trasate de autoriti, n special greva. Presiunea exercitat asupra conducerii poate determina34 Mrginean, Ioan - The Social and Political Context of the Transition to Market Economy n Romania, capitol nvolumul: Society and Politics n South-East Europe (Editor: Nikolai Genov), National and Global Development, Sofia,Bulgaria, 1996

    35Ibidem, p.520

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    21/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    obinerea unei influene imediate asupra deciziilor guvernamentale, chiar i atunci cnd nu exist

    instituii democratice, iar presiunea nu are caracter durabil. Formele acestea de presiune pot fi, de

    asemenea, un prilej de construire a germenilor instituiilor democratice, care vor facilita apoi influena

    asupra deciziilor. Tocmai aceasta, influena asupra deciziilor, n consens cu principiile prezentateanterior, ne face s vorbim de democraie sau cel puin de un anumit grad de democraie. 36

    36Ibidem, p.521

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    22/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    CAP.II Democraia n estul Europei

    i. Scurt istoric al instaurrii democraiei n estulEuropei

    n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, prin modernizare la nivelul politic s-a neles progresul

    sistemului democratic, el nsui asociat, prin reciprocitate, cu epitetul modern. Modern, dei s-a

    nscut acum vreo 2500 de ani, cnd a fost magistral definit de ctre Pericle, ntr-un celebru discurs care

    ar putea fi rostit i astzi, n oricare areopag al lumii.

    Avem o alctuire a cetii - spunea ilustrul atenian - care nu imita legile vecinilor, ci mai degrab

    noi nii le suntem exemple ntruct este condus nu de civa, ci de muli ceteni, ea s-a numit

    democraie; dup legile ei, toi sunt egali n privina intereselor fiecruia. Ct despre influena politic,

    fiecare este preferat dup msura n care se distinge: nu dup treapta lui social, ci dup virtute. Daca

    este srac, dar poate sa fac vreun lucru bun pentru cetate, nu i se pune nici o piedic din cauza faptului

    c nu are destul vaz37.

    Propulsat de revoluiile englez, american i francez n spaiul euroatlantic i de cele de la

    1848 n centrul i rsritul Europei, democraia a devenit dup 1850 regimul dominant n multe state,

    nsa cu o calitate i intensitate variabil. n acest proces, n centrul i sud-estul Europei se disting dou

    zone: a Monarhiei habsburgice i a celei n care se situau Serbia, Muntenegru, Romnia, Bulgaria i

    Grecia.

    La ncheierea Primului Rzboi Mondial, regimurile democratice s-au instaurat n unele dintre

    statele nou constituite n centrul i estul Europei, aa cum a fost cazul Cehoslovaciei.

    Totui, perioada interbelic, a fost dominat de instaurarea, inclusiv n noile state europene, a

    regimurilor autoritare sau dictatoriale (Polonia, Iugoslavia, Austria etc.).

    37Bederman , D.J., International Law n Antiquity, The American Journal for International Law,New York, 2001,pag.85

    22

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    23/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Regimurile democratice, bazate pe principiul separrii puterilor n stat, vot universal, alegeri

    libere, respectarea drepturilor i libertilor ceteneti, pluripartism, s-au consolidat n rile nordice,

    precumDanemarca, Suedia sauNorvegia, i n cele mai multe state din vestul Europei.38

    Trsturile regimurilor democratice erau conforme principiilor nscrise fie n programele

    partidelor bazate pe ideologii politice de dreapta (liberale, conservatoare, cretin-democrate), fie n

    acelea ale formaiunilor socialiste sau social-democrate, exponente ale ideologiei de stnga.

    Deosebirile de ordin politic dintre ele, dei nu fundamentale, au fost cu toate acestea notabile.

    n gazeta Freedom in worlda fost publicat un articol care atribuia fiecrei ri fost comuniste

    atributul de democrat, parial democrat sau nedemocrat conform drepturilor politice i libertilor

    sociale. Drepturile politice i libertile sociale sunt msurate pe o scal de la unu la apte, unde 1

    reprezint cel mai mare grad de democraie i 7 cel mai sczut. ri cu o rat combinat ntre drepturile

    politice i libertile democratice i care au obinut un punctaj ntre 1.0 i 2.5 sunt considerate

    democratice, cele care au obinut un punctaj ntre 3.5 i 5.5 parial democratice i cele care au obinut

    un punctaj intre 5.5 i 7.0 sunt considerate nedemocratice.

