+ All Categories
Home > Spiritual > Pravila cea mare de la targoviste

Pravila cea mare de la targoviste

Date post: 14-Nov-2014
Category:
Upload: ionescu-claudiu
View: 708 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
 
21
UNIVERSITATEA ,,VALAHIA” DIN TÂRGOVIŞTE FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI Pravila cea Mare de la Târgovişte din 1652 COORDONATOR: SUSŢINĂTOR: Pr. Asist. D. Cosmin Santi Ciulacu Petrişor Anul IV, Gr. III
Transcript
  • 1. UNIVERSITATEA ,,VALAHIA DIN TRGOVITE FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOX I TIINELE EDUCAIEIPravila cea Mare de la Trgovite din 1652COORDONATOR: Pr. Asist. D. Cosmin SantiSUSINTOR: Ciulacu Petrior Anul IV, Gr. IIITrgovite 2013

2. Planul lucrriiIntroducereTiparul n secolele XVII-XVIII ndreptarea Legii - Pravila de la Trgovite 500 de ani de carte tiprit la TrgoviteConcluziiBibliografie2 3. IntroducereEconomia rii Romneti n prima jumtate a secolului al XVII-lea pstra nc unele trsturi ale economiei naturale. Principalele ramuri de producie erau agricultura i creterea vitelor, cele mai ntinse suprafee cultivate fiind n custodia boierilor i aparinnd mnstirilor care foloseau munca ranilor aservii. ,,Dezvoltarea forelor de producie a determinat ns o accentuat lrgire a legturilor domeniilor feudale cu piaa1. n aceast perioad se adncete procesul acaparrii pmnturilor rneti de ctre boierime n frunte cu domnul i de ctre mnstiri. Tot n aceast perioad se statornicete definitiva legare a ranilor de glie. Intensificarea relaiilor marf-bani i dezvoltarea schimbului au avut ca rezultat reorganizarea domeniilor feudale n vederea produciei de mrfuri, deoarece boierii i mnstirile desfurau i unele activiti comerciale. Pentru intensificarea exploatrii, ,,feudalii i-au asigurat sprijinul aparatului de stat2. Dezvoltarea trgurilor i oraelor a fost nfrnat de nefasta dominaie otoman, care a stnjenit dezvoltarea ntregii economii a rii Romneti. Economia orneasc din aceast perioad avea un aspect semi-agrar. Muli oreni se ocupau n acelai timp cu agricultura, cu creterea vitelor i cu meteugurile. Boierii i mnstirile posedau n orae prvlii proprii pentru desfacerea produselor lor agricole i meteugreti, bucurndu-se n general de privilegii domneti pentru desfurarea comerului lor. Dominaia otoman nu s-a limitat numai la o crunt exploatare economic a rii. Turcii luau adeseori numeroi robi care, dac nu puteau fi rscumprai, ,,sfreau n munci grele n galere3. Turcii practicau statornic vnzarea tronului rii Romneti, fiind ncurajai n aceast practic de luptele grupurilor boiereti pentru obinerea domniei, iar domnii se succedau la tron cu ,,gnd de jafpentru acoperirea mcar n parte a enormelor daruri pe care le promiseser turcilor spre a-i aduce la domnie4.1t. tefnescu, Evoluia proprietii feudale n ara Romneasc pn n secolul al XVII-lea, n ,,Studii, nr. 1/1958, p. 62; 2 P. P. Panaitescu, Dreptul de strmutare al ranilor n rile romne (pn n secolul al XVII-lea), n Studii i materiale de istorie medie, vol. I, Ed. tiinific, Bucureti, 1956, p. 102; 3 A. D. Xenopol, Istoria romnilor din Dacia Traian, vol. VI, ed. A III-a, Ed. Academiei Romne, Bucureti, 1927, p. 144; 4 P. P. Panaitescu, op. cit., p. 108; 3 4. Domnia lui Matei Basarab (1633-1654), excepional de lung n raport cu domniile precedente, a reprezentat, prin nsi durata ei, o perioad de consolidare temporar a autoriti monarhice, constituind una dintre