+ All Categories
Home > Documents > pontica-11-pag-51-57

pontica-11-pag-51-57

Date post: 16-Nov-2015
Category:
Upload: anka-ankutza
View: 213 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
i
7
PETRE ALEXANDRESCU ZALMOXIS CERCETARILE LUI MIRCEA ELIADE Religia este unul dintre fenomenele cele mai origina le ale spi - rituale geto - dace. Scri itorii greci latini Îi deosebeau pe pe daci de ' celelalte t ribur,i traeice, chiar de alte neam uri ale Europei prin religioase - - prin acestor transmise din antichitate nu decit unele aspecte ale acestor acelea care au atras mai mu lt lumii greco-romane. Aceste date sint mai numeroase decît cele cu privire la tracii din Sud, mai aproape de poote din punctul de vedere al religioase. Moi mu lt chior decit atit: ajunse la noi prin sau sint aproximative, nu chiar deformate, ca rezultat al a inadecvatei a fenomenelor interpretate. se face asupra religiei geta-dace, incepute de vreme, nu au ajuns la un consens, nici chiar in ceea ce structura acestor Una dintre fi]urile cele mai controverse ale religiei geto-dace este aceea a lui Zalmoxis. In monumentala sa lu crare Get i ca, Vasile Pârvan acum mai bine de de vea c, o a religiei sa era, pentru aceea cea mai În- cercare de descifrare a antice, prin orizon - tului pe cele ale unor ca - de - aceea o marelui lingvist de la Viena , W. Tomaschek, a cunos cutul ui filolog german p rtiete n al lui Nietzsche, Erwin Rohde, sau a istoriculu i arheologului bulgar G. Vasile Pârvan o abordat problema relig iei geto- da ce dintr-un punct de vedere "spiritualist sto ic" - cum observa Lucian Blaga: "Religia geto-daeilor În interpretarea lui Vasile Pâr- van cu un fel de a unui suflet preocupat de cele moi sublime prob leme". Pârvan vedea o deosebire a religiei geto - dace În raport cu aceea o t racilor din Sud. din
Transcript
  • PETRE ALEXANDRESCU

    ZALMOXIS I CERCETARILE LUI MIRCEA ELIADE

    Religia este unul dintre fenomenele cele mai origina le ale viei i spi -rituale geto -dace. Scri itorii greci i latini i deosebeau pe gei i pe daci de 'celelalte t ribur,i traeice, i chiar de alte neamuri ale Europei prin parlicularitile credinelor religioase i - a aduga - prin fora acestor credine.

    Totui informaiile transmise din a ntichitate nu lumineaz decit unele aspecte ale acestor credine; acelea care au atras mai mult atenia lumii greco-romane. Aceste date sint mai pu i n numeroase dect cele cu privire la tracii din Sud, mai aproape de civilizaia greac, poote i din punctul de vedere al credinelor religioase. Moi mu lt chior decit atit: informaiile ajunse la noi prin fil i er greac sau roman sint aproximative, dac nu chiar deformate, ca rezultat al insufi~iente i cunoa teri i a inadecvatei nelegeri a fenomenelor interpretate. Aa se face c cercetrile asupra religiei geta-dace, dei incepute de mult vreme, nu au ajuns la un consens, nici chiar in ceea ce privete structura acestor credine. Una dintre fi]urile cele mai controverse ale religiei geto-dace este aceea a lui Za lmoxis.

    In monumentala sa lucrare Get i ca, Vasile Prvan ddea, acum mai bine de jumtate de veac, o ampl exegez a religiei strmoilor notrii. Investigaia sa era, pentru aceea dat, cea mai ptrunztoare n-cercare de descifrare a mrturiilor antice, depind prin lrgimea orizon -tului pe cel e ale unor i lu t rii naintai strini, ca - de pi l d - aceea o marelui lingvist de la Viena , W. Tomaschek, a cunoscutul ui filolog german i prtiete n al lui N ietzsche, Erwin Rohde, sau a istoriculu i i arheologului bulgar G. Kaarov. Vasi le Prvan o abordat ns problema relig iei geto-da ce dintr-un punct de vedere "spiritualist stoic" - cum observa Lucian Blaga: "Religia geto-daeilor echi va leaz n interpretarea lui Vasile Pr-van cu un fel de pro i ecie sub i ectiv a unui suflet preocupat de cele moi sublime prob leme". Prvan vedea o deosebire structural a religiei geto-dace n raport cu aceea o t racilor din Sud. Acetia din urm prsiser

