+ All Categories
Home > Documents > Pinzariu Georgiana - Arta În Perioada Dinastiei Comnen A

Pinzariu Georgiana - Arta În Perioada Dinastiei Comnen A

Date post: 15-Oct-2015
Category:
Upload: elizabeth-thompson
View: 63 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
ibr

of 45

Transcript

Seminarul Teologic Liceal Ortodox ,, Sfntul Vasile Cel Mare Iai

LUCRARE DE ATESTAT

PICTURA BIZANTIN N PERIOADA COMNEN(1081-1180)

Coordonator profesor: Absolvent: Prof. Dr. Petru Sofragiu Pnzariu Georgiana

Iai 2014

CuprinsArgument3Introducere4CAPITOLUL I: DINASTIA COMNENILOR6Dinastia Comnenilor. Scurt istoric6Politica religioas a Comnenilor9CAPITOLUL II: PICTURA BIZANTIN N PERIOADA COMNENILOR12Prezentare general12Miniturile din condice13Pictur monumental23Pictura bizantin de evalet33CAPITOLUL III: ICOANA SFNTULUI GHEORGHE38Viaa i faptele Sfntului Gheorghe38Comentariu plastic al icoanei Sf. Gheorghe41Etape de lucru:42Bibliografie45

Argument

n prezenta lucrare de atestat am ales ca tema practic Sfntul Gheorghe n primul rnd pentru ca este Sfntul meu ocrotitor i-l vd un exemplu de curaj n aprarea dreptei credine pentru noi toi. Ca i Sfntul Nicolae, Sfntul Gheorghe este un eliberator al deinuilor i ocrotitor al sracilor. De asemenea, ntruct numele lui nseamn n limba greac "lucrtor al pmntului", el mai este considerat i patronul agriculturii, al turmelor, i al pastorilor.n a doua parte a lucrri de atestat, cea teoretic am ales s vorbesc despre Epoca Dinastiei Comnenilor deoarece este una din cele mai semnificative perioade din istoria picturii bizantine, difereniindu-se prin: miniaturile ngrijite, ornamentul fin, curat, caligrafic, elegana, scriitura uniform cu caractere mici, delicatele, micile initiale...etc Ultimele descoperiri pe teritoriul Macedoniei, al Greciei i al insulelor greceti (mai ales Cipru i Patmos) au demonstrat clar c secolele al Xl-lea i al XlI-lea erau secole de ascez a picturii monumentale. Tipic pentru arta secolelor al Xl-lea i al XlI-lea este faptul c n aceast perioad modelele metropolitane capt maxima lor popularitate n aproape toate centrele aulice i ecleziastice.Stilul bizantin clasic, produs de arta metropolitan, a ajuns la maxima sa nflorire pe teritoriul Constantinopolului. De la jumtatea secolului al Xl-lea Constantinopolul ndeplinete o funcie cu totul excepional, transformndu-se ntr-un centru artistic de care depind aproape toate colile provinciale i naionale. Influena sa se rspndete n toate direciile i o regsim n Capadocia, la Latmos, n Caucaz, n Rusia, n Serbia, n Bulgaria, la muntele Athos, n Italia, unde amestec ntr-un singur creuzet aspiraiile creatoare ale aproape tuturor popoarelor din Orientul cretin, dndu-le o trstur comun. n aceast perioad principiile fundamentale ale artei bizantine se consolideaz n aa msur nct s nu poat fi cltinate nici de influene populare, nici de cele ale elenismului.A doua jumtate a secolului al Xl-lea i ntreg secolul al XI-lea marcheaz perioada clasic a artei bizantine. Acele tendine, deci, care erau abia nsmnate n arta macedonean trzie, se dezvolt i se maturizeaz ntr-un stil mplinit, persistnd ferm aproape un secol i jumtate.

IntroducereIcoana este att de vie i-l cucerete pe cretin pentru c ea are ceva de spus omului, artndu-i c, n Duhul Sfnt, el este chemat s devin asemenea frumuseii nsei a lui Dumnezeu. Biserica, de-a lungul multor lupte, nu a ncetat s afirme c n icoana este nfiat Persoana Cuvntului ntrupat cunoscut n cele dou firi, omeneasc i dumnezeiasc. Pentru cretin, icoana devine o mrturie permanent a Tainei ntruprii i a ndumnezeirii omului.

DINASTIA COMNENILOR (SEC. IX-XII)

n aceasta perioada a avut loc maturizarea culturii bizantine. S-au nregistrat, de la Caucaz pn n Peninsula Balcanic, vii interferente cultural i o remarcabil circulaie de valori estetice, care au creat arta ambiantei bizantine.Datorita populaiilor eterogene i tradiiilor acestora, aflate n Imperiul Bizantin, s-au constatat influene reciproce.Perioada coincide cu misiunile pentru cretinarea slavilor, finalizate cu cretinarea srbilor i bulgarilor i a ruilor. Populaia slav a fost un puternic mediator care a transferat de la o zon geografic la alta categorii varietate de forme i concepii artistice. n afara lor, clugri din Asia Mic, din Mesopotamia, Armenia de sud i Capadocia au cltorit spre Apus i au purtat cu ei semnele culturii bizantine.Mreia i puterea de fascinaie a Bizanului n sfrit, arta bizantin nu trebuie privit ca o floare minunat i ginga care i-ar fi deschis petalele pe un fond de putreziciune. Istoria Bizanului nu este aceea a unei lungi i iremediabile decderi. Ea nu este fcut numai dintr-o sum de dezmuri, de atrociti i de cedri n faa dumanilor. Defectele mprailor si au fost acelea ale naintailor lor romani. Timp de multe veacuri Imperiul bizantin a fost singurul stat organizat din bazinul mediteranean. ntr-o Europ care nu mai btea moned de aur, banul de aur bizantin -bezanul - rmsese att de ferm, nct a fost cel mai folosit pe pieele internaionale pn la devalo- rizrile pe care i le-au adus Nichifor Botaniatul (1078-1081) i Alexis I Comnenul (1081 1118).

Arhitecturan arhitectura civil, este consemnata faima palatelor imperiale i luxul capitalei bizantine. Construirea complexului rezidenial continu tradiia Casei lui Iustinian. Una dintre reedine, transformat n palat, a fost Palatul Blachernelor din Constantinopol.

Arhitectura religioasn zona ambianei bizantine, adic Constantinopol, Peninsula Balcanic (Macedonia, Tracia, Serbia, Bulgaria, Grecia), Italia, Armenia, Asia Mica:1. biserica-hal, cu nlimea egal a navelor (biserica Sfnta Sofia din Ohrida, Macedonia)2. biserica-sal, cu nava dreptunghiulara sau ptrat, rspndit n Bulgaria3. planul n cruce greac, n Greca, Macedonia (tip macedonean), prezent si la Veneia (basilica San Marco)4. Planul catolicon-athonit rspndit in Grecia5. Tipul central cu cupola n Peninsula Balcanica, Grecia, Armenia, arhipelagul EgeicDimensiunile sunt n general mici, diametrul cupolei nedepind 10 m. Monumente tot mai multe se datoreaz ctitorilor nobili. Populaia satelor din Balcani a fost interesat s construiasc biserici. Rezulta monumente pretenioase, dar si modeste, la sat.