condiiile care au fcut posibil ntocmirea la 1652, a legiuirii ce s-a numit ,,ndreptarea legii5. Apariia acestei legiuiri a fost aadar determinat de condiiile istorice proprii societi romneti din prima jumtate a secolului al XVII-lea. Structura acestei societi era bazat pe modul de producie feudal, n care boierimea, monarhia i biserica aceasta din urm fiind consfinirea dominaiei feudale existente luau msuri legale cu caracter generalk pentru consolidarea poziiei lor n stat6.5L. Lehr, Dezvoltarea economic a oraelor din ara Romneasc n anii 1501-1650, n Studii i referate privind istoria Romniei, vol. I, Ed. tiinific, Bucureti, 1954, p. 663; 6 A. D. Xenopol, op. cit., p. 145; 4 5. Tiparul n secolele XVII-XVIIITipriturile romaneti sunt ntlnite evolutiv n toate cele trei provincii romaneti, ndeosebi n epoca lui Matei Basarab i Vasile Lupu i evolund spre sfritul sec. al XVII-lea i nceputul sec. al XVIII-lea, n vremea lui erban Cantacuzino i Constantin Brncoveanul. n 1637 vine pe scaunul mitropoliei rii Romaneti, fostul episcop de Rmnic, Teofil, cruia i-a revenit i meritul de a fi considerat ctitor al culturii romaneti, datorit intensei activiti pe care o desfoar n domeniul tipririi crilor bisericeti7. n tipografia de la Govora el tiprete Pravila de la 1640, iar dup ce aduce aici ca egumen pe clugrul crturar i bun tipograf, Silvestru, scoate tot n 1640 un Ceaslov romnesc cruia i urmeaz n 1642, Cazania n limba romn, tlmcit dup Cazania care apruse cu un an nainte la Kiev8. Tipografia de la Govora se mut la Dealu, unde, n 1644, s-a tiprit Evanghelia nvtoare, care adug i din Cazania lui Varlaam (care apruse la Iai n 1643), partea final, cuprinznd omilii pentru srbtorile mprteti i ale sfinilor mari. n vremea mitropolitului tefan, tipografia de la Dealu s-a mutat la Trgovite. n 1650 s-a tiprit ,,Cartea ce se cheam pogribania preoilor mireni i a diaconilor", precum i lucrarea ,,Mistirio sau Sacrament (cuprinde primele dou Taine: Botezul i mirungerea)". Tipicul i nvtura erau n limba romn, iar rugciunile n limba slavon, traduse de pe un Molitfelnic grecesc i slavon cum arat n prefa el nsui. n 1652 se tiprete, tot cu tipicul n limba romn, Trnosania, avnd rugciunile i slujb n limba slavon (Carte de mare folos pentru sfinirea bisericilor). Un cod bisericesc i civil se tiprete n 1652: Pravila de la Trgovite (ndreptarea legii sau Pravila cea Mare), avnd i o prefa scris de Mitropolit9. n Moldova, n aceeai epoc, Mitropolitul Varlaam tiprete la Iai, n tipografia de la Trei Ierarhi (druit de Petru Movil, mitropolit la Kiev): Cazania, Cele apte Taine ale Bisericii, Paraclisul Nsctoarei de Dumnezeu i dou cri, n afara crilor de slujb: Carte romneasc de nvtura la pravile mprteti i la alte giudee (Iai 1646). Cazania, cu 7Pr. Prof. Mircea Pcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, pentru seminariile teologice liceale, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2006, p. 234; 8 Ibidem, p. 235; 9 Ibidem; 5 6. titlul integral: Carte romneasc de nvtura la Dumenecele preste an i la praznice mprteti i la svani mari, s-a tiprit n 1643 la Iai. Cazania lui Varlaam nu este o oper original, ci o sintez, o culegere de predici din diferite izvoare. Izvoarele folosite au fost probabil comune i pentru Cazania lui Coresi (1581) i a celei de la Govora (1642). Unul dintre izvoarele mai importante e considerat, de cercettori, a fi Cartea intitulat: Comoara aparinnd lui