  • 52 P. ALEXANDRESCU

    structura indo-european originar a cred inelor lor de caracter ceresc (uranian), otunci cnd, ajungind n contact cu civilizaia mediteraneean, au acceptat strvechi culte ale fecunditii de caracter "chthonian" (de la cuvintu l Jrec chth6n "pmint") . de ' ar igi n preindo-eurapean. Vasile Prvan credea de asemenea c, spre deosebire de tracii din Sud. geii nu erau po!liteiti, ci "henoteiti": "Ca zeu atotcuprinztor al cerului, Zal moxis, ca i Zeus, este stpnul fulgerului ... Nu cu noatem la gei nici zei locali i nici zeie, ca la traci. Nu exist decit un singur zeu",

    Dup 01 do ilea rzboi mondial. invatul clujan 1. 1. Russu a publica t un amplu studiu, inchinat exclusiv religiei geto-dacilor. 1. 1. Russu aeaz discuia in cadrul ei firesc: "Fiind traci i indo-europeni, geii aveau ace la i sistem (in linii mari) politeist i ant ropom orfic. Acesta este rezulta-tul dobindit prin criterii comparat ive i genera l istorice, pe care nu-I in-firm, ci il ntrete materialul documentar".

    Recent Mircea Eliade a nchinat un studiu special lu i Zalmoxis. Rezultatele cercet rii sale, snt de un interes ie it din comun . in cele ce urmeaz voi incerca s prez int citeva dintre problemele cele mai inte-resa nte puse de acest studiu.

    Nu este in intenia mea de a prezenta cititorilor personalitatea lui Mircea Eliade, ca istoric i ca fil ozof al rel igiilor. Opera sa vast, nceput n ar nainte de rzboi, cu o serie de cursuri la Universitatea din Bucu-reti, a continuat n strintate, n special in Statele Unite, unde Mirceo EiiCJde. incepind d in 1956. este profesor la Universitatea din Chicago. n prefaa la ultima sa lucrare, monumenta la Istorie o credinelor i ideilor religioase (Histoire des croyances et des idees religieuses. Paris. Payot). din core au aprut volumele intii i doi (1976. 1978). Eliade ii dezvluie vastu l orizont al interesului su: "Consider c orice cercetare istoric implic o anumit famil iaritate cu. istoria universal; in consecin, cea moi riguroas "speciali zare" nu dispenseaz pe nvat de obliga i a de a situa cercetrile sale n perspectiva istoriei uni versale ... Este vo rba de fapt de a nu pierde din vede re profunda i ind ivizibila unitate a spiri tului uman."

    na in te de o releva unele d intre aspectele noi ale problemei Zalmo-:t:is puse in ev i den de studiul lui Mircea Eliade, s facem o scurt sum a cunotinelor noastre despre aceast figur a religiei geto -dace.

    Zalmoxis era divinita tea principal a geilor. Izvoarele antice indic acest zeu ca pe cel mai important din religia lor. ntr-un pasaj din Hero-dat se gsete chiar afirmaia c ge ii "credeau c nu exis t alt zeu dec t al lor", ceea ce i-a fcut pe unii cercettori, dar mai ales pe di l etani, s vorbeasc de un "monoteism geto-dacic". Dar, aa cum s-a observat de mull vreme, mrturia Printelui Istoriei se insereaz ntre a ltele referi-toare la c redinele politeiste a le unor populaii tracice sau netracicS', ado-ratori, ca ~i geii, oi unor zei considerai ca singurii in raport cu alte d i v init i de grad inferior.

    Elementul caracteristic al cul tului lui Zalmoxis este credina in ne-mu ri re , 'credin proprie unor cuite numite "de mintuire". Asemenea culte erau cultivate de un cerc restrns de "iniiai", care, prin ceremonii desf-

  • ZALMOXIS I CERCU ARILE LUI MIRCEA ELIADE 53

    urate dup un anumit ritual - adesea rmas secret - intreineau fervoa -rea mi5 tic a credincioilor, precum i ndejdea ntr-o ex i sten dup moarte. Cei mai vechi autori greci ne info rmeaz asupra caracterului "iniiatic" a l cultului lui lalmaxis.

