+ All Categories
Home > Documents > Philon Din Alexandria - Comentariu Alegoric Al Legilor Sfinte Dupa Lucrarea de Sase Zile

Philon Din Alexandria - Comentariu Alegoric Al Legilor Sfinte Dupa Lucrarea de Sase Zile

Date post: 28-Oct-2015
Category:
Upload: gabriela-frona
View: 284 times
Download: 31 times
Share this document with a friend
Description:
doc

of 104

Transcript

Redactor: Virginia Bnoiu Tehnoredactare: Veaceslav Rileanu Editura Paideia, 2002701341 Bucureti, RomniaStr. Tudor Arghezi nr.15, sector 2tel.: (004021) 211.58.04; 212.03.47fax: (004021) 212.03.48e-mail: [email protected] CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei PHILON DIN ALEXANDRIAComentariu alegoric al legilor sfinte dup lucrarea de ase zile / Philon din Alexandria. - Bucureti: Paideia, 2002 p. 186 ; 23.5 cm. - (Paideia - Colecia crilor de seam). Bibliogr. ISBN 973-8064-92-9821.411.16-96=135.1PHILON DIN ALEXANDRIAComentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase ZileTraducere, introducere i notede Zenaida Anamaria LucaPflIDEIflColecia Crilor de seamINTRODUCEREFilosofici cretin n Alexandriaa nceput nu cu un cretin, ci cu un evreu care,dei elenizat, a rmas credincios religiei iudaice;acest evreu este Philon din Alexandria. "Methodios Foughias, mitropolitul PisidieiComentariu alegoric al Legilor Sfinte dup lucrarea de ase zile este traducerea titlului grec NOMQN IEPQN AAAHrOPIAZ TON META THN E5AHMEPON. Opusul, tradus acum pentru prima dat n limba romn, face parte dintr-un corpus de aproximativ 50 de scrieri, redactate n greac i cuprinznd comentarii biblice foarte apropiate de omiliile rabinice cunoscute sub numele de midraim. Este o carte foarte important pentru studiul nceputurilor patrologiei cretine, de vreme ce comentariile philoniene au fost imitate de primii scriitori bisericeti, Origene i Clement Alexandrinul i, prin intermediul lor, de Sfinii Prini: Grigorie de Nyssa, Dionisie Areopagitul, Ambrozie, Maxim Mrturisitorul etc. Dei autorul su n-a fost un scriitor cretin, interpretrile sale se apropie foarte mult de cele date de cretini Vechiului Testament. Comentariu alegoric este de asemenea important prin faptul c se constituie poate ntr-un prim exemplu de intertextualitate: el face dovada c se pot citi unele prin altele textele fundamentale a (cel puin) dou culturi, scrierile filosofilor greci (cu precdere cele presocratice, stoice, platoniciene i aristotelice) i cele sacre ebraice (Geneza, Exodul, Numerii, Leviticul i Deuteronomul). Cartea aceasta poate fi util i celor preocupai de studiul comparat al mentalitilor i al ideilor filosofice i religioase, fiindc autorul ei pune n lumin punctele comune, punctele n care se ntlnete gndirea grecilor cu cea a evreilor, ca i punctele care le deosebesc fundamental. De fapt, Comentariu alegoric este o imagine a Alexandriei elenistice n care au coexistat i s-au influenat6 Philon din Alexandriareciproc, migrnd unul spre cellalt i contribuind unul la evoluia celuilalt, dou vechi modele culturale i prin excelen particulare, prin esena lor, unul filosofic, bazat pe exerciiul raiunii i unul teologic, bazat pe exerciiul pietii i al credinei i pe Legmntul cu Dumnezeu iahve.1. Autorul i epocaNumele