+ All Categories
Home > Documents > Principii compozitionale - Anuar

Principii compozitionale - Anuar

Date post: 06-Jul-2015
Category:
Upload: palademih
View: 579 times
Download: 17 times
Share this document with a friend

of 37

Transcript

PATRIARHIA ROMN

UNIVERSITATEA DIN BUCURETI

Anuarul Facult ii de Teologie Ortodox Patriarhul Justiniananul universitar 2008-2009

Tip rit cu binecuvntarea Preafericitului P rinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne

Decan Pr. Prof. Dr. tefan BUCHIU

EDITURA UNIVERSIT

II DIN BUCURETI

(Anul IX) 2009

Mihaela PALADE

PRINCIPII COMPOZI IONALE SPECIFICE ICONOGRAFIEI ORTODOXEKeywords: unity in diversity, icon, unity, centrality, equilibrium, symmetric, harmony. Studiul de fa i propune s puncteze cteva aspecte legate de un domeniu al esteticii artelor plastice, cel al compozi iei, o ncercare de eviden iere a specificit ii iconografiei ortodoxe. Avnd n vedere ncadrarea icoanei n lumea sacrului, principiile ce se cuvin a fi respectate reprezint aplicarea n planul organiz rii compozi ionale a conceptelor estetice dar i a celor dogmatice, teologice, morale, spirituale, indestructibil legate de via a icoanei. Ele nu trebuie confundate cu traseele compozi ionale, cu acea geometrie secret a pictorilor. Dintre principiile compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe esen iale sunt: unitatea, centralitatea, echilibrul, simetria i armonia.

Din punctul de vedere al normelor artistice, o abordare superficial ar putea conduce c tre p rerea c icoana nu se deosebete major de orice alt oper pictural , conceptele estetice i modalit ile tehnice de realizare fiind similare: relativ aceeai materialitate, aceleai cerin e estetice, acelai final artistic ce se ncadreaz n sfera frumosului. ns o analiz profund a celor dou forme de manifestare a vizibilului n art conduce inevitabil c tre concluzia c icoana, prin faptul c este ncadrat prin ns i sensul ei de a fi n lumea sacrului, n anumite aspecte, se deosebete radical de arta ce r mne doar la nivelul religiosului i, cu att mai mult, de cea profan . Studiul de fa i propune s puncteze cteva aspecte legate de un domeniu al esteticii artelor plastice, cel al compozi iei, domeniu l sat adesea n plan secund de studiile dedicate culorii sau desenului. Nu poate fi o abordare exhaustiv , ci doar o ncercare de eviden iere a ctorva principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe.

Definirea compozi ieiConform dic ionarelor, compozi ia reprezint : 1. Totalitatea elementelor care alc tuiesc o unitate; structur , compunere, alc tuire. 2.

754

Mihaela PALADE

Oper , bucat , compunere artistic , n special muzical ; studiul regulilor de compunere a unei buc i muzicale; totalitatea cunotin elor muzicale care permite compozitorului s se exprime ntr-o form artistic . 3. Felul n care sunt dispuse elementele imaginii ntr-un tablou, astfel nct s se echilibreze ntre ele; gen de pictur , de sculptur , de desen reprezentnd personaje n ac iune. 4. Joc al unui actor care interpreteaz un rol bazndu-se n primul rnd pe tr s turile distinctive ale personajului respectiv. 5. Exerci iu colar constnd n dezvoltarea n scris a unei teme cu caracter literar date de profesor; compunere1. Termenul provine din limba latin , n vechime compositio, onis nsemnnd 1. ornduire, combinare, mbinare, al turare (ordo est compositio renum=ordinea este o ornduire a lucrurilor; compositio sonorum=mbinare de sunete; compositio gladiatorum=punerea fa n fa a gladiatorilor; 2. n elegere, mp care (auctor compositionis=autorul mp c rii). Compositor era cel care ornduiete; alc tuitor, iar compositus nsemna aranjat, convenit, dar i bine ornduit, regulat, ngrijit (compositior pugna=o lupt mai regulat ), precum i potolit, calm (mare compositum=mare potolit )2. n domeniul artelor plastice, mai precis n pictur , no iunea de compositio a fost definit de teoreticianul italian Leon Battista Alberti, autorul tratatului Despre pictur (1435), n care el consider ctabloul se aseam n unei fraze n care p r ile componente sunt distribuite i ierarhizate n scopul ob inerii frumuse ii discursului. Compozi ia pune n valoare unele personaje i motive i le estompeaz pe altele; face distinc ie ntre planurile din adncime i cele apropiate (perspectiva); creeaz echilibru (simetrie) sau asimetrii care dau impresia de armonie, sau dimpotriv , de tensiuni i instabilitate3.

n prezent, compozi ia desemneaz ansamblul mijloacelor, grafice mai degrab dect cromatice, prin care artistul i organizeaz sau i ordoneaz pictura4, constituind un atribut esen ial al acesteia. n func ie de domeniul estetic de exprimare, putem avea compozi ii artistice, literare sau muzicale. O compozi ie artistic difer de orice alt compozi ie prin aceea c este ounitate n diversitate, dar de fiecare dat cu un caracter particular care-i este absolut propriu. Din cauza acestui fapt, odat ncheiat , opera de art nu mai poate fi nici completat , nici corectat i nici lipsit de unele din mem-

Dic ionarul explicativ al limbii romne, Ed. Univers enciclopedic, Bucureti, 1998, p. 204. 2 Gh. GU U, Dic ionar latin-romn, Ed. tiin ific , Bucureti, 1993, p. 91. 3 Nadeije LANEYRIE-DAGEN, Pictura, secrete i dezv luiri, traducere de Denia Mateescu, Ed. Enciclopedia RAO, Bucureti, 2004, p. 58. 4 N. LANEYRIE-DAGEN, Pictura, secrete i dezv luiri, p. 58.

1

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxebrele sale; ea nu poate s fie nici copiat , ea este original , entitate autonom i concret 5, prezen unic pe scena artei.

755

Aadar, compozi ia reprezintunitatea formelor (semne iconice sau abstracte) i a spa iilor (intervalelor) dintre ele ob inut aparent spontan, pe baza unei idei plastice de dispunere ordonare, n func ie de o anumit ntindere spa ial (cu dou sau trei dimensiuni), de poten ele expresive ale materialelor (structur , cromatic etc.), de instrumentele i procedeele tehnice ntrebuin ate, de sensibilitatea artistic , de nivelul profesionaliz rii artistului privind gramatica mijloacelor de expresie (de limbaj) i tehnice, de cultura vizual i, implicit, de dota ia i inteligen a sa plastic topologic sau tensional 6.

Rolul compozi iei este acela de a atrage aten ia asupra imaginii reproduse, de a crea o stare, de a induce un sentiment, dar i de a mbog i tema cu noi semnifica ii.

Interdependen a icoan compozi ieDup tematic , ca lucrare de art ce nf ieaz personaje reunite printro ac iune comun , compozi ia poate fi istoric , mitologic , religioas , alegoric , simbolic sau de gen7. Fiecare dintre aceste tipuri i-a stabilit de-a lungul timpului nite principii care pot fi general valabile sau pot fi aplicabile ntr-o m sur mai mic sau mai mare doar unui anume tip de compozi ie, principii care in de genul tematic abordat, stilul artistic sau coala n care se ncadreaz istoric opera i, nu n ultimul rnd, de personalitatea artistului. Dintre acestea, cea religioas , prin tematica sa aparte i prin mesajul pe care trebuie s -l transmit , este cea mai pu in deschis interpret rilor personale, f r a r mne ns captiv n lumea repet rii i a aplic rii mecanice a unor abloane compozi ionale. Se cuvine a fi precizat faptul c atributul de religios nu este totuna cu cel de cretin sau sacru, doar acesta din urm putnd fi aplicat icoanei. ntruct compozi ia reprezint modalitatea specific de structurare a elementelor unei opere de art astfel nct s formeze un ansamblu omogen, echilibrat, indestructibil, capabil s transmit privitorului ideea i emo ia artistului8, explic faptul c , n lumea artei, compozi ia este opera unui om i5

Panayotis MICHELIS, Estetica arhitecturii, traducere de Dumitru Matei, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982, p. 214. 6 Ion UAL , Ovidiu B RBULESCU, Dic ionar de art termeni de atelier, Ed. Sigma, Bucureti, 1993, p. 60. 7 Dic ionar de art , vol. I, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995, p. 119. 8 Dic ionar de art , vol. I, p. 119.

756

Mihaela PALADEdepinde de maniera n care acest om dispune elementele compozi iei, f r s nesocoteasc ns nici scopurile obiective ale operei. De aici provine i originalitatea, adic particularitatea ireductibil a operei9, o combina ie unic i irepetabil a celor doi termeni.

Astfel, compozi ia estepersonal . Ea nu apar ine dect artistului capabil, prin mijloacele sale proprii, s descopere n natur cteva direc ii esen iale care i relev legea mic rii ei generale10.

n acest sens, subiectivitatea compozi iei este un fapt unanim recunoscut, mai ales n lumea artei profane. Fapt pentru care, n pictur ,compozi ia este, deci, mai pu in punerea n raport a p r ilor, cum este definit pe scurt, ct punerea n raport a elementelor convertite n mijloace plastice n vederea transmiterii spectatorului a sentimentului sau a emo iei artistului11.

Toate aceste opinii nt resc ideea c , ntr-o lucrare pictural profan sau religioas , modalit ile de rezolvare ale compozi iei depind covritor i n mod direct de personalitatea i de nivelul de preg tire al autorului. Dar, ntro icoan , lucrurile se prezint altfel, ntruct scopul acesteia nu este doar acela de a ob ine o armonie estetic sau de a dezv lui tr irea artistului, ci de a transmite un mesaj precis, cu con inut teologic. Din acest punct de vedere, un atribut universal recunoscut al artei bizantine a fost acela al ncadr rii ei n lumea sacrului:att n dezvoltarea ei timpurie din Orientul Apropiat, ct i n extinderea treptat din lumea mediteranean , arta bizantin a nso it pas cu pas cretinismul i ea trebuie considerat nainte de toate o art religioas . Este cea mai pur form de art religioas pe care a cunoscut-o cretin tatea, fiindc arta gotic a c p tat destul de curnd nuan e umaniste, iar ceea ce este uman nu poate fi pe de-a ntregul divin ori sacru. Arta bizantin este art sacr ...12.

Aceast sacralitate i-a conferit un anume profil estetic, n care elementele componente se metamorfozeaz pe alte coordonate dect cele prezente n lumea artei profane.

