Home >Documents >Pr Ioan Horia Ranga Pilde Crestine

Pr Ioan Horia Ranga Pilde Crestine

Date post:10-Jun-2015
Category:
View:2,737 times
Download:19 times
Share this document with a friend
Description:
Cuprinde pilde din viata monahala, cuvinte de invatatura, sfaturi, istorioare cu sens moral crestinesc.
Transcript:

8

Pilde cretin-ortodoxe

Sfatul avvei AminnaA ntrebat odat ucenicul pe avva Aminna: - Avva, d-mi sfat pentru mntuire. Atunci avva Aminna i-a rspuns: - Precum melcul, dup ce a trecut pe o frunz, las o urm strlucitoare n urma lui, aa i cretinul - faptele bune i de sfin enie a vie ii lui s rmn dup el.

Gnduri spre trezirea sufletuluiAdeseori avva Isidor era ngndurat. Cugeta mereu la cele sfinte, rugndu-se la Dumnezeu pentru to i oamenii. Un grup de tineri l-a rugat pe avva Isidor s le vorbeasc despre mntuirea sufletului. Atunci avva Isidor le-a zis acest cuvnt: - Noi, oamenii, ne temem de moarte, dar nu ne temem de pcate i de patimi.

10

Pilde cretin-ortodoxe

Treptele urcuului spiritualA fost ntrebat avva Arsenie de un tnr: - Avva, care trebuie s fie calea naintrii noastre spre Dumnezeu? Atunci avva Arsenie i-a rspuns: - Un cretin adevrat trebuie s urce anumite trepte duhovniceti, pentru a fi plcut lui Demnezeu. Aceste trepte s le pstrezi i tu i s le urmezi: - cercetarea contiin ei - smerenia i asceza - rugciunea i postul

n elepciune i harLa avva Moise n eleptul a venit o femeie temtoare de Dumnezeu i-i spune: - Avva, cum s-mi aleg oameni credincioi n jurul meu? Atunci avva Moise a zis: - Omul credincios cu adevrat este cel care din team sau din iubire l ascult pe Dumnezeu. Valoarea unui om este dat de ct a n eles i ct respect el poruncile dumnezeieti.

12

Pilde cretin-ortodoxe

Sfat pentru binecuvntareSe spune despre avva Arsenie c era cel mai n elept i mai linitit monah din mnstire. A fost vizitat de-o femeie care deseori se certa cu toat lumea din jur: - Avva, ce s fac pentru a ajunge la n elepciune i linite cu cei din jurul meu? Atunci avva Arsenie a zis: - Gndete-te mereu la ce a spus Domnul Hristos Ferici i fctorii de pace, c aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema, dar s te gndeti i la ce spunea avva Atanasie: Binecuvntat este cel ce aduce pace i iubire n sufletele oamenilor.

Sfin enie sau pcateA fost ntrebat avva Moise de un ucenic: - Avva Moise, cum pot ajunge la sfin enie? Atunci avva i-a zis: - Felul n care omul lupt pentru calea pe care vrea s mearg este respectat de Dumnezeu. Calea sfin eniei este calea renun rii la plceri pctoase i toate gndurile, cuvintele i faptele trebuie modelate dup nv tura Domnului Hristos.

14

Pilde cretin-ortodoxe

Sfat pentru via L-a ntrebat odat o femeie pe avva Aminna: - Avva Aminna, de fiecare dat cnd ajut pe cineva care nu se teme de Dumnezeu, mi se rspunde la binefacerea mea cu rutate i dispre . Eu mi doresc s-mi deschid sufletul spre to i oamenii, dar ei mi se pare c nu n eleg dorin a din sufletul meu. Ce pot face ca cei din jurul meu s n eleag dragostea mea? Atunci avva Aminna i-a zis: - S fii cu buntate fa de oameni, dar i cu n elepciune. Acestea sunt dou aripi ale cretinului n lumea n care triee.

Gndul rstigniriiDeseori avva Paisie era ngndurat, vrsnd lacrimi de durere. Vzndu-l, ucenicii l-au ntrebat: - Avva, de ce por i n sufletul tu atta suferin i triste e? Atunci avva Paisie a zis: - Omenirea nu se mai gndete la rstignirea Domnului Iisus. Ne aducem aminte n Postul Mare, n Vinerea Patimilor, dar apoi uitm. Ar fi mai mult pace i iubire n lume i n sufletul oamenilor, dac gndul la rstignirea Domnului, la patimile Sale de bunvoie pentru noi, le-am purta fiecare n minte i-n inim. De accea, v ndemn la gndul rstignirii, gnd care s rodeasc n noi pacea sufletelor i bucuria inimii.

16

Pilde cretin-ortodoxe

Despre desvrireL-a ntrebat pe avva Isaac Sirul un ucenic: - Avva, ce este desvrirea? Atunci avva Isaac Sirul a rspuns: - Desvrirea este un adnc de smerenie.

Sfntul Serafim de Sarov i generalulA venit la Sfnta mnstire de la Sarov un general-locotenet, mai mult s priveasc mnstirea, s vad felul de construc ie. Avea multe decora ii pe piept i era plin de mndrie n sufletul lui. La plecare, un moier (pe nume Predkin) l-a ndemnat s se ntoarc i s stea de vorb cu printele sihastru Serafim. Fiind de mai multe ori rugat, generalul s-a nvoit i a mers la chilia printelui Serafim. Cnd a intrat, printele Serafim s-a plecat cu smerenie n fa a lui, apoi l-a mbr iat. Au rmas de vorb cam o jumtate de or. n timpul discu iilor, de pe pieptul generalului au czut cteva decora ii. Printele Serafim i-a zis: - Aceste decora ii le-a i luat pe nedrept.

18

Pilde cretin-ortodoxe

Atunci generalul a zis: - Aa este. Ieind apoi din chilie, generalul plngea ca un copil, lsnd n chilia srccioas a sihastrului mndria i decora iile. Printele Serafim i-a zis: - Fiecare lacrim s- i fie un gnd i un ndemn la pocin n fa a lui Dumnezeu.

Despre umilin I-au cerut ucenicii sfat lui avva Macarie despre via a duhovniceasc. Atunci avva Macarie le-a rspuns: - Via a duhovniceasc ncepe cu smerenia. Vrful tuturor virtu ilor l reprezint umilin a n harul lui Dumnezeu.

20

Pilde cretin-ortodoxe

Despre pcatLa avva Arsenie a venit o femeie temtoare de Dumnezeu i l-a ntrebat: - Avva, ce este pcatul? Atunci avva Arsenie i-a zis: - Pcatul este o conspira ie a min ii omului cu diavolul mpotriva Legii Sfinte a lui Dumnezeu.

Sfatul lui avva MacarieA ntrebat o femeie credincioas pe avva Macarie: - Ce s fac, avva, ca s fiu plcut lui Dumnezeu i oamenilor? Atunci avva Macarie i-a rspuns: - Dac vrei s fii plcut lui Dumnezeu i s te respecte oamenii ca pe o femeie credincioas, atunci s- i fie gndul ca i fapta, fapta ca i chipul, chipul ca i via a.

22

Pilde cretin-ortodoxe

Despre mntuireSe spune despre avva Ioan c era mereu trist i ngndurat. Odat ucenicii i-au spus: - Avva, de ce eti mereu trist i ngndurat? Eti bolnav sau ai p it un necaz? Atunci avva Ioan le-a zis: - M gndesc la cuvintele Domnului Iisus Hristos i vd c nici un om nu respect porunca iubirii: Iubete-l pe aproapele tu ca pe tine nsu i.

Smerenia clugruluiSe povestete c n Muntele Sfnt a venit odat diavolul la avva Ioachim i i-a zis: - Eu sunt Satana i mi plac oamenii mndri i ei sunt ai mei. Tu eti mndru i aa te voi lua cu mine. Atunci avva Ioachim i-a rspuns: - Bine ai venit, cci eu sunt cel mai ru dintre to i. Atunci, auzind diavolul aceste cuvinte, s-a fcut nevzut, datorit smereniei clugrului.

24

Pilde cretin-ortodoxe

Pocin a i iertareaO femeie cu fric de Dumnezeu i credin n mila i iertarea Lui, a fost la preotul duhovnic din satul ei pentru a se spovedi i a se mprti. Din cauza unor greeli din tinere ea ei, preotul, dup Sfnta Tain a Spovedaniei, i-a dat doar sfnta Aghiasm (ap sfin it). Femeia s-a tulburat n sufletul i-n inima ei, dar s-a rugat din nou la Dumnezeu i Maica Domnului. Peste cteva zile, a murit. Ajungnd sufletul ei n fa a por ii raiului, un nger a ntrebat-o:

- Te-ai spovedit, te-ai mprtit? Aici nu po i intra fr Sfnta Spovedanie i fr Sfnta mprtanie. Atunci femeia credincioas a zis: - Da, m-am spovedit n frica lui Dumnezeu, dar am fost oprit de la Sfnta mprtanie i m gsesc sub canonul preotului duhovnic.

- Bine, atunci intr n rai, deoarece tot cel ce moare sub canonul lui Dumnezeu dat prin preot, moare n ascultare fa de El i este mntuit.

26

Pilde cretin-ortodoxe

Despre mntuire i rugciuneA ntrebat un ucenic pe avva Macarie: - Ce s fac, avva, pentru a m mntui? Atunci avva Macarie i-a zis: - Respect poruncile lui Dumnezeu i spune mereu Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiete-m pe mine, pctosul! i Preasfnt Nsctoare de Dumnezeu, miluietem pe mine, pctosul! i aa te vei mntui.

