+ All Categories
Home > Documents > Poetica Romanului, Cap.3,4

Poetica Romanului, Cap.3,4

Date post: 13-Sep-2015
Category:
Upload: diana-elena
View: 264 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
CURS FACULTATE
28
Unitatea de învăţare 3. STRUCTURI ALE DISCURSULUI: NARATORUL ŞI MODURILE REPREZENTĂRII NARATIVE Cuprins 3.1. Introducere............................................................................................................. .... 22 3.2. Obiectivele unităţii de învăţare................................................................................... 22 3.3. Instanţele textului literar...................................................................................... ..... 23 3.4. Naratorul................................................................................................................ .... 24 3.5. Modurile reprezentării narative. Distanţa................................................................. 26 3.6. Reprezentarea evenimentelor, cuvintelor, gândurilor................................................ 27 3.7. Modurile reprezentării narative. Focalizarea........................................................... 29 3.8. Rezumat.................................................................................................................. ..... 31 3.10. Test de autoevaluare................................................................................................... 31 3.1. Introducere Unitatea de învăţare 3 conţine cinci subcapitole dedicate uneia dintre cele mai importante instanţe ale textului narativ, naratorul, care nu trebuie nici într-un caz să fie confundat cu scriitorul. În principal, este vorba nu numai despre cel care îşi asumă povestea, dar şi despre punctul de vedere din care este spusă această poveste. Astfel, scriitorul (mai ales cel modern) poate opta pentru o restrângere programatică a câmpului de observaţie, pentru a nu mai da senzaţia ca odinioară (vezi naratorul omniscient) că ştie totul,
Transcript

Unitatea de nvare 3

Unitatea de nvare 3. STRUCTURI ALE DISCURSULUI: NARATORUL I MODURILE REPREZENTRII NARATIVECuprins

3.1.Introducere.................................................................................................................22

3.2.Obiectivele unitii de nvare...................................................................................22

3.3.Instanele textului literar...................................................................................... .....23

3.4.Naratorul....................................................................................................................24

3.5.Modurile reprezentrii narative. Distana.................................................................26

3.6.Reprezentarea evenimentelor, cuvintelor, gndurilor................................................27

3.7.Modurile reprezentrii narative. Focalizarea...........................................................29

3.8.Rezumat.......................................................................................................................31

3.10.Test de autoevaluare...................................................................................................31

3.1. Introducere

Unitatea de nvare 3 conine cinci subcapitole dedicate uneia dintre cele mai importante instane ale textului narativ, naratorul, care nu trebuie nici ntr-un caz s fie confundat cu scriitorul. n principal, este vorba nu numai despre cel care i asum povestea, dar i despre punctul de vedere din care este spus aceast poveste. Astfel, scriitorul (mai ales cel modern) poate opta pentru o restrngere programatic a cmpului de observaie, pentru a nu mai da senzaia ca odinioar (vezi naratorul omniscient) c tie totul, ceea ce nu nseamn totui c naratorul pur i simplu dispare. C este vizibil sau mai puin vizibil, naratorul este nelipsit din romane.

3.2. Obiectivele unitii de nvare 3Dup parcurgerea unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

s fac deosebirea ntre entitile reale i cele fictive;

s cunoasc funciile (eseniale i facultative) pe care le ndeplinete naratorul;

s defineasc distana narativ i focalizarea (cu tipurile ei); s neleag deosebirile dintre trei tipuri de discurs ficional centrate pe evenimente, cuvinte i gnduri.

Durata medie de parcurgere a celei de-a treia uniti de nvare este de 2 h.

3.3. Instanele textului literar

n orice oper literar de ficiune, deci mai ales n roman, apar cteva nivele care sunt analizate n naratologie i n poetica romanului. Unul dintre cei mai importani specialiti n acest sens este Grard Genette; lui i datorm urmtoarele distincii

DEFINIIEDiscursul (oral sau scris) n care ni se prezint o intrig este partea cea mai important a romanului, aceea n care lum cunotin de rolul pe care l ndeplinete naratorul, de modurile de reprezentare ale povetii i de cele dou dimensiuni eseniale, spaiul i timpul.

Povestea este obiectul discursului, al intrigii, istoria propriu-zis, chiar dac nu e vorba de o ntmplare adevrat.

