+ All Categories
Home > Documents > Pr Adrian Făgețeanu Despre Falsele Minuni

Pr Adrian Făgețeanu Despre Falsele Minuni

Date post: 13-Oct-2015
Category:
Upload: carol-mihai
View: 34 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
false minuni

of 13

Transcript

Ieromonah Adrian Fgeeanu: Tipuri de persoane pseudo-duhovniceti . Demascarea i combaterea falilormisticiPOSTED BYDANRATZIUNOIEMBRIE 13, 2013 SCRIE UN COMENTARIUFILED UNDERIEROMONAH ADRIAN FGEEANU,NOUL IERUSALIM PUCIOASA,PERSOANE PSEUDO-DUHOVICESTI,PRACTICI NECANONICE,PRINTELE VISARION IUGULESCU,TAICA PARINTE,VISARION IUGULESCU,VLADIMIRETITipuri de persoane pseudo-duhovniceti

Promotorii unor nvturi i practici noi, exponeni ai falsului misticism, strini de Tradiia i de Duhul Bisericii Ortodoxe, sunt adesea oameni nelmurii n probleme de moral, de credin i de via bisericeasc. Alteori ns, ei sunt de-a dreptul impostori care folosesc minciuna ca metod de mbogire material i de alterare a bunei credine a oamenilor cu care ei vin n legtur[n general, proorocii mincinoi aduc cu ei o serie de erezii doctrinare i de practici cu care se manifest n public. De exemplu, proorocii cu iz oriental aduc cu ei teoriile eretice ale predestinaiei i rencarnrii, teorii nelipsite din suportul doctrinar al celor care se ocup cu yoga, astrologia, bioenergia, radiestezia, parapsihologia, etc.; pentru toi aceti oameni rtcii exist nc ansa i calea revenirii n snul Bisericii: lepdarea definitiv de diavol (i de toate lucrurile lui) i unirea cu Mntuitorul Hristos prin Sfintele Taine i virtuile cretine.]3.1. Tipul patologicTipul patologic, psihopatul, a crui vocaie mistic apare datorit unor deranjamente psihice personale, este un tip de obicei, activ, avnd numeroase convorbiri cu Dumnezeu i vedenii de sus prin care i alimenteaz mndria cu investirea unor misiuni importante chiar pentru omenirea ntreag. ntre aceti autointitulai prooroci, unii sunt psihopai confirmai de tiina medical, iar tratarea lor necesit i o intervenie clinic (tratament, internare n spital). Alii ns, a cror boal nu e ntotdeauna i pentru toi evident, se dau drept reprezentani ai unei spiritualiti autentice, cucerindu-i adepii prin convingerea puternic n ceea ce spun, convingere susinut i prin manifestri exterioare agresive, uneori chiar ridicole i prin reete proprii de spiritualitate. Totdeauna se dau pe sine drept mari personaliti [Mesageri, trimii speciali, mediumi] i in neaprat s fie considerai ca atare, mergnd uneori, pn la sacralizarea propriilor persoane i obiecte (delir de grandoare). Au adesea vedenii n duh sau convorbiri cu ngeri, despre a cror valoare nu se consult niciodat cu Biserica i pe care niciodat nu le raporteaz la reperele dumnezeieti ale Sfintei Scripturi i ale Sfintei Tradiii.Duhurile cu care comunic le dau un fel de autonomie n cele spirituale, ntrindu-le convingerea propriei infailibiliti astfel nct ajung s se propovduiasc pe ei nii i nu pe Dumnezeu[Profeteasa Vassula este un exemplu gritor. Toate crile ei sunt pline de manifestrile unui duh care are nevoie s se prezinte de fiecare dat i care o ncurajeaz, stimulndu-i mndria. Toi aceti alei ignor voit sau nu mrturisirea Sfntului Apostol Pavel: Nu ne propovduim pe noi nine, ci pe Hristos! (2 Cor. 4,5).].Unii ca acetia nu cunosc nimic despre smerenia adevrat, despre dreapta socotin, despre deosebirea duhurilor, virtui absolut necesare oricrui cretin drept-mritor. Toi aceti prooroci, avnd comunicri directe cu Dumnezeu, se cred mai presus chiar i de Sfnta Scriptur pe care o folosesc ca s-i argumenteze misiunea, fcnd de obicei, propagand de grup, sacrificnd orice pentru grup, chiar logica, bunul sim i omenia, provocnd mari crize sufleteti n asculttorii naivi i nepregtii, i aproape terorizndu-i cu propriile lor obsesii i neliniti.Lng ei nu ai sentimentul senintii, al odihnei i al bucuriei pe care-l trieti la ntlnirea cu un om mbuntit, ci o teribil ncrncenare i team; sunt fctori nu de pace, ci de panic. Apogeul dezechilibrului l ating fanaticii, manevrai clar din umbr de duhurile viclene care-i arunc n excese i exagerri cu totul strine de viaa Bisericii.3.2. Tipul primitiv, credululTipul primitiv, credulul este omul sntos la minte i la trup, dar care din motive de neputin intelectual este aproape totdeauna ignorant; deseori se mulumete cu lmuriri strmbe i poate fi ucenic credincios al unui prooroc de tipul nti. Totui, se poate ndrepta mai uor, se poate educa prin catehez. n predicile lui, acord prioritate unor lucruri minore ca regulile de mncare, de somn, de mbrcminte, de respectarea ad litteram a unor rnduieli bisericeti; obsedat de tipic, are o credin neluminat de raiune, consumnd excesiv cri i crticele apocrife (gen Epistolia, Talismanul Mntuitorului, Visul Maicii Domnului, ndoielnica scriere Evanghelia dup Toma, etc.). De aici, groaza aproape paralizant care-l ndeamn s execute, fr vreo cercetare lucid, tot felul de reete sigure care circul ntre cei de o stare cu el. Credinciosul primitiv este robul formelor care fr Duh sunt moarte, fr sens; iar practicarea automat, exterioar, riguroas