9

10

P. MICHELIS, Estetica arhitecturii, p. 214. lie FAURE, Istoria artei, traducere Irina Mavrodin, Ed. Meridiane, Bucureti, 1970, vol. III, p. 171. 11 Ren BERGER, Descoperirea picturii, traducere de Irina Ionescu, Ed. Meridiane, Bucureti, 1975, vol. II, p. 77. 12 Herbert READ, Semnifica ia artei, traducere de D. Mazilu, Ed. Meridiane, Bucureti, 1969, p. 85.

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

757

n general, o compozi ie nu poate fi redus la plasarea unor elemente pe o suprafa n felul n care se asambleazbuc ile unui puzzle (joc de reconstituire a unui ntreg din fragmente decupate), ci ea procedeaz prin metamorfoz . Prima condi ie a limbajului plastic este, dup ea, ca arborii, frunziul, pietrele, intervalele, culorile, s devin forme, toate de aceeai natur , a c ror dispozi ie s fie men inut de o for intern 13.

Iar acest liant, aceast for de coeziune este constituit de nsui mesajul pe care orice pictur , n cazul nostru icoana, l transmite celui care se afl n fa a ei, depinznd nu att de gradul de preg tire estetic al acestuia, ct de nivelul s u de preg tire spiritual . Numai c , pentru ca acest mesaj s poat fi perceput, n primul rnd pictorul iconar ar trebui s fie cel contient de sarcina i de misiunea sa, de faptul c n fa a sa nu se afl doar un suport pictural ce urmeaz a fi umplut, uneori i, din p cate, pn la refuz cu date vizuale, ci un mijloc de dialog ntre lumea cereasc i cea p mnteasc . i n lumea artei profane rolul pictorilor este extrem de important, i aici este ntlnit situa ia n care unii dintre ei nu se achit contiincios, de sarcina asumat . Referindu-se la pictorii de marine, Eugne Delacroix i acuza c , asemenea peisagitilor,vor s arate prea mult tiin i fac portrete de valuri, aa cum peisagitii fac portrete de arbori, de cmpii, de mun i etc. Ei nu sunt preocupa i ndeajuns de efectul tabloului asupra imagina iei, pe care excesul de am nunte, chiar i atunci cnd sunt adev rate, o abate de la spectacolul principal: imensitatea sau profunzimea pe care o anumit art le poate comunica14.

Pe bun dreptate, celebrul artist romantic considera c arta pictorului const n a nu ndrepta aten ia dect asupra a ceea ce este necesar15, adic asupra esen ialului, asupra mesajului ce trebuie transmis cu claritate. Din p cate, i n lumea icoanei se ntlnete des situa ia n care pictorul, ori se pierde ntr-o interpretare personal a subiectului ce trebuie tratat, ori copiaz servil i f r pic de participare afectiv un model preluat de aiurea, uneori neconform cu normele canonice. De regul , atunci cnd apare o nou comand , primul lucru nf ptuit de o mare parte a pictorilor este acela de a studia cu osrdie i mult zel mai toate izvoadele i tipurile iconografice ce au fost realizate de-a lungul timpului, pentru a putea realiza o sintez mul umitoare. Dei icoana nu este realizat nici pentru a duce la bun sfrit un act artistic, nici pentru a satisface ceva vanit i personale mai mult sauR. BERGER, Descoperirea picturii, pp. 76-77. Eugne DELACROIX, Jurnal, traducere, antologie i note de Irina Mavrodin, Ed. Meridiane, Bucureti, 1977, vol. II, p. 113. 15 Eugne DELACROIX, Jurnal, p. 113.14 13

758

Mihaela PALADE

mai pu in mascate n dosul unei religiozit i transparente, pu ini artiti pleac de la ntrebarea cui bono, cu toate c icoana este realizat pentru a se adresa cuiva, pentru a-i transmite acestuia un mesaj unic, pentru a stabili un dialog. Preluarea unui model canonic nu este un lucru condamnabil iar faptul c Tradi ia a re inut i a canonizat anumite forme precise ale icoaneise explic prin necesitatea adecv rii ntre forma i con inutul ei, prin coresponden a des vrit i esen ial ce trebuie s existe ntre icoan i taina celebrat 16.

Dar dei au dobndit putere de lege, aceste forme, ridicate la rangul de canoane, nu l oblig pe adev ratul iconograf la aplicarea lor automat pentru a nu c dea n capcana de a deveni un simplu copiator impersonal al unor modele personale. Majoritatea acestora au fost realizate de iconari care, datorit vie ii duse i a altor considerente, au fost canoniza i, ntruct izvorul icoanelor este identic cu acela al nv turii dogmatice, adic descoperirea dumnezeiasc i, adeseori, revela iile particulare (s.n.). Biserica a canonizat pe unii dintre artitii teologi vizionari, c ci a cuprins opera lor n Sfnta Tradi ie, ca pe o contempla ie care reveleaz aspecte de dincolo de zarea acestei lumi17. Dar ei s-au nvrednicit de aceast cinste tocmai prin modul extrem de personal i duhovnicesc n care i-au asumat sarcina de a-i nmul i talantul cu care au fost nzestra i. Orice iconar autentic are sarcina de a se l sa p truns de subiect, astfel nct chipul transpus pe scndur s fie rodul unei adnci reflec ii duhovniceti18, rodul unui dialog spiritual purtat cu lumea cereasc pe care o transpune n forme artistice. Valoarea oric rei opere de art depinde de adev rul formei i poate c tocmai aici trebuie v zut secretul frumosului, care nu poate fi definit, dar care const nunitatea indisolubil stabilit de c tre artist ntre ceea ce exprim el i felul n care exprim , singurul obiect care merit ntr-adev r s fie descoperit de spectator, c ruia i este dat s fie descoperit de spectator, c ruia i este dat s -i tr iasc descoperirea intrnd ntr-un limbaj ale c rui resurse i semnifica ii le poate mp rt i19.

Or, n acest sens, iconarul este un fel de t lmaci, de interpret al celor spirituale pe care el a avut privilegiul de a le experia, c ci numai n urma acestei tr iri unice i inexprimabile n cuvinte el poate mp rt i i celorlal i, prin mijloacele plastice, experien a personal .Michel QUENOT, Sfid rile icoanei o alt viziune asupra lumii, traducere de Dora Mezdrea, Ed. Sophia, Bucureti, 2004, p. 38. 17 N. CHI ESCU, Pr. Isidor TODORAN, Pr. I. PETREU , Teologia dogmatic i simbolic , Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005, vol. II, p. 152. 18 Michel QUENOT, Sfid rile icoanei..., p. 38. 19 R. BERGER, Descoperirea picturii, vol. III, p. 42.16

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

759

Studiul de fa nu vizeaz prezentarea atributelor i a menirii icoanei n lumea ortodox , n acest sens existnd o bogat literatur de specialitate. Dar n aceast privin a dori doar precizarea unui singur aspect. S-a spus despre icoan c este o fereastr spre absolut, expresiei respective fiindu-i nchinat i o carte20. Dar icoana este mai mult dect o fereastr n dreptul c reia te opreti, ea este o poart prin care se p trunde n mp r ia cerurilor, este adev rat, nu n chip real, ci poten ial. n acest sens, poarta simbolizeazlocul de trecere dintre dou st ri, dintre dou lumi, dintre cunoscut i necunoscut, dintre lumin i ntuneric, dintre bog ie i s r cie. Poarta se deschide spre mister. Dar ea are i o valoare dinamic , psihologic ; c ci ea nu marcheaz doar un prag, ci l i invit pe om s l treac . Poarta este o invita ie spre un alt t rm. Trecerea prin poart este, cel mai adesea n sens simbolic, o trecere de la profan la sacru21.

Astfel, icoana este o poart prin care se trece n lumea rug ciunii, nu prin mijloacele obinuite ntr-o astfel de situa ie, cele ale cuvntului, ci prin cele ce apar in domeniului plastic, nite forme de exprimare cu caracter propriu, ce se adaug rug ciunii rostite.

Principiile compozi ionale specifice iconografiei ortodoxen lupta pe care iconarul o duce pentru a atinge acest deziderat, principiile compozi ionale ce sunt aplicate icoanei reprezint suportul viu, ntemeiat pe considerente spirituale i estetice deopotriv , pe care se sprijin ulterior eafodajul desenului i al culorii. Aceste principii sunt exprimate mai pu in clar n cadrul tratatelor de iconografie, dei ele pot fi citite printre rnduri, n nsui modul de alc tuire al unor compozi ii22. Ele nu trebuie confundate cu traseele compozi ionale, cu acea geometrie secret a pictorilor23, acea arpant , idee sus inut de unii i comb tut de al ii, dar care constituie domeniul predilect de studiu al multor esteticieni i istorici de art . Aa se explic de ce o privire simplist ne-ar face s asimil m compozi ia pictural la geometrie24, fapt care constituie o s r cire evident a mesajului estetic. Dar principiile nu sunt sinonime nici cu schemele de compozi ie sau cu structurile geometrice men ionate, de pild ,20

Michel QUENOT, Icoana, fereastr spre absolut, traducere, prefa i note de Pr. Dr. Vasile R duc , Ed. Enciclopedic , Bucureti, 1993. 21 Jean CHEVALIER i Alain GHEERBRANT, Dic ionar de simboluri, Ed. Artemis, 1995, vol. III, p. 113. 22 Nikolai GUSEV, Mihail DUNAEV, Rafail KARELIN, ndrumar iconografic, Ed. Sophia, Ed. Cartea ortodox , Bucureti, 2007. 23 Charles BOULEAU, Geometria secret a pictorilor, traducere de Denia Mateescu, Ed. Meridiane, Bucureti, 1979. 24 R. BERGER, Descoperirea picturii, vol. II, p. 75.

760

Mihaela PALADE

n manuscrisele ruseti din sec. XVI-XVII i care pot fi reduse la figuri geometrice precum triunghiul, crucea, grila i cercul25. Principiile compozi ionale reprezint aplicarea n planul organiz rii compozi ionale a conceptelor estetice, dar i a celor dogmatice, teologice, morale, spirituale, adesea necunoscute meterului iconar, dar indestructibil legate de via a icoanei. De aceea contientizarea i aplicarea lor este o condi ie sine qua non a ndeplinirii actului creator al pictorului iconar, tr s tura prin care el se diferen iaz net de pictorul profan. Iconograful nu poate fi socotit unartist n n elesul obinuit al termenului, fiindc m iestria lui tehnic ieit din comun, misiunea lui aparte presupun din partea acestuia puterea de a p stra t cerea i, deopotriv , rug ciunea i asceza trupeasc , n vederea treptatei cur iri de patimi. Cei ce nu in seama de aceste cerin e risc s picteze icoane lipsite de suflet, simple imita ii, care desacralizeaz icoana i contribuie o dat n plus la pierderea sfin eniei ei26.