Damaschin Studitul. n Transilvania circulau numeroase texte ale Cazaniilor n limba romn, dintre care unele identice cu ale lui, dar anterioare lor, de unde s-a dedus c, naintea Cazaniei lui Varlaam, a existat o alt Cazanie romneasc, probabil din sec. al XVI-lea10. n Transilvania, sec. XVII se va remarca n cultura romneasc prin traducerea integral a Noului Testament tiprit la Balgrad (Alba lulia), n 1648. Prezena unor neologisme de origine maghiar, ebraic, slavon, art c traductorii au folosit i versiuni n aceste limbi. Problema mbogirii limbii cu neologisme a fcut ca unele cuvinte s fie trecute n text aa cum erau n limba respectiv fiind intraductibile i negsindu-se pentru ele corespondent n limba roman. Aa au intrat n limba romn, n mod direct, multe neologisme. n ara Romneasc, dup un Liturghier slavon cu tipic n limba romn, tiprit n 1680 de mitropolitul Teodosie, apar, prin grija aceluiai mitropolit, dou cri de slujb romneti: Evanghelia n 1682 i Apostolul n 1683. ,,Evanghelia tiprit de Teodosie prezint o deosebire fa de vechile Tetraevanghele, deoarece aduce o nlesnire pentru preoi prin aezarea pericopelor evanghelice n ordinea citirii lor n biseric, nu n ordinea aflat n Noul Testament, cum se tipreau pn acum doar cu indicaii marginale, artnd zilele n care trebuie s se citeasc. Se remarc n aceste traduceri, atribuite unor crturari, printre care stolnicul Iordache, fratele domnului erban Cantacuzino, un stadiu superior de evoluie a limbii romane11. Dar cel mai nalt nivel de dezvoltare a limbii, se va afirma n prima traducere integral a Bibliei, tiprit la Bucureti la 1688, prin grija i cu cheltuiala domnului erban Cantacuzino. Pentru traducerea Noului Testament, traductorii au folosit i tipriturile existente n limba romn, ncepnd cu Tetraevanghelul i Apostolul lui Coresi, Evangheliarul i Apostolul (1682-1683), tiprite de Mitropolitul Teodosie, precum i Noul Testament de la10 11Pr. Prof. Ion Vicovan, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne,vol. 2, Ed. Trinitas, Iai, 2002, p. 318; http://www.crestinortodox.ro/liturgica/tiparul/tiparul-sec-xvii-xviii-70807.html 6 7. Blgrad (1648). Traductorii Bibliei de la Bucureti (1688) au fost fraii Radu i erban Greceanu, ajutai de crturarul istoric, Stolnicul Constantin Cantacuzino12.12Pr. Prof. Mircea Pcurariu, op. cit., p. 236; 7 8. ndreptarea Legii - Pravila de la Trgoviten anul 1652, la Trgovite, din porunca domnitorului Matei Basarab, sub denumirea de Pravila cea Mare, Daniil Panoneanul, un clugr care a ajuns, cteva decenii mai trziu, Mitropolit al Ardealului a scris aceast capodoper de drept adoptat n scopul consolidrii puterii de stat centralizate, ,,fiind interpretat de boierii vremii n sensul ngrdirii puterii domneti i al consolidrii regimului nobiliar13. Despre acest hrisov legistlativ s-a mai scris i se va mai scrie, fiind interpretat i analizat din mai multe puncte de vedere. Interesul nostru este ns a face o succint analiz a acestuia din punct de vedere juridic. n opinia juritilor acest hrisov, alturi de Cartea romneasc de nvtur reprezint cel mai important izvor al dreptului nostru scris din epoca feudal. ,,Ele au aprut aproape n acelai timp, avnd un coninut similar. Cele mai multe dispoziii se refer la relaiile din agricultur i la dreptul penal14. Din titlul oficial al pravilei rezult c domnitorul a intenionat s o aplice n practic, s determine o evoluie a relaiilor sociale n