Naraiunea implic alegerile de ordin tehnic, precum ritmul sau ordinea ntmplrilor prezentate n discurs. Dou tipuri de instane Una dintre greelile frecvente pe care le fac necunosctorii sau cititorii neprofesioniti este aceea de a confunda, de exemplu, autorul cu naratorul. Ele se pot confunda doar cnd e vorba de texte care au pretenia de adevr (paginile de istorie, articolele de ziar etc.). De aceea, vorbind despre naratorul din roman, trebuie distinse mai nti:

persoanele reale care au un rol n procesul comunicrii literare, mai precis,

autorul,

cititorul entitile fictive care fac parte din textul literar:

naratorul,

naratarul.

Autorul are o existen atestat, triete sau a trit, aparine lumii empirice. Naratorul face parte din universul literar, el este cel cruia, n text, i este atribuit vocea care spune povestea.

Cititorul este persoana real, cea care parcurge prin lectur cartea. Naratarul este o instan fictiv, are doar o via textual i este destinatarul naratorului.Distincia ntre autor i narator, pe de-o parte i cea ntre cititor i naratar se afl ntr-o relaie de simetrie!

Alegei un roman i identificai vocea naratorului.

ExempluTzvetan Todorov n Quest-ce que le structuralisme scria: Imediat ce l-am identificat pe naratorul (n sens larg) unei cri, trebuie s recunoatem i existena partenerului su, cel cruia i se adreseaz discursul enunat i pe care l numim azi naratar. Naratarul nu este cititorul real, aa cum naratorul nu e autorul: nu trebuie s confundm rolul cu actorul care-l asum. Aceast apariie simultan nu e dect o instan a legii semiotice generale potrivit creia eu i tu (sau mai degrab emitorul i receptorul unui enun) sunt mereu solidari.

3.4. Naratorul

Dac naratorul este vocea care spune povestea, nseamn c trebuie considerat instana aflat la originea textului literar, acea instan care rspunde la ntrebarea Cine povestete?. Naratorul poate fi privit, conceptual vorbind, din dou perspective:

1. din punctul de vedere al prezenei (sau absenei) din poveste, n calitate de personaj,

2. la nivel narativ, spune povestea la persoana nti sau este chiar el obiectul unui discurs.

1. Conform clasificrii pe care o realizeaz Genette, n cazul raportului naratorului cu povestea (diegeza), exist dou tipuri:

narator homodiegetic prezent n calitate de personaj n roman,

narator heterodiegetic nu se numr printre personajele povetii (diegezei) pe care o spune, deci se afl n afara lumii acestora.

Funciile naratoruluiOrice narator ndeplinete nite funcii n romanul din care face parte, deosebirea dintre acestea const n faptul c unele sunt nelipsite, iar altele sunt opionale. Genette inventariaz cteva din aceste funcii:

Funciile eseniale

Funcia narativ, adic naratorul are de spus o poveste. De cele mai multe ori este implicit, ns atunci cnd, de pild, naratorul ne anun c urmeaz s spun o poveste ea este explicit.

Funcia de organizare presupune implicarea naratorului n text. De exemplu, naratorul poate s-i nceap povestea cu sfritul sau poate alege ordinea natural a evenimentelor, poate s realizeze salturi n timp, s fac tot felul de paralelisme etc.

Funcii facultative

Funcia de comunicare: naratorul stabilete un contact direct cu destinatarul povetii sale, adic cu naratarul.

Funcia testimonial: pune n eviden implicarea afectiv (sentimente, emoii), moral, intelectual a naratorului vizavi de povestea pe care o spune. El poate emite i judeci cu privire la ceea ce i se ntmpl personajului despre care vorbete sau poate oferi date, informaii despre sursele povetii lui.

Funcia ideologic: este manifest cnd naratorul emite judeci asupra societii, oamenilor, vieii, n general. Adeseori, cnd este activat aceast funcie, se fac consideraii cu caracter gnomic, atemporal.

Funcia explicativ: nu este identificat de Genette, ci este propus de ali specialiti ca o completare la cele de mai sus. Este foarte vizibil mai ales n secolul XIX, cnd dat fiind amploarea descoperirilor tiinifice i tehnice puse n aplicare, societatea nregistra un progres la acest nivel. Unii scriitori nu au ezitat atunci s le explice, de pild, cititorilor lor cum funcioneaz motoarele cu aburi etc.

Funciile de organizare i de comunicare arat cum funcioneaz dicursul ficional, n schimb funciile testimonial, ideologic i explicativ denot modurile n care este interpretat povestea spus.

Alegei un roman din cele cunoscute i identificai funciile pe care le ndeplinete naratorul n respectiva oper. n funcie de dominana uneia sau alteia, stabilii dac scopurile naratorului sunt mai degrab estetice (adic organizarea i funcionarea textului literar) sau mai degrab ideologice (mrturii, explicaii, luri de poziie...).