Trei ceasuri n iadUn om era de mul i ani bolnav i sttea n pat fr s se poat mica. Se ruga la Dumnezeu s-i uureze suferin a, cci nu mai rezista. Dumnezeu i-a ascultat rugciunea i i-a trimis un nger care i-a spus: - Dumnezeu i-a ascultat rugciunea i, a zis:

28

Pilde cretin-ortodoxe

-Te mai las zece ani pe pmnt n aceast suferin pentru a- i spla pcatele tale sau trei ceasuri n iad? Omul se gndete: Zece ani pe pmnt este foarte mult. Mai bine trei ceasuri n iad. i rspunde ngerului: - Vreau mai bine trei ceasuri n iad. Atunci ngerul l ia i l duce n iad. Omul se chinuia n iad i i se prea c trece o venicie i este uitat acolo. Deodat, apare ngerul. Atunci omul, suprat, spune: - Nu tiam c i ngerii lui Dumnezeu pot min i. Mi-ai spus trei ore i m-ai lsat zeci de ani. ngerul i-a rspuns: - Nu am min it, ai stat doar o or, mai ai dou ore. Atunci omul i spune: - Te rog, mai bine stau pe pmnt zeci de ani, numai s ies de aici.

Despre pocin A fost ntrebat avva Arsenie de un ucenic: Avva, ce reprezint pocin a adevrat pentru un cretin? Atunci avva Arsenie a zis: - Adevrata pocin reprezint calea spre mpr ia lui Dumnezeu, calea spre nviere. Doar

30

Pilde cretin-ortodoxe

pocin a ne rupe din ghearele mor ii i face s coboare mila lui Dumnezeu n sufletele noastre.

Sfat pentru cstorieA fost ntrebat avva Ioan despre cstorie de un cretin - Avva, m ispitete gndul desfnrii i mereu diavolul mi aduce n fa multe femei frumoase. Ce pot face, cum s resping ispita? Atunci avva Ioan i-a zis:

- Trebuie s te gndeti la patru lucruri: 1) s te gndeti c femeia ta este mai frumoas; 2) s te gndeti c femeia ta este cea mai curat; 3) s te gndeti c femeia ta este cea mai credincioas; 4) s te gndeti c femeia ta este calea lsat de Dumnezeu ca s te mntuieti.

ntoarcerea la BisericSe spune despre avva Isidor c zicea mereu: - Atept s m ntorc la Biseric. Odat ucenicii i-au zis:

32

Pilde cretin-ortodoxe

- De ce tot spui avva c atep i s te ntorci la Biseric? Mereu eti n rugciune i mergi la cele 7 Laude din Sfnta Biseric. Atunci avva le-a zis: - ntoacerea la Biseric reprezint primirea Harului Sfntului Duh prin lepdare de pcate, smerenie i rugciune fcut de omul care are o inim curat druit lui Dumnezeu i Maicii Domnului.

Smerenia pustnicilorSe spune despre pustnici c au avut o smerenie foarte mare n fa a lui Dumnezeu i a

oamenilor. Ei se considerau cei mai pctoi i cei mai nevrednici. Mul i au fost cunoscu i ca sfin i nc n timpul vie ii lor, svrind fapte minunate prin puterea i voin a lui Dumnezeu. Se spune c n momentul n care un om descoper ntr-un pustnic o virtute, de atunci pustnicul i ascunde i mai mult fapta sa considernd-o ca un pcat, deoarece prin laudele oamenilor era posibil s cad n pcatul mndriei.

Nerecunotin a

34

Pilde cretin-ortodoxe

Deseori avva Macarie era ngndurat i abtut. Se ruga la Dumnezeu pentru to i oamenii, totui sufletul lui era nelinitit. Odat un cretin l-a ntrebat: - Avva Macarie, de ce eti mereu ngndurat i nelinitit? A vrea s te pot ajuta. Avva Macarie i-a spus: - M gndesc mereu la noi, oamenii, la necazurile i ntristrile vie ii. Noi cerem cu ochii n lacrimi ajutorul lui Dumnezeu ntr-o situa ie dificil a vie ii, iar dup ce am trecut cu bine de aceasta, nu mai spunem nici Mul umesc, Doamne!, nu facem o rugciune sau o sfnt cruce.

Gnduri de team

Multe gnduri i frmntri erau n avva Arsenie. Cugeta la sfritul lui i la sfritul lumii. Dei avea o via de sfin enie, n post i rugciune, era adeseori strbtut de rzboiul gndurilor. Fiind ntrebat de un cretin despre sfitul lumii i despre via a venic, avva Arsenie a zis: - Teama fundamental care ne chinuie este contiin a unui risc, acela al absen ei lui Dumnezeu, acela al iadului. Cci Dumnezeu S-a ntrupat ca s ne caute pn i n iad, n iubirea Lui fa de noi, dorind salvarea Coroanei crea iei Sale cu orice pre .

Despre iubire, despre ur

36

Pilde cretin-ortodoxe

A zis o femeie lui avva Antonie: - Avva, spune-mi cuvnt de nv tur despre iubire i despre ur. Atunci avva Antonie i-a rspuns: - ine minte: iubirea i ura merg mn-n mn, le desparte doar un pas.

S nu ui i

A venit la avva Aminna un tnr i i-a zis: - Avva, d-mi sfat despre via . Atunci avva Aminna i-a rspuns: a) S nu ui i niciodat s zici DA chemrii dragostei lui Dumnezeu; b) S nu ui i niciodat s spui NU la rzboiul cel cu patimile i cu pcatele; c) S nu ui i niciodat s rosteti PREZENT chemrii la rstignire cu Domnul Iisus Hristos. d) S nu ui i niciodat s mrturiseti ADEVRUL cinstirii Sfintei Treimi, a Maicii Domnului, a Crucii i a sfin ilor.

38

Pilde cretin-ortodoxe

Timpul mntuiriiA fost ntrebat avva Macarie de o femeie credincioas: - Avva, care este timpul mntuirii pentru un om? Atunci avva i-a zis: - Timpul mntuirii unui om reprezint timpul pzirii poruncilor divine.

Rolul cuvintelor pentru mntuireDoi cretini s-au certat i, supra i unul pe cellalt, au plecat acas. Unul dintre ei a nceput s spun despre cellalt tot felul de lucruri urte. S-au ntlnit dup aceea la o rscruce de drum. iau dat seama c au greit certndu-se, apoi s-au iertat i s-au mpcat. Cel ce vorbise de ru s-a rugat fie iertat. Atunci cretinul i-a raspuns: - Te iert i te-am iertat de atunci, dar vorba rea este ca i cum ai lua o pern cu fulgi i ai risipi fulgi n btaia vntului. Aa i cu clevetirea ta fa de mine. Cuvintele tale nu vor mai putea fi oprite. Deci, vezi, cuvintele au un rol foarte mare pentru mntuirea sau osnda noastr.

Cuvintele i rolul lor

40

Pilde cretin-ortodoxe

A fost ntrebat avva Arsenie de un tnr: - Avva, ce rol au cuvintele? Atunci avva Arsenie i-a rspuns: - Cuvintele spuse de noi reprezint: a) parte din gndurile i din dorin ele noastre b) parte din inima noastr c) parte din sufletul nostru d) parte esen ial din via a noastr, care te poate mntui (salva) sau osndi (pierde).

Despre via a venic

Odat, ntr-un cimitir, un tnr s-a oprit n fa a unei cruci de la un mormnt citind ce era scris pe cruce: Cltorule, stai i te gndete la via . Ceea ce eu am fost ieri eti tu azi, ceea ce sunt eu azi, tu vei fi mine, deci lucreaz- i mnturiea n fiecare clip a vie ii pmnteti.

42

Pilde cretin-ortodoxe

Despre blnde e i stpnire de sineLa avva David a venit un grup de credincioi i i-a zis: - Avva, prin ce poate fi nvins diavolul? Atunci avva David a rspuns: - De nimic nu se ntristeaz mai mult diavolul dect cnd l vd pe om cu blnde e i cu stpnire de sine. Blnde ea ucide diavoli i coboar harul lui Dumnezeu asupra celui smerit.

Despre judecata lui DumnezeuMulte gnduri ne frmnt pe noi, oamenii, cnd gndim la judecata lui Dumnezeu. Odat, la avva Teofil a ajuns o femeie credincioas i i-a zis: - Avva, Dumnezeu ne-a creat pe noi, oamenii, din iubire, dup cum mrturisete i Sfntul Ioan Evanghelistul (Dumnezeu este iubire), de ce trebuie s ne judece la sfritul vie ii, nu ne poate mntui fr judecat? Atunci avva Teofil i-a rspuns: - Aici este marea tain a lui Dumnezeu. Ne-a creat din iubire i cu siguran iubete pe to i oamenii, dar ne-a lsat i libertatea voin ei, gndirii i a ra iunii. Fr libertate, omul nu ar fi putea fi judecat, dar, prin libertate, Dumnezeu ne arat c ne respect ca persoane. S ai ncredere c Dumnezeu este un Tat bun i iubitor, Care vrea fericirea tuturor fiilor Si, dar conteaz ca i omul s conlucreze cu El pentru mntuirea lui.

44

Pilde cretin-ortodoxe

Speran a i ndejdea noastr, a cretinilor, n iertarea lui Dumnezeu devine calea spre nviere.