sensul prevederilor sale juridice. ndreptarea Legii" cuprinde, pe lng versiunea muntenizat a pravilei lui Vasile Lupu de la 1646, traduceri i prelucrri ale unor acte din nomocanoanele bizantine. Asa cum arat pravila: ,,ndreptarea legii cu Dumnezeu care are toata judecata arhiereasca i mprteasca de toate vinile preoeti i mireneti i propune s reglementeze relaiile feudale din agricultur15. Seminificativ n acest sens sunt dispoziiile privind legarea de pmnt a ranilor, dreptul boierilor de a-i urmri pe rani i a-i readuce pe moii, interdicia de a se primi rani fugari pe domeniile feudale, precum i obligaia de a-i preda adevrailor stpni. O serie de texte se refer la paza bunurilor agricole i la pedepsele aplicate celor ce se sustrgeau sau distrugeau asemenea bunuri. n partea a doua sunt reglementate, pe larg, instituii de drept civil, penal i procesual Unele dispoziii se refer la modurile de soluionare a proprietii. Dat fiind faptul c uzucapiunea nu era cunoscut aciunea n revendicare putea fi intentat oricnd. Exist o clasificare a persoanelor pe criteriul situaiei sociale. Obrazele (persoanele fizice) puteau fi 13t. tefnescu, op. cit., p. 65; *** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei, Trgovite, 2012, p. 80; 15 Jr. dr. Ivan Vasile Ivanoff, ndreptarea legii capodoper de hrisov legislativ al Evului Mediu, apud. *** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei, Trgovite, 2012, p. 81; 148 9. oamenii liberi sau robi. La rndul lor oameni liberi erau mpii n boieri, rani i sraci. Boierii cu dregtorii erau oameni domneti, iar ceilali erau considerai rud bun, aleas (nobili). Dei majoratul era fixat la 25 de ani, persoanele rspundeau de faptele lor de la 18 ani. Avem chiar muguri"zi dreptului familiei. Astfel cstoria era precedat de logodn care producea anumite efecte juridice. Desfacerea cstoriei, ca i cstoria, se putea face numai de biseric, pe principiul simetriei n drept. Existau reglementri n dreptul obligaiilor precum i al succesiunilor16. Dispoziiile penale erau formulate pe baza unor principii moderne preluate din lucrarea lui Prosper Farinaccius. Infraciunile erau numite vini sau greeli. Ele erau clasificate n vini mari i vini mici. n calificarea faptelor se aveau n vedere aspectul intenional, locul i timpul comiterii lor, ca i caracterul flagrant (vina de fa) sau neflagrant. ,,Se opereaz cu noiuni evaluate ca: tentative, concursul de infraciuni, complicitatea, recidiv17. Sunt enumerate faptele care nltur rspunderea penal (nebunie, legitim aprare, minoritatea, ordinul superiorului), precum i cele care micoreaz rspunderea penal (ignorana, mnia, pasiunea, somnambulismul, greeala far nelciune). Se aplicau pedepse fizice (decapitarea, spnzurarea, tragerea n eap, arderea pe rug, mutilarea), pedepse privative de libertate (ocna, temnia, surghiunul la mnstire), pedepse care vizau expunerea celui vinovat oprobiului public, pedepse religioase (afurisenia, oprirea de la biseric) i amenzile18. n stabilirea pedepselor judectorul avea o foarte larg posibilitate de apreciere. Instanele de judecat erau laice i bisericeti. Activitatea judiciar era marcat de confuzia atribuiilor judectoreti i administrative (neexistnd separaia puterilor n stat) i de inexistena specializrii instanelor. Mijloacele de prob prevzute de pravil erau: nscrisurile, martorii, jurmntul i expertizele. n partea final a pravilei sunt expuse unele probleme de interes mai