+ All Categories
Home > Documents > Pedagogia Waldorf

Pedagogia Waldorf

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: egro-george
View: 60 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
O zi in Pedagogia Waldorf
37
PEDAGOGIA WALDORF ASPECTE GENERALE PRINCIPII O ZI ÎN PEDAGOGIA WALDORF Coordonator lector universitar dr. Ștefănescu Cornelia Realizat de: Siminoiu Maricela Stănescu Gianina Stănescu Laura Tănase Ioana Tudorache Nicoleta
Transcript

PEDAGOGIA WALDORF

PEDAGOGIA WALDORFASPECTE GENERALEPRINCIPII

O ZI N PEDAGOGIA WALDORF

Coordonator lector universitar dr. tefnescu CorneliaRealizat de:

Siminoiu Maricela

Stnescu Gianina

Stnescu Laura

Tnase Ioana

Tudorache Nicoleta2015Pedagogia Waldorf

Aspecte generale

Educaia Waldorf a fost dezvoltat de Rudolf Steiner n 1919 i se bazeaz pe o ntelegere profund a naturii i dezvoltrii umane. Fundamentul pedagogiei Waldorf l reprezint antropologia i psihologia dezvoltrii, aa cum au fost prezentate pentru prima oar de catre Rudolf Steiner, n ciclul de conferine Antropologia general ca baz a pedagogiei (1919). Baza educaiei i predrii n colile Waldorf este un curriculum-cadru care stimuleaz cadrele didactice n a-i elabora individual predarea.

Pentru un elev integrat n acest sistem muzica, dansul, teatrul, literatura i artele n general nu sunt doar simple obiecte de studiu sau hobby-uri. Ele sunt trite i explorate de copii i i ajut s i cultive i dezvolte capaciti intelectuale, emoionale, fizice i spirituale care s i transforme n persoane adulte unice, individuale i responsabile.

Profesorii specializai n acest tip de pedagogie se strduiesc n fiecare moment s transforme educaia ntr-o art care modeleaz copilul n ntregul lui minte, corp, spirit. Disciplinele colare uzuale nu sunt vazute ca un scop n sine, ci ca un mijloc educaional.

Importana ritmului n coala Waldorf

n coala Waldorf, ritmul are un rol important n educarea voinei, urmrindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii i al anului. Ritmul orei este reliefat de mprirea cursului principal, ce se desfoar la nceputul cursurilor, n primele dou ore, n trei pri:

* o parte ritmic, prin care este solicitat voina copilului;

* o parte cognitiv care se adreseaz intelectului; * o parte de povestire care se adreseaz simirii.

Utilizarea ritmului n educaie permite ca ntreaga fiin a persoanei educate s fie abordat i nu numai componenta sa intelectual.

Ritmul zilei presupune studierea materiilor cu caracter cognitiv n prima parte a acesteia i a celor artistice i practice n cea de a doua parte. Acest lucru face posibil adncirea subiectelor teoretice prin aplicarea lor n practic i prin nsufleirea lor artistic.

Ritmul lunii se refer la existena unor module de 2-4 sptmni n care zilnic ntre orele 8 i 10 sunt studiate materiile principale (romn, matematic, fizic, chimie, geografie, istorie, biologie etc.). Aceste module poart denumirea de epoci.

nvarea n epoci

Predarea n epoci(module) a unui numar nsemnat de discipline de nvmnt: limba romna, matematic, istorie, geografie, biologie, chimie, fizic, tiine sociale, istoria artei, este o caracteristic important a pedagogiei Waldorf, de la clasa I pn la clasa a XII-a. Aceasta presupune ca timp de 3-5 sptmni elevii vor studia la cursul principal doar una dintre materiile enumerate mai sus. O clas studiaz, de exemplu matematica, zilnic, primele dou ore fr pauz, timp de 24 sptmni. ntr-o astfel de epoc se poate parcurge chiar i materia pe un an colar, economia lucrului fiind deosebit de eficient.

Cursul principal ( de baz) dureaz 110 minute, se desfsoar fr pauz i are o form deosebit: parte ritmic: recitari de poezii, scurte exerciii muzicale (cnt, cntat la lira i la flaut), jocuri pe cantec i jocuri n cerc; parte de coninut : recompunerea amnunit - cu ajutorul copiilor - a lucrurilor discutate cu o zi n urm i continuarea cu noile coninuturi; partea de exersare sau de lucru individual (exerciii sau lucru la caietele de etapa); partea de teme verificarea temei de acas; partea de povestire ultimul sfert de or al cursului principal, timpul de povestire, aparine iari cu totul limbii modelate artistic;

nvmntul n epoci prezint mai multe avantaje, att pentru profesor (uurina n planificarea materiei, posibiliti sporite de aplicare a interdisciplinaritii, maniera atragtoare de a armoniza cunotinele pentru fiecare materie), ct i pentru elev (creterea interesului pentru materia respectiv, creterea durabilitii cunotinelor i mai puine teme)

Dup ora principal, n orarul clasei se afl discipline de nvamnt care se predau nritm saptmnal:limbi strine, educaie muzical (voce i instrument flaut nc din clasa I), educaie plastic, educaie fizic, lucru manual, religie, informatic, etc.

