+ All Categories
Home > Documents > pnevmatologia ortodoxa

pnevmatologia ortodoxa

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: ionut-si-georgiana
View: 128 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
TTTTTTTTT
8
ORTODOXIA 536 ele voin lui ea el sa ajunga la asemanarea cu Dumnezeu in sfintenie, si aceasta sibilitate se afla În libertatea omului. În acest sens, istoria mÎn . !Uirii o c 1stituie fapta libera si plina de iubire a lui Dumnt'zeu fata (k creatura S dar si acceptarea libera a acesteia din partea acestei creaturi. Caci toate ararile vietii sale Îi sint puse omului - cum se exprima "!i psalmistul in miinile sak Iata de ce antropologia ortodoxa nu ramine in aceasta pr vinta la o «teorie searbada irationalista», cum face Barth. ci ea urmeaza 'xemplu] "iu al sfintilor, care, sustinuti de harul lui Dum.- ne zeu si de en 'gia vointei ]01', au devenit mari imitatori ai lui Hristos. Din exemp 1 viu al acestora, teo]ogia ortodoxa a invatat ca harul nu face superfl ' osirdiile omului, ci Je presupune. Dupa cum invata .-\postolul Pavel ( om. III, 21 ; IV. 25) harul ]ui Dumnezeu JiU intra În concurenta cu prc ispozitiile omului pentru a le anihila, ci le elibereaz:1 spre cel mai inalt s op al lor ; el nu degradeaza pe credincios la un robot predestinat, ci ii tem 'luieste libertatea (II Cor. III, ] 7). Învatatura ortod "a despre chipul lui Dumnez('u in om a fost sintc',- tizata de Sfîntul Ioan )amaschin astfp] : «cuvintele «dupa chipul» arat<'i ratiU1wa si lilh'rtatea, I r ('uvinkle ..dup~i aseman an'» Înspamnii aspmu. narca cu Dumnezeu ati cit aceasta este posibil». «Creat dupa chip În- seamna ratiunea si voint lib('ra, care au ramas si dupa cadere» 42.Drept aceea «omul care actionca a SI faptuieste este principiul (cauza) faptelor sale si are o vointa libera» 43. «De aceea omul nazuieste liber, el voieste liber, el cauta si gîndeste lib '1', el chibzuieste si judeca liber, el se Înclina si alege liber, el actioneaza " trece la fapta in chip liber si savirseste ('cea ce este conform cu natur» 44. Omul a pierdut prin cadere «marirea 1ui Dumnezeu» (Rom. III, 23) marirea de a petrece in preajma lui Dumnezeu -, dar i-a r~mas si upa cadere, desi mult slabit si intunt'- cat, tot ceea ce a avut in starea o 'ginara : libertatea voii, ratiunea si sim- tirea. Sfîntul Ioan Da!11asclIin nu estt-' aceste trei caracteristici esential~' ale persoanei umane «trpimea crea -», carc tn'buie sa devina, prin osÎr- diile proprii. asemelwa în fapta cu Treimea necrcata» 4:;. Si omulpoat(' sa realizeze aceasta asem[lI1are, d,co31 'ce, desi prin cadere a pierdut ha. rul lui Dumnezeu devenind l11uhter, .-a ramas totusi o «sinteza» 46, ce atrage ratiunea spre lumina credintei si pre bucuriile duhovnicesti eteme. În opozitie cu conceptiile lui 13arth " I3runner, antropologia ortodoxa vede in om pe purtatorul chipului lui umlwzeu, care are menirea sa realizeze asemanarea cu Dumnezeu prin '-o activitate innoitoare conti- nua, transformînd lumea in care traieste il tr-o împaratie a iubirii, a fru- musetii, a bim'lui si a sfinteniei. 42. De fide orl/lOdo.m. II, ". 12; II. e. 25. 43. Ibidem. \ -11. Ibidem. II. e. n. 45. De trinilale, lib. III, 11. 12. 46. Ca o predispozitie religioasa naturala si practicli a ratit~1ii. Despre o asemenea sin- ftza '"orbt'!'c FrT. Icronim, Sr. Vasile ('('1 M3re, Fef. AI1Rustin si Sf. ;\1;1xim Marturisitorul. , ------.----- '- t'\(". It! l~bB1 CI: ~cU.lrrtl( ~CeN.~M'~ , P5. S~f. - S-SO PNEVMATOLOGIA ORTODOXA SI V ALENTELE , , EI ECUMENICE * Doctorand IOAN N. SURUBARU D intre im'ataturiie c-restine care au 3usc-itat in ultima \Teme o deosebit,; atentie si un viu interes în ecumenismul contemporan 'este si aceea des- . pre Duhul Sfint. De fapt, înca din epoca Sfintilor Parinti ecumenismul : crestin a fost conceput ca dezvoltindu-se sub aulol'itatea ~i puterea Du- hului Sfint, datatorul de viata si plinitorul unitatii Bisericii. iar eforturilp --- puziti\'E' pe "are le-a intreprins pcumcl!ismul actual pC'lItru refaccl'('" unitiitii cresline sint si ele orientate din punct de \edprc tl'o]ogi" spre o intc'legerc mai deplina a legatu\'ii dintl'e 'lucrarea Sfintului Duh si un.itatea Bisericii. De altfel. "numeroasele studii consacrate in ultimele decenii Sfintului Duh sau rolului A~estuia 111procesul unitatii si unirii crestini'lor sint si ele condudente pentru actualitat-ea ecumenica a celei de a ireia persoane a Sfintei Treimi» '. Litera,tura teologica de specialitate, atit cato/j,ca si protestanta ('it si ('ea 01'- lOdoxa. sc imbogateste continuu cu lucrari si studii interesante despre pne-vmato- logie. De ase-menea, Consiliul Ecumenic al Bisericilor a propus, intre te-mele de studiu comun, diversele aspecte ale doctrinei despre Duhul Sfint. De pilda, În >>n:~ambulul «Raportului Sectiei pentru Unitate», adoptat de catre cea de a treia Adunare generala a Consiliului Ecumenic al Bi.sericilor (New Delhi, H)61), se pre- ,'izeaza ca «iubirea Tatalui si Fiului în unitatea Sf.in-lului Duh este sursa si scopul unitatii pe care Dumnezeu-Tatal, Fiul si Sfîntul Duh o vor pentru toti oamenii si pentru toata crestinatatea... Realitatea acestei unitati ,a fost manifestata la Cinci- zecime, pl'in dar~l Sfintului Duh. Prin EI noi 'cunoastem în vremea noastra, pri- mele roade ale 8Icestei unitati perfecte a Fiului cu Tatal Sau. care va aparea În toata plenitudinea d, numai cînd toate vor fi desavîrsite în Hristqg care va \'eni intru sl,aNa...» '. Dupa aceasta Adunare, s-a cerut oaprofundare a ÎTl\'ataturii des- pre Sfîntul Duh si a rolu'lui Sau în Biserica, Acesta fiind Cel prin oare Hristos Jucreaza efectiv În Biserica - ceea ce a însemnat un pas înainte i,n aHtudinea tco'1ogiei ecumenice fata de pnevmatologie. In acest sens, Comitetul executiv al Con- siliului Ecumenic al BisericilOl', in sesiunea de la Qdesa (1964) a subliniat «ca lu- --------- . Accasta lucrare dr seminar. sus\inuta În cndrul cursurilor de doctorJt În tcoJo~ic. :1 iost intocmita sub Îndrumarea Pr. ProL D. Stalliioac. care a si dat avizul S~J fie publicata. 1. Pr. Prof. L G. Comal1, Sensul eCllmenic al lucrarii Sfinluilli DI/h in t,'ologio Sfinlilor Parinli, ii! .Ortodoxia.. XVI (1964), nr. 2, p. 221. 2. Oocumentele 76 si 54; E. Beauduin, Apres /'Assemblee de New Dell.i. RPilexions sur /'ullile ,'1 /,oewl/lI'l1isme, În «Irenikop" XXXV/4, 1962, p. 502; Pr. Prof. D. $tanilolle. .lfiscurea eC"'/leMe" si IInila/ea creslina in sludil/I acll/al, in .Ortodoxia.. XV (1963), nr. 3-4. p. 5--'1-555. t
Transcript
  • ORTODOXIA536