general n domeniul medicinei, gramaticii, filozofiei, alturi de diverse chestiuni canonice, fapt ce ne-a determinat s exprimm opinia unei analize interdisciplinare a acestui monumental izvor de drept. Putem afirma c alturi de dreptul romn, dreptul canonic a constituit o rdcin important a actualului sistem de drept, iar ,,aceste hrisoave legislative reprezint unele din16Ibidem, p. 82; Liviu Stan, Importana canonic i juridic a Pravilei de la Trgovite, n ,,Studii Teologice, nr. 9-10/1952, p. 565; 18 Arhid. Prof. dr. Ioan N. Floca, Drept canonic ortodox, legislaie i administraie bisericeasc, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1990, p. 120; 179 10. cele mai importante izvoare formale ale dreptului nostru, fiind analizate i studiate n majoritatea instituiilor superioare umaniste din ara noastr19.19Sorin N. Bute, Pravila de isprav oamenilor, manuscris juridic-bisericesc inedit de la nceputul secolului XVII, Ed. Macarie, Trgovite, 2003, p. 131; 10 11. 500 DE ANI DE CARTE TIPRIT LA TRGOVITE,,rile Romne s-au aflat n necontenit legtur cu rile vecine i, pn n 1453, cu Bizanul, ai crui continuatori n plan politic, diplomatic i spiritual-artistic s-au considerat domnii romani, dar i cu rile Europei centrale i apusene de unde au iradiat marile idei i realizri ale Renaterii i Reformei, att n plan ideologic, ct i cultural20. n astfel de condiii, secolul al XVI-lea debuteaz n rile Romne n plan cultural, cu o inovaie european tipic renascentist i umanist, cu urmri din cele mai profunde asupra culturii noastre: introducerea tiparului. La numai ase decenii de la celebra descoperire a lui Guttenberg (1447), Tara Romneasca se nscrie printer primele centre ale tiparului din Europa Rsritean, dnd la iveal prin osrdia meterului muntenegrean de la Cetinie, ieromonahul Macarie, de sub teascurile primei tipografii instalate la Trgovite, primele cri de cult n limba slavona, att pentru romani, ct i pentru popoarele slave vecine: Liturghierul (1508), Octoihul (1510) i Evangheliarul (1512). ,,n cercetarea fenomenului apariiei tipografiei n ara Romneasca numeroi bibliologi i oameni de cultur au exprimat diverse opinii privind acest aspect 21 . De la nceput trebuie s se in seama de dou aspecte: bisericile din rile Romane fceau slujba ortodox n limba slavon i, n consecin aveau nevoie de cri slavone; n al doilea rnd, limba crilor tiprite de Macarie pentru domnii rii Romaneti nu era limba sarba, ci limba slavona folosit de biseric i cancelaria domneasca, de redacie medio-bulgar, iar tipografia era una nou nfiinat. ,,Aceste fapte arat c nfiinarea tipografiei era o necesitate i c a fost fcut la iniiative Bisericii i a oficialitilor locale pentru folosul cultural propriu, dar i pentru rile care foloseau limba slavona n Biseric22. Informaii despre clugrul Macarie avem nc din 1483, cnd nsoea n Italia pe principele muntenegrean Gheorghe ernoievici i supraveghea la Veneia tiprirea unui liturghier slavon. 