sub care a rmas cunoscut posteritii autorul Comentariului alegoric este Philon din alexandria, Philon alexandrinul sau Philon iudeul. Acest nume indic locul su de natere, Alexandria din Egipt, i originea sa iudaic. Philon s-a nscut i a trit, aadar, n afara Palestinei, n Diaspora, i a fost un evreu elenizat (de limb greac), nscut i educat n Alexandria, n mediul cultural i intelectual elenistic i format de 7ica5eia greco-elenistic. Jean Danielou l consider cel mai eminent reprezentant al iudaismului Diasporei i n special al iudaismului alexandrin, principalul su centru"1. A fost ns, n acelai timp, i un pios rabin"-, credincios tradiiilor, credinelor, cultului, religiei mozaice i Dumnezeului Prinilor lui Israel, al lui Avraam, Iacov i Isaac. Comentariile sale au fost scrise n greac, limba curent a evreilor din Egipt (care n vremea sa ajunseser la un milion) i, n special, a celor din Alexandria, care (n jur de o sut mii) triau n cartierul Deltei, n partea de apus a oraului.a. Izvoare i limb. Izvoarele sale, cum e de presupus, trebuie cutate n dou lumi complet diferite: n iudaism i n elenism, respectiv n Vechiul Testament i n theoria greac. Versiunea Sfintei Scripturi pe care o folosete Philon este Septuaginta (xrv 'Ep8o)j.r|Kovta). Nu poate fi ns exclus n totalitate ipoteza conform creia a folosit i originalul ebraic. Este nendoios faptul c greaca n care a scris i n care, desigur, s-a exprimat este limba clasic, pe care o cunotea i de care uza ntr-un mod ireproabil. n fraza sa se disting totui turnuri ebraice i perifraze care demonstreaz c (dei aici prerile cercettorilor difer) Philon avea cunotine nu numai elementare de ebraic. Ct de avansate erau acestea nu tim, cert este ns un lucru: ele nu-i permiteau s se serveasc de ebraic propriu-zis ca de o limb, i permiteau doar s aib acces la o terminologie limitat. Interpretrile sale ne ndreptesc s credem c a cunoscut totui textul original al Scripturii, dei nu o afirm explicit nComentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase Zilenici un loc. Faptul c folosete unele cuvinte greceti cu sensuri singulare, nespecifice i neatestate la scriitorii greci, sensuri mprumutate de la un echivalent ebraic, cum este de pild n Comentariu alegoric cazul cu xpoTcf| (n gr. schimbare", folosit cu sensul de ispitire sau cdere n ispit, pervertire", pornind de la ebr. ovev / uv, a ntoarce din drum(ul) drept", vezi i uv, a (se) ntoarce, a se schimba") sau cazul lui 8f|taocn.c;, care numete faptul de a instrui, de a nva pe cineva, de a-l ilumina", pornind de la ebr. hishil, a deveni nelept, a nelege sau a face pe cineva s neleag, a nva pe cineva, a lumina nelegerea cuiva, a lmuri", vezi sehel, nelegere, raiune, sens", cum apare i n Neemia 8,13 (LXX): u-lehaskil el-divrei ha-Tora, pentru a nelege, a lmuri cuvintele Legii...", ne face s credem c ntr-o oarecare msur gndea, dac nu chiar n ebraic, cel puin n termeni ai acestei limbi.n acelai timp, este necesar de menionat c n opus-urile sale se regsesc idei, cuvinte sau fragmente de versete luate din locuri ale Septuagintei dar i din Evanghelii i din Scrierile Apostolice, iar aceasta dovedete c limbajul su l continu pe cel al versiunii greceti a Vechiului