    elevoin lui ea el sa ajungala asemanareacu Dumnezeuin sfintenie,siaceasta sibilitatese afla n libertateaomului.n acestsens,istoriamn.!Uirii o c 1stituiefaptaliberasi plina de iubire a lui Dumnt'zeufata (kcreaturaS dar si acceptarealiberaa acesteiadin parteaacesteicreaturi.Caci toate ararile vietii sale i sint puseomului - cum se exprima"!ipsalmistul in miinile sak Iata de ce antropologiaortodoxanu raminein aceastapr vinta la o teoriesearbadairationalista,cum face Barth.ci ea urmeaza'xemplu]"iu al sfintilor,care,sustinutide harul lui Dum.-nezeusi de en 'gia vointei]01',au devenitmari imitatoriai lui Hristos.

    Din exemp 1 viu al acestora,teo]ogiaortodoxaa invatatca harulnu facesuperfl' osirdiile omului, ci Je presupune.Dupa cum invata.-\postolulPavel ( om. III, 21; IV. 25)harul ]ui DumnezeuJiU intra nconcurentacu prc ispozitiileomului pentrua le anihila,ci le elibereaz:1sprecel mai inalt s op al lor ; el nu degradeazapecredinciosla un robotpredestinat,ci ii tem'luiestelibertatea(II Cor. III, ]7).

    nvataturaortod "a desprechipul lui Dumnez('uin om a fost sintc',-tizatade Sfntul Ioan )amaschinastfp]: cuvinteledupachipul arat>n:~ambululRaportului Sectiei pentru Unitate, adoptat de catre cea de a treiaAdunare generala a Consiliului Ecumenic al Bi.sericilor (New Delhi, H)61),se pre-,'izeazaca iubirea Tatalui si Fiului n unitateaSf.in-luluiDuh estesursa si scopulunitatii pe care Dumnezeu-Tatal,Fiul si Sfntul Duh o vor pentru toti oamenii sipentru toata crestinatatea...Realitatea acestei unitati ,a fost manifestata la Cinci-zecime, pl'in dar~l Sfintului Duh. Prin EI noi 'cunoastemn vremea noastra,pri-mele roade ale 8Icesteiunitati perfecte a Fiului cu Tatal Sau. care va aparea ntoata plenitudinea d, numai cnd toate vor fi desavrsite n Hristqg care va \'eniintru sl,aNa...'. Dupa aceastaAdunare, s-a cerut oaprofundare a Tl\'ataturii des-pre Sfntul Duh si a rolu'lui Sau n Biserica, Acesta fiind Cel prin oare HristosJucreaza efectiv n Biserica - ceea ce a nsemnat un pas nainte i,n aHtudineatco'1ogieiecumenicefata de pnevmatologie.In acestsens,Comitetul executival Con-siliului Ecumenic al BisericilOl',in sesiuneade la Qdesa (1964)a subliniat ca lu----------

    . Accasta lucrare dr seminar.sus\inuta n cndrul cursurilor de doctorJt n tcoJo~ic.:1 iostintocmitasub ndrumareaPr. ProL D. Stalliioac. care a si dat avizul S~Jfie publicata.