Urmeaz alte epoci, elevii rentlnindu-se cu matematica doar peste cteva luni, poate chiar peste un an. Desigur c ntre timp elevii uit ce au nvat, dar aceasta nu trebuie s ngrijoreze.

n coala Waldorf uitarea este considerat un aliat, din dou motive: n primul rnd pentru c uitnd fizica, elevul se va putea dedica cu toate capacitile unui nou domeniu, de exemplu literaturii, iar n al doilea rnd pentru c, dup ce fizica a fost uitat aparent complet, la rentlnirea cu aceast tiin, elevul i va reaminti mult mai intens cele nvate.

Un alt avantaj al predrii n epoci este faptul c informaiile i ntrebrile primite peste zi sunt prelucrate subcontient noaptea, iar a doua zi, att elevii, ct i profesorii, gsesc mai uor rezolvarea lor.

ns nu toate materiile particip la acest carusel al epocilor. Se predau n sistem modular limba matern i gramatica, matematica, fizica, chimia, istoria, geografia i tiinele naturii. Aceste materii pot s apar i n ore de exerciii care au rolul de a fixa ct mai bine materia la cursul de baz. Celelalte materii, cum ar fi limbile strine, educaia fizic, desenul i celelalte activiti artistice sau practice, apar ca i ore fixe dup cursul de baz i orele de exerciii.

O coal fr manuale

Absena manualului unic contribuie la creterea respectului fa de cri i la ntrirea autoritii profesorului, care are astfel o legtur direct n comunicarea cu elevii.

Elevii nu vor citi i nu vor studia, nici o carte nainte ca aceasata sa fie studiat de ctre profesorul de la clas.

Pe de alt parte, elevii obinuiesc s se documenteze din ct mai multe surse, indicate de ctre professor, n studiul unei teme. De asemenea, profesorul poate astfel introduce n cadrul procesului de nvmnt noi informaii sau materiale aprute n domeniul respectiv, i are posibilitatea de a adapta nivelul predrii i al cerinelor la nivelul clasei.

Formarea unei preri ct mai obiective, antrenamentul pentru facultate i viaa de autodidact sunt caliti evidente pe care le dobndesc elevii astfel colarizai.Ponderea deosebit a cursurilor artistice i practice

Ponderea ridicat a cursurilor artistice i a celor practice iese n eviden de la prima privire asupra orarului obinuit din coala Waldorf, ntruct aceasta i propune s realizeze o educaie echilibrat, oferind pe de o parte fiecrui copil ceea ce i se potrivete, ns intervenind i cu preocupri n acele domenii spre care acesta nu are nclinaii, dar care sunt necesare unei educaii complete.

Un argument n plus pentru acest principiu: de regul, educaia intelectului prin tiine cultiv distana, individualismul, antipatia i concurena iar, dimpotriv, educarea sufletescului prin arte i meteuguri cultiv simpatia, apropierea, lucrul n echip i colaborarea.

Ambele laturi ale educaiei sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, dornic s-i controleze singur viaa, fr a se lsa manipulat din exterior.

Indirect ns, la nivelul manualitaii, cursurile artistice sau practice susin materiile adresate intelectului. Iat dou exemple: n clasele mici, att fetele ct i bieii tricoteaz, activitate care ajut puternic la formarea vederii n spaiu, necesar ndeosebi matematicii;

La nceputul fiecrei zile, ntreaga clas parcurge o parte ritmic n care cnt, recit sau danseaz (jocuri adecvate vrstei, nsoite de bti din palme, jocuri ritmice i gesturi sugestive).

Partea ritmic i aduce pe toi la unison, le canalizeaz energia i i pregtete pentru or. Importana cursurilor artistice rezid i n faptul c le educ strile sufleteti. Ele sunt evideniate n arte, iar elevul triete, n procesul reprezentrii lor, caracteristicile propriei personaliti, pe care astfel o cunoate i o stpnete bine. El i cultiv capacitatea de a percepe strile sufleteti, dezvoltndu-i abiliti de comunicare dincolo de calea verbal.

