+ All Categories
Home > Documents > Peisaje Culturale

Peisaje Culturale

Date post: 16-Dec-2015
Category:
Upload: cita-nezu
View: 85 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
g
6
167 SINTEZA # 13, februarie 2015 VERDE VERDE Peisajele culturale din România, între superlativ, ignoranţă şi distrugere László Rákosy şi Tibor Hartel
Transcript
  • 167 SINTEZA # 13, februarie 2015

    V E R D E

    VERDEPeisajele culturale din Romnia,

    ntre superlativ, ignoran i distrugere

    Lszl Rkosy i Tibor Hartel

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 167 2/11/2015 4:48:16 PM

  • 168 SINTEZA # 13, februarie 2015

    V E R D E

    Odat cu organizarea social, omul preistoric, prin activitile sale materiale i spirituale, a influenat i modelat natura. Dup etapa de vntor i culegtor nomad, omul devine sedentar, interaciunile cu natura devenind mai evidente i mai pronunate. n jurul aezrilor umane, natura este modelat prin activitile comunitilor umane. Rezultatul acestor modelri poart numele de peisaj cultural, termen ncetenit n ecologia cultural. Natura astfel modelat folosete omului pentru asigurarea resurselor necesare vieii materiale i spirituale. Rare sunt astzi fragmentele din natur neinfluenate sau nemodelate de om (unele peteri, adncurile oceanelor). Interaciunea om-natur este att de puternic n ultimele dou milenii, nct natura pur nici nu mai poate fi conceput. ntreaga dinamic a ecosistemelor Terrei a fost influenat i este n mare parte dependent de om.

    S lum exemplul Transilvaniei, inut al pdurilor de neptruns, care a fost transformat nc din perioada dominaiei romane ntr-o zon mai prietenoas cu ntinse terenuri

    arabile i numeroase drumuri de acces. Modelarea naturii s-a accentuat odat cu progresul tehnic i cu creterea populaiei umane. Astfel, n secolele XIV-XVI, structura peisajului se apropie n mare msur de cel actual.

    Prin urmare, peisajele culturale sunt sisteme complexe, socio-ecologice i economice interdependente, generate prin activitatea multimilenar sau multisecular a unor entiti umane. Amprenta comunitilor umane, care au modelat peisajul natural transformndu-l ntr-unul cultural, se poate vedea slluind prin ara Moilor, ara Maramureului, inutul Secuiesc, ara Brsei, Bucovina, Dobrogea, Oltenia, inutul Ssesc din Transilvania sau multe alte locuri cu istorie i identitate cultural i ecologic aparte. Spre deosebire de multe alte ri ale Europei i lumii ntregi, Romnia are privilegiul de a-i fi conservat nc o bun parte din patrimoniul cultural i natural, numit cumulativ peisaj cultural. Prin conservat ne referim la faptul c toate aceste regiuni mai pstreaz identitatea ecologic i cultural a comunitilor care le-au generat. Altfel spus, putem recunoate asemenea peisaje culturale dup modul de cosire i uscare a fnului, dup soiurile de plante cultivate i rasele de animale crescute, dup arhitectura construciilor, dup port, dup cntri, dup modul de pregtire a bucatelor, dup modul de gospodrire a pmntului i altor resurse.

    n Spre deosebire de multe alte ri ale Europei i lumii ntregi, Romnia are privilegiul de a-i fi conservat nc o bun parte din patrimoniul cultural i natural

    n ultimii ani, tot mai muli strini, dar i unii dintre

    conceteni, descoper valoarea, diversitatea

    i unicitatea peisajelor culturale din Romnia, bucurndu-se de a le putea tri ntr-un

    mod cum numai la noi se mai poate. Trirea nseamn nu numai a le privi i fotografia,

    ci de a atinge, a gusta, a mirosi, a dormi sau

    chiar a suspina n miezul lor.

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 168 2/11/2015 4:48:18 PM

  • 169 SINTEZA # 13, februarie 2015

    V E R D E

    n ultimii ani, tot mai muli strini, dar i unii dintre conceteni, descoper valoarea, diversitatea i unicitatea peisajelor culturale din Romnia, bucurndu-se de a le putea tri ntr-un mod cum numai la noi se mai poate. Trirea nseamn nu numai a le privi i fotografia, ci i a atinge, a gusta, a mirosi, a dormi sau chiar a suspina n miezul lor. Romnia poate fi privit ca un ansamblu de regiuni bioculturale cu o excepional valoare, din pcate ignorate i neglijate de majoritatea dintre noi. Peisajele culturale reprezint unul dintre cele mai importante tezaure, nevalorificate i necunoscute ale Romniei. Pentru schimbarea situaiei se impune, ca de obicei, o mai bun cunoatere, urmat de o valorificare raional, sustenabil. Pentru a ne deschide ochii, pentru a face ceva, Facultatea de Biologie i Geologie de la Universitatea Babe-Bolyai a acreditat din 2014 un program master unic n Romnia, intitulat Ecologie cultural.