    38Ibidem,p.723

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    24/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Tabelul 2.1.: Democraia n rile din estul Europei

    n tabelul 2.1. au fost analizate rile fost comuniste n perioada 2002-2003, incluznd i rile din

    fosta Uniune Sovietic. Printre rile considerate cele mai democratice enumerm: Slovenia, Republica

    Ceh, Ungaria, Polonia i Slovacia, precum i Bulgaria i cele trei ri baltice Estonia, Letonia i

    Lituania.

    ii. Regimurile democratice din perioada interbelic- caracterizare

    Monarhia habsburgic era o mare putere, cu un teritoriu ntins (al doilea ca mrime n Europa) i

    o populaie numeroas (locul al treilea pe continent). Prezenta inegaliti regionale: zonele ei vestice

    intraser n stadiul capitalismului industrial, pe cnd cele rsritene erau agrare i cu ntrziate structuri

    sociale feudale. Caracteristicile sale se schiaser de cu aproximativ 150 de ani nainte. Era un stat de

    sine-stttor, cu autoritate internaional, cu instituii politice i administrative consolidate. Avea

    experiena construciei politice i a escapadelor reformiste. Se afla n contacte cu Occidentul i cu

    ntreg concertul politic internaional. Fusese penetrat de ideologia Luminilor, cu rezultate vizibile, de

    pe treptele intelectuale i doctrinare pn pe cele ale practicii guvernrii. Statele i popoarele din sud-

    24

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    25/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    estul Europei se aflau n multe privine ntr-o alt situaie. Cel mai mrunt dintre ele, Muntenegru,

    fusese singurul care, paradoxal, i pstrase n tot cursul evului mediu independena de facto n faa

    Imperiului otoman, oficializat ns abia n secolul al XIX-lea. Grecia devenise independent ntre

    1822-1830. Romnia i Serbia trecuser de la autonomie la independen n 1878, iar Bulgaria n 1908.Albania, dup ce i-a proclamat independena n 1912, a rmas pentru civa ani ntr-o situaie confuz

    i nu poate fi ncadrat ntr-un statut politic definit.39

    Spre deosebire, aadar, de Monarhia habsburgic, majoritatea rilor din sud-estul Europei se

    aflau ntr-un stadiu istoric ce ar putea fi numit de tranziie spre modernizare. Asupra dezvoltrii lor

    linitite a grevat permanena unei iredente naionale i teritoriale, ndreptat spre confruntare cu

    Imperiul otoman i aruncat uneori n confuzie de imixtiuni ruseti, austro-ungare i chiar ale tuturor

    marilor puteri.

    O alt particularitate a istoriei acestor ri a fost aceea c n anii n care Europa central, dup

    cutremurul din 1848-1849, se dedicase reformismului politic n etape, cea sud-estic se avnta pe

    acelai drum n asalt, vdind intenia de a recupera grbit stagnarea secular datorat dominaiei

    otomane i de a se alinia valorilor i instituiilor occidentale.

    Este ns i motivul pentru care rile respective au suferit de instabilitate politic, n unele

    perioade chiar de un climat de violente, de recderi din regimul constituional n cel al arbitrarului

    puterii; toate acestea fiind indicii ale implantrii superficiale a instituiilor democratice40.

    Monarhia habsburgic se formase prin nglobarea ntre graniele sale a unui mare numr depopoare. n secolul al XVIII-lea i mai ales al XIX-lea, ele i vor descoperi aspiraiile politico-

    naionale proprii. Situaie prelungit, n cadrul evoluiei creia reformele practicate de Monarhie, n

    ncercrile de a-i salva stabilitatea intern, au alternat ntre formulele federalist i centralist, cu

    accent crescnd pe cea dinti.

    n sud-estul continentului componena etnic a statelor era precumpnitor unitar, pe cte un

    teritoriu relativ restrns. Aceste dou circumstane au favorizat naionalismul - monocolor, exclusivist

    i violent - conducnd spre formula de organizare politic centralist. Acolo unde pluralismul etnic a

    fost mai accentuat, mai inextricabil, el a fost corectat drastic prin strmutri de populaie, voluntare ori

    silite, i prin transferuri masive de proprietate de la musulmani la membrii noii etnii majoritare. Unde

    plurietnicitatea i heteroconfesionalismul erau cu neputin de nlturat prin asemenea metode, aceast

    39Ibidem, p.15

    40Ibidem, p.525

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    26/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    realitate s-a cutat a fi depit prin crearea unor ideologii cultural-politice ca ilirismul sau

    iugoslavismul. Ambele erau convergente la teoria unitii de origine, limb i neam a popoarelor din

    vestul Peninsulei balcanice, - teorie pe care se va construi viitoarea structur politic centralist a

    statului iugoslav. Libertile ceteneti, proclamate formal pretutindeni, au avut printre consecinelelor apariia fenomenului de opinie public i a partidelor politice, reprezentative -; teoretic -; pentru

    curentele din cadrul acesteia. 41

    n ntreg spaiul central i sud-est european partidele s-au modelat dup clasica polarizare

    liberal conservatoare, cel puin ca platform de baz. Aceste doctrine nu au avut ns coninutul

    complet i clar din rile occidentale. Liberalismul era aici firma unei burghezii mai puin evoluate sub

    raport economic i social, al crei naionalism intens o determina la renunri de la unele din principiile

    liberalismului pur, n linia lui clasic, ilustrat de un Benjamin Constant, Stuart Mill, Gladstone s.a.

