+ All Categories
Home > Documents > PROBLEMA SFINTEI EUHARISTII ÎN BISERICA DIN...

PROBLEMA SFINTEI EUHARISTII ÎN BISERICA DIN...

Date post: 11-May-2018
Category:
Upload: lytu
View: 216 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
14
PROBLEMA SFINTEI EUHARISTII ÎN BISERICA DIN CORINT Cătălin Varga Contextul istoric Corintul (Korinthos) este unul dintre cele mai importante oraşe ale Greciei antice, săpăturile arheologice identificând pe ruinele lui, urme de aşezăminte omeneşti încă din perioada neolitică şi miceniană (atunci denumirea sa era de Ephyra) 1 , devenind mai apoi centrul ligii aheene şi mare centru comercial 2 . Faima oraşului atrage după sine emigranţi din toate părţile Imperiului Roman, astfel că, în timpul prezenţei Sfântului Apostol Pavel la Corint, aici se găsea o populaţie pestriţă: cetățeni romani, băștinași greci și emigranți din toate părțile 3 . Aflat mai apoi la Efes (1 Corinteni 16: 8), motivat şi de „cei ai Chloiei” 4 (ὑπὸ τῶν Χλόης – 1: 11), care-l anunţase pe apostol despre problemele apărute în Biserică, scrie această epistolă 5 undeva între anii 54-57 6 1 Constantin Preda, Enciclopedia Arheologiei şi a Istoriei vechi a României , vol. I, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1994, p. 353. Studiile arheologice au confirmat importanța comercială a drumului pavat numit diolkos construit aprox. în 625-585 î.Hr. și care traversa istmul prin cel mai îngust punct pe o lungime de 6 kilometri. A se vedea Anthony C.Thiselton, „The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text”, coll. The New International Greek Testament Commentary, (I.Howard Marshall, W.Ward Gasque, eds.), William B.Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan, 2000, p. 1. 2 Ioan Mircea, Dicţionar al Noului Testament, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1995, p. 105. 3 David E.Garland, 1 Corinthians, Baker Book House Co., Grand Rapids, Michigan, 2003, p. 3. 4 Chloe era o femeie bogată, care deţinea şi sclavi, însă de unde era de provenienţă, unde locuia, dacă era creştină sau nu, din păcate nu putem şti cu siguranţă. Cert este că-n casa ei, Sfântul Pavel con- vertise la creştinism pe câţiva dintre cei care acum vin să-l înştiinţeze despre scandalurile (ἔρις) şi dez- binările (σχίσμα) survenite în urma plecării lui. Vezi Gordon D.Fee, „The First Epistle to the Corinthians”, coll. The New International Commentary on the New Testament, (F.F. Bruce, ed.), William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan, 1987, p. 54. 5 Dacă paternitatea unor cărţi ale Noului Testament, este lăsată sub semnul îndoielii de către scepticismul criticii textuale, numindu-le pseudoepigrafe, epistola 1 Corinteni este autentică în cel mai adevărat sens paulin al cuvântului, mărturie însoţită şi de unele ecouri patristice (Sf. Clement Romanul, Sf. Policarp al Smirnei, Sf. Ignatie Teoforul, Sf. Ioan Gură de Aur, etc.). A se vedea Heiko Krimmer, Epistolele către corinteni, trad. de Dorina Schinteie, Editura Lumina Lumii, Sibiu, 2007, p. 9; Vasile Gheorghiu, Introducere în Sfintele Cărţi ale Testamentului Nou, Tipografia Mitropolitul Silvestru, Editura Autorului, Cernăuţi, 1929, pp. 425-426. 6 Raymond F.Collins, „First Corinthians”, coll. Sacra Pagina Series, (Daniel J.Harrington, ed.), vol 7, The Liturgical Press, Collegeville, Minnesota, 1999, p. 24. Deşi alţi cercetători biblici sunt
Transcript
  • PROBLEMA SFINTEI EUHARISTII N BISERICA DIN CORINT

    Ctlin Varga

    Contextul istoric

    Corintul (Korinthos) este unul dintre cele mai importante orae ale Greciei antice, spturile arheologice identificnd pe ruinele lui, urme de aezminte omeneti nc din perioada neolitic i micenian (atunci denumirea sa era de Ephyra)1, devenind mai apoi centrul ligii aheene i mare centru comercial2. Faima oraului atrage dup sine emigrani din toate prile Imperiului Roman, astfel c, n timpul prezenei Sfntului Apostol Pavel la Corint, aici se gsea o populaie pestri: ceteni romani, btinai greci i emigrani din toate prile3. Aflat mai apoi la Efes (1 Corinteni 16: 8), motivat i de cei ai Chloiei4 ( 1: 11), care-l anunase pe apostol despre problemele aprute n Biseric, scrie aceast epistol5 undeva ntre anii 54-576

    1 Constantin Preda, Enciclopedia Arheologiei i a Istoriei vechi a Romniei, vol. I, Editura Enciclopedic, Bucureti, 1994, p. 353. Studiile arheologice au confirmat importana comercial a drumului pavat numit diolkos construit aprox. n 625-585 .Hr. i care traversa istmul prin cel mai ngust punct pe o lungime de 6 kilometri. A se vedea Anthony C.Thiselton, The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, coll. The New International Greek Testament Commentary, (I.Howard Marshall, W.Ward Gasque, eds.), William B.Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan, 2000, p. 1.

    2 Ioan Mircea, Dicionar al Noului Testament, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1995, p. 105.

    3 David E.Garland, 1 Corinthians, Baker Book House Co., Grand Rapids, Michigan, 2003, p. 3.4 Chloe era o femeie bogat, care deinea i sclavi, ns de unde era de provenien, unde locuia,

    dac era cretin sau nu, din pcate nu putem ti cu siguran. Cert este c-n casa ei, Sfntul Pavel con-vertise la cretinism pe civa dintre cei care acum vin s-l ntiineze despre scandalurile () i dez-binrile () survenite n urma plecrii lui. Vezi Gordon D.Fee, The First Epistle to the Corinthians, coll. The New International Commentary on the New Testament, (F.F. Bruce, ed.), William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan, 1987, p. 54.

    5 Dac paternitatea unor cri ale Noului Testament, este lsat sub semnul ndoielii de ctre scepticismul criticii textuale, numindu-le pseudoepigrafe, epistola 1 Corinteni este autentic n cel mai adevrat sens paulin al cuvntului, mrturie nsoit i de unele ecouri patristice (Sf. Clement Romanul, Sf. Policarp al Smirnei, Sf. Ignatie Teoforul, Sf. Ioan Gur de Aur, etc.). A se vedea Heiko Krimmer, Epistolele ctre corinteni, trad. de Dorina Schinteie, Editura Lumina Lumii, Sibiu, 2007, p. 9; Vasile Gheorghiu, Introducere n Sfintele Cri ale Testamentului Nou, Tipografia Mitropolitul Silvestru, Editura Autorului, Cernui, 1929, pp. 425-426.

