+ All Categories
Home > Documents > povesti terapeutice

povesti terapeutice

Date post: 08-Jul-2015
Category:
Upload: ileana-balaci
View: 1,721 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 297

Transcript

MARIA DORINA PACA

POVESTEA TERAPEUTIC

EDITURA ARDEALUL, 2004 Biblioteca de psihologie

I S B N 973-9087-69-8 Tipar: CASA DE EDITURA MURE Tel. 0265-261437 Consilier editorial: Eugeniu Nistor Corectura aparine autoarei Copyright Maria Dorina Pasca, 2004

Maria Dorina Paca

Motto: Doamne, acord-mi senintatea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba, curaj s pot schimba lucrurile pe care le pot schimba i nelepriunea de a vedea diferena. (Rugciunea Senintii)

Povestea terapeutic

Cuprins Introducere la o... poveste Cap. I-Delimitri strucurale 1.1.-Povestea ca specie literar 1.2.-Povestea ca element terapeutic 1.3.-Algoritmul povetii terapeutice Cap. II-Compartimentri terapeutice 2.1.-Specificul povetii terapeutice pentru copii 2.2.-Specificul povetii terapeutice pentru aduli 2.3.-Exerciiul premergtor povetii terapeutice Cap. III-Povestea terapeutic 3.1.-Mesajul povetii terapeutice viznd stri i sentimente 3.1.1.-Bucuria: 1-Ursul Mo-Martin 2-otronul 3-Albastru 3.1.2.-Sperana: 1-Iarb, iarb, fir de iarb 2-Strjerul mprtesc 3-Dia-Ppdia 3.1.3.-nelegerea: 1-Fluturele pota 2-Un arici, licurici

Maria Dorina Paca

3-Rodul soarelui 3.1.4.-Acceptarea: 1-Frunza de nisip 2-Mrgelele 3-Povestea drumului 3.1.5.-Rezolvri de probleme: 1-Curcubeul 2-mpriile 3-Yes ! 3.1.6.-Teama de a nu grei: 1-Dac 2-terstura 3.1.7.-Trsturi temperamentale: 1-Livada 3.2.-Povestea terapeutic pentru copii 3.2.1.-Dificulti colare: -Povestea lui Bibi 3.2.2.-Dezinteres fa de lecii: -Povestea vntorii de comori 3.2.3.-Abandon n faa unei greuti: -Povestea bieelului i a dragonului 3.2.4.-Dificulti n respectarea regulilor de grup: -Povestea stupului de albine 3.2.5.-Nerespectarea regulilor n interiorul unui grup:

Povestea terapeutic

-Povestea lui Lapinot 3.2.6.-Dificulti n respectarea regulilor unui grup: -Povestea juctorului de fotbal 3.2.7.-Comportament certre, iritabilitate: -Povestea ariciului Pogonici 3.2.8.-Lipsa motivaiei de a nva sau munci: -Povestea furnicuei Maria 3.2.9.-Rezolvarea de probleme n mod raional -Veveriele Maa, Daa i Saa 3.2.10.-Copil neneles, singur, introvertit -Perla fermecat 3.2.11.-Cunoaterea i acceptarea bolii cronice (diabetul) -Sora DIA 3.2.12.-Copilul care nu vrea s se culce: -Nu vreau nc s m culc 3.2.13.-Copilul viseaz urt: -Un-doi, trei i nu te temi! 3.2.14.-Copilului i este fric de cini: -Mircea i celuii pitici 3.2.15.-Copilului cruia i este fric de dentist: -Mica siren 3.2.16.-Pentru copilul blbit: -Florin i limba ciocnitoarelor

Maria Dorina Paca

3.2.17.-Pentru copilul care refuz mncarea (refuz s mnnce): -oricelul mnccios 3.2.18.-Copilul care deranjeaz clasa n timpul orelor: -Clovnul 3.2.19.-Nenelegerea i cearta ntre frai: -Duma, Dora i ursuleii 3.2.20.-Momentul n care copilul se ntlnete cu moartea: -Bunica a murit 3.2.21.-Agresivitatea copilului: -Luri, copilul vinopinto 3.2.22.-Frica de internare n spital i desprirea de prini: -Salonul vesel 3.2.23.-Pentru copilul ce nu tie s piard sau s renune la ceva: -Huh, stafia alb! 3.2.24.-Divorul prinilor: -Micua doamn 3.2.25.-n cazul copiilor cu familii mono-parentale: -Liliacul 3.2.26.-Copilul care refuz s ia medicamentele -Siropel i Tabletia 3.2.27.-Copilul cruia i este team -Teama nvins

Povestea terapeutic

3.2.28.-Copilul nepliticos i care are obiceiul s se bat cu acelai coleg -Norul i soarele 3.3.-Povestea terapeutic pentru aduli: 3.3.1.-Lipsa de motivaie n munc: -Povestea focului 3.3.2.-Lipsa de implicare n activitate, negativism: -Povestea piticului care nu vrea nimic 3.3.3.-Utilizarea confabulaiei pentru a atrage atenia: -Povestea papagalului Rocco 3.3.4.-Lipsa solidaritii n interiorul unui grup: -Povestea paharelor de ap 3.3.5.-Incapacitatea de a-i stabili un scop n via: -Povestea lui Ulysse 3.3.6.-Dependena fa de droguri: -Povestea berzei 3.3.7.-Nerespectarea regulilor n interiorul unui grup: -Povestea lui Lapinot 3.3.8.-Dificulti n respectarea regulilor unui grup: -Povestea juctorului de fotbal 3.3.9.-Comportament certre, iritabilitate: -Povestea ariciului Pogonici 3.3.10.-Lipsa motivaiei de a munci: -Povestea furnicuei Maria

Maria Dorina Paca

3.3.11.-Lipsa de comunicare i relaionare: -D-i mna ta 3.3.12.-Sacrificiul matern: -Dragostea de mam 3.3.13.-Identitatea personal: -nvtorul, un grdinar 3.3.14.-Identitatea personal: -Cuiburile murdare Cap. IV Povestea mea 4.1.-Povestea terapeutic scris de copil: 4.1.1.-Copil clinic sntos 1-Povestea lui Nu tiu 2-Povestea frailor mei 3-Boala i ...att 4-Povestea mea prim i a doua 5-Ctlin 6-Povestea mea 7-Povestea mea 8-Ajutorul 9-Puiuul de dinozaur 10-Povestea Anei 11-Ziua tatlui 12-Lada cu nisip 4.1.2.-Copil bolnav

Povestea terapeutic

1-Povestea baticului meu 2-Sperana, povestea mea 3-A nu auzi este povestea mea 4-Despre mine 5-Povestea unui nvingtor 6-ngerule meu pzitor 7-Suntem nite nvingtori 4.2.-Povestea terapeutic scris de adult 4.2.1.-Adult clinic sntos 1-in secret! 4.2.2.-Adult bolnav 1-Povestea inimii mele 2-E simpl povestea mea 3-Povestea lui N-am timp 4-Camera verde 4.2.3.-Adult privat de libertate 1-Nu da omului ct poate duce 2-M pregtesc s plec acas 3-Frmntnd pinea 4-Nu e un vis Concluzii la o ... poveste Not bibliografic Bibliografie

Maria Dorina Paca

Introducere la ... o poveste Obinuii cu tradiionalele i nelipsitele introduceri, cartea de fa i propune o introducere, aa cun ne spune i titlul, la o poveste, printr-o poveste. Aa i nu astfel, deoarece drumul la o poveste, pentru o poveste i dinspre o poveste, fie ea chiar i terapeutic, pornete de undeva, adic i are... Povestea drumului -Voi tii de unde pornete DRUMUL? Dar unde duce? Aa-l auzeam pe valul de mare ntrebnd i apoi povestind: -ntr-o toamn, ncepu valul de mare, mi fcusem mprejurul casei, un gard din crizanteme. Erau albastre ca i mine. i ce dac nu este gard albastru? i nici crizanteme albastre? La mine erau albastre. Stteam pe un scaun de piatr. Ce, vrei s v legai acum i de scaun? i voiam s scriu vntului. i cumprasem:un copac, un fir de iarb i o piersic cu urechi. n grdin i la umbra gardului, pe scaun, scriam. Dar deodat, curioas, o crizantem mi fur gndul de vnt i porni. Le-am fcut semn frunzelor s-o aduc-napoi. Dar ea, prinse a croeta un capt de cer lsnd n urma ei, o poveste. i cine trecea pe acolo, cltorea fr odihn, era pe DRUM. Aa se fcu de apru DRUMUL pe lume.

Povestea terapeutic

C nu s-au mai ntors frunzele, e adevrat. Fonesc i-au rmas cltoare. C pasul msoar drumul i acum, e tot aa. Doar c, de atia drumei, drumul se fcu albicios i albastru se ntoarse-n gndul meu. Iau eu? M uitam la paii mei. Se porneau peste o clip la drum. Unde ducea drumul meu? Pi, dac a trece trei case, a numra apte pietricele i mi-a alege tovar de drum, un arici, a ajunge... da nu v spun. Cutai-m pe DRUM i o s ne ntlnim. V-atept acolo unde valul de mare scria Cci pasul pe drumul povetii terapeutice e greu i de multe ori netiut n durerea tiutului su, i de aceea, cele ce urmeaz vin s fac mai neleas i de ce nu, acceptat durerea, dar mai ales faptul c, suntem unici, irepetabili i cu toii avem dreptul la via chiar dac nu dorim a ti c eternitatea clipei, e nsi VIAA. i-atunci: Din pom czur trei mere: unul este al meu, altul al celui care ascult i cel mai gustos, rmne pentru cel care termin povestea. Dr. psiholog principal

CAPITOLUL I

Delimitri structurale

Maria Dorina Paca

1.1. Povestea ca oper literar nainte de a primi conotaii terapeutice i a deveni mijloc de rezolvare a unei situaii, povestea pornete de la definirea sa, aa cum, orice manual de coal o face cunoscut celor care, ntrein i din instinct o ndrgesc att de mult copiii i nu numai. Astfel, povestirea sau naraiunea este acea oper literar n care sunt prezentate ntmplri (fapte) ntr-o anumit ordine. Succesiunea sau curgerea logic a naraiunii pornete de la : a)-povestitor (narator) b)-personaje (participani la aciune) c)-aciune (desfurarea ntmplrilor ntr-o anumit ordine), rezultnd ntregul, ceea ce determin ca mesajul s fie transmis i repetat de grupul int. Povestea nu face altceva dect transmite pe baza celor relatate, o experien de via, o situaie problem, o stare de fapt, toate concurnd la gsirea unei soluii implicnd de cele mai multe ori, autorul cu ntreaga sa personalitate. n aceast situaie, ntre povestitor i asculttor, relaia ce se stabilete este cea de feed-back, fcnd ca verbul a implica ca i a povesti s se conjuge astfel, ajungnd astfel la marii povestitori ai literaturii romne-Ion Creang i Mihail

Povestea terapeutic

Sadoveanu, fiecare fcnd firul povestii depnat ca nimeni altul. Dac n povetile lui Ion Creang tim cine face bine i cine e ru, dac nimeni nu scap nepedepsit, iar mpcarea cu soarta este in extremis, ultima soluie, povestirile lui Mihail Sadoveanu te aduc pe tine, cititorule, n ipostaza de a fi acolo, la Hanu Ancuei i a asculta: Hanu Ancuei este mai mult dect o nsilare de basme; este un tot organic, o atmosfer bine definit, atmosfer de autentic feerie, zon fermecat n care cuvntul triete i deteapt ecouri de dincolo de nveliul lui de sonuri, n care oamenii se mic, fptuiesc i cuvnt ntr-un ritm ireal. Meritorii n parte i fiecare aducnd n suita aceasta de basme evocatorii, contribuia ei melodic, povestirile se altoiesc ns pe o ax unitar, de o rar calitate, amintea Perpesicius n Cuvntul din 31 martie 1928. n aceast nlnuire, vorbim la Sadoveanu de povestirea n ram ca preambul al povetii terapeutice, deoarece nararea faptelor se continu cu o nou experien de la un povestitor la altul. Experiena de via face ca fiecare segment al ramei s ntregeasc de fapt, unitarul. Chiar dac comisul Ioni ce poposete la Hanu Ancuei nu reuete a spune dect o singur poveste, urmtoarea pe care i-o