i fr crtire a acestor reete devine atunci un act de magie. n fond, atenia omului i este deviat de la ntlnirea contient i vie cu Dumnezeu, cu Iisus Hristos, la simple practici care prin ele nsele pot oferi senzaia fals a unei viei ct se poate de religioase. Astfel,omul se poate desfigura treptat reducndu-i demersul duhovnicesc doar la repetarea exterior-formal a unor rnduieli (mai mult sau mai puin bisericeti) fr a-i lumina gndirea cu nelesul lor. Se crede lesne mpcat cu Dumnezeu prin execuia corect i la timp a formulelor din reet, dup care i poate lua liberti morale, aprat de faptul c aceast mpcare e astfel sigur i uoar.Tipul primitiv, frecvent printre habotnici i neinstruii, printre sectanii extremiti i adepii vechiului calendar la noi, nu-i poate afecta totui, pe oamenii care au o cultur i pregtire religioas ct de mic i obinuitul bun-sim romnesc. El poate antrena, ns, mulimi rmase nc la o mentalitate napoiat i poate da mult de lucru slujitorilor Bisericii deoarece strmb cu totul spiritul larg, nelegtor i iubitor al Ortodoxiei.Dac tipul patologic trebuie internat i vindecat, tipul primitiv trebuie lmurit prin mijloacele pe care Biserica le are la ndemn.Deseori credincioii cu cunotine religioase reduse, mai ales femeile exaltate i cuttorii de sfini la tot pasul, incapabili s discearn duhurile, l ajut pe un astfel de propovduitor s ajung vedet duhovniceasc, mai ales dac cel urcat n top e clugr. Reetele lui sunt mult mai bine primite dect ale preoilor mireni (chiar dac acetia sunt tritori autentici, ireproabili, ai Ortodoxiei), iar numele-i ajunge unitate de msur a evlaviei.3.3. ImpostorulImpostorul sau misticul mascat vine cu gndul precis de a induce n eroare persoana i valoarea sa, simulnd sfinenia pe care, de fapt, n-o poate realiza i prin aceasta asemnndu-se cu ntiul impostor, ocrotitorul lui (diavolul). Precum acela a vrut s fie ca Dumnezeu, aa i acesta vine ca (un) Hristos, ca profet, ca om sfnt i luminat. Impostorul i farnicul, lupi mbrcai n haine de oi (Matei 7, 15), simuleaz i, totodat, deformeaz (discrediteaz) coninutul doctrinar al Ortodoxiei, urmrind intenionat nelarea bunei-credine a celorlali. Resortul interior care-i stimuleaz n avnt i n perseveren, uneori chiar n eforturi ascetice exagerate, e un orgoliu nemsurat, o sete demonic de celebritate, pe lng interese materiale, ce nu sunt deloc de neglijat. Prin felul de a vorbi, de a se mica, de a simula minuni, de a profei, impostorul face scamatorie spiritual dezbinnd credina i derutnd pe credincioi; el ncepe n Biseric, dar sfrete n afara ei. Impostorul se folosete de Evanghelia lui Hristos nu pentru folosul Bisericii i al credincioilor, ci doar pentru folosul propriu. Toate persoanele pseudo-duhovniceti care apar peste noapte, provocnd i promovnd curente (micri) de evlavie fals, se recruteaz, n general, prin imitaie; cei care cad victime nvturilor i practicilor unor asemenea prooroci mincinoi fac dovada credulitii i a comoditii (leneviei) lor duhovniceti, a necunoaterii elementare a dreptei credine, a Tradiiei ortodoxe autentice i a netririi ei.4. Demascarea i combaterea falilor misticiOmul cu adevrat duhovnicesc nu-i face i nici nu ncurajeaz la alii reclama propriilor virtui; poziia sigur n spiritualitatea ortodox este cea din smerenie; aceasta este, de fapt, criteriul ei absolut. Cei care au fost i au rmas n smerenie au putut s se bucure de daruri duhovniceti reale, au putut s le pstreze i au putut folosi i pe alii cu ele. Pe acetia i impune nsui Duhul Adevrului, Duhul Bisericii ntregi Care lucreaz printr-nii, Duh care respir nevzut i discret prin toat lucrarea lor, iar sentimentele pe care le angajeaz n credincioi nu cad sub cenzura ndoielii. Dac un asemenea om are i o vocaie misionar, el o ntreprinde cu sfat, fr grab, desfurnd-o progresiv, n timp, fr publicitate, fr eu la orice pas i fr adunare de partizani.De aceea, din momentul apariiei unui nou prooroc, se cuvine ca Biserica, prin preoii i nvtorii ei, s-l cerceteze i s-l caracterizeze n public imediat, dup criteriile urmtoare: 1) n legtur cu persoana lui: dac este sau nu sntos la minte, smerit, evlavios, bun cunosctor al Ortodoxiei, lipsit de patimi; 2) n legtur cu mesajul lui: dac nu e n contradicie cu datele Revelaiei dumnezeieti, dac nu are contradicii interne, dac nu inoveaz, dac e moral, dac e serios i limpede; 3) n legtur cu urmrile prezente sau eventuale pe care le-ar putea avea promovarea i propovduirea lui. Biserica nu trebuie s tolereze sau s atepte maturizarea cazurilor de fals misticism; extinderea unor asemenea cazuri poate genera secte i chiar erezii. Nu trebuie ngduit (atenie!) ca turma lui Hristos s fie dezbinat! Primul lucru care trebuie fcut dup identificarea falsului este contracararea lui cu toate mijloacele misionare pe care rnduiala bisericeasc le prescrie.Tratativele politicoase i ateptarea ca aceti prooroci s dea singuri faliment nu sunt indicate ntruct le prelungesc autorizaia de a nela.Dialogul i cateheza cu cei czui n rtcire sunt metodele principale pentru aducerea lor n perimetrul Ortodoxiei trite i explicitate