INFORMATICĂ ȘI TIC
PENTRU GIMNAZIU CLASA A V-A
PORTOFOLIU
FORMATOR,
Prof. Tîmplaru Roxana
Cursant,
Prof. Gavrilă Cristina
Județul Dolj-Seria 1, Grupa 1
Octombrie-Noiembrie 2017
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
PROIECTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢARE
Unitatea de învăţământ: ȘCOALA GIMNAZIALĂ NICOLAE ROMANESCU
Profesor: GAVRILĂ CRISTINA
Clasa: a V-a
Nr. ore/săpt: 1 oră
Săptămâna/anul: S19-S30/2017
Disciplina: Informatică şi TIC
Unitatea de învăţare: Algoritmi
Nr. ore alocate: 12 ore
Conţinuturi Competenţe
specifice Activităţi de învăţare
Nr
ore
Resurse (procedurale
materiale,
instrumente TIC)
Evaluare
1. Noțiunea
de algoritm.
Proprietăți
ale
algoritmilor
1.3
2.1
2.2
2.3
- exemple de algoritmi
din viața de zi cu zi;
- analiza algoritmilor
din viața de zi cu zi descriși
de colegi și identificarea
pașilor lipsă sau a exactității
acestora;
- identificarea
proprietăților algoritmilor
din activitățile de zi cu zi;
- exerciții de
descompunere a rezolvarii
unei probleme în pași;
-prezentarea aplicației
Scratch
-modificarea scenelor și introducerea de scene noi
-modificarea personajelor și
introducerea de personaje
noi din biblioteca aplicației
2h
Manualul de
Informatică şi
TIC pentru
clasa a V-a,
Editura Sigma
Prezentare algoritmi
ppt Calculatoarele din
laboratorul de
informatică dotate cu
acces
la Internet
Calculatorul
profesorului conectat la
videoproiector Filme
didactice existente pe
YouTube
Explicaţia.
Demonstraţia.
Site-ul Scratch
Activități:frontal și pe
grupe
Aplicații
practice
Observare
sistematică și
notare
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
2. Clasificarea
datelor cu care
lucrează algoritmii
în funcţie de rolul
acestora (de
intrare, de ieșire,
de manevră)
3. Constante
și variabile
4. Expresii
(operatori
aritmetici,
relaționali, logici;
evaluarea
expresiilor)
5. Structura
secvenţială
(liniară)
6. Structura
alternativă
(decizională)
1.2
1.3
2.1
2.2
2.3
- familiarizarea
elevilor cu noțiunile
specifice;
- clasificarea datelor în funcție de mai multe criterii;
- identificarea tipurilor de date necesare pentru rezolvarea unei probleme;
- exerciții de
identificarea a datelor de
intrare, de ieșire și de
manevră dintr-o problemă
practică dată;
- descrierea coerentă a
unei succesiuni de operaţii
prin care se obţin din datele
de intrare, datele de ieşire;
- analizarea
exemplelor existente pe
Internet, specifice mediului
grafic;
- identificarea
necesității utilizării unei
constante, variabile sau
expresii în rezolvarea unor
probleme practice;
- formularea în limbaj
natural a unor propoziții
care să conțină operatori
aritmetici, relaționali și
logici;
- identificarea
necesității utilizării unei
structuri secvențiale
(liniare) sau de decizie
(alternative);
- familiarizarea
elevilor cu reprezentarea
algoritmilor în pseudocod
2h
1h
2h
1h
1h
Manualul de
Informatică şi
TIC pentru clasa a
V-a, Editura
Sigma
Prezentări power
point
Calculatoarele din
laboratorul de
informatică dotate
cu acces la Internet
Calculatorul cadrului didactic conectat la videoproiector
Explicaţia.
Demonstraţia.
Observaţia dirijată
Medii grafice online (ex. Blockly)
Aplicații care se
instalează pe
calculatorul de
lucru (ex. Scratch)
Fișe de lucru
Aplicații
practice
Observare
sistematică
și notare
Fișe de lucru
pe calculator
Observare
sistematică și
notare
Aplicații
practice
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
sau într-un mediu grafic
interactiv de programare;
7. Modalități
de reprezentare a
structurilor
secvențiale și
alternative prin
blocuri grafice
8. Evaluare
sumativă
1.3
2.1
2.2
2.3
3.2
- analizarea codului
unui joc simplu în scopul
identificării modului de
realizare a funcţionalității
acestuia -modificarea
codului pentru a obține
alte efecte şi analiza
comparativă a efectelor
obţinute printr-un schimb
liber de idei.