    1. Pr. Prof. L G. Comal1,SensuleCllmenical lucrariiSfinluilli DI/hin t,'ologioSfinlilor Parinli,ii! .Ortodoxia.. XVI (1964),nr. 2, p. 221.

    2. Oocumentele76 si 54; E. Beauduin,Apres /'Assembleede New Dell.i. RPilexionssur /'ullile,'1 /,oewl/lI'l1isme,n Irenikop" XXXV/4, 1962,p. 502;Pr. Prof. D. $tanilolle..lfiscureaeC"'/leMe"si IInila/eacreslina in sludil/I acll/al, in .Ortodoxia.. XV (1963),nr. 3-4. p. 5--'1-555.

    t

  • 588 - OItTODOXIA

    crarea ocumenicaeste un fapt pus n miscare de Sfntul Duh, la care pot lua partf:toate Bisericile; Dumnezeu ne cheama ntr-un chip nou la unitate si se cuvine~ase dea Ul-mareacesteichemari. S-ar putea ca Duhul Sfnt sa aduca BiseriJCilelaunire prin schimbari neasteptate,sW"Prinzatoare..3.

    Conciliul al II-lea de la Vatican, de asemenea,a recunoscutacest fapt n De-cretul De Oecumenismo,unde afirma ca sub actiunea Duhului Sfint s-a nascutIn ultima vreme o miscare ce se amplifica din zi n zi si intre cresti!niinecatolici,In vederearestabilirii unitatii tuturor crestinilor'.

    O importanta deosebitas-a acordat nvataturii despre Sfintul Duh, o data cuinfiintarea de catre Consiliul Ecumenic in 1962a unui centru ecumenic de studiipatristice, care si-a ales ca prima tema de discutie o opera patristica autoritativadin acest punct de vedere si anume: tratatul Sfintului Vasile cel Marp, DespreSfintul Duh, insotit de cele ~atr.uScrisori ale Sfntuiui Atanasie catre Serapion deThmuis asupra divinitatii Duhului. Desigur ca importantape care o descoperapnev-matologia in dialogul aotual asupra unitatii Bisericii a fost determinantain alege-rea acestuitext>.5.

    Interesul pentru Invatatura dC5preSfintul Duh se vede si n ntrebarile ce lepune Lukas Vischer n referatul citit la sesiuneaComisiei Credinta si Constitutie..de la Aarhus (1964).El se ntreaba: Cum avem sa gndim relatia intre hristologiesi pnevmatologie? Care snt consecinteledoctrinei noastre despreSfintul Duh pen-tru doctrina noastra despre Biserica? Ce trebuie s'aspunem despre lucra.reaSfn-.tului Duh in Biserica? 8. In acest sens snt semnificative si afirmatiile facute cuaceastaocazie de catre teologul ThoJ1Ul6F. Torrance si anume: E foarte impor-tant ca noi sa gindim pe Duhul in relatia sa indisolubila ou Fiul, ca Duh al luiDumnezeu,Care a exprimat Cuvntul si pe Fiul ntrupat, ca Duh care n si prinHristos cel rastignit si naltat sustine de la nceput pna La sfrsit si duce la desa-vrsire opera creatoaresi rascumparatoare6 Sfintei Treimi 7.

    Importanta acordata nvlftaturii despre Sfintu.l Du.hin Ortodoxie, in raport cu.celelalte confesiuni cresttne.- tn Biserica Ortodoxa, Duhul Sfnt constituiepe de oparte un factor de libertate soborniceasca,iar pe de alta un factor de unitatecomunibara.Amndoua acestelucrari a.leDuhului sint necesareecumenismuluicon-temporan. De altfel, unele marturii ale teologilar protestanti dovedescca s-a n-teles din partea acestoraca viata ortodoxa poarta in ea peceteaunui simt evidental prezentei si lucrarii Sfntului Duh. Ceea ce o caracterizeazaeste tocmai uni1a-te-ain libertate, pe care ecleziologi-aprotestanta si cea catolica nu o cunoastesuficient.

    Intr-un referat prezentatla Conferinta mondiala a Comisiei ...Credintasi Consti-tutie.. de 'Ia Montreal, in 1963,Prof. Reger Meh1 a spus despre Ortodoxie: Nouani .se pare ca refuzul Bisericii Ortodoxe de a recunoasteprimatul p.a.piiprovine

    3. Pr. Prof. 1. Coman,art. c.t.. p. 220.4. Concile OecumeniqueVatican II. UocumentsConcilialres 1. L'Eglise. I'Oecumenlsme.Les

    Eglises Orlentales.Editlons du Centurlon,Paris, 1965,p. 19-1,par. 1.5. Les nud.. pairisl/que darls la perspectl"coecumenlque(Rapporta la CommisslonFoi el

    Con5litutlon),in Dosarul voI. II: Conferlnfeleecumenlstede la Brislol, 25 iulie - 9 augusl 1967.In Arhiva Sfintului Sinod, Serviciul Relatiilor Externe.

    6. Pr. Prof. D. SUnlloae. RelafUie Irdmice si "iafo Bisericii, in .Ortodoxla'. XVI (1964).FIr. 4, p. 504.

    7. Ibidem. p. 523.

    ORTODOXIA -------- ---- 539 ~~

    dintr-o conceptie originala despre relatiile ntre ee::leziologiesi pnevmatologie,caseriozitateaexemplara cu care Ortodoxia a privit totdeaunanvatatura despre Du-hul Sfnt, lucrarea Sfintudui Duh in Biserica, a feri1-o de capcaneleunui legalismabstmct. In ntlnirile noB5tretrebuie sa ne ntrebam - dupa elucidarea relatiilorntre Hristossi Biserica- care este locul Sfintului Duh n edezidlogie ca ntreg.Bisericile Reformate nu au acordat o suficienta consideratieproblemei pnevmato-logice8.