    6 Raymond F.Collins, First Corinthians, coll. Sacra Pagina Series, (Daniel J.Harrington, ed.), vol 7, The Liturgical Press, Collegeville, Minnesota, 1999, p. 24. Dei ali cercettori biblici sunt

  • 65Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    avnd drept scop soluionarea crizei i aplanarea conflictelor. ns pe lng epistolele trimise, Pavel dublndu-i interesul vizavi de problemele din Corint, l trimite pe Timotei n misiune (1 Corinteni 4: 17), acesta primind sarcina precis de-a aplana conflictele7, ns din pcate nu tim prea multe despre activitatea acestuia, apostolul fiind rezervat n a ne oferi prea multe detalii.

    Printre conflictele ivite se numr i problema Cinei Domnului, cu abuzurile ce nsoeau cinarea n Biseric, derulate pe fondul diviziunilor sociale dintre bogaii i sracii din Corint8. Biserica i ncetenise obiceiul Cinei Domnului, ns modul n care se desfura, l-a determinat pe Sfntul Pavel s nege c aceast mas a comunitii, mai poate fi numit sub genericul Cina Domnului (1 Corinteni 11: 20). Dat fiind faptul c, ntlnirile liturgice se derulau n casele celor nstrii, fiindc doar ei puteau s le gzduiasc, precednd sinaxa9 de alt prere, calculnd timpii necesari cltoriei prin Efes de la Ierusalim, apoi ntoarcerea n Antiohia, respectiv cltoria prin Galatia i sosirea la Efes unde staioneaz mai bine de doi ani, ofer urmtoarele concluzii: unii au datat-o ntre anii 53-54, alii vorbesc despre primvara lui 54 sau 55-56, ali bibliti consider c apostolul a sosit la Corint n toamna anului 52 rmnnd aici pn n 54, i de aceea ntreaga cronologie trebuie ntrziat cu 2 ani. A se vedea J.D. Douglas, Dictionar biblic, Editura Cartea Cretin, Oradea, 1995, p. 266; Anthony C.Thiselton, The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, p. 31; Stephen Barton, 1 Corinthians, in vol. Eerdmans Commentary on the Bible, (James D.G. Dunn, John W.Rogerson, eds.), William B.Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan, 2003, p. 1315; Heiko Krimmer, Epistolele ctre corinteni, p. 9; Liviu Galaction Munteanu, Viaa Sfntului Apostol Pavel, ediia a II-a, Editura Renaterea, Cluj-Napoca, 2004, p. 101; Udo Schnelle, Einleitung in das Neue Testament, Vandenhoeck&Ruprecht, Gttingen, 2005, p. 75; Philipp Bachmann, Der erste Brief des Paulus an die Korinther, coll. Kommentar zum Neuen Testament, (herausgegeben von Theodor Zahn), band VII, A. Deichertsche Verlagsbuchhandlung, Leipzig, 1910, pp. 13-17.

    7 Kirsopp Lake, The Earlier Epistles of St. Paul. Their Motive and Origin, Leiden, 1911, p. 134.8 De fapt, aceast practic emfatic i are rdcinile ei istorice, la banchetele aristocratice

    Greco-Romane, invitaii erau aezai n funcie de nlimea lor social, cei mai sraci ocupnd locurile cele mai periferice, unde erau servii cu mncare de cea mai proast calitate. Dat fiind situaia de la Corint, casele celor bogai erau destul de ncptoare, acestea reuind s adune un efectiv de aproximativ 30-50 de credincioi, dup calculele specialitilor, ns de locurile din fa i de agapa generoas, se bucurau doar cei privilegiai. Vezi Craig S.Keener, 1-2 Corinthians, coll. The New Cambridge Bible Commentary, (Ben Witherington, ed.), Cambridge University Press, Cambridge, 2005, pp. 96-97.

    9 Grecescul din 11: 18, este un termen tehnic ce trimite ctre o dimensiune liturgic, iar prezena lui face din context, anunarea sinaxei euharistice, bineneles succedat de frngerea pinii. A se vedea Mircea Basarab, Biserica n dialog. Studii biblice, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2009, p. 100: Prin aciunea descris de acest verb i sintagma din care face parte ia natere Biserica (1 Corinteni 11: 18; 14: 23). Scopul adunrii l constituie celebrarea dumnezeietii Euharistii, asa cum reiese acest lucru din v. 33: cnd v adunai ca s mncai, iar ca hran i natur a mncrii este anunat Cina Domnului. Caracterul eclesiologic i euharistic al contextului versetelor 18-34 este astzi n afara oricrei ndoieli. Evoluia ulterioar a Liturghiei, va separa Euharistia de osp, accentul cznd doar pe ritul paharului ca mprtire cu Sngele lui Hristos i pe cel al pinii frnte ca mprtire cu Trupul lui Hristos, ambele rituri fiind plasate naintea agapei; mrturii atestate de Sfntul Iustin Martirul. A se vedea Ioan I.Ic jr, Canonul Ortodoxiei, vol. 1: Canonul Apostolic al Primelor Secole, Editura Deisis/Stavropoleos, Sibiu, 2008, pp. 287-288.

  • 66 Altarul Banatului

    Euharistica10, ele se transformau n adevrate ospee11 (ns aceasta doar pentru unii dintre ei), cei bogai perpetund astfel practicile lumii seculare, pctuind prin mbuibarea lor fa de fraii i surorile lor mai srace. Un lucru este clar, acest exces din partea celor luxuriani, articulat de sentimentele de invidie ale celor sraci (1 Corinteni 12: 15), l fac pe Sfntul Pavel s defineasc lucrurile acestea drept incompatibile cu natura scopului mesei, compromind atmosfera de srbtoare pascal12, i de asemenea evenimentul koinoniei (11: 20-22). Se pare c aceti cretini din Corint au uitat c aparin pe lng aceast lume material, i lumii spirituale n care Hristos Se manifest deplin, de aceea Sfntul Pavel i cheam s priveasc lucrurile nevzute (2 Corinteni 4: 18) iar nchinarea lor s evadeze n transcendent, regsindu-se nnoit n iubirea lui Hristos13. De fapt, unii cercettori sunt de acord asupra faptului c divizi-unile sociale din Biseric dar i atitudinea duplicitar promovat de un grup restrns influent, cu privire la cei inferiori i sraci dintre cretini, predetermin redactarea acestei epistole14. Acest motiv alturi de altele cteva (dezbinrile i partidele create; cstoria i fecioria; permisiunea de a mnca din crnurile jertfite idolilor, conduita femeii n timpul serviciului divin, i altele) fac obiectul i scopul redactrii acestui corpus de 16 capitole15.

    10 H.J. Klauck, Herrenmahl und Hellenistischer Kult: Eine religionsgeschichtliche Untersuchung zum ersten Korintherbrief, Aschendorff Verlag, Mnster, 1982, p. 295.