23 Peste civa ani tipografia se mut la Cetinie, unde clugrul Macarie tiprete trei cri religioase. Datorit ptrunderii otomanilor n Muntenegru tipografia i nceteaz n scurt timp activitatea. n aceste condiii, clugrul Macarie va pleca spre Veneia, 20Konstantin Leontiev, Bizantinismul i lumea slav, Ed. Anastasia, Bucureti, 1999, p.11; Andrei Pippidi, Tradiia politic bizantin n rile Romne n sec. XVI-XVII,Ed. Academiei R.S.R, Bucureti, 1983, p. 85; 22 Val. Al. Georgescu, Bizanul i instituiile romneti pn n mijlocul secolului al XVII-lea, Ed. Academiei R.S.R Bucureti, 1980, p. 148; 23 N. Cartojan, Istoria literaturii romne vechi, Ed. Minerva, Bucureti, 1980, pp. 53-55; 2111 12. iar dup o perioad va veni n ara Romneasca adus de mitropolitul srb Maxim, ns despre acestea nu exist dovezi scrise. Activitatea tipografica de la Trgovite este legat i de numele domnitorului rii Romaneti, Radu cel Mare (1495-1508) care a deschis mult orizonturile culturii bisericeti i ale litaraturii religioase chemnd la curtea sa de la Trgovite n anii 1507 civa srbi din nalta nobilime, ntre care i Macarie tipograful. ,,Aducerea acestora n ara Romneasca a fost de o imortanta deosebit pentru cultura romneasc, deoarece ei ndemnau la tiprirea crilor bisericeti prin aducerea la noi a unui atelier tipografic i a meterilor specialiti24 n ara Romneasca tiparul va gsi condiii mai favorabile dect n Muntenegru, mai ales datorit faptului c autonomia sa n cadrul Imperiului Otoman crease un climat favorabil dezvoltrii culturale. Radu cel Mare s-a preocupat n mod deosebit de ntrirea prestigiului Bisericii i de nzestrarea ei cu ,,izvoare de nvtura limpede25. Iniiativa sa de a oferi carte de slujb bisericeasc tiprit, n locul celor manuscrise care circulau pn atunci, corespunde msurilor generale luate n vederea organizrii statului i a Bisericii Romane. n aceste condiii Liturghierul (1508), Octoihul (1510) i Evangheliarul (1512) nu fac dect s pun n practic, sub forma tiprit, dorina domnului i a Bisericii, ,,de a realiza n forma unitar cea mai mare i mai esenial parte din slujbele bisericeti zilnice i de Duminic, primele cri tiprite de la noi cutnd s se substituie crii manuscrise26 . Trebuie subliniat faptul c Trgovite era la nceputul secolului al XVI-lea un centru cultural de vaz, fiind i capitala rii Romaneti, iar aducerea tiparului aici s-a fcut ntr-un moment n care nevoia de carte de cult era foarte stringenta, iar rolul ei era s ntreasc noul instrument al noii crmuiri centralizate27.24D. Simionescu, V. Petrescu, Targoviste vechi centru tipografic romanesc, Muzeul Judeean Dmbovia, Trgovite, 1972, pp. 8-9; 25 Mircea Tomescu, Istoria crtii romneti de la nceputuri pn n 1918, Ed. tiinific, Bucureti, 1968, p. 27; 26 Victor Du, Cltorie n lumea scrierii i a tiparului, Ed. Sport-Turism, Bucureti, 1988, p. 123; 27 Pr. Prof. Mircea Pcurariu, op. cit., p. 241; 12 13. ConcluziiFaptul c Pravila cea Mare reprezint un reper demn de menionat n istoria noastr juridic, l reprezint faptul c dup ce aceast pravil a fost tiprit (1652), a mai trecut mai bine de un secol pn la apariia unei noi pravile sau cod de legiuiri. Pravila a fost n vigoare pn n epoca modern de dup Cuza Vod, cnd au nceput s apar legiuiri noi de stat. Cu toate acestea, ea nefiind abrogat n mod expres prin nici o legiuire ulterioar, a rmas n vigoare ndreptarea legii pentru Biseric datorit cuprinsului su, iar pentru stat numai prin unele dispoziii care se refer la obiceiul pmntului, fapt care a i determinai invocarea ei n justiie, pn trziu, chiar i ntre cele dou rzboaie mondiale28. ,,Pravila cea Mare nu este numai un cod legislativ normativ pentru epoca sa i pentru vremurile viitoare, ci este i un adevrat ndreptar de credin, pus la dispoziia Bisericii Ortodoxe n condiiile unor vremuri tulburi, cu puternice influene catolice i protestante29. Pe de alt parte, aceast pravil subliniaz i contiina independenei sau