Date post: | 21-Jun-2015 |
Category: |
Education |
Upload: | dan-balaban |
View: | 5,804 times |
Download: | 4 times |
Detalii care ar trebui luate în seamăla realizarea unei fotografii
Bălăban DanŞcoala de vară „Informatica la castel”
Macea 2011
Ce este fotografia?
„Fotografia este una dintre cele mai renumite ramuri a artelor din întreaga lume”[3]
„Termenul de fotografie provine din limba greacă şi tradus literalmente înseamnă a picta cu lumină”[3]
Principiul fotografiei (Aristotel, sec al III-lea î.Hr.)
Istoria fotografiei
1826 sau 1827 prima fotografie, Joseph Nicephore Niepce, invenţie perfecţionată şi finalizată de Jacques Mande Daguerre în 1839
1884 apare rola de film, George Eastman, fondator al firmei Kodak (1888)
1855 James Clerk Maxwell pune bazele teoriei fotografiei color, invenţie finalizată de Auguste şi Louis Lumiere în 1907 sub numele de Autochrome plates
1935 apare rola de film color Kodakchrome
1945 apar fotografiile instantanee (A/N) Polaroid, iar în 1962 apar cele color
1990 Kodak scoate la vânzare primul aparat foto SLR digital (D-SLR – Digital Single Lens Reflex)
Factorii care determină calitatea fotografiei
Deschiderea diafragmei Timpul de expunere Sensibilitatea „filmului” Distanţa la subiect Încadrarea
Deschiderea diafragmei
Diafragma (iris) reglează cantitatea de lumină ce cade pe suport
Valori: 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; Valori mici – diafragma deschisă
(lumină slabă) Valori mari – diafragma închisă
(lumină puternică)
Deschiderea diafragmei
Timpul de expunere
Timpul în care suportul este expus (luminat), realizat prin deschiderea obturatorului
Valori (fracţiuni de secundă): 1/1000; 1/500; 1/250; 1/125; 1/60; 1/30; 1/15; 1/8;
Vreme însorită – timp scurt Vreme închisă – timp lung
Timpul de expunere
Indicele de expunere
Expunere corectă – suportul primeşte cantitatea de lumină necesară obţinerii unei imagini optime
Pentru oricare din perechile de mai jos expunerea este aceeaşi
Expunere echivalentă
Diafragma 32 22 16 11 8 5,6 4 2,8 2 1,4 1
Timpul 1/x 1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000
Indicele de expunere
Indicii corespunzători diafragmei şi timpului de expunere
Indicii timpilor de expunere
Ind. t. de exp. Val. t. de exp. (s)
0 1
1 1/2
2 1/4
3 1/8
4 1/16 (1/15)
5 1/32 (1/30)
6 1/64 (1/60)
7 1/128 (1/125)
8 1/256 (1/25)
9 1/512 (1/500)
10 1/1024 (1/1000)
Indicii de diafragmă
Ind. diafragmei Val. diafragmei
0 f:1
1 f:1,4
2 f:2
3 f:2,8
4 f:4
5 f:5,6
6 f:8
7 f:11
8 f:16
9 f:22
10 f:32
Indicele de expunere
Cuplarea diafragmei cu timpul de expunereIndicii de expunere (pentru ISO 100)
Timpul de expunere (1/x)
1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000
Diafragma
1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1,4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
2 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2,8 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
4 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
5,6 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
8 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
11 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
16 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
22 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
32 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Sensibilitatea
Echivalenţele sensibilităţii
ISO liniar (ASA)
ISO log. (DIN)
GOST (sovietic)
12 12 11
25 15 22
50 18 45
64 19 45
80 20 65
100 21 90
200 24 180
320 26 250
400 27 350
800 30 700
1600 33 1440
3200 36 2880
6400 39 -
ISO – International Organization for Standardization
ASA – American Standard Association
DIN – Deutsches Institut fur Normung
Sensibilităţile mari implică rezoluţii mici şi invers
Sensibilitatea influenţează expunerea
Distanţa
Distanţa trebuie aleasă (şi reglată, dacă e nevoie) în funcţie de subiectul ales
Bust, o persoană - 1 m
Bust, mai multe persoane (<3) – 1,3-1,5 m
Grupuri de persoane – 3-5 m
Peisaje şi clădiri – >8 m
În cazul apropierii (zoom) se recomandă sprijinirea aparatului (mişcarile sunt accentuate)
Încadrarea
În arta fotografică nu se recomandă încadrarea centrată
Regula de aur a treimii „pentru ca un întreg împărţit în părţi inegale să pară frumos, trebuie să existe între partea mică şi cea mare acelaşi raport ca între partea mare şi întreg”[8] (aproximativ 1/3 şi 2/3)
Intersecţiile (A, B, C, D) se numesc puncte de forţă, iar verticalele, linii de forţă. Subiectele plasate pe unul dintre aceste puncte sau linii atrag cel mai uşor privirea
Histograma
„Histograma este un grafic ce arată numărul de pixeli la fiecare nivel de luminozitate dintr-un cadru, cu pixelii cei mai întunecaţi în partea stângă şi cu cei mai luminoşi în partea dreaptă”[9]
„O imagine expusă corect va avea un grafic întins pe toată
zona, de o anumită înălţime”[4]
„Retuşarea” digitală
Pentru probleme nerezolvate cu aparatul de fotografiat se pot folosi programe pe calculator sau pe web destinate corectării sau modificărilor grafice ale imaginilor digitale
Exemple: Gimp, Phixr, Picnik, etc
Bibliografie
[1] Comănescu Sylviu, "Evitarea greşelilor la fotografiere", Editura Tehnică Bucureşti, 1962
[2] Vogel Reinhard, "Expunerea corectă", Editura Tehnică Bucureşti, 1977
[3] Asaftei Dragoş, "Ghid de fotografie: Istoria fotografiei", http://www.dragosasaftei.ro/ghid-de-fotografie-istoria-fotografiei
[4] Chiru Ioan Alexandru, "Să înţelegem histograma", http://blog.fotomagica.ro/10-t-sa-intelegem-histograma
[5] Însurăţelu Gabriela, "Histograma explicată", http://blog.gabrielaphotography.com/jurnalul-studentului-la-arte/histograma-explicata
[6] Ragalie Calin-Stefan, "Despre indicele de expunere", http://www.foto-magazin.ro/tutorial_open.php?art=ftm20/archives/2008/09/despre_indicele.html
[7] Ragalie Calin-Stefan, "Despre sensibilitatea ISO", http://www.foto-magazin.ro/tutorial_open.php?art=ftm20/archives/2007/05/despre_sensibil.html
[8] Zăinescu Adrian, "Regula de aur a fotografiei", http://cursfoto.blogspot.com/2009/02/regula-de-aur-fotografiei.html
[9] Zăinescu Adrian, "Ce este histograma", http://cursfoto.blogspot.com/2011/01/ce-este-histograma.html
[10] ***, "Istoria fotografiei", http://www.portalroman.com/articole/Istoria_fotografiei-121.html
[11] ***, "Reguli şi greşeli comune", http://www.fotomagia.home.ro/reguli.htm
[12] ***, "Diafragma", http://www.fotomagia.home.ro/diafragma.htm