    11 n textul de la 11: 21 ntlnim verbul (a lua nainte, premeditat), construind cu acest prefix - autorul pare s trimit ctre o aciune anticipat n timp, cum este cazul lui Marcu 14: 8. ns n afar de acest sens de-a mnca naintea altora, se ridic un semn de ntrebare dac nu cumva este vorba de-o form intensificat a verbului care nseamn a devora, a mnca cu poft pe sturate. Vezi Barbara Friberg, Timothy Friberg, Neva F.Miller, Analytical Lexicon of the Greek New Testament, Baker Books, Grand Rapids, Michigan, 2000, nota 23105; Barclay M.Newman, A Concise Greek-English Dictionary of the New Testament, Deutsche Bibelgesellschaft Stuttgart, 1993, nota 5108; J.H.Moulton, G.Milligan, Vocabulary of the Greek Testament, Hodder and Stoughton, London, 1930, p. 542; Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, 9th edition, Clarendon Press, Oxford, 1996, p. 1488. Cercettorul german W. Radl spune c nelesul de a consuma al verbului este prea puin susinut, altfel Sfntul Pavel ar fi criticat chiar i adunarea la mas privind-o ca pe-o sincop n calea comuniunii freti, o vin naintea Domnului. A se vedea W. Radl, prolamban vorwegnehmen, in Exegetisches Wrterbuch zum Neuen Testament, (herausgegeben von Horst Balz und Gerhard Schneider), band III, Verlag W.Kohlhammer, Stuttgart, Berlin, 1992, p. 380-381.

    12 Daniel G. Reid, Dicionarul Noului Testament. Un compendiu de nvtura biblic contem-poran ntr-un singur volum, Editura Casa Crii, Oradea, 2008, p. 165.

    13 John Short, Clarence T.Craig, The First Epistle to the Corinthians, in vol. The Interpreters Bible, vol. X, Parthenon Press, Nashville, Tennessee, 1953, p. 133.

    14 John Muddiman, John Barton, The Oxford Bible Commentary. The Pauline Epistles, Oxford University Press, 2001, p. 92.

    15 Raymond E.Brown, Joseph A.Fitzmyer, Roland E.Murphy, O. Carm, Introducere i Comentariu la Sfnta Scriptur, vol. I, trad. de Dumitru Groan, Galaxia Gutenberg, Trgu-Lpu, 2005, p. 1067; Ioan Vasile Botiza, Introducere n studiul Sfintei Scripturi, Galaxia Gutenberg, Trgu-Lpu, 2005, pp. 639-640; Heinrich Ernst Ferdinand Guericke, Gesammtgeschichte des Neuen Testaments. Oder Neutestamentliche Isagogik, Adolph Winter, Leipzig, 1854, p. 314.

  • 67Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    n concluzie, problema adevrat a corintenilor era modul superficial de-a nelege i-a se raporta la Sfnta Euharistie, vduvind-o de dimensiunea ei spiritual hristologic, de aceea i abuzurile survenite16, coroborate cu mbol-nvirea celor mai muli, ba chiar cu moartea unora, dup cum vom observa n cele imediat urmtoare.

    Cina Domnului i Wirkungsgeschichte17 - O scurt incursiune n Tradiia Rsritean

    Noul Testament transmite patru pericope n care ne este prezentat instituirea Cinei (Matei 26: 26-29; Marcu 14: 22-25; Luca 22: 19-20; 1 Corinteni 11: 23-25), dup cum se observ, la sinoptici aceste relatri mbrac un contur biografic, n timp ce n contextul paulin, cuvintele de instituire ale Cinei sunt aduse pe fondul mustrrii comunitii din Corint, n ncercarea de-a corecta derapajele ivite. Teologul Heitmller afirma la nceputul secolului XX c aceste relatri ale instituirii Cinei, n forma n care le avem astzi, nu trebuie nelese ca relatri ale instituirii primei Cine, ci mai degrab ca nite oglindiri ale modului n care Cina Domnului a fost neleas n timpurile i n cercurile unde a fost pentru prima dat aternut n manuscrise18. ns pentru a ne decide cu privire la aceast problematizare, s aruncm o scurt privire restrospectiv la ceea ce-a nsemnat textul paulin n tradiia Bisericii celei Una.

    16 Warren W.Wiersbe, The Wiersbe Bible Commentary: New Testament, David C.Cook, Colorado Springs, 2007, p. 483; Craig S.Keener, The IVP Bible Background Commentary. New Testament, (ediie electronic), Intervarsity Press, Downers Grove, Illinois, 1993, p. 557; Donald Guthrie, New Testament Introduction, Intervarsity Press, Downers Grove, Illinois, 1990, pp. 310-311; Hermann L.Strack, Paul Billerbeck, Der Briefe des Neuen Testaments und die Offenbarung Johannis, coll. Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch, (von Hermann L.Strack, Paul Billerbeck), dritter band, C.H. Becksche Verlagsbuchhandlung, Mnchen, 1926, pp. 443-444.

    17 Wirkungsgeschichte vine de la gr. Wirkung (efect, consecin) + Geschichte (istorie, naraiune) iar ntregul concept poate fi privit drept ca o analiz istoric a influenelor i efectelor textului asupra gndirii Bisericii, el cunoate amploare odat cu jumtatea secolului XX i se dezvolt cu precdere n studiile literare, cnd critica acord o deosebit atenie relaiei dintre cititor i text. Totodat subliniaz i faptul c nu exist adevr fr urmri istorice, fiindc textele scripturistice nu au doar un trecut i un prezent, ci arboreaz i o dimensiune a viitorului. A se vedea Moises Mayordomo, Wirkungsgeschichte als Erinnerung an die Zukunft der Texte (Hinfhrung), in vol. Die prgende Kraft der Texte Hermeneutik und Wirkungsgeschichte des Neuen Testaments, (Ein Symposium zu Ehren von Ulrich Luz, hrsg. Moises Mayordomo), Verlag Katholisches Bibelwerk GmbH, Stuttgart, 2005, p. 11; Mark Knight, Wirkungsgeschichte, Reception History, Reception Theory, in Journal for the Study of the New Testament, vol. 33, nr. 2/2010, pp. 137-146.

    18 Wilhelm Heitmller, Taufe und Abendmahl im Urchristentum, in Religionsgeschichtliche Volksbher fr die deutsche christliche Gegenwart, (herausgegeben von Friedrich Michael Schiele), 1 Reihe, Heft 22 und 23, Verlag von J.C.B. Mohr, Tbingen, 1911, p. 41.