de Sfini. n general, ntr-o form de fals misticism, inspirat sigur nu de Duhul Adevrului, oamenilor li se ofer noutatea, senzaionalul, mirajul unor experiene mai deosebite, accesul la unele taine descoperite doar ctorva alei, aflarea unor profeii i chiar exersarea unor semne i minuni paranormale.Aceste experiene, precum vedem, nu intr n viaa normal a unui bun cretin ortodox, luminat, care-i pzete sufletul pe drumul lin i drept al sfineniei. Ele de fapt, nu sunt cuprinse n cele nou Fericiri ale Mntuitorului.5. Unele practici necanoniceDac n evlavia sntoas atenia omului este centrat pe relaia lui de iubire cu Dumnezeu i cu semenii, pe preuirea celuilalt prin smerirea de sine, n falsul misticism n centru nu mai e loc nici pentru Dumnezeu, nici pentru semeni, deoarece totul este ocupat de propria persoan nchis n sine , suficient siei, separat de semeni prin mndrie. Iubirea contient a lui Dumnezeu i a semenilor e nlocuit, n consecin, i n planul tririi liturgice cu anumite practici i ritualuri de cult noi i nerecunoscute de ntreaga Biseric. n Ortodoxie, toate rnduielile liturgice, fiind actualizri ale momentelor principale din istoria mntuirii noastre, sunt creatoare de smerenie i de comuniune ntre oameni cci aduc credincioilor contieni harul Duhului Sfnt, harul Duhului Iubirii dumnezeieti. n toate rnduielile de cult lucreaz nsui Mntuitorul Hristos izvorul harului printr-un dialog iubitor i raional cu noi, i ne angajeaz i pe noi la iubire unii pentru alii. De aceea, s fim clar nelei c nu aprinsul mecanic a 9 lumnri sau acatistele date la 7 biserici simultan sau mplinirea strict a pravilei de post i rugciune cu gura sau intrarea n vreo grupare de elit duhovniceasc ne ajut automat la mntuire, ci pzirea poruncilor lui Hristos n Duhul ntregii Biserici. Muli evit pe ct pot Taina Spovedaniei, canonul de pocin i virtuile cretineti absolut necesare mntuirii i se ndreapt spre reete sigure de genul 9 Masluri[Muli cred c numrul de 9 este mai important dect atenia lor la slujb i dect urcuul lor moral absolut necesar. ], rugciuni de 9 zile consecutive, descntece i tratamente pe la tot felul de ignci, prooroci, paranormali, etc.Cu durere, sesizm astzi n Biseric o adevrat invazie a pgnismului prin mentalitatea magic prezent la tot mai muli credincioi. Evitnd intenionat (din motive pur pmnteti) sau nu catehizarea credincioilor n direcia creterii lor morale i duhovniceti, unii pstori sufleteti acrediteaz i ntrein o serie de practici necanonice, practici care, pe de o parte le duc faima de mari fctori de minuni, iar pe de alt parte in oamenii ntr-o stare de confuzie spiritual ce degenereaz treptat ntr-o mentalitate magic-fetiist.Prin practici de felul acesta nu se mai servete opera de educare i spiritualizare a sufletelor prin religie, ci sub forme cretine se servete opera de scufundare a lor n imoralitate i n ntunericul i robia unor puteri obscure care se dezlnuie prin practici de sugestie i de magie. [Preot Prof. Dumitru Stniloae]5.1. ExemplePoate unora dintre practicile enunate mai jos nu li se poate nega un oarecare folos de moment (e mai mult o autosugestie), totui, ele nu pot fi acceptate ca autentic-bune ntruct sunt fie riscante, fie deviante de la sensul lor real, fie chiar profanatoare ale Tradiiei autentice. Unele dintre aceste practici sunt ntreinute de ctre unii preoi sau clugri, altele de cretini mireni, bineneles promotorii lor ncadrndu-se n tipologia expus mai nainte. Unele sunt inovaii i improvizaii liturgice[Vezi i articolul Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, De ce este necesar i obligatorie uniformizarea liturgic n Biserica Ortodox Romn, n Vestitorul Ortodoxiei, nr. 225, 15 iunie 1999.], altele sunt deformri voite [Toate putnd fi denumite generic nscociri popeti, nu toate avnd ns aceeai gravitate. ] ale rnduielilor liturgice consacrate n Tradiia Bisericii Ortodoxe, altele sunt de-a dreptul reete bbeti cu origini n vrjitoria popular. Iat o enumerare a ctorva dintre cele dinti: deschiderea crii (sau a Pravilei sau a Psaltirii sau a Sfintei Evanghelii, uneori la sfritul Sfntului Maslu) pentru a iscodi viitorul[Practic destul de rspndit i ncurajat chiar prin unele mnstiri. Vezi un rspuns detaliat la Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Biseric i cult pe nelesul tuturor, Editura Europartner, Bucureti, p. 175. ],urmat de tlcuirea fragmentului de text ce cade mai nti sub ochii credinciosului[Sensul corect este credulului.] care eventual a inut trei zile de post negru[Vezi i laPrintele Ilarion Argatu, Sfaturi duhovniceti, p. 12 (material btut la main, circul printre credincioi; acest material se gsete publicat selectiv i n Porunca iubirii, revist de spiritualitate cretin-ortodox, nr. 5, 6 / 1999 i 1 / 2000, editat la Sibiu de Asociaia pentru isihasm). Practici eronate de felul acesta sunt promovate i de Preot Alexandru Argatu, n Viaa Arhimandritului Ilarion Argatu, Editura Plumb, Bacu, 2000. Sfaturile date n paginile 92-95 i 120-]-mprirea de prticele (miride) luate de pe Sfntul Disc i date credinciosului cu meniunea c ele sunt mai