+ All Categories
Home > Documents > Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

Date post: 10-Feb-2018
Category:
Upload: gabynico
View: 282 times
Download: 11 times
Share this document with a friend

of 13

Transcript
  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    1/13

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    2/13

    h

    F I LOSDOT ICA

    O introducere

    DIMITRI: Dac\ Atlas sus]ine P\mntul, cine-l sus]ine pe

    Atlas?

    TASSO: Atlas st\ pe carapacea unei ]estoase.

    DIMITRI: {i ]estoasa pe ce st\?TASSO: Pe o alt\ ]estoas\.

    DIMITRI: {i ]estoasa asta pe ce st\?TASSO: Dragul meu Dimitri, sunt numai ]estoase pn\ jos!

    RAcest fragment de dialog din Grecia antic\ ilustreaz\ perfect

    no]iunea filosofic\ de regres la infinit, un concept care se impune

    atunci cnd ne `ntreb\m dac\ exist\ o Prim\ Cauz\ a vie]ii, a

    universului, a timpului [i spa]iului [i, mai semnificativ, a unui

    Creator. Ceva trebuie s\-l fi creat pe Creator, a[a c\ [irul de

    ]estoase eventual nu se poate opri la el. Sau dup\ el. Sau la cel

    de dup\ el. Sunt numai Creatori pn\ jos sau pn\ sus, dac\

    asta e direc]ia potrivit\ pentru a-i c\uta pe Creatori.

    Pl at o n [i o rnitorincul intr\ `n t r - un b ar 7

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    3/13

    hDac\ ]i se pare c\ regresul la infinit te duce rapid c\tre

    nic\ieri, ai putea lua n considerare doctrina de tip creatio

    ex nihilo crea]ie din nimic sau, a[a cum s-a exprimatJohn Lennon `ntr-un context u[or diferit: ~nainte de

    Elvis, nu a existat nimic.

    hDar s\ ne aplec\m din nou urechea spre Tasso. Pe lng\

    faptul c\ elucideaz\ problema, replica sa sunt numai

    ]estoase pn\ jos are `n mod cert sonoritatea unei poante.Tu-rum-bum!

    Iar acest lucru nu ni se pare surprinz\tor. Structura [i sucu-

    len]a unei anecdote pe de o parte [i structura [i suculen]a unui

    concept filosofic pe de alta au la baz\ acela[i material; ambele

    gdil\ mintea `n mod similar. Motivul este simplu: filosofia [i

    anecdotele au izvort dintr-un impuls identic acela de a ne

    buim\ci modul n care percepem lucrurile, de a `ntoarce lumeacu susul `n jos [i a scoate la lumin\ adev\rurile ascunse, adesea

    stnjenitoare, despre via]\. Ceea ce un filosof nume[te revela]ie

    pentru un glume] e doar o poant\.

    S\ lu\m spre exemplu urm\toarea anecdot\ clasic\. La su-

    prafa]\, pare delicios de ilar\, dar la o privire mai atent\ face tri-

    mitere direct\ la `ns\[i esen]a filosofiei empirice a britanicilor:

    pe ce tip de informa]ii despre lume ne putem baza.

    Morty vine acas\ [i-[i g\se[te so]ia n pat cu cel mai bun

    prieten al lui, Lou, ambii goi. Nici nu apuc\ s\ deschid\ bine

    gura, c\ Lou sare din pat [i zice:

    ~nainte s\ faci ceva, amice, r\spunde-mi la asta ce-o

    s\ crezi acum, ce-]i spun eu sau ce v\d ochii t\i?

    THO M A S C A T H CART & D

    A N I E L KLE IN8

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    4/13

    Contestnd primatul experien]ei senzoriale, Lou ntreab\ de

    fapt ce tip de date sunt certe [i de ce. Exist\ oare o anumit\ mo-

    dalitate de a acumula informa]ii despre lume v\zul, de pild\

    mai de `ncredere dect altele s\ zicem un efort de credin]\prin care Morty accept\ explica]ia oferit\ de Lou?