    De fapt, insistenta cu care Bi.serica Ortodoxa vorbeste despre Duhul Sfintascundeo experienta mai autentica a prezentei Lui n aceastaBiserica. Ortodoxiaafirma, pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, prezenta nedespartita sineconfuooataa lui Hristoo si a Sfntului Duh in Biserica. Despartirea Duhului deH.ri5tos,sau a lui Hristos de Duhul, sau confundarealor, a dus la institutionallzareaeJOageratan catolicismsi la individualismulprotestant.Si unii si altii au vorbitmult despreHristoosi putin despreSfintul Duh si in mod separat0. Dar tot celucreazaHristosn Bisericalucreazaprin Duhul,iar DuhulSunt, lucrind n Bi-serka prin Hristos,comunicavarietateadarurilorsi unitateacelor in comuniune'cu Hristos.DC$PartireaDuhuluide Hristossi minimalizareadoctrineidespreDu-hul au dus n Bisericilerespectivela o lipsa a trairii intensLvea Duhului in Bi-serica.TeologulortodoxNikos Nissiotis,referiool\H;Cla ultimasesiunea Conciliu-lui al II-lea de LaVatican,gasesteca insuficient3princi.pala!liDecretuluiDespreRevelatiesi a ConstitutieidogmaticeDespreBisericlfconstan importantaredusaacordataSm.ntuluiDuh.El a SPUsca ..DuhulSfnt, Mngietorul,Duhul Adevaru-lui nu facenumaiofidul de a armonizasauconservaoodinea.preexistentaa Bise-ricii, nu e numaiagental mintuirii lucratorin indiiVizi,ci esteCel ce intemeiazaBisericaistorica,faOnoastfeldin cruceasi nvierealui Iisus pivotul istoriei; EIconduceBiserican totadevarul..10.

    Lipsa unei ntelegeri a aspectului pnevmatological Bisericii n catolicism este-ilustrata si n I!..'nciclicaEcclesiam Suam (1964),care preconizeazannoirea Bisericiinumai n functie de Hristos. Ou privire la aceastapozitie eXclusi,vista,Nikos Nissio-tis scrie ca De Ecclesfa tradeaza o slabiciune (o. ce priveste locul Sfintului Duh,n teologia conci.Jiara (

  • IJ

    MO ORTODOXIA..

    :i,'e. a slujirii, a unei expanBiuniprintr-un mod de st.ralucire,a unei innoiori alegaturilor traite intre crestinii de toate gradele ierarhice si intr-un chiG>mai cu-\Jrinzator intre oameni. i'n ma:surain care ea uita Duhul, ea se in'\-1rtoseazaprinmaterialitatea sbrud\)rilor sale si a legilor sale. ea pare straina oamenilor~I~.Un'11tepiscop catolic regreta ca in De Ecclesia nu s-a facut nici o mentiune despreDuhul Sfint: Aceasta.lacuna este un mare obstacol fartade ortodocsi...A neglija~a yorbesti des,preDuhul insea.mnaa ramine in aceasta ]a plan'ul momI, in locde a te ridica ]a nivelul teologi.c,..Se spune ca crestinii sint marturii: este exacteiarDuhul estesingura maeoareceEl este izvorul iubirii, Fiul estecel iubit deoareceE] este realizarea iubirii, n. El se manifesta iubirea, Duhu] esteiubirea deoarece El este data'loI1u]iubirii. Dar este evident ca Tatal iubeste peFiu] si pe Duhul, ca El este iubit de Ei ; El este iubirea lor, Fiul este iubit de Tatalsi de Duhul, El i iubeste si ramne iubirea ]01'.Duhu] este iubirea Tatalui si aFiului, Ei l iubescsi esteiubit prin Ei..1&,-------

    12,Apud Boris Bobrinskoy,Le Sainl Esprit, vie de t'Eglisc, n .Contacts>,XVIII (1966),nr.55. p. 195.

    13.Le Monde>,din 17sept. 1964,apudBoris Bobrinskoy,ari. cit., p. 196.14.Olivier Clement, /'Eglisc Urlhodoxeel le secondConcUedu I'olican, n .Contacts>,XV

    (1963),nI'. 41, p. 64.15,Boris Bobrinskoy,ari. cii., p. 195.16,E, I

  • 542ORTODOXI..\...

    ~

    Simtul Duh 23.n Duhul se de5a~rsesteperleotiunea Treimii. Persoanele treimiresint active si lucrea7-ain comun de la il1!CpUtsi pina la sfrsit in fiecare lucraredatorita comuniunii lor de fiinta. Fiul lucreaza prrn Duhul, iar Duhwl se arata print'iul. Fiul mijloceste actiunea Duhului, iar Duhul arata pe Fiul. Fiul si DuhulSfint sint o doime personala uni\"ersaIa. sau cu capacitatede cuprindere uni\"er-sala. sint doua persoane una in alta, care ni se reveleaza sau lucreaza asupranoastra direct. Propriu-zis, ele il au in ele si pe Tatal. dar ca pe Cel din careprovin continuu si Care nu ni se reveleaza si ne atinge direct... Iubirea reci-proca ump'le persoaneletreimke reciproc interioare una alteia si ne umple si penoi de aceeasi iubire fata de Tatal si ntreolalta". Sfntul Duh reprezinta prinexcelentarelatia vie intre Tatal si Fiul ca Cel ce purcede din Tatal si se odihnestein Fiul: "EI purcede,EI curge continuu de 'la Tatal la FiUl si stralucesteTataluidin Fiul n Care se odihneste.EI .nu purcede si de la Fiul, pentru ca ramne eternntre Tatal si Fiul; nu pleaca mai departe de la Fiul, pentru ca nu are unde plecamai departe.Iar spre Tatal nu poate purcede Duhul de la Fiu'l, pentru ca in relatiadintre ei, Tatal trebuie sa mentina neschimbat locul de Tata. si Fiul, locul deFiu 25.Ca lucral'e externa. el ntemeiaza relatia \'ie intre membrii Bis.ericii sintre ei si Tatal. In EI vin-e la expresie deplina nu numai deosebireade persoanen Dumnezeu,ci si unitatea de comuniune intre ele.