S ne reamintim...

Cuvintele-cheie ale acestor dou subcapitole sunt:

discurs;

poveste;

narator / naratar;

homodiegetic / heterodiegetic;

funcie narativ;

funcie de organizare;

funcie de comunicare;

funcie testimonial;

funcie ideologic;

funcie explicativ.

3.5. Modurile reprezentrii narative. Distana

Cum informaia pe care o preia ficiunea trebuie prelucrat, exist dou moduri fundamentale de reprezentare narativ, despre care vorbete acelai Grard Genette: distana (discursul ne poate oferi mai multe sau mai puine informaii) i focalizarea (se poate povesti din diferite puncte de vedere).DistanaAnaliza distanei presusupune constatarea preciziei informaiilor oferite ntr-un discurs i reprezint noul mod de a vorbi despre vechea problem a imitaiei realitii n opera literar. Discutnd despre distan se poate face o analogie cu distana pe care o lum atunci cnd privim opera de art plastic, o pictur, de exemplu: cu ct te apropii, detaliile sunt mai uor observabile, cu ct te ndeprtezi ele sunt mai estompate. n funcie de alegerea naratorului, exist dou posibiliti:

dac naratorul se poziioneaz aproape de ceea ce s-a ntmplat, va propune o poveste detaliat, fidel, chiar obiectiv;

dac naratorul se ndeprteaz de ceea ce evoc, povestea o s ne apar ca neclar sau imprecis, subiectiv.

n primul caz discursul atrage atenia asupra povetii, n al doilea caz asupra naratorului!

Apropierea

Implic dorina de a oferi ct mai multe date, informaii, precizri, aa nct cititorul s aib senzaia c povestea se spune aproape de la sine, fr intervenia vreunui narator.

Deprtarea

Presupune refuzul iluziei c realitatea ar putea fi transpus cu ct mai mare fidelitete i pune n eviden tocmai subiectivitatea celui care povestete, a naratorului.

S ne reamintim...Cuvintele cheie

reprezentare narativ; distana; apropiere;

deprtare.

Exemplu

Teoreticienii englezi, inspirai de Henry James vorbesc n ali termeni (ideea este ns aceei) despre diferena ntre apropiere sau showing, adic a arta evenimentele i deprtare, telling, adic a privilegia mai mult felul n care spui.

3.6. Reprezentarea evenimentelor, cuvintelor, gndurilor

Alegerile naratorului n privina distanei pe care o ia fa de povestea pe care o prezint determin modul reprezentrii n funcie de trei nivele: al evenimentelor, al cuvintelor i al gndurilor. Deci n romane accentul se poate pune pe:

ntmplri sau situaii;

ce se spune, discurs;

reflecii, gndire.

Discursul ficional centrat pe evenimenten acest caz, naratorul apare ca o prezen estompat, ct mai puin vizibil, tocmai pentru c important este povestea i nu cel ce o spune. Discursul va recurge la descrieri i/sau va avea aspectul unui spectacol ntruct:

arat aciunea,

se prefer scenele i nu sumarul aciunii,

cititorul este invitat s vizualizeze ceea ce citete.

Roland Barthes vorbete despre efectul de real atunci cnd naratorul i ofer cititorului detalii aparent fr rost sau irelevante Procedeul urmrete s dea senzaia de verosimil, credibil, romanul cutnd s semene cu viaa!

Cnd nu exist un interes prea mare pentru evenimente, adesea ele sunt rezumate. i oricum nu poate exista povestire de evenimente pur; e imposibil s nu apar i personaje, cuvinte, motiv, circumstane...

Discursul ficional centrat pe cuvinteNaratorul preocupat n roman de redarea cuvintelor personajelor poate s recurg la diferite tehnici prin care, fie imprecizia este evident (distana fa de ceea ce se spune este relativ mare), fie dimpotriv se poate spune c precizia e privilegiat (apropierea este maxim).

Discursul narativizat prezint spusele personajului ca pe orice alt eveniment, deci avem o distan fa de cuvinte aa cum au fost ele spuse.

Discursul transpus ceea ce spune personajul este prezentat n form indirect, prin vocea naratorului.

Stilul indirect liber este o variant a discursului transpus, se distinge de acesta doar prin lipsa formulei introductive.

Discursul raportat cuvintele personajului sunt pur i simplu citate n stil direct.