Maria Dorina Paca

dorete, nu mai ajunge a fi rostit deoarece, spusa celor de la han, menine clipa de atenie prin povestirea lor plin de imaginaie, depind de multe ori un prag al nelegerii, dar care, n context, nu deranjeaz pe nimeni, iar fantasticul fiind cel care se mpletete cu experiena de via. Secvenial, rama povetii o alctuiesc povetile celor nou, care vin din varii etape ale vieii, aducnd confruntarea clipei din mediul ce le d consisten, identitate i responsabilitate. Chiar dac mesajul existenial vine din partea printelui Gherman, Zodierul Leonte, cpitanul Neculai Isac, Ienache coropcarul, Constandin Mooc, jupn Damian Cristior, orbul i Zaharia fntnarul, ei fiind pe rnd: clugr, zodier, cpitan, negustor ambulant, cioban, negustor, ceretor i fntnar, nimic nu mpieteaz momentul n care povestea lor se completeaz i curge, descoperind eternul personaj-omul. n succesiunea lor logic, cele nou poveti:Iapa lui Vod, Haralambie, Balaurul, Fntna dintre plopi, Cealalat Ancu, Jude al srmanilor, Negustorul lipscan, Orb srac i Istorisirea Zahariei fntnarul, comprim seturi de experiene de via ce ntr-o curb ascendent, pot porni de la elementul de umor, curaj i iubire, la ntmplri deloc obinuite, ajungnd la dram, amintiri nfricotoare, culminnd cu fantasticul att de prezent n Hanu Ancuei. Relevante apar rndurile lui C-tin Ciopraga-

Povestea terapeutic

(Mihail

Sadoveanu-Bucureti,

Ed.Tineretului

-

1966)

-:

Capodoper de un echilibru desvrit, muzical i unduitoare, grav i surztoare, n care se armonizeaz eroicul i mhnirea, pasiunea i resemnarea, accentul polemic i prietenia. Hanu Ancuei ncnt printr-o art pentru cerul liber, cea mai apropiat temperamentului sadovenian. Epica de o mreie linitit i fascinaia liric sunt specifice acestei arte. Cu particularitile sale naionale, Hanu Ancuei este echivalentul romnesc al celebrelor Povestiri din Canterburg ale lui Chancer. Dup un asemenea demers al identificrii povestirilor din Hanu Ancuei, e momentul a decodifica din punct de vedere al implicaiilor psihologice, toate semnele pe care att personajele ct i ntreaga atitudine comportamental i arhitectural a fiecrei poveti n parte, fac dintr-un simplu (la prima vedere) enun, un mesaj cu ncrctur preponderent existenialist. Rama povestirilor pornete de la cele trei personaje care-i revendic la un moment dat, ritmicitatea fenomenelor. Ancua, hangia alege ntotdeauna o oal nou pentru fiecare, adugnd astfel unicitate att personajului (povestitorul la un moment dat) ct i povetii, gsindu-i locul potrivit. Comisul Ioni e de fapt mentorul aciunii, a naraiunii, precum mo Leonte, Zodierul e un solomonar cuminte care

Maria Dorina Paca

mpletete firele realului cu cele ale fantasticului dnd identitate fiecruia, fapt completat de ctre cei ce povestesc, ce fac nchinare pentru fiecare, recunoscnd meritele i acordnd importana cuvenit celui ce povestete. ntmpltor nu este nici locul ales, hanul fiind de fapt o cetate, iar cei ce vin, intr n cetate, sunt ai cetii, aezat ntrun anume punct n care i apa Moldovei este prezent , dar esenial este vatra, focul-centrul, aici se povestete i astfel se nchide cercul, iar povestitorii fcnd apel la experiena proprie de via n nararea evenimentelor, aduc mesajul spre personalizare, supunndu-l unei judeci spirituale a colectivitii raportat la valoarea uman. ntr-un asemenea context logistic ncerc a descoperi acea poveste de suflet ce vindec rtcirea de-o clip a speranei i-a durerii. Astfel, apropiat celui ce o citete, povestea, prin puterea magic a celor spuse, aduce alinare i vindecare, fcndu-l pe cel ce-o ascult, s-i spun la un moment dat propria poveste, ca un nceput de descoperiri personale a identitii i unicitii sale.

Povestea terapeutic

1.2. Povestea ca element terapeutic Dac basmul terapeutic surprins punctual, bine documentat i cu larg palet de exemplificri n Basme terapeutice pentru copii i prini-S. Filipoi-1998, demonstreaz faptul c indiferent de vrst, avantajele folosirii contiente, intenionate a basmului ca mesaj terapeutic sunt aceleai necesitnd totodat compartimentarea sa, amintind c: 1)-basmul terapeutic ilumineaz, deoarece se adreseaz intuiiei i fanteziei, lrgind spaiul interior al copilului, reprezentnd totodat o lecie de via care sparge vechiul tipar al conflictului insurmontabil cu care este familiarizat; 2)-basmul terapeutic este un vehicol foarte potrivit pentru modele comportamentale i valori morale, schimbarea de poziiei i este doar sugerat i are mai mult caracter de joc; 3)-mesajul terapeutic este preluat la fel ca mesajul unui vis, nefiind legat direct de experiena vieii reale; 4)-basmul nu ajunge s fie un trigger pentru declanarea rezistenei la terapie, ci contribuie la dezvoltarea unei noi atitudini fa de starea patogen, comunicarea fiind fcut prin aceast form;

Maria Dorina Paca

5)-basmul aduce soluii cu totul neateptate, cu efort emoional pozitiv, ajungnd chiar s contrazic logica i obinuina; 6)-subiectul are posibilitatea s lrgeasc sensul original al mesajului terapeutic deoarece basmul transmite un tip de creativitate; 7)-mesajul terapeutic se tezaurizeaz, el putnd fi imediat, aparent, deghizat sau ascuns, fcnd ca ambiguitatea s favorizeze efectul retard i fcnd ca mesajul terapeutic s poat fi reactivat n alte situaii, fr ca dependena fa de terapeutic s creasc; 8)-basmul ca mesaj terapeutic poate fi folosit n combinaie cu un instrument de comunicare, deoarece creaz subiectului o baz de identificare protejndu-l i nvndu-l totodat s se autoneleag, s se autoaprecieze pozitiv ct i si descopere propria putere interioar de a se autivindeca, adaug n plus, modul mai incisiv, direct a faptelor prin personajele create, asupra celui care o citete, receptarea fiind maxim. Povestea terapeutic e prezent prin mesajul su specific innd cont de particularitile de vrst a celui cruia i se adreseaz, copil sau/i adult, fcndu-l a nelege modul n care, receptarea dureri, bolii i chiar a speranei pot echilibra,

Povestea terapeutic

metaforic vorbind, acceptarea, resemnarea i n final, starea de fapt creat. Atunci cnd vorbim de povestea terapeutic, n general, logistica sa se ndreapt spre depirea suferinei i a durerii de ctre cei n cauz i mai apoi, elaborarea unor naraiuni ce decurg dintr-o logic bine structurat a gndirii pozitive, pornind de la elemente ca: bucurie, speran, ans, atitudine, nelegere i acceptare. n acest context-Mitrofan I i Buzducea D-(2002) edideniaz cele zece principii descrise de Worden (1992) pentru a ajuta o persoan aflat n suferin s depeasc durerea, necesaren extremis, conturnd profilul de personalitate specific situaiei create: 1. actualizarea durerii (descrierea morii, a circumstanelor ei) 2. identificarea i exprimarea sentimentelor (furie, culpabilitate, etc.) 3. detaarea de cel decedat (luarea unor decizii, schimbri) 4. 5. 6. 7. durerii nlocuirea emoional a persoanei decedate (stabilirea de noi relaii) stabilirea unui termen-limit pentru doliu reasigurarea normalitii sentimentelor recunoaterea diferenelor individuale n procesul

Maria Dorina Paca

8. 9.

accesul n suport non-intensiv pe termen lung explorarea stilurilor de a face fa puctnd riscul

alunecrii spre folosirea unor metode neadaptative (abuz de alcool, drog) 10. identificarea durerii nerezolvate Important este faptul c, pn a ajunge n acest punct, e necesar a folosi ntreaga baterie terapeutic a povetii atunci cnd, ea poate s amelioreze durerea i suferina att a copilului ct i a adultului. Cuvntul are putere magic, el poate vindeca atunci cnd spus unde,cum i de cine trebuie , recunoscndu-i-se astfel, valoarea terapeutic, acioneaz ca o for. Povestea terapeutic prin nararea faptelor comprim la maxim experiene de via, menite a semnala o stare de fapt i a atenua criza ce, inevitabil apare la un moment dat, declanat, precum, filosofic vorbind, de nenelesuri ale nelesului, tiutelor i netiutelor. Povestea terapeutic se povestete (se spune) i nu se citete. Ea trebuie s fie liantul dintre trup i suflet, gnd i gestic, trire i exprimare. Ea nu poate fi spus de ctre oricine, oriunde i oricum. Trind n simbioz cu cel suferind, povestea terapeutic i are legile nescrise ale vulnerabilitii sale, ceea ce

Povestea terapeutic

face ca simpla virgul, s mai acorde o ans, iar punctul, o certitudine i o reuit. Pornind de la un caz real sau fantastic, povestea terapeutic i ndeplinete menirea de mediator a durerii i suferinei, aducnd mult mai aproape pe cel aflat ntr-un impas, sincop a vieii, de lumea n care legile care guverneaz pot declana apariia unor resurse vitale de a nvinge:frica, teama, nelinitea, neputina, nesigurana i a descoperi sperana i ansa, conjugnd verbele a vrea, a putea i a dori, la timpul pretent. n acel moment, povestea terapeutic i dovedete utilitatea, fcnd prin puterea cuvntului ca lumea pentru cel n suferin, s se mite altfel, s fie perceput prin prism noilor conotaii cognitive ale elementelor de identitate personal , dnd unicitate clipei trite. 1.3. Algoritmul povetii terapeutice Dac n DEX alegoria este definit ca un procedeu artistic, constnd n exprimarea unei idei abstracte prin mijloace concrete i/sau opera literar sau plastic-folosind aceast form de expresie (fabula, parabola, etc), n psihoterapie alegoria sau metafora se definete ca o istorie real sau fictiv care are ca scop:

Maria Dorina Paca

- informarea - educarea - vindecarea individului - dezvoltarea Obiectivul povetilor este s pcleasc subiectul prin blocarea mecanismelor sale de aprare i intrarea n contact cu incontienul i multitudinea de soluii depozitate n acesta. Copilul mic are nevoie de poveti pentru a nva simbolica i securizanta de cum s-i rezolve propriile probleme. La rndul su, adultul se confrunt i el cu probleme noi, de alt natur i fr a discredita resursele trecutului, are nevoie de instrumente pentru a depi dificultile. Povestea terapeutic devine astfel un instrumen preios care va scoate la iveal emoii i sentimente ce risc s rmn ascunse n incontient:angoase, frici, dorine, obsesii, culpabiliti, invidii, ntrebri la care nu le-am gsit dar nici cutat, rspunsuri. Astfel, funcia metaforelor i a povetilor este aceea, de a ajuta asculttorul s mpace propriiile sale pulsiuni cu cerinele realitii externe i regulile societii, deloc uoare n unele cazuri. Coninutul alegoriilor nu e necesar s i plac sub aspectul estetic, dar dac ele ntrunesc i calitatea de: plcut, acceptat i accesibil, reuita n timpul terapeutic de aplicare a lor, este meritoriu. n acest sens, din istorioara metaforic, subiectul va

Povestea terapeutic

percepe, prea puin contient i cu mult mai mult , incontient, legturile dintre poveste i propriile sale probleme. Ca o certitudine, subiectul va avea mult mai trziu o revelaie (insight) cu privire la mesajul povetii i cu siguran c acest moment temporal va coincide cu nceputul vindecrii, a rezolvrii ntr-o manier nou a impasului su existenial, dat ntr-o stare de fapt. Recunoscutul psihiatric american Milton E.Erickson folosind alegoria ca tehnic psihoterapeutic nu uita s remarce atunci cnd era ntrebat cum reuete s vindece spunnd poveti ca:Oamenii vin i m ascult cum le istorisesc poveti, apoi pleac la ei acas i-i schimb comportamentul. De fapt, acesta este punctul, momentul de la care trebuie s plecm atunci cnd avem cu adevrat certitudinea c povestea terapeutic i are viabilitatea ca tehnic folosit pe scara accepiei de ctre subiect, a surselor i resurselor care vindec sau amelioreaz suferina i durerea. n accepiunea sa, Erickon consider c sediul contientului s-ar gsi n emisfera stng, ce controleaz activitile raionale i analitice, cum ar fi:limbajul, gndirea linear, comunicarea digital, scrierea, aritmetica, .a. n acelai concept, psihiatrul american, cantoneaz incontientul n emisfera dreapt care se ocup i de activitile de sintez, de nelegere a limbajului,