- utilizarea unui
mediu interactiv care
permite implementarea
structurii secvențiale și
alternative folosind
elemente grafice (de
exemplu, Scratch) pentru a
crea aplicații cu structura
secvențială prin operații de
mișcare, vizualizare text
etc.
2h
1h
Manualul de
Informatică şi
TIC pentru clasa a
V-a, Editura
Sigma
Prezentări power
point
Calculatoarele din
laboratorul de
informatică dotate
cu acces la Internet
Calculatorul
cadrului didactic
conectat la
videoproiector
Explicaţia.
Demonstraţia.
Observaţia dirijată
Medii grafice online
(ex. Blockly)
Aplicații care se
instalează pe
calculatorul de lucru
(ex. Scratch)
Fișă de evaluare
sumativă
Miniproiect cu tema Mastermind
Test pe
calculator
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
COMPETENȚE SPECIFICE
1.1. Utilizarea eficientă şi în condiţii de siguranţă a dispozitivelor de calcul
1.2. Utilizarea eficientă a unor componente software - exersarea utilizării elementelor de interfață, într-
1.3. Utilizarea eficientă şi în siguranță a Internetului ca sursă de documentare
2.1. Identificarea unor modalități algoritmice pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană, exprimate în
limbaj natural
2.2. Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în prelucrăr
2.3. Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi cu ajutorul secvențelor de operații și a deciziilor pentru
rezolvarea unor probleme simple
3.1. Aplicarea operațiilor specifice editoarelor grafice în vederea realizării unor materiale digitale
3.2. Implementarea unui algoritm care conţine structura secvenţială şi/sau alternativă într-un mediu grafic
interactiv
3.3. Manifestarea creativă prin utilizarea unor aplicații simple de construire a unor jocuri digitale
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
PROIECT DIDACTIC
Unitate de învățământ: Școala Gimnazială Nicolae Romanescu
Data: 20.11.2017
Clasa: a V-a B
Vârsta elevilor: 12-13 ani
Număr de elevi: 27 elevi
Număr de elevi absenti:
Disciplina: Informatică și TIC
Conditii de desfasurare a activitatii: laborator informatica
Continutul activitatii: Constante și variabile
Tipul lectiei: Comunicare și însuşire de cunostinţe noi
Unitatea de învățare: Algoritmi
COMPETENŢA GENERALĂ:
Rezolvarea unor probleme elementare prin metode intuitive de prelucrare a informației
COMPETENȚE SPECIFICE:
• Identificarea unor modalități algoritmice pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană, exprimate
în limbaj natural
• Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în prelucrăr
• Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi cu ajutorul secvențelor de operații și a deciziilor pentru
rezolvarea unor probleme simple
Obiective operaţionale:
❖ Cognitive:
să definească corect notiunile teoretice insusite referitor la structura repetitiva;
să analizeze modul de reprezentare a algoritmilor;
❖ Afectiv – atitudinale:
să argumenteze avantajele utilizării structura repetitive
să se autoevalueze în raport cu obiectivele și cu clasa;
să aprecieze corect soluţiile oferite de colegi.
❖ Psihomotorii:
sa-si formeze deprinderi de lucru specifice temei de studiu;
sa-si dezvolte gandirea logica, capacitatea de generalizare si problematizare.
Strategia didactică:
➢ Resurse procedurale:
✓ Metode de comunicare orală
Conversaţia
Problematizarea
✓ Metode de acţiune
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
Exerciţiul
Analiza problemei
Învăţarea prin descoperire
✓ Procedee de instruire
Explicaţia în etapa de comunicare
Învăţarea prin descoperire, prin rezolvarea de aplicaţii
➢ Resurse materiale:
- cretă,
- tablă;
- calculatoare;
- fişe de lucru;
- videoproiector;
- proiect didactic.