  • 68 Altarul Banatului

    Autorul textului Herma Pstorul (sec. I-II) probabil se inspir din pro-blema ospeelor cretinilor din Corint, ce precedau sinaxa euharistic, atunci cnd spune n (Vedenia III, 17) urmtoarele: C unii, de prea mult mncare, au adus asupra trupului lor boal i-i vatm corpul; iar alii care nu au ce mnca, i vatm trupul, pentru c n-au destul hran i-i stric trupul lor19. n lucrarea Didahia celor 12 Apostoli (sec. I-II) Euharistia este neleas, n capitolele 9-10, drept o cin a iubirii i-a comuniunii: Iar n ceea ce privete Euharistia (euharista) s dm mulumire (euharistsate) mai nti buturii: i mulumim (euharistumen) ie Tatl nostru, pentru vinul sfnt al lui David... Iar cu privire la pinea frnt, mulumim (euharistumen) ie Tatl nostru pentru via i pentru cunoatere; dei unii cercettori se ndoiesc c aici ar putea fi vorba despre Euharistie20. Sfntul Ignatie Teoforul (sec. II) le scria efesenilor despre Trupul Mntuitorului, pe care-L nfia drept medicament al nemuririi: ... pentru ca voi s v supunei cu mintea nemprit episcopului i preoimii, frngnd o pine, care este leacul nemuririi i doctorie pentru a nu muri, ci a tri venic n Iisus Hristos21. Vedem cum deja, pentru Ignatie, mesajul paulin euharistic destinat iniial corintenilor, comport o nou dimen-siune, una dinspre moarte spre via, i aceasta datorit unei nelegeri duhov-niceti a tainei Cinei Domnului. Nu putem ti cu siguran, dac Sfntul Ignatie avea n gnd contextul nostru cnd se adresa efesenilor, ns nuanele izbitoare ne fac s credem aceasta. Sfntul Iustin Martirul i Filosoful, cel mai repre-zentativ dintre toi apologeii secolului II22, afirma n Apologia a II-a ctre Antoninum, aprnd cretinismul, urmtoarele: ... Mntuitorul nostru Iisus Hristos S-a ntrupat lund trup i snge pentru mntuirea noastr, de aceea noi credem c euharistia este nsi Trupul i Sngele Domnului nostru ntrupat.23

    Pe ntreg fundalul discursului euharistic paulin din (1 Corinteni 11) se poate observa sublinierea caracterului de jertf a Sfintei mprtanii, ns descrierea cea mai plastic vine abia n secolul IV prin gura Sfntului Vasile cel Mare, care n anaforala sa liturgic amintea despre Sfnta mprtanie ca fiind jertf

    19 Herma Pstorul, n vol. Scrierile Prinilor Apostolici, (PSB 1), trad. de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1979, p. 240.

    20 Joseph Ysebaert, The Eucharist as a Love-Meal (Agape) in Didache 9-10, and its Development in the Pauline and in the Syrian Tradition, in vol. The Apostolic Age in Patristic Thought, (A. Hilhorst, ed.), Brill, Leiden, Boston, 2004, p. 15; Andrew F. Gregory, Christopher M. Tuckett, Trajectories through the New Testament and the Apostolic Father, Oxford University Press, Oxford, 2005, p. 155.

    21 Ignatie Teoforul, Ignatie ctre Efeseni, n vol. Scrierile Prinilor Apostolici, (PSB 1), trad. de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1979, p. 164.

    22 Constantin Voicu, Patrologie, vol. I, Editura Basilica a Patriarhiei Romne, Bucureti, 2009, p. 137.

    23 John Duffey, The Sentiments of the Primitive Fathers and Doctors of the Church on the Holy Eucharist, in The Catholic Layman, vol. 3, nr. 28/1854, p. 51.

  • 69Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    duhovniceasc i fr de snge24 prenchipuind mielul pascal al Vechiului Testament. Tot ntr-o rugciune euharistic, probabil gndindu-se la mprt-irea cu nevrednicie a celor din Corint, implora ajutorul Sfntului Duh pentru a se uni cu Hristos prin Euharistie, fr de osnd ns: ... D-mi pn la suflarea cea mai de pe urm, fr de osnd s primesc prticica Sfintelor Tale Taine spre mprtirea cu Duhul Sfnt, ca merinde pentru viaa de veci25. Sfntul Grigorie de Nyssa, nelegnd i el caracterul sacrificial al Cinei Domnului, i probabil lund nvtur dreapt de pe urma comportamentului duplicitar al celor dojenii de Sfntul Pavel, spunea: De aceea, privind ctre Cel ce S-a adus pe Sine dar i jertf lui Dumnezeu, devenind Pate, ne vom nfia i noi nine lui Dumnezeu ca jertf vie, sfnt i bineplcut, fcnd din viaa noastr un cult de continu adorare lui Dumnezeu26. Sfntul Ioan Gur de Aur comentnd n sec. IV textul nostru studiat, se ntreba cum poate fi aceast mas a binecuvntrii un motiv de judecat pentru unii. i rspunde tot el: Nu prin propria ei natur, ci prin voina celui care se apropie, astfel c, taina devine mobil al judecii pentru cel care se mprtete cu nevrednicie27. Vedem c totui, dei au trecut aproape trei secole de la data redactrii textului paulin, mesajul nu i pierde din for, problema vredniciei rmnnd n picioare, iar influena textului respir tot mai viu n Biseric. Sfntul Dionisie Areopagitul, scria n (sec. V-VI) n lucrarea sa Despre ierarhia bisericeasc capitolul I28, despre Sfnta Euharistie ca fiind capul tuturor ritu-rilor celebrate, svrind n chip sacru adunarea celui iniiat cu Hristos, des-vrind comuniunea lui cu Dumnezeu. De fapt ceea ce spune Dionisie, este o reinterpretare a ceea ce afirma Pavel n (1 Corinteni 10: 16-17)29. Iar cuviosul

    24 De fapt ideea caracterului sacrificial al Sfintei Euharistii, circula n Biseric cu mult timp naintea Sfntului Vasile cel Mare, spre exemplu n spaiul Anaforalelor Alexandrine, exista papirusul Strasbourg datnd din anul 254, mrturisind urmtoarele: prin Care mulumindu-i ie mpreun cu El i cu Duhul Sfnt i aducem jertfa aceasta cuvnttoare, aceast adorare fr de snge, pe care i-o aduc toate neamurile de la rsritul i pn la apusul soarelui. A se vedea Ioan I.Ic jr, Canonul Ortodoxiei, vol. 1, p. 877.

    25 Mircea Nicoveanu, Teologia Sfntului Vasile cel Mare n Rugciunile Euharistice, n vol. Sfntul Vasile cel Mare. nchinare la 1630 de ani, (Studia Basiliana I), ediia a II-a, (Emilian Popescu, Adrian Marinescu, eds.), Editura Basilica a Patriarhiei Romne, Bucureti, 2009, pp. 645-647.

    26 Grigorie de Nyssa, Despre desvrire, ctre monahul Olimpiu, n vol. Sfntul Grigorie de Nyssa. Scrieri Exegetice, Dogmatico-Polemice i Morale, (PSB 30), trad. de Pr.prof.dr. Teodor Bodogae, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1998, p. 462; James A. Brooks, The New Testament Text of Gregory of Nyssa, in coll. Society of Biblical Literature. The New Testament in the Greek Fathers, (Gordon Fee, ed.), vol. 2, Scholars Press, Atlanta, Georgia, 1991, p. 185.

    27 John Chrysostom, Homilies on First Corinthians, in vol Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, vol. XII, (Philip Schaff, ed.), T.&T. Clark, Edinburgh, 1848, p. 164.