Testament, aa cum l continu i Noul Testament. Putem compara cu Pilde 8,10:1. mi yvcBcriv vnep ypuqiov 8e8oKiuaauevov" (...i tiina mai mult dect aurul cel mai curat" - trad. Biblia Sinodal, Pilde 8, 10), idee care apare n Comentariu alegoric I, 66, sub urmtoarea form:2. KaG&Trep 5e xf\q X"xn otxriocq, f] Kpaxicyxr| Kod 5oKiM,coxaxr| X.pixroQ eaxiv, oinco tcai yu/rjc; 'H 8oKtu,coxdxr| dpexf] (ppovrimc; yeyove" (i aa cum din esena rspndit peste tot n lume, aurul are puterea cea mai mare i e cel mai preios (preuit), tot aa, cea mai preioas (preuit) virtute a sufletului a devenit nelepciunea"). De asemenea, putem compara i cu Pilde 8, 30:3. 'Eycb f\[ir\v f\ 7tpoaeycapev / koc9' f^iepav 5e etxppoavop.nv ev 7tpooco7icp Aijxot) ev rcavxi Koapcp ..." (,,...veselindu-m n fiecare zi i desftndu-m fr ncetare n faa Lui..." - trad. Biblia Sinodal, Pilde 8, 30), loc care apare tot n Comentariu alegoric astfel:4. ... jf\c, xoti ecu cKxptaq, f\ yaipei Kai y&vuxoa kocI xpxxp eiti uovco xcp raxxpi amr\c,, yaAo|_iivn Kai crep.vuvop,evr| Oe..." (...nelepciunea lui Dumnezeu, cea care se bucur, se veselete i se desfat de fericirile pe care le afl la snul Unuia Tatlui su, mndrindu-se i feri-cindu-se pe sine cu Dumnezeu"). i un ultim exemplu,Philon din Alexandria5. ...t6 pfj)j.a xomo xo yeyovoq..." (... cuvntul acesta rostit nou..." Luca, 2,15) apare n Comentariu astfel:6. ...toi) yeycovoxoq .oyou 0t)[i|k>.ov ovre..." (...fiind simbolul cuvntului rostit..." III, 232).b. Genul literarGenul literar este midra-u\ sau comentariul biblic. Ce este midra-\\Y>. Originile lui trebuiesc cutate n dipticul Ezra-Neemia, dou cri importante pentru istoria postexilic. Pentru a rspunde la ntrebrile legate de naterea midra-lui, trebuie s avem o imagine a mediului care l-a produs.n Ezra-Neemia citim c supravieuitorii i urmaii evreilor deportai din Iuda de Nabucodonosor, n 598, s-au rentors, dup decretul de eliberare dat de Cyrus n 538 .C, ntr-un Ierusalim pustiit {Cei ce au scpat din robie i au rmas... sunt acolo, n ara lor, n mare necaz i njosire, iar zidurile Iersualimului sunt drmate i porile lui arse." trad. Biblia Sinodal, Neh. 1, 3); c, ndemnai de guvernatorul Neemia, au reconstruit zidurile i casele Ierusalimului (Neh. 6, 15; 7,4); c au rezidit jertfelnicul mai nti, pentru a putea ine din nou srbtorile i a se putea nfia dinaintea Domnului la moadei-Adonai, la ntlnirile cu Dumnezeu (Esd. 3, 2-6) i, n sfrit, c au rezidit apoi din temelii cel de-al doilea Templu, sfinit n 515 .C. (Esd. 6,15), n ziua de Pesah sau, dup alte preri, o lun mai trziu.n Esd. 7, 10, citim de asemenea:Ki Ezra henin levav-o li-dro et-Torat IHWH ve-la-asot u-le-lamed be-Israel hok u-mipat." Cci Ezra s-a hotrt, i-a pus, n inima lui s cerceteze Legea lui Dumnezeu, s-o mplineasc i s-l nvee pe Israel legile i dreptatea".Expresia: hehin levav-o li-dro et-Torat IHWH" - i-a pus n inim s cerceteze Tora" trebuie neleas ca o oper de recatehizare a exilailor. Sofer-\x\ Ezra (Esd. 7,1l-l2) venise la Ierusalim n 398 .C, n anul al aptelea al regelui Artaxerxe" (Artaxerxe al II-lea Mnemon, 405-358, dup prerea biblitilor) ca s restituie Tora poporului crii", aflat n pericolul de a-i pierde limba i o dat cu ea i