+ All Categories
Home > Documents > Platforma Software ARENA 14

Platforma Software ARENA 14

Date post: 18-Dec-2015
Category:
Upload: dragos-tanase
View: 85 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Platforma Software ARENA 14
23
Platforma software ARENA 14.0 este dedicată modelării şi simulării numerice a sistemelor de servire in masă, cu evenimente discrete. Cadrul general al realizării modelelor de simulare este redat in figura 3.1 Fig. 3.1 Cadrul general al platformei software ARENA Blocurile funcţionale reprezintă elementele prin intermediul cărora se definesc procesele de simulat. Blocurile funcţionale se transferă in zona de editare a modelului prin glisare din modulul corespunzător. Blocurile se interconectează in succesiunea logică a modelului prin intermediul conectorilor. In zona de date a
Transcript

Platforma software ARENA 14.0 este dedicat modelrii i simulrii numerice a sistemelor de servire in mas, cu evenimente discrete. Cadrul general al realizrii modelelor de simulare este redat in figura 3.1

Fig. 3.1 Cadrul general al platformei software ARENA

Blocurile funcionale reprezint elementele prin intermediul crora se definesc procesele de simulat. Blocurile funcionale se transfer in zona de editare a modelului prin glisare din modulul corespunztor.Blocurile se interconecteaz in succesiunea logic a modelului prin intermediul conectorilor. In zona de date a modelului sunt evideniai parametrii blocului funcional selectat sau ai altor elemente componente ale modelului.Blocurile funcionale sunt parcurse de entiti(semifabricate,documente,etc). Entitilor li se asociaz un tip, corespunztor modelului de simulare. Intr-un model de simulare pot exista mai multe tipuri de entiti in acelai timp.

Salvarea unui model de simulare se realizeaz prin apsarea icoanei Save din bara demeniu Standard sau prin succesiunea de selecii File>Save. Rularea unui experiment de simulare se realizeaz prin acionarea butonului Run din bara de meniu sau prin succesiunea de selecii Run>Go. Viteza de animaie in cursul simulrii se ajusteaz apsand tasta < pentru micorarea vitezei sau > pentru mrirea ei. Controlul parametrilor experimentelor de simulare se realizeaz cu opiunea Run>Setup.(fig. 3.2).

Fig. 3.2 Definirea parametrilor experimentelor de simulare

Principalii parametri de conducere a experimentelor de simulare sunt: durata simulrii perioada regimului tranzitoriu (warm up) condiia de intrerupere a simulrii numrul experimentelor independente iniializrile care se fac intre experimente.La sfaritul unei simulri se pot vizualiza rezultatele simulrii, care conin informaii privind staiile de servire (resurse), irurile de ateptare, entitile din sistem, procesele care au avut loc.

Module i blocuri funcionale de baz

CREATE

Descriere:Blocul CREATE reprezint punctul de intrare (generare) a cererilor (entitilor) in modelul de simulare. Entitile sunt create utilizand repartiii ale intervalelor dintre sosiri sau un anumit orar.

Utilizri

sosirea cltorilor in agenia de voiaj pornirii productiei unei piese la o linie de fabricatie sosirea unui document(exemplu: o comanda,un cec,o cerere)intr-un proces al afacerii sosirea unui client la un proces de serviciu(exemplu:magazin,restaurant,birou de informatii)

Caracteristici:

NameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

Entity TypeTipul entitilor generate (numele entitilor).

TypeTipul fluxului entitilor generate. Tipurile disponibile sunt Random (pentru repartiia exponenial-negativ), Schedule (utilizeaz o repartiie exponenial-negativ cu medie variabil conform unui anumit orar), Constant (valoare constant a intervalului dintre entiti) i Expression (diverse repartiii ale intervalelor dintre sosiri).

ValueDetermin media repartiiei exponenial-negative (cazul Random) sau valoare constant (cazul Constant) a intervalelor dintre sosiri.

Schedule NameNumele orarului utilizat pentru modelarea sosirilor. Se utilizeaz doar pentru tipul Schedule.

ExpressionRepartiia utilizat pentru modelarea intervalelor dintre sosiri. Se utilizeaz pentru tipul Expression.

UnitsUnitatea de timp pentru intervalele dintre sosiri i pentru prima sosire.

Entities per ArrivalNumrul de entiti sosite simultan.

Max ArrivalsNumrul maxim de entiti care vor fi generate n experimentele de simulare. Cnd aceast valoare este atins, generarea entitilor nceteaz.

First CreationMomentul generrii primei entiti.

DISPOSE

DescriereBlocul DISPOSE reprezint punctul de ieire a entitilor din modelul de simulare. Datele statistice privind entitile sunt colectate nainte de eliminarea entitilor din model.