Talentul artistic, chiar genialitatea, nu reprezint o cale sigur c tre lumea icoanei, ci doar c tre aceea a artei. Dei este ncadrat n acest domeniu, icoana nseamn ceva mai mult dect art , de aceea i principiile pe care ea se sprijin apar in deopotriv domeniului artistic i teologic. Dintre ele, esen iale sunt unitatea, centralitatea, echilibrul, simetria i armonia.

UnitateaEste ndeobte recunoscut faptul c marile probleme ale compozi iei suntunitatea i echilibrul, ele fiind asigurate de modul de organizare a spa iului plastic prin subordonare (dominan ) sau prin coordonare ritmic , pornind de la detalii la ansamblu sau invers 27.

De aceea, compozi ia nseamn unitate, ntruct a juxtapune nu nseamn a compune, ci contrariul28, unitatea fiind ceva mai mult dect suma p r ilor componente, ea presupunnd tocmai interrela ionarea acestora. De aceea, ntregul se deosebete de totalitate, c ci

Egon SENDLER, Icoana, chipul nev zutului elemente de teologie, estetic i tehnic , traducere de Ioana Caragiu, Florin Caragiu i monahia Ilie Doini a Teodosia, Ed. Sophia, Bucureti, 2005. 26 Michel QUENOT, Sfid rile icoanei..., p. 31. 27 I. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar de art ..., p. 60. 28 Georges GROMORT, Initiation l'architecture, Flammarion, Paris, 1938, p. 12.

25

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxentregul rezult din suma elementelor care se adaug unul la celelalte n virtutea func iei lor cantitative. n totalitate fiecare element cedeaz o parte din unitatea sa ansamblului i se transform n virtutea func iei sale calitative... Compozi ia are deci ca scop s ordoneze p r ile eterogene ale naturii n elemente omogene ale limbajului, pentru a produce asupra spectatorului sau a cititorului o unitate de impresie29.

761

Organizarea compozi ional include toate acele preocup ri ce vizeazselec ia, propor ionarea, distribuirea i corelarea elementelor, dar nu se reduce la o simpl nsumare a acestora, ci vizeaz crearea unei unit i coerente, n care s-a produs o schimbare calitativ . ntr-o asemenea totalitate diversele p r i constitutive i p streaz identitatea, dar nu mai r mn disparate, ci par reunite printr-o for intern ; ca atare, a elimina un element oarecare dintr-o compozi ie nseamn a o dezechilibra pn la dislocare30.

n acest sens, unitatea compozi iei este direct legat de echilibru i de armonie, ntre ele existnd rela ii clare de interdependen . Compozi ia se realizeaz dup legile clasific rii i subordon rii n scopul de a realiza de fiecare dat unitatea n diversitate, iar aceast unitate organic , de neclintit, particularizeaz compozi ia artistic 31. Dac ea este necesar n planul artei profane, n cadrul icoanei unitatea compozi ional este expresia unit ii Bisericii. Crezul m rturisete una, sfnt , soborniceasc i apostoleasc Biseric , iar aceast Biseric unic este unitar n interiorul ei. Unitatea aceasta este, n primul rnd, ounitate de via , n baza c reia fiecare membru se simte una cu ceilal i, ca tr ind n acelai trup tainic al Domnului, avnd aceeai credin , aceleai tradi ii, aceleai bunuri spirituale... Ea admite o unitate simfonic (s.n.), o unitate de comuniune, o unitate care se mpac cu libertatea i cu mprejur rile variate din diferitele locuri32. Este unitatea de via n acelai Hristos33.

n plan estetic general,dac nu exprim o unitate vie de forme, de culori i de sentimente, compozi ia este un vemnt desuet care nu acoper nimic. Un fruct, un pahar, orice lucru viu, sau nimic, dou tonuri armonios apropiate cap t o valoare etern al turi de marele tablou bine compus, care nu exprim nici o intimitate ntre cel care l-a conceput i lumea inepuizabil a senza iilor i a ideilor34.

R. BERGER, Descoperirea picturii, vol. II, pp. 78-79. Dic ionar de art , vol. I, p. 119. 31 P. MICHELIS, Estetica arhitecturii, p. 214. 32 N. CHI ESCU, Pr. I. TODORAN, Pr. I. PETREU , Teologia..., vol. II, p. 167. 33 Pr. Dumitru ST NILOAE, Teologia dogmatic ortodox , Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1978, vol. II, p. 255. 34 . FAURE, Istoria artei, vol. III, p. 171.30

29

762

Mihaela PAL LADE

n cadrul iconografic, li l ipsa de unitate compozi ional este resim it ca o dezorganizare o rupere a un ii n plan sp e, nit piritual. Aa se ntmpl n pic ctura cu tema nmu irea pinilor, unde dispuner n dou grup a personajelor, ul , rea puri la care se ada aug nerespect tarea perspectiv ierarhice care l prezint pe vei t apostolul din centru ntr-o p postur similar cu cea a Mn ntuitorului , m mpart compozi ia n dou p r i, c par a avea fiecare un su n ce ubiect i un ce entru

propriu, f r l tur unul cu cel lalt sau cu ansamblul. leg u u La modu ideal, fiecare ulelem ment dintr-o oper de art trebuie s fie o component esen ial a semnifica iei reprezenta ionale, func ionale, expresive sau este a etice inten ionate de c tre artist. Tocmai aceast combina ie unificat de elem e mente selec ionate este cea care i furnizeaz operei semnifi ia sa, iar un ob ica bservator ce abordeaz o oper de art trebuie s fie capa s recunoasc faptul c aceste abil elem mente sunt unificate nainte ca el s le poat n elege sa aprecia semnie e au fica i n orice art , un ia. nitatea i semnifica ia sunt strns leg a gate35.

Fapt pen care, n ico ntru onografia ortod , unitatea c dox compozi ional este purt toarea m mesajului unit i Bisericii, mes pe care l re ii saj ealizeaz cu bog gatul vocabular al m mijloacelor plas stice care i stau la dispozi ie. u Aceast unitate, att de necesar n cazul ic coanei, presup pune structurarea ierarhizarea n jurul unu element cat i a ui talizator, fapt care conduce firesc c tre urm tor principiu, ce al centralit i c rul el ii.35 Nathan KNOBLER, Dialogu vizual, traducere de Sorin M rcule ul e escu, Ed. Meridiane, Bucur reti, 1983, vol. I, p 109. p.

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

763

CentralitateaCentrul este unul dintre cele patru simboluri fundamentale, al turi de cerc, cruce i p trat. Din totdeauna, centrul centrelor nu poate fi dect Dumnezeu. Nicolaus Cusanus men iona c polii sferelor coincid cu centrul care este Dumnezeu, El fiind circumferin i centru, El care Se afl pretutindeni i nic ieri, iar Blaise Pascal, citndu-l pe Hermes Trismegistul, considera cDumnezeu este o sfer al c rei centru este peste tot, iar circumferin a niciunde. Ceea ce nseamn c prezen a Sa e universal i nelimitat , c se afl , deci, n centrul invizibil al fiin ei, independent de timp i spa iu36.

n general, centrul este recunoscut ca fiind simbolul vie ii organizatorice, fapt pentru care se poate vorbi deputere central care organizeaz statul i, ntr-un sens superior, universul, evolu ia biologic , ascensiunea spiritual . n acest simbol ntrez rim, subiacent , opozi ia dinamic ntre talme-balmeul haotic, neorganizat, n care eueaz formele mb trnite sau dep ite i de unde nesc formele noi i cosmosul organizat, care reprezint ridicarea spre lumin , organizarea vie i, n cele din urm , geneza spiritului37.

Din punct de vedere psihologic, tendin a centric reprezint atitudinea centrat pe sine, care caracterizeaz viziunea i motiva ia vie ii umane, urmnd ca un fir rou ntreaga existen . Fiecare persoan sau grup social se percepe ca fiind n centrul aten iei i al universului, dei, n final, trebuie s admit c nu este dect un centru printre attea altele38. Exist ns , aa cum am men ionat mai sus, un centru suprem, Dumnezeu, Care polarizeaz ntregul univers, configurndu-l dup o structur central i centrat . Nu ntmpl tor, nc din vechime, s-a considerat c universul sau cosmosul este structurat dup o form circular (cercul fiind locul geometric al punctelor egal dep rtate de un punct, adic de centru). Nu este o noutate faptul c n orice compozi ie, n general, ochiul caut i-i place s se opreasc pe planul din mijloc39. Iar n spa iu simbolismul centrului este mult mai bogat, el putnd fi:x punctul de interferen al celor vii cu cei mor i, n acest sens un mormnt poate fi totodat i un centru, un omphalos al P mntului. J. CHEVALIER i A. GHEERBRANT, Dic ionar de simboluri, vol. I, p. 280. G. DE CHAMPEAUx, S. Dom STERCKX, Introduction au monde des Symboles, Paris, 1966, p. 166. 38 Rudolf ARHEIM, For a centrului vizual un studiu al compozi iei n artele vizuale, traducere de Lumini a Ciocan, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995, p. 24. 39 Denis DIDEROT, Scrieri despre art , Ed. Meridiane, Bucureti, 1967, p. 117.37 36

764

Mihaela PALADEx punctul de jonc iune ntre infern i p mnt. x spa iul hierofanic i, totodat , real. x spa iul de crea ie, prin excelen , singurul n care poate ncepe Creaia40.

n cadrul compozi iei plastice, partea central a c p tat diferite denumiri (centru de interes, centru de aten ie, nod de interes sau nod de tensiune), n toate cazurile el reprezentnd sectorul, forma sau detaliul care sunt subliniate inten ionat prin diverse modalit i, reprezentnd locul sau zona dintr-o compozi ie spre care se ndreapt pentru prima dat privirea, el situndu-se de regul n centrul geometric al compozi iei. ntr-o compozi ie putem avea unul sau mai multe centre de interes, care reprezint punctele nodale ale liniilor de for , locurile c tre care tind celelalte forme41. Centrul de interes poate fi pus n eviden prin: orientarea tuturor elementelor c tre el, aglomerarea n detalii, contrastul cel mai puternic, micarea cea mai accentuat , pata cea mai valorat sau cea mai grizat , culoarea cea mai pur . El reprezint punctul nodal al liniilor de for ale compozi iei, locul c tre care tind celelalte forme, zona care re ine din primul moment aten ia privitorului unei opere de art , putnd fi constituit dintr-un personaj, un obiect sau o alt form culoare. Estesemnalul vizual de interes maxim, care polarizeaz elementele constitutive ale operei, punnd n valoare unitatea ansamblului42, cel care suscit atenia cea mai mare, cel care atrage ochiul n mod irezistibil43.