    Unitatea persoanelor Sfintei Treimi o afirma Sfintul Ioan Gura de Aur princuvintele: "Pentru ad-orabiJasi v~ica Treime, nici CUVintul nu mpa.rte !1'atw'asaI nici timpul nu introduce in ea despartirea, nici secolclenu lucreaza in ea sepa-ratii!: ntre Tatal. Fiul, Sfintul Duh, domneste unitatea cea mai perfecta...Tataldomneste,Fiu] domneste,Sfntul Duh dOJTIl11e.sten mod egal>,26.Comuniunea noas-tra cu Io'iul si cu Duh\!I ne pune n relatie cu Tatal, facindu-ne fii spirituali aiTatalui. Duhul Sfnt poate fi numit, ntr-'IJ!I1sens universal, Duhul filiatei, ntrucit.sensul lucrarii Lui in raport cu crealti.ain care lucreaza Sfnta Treime ntreaga, esa le readuca si sa le tina pe toate in relatia. miala fata de Tatal, prin ext}nderean toate a afectiunii Fiului fata de Tatal. ..Duhul Sfint ca noua revelare a pleni-tudinii Divinitatii, ca forma pleniiudinii de comuniune, pune n lumina plenitudS-nea paterna si plenitudinea filiala a Di.vi!I1itatii:plenitudinea paterna prin cauzareade catre ea a iubirii fata de Fiul. ieI' plenitudinea filiala, prin rasfrngerea acesteiiubiri de la Fiul la Tatal2'. In Duhul Sfint lucrarea lui Dumnezeu,comuna celortrei per90ene,si aI'e capatul ei. asa cum lIuna este ultimul organ prin care pUJtereaintregului corp omenescse finalizeaza si se concretizeazantr-o fapta. Sfinta Treime'mplineste ntreaga ocice lucrare, dar lucrarea se concretizea.rzantr-un rezultat.prin Duhul Sfnt. "Precum deci bratul este articulat n mod natural de ntregultrup, lucrind toate cite le gn.del?tecugetarea,dar se folOOC/itede obicei de deget,asa si Cuvintul 'lui Dumnezeu,J.I cugetam articulat d~nEl ~i n Fiul (l cugetam)aflindu-se natura! si trecind fiintiel d-ela Tart.alpe Duhul, prin care sfin.testetoate,ungindu-Ie28.

    23.Sf. Grigoriede Nisa. DespreSfintul Duh. cOlltraMaccdollenilorpnevmatornahi.12.13.P.G..XLV. 1316B. 1317AB. apudPr. Proi. 1.Coman.ori. cit..p. 228.

    24. Pr. Proi. D. SUni/oae. Cri/eriile prezenteiSfintului Duh p. III.25.Idem.SfintutDuhsi sobornicitateaBisericii,p. 43.:16./famelicsur le serper.!.,'eziJ. Bareille,Sa/niJeall Chrysoslome.Oe-uvres.complete..+

    11.Paris 1866.p. 269. 27.Pr. Prof. D. SI;IOlloae.Criteriile prezenteiSfinttlttli Duh p. 116.28.Sltntul Chiril al Alexandriei.Thesatlrus.P.G.. LXV, 577.apud Pr. Prof. D. SIaniloae, CrI.

    teriileprezenteiSfin/aluiD..h ,. 105.

    if

    .'"ORTODOXIA --____ 543.

    ..Helatie din interiorul Tre-imii se refle{.tasi in relatia.Treimii cu fapmri:le.Du-

    hul pornit din Tatal, stral1.JCe;>'teacum din Fi,ul. nu numai Tatalui, ci si fa.p'lJuirilor.Unitatea si comuniiUIJea'intima pe care o rea~izeazaDuhul in cadrul Treimii. otranspune pe plan ex'1erno data cu trimiterea Sa in lume de catre Fiu.!. la Cine:-zecime.

    ~.Lucrarea Sfintului Duh n ntemeiereaBisericii si in introducerea fiecaruimembru in ea. - Cincizecimeainheie.prin re~'arsareaSfintului Duh. faptele si fa-gaduintele lui Iisus Hristos. completindactul mintuirii lumii ca opera a iubirii ne-masuratea lui Dumnezeu.Cu Cincizecimeancep lucrarile Duhului: acum se nasteBiserica lui Hristos cea una pentru a pell1ffianentizape pam'intopera de mintuire alumii. Prin prezen.tasi lucrarea Sfintului Duh, Biserica are posibilitatea si sj.gu-ranta permanentei harului divin. izvort din jet'tia de mintuire adusa oamenHorn Hristos. Ca templu al Duhull;i Sfnt. ('(l loc al !1dumnezeiriioamenilor. Ri."er:caa fost ntemeiata de Duhul Sfint la Cincizecime,cind Cel promit; de Mntuitorul ~iasteptata venit, deopotriva si in acelasi timp. peste fieca'e Apostol sub forma delimbi de foc (Fapte II. ].-4). Biserka ntemeiata prin sngele lui Iisus Hristos ca-pata acum existenta reaia o data si pentru totdeauna n ,'iata noua a DuhuluiSfint 29.Astfel Cincizecimea,ea '\II'marea nvierii. dt'sehi