Materiile caracteristice pedagogiei Waldorf sunt: scrisul i cititul, limba romn, limbile strine , drumul de la basm la istorie, aritmetica, desenul formelor, desenul geometric cu mna liber, matematica, zoologia, botanica, geografia, fizica i chimia, euritmia, muzica, abilitile practice i educaia tehnologic, arta dramatic.Euritmia este considerat o arta, dar i o practic pedagogic, i se caracterizeaz prin reprezentarea vizual (gestual) a vorbirii sau muzicii. Exerciile euritmice sunt eseniale n dezvoltarea copilului ca ntreg. Ele i aduc contribuia att n dezvoltarea fizic, ct i cognitiv, social sau emoional. Cea mai simpl definiie a euritmiei este cea de "micare armonioas". Ea este dezvoltat ca o noua arta a micrii i aduce n prim plan acele micri arhetipale, creative care stau la baza sunetelor, vorbirii i muzicii. Specialitii n euritmie sunt de parere c vorbirea uman i sunetele muzicii pot fi sculptate n gesturi expresive.

Euritmia are i o aplicabilitate pedagogic. Ea a fost introdusa pentru prima oar n curriculumul grdinielor i scolilor Waldorf. Euritmia urmarete micarea braelor i a picioarelor ntr-un mod specific, ca raspuns la un anumit ritm sau tonalitate. Specialitii susin c metoda urmarea ntr-o prim faz dezvoltarea reaciilor fizice ale copiilor la sunete i muzic, i abia apoi s-a constatat c aceasta poate aduce beneficii i n dezvoltarea cognitiv sau emotional.

Scopul ei este acela de a stimula i consolida capacitatile expresive ale copiilor prin micare. Ea are rolul de a stimula imaginaia, procesul gndirii i conceptualizarea pn n punctul n care acestea se pot manifesta prin forme de micare ntr-un spaiu fizic.

Exerciiile de euritmie la gradinit sau coal au i rolul de a dezvolta coordonarea, atenia i capacitatea de concentrare a copiilor. Acestea ncep prin micri simple, liniare i se complic treptat n forme i coreografii complexe, ajutnd copiii s nvee s se coordoneze cu acestea i s aib rabdarea i concentarea necesar pentru a le urmri i a le pune n practic.

Euritmia este integrat n special n cursul de baz i n tranziii.

Conducerea clasei de ctre nvtor, dincolo de clasa a IV-aActivitatea de ndrumare a clasei este realizat, de regul, de ctre o personalitate, care i asum corelarea i coordonarea evoluiei colare a elevilor pe parcursul unei trepte colare ( 7-14 ani)

Particularitile de vrst, antropologice, care sunt unitare n perioada de la 7 la 14 ani, cer n mod obiectiv prezena unei aceleiai persoane n aceasta funcie coordonatoare.

n sistemul clasic de nvmnt Waldorf, aceast funcie didactic este numit nvtorul clasei i are ca i ndatoriri pedagogice predarea unui numr de discipline, cuprinse n epoci, de-a lungul celor opt ani de studiu pn la liceu.

Disciplinele predate n epoc sunt, de obicei, cele cognitive, iar predarea lor interdisciplinar este un deziderat esenial al acestei pedagogii. Cu toii cunoatem faptul c, la aceast vrst, elevii percep evenimentele, aciunile din realitate iar predarea trebuie s in cont de acest fapt i s menin treaz aceast capacitate de observare, bazat pe interesul firesc al elevului.

Experimente, excursii, observaii minuioase sunt modaliti fundamentale de organizare a nvmntului pn la pubertate. Formele de lucru introduse n clasele primare sunt baza pe care se aeaz munca de observare din clasele gimnaziale.

De aceea este esenial ca una i aceeai persoan s nsoeasc elevul pe parcursul acestor opt ani, cnd i formeaz instrumentele de cunoatere.

Din punct de vedere psihologic, schimbarea nvtorului n clasa a cincea nu nseamn doar desprirea de o persoan, adesea ndrgit, ci i de un mod de lucru. n mod natural, aceast desprire se realizeaz la pubertate, cnd tnrul nu mai accept prezena unui model de imitat, ci i caut propria form de exprimare. Aici este normal s apar mai multe personaliti n faa elevului, pentru a-i da posibilitatea s aleag elemente diverse i de a-i exersa formele proprii, prin acceptare sau combatere sntoas.

Datorit formelor legislative i de pregtire existente, aceast form de organizare nu este oficial acceptat n Romnia, dar este ncurajat de unele inspectorate i de cercettori n pedagogie i de psihologi.