    Voind desigur s compenseze rmnerea n urm, liberalismul din Europa sud-estic a fost

    responsabil de promovarea unui reformism de avangard, adeseori desprins de realitatea social i de

    nivelul politic-intelectual al cetenilor.

    Conservatorismul a avut o baz mai solid n Monarhia habsburgic i n Romnia, unde marea

    proprietate funciar i posesorii ei aveau o pondere i, respectiv, o influen nsemnat. Aceast baz

    material a conservatorismului era mai slab n Serbia, Bulgaria i Grecia. Dar ali factori care s-l

    favorizeze nu lipseau nici acolo: regalitate, armat, mare burghezie i cler.

    Trasnd un itinerar imaginar de la Viena, peste Budapesta, Belgrad, Bucureti, Sofia, pn la Atena, seconstat, pe msura ndeprtrii de Europa central, creterea tendinei de frmiare a partidelor

    politice sub felurite etichete hibride i fr programe suficient conturate. Fenomenul se datora aceluiai

    deficit al bazei organice, att a liberalismului ct i a conservatorismului -; care a atras dup sine

    aglutinarea partidelor n jurul unor personaliti i al unor sloganuri conjuncturale, mai mult dect n al

    unor programe aprofundate i stabile.

    De prin anii 1880-90 socialismul avea un suport economico-social suficient de puternic n Austria

    i Ungaria, dar mai slab n celelalte ri numite mai sus. Cu toate acestea, rolul reprezentanilor si n

    dezbaterea unor probleme fundamentale pentru perspectivele acestor ri a fost superior ponderii

    partidelor respective n viaa politic intern. Un Karl Renner sau Viktor Adler, un Szabo Ervin, un

    41Robert Dahl Despre democraie, Ed. Institutul european, Iasi, 200326

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    27/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Dobrogeanu-Gherea, un Svetozar Markovic au fost personaliti intelectuale de marc, situate deasupra

    nivelului activitii lor practice.42

    Iniial, sistemul electoral a fost peste tot censitar, iar alegerile indirecte, electoratul fiind divizat pe

    colegii sau curii, ceea ce altera reprezentabilitatea aleilor, dirijat artificial n avantajul claselorsuperioare. n Austria s-a evoluat cu ncetul nspre votul universal, adoptat n 1906-1907, n Grecia a

    fost introdus n 1864, iar n Bulgaria n 1879. Indiferent ns dac dreptul de vot era limitat prin cens

    sau proclamat, formal, ca universal, practica electoral n-a fost, niciodat i niciunde, corect.

    Ingerinele autoritilor, manipularea corpului electoral prin silnicie sau/i corupie au fost fenomene

    permanente. Ele mpiedic de a se putea vorbi de o democraie real n ntreg acest spaiu geo-politic,

    n perioada de care ne ocupm. 43

    Cel mai concludent indicator al mersului unui stat spre idealul democraiei politice sunt legile sale

    fundamentale, n frunte cu constituiile. n litera acestora ns, nu trebuie crezut dect cu discernmnt

    critic, verificnd corectitudinea aplicrii, i nu doar a enunurilor lor.

    n Austria, neoabsolutismul a abandonat n civa ani calea pe care pornise prin diploma din

    octombrie 1860 i patenta din februarie 1861. n locul federalismului care se contura prin aceste acte,

    el a optat pentru formula dualismului, a mpririi puterii ntre straturile superioare germane i

    maghiare ale Monarhiei.44 N-ar avea sens repetarea pe puncte a rechizitoriului, rostit de attea ori, la

    adresa scderilor regimului dualist, cu deosebire n tratarea problemelor naionalitilor.

    Dar nici nu e corect s se alunece nspre judecarea compromisului din 1867 numai prin prismanemplinirilor i eecurilor sale n planul politicii naionale, dintre care mcar unele i mcar n parte

    s-au datorat i intransigenei naionalitilor. Compromisul din 1867 a marcat, oricum, o etap spre

    democratizarea Monarhiei, de o parte i de alta a Leithei.

    n Austria ea s-a concretizat mai nti n aa-numitele Legi din Decembrie (1867), care stipulau:

    egalitatea n drepturi a cetenilor, libertatea contiinei i a credinei, inviolabilitatea proprietii, iar

    unul din articole (19) spunea: toate naionalitile sunt egal ndreptite i fiecare are dreptul

    inalienabil de a-i pstra i cultiva naionalitatea i limba. 45

    42Ibidem, p.2

    43Ibidem, p.5

    44Ibidem, p.15

    45Ibidem, p.3827

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    28/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Acestor legi le-a urmat deinerea puterii vreme de 12 ani, cu o scurt ntrerupere, de ctre cabinete

    ministeriale liberale (Carlos i Adolf Auersperg), care au promulgat noi msuri n spiritul celor din

    1867: a fost denunat concordatul cu Vaticanul; restabilit supervizarea nvmntului de ctre organe

    laice i introdus nvmntul primar obligatoriu de 8 clase; reglementate pe baz de egalitate relaiileinterconfesionale; s-a adoptat votul direct n alegerile pentru parlamentul central (Reichsrat). Dreptul

    de vot, supus sistemului censitar i al curiilor (mari proprietari, oreni, camere de comer, comune

    rurale), era exercitat de doar aproximativ 6 % din populaie.