Legea scris n ebraic4.Numele lui Ezra este foarte important pentru istoria Scripturii, fiindc de el e legat, pe de o parte, reebraizarea evreilor babilonieni i, pe de alta, naterea midra-vXui. Cine era, aflm din scrisoarea (scris n aramaic) pe care i-a dat-o regele persan Artaxerxe (Esd. 7, 12):...le-Ezra ha-cohen ha-sofer divrei miot IHWH ve-hukav al-Israel (...)" (Esd. 7, 11) /... le-Ezra cahana safar data di-Elah emaia..." (Esd. 7, 12) (...ctre Ezra preotul i scribul cuvintelor poruncite de IHWH i alComentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase Zile 9legilor date de El lui Israel (...) - ctre Ezra preotul i scribul Legii lui Dumnezeu cel din Ceruri...").Ezra era aadar cohen i ofer, adic preot dar i scrib i pstrtor al sulurilor sacre ale Torei. Se ntorsese la Ierusalim ca s cerceteze i s tlmceasc Scriptura" (li-dro et Torat-IHWHU, cf. dara, a cuta, a cerceta, a citi, a explica, a interpreta" etc.)5.Dara, verbul din care deriv mi-dra (comentariu, scolie), este, ca majoritatea rdcinilor ebraice, polisemantic. Poate nsemna cel puin trei lucruri. Cel mai important n context este traducerea. Ezra a folosit tlmaci care au tradus poporului, n aramaica, textul Torei. Deja evreii nu mai foloseau ebraica, ci aramaica, limba pansemitic vorbit n Orientul Mijlociu. Li-dros et Torat-IHWH nseamn, n al doilea rnd, i explicarea, glosarea dar i interpretarea Crilor Sfinte pentru cei ce uitaser rostul legilor, al cutumelor i al srbtorilor. n al treilea rnd, dara se refer la urmarea lui Dumnezeu; n Esd. 6, 4, 21, se spune c poporul exilului", bnei ha-gola, a fcut Pastele ca s caute i s slujeasc pe Domnul" - li-dro ha-IHWH" -cf. 2 Par. 17,4: ki le-Elohei aviv dara...", ...pentru c (Iehoapat) a slujit pe Dumnezeul tatlui su...").Aceasta este circumscrierea midra-ului. Momentul propriu-zis al apariiei sale este descris n Neemia, cap. 8:Atunci s-a adunat tot poporul... i a zis lui Ezra scribul s aduc cartea Legii lui Moise... (...). i a citit (Ezra) din ea dinaintea pieei care se afl n faa Porii Apelor, de cnd s-a luminat i pn la amiaz... (...) Ezra scribul sttea pe o tribun [viitorul amvon, n LXX: eni (3f|)j.aTOvaya)jr\), adus de fiii exilului din Babilonia, unde a nlocuit Templul. Aceste produse ale exilului, instituia midra-u\ i Sinagoga, care i n Diaspora, Gola evreiasc, a continuat s nlocuiasc Templul, au funcionat nentrerupt i funcioneaz i astzi.Comentariile lui Philon respect n general caracteristicile midra-u\ui rabinic, care sunt urmtoarele: libera reproducere a materialului biblic, utilizarea tradiiilor, ncercarea de a distinge n particularitile povestirii intenia lui Dumnezeu i mesajul Su pentru timpul prezent"7. Dei aceste comentarii biblice, al cror scop este prin excelen acela de a cultiva pietatea i dragostea fa de Dumnezeu Cauza i susintorul lumii, suni altceva dect scrierile filosofilor greci, ele au totui n comun cu acestea afirmarea principiului, nceputului lumii (f\ p%fi) i a Cauzei (xo ai'xiov}Comentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase Zile11ei Creatoare. Philon are meritul de a fi reuit s arate nu ct de separate sunt dogmele grecilor de cele ale evreilor, ci, dimpotriv, ct de asemntoare este cutarea