Dac ntr-un tablou, nodul de tensiune poate coincide cu un punct, n sensul geometric al cuvntului, sau se poate g si ntr-un spa iu vid n aparen 44, ntr-o icoan centrul de interes este constituit ntotdeauna de o prezen sacr , nu de un spa iu gol. n orice situa ie, centrul de echilibru constituie o baz solid a compozi iei. De-a lungul secolelor i n majoritatea culturilor,pozi ia central a fost folosit pentru a da expresie perceptibil divinului sau altor for e supranaturale. Zeul, sfntul, monarhul s l luiesc deasupra mbrncelilor i zmuciturilor gloatei nv lm ite. Ei se afl n afara dimensiunii temporale, imobili, de nezdruncinat. Privind la un astfel de aranjament spa ial, se poate observa c pozi ia central este unica aflat n repaus, n timp ce toate celelalte tind n vreo direc ie anume45.

Mircea ELIADE, Tratat de istorie a religiilor, traducere de Mariana Noica, Edit. Humanitas, Bucureti, 1992, p. 345. 41 I. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar..., p. 52. 42 Dic ionar de art , vol. I, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995, p. 101. 43 R. BERGER, Descoperirea picturii, vol. II, p. 89. 44 R. BERGER, Descoperirea picturii, vol. II, pp. 90-91. 45 Rudolf ARHEIM, For a centrului..., pp. 129-130.

40

Principii compozi ionale specif iconografiei ortodoxe fice

765

Astfel, p pozi ia central este folosit de artist pentru a sublinia c se u t poate de clar c parte a com care mpozi iei este c mai importa . cea ant Un caz clasic de res spectare a cen ntralit ii o nt tlnim n icoa anele reprezentnd Soborul ngere esc, n care M Mntuitorul este prezent n cen ntru, polariznd nt treaga compozi ie n jurul S u i pictat n m mandorla care, prin forma sa circular , subliniaz acest atribut suprem, de st z t tabilitate i odi , ihn de izvor din c care pleac toat totodat i i te, int c tre care s ndreapt . La fel se i n icoana c Soborul Sfin ilor Apostoli n centru se af pictat Bise cu n fl erica, zidit pe teme Hristos i p propov dui apostolilor. elia prin irea .

766

Mihaela PAL LADE

n cazul n care avem m multe centr de interes, u mai re unul poate fi major, celelalte min nore, subordon nate acestuia. De pild , n icoana n l rii n Domnului, su prezente d unt dou planuri, c ceresc i cel terestru, fie cel ecare dintre ele avn propriul s u centru de inter n cel super Iisus Hristo n nd res, rior os mandorla, nto otdeauna de for circular , i n cel inferio Maica Domn rm iar or nului (nconjurat d ngerii n ve de eminte albe, c care o pun n e eviden ), icoa a an Bisericii. Amb centre sun amplasate pe axa de simetrie care, n acest caz, bele nt e simbolizeaz bra ul vertical al crucii, cel p care Dumne pe ezeu S-a pogor la rt om pentru ca pe om s -l fac dumnezeu.

Respecta area acestui pr rincipiu al cen ntralit ii este necesar avnd n vedere semni ifica iile sale lumea teolo n ogic . De parte central sau de ea u partea din mij ijloc se vorbet nc din Ca te artea Facerii: i a f cut Dom mnul Dumnezeu s r sar din p mnt tot soiul de pomi, pl c i la vedere cu cu i roade bune d mncat; iar n mijlocul ra de aiului era pom vie ii i po mul omul cunotin ei binelui i r ului (Fac. II, 9). n timpu vechiului Isra Dumnezeu a locuit n mij ul ael, jlocul acestuia, dei ei s-au ndoit de aceasta: D aceea s-a pu locului acelu numele: Masa i De us uia Meriba, pentr c acolo c ru rtiser fiii lui Israel i pent c ispitiser pe tru Domnul, zic nd: Este, oar Domnul n mijlocul nostr sau nu? (Ie. re, ru XVII,7). Iar d despre cort se m ioneaz n numeroase locuri faptul c e se men n el

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

767

afla n mijlocul poporului ales: i voi locui n mijlocul fiilor lui Israel i le voi fi Dumnezeu; i vor cunoate c Eu, Domnul, sunt Dumnezeul lor, Cel ce i-am scos din p mntul Egiptului, ca s locuiesc n mijlocul lor i s le fiu Dumnezeu! (Ie. XXIX, 46); Voi aeza locaul Meu n mijlocul vostru i sufletul Meu nu se va scrbi de voi (Lev. XXVI, 11); i vor spune locuitorilor p mntului acestuia, care au auzit, c Tu, Doamne, Te afli n mijlocul poporului acestuia i Tu, Doamne, le dai s Te vad fa c tre fa , i c Tu mergi naintea lor, ziua n stlp de nor i noaptea n stlp de foc (Num. XIV, 14); S nu spurca i p mntul pe care tr i i i n mijlocul c ruia locuiesc Eu; c ci Eu, Domnul, locuiesc ntre fiii lui Israel (Num. XXXV, 34). Iar n Noul Testament, Mntuitorul a precizat faptul c El se afl tot n mijlocul poporului: C unde sunt doi sau trei, aduna i n numele Meu, acolo sunt i Eu n mijlocul lor (Mt. XVIII, 20); C ci cine este mai mare: cel care st la mas , sau cel care slujete? Oare, nu cel ce st la mas ? Iar Eu, n mijlocul vostru, sunt ca unul ce slujete (Lc. XXII, 27). Ct despre Golgota, se spune c ar fi situat n centrul p mntului, motiv pentru care acolo, n Ierusalim, se afl buricul p mntului. De aceea, n unele biserici, apare figurat n pardoseal ombilicul, printr-un mare cerc sau oval, diferit la culoare de restul pavimentului. Simbolizeaz centrul, dup cum ombilicul p mntului este situat, conform tradi iei, n Sfntul Mormnt de la Ierusalim46. Muntele Tabor, cel pe care a avut loc Schimbarea la fa , al putea deriva din tabb r, adic omphalos, buric, iar muntele Garizim mai era numit i ombilicul p mntului. Se mai spune c , n timpul solsti iului de var , soarele nu face umbr la Fntna lui Iacob, situat n apropierea localit ii Garizim. n general, exist o tendin c tre marcarea centralit ii, n acest sens, Omphalos-ul fiind considerat buricul p mntului, adic Centrul universului. Dac p catul a condus c tre risipire i nstr inare de Dumnezeu, R scump rarea adus de Hristos le-a readus pe toate la unitate, putndu-se vorbi de o turm i un P stor (In. X, 16). De aceea ndemna Clement Alexandrinul:s ne gr bim ca s ne adun m ntr-o singur dragoste, potrivit unirii fiin ei unice. Pentru c ni se face bine, s urm rim i noi la fel unirea, c utnd unitatea cea bun . Iar cnd unirea multora ajunge prin multe i felurite glasuri o armonie dumnezeiasc , atunci unirea aceasta este o simfonie, pentru c ascult de un singur conduc tor, de un singur dasc l, de Cuvntul... (Protreptic, IX, 88, 2-3)47.

46

Lon SPRINK, L'art sacr en Occident et en Orient Essai d'une synthse, Lyon, 1962, p. 58. 47 CLEMENT ALEXANDRINUL, Cuvnt de ndemn c tre elini (Protrepticul), n vol. Scrieri, traducere, note i indici de Pr. D. Fecioru, n: P rin i i Scriitori Biseri-

768

Mihaela PAL LADE

Acestea constituie tot attea motive pentru care ce entralitatea poa fi ate considerat un principiu de b n baz al iconogr rafiei ortodoxe, chiar dac cen ntrul de interes este din punct de vedere vizual, o mic pat d culoare. Aa este e, e , de cazul icoanei cu ntmpinar Domnului, n care Iisus H rea Hristos, prin n i ns respectarea re ealit ii istorice este pictat pru mic, dar pr dispunerea s n e unc, rin sa centrul compo iei subliniaz faptul c El este Alfa i O ozi z Omega, nceput i tul sfritul (Apo I, 8; XXI, 6 oc. 6).

Aadar, respectarea sau dimpotriv , ignorarea cent u, tralit ii poate avea consecin e po ozitive sau nega ative n percepe erea mesajului teologic. De p pild , problematic este scena Bot tezului, n care de o parte i d alta a Domn de nului Iisus Hristos se afl , n dre eapta Sa, Sf. Io Botez torul, iar n stnga un oan a, grup mai mult sau mai pu in numeros de ng t geri. Acest de ezechilibru al nu rului de pe um ersoane, la o ana aliz superficia , a al condus c tre varianta n care Mntuito e orul nu este aezat n cen ntrul compozi iei, c undeva nsp Sfntul Ioan pentru a put echilibra vi ci pre n, tea izual raportul de pe ersoane i a ofer ngerilor un s iu mai larg de desf urare (aa ri spa cum se prezi int icoana lui Teofan Creta i anul considerat model canonic). t Numai c , n aceast situa ie este tirbit vizual ns i dem e, mnitatea de mp rat p al lumii a lui Hristos, El n i nemaifiind n centru, ci amplasat undeva, n ntr-o rilor. Ct de p gubitoare este aceast variant se parte, pentru a face loc nger t poate sesiza atunci cnd icoana men iona este comparat cu cea a unui at Botez n care Hristos mp ratul se afl n mijlocul comp n pozi iei, aa cum n m realitate El se afl n mijlo ocul crea iei S Sale, El fiind c n jurul C ruia cel graviteaz toa temeiul i sensul existen ei lor. ate,ceti 4, Ed Institutului Bibli i de Misiune al Bisericii Ortodox Romne, 1982, d. ic l xe p. 140.

Principii compozi ionale specif iconografiei ortodoxe fice

769

n icoan Naterii Domnului, dac n este respect acest principiu, na nu tat dac centrul d interes este altul dect Pru de uncul Hristos, atunci chiar se ensul dogmatic al i icoanei este perturbat. De pild , n varianta prezentat aic n a ci, centrul compo iei este situa Maica Dom ozi at mnului, aspect c induce idee c care ea ea este cea n jurul c reia graviteaz lumea fapt contrazis de ns i smer a, s renia de nespus a acesteia care n ar fi accept niciodat o asemenea postur . nu tat Pruncul este situat undeva, ntr-o pozi ie a ambigu fa d cadrul gener al de ral icoanei, const tituind, ce-i dre centrul de in ept nteres al unei c comunit i restr rnse formate din n ngeri i magi, d f r a se nc dar cadra stabil n s structura genera a al icoanei.