    n era conservatoare au fost introduse primele legi sociale pentru muncitori; n acelai an censul a

    fost redus la jumtate i spectrul partidelor politice s-a lrgit (de ex. prin cretin-sociali, social-

    democrai .a.). n 1897 guvernul Badeni a introdus a 5-a curie, n care censul fiind abolit, votau toi

    brbaii de la vrsta de 25 de ani. Dar ei puteau alege numai 72 din cei 425 de deputai din Reichsrat.

    n fine, n 1906-1907 s-a introdus (cu oarecare restricii) votul universal. El a determinat modificri

    n echilibrul de fore al partidelor, spectaculoas fiind ascensiunea social-democrailor, de la 15 la 87

    de mandate obinute n cadrul primelor alegeri de dup introducerea legii.46

    Interesante, dar nu prea luate n seam n istoriografia romn, au fost reglementrile electorale din

    1905 pentru Moravia i 1910 pentru Bucovina. Ele instituiau n prima provincie dou curii (german i

    ceh), iar n a doua nu mai puin de patru (german, polon, ruteano-ucrainean i romn. Alegatorii

    votau n curia naionalitii lor i alegeau candidaii lor naionali. Locurile de deputat pentru fiecare

    asemenea curie erau fixate, cel puin teoretic, n raport de numrul alegtorilor din fiecare naionalitate.n 1914 o msur similar era pregtit pentru Galitia (polonezi-ucraineni), dar izbucnirea primului

    rzboi mondial a blocat punerea ei n aplicare.

    Partea austriac a Monarhiei dualiste a fost oarecum o semifederaie. Sistemul ei reprezentativ,

    prin diete provinciale i un parlament central, crea iluzia unei mari autonomii locale i trezea simpatii

    la naionalitile din partea ungar a Monarhiei, unde sistemul politic era strict centralist (de la el era

    exceptat numai Croaia).47

    Legile maghiare din 1868, dintre care n atenia analitilor se afla mereu cea a naionalitilor i cea

    a nvmntului, prevedeau egalitatea n drepturi a cetenilor, dar fr s le recunoasc o

    individualitate naional colectiv, ci numai particularitatea unei limbi proprii n cadrul naiunii

    46Soulet, Jean Francois Istoria Europei de est de la al doilea rzboi modial pn n prezent, Ed. Historia, Bucuresti,2008

    47Ibidem , p.4528

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    29/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    maghiare unice. Ei se puteau folosi de limba lor n faa organelor administrative, a celor judiciare de

    prim instan i n nvmntul primar i secundar. De dreptul de vot beneficiau, de la o zon la alta,

    ntre 3 i 6 % din populaie. Jumtate din locuitorii Ungariei erau de alt naionalitate dect cea

    maghiar. Dintre ei, numai 5 % erau reprezentai n parlament i numai 10 % erau angajai nadministraia public.48

    ntre 1879-1907 poziia limbii maghiare n nvmntul naionalitilor a fost ntrit prin mai

    multe modificri la legea din 1868, care au provocat proteste n parlament i n pres; naionalitile

    denunau inculcarea spiritului legii iniiale i intensificarea tendinei de maghiarizare prin mijlocirea

    colilor.

    n ultimul deceniu al secolului al XIX-lea a fost instituit obligativitatea cstorii civile, registrele

    de stare civil au fost trecute n competena organelor de stat i s-a operat o parial separare a bisericii

    de stat. Acest anticlericalism moderat rmsese apanajul ntrziat al liberalismului european dup ce

    (cam din jurul anului 1870) reformismul sau economic, social i politic ncepuse a-i epuiza fantezia.

    Chiar unii istorici maghiari recunosc faptul c dup 1890 n Ungaria nu s-au mai nregistrat reforme

    substaniale n direcia dezvoltrii democratice.

    Regimul din Ungaria dualismului este judecat sever de istoriografia naionalitilor, relevnd

    lipsurile sale, destul de frecventele abuzuri ale autoritilor locale, intransigena arogant a unor lideri

    politici.49

    ndeprtarea n timp face posibil iari constatarea c, n ansamblu, acest regim a fost cu ceva maicorect dect se spune i se crede, n materie de legi, de proceduri judiciare i administrative, de

    respectare a drepturilor fundamentale ale omului.

