+ All Categories
Home > Documents > Patrunderea_stilului_baroc

Patrunderea_stilului_baroc

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: irina-oprea
View: 288 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 83

Transcript
  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    1/83

    Grtoi Viorica

    Ptrunderea stilului baroc n arhitectura tradiional

    bisericeasc bnean n secolul XVIII.

    B iseri ci reprezent at ive

    Editura Sfntul Ierarh Nicolae

    2010

    ISBN 978-606-8193-99-1

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    2/83

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    3/83

    2

    Introducere

    Banatul, reper constant al istoriei central europene este o noiune

    administrativ-politic a epocii moderne

    1

    . Cu siguran conturarea sa caentitate distinct are la baz poziia geografic precum i caracteristicile geo-

    morfologice. Banatul corespunde spaiului delimitat de Mure, Tisa, Dunre i

    Vestul Carpaiilor Meridionali2. n preocuprile noastre stau acele zone ale

    sale care sunt pe teritoriul Romniei, arealul delimitat de Mure, latura vestic

    a Carpaiilor Meridionali, Dunrea i grania S-V a Romniei.

    La o simpl privire a acestui areal, numit Banat, se poate observa

    relieful proporionat i dispus n trepte ale amfiteatrelor, ce coboar de la

    rsrit spre apus, fcnd vizibile pantele largi din zonele muntoase de la

    Poiana Rusc i Semenic, depresiunea cu vegetaie opulent de la Oravia sau

    cmpia mnoas a Timi-Torontalului.

    Banatul este o adevrat prelungire geografic i cultural, la nordul

    Dunrii ale porilor apusene i centrale ale peninsulei Balcanice (unindu-se cu

    stepa ruseasc i nord pontic; cu zonele rsritene ale Balcanilor3, cu

    Bulgaria maritim i de nord-est, cu Constantinopolul, de nemijlocit legat de

    Asia Mic), fapt ce avea s determine i planul realitilor politice i culturale

    de la Dunrea de Jos rsritean; unele trsturi specifice acestor zone pn

    destul de trziu n evul mediu.

    Aa cum peninsula Balcanic este mprit geografic ntr-o regiune

    central-apusean cu axa pe vile Moravei i Vardului, cuprinznd spaiul

    dintre Drava, Dunre, Marea Egee; i o alta oriental sau pontic, ntre

    Dunre, Munii Rodope i Marea Neagr4.

    1 P.Cote i I.Bcoanu, Regiunea Banat. Caracterizare geografic, n Natura (seria geografie-geologie),XVII, 1965, 2, p.18-55; S. Dragomir, I.D. Suciu, Monografia Mitropoliei Banatului, Timioara, 1977, p.15-22.2 V.Mihilescu, Geografia fizica Romniei, Bucureti, 1969.3 J. Cviji, Le Pninsule Balcanique, Paris, 1918, p.112.4 R. Theodorescu, Bizan, Balcani, Occident. La nceputurile culturii medievale romneti (secolele X-XIV),Bucureti, 1974, p. 344.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    4/83

    3

    Observm c nc din antichitate s-a resimit o mprire a provinciilor

    n dou zone, din punct de vedere cultural: greac i latin. Astfel putem

    observa, nsi poziia geografic a acestor zone, ca adevrate coridoare

    geografice, fie, ca n cazul Dunrii de Jos rsritene, ale inutului din estul

    balcanic legat de nord-vestul Mrii Negre; fie, ca n acela al Dunrii de Jos

    Apusene, al regiunii central-balcanice i egeeo-dunrene ce impunea o anume

    deschidere de orizont cultural spre ariile nvecinate. Toate acestea determin o

    anume continuitate prin aceste zone, a formelor de cultur material i

    spiritual, folcloric i aulic, din Balcani legat de Orientul asiatic i de

    Occidentul european.

    Regiunea Banatului5, constituia n fapt prelungirea coridoarelor

    culturale pe care am ncercat s le circumscriem geografic i care, pornite

    dintr-una din cele mai bogate i mai complexe zone de civilizaie european

    cea balcanic se ncheiau n inima i n rsritul continentului. Dup ce se

    angrenase ntr-o nou existen cultural, regiunea Banatului, intrase n acest

    chip, mai devreme ca alte regiuni, ntr-un circuit european ale crui influene

    culturale le va primi nemijlocit, fr nici o reticen.

    5 S. Dragomir, Vlahii din nordul Peninsulei Balcanice, n evul mediu, Bucureti, 1959, p. 27.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    5/83

    4

    Cap. 1. Factorii premergtori ptrunderii barocului n

    arhitectura bnean

    n acest prim capitol, ce face referire propriu-zis la tema lucrrii, nevom concentra asupra ctorva probleme de context istoric, n care are loc

    aceast metamorfoz arhitectural, aceast trecere sau mai bine spus

    ancorare n arhitectura european, n circuitul cultural european, prin

    adoptarea artei de zid baroce.