770

Mihaela PAL LADE

Un alt aspect legat d cel al prez ei centralit ii este faptu c de zen ul majoritatea co ompozi iilor pr rezente n icoan sunt de tip n n nchis. n func i de ie raportul dintre centrele de in e nteres i liniile de for , putem ntlni compo ii m ozi nchise sau d deschise. Comp ia nchis reprezint a mpozi acea modalitate de e rezolvare n care echilibru principalelo linii de for se realizeaz n ul or z interiorul spa iului compus, acestea avnd, n general, sen , nsuri centripete de e, stabilitate cla asic 48. Astfel, ea prezint p ine centre d interes, cel mai pu de adesea unul s singur, spre ca converg toa liniile de fo , iar elemen are ate or ntele compozi iona nconjoar zona central , ngr dindu-o i punnd-o n ale o o eviden . Com mpozi ia deschi reprezint acel tip n care s is sensurile, tensiu unile tind s descar n afara lim rce mitelor spa iulu compus49 i n care exist mai ui multe centre de interes, ntr care nu exist o subordona ierarhic str . re t are rict Ea poate da im mpresia c este un fragment sa un detaliu di au intr-un ansambl lu. Oricum s-ar prezenta de tip nchis sau desch a, his, o compo ie ozi iconografic clasic este un n care resp na pectarea unit ii i a centrali ii it conduc, firesc c tre ob inere echilibrului, un alt principiu de baz . c, ea u

48 49

I. UAL , O. B L I. UAL , O. B L

RBULESCU, RBULESCU,

Dic ionar..., p. 64. Dic ionar..., p. 63.

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

771

EchilibrulPrin defini ie, a compune nseamn a dispune forme ntr-un spa iu limitat ntr-un mod echilibrat i armonic, cu scopul de a exprima un gnd sau un sentiment ini ial i prestabilit50, compozi ia fiind efortul de organizare i de echilibrare pe care-l face artistul n n zuin a lui creatoare a formelor cu care i compune opera51 i presupunnd organizare de similare i contrare52. Echilibru provine din latinescul aequus care nsemna: 1. neted, plan, es; 2. favorabil, potrivit; 3. binevoitor; 4. calm, linitit (aeuam mentem servat=i p streaz cugetul linitit; 5. drept, echitabil, impar ial; 6. egal, asem n tor53 i din libra (balan , cump n ). Ca atare, echilibrul este un raport propor ional ntre calit i i cantit i (echilibru cromatic) ntre plinuri i goluri (echilibru sculptural), ntre drepte i curbe (echilibru liniar)54. Este o stare de repaus (relativ), caracterizat prin armonia dintre for ele care ac ioneaz , completndu-se, ntr-o oper . n orice lucrare de art este prezent un anume balans ntre mase, valori i culori, sau ntre plin i gol55. Exist o deosebire ntre echilibrul fizic i cel perceptual, sigur fiind faptul c ,exceptnd formele cele mai regulate, nu exist nicio metod de calcul ra ional care s poat nlocui sim ul inductiv de echilibru al ochiului. Sim ul vederii sesizeaz echilibrul atunci cnd formele fiziologice corespunz toare din sistemul nervos se distribuie astfel nct s se compenseze reciproc56, rezultnd o anulare a diferen elor.

Pentru unii, starea de echilibru este o stare absolut necesar , fiind mai mult dect o preferin stilistic , psihologic sau social , n timp ce al ii o consider a fi doar o preferin subiectiv , fapt care ar putea conduce c tre ideea c realizarea echilibrului ntr-o compozi ie ine ntotdeauna de preferin ele personale i nu de reguli stricte. i totui, majoritatea artitilor tind c tre echilibru, dat fiind faptul c ,prin stabilizarea raporturilor dintre diferitele for e ale unui sistem vizual, artistul i clarific exprimarea. Mergnd mai departe, realiz m c omul tinde spre echilibru n toate fazele existen ei sale fizice sau mintale i c aceG.M. CANTACUZINO, Introducere la studiul arhitecturii, Ed. Paideia, Bucureti, 2003, p. 64. 51 G.M. CANTACUZINO, Introducere..., p. 65. 52 Andr LHOTE, Tratate despre peisaj i figur , Ed. Meridiane, Bucureti, 1969, p. 120, apud I. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar..., p. 61. 53 Gh. GU U, Dic ionar latin-romn, p. 27. 54 I. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar..., p. 105. 55 Dic ionar de art , vol. I, p. 162. 56 Rudolf ARHEIM, Arta i percep ia..., pp. 33-34.50

772

Mihaela PALADEeai tendin se poate observa nu numai n totalitatea vie ii organice, dar i n cadrul sistemelor fizice, unde se aplic principiul entropiei.

Astfel, universul tinde c tre o stare de echilibru n care toate asimetriile de distribu ie existente sunt eliminate57, n final fiind nl turate toate tendin ele antagonice ale elementelor componente. Cu toate c echilibrul presupune tocmai starea de nemicare i de mp care a sistemelor de for e care ac ioneaz ntr-o oper de art , artistul poate realiza un echilibru static bazat pe dispunerea mai mult sau mai pu in simetric a unor elemente cvasiasem n toare sau identice fa de axa central sau fa de un punct central, echilibru care induce starea de calm, ordine, pondere sau echilibru dinamic n care ntlnim o dispunere nesimetric a elementelor componente, cu un caracter labil, nelinitit i nelinititor58. n oricare din variantele de mai sus, echilibrul este o component indispensabil a spa iului pictural, el fiind acea stare de distribuire a elementelor n care orice ac iune dezordonat nceteaz . ntr-o compozi ie echilibrat to i factorii ce in de form , direc ie i amplasare sunt astfel determina i reciproc nct nici o schimbare nu pare posibil , iar ntregul cap t un caracter de necesitate n toate p r ile sale. O compozi ie neechilibrat ne pare accidental , tranzitorie i, ca atare, nejustificat . Elementele ei au tendin a de a-i schimba locul sau forma pentru a realiza o situa ie mai armonioas cu structura total 59, ca atare dau impresia unei instabilit i p gubitoare pentru sufletul celui iubitor de pace, ordine i echilibru. De regul , compozi ia nchisnu pretinde simetrie, dar pretinde n schimb echilibru. ntr-un sistem subtil i foarte variat de compensa ii, ob inute fie prin volum, fie prin culoare, dreapta i stnga tabloului trebuie s fie echivalente, chiar dac nu sunt egale. n ceea ce privete leg tura dintre partea de sus i cea de jos a tabloului, nu mai e valabil aceeai existen 60,

fapt care conduce c tre concluzia c echilibrul pe care omul l percepe este structurat n func ie de o ax vertical de simetrie. O compozi ie este sau nu echilibrat atunci cndo parte din elementele sale sunt sau nu sunt dispuse, n func ia unei anumite simetrii care satisface sim ul nostru spiritual de echilibru. Vom spune despre un tablou c are o compozi ie dezechilibrat cnd prea multe elemente se ngr m desc nejustificat ntr-o parte a pnzei, l snd goluri disR. ARHEIM, Arta i percep ia vizual ..., p. 49. Dic ionar de art , vol. I, p. 162. 59 R. ARHEIM, Arta i percep ia vizual ..., pp. 34-35. 60 Eugenio D'ORS, Trei ore n Muzeul Prado, Barocul, traducere de Irina Runcan, Ed. Meridiane, Bucureti, 1971, p. 120.58 57

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxepl cute, cnd obiectele unui tablou sunt mpr tiate la ntmplare f r corela ie ntre ele sau cnd dispozi ia cromatic nu satisface acelai sim al repartiz rii maselor colorate sau modelate61.

773

De fapt, o compozi ie neechilibrat este una neunitar , dizarmonic , c ci echilibrul este starea de repaus caracterizat prin armonia dintre for ele care ac ioneaz , completndu-se, ntr-o oper . n orice lucrare de art este prezent un anumit balans ntre mase, valori i culori, sau ntre plin i gol62, fapt care-i confer aspectul echilibrat. Aadar, artistul are la dispozi ie trei variante de rezolvare compozi ional a echilibrului: cel static (preferat mai ales n curentele clasice), cel dinamic (prezent mai ales n epocile contemporane) i ignorarea sa, adic starea dezechilibrat . El se poate inspira, ntr-un fel din fizic , unde ntlnim echilibrul stabil, indiferent i instabil. Nu trebuie ignorat faptul c , n orice pictur , o pat mic i contrastant poate contrabalansa una mult mai mare, dar necontrastant , tot aa cum un kg de plumb atrn la fel de greu ca un kg de pene (tabloul asem nndu-se unei balan e); de asemenea, este important stabilirea unui raport echitabil ntre plin i gol63. Numai aceast dozare extrem de atent i de subtil a tuturor elementelor componente ale unei picturi poate conduce c tre ob inerea unei compozi ii echilibrate care, n cazul icoanei, este imperios necesar . Dac n domeniul artelor plastice profane totul nu este dect o problem de gust care ine de opinia personal a pictorului, neputnd fi indicat , dar nici blamat vreuna dintre variante, n cazul icoanei lucrurile se prezint diferit. Orice icoan trebuie s fie echilibrat ntruct n ea este contemplat o lume care se afl ntr-o stare de pace (Slav ntru cei de sus lui Dumnezeu i pe p mnt pace, ntre oameni bun voire a fost mesajul ngerilor la Naterea Mntuitorului, Lc. II, 14), linite i odihn (nv a i-v de la Mine, c sunt blnd i smerit cu inima i ve i g si odihn sufletelor voastre, Mt. XI, 29). Icoana trebuie s fie un ajutor de pre al sufletului celui care o contempl , inducndu-i starea de pace i echilibru de care s-au bucurat protop rin ii notri n rai, pe care au pierdut-o n urma c derii n p cat i pe care Hristos a venit s o restabileasc . Aceast stare de mp care este inta vie ii cretine:precum se linitete marea tulburat cnd se vars untdelemn n ea, furtuna fiind biruit de calitatea acestuia, aa i sufletul nostru se umple de o linite fericit cnd se toarn n el dulcea a Duhului Sfnt64. De aceea, starea de61 62

G. M. CANTACUZINO, Introducere la studiul arhitecturii, p. 64. Dic ionar de art , vol. I, p. 162. 63 Dic ionar de art , vol. I, p. 162. 64 DIADOH AL FOTICEII, Cuvnt ascetic n 100 de capete, n: Filocalia, vol. I, traducere, introducere i note de Pr. Dumitru St niloae, Ed. Harisma, Bucureti, 1993, p. 428.