    Oricrui tablou pe care istoria l expune n faa posteritii, trebuie a-i fi remarcate toate culorile, nu

    exclusiv cele ntunecate.

    n Romnia, bazele democraiei politice (daca nu se reine opera valoroas, dar trectoare a

    revoluiei de la 1848), au fost aezate sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza. n ultimul deceniu, mai

    muli istorici romni i strini manifest reinere fa de activitatea domnitorului, contrapunndu-i rolul

    constituiei de la 1866 i al legilor adoptate n anii urmtori.50

    48Ibidem, p.7

    49Ibidem, p.45

    50Boia, Lucian, Mitul democraiei, Ed. Humanitas, Bucureti, 200329

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    30/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Fr ndoial, ele au fost foarte liberale, garantnd drepturile i libertile ceteneti, proprietatea,

    separarea puterilor, guvern reprezentativ cu minitri responsabili etc. Sistemul, promitor, era ns

    ngust. Participarea la alegeri i dreptul de a fi ales, reglementat prin mprirea alegtorilor pe colegii

    i limitat prin cens, permitea accesul n viaa politic doar ctorva mii de ceteni, din cei vreo 600-700.000 ci ar fi putut beneficia de aceste drepturi ntr-un sistem democratic real.

    Pn la 1911 cteva amendamente la legea electoral au ridicat la 100.000 numrul alegtorilor

    pentru Camera deputailor i la 25.000 al celor pentru Senat. Dar avnd n vedere creterea ntre timp a

    populaiei, i acetia constituiau numai 7,6 % din numrul brbailor aduli.

    Acordarea dreptului de cetenie strinilor s-a fcut abia la 1879, sub presiunea marilor puteri, care

    condiionau de aceasta recunoaterea independenei. Procedura adoptat a rmas n continuare greoaie,

    solicitanii avnd de ateptat uneori cu anii soluionarea cererii lor.

    Adugndu-se inechitatea flagranta a distribuirii proprietii agrare i situaia grea a majoritii

    rnimii, se poate conchide c pn pe la 1921-1923 Romnia a fost avansat, formal, spre

    democraie, dar beneficiara acesteia era numai minoritatea constituit de categoriile superioare ale

    societii.

    Nu alta a fost situaia n statele de la sud de Dunre: o dominant naionalist-iredentist chiar mai

    virulent dect n Romnia, un liberalism declarativ, cu intermezzouri dictatoriale, mult instabilitate

    legislativ i guvernamental.

    n Serbia, de la 1861 pn la 1914 s-au promulgat 5 constituii, mereu suspendate, modificate iintercalate cu perioade de absolutism princiar sau regal, cu scandaluri politice, lovituri de stat, asasinate

    -; culminnd cu acelea care au pus capt vieii prinului Mihail Obrenovic la 1868, i a regelui

    Alexandru Obrenovic i a soiei sale la 1903. Acestui ultim episod, de extrem brutalitate, i-a urmat

    nemijlocit readucerea la tron a familiei Karagheorghevici.

    Muntenegrul a cunoscut un permanent regim princiar autocratic, ntrerupt numai ntre 1905-1907

    de o efemer intrare n vigoare a unei constituii.

    Un aspect interesant al dezvoltrii politice a Bulgariei este acela c ndat dup recunoaterea

    autonomiei sale, adunarea de notabili ntrunit la Trnovo (1879), convocat i prezidat de

    guvernatorul rus51 Dondukov Korsakov a adoptat o constituie, s-ar putea spune neverosimil de

    liberal, pentru condiiile din acel moment ale rii. Ea instituia o adunare reprezentativ unicameral

    aleas pe 5 ani prin vot universal direct; alegtorii trebuiau s aib vrsta minim de 21 de ani, iar

    51Colas, Dominique, Genealogia fanatismului i a societii civile, Ed. Nemira, Bucureti, 199830

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    31/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    candidaii de deputat 30 de ani. Mai era prevzut responsabilitatea ministerial, inviolabilitatea

    adunrii, publicitatea dezbaterilor sale, dreptul ei de iniiativ legislativ, de a vota bugetul i a controla

    gestionarea acestuia.

    i n Bulgaria, ca i n Serbia, aceast constituie, rmas n vigoare, cu unele amendamente, pnla 1947, a alternat cu scurte perioade de dictatur deschis ori mascat, ca de pild n activa din anii de

    domnie ai prinului Alexandru de Battenberg, sau n aceia ai guvernelor prezidate de cunoscutul om

    politic Stambulov. Bulgaria (alipind, dup 1885, provincia ei rsritean, Rumelia) a beneficiat de

    eliminarea masiv a marii proprieti funciare, abandonat de destinatorii ei otomani i trecut n

    posesia turanilor bulgari. Moiile mari din Bulgaria vor avea la 1914 ntinderea cea mai redus, n

    comparaie cu toate celelalte ri central i sud- est europene: numai 6,5 % din fondul agrar, iar

    posesorii lor formau doar 0,1 % dintre proprietari. n schimb, proprietile mai mici de 10 ha erau cele

    mai ntinse, comparativ cu celelalte ri, cuprinznd cam 50 % din suprafaa agricol.

    Un echilibru promitor al balanei proprietii funciare este prielnic, dar nu suficient pentru

    implantarea unui regim politic democratic. Bulgaria, din acest punct de vedere, n-a fost mai avansat

    dect Serbia sau Romnia.