Discursul imediat este varianta discursului raportat, pentru c nu mai avem niciun verb introductiv i doar contextul ne permite s ne dm seama c e vorba de cuvintele personajului; reprezint apropierea maxim a discursului personajului

Discursul ficional centrat pe gnduriPrintre specialiti, poeticieni i naratologi exist o dezbatere aprins cu privire la reprezentarea vieii interioare n ficiunea romanesc. Genette susine c acest mod de reprezentare nu se distinge cu adevrat de dicursul centrat asupra cuvintelor. Pentru el, gndirea este o vorbire silenioas.

Monologul narativizat este n strns legtur cu stilul indirect liber.

Monologul raportat desemneaz discursul mental al personajului i este citat ca atare.

Monologul autonom (sau monolog interior) pare a fi o variant a monologului raportat, pentru c e tot o citare direct a gndurilor personajului, att doar c naratorul nu mai apare deloc.! Din asemnrile vizibile ntre tipurile de discurs centrate pe cuvinte i monologuri, deci discursuri centrate pe gnduri, am putea s-i dm dreptate lui Genette n privina inutilitii distingerii ntre gndire i cuvinte. Vorbirea i gndirea sunt inseparabile, totui gndirea este un fenomen distinct, care se exprim n cuvinte n mod indirect!

Identificai n romanele cunoscute pasaje n care accentul este pus pe evenimente, apoi pasaje n care atenia s se ndrepte cu precdere asupra gndurilor sau cuvintelor personajelor. ncercai s reperai i prezena vizibil sau mai puin vizibil a naratorului.

Exemple

Pentru a nelege mai bine deosebirile ntre modurile povestirii de cuvinte, iat un exemplu construit:

l inform n legtur cu intenia sa de a pleca. (discurs narativizat)

i spuse c pleac. (discurs transpus)

l inform cu privire la intenia sa. Pleca. (cuvntul subliniat este n stil indirect liber)

i spuse: Voi pleca. (discurs raportat)

Victor l ntlni pe Alexandru: Vreau s plec! Se cam grbete, gndi Victor. (n acest discurs imediat, declaraia din fraza subliniat nu-i poate aparine dect lui Alexandru)

La sfritul secolului XIX, evoluia spre subiectivitate se accelereaz, iar n roman apar noi forme de expresie, precum stilul indirect liber, curentul de contiin, monologul interior...

3.7. Modurile reprezentrii narative. Focalizarea

Cellalt mod important al reprezentrii narative este focalizarea, care privete punctul de vedere. Dac n cazul distanei ntrebarea esenial era: Cine vorbete?, focalizarea implic ntrebarea: Cine observ? Care este personajul al crui punct de vedere orienteaz povestirea?

Povestea poate fi spus:

din punctul de vedere al naratorului;

din punctul de vedere al unui personaj (nu e coinciden cu naratorul);

neutru.Focalizarea zero Discursul nu se focalizeaz asupra nimnui sau putem spune c avem o absen de focalizare.

Informaia nu este restricionat de narator la punctul de vedere al unui personaj anume.

Naratorul este omniscient, deci tie totdeauna mai mult dect personajele.

Focalizare intern Poate fi observat cnd naratorul i adapteaz povestirea la punctul de vedere al unui personaj.

Cmpul povestirii se ngusteaz n funcie de acest punct de vedere, deci i informaia este selectat, n funcie de situaia personajului observator.

Cititorul nu va putea ti mai mult dect personajul din perspectiva cruia se spune povestea; cunoaterea e deci redus la aceast perspectiv.Focalizare extern Povestea este spus pe un ton neutru, ca i cum observatorul ar fi o camer de luat vederi.

Naratorul tie mai puin dect personajul.

Se observ doar aspectele exterioare care in de personaje i evenimente, fr nicio intruziune n mentalul personajului.

Informaia este mult mai puin dect n cazul focalizrii interne.

! Nu este exclus ca ntr-un roman s nu avem un singur tip de focalizare. Astfel, focalizarea zero poate fi nlocuit de exemplu cu focalizarea intern pe parcursul aceleiai poveti.

S ne reamintim...

Cuvintele-cheie ale acestor dou subcapitole sunt: efect de real;

discurs narativizat;

discurs transpus;

stil indirect liber;

discurs raportat;

discurs imediat;

focalizare zero;

focalizare intern;

focalizare extern.