774

Mihaela PAL LADEnep timire este o stare de linite, de pac de odihn a suf e ce, fletului. Pe ct de agita de neegal i de tulburat este sufle st pnit de pa at, etul atimi, care aici se aprin aici se potolesc pe att de st pn pe sine, de calm i de linitit este nd, c, n sufle eliberat de pati etul imi65.

De acee dac nu nt ea, totdeauna se im mpune respecta area simetriei, prin care se ob ine firesc starea d echilibru co e de ompozi ional, n schimb realiz n zarea acestuia este o obligatorie, prin toate mijloac estetice pe care pictorul le are cele e la ndemn . D pild , n nic una din cele dou reprezent ri ale Pogorr la De ci rii iad, Iisus Hri istos nu este pi ictat frontal, cu respectarea simetriei impuse de u ns i structur anatomic , c este ntors or nspre stnga ori nspre dre ra ci ri a eapta Sa. Dar mod n care sun dispuse elem dul nt mentele compo onente cele d dou grupuri ale dr ilor, mun ii ngerii din planul superior, p rep i, prezen a mandorlei circulare co onduc c tre o co ompozi ie echil librat care, dei nu este lipsit de t dinamism, im mprim tr irea odihnei aduse de Cel care a venit s elibe ereze lumea din rob p catului i a mor ii. bia

Nu acela lucru se poa spune desp icoana Bote ai ate pre ezului Domnulu n ui, care deplasar Acestuia c tre una din e rea extremit i cond duce c tre rup perea unit ii ico oana pare a fi sec ionat n dou , de o pa arte fiind Sf. Ioan Botez torul i Iisus Hristos, de cealalt pa fiind grupu de ngeri. Es o , arte ul ste compozi ie dezechilibrat c care, prin lipsa de simetrie, i intr n conflic cu ct nsui cadrul semicircular ( (absolut simetr prin forma sa) pe care c ric chiar pictorul l-a ales, dar pe care, din motive ine explicabile, l-a i ignorat.65

Pr. Dum mitru ST p. 188.

NILOAE,

A Ascetica i mistica ortodox , Ed. De a eisis, 1993, vol. I,

Principii compozi ionale specif iconografiei ortodoxe fice

775

Aadar, echilibrul rep prezint un p principiu de b baz al sistem melor compozi iona specifice ic ale conografiei ort todox , iar un ajutor de pre n e ob inerea sa e respectarea simetriei. este a

Simetr riaSimetria este un con a ncept prin care omul a ncercat, de-a lu e ungul 66 veacurilor, s cuprind i s creeze ordin frumuse e perfec iune6 . n s ne, i antichitate, V VXQPHWUHZ (S Syn=cu i met tro=m sur ) nsemna a m sura prin comparar cu ceva; a fi m surat sau c re i calculat prin compara ie; a m sura conform prop iilor juste; a m sura un lu por ucru dup altul sau, dup expr resia lui Vitruviu, un acord ar rmonios al p r ilor operei nsei i o re ie ela propor ional ntre aceste p r i i ansamb blul figuri67. Prin symmetria se a n elegea, deci, o aranjare armonioas a p r ilor, un acord armon nios, comensurabil ntre p r ile ntregului n acelai timp, o re ie e i, i ela propor ional (adecvat , cu m sur ) ntre acestea i nt u e treg68. Ea ave i ea sensul de66 67

Herman WEYL, Simetria, Ed. tiin ific , Bu nn , ucureti, 1966, pp. 9-10. VITRUVIU, Despre arhitec ctur , traducere de G.M. Cantacuzin Traian Costea e no, i Grigore Ionescu, Ed. Acad demiei R.P.R., Buc cureti, 1964, p. 43 3. 68 I. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar de ar ..., p. 247. L rt

776

Mihaela PALADEm sur mijlocie, media spre care trebuie s tind cei virtuoi n ac iunile lor, potrivit Eticii nicomahice a lui Aristotel i pe care Galen, n De temperamentis, o descrie ca fiind starea de spirit la fel de ndep rtat de ambele extreme69.

Oricum, termenul, asemenea altora specifici vocabularului estetic grec, era greu traductibili nc din acele timpuri dup cum scria Pliniu, non habet latinum nomen symmetria. n art , simetria este o calitate obiectiv a unor raporturi de m rime i form , de ordine i dispunere, de potrivire i concordan pe care o au p r ile unui ntreg ntre ele i ale acestora cu totul70, este proprietatea a dou puncte apar innd aceleiai figuri geometrice de a fi aezate la aceeai distan de un plan, de o dreapt sau de un punct71. Simetria este caracteristica unui ansamblu spa ial de a fi alc tuit din elemente reciproc corespondente i de a prezenta regularit i, concordan , armonie ntre p r ile unui tot sau elementele unui ansamblu, elemente care r spund unei anume regularit i (p r ile se pot raporta la un centru, la o ax , la o distan , un plan etc.), fapt pentru caresimetria e proprie nu numai lumii reale, minerale, vegetale i vie uitoarelor, ci i celei a artelor deoarece ordinea, o anumit distribu ie intern a elementelor unei opere sunt calit i estetice incontestabile72, permanent c utate i aplicate n toate formele de manifestare artistice.

Cu toate acestea, nu exist un limbaj universal recunoscut n ceea ce privete simetria i variantele ei. Putem distinge simetria relativ (repeti ia de elemente identice fixate de o parte i de alta a unui punct, axe sau plan median), simetria ponderat (o echilibrare a maselor cu varia ia uoar a detaliilor de o parte i de alta a planului median) i disimetria (organizare non-simetric global , dar posednd p r i organizate simetric)73. Conform altor opinii, exist simetria absolut (prezent atunci cnd elementele dispuse de o parte i de alta a punctului, axei sau planului de simetria sunt identice, situa ie destul de rar ntlnit ) i simetria relativ (care permite o diferen iere mai mare sau mai mic a celor dou elemente dispuse simetric)74. Sau putem avea asimetria (structura opus simetriei) i disimetria (folosit adesea ca un sinonim al asimetriei i care presupune, de fapt, o echilibrare propor ional de pete, linii sau forme similare care, altfel,Hermann WEYL, Simetria, p. 8. Dic ionar de estetic , Edit. Politic , Bucureti, 1972, p. 324. 71 Dic ionarul explicativ al limbii romne, p. 988. 72 Dic ionar de estetic , p. 324. 73 Andr LURAT, Formes, composition et lois d'harmonie, Vincent Freal &Co, Paris, 1955, pp. 119-120. 74 Georges GROMORT, Initiation l'architecture, Flammarion, Paris, 1938, pp. 19-20.70 69

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

777

ntr-o compozi ie, s-ar preta la o ordonare simetric plicticoas 75). n orice situa ie, simetria presupune

i, n consecin ,

repaus i leg tur , pe cnd asimetria este micare i desprindere; una nseamn ordine i lege, cealalt arbitrar i accident; una rigiditate formal i constrngere, cealalt , via , joc i libertate76,

proprietate care conduce c tre alegerea uneia sau alteia dintre variante, n func ie de mesajul care trebuie transmis. n toate culturile, simetria a reprezentat unsimbol al unit ii prin sinteza opusurilor. Ea exprim reducerea multiplului la unu, ceea ce reprezint sensul profund al ac iunii creatoare... Simetria natural , ca i simetria artificial dovedesc o unitate de concep ie77, o condensare a extremelor n jurul punctului, axei sau planului central.

Dintre toate formele de simetrie, cea bilateral , simetria dintre drept i stng, este evident n structura corpului omenesc, ca i n cazul structurii majorit ii animalelor78, fapt care conduce c tre preferarea axei de simetrie verticale. Dei se poate concepe i o suprafa pictural proiectat simetric dup o ax median orizontal ,sentimentul nu admite niciodat dect axa vertical , deoarece, dac n dispunerea orizontal a elementelor ne este indiferent s tim care merg la stnga i care la dreapta, n dispunerea lor vertical avem sentimentul c cele ce se vor ridica o vor face reac ionnd mpotriva gravita iei. Este ra iunea pentru care, n plan estetic, nu poate exista o ax orizontal de simetrie79.

Nu este cazul compozi iilor decorative a c ror structur , mai ales cea axat pe motivul entrelacs-ului, comport una sau mai multe axe de simetrie orizontale. n cazul iconografiei ortodoxe, simetria, n variantele ei de manifestare, este o cerin obligatorie n vederea ob inerii echilibrului i a armoniei. Dac n artele profane sau n cea religioas apusean libertatea acordat artistului a permis abateri de la aceast regul , cu rezultate care nu sunt lipsite de farmecul impus de genialitatea proprie autorului, n arta sacr ortodox simetria nu ine de opinia personal sau de gustul iconarului, ci de necesitatea de a transmite corect mesajul purtat de subiectul reprezentat. Am ntlnit pictori care considerau, de pild , c Deisis-ul poate fi realizat iI. UAL , O. B RBULESCU, Dic ionar de art ..., p. 98. Dagobert FREY, The Problem of Symmetry in Art, n: Studium Generale, p. 276, apud Hermann WEYL, Simetria, p. 21. 77 J. CHEVALIER i A. GHEERBRANT, Dic ionar de simboluri, vol. III, p. 229. 78 Hermann WEYL, Simetria, p. 8. 79 P. MICHELIS, Estetica arhitecturii, p. 128.76 75

778

Mihaela PALADE

nesimetric, c dispunerea ordonat a Maicii Domnului i a Sf. Ioan Botez torul de o parte i de alta a Mntuitorului nu este obligatorie, autorul lucr rii putnd veni cu interpret ri personale. Opinia era dovada unei necunoateri a mesajului pe care l transmite aceast tem iconografic , ce ncununeaz ntotdeauna Judecata de Apoi, momentul n care toate vor fi readuse la frumuse ea, la echilibrul i la armonia din gr dina raiului, ca atare icoana trebuie s transmit tocmai aceast mp care i armonie final . Motiva iile teologice care impun respectarea simetriei n iconografie sunt numeroase, dintre ele amintim doar structurarea simetric a omului i semnifica iile Sfintei Cruci. Atunci cnd l-a creat pe om, Dumnezeu i-a d ruit o alc tuire anatomic specific , care comport simetria bilateral , acesta fiind i unul din motivele pentru care omul a fost l udat i admirat. De pild , Sf. Vasile cel Mare considera c frumuse ea trupului omenesc se datoreaz simetriei m dularelor, a unora fa de altele i a culorii pielii80, iar Clement Alexandrinul spunea c frumuse ea trupului const n simetria m dularelor i a p r ilor trupului, nso ite de o culoare frumoas 81. Dar omul nu ar c uta i ar aplica instinctiv simetria n cele nconjur toare dac nu ar fi contient i de rolul s u de mijlocitor n cadrul universului. nc din vechime fusese subliniat atributul de mikrokosmos al omului (o imagine concentrat a cosmosului), pe care Sf. Maxim M rturisitorul a mbog it-o, f cnd din lume makranthropos (imagine l rgit a omului). Omul, ca sintez a crea iei sensibile i inteligibile deopotriv (microcosmos), trebuie s fie mijlocitor i s uneasc cele nstr inate ale universului82, devenind astfel macrocosmos. Astfel, sufletul se face trupului ceea ce este Dumnezeu sufletului, ar tndu-se c unul este F c torul tuturor,str b tnd prin umanitate toate n toate f pturile, pe m sura lor, ca cele multe, care dup fire sunt distan ate, s vin la unitate ntre ele, prin convergen a n jurul firii celei una a omului; n sfrit, ca Dumnezeu nsui s devin totul n toate, pe toate cuprinzndu-le n Sine...83.