    28 Dionisie Areopagitul, De ecclesiastica hierarchia, I, P.G. 3, coll. 369-372.29 , ;

    , ; ,

  • 70 Altarul Banatului

    Teodor Studitul (sec. IX) ntr-o celebr catehez a sa30, comentnd textul nostru (1 Corinteni 11: 28-29), mustra cu blndee ns, moravurile celor din obte de-a se nghesui la celelalte Taine, ns neglijnd Liturghia i implicit mpr-tirea. Dar adaug la sfrit c nu-i mustr pentru nepsarea lor, precum o face Sfntul Pavel la adresa corintenilor, ci i ndeamn spre trezvie i spre contientizarea Euharistiei ca fiind Pinea care ne umple de Via. Ca s rm-nem pe acest filon, a mai aduga mrturia Sfntului Simeon Noul Teolog31 (sec. X-XI) care vorbete despre o mprtire continu cu lacrimi i cu str-pungerea inimii de fiorul pocinei, i care nu este de fapt dect inima mesajului Sfntului Pavel, el corectnd problemele ce nsoeau fondul derulrii Cinei Domnului, printr-un ndemn la pocin (D ).

    Cuviosul Grigorie Sinaitul n (sec. XIV) spunea despre sfntul potir (pote-rion) c este beia extatic a Duhului spre contemplare, sau c el este paharul ndumnezeirii, a lepdrii minilor fireti32. Arhiepiscopul Simeon al Tesalonicului (sec. XV) completndu-l pe Grigorie subliniind msura ndum-nezeitoare a Sfintei Euharistii, spunea: ... iar scopul Su era ca noi s ne mprtim de ndumnezeirea (theoseos) Lui, a fcut-o n acest mod pread-umnezeiesc i mai presus de cuvnt/raiune, amestecndu-Se pe Sine nsui n cele cu care ne hrnim i adpm, fiind pretutindeni i prefcnd cu putere dumnezeiasc ntruct e atotputernic pinea i paharul n Trupul i Sngele Lui. Prin acestea Se frmnt i Se amestec cu noi...33.

    Sfntul Nicodim Aghioritul citndu-l pe Sfntul Nicola Cabasila (sec. XIV), scria n anul 1800 n lucrarea sa Exerciii duhovniceti, c Sfnta Euharistie este cu mult mai mult dect putem noi nelege, mprtirea cu Hristos este icoana ntregii economii a ntruprii i cuprinde n sine att naterea Domnului ct i Rstignirea, nvierea, nlarea dar i cea de-a doua venire; Euharistia poart chiar prefigurarea fericirii noastre viitoare cnd ne vom uni n mod , : Paharul binecuvntrii, pe care-l binecuvntm, nu este, oare, mprtirea cu sngele lui Hristos? Pinea pe care o frngem nu este, oare, mprtirea cu Trupul lui Hristos? C o pine, un trup, suntem cei muli; cci toi ne mprtim dintr-o pine.

    30 Teodor Studitul, Despre pomenirea morii i faptul de a nu fi cu nepsare fa de mprtirea Sfintelor Taine, n vol. mprtirea continu cu Sfintele Taine. Dosarul unei controverse - mrturiile Tradiiei, (diac. Ioan I.Ic jr., ed.), Editura Deisis, Sibiu, 2006, p. 400.

    31 Simeon Noul Teolog, mprtire continu cu lacrimi i strpungerea inimii, n vol. mprtirea continu cu Sfintele Taine. Dosarul unei controverse - mrturiile Tradiiei, (diac. Ioan I.Ic jr., ed.), Editura Deisis, Sibiu, 2006, pp. 403-425.

    32 Grigorie Sinaitul, Despre ierarhii, monahism i Liturghie, n vol. De la Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului integrala comentariilor liturgice bizantine, (diac. Ioan I.Ic jr., ed.), Editura Deisis, Sibiu, 2011, p. 332.

    33 Simeon al Tesalonicului, Tlcuire privitoare la templul sfnt i mistagogia (Liturghia) dumnezeiasc, n vol. De la Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului integrala comen-tariilor liturgice bizantine, (diac. Ioan I.Ic jr., ed.), Editura Deisis, Sibiu, 2011, pp. 368-369.

  • 71Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    deplin cu Dumnezeu34. Arhimandritul Sofronie Saharov, unul din marii asceti ai (sec. XX), vorbind despre marea tain a Euharistiei, spunea c Pinea cea vzut, fr a-i schimba fenomenologic substana cea vizibil, devine fiinial o alt realitate, una duhovniceasc, iar noi primim Trupul i Sngele lui Dumnezeu nu ca trup omenesc sau snge omenesc, ci sub forma Pinii i a Vinului. Privind Pinea, noi de fapt contemplm Trupul lui Dumnezeu nsui35.

    n concluzie, tradiia Bisericii a pstrat cu sfinenie nvtura revelat a Sfntului Pavel (1 Corinteni 11: 23) potrivit creia pinea i vinul euharistic sunt doar o anticamer a unei alte realiti, una hristocentric, de care ne putem mprti cu vrednicie numai n comuniune cu Hristos i cu semenii notri. Mai mult dect att, sfnta tain a Euharistiei, cuprinde i o dimensiune esha-tologic i recapitulativ prin nsi unirea noastr n mod real cu Hristos: Trupul i Sngele Lui devenind, nu simbolic, trupul i sngele nostru, iar trupul i sngele Bisericii devenind Trupul i Sngele Lui (Efeseni 1: 22-23) prin aceasta dovedindu-se constituia teandric a Bisericii. Privit sub aceast optic, afirmaia lui Heitmller care pune sub semnul ndoielii realitatea sacra-mental a Euharistiei, nu poate fi altceva dect o sincer elucubraie, un rod al tradiiei neoprotestante cu scepticismul ei caracteristic.

    Teologia i contextualizarea mesajului paulin

    Punctul central al corpusului 11: 17-34 este legat de sentimentul vinoviei fa de Cina Domnului, amendarea lui (nevrednicie) din v. 27 ca luare de poziie, coroborat cu ideea de culpabilitate din v. 29, fac din mrturia apos-tolului un cuvnt cu greutate, fie c (vinovat) ntlnete genitivul persoanei, fie c se refer la obiectul aciunii, spune Klauck36. Apropierea de mprtanie trebuie s fie precedat de curenia contiinei, fiindc nu ne este iertat a ne atinge de aceste Sfinte Taine avnd n noi pofte necuviincioase, adic pofte trupeti i alte pcate de cpetenie, iar mai important, credinciosul nu trebuie s stea cu nepsare i obrznicie n faa lui Hristos Cel euharistic37.

    Fiindc tot datorit unei astfel de mpotriviri pleac i greeala lui Iuda Iscarioteanul, nevrednicia lui fiind dozat i de dorina trdrii nvtorului su, urmrile mprtirii lui cu maxim nevrednicie din Trupul i Sngele

    34 Nicodim Aghioritul, Deprinderi duhovniceti, trad. de pr. N. Donos, Editura Episcopiei Ortodoxe Alba Iulia, 1995, p. 208.

    35 Sofronie Saharov, Cuvntri Duhovniceti, vol. 1, trad. de ierom. Rafail Noica, Editura Accent Print, Suceava, 2013, pp. 187-188.

    36 Hans-Josef Klauck, Herrenmahl und Hellenistischer Kult. Eine religionsgeschichtliche Untersuchung zum ersten Korintherbrief, coll. Neutestamentliche Abhandlungen, (herausgegeben von Joachim Gnilka), band 15, Aschendorffsche Buchdruckerei, Mnster, Westfalen, 1982, p. 324.