Utilizri: componenete care prsesc sistemul terminanea unui proces al unei afaceri clieni care prsesc magazinulCaracteristici

NameNumele blocului funcional n cadrul modelului

Record Entity StatisticsDetermin dac datele statistice ale entitilor vor fi nregistrate. Datele statistice privesc duratele de ateptare i totale petrecute n sistem, costurile de ateptare i cele totale

PROCESS

Descriere:Blocul PROCESS este utilizat pentru modelarea proceselor de servire a entitilor.Blocul dispune de opiuni privind condiiile de ocupare/eliberare a staiilor de servire. Utilizri: modelarea procesului de emitere a legitimaiilor de cltorie, inclusiv ateptarea cltorilor prelucrarea unui semifabricat indeplinirea unui ordin servirea unui client

CaracteristiciNameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

TypeTipul blocului funcional. n cazul tipului Standard, toate elementele definitorii ale procesului sunt stocate n cadrul blocului funcional sub forma unei aciuni specifice. Tipul Submodel indic faptul c blocul funional va include un subprogram format dintr-un anumit numr de alte blocuri funcionale, nlnuite logic.

ActionNatura procesului care are loc n cadrul blocului funcional. Delay ntrzie cererile (entitile) fr s solicite nici o resurs (canal de servire). Seize Delay determin alocarea unei resurse (staii de servire), trecerea unei durate de desfurare a procesului, iar eliberarea resursei se va face ulterior. Size Delay Release specific alocarea resursei cerute, desfzurarea procesului de servire i eliberarea resursei. Deley Release indic desfurarea unui proces i eliberarea resursei anterior ocupate.

PriorityNivelul prioritii pe care le au entitile care ateapt n blocul funional fa de alte entiti din sistem pentru ocuparea resurselor cerute. Nu este valabil pentru procese de tip Delay, Delay Release sau Submodel.

ResourcesLista resurselor necesare desfurrii proceselo din blocul funional. Nu este valabil pentru procese de tip Delay sau Submodel.

Delay TypeRepartiia duratelor procesului de servire.

UnitsUnitatea de msur a duratelor procesului.

AllocationDetermin modul de alocare a duratelor i costurilor asociate procesului de servire ctre entitate (cererea de serrvire). Tipurile de alocare sunt: Value Added, Non Value Added, Transfer, Wait i Other.

MinimumValoarea minim a duratelor proceselor pentru repartiia uniform sau triunghiular.

ValueParametru reprezentnd media duratelor de servire pentru repartiia normal, durata de servire constant sau modulul repartiiei triunghiulare.

MaximumValoarea maxim a duratelor proceselor pentru repartiia uniform sau triunghiular.

Std DevAbaterea medie ptratic pentru repartiia normal.

ExpressionExpresie dup care se evalueaz duratele de servire.

Report StatisticsModul de culegere i stocare a datelor statistice privind procesul de servire.

Caracteristicile resurselor alocate proceselorTypeSpecificarea tipului resurselor utilizate (individual sau parte component a unui set de resurse).

Resource NameNumele resurselor utilizate. Se aplic pentru resurse individuale.

Set NameNumele setului de resurse din cadrul cruia se va face selecia resurselor solicitate.

QuantityNumrul de resurse individuale sau dintr-un set care vor fi ocupate pe durata procesului de servire.

Selection RuleMetoda de selecie a resurselor din cadrul unui set. Metodele disponibile sunt: Random, Preffered Order, Specific Member.

Save AttributeAtribut ce specific indexul resursei utilizate din cadrul unui set. Nu se aplic pentru metoda de selecie Specific Member.

Set IndexAtribut ce menioneaz indexul resursei cerute din cadrul setului. Se aplic doar pentru regula de selecie Specific Member.

ASSIGN

DescriereBlocul ASSIGN este destinat alocrii de noi atribute, variabile, tipuri etc. pentru entiti.

Utilizri stabilirea proiritii entitilor modificarea imaginii grafice a entitii acumuleaz numrul de subansamble adugat la o piesa

CaracteristiciNameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

AssignmentsAlocrile de noi elemente ctre entitate.

TypeTipul alocrii efectuate. Exemple: Attribute, Variable, Entity Type, Other etc.

Variable NameNumele variabilei care va primi o nou valoare n cadrul modulului.

RowIndexul elementului din variabila tip vector.

ColumnIndexul coloanei din variabila tip matrice.

Attribute NameNumele atributului care va primi o nou valoare. Se utilizeaz pentru tipul Attribute.

Entity TypeNoul tip de entitate primit n cadrul modulului.

Entity PictureNoul simbol grafic asociat entitii.