  • ~. --------- OHTODOXIA544

    DesigUI" ca definirea Bisericii drept Cincizecimeacontinua nu inseamna case minimalizeaza rolul strudurilor institutionale sacramentale si de organizare"caci integrarea n Biserica se face anume prin taina Botezului si a Mirungerii, iarYiata spirituala se identifica cu o pel"manentaactualizare a harului baptismal.Asadar. pe de o parte credinciosul part~2ipala harul Sfintului Duh prin taineleBisericii. iar pe de alta partc. Duhul Sfint estc principiul adi\' al oricarci lucrarisacramentalcn Biserica:'". Prin Botez,Duhul ne introducein comuniuneasfinti-toare a Bisericii, a'20rdndu-netoate darurile si puterile necesaremntuirii noastrc.Fara Duhul, Biserica n-ar putea sa existe. Daca ca subzista, acesta,este semnuleYident al pl'ezenteiDuhului :". Fara Cincizecime, chemareaadrcsata de Iisus ce-lor 12 Apostoli ramne un e\"E~nimentincomplet si mintuirea adusa de El nu poatefi comunicatade-a lungul istoriei.

    Prin ntemeierea Bisericii concrete.locale si istorice. iconomia di\'ina devinerealitate temporala. Duhul Sfnt deschidecalea istoriei. prezcntd permanentea luiHristos, prin mijlocirea comunitatii ec1ezialc.El ne aduna. ne mcntine si ne desa-virseste n ade\'ar. ca pe o singura familie...;\".Sfintul Irineu. yede iconomia mn-tuirii. purcezind din Tatal prin Fiul spre Sfintul Duh. Din creatie prin ntruparetotul e ndreptat spre Cin.cizecimesi tocmai in aceastaprima dimineata a Bise-rkii, miscarea s-a in",'rsal\.:In timpul Bisericii. Duhul conducesi incol'poreazapetoti credinciosii la truj1l1liui Hr;sto~pe care ~'iul il \"a depunc la sfrsit n mi-nile Tatalui 36.

    Prin pogOlirea Duhului Sfint. bogatia si plenitudinea Yietii dumnezeiesti, aSfintei Treimi. insufletesteacest trup nou al intregii firi omenestipurificat de pa-cate si restabiJit la demnitateacea;dintii. El s-a .aratatsub forma de limbi de foc.pentru a consuma din noi maradnii si 9pinii pacatului. Focul Duhului Sfiimtne-acuratit si ne-a facut capabili sa primim samnta cereasca3'. Biserica este inzestratacu lucrarea permanenta si obiectiYa a Sfintului Duh in toate acU'le ei. Lucrareaaceastareprezinta puterea si Duhul lui Hristos, pe care El insusi a daruit-o Apos-tolilor cnd le..azis: IAlati Duh Sfint (Ioan XX, 19-20). La pogorire, El i-a im-bracat efectiv pe fiecare cu aceastaputere de sus(Luca XXIV. 49),PrezenteiSfin-tului Duh n viata credinciosilor cuprinsi n Trupul lui Hristos si comuniuneafie-caruia cu El este legata de momentul pogorrii Sfintului Duh peste Sfintii A;:>ostoli.Ei devn prima mariifestal"ea iz\'orului tainic al victii dumnezdesti in Biserica......Caci 'unlde este Bisel"ica acolo este si Duhul lui Dumnezeu, si unde-i 1)1)hulluiDumnezeu, acolo si toate dall'urilc>,3'.

    3. Duhul Sfnt ca factor de comun.iunen iubire si libel.tate. - Comuniuneacu Duhul in Biserica se prezil\1taca o unitate organica. dupa modelul oomuniuniitreimice. tn analogie cu Sfinta Treime, in care fiecare persoana poseda atribute1e

    fiintei n ntregul ei, asa si n comuniunea de viata " Bisericii, fiecare credinciossepoatempartasi de bogatia de viata si har a Bisericii ntregi, devooind pnevma-

    33. SI. Vasile cel Mare, P.G., XXXII. 133C; Sr. Grigorie de t\azianz, P.G.. XXXVI. 159BC:SI. Ioan Damaschin,P.G.. t. XCIV. 821BC, apud Paul Evdokimo\'.L'Orthodoxie,Ed. Delachauxti Nltstlo. Nenchate1.Paris. 1959,p. 111-112.

    34. SI. Ioan Gura de Aur, DespreSfinta Cincizecime,1, P.G., L. 456.35. Pr. Praf. D. SIaniloae, Sfintut Duh si sobornicitateailisericii p. 35.36, Paul Evdokimov,op. cii., p. 266-267.37. SI. Ioan Hrisostom.Omilie ta Cincizecime.dupa J. Bareille, op. cit., p. 124.38. SI. Irineu. Contra Erezii/ar, carlea III, cap. XVII, P.G., VII, 996-997.

    ORTODOXI.'\ .. 545

    tofor. fn ('omuniulH:aDUl1ul'Ji. \ :;;;a f:ec-aruic-r"d:n"ios(Testesi se imbogatestein-definit de mult. in lC'gaturacu ,.-iatatuturor celorlalti. Fiecare credincios cuprinsin comuniuneade Yiata a Biseri('ii in care lucreaza DuhuL traiestc \'iata int;'egiicomuniuni, Duhul Sfint prezent in Biserica lucreaza ca un factor de unitate n\':ata interio:l!"aa credinciosilor si raspindestedaruri1eSale asupra Bisericii.