Maria Dorina Paca

muzicii, creativitii i comunicare analitic. Toate aceste remarci sunt absolut necesare a fi subliniate, pornind de la faptul c psihanaliza consider incontientul un rezervor al pulsiunilor refulate, al dorinelor nepermise, ceea ce-l determin pe Erickson a susine cnd vorbete despre acelai incontient, ca fiind cu adevrat un sediu al soluiilor i nimic altceva. De fapt, vorbind subiectului, nu faci altceva dect s te adresezi n aceeai msur, egal, att contientului ct i incontientului, ceea ce determin ca ntr-o prim etap cnd subiectul se afl ntr-o trans uoar, metafora ericksonian s permit deconectarea eminsferei stngi (starea de contien) i comutarea emisferei drepte, demonstrnd n partea a doua a interveniei psiho-terapeutice, funcionalitatea emisferei stngi fiind reluat pentru a sintetiza informaiile redate n prima etap. De notat n mod special este faptul c utilitatea povetilor terapeutice este indicat pentru toate categoriile de subieci (clieni, pacieni), indiferent de vrst i/sau nivelul de colarizare. Interesant de subliniat este situaia deja cunoscut n lumea psihoterapeutic, de a cuprinde alegoria ca fiind mult mai uor acceptat de subiect (client), deoarece el nu se sinte direct vizat de subiectul povetii. Considerat ca mijloc de intervenie

Povestea terapeutic

psihologic, Jeffrey Zeig, i puncteaz alegoriei amintite avantaje fa de alte tehnici terapeutice i anume: 1)-nu are efecte negative; 2)-este captivant; 3)-favorizeaz independena subiectului (clientului) fa de psihoterapeut care nu-i ofer o soluie gata fabricat ci l oblig s fac singur conexiunile care-l vor duce spre/la gsirea soluiei; 4)-poate fi folosit pentru depirea rezistenelor naturale la schimbare; 5)-favorizeaz memorarea deoarece sub form de istorioar, ideile prezentate sunt mai uor memorizate; 6)-provoac confuzie, ceea ce declaneaz comutarea pe emisfera dreapt i deci, accesul la incontient; 7)-poate fi utilizat att pentru eliminarea comportamentelor de eec ct i pentru optimizarea performanelor; Chiar dac unii la prima vedere ar putea crede c psihoterapia prin poveste este o form de manipulare, la o privire mai atent i real, pot constata contrarul, datorit faptului c, incontientul are propriul su sistem de protecie i nu se las i nici nu poate fi manipulat cu attauurin cum s-ar putea crede. n acest context,aciunea povetilor se manifest printr-o reacie constructiv de cunoatere la nivelul credinelor personale i nu printr-o simpl manipulare. Astfel, alegoria deine calitatea de a

Maria Dorina Paca

fi un instrument att simplu, dar i complex totodat avnd n acelai timp i puterea de a transforma viaa cuiva n sens pozitiv sau blocnd aspiraiile i chiar certitudinile unora, atunci cnd construirea ei nu respect algoritmul unei poveti terapeutice. Matematic i psihologic vorbind, algoritmul unei poveti terapeutice trebuie s reprezinte suma (S) unor termeni pozitivi (T.P.) i ai situaiei, eliminnd printr-o simpl scdere, nesigurana, incertitudinea i nereuita, adic termenii negativiti ( T.S), rezultanta (R) fiind :reuita, rezolvarea problemei, gsirea soluiei rezonabile, repunnd astfel pe linia de ncredere i certitudine, persoana (subiectul, clientul) supus psihoterapiei pe baza povetii terapeutice. n contextualitatea dat, algoritmul povetii terapeutice se determin aplicnd formula: (T.P+T.P.)- T.N.=R. Tot ca sum (S) trebuie s se considere i termenii senzoriali (T.S) ca fiind formai din cei:vizuali, auditivi, kinesteziei (de atingere), T.V; T.A; T.K, adic T.V.+ T.A.+T.K.=T.S. Implementnd algoritmii prin formulele descrise anterior, putem continua cu certitudine afirmnd faptul c, subiectul unei poveti terapeutice trebuie descris n termeni pozitivi, deoarece incontientul nu nelege limbajul negativ (exp: O persoan creia

Povestea terapeutic

o s-i cerem s nu se mai gndeasc la momentul n care s-a produs evenimentul negativ, ea va continua s aib n minte aceeai idee). Un argument n acest caz este i acela c, n multe situaii, omul tie mai repede ce nu-i dorete, dect ce vrea cu adevrat n realitate. De asemenea un obiectiv formulat n termeni negativiti, este mai puin creativ i duce mai uor la o stare de disconfort i indispoziie. Totodat, povestea terapeutic permite natarorului (N) s stabileasc o comunicare (C) multivalent i multinivelar cu asculttorul (A), att la nivel contient ct i incontient. C N A

Din aceast cauz, subiectul alegoriei trebuie formulat i n termeni senzoriali: vizual, auditib, kinestetic (atingerea).(exp.dac vom spune vreau s fiu fericit,-reuita va fi departe deoarece mesajul nu exist prin neimplicarea termenilor senzoriali). Coninutul alegoriei trebuie s fie descris n termeni ct mai vagi pentru a stimula creativitatea, iar cuvintele folosite s nu fie personalizate (neoferind referine precise de oameni, locuri, etc.).

Maria Dorina Paca

Din punct de vedere psiholingvistic, verbele de aciune vor fi nlocuite cu substantive pentru a lsa imaginaia asculttorului s fac completrile necesare: amintirea, gndul, mprejurarea, etc. Este foarte important s intre n scen, practic n strategia de rezolvare a problemelor, personajele care fac parte consecvent din incontientul colectiv, ele stimulnd incontientul subiectului (clientului). Acestea n general sunt:zne, nelepi, prini, prinese, regi, regine, mo Crciun, personaje din Biblie, Iisus, eroi mitologici, ct i persoanale din cercul de cunoscui sau/i prieteni care la un moment dat, pot deveni personaje pozitive ntr-o poveste terapeutic. Deci, schematic, sarcina creatorului de poveste terapeutic pornete de la relaia dintre: Asculttor (A) -situaia problem -situaia ideal Povestitor (P) -situaia -strategia de rezolvare -rezolvarea pozitiv Aa cum mai aminteam, povestea terapeutic nu se citete, ci ea se relateaz, tonul vocii, intensitatea, amplitudinea, mimica i gestica fiind deosebite n acest caz. Edificator poate fi i urmtoarea povestire asiatic:

Povestea terapeutic

Cic ntr-o zi un tnr l ntreab pe rabin despre maniera n care trebuie s povestim: -Bunicul meu era chiop, ncepu s povesteasc rabinul, iar ntr-o zi l-am rugat s-mi spun o istorie despre tatl su. Bunicul meu a povestit c tatl su avea obiceiul s opie i s danseze. Prins de istorisirea sa, bunicul s-a sculat i a nceput s opie i s danseze cum fcea tatl su. i astfel, din acel moment el s-a vindecat de infirmitatea sa. Astfel, psihoterapeutul devine un actor care face mai multe roluri, starea de empatie fiind indispensabil pentru reuita n transmiterea i depistarea mesajului povetii terapeutice. n viziunea lui Erickson, pentru ca mesajul s fie recepionat de incontient este de preferat ca nainte de relatarea propriu-zis, s se creeze un moment de confuzie, pregtind astfel terenul , povestind lucruri fr legtur cu problema subiectului (clientului) dar care au drept scop dezorganizarea sau destabilizarea contientului. Erickson avea obiceiul de a repeta fraze de genul:Exist cteva lucruri pe care le tii, dar fr s ti c le tii. Cnd vei tii ceea ce nu tii c tii, atunci te vei schimba. O asemenea formulare dar i abordare a confuziei, misterioas i fascinant, oblig asculttorul s caute n el resursele necesare pentru a se schimba.

Maria Dorina Paca

Interesante i pline de substan sunt ntrebrile pe care ni le propune Stvrache C (2002) pentru a crea acea dezorganizare la nivelul contientului i anume: Ce culoare are somnul ? De ce? Ce este mai grea: o inim ntristat sau o piatr de ru? Ce este mai dulce: un zmbet sau o bomboan? De ce? Care este asemnarea dintre un castor care roade o bucat de lemn i o main de scris? Care animal seamn cel mai bine cu o bucat de elastic? De ce? Cu ce aminal semeni cel mai bine? De ce? Cu care floare semeni cel mai mult? De ce? i seria ntrebrilor destabilizatoare poate continua, important fiind ideea pe care grupul int crei i se adreseaz, s fie receptat la intensitatea sa maxim. O mare atenie trebuie acordat n procesul de derulare a logisticii povestii terapeutice, faptului c aceasta nu trebuie explicat (fapta, ntmplarera, alegoria). Dac facem imprudena din necunoaterea construciei (algoritmului) povetii terapeutice i ncercm s rspundem la nedumeririle i n avalan, ntrebri ale asculttorului i o traducere, riscm i o s avem neplcuta surpriz, de a reduce drastic din aciunea pe care ea trebuie s-o

Povestea terapeutic

aib asupra incontientului, provocnd voluntar rezistene i obiecii, nemaiputnd a sconta pe rezultatul pozitiv al interveniei noastre psihoterapeutice asupra subiectului (clientului) nostru. i n-ar strica a aminti paii pe care copilul i poate parcurge atunci cnd, bolnav fiind, dorete s-i scrie propria poveste sau simplu, s scrie o poveste. n acest sistem, compartimentm astfel: A) nva s spui o poveste (9 pai) 123456789critica; B) 12Cum s-i alegi o poveste (8 pai) alege cele mai frumoase poveti dup prerea ta; caut povestea mai ales n literature clasic dac crezi gsete o poveste care s-i plac; citete i recitete povestea preferat; analizeaz personajele; analizeaz ce i-a plcut cel mai mult; adaug sau scoate din poveste la ce i-a plcut i la ce povestete-i noua ta poveste; ai ncredere n tine cnd spui povestea; spune povestea (repet-o) pn o tii bine; spune i altora povestea, acceptnd att lauda ct i

nu i-a plcut din poveste;

c te reprezint, dac nu gsete-o n realitate;

Maria Dorina Paca

3personal; 45678C) -

gsete o poveste care s i se adreseze ie n mod cunoate grupul int creia vrei s-i spui povestea ta; caut povestea ce cerete s fie spus; caut povestea n media; ia parte la ntlnirile povestitorilor profesioniti; testeaz-i povetile selecate pentru grupul int; Fia povetii tale (contabilizarea povetilor tale) Titlu; Autor; Sursa (carte, bibliotec, proprie); Timpul alocat povestirii; Personaje; Succesiunea evenimentelor; Grup int; Genul povetii;

Se impune ca la sfritul demersului psihoterapeutic prin alegorie, s avem certitudinea de a releva eficiena printr-un scor valoric anume (moral, social, etc.). Elementul pozitiv la acest capitol l reprezint faptul c NU exist nici o regul dup care s se msoare eficacitatea unei alegorii. Cert este doar c efectul schimbarea va avea loc, timpul fiind cel care guverneaz (cteva ore, zile sau sptmni). Important este faptul c efectul pozitiv

Povestea terapeutic

are loc n toate cazurile, specificul venind de la unicitatea individului ca specie uman raporatat att la sine prin tot ce-l caracterizeaz ct i la societatea/comunitatea care-l accept sau nu n macro sau micro structura sa, trecute de multe ori prin metamorfoze de ordin fiziologic i psihologic. E momentul a ne opri i asupra povetilor folosite n psihoterapia pozitiv. Astfel, Pesechkian N (2005) surprinde fazele unui plan terapeutic, avnd la baz, povestea, ca parte a tratamentului-5 pai: 1) -observare-distanare = se face o relatare, preferabil -inventariere = folosind DAI (Differentiation Analysis n scris, despre motivul suprrii, cine a cauzat-o i cnd;2)

Inventory) determinnd ariile de conduit n care pacientul nsui i partenerul su au trsturi pozitive, precum i cele supuse criticii; astfel putem contracara tendina spre generalizare; 3) -ncurajarea situaional = pentru a construi o relaie de ncredere, ntrim trsturile individuale pe care le considerm acceptabile i care sunt corespondentele trsturilor etichetate negativ; 4) -verbalizarea = pentru depirea, n conflict, a tcerii i a distorsiunii vorbirii, comunicarea cu partenerul se dezvolt pas cu pas; se discut despre trsrurile i experienele pozitive, precum i negative;

Maria Dorina Paca

5) contient; -

-extinderea scopurilor = ngustarea nevrotic a perspectivei este distrus n mod se nva cum s nu se transporte conflictul n alte arii; se nva deschiderea spre noi scopuri, care nu au mai tratamentul se bazeaz pe dou proceduri care merg

fost probabil experimentate nainte; paralel i sunt mpletite: a)-psihoterapia, prin plan; b)-autoajutorarea, prin care pacientul preia sarcina terapeutic n cadrul cercului de oameni de care este apreciat. Toate aceste consideraii pornesc de la faptul c psihoterapia pozitiv ncearc s extind demersul tradiional prin trei idei de baz: 1)-abordarea pozitiv ca rspuns la psihopatologie; 2)-abordarea referitoare la coninut, drept un mediator pentru comuniunea diverselor discipline; 3)-metoda ajutorul de sine n cinci etape i terapia pentru vitalizarea pacientului, prin folosirea povetilor i a vorbelor nelepte; De asemenea, psihoterapia pozitiv are trei aspecte: - punct de plecare pozitiv - proceduri legate de coninut

Povestea terapeutic

- cele cinci faze ale psihoterapiei pozitive. ceea ce a determinat punerea accentului, n acest caz, pe povestea terapeutic (oriental), amintit n structura sa, prin cinci pai. Voi aduce ca aplicaie practic, dou poveti terapeutice, dup Stvrache C. (2002) i Paca M.D. (2004) nr.3 1- Povestea furnicuei Maria a)-indicaii terapeutice: -lipsa motivaiei de a nva sau munci; b)-efecte dorite: -valorizarea sancinilor cotidiene; -prevenirea abandonului colar; -ncurajarea efortului de dezvoltare personal; c)-grupul int: -copii; -aduli; A fost odat o furnicu care nu voia s munceasc. Furnicua Maria prefera s stea toat ziua lungit , s se joace sau s alerge. n toate momentele zilei, toate scuzele erau bune pentru a nu munci. Din aceast cauz, ea se juca mai mult singur, deoarece colegele sale erau ocupate s munceasc.