    Iat\ un alt exemplu de filosdotic\, de aceast\ dat\ o varia]iune

    pe tema ra]ionamentului prin analogie, care afirm\ c\, dac\ dou\

    efecte sunt similare, trebuie s\ fi avut o cauz\ similar\:

    Un b\trnel de nou\zeci de ani vine la medic [i-i spune:

    Doctore, tn\ra mea so]ie de optsprezece ani a[teapt\un copil.

    Medicul `i r\spunde:

    Permite-mi s\-]i spun o poveste. Un om s-a dus la

    vn\toare, dar `n loc de pu[c\ [i-a luat din gre[eal\ umbrela.

    Cnd un urs s-a repezit la el, omul a ridicat umbrela, a tras

    [i l-a `mpu[cat.

    Imposibil! exclam\ b\trnul. Altcineva trebuie s\ fi`mpu[cat ursul!

    La care medicul replic\:

    Exact ceea ce voiam [i eu s\ spun!

    Nici n-ar putea exista o ilustrare mai sugestiv\ a ra]iona-

    mentului prin analogie un truc filosofic utilizat `n prezent (`n

    mod eronat) pentru a sus]ine ipoteza designului inteligent (de

    pild\, dac\ exist\ un glob ocular, musai trebuie s\ fie `n cer un

    designer de globi oculari).

    Am putea continua astfel la nesfr[it [i de fapt o vom face,

    de la agnosticism la zen, de la hermeneutic\ la eternitate. Vom

    demonstra modul n care conceptele filosofice pot fi explicitate

    prin intermediul anecdotelor [i, de asemenea, vom vedea ct

    Pl at o n [i o rnitorincul intr\ `n t r - un b ar 9

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    5/13

    de numeroase sunt glumele care au `n substrat fascinante idei

    filosofice. Dar sta]i pu]in, nu cumva cele dou\ no]iuni sunt si-

    milare? Putem s\ revenim la acest subiect?

    Studen]ii care vin la cursurile de filosofie sper\ de obicei

    s\-[i poat\ face o idee cu privire la, s\ zicem, sensul lumii [i al

    vie]ii, dar constat\ c\ un ins smotocit, n sacou [i pantaloni care

    nu se asorteaz\, urc\ la catedr\ [i `ncepe s\ le ]in\ o lec]ie de-

    spre sensul sensului.

    S\ `ncepem cu nceputul, spune el. ~nainte de a r\spunde la

    orice `ntrebare, fie ea m\runt\ sau de mare `nsemn\tate, trebuies\ `n]elegem ce semnific\ `ntrebarea `n sine. Ascultndu-l f\r\

    prea mare tragere de inim\, descoperim `n scurt timp c\ lucru-

    rile pe care le spune insul `n cauz\ sunt al naibii de interesante.

    A[a e filosofia [i a[a sunt filosofii. ~ntreb\rile nasc alte

    `ntreb\ri, ajungndu-se astfel la genera]ii `ntregi de `ntreb\ri.

    Sunt numai `ntreb\ri pn\ jos.

    Putem `ncepe cu cele fundamentale, de pild\: Ce sens aretotul? sau Exist\ Dumnezeu? ori Cum pot fi eu `nsumi cu

    adev\rat? [i Am nimerit cumva la alt curs? ~n scurt timp vom

    constata `ns\ c\ trebuie s\ ne punem alte `ntreb\ri, pentru a

    putea r\spunde la primele. Acest proces a dat na[tere unei

    game variate de discipline filosofice, fiecare aplecndu-se asu-

    pra anumitor Mari ~ntreb\ri [i ncercnd s\ r\spund\ la cele din

    substrat. Mai ave]i [i alte `ntreb\ri?