mari n sfinenie dect aghiazma i anafura i se iau dup o zi de post total [Printele Ilarion Argatu, Sfaturi duhovniceti] (de unde invenia asta?);-oficierea unor rugciuni i slujbe speciale pentru cei care s-au sinucis[Pentru alte detalii putei consulta Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Tradiie i nnoire n slujba liturgic, Editura Episcopiei Dunrii de Jos, Galai, 1996, p. 269.],pentru cei mori n erezie, pentru pruncii avortai[Printele Ilarion Argatu, Op. cit., pp. 9-11.Mai circul printre cretini un Acatist de pocin pentru femeile care au fcut avort. i prin aceast producie specializat pe un singur pcat se poate ajunge la o repetiie mecanic, exterioar, care creeaz ideea c prin ea se pot ocoli cina inimii, nnoirea vieii n Hristos i canoanele Bisericii.], lucru neadmis de Biseric; omiterea exorcismelor de la Botez; svrirea, din comoditate, a Tainei Botezului numai prin stropire sau turnare[Practica, din nefericire, este foarte rspndit n Ardeal. Biserica Ortodox nu admite botezul prin turnare sau stropire practicat n bisericile catolice, n cele protestante sau la unele culte neoprotestante (Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Biseric i cult pe nelesul tuturor, p. 133).;]- rebotezarea celor bolnavi de epilepsie sau a copiilor pentru a se alunga rul din om i cas sauscoaterea copilului din cas printr-un geam spart dndu-i un alt nume [Aceast batjocorire a Botezului nseamn nu numai apostazia celor ce svresc fapta respectiv, ci i consacrarea acelei persoane bolnave diavolului odat cu renunarea la acopermntul dumnezeiesc. Vezi i la Preot Alexandru Argatu, Viaa Arhimandritului Ilarion Argatu,p. 13.; ]- botezul morilor[Nu se boteaz i nici nu se svrete slujba de nmormntare pruncilor nscui mori sau care mor nebotezai. (Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Biseric i cult pe nelesul tuturor, p. 126).]sau al unor ppui sau crpe pe 7 ianuarie n locul copiilor avortai care-i primesc un nume fictiv de Ion-Ioana (aceast invenie este opera babelor care descnt i ghicesc pe la ar, invenie preluat i de unii popi mincinoi care ctig bine de pe urma ei); cei ce fac un lucru ca acesta sunt aspru mustrai de ctre Biseric, prin Canonul 47 al Sfinilor Apostoli, ca unii ce-i bat joc de crucea i moartea Domnului[Canonul 47 Apostolic, vezi n Aghiazmatar, Editura Institutului Biblic i de misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1998, p. 14.](practica aceasta este un adevrat sacrilegiu adus Tainei Botezului); svrirea Spovedaniei n grup la aduli, uneori rostindu-se doar dezlegarea cea mare urmat chiar de Sfnta mprtanie, fr nici un canon dat cuiva, dei unii dintre ei nu s-au spovedit niciodat n via[Vezi la Preot Simeon Adrian, n Biserica, sectele i fraii mincinoi, Editura Pelerinul, Iai, 1998, p. 94.]-svrirea mrturisirii pcatelor n faa icoanei Mntuitorului, fr preot, acesta citind doar dezlegarea final;- folosirea doar a epitrahilului la Proscomidie, la Botez, sau la Spovedanie de ctre preotul duhovnic[Aceste greeli i abateri de la Tradiie arat ca sunt i pstori sufleteti care fac lucrul Domnului cu nebgare de seam (Ieremia 48, 10), atitudine care le demasc un anume dispre fa de ornduiala tipiconal stabilit de Sfinii Prini, dispre care se transmite prin imitaie i celor pstorii de ei.](lucru contrar rnduielii din Aghiazmatar, care specific limpede ca fiind obligatorie mbrcarea felonului, ca la orice Sfnt Tain) [Pr. Prof. Liviu Streza, Pstrarea unitii n svrirea cultului divin i importana ei pentru unitatea Bisericii Ortodoxe Romne. Combaterea inovaiilor i practicilor liturgice necanonice, n revista Mitropolia Ardealului, nr. 2, martie-aprilie 1989, p.34.] mprtirea cu Sfintele Taine a celor ce sunt n com sau n agonie sau tocmai au murit (un adevrat sacrilegiu mpotriva Sfntului Trup i Snge al Mntuitorului Hristos); atingerea i pstrarea (40 de zile) pe sub Sfnta Mas a unor fotografii, acte, haine i obiecte ca s se sfineasc[Pstrarea lucrurilor care nu au nici o legtur cu lucrarea sfnt care se svrete n altar este o impietate, un abuz i o inovaie liturgic. Altarul, fiind loc de sfinenie i destinat pentru un anumit scop, nu poate fi depozit de obiecte personale ale credincioilor. Binecuvntarea obiectelor se face prin slujbe specifice (ierurgii), i nicidecum prin simpla lor pstrare n altar.Aceste exagerri i abateri de la practica liturgic stabilit de Biseric degenereaz n practici care ne duc cu gndul mai mult la superstiie i magie, de care ruvoitorii ne-au acuzat ntotdeauna (Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Tradiie i nnoire n slujba liturgic, pp. 58-59).] pirea cu Cinstitele Daruri peste oameni i haine (lucru riscant pentru slujitor i generator de dezordine ntre credincioi) [n unele biserici, unde se ncurajeaz aceast practic, la Vohodul mare, n loc de a se pstra linitea, atunci ncepe o forfot necuviincioas i tulburtoare.]