Adevratele lacrimiS-au spus multe despre lacrimi, despre strpungerea inimii, pentru greelile svrite. Sfntul Ioan Gur de Aur i nv a pe oameni: - Lacrimile izvorte dintr-o patim seac foarte repede, dar atunci cnd lacrimile se nasc din frica de Dumnezeu, ele nu se usuc niciodat.

46

Pilde cretin-ortodoxe

Dorin sfntDeseori avva Ioan citea din Pateric i alte cr i sfinte, faptele minunate de credin ale naintailor si. Se gndea la curajul, rbdarea i perseveren a lor n lupta duhovniceasc. n sufletul su apruse o dorin pe care o mrturisea mereu lui Dumnezeu: - O, Doamne, d-mi rbdarea i curajul nnaintailor mei ca s pot rbda focul ispitelor. De am greit, iart-m, de sunt nepstor, trezetem i s-mi aduci aminte mereu de chinurile iadului, pentru ca s nu Te mai pierd din sufletul meu i din inima mea niciodat.

Despre judecatSe spune n Vie ile Sfin ilor c avva Ioan mereu spunea urmtoarele cuvinte: - i ce va fi atunci, vai mie, i ce va fi atunci? S-a oprit odat un ucenic i i-a zis: - La ce te gndeti, avva? Atunci el a rspuns: - La ziua n care Dumnezeu m va judeca i m va ntreba de cele svrite de mine n aceast via .

48

Pilde cretin-ortodoxe

Despre monahii din Sfntul Munte AthosSe spune c n pustia Sfntului Munte Athos tria monahul Antonie. El a fost ntrebat odat de un ucenic: - Cum erau prin ii din trecut? Atunci monahul Antonie a zis: - Ei nu erau ipocri i, prefcu i la vorb, la mers, la nf iare, erau smeri i i respectuoi. Ei nu vorbeau prea mult, nici nu rdeau tare. Nu erau batjocoritori, nici nu doreau s fie observa i. Supui i tcu i, cu discernmnt, sinceri i simpli, smeri i, tcu i, iubitori. Aveau un mod de a fi binecuvntat, echilibrat i ordonat. Nu judecau pe nimeni, erau plini de rugciune interioar, bucurie i fericire chiar i n somn l vedeau pe Dumnezeu i Maica Domnului. n fiecare din ei se vedea o transparen a harului Duhului Sfnt.

Rolul dragostei duhovnicetiO femeie credincioas l-a ntrebat pe avva Ilarion: - Care este importan a dragostei duhovniceti. Atunci avva Ilarion i-a rspuns: - Noi suferim pentru c nu avem dragoste curat i sincer fa de Hristos Domnul, de Maica Preacurat, de sfin i i de oameni. Cel care nu iubete cu adevrat rugciunea, tcerea i smerenia ntru Hristos Domnul nu are pace, chiar dac l aezi n Rai.

50

Pilde cretin-ortodoxe

Sfatul Sfntului Siluan AthonitulA zis Sfntul Siluan din Muntele Sfnt Athos: A te ruga pentru lume este ca i cnd i-ai vrsa sngele pentru aproapele tu. De aceea fratele nostru este via a noastr.

Dou aripi ale cretinului adevratA fost ntrebat avva Arsenie de un cretin: - Avva Arsenie, care sunt virtu ile plcute lui Dumnezeu, prin care ne putem salva i l biruim pe diavol? Atunci avva Arsenie a zis: - Cretinul adevrat se poate nl a la cer prin cele dou aripi duhovniceti, care sunt i virtu ile plcute lui Dumnezeu, ce nving pe orice diavol: a) dorin a sincer i curat de a ne ntoarce de la pcat la Dumnezeu; b) smerenia, prin care noi recunoatem c fr Dumnezeu nu putem face i nu putem dobndi nimic.

52

Pilde cretin-ortodoxe

Lupta duhovniceascSe spune despre avva Ioan c era mereu ngndurat i tcut. Medita ore ntregi la cele sfinte i se ruga la Dumnezeu, s druiasc vreme de pocin pentru to i cretinii. Cei care i cereau sfatul despre lupta duhovniceasc din aceast via el le spunea: - n zile de acum, noi ncercm s ob inem sfin irea cu foarte pu in efort, uitnd c pe msur ce trudim mai mult i mai greu, primim harul Duhului Sfnt. Ceea ce ob inem uor, uor vom i pierde, uor i risipim, dar ceea ce ob inem prin eforturi ascetice ndelungate (priveghere; rugciune; smerenie; post; ab inere de la pcate), acelea vor nso i sufletul spre mpr ia Cerurilor i vor rmne bn venicie.

Sfat pentru faptele noastreUn cretin i-a zis lui avva Teofil: - Avva, cum trebuie s fie faptele mele? Atunci avva i-a rspuns: - Dac faptele tale sunt bune numai pentru tine, atunci nu ai rezolvat nimic, dac nu po i s iei din egoismul tu i s te druieti prin Dumnezeu celoral i oameni, atunci eti mai de plns dect pgnii (deoarece tu ai legea lui Hristos i trebuie s lucrezi dup ea).

54

Pilde cretin-ortodoxe

GndurileLa avva Macarie a venit o femeie credincioas i l-a rugat: - Avva, vorbete-mi despre gnduri. Atunci avva Macarie i-a spus: - Rdcina gndurilor i trage seva din via a noastr de zi cu zi, de ceas cu ceas. Gndurile bune vin la cei care lupt pe calea duhovniceasc, cei care au ochii i inima curat. Gndurile rele stpnesc pe cei ptimai, pe cei cu privirea ntunecat de pcate. Aadar rzboiul gndurilor este n legtur strns cu via a duhovniceac sau via a pctoas a omului.

Rugciunea smerit a unui pustnicDespre avva Damaschin se spune c rugciunile sale erau de-o cldur sufleteasc rar, dragoste i simpatie pentru lumea ntreag, iar dragostea lui ardea ca o lumnare. El se ruga astfel: - Dumnezeule, te rog f ca to i ateii, idolatri, necredincioii i ereticii s se pociasc, s nve e adevrul i s cread n Tine, s devin o turm i-un pstor i s Te slveasc pe Tine, Adevratul Dumnezeu Cel n Treime Tatl, Fiul i Duhul Sfnt , astfel ca niciunul s nu fie lsat afar din Rai, Dumnezeul meu. Deseori el ajungea la extaz i avea descoperiri mari de la Dumnezeu pentru dragostea lui fa de to i oamenii.

56

Pilde cretin-ortodoxe

Cele trei gnduriA fost ntrebat avva Antonie de un tnr: - Avva, cu ce s ncep Postul Rstignirii? Atunci avva Antonie i-a spus: - Postul s-l ncepi cu cele trei gnduri: a) gndul simplit ii ( i aduce aminte de smerenia Domnului). b) gndul iertrii ( i aduce aminte c i tu greeti). c) gndul iubirii ( i aduce aminte c, dac iubeti pe cel de lng tine, iubeti pe Dumnezeu). Gndurile acestea transformate n fapte, te duc la calea mntuirii.

Despre rstignireO femeie temtoare de Dumnezeu l-a rugat pe avva Antonie s-i vorbeasc despre rstignirea omului. Atunci avva Antonie i-a spus: - Exist mul i cretini adevra i care i-au asumat crucea rstignirii lor pentru aceast via , lepdndu-se de toat ntinciunea sufleteasc i trupeasc, dar exist i oameni care rstignesc pe al i oameni, pentru plcerile lor materiale i binele lor personal.

58

Pilde cretin-ortodoxe

Despre mntuireMul i clugri din Sfntul Munte Athos au spus: Nu locul te mntuiete, ci felul de vie uire al omului.

Despre pcateUn cretin a venit la avva Teofil i i-a spus: - Avva, m tem foarte tare de pedeapsa lui Dumnezeu, deoarece m vd plin de tot felul de pcate. Atunci avva Teofil i-a spus: - Ia o piatr i o arunc n mare. Cretinul a luat piatra i a aruncat-o. - Unde este piatra? O mai vezi? zise avva Teofil. Cretinul a spus: - Nu. Avva Teofil i-a rspuns: - Piatra reprezint pcatele omului, marea reprezint dragostea nemsurat a lui Dumnezeu

60

Pilde cretin-ortodoxe

fa de noi. n momentul n care omul face pocin fa de pcatele sale, Dumnezeu l iart i-i acoper pcatele precum marea a acoperit piatra aruncat de tine. Cretinul adevrat trebuie s triasc n pocin . Pocin a deschide por ile iubirii lui Dumnezeu.

Cel mai bogat, cel mai sracDeseori era vzut avva Ioan c citea din Vie ile Sfin ilor i apoi cugeta la cele citite cu mult luareaminte. Odat i-a zis un frate: - Avva, s-mi spui un cuvnt din Vie ile Sfin ilor. Atunci avva Ioan i-a rspuns: - M gndesc la cel mai srac i la cel mai bogat. - Cum adic, avva? a spus fratele. Avva i-a zis: - Cel mai srac este diavolul, deoarece nu poate iubi, iar cel mai bogat este Dumnezeu, Care este un ocean de iubire. Noi, oamenii, ne putem

62

Pilde cretin-ortodoxe

asemna sau cu unul sau cu altul, depinde, n libertatea noastr, ce cale alegem.

Sfatul lui avva TeofilMul i oameni alergau la sfnta mnstire cu hramul Adormirea Maicii Domnului, pentru a-l asculta i a-i cere sfaturi printelui Teofil. Odat un tnr, ntristat i ngndurat din cauza ispitelor i greut ilor din via i-a cerut lui avva Teofil sfat pentru a nvinge (prin puterea lui Dumnezeu i a Maicii Domnului) ispitele. Atunci avva Teofil i-a spus: - Nu este bine pentru un cretin s se ntristeze din cauza ispitelor vie ii. Te-ai gndit, mcar o dat n via , c Dumnezeu ne zmbete nou, cretinilor, c dorete ca omul (coroana crea iei Sale) s fie cu chipul senin i blnd.