    Bogia de specii i practicile agricole tradiionale

    n general, asociem activitatea uman cu dispariia unui numr din ce n ce mai mare de specii, dispariie mult accelerat n ultimii

    50 de ani. Puini tiu ns c, pentru o anumit perioad de timp, practicile agricole tradiionale au contribuit la creterea numrului de specii la nivel local i regional. Astfel, nlocuirea pdurilor cu terenuri deschise utilizate ca fnee, puni, livezi sau terenuri agricole extensive, a favorizat instalarea speciilor de pajiti, mult mai numeroase dect cele de pdure. nlocuind monotonia pdurii cu terenuri diferit utilizate, crend i favoriznd aspectul mozaicat al peisajului, omul a diversificat structurile ecologice, favoriznd biodiversitatea. Ca urmare a acestor activiti tradiionale, suprapuse peste o aezare geografic i condiii ecologice ideale, pajitile din imediata apropiere a Clujului sunt considerate de specialiti ca fiind cele mai bogate n specii de plante din lume. Avem astfel, alte superlative care se adaug la unele deja cunoscute, dar puin valorificate (cele mai nalte biserici din lemn, cele mai frumoase pori cioplite, petera cu cea mai mare cantitate de ghea din Europa, petera cu cei mai muli lilieci din Europa, unicul loc n care toate cele patru specii de fluturi albatri ai furnicilor triesc la un loc, cel mai frumos muzeu al aurului, cele mai valoroase biserici fortificate, cele

    mai frumoase mnstiri pictate, cele mai multe berze din Europa, cel mai frumos muzeu etnografic, cel mai vesel cimitir, .a.m.d).

    Bogia de specii din pajitile tradiional gospodrite este mare i foarte mare i pentru psri, fluturi, mamifere, amfibieni etc. Cea mai mare parte din pajitile cu o nalt biodiversitate i o ridicat valoare natural a fost inclus n situri Natura 2000, beneficiind astfel de programe de protecie i dezvoltare sustenabil, n beneficiul naturii i al comunitilor locale care le gospodresc.

    O valoare deosebit o au i pdurile care i-au pstrat structura i aspectul natural, n aceast categorie neintrnd plantaiile. n pdurile Romniei, hcuite n ultimii ani de nongospodarii pdurilor, se mai pstreaz cele mai importante populaii de mamifere mari din Europa. Carpaii i Subcarpaii romneti au rmas leagnul lupilor, urilor, rilor i cerbilor carpatini.

    De peisajul cultural aparin i livezile tradiionale, extensive, formate din pomi fructiferi cu tulpin nalt. Sub i ntre pomii fructiferi se practica punatul extensiv sau se cosea iarba pentru fn. n trunchiurile scorburoase triau specii caracteristice de

    n Pentru o anumit perioad de timp, agricultura tradiional a contribuit la creterea numrului de specii la nivel local i regional

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 169 2/11/2015 4:48:18 PM

  • 170 SINTEZA # 13, februarie 2015

    V E R D E

    psri, devenite extrem de rare sau disprute n ultimii 20 de ani. Soiurile fiind rezistente nu se stropeau cu insecticide, producia fiind 100% bio. Studii recente dovedesc c, i azi, acest tip de livad este cel mai rentabil i fiabil.

    Un pitoresc i o valoare aparte o au punile sau pajitile cu arbori seculari, din care foarte puine sunt bine conservate. Deseori, asemenea pajiti serveau i pentru serbri cmpeneti cu o mare valoare spiritual i social.

    Dar de ce noi avem i alii nu?

    Gospodarii peisajelor culturale i valoarea acestora

    Bogia mare de specii, diversitatea tipurilor de medii de via, calitatea acestora se datoreaz comunitilor rurale care, timp de secole, au aplicat cunotine ecologice ancestrale n modul de utilizare i gospodrire a terenurilor. Uneltele utilizate, calendarul tradiional al cositului, aratului, semnatului, recoltatului, scoaterea animalelor la pscut pentru un anumit interval de timp, numrul animalelor pe suprafaa punat, fertilizarea cu gunoi de grajd, srbtorile etc. au creat i meninut peisajele culturale, pe care

    astzi ncercm s le nelegem i s le meninem n beneficiul naturii i comunitilor care le-au generat. Echilibrul s-a schimbat imediat ce tehnologiile (mecanizarea, chimizarea) au nlocuit practicile tradiionale extensive, cu cele industriale, intensive. Acolo unde tehnologiile moderne au fost generalizate, urmrindu-se obinerea de profit maxim, peisajul natural-cultural a fost distrus, numrul speciilor de plante i animale s-a redus drastic, solul i-a pierdut fertilitatea, produsele obinute fiind ncrcate cu substane chimice, toxice organismului uman cruia i sunt destinate. Ca urmare, numrul maladiilor greu curabile sau incurabile a crescut cel puin proporional cu numrul speciilor de plante i animale disprute la nivel local sau regional.