    Astfel, pentru a g\si r\spunsul la Ce sens are totul? vom

    apela la disciplina numit\ metafizic\, iar pentru a afla dac\ Exist\

    Dumnezeu? va trebui s\ ne `ndrept\m spre filosofia religiei.

    Cum pot fi eu `nsumi cu adev\rat? se adreseaz\ [colii existen-

    ]ialismului, pe cnd Am nimerit cumva la alt curs? este tratat\

    de noul domeniu filosofic intitulat metafilosofie, care `[i pune

    THO M A S C A T H CART & D

    A N I E L KLE IN10

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    6/13

    `ntrebarea Ce este filosofia? {i a[a mai departe, cu fiece sfer\ fi-

    losofic\ abordnd tipuri diferite de ntreb\ri [i de concepte.

    Am structurat aceast\ carte nu cronologic, ci `n func]ie de

    `ntreb\rile pe care le-am avut n minte cnd am intrat la primulnostru curs de filosofie general\ [i apoi la cursurile specializate

    pe discipline filosofice. Interesant este faptul c\, din ntmplare,

    o serie `ntreag\ de anecdote ocup\ exact acela[i teritoriu con-

    ceptual ca aceste discipline. (Noroc chior? Sau la urma urmei

    chiar exist\ un designer inteligent?) {i exist\ un motiv foarte

    serios pentru care totul este att de interesant: cnd am ie[it de

    la acel prim curs, eram amndoi att de n\uci]i [i de confuzi,`nct am fost siguri c\ n-o s\ pricepem o iot\ din materia asta

    imposibil\. {i `n clipa aceea un absolvent al cursului s-a apro-

    piat zglobiu de noi [i ne-a spus gluma cu Morty care vine acas\

    [i `[i g\se[te so]ia `n pat cu cel mai bun prieten al lui.

    Ei, vezi, asta-i filosofie! a exclamat apoi.Noi `i spunem filosdotic\.

    THOMAS CATHCART

    DANIEL KLEIN

    August 2006

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    7/13

    5

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    8/13

    I

    METAFIZICA

    Metafizica abordeaz\ Marile ~ntreb\ri `n mod direct:

    Ce este existen]a? Care e natura realit\]ii?

    Avem liber-arbitru? C]i `ngeri pot d\n]ui pe un vrf de ac?

    {i de cte persoane este nevoie pentru a schimba un bec?

    DIMITRI: Ceva m\ tot fr\mn\ `n ultima vreme, Tasso.TASSO: Ce anume?

    DIMITRI: Ce sens are totul?

    TASSO: Care tot?

    DIMITRI: P\i, [tii tu, via]a, moartea, dragostea toat\

    sarmaua umplut\.

    TASSO: Ce te face s\ crezi c\ ar avea vreun sens?DIMITRI: Trebuie s\ aib\. Altfel via]a ar fi

    TASSO: Cum?

    DIMITRI: Am nevoie s\ beau ceva.

    R

    Pl at o n [i o rnitorincul intr\ `n t r - un b ar 13

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    9/13

    TELEOLOGIA

    Are universul un scop anume?Conform lui Aristotel, orice`n lume are un telos, adic\ un

    ]el interior pe care este menit s\-l ating\. O ghind\ aretelos-ul ei: stejarul; acesta e sensul de a fi al ghindei.P\s\rile au [i ele unul, la fel ca albinele. Se zice c\ `nBoston chiar [i fasolea are unul al ei. Telos-ul este parteintegrant\ din `ns\[i structura realit\]ii.

    Dac\ cele de pn\ acum vi se par abstracte, iat\ c\ `nanecdota urm\toare doamna Goldstein aduce telos-ul cupicioarele pe p\mnt.

    Doamna Goldstein se plimba mpreun\ cu cei doi nepo]i

    ai ei. O prieten\ se opre[te [i o `ntreab\ c]i ani au.

    Medicul are cinci ani, iar avocatul, [apte, r\spunde ea.