Maria Dorina Paca

ntr-o zi, n timp ce Maria era plecat n pdure s se joace, o zn veni la furnicar. Ea explic tuturor furnicilor c lanseaz un concurs pentru desemnarea celei mai bune furnici din lume. Fiecare furnic va putea acumula puncte dac muncete atunci cnd trebuie, se joac n cel mai potrivit moment i, bineneles, are o mulime de prieteni. Astfel, micuele furnici se puser pe treab pentru c fiecare vroia s ctige. Cnd Maria se ntoarse acas, vzu c nimeni nu o bag n seam. Toate furnicile cntau, zmbeau i transportau provizii. Maria se simi puin dat la o parte. Pn s se culce, reui totui s afle care era pricina acestei schimbri i de ce toat lumea era att de grbit. Atunci, Maria i zise c trebuie s ctige concursul, c este capabil s fie prima. Dis de diminea, furnicua noastr se altur suratelor sale. Lbuele sale erau foarte obosite pentru c Maria, nu era obinuit cu munca, dar ea nu se descuraja deoartece voia s ctige concursul i s devin cea mai bun furnic din lume. Ea se juca acum mpreun cu celelalte furnicue i acest lucru era deosebit de plcut. La sfritul concursului a constatat c avea o mulime de prieteni. n ateptarea rezultatului concursului, toate furnicuele erau anxioase. Zna a anunat n sfrit marea ctigtoare: Pentru c a fcut multe eforturi i ameliorat rezultatele, o declar pe furnicua Maria, ctigtoarea concursului.

Povestea terapeutic

Toat lumea a aplaudat, iar Maria era foarte mndr de ea. Zna i-a dat i o diplom, precum i urmtoarele sfaturi: Rmi ntotdeauna o furnicu muncitoare i contiincioas. Cnd i vei simi lbuele obosite sau cnd curajul te va prsi, respir adnc de trei ori i vei vedea cum o lumin albastr te va nconjura i-i va da for i curajul de a continua. Aceast lumin va fi invizibil pentru ceilali, doar TU o vei putea vedea. 2- Povestea lui Ulysse a)-indicaii terapeutice: -incapacitatea de a-i stabili un scop n via; b)-efecte dorite: -contientizarea importanei cunoaterii a ceea ce vrem s facem nainte de a aciona; c)-grupul int: -aduli; De mai mult timp, Ulysse se pregtea s plece ntr-o cltorie care s-i schimbe viaa. El a studiat mai multe limbi strine, precum i hri care s-i arate diferite zone ale lumii. Locul de destinaie era mai puin important, ceea ce-l interesa cu adevrat, era s plece. Dificultile au nceput s apar n momentul n care s-a prezentat la o agenie de turism pentru a-i rezerva un billet de

Maria Dorina Paca

avion. Brbatul de la ghieu i-a pus mai multe ntrebri obinuite pentru a afla locul i momentul cnd vrea s plece. -Eu nu vreau s merg n Mexic, n Grecia sau n Italia. -Unde vrei atunci s mergei? l-a ntrebat funcionarul de la ghieu. -n mod sigur, nu vreau s merg n Anglia, n Australia i nici n Germania. -Pe mine nu m intereseaz unde nu vrei s mergei, zise funcionarul din ce n ce mai nerbdtor. Pe noi ne intereseaz unde a-i vrea s plecai n cltorie. -Nu m intereseaz nici Spania sau Portugalia, nici India sau Rusia, zise Ulysse. n acel moment i ddu seama de impasul su i se ntoarse acas. n acea noapte a avut un vis: se fcea c se afla ntr-un aeroport i privea plecarea mai multor avioane. Deodat i apru n faa ochilor marele Lindberg, primul pilot care a traversat Atlanticul n 1927, care i adres urmtoarele cuvinte: Avioanele sunt pregtite s zboare, nu conteaz unde. Pilotul este acela care decide locul unde aparatul va ateriza. Puin dup aceea eroul nostru adormi. Dimineaa el realiz importana cunoaterii exacte a destinaiei nainte de a pleca ntro cltorie pe care el nc nu o tia.

Povestea terapeutic

3- Ursul-Mo Martin a)-indicaii terapeutice: -nevoia de a se bucura, de a tri bucuria; b)-efecte dorite: -contientizarea sentimentului de bucurie ca sens al tririlor sufleteti; c)-grup int: -copilul infectat HIV/SIDA; ntr-un orel de munte, pe o strdu linitit, locuia un vestit croitor. Toate animalele pdurii i comandau hainele la atelierul su. Aa s-a ntmplat c, ntr-o zi apru n ua atelierului, ursul. Era tare suprat. Nu se putea prezenta la serbarea pdurii, pentru c, n-avea haine. Meterul croitor l privi pe deasupra ochelarilor. Oare ce haine s-I fac? Din blan? Ct de clduroase s fie? Dar, mai ales, s nu semene cu a altuia din pdure. S fie verzi? Nu se poate! Nu l-ar vedea nimeni prin poian. S aib pene? Ce-ar zice psrile? Greu de fcut! Tocmai atunci apru pe u, Ria-Veveria: -Ce faci metere? ntreb ea sprgnd o nuc. Suprat? -Pi uite. M ateapt ursul pdurii i nu tiu ce hain s-I cos pentru serbare.

Maria Dorina Paca

Doar o clip fcu Ria-Veveria ochii roat. Parc ar fi cutat ceva. Lu apoi foarfecele meterului croitor i iei grabnic cu ele pe u. Meterul privi mirat n urma ei. Oare unde se dusese? i-i luase i foarfecele! Se uit la ceas. Cucul se pregtea s cnte, dar mai repede auzi clopoelul de la u. Intrnd, Ria-Veveria rsturn pe masa meterului, tot ce inea-n lbue i zise: -S-i croieti hain de blan moului. Culoare s-i dai dup coaja de nuc, frunza toamnei, petecul de scoar de copac i-un smoc de pr din coada mea. i-o semna cu noi care-l vom ocroti i Lundu-i coada la spinare, Ria-Veveria fugi repede la serbarea pdurii. Meterul se apuc grabnic de lucru. Haina de blan o color cu ron-maron, iar la serbarea pdurii, ursul se dovedi cel mai frumos. Nimeni nu era ca el, ci doar dintr-un col se auzi un ronit. Cine? Ria-Veveria i zmbea prietenete. Oare cine era frumosul-frumos? Nimeni altul dect ursul Mo-Martin. Pi nu? Deci, atenie prini i cadre didactice: - nu v descurajai copiii atunci cnd ncepei s aplicai terapia prin poveste;

Povestea terapeutic

- motivai-v copilului;

correct

intervenia

terapeutic

n

faa

- nelegei de la nceput, corect problema copiilor; - acceptarea i respectul s fie reciproc; - gndii-v ntotdeauna, ct parte v revine din comportamentul necorespunztor al copiilor, toate acestea avndu-le n vedere, cnd asculttorul este copilul.

CAPITOLUL II

Compartimentri terapeutice

Maria Dorina Paca

2.1. Specificul povetii terapeutice pentru copii Copiilor le plac povetile, chiar dac nu au toate zne i feifrumoi, pitici i zmei, dar foarte bine pot avea personaje de vrsta lor, cu prietenii lor i de ce nu, bucuriile i necazurile lor. De fapt copilul nu caut altceva n buctria povetii terapeutice, dect pe sine, ncercnd s-i ntreasc EU-L. Imaginea, sunetul i desenul, completeaz povestea pe care copilul dorete s-o asculte i la care el se raporteaz. El o alege. Poate fi clasic i atunci Ruca cea urt de Ch. Andersen ctig detaat n topul suferinei, sau nu reprezint altceva dect privirea trist a colegului de banc atunci cnd, plin de seriozitate i gravitate l roag s-l protejeze, s nu se loveasc, s nu se taie, s nu se zgrie, spunndu-i att de simplu: Nu tiu ct o s-i mai fiu coleg de banc, deoarece doctorii mi-au spus c sunt infectat HIV. Nu te speria. Nu fac nimic, dar vreau s m ajui s fiu, att ct se poate, COPIL i pe mai departe. n aceste situaii i nu numai, povestea terapeutic trebuie s fie un izvor att de energie, cu precdere pozitiv, ct i unul de bucurie n care evenimentele vieii s fie o cascad de culori benefice celui n suferin.

Povestea terapeutic

Aa cum aminteam de-a lungul crii, povestea terapeutic nu se poate explica, ea nu d nici soluii i nici verdicte, ci se las neleas de cel ce o nelege. E i normal ca cel clinic sntos s nu reacioneze la fel cu cel bolnav. Unde sunt experienele de via? Ce status avem i ct responsabilizm n situaia creat? Greu de neles atunci cnd nu poi nelege pentru c nu te tii neles. n acest repertoriu, copilul i alege povestea pe care o dorete el, cu personajul preferat, sau dac nu o are, i-o poate scrie singur, moment n care apare amintirea ca punct forte n ntregul demers terapeutic pe baza povetilor. ntrebrile, cei 5 W: -ct dorete s-i aminteasc; -cum dorete s-i aminteasc; -cnd dorete s-i aminteasc; -unde dorete s-i aminteasc; -de ce dorete s-i aminteasc, constituie pilonii ce survin prin amintire, elementul de creativitate i fantezia copilului, nevoit de a depi fazele suferinei i durerii sale. Ajunge el s se autoprotejeze? Ne las s-l cunoatem? tim s-l ajutm? Avem maturitatea i nelepciunea de a-l nelege i ajuta? Ne-am pus vreodat ntrebrile lui? Am trecut prin propria sa experien de via?

Maria Dorina Paca

Apstoare i responsabile ntrebri, fapt ce duce la gsirea unor puncte n care e necesar s se ntlneasc ntru cooperare interesul colilului i responsabilitatea adultului. Astfel Faber A. i Mazslish E. (2002) susin cele apte metode menite a-l atrage pe copil s coopereze att la coal ct i acas, iar n situaia de fa, fiind punctul n care cei doi, COPILUL I ADULTUL trebuie s fie pe aceai baricad, ntelegndu-se i acceptndu-se reciproc. Deci: 1. descrie problema; 2. d informaii; 3. ofer o variant; 4. exprim-te printr-un cuvant sau un gest; 5. descrie ceea ce sini tu; 6. aterne pe hrtie; 7. fii glume; Povestea obinuit sau nu, cuprins sau nu ntr-o carte de poveti, poate deveni un punct de pornire n a aborda copilul atunci cnd acesta nu se simte confortabil de a vorbi despre sentimentele sale . n acest moment Mitrofan I si Buzducea D (2002) remarca faptul c O modalitate simpl, dar eficient o reprezint tehnica celor cinci sentimente:tristeea, furia, fericirea, frica i singurtatea. Este foarte important s nu se anticipeze i nici s nu se sugereze rspunsul copilului. Se

Povestea terapeutic

urmrete consonana dintre comportamentul verbal i cel nonverbal al copilului. O alt modalitate de a ajunge la sufletul copilului este aceea de a concentra toate simurile acestuia spre o activitate care s fie relevant scopurilor terapeutice urmrite. Dac copilul ntmpin dificulti n exprimarea verbal a ceea ce simte, se poate inventa o poveste n care el nsui s fie unul dintre actorii acesteia, oferindu-i posibilitatea dezvluirii sentimentelor (anxietate, teama, ngrijorare, etc.). De asemenea, se poate folosi un joc n care se pot implica sentimente legate de pierdere i separare. Exist i copii care au un alt mod de a simi pierderea i durerea, mai putin n exterior i care nu cer ajutor n mod explicit, ceea ce mai nseamn c nu vor primi ajutorul consilierului dac li se ofer. Din acest moment putem vorbi de o alt tehnic familial, dezvoltat de Dreikurs (1974) cunoscut sub numele de rezolvarea mutuala a problemei, deoarece i n cazul povetii terapeutice, relaia dintre asculttor-povestitor ce pot fi copilul-printele i nu numai, pot fi urmarii ase pai specifici i anume: 1)-n primul rnd, se exprim acordul asupra faptului c exist o problem i se definete exact care este problema;