    Ca i alte diviniti, lalmcxis avea o "hagiografie" (a dic o biog ra f ie mi t ic). fe elementele ei se spriji neau ceremoniile de cu lt. Mesajul zeu-lui se fcea cunoscut, prin intermediul unui "scenariu" religios ca - de pild - in misteri i le medievale (termenul "scenariu" este int rodus de M. Eli-ade). I at partea din legenda lui lalmoxis care sttea la baza unui ase-menea "scenariu", aa cum ne este ea relatat de ctre Herodot: Za lmo-x;s "a poruncit s i se cldeasc o locu i n subpmntean . Cind locuina a fost gata, el a disprut d in mijlocul traci lor, coborind in adincu l incperilor subterane, unde sttu ascuns vreme de trei ani. racii fur cup rin i de jale i i l plinser ca pe un mort. In al patrulea an, el le -a aprut iar i " (IV 95) Dispariia i renaterea zeului dup un interval de timp au fost comparate de ctre cercettorii istoriei religiilor cu anumite culte legate de diviniti a le vegetai ei i fecunditii, din religil e airental ~i greac. Asemenea divi n iti coborau sub pmnt toamna pentru a - i face din nou apariia primvara. simboliznd pieirea i renaterea vegetaiei i a naturii. Citeva elemente din legenda lui Zalmoxis, locui na subpmintean din textul citat mai sus petera din muntele Kogaionon amintit de Strabo, coborirea sub pmnt a zeulu i i "renaterea" sa, snt tot atitea indici a le caracteru lui lui chthanian.

    Cuitul lui Zalmoxis comporta a doctrin cu privire la viaa de dincala de mormint (eschatolagic), simbolizat i de mi.tul amintit mai sus, al "morii " i "invierii" zeului. Aceast doctrin a lsat o puternic impresie in lumea antic. Geii au primit epitetul de athanatizontes, creiat de He-rodot pentru a - i caracteriza. Verbul athanatizein n seamn "a face nemu-ri to r". Sensul acestei "imortalizri" nu este foarte clar, dar ar putea f i apropiat de ideea de "imortalizare" din poemele hamerice, lIiada i Odi-seia, unde anum i i eroi ajung. prin mijloace miraculoase, ntr-un fe l de paradis (Insulele celor Fericii, Cimpiile Elizee etc.), unde continuau s duc o existen dup moarte. H erodot relateaz c celor ini ia i li se promitea, att lor cit i urmailor lor, c "nu vor muri , ci vor merge ntr-un lor:: anume, unde vo r tri ven ic i vor avea parte de toate buntile" (IV 95). Aceast doctrin pare destul de elementar ~ i este greu de a recunoate in mrtur iil e pe care le avem la ndemn, aa cum au ncer-cat unii nva i , premizele unor credine spiritualiste, fundamentate pe ideea binomului trup-suflet.

    I nc i nsal ubil pare s fie problema esenei acestei diviniti. Nu avem nc date suficiente pentru a putea stab ili dac Za lmoxis era o divi-nitate chtho nian sau uranian. Ea are o im portan fundamental pen -tru caracte rizarea religiei geto-d ace. O se ri e de cercet ri. in ultima vreme in specia l praf. 1. 1. Russu, au cutat indicii n numele nsui al acestui zeu. Astfel , considerind forma lamo/xis ca cea original, 1. 1. Russu a apropia t prima parte a acesteia, lama/- , de numele divinitii traco-gre-ceti Seme/e, ze i a pmintului, i de acela al zeului vechi- li tuanian al p-

  • 54 P. ALEXANDRESCU

    rnintului Zeme/uks. La baza acestor nume ar sta cuvintul comun indo-eu -ropean +g'hem-fol, din radica lu l primar +g'hem- "pmint". Este de sem-nalat totui apariia antroponimicului lalmodeg;k05 ntr-o inscripie 3reac de la Histria din sec. III .e.n., care ar pleda pentru forma la;mox;s.