    37 Ioan Hrisostom, Comentariile sau Tlcuirea Epistolei nti ctre Corintheni, trad. de Constantin Fgean, Editura Sofia, Bucureti, 2005, pp. 291-292.

  • 72 Altarul Banatului

    Domnului, fiind soldate cu moartea. De aceea am putea spune c el practic este primul nefericit i primul vinovat care-a atras asupra sa judecata lui Dumnezeu, fcndu-se prin aceasta un typos38 a ceea ce se va ntmpla la Corint, i prin aceasta, a tuturor celor care prin nepsarea lor, mprtindu-se cu nevrednicie, njosesc Trupul i Sngele Domnului, darul nostru cel mai de pre. El este printele tuturor celor mori din punct de vedere spiritual, i care, ca i cum aceasta nu ar fi ndeajuns, mai au i obrznicia s se apropie de Sfntul Potir, nemaiinnd seam de interdicia duhovnicului, de starea lor nepotrivit, ntr-un cuvnt, nemaiinnd seama nici de Mntuitorul Iisus Hristos. Teologia mesajului paulin este evident: cel ce vine spre mprtire, trebuie s se apropie cu maxim reveren i team de Trupul ce urmeaz a fi consumat, ne spune i Sfntul Ambrozie39, pentru c n cazul celor din Corint, amintete Pavel (11: 17), ntlnirile lor erau mai mult distructive dect con-structive40. Cine mnnc Trupul euharistic cu vrednicie, trece dincolo de moarte, ea nemaiputndu-i devora viaa41, ns n cazul iscarioteanului, n loc s nving el moartea consumnd pinea vieii (Ioan 6: 48), moartea l mnnc pe el (Ioan 13: 27)42 datorit nevredniciei sale. i aceasta, spune Olivier Clment, pentru c sngele nostru necurat unindu-se cu Sngele cel sfnt, poate cauza moartea43. Despre aceast tain a unirii vorbete i Nellas44 interpretndu-l pe Sfntul Nicolae Cabasila, ns mutnd accentul pe ideea Euharistiei ca prefigurare a evenimentului viitor al recapitulrii noastre n Hristos. Tocmai datorit acestei intenii a lui Hristos de-a ne replmdi n

    38 Vasile Mihoc, Sensul tipic al Vechiului Testament dup 1 Corinteni 10, 1-11, n Mitropolia Ardealului, nr. 4-6, 1976, p. 274; Idem, Tipologia ca metod de interpretare cretin a Vechiului Testament, n Altarul Banatului, nr. 7-9, 1997, p. 31.

    39 Gerald Bray, 1-2Corinthians, col. Ancient Christian Commentary on Scripture, (Thomas C.Oden, ed.), vol. VII, InterVarsity Press, Downers Grove, Illinois, 1999, p. 115.

    40 Bradley B.Blue, The House Church at Corinth and the Lords Supper: Famine, Food Supply and the Present Distress, in Criswell Theological Review, vol. 5, nr. 2/1991, p. 226.

    41 Andr Scrima, Timpul Rugului Aprins, Editura Humanitas, Bucuresti, 2012, p. 115.42 nainte de aceasta, Domnul i dduse deja cinstea cea mai mare lui Iuda de a-i spla picioarele,

    iar prin chemarea la mprtire, Iisus l chem pentru ultima oar pe iscariotean de partea milostivirii dumnezeieti; ns acesta, mistuit de cea mai neagr decizie, refuz categoric s ias din sine, din egocentrismul caracteristic, nchizndu-i inima n faa chemrii divine, i fcndu-se astfel omul satanei. Idem, Comentariu integral la Evanghelia dup Ioan, trad. de Monica Broteanu i Anca Manolescu, Editura Humanitas, Bucureti, 2008, pp. 185-186.

    43 Olivier Clment, Trupul morii i al slavei. Scurt introducere la o teopoetic a trupului, trad. de Eugenia Vlad, Editura Christiana, Bucureti, 1996, p. 34.

    44 Panayotis Nellas, Hristos, Dreptatea lui Dumnezeu i ndreptarea noastr pentru o sote-riologie ortodox, trad. de prof. Ioan Ic sr., Editura Deisis, Sibiu, 2012, p. 151: n celebrarea Tainelor, Hristos i face proprii simurile noastre, se amestec i contopete n mod deplin i real cu toate funciile noastre psihosomatice. Iar n aceast amestecare natural i sub nrurirea foarte eficient a Trupului Su nviat, nnoiete, replmdete, i preschimb toate funciile noastre psi-hosomatice n funcii ale propriului Su Trup.

  • 73Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    structura noastr ontologic prin consumarea Trupului i Sngelui Su, survin pedepsele de ordin paliativ pentru cei care, din ignoran se mprtesc cu nepsare, n baza unui climax stereotipic.

    Cercetrile arat c Sfntul Pavel este dominat de dou tendine diferite n alctuirea acestui material: pe de o parte de latura social a problemelor din Biseric45 (vv. 20-22; 33-34), iar pe de alt parte de dimensiunea sacramental (23-32)46. Pentru c o mas n centrul istoriei i nvluit n pacea unui amurg oriental, spune Ion Buga47, hrana obinuit era un pretext care conducea spre un Dincolo, gesturi obinuite devenind simboluri i ritual, ntr-o discreie sacramental. Pentru c spune Sfntul Ciprian, preotul este imitatorul lui Hristos, cel ce imit ceea ce Hristos a svrit n seara Cinei de Tain, oferind celor prezeni n mod tainic pe nsui Iisus Hristos48. Sfntul Pavel nu putea s se gndeasc la altceva cnd scrie acestea, dect la nvtura Tradiiei i la descoperirea direct din partea lui Hristos (11: 23), eclesiologia paulin fiind de fapt o extensie a nvturii Bisericii, a kerigmei apostolice, modelat de realitile practice ale Bisericii49. C Sfntul Pavel ofer o dimensiune sacramental Cinei Domnului, vedem i din reacia sa mpotriva celor bogai i nevrednici, care prin faptele lor ofenseaz Trupul ( v. 29) lui Hristos50, iar cu ocazia aceasta spulbernd i eventualele confuzii prin care unii confundau Euharistia cu o simpl mas51. C nu este doar o simpl mas, ne-o spune i Sfntul Iustin, subliniind faptul c, acestea nu le consumm ca pe-o mncare i-o butur comun, ci n modul n care am nvat de la Hristos, hrana euha-ristic vine de la El datorit unui cuvnt de rugciune, hrnind sngele i trupul nostru, fiindc Iisus Trup S-a fcut52.

    45 De menionat aici faptul c, acest conflict nu se consum ntre persoana Sfntului Pavel i credincioii din Corint, ci el este obiectul disputelor doar a celor din Biseric, Pavel intervenind doar pentru a calma spiritele ncinse. Vezi Luise Schottroff, Holiness and Justice: Exegetical Comments on 1 Corinthians 11: 17-34, in Journal for the Study of the New Testament, vol. 79, January 2001, p. 52.

    46 Suzanne Watts Henderson, If Anyone Hungers...: An Integrated Reading of 1 Cor. 11: 17-34, in New Testament Studies, vol. 48, nr. 2/2002, p. 197.