primilor cu revelaia primit de Israel. i face acest lucru nc din primul paragraf al Comentariului alegoric, punnd alturi versetul 1 din Gen., cap. 2 i dogma vot> limbajul platonician, de vreme ce Suetoniu scrie n De vitis illustribus (XI' Ori Philon platonizeaz, ori Platon philonizeaz {f\ xf| (v. de Anima, 414, a-b); n parantez trebuie spus c f\ 5vva\iiq, la singular, este folosit de Philon i cu nelesul secundar pe care l-a dezvoltat Aristotel, anume de potent n raport cu actul, evepyeux (v. Metafizica, 1050 a). Dar asupra coninutului aristotelic al lui 5-ovdueiq (facultile intelectului i ale sufletului}- i al 5t>vocuic; (potent, n raportul ev 5\)vduei - ev evepyeicc), nu insistm aici, dat fiind c am fcut trimiterile necesare la Note.Dac Stivan-i, ca termen filosofic, este preluat de la Aristotel, 5\>voc|j,ixov, itaai ai 5t>vd)a.ei AuxoG" (ludai-L pe El, voi, toi ngerii Lui / ludai-L pe El, voi, toate puterile Lui" haleluhu kol-malahav j haleluhu kol-evaav" ludai-L toi ngerii Lui, ludai-L toate otirile Lui" (v. i 1 Regi 17,45: ev ovouocxi K-upiot) ZaPocoe..." - n numele Domnului otirilor" - ... be-sem lehova evaot..."Cellalt loc pe care l citm este din tratatul su, De Fuga; aici puterile, atributele dumnezeieti, nu mai sunt dou, ci cinci: puterii creatoare i celei mprteti li se mai adaug urmtoarele trei:... bunvoirea (IXewc,) prin care creatorul are mil i nelegere pentru creaia sa, puterea care poruncete s se fac ceea ce trebuie s se fac i puterea care interzice ceea ce nu trebuie s se fac" (95 i 104).(Dup spusele lui, acestor cinciputeri le corespunde cte o imagine realizat n obiectele sfinte: puterea care poruncete i cea care interzice este reprezentat simbolic prin legile pstrate n chivotul sfnt; puterea care arat ndurare i bunvoin este simbolizat de capacul chivotului (arca sfnt), iar heruvimii naripai, reprezentai de-o parte i de cealalt, simbolizeaz puterea mprteasc. De Fuga, 100).b. Logos - Cuvnt - RaiuneSunt foarte muli exegeii care au ncercat s analizeze doctrina logos-ului philonian. Este evident c merit s fie discutat ntr-un studiu ntins, care ar trebui s porneasc de la nceput, de la Bereit, adic de la Genez 1,3 i de la Exod 16,15-l6; care ar analiza apoi sofia greac: fragmentele presocratice (Heraclit, Anaxagoras, Anaximandru etc), pe cele pitagoreice i stoice, textele platoniciene i aristotelice; care n continuare ar studia i hohma22Philon din Alexandria(nelepciunea") iudaic, a crei doctrin au dezvoltat-o de-a lungul mai multor secole ha-hahamim, nelepii", sau cei drepi, cei cinstii", a cror prezen discret o simim n comentariile philoniene24 i, bineneles, crile sapieniale {Proverbele, Eclesiastul, nelepciunea lui Sirah, nelepciunea lui Solomon), i scrierile iudeo-elenistice (Cartea Jubileelor, sec. II . C, Scrisoarea lui Aristeu, sec. I . C), ajungnd la Noul Testament i, n special, la Evanghelia dup Ioan, cap. 1 i la epistolarul Sfntului Apostol Pavel. Prin urmare, a face o expunere a tuturor semnificaiilor i a tuturor originilor logos-u\ui philonian este o ntreprindere care cere, n afar de o analiz a tuturor locurilor unde el apare n toate opus-urile sale, i o exegez complet a logos-ului, a nous-ului i a sofiei n toate