    Concluzia este simpl, numrul mare de specii de plante i animale, reflect calitatea i sntatea mediului n care trim. Avem n jurul nostru pajiti cu plante multicolore i muli fluturi, trim ntr-un mediu curat i sntos, nu avem, ne adresm tot mai des medicului.

    Prin subvenii mai mult sau mai puin bine gndite, se ncearc pstrarea activitilor tradiionale, n sperana meninerii bogiei de

    specii i a calitii solurilor. Acolo unde practicile tradiionale s-au meninut, avem exemple concrete cu biodiversitate ridicat. Altfel spus, comunitile rurale tiu cel mai bine ce trebuie fcut pentru meninerea peisajelor culturale i a biodiversitii. Nu stric ns niciodat o mai bun consiliere i orientare spre valorificarea produselor biologice pe pieele locale sau regionale, la fel cum salutar ar fi i orientarea spre agroturism. Din pcate, ne confruntm cu o dubl lips: att a ranului nzestrat cu cunotinele tradiionale specifice locului, ct i cu a ecologilor care s neleag c numai sistemul socio-ecologic i economic al regiunii poate salva biodiversitatea. Implicarea fermierilor n activitile ecologice este cheia succesului pentru meninerea peisajului cultural.

    Pericolul intensificrii utilizrii terenurilor sau abandonul

    O bun parte din terenurile agricole ale rii au fost cumprate de investitori din ar i strintate. Cu siguran c niciunul dintre acetia nu vor avea ca obiectiv protecia peisajului cultural. elul lor este producia i profitul maxim.

    n Concluzia este simpl: numrul mare de specii de plante i animale reflect calitatea i sntatea mediului n care trim

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 170 2/11/2015 4:48:19 PM

  • 171 SINTEZA # 13, februarie 2015

    V E R D E

    n urma intensificrii agriculturii, monoculturile pe suprafee mari, tehnologia avansat i chimizarea, distrug structurile mozaicate care au asigurat diversitatea. Numrul speciilor scade de la un an la altul, la fel cum va scdea i fertilitatea solului, ceea ce va duce la o mai intens utilizare a fertilizanilor sintetici i pesticidelor. Un fenomen cu consecine negative extreme este suprapunatul. Subveniile mari pentru oi, creterea cererii pentru export n interiorul UE i n afara acesteia, au fcut din crescutul oilor o afacere de succes, mbriat de muli proprietari de oi. Ca urmare a crescut de dou - trei ori presiunea la care sunt supuse punile de ctre oi. Mai mult, pe lng nerespectarea ncrcturii / ha, nu mai exist perioad de punat, acesta practicndu-se pe parcursul ntregului an, inclusiv iarna. n multe regiuni colinare i de cmpie, pajitile sunt att de afectate de suprapunatul cu oi, nct diversitatea speciilor de plante i animale s-a redus cu peste 50%. Mai mult, punatul cu vite s-a diminuat foarte mult, rolul lor n meninerea structurilor favorabile biodiversitii din pajiti fiind bine cunoscut i apreciat. Minunatele

    fnae din regiunile montane nu mai sunt cosite, fnul nefiind necesar din cauza renunrii la vaci i boi. Boii mari i puternici, folosii la traciune i la extrasul arborilor din pdure, au disprut sau sunt adevrate rariti. n

    asemenea situaii fie se instaleaz tufriurile i apoi ncet, ncet pdurea, fie fnaele i punile folosite pn nu de mult pentru ntreinerea cornutelor mari sunt punate de turme mult prea mari de oi.