CAPITOLUL I: DINASTIA COMNENILOR

Dinastia Comnenilor. Scurt istoric Loc de ntlnire a trei mari civilizaii - greac, roman, oriental - Imperiul bizantin este un creuzet cultural, deosebit de fecund i original. Poziia sa central asigura bogia imperiului, care se gsete la ncruciarea drumurilor comerciale ale lumii mediteraneene. Cu Alexios I Comnenul (1081-1118) o nou dinastie poate ultima cu adevrat strlucit va ocupa tronul Bizanului timp de 104 ani. Dintre acetia, 99 s-au mprit ntre domniile a numai 3 crmuitori, adic amintitul Alexios I, apoi Ioan II (1118-1143) i Manuil I (1143-1180).Personalitile lor, precum i durata i rezultatele conducerii ne silesc s ne oprim ntructva asupra lor, pentru o scurt caracterizare.Alexios, ntemeietorul dinastiei este un bun militar i un iscusit diplomat. D o nsemntate deosebit problemelor religioase i bisericeti, socotind c unitatea i tria Bisericii ajut esenial la consolidarea statului feudal. Este un iubitor de cultur, este el nsui creator literar. Ataamentul fa de mama sa, o femeie ntru totul superioar, Ana Dalassena, pe care la un anume moment o face regent a imperiului, ni-l face simpatic. La fel admiraia nemrginit pe care a tiut s o inspire fiicei sale, Ana, cea mai strlucit figur feminin din istoria culturii bizantine.Fiul su Ioan, cel mai valoros dintre cei trei Comneni pomenii, este mai mult un militar, om echilibrat i avnd un caracter integru. Ctitoria sa de la Constantinopol, mnstirea lui Hristos Pantocratorul, cu aezminte spitaliceti i de asisten social, organizate pn n cele mai mici amnunte de el, dovedesc gndirea larg a unui om care anticipeaz realizri ale veacurilor viitoare.Manuil I, fiul precedentului, pare un cavaler occidental suit pe tronul din Constantinopol. Niciodat pn atunci nrurirea apusean n civilizaia bizantin nu s-a dovedit mai activ. Plin de proiecte, dornic s refac imperiul lui Iustinian I, interesat de probleme religioase, dar i de astrologie, relativ nestatornic i neprevztor, dar plin de farmec, Manuil vestete i el vremuri noi. El ntruchipeaz ceea ce N. Iorga numea Imperiul de penetraie latin (occidental), care va cunoate ns i catastrofa de la 1204, la mai puin de un sfert de veac dup moartea lui Manuil. Relaiile cu vecinii n veacul Comnenilor sunt dominate de cteva realiti politice i geografice n acelai timp. Normanzii rmn, pe ntreaga durat a dinastiei o primejdie permanent. Ameninnd puternic Bizanul imediat dup suirea pe tron al lui Alexios I, l silete pe acesta s ncheie un tratat plin de consecine cu veneienii. Mai trziu n timpul cruciadei a doua, ei folosesc confuzia din Imperiu pentru a nvli n Grecia, rpind pe lucrtorii manufacturilor de mtase din Corint i Teba. n 1185, sub ultimul Comnen, Andronic I, ei nvlesc asupra Thesalonicului i pricinuiesc, indirect, prbuirea de pe tron a suveranului.Veneienii ajung datorit tratatului din 1082 cu Constantinopol o putere care va interveni mereu, ntr-un fel sau altul n treburile imperiului, ajungnd n cadrul cruciadei a 4-a un factor determinant pentru prbuirea Imperiului de Rsrit. O zgzuire a amestecului lor a ncercat, n zadar, Ioan al II-lea, n 1126.Dinspre nord, popoarele migratoare continu s amenine Bizanul. Alexios I i zdrobete pe pecenegi n 1091; Ioan II i desfiineaz ca popor n 1122. Alturi de ei, uzii i cumanii stau la pnd la frontiera dunrean.Primejdia cea mai mare o vor constitui ns turcii selgiucizi. Acetia zdrobiser otile bizantine n 1071 la Mantzikert. Din cauza imprudenelor lui Manuil I i vor i nfrnge nc odat hotrtor pe bizantini, n 1176 la Kyriokephalon n Frigia. Cu aceasta, soarta Asiei Mici bizantine va fi pecetluit pentru totdeauna.Epoca Comnenilor aduce ns Bizanului i un neateptat contact masiv cu lumea apusean. Este vorba de cruciade, vastele micri de oti i populaii, pornite din Europa occidental, pentru dezrobirea Locurilor Sfinte din minile necredincioilor. Prin cruciad, propovduit de papa Urban II, reuete s cucereasc la finele secolului al XI-lea orae i ntinse teritorii n Siria i Palestina, inclusiv Ierusalimul. Pretutindeni se alctuiesc formaii politice accidentale de structur feudal. Bizanul vroia s pstreze suveranitatea sa asupra acestor noi state. Astfel, s-au produs expediiile prestigioase ale lui Ioan II i Manuil I n Siria. Trecerea cruciailor prin Bizan a produs ea nsui diferende i nvrjbiri. Normanzii cruciadei ntia, s-au purtat cu mare arogan fa de Alexios I. n cruciada a III-a, Frederic I Barbarossa, strbtnd Serbia i Bulgaria, ajunge la un adevrat conflict.Orizontul politic al Imperului se lrgete spre Europa. Ioan Comnenul, cstorit cu o principes maghiar (Irina), se amestec autoritar n afacerile dinastice ale ungurilor. Manuil I va porni expediii mpotriva acestora, trecnd peste teritoriul romnesc. Manuil i va extinde amestecul su i n treburile cnezatului rus de la Kiev. Sub raport ecleziastic, nenumrate sunt contactele ntre Constantinopol i Roma n vederea unirii Bisericilor. Pretutindeni constatm, deci, prezena unei politici europene, o politic de prestigiu, nu totdeauna izbutit, dar care a contribuit n felul ei, s asigure strlucirea din urm a imperiului de Rsrit. n luntrul hotarelor, procesul de crescnd feudalizare va avea nruriri nsemnate asupra vieii poporului i asupra dezvoltrii instituiilor.Pentru noi romnii, epoca Comnenilor i are importana ei. Dac romnii din stnga Dunrii nu sunt amintii n izvoarele istorice bizantine, cei din dreapta Dunrii vlahii balcanici sunt menionai. Mai mult, istoricul bizantin Ioan Cinnamos, care l-a nsoit pe Manuil I n expediiile sale, vorbete cel dinti dintre bizantini despre aceti vlahi ca fiind cobortorii vechilor coloniti romani. Este o recunoatere, strveche, a latinitii poporului nostrucare ne este cu deosebire scump.Expediia lui Ioan II, care strbate Banatul; a lui Manuil I, care trece, n orice caz, prin ara Romneasc, dac nu i prin Moldova, fuga lui Andronic I la principele Galiiei, dup ce a strbtut un teritoriu romnesc, fac ca regiunile noastre i desigur i poporul nostru, s fie mai bine cunoscute de bizantini.Dobrogea era stpnire bizantin nc de pe vremea lui Tzimiskes i, nc i mai statornic, dup cuceririle lui Vasile II. ns civilizaia bizantin se consolideaz aici mai ales sub Comneni. Monumente, sigilii i nenumrate monede dau mrturie pentru prezena binefctoare a bizantinilor n regiuni n care triau i strbuni de-ai notri. Bazele unei ierarhii ecleziastice, dependente de Constantinopol, cu scaune ierarhice n aceast regiune (d.p. Vicina), se nfiripeaz pe vremea Comnenilor. Legturile se vor rupe din nou abia odat cu rscoala Asnetilor din 1185, care a cuprins i Dobrogea.Chiar dac nu este vorba rspicat de romni, relatri ca ale Anei Comnena, care i scrie dup 1130, opera sa istoric Alexiada, sunt de un mare pre cnd vorbesc de nceputurile unei viei de stat n regiunile Dunrii de Jos pe vremea domniei tatlui su, mpratul Alexios I.Din aceste date sumare putem vedea ct de nsemnat este epoca Comnenilor veacul al XII-lea nu numai n ea nsi i pentru slava Bizanului mprtesc, dar i pentru popoare are ncep s-i capete contiina de sine i s se ridice la o via de stat proprie, n orbita strlucitei civilizaii a Bizanului. i printre aceste popoare s-a numrat i cel romnesc.Ceea ce va caracteriza aceast epoc va fi revrsarea lent sau brusc, panic sau rzboinic a Occidentului cu forele sale de aciune, att ca mase, ct ca o lume mai restrns de cavaleri. El potopete Orientul slbit, srcit, decimat de lungile rzboaie cu turcii pecenegii din secolul XI i de aciunea vtmtoare a centralizrii imperiale.

Politica religioas a Comnenilor

Grija deosebit pe care suveranii din dinastia Comnenilor o arat Bisericii se lmurete att prin pietatea lor personal ct i prin interesul ca aceast instituie, care este principala susintoare a statului din timpul ornduirii feudale, s fie puternic, unitatea ei nefiind primejduit de erezii care s o dezbine i de secte care s o submineze.Aceast solicitudine imperial se manifesta i prin atenia mnstirilor i monahilor, ct i clerului de mir. Alexios I Comnenul, ntemeietorul dinastiei, s-a artat n tot timpul domniei lui un suveran cucernic preocupat de probleme teologice (a i scris unele lucrri cu caracter dogmatic). Autoritatea pe care a dorit s o aib asupra Bisericii a fost permanent i aproape absolut.Este drept c, la nceputul stpnirii sale, rzboiul purtat cu normanzii i-a cerut cheltuieli considerabile. Nu le-a putut face fa dect recurgnd la bunurile mictoare ale Bisericii (bani lichizi, dar i vase de metal preioase, ba chiar mbrcmintea din aur i argint a unor icoane).Msurile luate de Alexios n aceast privin au fost ridicate de cler; au fost chiar glasuri care vorbeau de un anume iconoclasm. Criza n raporturile dintre Biseric i Stat a fost din fericire trectoare i bunele intenii nu au putut fi puse la ndoial.n lupta mpotriva eterodocilor, msurile cele mai aspre au fost luate mpotriva pavlicienilor din Tracia i a bogomililor care se rspndiser n ntreaga Bulgarie n sec. al Xlea, dar centrul i-l avea la Plodviv (Philippopolis).Acetia din urm au fost lovii de suveranul bizantin. Cpetenia lor, Vasile, un aa zis medic care umbla nconjurat de doisprezece nvcei dup pilda Mntuitorului, a fost chemat la Constantinopol unde a inut o dezbatere teologic cu gndul c Vasile i va prsi credina lui rtcit. Fiindc nu a izbutit s l ctige, Alexios a poruncit ca Vasile s fie ars pe rug n mijlocul hipodromului. Gndirea laic ncepuse s fac unele progrese sub influena filosofiei lui Platon, care era cultivat de ceva vreme n Bizan mai ales de ctre marele nvat din sec. XI, Mihail Psellos. Un cirac al acestuia, Ioan Italos, care i luase locul ca principe al filosofilor la Universitatea din Constantinopol, rspndea de la catedr idei care nu concordau ntotdeauna cu nvturile Bisericii. El vorbea despre eternitatea materiei, deci cerul i pmntul erau venice i neschimbabile. Adic nvtura sa afirma c sufletul muritorului, cnd nceta din via, se ntrupeaz n alte vieti, n orice caz sufletul preexist zmislirii omului ceea ce Biserica respinge. Din iniiativa lui Alexios I, filosoful acesta Ioan a fost trimis n judecata sinodului. Dei acesta s-a aprat demn pn la a trezi simpatia unor nali ierarhi, mpratul a determinat condamnarea lui i alungarea din Universitatea din Constantinopol. Alexios I a luat msuri i pentru mbuntirea nivelului intelectual iar pentru strpirea moravurilor a silit chiar doi arhipstori s-i prseasc scaunul patriarhicesc. Prin privilegiile extraordinare pe care le acord Sf. Hristodulos, care ntemeiase o mnstire n insula Patras (unde a vieuit Sfntul Ioan Evanghelistul), Alexios a dorit s reformeze viaa mnstireasc, fr s fie stnjenit de nimeni, nici chiar de patriarhul ecumenic, care se putea amesteca n viaa mnstirii. n intenia lui Alexios pare s fi fost ca i charistikarii s ajute la bun administrarea sfintelor locauri i s i lase pe clugri s se ndeletniceasc numai cu cele duhovniceti. Din nefericire, rezultatele aduse de instituia charistikiului au fost mai degrab duntoare vieii monahale.Fiul lui Alexios I, care i-a urmat la tron, Ioan II Comnenul (1118-1143) este mult mai preocupat de aspectul teologic al vieii religioase fa de cum o fcuse tatl su. Este preocupat de rolul important pe care l puteau juca mnstirile n funcia de slujire a societii pe care trebuia s o ndeplineasc Biserica. Pe lng vestita sa ctitorie din Constantinopol, mnstirea Pantocratorului, Ioan II a nfiinat un spital cu 50 de paturi pentru brbai i femei, mprit n cteva secii i deservit de un numr mare de medici, asisteni medicali i oameni de serviciu. Spitalul era prevzut cu oficii i ateliere anexe (brutrie, buctrie, farmacie, bi). Organizarea acestor instituii de asisten au trezit admiraia tuturor cercettorilor de astzi.Un frate al lui Ioan II, Isaac Comnenul, fondase de asemeni pe lng mnstirea ctitorit de el (Maica Domnului Cosmosotira, de la Enos Tracia) un spital, dar mai mic dect al lui Ioan al II-lea Comnenul.Fiul lui Ioan II, Manuel I Comnenul (1143-1180) reia ntr-o anumit msur politica religioas autoritar pe care o luase bunicul su Alexios I. Ca i acesta, Manuil I se dovedete un aprig prigonitor al bogomililor, din rndul crora se ridicaser propovduitori primejdioi ai ereziilor cum a fost un clugr pe nume Nifon. Bazileul a urmrit ca i Alexios I pe aderenii platonismului n Bizan, elevi sau urmai ai lui Ioan Italos. Din iniiativa lui s-au susinut n capitala imperiului cteva sinoade. n primele dou din 1156, 1157, s-a discutat caracterul de jertf al Sfintei Euharistii, osndind prerile lui Soterichos Pantengenes. Zece ani mai trziu (1166) cteva sinoade au avut drept sarcin s dea o interpretare autorizat versetului din Evanghelia dup Ioan, n care Mntuitorul zice Tatl este mai mare dect Mine. De data aceasta au fost condamnate nvturile greite ale lui Dimitrie din Lampe (Asia Mic). Tot ca Alexios I Comnenul, nepotul su Manuil s-a preocupat de unirea bisericeasc cu Roma. Alexios convocase n 1089 un sinod la Constantinopol ca s ia n discuie propunerile de unire venite din partea papei Urban II, care civa ani mai trziu va binecuvnta prima cruciad. Manuil I convoac i el o conferin sinodal n 1171, de asemeni n capitala rii, ca s se cerceteze de acesta planurile de unire furite de nsui mpratul. Se tie c Manuil I a fost nclinat ctre unirea Bisericilor i s-a strduit s aduc n snul ortodox pe armeni i pe sirienii necalcedonieni. Chiar fa de mahomedani a artat ngduin i interes cu gndul s-i converteasc mai uor la adevrata credin, lucru care a adus mpotriviri din partea ierarhiei bisericeti.Din toate acestea se poate vedea ct de vii au fost preocuprile Comnenilor cu privire la Biseric i ct de mult au inut, n deosebi Alexios I i Manuil, s-i exercite deplin autoritatea n treburile eclesiastice ale Bizanului.