3.8. Rezumat

Unitatea de nvare 3 prezint cteva dintre cele mai importante chestiuni de poetic a naratorului, care reprezint o instan esenial n lumea ficiunii romaneti. Exist tipuri de naratori, mai vizibile sau mai puin vizibile pentru cititori, iar funciile pe care acetia le ndeplinesc n text sunt i ele clar stabilite de specialiti. ntrebrile principale la care se rspunde n acest capitol sunt: Cine povestete?, naratorul devenind n acest caz elementul cheie i Cine observ ce se ntmpl?, de data aceasta nefiind implicat doar naratorul, ci, posibil, i personaje din perspectiva crora se povestete i care nu echivaleaz cu naratorul. Vom avea i n acest caz cteva tipuri de focalizare.

3.9. Test de autoevaluare (vezi rezolvarea n Anexa 1)1. Stabilii despre ce fel de focalizare este vorba la nceputul romanului Anna Karenina de Tolstoi: Totul era cu susul n jos n casa Oblonski. Informat c soul ei avea o legtur cu fosta profesoar de francez a copiilor lor, prinesa refuzase categoric s mai triasc sub acelai acoperi cu soul ei. Tragicul acestei situaii care se prelungea deja de trei zile aprea n toat grozvia lui att soilor ct i celorlali locuitori ai imobilului. Toi, de la membrii familiei pn la servitori, nelegeau c viaa lor n comun nu mai avea niciun sens. Toi se simeau mai strini unii fa de alii dect locuitorii pasageri ai unui han.

2. Stabilii despre ce tip de focalizare este vorba n exemplele de mai jos i justificai ncadrarea:

A. Femeia se plimba agale. Era adus de spate. Un copil o nsoea.

B. Tudor e speriat, nu bnuiete c i tatl lui este la fel.

C. Tudor e speriat. Oare tatl su cum se simte? Nu-i poate da seama.

Unitatea de nvare 4. PERSONAJULCuprins

4.1.Introducere..................................................................................................................32

4.2.Obiectivele unitii de nvare...................................................................................32

4.3.Personajul din perspectiv semiotic.........................................................................32

4.4Elementele analizei tradiionale a personajului.........................................................35

4.5.Personajul literar n perspectiv diacronic.............................................................39

4.6.Rezumat.......................................................................................................................41

4.8.Test de autoevaluare...................................................................................................41

4.1. Introducere

Unitatea de nvare 4 conine trei subcapitole dedicate personajului, component esenial a oricrui roman, chiar i cnd contururile lui se terg pn la indistincie. Exist nenumrate personaje n literaturile lumii, iar ntrebarea pe care i-au pus-o teoreticienii a fost i este care e cea mai bun modalitate de a sistematiza aceast realitate a literaturii de ficiune att de greu de redus la nite tipare. n acest capitol sunt prezentate doar cteva posibiliti de a cuprinde n nite categorii personajele literare.

4.2. Obiectivele unitii de nvare 4Dup parcurgerea unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

s analizeze personajele din perspectiv semiotic;

s sistematizeze datele pe care romanele le ofer despre personaje n clasele tradiionale folosite n caracterizri de tipul portret, psihologie, biografie etc;

s tie cteva deosebiri observabile ntre modul de a construi personaje romaneti n diferite epoci istorice.

Durata medie de parcurgere a celei de-a doua uniti de nvare este de 2h.

4.3. Personajul privit din perspectiv semiotic

Personajul este una din componentele eseniale ale romanului, acesta neputnd fi conceput fr elemente, chiar rudimentare, ale aciunii i fr protagoniti.

DEFINIIEPersonajele din operele literare romaneti i dramatice sunt replicile artistice ale persoanelor reale, ele reprezentnd motorul aciunii fictive.

n analiza semiotic se pleac de la ideea c orice poveste poate fi privit ca avnd o logic a ei relativ simpl, iar personajele pot fi i ele ncadrate, n ciuda diversitii lor, ntr-un model logic. Astfel, n toate ficiunile apar conflicte, care determin dou roluri (cel puin):

subiectul (protagonistul),

adversarul subiectului.

Personajul conceput ca funcien semiotica ce analizeaz naraiunea nu exist noiunea de personaj, ea fiind nlocuit cu trei concepte diferite, care sunt relevante pentru nivele diferite:

actorul,

actantul,

rolul tematic.

Actorul se apropie cel mai mult, conceptual vorbind, de noiunea tradiional de personaj. El este cel implicat n aciuni, executantul.

Actantul nu este o prezen sau un dat al textului, ci o noiune construit, definind un rol pe care actorii l joac. Semioticianul A.J. Greimas stabilea ase tipuri de actani sau roluri actaniale ce pot fi grupate n perechi:

Subiect Obiect;

Opozant Adjuvant;

Destinator Destinatar.