Dumnezeu zmbete tuturor celor care l caut pe El, care fac Voia Lui. n Vie ile Sfin ilor o sfnt pe nume Tereza este numit Zmbetul lui Dumnezeu. De aceea, dragul meu, alung triste ea din inima i sufletul tu, gndindu-te s-I zmbeti i tu lui Dumnezeu, deoarece El dorete s-i mntuiasc pe to i, adic to i s fim ferici i.

64

Pilde cretin-ortodoxe

Paza sufletuluiMul i oameni l cutau pe avva Paisie pentru a cere sfat de la el. Odat a ajuns la sfnta mnstire, un grup de tineri care l-au rugat s le vorbeasc despre linitea sufleteasc i paza sim urilor i a inimii. Atunci avva Paisie a zis: - Pentru a ajunge la o pace a sufletului i o paz a lui atunci s respec i aceste cinci sfaturi: a) s nu ascul i tot ce i se spune b) s nu dai tot ce ai c) s nu spui tot ce tii d) s nu faci tot ce po i

e) s nu fii nepstor fa de mntuirea ta i a celor din jur

Despre dreapta socotin Au venit fra ii duhovniceti la avva Antonie i i-au zis: - Avva Antonie, s ne spui cuvnt de n elepciune. Atunci avva Antonie a rspuns: - Sunt unii care i-au topit trupurile lor cu nevoin a i pentru c nu au avut ei dreapta socotin , smerenie i ascultarea de duhovnic, departe de Dumnezeu s-au fcut ei.

66

Pilde cretin-ortodoxe

Sfatul lui avva PimenUcenicul l-a ntrebat pe avva Pimen: - Care este, avva Pimen, lucrarea cea mai mare, pe care o poate face omul n lume? Atunci avva Pimen a zis: - Aceasta este lucrarea cea mai mare a omului - ca greeala sa s o pun asupra lui naintea Domnului i s atepte ispita pn la rsuflarea cea mai de pe urm.

Ispitele din via a omuluiA fost ntrebat avva Antonie de un ucenic. - Avva cum pot nvinge ispitele vie ii? Atunci avva Antonie i-a rspuns: - Ispitele vin asupra omului precum vntul. Omul care rabd necazurile cu inim bun i cu mul umit va lua cununa nestricciunii, virtutea i mntuirea. Iar stpnirea mniei, limbii, pntecelui i a plcerilor ptimae este de cel mai mare ajutor sufletului.

68

Pilde cretin-ortodoxe

Avva Antonie i filosofiiAu venit la avva Antonie mai mul i filosofi, gndindu-se c-l iau n rs, c nu nv ase carte. Avva Antonie a zis ctre ei: - Ce crede i, ce a fost mai nti, mintea sau cartea? i care dintre ele este pricina celeilalte, mintea pentru carte sau cartea pentru minte? Atunci filosofii au rspuns: - nti este mintea, deoarece mintea a nscocit cartea. Atunci avva Antonie a zis:

- Deci cel cu mintea sntoas n-are nevoie de carte.

Urma cretinului n via A ntrebat odat ucenicul pe avva Ioan. - Avva, cum ar trebui s fie cretinul n via a aceasta? Atunci avva Ioan i-a zis: - Cretinul trebuie s se predea cu totul lui Dumnezeu, s rstigneasc n el gndurile, cuvintele i faptele ptimae. Precum melcul dup ce a trecut pe o frunz sau pe o piatr las o urm argintie, tot aa i cretinul s lase n urma sa:

70

Pilde cretin-ortodoxe

Smerenia, modestia i buntatea, care duc la mntuirea sufletului.

Gndul la mntuireUn ucenic i-a spus lui avva Arsenie: - Avva ce s fac pentru a avea mereu gndul la mntuire? Atunci avva Arsenie i-a rspuns: - S faci fiecare fapt a ta ca i cum ar fi fcut n fa a lui Dumnezeu, ca i cum, dup aceast fapt, te ateapt judecata lui Dumnezeu. Gndul pentru paza sufletului i pentru cur area contiin ei izvorte doar dintr-o

rugciune smerit i sincer, care are puterea s coboare mila lui Dumnezeu peste noi.

Despre blnde e, despre mnieA zis un ucenic lui avva Pimen: - Avva, care este vitutea de care se teme diavolul cel mai mult? Atunci avva Pimen i-a rspuns: - De nici o virtute nu se teme mai mult diavolul dect de blnde e, dar cu nimic nu po i s-i produci mai mare bucurie dect dac te vede plin de mnie i de rutate.

72

Pilde cretin-ortodoxe

Credin a i pcateleO femeie i-a spus lui avva Teofil: - Avva, te rog s-mi vorbeti despre credin i pcate. Atunci avva Teofil i-a zis: - Tot cel ce se nate este mic dar hrnit crete. La fel credin a sau pcatele. Ele se nasc n sufletele noastre: cedin a se dezvolt n sufletul nostru prin smerenie, ascultare i dragoste curat,

pe cnd pcatele pun stpnire pe suflet prin lcomie, mndrie i ur fa de semeni.

Despre pocin i nviereA zis odat ucenicul lui avva Siluan: - Avva, te rog vorbete-mi despre pocin i despre nviere. Atunci avva Siloan a rspuns: - Precum un metal pre ios este acoperit de un strat de rugin i pn nu este cur at nu i se vede strlucirea, aa i cu omul pn nu se cur de

74

Pilde cretin-ortodoxe

pcatele vie ii sale i nu pune nceput de pocin n sufletul su, nu poate ajunge s se bucure deplin de nviere. Fr starea noastr de jertf, nu putem striga din tot sufletul i din toat inima Hristos a nviat!.

Despre iubirea lui DumnezeuA zis odat avva Pimen ctre ucenici: - n Duh, Dumnezeu devine suflarea noastr, n Hristos Domnul El se face fratele nostru, revelndu-ne astfel tandre ea lui patern. n Duhul, prin Fiul ctre Tatl, suntem condui spre mpr ia Cerurilor. Dar aceast micare de iubire nu ne absoarbe, ea ne red apropierea, ne permite

s vie uim (ntr-o oarecare msur) n dragostea lui Dumnezeu.

Rugciunea paza i puterea cretinilorA spus avva Efrem Sirul: - Rugciunea este pstrarea ntregii n elegeri, a mniei pedepsire, a ngmfrii oprire, a pomenirii de ru cur ire, a invidiei surpare, a pgnt ii ndreptare. Rugciunea este virtutea trupurilor, crmuirea casei, biruin n rzboaie i

76

Pilde cretin-ortodoxe

ntemeierea pcii. Rugciunea este pecetea fecioriei, credin a nun ii, arm a cltorului, pzitoare a celor ce dorm, a celor ce privegheaz, a lucrtorilor i celor din necazuri izbvire. Rugciunea este mngierea celor ce plng, bucurie celor ntrista i, iubire celor prsi i. Aadar fra ilor: Nu este alt avere mai cinstit dect rugciunea pentru via a cretinului.

Sfat n eleptO femeie credincioas a zis lui avva Isidor: - Avva, cum pot s mblnzesc mnia lui Dumnezeu, ce roade ale pocin ei s aduc jertf pentru pcatele mele cele multe i grele? Atunci avva Isidor i-a rspuns:

- De nimic nu se bucur mai mult Dumnezeu dect cnd vede n sufletul omului o pocin sincer i curat, blnde e n cuvinte i n fapte, n elepciune n purtare, milostenie i iertare fa de to i oamenii.

Despre desvrireA fost ntrebat avva Marcu de un tnr: - Avva, ce reprezunt desvrirea i cum ajung la ea? Atunci avva Marcu i-a rspuns:

78

Pilde cretin-ortodoxe

- Desvrirea este treapta ce mai nalt de sfin enie spre care tind cretinii. Desvrirea este o pregustare a bunurilor viitoare. Desvrirea este ascuns n crucea rstignirii. Nu se poate niciodat desvrire fr crucea Domnului nostrum Iisus Hristos.

S gndim frumosLa preotul din sat a venit o femeie i i-a spus: - Printe, mereu sunt tulburat i ispitit de tot felul de gnduri. Mereu m influen eaz gndurile

negative i produc n sufletul i-n inima mea atta nelinite Gndurile acestea negative parc persist tot mai mult n via a mea i nu pot scpa de ele. Te rog s-mi dai un sfat duhovnicesc ca s scap de ele. Atunci preotul i-a rspuns: - Gndurile rele vin de la ispititorul dar cu ngduin a lui Dumnezeu. Dumnezeu nu vrea s ne ndeprteze de dragostea Lui prin ele, ci vrea s ne ntoarc n ascultarea fa de El. Transform gndurile rele n gnduri senine. ncearc n orice moment al vie ii s gndeti frumos, spre slava lui Dumnezeu i a oamenilor. Gndurile rele aduc n tine tulburare, dar gndurile senine druiesc sufletului tu pace i linite. Deci ine minte: S gndim frumos.

80

Pilde cretin-ortodoxe

Sfnta Ecaterina de Genua i nv tura despre iubire.Vorbind despre iubirea lui Dumnezeu fa de oameni i despre iubirea noastr fa de Creator, Sfnta Ecaterina a spus:

- Iubirea are puterea s schimbe pe cei mai pctoi oameni n oameni cu fric de Dumnezeu, pe oameni poate s-i schimbe n ngeri, pe ngeri n dumnezei.