CAPITOLUL II: PICTURA BIZANTIN N PERIOADA COMNENILOR

Prezentare generalA doua jumtate a secolului al Xl-lea i ntreg secolul al XI -lea marcheaz perioada clasic a artei bizantine. Acele tendine, deci, care erau abia nsmnate n arta macedonean trzie, se dezvolt i se maturizeaz ntr-un stil mplinit, persistnd ferm aproape un secol i jumtate. Puterea ecleziastic i cea secular se apr cu ndrjire de orice inovaie cu caracter ideologic; mpraii, care promoveaz o politic cezaro-papal, controleaz riguros viaa ecleziastic: se duce astfel o lupt hotrt mpotriva ereziilor i se emite, n acest scop, aa-zisa Sinodic, un index cu numele ereziarhilor i al doctrinelor contrarii nvmintelor Bisericii.Cu o putere centralizatoare astfel organizat dezvoltarea artei bizantine se produce ntre limite strmte; sunt cu neputin cotiturile decisive i revoluiile artistice; n sculptur i n pictur predomin n msur tot mai mare exigenele didactice iar arta spiritualist este considerat drept unica form admisibil a unei concepii artistice asupra lumii. Chiar n secolele al Xl-lea i al Xll-lea lipsea orice fel de baz pentru o rennoire a neoclasicismului din prima jumtate a secolului al X-lea. n aceast perioad principiile fundamentale ale artei bizantine se consolideaz n aa msur nct s nu poat fi cltinate nici de influene populare, nici de cele ale elenismului.Influena bizantin se perpetueaz n bisericile greceti, iugoslave, bulgare, romne, armene, georgiene, i ruse, n care icoanele vor dobndi o strlucire aparte. Se afirm pe deplin un stil solemn, elevat, chemat s exprime momentele cele mai profunde ale religiozitii greceti. Prin urmare n oriental izarea culturii bizantine devin predominante mai ales influenele provenite din Asia Mic. Element precumpnitor ai picturii devine linia delicat, abstract, stilizat; se rspndete pe larg fondul de aur, care scoate imaginea n afara timpului i a spaiului, bogatele planuri secundare arhitectonice de alt dat se simplific i se schematizeaz tot mai mult. Edificiile aplatizate devin asemenea unor construcii fantastice care au pierdut orice legtur cu lumea real: csue de carton cu rol de culise decorative. Figurile, uneori accentuat alungite, capt o imaterialitate eteric, special. Chipurile severe, ascetice sunt profund spirituale, micrile sunt supuse unor canoane rigide. Apare acel hieratism al figurilor, imobile n gesturile lor prestabilite, care duce treptat la predominarea unei poziii frontale statice. Dintre culori ncep s aib o funcie fundamental cele dense i compacte care amintesc, cu nuanele lor, smalurile preioase. Preferina pentru culorile iradiante accentueaz irealitatea paletei: sistemul organic i liber al reflectrilor elenistice este substituit cu o schem abstract de colorare, menit s redea strlucirea unei lumini provenite din ceruri. Stilul bizantin clasic, produs de arta metropolitan, a ajuns la maxima sa nflorire pe teritoriul Constantinopolului. De la jumtatea secolului al Xl-lea Constantinopolul ndeplinete o funcie cu totul excepional, transformndu-se ntr-un centru artistic de care depind aproape toate colile provinciale i naionale. Influena sa se rspndete n toate direciile i o regsim n Capadocia, la Latmos, n Caucaz, n Rusia, n Serbia, n Bulgaria, la muntele Athos, n Italia, unde amestec ntr-un singur creuzet aspiraiile creatoare ale aproape tuturor popoarelor din Orientul cretin, dndu-le o trstur comun. Fr ndrumrile artei Constantinopolului multe din colile naionale nu ar fi avut dezvoltarea aceea strlucit pe care o constatm n secolele al XlII-lea si al XlV-lea. Respingind pe planul al doilea tradiiile locale, influenele Constantinopolului se foloseau de modele de nalt miestrie, fapt care permitea popoarelor barbare s vin n contact cu lumea evoluat a formelor antropomorfice care pstra n mare parte sistemul proporiilor antice. Dar, ca ntotdeauna, aceste influene erau destul de superficiale incluznd n sfera lor de aciune numai arta centrelor aulice i ecleziastice. Alturi de ele continuau s existe printre vastele mase populare vechile tradiii locale care proveneau din epoca pgnismului i a protocretinismului.

Miniturile din condice

Este mult mai uor de a urmri n arta miniaturii evoluia stilului pictural n secolele al XI-lea i al XII-lea, cu ajutorul unei serii de importante codice metropolitane. De la sfritul secolului al Xl-lea miniatura ncepe s aib o funcie extraordinar de important ntruct expansiunea artei metropolitane era strns legat de ptrunderea manuscriselor, care ajungeau cu uurin pn in cele mai ndeprtate regiuni ale vastului imperiu. Miniaturile constituiau modelele studiate de tinerele popoare ale Caucazului, de rile slave i de cele ale Occidentului. Din abundena de codice ilustrate din secolele al Xl-lea i al XII-lea nu este greu de separat cteva zeci de manuscrise din capital care formeaz un grup stilistic precis i, mpreun cu o serie de opere de pictur monumental i de evalet, ofer un foarte interesant material pentru a caracteriza arta constantinopolitan. Miniatura celui de-al patrulea sfert al secolului al Xl-lea a rezultat din evoluia artei macedonene trzii. Toate tendinele noi, aflate n embrion n pictura de la sfritul secolului al X-lea prima jumtate a secolului al Xl-lea, se maturizeaz pe deplin n arta epocii dinastiei Ducas i I a primilor Comneni. Ctre aceast perioad se formeaz definitiv un stil miniatural pur. Contrar a ceea ce se petrece n codicele secolului al X-lea, miniaturile ocup foarte rar ntreaga pagin: lipsite de cadru sau nchise n rame foarte nguste sunt dispuse in chip de mici ilustraii pe margini sau n text, combinndu-se cu acesta din urm intr-o riguroas unitate compoziional. Ornamentul fin, curat caligrafic, eleganta scriitur uniform cu caractere mici, delicatele, micile iniiale, miniaturile ngrijite cu o scrupuloas pricepere de orfevru, toate aceste elemente se contopesc ntr-un indisolubil ansamblu ritmic.

Alexios I Comnenul naintea lui Hristos. Sec. XII. Dintr-un condice cu Arsenalul Dogmatic al lui Euthymios Zigabenos. Roma Biblioteca Vaticana. Paris, Bibliotheque Nationale.(ms. Gr. 666, fol. 2r)

Micile figuri sunt lipsite de greutate, ornamentaia i iniialele sunt de o transparen aerian, liniile delicate, abia trasate, nfoar formele ca o pnz de pianjen; culorile sunt n general vii, dar adesea predomin tonuri foarte delicate care amintesc pe cel al fragii, al trandafirului galben-deschis, al reine-claude-i. Aceast armonioas combinaie de culori care amintete rafinata palet a lui Degas nu se va mai ntlni niciodat n istoria picturii bizantine. Din acest punct de vedere, manuscrisele din a doua jumtate a secolului al XI- lea reprezint treapta cea mai de sus a dezvoltrii codicelui cu miniaturi bizantin; este de ajuns s-l confruntm doar cu Cod. Paris. sau cu Evangheliarul de la Palmos, unde apar i miniaturi pe margini, ca s ne apar numaidect evident enorma diferen dintre stilul secolului al X-lea i cel al secolului al Xl-lea. n primul caz reprezentri greoaie ncarc peste msur marginile, necoordonate pe planul compoziiei cu textul; n al doilea miniaturile minuscule i uoare se contopesc cu literele, asemenea uor perle mrunte rspndite pe un pergament compact de culoarea ivoriului.Multe vor fi codicele de prim ordin executate la sfritul secolului al XI-lea, dar ele sunt inferioare calitativ manuscriselor anilor aizeci-aptezeci. Procesul de fragmentare a formelor se va dezvolta dup aceea; vemintele sunt tot mai stilizate, n drapri, manieriste i dezordonate, ciudatul joc al liniilor se transform adesea n ceva inutil i gratuit, se accentueaz ariditatea tratrii. Dac n codicele din al treilea sfert al acestui secol al XI-lea prea c miniaturile erau pictate doar cu culori i c liniile erau adugate ulterior, n cele din secolul al XI-lea trziu miniaturile par a fi executate numai cu linii, ale cror spaii erau umplute cu culoare. Cu alte cuvinte, n miniaturi survine acel moment stilistic care le apropie tot mai mult de smalurile cloisonnis. Un exemplu caracteristic de miniaturi metropolitane de la sfritul secolului al XI-lea este Psaltirea din anii 10841101, aflat la Mnstirea Pantocratorului de la muntele Athos. Rafinatele sale iniiale antropomorfice ne permit s o legm de grupul codicelor din al treilea sfert al secolului al XI-lea. nchise n delicate chenare, miniaturile sunt executate ntr-un ales stil caligrafic; minusculele, fragilele figuri snt aproape imateriale; vemintele cad n cute foarte mrunte care le subliniaz ritmul abstract, pur decorativ. Caracteristic apare tratarea peisajului, care, desfurndu-se pe o suprafa plan, este constituit din edificii schematice sau din stnci ascuite i coline care se transform n motive aproape ornamentale. Colurile rocilor sunt stilizate pn ce devin de nerecunoscut, ajungnd s semene cu nite limbi de foc. Raportul reciproc ntre figuri i peisaj are un caracter pur convenional ntruct figurile sunt strine de legile spaiului real, tridimensional. Amintind de aceeai versiune aristocratic" a Cod. Paris., Psaltirea de la Mnstirea Pantocratorului prezint i multe subiecte noi. n special ntlnim aici una dintre cele mai vechi figurri a Maicii Domnului de tip tandru" (Eleusa) care se repet n form aproape neschimbat n Psaltirea de la Christlich-Archologische Universittsammlung din Berlin. Printre codicele de la sfritul secolului al Xl-lea este greu de notat un grup mai compact din punct de vedere stilistic dect cel din al treilea sfert al secolului. Dar i n aceast perioad este posibil s deosebim multe exemplare care caracterizeaz arta miniaturii din capital. Dintre toate trebuie s amintim mai nti miniaturile Psaltirii, amplu restaurate, de la Biblioteca Vaticanului, executat cu ocazia ncoronrii lui Ioan Comnenul, cam prin 1092, i ale Evangheliei de la Biblioteca Palatina din Parma. Codicele parmez este decorat, n afar de bogatele plane cu canoane, de frontispicii, de efigii ale evanghelitilor i de felurite scene evanghelice. Dei iconografia multor scene are diferite puncte de contact cu tradiia anatolian, decoraia i stilul codicelui indic limpede originea sa constantinopolitan. Figurile, cu totul imateriale, par esute doar din linii. Stncile i-au pierdut cu totul volumul, transformndu-se n decoruri convenionale i plate. i arhitectura sufer aceeai stilizare, reducndu-se la cteva tipuri fundamentale de construcie. Aceeai manier caligrafic descrnat apare i n miniaturile din Scara Paradisului de loan Climax de la Biblioteca Vaticanului, n cele ale Menologiului de la British Museum i ale Omiliilor lui Grigorie din Nazianz de la Bibliothfcque Naionale din Paris.