    Dup aducerea la tron, n urma rscoalei armate, a lui George I din familia regal danez, n 1864 a

    fost adoptat n Grecia o constituie mai liberal dect cea anterioar, din 1844. Ea a rmas n vigoare

    pn la 1967, adic pn la lovitura de stat zis a coloneilor.

    Despre acest act s-a spus c, bazat fiind pe principiul suveranitii poporului, n locul monarhieiconstituionale a instituit regalitatea parlamentar. Sintagma care cuta s exprime nscrierea mai

    desluit a monarhiei elene ntre instituiile democratice ale statului, iar nu deasupra lor. Regele nu se

    mai intitula prin gratia divin, ci din voina naiunii; era rege al grecilor i nu al Greciei etc.52

    Formule nconjurate de obinuitul anturaj liberal: drepturi ceteneti, vot universal, minister

    responsabil, parlament unicameral etc. Predominant a rmas ns i n viaa politic din Grecia

    distana dintre nivelul ei declarativ i cel al practicii. Partidele politice formate dup 1864 au fost, poate

    chiar mai mult dect n rile apropiate, organizaii clientelare ale unor personaliti i nu exponente de

    principii i programe.

    n 10 ani s-au perindat la putere 20 de guverne. Instabilitatea, ca i lipsa de preocupare pentru

    demararea unui progres real - economic i cultural - a fcut pe o parte a clasei politice s declare cu

    52Ibidem, p.4831

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    32/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    amrciune c Grecia independent, Grecia eroic i martir dintre 1821-1828 n-a justificat speranele

    Europei. Se trezea, prin urmare, un spirit critic aspru, lucid, care apela la contiina politic a naiunii.

    Doi mari oameni de stat au fost, printre vicisitudinile revoltelor naionale i ale rzboaielor cam

    nefericit ncheiate cu turcii, purttorii acestui spirit nou i promotorii modernizrii i democratizrii defacto a Greciei.

    Primul a fost Harilaos Trikupis, prim-ministru n cteva rnduri, ntre 1875-1890. El a fcut s se

    aplice principiul ncrederii exprese, prin care s-a denumit n viaa politic a Greciei obligativitatea

    ca un guvern s aib susinere fr echivoc din partea majoritii parlamentare. Instituirea sa a condus

    la mai mult stabilitate guvernamental, clarificare de curente de opinie i responsabilitate a aderenilor

    acestora.53

    Trikupis a definitivat procesul de separare, de independen a justiiei de celelalte puteri ale statului

    i a ncurajat, cu nsemnate rezultate, instruciunea public; a restrns numrul deputailor i a dat o

    structur mai raional ntinderii circumscripiilor electorale; a promulgat legea de selecionare a

    funcionarilor publici dup aptitudini i capaciti; a nceput construirea cilor ferate i modernizarea

    armatei i marinei.

    La 20 de ani dup retragerea de pe scena politic a lui Trikupis, impetuosul cretan Elefterios

    Venizelos a revigorat partidul liberal, dndu-i un program ferm, naional i social-politic, ce coninea o

    nou deschidere ctre reforme democratice. Venizelos a efectuat o reform agrar n provinciile de

    cmpie ale rii (n Tesalia), a introdus primul cod al muncii, a trecut prin parlament legeainamovibilitii tuturor funcionarilor publici care nu puteau fi dovedii pe cale legal de

    incorectitudine i incapacitate.

    n Grecia, profesiunile liberale i burghezia -; n primul rnd cea comercial -; aveau o pondere

    nsemnat n structura social. Deja pe la 1870 acestea formau mpreun cam 35 % din populaia

    activ. Drept consecina, n Grecia, cu toat nrudirea ei aparent cu evoluia politic a restului statelor

    balcanice, a fost favorizat procesul mai rapid de modernizare, de funcionare a instituiilor democratice.

    Nu se poate ns omite faptul, recunoscut de nii istoricii eleni, c acest proces a fost la rndu-i

    obstacolat de versatilitatea temperamentului popular, de o doz de superficialitate a aceluiai factor, i

    de ispita corupiei, de altminteri nelipsit nici din capitalele situate mai la nord.54

    53Dahrendorf, Ralf,Dup 1989. Moral, revoluie i societate civil, Ed. Humanitas, Bucureti, 2001

    54Ibidem, p.5032

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    33/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Pn la 1914 n Europa central i sud-estic progresele sistemului democratic au fost inegale, nu

    au ptruns n adncimea structurilor politico-sociale, a mentalitii i a puterii de nelegere a

    majoritii cetenilor. A fost un sistem incomplet realizat, frnat la un anumit nivel, mai avansat ori

    mai retardat. Nu att clasa politic de profesie, ct intelectualitatea - cel puin o parte idealist a ei - afost militanta sincer pentru modernizare, democraie i onestitate politic.55

    Unul din factorii care au fcut s devieze i s stagneze procesul, a fost problema naionala.

    ncrctura pasional pe care ea o arunca pe scena politicii era greu acomodabil cu caracterul

    esentialmente raional al soluiilor politice democratice. A fost o dilem tragic aceasta, pe care n-o

    putem escamota, dac ne gndim la attea ieiri naionaliste de mas, scpate de sub control i

    alunecnd spre manifestri iraionale.