textele filosofice greceti. n aceast introducere ne vom mulumi s semnalm numai cteva din cele mai importante sensuri teologice cu care el este folosit n Comentariu alegoric i n doar cteva alte scrieri.Trebuie s ncepem prin a spune c Philon uzeaz de amfisemia lui logos, care n acelai context poate avea i nelesul de cuvnt dar i de raiune sau judecat, influenat se pare, i de teoria stoic care postula un logos interior, care e gndirea i unul exterior, care e limbajul. El dezvolt aceast tem a cuvntului-raiune, indiscernabile i nedesprite, ntemeind-o pe un fapt: cuvntul este expresia, deci ntruparea gndirii, sau, cum ar spune Aristotel, entelehia raiunii. Am vzut c puterile sunt la Philon interpretarea numelor i a atributelor lui Dumnezeu; ele exprim o realitate nou, provenind din teologia iudaic i n special, din cea a Psalmilor, primind un sens inexistent n vocabularul limbii greceti. Acelai lucru s-a mtmplat i cu logos-ul philonian. Care sunt originile sale?b. 1. Surse biblice. ncepem cu ceea ce credem c este terminus a quo: Beresit (Gen.) 1,3 unde citim n textul masoretic: Vaiomer Elohim iehi or... (i a spus Dumnezeu s fie lumin..."). Locul trimite la Memra Adonai i la Davar Iahve, Cuvntul lui Dumnezeu" din tradiia iudaic. Pe memra (cf. amar, le-emor, a spune, a vorbi") l gsim n Targumim, traducerile n aramaic ale Bibliei; memra a devenit mai trziu n uzul sinagogal substitutul numelui inefabil"25 i astzi, n ivrit, nseamn: spus, zis, pild, porunc, proverb" etc. Acesta este versetul pe care se bazeaz interpretarea rabinic conform creia Dumnezeu a creat lumea vorbind, prin cuvnt26; de comparat cu Ps. 32,6 i 9:TCp Xoycp tou K'upioa) oi aopocvoi eaTeperj&naav cai tco tot) aroumoq Awmi rcaa f| 5-6vauxH.evov x& xofi koouoi) Ilaxpi jiapaic.f|xcp xpfjaGai xeX.eioxdxco xfjv pexfiv \A& Ttpoq xe p.vTaxiav kou xopTlY^v acpBovooxdxcov yaBcbv").Philon, dei contemporan cu Iisus Hristos, nu face nicieri nici o referire la persoana Sa. Totui acest pasaj ar trebui s ne fac s ne ntrebm dac nuComentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase Zile 25cumva cunotea i dogma Fiului, dezvoltat la Sfinii Apostoli. Dac nu o cunotea pe aceasta, care este o continuare a dogmei lui Mesia (n gr. Zcoxip), cunotea cu siguran textele mesianice, al cror ecou este, fr ndoial, logos-ul su paraclet. Un lucru este, ns, foarte clar: logos-ul philonian apare ca, nainte de toate, o creaie a lui Dumnezeu, dar nu este el nsui Dumnezeu. Prin urmare, coninutul su este diferit de acela al Logos-ului evanghelic, care l denumete pe Fiul, Cel care este i Dumnezeu.b. 3. Surse din filosofia greac. Filosofii greci dezvoltaser o dogm a A,6yoq-ului, pe care l-au neles mai degrab ca o raiune ordonatoare (v. Heraclit: ... yivo|xvo)v Y7iov..." (Umbra lui Dumnezeu este logos-ul Su, etc).De comparat cu Evrei (1,3), unde Iisus este numit natyaayia xfjq aq, adic o iradiere i o reflectare" a slavei lui Dumnezeu i xocpaKxr|p xf\q tmoaxocaeccx;, adic o ntiprire, o amprent i o efigie a fiinei" Tatlui, denumiri nelese ca sinonime ale chipului; de altfel, se presupune c autorul epistolei nu este Sf. Apostol Pavel nsui, dei ea face parte din Corpus Paulinum, ci un ucenic al su, Apollo, un