    Realitatea Bisericii. n scnsul de comunitatea Duhului Sfnt \'oita de Dum:'e-ZC'Usi st",bilita prin Iisus Hris:os. nu poate fi cu a:le\'arat inte1easadect din inte-rior, de cei pentru care comuniunE'acu Duhul Sfnt a de\'enit o realitate. Bise-"iea este comun:unE'aDuhuiui Sfnt

  • 546ORTODOXIA

    .;

    iubirea, harul si actiunea continua a Domnului prin Duhul Sfint; ca atare omul~ este in aonsamblu..prodooul~iub~rii lui Dumnezeu, este uni.ca creatura cIre-mata la iubire si la aclele iubirii u. Noi nu' ne vom bucura de ceea ce avem pro-priu, d&::a nu consideramprooperitateaaltora drept prosperitatea noastra si dacanu pretuim binele aproapelui ca pe bmele nostru. Aceste sent~mentenu pot fidecit acolo u!l!dedomn~te mparatitl.i"lJlbirii.Iubirea este radacina, izvorul si mamat'J,\.Urorbunatati'lor.De aceeaSfintul Apostol Pavel f.a-cemereu apel la iubire, carod al Duhului IZ.Toti cei ce snt in comuni-unecu Duhul, avnd ca temelie iubirea.sint ca membrii unei familii ce nu au nimic strain ntre ei; simtirile lor se unescspre a cugeta aceleasi ade\'aruri pentru preamarirea lui Dumnezeu-Tatal, Fiul si.sfintul Duh. Sensul comuniunii n Duhul apare ca o unir.e oatuturor n Hristos,patrunsi de puterea iubirii Lui, caTe i unestepe toti cu El. Ace6taestechipul cel:TIaidesavrsit al comuniunii cind lalii sufletul sa ti se umple de fericirea altuia sicind te socotestisi pe tine rasplatit prin cununa do('biruinta a altora'''.

    In comuniunea cu Duhul, cres1Jinuldobndesteplenitudinea sa spirituala. m-par.tasindu-sedin viata lui Hri-st:os,', t. LX. Slip'

    pi.;ment. 1938,r. 7.4~, Nikos Nissiotis, Reflexions sur le sens de la solidarile de r Eglise avec le rnonde. n

    Clhl. 1961. Raportul sectiei despre slu'

    iire, Documenlul 51. In Arhiva Sfinlului Si nod. Serviciul Relatiile Externe.48. Jean Bosc. Le Sainl Esprit el rEglise. n .Lulr.i"re el Vie. XIV (1%5), nr. 7.1. p. 39.

    I

    i. ,j

    f)1t'l'ODOXIAj.\,.54'

    '.:omuniunii,caci el ramne Duhul adevar.u1.uisi al iooirii promi6e oe1Qrcare seincred n mod unic in Ikros Hristb05.n Du.lml se deochideun spa.tiuinterior, per-sonel si infinit, 1111spatiu de har si libertate prin care omul devine mpreuna~-teni1:orcu -ceiilllti n Hristos.SfiaJ.tulDuh ca duh al comuniunii n iubire si libertateesteprezent continuu bn Bi6eri.ca,ca Cel ce vivifica membrelesingulare si le unesteorganic cu ntregul Bisericii, imprimindu-Ie pecetea Dumnezeirii.

    4. Duhul Sfint ca factor al sobornicitatii si unitatii Bisericii. - Comuniuneantre membrii Bisericii se ntemeiaza nainte eLetOOltepe o intima legatura duhov-nioea.sca.Toate actele comuni.tareau un profund substrat duhQVnicesc,calauzitede lucrarea tainica a Duhului Sfnt a carei putere uneste madulareleTrupului tai-:1ical lui Hristos.

    Sfintul Vasile cel Mare surpri'nde aceasta putere a sobornLcitat:iisi un~tatiiBisericii oferita de Duhul printr-o frnmoasa imagine izvorita din unitarea trupului-raportata la diversitatea darurilor Duhul

  • 1~

    548 ORTODOXIA.

    t,II

    partit de Tatal si de Fiul, l-uerind tot binele n toti dupa cum \'oieste,Sfintul Duhestearmonizatorulsau coordonatoruluniversalis.muluicrestinsi cosmic52.

    Duhul Sftint ca Duh al adevarului.., fiind trimis sa desavrseascalucrareaFiului, ajuta luminnd pe aredinciosj la afl8!"e8adevarului care e posibila numaiintr-cii.Participarea la cunoastereaadevarului de credinta, implica partici1>areala soborni-citatea Bisericii prin Duhul Sfint. In ziua.Cincizecimii, cnd Duhul Sfnt s-a pogortpestefiecare apostol,ei toti ntelegeaumpreuna ceeace nvatau. Duhul a realizat oreciproca ntelegere a aceluiasi adevar n membri diferiti care aveau la baza iu-birea, libertatea, comuniunea si armonia. Numai prilll .acestevirtuti al caror autoreste Duhul, aveauei o mpreuna-simtire si o mpreuna-ntelegerea adevarului unic."Caci din acelasi Duh unic, ravarsndu-se n multi aceeasintelegere,snt adunatitoti ntr-o unica armonie..53,spune Sfintul Grigorie de Nazianz.