Conducerea colegialRudolf Steiner a cerut corpului profesoral s accepte ca fundament pedagogico-organizatoric discutarea tuturor problemelor colii, ndeosebi a celor pedagogice, n consiliul profesoral. Doarece problemele curente se cer discutate pe msur ce au loc, consiliul profesoral se ntrunete sptmnal. Aici profesorii spun ce predau, cum predau, dac au avut succes cu o tem sau eec cu alta. Aici sunt luate n discuie clase de elevi sau elevi n parte, care trec printr-o situaie mai dificil sau mai deosebit i au nevoie de atenia ntregului corp profesoral pentru a depi situaia creat. Aici sunt dezbtute teme pedagogice generale, indiferent de specialitate, la care particip toi profesorii i nvtorii, cci pe toi membrii familiei i intereseaz drumul celuilalt.

Imaginea copilului rmne ns mereu ca imagine central a preocuprii fiecrei teme, fie ea i administrativ. Bineneles c mai exist i probleme delicate. Unul sau altul dintre dascli are dificulti majore n stpnirea clasei; exist dascli noi n activitate, care trebuie ndrumai; se cer organizate ncadrrile cu personal pentru anul colar urmtor: toate acestea sunt discutate ntr-un cerc mai restrns, n consiliul de administraie.

Evaluare

Cadrele didactice particip la evaluri interne i externe. Acestea sunt cu att mai necesare cu ct se d o mai mare important unei predri creative, de care cadrul didactic este rspunztor. Principala modalitate de evaluare n alternativa Waldorf esteobservarea sistematica elevului, a colectivului de elevi (clasei), a colii n ansamblu. Cadrele didactice sunt ajutate s-i dezvolte abilitile de observare fin a fiecrui copil nu doar din punctul de vedere al volumului de cunostine, priceperi i deprinderi nsuit de acesta, ci i din punct de vedere atitudinal i comportamental.

De aceea, observarea copiilor este un proces continuu: n orele de curs, n pauze, n diverse activiti extracolare.

Metodele i mijloacele folosite n evaluarea cunotinelor suntasemntoare cu cele din sistemul traditional, deosebirea fiind c, atunci cnd corecteaz o lucrare de control, un dascal Waldorf nu ine s caute, s sublinieze (cu rosu) doar greelile elevului ci, prin observaii scrise, l i laud pentru ceea ce a lucrat bine, frumos, corect. La fel se ntampl i n cazul verificrilor orale. n evaluarea activitii elevilor, nota nu este definitorie, ci se urmarete stimularea spiritului natural de emulaie al copilului, evaluarea narativ complex pentru a marca progresul copilului ca ntreg i curajarea copilului de a cere ajutor, de a se autoaprecia i corecta.

Caietele si instrumentele de scrisDei pare mai greu la prima vedere, este mult mai sntos pentru copil s scrie, de la nceput, pe caietul fr liniatur, ntruct liniatura este folosita exact cu scopul de a ngradi i limita la norme clar stabilite scrisul copilului. Alternativa Waldorf nu pledeaz pentru un scris dezordonat, ci dimpotriv, ordinea, latura estetic n general, sunt puternic cultivate n coal.

n absena liniilor, elevul va trebui s depun un efort mai mare pentru a-i ordona scrisul. Desigur ca procesul va fi de mai lung durat, rezultatul va fi ns mult mai solid, tiut fiind faptul c, dup coal, liniatura este abandonat (scrisori, cereri. C.V. etc).

Astfel, n clasa I elevii scriu cu blocuri cerate.

n clasa a II-a grosimea liniei se subiaz, folosindu-se creioane cerate.

Din clasa a II-a copii vor scrie cu creioane colorate groase (jumbo).

n clasa a III-a elevii exerseaz scrisul cu pana i apoi ncep s scrie cu stiloul.

Pixul este evitat, cunoscut fiind faptul ca acesta deformeaz scrisul. n continuare, caietele vor fi organizate n asa fel, nct partea estetic, de scriere, de ilustrare i de ornamentare s fie n permanena avute n vedere, ntr-un mod artistic, de calitate. Aceasta, cu att mai mult cu ct redactrile n caiete reprezint forma personal de manual pe care o realizeaz elevii nii.

Educaia Waldorf i educaia tradiional.