Treptele desvririi ascetice. Sfrit de sec. XI. Dintr-un condice cu Scara Paradisului de Ioan Climax (Scrarul). Roma, Bibliotea Vaticana .(ms. Gr. 394, fol. 41r)

Ilustraiile primului codice sunt rigid ascetice, numeroasele scene de peniten reprezint diversele grade ale perfeciunii spirituale. Predomin tonalitile mai nchise, n vreme ce chipurile sunt de o paloare accentuat; la tradiionala gam cromatic se adaug adesea negrul care ntuneca anumite imagini: aceast art, indisolubil legat de ascetismul oriental, nu putea lua natere dect ntr-un mediu monahal. Execuia savant a micilor figuri i a delicatelor peisaje nu las ndoieli asupra provenienei metropolitane a codicelui, executat probabil ntr-una din mnstirile din Constantinopol. Unui atelier metropolitan aparin i Menologiul de la Londra i Omiliile lui Grigorie din Nazianz de la Paris decorate, n afar de miniaturi nchise n chenare, i cu figuri de sfini, n veminte striate cu aur, rspndite n text. Tratarea acestor figuri complet plat, mai mult dect n oricare alt codice, se apropie de tehnica smalului.

Activitile omului primvara. Sfritul sec. XI. Dintr-un condice cu Omiliile lui Grigorie de Nazianz. Paris, Bibliotheque Nationale.(ms. Gr. 533, fol. 34v)

Printre manuscrisele aprute ntre sfritul secolului al Xl-lea i nceputul celui de-al Xll-lea se remarc dou codice, i anume: Evangheliile de la Veneia i de la Florena. Evident, ambele au fost executate n acelai atelier, fapt demonstrat de afinitatea stilistic dintre ele. Miniaturile denot evoluia ulterioar a tendinei liniare: vemintele cad n falduri rigide, n tratarea chipurilor apare acea simplificare liniar care va deveni tipic pentru pictura secolului al XII-lea. Confruntnd codicele secolului al XII-lea cu manuscrisele secolului anterior se remarc numaidect un regres evident. Secolul al XIIlea a fost pentru codicele cu miniaturi al Bizanului o epoc de decaden i de stagnare: aceast perioad este aproape cu totul lipsit de codice care s se bucure de o execuie rafinat, ca, de exemplu, Paris, Moscova, sau Leningrad. n primul rnd ornamentul devine mai stngaci, pierde puritatea sa aerian i devine greoi i dur. Amnuntele sunt pictate cu o mai mic acuratee, dispare acea aleas finisare caligrafic. Tipic numai pentru ornamentaia secolului al XI-lea. Tot mai adesea nfloresc motivele zoomorfe care cunosc o difuzare destul de mare chiar i n capital. n culori apar contraste stridente, necunoscute n epoca precedent, cnd se foloseau tente atenuate i delicate care adesea se degradeaz n nuane vaporoase. Acum paleta se prepar pe baz de accente cromatice nete, puternic marcate. Tratarea devine neplcut de uscat, elementele picturale se retrag toate n planul al doilea lsnd locul celor liniare, vemintele cad n mii de cute mrunte i fragmentate care formeaz adesea o mpletire de linii pur ornamental. Chipurile uscate, cu intense umbre verzi, nu snt modelate printr-o treptat trecere de la un ton la altul; articulate cu ajutorul unui complex sistem de linii, ele sufer o foarte puternic stilizare. Expresia lor devine deosebit de auster i de abstract i predomin tipul pur oriental; figurile i pierd volumul i devin asemenea unor umbre acorporale, esute numai din linii; momentul spaial rmne aproape neexprimat; peisajele i construciile schematizate snt lipsite de relief i, reduse la puine formule compoziionale, sunt din caleafar de monotone. In ansamblu, stilul miniaturilor secolului al XII-lea reprezint punctul culminant n evoluia tendinelor abstracte ale picturii bizantine.Seria codicelor metropolitane ale secolului al XII-lea ncepe cu Evanghelia de la Vatican executat n 1122 pentru Ioan al II-lea Comnenul i fiul su Alexios. Ambii Comneni sunt redai frontal i n poziie solemn; deasupra celor dou portrete, aezat pe tron, este Hristos, n spatele cruia se vd alegoriile Dreptii i Milei.

Ioan al II-lea i fiul su Alexios la picioarele lui Hristos. Dintr-o Evanghelie. Roma, Biblioteca Vaticana (ms. urb. gr. 2, fol.19 v).

Dei acest exemplar provine dintr-un atelier imperial, este evident c n secolul al XII-lea stilul codicelui cu miniaturi se corupsese. Ornamentaia este mai degrab stngace i nengrijit, linia pierde din precedenta volubilitate i devine dur i greoaie, paleta se bazeaz pe culori aprinse printre care se disting roul, albastrul, violetul, maroniul i movul care formeaz o scar cromatic pur dar devenit apstoare din pricina unei excesive varieti de tonuri. Reprezentarea evanghelitilor ca i scenele din viaa lui Hristos i a Sfntului Ioan Boteztorul sunt lipsite de spaialitate. Elementele compoziiei sunt legate artificial ntre ele i se desfoar pe suprafaa plan n chip de motive ornamentale. n loc de a dispune figurile i obiectele n sens orizontal, miniaturistul le aaz n sens vertical, din care pricin momentul spaial nu este ctui de puin subliniat.Din acelai atelier, n care a fost executat Evanghelia de la Vatican, au ieit i unele codice metropolitane din al doilea sfert al secolului al XII-lea care s-au pstrat pn n zilele noastre; printre acestea se afl Evangheliile de la Paris i de la Londra, precum i Omiliile clugrului Ioachim de la Vatican. Toate aceste codice formeaz un grup stilistic restrns care ofer o idee destul de clar despre caracterul codicelor cu miniaturi metropolitane din prima jumtate a secolului al XII-lea.

Viaa lui Iacob. Al doilea sfert al sec. XII. Dintr-un condice cu Omiliile clugrului Ioachim. Roma, Biblioteca Vaticana.(ms. Gr. 1162, fol. 54v)

Locul cel mai important revine Omiliilor clugrului Ioachim, unul dintre codicele cele mai interesante din epoca Comnenilor. La baza acestui manuscris este fr ndoial o veche versiune sirian supus, ns, unei reelaborri radicale. Execuia este foarte nrudit cu cea a Evangheliei de la Vatican: la ambele prevaleaz liniile dure, precise, proiectarea compoziiei pe suprafaa plan cu ajutorul combinrii artificioase a episoadelor separate, schematizarea peisajului abstract, reducerea tipurilor arhitectonice la puine scheme, ariditatea tratrii, uniformitatea chipurilor orientale i aproape aceeai este i luminoasa gam cromatic, alctuit din rou, verde, albastru, violet, roz, alb, maron i auriu. Din punct de vedere iconografic miniaturile prezint un mare interes ntruct ne permit s cunoatem o serie de scene din viaa Mariei care nu se vor mai ntlni n nici un loc i care provin din izvoare apocrife. Element nou n ornamentarea metropolitan sunt motivele zoomorfice care figureaz din abunden n frontispiciu. Aceast bogat decoraie zoomorfic este un element caracteristic al codicelor cu miniaturi din secolul al XII-lea i este deosebit de frecvent n codicele provinciale, cum o mrturisesc Omiliile lui Grigorie din Nazianz de la Paris, un fragment din Evanghelia de Ia Biblioteca Public din Leningrad i Evanghelia de la Mnstirea Dionisiu.