➢ Forme de organizare: frontală şi individuală
➢ Forma de evaluare:
chestionare orală;
evaluare continuă pe parcursul lecţiei ( calculator );
observarea sistematică a elevilor ( evaluare formativă ).
Nr.
Crt
Verigile / etapele
lectiei
Conținut/ sisteme de acționare Dozare Formatii de
lucru si indicatii
metodologice
Obs.
1. Moment
organizatoric
pregatirea lectiei
-intocmirea proiectului didactic;
- pregatirea temei;
- pregatirea setului de intrebari;
- pregatirea setului de aplicatii ;
organizarea si pregatirea clasei
-verificarea frecventei elevilor;
-verificarea existentei resurselor
materiale;
5 min
Se actioneaza
asupra intregului
colectiv (frontal)
2. Captarea atenţiei
clasei
anuntarea subiectului pentru tema
respective;
anuntarea obiectivelor urmarite ;
explicarea modului de desfasurare a
activitatii
5 min
Se actioneaza
asupra intregului
colectiv (frontal)
3. Reactualizarea
cunoştinţelor
1. Definiti notiunea de algoritm
Algoritmul reprezinta o succesiune clara de operatii
realizabile , care au ca scop obtinerea intr-un timp
finit, a rezultatellor unei probleme pentru orice set de
date de intrare.
2. Enumerati proprietetile algoritmilor
5 min
Elevii urmaresc
profesorul si
raspund la
intrebarile
adresate de
acesta
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
Proprietatile algoritmilor sunt :
- claritate
- generalitate
- finitudine
3. Enumerati etapele rezolvarii unei probleme
Etapele rezolvarii unei probleme sunt :
1. Analiza problemei
2. Elaborarea uneui algoritm de rezolvare a problemei
3. Implementarea algoritmului intr-un limbaj de
programare
4. Analiza complexitatii algoritmului
4. Predarea noilor
cunoştiinţe
Constante și variabile
Orice algoritm porneste de la datele de intrare (acele
date cunoscute in problema) pe care le prelucreaza si
ajunge astfel, la datele de iesire (datele care trebuiau
aflate).
Datele pot fi de mai multe tipuri: reale, intregi,
caractere, siruri de caractere, logice.
Clasificarea datelor :
In functie de posibilitatea de a-si modifica valoarea
datele sunt:
- constante
- variabile
In functie de valoarea lor datele sunt:
- date numerice
- date alfabetice
- date logice
Constantele sunt acele date a caror valoare nu poate fi
modificata.
Variabilele sunt acele date a caror valoarea poate fi
modificata .
Variabilele sunt acele date care nu-si pastreaza
valoarea.
Tipurile de variabile coincid cu tipurile de date.
20 min
Elevii urmaresc
expunerea
profesorului
5. Realizarea
feedback-ului
1. Să se scrie un algoritm care testează daca trei
numere memorate in 3 variabile intregi a, b, c
pot fi laturile unui triunghi dreptunghic
Elevii raspund la
intrebari si
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
2. Pentru fiecare din constantele aflate in coloana
A alegeti din coloana B tipul sau :
Coloana A Coloana B
A1) 567 B1) constanta caracter
A2) -6.9 B2) constanta reala
A3) ’ 8’ B3) constanta intreaga
A4)’false’ B4) constanta booleana
A5) -45e-3 B5) Constanta sir de
caractere
A6) true
3. Se considera urmatoarele declaratii de
variabile :
var a,b :integer ; c,d :real ; e:boolean;
Care dintre urmatoarele atribuiri sunt corecte?
a) a: =a*b; b) b:=b+a/b; c) c*d:=a+b; e:=a<b;
4. Se citesc doua valori intregi a si b. Se cere sa
se afiseze media aritmetica a lor.
10 min participa la
rezolvarea
problemelor
Dirijată de
profesor sau
prin materialele
didactice;
6. Tema pentru acasa. 1. Sa se scrie un algoritm pentru calculul si afisarii
volumului si suprafetei totale a unui cub de latura a.