    47 Ion Buga, Teologia Cinei de Tain, Editura Sfntul Gheorghe-Vechi, Bucureti, 1998, p. 9.48 Robert M.Adamson, The Christian Doctrine of the Lords Supper, T.&T. Clark, Edinburgh,

    1905, p. 37.49 James D.G. Dunn, The Theology of Paul the Apostle, William B.Eerdmans Publishing

    Company, Grand Rapids, Michigan, 1998, pp. 600-601; Ernest Renan, Saint Paul, translated by Ingersoll Lockwood, G.W. Carleton Publisher, Paris, 1899, pp. 145-153.

    50 Gnther Bornkamm, Pablo de Tarso, trad. Mario Sala y Jos M.Vigil, Ediciones Sigueme, Salamanca, 1978, pp. 116-117.

    51 Arthur Darby Nock, Sfntul Pavel, trad. de Ctlina Gaidu, Editura Herald, Bucureti, 2011, p. 160.

    52 Charles Munier, Justin, Apologie pour les chrtiens, coll. Sources Chrtiennes, vol. 507, Les ditions du Cerf, Paris, 2006, p. 162-163.

  • 74 Altarul Banatului

    Sfntul Pavel, avnd n minte dimensiunea fpturii celei noi, i a omului duhovnicesc ntru care locuiete Hristos (Coloseni 1: 27; Romani 8: 10; 2 Corinteni 13: 5), i ndeamn pe acetia, care erau nc trupeti n manifestrile lor, s se cerceteze pe ei nii, lsndu-L astfel pe Hristos, s fie principiul formativ al existenei lor53. Aceasta printr-un contrast evident: artndu-le ct de serios este Dumnezeu cu privire la Sfnta Euharistie, n primul rnd El protejeaz masa de cei care se apropie ntr-un mod neadecvat, n al doilea rnd, Hristos va orchestra nsui disciplina dac va fi nevoie, iar nu n ultimul rnd, se accentueaz existena acelei practici corporatiste, evideniat prin comuniunea iubirii din jurul Sfintei Euharistii54.

    Expresia (mnnc i bea fr a discerne Trupul55) din v. 29, restaureaz sensul de vinovie, punctnd adevrata problem a corintenilor: ignorana i indiferena fa de Sfnta Euharistie i implicit de caracterul ei sacrificial. Exegeti ca Lietzmann i Kmmel56 vd n schimb textul sub o lentil diferit: ei resping perspectiva unei diferenieri clare ntre mncarea fireasc i cea sacramental, referindu-se strict la comunitate; de aceea, vd n expresia (fr a discerne Trupul) faptul c aceti corinteni, au uitat ce semnific tocmai datorit comportamentului lor neglijent i duplicitar. Aceast perspectiv poate fi luat de bun augur, ns la o atent problematizare, observm c ea nu este complet, ndemnul aposto-lului este elocvent: corintenii trebuiau mai nti s diferenieze pinea i vinul de la ospee, de pinea i vinul euharistic, pe care din pcate, le consumau cu nevrednicie. Iar aceasta tocmai datorit lipsei acestui exerciiu, de aceea nu este

    53 Nicolae Mladin, Hristos viaa noastr. Asceza i mistica paulin, ediia a II-a, Editura Deisis, Sibiu, 2012, pp. 64-65.

    54 J.Ayodeji Adewuya, Revisiting 1 Corinthians 11: 27-34: Pauls Discussion of the Lords Supper and African Meals, in Journal for the Study of the New Testament, vol. 30, September 2007, p. 101.

    55 Unii cercettori, pe lng sensul prim al termenului (Trupul lui Hristos), vd i o imagine a comunitii Bisericii, acest subliniind i-o dimensiune social. Aadar, cel ce pctuiete fa de Trupul euharistic, pctuiete i fa de comunitatea din care face parte. Vezi Victor Gunel, Le Corps et le Corps du Christ dans la Premire ptre aux Corinthiens, coll. Lectio Divina, vol. 114, Les ditions du Cerf, Paris, 1983, p. 94. Fr ndoial c experiena de pe drumul Damascului i-a oferit Sfntului Pavel o viziune nou: Biserica este o instituie teandric, ea este trupul lui Hristos, iar acest trup se arat de asemenea n taina pinii i a vinului (10: 16-17), tocmai de aceea pctuind fa de fratele tu, pctuieti de fapt fa de Biseric, ns lucrurile nu se opresc aici, pctuind fa de Biseric, n realitate pctuieti fa de Hristos. Iar n cazul corintenilor, cei care pctuiesc fa de trupul i sngele Domnului, sunt bogaii, dispreuindu-i pe fraii lor cei situai pe-o scar mai modest n ierarhia social. Vezi David K.Lowery, I Corinthians, vol. 2, in The Bible Knowledge Commentary: An Exposition of the scriptures, (J.F. Walvoord, R.B. Zuck, eds.), Victor Books, Wheaton, Illinois, 1983, p. 532.

    56 H.Lietzmann, W.G. Kmmel, An die Korinther, 4th edition, in coll. Handbuch zum Neuen Testament, band 9, (herausgegeben von Hans Lietzmann), Mohr Siebeck Verlag, Tbingen, 1949, p. 186.

  • 75Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    la ntmplare introdus pericopa (11: 23-27) de ctre Sfntul Pavel n discursul su. n sensul acesta, ei trebuie s recunoasc ceea ce difereniaz de fapt hrana obinuit de cea euharistic, urmrind unicitatea lui Hristos, Care Se difereniaz de toi ceilali, prin faptul c Se druiete ca jertf de mpcare; participarea la Cina Domnului prin identificarea fiecruia n parte cu Moartea i nvierea Sa, susine Thiselton57, va produce transfigurarea corintenilor dup modelul Hristos, aceasta fiind de fapt cea de-a doua int a Sfntului Pavel.

    Aceti ignorani atrgeau prin comportamentul lor, judecata58 lui Dumnezeu asupra ntregii comuniti, fapt concretizat prin boli, neputine i chiar moarte59. ns repetnd aceleai idei n vv. 31-32, Sfntul Pavel reuete s imprime o turnur pozitiv conceptului de crma: dac ar fi fost puin mai ateni, ar fi evitat aceast judecat a lui Dumnezeu (neputina i moartea), n orice caz, judecata aceasta temporal trebuie acceptat ca o msur pedagogic60, care s-ar putea s-i crue la judecata final (v. 32)61. Ceea ce ar trebui neles prin acest i determin pe specialiti s ofere urmtoarele rspunsuri: construcia paulin ne ndeamn s distingem Trupul Domnului de pinea obinuit62; prin aceast recunoatere a Trupului lui Hristos, prezena Sa mistic revine n intimitatea Bisericii63; n lumina vv. 24-27, ndemnul se refer la constatarea vredniciei n ordine pentru a lua Trupul i Sngele

    57 Anthony C.Thiselton, The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, p. 894.

    58 Acest n concepia cretin primar, era mai mereu amintit cu privire la cei ce practicau imoralitatea, lcomia, sau alte vicii similare (Evrei 13: 4). ns, pstrnd obiectul ndejdii, autorii Noului Testament, cnd vorbesc despre pedeaps, aduc n scen i rsplata ce-i ateapt pe cei drepi, ce va fi oferit de Hristos nsui, pentru c acei ce-L iubesc pe El i-i slujesc cu vrednicie, vor fi rspltii prin faptul c-i vor vedea slava. Vezi M.A. Seifrid, Judgment, in Dictionary of the Later New Testament & Its Developments, (Ralph P.Martin, Peter H.Davids, eds.), InterVarsity Press, Downers Grove, Illinois, 1997, p. 623; Leo G.Perdue, The Blackwell Companion to the Hebrew Bible, Blackwell Publishers, Oxford, 2001, p. 243; Henri Cazelles, A Propos de quelques textes difficiles relatifs la justice de Dieu dans lAncien Testament, in Revue biblique(RB), no.2, Paris, 1951, p. 169.