Frontispiciu cu miniaturi: Iulianus i pltitorii de djdii. Sfritul sec. XII. Dintr-un condice cu Omiliile lui Grigorie din Nazianz. Paris, Bibliotheque Nationale.(ms. Gr. 533, fol. 34v)

Mai sus-menionatele manuscrise metropolitane reprezint tot ceea ce a dat mai bun codicele bizantin cu miniaturi n cursul secolului al XII-lea. Toate celelalte manuscrise constantinopolitane parvenite pn la noi sunt de calitate inferioar i executate schematic. n tratarea luminrii chipurilor prin mijlocirea liniilor albe apare ceva de natur ornamental (6 i alte scrieri, Paris., nceputurile sec. XII, Arsenalul dogmatic al credinei ortodoxe al lui Euthimios Zigabenos de la Vatican, Evanghelia de la Biblioteca Marciana, nceputurile sec. XII); stilizarea peisajului capt uneori forme groteti (Evanghelia de la Muzeul de Istorie din Moscova, nceputurile sec. XII); desenul devine tot mai descrnat i neglijat (Octoteuhul executat pentru Isaac Comnenul n al doilea ptrar de veac XII de la Biblioteca Topkapu Saray din Istanbul,. Ctre a doua jumtate a secolului al XII-lea se accentueaz tendinele spre schematizare; au precdere formele complet plate; n compoziiile de factur artizanal, micrile figurilor mrunte i descrnate snt rigide i aproape ntotdeauna aceleai; chipurile snt modelate cu greoaie tonuri verzi, peste care se suprapun delicate linii de alb de plumb; fondurile arhitectonice i peisagistice se simplific pn ntr-atta nct i pierd orice legtur cu realitatea. Modele tipice pentru stilul celei de-a doua jumti a secolului al XII-lea sunt dou codice foarte nrudite unul cu altul: Omiliile lui Grigorie din Nazianz i Evangheliile de la Moscova i de la Florena. Manuscrisul de la Sinai a fost executat la comanda stareului Mnstirii imperiale a Pantocratorului pentru una din mnstirile din insula Lemnos. Diversele scene cuprinse n frontispiciile votive i figurile de sfini sunt pictate n manier artizanal, i acelai lucru se poate spune i despre decoraia stngace i iniialele antropomorfice lipsite de mobilitate. Nu cu mult mai bun este Evanghelia florentin de care Millet se slujete drept unul dintre izvoarele principale pentru reconstituirea versiunii alexandrine a ilustrrii evanghelice. Evanghelitii sunt reprezentai pe un fond cu construcii arhitectonice cu totul plate i convenionale; edificiile sunt puse unul lng altul dup principiul adiionrii anorganice, tipic pentru compoziiile secolului al XII-lea. Scenele evanghelice rspndite n text i pe margini sunt dispuse n chip de frize; mruntele figuri luminoase i descrnate sunt acoperite de fire subiri de aur. Confruntndu-le cu figurile analoage din codicele secolului al XI-lea se descoper numaidect uriaa diferen stilistic: ceea ce nainte fusese uor, delicat, proaspt i original, devenea acum alambicat, trivial, standardizat. Acestea au fost cile evoluiei artei manuscriselor metropolitane n secolele XIXII; graie numrului relativ mare de codice conservate, cadrul general al dezvoltrii se definete suficient de clar. n schimb, situaia st cu totul altfel cnd este vorba despre operele de pictur monumental i de evalet: monumentele constantinopolitane ajunse pn la noi nu ne ofer ntr-adevr posibilitatea de a reconstitui cu aceeai precizie care au fost fazele acestei evoluii.

Pictur monumental

Printre operele de pictur monumental din a doua jumtate a secolului al XII-lea cele de origine mai veche sunt mozaicurile (acum pierdute) din nartexul bisericii Adormirii Maicii Domnului de la Niceea, executate, cum a stabilit Mango, ntre 1065 i 1067. In aceste mozaicuri revin acele subiecte care n secolul al XI-lea erau socotite teme obligatorii ale picturii bisericeti, care se socotete ns c lipseau n catoliconul bisericii, unde era probabil decorata potrivit tradiiei strvechi cu nlarea i cu heruvimi pe pandantivi, n vreme ce absida era ornat cu figura Fecioarei n picioare cu Pruncul. De aceea mozaicarii au reprezentat n nartex semifigura Fecioarei Orante, pe care ei erau obinuii s-o vad n absid, i pe cei patru evangheliti, ntotdeauna reprezentai pe pandantivi. n centrul bolii se afla un cerc cu crucea monogramatic, nconjurat de patru medalioane cu semifigurile lui Iisus Hristos, Ioan Boteztorul, Ioachim i Ana. Evanghelitii erau reprezentai n poziii libere i felurite, cu trsturi individuale. Foarte expresiv era i aspectul celorlalte figuri: sever, inspirat, subtil aristocratic. Toate acestea se declar n favoarea originii constantinopolitane a mozaicurilor, indicat i de desenul precis, de proporiile exacte i de un modeleu amnunit. Comparnd mozaicurile niceene cu cele de la Sfnta Sofia trebuie s notm accentuata uscciune a tratrii. Elementul liniar este mereu tot mai insistent i devine o component predominant a stilului; aceasta face ca, n general vorbind, mozaicurile niceene s stea alturi de cele de la Nea Moni, dei reprezint o faz de dezvoltare mai trzie. n cursul celei de-a doua jumti a secolului al XII-lea au mai fost executate i celebrele mozaicuri de la Dafni; nc legate sub multe aspecte de tradiia artei macedonene-trzii (cf. in special seria de codice care se grupeaz in jurul Menologiului de la Vatican), ele folosesc n substan aceeai schem decorativ a mozaicurilor din prima jumtate a secolului al Xl-lea. n cupol este reprezentat Pantocratorul, n tambur cei aisprezece profei, n absid Fecioara pe tron, n niele pereilor laterali arhangheli n picioare, pe bolt Hetimasia, n prothesis sfintul Ioan Botztorul cu Aaron i Zaharia, n diaconicon sfntul Nicolae cu Grigorie din Agrigent i Grigorie Taumaturgul. Trompele i prile superioare ale pereilor transeptului sunt acoperite cu scene din viaa lui Hristos i a Mriei, care se desfoar n sensul micrii acelor de la ceasornic: se ncepe cu scena naterii Fecioarei n transeptul de nord, urmeaz apoi n trompe Bunavestire i Naterea lui Hristos, nchinarea Magilor i Intrarea n biseric n transeptul de sud, Botezul i Schimbarea la fa n celelalte dou trompe, nvierea lui Lazr n transeptul de nord. n acest punct naraiunea coboar n registrul inferior i din nou nconjoar nucleul central n sens circular cu Intrarea n Ierusalim, Rstignirea, Pogorrea la iad, Toma necredinciosul n transeptul de nord i sud. Deasupra uii de intrare este reprezentat Adormirea Maicii Domnului, n latura de sud a nartexului scene din viaa Mriei (Ana n poiana cu flori, ngerul i apare lui Ioachim, Binecuvntarea preoilor, Intrarea Mriei n biseric), n latura de nord a nartexului se succed o serie de scene din viaa lui Cristos care completeaz mozaicurile din nucleul central (Srutul lui Iuda, Splarea picioarelor, Cina cea de tain). Numeroase figuri ale prinilor Bisericii i personaje din Vechiul Testament, dispuse, ca i semifigurile de martiri i de sfini, pe boli i de-a lungul pereilor, completeaz ciclul evanghelic.

Maica Domnului la picioarele Crucii (detaliu dintr-o rstignire). A doua jumtate a sec. XI, Dafni, Biserica mnstirii (catolicon).

Mozaicele de la Dafni, unde predomnete concepia caracteristic bizantin, cu aceleai figuri aduse la tipuri dup acelai canon i deosebite numai prin semne convenionale de vrst, form, culoare, tunsur a brbii i prului, cu aceeai cunoatere a perspectivei peisajului i arhitecturilor, au rmas totui ca o nzuin mai nalt a artistului. Cnd uneori se vede o grij mai mare la nirarea i echilibrarea maselor n jurul figurilor mai nseninate, o grupare mai armonic a lor, dei n-am zice c e clasic, o varietate la draperiile mai bine prinse dup natur i-n sfrit, un sim pitoric ce-a dat putin mozaicistului s-i nmuleasc grupele i amnunte . n ansamblu mozaicurile de la Dafni formeaz un complex foarte rar prin frumuseea i claritatea sa cristalin. Artitii au ales numai scenele cele mai semnificative, cu unele excepii care au intrat n cadrul ciclului Praznicelor.

nvierea Domnului, mozaic, sec. XII-XIII, Daphni, Grecia

Mozaicurile decoreaz numai bolile i partea superioar a zidurilor i nu coboar niciodat sub o anumit limit. Pereii erau acoperii cu marmur producnd un efect contrastant cu mozaicul policrom. O sever concepie arhitectonic domin ansamblul; fiecare scen este o compoziie de sine stttoare dar, n acelai timp, reprezint o parte organic a unui sistem decorativ unic, ocupnd n el un loc bine determinat i subliniind liniile directoare ale arhitecturii. Aceast coeren riguroas n distribuirea fiecrui subiect este caracteristic artei constantinopolitane i acolo ea se constat permanent n decorarea bisericilor: principii precise care proveneau de la nu mai puin precise doctrine teologice metropolitane. i iconografia mozaicurilor, legat i mai mult de tradiia alexandrin, i, n particular, stilul lor, care prezint multe analogii cu codicele metropolitane, amintete de Constantinopol. Paleta este de o extraordinar bogie de culori pure, substaniale i delicate. Diferitele nuane de albastru, de verde, de rou, de gri i de violet, formeaz o rafinat combinare de culori. Printre semitonuri se disting gri-verdele, brun-rocatul, rozul, roz-brunul, gri-violetul, gri-perlatul. n veminte i gsesc o vast ntrebuinare tonurile anjante, care la jumtatea secolului al XI-lea au o funcie relativ modest. Ele sunt obinute printr-o hotrt trecere la alb a tonurilor verzi, galbene, albastre, violete, roz i gri sau prin opoziia brunului-rocat cu albastrul deschis. Combinndu-se cu aurul i cu argintul, care se ntlnete rar, toate aceste culori alctuiesc o palet rafinat. Desenul nu relev mai puin perfeciune. Figurile sunt de proporii delicate, extremitile sunt fin modelate, vemintele cad n falduri armonioase, care amintesc de anticele drapri. Feele sunt modelate dozndu-se trecerile de la un ton la altul, ceea ce le confer sensul volumului. Micrile figurilor sunt naturale, dezinvolte, uoare i amintesc de motivele elenistice. Peisajul este subordonat figurilor; unele construcii arhitectonice, reduse la dou sau trei tipuri fundamentale, au doar un scop ornamental. Cea mai mare parte a scenelor este compus cu o acut intuiie a legilor compoziiei, aa nct cele mai bune mozaicuri ne recheam n memorie frescele lui Rafael. Pe suprafeele destinate reprezentrilor snt dispuse, cu mare art, figuri care accentueaz liniile ancadramentului. Masele sunt distribuite ritmic formnd, mpreun cu spaiile goale ale fondului de aur, un ciudat arabesc decorativ. Aceast art este strict legat de tradiiile neoclasice ale secolului al X-lea i mrturisesc o dat n plus vitalitatea curentului elenist, chiar i n aceast faz a evoluiei picturii bizantine n care ereditatea antic pare aproape c se contopete cu amalgamul motivelor orientalizante. O serie de elemente, ca de exemplu o anumit ariditate a tratrii, fracionarea planurilor cu linii subiri, schematizarea edificiilor i a peisajului, face ca mozaicurile s poat fi datate nu nainte de al treilea sfert al secolului al Xl-lea, cum atest i istoria mnstirii nsi. Mozaicurile bisericii Arhanghelul Mihail de la Kiev, fondat n 1108, constituie exemplarul mai aproape, cronologic vorbind, de pictura monumental. Dup demolarea edificiului, mozaicurile care-1 decorau au fost transportate ntr-una dintre capelele tribunei bisericii Sfnta Sofia din Kiev (mozaicul cu reprezentarea lui Dimitrie din Tesalonic a fost transferat la Galeria Tretiakov de la Moscova).