Maria Dorina Paca

2)-n al doilea rnd, vor stabili dac sunt sau nu capabili s nving mpreun problema, formnd mpreun o echip, avnd acelai inamic comun; 3)-n al treilea rnd, const n stimularea folosirii de ctre copii de ntreaga energie i resursele de care dispun 4)-n al patrulea rnd, rezid n implicarea tuturor n rezolvarea problemei, innd cont de prerea, dorinele i nevoile copilului, contribuind astfel la maturizarea i cresterea normal a acestuia; 5)-n al cincelea rnd, familia va supune la vot prerile i soluiile discutate, pentru a selecta pe cea care a ntrunit cele mai multe voturi; 6)- n al aselea rnd, dup ce s-a realizat un concurs ntr-o anume direcie, se vor ncuraja unul pe altul i vor devaloriza lucrurile care ar putea sabota ncercarea ce i-au propus-o. Finalul colaborrii va conta la scorul dintre punctele care au dus la rezolvarea problemei. Reevaluarea apare doar atunci cnd situaia gsit de cei n cauz, n-au rezolvat pe deplin problema respectiv. i toate acestea, spre cel mai sensibil moment creat n cadrul realizrii terapiei prin poveste i anume stabilirea ncrederii copilului n adult, fapt important i realizat printr-o : -comunicare bun de ambele pri

Povestea terapeutic

-lucru n echip, respect i responsabilitate; -informaie consistent, real i util; Atunci, copilul va ti s recepteze i prin interme-diul povetii, mesajul dintre propria boal sau simptomele agravrii strii sale de sntate. De aceea, pentru a ti s prentmpinm stri nedorite n receptarea mesajului de ctre copil, e bine s stabilim n munca cu acesta, patru mesaje eseniuale i anume: a)-nu exist sentimente drepte sau greite i chiar cele despre care copilul se poate simi ruinat/culpabilizat nu sunt comune i nici rezonabile; b)-este de ajutor s-i exprime sentimentele; c)-poate fi ajutat s lucreze cu sentimentele; d)-nu exist modaliti corecte sau greite de exprimare a sentimentelor, copii au nevoie s fie protejati de propriile dureri/rni; La toate acestea, tot punctat, n practic apare mult mai pragmatic i coerent, Kellmer Pringle M (2000) ce surprinde n cele zece comandamente legate de educarea unui copil, n cazul nostru, din perspectiva dezvoltrii armonioase a personalitii sale, atunci cnd beneficiaz de dragoste i securitate, de experiene noi, de apreciere i stim, de responsabilitate i autonomie:

Maria Dorina Paca

1 -oferii copilului o mare parte din timpul i nelegerea dumneavoastr, jocul cu copilul, lectura sunt mult mai importante dect un menaj bine fcut; 2 -copilul are nevoie de experiene noi i de comunicare permanent, ceea ce-i asigur dezvoltarea spiritual; 3 -oferii copilului ngrijiri permanente, coerent iubitoare ceea ce este de o importan fundamental pentru sntatea spiritual, la fel cum alimentaia corect este esenial pentru sntatea corpului; 4 -copilul va fi stimulat s se joace singur sau cu ali copii, ceea ce permite explorarea, imitaia, construcia i creaia; 5 -atunci cnd eforturile copilului sunt ncununate de succes, el trebuie felicitat, apreciat; 6 -prinii trebuie s-i dea copilului responsabiliti din ce n ce mai mari, deoarece simul responsabilitii se dezvolt prin activiti practice; 7 -fiecare copil este unic n felul su, astfel c printele trebuie s-i adapteze comportamentul la caracteristicile acestuia; 8 -atunci cnd nu suntem de acord cu comportamentul copilului, manifestarea dezaprobrii trebuie s ina cont de temperament, vrst i capacitate de ntelegere a copilului;

Povestea terapeutic

9 -copilul nu trebuie ameninat cu pierderea dragostei sau abandonului; prinii pot respinge comportamentul copilu-lui dar nu-i pot respinge propriul copil; 10 -prinii nu trebuie s atepte recunotin, deoarece copilul nu i-a solicita naterea; Dac analizm cele menionate mai sus, vom observa, n cazul nostru, c el, copilul, pentru a avea ct mai mult timp o stare de bine fizic i psihic, e absolut necesar a fi cunoscut, apreciat, neles, acceptat i crescut, n aa fel ncat, atunci cnd suferina i boala i produc suprri, amelioarea i n cele din nurm vindecarea sa poata veni i din implicarea ntr-un tratament medicamen-tos i nu numai a psihoterapiei, n spe a terapiei prin poveste, innd cont de unicitatea celui n cauz sub toate aspectele dezvoltrii sale bio-psiho-sociale. 2.2. Specificul povetii terapeutice pentru aduli Ar putea prea paradoxal pentru unii, faptul c i adultul poate fi cuprins ntr-un program terapeutic bazat pe poveste. Suportnd alte rigori metodologice, povestea terapeutic este aplicat cu bune rezultate i cerut de multe ori chiar de ctre subiect (client) deoarece o consider mai aproape de sufletul su, regsindu-se contient sau incontient n aciunea narrii.

Maria Dorina Paca

Fa de copil, impactul cu povestea este mult mai pragmatic, el, adultul, trecnd de cele mai multe ori totul prin prisma contientului, rezultanta, chiar mai putin vizib la nceput, explodeaz atunci cnd toate acumul-rile existeniale i experienele sunt deja fcute. Elementele de baz n terapia prin poveste la adult pot fi considerate: - optimismul; - gndirea pozitiv; - dorina de vindecare; - autovindecarea; Optimismul pus fa n fa cu pesimismul? Cine ctig oare? Cel venic nemulumit, nervos, nelinitit, irascibil, ce se consider neajutorat? De fapt, la baza pesimismului st femomenul de neajutorare neles ca stare de lucru n care nimic din ce alegi s faci, nu afecteaz ceea ce se ntmpl. Neputina voit apare atunci cnd, venic te consideri neajutorat, iar depresia nu este altceva dect consecina unei stri, privit din perspectiva unui negativism total. Dr. Seligman M. (2004) ce s-a ocupat mai bine de 25 de ani de optimism (ca tiin a controlului personal) i pesimism, meniona printre altele: Atunci cnd sntatea cuiva las de

Povestea terapeutic

dorit este din cauza constituiei sale, proaste-lor habitudini privind sntatea sau faptului c respectivul a venit n contact cu prea muli microbi. Aceast viziune convenional scap din vedere un motiv hotrtor al sntii: propriile cogniii. Putem avea asupra sntii noastre fizice un control personal mult mai bun dect bnuim. De exemplu: - Modul n care gndim, mai ales despre sntate, ne influenteaz sntatea; - Optimitii iau mai puine boli infecioase dect pesimitii; - Optimitii au obiceiuri de ngrijire a sntii mai bune dect pesimitii; - Sistemul nostru imunitar poate funciona mai bine dac suntem optimiti - Avem dovezi c optimitii triesc mai mult dect pesimitii; Privind aceast niruire, putem afirma faptul c crucial este ce gndeti atunci cnd euezi folosind puterea gndirii nonnegative . S schimbi lucrurile distructive pe care i le spui atunci cnd ai parte de necazuri pe care viaa ni le rezerv tuturor, iat cheia optimismului, (Seligman M. -2004), fcnd din povestea terapeutic, nveliul formelor cognitive.

Maria Dorina Paca

Grupul int a povetii terapeutice nu este doar adultul bolnav fizic, ci i cel pentru care teama, neputina, frica, sperana, iubirea, reuita, ncrederea, sunt ntr-o furibund tornad, deoarece el se caut i nu se gsete, elementul de reper fiind de multe ori aproape inexistent. Dr. Siegel B. (2004)-surprinznd n studiul su clientul, pacientul, sublinia faptul c: Problema fundamen-tal cu care se cofrunt majoritatea pacienilor este incapacitatea de a se iubi pe ei nii, determinat de faptul c n-au fost iubii de alii ntr-o periad crucial a vieii. n majoritatea cazurilor e vorba de copilrie-cnd relaiile cu prinii ne cizeleaz modalitile specifice de reacie la stres. Ajuni aduli, repetm aceste reacii i devenim vulnerabili n faa bolilor, iar personalitatea noastr determin adesea natura celor pe care le contrac-tm. Capacitatea de a te iubi pe tine nsui laolalta cu capacitatea de a iubi viaa, acceptnd fr rezerve faptul c nu va dura venic, i d putina de a-i mbuntii calitatea vieii. De ce aceast remarc aici? Ea se datoreaz faptului c, prin povestea terapeutic, adultul i poate regsi propriul EU, acceptnd o situaie dat, dar i luptnd pentru a se cunoate pe sine. n acest sens, este mult mai important s nvei s trieti fr team, s fi mpcat cu viaa i s accepi n extremis, sfritul, fiind acum momentul n care poate avea loc

Povestea terapeutic

vindecarea, iar subiectul (clientul,pacientul) nu mai este sortit eecului. i poate, n acelai spirit al dr. Siegel B. n relaia terapeutic pe baz de poveste, s pornim cu pacientul adult bolnav clinic, de la cele patru ntrebri fundamentale, rspunsurile ce vor urma lor, canalizndu-ne viitoare formul terapeutic sortit reuitei: 1) Vrei s trieti pn la o sut de ani? a)-instinctiv nu i asumi responsabilitatea de a da valoare ntregii tale viei; b)-sperana i teama sunt categorii ce te fac s priveti prin prisma lor, viitorul; 2) Ce i s-a ntamplat cu un an sau doi nainte de a te mbolnvi? a)-reactiveaz factorii interni de stress; b)-poate determina o criz de identitate sau renunarea la un vis drag din tineree; 3) Ce nseamn boala pentru tine? a)-un element tabu; b)-dac boala reprezint o provocare, formidabil dar nu invincibil, atunci pacientul are ceva de la care s porneasc;

Maria Dorina Paca

4) De ce aveai nevoie de boal? a)-l ajut pe pacient s neleag nevoile psihice pe care s-ar putea s i le satisfac boala; b)-scuza pentru un eec; Din toate, adultul trebuie s nvee s fie un supravieuitor, iar povestea terapeutic poate fi primul semn spre o asemenea cale de vindecare sufleteasc, Ceea ce conteaz este prerea sa despre propria persoan. Trebuie s gseti n via acel rol care i se potrivete, dup care s renuni la a mai juca teatru: profesia ta este acea de a fi ne amintete Quentin Crips n piesa sa, Funcionarul gol. Eti tu, atunci cnd simi c i Dumnezeu este aproape de tine, descoperind c spiritualitatea reprezinta capacitatea de a gsi pacea i fericirea ntr-o lume n continu micare i de a simi c propria personalitate este imperfect, dar acceptabil. Din aceast stare de spirit, mpcate decurg att creativitatea ct i aptitidinea de a iubi neegoist, ce merg mn n mn. Acceptarea, credina, iertarea, pacea i iubirea sunt trsturi care pentru fiecare din noi, pot defini la un moment dat, spiritualitatea. Aceste caracteristici se ntlnesc ntotdeauna la cei ce reuesc s se vindece att sufletete ct i trupete, neuitnd s adauge:

Povestea terapeutic

Cred n soare-chiar i cnd nu strlucete Cred n iubire-chiar i cnd ea nu se arat Cred n Dumnezeu-chiar i atunci cnd nu vorbete Din acest moment, pentru adult, povestea terapeutic ajut, deaorece el dorete acest lucru, o simte aproape de el, are nevoie de a fi el nsui, reconsiderndu-se ca valoare uman. 2.3. Exercitiul premergtor povetii terapeutice Am considerat absolut necesar n ideea de a nu bagateliza tehnica terapiei prin poveste, de a puncta pe baza unor exerciii, elementele care premerg aplicarea psihoterapiei de fa. Adresndu-se copilului i/sau adultului, acesta fiind asculttorul, pentru atingerea scopului propus, povestea terapeutic are nevoie de un preambul (exerciiu pregtitor), ce se bazeaz att pe particularitile de vrst ale celor n cauz ct i pe dorina lor de implicare n actul terapeutic. Exerciiul va urmri obinuirea copilului i/sau adultului att cu elemente de creativitate, de vizualizare ct i de implicarea amintirii pe baza stimulrii senzoriale. De menionat c, exerciiile ce vor urma, pot fi folosite cu bune rezultate att la copii ct i la aduli, important este de a

Maria Dorina Paca

ine cont de obiectivul i sarcina de lucru pe care o indic aciunea n fapt. n acest caz, de un real folos ne este faptul c nu separm cele doua elemente: creativitatea i vizualizarea, ci le surprindem importana n comun, asa cum Day J. (1998) ddea ctig de cauz, spunnd: Vizualizarea creativ reprezint utilizarea deliberat a imaginaiei creatoare, aplicat activ n viaa cotidian n scopul atingerii obiectivelor, al depirii obstacolelor, al sporirii contiinei de sine i creterii n general a calitii vieii. De fapt, folosirea vizualizrii creative cu copiii este mai cu seam plin de satisfacii, fiind de obice aproape o a doua natur pentru ei. Copiii au o nevoie fireasc i un talent deosebit pentru jocuri creatoare i pline de imaginaie astfel nct, pentru ei, folosirea contient a imaginarului nu presupune aproape nici un efort, fiind un instrument firesc ce-i poate ajuta s fie echilibrai i mai constieni de sine. Folosit i n cadrul persoanelor cu probleme speci-ale, vizualizarea creativ ajut la depairea unor situaii problem ivite ct i a unor stri de hiperactivitate, hipersensibilitate i incapacitate de concentrare, fcndu-l mai ales pe copil s creasc i s evolueza frumos i armonios, indeplinindu-i potenialurile individuale.