Sfntul Antonie cel MareOdat i-a spus un ucenic lui avva Antonie. Avva, d-mi sfat pentru mntuire. Atunci avva Antonie cel Mare a rspuns:

82

Pilde cretin-ortodoxe

- nceputul i sfritul mntuirii este dragostea fa de Dumnezeu i de toat crea ia Sa.

Msura iubiriiA zis un ucenic ctre avva Macarie: - Avva, care este msura iubirii? Atunci avva Macarie i-a rspuns:

- Exist o singur msur a iubirii - aceea de a iubi fr msur.

Sfntul Nil Ascetul despre lupta duhovniceasc

84

Pilde cretin-ortodoxe

Sfntul Nil Ascetul i nv a pe cretini despre lupta duhovniceasc, pe care fiecare om o are de dus cu diavolul. - Cretinul n via trebuie s fie asemenea unui gladiator n aren. Gladiatorul trebuie s-i ung tot trupul cu ulei ca s alunece cnd l prinde dumanul. La fel, i cretinul trebuie s se ung cu untdelemnul faptelor bune, al smereniei, al dragostei i al ascultrii pentru a scpa din cursele ntinse de diavoli.

Mntuirea omuluiA fost ntrebat avva Arsenie de o credincioas:

- Avva Arsenie, m tem pentru mntuirea mea cnd vd cte ispite mi trimite diavolul. M simt aa de nspimntat pentru sufletul meu. Atunci avva Arsenie i-a spus: - Dumnezeu se ngrijete mai mult de mntuirea noastr dect diavolul de pierzarea noastr, pentru c Dumnezeu cu mult mai tare ne iubete dect ne urte diavolul.Deci nut e teme, cci cu noi este Dumnezeu.

Sfntul Ieronim i n elepciunea sa

86

Pilde cretin-ortodoxe

Se spune despre sfntul Ieronim c era foarte n elept. Odat un om temtor de Dumnezeu i-a spus: - Te rog s-mi vorbeti despre judecata lui Dumnezeu. Atunci Sfntul Ieronim i-a rspuns: - Sunt dou pr i mari dup care vom fi judeca i: a) prima parte Evanghelia sau Sfnta Scriptur b) a doua parte contiin a omului.

Filosofii i cretinii

ntr-o discu ie la care luau parte mai mul i oameni, s-a pus ntrebarea despre via i despre moarte. Un filosof a zis: - Noi, filosofii, nu ne temem de moarte, ci de venicia ei. Este ceva care nu se sfrete i stpnete pe to i oamenii. Un cretin a spus: - Pentru cretini, moartea a fost nvins de nviere. Hristos a nviat, cu moartea pe moarte clcnd i tuturor celor care cred n El via venic le-a druit.

88

Pilde cretin-ortodoxe

RugciuneaSfntul Ioan Scrarul a spus: - Rugciunea este unirea omului cu Dumnezeu, ntrirea pcii, mama lacrimilor, pod care trece peste ispite, scpare de ntristare, ruperea rzboaielor, lucrarea ngerilor, veselia viitoare, izvorul virtu ilor, cauza darurilor, propire tainic, dovada ndejdii, luminarea min ii, secere pentru dezndejde, comoara celor ce iubesc tcerea, slbirea furiei, hrana sufletului, pecetea slavei.

Sfntul Ioan Iacob Hozevitul (Romnul) i psrileSfntul Ioan Iacob Hozevitul (Romnul) a fost clugr i preot n mnstirea Neam i n ara Sfnt. A fost sihastru n pustia Hozeva. A fost un mare rvnitor pentru cele sfinte. Avea o mare dragoster fa de psri, pe care le hrnea din buc elele de pine uscat (pesme i), care erau i hrana lui. La trecerea sfntului la cele venice, n mpr ia lui Dumnezeu, la slujba prohodului i a nmormntrii, nenumrate psrele au venit la Sfntul ocrotitor al lor. Psrelele bteau din aripi deasupra trupului sfntului printe Ioan Iacob, se aezau i pe el, pe cap, pe piept, pe picioare, pe binefctorul lor pe care l pierduser. Numai dup ce Sfntul Ioan Iacob Hozevitul a fost cobort n mormnt, psrile s-au mprtiat.

90

Pilde cretin-ortodoxe

Dup 20 de ani de la nmormntarea sa, dup ce se arat n vis ucenicului su a fost dezgropat. Trupul Sfntului printe Ioan Iacob Hozevitul i hainele erau ntregi i nevtmate i rspndeau o mireasm cereasc de sfin enie.

Rugciunea curatUcenicii lui avva Siluan Athonitul aveau mare evlavie la duhovnicul i stare ul lor. Discutnd despre folosul rugciunii curate, un ucenic i spune: - Avva Siluan, cum ajungem la rugciunea curat? Atunci avva Siluan i-a rspuns: - Rugciunea curat este atunci cea fcut n duh de strpungere, adic atunci cnd inima i mintea triesc mpreun cuvintele rugciunii i aceasta nu este ntrerupt nici de aten ia ndreptat spre lucrurile exterioare, nici de orice alt lucru strin de rugciune. Rugciunea curat l nvluie pe om, l strbate cu o iubire de nedescris, nct nu-i mai aduce aminte de nimeni i de nimic.

92

Pilde cretin-ortodoxe

Avva Antonie i uceniciiA fost ntrebat avva Antonie de ucenici: - Avva, care este cea mai mare dintre vitu i prin care l nvingem pe diavol? Avva Antonie le-a spus: - Voi ce crede i, care ar fi acea virtute? Ucenicii au spus: - S fie oare postul unit cu privegherea care l fac pe monah pregtit de lupta cu ispitele? Al ii au spus: - S fie srcia i lepdarea de bunuri, cci prin acestea scpm de lcomie i trufie? Al ii au spus: - Virtutea milosteniei este cea mai mare, deoarece i Domnul Iisus Hristos a spus: Ferici i cei milostivi, c aceia se vor milui. Avva Antonie le-a spus: - Toate acestea sunt de folos sufletului i-i ajut n lupta cu ispitele diavolului, dar au fost mul i monahi care deoarece nu au avut dreapta socotin , au czut n mari pcate.

Aadar cea mai important este: Dreapta socotin i discernmntul l fac pe omul credincios s mearg pe o cale de mijloc, care este calea mntuirii.

94

Pilde cretin-ortodoxe

Sfatul lui avva ArsenieL-au ntrebat ucenicii pe avva Arsenie: - Ce s facem, avva, pentru a ne mntui? Atunci avva Arsenie le-a spus: - De vre i s mntui i s ave i n mintea voastr aceste trei gnduri: 1) gndul la smerenia Domnului Iisus Hristos care s ne conduc la smerenia noastr n orice moment al vie ii noastre. 2) gndul la moartea pe Cruce s ne aduc aminte c i noi suntem muritori i c ne ateapt judecata lui Dumnezeu. 3) gndul la nvierea Domnului, care s aduc n sufletele noastre speran , ncredere, bucurie c i noi, cei pu in credincioi, vom nvia spre o via venic.

Grija de sineA zis avva Antonie: - Iubirea de sine este un mare pcat, dar grija de sine este o mare virtute. Po i s mntuieti o lume ntreag, dar dac sufletul tu l vei pierde nimic nu ai rezolvat. Aadar grija de sine este foarte important pentru un cretin.

96

Pilde cretin-ortodoxe

Despre postul sufletesc i trupescO femeie credincioas i-a spus lui avva Arsenie: - Avva Arsenie, te rog s-mi vorbeti despre post. Atunci avva Arsenie i-a rspuns: - Noi oamenii ne-am mbolnvit prin pcat, s ne vindecm dar prin pocin . Iar pocin a fr post este neputincioas. Postul cel adevrat este nstrinarea de pcat, nfrnarea limbii, oprirea mniei, ndeprtarea de pofte, de brfeli, de minciun, de jurmntul strmb. Lipsa acestora este post adevrat. n ele st postul cel bun.

Despre ispiteA zis avva Antonie despre ispite: - Suntem ispiti i n dou chipuri: 1. prin necazurile care ncearc inimile noastre ca pe aur n cuptor, vdind, prin rbdarea n suferin e, tria inimilor noastre; 2. sau, adeseori, prin bunstarea material, care pentru mul i este o astfel de ncercare a triei inimilor lor.

98

Pilde cretin-ortodoxe

n elepciunea, cale spre desvrireEra recunoscut de mul i avva Moise ca fiind foarte n elept i cu o via de sfin enie. Odat, un ucenic l-a rugat s-i vorbeasc despre n elepciune. Atunci avva l-a sftuit: - n elepciunea trebuie s fie n fruntea tuturor faptelor, pentru c, dac se face la timp nepotrivit i fr msur,fr n elepciune, orice, chiar i ceea ce pare bun, se schimb n rutate.

Inima loca al sfin eniei sau al plceriiA zis o femeie credincioas lui avva Arsenie: - Avva Arsenie, te rog s-mi vorbeti despre inim, despre rolul ei n timpul rugciunii. Atunci avva Arsenie i-a spus: - Inima omului credincios n timpul rugciunii se face ca o poart deschis pentru a ptrunde n ea puterea Sfntului Duh. Sim im n timpul rugciunii n inim o vibra ie, o nl are spre cele cereti. n inima iubitoare de plceri, n vremea ieirii i se face sufletului nchisoare i la , iar inima iubitoare de osteneal este cale de urcu al sufletului spre mpr ia Cerurilor.