    Oare [i via]a omului are un telos?Aristotel a[a credea, considernd c\ telos-ul vie]ii

    omene[ti este fericirea o convingere contrazis\ de al]i fi-losofi `n decursul istoriei. {apte secole mai trziu, SfntulAugustin era de p\rere c\ telos-ul vie]ii este iubirea deDumnezeu. Pentru un existen]ialist din secolul XX pre-

    cum Martin Heidegger, telos-ul omului este acela de a tr\if\r\ a-[i nega adev\rata condi]ie uman\ [i, `n particular,moartea.Fericirea? Ce superficial!

    Glumele despre sensul vie]ii s-au `nmul]it la fel de re-pede ca sensurile vie]ii, iar acestea la rndul lor au ]inutpasul cu filosofii.

    THO M A S C A T H CART & D

    A N I E L KLE IN14

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    10/13

    Un discipol a auzit c\ pe vrful celui mai nalt munte din

    India tr\ie[te cel mai `n]elept guru hindus, a[a c\ porne[te

    la drum, str\bate sate [i ora[e, pn\ ce ajunge la vestitul

    munte. Panta e incredibil de abrupt\ [i de multe ori omul

    alunec\ [i cade. Cnd `n sfr[it atinge vrful cu pricina, e

    plin de julituri [i vn\t\i, dar `l z\re[te pe guru, [eznd `n

    pozi]ia lotus la gura pe[terii lui.

    O, `n]eleptule guru, am venit la tine ca s\ te `ntreb care

    e secretul vie]ii.

    A, da, secretul vie]ii, r\spunde hindusul. Secretul vie]ii

    e o cea[c\ de ceai. O cea[c\ de ceai? Am b\tut drumul pn\ aici ca s\ aflu

    sensul vie]ii, iar tu-mi spui c\ e o cea[c\ de ceai?!

    Guru ridic\ din umeri.

    Ei, atunci poate c\ nu e o cea[c\ de ceai.

    Acest guru [tie c\ a `ncerca s\ formulezi telos-ul vie]ii

    este o afacere dificil\. {i mai mult dect att, nu e treabaoricui s\-[i vre nasul `n oala sau cea[ca respectiv\.

    Exist\ o deosebire ntre telos-ul vie]ii ceea ce sunt me-nite fiin]ele umane s\ fie [i ]elul vie]ii unui individanume, ce vrea el s\ fie. Oare Sam, dentistul din povesteaurm\toare, caut\ cu adev\rat telos-ul universal al vie]ii sau`[i vede doar de ale lui? Fiindc\ `n mod cert mama sa arepropria ei idee despre telos-ul vie]ii fiului ei.

    Un dentist din Philadelphia, Sam Lipschitz, s-a dus `n

    India s\ afle care este sensul vie]ii. Au trecut luni `ntregi [i

    mama lui n-a mai primit nici un semn de la el. ~n cele din

    urm\, femeia ia un avion spre India, ajunge [i ntreab\ de cel

    Pl at o n [i o rnitorincul intr\ `n t r - un b ar 15

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    11/13

    mai mare n]elept de acolo. Este ndrumat\ c\tre un ashram,

    dar la poart\ paznicul `i spune c\ trebuie s\ a[tepte o

    s\pt\mn\ pentru o audien]\ la guru [i c\, atunci cnd va

    fi primit\, va avea voie s\ rosteasc\ doar trei cuvinte. Femeia

    a[teapt\, preg\tindu-[i cu grij\ vorbele. Cnd `n sfr[it i se

    permite s\ mearg\ la guru, `i spune:

    Sam, vino acas\!