autocefaliei noastre bisericete fa de celelalte Biserici Ortodoxe, chiar dac recunoaterea va surveni abia la 1885. Ca document al acestei autocefalii, i ca prilej de reconsiderare a prerilor greite n legtur cu autocefalia Bisericii noastre, Pravila de la 1652 are i importana de cea mai complet i de sigur Pravil valabil pentru credincioii romni din cele trei Mitropolii: a rii Romneti, a Moldovei i a Ardealului, care din vremea aceea pn n 1949 n-au mai avut nici o alt lege bisericeasc de aceeai valoare pentru toi i cu aplicarea deplin n toate cele 3 Mitropolii30.28Arhid. Prof. dr. Ioan N. Floca, op. cit., p. 140; Pr. Lect. Dr. Adrian Ignat, ndreptarea legii sau Pravila cea Mare n viziunea marilor profesori Iorgu Ivan i Liviu Stan, apud. *** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei, Trgovite, 2012, p. 123; 30 Liviu Stan, op. cit., p. 573; 2913 14. Bibliografie1.*** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei,Trgovite, 2012 2.Bute, Sorin N., Pravila de isprav oamenilor, manuscris juridic-bisericesc inedit de lanceputul secolului XVII, Ed. Macarie, Trgovite, 2003 3.Cartojan, N., Istoria literaturii romne vechi, Ed. Minerva, Bucureti, 19804.Du, Victor, Cltorie n lumea scrierii i a tiparului, Ed. Sport-Turism, Bucureti, 19885.Floca, Arhid. Prof. dr. Ioan N., Drept canonic ortodox, legislaie i administraiebisericeasc, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1990 6.Georgescu, Val. Al., Bizanul i instituiile romneti pn n mijlocul secolului al XVII-lea, Ed. Academiei R.S.R Bucureti, 1980 7.http://www.crestinortodox.ro/liturgica/tiparul/tiparul-sec-xvii-xviii-70807.html8.Ignat, Pr. Lect. Dr. Adrian, ndreptarea legii sau Pravila cea Mare n viziunea marilorprofesori Iorgu Ivan i Liviu Stan, apud. *** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei, Trgovite, 2012 9.Ivanoff, Jr. dr. Ivan Vasile, ndreptarea legii capodoper de hrisov legislativ al EvuluiMediu, apud. *** Marea pravil a unitii de credina i de neam, Ed. Arhiepiscopiei Trgovitei, Trgovite, 2012 10. Lehr, L., Dezvoltarea economic a oraelor din ara Romneasc n anii 1501-1650, n Studii i referate privind istoria Romniei, vol. I, Ed. tiinific, Bucureti, 1954 11. Leontiev, Konstantin, Bizantinismul i lumea slav, Ed. Anastasia, Bucureti, 1999 12. Panaitescu, P. P., Dreptul de strmutare al ranilor n rile romne (pn n secolul al XVII-lea), n Studii i materiale de istorie medie, vol. 1, Ed. tiinific, Bucureti, 1956 13. Pcurariu, Pr. Prof. Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, pentru seminariile teologice liceale, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2006 14. Pippidi, Andrei, Tradiia politic bizantin n rile Romne n sec. XVI-XVII,Ed. Academiei R.S.R, Bucureti, 1983 15. Simionescu, D., Petrescu,V., Trgovite vechi centru tipografic romnesc, Muzeul Judeean Dmbovia, Trgovite, 1972 16. Stan, Liviu, Importana canonic i juridic a Pravilei de la Trgovite, n ,,Studii Teologice, nr. 9-10/195214 15. 17. tefnescu, t., Evoluia proprietii feudale n ara Romneasc pn n secolul al XVII-lea, n ,,Studii, nr. 1/1958 18. Tomescu, Mircea, Istoria crtii romneti de la nceputuri pn n 1918, Ed. tiinific, Bucureti, 1968 19. Vicovan, Pr. Prof. Ion, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne,vol. 2, Ed. Trinitas, Iai, 2002 20. Xenopol, A. D., Istoria romnilor din Dacia Traian, vol. VI, ed. A III-a, Ed. Academiei Romne, Bucureti, 192715


Recommended