    Este ns meritul lui Vasile Prvan de a ~i otras atenia asupra unor elemente uraniene ale cultului lui lalmoxis. Herodot povestete despre un ritual al geilor care dezvluie aceast la~u r a cultului su. "Cind tun i fulger (geii) trag cu sgeile in spre cer i amenin zeul, deoa-rece cred c (acolo sus) nu este alt zeu decit al lor" (IV 94). Dac geii urmreau prin acest gest s amenine chiar pe zeu, sau dac. mai de-grab, "se solidarizau cu el, trimind alturea cu trznetele lui sgeile lor" (cum interpreteaz tot Vasi le Prvan). nu poate fi precizat din 1extul acesta, plin de neclariti. Apare ns aici una dintre atribuiile lui Zal -moxis - dac de el este vorba - i anume aceea de divinitate a cerului.

    In aceast direcie 1rebuie poate cutat soluia spinoasei probleme a esenei lui Zalmoxis. EI pare s fi avut o-tit atribuii de zeitate o pminului" puse in relief de legenda ascunderii sale sub pmnt, dor i a cerului, aa cum indic unele ritualuri. Ca principal divinitate a geilor el a putut cumula atribuii diverse.

    In relatrile antice, Zolmoxis este nfiat ca un personaj real, un fel de reformator care a "revelat" o doctrin eschato logic i a ntemeiat un cult de iniiere. EI figureaz ca un personaj uman, cu o existen istoric, in vremea filozofului Pitagora, deci n a doua jumtate a veacu lui a l VI-lea .e.n. Biografia sa. care cuprinde - aa cum s-a artat -elementele unui "scenariu" mitic-religios, este nc rcat i cu date nara -tive. innd de mediul grec -colonial, de unde Herodot i-a cules infor-maiile.

    "Salmoxis - povestete istoricul grec - a fost sclav la Samos i anu-me al lui Pitagora. fiul lui Mnesarchos. Dup aceea, ajungind liber. strnse bogii mari. i dup ce se mbogi se ntoarse n ara lui " (IV 95). Acea-st anecdot, in care nu credea nici Herodot nsui, are un vdit carac -ter explicativ. Izbii de anumite asemnri dintre doctrina lui Zalmoxis i aceea a lui Pitagoro. informatorii lui Herodot cutau s-i explice ideile religioase pe care le regseau la gei, ca de pild anumite aspecte, rmase nou necunoscute, ale credinei n nemurire (amintind poate unele elemente ale doctrinei metempsihozei) sau caracterul iniiatic al cultului.

    Studiul lui Mircea El iade, aprut n volumul De la lalmox;5 la Ghen-gi5-han (De lalmox;5 a Gheng;5-Khan , Paris Payot 1970). reprezint o contribuie hotritoare la nelegerea cultului lui Zalmoxis, prin situarea problematici in orizontul "universalului". Cunoaterea fenomenologie i .,sacrului" sub aspectele sale genera l umane. pe de o parte, i a nenu-mratelor sale transformri de-a lungul istoriei civilizaiilor, pe de alta, i-au permis marelui nvat s scoat n valoare, din puintatea izvoa-relor de care dispunem, o serie de indidi preioase. Vom analiza n cele ce urmeaz dou din problemele noi adogate de Mircea Eliade la dosa-rul lalmoxis.

  • ZALMOXIS I CERCETARILE LUI MIRCEA ElIADE 55

    AMANISMUL I CULTUL LUI ZALMOXIS

    intr-un studiu celebru publicat in 1935, etnograful elveian Karl Meuli a ana lizat relatrile lui Herodot cu privIre la religi a i la obiceiurile sci-tice, stabilind pe baza unor comparaii cu etnografic unor populaii ac-tuale din Nordul Asiei, in special din Siberia, caracterul "a manie" al civiiizoiei se i t i ce. Dup cum este cunoscut, o bun parte dintre popula-iile septentrionale, din Scandinavia pn in Siberia. triau, pn in pra-gul secolului nostru in cadrul unei civilizaii de tip "amanic". amanu! paat", fi defin it ca o persoan instabil " djn punct de vedere psihic, care ajunge sa capete un ascendent puternic asupra comunitii tribale, ca vrji to r. vraci, profet i preot, putind deveni chiar conductorul comu-nitii. Prin tehnici i ritualuri complicate, inind atit de magie cit i de religie, amonul i poate provoca starea de extaz. rn asemenea stare, el se consider posedat de spirite strine, crezind c sufletul su prsete trupul pentru a cltori n voie n inuturi st rine i chiar in "lumea spiritelar".