- atingerea capetelor credincioilor cu Sfntul Potir de ctre slujitor (din nou riscul e foarte mare) pentru a li se ierta pcatele [Nu se cuvine a ntreine o asemenea atitudine magic ce ocolete Spovedania i exersarea n virtuile cretine.] abuzul de pomeniri la Vohodul mare;- clcarea oamenilor cu picioarele pentru a scoate diavolii din ei; citirea mai deas (chiar de cteva ori pe zi) a Molitfelor Sfntului Vasile cel Mare i a unor exorcisme apocrife (suspect este c n acestea se pomenete mai des numele vrjmaului dect al Mntuitorului, iar unii credincioi evit Taina Spovedaniei)[S nu uitm un lucru! Pentru nlturarea rului din existena fiecruia dintre noi nu este suficient simpla citire a Molitfelor, ca o citire magic, ci i dorina noastr de a ne elibera de pcat, sub orice form (Pr. Prof. dr. Nicolae Necula, Biseric i cult pe nelesul tuturor, p. 193).]- miruirea fotografiilor pentru a le merge bine celor din fotografii;[Practic magic scornit de unele babe dar ncurajat i de civa clerici.]- mprirea de tmie sau cenu din cdelni pentru a fi consumate de credincioi prin mncare, cteva zile consecutive (riscul intoxicrii este evident);- oficierea unor slujbe speciale de dezlegat (i splat) cununiile i vrjile [Aceste practici ca: trecerea rochiei de mireas prin cununii sau punerea ambelor cununii pe cap nsoite de o formul improvizat de dezlegare universal sunt tot nscociri ale unor preoi (interesai nu de mntuirea credincioilor i de luminarea lor), nscociri ce in de magie i de vrjitorie popular, dup o semnificaie numai de ei tiut.] nmormntarea seac (fr mort); condensarea pentru aceeai persoan a 2 sau 3 slujbe de pomenire a morilor ntr-un singur parastas; deschiderea bisericii dimineaa de ctre unii tineri i tinere pentru grbirea cstoriei;- punerea busuiocului sub pern fetei ca s i se descopere ursitul n vis; ncurajarea unor forme de evlavie catolic: invocarea lui Anton de Padova, postul n ziua de mari (chiar de 9 ori consecutiv) mai ales pentru mritiul fetelor, folosirea de statui i tablouri religioase necanonice.[ Pe lng multe icoane i tablouri necanonice, mai circul printre cretini adevratul chip al lui Iisus, un tablou (modificat pe calculator dup fotografia de pe giulgiul din Torino) care propune implicit lumii de azi tocmai nlturarea icoanelor. n plus, acest tablou este folosit chiar i de yoghinii cretini n meditaiile lor.]- acceptarea i ncurajarea unor dialoguri cu duhuri, a unor vedenii i vise profetice i chiar recomandarea pelerinajelor n asemenea locuri speciale;[Ca n cazurileMaglavit, Noul Ierusalim Pucioasa, Vladimireti, Coco, Ioneti, Parepa, Videle, Letca Nou, Arad, Medjugorje, Lourdes;vezi detalii la Preot Simeon Adrian, Op. cit., p. 123.]-acreditarea n biseric a gruprilor de elit religioas [Ca n cazurile lucrrii lui TaicaPrintele Visarion Iugulescusau a turmei Sfntului Ilieunde toi membrii se cred mai buni ca ceilali cretini;]- acceptarea i ncurajarea doctrinelor sincretiste i practicilor devrjitorie, radiestezie, bioenergie, yoga, parapsihologie, masonerie, astrologie, zodiace, ghicit;- promovarea unor nvturi i practici noi legate de isihasm strine de tradiia filocalic i chiar profanatoare a ei; aceste noi proceduri de isihasm fac cas bun cupgnismele orientale [Ca cele propuse de Printele Ghelasie de la Frsinei, Vasile Andru oratio mentis; vezi i la Preot Simeon Adrian, Op. cit., p. 56.] i unele reete de-a dreptul bbeti:- folosirea i purtarea crticelelor apocrife ca Visul Maicii Domnului, Epistolia i Talismanul Domnului, Evanghelia dup Toma .a.; punerea de bani n cristelni (chipurile ca s aib noul nscut spor la bani); inerea n mn a mai multor lumnri la Sfnta mprtanie (chipurile pentru cei mori nemprtii);- druirea unui coco preotului slujitor n noaptea de nviere (chipurile pentru cei mori nespovedii, nemprtii, fr lumnare);-aprinderea a 7, 9, 12, 33 lumnri n form de cruce i lsate s ard n 4 reprize (cte un sfert fiecare) separate prin cte 10 metanii, ultima repriz, obligatorie, fiind la ora 12 noaptea, chipurile pentru ndeplinirea dorinelor (de parc Dumnezeu ar fi obligat s-i ndeplineasc dorina n urma acestui ritual fixist);[ Vezi i la Printele Ilarion Argatu,]- svrirea unor rugciuni de blestem (nu de mblnzire) a dumanilor, uneori innd o lumnare cu flacra n jos;- darea n aceeai diminea, personal, a 9 pomelnice la 9 biserici, n timpul Sfintei Liturghii[n loc de a sta atent n biseric i la slujb, omul se risipete cu mintea pe strad, epuizndu-se fizic i practic nefolosindu-se de nici o atmosfer de rugciune de la bisericile pe la care trece.; ]- folosirea unor obiecte bisericeti sau a unor pri din ele n practicile vrjitoreti.5.2. ObservaiiAsupra acestor practici necanonice (ca i a altora de acelai gen) merit s facem cteva observaii: 1) Toate aceste practici sunt aa-zise tradiii locale, variind mult de la un mediu (citadin sau stesc, intelectual ori ignorant) la altul, unele sunt foarte noi, neacceptate, ba chiar condamnate de Sfntul Sinod (nc din 1952) i chiar de toi cretinii cu discernmnt.2) n general, au rspndire ntre oamenii creduli, neinstruii, grupai de obicei n jurul unui om iniiatorul tradiiei care este ajutat de un colegiu (acetia i asigur capului publicitatea i promovarea nvturilor i practicilor inventate de el).3) De obicei iniiatorii sunt brbai care-i iau libertile i prestana de a inova mai uor (cad mai uor prad duhului ru care le ofer calitatea de nelepi, mentori, prooroci). 