    59 C.K. Barrett, A Commentary on the First Epistle to the Corinthians, Harper&Row, New York, 1968, p. 275.

    60 Richard A.Horsley, 1 Corinthians, coll. Abingdon New Testament Commentaries, (Victor Paul Furnish, ed.), Abingdon Press, Nashville, 1998, pp. 162-163.

    61 Aceast idee este una constant n gndirea Sfntului Pavel, spre exemplu n problema incestuosului (5: 1-5) l las pe desfrnat prad chinurilor satanei, n vederea dobndirii mntuirii prin suferin. A se vedea mai multe n Charles Hodge, An Exposition of the First Epistle to the Corinthians, Robert Carter&Brothers, New York, 1874, pp. 80-86.

    62 J.Weiss, Der Erste Korintherbrief, Vandenhoeck&Ruprecht, Gttingen, 1977, p. 291.63 J.Kremer, Der erste Brief an die Korinther bersetzt und erklrt, coll. Regensburger Neues

    Testament, (herausgegeben von Alfred Wikenhauser und Otto Kuss), Verlag Friedrich Pustet, Regensburgh, 1997, p. 253.

  • 76 Altarul Banatului

    Domnului cu destoinicie64. Aceasta din urm pare a fi cea mai potrivit din punct de vedere contextual.

    Din acest context, deducem urmtoarele: pentru a lua Cina Domnului cu vrednicie, respectiv ntru sntatea i mntuirea sufletului, toi cretinii, att cei bogai ct i cei sraci, trebuie s fie una ntru Hristos, ndeobte binecuvntai, i nu n ultimul rnd, s adopte un comportament corespunztor chemrii lor de fii ai lui Dumnezeu.65

    Prin construcia Sfntul Pavel arat deznodmntul dureros al aciunilor duplicitare i iresponsabile: (bolnavi); (nepu-tincioi) i (au murit), despre aceast ultim consecin, Schneider66 spune c este doar o metafor paulin pentru a descrie letargia unora, ea nu trebuie nicidecum neleas cu sensul de moarte fizic. Alii ns, refcnd sinap-sele necesare cu v. 29, concluzioneaz c aici este vorba despre infirmiti fizice i chiar moarte trupeasc67; perspectiv creia tindem s-i oferim credit.

    Prin urmare, Sfnta Euharistie poate deveni o posibil cauz a bolilor i slbiciunilor noastre, pentru unii ea poate genera chiar moartea, atta timp ct ne apropiem cu nesimire i fr spovedanie de Sfntul Potir. Neglijnd asprul proces de contiin impus, lund Trupul i Sngele Domnului lipsii fiind de vrednicia pe care doar printele duhovnic o poate constata la modul cel mai obiectiv, nu facem altceva dect s ntindem i noi spre Sfntul Potir (Matei 26: 23), bucata trupului nostru mucat de patimi, lsnd ua deschis astfel, stpnirii diavolului (Ioan 13: 27), care va ti s ne suspende cu o legtur de frnghie, deasupra gheenei.

    Concluzii

    Dezordinea despre care textul paulin ne vorbete, este generat de atitudinea celor nstrii, care plini de emfaz i nesocotea pe cei mai puini bogai dintre ei, cinnd mncruri alese, cu mult timp naintea sosirii acestora n Biseric, i care dup ce se mbuibau de carne i vin, se apropiau cu nevrednicie de Sfnta Euharistie.

    Problema principal a acestora era nepsarea i ignorana fa de Trupul i Sngele Domnului, pe care le considerau o hran obinuit, prozaic, atrgnd prin gestul acesta judecata lui Dumnezeu peste ntreaga comunitate.

    64 Anthony C.Thiselton, The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, p. 893; C.K. Barrett, A Commentary on the First Epistle to the Corinthians, p. 275.

    65 D.E. Garland, 1 Corinthians, Baker Academic, Grand Rapids, Michigan, 2003, p. 551. 66 S.Schneider, Glaubensmngel in Korinth. Eine neue Deutung der Schwachen, Kranken,

    Schlafenden in 1 Kor. 11: 30, in Filologia Neotestamentaria, vol 9, 1996, pp. 16-19.67 E.B. Allo, Saint Paul. Premire ptre aux Corinthiens, coll. Etudes Bibliques, Paris, 1934,

    p. 283.

  • 77Problema Sfintei Euharistii n Biserica din Corint

    n aceste condiii, Sfntul Pavel le poruncete s-i fac un aspru proces de contiin, i numai dup ce osnda forului interior se stinge, s se mprteasc, cci altfel, consumnd Trupul i Sngele Domnului Iisus Hristos cu nevrednicie, se vor mbolnvi, vor ajunge neputincioi, iar muli dintre ei i vor grbi moartea.

    Teologia Cinei Domnului ce transpare din problema dezbtut de marele apostol n ansamblul ei, se nscrie pe linia unor patru mari direcii: Cina Domnului este o mas de pomenire, n amintirea patimilor i a morii lui Iisus68, porunc clar dat de Mntuitorul n seara Cinei de Tain (Luca 22: 19; 1 Corinteni 11: 23-26); Cina Domnului este noul legmnt ce face referire la Sngele Domnului vrsat pe Cruce, context n care Hristos este gazda mesei asigurnd comuniunea n chipul Pinii i a Vinului; Cina Domnului este cuvntul de mulumire adus de credincioii Bisericii Capului ei Hristos (Efeseni 1: 22-23) pentru c mul-umirea ctigat prin Jertfa de la Golgota ct i comuniunea legmntului nche-iat cu Dumnezeu, se afl n Sfnta Euharistie; nu n ultimul rnd, Cina Domnului este o mas festiv, celebrarea Euharistiei se deruleaz n cadrele oferite de Sfnta Liturghie, care actualizeaz masa de pomenire, a legmntului, a dragostei, a comuniunii, a mulumirii i a ndejdii eshatologice.

    Opernd cu toate aceste date, nu ne vom grbi niciodat spre Sfntul Potir ct timp inima ne osndete, fiindc de vrednicia noastr atrn att sntatea ct i viaa noastr, dar nu numai a noastr, ci a ntregii comuniti mrturisitoare.

    68 Jakob J.Petuchowski, Do this in Remembrance of Me (I Cor. 11: 24), in Journal of Biblical Literature, vol. 76, nr. 4, december 1957, pp. 294-295.


Recommended