    Interpretind acelasi eveniment al pogorrii Dulmlui Sfnt, Sfintul Grigorie deNisa afirma ca cei separa1i n multe si diferi1e feluri de limbi, au devenit totideodatade aceeasilimba cu Apos.tolii. Caci trebuia ca cei ce au rupt conglasuirea,la construirea turnului, sa vina iarasi la conglasuire.O data cu zidirea duhovni-ceascaa Biserjcii 54puterea unificatoare a Duhului Sfint creaza .prima comunitaltecrestina prin ntelegerea comuna a propovaduirii Alpostolilor. Aceasta intelegerecomuna a celor ce intra n Biserica nu nseamna nsa uniformitate n toate. Men-tinerea deosebirilor limbilor tuturor celor ce au primi,t aceeasi ntelegere e unsimbol al acestei unitati n varietate, pentru ca .darurile Sfintului Duh snt dife-rite, nsa si au originea n acelasi Duh.

    Sfintul Ioan Gura de Aur arata ca efectul pogoririi Duhului n 'chip de 'limbide foc la Cincizecime consta tocmai n realizarea unitatii si armoniei: Asa cumII1iPartirealimbilor a .prodJuosaLtadatape pamnt (Ia Turnul Babel) dezbin:areanea-murilor si a subst1tuit8JCe8stadezbinare unitatii oare domnea primJbreoameni per.-verti-ti, n rau, la fel Mtazi limbile (de foc) aduc unitatea lumii si ,nloouieocdez-binarea cu armonia.,5S.

    Sobornicitatea exprima analogic ordinea si armonia desaVlir:sitadin cad'l"lllSfintei Treimi.

    5. Unitatea bisericeascaa tuturor crestinilor n ntelesul ortodox de comuntt!nelibera n credinta si iubire. - Actiunile ecumenicecontemporaneau drept scoprestabilirea unitatii n credinta si a armoniei n iubire realizata de Duhul n primacomunitatecrestina. Pentru atingerea acestui scop se cere din partea tuturor cresti-nilor o unitate n credinta si o colaborare 1niubire, printr-o traire a Duhului caredirijeaza orice actiune spre descoper.ireaadevaratei credinte.

    La sesiuneade la Bri&tol (1967)a Comisiei Credilntasi Oonsti.tutie,s-a aOCJe\11-tuat catoli.cibateaBisericii ca dar al Sfintului Duh si s~a aratat ca numai prinparticiparea credinciosi1or181darurilespirit>ualeale Duhului Sfint se realizeaza so-

    j.

    1[

    \,

    52.Sf. Grigorie de Nisa, DespreSfiatul Duh. 22,P.G., XLV, 1328D.53. Sf. GrlgofJ~de Nazianz. Ia Peatecostem,XVI, P.G., XXXVI, 448,apud Pr. Prof. D. Sta--

    n!loae,Sfintul Duh'si soboraicitateaBisericii, p. 36.&1.Sf. Grlgorle de Nisa, la S. St{Jhaaum.P.G., t. XLVI, col. 705,apud Pr. Prof. D. SIa-

    niloae, Sfiatul Duh si SoboraicitateaBisericii p. 36.55. Deuxibne HOl1lmesur la Pentec6te,J. BareiJie, op. cit.; t. IV, p. 123; Paul Evdoklmov.

    op. cit., p. 155.

    JORTODOXIA 549

    I

    bornicitateasi unitatea crestina.Toti trebuie sa marturiseascasi sa traiasca acelasiadevar de credinta. Duhul adevarului care estepretutindeni prezentsi care pe toatele mplineste este izyorul unitatii crestinilor. Sobornicitatea ca unitate n diversi-t6lteeste totodata hristologic.asi pne\-matologica5a.Duhul Sfint actioneazain lumein mod.sobornicesc,nsa ca Duh al unitatii (Efes. IV, 3). Care plineste totul intoate (Efes. r, ~3).

    Numai Duhul Sfint - ca principiu al yarietatii sobornicestisi al uni,tatii decomuniune - poate restabili si sU$tine unitatea bisericeasca.El restabileste uni-tatea sIa.bHantre elementelestructurii create,dar o unita.tecare nu le confunda,tocmai prin faptul ca o restabilestein Logosul ntrupalt. n strudura divina tn carese cuprind necontopitetoate elementelesi toate sensurile. Sfintul Duh este izvorulunitatii prin aceeasi Yiata duhovniceascace o impartaseste tuturor madularelorTrupului tainic. asigurind unitateade

  • tl'

    ORTOD0XIA

    de credinta. Printr-o credinta ade-\'.aratan oare 3alaosw~ Duhul Sfint, se obtin.eo intnerir-econtinua a BiSericii. EJa da viata tmotBramembrilor Bisericii si-i unestecu HriStos prin Sf,ftrtulDuh Irlt se afla m:tr-opermanentalegatura cu Biserica sicu Duhul Sfnt II. Iar Sfintul Ignatie Teoforul afir.man aceliasisens:~Ma rog ca nBiserica sa fie unil'e n trup si n Duh, n Hristos, spre viata noastra vesnica,uniren credinta si iubire fata de Dumnezeu(Epistokl catre Magnezieni, 1). Mijloculcel mai puternic pentru sustinereaunirii spiritua~ a tuturor crestinilor este comu-niunea n Duhul Sfint. tnsa ea devin-erealizabila numai printr-o unimte de cre-dinta n dragoste si lib-ertate.Duhul Sfint este centrul unitatii si-i tine pe cre-dinciosi n unitatea credintei si a iubirii reciproce. Datorita puterii unificatoare aSfintuhui Duh, Bioorica este lIDita trtr-un ntreg or~nj,c, n care fiecare depindedelJtreg si ntregul de fiecare, asemeneareciproci


Recommended