    hDac\ ve]i c\uta `n dic]ionar termenul metafizic\,

    ve]i afla c\ el deriv\ din titlul unui tratat al lui Aristotel

    [i c\ se refer\ la `ntreb\ri cu un nivel de abstractizare

    aflat dincolo (meta) de observa]ia [tiin]ific\. Acesta se

    dovede[te a fi un caz de ceea ce `n latin\ ar fi numit

    co]c\riepost hoc. De fapt, Aristotel nu [i-a numit tratatul

    metafizic\, [i nu pentru faptul c\ aborda `ntreb\ri aflate

    dincolo de domeniul [tiin]ific. Numele i-a fost dat `n se-

    colul I d.Hr. de un editor al operelor aristoteliene, care a

    ales acest titlu fiindc\ respectivul capitol se afla dincolo

    (adic\ venea dup\) tratatul de fizic\.

    h

    ESEN}IALISMUL

    Care este structura realit\]ii? Care sunt atributele spe-cifice care fac ca lucrurile s\ fie ceea ce sunt? Sau, a[a cumobi[nuiesc filosofii s\ spun\, care sunt atributele care facca lucrurile s\ nu fie ceea ce nu sunt?

    THO M A S C A T H CART & D

    A N I E L KLE IN16

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    12/13

    Aristotel a stabilit o distinc]ie ntre propriet\]ile esen]iale[i cele accidentale. Dup\ p\rerea lui, propriet\]ile esen]ialesunt cele `n lipsa c\rora un lucru n-ar fi ceea ce este, iar

    propriet\]ile accidentale sunt cele care determin\ cum estelucrul respectiv, nu ce este. Spre exemplu, el considera c\ra]ionalitatea este o caracteristic\ esen]ial\ a fiin]ei umane[i, cum Socrate era o fiin]\ uman\, capacitatea lui de ara]iona era esen]ial\ pentru a fi Socrate. F\r\ aceast\ pro-prietate, Socrate pur [i simplu n-ar fi fost Socrate; n-ar fifost nici m\car o fiin]\ uman\, [i deci cum ar fi putut fi

    Socrate? Pe de alt\ parte, Aristotel era de p\rere c\ pro-prietatea aceluia[i Socrate de a fi crn era doar una acci-dental\; nasul crn era o tr\s\tur\ ce ar\ta cum era Socrate,f\r\ a fi esen]ial\ pentru ceea ce sau cine era el. Pentru ane exprima altfel, dac\-i lu\m lui Socrate capacitatea de ara]iona, nu mai avem de-a face cu Socrate, dar dac\-ifacem o opera]ie estetic\, va fi tot Socrate, dar cu alt nas.

    Ceea ce ne aduce aminte de o alt\ glum\.

    Cnd a `mplinit [aptezeci de ani, Thompson a hot\rt

    s\-[i schimbe complet modul de via]\, pentru a tr\i mai mult.

    A trecut pe o diet\ strict\, a `nceput s\ alerge, s\ `noate, s\

    fac\ b\i de soare. ~n numai trei luni, a pierdut cincisprezece

    kilograme, [i-a sub]iat talia cu [aisprezece centimetri, iar

    pectoralii i s-au m\rit cu zece. Suplu [i bronzat, decide s\

    pun\ cirea[a pe tort cu o tunsoare nou\. Cnd iese de la

    frizer, un autobuz d\ peste el. Z\cnd pe jos, `n pragul

    mor]ii, strig\:

    Doamne, cum mi-ai putut face una ca asta?

    Iar o voce din ceruri `i r\spunde:

    Ca s\-]i spun adev\rul, Thompson, nu te-am recunoscut.

    Pl at o n [i o rnitorincul intr\ `n t r - un b ar 17

  • 7/22/2019 Platon Si Ornitorincul Intra Intr Un Bar Mic Tratat de Filosdotica

    13/13

    Dac v-a plcut acest fragment de carte, mai multe detalii despremodalitile de livrare i plat putei gsi n paginile Nemira.ro.

    http://www.nemira.ro/bonton/platon-si-ornitorincul-intra-intr-un-bar-mic-tratat-de---1292

Recommended