OtherVariabilele sistem (globale) care primesc noi valori la intrarea unei entiti n modul.

New ValueValoarea nou atribuit n cadrul modulului.

DECIDE

DescriereAcest bloc este folosit pentru procesele decizionale din sistem.Acesta include si opiuni de a lua decizii bazate pe una sau mai multe condiii sau decizii bazate pe una mai mai multe probabiliti.Condiiile se pot baza pe valorile atributelor,valorile variabilelor,tipul entitii sau o expresie.

Utilizri trimiterea unei piese defecte pentru reprelucrare trimiterea clientilor prioritari catre procese dedicate ramificare controale admis vs. RespinsCaracteristiciNameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

TypeIndica daca decizia este bazat pe o condtiie(dac X>Y) sau pe o probabilitate/procent(de exemplu: 60% da 40% nu).Tipul poate fi specificat fie 2-way or N-way.2-way permite unei condiii sau unei probabiliti(plus iesirea false).N-way permite unei n numar de condiii sau probabiliti precum si iesirea else .

CondiiiDefinete una sau mai multe condiii folosite pentru a directiona entitaile ctre diferite blocuri.Se aplica numai cnd se folosete condiia N-way.

ProbabilitiDefinete una sau mai multe probabiliti folosite pentru a directiona entitaile ctre diferite blocuri.Se aplica numai cnd se folosete probabilitatea N-way.

Procent TrueValoarea verificat pentru a determina procentul de entiti ce se va trimite pe iesirea True.

IfTipuri de condiii care sunt disponibile pentru evaluare:variabile,variabile, matrice variabile (1D),matrice variabile (2D),atribute,tipul entitii,expresie.

NumeSpecifica numele variabilei,atributului sau a tipului entitii care va fi evaluat cnd o entitate intra in bloc.Nu se aplic cnd tipul este o expresie.

IsEvaluator pentru condiie.Se aplica numai atributelor si condiiilor variabile.

RndSpecific indicele rndului pentru o matrice variabil.Se aplic numai cnd condiia este de tipul N-way sau 2-way si matricea variabila este fie 1-D sau 2-D.

ColoanSpecific indicele coloanei pentru o matrice variabil. Se aplic numai cnd condiia este de tipul N-way sau 2-way si matricea variabila este fie 1-D sau 2-D.

ValoareaExpresia ce va comparat fie cu un atribut fie o variabila sau va fi evaluat ca o singura expresie pentru a determina daca este adevarat sau fals.Nu se aplica pentru condiia tipul entitii.Dac tipul este o Expresie,aceasta valoare trebuie sa includ si un evaluator(de exemplu , CuloareaRosu)

RECORD

DescriereBlocul RECORD este destinat colectrii datelor statistice pe parcursul simulrii.

Utilizri nregistrarea duratelor de ateptare, de servire contorizarea numrului de cltori care au ateptat mai mult de o anumit perioad. numar cate comenzi au fost indeplinite cu ntrziere

CaracteristiciNameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

TypeTipul msurtorilor statistice efectuate. Count va incrementa/decrementa valoarea parametrului statistic cu o anumit mrime. Entity Statistics va furniza date statistice generale ale entitilor, precum cele legate de durate i costuri. Time Interval va nregistra diferena dintre valoarea unui atribut i momentul curent (ceasul simulrii). Time Between va monitoriza intervalele de timp dintre cererile care intr n modul. Expression va nregistra valorile unei expresii definite de utilizator.

Attribute NameNumele atributului a crui valoare se va utiliza pentru nregsitrrile statistice. Se aplic doar pentr tipul Time Interval.

ValueValoarea care se va nregistra n observaiile statistice de tip Expression sau valoarea adaugat la contor pentru tipul Counter.

Tally NameNumele seriei de date statistice. Se aplic pentru tipurile Time Interval, Time Between i Expression.

CounterNumele contorului utilizat. Se aplic pentru tipul Counter.

Record into SetSe utilizeaz pentru a specifica dac datele sunt stocate ntr-un set de contoare sau serii de observaii statistice.

Tally Set Name/Counter Set NameNumele setului de date statistice sau al contoarelor utilizate pentru stocarea observaiilor statistice.

Set IndexIndexul seriei de date sau al contorului utilizat.

STATISTIC

DescriereModulul STATISTIC este destinat definirii seriei datelor statistice care se colecteaz pe parcursul simulrii. Modulul este utilizat n corelaie cu blocul funcional RECORD.

Utilizri nregistrarea duratelor de ateptare, de servire contorizarea numrului de cltori care au ateptat mai mult de o anumit perioad.

CaracteristiciNameNumele blocului funcional n cadrul modelului.

TypeNatura seriei statistice nregistrate (Tally serie de date statistice).