Grup de apostoli (detaliu dintr-o Euharistie). Aproximativ 1108. Kiev, Sfntul Mihail (absid), acum la Sfnta Sofia.

Aceste mozaicuri, pe care muli cercettori le atribuiau exclusiv colii ruse, reprezint n realitate, cum a demonstrat n mod convingtor D.V. Ainalov, munca unei echipe de meteri constantinopolitani i locali. n afar de faptul c inscripiile n grecete figureaz alturi de o inscripie n slav, sistemul decorativ d la iveal n complexul su un caracter curat metropolitan. n cupol era reprezentat Pantocratorul, n absid Fecioara rugndu-se, sub ea Euharistia cu apostolii i sfinii pe de lturi, n registrul inferior prinii Bisericii. Feele se deosebesc hotrt: fiecare reprezint un portret desvrit, nici o trstur nu este mai accentuat dect alta; toate prile formeaz, n ntreg, un sistem armonios, sever proporionat care nu-i gsete asemnare dect la Niceea i la Dafni. Opera mozaical este de o mare perfeciune i ajunge la o deosebit finee a chipurilor, unde cuburile sunt dispuse n mod liber, cu un joc abil de lumini. Toate aceste experiene artistice indic deci c metropola este centrul din care au venit mozaicarii care au lucrat la biserica Sfntul Mihail. Acelai loc intermediar ntre monumentele dintre secolele al XI-lea i al XII-lea l ocupa un mozaic al Mitropoliei la Seres, foarte probabil de la sfritul secolului al XI-lea i nceputul secolului al XII-lea. mprtania apostolilor era prezentat ntr-o compoziie pictural liber, ca la Kiev. Figurile apostolilor formau grupuri mai puin compacte dar micrile lor erau variate i spontane. Capetele erau reproduse n diverse poziii: de la cea frontal la cea din profil. Spre deosebire de mozaicurile de la Kiev, lipseau ngerii care-1 slujesc pe Hristos.n teritoriul aceluiai Constantinopol s-au pstrat dou mozaicuri ale secolului al XII-lea n tribuna de sud a Sfintei Sofia, i anume portretele Comnenilor i o uimitoare Deisis.

Alexios Comnenul (detaliu), anul 1122. Constantinopol, Sfnta Sofia (tribuna de sud).

Portretul Comnenilor, ca i mozaicul mai vechi cu mprteasa Zoe i Constantin Monomahul, reprezint un ex volo individual. Fecioara, care ine naintea sa Pruncul, este flancat de Ioan Comnenul (11181143) i de consoarta acestuia, Irina, fiica lui Ladislau al Ungariei. Perechea imperial este mbrcat luxos, cu veminte btute cu pietre preioase (divitision cu loros) i capetele ncoronate (camelucum i modiolos). Ioan ine n mn o pung plin cu aur, Irina un rotulus de pergament. In acest mozaic, executat n 1118, este repetat n mod aproape identic dispunerea figurilor din mozaicul mai vechi cu mprteasa Zoe i cu Constantin Monomahul. Ceremonialul care domina curtea bizantin era att de rigid nct nu ngduia nici un fel de derogare din partea artistului. De aici poziia frontal rigid simetric a figurilor, de aici nc o reproducere pedant i minuioas a tuturor amnuntelor mbrcmintei imperiale. Pe una dintre laturile pilastrului adiacent a fost adugat un portret, executat de un meter mai puin abil, al fiului mpratului, Alexios, cnd Ioan i l-a asociat la tron n 1122. n mozaicul cu portretele Comnenilor se remarca numaidect accentuarea hotrt a formei plate i liniare, cu deosebire n tratarea feelor imperiale. Dac pe faa Fecioarei rotunjimea formei 290 este destul de subliniat, feele lui Ioan i a Irinei 291 sunt n schimb executate cu acea uoara maniera caligrafic ce pare s dizolve volumul ntr-o suprafa plan. Chiar i culoarea roie a feei este redat prin linii fine. Figura cea mai reuit este aceea a Irinei a crei fa mic, provocatoare, red amprenta rafinatei culturi bizantine. Privind-o i pare c simi parfumul plcut al pomezilor de care, fr ndoial, se folosea peste msur porfirogeneta consoart a lui Ioan Comnenul. Faa lui Alexios este mai tears, liniile sunt trasate cu mn nesigur, au ceva neprecis i ezitant. In general, ns, nelegerea formei rmne aceeai, deoarece i aici delicatele linii grafice neutralizeaz volumul. Mozaicurile cu portrete ale Comnenilor se caracterizeaz printr-o vivacitate a culorilor destul de accentuat. Se simte clar aici ambiia artitilor n folosirea culorii, neleas ca mijloc de creare a iluziei de pietre preioase. Se folosete abundent aurul combinat cu tonuri vii, mai degrab stridente, cum ar fi albastrul, roul, rozul-zmeuriu, albul. Mai neutral i atenuat rmne tonul violet n divitisionul brbtesc, obligatoriu pentru vemintele imperiale.Printre mozaicurile monumentale ale secolului al XII-lea, care derivau direct din tradiia metropolitan, cele mai trzii au fost cele de la Cefalfi (1148): ele ocup un loc important printre operele de art siciliene, distingndu-se nu numai prin caracterul lor rafinat grecesc, ci i prin excepionala lor calitate.

Cefalu, Catedral, Mozaicurile absidei, 1148.

Apostolul Andrei (detaliu). Cefalu, Catedral (absid), 1148.

Din pictura monumental metropolitan au ajuns pn la noi, n afara mozaicurilor, numai dou cicluri de fresce databile cu precizie: primul decoreaz biserica Sfntul Pantelimon din Nerezi, Serbia. Inscripia n grecete de deasupra intrrii nartexului informeaz c biserica a fost ridicat n 1164 din porunca lui Alexios Comnenul care, aa cum s-a stabilit recent, era fiul lui Constantin Anghelos i al porfirogenetei Teodora, fiica lui Alexios I Comnenul. Inscripia nsi ne relev legtura picturilor cu Constantinopolul, ntruct comitentul era membru al familiei imperiale, i stilul frescelor nu face dect s confirme mrturia pisaniei.Al doilea exemplu de pictur monumental metropolitan din secolul al XII-lea este constituit din importantele fresce de la catedrala Sfntul Dumitru din Vladimir, una dintre cele mai de seam opere de art bizantin. Aceste fresce, atribuite vreme ndelungat i fr rezerve meterilor rui, se datoresc n schimb unor meteri greci, cum s-a lmurit n cursul descoperirii lor. Catedrala Sfntul Dumitru a fost construit n jurul anului 1194 de ctre Vsevolod Boloe Gnezdo, mare cneaz de Vladimir i Suzdal. Acesta i-a petrecut anii tinereii (11621169) la Constantinopol unde a nvat s aprecieze frumuseea acelui aparat liturgic i a acelei arte.Din punct de vedere stilistic picturile catedralei Sfntul Dumitru de la Vladimir se nrudesc, cu monumentele cercului metropolitan, cum mrturisesc analogiile pe care le prezint cu mozaicurile bisericii Sfntul Mihail de la Kiev i, mai ales, cu cele de la Cefalti, unde i gsesc cel mai direct corespondent in tipul ngerilor i apostolilor. Exist toate motivele pentru a considera c centrul principal pentru confecionarea icoanelor n mozaic portative, care cereau o mare abilitate artistic i tehnic, era Constantinopolul. Alctuite din pietricele foarte mici, care adesea nu erau mai mari dect o gmlie de ac, aceste icoane trebuie enumerate printre operele cele mai desvrite ale artei bizantine i atest nc o dat extraordinarul rafinament al gustului metropolitan.

Sfntul Dumitru din Tesalonic. Aproximativ 1108. Moscova, Galeria Tretiakov (de la Sfntul Mihail dinn Kiev )

Micile icoane n mozaic s-au rspndit mai ales la sfritul secolului al XIII-lea i n secolul al XIV-lea cnd structura miniatural a formelor lor satisfcea gusturile intimiste predominante n art. Dar ele au fost executate i n secolul al XII-lea, cum o confirm ntreaga serie de monumente care aparin celei de-a doua jumti a acestui secol (Sfntul Nicolae din tezaurul mnstirii Sfntul Ioan Teologul de la Patmos, Sfntul Nicolae din Muzeul de la Lavra din Kiev, Sfntul Nicolae din biserica Sfntul loan Boteztorul din Aquisgrana, Sfntul Gheorghe din Mackhvarii n Zvaneia, Sfntul loan Boteztorul din Tezaurul de la San Marco din Veneia). Lucrarea este de o finee extraordinar: pietricele din cele mai variate culori, printre care cele de argint ocup un loc nsemnat, se mbin surprinztor ntr-un pienjeni de linii de aur i de argint, lund cele mai fragile i mai diafane forme. Un alt grup este format de icoanele n mozaic de dimensiuni mai mari care reflect stilul picturii monumentale contemporane. Cea mai veche dintre aceste icoane este cea denumit Hodighitria (Cluzitoarea), acum n biserica patriarhal Sfntul Gheorghe din Constantinopol, i nainte n biserica Pammakaristos, restaurat n latura de nord de ctre mama lui Alexios I Comnenul, Ana Dalassena (moart n 1067). Icoana n mozaic cu Sfntul Ioan Boteztorul, pstrat n aceeai biseric Sfntul Gheorghe, poate fi i ea datat n secolul al XI-lea, dar spre sfrit. La picioarele sfntului Ioan este reprezentat un comitent ngenuncheat, a crui figur minuscul subliniaz distana dintre un sfnt i un simplu muritor. Expresia sever a feei i culorile ntunecate (violet i verde-gri) confer imaginii un aspect deosebit de auster. Primei jumti a secolului al XI-lea aparin Schimbarea la fa de la Luvru i figura lui Hristos din Muzeul de la Berlin, i celei de a doua jumti dou monumentale icoane cu sfntul Gheorghe i sfntul Dumitru n mrime natural care se afl la mnstirea Xenofon de la Athos, cu oexecuie deosebit de miestrit. Spre deosebire de toate aceste monumente care deriv din coala constantinopolitan, figura lui Hristos de la Muzeul Naional din Florena (jumtatea secolului al XII-lea) i Hodighitria de la Chilandari (sfritul sec. XII nceputul sec. XIII) sunt opere provinciale, cum o atest relieful aplatizat, stilul accentuat liniar i execuia schematic.