Explicaia logic este c, n orice poveste, un subiect caut un obiect i n aceast cutare intervin tot felul de obstacole i opozani. Subiectul trebuie s-i nfrunte i este ajutat de adjuvani. Cutarea, la nceputul ei, este impulsionat de un destinator i are o finalitate, care nu implic doar subiectul, ci i eventual pe altcineva, destinatarul (de exemplu, personajul principal se poate sacrifica pentru binele altora).

Nu este exclus ca un singur actor s ndeplineasc mai multe roluri actaniale!Rolul tematic privete atribuirea de sensuri tematice actorului, de exemplu, ipocritul, curajosul, infidela sau sensuri sociale: bogatul, sracul, muncitorul etc.

Despre rolurile actaniale i rolurile tematice:

Greimas spune c actorul are cel puin un rol actantial i cel puin un rol tematic,

rolul actanial este important pentru funcionarea povestirii, rolul tematic privete sensurile i valorile care apar n romane,

combinaiile ntre rolurile actaniale i rolurile tematice conduc la semnificaia unui text.

Programul narativ al personajuluiAcelai Greimas vorbete despre posibilitatea de a analiza personajul din perspectiva programului narativ al acestuia (PN), program care presupune patru faze:

manipularea,

competena,

performana,

sanciunea.

Manipularea este realizat de un personaj (destinator) care determin personajul principal (subiectul) s porneasc n cutarea unui obiect. Este faza ce implic:

valorile pentru care lupt personajele,

motivaiile personajelor,

normele, respectate sau nu,

strategiile folosite de destinator pentru a-l determina pe subiect s caute ceva.

Competena exist deja sau se ctig la captul unor probe care fac personajul capabil s ndeplineasc aciunile al cror actor devine i care-l ajut s obin obiectul rvnit.

Performana privete capacitatea personajului de a-i folosi puterea i cunoaterea pentru a realiza actele concrete, aciunile al cror motor devine.

Sanciunea este ultimul episod al secvenei n care se poate compara punctul de plecare cu valorile sale i mai ales cu valoarea obiectului cutat cu ceea ce se obine. Fie personajul ajunge la un rezultat pozitiv, fie eueaz, sanciunea echivalnd, de fapt, cu deznodmntul aciunii.

Alegei un personaj din cele studiate i stabilii pentru el rolul (sau rolurile) actanial (actaniale) i rolul (rolurile) tematic (tematice).

ExempleCutarea obiectului de ctre subiect poate s fie o cutarea amoroas (personajul pleac n cutarea iubirii sau a fiinei iubite...), poate s fie cutarea unui scop n via, poate s fie cutarea unei comori sau a unui vinovat (ca n romanul poliist) etc.

Opozanii lui dArtagnan din romanul Cei trei muschetari sunt Milady, Rochefort, grzile cardinalului, iar adjuvanii Athos, Portos i Aramis.

Chiar dac Harap-Alb este o basm i nu un roman, putem nelege de aici ce sunt rolurile actaniale. Astfel, Spnul este opozantul, iar Fomil, Setil, Psri-Li-Lungil sunt adjuvanii subiectului.

Un actor poate ndeplini mai multe roluri actaniale, de exemplu n romanele n care un personaj se zbate ntre sentimente i triri contradictoriipoate ndeplini n acelai timp rolul de adjuvant i pe acela de opozant.

n cazul personajului principal din romanul Contele de Monte-Cristo, Edmond Dantes, obiectul cutat este rzbunarea, iar averea pe care o dobndete i ofer competena necesar pentru a atinge performana de a se rzbuna n final pe dumanii si. Atingerea obiectivului echivaleaz cu sanciunea pozitiv.

4.4. Elementele analizei tradiionale a personajului

Exist cteva componente, elemente definitorii care individualizeaz un personaj. Cele mai cunoscute sunt: numele i portretul.

Numele pesonajului

Naratorul poate s vorbeasc despre personaje prin desemnri:

nume propriu sau pronume,

descriere identificatoare (ex. mama lui Vlad),

grup nominal anaforic (ex. btrnul domn).

Personajul ni se recomand cnd citim un roman mai nti prin numele su, nume propriu care reprezint o modalitate de identificare, de recunoatere, de reperare.

Importana numelui:

d cititorului senzaia c are de-a face cu replica persoanei umane,

ne conduce ctre sensuri uneori importante ale operei,

ne dm seama mai bine de ct de important este numele cnd e eliminat!

Se creeaz o incertitudine i destabilizare. Astfel exist romane moderne n care se folosete doar un pronume (el sau ea) sau o singur liter, ca n romanul lui Kafka, litera K (romanul Castelul).