Povestea terapeutic

Pentru a realiza un ntreg a exercitiului premergator, efectul amintirii i fanteziei, aduc un plus creativitii, n special vizualizrii creative. Subiectul (clientul) are nevoie s-i aminteasc, amintirea fiind: - vizual; - auditiv; - gustativ; - olfactiv; - kinestezic (atingere); fcnd ca prin execuiile ce vor urma, s contientizeze efectul benefic al povetii terapeutice. Exerciiile-joc reprezint o modalitate de activitate creativ ce poate fi mbuntit i completat dup caz, de cei care practic o asemenea tehnic psihoterapeutic, prin poveste i sunt deschii actului creator. i pentru ca n tot ce facem, dar mai ales n felul de a ne cunoate, ajuta i accepta aa cum suntem, n-ar fi lipsit de importan de a pleca de la Parabola ncperii albe (Nuta A.2003). nchipuiete-i c te gseti ntr-o camer goal n care totul este alb: podeaua, pereii, tavanul. O for miraculoas te ine suspendat n aer, n mijlocul camerei. Nu se aude nimic, iar

Maria Dorina Paca

tot ceea ce vezi, este un alb desvrit. Care ar fi experiena ta n acest caz i ct de mult ai dori s se prelungeasc? n cadrul acestei experiene, tii ceva despre tine? De pild, tii unde te afli i de ct timp esti acolo? Eti nalt sau mrunel? Eti rotofei sau slbnog? Eti un om bun? Eti un om ru? Intrebri fr rspuns... Aceast experien nu-i permite s afli nimic despre tine nsui. Brusc, viaa ta se schimb. Pe perete, nu se tie cum, a aparut un mic punct negru. N-ai observat cum s-a ivit acel punct acolo. Cert este c el exista. i, odat cu el, experiena ta se lrgete. Punctul este mai mic dect tine, prin urmare tu eti mai mare dect el. Punctul este acolo, tu eti aici. Dei invizibil, ntre tine i punctul de pe perete se ese acum o relaie. Aceast relaie i permite s te defineti. ncepi s-i creezi o identitate. Apoi, la fel de neasteptat, n camer apare un celu (un pui de dalmaian), urmat la un interval scurt de o zebr. Habar nu ai cum apar lucrurile astea. n sinea ta, te bucuri ns, deoarece, cu ajurorul lor te poi cunoate pe tine nsui. Fr altceva/altcineva, tu nu tii cine eti. Tu i ceilali formai o pereche polar. Ai nevoie de cellalt pentru a te defini, a te descoperi sau a te cunoate.

Povestea terapeutic

Astfel, sntatea i boala au nevoie una de cealalt, deaorece boala este necesar pentru a afla ce este sntatea, iar comentariul sau interpretarea sunt absolut de prisos, deoarece fiecare dintre noi nelegem a avea sau nu nevoie de parabola ncperii albe. i tot pentru a ne cunoate mai bine i a ne elibera de hainele unui rol ce ne strnge i nu ne face bine, exist pai ce ne ajut s depim momentul, mai ales cnd, actorul este un copil. Faber A. i Mastish E. (2002) ne amintesc c n loc de a eticheta un copil, mai bine: caut prilejul de a-i arta copilului o nou imagine despre el insui; pune-l pe copil ntr-o situaie n care s se poat vedea singur altfel; las-l pe copil s aud ntmpltor cnd spui ceva pozitiv despre el; prezint comportmentul pe care i-ar plcea s-l vezi; reamintete-i copilului realizrile lui anterioare; enuna-i sentimentele i/sau ateptrile; i astfel, subiectul poate nainta n exercitiul pre-mergtor povetii terapeutice.

Maria Dorina Paca

A Vizualizarea creativ ne ajut cel mai mult, iar exerciiile ce urmeaz sunt gritoare: Znele tmduitoare- un exercitiu ce-l ajut att pe copil ct i pe adult de a trece cu bine o vizit la medic sau s minimalizeze durerea normal pricinuit de cretere (mai ales la copil) vezi Day J. (1998). Vezi naintea ta poteca din natur. Mergi pe ea i treci pe langa Copacul Necazurilor tale. Vezi dac ai necazuri de atrnat azi. Apoi, continu-i drumul pe potec pn ajungi la poarta grdinii. Ce poart frumoas este azi... acoperit cu florile cele mai colorate i cele mai parfumate pe care i le poi imagina. Trebuie s fie cea mai frumoas poart existent! O mpingi uor, deschiznd-o, treci dincolo i te opreti s admiri poarta care se nchide n urma ta. Indepartndute de poart i ptrunznd n grdina ta, auzi un fonet. Te ntorci ... i vezi cteva chipuri mititele care te privesc printer florile de pe poart. Apropiindu-te, vezi c ele sunt ale unor zne micue, care apar treptat dinapoia florilor i frunzelor. Mai nti, se ivete una...apoi, nca una... nca una, pn ce vreo zece zne plutesc naintea ta, fluturnd din aripioare. Toate au baghete micue i zmbesc cald, binevoitor. Ele ncep s cnte: Hai s-i artm ce putem face, Ca s te-ajutm, dac eti trist.

Povestea terapeutic

Te prind apoi de mini i te poart prin grdin... Ajungi la o plaj mic, izolat. Nisipul se simte moale, uscat i cald. Aici, znele i cer s te ntinzi confortabil. Ele se aeaz n cerc n jurul tu. Eti relaxat i linitit i poi simi n inim dragostea znelor... Ele cnt: Dac eti lipsit de chef i plcere, Baghetele noastre te fac bine pe loc. Sunt sigur c exist un loc n care i-ar plcea s te simi i mai bine... Poate c i-ar plcea sa fii rsfat de zne... Mulumindu-le znelor i prsindu-le, tii c vor fi ntotdeauna acolo, dac vei avea nevoie de ele...aa cum va fi i grdina ta. not: -subiectul va sta relaxat, cu ochii nchii, iar vocea celui ce vorbete este linitit, nceat i personali-zat; -exercitiul se poate adapta, omitnd sau adugnd noi momente, acest lucru depinznd de subiect (client); 2) Activitatea creativ ce urmeaz vizualizrii creative, va direciona energia acumulat i va facilita cunoaterea temeinic a subiectului (copil sau adult). Ea ne va ajuta s-i creem subiectului un echilibru ntre lumea interioar i cea exterioar, conectnd activitatea cu concentrarea i nelepciunea interioar. n acest context, activitile creatoare alease n concordan cu trebuinele copilului sau adultului, devin momente de o deosebit

Maria Dorina Paca

intensitate a energiei i gndirii pozitive, att de necesar celor aflai n suferin. Pentru c tot s-a vorbit de grdin, copilul/adultul poate realiza chiar activitatea creatoare, practic de grdinrit. Astfel, gradinritul poate fi abordat la scar mai mic sau mai mare, avnd ca punct de plecare, plantele de apartament i terminnd cu o adevarat grdin (de zarza-vat, flori). Dac vremea permite, se poate lucra chiar i afar, ceea ce mrete potenialul creator al vizualizrii. Deoarece subiectul urmrete a folosi povestea terapeutic, desenul/pictatul ca activitate creatoare i va face bine i se poate realiza n aer liber atunci cnd timpul permite. Important este (dac activitatea se desfsoar n aer liber) s deseneze/picteze tot ce vede, adugnd apoi, dac dorete, ceea ce a aprut n timpul vizualizrii creative. Pozitiv este faptul c, n felul acesta, desenul final devine o intreptrundere de realitate i imaginar, putnd fi un exerciiu important n dobndirea echilibrului. Am putea aborda activitatea creatoare i din perspectiva desenatului n paralel, finaliznd spectrul cu, scrisul. Desenatul n paralel se prezint ca o activitate creativ la care particip dou persoane: terapeutul si copilul/ adultul. Cei doi vor sta fa n fa avnd ntre ei, pe podea sau pe mas (se alege locul cel mai convenabil), o coal mare de hrtie. Cei doi

Povestea terapeutic

ncep s deseneze (s improvizeze) fiecare din captul su. n timpul desenului se poart o discuie uor dirijat despre cele simite n timpul vizuali-zrii creative i nu numai. Dac nu deranjeaz i muzica poate fi admis n activitate ca fundal, meninnd o atmosfer ct mai fireasc i mai relaxant. La un moment dat, vor exista puncte n care cele dou desene (sau desenele) se vor contopi, urmnd ca de comun acord s le unesc, formnd un singur desen. Interesant este de urmrit modul n care ele devin un singur desen, ct i implicarea termenilor senzoriali, mai ales cei kinestetici n completarea activitii creatoare realizate. Scrisul obinuit ca o activitate mai ales pentru copiii mai mari poate aprea n aceste momente de pregtire, ca foarte important. De aceea, lsai-l i pe copil sau adult s scrie scurte relatri, poezii, eseuri, ajungnd, de ce nu, la o povestire ce se poate ntmpla pornind chiar din interiorul vizualizrii, apreciind cele relatate i evitnd a face aprecieri critice. Aa cum aminteam anterior: B Amintirea implicat pe baza stimulrii senzoriale (vizual, auditiv, gustativ, olfactiv i kinestetic) este absolut necesar n meninerea interesul pentru poveste (eveniment), ct i n declanarea unor comportamente menite a aduga un element pozitiv, terapiei aflat n derulare.

Maria Dorina Paca

Amintirea i fantezia implic copilul/adultul n a simi totul, reuind a se exterioriza, lsnd incontientul s-i dezvolte i valorifice toate mecanismele. Se poate crea o varietate de exerciii-joc care s antreneze amintirea senzorial, unele putnd avea i forma: (dupa Kende B.H.-2000) a) Auditiv 1)- Fluierul locomotivei-jucat de unul singur sau n Grup, subiectul (subiecii) sunt rugai s-i aminteasc de ceva anume (se joac n lan, dac nu, se fac pauze). -primul -Eu aud fluierul locomotivei i mi amintesc de o gar... -al doilea (continu de unde a rmas primul)-Gara m ducea la un drum ... -al treilea-Drumul m ndrepta spre casa bunicii unde... -al patrulea-mi amintesc c am czut din cireul din grdin i ... -al cincielea-M-am lovit att de tare, ncat n-am mai tiut nimic de mine i ...(jocul poate continua pn se ajunge s se descopere drama unuia dintre ei(cauze, efect, consecine) Stri ca:teama, angoasa, frica, incertitudinea, instabilitatea, anxietatea, pot s se contureze n asemenea momente. atenie!-jocul poate declana i elemente de creativitate gndire pozitiv, fiind de fapt locul de unde: sperana,

Povestea terapeutic

nelegerea, rbdarea i acceptarea au putut porni sau pot porni n continuare. 2)- Ce auzi? Jocul ca i primul face apel la amintirile auditive, fcndu-l pe subiect s asculte ce se aude n jurul su (pai, zgomote, etc.) i s se raporteze la ele, dndu-le sau nu importana ce o au pentru el. Exerciiul-joc creaz o atmosfer n care subiectul este rugat s rmn pe toat durata auzirii cu ochii nchii. b) vizual 3)- Papucii colorai -subiectul este rugat s-i gseasc o pereche de nclminte (pantofi, sandale) pe care nu le mai folosete i s le picteze amintindu-i la vederea lor o ntmplare plcut sau nu. Dac refuz acest item, se poate porni o discuie legat de uitndu-te la papucii acetia, i dai seama c ai crescut? Cum? i tot demersul relatrii poate porni de la aceast prezentare. 4)- Hainele vechi -Tot n acelai context, al amintirii vizuale, subiectul este rugat s-i mbrace (dac-i mai sunt bune) hainele acum vechi, dar de care l leag amintiri plcute sau neplcute, relatndu-le. Nu intervenim, lsndu-l singur s aleag ce dorete s ne prezinte, urmnd ca n cele din urm s apar relatat i amintirea dureroas.