100

Pilde cretin-ortodoxe

Bnde ea cale spre sfin enieUn cretin l-a ntrebat odat pe preotul duhovnic: - Printe, ce rol are blnde ea n via ? Atunci printele i-a rspuns: - Omului blnd i folosete credincioia, cci l face s nu ispiteasc ndelunga rbdare a lui Dumnezeu i s nu se rneasc prin neascultare deas. Blnde ea aduce cu sine mila, mila aduce iertarea pcatelor, iertarea pcatelor ne conduce spre sfin enie i mntuire.

Judecata lui DumnezeuA spus Sfntul Marcu Ascetul: - Dumnezeu judec faptele dup inten iile lor. Cci zice: S- i dea ie Domnul dup inima ta (Psalm XIX,5). Aadar, s fim foarte aten i cnd dorim s svrim o fapt a noastr.

102

Pilde cretin-ortodoxe

Despre cur ia sufletuluiA zis lui avva Aminna un ucenic: - Avva, cum s ajung la cur ia sufletului? Atunci avva Aminna i-a rspuns: - nfrnarea de la iubirea de argin i cluzete sufletul spre cur ie i aceasta nseamn nu numai lipsa banilor, ci i lipsa poftei de a-i avea. Re inerea de la mnie, de la ntristare, de la slava deart, de la mndrie, de la a judeca nfptuiete cur ia ntreag a sufletului.

Spre o via curatA zis avva Moise unui grup de tineri: - Dragii mei, dac vre i s ave i o via curat plcut lui Dumnezeu, atunci s pzi i din tot sufletul urmtoarele sfaturi: a) s ave i ochii nepta i (de pcate) b) s ave i inima nclinat spre iubire sfnt i curat c) s ave i gnduri senine i frumoase d) s ave i cuvintele voastre, aductoare de balsam i pace sufleteasc e) s ave i ntreaga fiin ca un altar al jertfei lui Hristos Domnul.

104

Pilde cretin-ortodoxe

n elepciunea lui avva IoilAvva ioil era recunoscut de fra ii din mnstire i de mul i cretini ca avnd un mare dar de la Dumnezeu, i anume n elepciunea. Odat i-au spus fra ii (duhovniceti): - Avva, s ne druieti un cuvnt de n elepciune i de mngiere duhovniceasc. Atunci avva Ioil le-a rspuns: - Precum pinea este hrana trupului i virtutea hrana sufletului, aa i rugciunea duhovniceasc este hrana min ii. n rugciunea ta, nchide i mintea, ochii, buzele i toat fiin a ta pentru lumea aceasta i pred-te cu toat sim irea ta lui Dumnezeu.

Postul i finalitatea luiA zis avva Ioan despre post: - Postul aduce omul n starea de a tri n propria sa fiin , foamea profund de ntreaga crea ie, foamea pe care numai Duhul Sfnt o poate potoli. Cci Duhul este cel care d mereu for i finalitate postului i rugciunii, El Care le mplinete cu prisosin pe toate, dincolo de orice nevoie i de orice dorin . Postul este cel care disciplineaz i restabilete armonia rela iilor noastre cu natura exterioar. Aadar, s postim pentru a ne putea mprti cu Pinea Vie ii, Hristos Domnul.

106

Pilde cretin-ortodoxe

Frica de DumnezeuO femeie i-a spus lui avva Arsenie: - Avva Arsenie, cum s naintez spre o via plcut lui Dumnezeu? Atunci avva Arsenie i-a rspuns: - S ai fric de Dumnezeu, s nu-L superi prin pcate, deoarece: frica de Domnul este izvor de via . frica de Domnul este cetate tare a sufletului. frica de Domnul este lumin, straj i ocrotitoare sufletului.

Frica de domnul lumineaz mintea, topete rutatea, micoreaz patimile i sporete virtu ile. Frica de Domnul crete dragostea, usuc toat pofta cea rea, taie dezmierdarea. Frica de Domnul druiete pacea, liniea i bucuria.

Cea mai grea boal spiritualA fost ntrebat avva Antonie de un cretin: - Avva care este cea mai grea boal spiritual? Atunci avva Antonie i-a zis: - Exist multe boli generate de pcatele noastre, boli care duc la despr irea omului de harul Divin. Dar cea mai grea boal spiritual este ignorarea celor sfinte. Ea poate fi nvins de perseveren a n rugciune i de cumptare fa de tot ceea ce ne nconjoar.

108

Pilde cretin-ortodoxe

Despre ispitirea cretinuluiAu zis ucenicii lui avva Aminna: - Cum ispitete diavolul pe om? Atunci avva Aminna le-a rspuns: - Diavolii care se mpotrivesc lucrrii noastre duhovniceti, aduc n mintea omului credincios urmtoarele ispite: a) tulburarea gndurilor cu imagini necurate, necuviincioase b) pofte care s ne ndemne la lcomia pntecelui

c) aduc n inima omului dorin a iubirii de argin i d) momesc pe om cu slava deart.

Drum spre neptimireL-a ntrebat o femeie credincioas pe avva Macarie: - Avva Macarie, cum putem ajunge la neptimire? Atunci avva Macarie i-a zis: - Mncarea uscat i vie uirea aspr, mpreunate cu dragostea, duc pe cretin mai repede la limanul neptimirii.

110

Pilde cretin-ortodoxe

Sfaturi pentru desvrireA zis avva Evagrie Ponticul: - Mintea care hoinrete o statornicete citirea, privegherea i rugciunea. Pofta aprins o stinge foamea, osteneala i singurtatea. Mnia o domolete desvrit citirea de psalmi, ndelunga rbdare i mila. Cci cele fr msur i fr vreme sunt trectoare i mai mult stric dect folosesc.

Mrturisirea unui copilMai mul i oameni au nceput s discute despre credin a n Dumnezeu i despre nstrinarea omului prin pcate de ajutorul lui Dumnezeu. Unii spuneau c via a alturi de Dumnezeu d sens existen ei, l face s triasc cu un el, s lupte pentru mntuirea sufleteasc. Al i oameni au afirmat c mai bine trieti o via bucurndu-te de plcerile lumeti, cci o singur via ai pe pmnt.

112

Pilde cretin-ortodoxe

Apropiindu-se de ei un copil i auzind discu ia lor a fost ntrebat i el despre credin a n Dumnezeu, iar copilul a zis: - Eu fr Dumnezeu nu pot tri, nu pot exista, nu pot iubi, de aceea mi doresc ca fiecare moment al vie ii mele s-l petrec alturi de Bunul Dumnezeu i de Maica Domnului.

Rugciunea mntuitoareA zis un ucenic lui avva Macarie: - Avva, d-mi sfat de mntuire. Atunci avva Macarie i-a spus: - Rugciunea este scara omului spre cer. Folosete mai ales rugciunea min ii i a inimii Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiete-m pe mine, pctosul! i astfel smerindu-te i recunoscnd atotputernicia lui

Dumnezeu, vei face ca dragostea i mila Creatorului fa de om s se reverse i asupra ta.

Rugciunea pustnicului IoanSe vorbete n Vie ile Sfin ilor de pustnicul Ioan care mereu era n convorbire cu Dumnezeu. n rugciunea lui spunea: - Doamne trec clipele acestei vie i i pe mine m vd tot mai pctos i mai netrebnic de mila Ta. Anii zboar ca i psrile i eu m acopr cu ticloiile mele.

114

Pilde cretin-ortodoxe

Sdete-mi Te rog, n minte, n inim i-n suflet, gndul mor ii (al plecrii din aceast via ), precum i al vie ii venice, ca prin aceste gnduri transformndu-le n fapte, s fac cu adevrat fapte de pocin , pocin care s m fac vrednic de mila Ta la judecat.

Exemplul tuA ntrebat o femeie credincioas pe avva Moise n eleptul: - Avva, ce s fac pentru mntuirea sufletului? Atunci avva Moise i-a rspuns: - S fii ca o flacr vie n credin a ta. Omul credincios trebuie s fie un model de urmat pentru ceilal i oameni. E bine n via s zideti o biseric,

s faci o cas, s scrii o carte, s nal i rugciuni pentru cei bolnavi i necji i, sau dac nu po i face mcar o parte din acestea, atunci s fii blnd i bun cu Dumnezeu i cu to i oamenii.

EternitateaO femeie a venit la avva Aminna i i-a zis: - Avva Aminna, m tem de ce va urma dup via a aceasta. Va urma o eternitate, n care eu m voi despr i cu totul de cele materiale. M simt att de nelinitit te rog spune-mi un cuvnt de mngiere.

116

Pilde cretin-ortodoxe

Avva Aminna i-a rspuns: - Nu te teme, s respec i poruncile lui Dumnezeu. Pentru cretini eternitatea a fost nvins de nvierea Domnului Iisus Hristos, El druindu-ne ansa de a ajunge n mpr ia cerurilor.