Educaia Waldorf nu se vrea a fi total diferit de sistemul educaional tradiional, ns dorete s l integreze i armonizeze n interiorul ei n vederea pregtirii copilului pentru epoca contemporan. Diferenele dintre ideologia clasic educaional i pedagogia Waldrof sunt:

-Nu folosete manuale tipizate, profesorii prefer s i ndemne pe elevi s foloseasc surse diverse de informare; -Nu se dau note sau calificative; -Copiii primesc la sfritul unui ciclu educaional caracterizri individuale fcute de profesori care prezint evoluia, progresul, dar i dificultile ntmpinate pe toat perioada studiului; -Exist o preocupare special pentru educaia sufleteasc i spiritual i se bazeaz foarte mult pe explorarea i integrarea artelor n procesul educaional; -Exist discipline suplimentare - euritmia, desenul formelor, geologia, astronomia pe care copiii le pot explora i nva i care au rolul de a completa educaia per ansamblu a copilul; - Educatia precolar nu este supus unor cerinte intelectuale inadecvate vrstei; - De regul, un cadru didactic conduce clasa ca nvttor-diriginte pn la clasa a VI-a a VIII-a; - Predarea n epoci, predarea orelor de specialitate i alte forme de predare ; - Predarea limbilor moderne ncepnd din clasa I; - Orare alctuite pe ct posibil n funcie de criterii psihologico-igienice ; - Colectivul clasei este pstrat, indiferent de performantele individuale ale elevilor; - Nu se fac evaluri exclusiv cantitative i nu se dau teste de dragul testrii; - Certificate colare care, pe lng aprecierea performantelor realizate, descriu i apreciaz mai ales evolutia elevului i i ofer sugestii pentru activitatea ulterioar; - Solutii pedagogice la probleme de disciplin; - Activiti care formeaz i ntresc comunitatea, cum ar fi serbrile lunare, serbarea de an, excursiile, stagiile de practic, piesele de teatru etc; - La solicitarea printilor se pot organiza ore de educaie religioas confesional; n caz contrar, colile pot oferi ore de educaie religioas neconfesional. Principiile pedagogiei WaldorfPrincipiul fundamental: Abordarea integral a fiinei umane conform cu specificul vrstei i avnd ca el dezvoltarea personalitii libere a copiilor. Acest principiu se refer la faptul c trebuie educat omul ntreg - capul, inima i mna. Pedagogia Waldorf vorbete despre aceste trei forte sufleteti - gndirea, afectivitatea i voina care trebuie ntrite i dezvoltate fa de unele tendine de accentuare unilateral a capacitilor intelectuale. Ea i asum misiunea de a cultiva i capacitile emoionale (afectivitatea) precum i pe cele practice (voina), deoarece dezvoltarea lor este de o deosebit importan pentru via. n acest scop ea ofer o palet larg de discipline tiinifice, artistice i metesugreti care se ntreptrund. Elevul trebuie s neleag concret care este importana cunotinelor dobndite pentru viaa social. Cultivarea celor trei fore sufleteti fundamentale trebuie s se fac la nivelul fiecrei categorii de vrst. La vrsta precolar predomin prin nvarea imitativ elementul volitiv, activ. Considerm ca neavenit educarea timpurie a intelectului. ntre maturitatea colar i pubertate ntregul proces instructiv-educativ trebuie neaprat strbtut de elementul artistic (n cadrul fiecrei discipline). La vrsta adolescenei predomin cultivarea puterii de judecat individuale. Stilul de predare se dorete a fi unul natural, care ine seama de evoluia fiinei umane i care s implice elevul n dobndirea cunotinelor - aa cum procedeaz desigur orice profesor bun din lume.

Principiul educaiei permanente se refer la faptul c educaia ncepe odat cu naterea fiinei umane i devine o dimensiune a existenei sale pe parcursul ntregii viei.

Principiul organizrii ritmice a situaiei educaionale; aceast organizare ritmic este reflectat n pedagogia Waldorf prin planificarea pe "epoci de studiu" (etape, perioade de 2-5 sptmni) a materiilor de baz, ca i n pregtirea serbrilor (serbarea anual constituind un exemplu de moment "cheie").

Principiul crerii unui ambient educaional adecvat obiectivelor se refer la faptul c o coal Waldorf presupune o anumit atmosfer i un ambient arhitectonic adecvat, cu o anumit cromatic i decoraiune a interioarelor, cu spaii potrivite activitilor complementare la care elevii particip n funcie de afiniti i nclinaii.

Principiul asigurrii unui echilibru ntre teorie i practic are n vedere obiectivul pedagogiei Waldorf de a forma i dezvolta elevul nu doar din punct de vedere cognitiv ci i din punct de vedere volitiv, cunoscut fiind faptul c o problem major a adulilor este pasul de la concepie la punerea n practic a ideilor.

Principiul predrii artistice se refer la faptul c predarea este considerat o art i e profesat ca atare. Profesorii se comport ca nite artiti al cror scop este acela de a ajuta copiii s descopere i s iubeasc lumea nconjurtoare. Ei trebuie s trezeasc facultile latente ale copilului astfel nct n faza liceal s fie apt de a dezvolta o gndire cu un nalt grad de abstractizare.