    K. Meuli a artat n mod convingtor c in urma contactului dintre colonitii greci i populaiile nord-pontice, o serie de elemente amanice au ptruns i n lumea greac; povestiri despre vraci -vrj itori, prezictori, pe care grecii nii ii puneau in legtur cu Nordul Pontic. Influene ve-nite pe aceiai cale ar fi atins chiar anumite sectoare ale 'jindir!i gre-ceti . Legendele despre Pitagora i Empedacle, i ideia insi de suflet s-au format sub aciunea acestei influene.

    Caracterul a mani c al civiliza iei scitice este unul dintre trsturile fundamentale pentru inelegerea acesteia. Arheologii incep s identifice printre obiectele scitice, pn acum neexplicate ca funcie, piese din "re-cuizita" amanilor (aa, de pild, capetele de baldachin, in fapt sceptre amanice) . Existena unei zone amanice in vecintatea lumii geto-dace a avut sau nu o nriurire asupra religiei strmoilor notri! ? Iat una din-tre i ntrebrile la care rspunde Mircea Eliade, in legtur cu cultul lui Zalmoxis.

    In cartea sa amanismul i tehnicile arhaice ale extazului (Le chama -nisme et les techniques archaiques de /'extase, Paris Payot, 1975, ed. 2), Mircea Eliade a realizat o expunere complet asupra amanism ului , in totalitatea lui, situind acest fenomen in perspectiva istoriei generale a religiilar. M. Eliade adun a mas considerabil de documente privind diverse tipuri de amanism, siberian, nord -american, indonezian etc., su-punindu-Ie ' unui examen din punctul de vedere al tehnicilor exstazului, al sirnboiismului i al mitologiei. Aceast lucrare este una dintre cercetri le fundamentale cu pr.ivire la religiile primitive. Cu aceast ocazie, M. Eliade i precizeaz poziia n discuia cu privire la elementele amanice in cultul lui Za lmoxis.

  • 56 P. ALfXANDRESCU

    Dup cum se tie. o serie de invai, ca W. K. C. Guthrie, E. R. Dodds sau W. Bu rkert, au apropiat figura lui Zalmoxis de personajele legendare cu trsturi amanice, intrate in literatura greac prin relat ril e lui Hero-dot (de ex. Abaris, Aristeas din Proconnes, Hermotimos din C1azamene). Potrivit acelorai cercettori, "tehn ica' extazu lui, coborirea in locuina subpmntean, prezicerile, dispariia i reapar i ie din hagiografic lui Zalmoxis ar fi trsturile unei morfologii aman ice.

    M. Eliade definete ins destul de clar cara cterel e a manismul u i, o crui ini ie re comporta o desfacere a corpului amanului i o "rei noi re" a organelor i a visce relor sale, nainte de actul morii i renateri i rituale i al cltoriilor extatice. Concluzia sa este decisiv" "Elementele cele moi caracteristice ale cultului lui Zalmoxis (incperea in care ii primea pe credincioi, banchetul, ascunderea sa n incperea subteran i rea~ pariia dupa patru ani, "imortalizarea" sufletului i nvtura despre o existen fericit intr-a alt lume) apropie pe Zalmoxis nu de aman i ci de Mistere (adic de cultele misterice greceti)".

    Mircea Eliade nu conchide ins asupra absenei ideilor i practicelor amanice la ]eto-daci - i aceasta este o direcie de cercetare ce se anun fructoas. Dimpotriv, ele sint sugerate de unele mrturii lite-rare ontice. Din acest unghi de vedere, capt neles i o serie de re-prezentri artistice, figurate pe obiecte de podoab getice (armuri de parad, vase rituale, piese de harnaament etc.), aparinnd unora dintre inventarele mormintelor cpeteniilor tribale din veacul 01 IV-lea i.e .n., idee sugerat aoum aproape jumtate de secol de ctre A. Alf61di pentru arta se iti c.

    ZALMOXIS I CARACTERUL SACRU AL REGALITII GETO-DACE

    Mircea El iade o scos in relief unele date ale mitologiei lui Zalmoxis care arunc lumini neateptate asupra caracteru lu i regalitii la geto- daci.

    Astfel, hagiagrafia lui Zalmoxis o devenit, dup Herodot, un loc co-mun, repelat de muli scriitori, pn ctre sfritul antichitii. O parte dintre datele acesteia au intrat in substana relatrii pe care, citeva se-cole dup Herodot, o face geograful Strabo. Povestirea sa reflect sch im-brile pe trecute n gindirea greac i sporirea considerabil a orizontului ei etnografic. Povestirea are aceiai structur anecdotic, fixat de Hera-dot, avnd ca temei povestea stagiului lui Zalmoxis la Pitagora, ca sclav i invcel.