Ateul, cretinul i preotulO femeie credincioas l-a ntrebat pe avva Ioan: - Avva, de ce se teme cel mai mult omul fr Dumnezeu, ateul? Avva Ioan i-a spus:

- Ateul sau omul fr credin n Dumnezeu se teme de moarte, deoarece ea l smulge din plcerile vie ii. - Avva, de ce se teme cel mai mult omul credincios? Avva Ioan i zice: - Omul credincios trebuie s se team cel mai mult de judecata lui Dumnezeu i de pedeapsa Lui, dar trebuie s i ndjduiasc n mila Sa. Omul credincios trebuie s se strduiasc s lucreze tot mai mult poruncile divine. - Avva, dar preotul, slujitorul lui Dumnezeu, are vreo team? Atunci avva Ioan i-a zis: - Preotul trebuie s se team cel mai mult de pierderea sufletelor date spre ngrijire, de exemplul negativ dat oamenilor i de rspunsul greu de la judecata Domnului. Dar, peste toate acestea, milostenia, iubirea strinilor i rugciunea pentru to i oamenii l vor face pe Dumnezeu s reverse asupra noastr

118

Pilde cretin-ortodoxe

dragostea Sa, dac ele au fost svrite cu sinceritate i iubire curat.

n elepciunea lui avva IoanA zis un ucenic lui avva Ioan: - Avva, te rog s-mi spui un cuvnt de zidire sufleteasc. Atunci avva Ioan i-a zis:

- Nu vom fi acuza i la judecata lui Dumnezeu pentru c n-am fcut minuni, nici pentru c n-am fost mari teologi, c n-am avut vedenii, sau c nam fcut lucruri mai presus de fire, dar va trebui s dm socoteal lui Dumnezeu pentru c nu ne-am plns pcatele vie ii.

Blnde ea i smereniaUcenicii i-au spus lui avva Arsenie: - Avva Arsenie, te rog s ne vorbeti despre blnde e.

120

Pilde cretin-ortodoxe

Atunci avva Arsenie a rspuns: - Nu poate fi despr it blnde ea de smerenie. Precum lumina zorilor premerge soarele, aa blnde ea este nainte-mergtoare a smereniei. Blnde ea este att de important pentru un cretin Blnde ea este ca o stnc neclintit n fa a mrii nverunate a mniei .

Despre cugetareA fost ntrebat Avva Macarie de o femeie credincioas despre folosul cugetrii omului la cele sfinte.

Avva Macarie i-a spus: - Cugetnd la cele sfinte omul se vede n fa a judec ii lui Dumnezeu i astfel devine mai smerit i mai blnd. Amintirea de Dumnezeu ndeprteaz din sufletele noastre spaimele mor ii. Cugetarea la cele sfinte este ca un izvor de ap, care hrnete grdina sufletului cu puterea harului Duhului Sfnt.

Cretinul vie uirea n Hristos DomnulA spus avva Aminna:

122

Pilde cretin-ortodoxe

- Cretinul trebuie s fie precum o tor vie. Cretinul este acela care ndrznete s cread n iubire i n atotputernicia ei dumnezeiasc. Iubirea sincer i adevrat nate iertarea, iertarea conduce la smerenie, smerenia este egal cu desvrirea. Iubirea lui Dumnezeu ne angajeaz la iubire.

Pustnicul Onufrie n eleptul

A trit, n Sfntul Munte Athos, Onufrie, un pustnic smerit i cu mult credin i fric de Dumnezeu. Acest pustnic era recunoscut pentru n elepciunea sa. El i nv a pe oameni zicnd: - Postul, trezvia i rugciunea; cel care face aceste lucruri va reui n orice problem a vie ii. Oamenii ar trebui s triasc o via simpl. Vede i, chilia mea este goal. n orice cas sau gospodrie, ar trebui s fie numai lucrurile necesare. Prea multe lucruri sunt oprelite pentru via a duhovniceasc.

124

Pilde cretin-ortodoxe

Despre dezndejdeO clugri cuprins de dezndejde repeta mereu n gndul ei: - M tem c n-am s m mntuiesc niciodat. Pcatele nnegresc sufletul meu deprtndu-m de harul lui Dumnezeu. Mergnd la avva Ioan, i spune aceste gnduri. Atunci avva Ioan i-a rspuns cu blnde e: - Cine ar putea fi salvat, dac nici monahii nu se pot mntui? Pentru cine a creat Dumnezeu raiul ? Vom fi ierta i de Dumnezeu, vom fi mntui i. Trebuie s ne bucurm. Trebuie s recunoatem c suntem pctoi, dar, de asemenea, s preamrim pe Dumnezeu. ncrederea n Dumnezeu este ca o rugciune continu. Nu gndi nimic ru. Gndurile de hul sunt ca avioanele: zboar deasupra, ne tulbur linitea i apoi se duc. Eu trebuie s spun c sunt pctos, nu atunci cnd diavolul vrea s gndesc aa. Aadar, s ndjduim n mila lui

Dumnezeu i, respectnd legile divine, ne vom mntui.

126

Pilde cretin-ortodoxe

S ne cur im mintea i inimaA fost ntrebat pustnicul Zosima despre cum poate omul s-i cure e mintea i inima (de patimi i pcate), Atunci pustnicul Zosima a rspuns: - Mintea i inima omului nu pot fi cur ate atta timp ct ele sunt ndreptate spre mndrie, slavd eart, desfrnare i bog ie. Ruperea acestora din mintea i inima omului face posibil prezen a Duhului Sfnt n om.

Despre sfin iA fost ntrebat avva Siluan de un ucenic: - Avva, cum au trit sfin ii? Atunci avva Siluan i-a zis: - Sfin ii au trit n mare smerenie i profund rugciune ctre Dumnezeu. Se considerau cei din urm dintre oameni i nevrednici de mila cea bogat a lui Dumnezeu. Se ascundeau mereu de privirile oamenilor, cutnd s fie ntr-o stare permanent de medita ie la cele duhovniceti. n ncercarea lor de a ascunde virtu ile mprtiau razele Duhului Sfnt, Care slluia n inimile lor.

128

Pilde cretin-ortodoxe

Smerenia lui avva DoroteiSe spune despre avva Dorotei c mereu cugeta la moarte i la judecata lui Dumnezeu. Mereu spunea: - Doamne, voi muri: Doamne, te rog s ai mil de mine pctosul i nevrednicul. Doamne, revars- i mila Ta, peste ticlosul meu suflet i ptrunde cu pacea ta n toat fiin a mea. i, spunnd acestea, avva Dorotei vrsa ruri de lacrimi.

Despre tcere, despre vorbirea deartA zis un ucenic lui avva Pimen: - Avva, te rog d-mi sfat n legtur cu tcerea. Atunci avva Pimen i-a zis: - De vei tcea, vei avea odihn n tot locul n care vei locui, iar de vei vorbi dertciuni, tulburarea va cuprinde tot sufletul tu.

130

Pilde cretin-ortodoxe

Despre Dumnezeu, despre diavolA zis avva Isidor: - Toate lucrurile normale i toate cele fireti sunt nscute din Dumnezeu, pe cnd toate cele anormale i care sunt mpotriva firii vin de la diavol. Toat frumuse ea, simplitatea i buntatea vin de la Dumnezeu Creatorul, pe cnd toat tulburarea, cearta i desfrnarea vin de la diavol. Deci, s ne concentrm spre cele simple i smerite i vom avea pe Dumnezeu n sufletele noastre.

Fiecare virtute, fiecare pcatAu zis ucenicii lui avva Macarie: - Avva, te rog s ne vorbeti despre virtute i despre pcat: Atunci avva Macarie a rspuns: - Orice virtute evanghelic este pentru suflet un mic rai, pe cnd orice pcat este un mic iad.

132

Pilde cretin-ortodoxe

Taina lui avva AminnaAvva Aminna era mereu n cugetare la cele duhovniceti. Avea o tain ascuns n sufletul su, tain care i aduce atta linite i pace. Unul din ucenicii si a ndrznit odat s-l ntrebe: - Avva Aminna, care este aceast tain a sufletului tu ? - Taina cea mare a sufletului meu este tcerea, a spus avva Aminna. Nimic nu aduce mai mult pace sufletului ca tcerea. n tcere i singurtate, omul se ntlnete cu Dumnezeu, cu Maica Domnului i cu to i sfin ii, i limpezete sufletul i i hrnete mintea cu cele duhovniceti.

Despre sfritul vie iiMul i cretini erau ngrijora i de sfritul lumii: Se gndeau ce va fi n ceasul i n clipa aceea. Unii dintre ei au mers la avva Antonie i i-au spus: - Avva Antonie, cnd va veni sfritul lumii? Atunci avva Antonie le-a rspuns: - Sfritul lumii doar Dumnezeu Tatl l tie. Dar pe noi oamenii trebuie s ne preocupe via a duhovniceasc i moartea noastr. ine- i minte, pentru fiecare om sfritul vie ii lui pmnteti reprezint sfritul lumii.

134

Pilde cretin-ortodoxe

Avva SisoeA fost ntrebat avva Sisoe: - Avva, tot aa ispitea diavolul i pe prin ii cei din vechime? Atunci avva Sisoe a rspuns: - n zilele noastre diavolul ispitete i mai mult deoarece i simte sfritul aproape i sunt ultimele lui zvrcoliri.

Mntuirea omuluiA zis o femeie lui avva Aminna: - Avva, te rog s-mi vorbeti despre mntuire. Atunci avva Aminna i-a spus: - Mntuirea omului se lucreaz n fiecare clip. Precum este o via de om: natere; tinere e, btrne e, aa i cu fiecare zi a vie ii noastre care este format din: diminea , amiaz i sear. De aceea, s ne gndim mereu seara nainte de odihna trupului, c ne ateapt sfritul vie ii (adic moartea trupului) i c avem nevoie de pocin pentru faptele noastre.

136

Pilde cretin-ortodoxe

Fapta rea i pocin aA zis un tnr lui avva Ieremia: - Avva, chiar dac omul svrete o fapt rea se pociete i Dumnezeu l iart. Atunci avva Ieremia i-a rspuns: - Nu este chiar aa de uor cu pocin a. Mai bine s nu svrim fapte rele. ine minte: Orice fapt rea las n inim o ntiprire de neters care se va arta n ziua Judec ii.