Principiul flexibilizrii i integrrii noiunilor se refer la faptul c spiritul vremii actuale pretinde o vocaie cu caracter global n ordonarea stocului imens de informaii a cror aglomerare amenin fiina cu strivirea. Pedagogia Waldorf promoveaz o orientare integralist-funcionalist strduindu-se s livreze noiuni vii cu un grad de abstractizare potrivit vrstei. n acest sens, ea recomand traseele: de la ntreg la parte, de la cunotine la cunoatere, de la nominal la noional, de la cuvnt la gnd. Prin aceasta ntregul proces instructiv educativ este privit ca un permanent proces de reciclare.

Principiul predrii n imagini se refer la nevoia de imagini vii a copilului de vrst colar mic. Aceast nevoie ns nu este satisfcut doar prin prezentarea unor plane, diapozitive sau chiar a modelului natural ci, n pedagogia Waldorf, principala modalitate de a crea imagini vii este cuvntul. Finaliti ale sistemului de pedagogie Waldorf

Obiectivul fundamental al pedagogiei Waldorf este ntrirea, cultivarea i armonizarea celor trei componente fundamentale ale fiinei umane la nivelul fiecrei categorii de vrst.

Componenta cognitiv-aptitudinal

Domeniul senzorial: - s perceap realitatea fizic; - s acioneze asupra acestei realiti pe baza datelor furnizate de simuri; - s-i perfecioneze activitatea simurilor;

Domeniul reprezentrilor: - s dobndeasc reprezentri corecte ale realitii fizice;

Domeniul gndirii: - s instaureze raiunea n centrul vieii spirituale, fr ca aceasta s produc daune intuiiei, spontaneitii i afectivitii; - s-i fortifice gndirea logic; - s disting: adevrul de eroare, evaluarea subiectiv de cea obiectiv, esenialul de secundar; - s dobndeasc autonomie intelectual (maturitate, independen) conceput ca suport al autonvrii continue.

Domeniul memoriei: - s-i dezvolte memoria sub toate aspectele ei;Domeniul imaginaiei: - s-i dezvolte o imaginaie creativ, orientat ctre cunoaterea i nelegerea realitii;Domeniul limbajului:

- s rosteasc fraze vii, bogate n sens semnificativ;

Domeniul aptitudinilor: - s se poat dezvolta complet i nerestrictiv n concordan cu aptitudinile native;

Componenta afectiv-motivaional, atitudinea fa de sine: - s-i cultive sensiblilitatea artistic; - s-i domine instinctele i impulsivitatea; - s se debaraseze de impulsuri agresive i de comportamente ostile i s devin sensibil la ordine, echilibru i dreptate; - s se apere de pericolul alunecrii spre fanatism i dogmatism; - s-i pstreze senintatea, optimismul, echilibrul necesar gndirii, participrii i muncii eficiente; - s-i dezvolte stpnirea de sine; - s renune la un gnd, o opinie sau un punct de vedere personal dac gndirea logic o cere; - s poat dezvolta o bun cunoatere de sine; - s fie sincer cu sine nsui i s-i observe cu franchee greelile, slbiciunile, neputinele; - s dobndeasc o via interioar suficient de bogat pentru a indica modul corect de abordare a impresiilor exterioare, pentru dezvoltarea unui raport corect cu ambientul.Atitudinea fa de alii: - s ia atitudine mpotriva manifestrilor egoiste i de dominare a altora;

Atitudinea fa de norme i valori: - s manifeste devotament fa de adevr i fa de cunoatere; - s se entuziasmeze fa de valorile culturale i spirituale ale omenirii; - s manifeste respect pentru valorile reprezentative la nivel naional i universal, pentru toleran;

Atitudinea fa de mediu: - s dobndeasc atitudinile i motivaiile intrinseci necesare stabilirii unei relaii armonioase cu mediul nconjurtor;Componenta volitiv-acional - s practice arta sub toate formele; - s dezvolte deprinderile de activitate practic; - s dobndeasc controlul reaciilor, perseverena, ngduina, ncrederea i o dispoziie constant;- s treac el nsui la aciune, s-i pun cunotinele n slujba nnobilrii i evoluiei lumii n care triete; - s acioneze doar n urma unor raionamente serioase i bine ntemeiate; - s participe la dinamica producerii i circulaiei valorilor n context universal; - s previn i s corecteze neajunsurile provocate mediului nconjurtor.