    Exist ns i O serie de elemente noi in relatarea lui Strabo, care indic o tradiie istoric diferit. Aceste elemente marcheaz evoluia pe care cultul lui Zolmoxis a parcurs-o in perioada post-herodoteic, sau moi precis ntre Dromichaites i Burebista. Este meritul lui Mircea Eliade de a fi alras atenia asupra lor, subliniind importana lo r istoric. Astfel, dup ce istorisete inceputul biografiei lui Zalmaxis, Strabo scrie urm toarele : "Intorcndu-se n ara sa, e l s-a bucurat de o mare trecere la conductori i la popor, desluindu-Ie acestora semnele cereti. h ce le

  • ZALMOXIS I CERCETARILE LUI MIRCEA ELIADE 57

    d in urm, I~a convins pe re]e s-I fac prta la domnie, spunndu -i c este i n stare s -i vesteasc voina zeilo r. Mai n ti i Zalmoxis a devenit preo-tu l zeului celui mai venerat al lor, ia r dup aceea o fost socotit el n-sui zeu ... Regele lucra in inelegere cu el. fiindc ved ea c oa menii sint ma i supui fa de el decit inainte, ca fa de unul care le d porunci dup ndemnu l zeilor. Acest obicei a d i nuit pn in vremea noastr; d up datin, mereu se gsea un astfel de om care ajungea sfetnicul re -gelui, ia r la gei acest am era numit zeu " (VII 3, 5).

    Din aceast interesant pagin, elementul nou este importa na pe care marele preot o capt in cultul lui Zalmoxis. Putem presupune c aceasta $ - 0 pet recut cindva dup epoca in care Heradat, ctre mijlocul veaculu i ai V- lea i.e.n., i aduna info rmaiile . Elementele noi au fost introduse in "scenar.iu l" religios-m itic. Este vorba de identificarea din t re Zalmoxis i preotul su, care era zeificat probabil sub acel a nume cu zeul, devenind el nsui Zalmoxis. Acest ritua l , care - potri vit lu i Strabo -s-a repetat i cu ma rele preot al lui Bu rebista, Dece neu , a cptat un te-mei in cult prin introducerea i n hagiografia lui Zamolxis a unor elemente su plimentare. Astfel, datorit virtui lor sale magice i profeti ce, Zalmoxis a fost asociat la domnie. Fiind mare preot i profet. Za lmoxis S-a retras in petera d in muntele Kogaionon, unde nu pri mea decit pe rege i pe servito ri i si, fiind apoi ze ificat. n felul acesta transformarea lui Zalmoxis din mare preot in zeu reprezi nt prima dintr-o serie de divizri ale preo-ilo r, ce vor re peta de f iecare dat evenimentul mi tic primord ial.

    Confuzia dintre plan ul uman i cel divin acion a nu numai asupra persoanei marelui preot, ci i asupra aceleia a regel ui. intr-unul din dia-logurile sale, Platon il prezint , prin gura unui trac, pe Zalmoxis drept " regele nostru care este zeu". M. Eliade observ in aceast privin: "Tra-d iia este alestat i la alte triburi tracice : Resos, rege i preot, era ado-rat ca 'zeu de ctre ini 'iaii in misterele sale. Se pot discerne aici trei expresi i princi pale ale unu i sistem religios, ale crui rdcini coboar probabil in pre istoria indo-europeenilor : 1) identificarea, omolo]area sau confuzia dintre zeu , rege i marele preot; 2) tendina de "diviniza re" a regilor; 3) importana marelui p reot, a crui autori ta te, in principiu in -ferioar aceleia a regelui, se dovedete uneori ma i mare",

    Caracterul puternic sacralizat al regalit ii, special n perioada lui Burebisto, este unul dintre e lementele caracteristice ale civilizaiei geto-dace. Aceasta explic poate de ce, odat cu dispa,iia regelui, o parte din regatul s u a fost preluat de ctre marele preot Deceneu, dup core urmaul acestuia, Comosicus, avea s cum u leze atit puterea politic, cit i funcia sacerdotol .


Recommended