    Secolul XVIII pentru cultura din Banat este un secol de rscruce, este

    un secol de schimbare total i inevitabil. Banatul a fost mai bine de un secol

    sub dominaia semilunei turceti, avnd interdicia de a construi edificii, iar

    dac le construiau o fceau folosind ca materie prim efemerul lemn. Spunem

    c secolul XVIII este un secol al schimbri pentru c o dat cu secolul XVIII

    se sfrete i dominaia turcesc, Banatul intrnd acum sub dominaia

    Imperiului Habsburgic. Care, contrar concepiei turceti, ridic interdicia de a

    se construi, ncurajnd construcia de edificii oferindu-le bnenilor i o

    alternativ la arhitectura lorde lemn, printr-o arhitectur practic, european,

    o arhitectur baroc de zid.

    n continuare este important s punctm mai atent contextul n care

    apare acest fenomen arhitectural numit baroc6.

    Declinul iminent al Imperiului Otoman odat cu pierderea asediului

    Vienei (1683) a fost urmat de naintarea Imperiului Habsburgic spre rsritul

    Europei. Se nfptuia astfel trecerea de la mica Europ la marea Europ7,

    ncorporndu-se ansamblului european de civilizaie, teritorii ce pn la acea

    dat se aflaser sub opresiunea semilunii turceti.

    Principatul Transilvanie avea s intre primul n sfera de influen a

    Imperiului Habsburgic, prin renunarea la suzeranitatea turceasc, act

    6 Martin Rupert John, Barocul, Bucureti, 1982, p. 9.7 Bocan Nicolae, Contribuii la istoria ilumunismului romnesc, Timioara, 1986, p. 7.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    6/83

    5

    consfinit de Diploma Leopoldin, din 16 octombrie 1699, viitoarea

    Constituie a Transilvaniei, i de pacea la Karlowitz 26 ianuarie 1699.

    Tendina de emancipare i eliberare naional din rile Romne va fi

    contracarat de introducerea domniilor fanariote, ncepnd cu 1711 n

    Moldova i 1716 n ara Romneasc. Banatul avea s fie cucerit i integrat

    Imperiului Habsburgic n 1718 dup o perioad de 164 de ani de dominaie

    turceasc.

    Poziia geografic i statutul juridic distinct, tradiiile culturale i

    realitiile confesionale, la care se adaug dup 1718, tendinele reformiste ale

    Coroanei, menit s pun n valoare, economic, militar sau politic, avantajele

    oferite de noua provincie au asigurat Banatului o situaie particular aceasta

    devenind o adevrat arie de convergen a civilizaiilor i influenelor

    culturale, punct de ntlnire a culturii Occidentului cu cea a Europei Centrale

    i Sud-Estice, ntr-un spaiu i un timp n evoluie spre modern, care disloc

    tradiionalul, deseori cu brutalitate, accelereaz ritmul istoric, provocnd

    rapide i ample prefaceri8.

    Provincia este organizat ca o ar a Coroanei, autonom (Kronland)

    cu capitala la Timioara9. Pn n anul 1751, cnd administraia civil este

    desprit de cea militar, generalul comandant n Banat este automat i

    preedintele administraie imperiale a rii10. Adminstraia rii este

    subordonat direct Consiliului Aulic de rzboi de la Viena, respectiv pentru

    problemele economice, Camerei Aulice. Iar, n domeniul jurisdicie,

    administraia utilizeaz legislaia din Austria de Jos11.Reformismul s-a manifestat n Banat i printr-o politic populaionist a

    Casei de Habsburg adaugndu-se celorlalte domenii n care s-a realizat

    reforma: economic, politic, cultural, militar. Acesta s-a manifestat n dou

    ipostaze: din stabilirea populaiei btinase i prin colonizarea unor populaii

    8Ibidem, p. 83.9 Opri Mihai, Monografia Timioarei, Bucureti, 1970, p. 56.10Ibidem.11Ibidem, p. 57.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    7/83

    6

    n teritoriile germanice i din alte ri ale Coroanei, sau din provinciile

    nvecinate12.

    Cu toate vicisitudinile provocate de rzboi, cium, fiscalitate excesiv,

    mutarea populaiei romneti pentru a face loc colonitilor, prosperitatea

    atinge treptat pturile sociale i toate naionalitile, inclusiv cea romn,

    majoritar, constantndu-se participarea ei n administraie, societii

    comerciale, chiar la cumprarea unor domenii ce aduc acordarea unor titluri13.

    Pentru o clasificare sistematic se folosete n fixarea istoric a

    barocului o delimitare temporal i regional. Primele sale manifestri aveau

    s se ntrezreasc nc din Renatere, cnd toate manifestrile artistice

    tindeau spre raional i se raportau la proporiile umane, deschiztor de

    drumuri fiind n acest domeniu Michelangelo cu proiectul su pentru Piaa

    Capitolin din Roma14.