O zi n Grdinia Waldorf, Bucureti

Luni:

Vin copiii la grdinia unde sunt ntmpinai de ctre cadrul didactic cu o strngere de mn (strangerea de mn, pe lng salutul de diminea, mai ofer cadrului didactic posibilitatea de a afla starea emoional a copilului);

Se face prezena printr-o poezioar: Bun dimineaa!

Toate florile sunt aici

i mai mari chiar i mai mici

Doamna Cristina, Maria etc.

Cine? Cine nu-i aici?

Dup ce s-a fcut prezena se trece la activiti la libera alegere, iar separat, cadrul didactic pregtete instrumente pentru desen. La desen vor veni doar copiii care vor dori, fr a li se da o tem (niciodat nu se dau teme, pentru a stimula imaginaia copilului).

Cnd se apropie finalul activitii, cadrul didactic cnt un cntecel, iar copiii tiu c activitatea lor s-a terminat i c trebuie s strng materialele:

Tic-tac, tic-tac, tic-tac

Ceasul bate, bate, bate

i ne pune rost la toate

Vremea nu sta-n loc deloc

Jucriile la loc

Facem ordine n clasCa s fie mai frumoas Dupace au strns jucriile, merg s se spele pe maini pentru a se pregti de mas. Dup ce s-au splat pe maini, sunt adunai de ctre cadrul didactic printr-un cantec pentru a-i da cu ulei:

Firicel, d mnuna-ncetinel (copiii se prind de maini)

Firicelul sa-nodat i la clas am plecat

Firicel desfac mana usurel (copiii i dau drumul la mini, apoi i strng propriile mini, formnd un coulet)

Un strop mic de aur, doar un strop (cadrul didactic trece i pune cte o pictura de ulei n mana fiecaruia)

Mnua netezete i fruntea limpezete

Obrazul netezete, nsucul nroete.

Dup ce i dau minile cu ulei, urmeaz zicerea:

Bun dimineaa cer luminos! Bun dimineaa soare! Bun dimineaa micule vnt care alergi pe Pmnt! Bun dimineaa pietre tari! Bun dimineaa animale mici i animale mari! Bun dimineaa semeni ai mei, oameni mari i oameni mici!

Dup zicere se aseaz masa (dac sunt copii mai mari, aseaz masa singuri, n caz contrar masa este asezat de ctre educatoare i ajutor de educatoare): se aseaz tacmurile, o floare i o lumnare pe mas. Cadrul didactic aprinde lumanarea i spune: lumina vine de la soare i de la stele i de la luna, acolo unde este pace. Copiii i dau mainile i, mpreun cu educatoarea, spun:

Mna dreapt, mna stang, ele sunt douMna dreapt, mna stang ne ajut nouMna dreapt, mna stang noi le mpreunm. (aa se pregatesc copiii pentru rugaciune).

Cnd i-au poziionat corect minile, spun cu toii:

Iat o bisericu cu un turnule,

Ua dac o deschidei muli oameni vedei.

Urcm treptele aa, i spunem aa:

Pine din slava divinFruct din pmnt din slava saLumina fie i n inima mea.

Dup rugciune, copiii i dau minile i i ureaz poft bun.

Masa se ncheie cu: Mulumim pentru mas. S ne fie de bine!

Dup mas, toi copiii ies afar (indiferent de vreme) i au activiti la libera alegere pn la 11:30.

11:30 Copiii intr n sala de clas pentru a asculta o poveste, un basm sau o povestire spus de ctre cadrul didactic.

Pentru aceast activitate se trag jaluzelele, se aseaz scaunelele n form de cerc, n interiorul cercului este asezat o buturug acoperita cu o mtase violet (culoarea este aleas diferit in fieacare zi a sptamnii) i cu o lumnare (copiii au manuele pe picioare i niciodat la spate) i ncepe povestea aa:

Vine o poveste, vine de departe

Povestea are fir vrajit, pe fus de aer rsucit

Si dac el din man scap, povestea noastr o s-nceapDincolo de pragul ochilor

i asculttoarele urechi care sunt perechi

ncepe o nou potec de poveti.

ncepe povestea (exist poveti specifiice pedagogiei Waldorf, dar exist i poveti preluate din mediul tradiional).

ncheierea povetii este urmtoarea:

Pleac o poveste, pleac mai departe

Si se-ncheie de la cap pn la picioare

Eu sunt chipul Domnului,

De la inima la mini sunt suflarea Domnului

i cu gura cnd vorbesc, voia Domnului rostesc

i cnd vd pe Dumnezeu n mama, n tata

n toi oamenii cei dragi

n animale i n flori,

n pietre i n plante

Nu mi-e team de nimic

i iubesc tot ce m-nconjoarClar n gndire, bun n simire

Aa vreau s tiu

Mna dreapt, mna stang noi le-mpreunam

Ziua de azi s-a terminat

Noi mine o luam de la-nceput: la revedere.