    Un alt factor cu impact negativ a fost constituit de discrepanta dintre structurile politice, cu

    aparenta n general avansat, i cele sociale, economice i culturale, ramase n urm, sau restrnse la o

    elit social, nici ea nu integral i real cult.

    Nu se poate implanta temeinic democraia acolo unde dezvoltarea economic e slab, inegal, unde

    structurile sociale i de proprietate sunt inechitabil alctuite i distribuite, unde nu doar educaia

    politic, ci chiar educaia general, elementar, este deficitar.

    n preajma anului 1900 n Austria mai erau 25 % analfabei; n Ungaria cam 33 %; n Serbia,

    Romnia i Bulgaria, ntre 70 i 80 %. Democraiei nu-i sunt suficiente legi i instituii corect elaborate

    formal. Pentru a deveni realitate, ea are nevoie de aplicarea corect a legilor i, lucrul cel maiimportant, de contiina luminat a majoritii cetenilor, care e creat n proporie covritoare prin

    instruciune public i prin cultur.

    Nu credem c asupra vocaiei politice democratice manifestate ntre 1850-1914 de popoarele din

    spaiul central i sud-est european ar trebui, n perspectiva celor de mai sus, pronunat o sentin

    pesimist.56

    Cu toate nerealizrile sale, perioada a fost una de experimentare progresiv, valoroas, a

    implementrii instituiilor moderne n toate domeniile. A fost o etap pe care naiunile din Occident au

    parcurs-o n linii mari n secolele XVII-XVIII. Nici acolo, nici atunci, n-au lipsit greelile inerente

    nceputurilor i tranziiei de la un sistem la altul, nerealizrile, violenele. Se pare c aparine destinului

    omului de a-i croi drum printre erori i suferine, spre a putea ajunge la finalitatea dorit, valid pentru

    55Ibidem, p.48

    56Scott, C. James n numele statului.Modele esuate de inbunatatire a conditiei umane., Ed. Polirom, Iai, 200633

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    34/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    o perioad istoric determinat. mplinirile istoriei nu sunt numai rodul succeselor, ci i al eecurilor

    trecute. E un fenomen contradictoriu, dar cu totul real, care e de natur s invite pe istorici la cercetare

    i reculegere.57

    57Ibidem, p.5334

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    35/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    CAP.III Tranziie i consolidare democratic n

    estul Europei

    1. Perspective comparative asupra culturiipolitice

    n secolul XX au fost trei valuri de expansiune democratic, ce au inclus perioade dramatice

    n dezvoltarea teoretic i empiric a tiinelor sociale. Primul a avut loc la nceputul secolului, cnd

    Woodrow Wilson, Walter Lippmann i ali cercettori au reexaminat natura politicii n democraiile de

    mas moderne. A doua perioad a urmat celui de-al doilea rzboi mondial i a ncercat s identificecerinele unei democraii stabile i de succes i factorii care au subminat procesul democratic interbelic

    din Europa. Trecem acum printr-o a treia perioada de efervescenta democratica,care produce o

    rbufnire dramatic a cercetrii academice pe tema democratizrii i a naturii i condiiilor unei politici

    democratice. Sistemele politice ale Europei Centrale i de Est au fost transformate printr-un proces

    uluitor de schimbare de regim. Aceste tranziii democratice au creat noi liberti pentru ceteni i noi

    chestiuni teoretice i politice pentru cercettorii sociali. n mod similar, expansiunea democraiei n

    societile cu origini n tradiii confucianiste ridic ntrebri cu privire la bazele culturale ale

    democraiei n aceste societi. 58

    Naiunile cele mai avansate industrial se confrunt cu probleme similare cnd ntmpin

    schimbri ale structurii economice, cu noi fore ale schimbrii culturale i cu noi relaii ntre ceteni i

    guvern. Diversitatea cultural i presiunea fragmentrii etnice sunt acum probleme comune pentru

    statele din estul i vestul Europei. Revendicrile politice naintate de ecologiti, micrile feministe i

    alte grupuri de ceteni afecteaz, n fapt, toate societile avansate industrial. Noile modele extinse ale

    participrii politice sunt fenomene comune n cele mai multe dintre democraiile tradiionale. La fel de

    prezente sunt ntrebrile despre natura schimbtoare a comportamentului i alegerii electorale n

    democraiile avansate industrial. Se pare ca peste tot se dezvolt ntrebri despre natura democraiei.59

    58Ibidem, p.33

    59Diamond, Larry, Chu, Yu-han, Plattner, Marc F., Tien, Hung-mao, Cum se consolideaz democraia, Ed. Polirom, Iai,2004

    35

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    36/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    Unul dintre cele mai puternice concepte ale tiinelor sociale, aprut din valul anterior al

    studiilor despre democratizare, a fost conceptul de cultur politic. Gabriel Almond i Sidney Verba n

    studiul din 1963 ,,The civic culture susineau c instituiile i modelele de aciune n cadrul sistemului

    politic trebuie s fie congruente cu cultura politic a naiunii. Studiile culturaliste au fost importante ncercetarea democratizrii, analitii ncercnd s identifice cerinele culturale ale democraiei.