Pictura bizantin de evaletDatorit studiilor profesorului Sotiriu asupra culegerii de icoane de la Pinacoteca Mnstirii sinaite Sfnta Ecaterina, cunotinele asupra picturii bizantine de evalet s-au mbogit simitor, i pot fi socotite cu zecile icoanele secolelor al XI-lea i al XII-lea. Astfel s-a clarificat faptul c la Bizan icoanele de dimensiune redus, care prin tehnica execuiei se apropie de miniaturi, au avut o mare rspndire. Adesea aceste icoane mici, create pentru rugciunea individual n capel sau n chilia clugreasc, alctuiesc dipticuri, tripticuri i chiar polipticuri. n sfera acestui tip de icoane, pictate nc din a doua jumtate a secolului al Xl-lea, intr un diptic cu cele dousprezece Praznice, un fragment cu Adormirea Maicii Domnului, partea central a unui triptic cu Naterea lui Hristos, Fuga n Egipt, Fuga Sfintei Elisabeta n pustiu i Uciderea pruncilor, patru scene din viaa sfntului Nicolae (Sinai). Fina i delicata pictur i gsete cea mai direct analogie stilistic n miniaturile metropolitane ale codicelor din a doua jumtate a secolului al XI-lea. Un exemplar fundamental al picturii metropolitane de evalet din secolul al XII-lea este celebra icoan a Fecioarei din Vladimir de la Galeria Tretiakov din Moscova. S-a dovedit c aceast icoan se afla nc din 1155 n Rusia unde fusese adus, pe mare, de la Constantinopol.

Maica Domnului din Vladimir (detaliu). Icoana tempera pe lemn,coala constantinopolitan. Prima jumtate a sec. XII. Moscova, Galeria Tretiakov.

Icoana, care era ascuns sub un strat de repictri grosolane, a fost curat n 1918 de Comisia Panrus de Restaurri. n timpul lucrrilor de restaurare s-a descoperit c din pictura primitiv nu se pstreaz dect chipurile Fecioarei i al lui Hristos: toate celelalte pri reprezentnd repictri trzii care au alterat conturile figurilor. Mria i Pruncul sunt reprezentai dup tipul afectuos" (Eleusis), care predominase i in picturile de la Santa Maria Antiqua i n cele ale bisericii noi de la Tokali Kilise (963969), i care se repet apoi de nenumrate ori in miniatura metropolitan din secolul al XI-lea. Din punct de vedere stilistic icoana Fecioarei de la Vladimir aparine primei jumti a secolului al XlI-lea i este nendoielnic oper a colii de la Constantinopol.Din pcate tim destul de puin despre monumentele picturale ale Tesalonicului din secolele al XI-Iea i al XII-lea. Exist toate motivele s apreciem c Tesalonicul a rmas, ca i n trecut, un important centru artistic. La Tesalonic, n biserica Theotokos, se aflau fresce din secolul al XII-lea care nu ne-au parvenit (Jeluirea lui Cristos mort, Botezul Domnului, Cel vechi de zile).Ultimele descoperiri pe teritoriul Macedoniei, al Greciei i al insulelor greceti (mai ales Cipru i Patmos) au demonstrat clar c secolele al XI-lea i al XII-lea erau secole de ascez a picturii monumentale. Bisericile, construite aici n numr mare, erau decorate de echipe de meteri care se deplasau dintr-un loc ntr-altul, dup cum primeau comenzile. Astfel se explic afinitatea de stil a multor cicluri de fresce, n ciuda deprtrii dintre localitile n care Se gseau. Asemenea echipe nu se compuneau obligatoriu numai din meteri greci, ci puteau s includ i artizani locali.Al doilea avanpost bizantin n Occident era Muntele Athos. n tot orice caz cele mai vechi picturi i mozaicuri de la Athos sunt executate ntr-un stil liniar primitiv care nu are nimic comun cu monumentele Constantinopolului.Acelai stil schematic se relev i la o serie de codice de la Athos care i pstreaz aproape ntotdeauna, n ciuda foarte puternicelor influene constantinopolitane, propriile lor trsturi originale.Cu tot atta eviden se deosebete de manuscrisele constantinopolitane, contemporane cu ea, Psaltirea din 1088 la Vatopedi. Tratarea sa plat i liniar, peisajele schematice, grelele umbre verzi anticipeaz prin multe aspecte stilul de la sfritul secolului al Xll-lea. La sfritul secolului al XI-lea - nceputul secolului al XII-lea a fost executat Menologiul Mnstirii Dochiariu care conine n afara unor scene disparate de martiriu, figuri separate de sfini n picioare. Deosebit de numeroase sunt manuscrisele de la Athos din secolul al XII-lea, printre care Evangheliarul Mnstirii Sfntul Pantelimon, Evanghelia i Psalmii cu Ode de la Biblioteca Naional din Atena, nrudite stilistic; Noul Testament de la National Bibliothek din Viena i Evangheliile lui Matei i Marcu, cu exegez, de la Muzeul de Istorie din Moscova, Omiliile lui Grigorie din Nazianz de la Paris i de la Mnstirea Sfntul Pantelimon (n. 6) 133, i Evangheliarul de la Paris care dau la iveal destule trsturi comune. Caracteristica tuturor acestor manuscrise este neglijarea desenului, tratarea liniar i pronunat arid, ornamentaia mai degrab stngace, care reproduce schematic modelele constantinopolitane, figurile plate, cu chipuri de tip oriental, tratate cu greoaie umbre verzi i lumegiaturi albe i liniare, peisajele simplificate la maximum i lipsite de sim spaial.Tot acest cadru de coexisten paralel a tradiiilor bizantine cu tradiiile antice locale se observ i n Siria i Palestina. Intr-o oper ca Evangheliarul sirian din secolul al XII-lea de la British Museum, influenele bizantine se resimt foarte vag.Dintre operele direct influenate de Constantinopol, trebuie enumerate i mozaicurile bazilicei Naterii Domnului de la Bethlehem, executate in epoca apropierii regatului Ierusalim de Bizan, cnd, n 1167, regele Amalric (11621173) s-a cstorit cu Maria, nepoata mpratului Manuil Comnenul.Tipic pentru arta secolelor al XI-lea i al XII-lea este faptul c n aceast perioad modelele metropolitane capt maxima lor popularitate n aproape toate centrele aulice i ecleziastice.Din picturile de la 1108 au rmas doar apte figuri de profei n tambur (figura lui David a fost drmat n timpul ultimului rzboi, figurile lui Iezechil i Maleahi au fost foarte grav distruse de explozia unui proiectil), patru arhangheli n cupol, figurile sfinilor Anatolie, Policarp din Smirna, Carp i a patriarhului de Constantinopol Gherman, n deschizturile de deasupra trecerilor de la absida principal la cele laterale, i fragmente mrunte din frescele desprinse de pe perei, gsite sub podea. Din drile de seam asupra restaurrii de la 1893 rezult c n absid erau figurate Maria rugndu-se, Euharistia i un alai de sfini; pe laturile arcului triumfal Bunavestire, pe arce busturi de sfini n medalioane, pe boite scene evanghelice, pe perei figuri i busturi de sfini n rame dreptunghiulare. Daca mai adugm n cupol i pe Pantocrator (pierdut), obinem un complex foarte apropiat de cel din bisericile de la Kiev. Icoana Fericitului Sava. . . Sec. XII Kiev, Muzeul Lavrei.

Icoana Sfinilor Cosma i Damian. A doua jumtate a sec. XII. Muntele Sinai, Mnstirea Sfnta Ecaterina.

n prile de fresce din 1108 care au ajuns pn la noi frapeaz arhaica structur a formelor. Figurile robuste i ndesate sunt reprezentate n atitudini rigide, frontale; au extremiti mari, picioare enorme, mini mari cu degete scurte i ndesate. Vemintele cad n cute drepte i greoaie ale cror poale formeaz linii orizontale dure. La austerele chipuri de tip oriental ies in eviden ochii mari care par c vor s hipnotizeze pe spectator. Aceast art solemn i monumental relev nu puine puncte comune cu cel mai arhaic grup de mozaicuri i fresce de la Sfnta Sofia din Kiev. Frescele de la catedrala Naterea Fecioarei a mnstirii lui Anton s-au fcut n anul 1125. Complet repictate, ele au fost descoperite n anii 1923, 1927, 1944, 1947. Fragmentele restaurate (figuri separate i capete de sfini, Naterea lui Hristos, Intrarea n Biseric, Adormirea Maicii Domnului, Regsirea capului Sfntului loan Boteztorul i Oferirea capului Irodiadei) constituie un bogat material pentru caracterizarea picturii monumentale protonovgorodiene. Chipurile greoaie, executate ntr-un stil liniar i rigid, nu au nimic bizantin i arat o surprinztoare asemnare cu tipurile romanice. Trebuie s ne ntoarcem la picturile de la Santa Croce n Gerusalemme de la Roma (1144) i la miniaturile colilor de ia Reichenau i Regensburg pentru a gsi analogii apropiate de aceast art romanizant. Aceasta se explic lesne dac inem seam c fondatorul mnstirii a fost un roman, adic de confesiune latin sau roman; la sosirea la Novgorod nu tia s vorbeasc rusete i nu nelegea, cum scrie n Viaa lui, dect latina i greaca.