Astzi este luni, ieri a fost duminic, mine este mari.

O zi in pedagogia Waldorf la clasa pregatitoare de la

Liceul Waldorf din Pantelimon

Cursul ncepe la ora 8:00. Primul curs se numete curs de baz i poate fi de romna sau de matematic n funcie de epoca n care se regsete clasa la momentul respectiv. Cursul ine de obicei dou ore, ncepnd cu ntmpinarea copiilor, dup care urmeaz ntlnirea de diminea, care se dsfoar cu toi copii mpreun cu nvtoarea aezai n cerc, unde se face prezena cu ajutorul copiilor. Copii se uit n jur i i comunic cadrului didactic cine lipsete i cine este prezent, dup care spune fiecare cte un gnd frumos, ceva ce i-a fcut plcere, acas sau la scoal, un gnd bun care s poat fi trecut n cartea cu lucruri frumoase. Se spune o rugciune, nsoit de gesturi, dup care se recit o poezie despre prile corpului, tot nsoit de micri organizate ale braelor , diferite forme de mers (n cerc, n faa clasei). Se spune o poezie cu zilele sptmnii n fiecare zi relundu-se poezia de la luni i pn n ziua cnd se desfoar activitatea, avnd rol de calendar.

Pentru a se produce linite n clas nvtoarea ncepe s cnte. n clas exist un co cu clopoei, din care fiecare copil sun pe rnd, n faa clasei , fiecare clopoel avnd o alt intensitate i nlime a sunetului. Pentru a se ajunge n bnci se folosete un joc de micare.

Se face reactualizarea elementelor studiate anterior. Se recapituleaz numerele nvate anterior, prin asociere cifr cu numr de elemente, numrarea btilor din palme, copii nchid ochii, iar nvtoarea bate din palme de un anumit numr de ori, cnd se oprete copii trebuie s rspund de cte ori sa btut din palme. Dup acest exerciiu locul nvtoarei este luat de un copil, care face acela-i lucru. Tot un exerciiu de recapitulare este urmatorul. Copii primesc o cifr i trebuie s gseasc corespondenii ei n natur sau n alte domenii (literatur, povetii). De exemplu cifra 2, (2 picioare avem, doi ochi, 2 urechi). Se procedeaz la fel cu fiecare numr nvat.

Pentru a se preda coninutul nou i anume cifra 12 se folosete numarul 11 deja nvat la care se adaug numarul unu i astfel se obine cifra doisprezece. Se numar cresctor i descresctor, apoi se lucreaz cteva exerciii pe caietele special. Aceste caiete rmn ntotdeauna la scoal. Tot pe caiete ei deseneaz cu mai multe culori cerate simbolul roman pentru cifra doisprezece. Se strng caietele dup care primesc nite fie pe care se afl desenat un ceas ce trebuie completat cu cifre de la unu la doisprezece (Ceasul Cenuresei). Se strng lucrrile i se aseaz n map. Fiecare copil i strnge lucrurile i i duce lucrarea. n tot acest timp pentru a se menine ordinea i linitea nvtoarea folosete un instrument muzical, (triangle) din care sun atunci cnd este glgie i linistea se nstaleaz rapid. De asemenea semnalul sonor se mai folosete i atunci cnd ncepe sau se termin o activitate. Specific Waldorf este ca pentru a se pstra linitea sau pentru a se face ateptarea unui anumit lucru mai usoar, copii sunt rugai s i ncrucieze minile pe umeri s atepte n linite. Pentru a da acest comand, nvtoarea foloselte cuvntul strlucii.Dup ce se termin aciunea educatiav urmeaz masa, pe care copii o aseaz singuri i care de asemenea se prezint ca un ritual. Urmeaz un moment de recreiere n care copii se joac ntr-un loc special amenajat nuntru sau afar. Toate aceste activiti se desfaoar pe parcursul a dou ore.

Dup aceast pauz mai urmeaz de obicei nc un curs care poate fi desfurat n mod specific Wldorf ( educaie fizic cu multe jocuri de micare, sau pictur) sau poate lua aspectul unui curs desfurat n mod tradiional.

Curs de dup-amiaza - Pictur pe apCopii primesc foi albe pe care le ud cu ap, i ncep desenul din centru cu galben nfind un soare i cu rou pe margini n degrade, rezultnd n final rsritul soarelui. Pentru finalul cursului se folosete metoda turul galeriei.

Toate activitile se desfoar ntr-un cadru ritualic, fiecare moment avnd n componena sa elemente de euritmie.


Recommended