Maria Dorina Paca

c) gustativ 5)- i spune ceva ? -Subiectul/subiecii pot primi cteva produse s le guste, printre ele fiind cele care dau o senzaie de plcere (dulciurile) sau de refuz (acriturile), urmrind ndeaproapre mimica feei, cerndu-le a relata ce amintire gustativ plcut sau nu, au declanat produsele gustate. Reacia total de refuz, n cazul celor negative, atenioneaz asupra impactului emoional avut asupra subiectului i dorina de a nu vorbi despre ele, nedorind ca ele s declaneze aceleasi senzaii. d) olfactiv 6)- i place mirosul?- n faa subiectului sau a subiecilor sunt asezate mai multe obiecte. Ele trebuie s declaneze amintiri olfactive prin mirosirea lor (fructe, flori, haine, parfumuri, nclminte, etc.). Relatarea care urmeaz, mai scurt sau lund forma unei povestiri, va aduce un plus de cunoatere a subiectului, ct i o implicare a acestuia n tratamentul terapeutic pe baz de poveste. 7)- Ai vrea s le miroi? -n apropierea subiectului/ subiecilor va exista o cutie plin cu medicamente. Rugat/ rugai s le extrag i s le miroase, ele vor declana nite amintiri olfactive . Fiecare va fi rugat s povesteasc despre ce-i spune mirosul? i place?, nu-i place?

Povestea terapeutic

Interesant i de luat n considerare este motivaia alegerii unui medicament sau altul. n cazul n care nu este ales nici un medicament, vom considera frustrarea sau anxietatea prea mare, lsnd ca un timp subiectul/subiecii s relateze despre mirosul de medicamente. e) kinestetic 8)- Recunoti? -n faa subiectului (va avea ochii legai) sunt aezate pe o mas, mai multe obiecte. Este rugat s le identifice pe toate dac poate prin pipit i s-i aminteasc un fapt sau o ntmplare legat de obiectul respectiv. 9)- Te cunoti? -Subiectul este ntrebat dac i cunoate corpul. Dac da, atunci este rugat s-i aminteasc ceva dureros sau plcut despre o anumit parte a lui, atingndu-se . n acest moment se pot declana secventele dureroase aprute n momentul aplicrii unui tratament medical (radiere, ghipsare, operare, etc.). Se poate ntmpla ca n cadrul acestui joc, subiectul s protejeze o anumita parte a corpului, implicaia psihologic fiind deosebit. A. auditiv: 1.- se imit sunetul locomotivei, rspunsul copiilor n vrst de 5 ani: mi aduc aminte c am mers cu mami i tati sp cumprm un radio nou.

Maria Dorina Paca

mea. -

mi amintete de muzic. mi aduc aminte de trenurile care trec pe lng casa mi aduc aminte de desenele animate la care m uit.

2.- la nivel de 3-5 ani Ce se aude? (imaginar). l aud pe Mo Crciun; un sac; un lup; nimic; focul; sania lui Mo Crciun; cprioara; iepuraul care sare up-up.

3.- grupa mare-se trntete ua; Ce v amintete? a czut un stlp o main a lovit un om pasul unui uria o piatr n geam cineva nervos bate la u tata s-a certat cu mama i ea a spart o farfurie cnd vine tata de la serviciu i trntete ua

Povestea terapeutic

-

a czut o cas.

4.- clasa a IV-a-sun soneria anunnd pauza iar copilul i amintete c: Robert mi-a promis c m bate; Trebuie s mnnc sandviciul cel mare pus de mama; Diana nu vrea s se joace cu mine; Pot s msor alunul pe care l-am sdit n curtea colii.

5.- vrsta 5-7 ani-se aude Of! Of!-Era o feti care era tare trist i care plnge c-I era dor de mama ei c n-o vzuse demult.

B. gustativ: 6.-grupa mijlocie-Am dat copiilor s guste zahrul dintr-o linfuri.a reieit faptul c: este dulce i-mi place m gndesc la ciocolat m gndesc c nu am voie m gndesc la bunica ce-mi face cltite c m dor dinii.

Maria Dorina Paca

7.-vrsta-6 ani-i spune mierea de albine? c am vzut o albin c vin albinele c dau din aripi i bzie c nu neap dac nu eti cuminte c ne poate mnca mierea.

8.-vrsta 3-4 ani-Cnd gust o lmie simt c: este acr are culoarea galben am fost bolnav i mama mi ddea lmie am but suc am mncat prjitur cu lmie.

9.-vrsta 3-5 ani-Cnd mnnc banane cu arom de cpuni mi amintesc c: am fost la mare i erau ldie de cpuni; era grdina bunicii; tticul lui Florin e n Spania; c m dor dinii; voi pleca n Spania.

Povestea terapeutic

C. olfactiv: 10-vrsta 5-7 ani-Ce-i amintete mirosul de pine cald? - De bunica atunci cnd cocea pinea n cuptor i afar ploua tare i n cas era cldu. 11.-vrsta 4-5 ani-i place mirosul crenguei de brad? - Da, deoarece e verde i are miros plcut. Tata le aduce n brad acas, iar n camer miroase a proaspt. 12.-vrsta 3-5 ani-Cnd miros hameiul mi amintesc de: florile din curte ceaiul de tei salcmul de pe stradea mea mucata de la bunica din geam berea pe care o bea tata.

D. vizual: 13.-grupa mic-mijlocie-Csua - mi amintete c bunica are o csu unde eu m joc cu pisica i cu calul i cu porcul. Cel mai mult mi place s m joc cu pisica c ea nu fuge, dar puiorii fug de mine. 14.-cuvntul scar-mi amintete c : m-am urcat i am czut, iar sora mea a rs de mine nu pot s urc i atept s fiu ca mama i tata

Maria Dorina Paca

-

vine pe ea Mo Crciun las oamenii s urce.

15.-vrsta 3-4 ani-vd celuul-el mi amintete c: muc strig ham-ham se face uria, uite-aa de mare are coad are dini, cap, ochi, nas i urechi.

16.-3-4 ani-globul-mi amintete c: la mine nu mi amintesc nimic. vine Mo Crciun a adus mami bradul n cas i a venit zpada o iubesc pe mami tata a uitat s cumpere bradul i Mo Crciun n-a venit

E. Kinestezic: 17.-grupa combinat-Ce-i aminteti neplcut despre o parte a corpului tu

Povestea terapeutic

-

La bunica am alunecat pe scri i m-am lovit la fund i

m-a durut foarte tare de nu am putut s m aplec la raftul cu jucriile mele preferate. 18.-grupa mic-Dac duci mna la nas i aminteti c: am fcut accident n dulap m-a lovit sora peste el mi-a curs snge mi-a dat tata o palm s-a bgat mama s m apere.

19.-vrsta 4-6 ani-Poziia aceasta i amintete de ceva? capul meu este aplecat mna este ntins n fa piciorul este n fa mna este pe cap pumnul este nchis.

20.-vrsta 5-6 ani-Ce-i spune lemnul? c e aspru c e epos ca un arici c e zgronuros i cldu c e neptor

Maria Dorina Paca

-

c e mai uricios un pic.

C Amintirea dublat de fantezie declaneaz prin exerciiu-joc, elementul de creativitate. Tot dupa Kende B.N. (2002), voi prezenta cteva exemple:(toate jocurile sunt destinate grupului). 1)-Dac mine vin la tine? Nararea are loc n lan, fcnd posibil prezena fiecrui subiect (copil sau adult) la desfurarea jocului. Primul subiect va lua un obiect ca s ajung la tine, urmatorul l ea i el adaug propriul obiect, pn la urm ultimul din grup trebuie s tie tot cu ce au venit ceilali ct i motivaia lor: -primul subiect: -Eu vin la tine mine cu o valiz plina cu fotografii si -al doilea subiect: -i eu vin mine la tine, cu valiza plina de fotografii fcute acolo, n tabr, mai iau i-o saco cu niste haine ce ne trebuie pentru carnaval, dar mai aduc i-o minge ca s.... i exercitiul-joc continu, putnd aluneca att spre partea pozitiv a unor ntmplri sau relatri, ct i pe elementul de surpriz neplcut, disconfortul declandu-se instantaneu.

Povestea terapeutic

Se urmrete cu precadere dezvoltarea ateniei ct i implicarea personal a fiecrui subiect. 2)-Cnd ajung la tine ce-o s fac? n cadrul acestui joc, fiecare combin relatarea cu micarea: O s ajung la ua casei tale i-o s sun (arat micare) i-o s atept apoi (i cel de-al doilea continu) o s zmbesc (face micarea) mamei tale care m invit nuntru tiind cine sunt. Dar, (urmeaz al treilea), eu nu intru fr s m terg pe picioare (arat micarea) s-mi iau bagajul (l ridic) i ...jocul poate continua pn n momentul n care o aciune va declana o anumit micare ce se motiveaz ntr-un fel sau altul prin comportamentul ales. (exemplu-rmn n picioare pentru c sunt ambliop i nu vd scaunul, nu vorbesc, deoarece m blbi, etc.) Fantezia se poate combina foarte bine cu amintirea n urmatorul joc: 1) Locuina bunicii, unde, pe baza termenilor senzitivi i a amintirilor din acest caz, subiectul (copil, adult) va trebui s descrie locuina bunicii, trecnd prin: gar sau nu, drumul de la poart la cas, ncperile, etc.-minorul ct i toate pot edifica i anotimpul n care este vzut locuina bunicii, motivndu-se alegerea respectiv. Dintr-o alt perspectiv, exerciiul-joc surprinde implicarea emoional a subiectului cum ar fi cel n care acesta, dintr-un

Maria Dorina Paca

numr oarecare de obiecte, trebuie s-l aleag pe acela cu care a trit cel mai plcut sau mai trist moment, sau care l leag de el, relatnd apoi cele ntmplate (exemplu-am ales salvarea c e frumoas, dar n-a mai vrea s urc n ea pentru c ... i povestea continu personalizat). 1 Povestea visului practicat n grup, confirm prin adausuri de cuvinte de ctre fiecare n parte, nararea visului. Cic se povestete c odat, pe ... ...Cic se povestete c odat, pe un drum de ar... ...Cic se povestete c odat, pe un drum de ar, trecea o cru plin de .... 1.-Dac mine vin la tine jucrie a face curat n cas i-a arta camera mea te-a servi cu prjituri te-a conduce pn la poart. a dori s ne jucm, iar la plecare i-a mprumuta o

2.-Dac i-a spune c bunica m las s merg cu ea s cutm oule n cuibar

Povestea terapeutic

-

m iubete m las s-o vd cnd mulge vaca mi face prjituri a zis c m nva s clresc.

3.-Dac i-a spune ce fac singur acas ncui bine ua dup ce pleac mami m joc pe calculator m uit la televizor m joc n camera mea fr s fac glgie mi este fric i-o sun pe bunica s vin la noi.

4. Dac auzi buf prietena mea a czut tata d din picioare Dani sare n ap eu sar Mo Crciun bate la u:buf, buf eu cnd eram mic am czut n fund i am plns o bomb Andrei a czut din copac se rupe un scaun i se sparge au, m lovete.