Naratorul poate s creeze simpatie fa de personaj prin felul n care se refer la el sau prin apelativele folosite, de exemplu eroul nostru se realizeaz astfel un raport afectiv ntre cititor i personaj.

Portretul

A fost totdeauna un element esenial al caracterizrii, definirii personajului. n tratatele medievale se stabilea chiar o ordine a trsturilor care trebuiau prezentate, deci existau nite reguli stricte care se impunea s fie respectate de cei care scriau. Astfel,

pe primul plan era fizionomia,

urma corpul,

n ultimul rnd se vorbea despre mbrcminte.

Romancierii (deci n secolele XVIII i mai ales XIX, XX i XXI) sunt mult mai liberi (sau cu totul liberi) s ia deciziile pe care le doresc n privina portretului.

Corpul poate fi:

frumos sau urt,

uman sau non-uman (Monstrul sau Bestia).

mbrcmintea: ne d indicii cu privire la originea social i cultural a personajului.

Psihologia: personajele (mai ales cele aparinnd anumitor epoci literare, de la sfritul secolului XIX i din secolul XX) dau cititorului iluzia unei viei interioare. Cnd cititorul empatizeaz cu personjele (trind diferite emoii i sentimente alturi de el) se creeaz o legtur afectiv.

Naratorul poate opta:

fie pentru explicarea aspectelor care in de portretul psihologic, oferind o vedere coerent asupra universului interior,

fie pentru scoaterea n eviden a contradiciilor, aspectelor ilogice din comportamentul sau viaa interioar a personajului sau personajelor.

Biografia: are n vedere trecutul, ereditatea, cnd e cazul, oferind indicii care ne ajut s nelegem mai bine conduita unui personaj, deciziile pe care le ia.

Observaie: Nu n fiecare roman avem referine la toate componentele unui portret (corp, mbrcminte, psihologie, biografie). Nici nu este obligatoriu acest fapt. Doar unele sunt prezente n configurarea personajelor.

Teoreticianul Ph. Hamon stabilea civa parametri pentru a face diferena ntre personaje:

CalificareaAcest parametru ine de atenia mai mare sau mai mic acordat prezentrii unui personaj i anumitor trsturi care s atrag atenia cititorului, de exemplu cicatrici sau alte semne particulare, rni, o for ieit din comun sau un tic etc.

DistribuiaAici e vorba de numrul de apariii ale personajului, dar i de momentul n care apare. Pentru c poate fi vorba de un moment strategic, nceputul crii (sau al capitolului), sfritul ei sau n situaii limit, cruciale etc.

AutonomiaCt de autonom este personajul? Apare singur sau e de obicei nsoit de altele secundare? Acestea sunt n principal ntrebrile la care rspunde acest parametru.

FuncionalitateaPrivete, aa cum i sugereaz i numele, funcia pe care o ndeplinete un erou. De obicei, acesta este autorul aciunilor hotrtoare, decisive (chiar i cnd acestea eueaz).

Predesemnarea convenional

Apare doar n anumite romane, care respect regulile genului. Astfel, ntr-un roman popular eroul este tnr i frumos, n Bildungsroman asistm la formarea tnrului care trece n viaa adult etc.

Comentariul naratoruluiCititorii pot fi uor influenai de comentariile explicite ale naratorului care-i poate recomanda laudativ, cu simpatie sau comptimitor eroul (de exemplu aceast person minunat, tnrul nostru, Srmanul Dionisetc.) sau dimpotriv poate blama personajul (de exemplu ticlosul, mizerabilul....).

Alegei cteva nume sugestive de personaje i artai n ce const expresivitatea lor. Imaginai un pesonaj i realizai portretulacestuia.

S ne reamintim...

Cuvintele-cheie ale acestor dou subcapitole sunt:

actor;

actant; rol tematic;

subiect-obiect;

opozant-adjuvant;

destinator-destinatar;

rol actanial;

rol tematic;

program narativ;

manipulare;

competen;

performan;

sanciune;

numele personajului;

portretul;

calificare;

distribuie;

autonomie;

funcionalitate;

predesemnare convenional;

comentariul naratorului.

Exemple

n romanul Enigma Otiliei numele Tulea (care evoc tuleiele) poate sugera retardarea (la Titi, mai ales), n Moromeii, romanul lui Marin Preda, poreclele: Guica (pentru Maria Moromete), Parizianu, Jupuitu sunt i ele sugestive. Emma Bovary ne d indicii despre contradicia care va duce la sfritul dramatic al personajului. Aima n francez trimite la ideea iubirii romantice, pe cnd Bovary evoc adjectivul bovin, specific unei viei pline de platitudine...