evreu nscut la Alexandria i influenat de scrierile lui Philon29. i n nelepciunea lui Solomon, nelepciunea e numit Tta-uyaaua (pcoxoq a8ioi) (7,26), reflectarea luminii venice" i d7ioppoia xf\q tot navxoKpdtopoq 86^r|Sev ydp 'xpfwxa yivexai ot)8e noXXvzca, XX' nb eovxcov xprpaxcov av\x[iicsye'cai xe Kai 8uxKplvexai Kai o\)xcovf|0avTpiaq strmutarea mrturiei", explicnd ebraicul Ghilad (transcris de cei LXX Galaad, Gen. 31,23: 'be-har ha-Ghilad, pe muntele Ghilad") prin verbul: gala a rtci, a colinda, a emigra, a pribegi, a pleca n exil" etc. i prin numele ed, mrturie sau martor". n realitate redactorul/glosator explic n acest loc numele regiunii Ghilad prin gal-ed, 'movila mrturiei', compus din gal, movil ridicat din pietre" i din ed mrturie, dovad, martor"; se bazeaz probabil pe amintirea unei aliane ntre amorei (Laban) i evrei (Iacov), alian consfinit printr-o cin sacramental {Gen. 31,47-48: 'va laakob kara Io Galed vaiomer Laban ha-gal ha-ze ed beini ubeinecha haion al-ken kara mo galed... v. i traducerea din Septuaginta Kod KdcA.eaev cojxov Aafkxv pouvoq xfjq Mapropia, Ioncoop 8e eic&Aeaev cojxov pVovoq \ijpxx>q 8id tooto K,f|6r| xo ovoua oroxaO (krovcx; u,apxupe".17. Dumnezeii turnai (xcovewoi 6eoi) i materia topit (xo xeouvov, %&o, a vrsa, a rspndi, a curge") n opoziie cu Dumnezeul venic neschimbtor.18. Dumnezeii pctoilor", 0eoi xcov (pocuA.cov trimit la elohei ha-nechar" din textul ebraic (v. nechar: strinii, din alt ar") pe care cei LXX i-au tradus cu 0eoi ocA,A.6xpioi; poate sunt terafim (penaii" - E. Testa) Sichemului, cetate huritic din Palestina Central; ngroparea lor ritual dup cucerirea cetii, ca i actul circumciziei pe care locuitorii o acceptaser, nseamn de fapt convertirea lor la noua religie adus de Iacov-Israel, cel care va ridica primul altar la Bet El, unde Dumnezeu i se nfiase pentru prima dat. Este poate, primul act de prozelitism al israeliilor, care vor impune n Palestina cultul lui El Israel; e normal ca aceti lari" ai unei ceti convertite s fie considerai de cuceritori idoli".19. Sichem, n ebr. echem, umeri, gt".Comentariu Alegoric al Legilor Sfinte dup Lucrarea de ase Zile 16520. v. Cartea I, n. 35. Iehuda i iodu-cha: 'pe tine, Iuda, te vor luda', 'Iehuda ata ioducha', unde iodu este viitorul kal, pers. a IlI-a pi. al verbului hoda.21. KocKioc ev a%eaei - ev Kivf|aei v. Aristotel, Fizica III 201 a; Philon nelege prin micare ceea ce nelege Aristotel, adic o mplinire i realizare (evxe^e%eia) a unei posibiliti.22. Cei LXX transcriu numele regiunii Hor cu Qp, pe care Philon l confund cu ebraicul 'or', lumin".23. a. Muntele Or; cei LXX au opoq Qp iar textul ebraic: ha-har (munte") Hor, nu exist nici o legtur ntre Hor (he + rei) i or", lumin" (alef + vav + rei). Este posibil ca Philon s fi apropiat numele Aharon (alef+he+rei+nun) de adj. omofon aharon (alef+het+rei+vav+nun), care nseamn ultimul".b. Numele locului, din punct de vedere filologic, este nrudit cu cel al lui Aaron, dar localizarea lui rmne aleatorie; este amintit de mai multe ori n V.T. (Num. 20,23. 