4) Femeile sunt preponderent atrase de asemenea tradiii noi pe care le rspndesc automat, fr a se interesa de raportul lor cu tradiia autentic a Bisericii Ortodoxe; ele aparin tipuluiignoranilor i primitivilor n credin.5) n cazul n care iniiatorul e preot hirotonit sau mai ales clugr (i eventual ntr-o mnstire faimoas), credibilitatea proorociilor i a practicilor scornite de el crete ntre adereni, ntre viitoarele victime.6) Totdeauna sunt forme exagerate de evlavie, avnd mai degrab un fond pgn dect unul cretin, care reduc actul credinei la forma exterioar i la simplul ritual mecanic, magic. Cei care le practic alunec n mndria c nu sunt ca ceilali cretini, considerndu-se mai iniiai n credin.7) Folosindu-se de unele tradiii bisericeti adevrate, tradiiile necanonice le compromit autenticitatea, abuzurile acestora din urm fiind un motiv serios de sminteal pentru intelectuali i de njosire a Ortodoxiei de ctre sectani.8) Ele submineaz unitatea liturgic i de credin a ntregii Biserici Ortodoxe Romne, strecurnd chiar nvturi eretice i crend motive de disput i chiar de dezbinare att ntre clerici, ct i ntre credincioi.9) Cei care svresc exerciiile duhovniceti expuse au impresia c, n mod automat, n viitor le va merge sigur bine, crendu-i iluzii i sperane dearte.10) Desconsider Sfintele Taine, ierurgiile bisericeti i virtuile cretine, dnd ntietate practicilor acestora oculte, exagernd accesoriile i pierznd din vedere esenialul nsui.11) Principala ofens este adus Tainei Sfintei Spovedanii, ntruct oamenii uit c din pricina pcatelor, Dumnezeu ngduie ncercrile i necazurile. De aceea i diavolii i poart, pentru mndria lor, pe alte drumuri, numai pe drumul pocinei nu.12) Unii i reduc ntreaga via religioas la un lan de asemenea practici necanonice, lan pe care-l strbat incontient (cu discernmntul adormit); au impresia c sunt pe calea mntuirii doar fcnd aceste exerciii, permindu-i chiar fapte imorale uneori pentru ndeplinirea lor (de exemplu: multe femei se nghesuie, se ceart chiar, ca s ajung s le pun preotul Sfntul Potir pe cap).13) Cei ce devin dependeni de aceste tehnici ajung obsedai de scrupulozitatea lor, pierzndu-i libertatea de fii prin har ai lui Dumnezeu. Treptat, ncrncenarea i ngustimea gndirii lor pot avea urmri psiho-patologice, mai ales n cazul persoanelor labile psihic.14) n coninutul lor nu respir duhul smereniei i al iubirii de oameni; nici o tehnic n sine nu deschide omului perspectiva comuniunii, a rugciunii comunitare, a asumrii semenului n iubire. Sunt exerciii individualiste i reduse la folosul propriu, care agraveaz boala secularizrii i a individualismului credinei. Aceast consecin este cea mai grav, cci din cauza nmulirii frdelegii, dragostea multora se va rci (Matei 24.12) i muli se vor abate de la adevrata credin la forme de fals misticism, erezie, idolatrie pgn i vrjitorie.15) ncurajarea mai mult sau mai puin tacit de ctre unii preoi a unor asemenea forme de fals misticism i practici necanonice este o dovad de decdere moral-religioas, pe care nii credincioii n-o pot tolera mult vreme, iar descoperirea neadevrului din ele va nsemna atunci i o grav deteriorare a ncrederii lor n autoritatea preotului i a religiei.[Un serios motiv de sminteal pentru credincioi este comoditatea pstorului care nu-i pune sufletul pentru oile sale. De aici urmeaz i alte dou consecine grave pentru viaa parohiei i a Bisericii ntregi: 1) nstrinarea oamenilor smintii de comunitatea credincioilor, i 2) scderea unitii de credin i iubire ntre parohieni i preot. De multe ori sminteala se poate generaliza n mintea multora asupra tuturor preoilor, cum e cazul intelectualilor atei i al celor deviai la secte. Or, preotul trebuie s fie un exemplu de via sfnt i de nelepciune, att pentru credincioi, ct i pentru cei ce rtcesc n afara Bisericii.]Cretinismul, ca religie a Adevrului, nu are nevoie, ba e profund periculos, s fie sprijinit pe minciuni care se dezvluie rnd pe rnd ca atare.16) Toate aceste forme eronate de evlavie trebuie demascate, eliminate i prevenite prin catehizarea credincioilor n dreapta i autentica credin cretin, prin educarea unui discernmnt minimal care s le permit oamenilor observarea i evitarea abuzurilor i a exagerrilor evlavioase.6. Cteva sfaturi duhovnicetiDei pentru fiecare om n parte Dumnezeu are un plan distinct, o chemare i o lucrare diferit, preotul, dorit de Dumnezeu mai nainte de a face lumea, nu trebuie s se mndreasc de acest mare har (de mijlocitor pentru oameni), ci s se osteneasc pentru a-l face bogat lucrtor, nmulind talanii ce i s-au druit prin curirea de patimi i de netiin, prin jertfire de sine, prin catehizarea i buna ndrumare a credincioilor la o via moral superioar adevratul izvor al fericirii i vieii venice. Exemplul personal al preotului stimuleaz i pe credincioi la o sporire n credin, n nelegere i n buntate. Preotul, n calitate de apostol (trimis) al lui Dumnezeu, are obligaia de a fi exemplu de credin i trire cretin. El trebuie s lupte