2. Sa se scrie un algoritm pentru calculul mesei
moleculare a unui compus chimic format din nC
atomi de carbon, nH atomi de hydrogen si nO atomi
de oxigen.(se stie ca masa atomului de carbon este 12,
a atomului de oxigen este 16 iar a atomului de
hydrogen 1)
3. Sa se scrie un algoritm pentru calculul numarului
maxim de colegi pe care ii poate invita un coleg din
clasa voastra la un suc si suma ramasa, stiind ca sucul
este p lei, iar colegul vostru a primit de la parinti S lei
4. Sa se scrie un algoritm pentru afisarea unui triunghi
format din cifrele unui numar X format din 5 cifre
astfel:
- pe prima linie cifra din mijloc
- pe linia a doua cifrele x3x2x1
- pe a treia linie se vor afla toate cifrele lui x.
5 min
Elevii noteaza
tema
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
Numele și prenumele elevului_______________________________
TEST DE EVALUARE
INFORMATICA și TIC
Clasa a V-a
1)Completeaza spatiile punctate 2p
Informaţiile prelucrate de calculator se numesc ............................
Datele pot fi clasificate în .........................................şi...................................
2)Observă exercițiul de mai jos.Ai la dispozitie un pahar cu suc(paharul 1) si un pahar cu ceai(paharul
2).Explica cum procedezi pentru a schimba continutul paharelor,astfel incat sucul sa fie in paharul 2 iar ceaiul in
paharul 1. 1p
Paharul 1 Paharul 2
In acest caz ai observat care sunt variabilele?Dar constantele? 2p
............................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Putem spune despre variabile ca sunt date care îşi ...................... valoarea pe parcursul execuţiei programului.Iar
despre constante ca sunt date care .................................. valoarea pe parcursul executiei programului.
2p
3)Completeaza desenul:
O variabila se caracterizeaza prin: 1p
4)Da un exemplu de situatie din viata de zi cu zi in care folosesti o constanta respectiv o variabila.1p
1p din oficiu
Timp de lucru 40 min
Variabila
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE
Raspunsurile sunt marcate cu rosu pe fisa de lucru.
1)Completeaza spatiile punctate 2p
Informaţiile prelucrate de calculator se numesc date
Datele pot fi clasificate în variabile şi constante.
2.Observa si completeaza spatiile punctate:
Ai la dispozitie un pahar cu suc(paharul 1) si un pahar cu ceai(paharul 2).Explica cum procedezi pentru a
schimba continutul paharelor,astfel incat sucul sa fie in paharul 2 iar ceaiul in paharul 1.
1p
Ajutandu-ne de un al treilea pahar golim continutul din paharul 1,in paharul 3,continutul din paharul 2 in paharul
1 si continutul din paharul 3 in paharul 2.
Pas 1
Pas 3
Pas2
In acest caz ai observat care sunt variabilele?Dar constantele? 2p
Variabilele sunt cele doua lichide sucul si ceaiul.
Constantele sunt paharele.
Putem spune despre variabile ca sunt date care îşi modifica valoarea pe parcursul execuţiei programului.Iar
despre constante ca sunt date care nu isi modifica valoarea pe parcursul executiei programului.
2p
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
3.Completeaza desenul:
O variabila se caracterizeaza prin:
4.Da un exemplu de situatie din viata de zi cu zi in care folosesti o constanta respectiv o variabila.
Bancnotele cu valoare fixa pe care le ai in buzunar cand mergi la cumparaturi(de 10lei,5lei)
Numarul bancnotelor este variabil.
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
FIȘA DE LUCRU
SCRATCH
1.PUNE-L PE SĂ CALCULEZE , SĂ COMPARE ȘI SĂ CÂNTE.
Introduceți următoarele comenzi pentru
Dacă x+y<z/w atunci
Cată miau
Altfel
Cantă nota pentru timpi
Dați valori diferite pentru variabilele x,y,z,w astfel încât să auzim atât sunetul miau cât și nota
muzicală
Schimbați nota muzicală și timpi.
Județul Dolj-Seria1, Grupa 1
FIȘĂ DE LUCRU
Accesați aplicația SCRATCH și creați următorul program
1 Schimbați fundalul astfel încât mișcările pe care le va realiza pisicuța să fie pe axa xoy
2.Realizați urmatoarele mișcări pentru pisicuță:
3.Trasați drumul realizat de aceasta cu ajutorul creionului.