Astfel, ntregul cosmos este structurat dup chipul omului, n planul estetic fiind perfect explicabil tendin a c tre simetria bilateral i echilibru,SF. VASILE CEL MARE, Omilii la Hexaemeron, traducere, introducere, note i indici de Pr. D. Fecioru, n: P rin i i Scriitori Bisericeti 17, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1986, p. 94. 81 CLEMENT ALEXANDRINUL, Pedagogul, Scrieri, Partea nti, traducere, note i indici de Pr. D. Fecioru, n: P rin i i Scriitori Bisericeti 4, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1982, p. 341. 82 A se vedea Lars THUNBERG, Antropologia teologic a Sfntului Maxim M rturisitorul microcosmos i mediator, traducere de Anca Popescu, Ed. Sophia, Bucureti, 2005. 83 SF. MAXIM M RTURISITORUL, Ambigua, introducere, traducere i note de Pr. Dumitru St niloae, n: P rin i i Scriitori Bisericeti 80, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1983, p. 93.80

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

779

specific nu doar unor curente clasice din istoria artei, ct mai ales iconografiei ortodoxe. Dup cum spunea Clement Alexandrinul, Logosul S-a ntrupat ca s orchestreze simfonia macrocosmosului, adic a universului, cu aceea a microcosmosului, adic a omului (Protreptic I 5,1)84, restabilind n toate echilibrul i armonia. Al doilea motiv decurge din faptul c ntreaga existen st sub semnul Crucii i al Jertfei. Cretinul, trebuind s fie hristofor85, adic purt tor de Hristos, este totodat i cruciform, c ci purt torul de Hristos este i purt torul crucii, el nsui crucificat. Crucea a fost dintru nceput semnul Fiului Omului (Mt. XXIV, 30) i stindardul Bisericii (Is. V, 26); dac Biserica i are r d cina n lemnul Crucii, cretinii sunt ramurile86. Dar Crucea nu mai poart cu ea tragismul prezent nainte de Jertfa r scump r toare, ci este nedesp r it de bucuria nvierii, fiind nu doar un semn de biruin , ci i de bucurie. Vizual, ea prezint dou direc ii, cea vertical , scara dintre cer i p mnt, leg tura omului cu Dumnezeu, i cea orizontal , comuniunea de la nivelul oamenilor. n urma numeroaselor experimente pe subiec i umani s-a constatat faptul c , n ceea ce privete orientarea spa ial , exist dou direc ii de referin ale spa iului, cea vertical i cea orizontal 87. Iar ntre cele dou , cea vertical este preferat celei orizontale, acesta fiind i motivul pentru care, n icoanele sfin ilor, crucea situat vertical este mult mai bine primit psiho-perceptiv dect cea amplasat oblic. Crucea este venic n l at i, conform celor spuse de Sf. Ioan Gur de Aur,dup cum izgoneti ntunericul dintr-o cas cuprins de ntuneric cnd aprinzi o f clie i o ii dreapt n sus, tot aa i Hristos a pus cap t la tot ntunericul ce cuprinsese toat lumea, cnd a aprins ca o f clie Crucea i a inut-o dreapt n sus88.

Astfel, ntotdeauna este preferat crucea n pozi ie vertical , perceput spiritual ca semn de biruin asupra mor ii i p catului, iar estetic ca element ordonat i ordonator al cadrului. Prin defini ie, ca semn grafic, crucea este absolut simetric fa de axa ce leag cerul cu p mntul (nu ne putemCLEMENT ALEXANDRINUL, Scrieri, Partea nti, traducere, note i indici de Pr.D. Fecioru, n: P rin i i Scriitori Bisericeti 4, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1982, p. 264. 85 Phor = sufix nsemnnd purt tor de, care poart , Nouveau Dictionnaire tymologique et Historique, Librairie Larousse, Paris, 1964, p. XXXVII. 86 Ion BRIA, Dic ionar de teologie ortodox , Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1994, p. 114. 87 M.D. VERNON, Experiments in Visual Perception Selected Readings, London, 1970, p. 153. 88 SF. IOAN GUR DE AUR, Predici la s rb tori mp r teti i cuvnt ri de laud la sfin i, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 2002, p. 84.84

780

Mihaela PAL LADE

nchipui o cru cu un bra s uce stng mai mare sau mai mic d e dect cel drept) Iar ). ca semn mn ntuitor, Sfnta Cruce se afl n centrul lu umii (Dumne ezeu, mp ratul nos nainte de veac, a f cut m stru mntuire n mij jlocul p mntului, Ps. LXXIII,13.), fapt care explic de ce, n organizarea compozi iona a a al icoanei, este p preferat i indi icat simetria cu ax vertical . u Aceast tip de simetrie este asociat n e ntotdeauna fron ntalit ii89, nece esar mai ales n si itua ia n care a avem icoane cu un singur sf ns i prez a u nt. zen unui singur c chip sacru cond duce c tre pref ferarea acestui tip de compo ie ozi simetric , cap pabil mai mult dect altele s transmit ide de comuni t eea icare direct , fa c tre fa a sfn ntului cu cel ca se roag la icoana sa, aa cum are se poate obser n cele cu S Cuvios Anto i Sf. Muce rva Sf. onie eni Cristina.

Dar pen ntru c repetar la nesfrit a acestui tip compozi iona ar rea t p al conduce inev vitabil c tre m monotonie, este firesc ca s apar variante ale e rezolv rilor c compozi ionale n care sime e etria s fie m modelat , n se ensul apari iei unor diferen ieri viz zibile ntre part stng i cea dreapt a trup tea a pului (Sfntul Pant telimon) sau c varia ii ale nclin rii cap cu pului care nu mai p streaz pozi ia vertical (S Teodora de l Sihla). Sf. la

89 Termen formulat de arheo ologul Julius Lange, n 1892, pentru a desemna canonul de rep prezentare care, n sculptura ronde-b bosse impunea repr rezentarea figurii umane ntr atitudine riguros simetric fa d un ax vertical m r-o de marcat, Dic ionar de art , vo I, p. 193. ol.

Principii compozi ionale specif iconografiei ortodoxe fice

781

Din p ca nu de pu i ori, necuno ate, ine oaterea mecanismelor interne ale e legilor aplic rii simetriei situa ia existen ei unui s n singur sfnt, p poate conduce c tre situa ii ambig i lipsite d fermitate. D pild , icoana Sf. e gue de De a Voievod tef cel Mare, p fan pictat cu ocazi canoniz rii d 1992, a avu ca ia din ut model Tetrae evangheliarul de la Humor din 1473. Nu umai c , prelu uarea aceleai pozi ii a corpului reprezint o scoatere din context. Dac n i i Tetraevanghe eliar sfntul vo oievod a putut fi pictat n se emiprofil dat f fiind faptul c , n pandant, se af doamna sa (al c rei chip a fost pierdut, din fla , p cate) i, ca atare, simetri era ndeplini , n icoana canoniz rii Sf a ia it ntul tefan este s singur, iar orie entarea sa c tr una din latu re urile cadrului pare nefireasc i c ciudat . Canoni izarea este, prin defini ie, un a de o solemn n act nitate deosebit , ca atare i atitudi inea sfntului t trebuie s trans smit aceeai s stare, fapt pentru ca alegerea une pozi ii n sem are ei miprofil i nu f frontale diminu ueaz mult din mesa icoanei, ca ar fi trebuit s fie plin de m re ie i hierat ajul are tism. Iar n cazul ic coanei cu Sfn Fanurie apa o dubl orientare, capul n ntul are ntr-o direc ie n tim ce restul co mp orpului este ori ientat n direc i contrar . Solu ia ia men ionat es foarte des n ste ntlnit n arta o occidental , atu cnd se dor unci rete imprimarea d dinamismului p care este indicat s -l trans pe smit tema pic cturii respective. n cazul unei i n icoane ortodox al c rei sub xe biect nu este unul dinamic, alegerea unei asemenea solu ii est neconform c tema i, ca a te cu atare, nepotrivit .

782

Mihaela PAL LADE

n cadrul icoanelor cu m mul i sfin i simetria presu mai i, upune o reparti izare echilibrat i armonic a gru upurilor de o p parte i de alta a axei vertical de le simetrie. Exis numeroase v st variante, dintre care am ales icoanele n care axa e

Principii compozi ionale specif iconografiei ortodoxe fice

783

este Sfnta Cr ruce, ca n cazu R stignirii D ul Domnului, sau M Maica Domnulu cu ui Pruncul, n Izv vorul T m duir rii.

n conclu uzie, simetric p presupuneceva n genul lui bin propor ionat, b a ne bine echilibrat, iar simetria denot r acel fel de concordan a mai multor p r i prin care se nglo obeaz ntr-un ntreg. Frumuse ea este p pus n leg tur cu simetria90, amn u ndou constituind o for de manifestare a armoniei, un alt principiu iconogr rm e t rafic obligatoriu.

Armon niaDup cu spuneau pita um agoreicii, armonia este unirea elementelor fo a oarte amestecate ca converg, de sunt de inte ii diferite91. Heraclit consi are ei en idera c cele opus se acord i din cele disco se i ordante rezult cea mai frum moas armonie, iar Platon socote c ordinea este ntru tot mai bun d r ea a tul dect 2 dezordinea92.90 91

H. WEY , Simetria, p. 7. YL P. MICH HELIS, Estetica arhi itecturii, p. 134. 92 PLATON, Opere, vol. VII, E tiin ific , Buc Ed. cureti, 1975, p. 14 44.