din rsputeri pentru sfinirea propriei persoane i s-i pun viaa pentru credincioii ncredinai lui de Dumnezeu spre pstorire, spre cluzire pe calea mntuirii. Altfel, de ce a ales aceast cale? La hirotonia sa, n clipa punerii minilor episcopului pe capul su i la pogorrea Duhului Sfnt asupra lui, tnrul aspirant la demnitatea preoeasc trebuie s contientizeze marea rspundere pe care i-o asum i s cear, ca de altfel la fiecare Epiclez ulterioar, nelepciune, dragoste i smerenie, daruri i virtui dumnezeieti absolut necesare pastoraiei autentice. n orice timp i loc, preotul are datoria s-i nvee pe credincioi c fr mplinirea poruncilor dumnezeieti viaa lor religioas nu este dect o amgire. Frica de Dumnezeu este nceputul nelepciunii, mplinirea poruncilor dumnezeieti fiind izvorul tuturor buntilor.Credinciosul trebuie s neleag rolul sacramental (sfinitor) al virtuilor i valoarea ascetic a Sfintelor Taine, faptele bune pregtindu-l pe om i actualiznd energiile dumnezeieti primite prin Sfintele Taine. Omul nu trebuie s stea nesimitor, creznd c numai Dumnezeu e obligat s lucreze. Fr s fac bine altora omul nu se poate purifica de ruti, nu-i poate depi egoismul i micimea sufleteasc. Acest lucru i are nceputul bun la Spovedanie, mrturisirea pcatelor reprezentnd startul corect n urcuul duhovnicesc. Fr aceasta omul rtcete nc n nchipuire de sine, n diverse forme ale nelrii vrjmaului.Unii merg la preot ca la un oracol, ateptnd ca preotul sau Dumnezeu s le rezolve instantaneu problemele. Dar i mai grav este c unii preoi chiar se cred investii de sus cu darul clarviziunii, impresionndu-i pe cei care vin la dnii cu diagnostice scurte de genul: Cutare i-a fcut farmece. sau Aici e un blestem de pn la al noulea neam. sau Sunt lucruri necurate la mijloc. urmate imediat de soluia Vii la 12 Masluri consecutive, dai 7 acatiste la 7 mnstiri, cumpr de la pangar 40 de lumnri pentru 40 de zile, mir, tmie, etc.. n aceste situaii, popa nu se comport ca un slujitor al lui Dumnezeu i al oamenilor, ci ca un lup mbrcat n piele de oaie, care caut s-i mreasc faima i venitul prin intimidri de genul celor de mai sus. n loc s cerceteze viaa trecut a oamenilor, explicndu-le c necazurile i ncercrile prin care trec n-au numai cauze exterioare, i nmuindu-le inima ca s se smereasc i s iubeasc pe Hristos i pe semenii lor iertnd tuturor i nemaipctuind, un asemenea pop se folosete de autoritatea vemntului preoesc n folosul personal.La Taina Spovedaniei, preotul are misiunea de a-l ajuta pe credincios s scoat la iveal nu numai pcatele, mizeriile i rutile fcute (s le vdeasc paguba vremelnic i venic pe care o aduc omului), ci mai ales frumuseile interioare latente n fiecare om. De aceea, orice om trebuie primit cu delicatee i nelegere, cu durere i cu dragoste, ajutndu-l s ias din dezndejdea i din scrba pcatului la lumina ntlnirii cu Dumnezeu cel Bun i iubitor de oameni. Fiecare credincios trebuie trezit la nelegerea c Hristos S-a rstignit i pentru el, c trebuie s ne rstignim i noi fa de pcat pentru a nvia i a via mpreun cu Hristos. Astfel, fiecare Spovedanie ar trebui s-l fac pe credincios contient i de buntile lui interioare, care cu ct sunt oferite mai mult i mai dezinteresat altora, cu att devin mai strlucitoare, dei nu trebuie s se mndreasc cineva pentru asta. De asemenea, preotul trebuie s in seama, pentru fiecare caz n parte, de mpietrirea sau sfierea inimii penitentului, de consecinele (exemplul ru, complicitatea altora) i de gravitatea pcatului, i s aplice epitimia cea mai potrivit. Canonul de rugciune, post i milostenie dat credinciosului penitent trebuie s-l ajute pe acesta s ias din robia pcatelor, s urasc pcatul cu toat grozvia lui i s-i stimuleze dorul dup cele sfinte i venice.Criteriul absolut pentru apropierea credinciosului de Sfnta mprtanie nu trebuie s fie durata canonului (7 ani, un an, o lun) de oprire de la Sfintele Taine, ci intensitatea pocinei, a ndreptrii, depirea egoismului propriu, nvierea din propriul mormnt al patimilor, lucru dovedit i printr-o lucrare corespunztoare de misiune cretin ntre semeni. Un credincios care vine la Spovedanie, dup ani buni de rtcire moral, va ntmpina unele greuti n nelegerea i asumarea propriei condiii de om pctos i bolnav care are nevoie de vindecare. Canonul primit reprezint tocmai acest tratament de durat mai mare sau mai mic, tratament absolut necesar curirii de ureniile pcatelor. Canonul, deci, nu este o pedeaps pentru pcate, ci un tratament pe care i penitentul trebuie s i-l asume dac vrea s se vindece i s se mntuiasc.Cineva care a rtcit ani de zile n pcate grele i are pretenii s se mprteasc imediat, considerndu-se vrednic de aceasta, va suferi i mai mult dup, dac preotul duhovnic nu-i va cerne gndurile i nu-i va elimina, n timp, mndria i ndrzneala (att de pguboase pentru suflet) prin rnduirea unui canon adecvat, prin sfaturi, mustrri i ncurajri.Patimile cultivate ani de-a rndul trebuie scoase prin lacrimi i nevoine, printr-un efort susinut, contient i serios, altfel vindecarea omului i viaa lui religioas nu sunt dect nite iluzii, iar suferina (boala, nelinitea) omului va rmne pe mai departe netratat. Iat ce cuvnt frumos de nvtur scrie n Aghiazmatar, la sfritul rnduielii Slujbei Mrturisirii: Pune, dar, de acum nceput bun, ndjduind spre Dumnezeu, Cel ce poate s-i ajute; i mai vrtos te pzete, ca s nu te ntorci la greelile ce le-ai fcut, ca s nu fii de rs i batjocur diavolilor i lumii. Cci pcatele nici un folos nu aduc cretinilor, ci neputin, boal, srcie i multe feluri de necazuri n aceast lume; iar pentru cealalt arvunesc osnda venic i chinul iadului. Drept aceea, datori suntem toi, mici i mari, sraci i bogai, cu frica lui Dumnezeu i cu cucernicie s vieuim, ca pururea s fim ntrii cu harul lui Dumnezeu..Viaa religioas a cretinului ortodox, preot (slujitor) sau credincios, trebuie s fie centrat pe Sfnta Liturghie i nu pe alte pelerinaje, dezlegri sau rnduieli mai mult sau mai puin improvizate. Rugciunea comunitar a Sfintei Liturghii are rolul de a ntri unirea cu Dumnezeu i cu semenii. Cei care declar eu cred n Dumnezeu, dar nu merg la biseric, nu merg la slujb, nu cred n popi sunt departe de credin, de Dumnezeu, de semeni. Aceast situare a lor n afara Bisericii i a Liturghiei le demasc mndria i egoismul personal, rzvrtirea i comoditatea care le mpietresc sufletul. De asemenea, cretinul participant la slujbele bisericii nu trebuie s fie cretin doar duminica, doar cnd e n biseric (dei nici aici nu-i leapd relele nravuri, ca de exemplu judecata i brfirea altora), ci toat viaa. Eliminarea pcatelor din comportamentul cotidian trebuie considerat un proces permanent, o lupt continu cu omul cel vechi (al pcatului) i o afirmare a vieii i luminii lui Hristos. De exemplu, patima clevetirii trece neobservat, dei ea este pricina multor necazuri, neliniti i suprri. Aproape toi oamenii se consider ndreptii s-i judece pe alii, s-i vorbeasc de ru, s-i calomnieze cu ndrjire chiar, semnnd i cultivnd otrava urii att n sine ct i n ceilali, rspndind astfel rutatea i mizeria, n loc s biruiasc rul cu binele.Dar, dac cineva va ncerca s posteasc de brf o sptmn (s nu mai vorbeasc pe nimeni de ru deloc) va putea nelege ct de spurcat este aceast patim i ct pace i bucurie n suflet aduc tcerea i rugciunea pentru alii. Apoi mrind perioada nelucrrii patimii, aceasta se dezrdcineaz, se usuc, nemaifiind alimentat, iar rugciunea devine mai curat i mai spornic. i aa se pot elimina toate patimile, aa mintea devine mai limpede, mai transparent voii i gndirii (nelegerii) dumnezeieti. Mult atenie trebuie avut n cazul pcatelor legate de patima desfrnrii, pcate att de urte i de grave naintea lui Dumnezeu. Muli oameni habar nu au c fanteziile erotice promovate astzi fr prejudeci de mass-media sunt pcate mpotriva firii, iar canoanele Sfinilor Prini referitoare la ele sunt foarte aspre. Omul trebuie contientizat i ajutat s ias din rutatea i degradarea n care a czut, nainte de a ajunge la alte ruti i mai mari (perversiuni, adultere, avorturi, boli grave i incurabile, unele chiar molipsitoare).Din cauza acestor grave pcate viaa omului este chinuit i de multe alte ispite. Trebuie ntrit, de asemenea, educaia cretin din familie i legtura duhovniceasc a niei, naii avnd rspunderea orientrii i formrii cretine a finilor. Azi, foarte rar mai gseti nai i fini care s se ntlneasc i n afar de Pati i de Crciun, n afara obligaiei de a aduce ploconul de Srbtori.Preotul i credinciosul angajai ntr-o relaie de ucenicie duhovniceasc nu trebuie s uite niciodat scopul vieii cretine: dobndirea Duhului Sfnt, agonisirea iubirii de Dumnezeu i de semeni ntr-un grad mereu mai nalt. i preotul i credinciosul au datoria de a nu-l sminti pe cellalt, de a nu-l scrbi ori a-l mpuina prin despotism ori neascultare. i credinciosul trebuie s se roage lui Dumnezeu pentru duhovnicul su, pentru preoii i episcopii Bisericii.7. ConcluziiTradiia autentic de spiritualitate romneasc s-a pstrat n cuminenie, n omenie, n lumin i n simplitate, pe cnd falsele tradiii (amestecate cu practici pgne, cu superstiii, cu magie popular) imprim omului o agitaie, o atmosfer ocult, ntortocheat, o imagine rsturnat despre om comunitate lume - Dumnezeu, fcnd posibil justificarea unor exhibiii i bizarerii strine Ortodoxiei. Ortodoxia pune totdeauna n lumin Adevrul ca Persoan, pe Mntuitorul Iisus Hristos i iubirea Lui de oameni prezent ntre credincioi, n Biseric, n rnduielile ei sfinitoare i mntuitoare. Orice inovaie, orice abatere de la Sfnta Scriptur i de la Sfnta Tradiie a Bisericii Ortodoxe, orice tradiie mistic sau practic ce iese din cuminenia Ortodoxiei este limpede strin de Duhul Adevrului i deci, nu duce la Adevr, nu duce la mntuire. De aceea, mai mici sau mai mari, autohtone sau exotice, mai restrnse sau mai rspndite, formele eronate de evlavie (ca mrturii ale existenei falsului misticism), nainte de a se nceteni ca tradiii, trebuie s fie combtute i eliminate fr rezerve din viaa duhovniceasc a credincioilor cretiniortodoci. Extrasdin Ieromonah Adrian Fgeeanu, Ieromonah Mihail Stanciu,De ce caut omul contemporan semne, minuni i vindecri paranormale?,Ed Sophia, Bucureti, 2004Ieromonah Adrian Fgeeanu


Recommended