CAPITOLUL III: ICOANA SFNTULUI GHEORGHE

Viaa i faptele Sfntului Gheorghe

Sfntul Mucenic Gheorghe s-a nscut n Capadocia, din prini cretini. A trit n vremea mpratului Diocletian (sec. al IV-lea). Datorita vitejiei si victoriilor sale, ajunge conductor de armat. Se tie c, dei era pgn, mpratul Diocleian, pn la anul 303 nu a luat nici o msur mpotriva cretinilor.n anul 303 ns, din ndemnul ginerelui su Galeriu, pe care Diocleian l-a luat ca nsoitor la domnie (tetrarh), a aprins prigoana mpotriva cretinilor. Istoria cretintii st martor c, din anul 303 i pn la 313 (anul Edictului de la Milan, prin care Sfntul mprat Constantin cel Mare a dat pace cretinilor), Biserica a trecut printr-o cutremurtoare ncercare i o sngeroas prob: cretinii au fost silii s aleag, cu preul vieii lor, ntre zeii pgni i Iisus Hristos.Cunoscnd, deci, decretul de prigonire mpotriva cretinilor, ndat Gheorghe s-a nfiat singur naintea mpratului Diocleian i, naintea ntregii curi mpreti, a mrturisit deschis c este cretin i ca nelege s slujeasc n oastea mpratului, ca ucenic al lui Hristos. Uimit de aceast mrturisire i ndemnat de Galeriu, Diocleian a dat porunca s fie dus n temni i pus la chinuri, ca s se lepede de credin. i a fost trecut prin toate vmile muceniciei, loviri cu suli, bti la tlpi, lespezi de piatr pe piept, chinul la roat, groap cu var, nclminte cu cuie, butur otrvit, btaia cu vine de bou .a. Toate acestea i altele asemenea, Sfntul Gheorghe le-a ndurat cu brbie stnd tare n credin.Pentru cei credincioi, Mucenicii sunt cretini alei, luminai de Dumnezeu, pentru a duce lupta mpotriva pgntii i a diavolului. Drept aceea, n toiul prigonirilor i n clipele cnd sunt pui la ncercrile cele mai sngeroase, Mntuitorul i lumineaz cu puteri dumnezeieti, care le ocrotesc trupul mpotriva suferinelor.Deci, cei de fa, vznd chinurile de moarte, prin care trecea Sfntul Gheorghe i c rmne viu i nevtmat, muli dintre ei s-au lepdat de idoli i au venit la credina n Hristos, slvind cu un glas pe Dumnezeul cretinilor. Mai mult, n vremea inerii lui n temni, Sfntul Gheorghe, atingndu-se de un mort, acesta a nviat. nsi mprteasa Alexandra, soia lui Diocleian, vznd acestea, a mrturisit credina ei n Hristos.n cele din urm, mpratul a ncercat s-l nduplece cu onoruri i cu fgduine, dar Sfntul a ales s rmn pentru totdeauna cu Hristos. n faa acestei mrturisiri i, vznd c toate ncercrile lui sunt zdarnice, Diocleian a dat porunca s li se taie capetele, i Mucenicului i mprtesei Alexandra. Ostaii l-au scos afar din cetate, iar, cnd au ajuns la locul hotrt, Sfntul i-a ridicat glasul i s-a rugat cu cldur, mulumind lui Dumnezeu pentru toate binefacerile primite. Astfel, rugndu-se, cu bucurie i-a plecat capul sub sabie i a fost tiat, n ziua de 23 aprilie, pzind pn la capt credina fr prihan i lund cununa cea nevetejit din mna lui Hristos, Domnul su. Cinstirea Sf. Mucenir Gheorghe Sf. Gheorghe in iconografie Moatele Sf. Gheorghe

Cinstirea Sf. Mucenic GheorgheDintre toi Sfinii srbtorii n lumea cretin, puini au ajuns la faima de care s-a bucurat, i se bucur, Sfntul Gheorghe, la poporul nostru. n satele i oraele rii noastre, foarte multe biserici sunt ridicate n cinstea lui. Muli oameni, brbai si femei, i poart numele. De asemenea si multe orae din ar. Al treilea bra al Dunrii, n Delt, se numete Braul Sfntului Gheorghe. Se tie, apoi, c mult vreme ocrotitorul otirii romne a fost Sfntul Gheorghe. De asemenea, steagul Moldovei, trimis de tefan cel Mare la mnstirea Zografu, din Muntele Athos, are chipul Sfntului Gheorghe, dobornd balaurul. Iar acest chip al Sfntului, dobornd balaurul, a fost la noi ca un rsunet i ca o chemare a poporului la lupta cretinilor mpotriv balaurului vremii, adic a pgnilor otomani i mpotriv diavolului.i n prezent Sf. Gheorghe este considerat ca fiind ocrotitorul (patronul) Forelor Terestre Romne. Sf. Gheorghe in iconografieCum l recunoatem sau cum l reprezentm pe Sfntul Gheorghe ne arat Dionisie din Furna n a sa Erminie a picturii bizantine: tnr, nalt la trup, fr barb, cu prul crlionat, pn dup urechi. De obicei Sfntul este mbrcat n veminte militare purtnd pe cap o diadema, iar n mna stng innd o sabie. ntruct a suferit moarte martiric poart pe deasupra vemintelor o mantie roie, roul fiind n iconografie culoarea tradiional ce simbolizeaz moartea martiric, iar n mna dreapt, o cruce.Dionisie din Furna se oprete i asupra anumitor momente importante din viaa Sfntului, povuindu-l pe iconar n realizarea acestora. Astfel putem ntlni icoane ale Sfntului care-l nfieaz ntemniat, suferind chinuri (ntins pe roat, azvrlit n groapa cu var, sgetat de pgni) sau svrind minuni: nviind un mort sau nviind boul plugarului. ntruct i-a gsit sfritul fiind ucis de sabie, o reprezentare a sa l nfieaz purtnd n mn sau pe o tipsie capul su ca pe o ofrand de mare pre adus Mntuitorului.De departe ns, cea mai ntlnit icoan a Sfntului este aceea n care se afl clare pe un cal alb, strpungnd cu sulia un balaur. Este o reprezentare vizual a unei legende, n care Sfntul Gheorghe salveaz cetatea Silenei, din provincia Libia, i pe fiica mpratului de un balaur nfricotor. Aceast imagine trimite de altfel i la lupta mpotriva demonilor i a pcatelor, iar sulia subire, avnd cruce n vrf i rmnnd nendoit, simbolizeaz puterea i ajutorul lui Dumnezeu.

Moatele Sf. GheorgheO parte din moatele Sf. Mare Mucenic Gheorghe au fost aduse recent n Romnia. IPS Teodosie Arhiepiscopul Tomisului, a adus spre cinstire la Biserica Sfntul Gheorghe din Constana o racl cu moate ale Sfntului Mare Mucenic Gheorghe. Racla cu odoarele duhovniceti a fost donat de ctre cardinalul Dionisie Tettamanzi, n prezent Arhiepiscop emerit de Milano (Italia), i va rmne definitiv n acest lca de cult constnean, renumit printre altele i datorit faptului c pictura este realizat de Nicolae Tonitza. Toate caznele ce-a rbdat Sf. GheorgheSfntul Gheorghie mrturisind pre Hristos, Dumnezeu adevrat; sf. Gheorghie cu arce nsagetndu-se ; Sf. Gheorghie cu piatr grea se pistosete; Sf. Gheorghie strujindu-se pe o roat; sfntul bgndu-se n var; Sf. Gheorghie nclndu-se cu clfumi de fier ari i cu api. Sfntul adpndu-se cu buturi otrvite de moarte i pzindu-se cu darul lui Dumnezeu nevtmat; Sf. Gheorghe prin rugciune nviaz mortul. i mucenia lui Atanasie fermectorul.Sfntul nvieaz boul lui Glicherie plugariul; sfntul prin rugciune cltind chipurile idoleti. Popii lui Apolon mniindu-se pentru aceea ce s-a fcut, pre Sf. Gheorghie l bat i-l trag ctre mpratul. mprteasa Alexandra cznd la picioarele acestui sfnt, mrturisindu-se pre sine-i a fi cretin. mpratul de mai mult mnie ntrtndu-se, a poruncit, ca s taie capul acestei mprtese. Sfnta Alexandra mprteasa leinnd pre drum, i-a dat sufletul. Mulumirea sfntului pentru sfritul mprtesei; Sf. Gheorghe de sabie se sfrete.Reprezentri ale Sfntului Gheorghe sunt: Sfntul nfindu-se naintea lui Diocleian cu ndrzneal; Sfntul este pus n temni; Sfntul este pus pe roat; Sfntul nclat cu nclminte nfocate; Sfntul bnd otrvuri omortoare; Sfntul nviind un mort; Sfntul e bgat n groapa cu var; Sfntul nviind boul plugarului; Sfntul sgetat de pgni; Sfntul Gheorghe binecuvntnd pe mprteas; mprteasa murind prin rugciunea Sfntul; Mulumirea Sfntul pentru sfritul mprtesei; Sfntul scpnd cuplul de la Amira; Tierea capului Sfntului Gheorghe.

Comentariu plastic al icoanei Sf. Gheorghe

Icoana este o compoziie plastic cu un personaj masculin, ce l surprinde pe Sfntul Gheorghe personajul dispus central pe mijlocul spaiului plastic.Sfntul Gheorghe este surprins n aceast icoan bizantin n veminte militare, cu o suli n mna dreapt. De aici ne putem da seama c Sf. Gheorghe a fcut parte din armat, dar nu ca simplu osta ca i conductor al armatei mpratului Diocleian. Pe cap, Sfntul poart o diadem - ce semnifica cununa cereasc a muceniciei, ntruct a suferit moarte martiric poarta deasupra vemintelor o mantie roie, roul fiind n iconografie culoarea tradiional ce simbolizeaz moartea martiric.Culorile dominante sunt roul despre care am vorbit mai sus i nuane de galben i oranj, cea mai deschis nuan a acestor culori se gsete pe cartea sfnt din mna stng a Sfntului,care n mod personal am asociat-o cu lumina dreptei credine.Sulia prezent n cadrul pictural, despre care am vorbit la nceput ,dincolo de sensul ei propriu care ne ajuta s ne dm seama de ocupaia Sfntului, ea are o importan major , simboliznd lupta mpotriva pcatului i totodat biruina binelui.Acestea fiind spuse referitor la comentariu plastic al icoanei, voi enumera n cele ce urmeaz etapele de lucru ale icoanei pe pnz: Tehnica picturii: pe pnzPnza de bumbac ntins pe un suport de lemn . estura pnzei i flexibilitatea acesteia o fac a fi printre cele mai utilizate suporturi n tehnica picturii cu tempera.

Etape de lucru:Primele straturi de culoare(eboele):

Icoana aflat n lucru:

Primele lumini:

Ultimele lumini i carnaia:

Icoana n ultima faz:

Bibliografie

1. Lazarev Viktor, Istoria picturii bizantine, vol. II, Editura Meridiane, Bucureti, 1980;2. Emilian Popescu, Curs de Bizantinologie;3. Iorga Nicolae, Istoria vieii bizantine, Imperiul i civilizaia, trad. Maria Holban, Editura Enciclopedic Romn, Bucureti, 1974;4. Delvoye Charles, Arta Bizantin, vol.I, trad. Florica Eugenia Condurachi, Editura Meridiane, Bucureti, 1976;5. Grecu Vasile, Cri de Pictur Bisericeasc Bizantin, Tiparul Glasul Bucovinei, Cernui, 1936;6. Rousseau Daniel, Icoana-Lumina feei tale,trad. Din limba franceza de Mariuca Alexandrescu, ed. Sophia, Bucuresti, 2004;7. Georgescu Maria, Incursiuni n cultura i arta Bizantin, Editura Ceatea de Scaun, Trgovite, 2010;8. Dionisie de Furtuna, Erminia picturii bizantine, Editura Sophia, Bucureti;9. Istoria ilustrat a picturii de la arta rupestr la arta abstract - 1000 de reproduceri n culori, ediia a III-a, Editura Meridiane, Bucureti, 1973;10. Naum Alexandru, Istoria artei de la nceputul cretinismului pn n secolul al XIX- lea, Editura Paideia, 2000.Resurse internet:1. http://www.calendar-ortodox.ro/luna/aprilie/aprilie23.htm;2. http://www.crestinortodox.ro/sfantul-gheorghe/sfantul-mucenic-gheorghe-118692.html;3. http://ro.orthodoxwiki.org/Gheorghe_purt%C4%83torul_de_biruin%C8%9B%C4%83;


Recommended