25,27; 21,4, Deut. 32,50 etc), de Iosephus Flavius (Antic. lud., IV,4,7); se afl lng Petra, i i corespunde lui Gebel Harun, dar aceast situare e contrazis de Num. i Deut. Poate totui fi identificat cu Gebel Maseirah, astzi numit de israelieni Hor, un munte la nord-est de Abdeh sau Avdat:. (B. Boschi, Numeri).24. xorax;, ceea ce nu se afl la locul su", de unde putem citi: cel ce nu-i gsete locul nicieri, cel fr loc. Unul din sensurile derivate al lui axoTtoq este lipsit de judecat, absurd", aadar rul este ceva", ne-la-locul su, al crui loc nu e nicieri; deci absurd, iraional.25. V. D.L. VII, 89: Cnd o fiin raional este pervertit, aceasta se datorete amgirii ocupaiilor externe sau, uneori, influenei celor cu care se asociaz; cci impulsurile date de natur fiinei umane nu sunt niciodat perverse".26. V. D.L. VII, 10l-l08.27. Eir e ru": Va ihi Eir... ra be-einei-Iahve" este expresa opus celei care nseamn a afla har": ma hen be-einei-Iahve. De observat c Eir (ain-rei) scris invers rei-ain nseamn ru", n ebr. ra.28. Tamar n ebr. nseamn laur, dafin". Clanuri iudaice, cum sunt cele ale lui Eir sau Onan, cananeizate, sunt condamnate, n schimb sunt ludate grupuri de cananeeni, ca acelea al lui Tamar, care se ebraicizaser. (...) Tamar e considerat sub dou aspecte: ca prostituat sacr cananean, legat de sterilitatea sacr, dar i ca o convertit, aprtoare a legii evreieti a leviratului: (E. Testa, Genesi).29. Noe: n ebr. Noah: ,floah ma hen" - se poate observa aceeai citire invers: Noah (nun - het) i hen, adic har", (het-nun) - de aceast166Philon din Alexandriadat n sens pozitiv; Noah provine din vb. nah = a se odihni" (v. i naha, odihn1"').30. A se vedea expresia curent i astzi: hu ma hen beinai, adic acesta mi-a plcut".31. Philon numete apxf, cauz a lumii, harul lui Dumnezeu; v. Aristotel, Metafizica 983 i urmtoarele, unde sunt expuse principalele ocpxoci postulate de filosofii greci.32. a. U -malchi-edek, meleh alem hoi lehem ve-iain ve hu cohen le-El Eleion" (Gen. 14,18), unde malchi-edek este regele cel drept"; Melchisedec este rege (meleh) i totodat sacerdot (cohen).b. Cf. Seneca, Ep. 114,23: ,JRex noster est animus (...). Animus noster modo rex est, modo tyrannus; rex cum honesta intuetur; ubi verso impotens... fit tyrannus; tune Uium excipitant affectus impotentes" Mintea noastr este asemenea unui rege. (...) Ea se comport cnd ca un rege, cnd ca un tiran. Asemenea regelui este numai atunci cnd e preocupat doar de cele drepte i cinstite, dar ajunge s se poarte ca un tiran n momentul n care devine nestpnit i necumptat, iar atunci pun stpnire pe ea patimile nenfrnate i lipsite de judecat".33. a. Moabiii i Amoniii: avem de-a face tot cu o etimologie popular: va tikra mo Moab, hu avi Moab ad ha-iom" (i i-a pus numele Moab i el este tatl Moabiilor pn azi") (text masoretic), n timp ce la cei LXX vedem: Kod EK&^eaev xo ovoua awou Moxxp Xeyovaa: 'Ek xov naxpoQ \iox> (spunnd: din tatl meu), owoq Ttaxfp Mcoapixoov ecoq xf\q ofpepov fl|jipaA.OY>v, e\).OYf]CKo; ca i mai sus, i aici cheia este una singur: Xoyoq considerat n ambele sale sensuri principale: a) cuvnt i b) raiune. Avem astfel dou serii formate cu adv. e:a) A.6yoA,o>yia (vorbire socotit, bun-cuviin; bine-cuvntare"), etiXoyoi; (cel ce griete cu nelepciune i de aici, cel ce are o bun judecat").b) X,6yoc;, raiune-calcul-msur":2. tl>A.6yujto


Recommended