784

Mihaela PALADE

Armonia este coeziunea, acordul, potrivirea elementelor componente ale unui ntreg, categorie filosofic i estetic ce exprim aderen a p r ilor, coeren a interiorului i exteriorului, unitatea con inutului i a formei, mp carea contrariilor93. Ea reprezint concordan a deplin ntre elementele unui ntreg, n care p r ile sau func iile acestuia trebuie structurate organic i totodat distinct ntr-un tot omogen, astfel s produc un efect de ansamblu unitar i echilibrat (unitate n diversitate)94. Armonia este unitatea celor multe amestecate i consensul celor diferite ca sens, n antichitate harmonia i symmetria fiind elementele esen iale ale oric rui lucru. Armonia constituia o dispozi ie matematic , ea fiind dependent de num r, m sur i propor ie, acestea trei urmnd a deveni temelia considerentelor estetice specifice gndirii greceti. Pitagoreicii considerau c armonia este o proprietate a cosmosului, fapt pentru care nu foloseau termenul de frumos, ci pe cel de armonie, pe care se pare c l-au inventat chiar ei. ntruct universul sau lumea fizic era construit armonios, Pitagora l-a numit ksmos, adic ordine, ornament. Fiecare micare regulat , fiecare corp emite un sunet armonios, conform m rimii i vitezei sale de micare. n acest fel ia natere un sunet armonic produs de sferele n micare, muzica sferelor, pe care noi, din p cate, nu o mai percepem distinct ntruct tr im n ea i o auzim tot timpul. Iar micarea sferelor cereti era exprimabil prin raporturi numerice necesare. Dat fiind faptul c universul este kosmos, armonie, atunci i forma sa trebuia s fie perfect , ceea ce conducea c tre cea de sfer , armonioas n toate direc iile. Aadar, armonia este un atribut esen ial al compozi iei, fiind recunoscut ca modalitatea de realizare a unui tot organic din mai multe elemente, conform principiilor simetriei, ritmului, armoniei m surii, propor iei. Este o condi ie sine qua non a operei de art , n eleas ca ansamblu de elemente stilistice: planuri, volume, suprafe e pentru artele plastice. n accep iunea sa general , termenul definete structura complex a operei de art , arhitectonica i construc ia sa intim 95. Astfel, a compune nseamn a grupa elemente apropiate pentru a realiza un ansamblu omogen, ale c rui p r i nu-i sunt suficiente siei, ci toate r mn subordonate unele altora i, mai ales, unui element principal, centru i singura ra iune de a exista a compozi iei96. Compozi ia presupune introducerea ordinii intelectuale n haosul senza iilor97, n acest sens armonia fiind un atribut esen ial. Iar un aspect care nu poate fi neglijat este faptul c , n orice oper de art , armonia presupune deplina concordanDic ionar de estetic , p. 30. Dic ionar de art , vol. I, p. 38. 95 Dic ionar de estetic , p. 72. 96 G. GROMORT, Initiation l'architecture, p. 12. 97 . FAURE, Istoria artei, vol. III, p. 171.94 93

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

785

dintre mesaj (informa ia emotiv i ideatic ) i mijloacele de expresie folosite.98 n acest sens, armonia este un principiu esen ial al compozi iilor iconografice, ea constituind modalitatea de exprimare vizual a armoniei existente odinioar n gr dina raiului, pierdut n urma c derii n p cat a protop rin ilor i restabilite prin restaurarea adus de Mntuitorul, care d tuturor creaturilor starea lor de frumuse e i armonia lor des vrit prin participarea la Sfntul Duh99, putndu-se vorbi de rnduiala i armonia ntregii firi, puteri i lucr ri100. Dup t lm cirile Sfin ilor P rin i, odat cevarietatea nsufle it s-a aplecat spre p cat i s-a mboln vit de p catul introdus n ea din iubirea sporit de trup, Duhul care o modela dup chipul dumnezeiesc i care era ntip rit n ea n mod negr it, ca o pecete, s-a desp r it de ea i astfel a ap rut n ea stric ciunea (corup ia) i lipsa de frumuse e, precum i alte ur enii. Dar F c torul tuturor voind s readuc la t ria i armonia de la nceput (s.n.) existen a c zut n stric ciune, n falsitate i n ur enie, pentru p catul introdus n ea, i-a infuzat iar i Duhul Sfnt i dumnezeiesc care o p r sise101, ref cnd ceea ce omul stricase.

Aceast restaurare a armoniei primare nu poate avea loc dect sub obl duirea celui care o crease la nceputul lumii, Hristos Dumnezeu. Prin Sfntul Duh, Logosul sau Cnt re ul divin a rnduit lumea i n special acest microcosmos care este omul, iar cntecul acesta a mpodobit cu armonie universul, f cnd o simfonie din dezordinea stihiilor naturii, pentru ca ntreaga lume s ajung prin el o simfonie (Protreptic I 5, 1)102. Astfel, ntreaga lume a ajuns s fie acordat conform acestui cntec, p r sind dizarmonia indus de p cat. Acestea ar fi doar o parte a motivelor care determin icoana s fie o armonie estetic i, n primul rnd, compozi ional . Dac despre compozi ie se spune c va atinge integritatea sa autonom i original atunci cnd artistul va n elege c fiecare element, pentru a domina n sfera sa, nu trebuie s fie n dezacord cu ansamblul103, cu att mai mult, n cazul icoanei, pictorul trebuie s fie contient de faptul c el trebuie s pun n fa a lumii o icoan a armoniei restaurate de Iisus Hristos, n care toate elementele, orict de numeroase i de diversificate ar fi, interpreteaz acelai cntec al formelor i culorilor. Aa se poate observa n icoana Naterii98

99

Dic ionar de art , vol. I, p. 38. SF. CHIRIL AL ALEXANDRIEI, Despre Sfnta Treime, traducere, introducere i note de Pr. Dumitru St niloae, n: P rin i i Scriitori Bisericeti 40, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1994, p. 298. 100 SF. MAXIM M RTURISITORUL, Ambigua, p. 347. 101 SF. CHIRIL AL ALEXANDRIEI, Despre Sfnta Treime, p. 298. 102 CLEMENT ALEXANDRINUL, Cuvnt de ndemn c tre elini (Protrepticul), p. 72. 103 P. MICHELIS, Estetica arhitecturii, p. 222.

786

Mihaela PAL LADE

Domnului (prin defini ie a aglomerat cu multe element dar care po fi te, ot armonizate n ntre ele) sau cea a Sfnt n tului Gheorghe (n care prez a e zen multor axe, a avnd direc ii a antagonice, nu mpiedic real lizarea armonie de ei ansamblu).

Principii compozi ionale specifice iconografiei ortodoxe

787

*Paul Valry, n Eupalinos sau Arhitectul, remarca, nu f r o not de am r ciune, faptul c n acest ora... printre edificiile cu care este populat, unele sunt mute, altele vorbesc; i altele, n sfrit, care sunt cele mai rare, cnt ...104. Menirea oric rei icoane, indiferent de materialul din care este realizat i de subiectul tratat, este aceea de a aduce n sufletele celor care o privesc stabilitatea unit ii de nezdruncinat a Bisericii printr-o unitate compozi ional modelat i centrat pe un element focalizator, un centru de interes, pivot i suflet al ntregii structuri, dup modelul stabilit ii divine. Este aceea de a de a crea o stare sufleteasc de echilibru icoan a celui prezent n Biserica cereasc , n care toate se odihnesc ntru slava Domnului la realizarea c ruia respectarea simetriei, cu variantele sale inerente, este un ajutor de pre . Menirea icoanei este aceea de a fi un tot armonios care le mpac pe toate, topind diferen ele i tendin ele antagonice i conducndu-le firesc c tre psalmodierea n forme plastice a cnt rii universale, a cntecului cel venic al noii armonii, cntecului care poart numele lui Dumnezeu, cntecului cel nou105. Summary: Compositional principles peculiar to Orthodox iconographyA superficial approach, from the perspective of artistic norms, might lead to the misconception that the icon is not greatly different from any other pictorial work, as the aesthetic concepts and technical solutions are similar: roughly the same materials, the same aesthetic requirements, the same artistic purpose pertaining to the sphere of beauty. However, a thorough analysis of the two manifestations of the visible in art inevitably leads to the conclusion that the icon, embedded by its very significance in the realm of the sacred, is radically different, in some respects, from the merely religious art. The present essay attempts to underscore a series of aspects related to a field of fine arts aesthetics, namely composition, a field often deemed of secondary importance in the studies dedicated to the colour or drawing. The approach cannot be exhaustive, but it merely emphasizes the compositional principles peculiar to the Orthodox iconography. The composition is the totality of the elements making a unity, a structure, a piece of work, an artistic construct, especially a musical one, the layout of the elements of the image in a painting, so that they balance. The term comes from Latin, with compositio, onis meaning ordering, combining, joining, juxtaposition, agreement, reconciliation. In the field of fine arts, more specifically in painting, the notion of compositio was defined by the Italian theoretician Leon Battista Alberti, the author of the treatise On Painting (1435), where he asserts that the painting is similar to a complex sentence, whose components are hierarchically distributed in order to achieve the beauty of discourse. The composition underscores certain figures and motifs, and dims others; distinguishes be104 105

P. MICHELIS, Estetica arhitecturii, p. 214. CLEMENT ALEXANDRINUL, Cuvnt de ndemn c tre elini (Protrepticul), p. 70.

788

Mihaela PALADE

tween the background and foreground (the perspective), creates a balance (symmetry) or asymmetries giving the impression of harmony, or on the contrary, of tensions and instability. Any composition will bring about the metamorphosis of its constitutive elements; in the case of the icon, they are spiritualized. However, for the message to be perceived, the iconographer should be aware of his task and mission, the fact that before him stands not a mere pictorial support to be covered (regrettably, sometimes crowded) with visual data, but rather a means of dialogue between heaven and earth. The iconographer is a sort of translator, an interpreter of the spiritual things which he has experienced, and only following this unique, ineffable experience is he able to share his personal experience through artistic means. Talent, even genius, is not necessarily a path to the realm of the icon, but only to that of art. Although categorized under this field, the icon is more than art, therefore the principles underlying it belong equally to art and theology. The essential such principles are unity, centrality, equilibrium, symmetry, and harmony. In his Eupalinos or The Architect, Paul Valery remarked slightly bitterly: Among the edifices populating this city some are mute, others speak; and yet others, admittedly the rarest, sing Any icon, irrespective of its material and its subject, is intended to express the unshakeable stability of the Church, through a compositional unity centered around a focal element, a center of interest, a pivot and core of the entire structure, an icon of the divine stability. Its role is to create a state of balance, of equilibrium the image of the one present in the heavenly Church, where everything rests in the glory of God in which observing symmetry, with its inherent variants, is a valuable factor. The icon must be a harmonious whole reconciling everything, blurring differences and antagonic tendencies, and leading them towards the universal chanting, the eternal chant of the new harmony, the chant bearing the name of God, the new chant.


Recommended