    La extrema opus, abandonul utilizrii tradiionale a terenurilor are efecte benefice n primii trei-patru ani, dup care diversitatea scade rapid, meninndu-se doar speciile oportuniste, bine adaptate, dar puin valoroase din punct de vedere ecologic. Acest lucru s-a ntmplat n multe regiuni n perioada 1991-2000. Punatul tradiional, cu un anumit numr de animale / ha i un anumit numr de zile / an, are efecte benefice i menine peisajul cultural la parametrii optimi. Cositul manual, cositul cu maini uoare, la intervalele calendaristice tradiionale, cunoscute i respectate de-a lungul secolelor, are de asemenea numai efecte favorabile i aduce beneficii naturii i comunitilor rurale.

    n niciun caz nu militm pentru transformarea rii ntr-un muzeu n aer liber, n care s artm turitilor din ar i strintate ct de frumos este peisajul nostru cultural. Cerem i argumentm meninerea peisajelor culturale rmase n cele mai diverse

    n n multe regiuni colinare i de cmpie, pajitile sunt att de afectate de suprapunatul cu oi nct diversitatea speciilor de plante i animale s-a redus cu peste 50%

    Un pitoresc i o valoare aparte le au punile sau pajitile cu arbori seculari, din care foarte puine sunt bine conservate.

    Deseori, asemenea pajiti serveau

    i pentru serbri cmpeneti cu o mare valoare spiritual i

    social.

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 171 2/11/2015 4:48:21 PM

  • 172 SINTEZA # 13, februarie 2015

    zone geografice. Prin meninerea i valorificarea lor se pot obine mai multe foloase dect de pe urma agriculturii intensive i a produselor contaminate. Rmne destul teren, lipsit de valoare ecologic i cultural pentru agricultura intensiv, modern, care s asigure producia pentru uzul intern i pentru export.

    Viitorul peisajelor culturale din Romnia

    Dac nu vom stopa demolarea i comercializarea n strintate, pentru parchet, a caselor de lemn, vechi de peste 100 de ani din zonele tradiionale (Maramure, Munii Apuseni, inutul Secuiesc, multe dintre ele cu valoare patrimonial cert, n 10 ani nu vor mai exista dect n muzeele etnografice sau pe proprietile ctorva melancolici. Astzi, locuitorii meleagurilor mai sus amintite nu-i mai construiesc case n stil tradiional, ci cu banii ctigai n Vest, construiesc case apropiate celor vzute n rile n care au muncit. n foarte puine localiti, arhitecii locali au limitat diversitatea stilurilor, recomandnd pstrarea tradiiilor.

    Cea mai mare parte din pajitile cu deosebit valoare natural i cultural vor fi distruse datorit punatului

    intensiv. Se impune reglementarea paunatului, reducndu-se ncrctura cu animale i perioada punatului n mod real i nu numai pe hrtie.

    Modul de gestionare a pdurilor i suprafeelor cu regim silvic se impune amplu revizuit i permanent supravegheat. Abuzurile deja comise se vor repercuta pe o perioad de 50-80 de ani asupra Romniei. Dintre efectele deja sesizate menionm: multiple inundaii anuale mari, degradarea solurilor din zona subalpin i montan, colmatarea lacurilor de acumulare, schimbri climatice regionale, alunecri masive de teren etc).

    Reducerea diversitii genetice prin pierderea soiurilor de plante i raselor tradiionale de animale nu va putea fi recuperat niciodat.

    Distrugerea diferitelor tipuri din multitudinea de peisaje culturale specifice Romniei nu va putea fi niciodat refcut sau recuperat. Cu fiecare pierdere, zestrea noastr natural i cultural srcete. i nc suntem departe de a realiza ce valori avem!

    Toate aceste pierderi pot fi interpretate ca atentate la identitatea naional i regional. Dar cui i pas?

    EpilogDa, se poate construi un Dracula

    Land undeva n Transilvania, dar nu distrugnd un piesaj cultural unic n lume. Unicitatea acestui parc ar consta tocmai n a scoate n eviden superlativele peisajelor culturale din Romnia. Fiecare dintre ele reprezint un brand regional, care trebuie patentat prin cunoatere i recunoatere. n

    Profesorul Lszl Rkosy este directorul departamentului taxonomie i Ecologie a Facultii de Biologie de la Universitatea Babe-Bolyai, Cluj-Napoca i preedintele Societii Lepidopterologice din Romnia. Se numr printre acei norocoi care au reuit s mbine pasiunea cu meseria. Este autor al numeroase articole i cri adresate lumii tiinifice, dar a scris i scrie mult pentru popularizarea tiinei, protecia i conservarea naturii.

    Tibor Hartel este confereniar la Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca i specialist n ecologie cultural. Pasiunea sa se rsfrnge mai ales asupra pajitilor cu arbori seculari, militnd neobosit pentru meninerea i salvarea acestor peisaje unice.

    n n zece ani, casele de lemn seculare nu vor mai exista dect n muzeele etnografice sau pe proprietile ctorva nostalgici

    V E R D E

    !!! SINTEZA # 13 INTERIOR - BT - 11 februarie 2015 - FINAL.indd 172 2/11/2015 4:48:23 PM


Recommended