Maria Dorina Paca

Tot ca exerciiu premergtor poate fi considerat i jocul terapeutic cu implicaia sa spre povestea terapeutic de mai trziu. Din Jocuri terapeutice de Benga O. (2002) m-am oprit asupra celui legat de ...povestea terapeutic. Jocul Sunt povestitor (p. 42) Descrierea jocului: Se d un nceput de poveste pe care copilul este rugat s o continue, spunndu-i-se c el poate fi povestitor i poate compune singur poveti (dac ne jucm cu un copil care tie s scrie i spunem c el poate fi autorul, iar dac nu tie s scrie i spunem c el va compune povestea iar noi o vom scrie n locul lui, ca s poat fi citit i altor copii). nceputul dat se stabilete n funcie de anumite stri pe care bnuim c le are copilul i dorim s ni le clarificm mai ales n cazul unor boli este foarte important s l facem pe copil s ne comunice ce simte. Sunt trist pentru c... Un copila de x ani (se folosete vrsta copilului), cu pr brunet i ochi albatrii (personajul poate s se asemene fizic cu copilul) a pornit ntr-o zi de primvar spre... Argument psihologic: Faptul c i se d copilului posibilitatea de a fi poves-titor sau scriitor, constituie un important factor de valori-zare, de

Povestea terapeutic

apreciere a copilui, care va contribui la creterea stimei de sine a copilului, adic a prerii pozitive pe care el o are fa de propria persoan. Povestea compus de copil reflect un mesaj intern al acestuia, anumite dorine, gnduri, nevoi, inclusiv cele asociate sau provocate de boal. nceputul dat ne ofer posibilitatea de a controla informaia pe care dorim s o obinem de la copil deoarece a fost ales n funcie de ceea ce dorim s ne clarificm De urmrit: - fluena ideilor; - direcia pe care o ia poveste; - personajele folosite i corespondena acestora cu persoane cunoscute de copil; - pauzele sau blocajele de pe parcursul povetii; - tonalitatea vocii n general i n funcie de personajele care vorbesc; - starea afectiv a copilului n timpul jocului i chiar dup terminarea acesteia; Ne apropiem de finalul perioadei de pregtire prin exerciiu, cu paii de pornire spre naraiune. n acest caz, sunt de remarcat i exerciiile premergtoare care urmeaz: a) - Subiectului (copil sau adult) i se cere s se rezume la trei cuvinte cheie care s stea la baza unei poveti i s le foloseasc n coninutul acesteia:

Maria Dorina Paca

exp:

-alb-camer-spital -batic-radiaii-pat -pdure-viol-nchisoare.

b) - De data aceasta exerciiul-joc ncepe s finalizeze pregtirea prin corelarea dintre imagine i cuvnt (narare i exprimare grafic). I se cere subiectului s realizeze un desen cu nou (9) elemente pe care le primete de la terapeut i care obligatoriu s se regseasc pe foaia de expresie. Acestea sunt: -prbuire; -sabie; -adpost; -monstru mnctor de oameni; -cerc care se mica n spaiu; -o persoan; -ap; -un animal; -joc. Dup ce compoziia este terminat, subiectul (copil sau adult) este rugat s spun povestea care st la baza desenului i prin care s interpreteze cele exprimate. n acest mod, ca ntr-o spiral, terapeutul poate ncepe programul prin care subiectul va face terapie prin poveste,

Povestea terapeutic

solicitndu-i

primul

pas

prin

terminarea

unei...

poveti

terapeutice. Dup trecerea i a acestei probe de foc, cei doi fiind pregtii-asculttorul i povestitorul, terapia trebuie s nceap avnd acceptul ct i dorina de reuit. i ...Poveste neterminat -E gustos mrul tu? m ntreab Livia vzndu-m c mnnc cu poft. -Ih! ajunsei doar prin semne a-i spune. -Atunci, termin-mi povestea. -Care poveste? fcui eu mirat, lsnd mrul din mn. -Cea cu mrul! Doar tu l-ai luat pe cel mai gustos. Hai, spune! Nu tiam ce poveste s-i mai spun Liviei. O priveam speriat. -Stai, nu te necji. Te ajut eu. i spun nceputul: Din pom czur trei mere: unul era al meu, altul al celui care ascult i cel mai gustos, rmne pentru cine termin povestea. Cnd te-am vzut c-l iei pe cel mai gustos, am tiut c-o smi termini povestea. Te ascult. ncepi?

Maria Dorina Paca

Ochii Liviei preau o poveste. Oare unde o pusesem? Ce? Povestea! Ajut-m s-o gsesc. Cum? E la tine n palm? Ce bine! Deschide palmele i s-i terminm Liviei, povestea. Era pe vremea...

CAPITOLUL III

Povestea terapeutic

Maria Dorina Paca

3.1. Mesajul povetii terapeutice viznd stri i sentimente Aa cum s-a desprins de pe parcursul pn n acest moment al crii, ct i n continuare, povestea terapeutic presupune o anumit flexibilitate a ei care-i permite a valorifica la maximum anumite stri, triri sufleteti, sentimente, toate aducnd n prim plan, experiene de via ct i modificri comportamental atitudinale ale subiectului fie copil sau adult. Nu reprezin nici o dificultate n abordarea povetii terapeutice, faptul c nu are ntotdeauna anumite tipare dupa care s fie creat. Ea nu dorete tipare, ci impact pozitiv asupra subiectului i de aceea, abordarea ei este i va fi att de diferit. De ce? n primul rnd pentru c trebuie s plac i s suscite interes, n al doilea rnd s-l implice direct pe asculttor n poveste, iar n al treilea rnd s nu fie lung, mergnd de multe ori pe ideea scurt, concis, clar i cuprinztor. Povetile terapeutice ce vor urma (18 la numr), vor identifica momente privind strile i sentimente ce necesit a fi abordate diferit, fiind necesar cunoaterea ct i implicarea lor, de ctre subiect, fie copil i/sau adult.

Povestea terapeutic

Povetile terapeutice vor surprinde: bucuria, sperana, nelegerea, acceptarea, rezolvarea de probleme i trsturi temperamentale, teama de a nu grei, dup cum urmeaz: 3.1.1.-Bucuria 1. Ursul-Mo Martin ntr-un orel de munte, pe o strdu linitit, locuia un vestit croitor. Toate animalele pdurii i comandau hainele la atelierul su. Aa s-a ntmplat c, ntr-o zi apru n ua atelierului, ursul. Era tare suprat. Nu se putea prezenta la serbarea pdurii, pentru c, n-avea haine. Meterul croitor l privi pe deasupra ochelarilor. Oare ce haine s-i fac? Din blan? Ct de clduroase s fie? Dar, mai ales, s nu semene cu a altuia din pdure. S fie verzi? Nu se poate! Nu l-ar vedea nimeni prin poian. S aib pene? Ce-ar zice psrile? Greu de fcut! Tocmai atunci apru pe u, Ria-Veveria: -Ce faci metere? ntreb ea sprgnd o nuc. Suprat? -Pi uite. M ateapt ursul pdurii i nu tiu ce hain s-i cos pentru serbare.

Maria Dorina Paca

Doar o clip fcu Ria-Veveria ochii roat. Parc ar fi cutat ceva. Lu apoi foarfecele meterului croitor i iei grabnic cu ele pe u. Meterul privi mirat n urma ei. Oare unde se dusese? i-i luase i foarfecele! Se uit la ceas. Cucul se pregtea s cnte, dar mai repede auzi clopoelul de la u. Intrnd, Ria-Veveria rsturn pe masa meterului, tot ce inea-n lbue i zise: -S-i croieti hain de blan moului. Culoare s-i dai dup coaja de nuc, frunza toamnei, petecul de scoar de copac i-un smoc de pr din coada mea. i-o semna cu noi care-l vom ocroti i Lundu-i coada la spinare, Ria-Veveria fugi repede la serbarea pdurii. Meterul se apuc grabnic de lucru. Haina de blan o color cu ron-maron, iar la serbarea pdurii, ursul se dovedi cel mai frumos. Nimeni nu era ca el, ci doar dintr-un col se auzi un ronit. Cine? Ria-Veveria i zmbea prietenete. Oare cine era frumosul-frumos? Nimeni altul dect ursul Mo-Martin. Pi nu?

Povestea terapeutic

2. otronul - Joci otron? - Pe neon? - Nu, pe stele. - Pietricele? - Pe asfalt? - Plop nalt. - Am plecat! - N-am uitat. - De otron cu palton? - Ha! Ha! Ha! Uite aa! Acum, am nvat i eu poezia. Dac este poezie sau nu? Na putea s tiu, dar domnioarele mele din bloc: Ina-Nina i Alina Dori-Flori i Andori Ana-Dana-Simindreana, joac otron de cum i culc ppuelele, ziua n amiaza mare. Ce-i otronul? Ai vzut vreodat o oset japonez? Ei bine! Atunci tii ce-i otronul. ncepe aa: Un mr, o par, i o castan. Dou gutui i-un pui de alun. adun. La urm dou ciree

Maria Dorina Paca

i-apoi, m-ntorc ntr-un picior, iau piatra de ap n mn s-ncap i pornesc pe drum domnesc cutnd: Doi ochi, un nas, Am zis: dou urechi, i-un picior gata!gata!gata! Ura! tiu i otron! Da pot i cu figuri: Iau un licurici i-i servesc limonad, Stau ntr-un picior i-atept un mr s cad. Nu tiu dac se fac campionate de:un mr, o par i o castan, adic de otron. S-ar vedea i domnioarele mele la televizor. Aa, iar i culc ppuile devreme. Da, pe ele de ce nu le nva nimeni otron? Uite! Acum, tiu i eu otron n cuvinte i creion. 3. Albastru Deasupra de casa noastr, e albastru.De unde vine albastrul? Ei bine, nu de la cer, ci de la mare. Da, e bine. Acolo, se spune c s-au ntlnit nu i dragostea. i-atunci, cei muli care erau acolo, au vzut casa fr acoperi de albastru. i-au rugat-o pe mare s le mprumute un val. Valul s-a ridicat deasupra, spune povestea. Cum acolo s-a ntlnit cu cerul posomort, s-a gndit s-i in locul. o gur o mn pereche,

Povestea terapeutic

-Nu, a spus cerul. -Ba da, fcu valul. Din dragoste pentru oamenii cei muli ai casei. Tu de ce nu tii s fi albastru i vesel? Nu-l mai lua pe NU n braele-i de nori i arat-i DRAGOSTEA. Se spune c de atunci, cerul posomort nv s fie ALBASTRU i de cte ori st deasupra valului i de cte ori ntlnete privirea lui, e mulumit. Acum, e bine cci a nvins DRAGOSTEA de oameni. 3.1.2.-Sperana 1. Iarb, iarb, fir de iarb -Ocrotete-m ! Nu m clca! se auzi un glas subirel. -Cine a vorbit? ntreb Ionu din grupa mare privind n jur. -Eu, firul de iarb, i rspunse acelai glas subirel. Doar atunci, Ionu observ ca era gata s calce iarba i florile din parc. Cic, ntr-o mprie tare demult, tria o femeie priceput la esut. Aa se fcu c, mpratul o chem la mprie dndu-i s ese un covor din flori i raze de soare. Courile o ateptau lng rzboi, doar razele de urzeal lipseau. De unde s le ia? Vznd-o necjit, soarele mprumut femeii raze i

Maria Dorina Paca

acestea se i apucar de esut. Galbene cum erau, ncepur s-o ard la degete pe estoare. i, ca s le astmpere focul, femeia le stropi cu ap limpede i albastr ca cerul. Vai, ce suprare! Firele de soare se facur verzi ca tulpinele i frunzele florilor. Femeia le prinse ntre degete. Ce moi erau. i ce frumoase. Florile se prindeau parc singure n estura rzboiului, fcnd-o i mai frumoas. -Unde sunt razele de soare? fcu mpratul privind estura din rzboi. -M ardeau la degete i le-am stropit cu ap. S-au fcut verzi, spuse femeia privind spre frumuseea esturii. mpratul ntinse minile spre rzboi s rup estura, dar femeia opti: -S-acoperii pmntul, fire verzi! S v zic, FIRE DE IARB, surori cu tulpinile i nimeni s nu v poat scoate din pmnt. Unde v-ai rupt, s cretei la loc. i mpratul vzu cu uimire c, n locul rzboiului, fire mici, scurte i verzi, presrate din loc n loc cu flori, cuprinser ntreaga mprie. ncerca s le rup, dar creteau la loc tot mai verzi i mai frumoase. Acum, privind n jur, Ionu mngie cu grij firul plpnd de iarb ce era raza de soare stprat cu strop de ap.

Povestea terapeutic

2. Strjerul mpratului n iarb, Sabina gsi un crbu. l privi i-ntinse degetele spre el: -Nu m-atinge, auzi un glas mrunel. Acum mi-am prins aripioarele cele noi i nu m pot mica, dar a vrea s-i spun povestea mea: tii, pe vremea mprailor, eu eram strjer mprtesc. Drumul de la poart pn la ua mpratului, l fceam repede, parc zburam. i-atunci, neleptul curii a poruncit s-mi prind un rnd de aripioare, s le folosesc numai cnd este nevoie i s nu le tie toat lumea. Privete! Le am sub hainele de strjer. i spre bucuria Sabinei, crbuul i desfcu haina de strjer i pe dat aprur dou aripioare ca de libelul. -Eti libelul? ntreb mirat Sabina. -Nu, rspunse crbuul. neleptul curii o rugase pe libelul s-mi mprumute nite aripioare. Din cele dou, una mi-o ddu mie. neleptul mi le croi pe acestea. Ce frumos a fi dac eram libelul! i crbuul i aminti de Prinesa Libelula cnd venise la curte, c soarele i limpezea rochia n mtasea razelor sale, iar el, sttuse ascuns dup perdea ca s nu-l vad.

Maria Dorina Paca

De atunci, crbuul ofteaz a iubire cnd o vede, i-i ntinde aripioarele dorind s zboare departe, departe. -Nu tii cumva o mprie nou? ntreb el. Acum am aripioare noi i sunt bun de strjer. Poate acolo, o s poposeasc ntr-o zi i Prinesa Libelula s-i mulumesc pentru aripi. Sabina n-avu timp s rspund. Privi doar cum crbuul intinse aripioarele zburnd spre o nou curte mprteasca ca strjer c


Recommended