Smerenie i mndrieMult lume vorbea despre avva Ioan c este pentru oameni de un real folos duhovnicesc. Un tnr, venind la avva Ioan, i-a zis: - Avva, te rog s-mi dai un sfat duhovnicesc pentru mntuire. Atunci avva Ioan i-a zis: - De nu vom pzi cele ce vestim oamenilor spre iad vom merge. Vai de omul acela al crui nume este mai mare dect fapta.

138

Pilde cretin-ortodoxe

Nu judecaS-a zis despre avva Siluan c era de o smerenie i blnde e care impresionau pe mul i oameni. El niciodat nu judeca pe nimeni i, n momentul n care vedea pe un om svrind o fapt rea, zicea: - Acesta astzi, iar eu mine. Ajut-m Doamne s-mi vd pcatele mele i s nu osndesc pe nimeni.

IspiteleUn frate l-a ntrebat pe avva Pimen: - Ce voi face ispitelor acestora care m tulbur? Atunci avva Pimen i-a zis: - S plngem naintea bunt ii lui Dumnezeu cu toat osteneala noastr, pn ce va face cu noi mila Sa.

140

Pilde cretin-ortodoxe

Sfat pentru trezvia sufletuluiA zis un frate lui avva Moise: - Avva, d-mi sfat pentru sufletul meu. Atunci avva i-a zis: - Adu- i aminte totdeauna de ieirea ta din aceast via i nu uita de judecata cea venic i nu va fi greeal n sufletul tu.

Despre folosul citirii psalmilorA zis avva Arsenie ucenicilor: - Cnd suntem apsa i de mult ntristare i sufletul nostru este n mare triste e trebuie s facem cntarea rugciunii psalmilor cu glas pu in mai tare, lovind sufletul cu sunete n ndejdea bucuriei pn ce norul acela greu va fi mprtiat de valurile melodiei.

142

Pilde cretin-ortodoxe

Printele Dometie de la mnstirea Rmentr-una din predicile Prea Cuvioiei sale, printele Dometie de la sfnta Mnstire Rme , i nv a pe oameni calea spre desvrire spunnd: - Ca s ajungi s trieti ca ngerii din cer trebuie, zi de zi, ceas de ceas i clip de clip s te lup i, ca, prin tot felul de nevoin e i de renun ri, s sub iezi acest trup i s- i transfigurezi ntreaga via , nct s sim i pe fiecare zi ce trece c un nou om a luat fiin n tine. Cnd transfigurarea va fi desvrit, atunci vei putea zice ca Sfntul Apostol Pavel: De acum simt c nu mai triesc eu, ci Hristos Domnul este Cel Ce triete n mine(Galateni 2, 20). De abia atunci se va

produce comuniunea ta cu cerul i unirea mistic cu Mirele Hristos.

Sfatul printelui Dometie de la RmePrea Cuviosul printe Dometie prin via a lui de ascez, rugciune i priveghere ctre Dumnezeu, i nv a pe oameni calea spre ndumnezeire n Hristos Domnul, el fiind un exemplu viu de urmat pentru monahi i monahii i pentru orice cretin dornic s cunoasc cele sfinte. El spunea oamenilor: - Domnul ne ndeamn s priveghem i s ne rugm, s nu cdem n ispit, cci cine intr n ispit e greu s se salveze, iar celui care a alunecat i a czut i este greu s se ridice.

144

Pilde cretin-ortodoxe

Domnul ne vrea s fim ntregi la minte i la trup. Aadar, fiecare dintre noi s luptm, pentru transfigurarea ntregii noastre vie i, ntr-o via nou de trire total cu Domnul Iisus Hristos.

Printele Dometie chip de smerenie i blnde ePrintele Dometie, prin ntreaga lui slujire, a fost cu adevrat un atlet a lui Hristos Domnul, aducnd alinare i binecuvntare de la Dumnezeu, asupra tuturor celor care l-au ascultat i i-au urmat exemplu. A fost i va rmne ca o tor vie pentru Ortodoxie i mai ales pentru sfnta mnstire Rme , druind lumin din lumina lui Hristos

Dumnezeu tuturor celor nseta i de adevrui dumnezeiesc. Prin chipul Prea Cuvioiei sale, blnd i smerit, vrea s ne adune pe to i ntr-o comuniune a dragostei i a iertrii, comuniune n care noi s ne putem mprti de darurile Sfntului Duh.

Cuvntul i faptaA fost ntrebat printele Dometie de la Mnstirea Rme de o maic: - Printe Dometie, te rog s-mi dai un ndemn pentru trezvia sufletului. Atunci printele Dometie a zis:

146

Pilde cretin-ortodoxe

- S ii minte n via : Procedeaz astfel nct fapta s ie locul cuvntului i vorbete astfel nct cuvntul s in locul faptei. Fcnd aa, te vei afla cu siguran pe calea mntuirii.

Dragostea fa de oameni a printelui DometieMaica Lavrentia spune despre printele Dometie: - La ua printelui Dometie ntotdeauna era mult popor, poate chiar de ordinul miilor. El i spovedea, i nv a, le ddea de mncare. Pe

sraci i miluia, pe urm i odihnea. Multe daruri primea i pe toate le mpr ea. Tot maicii Lavrentia i spunea printele Dometie: - Maic, am n partea dreapt: Buzunarul sracului.

Pcatele omuluiA zis un cretin lui avva Onufrie: - Avva, vorbete-mi despre pcatele omului i despre ispite. Atunci avva Onufire a zis:

148

Pilde cretin-ortodoxe

- La toat ispita, nu nvinui pe niciun om, doar pe tine singur, i s spui: Pentru pcatele i neascultarea mea mi se ntmpl acestea.

Dou iubiri dou cet iFericitul Augustin a spus: - Dou iubiri au zidit dou cet i. Iubirea de sine pn la dispre ul de Dumnezeu, Cetatea pmnteasc.

Iubirea de Dumnezeu pn la dispre ul de sine, Cetatea cereasc.

Sfnta LiturghieA zis avva Teodor:

150

Pilde cretin-ortodoxe

- Sfnta Liturghie este cea mai nl toare, cea mai frumoas, cea mai desvrit slujb, n care se revars har peste har pentru cei prezen i la ea. Sfnta Liturghie este Simfonia glasului dumnezeirii, prin care noi, oamenii credincioi, suntem atrai irezistibil spre slvile cereti.

Dragostea lui Dumnezeu fa de omA zis un frate lui avva Teofil:

- Avva, te rog s-mi vorbeti de dragostea lui Dumnezeu fa de noi. Atunci avva Teofil i-a rspuns: - Toate le face Dumnezeu din dragoste fa de om, omul toate trebuie s le primeasc i s le perceap pentru marea iubire a lui Dumnezeu i toate acestea sunt fcute n dragostea lui Dumnezeu pentru mntuirea noastr.

Rugciunea

152

Pilde cretin-ortodoxe

A spus Sfntul Macarie cel Mare despre rugciune: - Rugciunea este mpreunarea min ii cu Dumnezeu prin ndreptarea ei cu negrit dragoste ctre Dumnezeu. Ea este i cheia visteriei darurilor dumnezeieti i cununa tuturor virtu ilor.

Puterea rugciunii

Sfntul Grigorie Sinaitul a spus despre puterea rugciunii: - Rugciunea este lucrarea credin ei, artarea celor ndjduite, iubire realizat, micare ngereasc, puterea celor fr de trupuri, descoperirea inimii, ndejdea mntuirii, semnul sfin eniei, formarea sfin eniei, cunoaterea lui Dumnezeu, logodirea Duhului Sfnt, bucuria Domnului Iisus Hristos, veselia sufletului, mila lui Dumnezeu, semnul mpcrii, pecetea lui Hristos Dumnezeu, raza soarelui gndurilor, steaua de diminea a inimii, n elepciunea dumnezeiasc, artarea lui Dumnezeu, izvorul tcerii, pecetea locaului ngeresc.

Roadele iubirii

154

Pilde cretin-ortodoxe

Sfntul Maxim Mrturisitorul spune despre iubire i roadele ei. - Roadele iubirii sunt drnicia, ndelunga rbdare, ngduin a i dreapta judecat. Dac facem acestea, atunci vom fi asemenea Celui care ne-a creat. Unde este iubire, acolo este Dumnezeu, dragostea fiind un urcu al omului spre cele venice.

Judecata omului

A zis un ucenic lui avva Teofil: - Cum va fi avva la judecata lui Dumnezeu? Atunci avva Teofil a rspuns: - Nu tiu cum va fi la judecata lui Dumnezeu, dar cu siguran vom da rspuns de cele dou cr i date de Dumnezeu pentru noi: 1. Evanghelia lui Hristos Dumnezeu 2. Contiin a omului.

156

Pilde cretin-ortodoxe

Printele Dometie sfat la spovedaniePrintele Dometie de la sfnta Mnstire Rme era cu adevrat chip al blnde ii, n elepciunii i al smereniei, cutnd s salveze i s ncurajeze pe to i oamenii credincioi care i cereau ajutorul. ntrebat Sfiin ia Sa ce canon ar trebui omul s primeasc la spovedanie, printele zicea: - Acesta este canonul care vi-l dau: S ave i dragoste ntre voi, s face i ascultare din dragoste i s rbda i ispitele vie ii cu gndul la dragostea lui Dumnezeu fa de voi.

158

Pilde cretin-ortodoxe