4.5. Personajul literar n perspectiv diacronic

Personajul n literatura Evului Mediu nu este cu adevrat un personaj, n sensul modern al cuvntului, el este un tip,

trsturile sale morale i psihologice l transform n caracter,

e definit prin rolul pe care l are n societate.

Personajul n secolele XVII i XVIII de abia la sfritul secolului XVII i nceputul secolului XVIII personajul ncepe s aib o identitate personal, definit n primul rnd prin nume i prenume;

se produce o dubl micare de individualizare i de nscriere a personajului n societatea contemporan;

doar ncepnd cu secolul XVIII se opereaz individualizarea prin prezentarea corpului.

Personajul secolului XIX tehnicile portretului se diversific;

n loc s prezinte toate trsturile personajului la prima apariie a acestuia n carte, naratorul le introduce progresiv, n cursul povestirii;

nu mai este att de frecvent naratorul omniscient, ci un personaj care vede un altul i vorbete despre el;

caracterizarea se concentreaz asupra psihologiei i nu asupra aparenei exterioare;

o nou viziune a lumii (n care se neag ideea obiectivitii) se impune.

Personajul secolului XX

pentru c se pune la ndoial unitatea i coerena contiinei, n romane apare un eu fcut din tendine multiple i contradictorii, care se afl ntr-o lupt constant;

personajul activ este nlocuit cu o fiin tot mai pasiv;

personajul i pierde tot mai mult substana, fie e doar o contiin privit din interior, fr corp, fie e un corp privit din exterior, fr contiin.

se observ semnele disoluiei personajului.

Personajul romanului contemporan adesea nu mai au o identitate complet, a numelui, a statutului social, a chipului sau a psihologiei n sensul curent al cuvntului;

personajul devine reprezentativ doar pentru o stare anume;

o entitate de cuvinte, o fiin de hrtie, cu asta echivaleaz personajul;

explicaiile pe care le dau criticii i autorii de romane nii pentru aceast tendin de disoluie a personajului este c trim ntr-o societate de mas care tinde s aneantizeze individualitatea uman.

Alegei un roman din secolul XIX sau secolul XX i observai n ce msur se acord importan portretului sau psihologiei personajului sau n ce msur evoluia personajului este explicat, are o coeren sau dimpotriv este de neneles.

S ne reamintim...

Cuvintele-cheie ale acestui subcapitol sunt:

tip; rol; individualizare;

contiin;

psihologie;

disoluia personajului.

Exemple

Robinson Crusoe de Daniel Defoe (1719) este unul din primele romane n care, n titlu, figureaz un nume complet, care ar fi putut aparine unui contemporan al scriitorului.

Spre sfritul secolului XIX i nceputul secolului XX apar noi procedee de reprezentare ale contiinei: stilul indirect liber, monologul interior, curentul de contiin.

n secolul XX tendina prezentrii unor contiine n care se nfrunt fore contradictorii este bine ilustrat de romanele lui Dostoievski. n Note din subteran (1864) persoana uman este vzut ca o fiin dubl, n perpetu contradicie cu ea nsi.

n anii 1930, n Statele Unite se impune o nou form de focalizare extern, asemeni unei camere de luat vederi, care nregistreaz obiectiv decorul, personajele, atitudinile lor, cuvintele pe care le spun. Hemingway este unul din scriitorii care adopt acest procedeu n operele sale.

Opera lui Beckett este unul din cele mai bune exemple pentru a nelege ce nseamn disoluia personajului.

4.6. Rezumat

Unitatea de nvare 4 prezint unul dintre elementele cele mai importante de studiu n cazul poeticii romanului, personajul. Fiind o realitate textual foarte complex, el poate fi privit din multiple puncte de vedere. Am ales n acest capitol doar trei perspective, cea tradiional, care urmrete pentru caracterizarea personajului portretul sau psihologia acestuia, perspectiva semiotic, n care personajul, teoretic vorbind, las locul subiectului, actantului, actorului. n fine, rezumativ este prezentat i evoluia n sens diacronic a personajului care parcurge toate etapele. De la un tip schematic, la o entitate profund creia i se studiaz psihologia, uneori sfiat ntre porniri contradictorii, i n final la pierderea n modernitate iepoca noastr a substanei personajului, disoluia lui.

4.7. Test de autoevaluare (vezi rezolvarea n Anexa 1)1. 2.

_1129483864.bin


Recommended