    Trei tipuri de studii culturaliste apar n literatura despre democraie. Primul este teoria culturii

    civice a lui Almond i Verba. Pornind de la date din cinci societi democratice ei au susinut c n

    cazul unei naiuni, cultura politic exercit o influen independent asupra comportamentului politic i

    social. Cultura traseaz norme de comportament pe care membrii societii le recunosc i le urmeaz,

    n general, chiar dac ei personal nu mprtesc aceleai valori.

    A doua abordare este teoria ,,autoritate-cultur. Eckstein a discutat aspectele dinamice ale

    culturii i felul n care cultura poate juca un rol n procesul schimbrii politice. Aaron Wildavsky a

    dezvoltat o a treia versiune distinct a analizei culturii politice, el a dezvoltat o tipologie a culturilor

    bazat pe patru stiluri de via distincte, aceste tipuri se fundamentau pe relaiile sociale i pe valorile

    pe care acestea le exemplificau. Valul de democratizare global recent a rennoit importana

    interogaiilor privind congruena dintre cultur i sistemul politic.

    Schimbrile regimurilor politice dintr-un numr ct mai mare de ri au creat noi oportuniti de

    studiere a congruenei dintre alegerile instituionale i cele culturale. Se poate examina cum evalueaz

    cetenii sistemele politice diferite bazndu-se pe o experien real. S-au fcut multe studii de cultur politic n Rusia i Europa de Est, niveluri surprinztor de nalte de susinere ale principiilor

    democratice fundamentale au fost n fosta Uniune Sovietic, n celelate state est europene imaginea a

    fost similar: o larg aprobare a publicului pentru procedurile i normele democratice, n cele mai

    multe dintre fostele state sovietice publicul i-a nceput experiena democratic acordnd principiilor

    democratice un mare sprijin.

    Un alt domeniu n care cercetarea comparativ a comportamentului politic a fcut progrese

    majore este cel al schimbrilor din valorile publice. n ultimele dou decenii s-au studiat procesele

    schimbrii de valori care au nsoit dezvoltarea societilor industriale avansate sau postindustriale.60

    Ronald Inglehart n teza lui despre schimbarea de valori postmaterialist, se baza pe dou

    premise. n primul rnd el sugereaz c prioritile publicului n materie de valori fundamentale sunt

    determinate de ipoteza penuriei: indivizii acord cea mai mare valoare lucrurilor care sunt n cantiti

    60Ibidem, p.1536

  • 8/9/2019 Probleme Ale Consolidrarii Democratiei in Estul Europei_

    37/60

    PROBLEME ALE CONSOLIDRII DEMOCRAIEI N ESTUL EUROPEI

    relativ limitate. A doua parte a teoriei lui Inglehart este ipoteza socializrii: prioritile de valori ale

    indivizilor reflect condiiile care au dominat n timpul perioadei preadulte. Prioritile de valori ale

    unui individ se formeaz la nceputul existentei, ca reacie la condiiile socio-economice ale acelei

    perioade i, o dat formate, aceste valori tind s dureze, n pofida schimbrilor ulterioare ale condiiilorde via. E mai probabil ca generaiile mai n vrst s sublinieze scopurile sociale ,,materialiste,

    tradiionale, cum ar fi bunstarea economic, securitatea social, legea i ordinea, valorile religioase i

    o puternic aprare naional. Crescnd ntr-un mediu unde aceste eluri tradiionale preau relativ

    asigurate, generaia mai tnr i-a ndreptat atenia asupra scopurilor postmaterialiste ale

    autoexprimrii, libertii personale, egalitii sociale, automplinirii i meninerii calitii vieii.

    Apariia valorilor postmaterialiste poate fi legat de temele democratizrii n dou feluri. n

    primul rnd, orientrile ctre valori postmaterialiste au redefinit parial natura politicii n societile

    industriale avansate. Aceste preocupri au condus la formarea unor micri ceteneti noi, care au

    devenit participani activi i voci distincte n procesul democratic. Micarea ecologist i grupurile

    feministe, de exemplu, au fcut presiuni pentru temele lor politice alternative, adesea aceste teme i-au

    fcut s intre n conflict cu grupurile de interese economice consolidate, cum ar fi lobby-ul de afaceri i

    sindicatele. Acestor micri sociale noi li s-au adugat Noua Stnga sau partidele ,,verzi, care i

    susineau poziiile din interiorul arenei electorale i parlamentare. Aceste orientri au contribuit la

    multe din controversele politice care divizeaz astzi publicul i grupurile politice n democraiile

    industriale avansate.61

    Pe lng promovarea unor scopuri sociale alternative, postmaterialitii au fcut presiuni pentru schimbarea stilului n politica democratic,


Recommended