Tally NameNumele seriei de date statistice.

Tally Output FileNumele fiierului n care se vor nregistra datele statistice (extensia recomandat a fiierului este .dat).

PLOT

DescriereModulul PLOT este destinat reprezentrii grafice a evoluiei unei anumite variabile pe parcursul simulrii (fig. 4.5).

Utilizri reprezentarea evoluiei numrului de cltori care ateapt n agenie.

CaracteristiciExpressionsDefinete expresia de monitorizat.

Time RangeDetermin intervalul de timp reprezentat pe abscis.

Fill AreaDefinete modul de umplere a zonei reprezentate.

Transparent BackgroundDetermin tipul fundalului.

RefreshStabilete modalitatea de reactualizare a reprezentrii grafice.

BorderDefinete tipul marginii utilizate.

Area.../Border.../Fill Area...Modific elementele grafice ale reprezentrii.

Expression SynchronizationOpiune de sincronizare a valorilor minime i maxime obinute pe parcursul simulrii.

TitleDefinete numele dat reprezentrii grafice.

Axis LabelsReprezentri ale axelor de coordonate.

RESOURCE

Descriere:Modulul Resource definete resursele in cadrul sistemului de simulare, inclusiv a costurilor de informaii i disponibilitatea resurselor.Utilizri: Stabilirea numrului necesar de case de bilete in funciune Echipamente (maini, registrul de cas, linie de telefon)Caracteristici:NameNumele de resurse ale cror caracteristici sunt definite.

TypeMetoda de determinare a capacitii unei resurse. Pentru tipulFixed Capacity, resursa nu se schimba in timpul procesului de simulare. Based on Schedule semnific faptul c un modulprogram este folosit pentru a specifica capacitatea i durata deinformaii pentru resurs.

CapacityNumrul de uniti de resurse cu un nume dat disponibile sistemului pentru prelucrare. Se aplic numai atunci cand tipul este Fixed Capacity.

Schedule NameNumele programului care urmeaz s fie utilizate de resurs. Programul definete capacitatea unei resurse pentru o anumit perioad de timp. Se aplic numai atunci cand este de tip Schedule.

Schedule RuleProcesul la care schimbarea capacitii reale apare atunci cand scade capacitatea necesar pentru o resurs ocupat. Se aplic numai atunci cand este de tip Schedule.

Busy/Hour Costul pe or a unei resurse care prelucreaz o entitate. Resurs devine ocupat atunci cand i se aloc o entitate l i devine liber atunci cand este eliberat.

Idle/HourCostul unei resurse utilizate, indiferent de cat timp este utilizat.

StateSet NameNumele de state de resurse care pot fi alocate in cursul unei simulri.

Initial StateStarea iniial a unei resurse. Daca este specificat, numele trebuie s fie definit in cadrul grupului de nume de stat. Acest camp este afiat numai atunci cand este definit StateSetName.

FailuresLista de eecuri asociat cu resursa.

Report StatisticsSpecific dac datele statistice vor fi sau nu colectate in modautomat i stocate in baza de date pentru aceast resurs.

Per UseCostul unei resurse utilizate, indiferent de cat timp este utilizat.

SCHEDULE

Descriere :Modulul Schedule este destinat definirii unui program de sosire sau programul de operare al unei resurse.Utilizri: Inregistrarea cltorilor sosii in staie Programul de funcionare al caselor de bilete Programul de lucru pentru muncitori inclusiv pauzeleCaracteristici:NameNumele blocului funcional in cadrul modelului.

Format TypeDac formatul este Duration, programul este definit de o colecie de perechi de valori durat. In cazul in care formatul este Calendar, programul este definit folosind editorul Time Pattern.

TypeTip de program definit. Acesta ar putea fi Capacity (pentru programele de resurse), Arrival (pentru modulul Create) sau Other.

Time unitsUniti de timp utilizate pentru informaii in timp durat.

Scale factorMetoda de scalare grafic de cretere sau scdere a valorii in Arrival / Other. Valoarea va fi inmulit cu factorul de scal pentru a stabili noile valori. Nu este disponibil pentru Capacity.

DurationsListeaz valori i durate dup un anumit orar sau program. Valorile pot fi capacitate, sosire, sau alte tipuri de valori de , in timp ce durata este specificat in uniti de timp.

ValueReprezint fie capacitatea unei resurs (dac este de tip Capacity), fie sosirea unei entiti (dac este de tip Arrival), sau o alt valoare (dac este de tip Other).

DurationDurata pentru care o anumit valoare va fi valabil.

TitleDefinete numele dat reprezentrii grafice.

Axis LabelsReprezentri ale axelor de coordonate.


Recommended