    Sfritul barocului a fost prefigurat de triumful tiinei i raiunii

    reprezentat de lucrarea lui Newton, Principia, i de cea a lui Locke, Eseu

    despre nelegere uman15.

    n ceea ce privete termenul de baroc desemnnd la nceput un concept

    negativ16, o non-valoare, aceasta va deveni treptat un concept pozitiv, acceptat

    ca atare, apartenena sa la patrimoniul spiritual al umanitii nemaifiind

    contestat.

    Optimismul Renaterii i va succede spiritul providenial, motenit de la

    cretinismul timpuriu manifestat n contiina colectiv a epocii printr-o

    atitudine contemplativ, pasiv, de acceptare a fatalitii, a arbitrariului foreidivine, rzboaiele religioase i persecuiile accentund aceast stare.

    12 Nicolae Bocan, op. cit., p. 31.13 Rodica Vrtaciu, Adriana Buzil, Barocul n Banat, (Catalog de expoziie), Timioara, 1992, p. 5.14 Virgil Vteanu, Metodica cercetrii n istoria artei, Cluj Napoca, 1996, p. 92.15 Martin Rupert John, Barocul, Bucureti, 1982, p. 9.16 Vezi, Marino Andrei, Dicionar de idei literare, Bucureti, 1973, p. 226; unde se afrim c: ...rspndirea prejudecilor i a excepie negative legate de baroc se datoresc rezistenelor gustului i

    esteticii clasice, alcrui rigulissm ncepe s conpromit tot mai grav conceptul nc din secolul XVII cnd se

    constituie dualitatea: clasic=perfect; baroc=imperfect.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    8/83

    7

    Inclus n seria categoriilor eseniale ale spiritului ca i o forma mentis

    barocul constituie pe lng clasicism i romantism un timp utopic de

    contemplaie a existenei, un mod de a tri i a simi17.

    n propagarea artei baroce n Europa Central i de sud-est, un rol

    important l-au avut artitii italieni care, la sfritul secolului al XVII-lea

    pornesc spre alte zone unde s-i exercite meseria. Aceasta migraie de mn

    de lucru calificat va antrena o dat cu ea i familiile acestora ce se vor stabili

    la Viena, Buda, Praga i Timioara.

    Chiar dac nu sunt pomenii ca i executani, aceti artiti italieni sunt

    atestai ca realizatori de planuri i schie dup care artiti locali executau

    diverse comenzi. Austria prin tratatul de la Utrecht a cptat unele posesiuni

    n Italia, dnd gzduire la sfritul secolului al XVII-lea i pe tot parcursul

    celui urmtor, unui mare numr de artiti italieni, mai cu seam din

    Lombardia, care exporta artiti nc din evul mediu. Prin filiera austriac

    fenomenul artistic baroc se va propaga n toat aria sud-est european

    ajungnd i la periferia Imperiului, relativ trziu, n cel de-al treilea deceniu al

    secolului al XVIII-lea.

    Difuzarea trzie a elementelor definitorii l transform n plan ideologic

    dintr-un stil al Contrareformei ntr-unul al Iluminismului, conturat ca noua

    politic a Curii de la Viena. Exuberana motivelor i patosul compoziional

    sunt atenuate, clasicizate, barocul bnean provincial dobndind acea

    senintate ce nu poate fi ntlnit nici n arta Transilvaniei, dar nici n cea a

    Ungariei.ntr-o perioad n care existena individului era permanent ameninat

    de rzboaie, foamete, epidemii devastatoare, sarcina artei baroce era s indice

    aceste pericole i prin gesturi simbolice s desemneze victoria binelui, adic a

    puterii statale cretine18. De aceea n Banat, pe lng construciile cu caracter

    militar (cazarme i locuine pentru ofieri), cea mai mare parte a realizrilor

    17Ibidem, p. 232.18 Mihaela Vlsceanu, Istoriografia artei baroce bnene, n Studii de istorie a Banatului XXI-XXII (1997-1998), Timioara, 2000, p. 105.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    9/83

    8

    aparinnd patrimoniului artistic al secolului XVIII s-a materializat n

    construcii cu caracter religios: biserici destinate propagrii prozelitismului

    catolic att de frecvent manifestat. Ordinele clugreti catolice, (iezuiii,

    franciscanii-bosniaci, mizericordienii) vor veni n provincie i i vor ridica

    biserici. Acetia vor pune bazele supremaiei religioase oficiale ce a derminat

    noi orientri nu numai n reorganizarea administrativ, ci i n cea cultural,

    nvmnt i art. n toat provincia se observ o intens activitate de

    modernizare concretizat prin ridicarea unor lcae de cult unde nu existau i

    prin adugarea unor elemente de decor baroce, la cele existente19. Iniiatorii i

    mecenaii construirii acestor edificii erau n primul rnd persoane provenind

    din rndul familiei imperiale, dar i din rndul demnitarilor laici i clerici.

    Arhitectura baroc bnean a oferit prilejul manifestrii din plin a

    picturii i sculpturii formnd un tot unitar. Dac la nceputul activitii

    edilitare religioase, pictura i sculptura au fost importate direct din Imperiu,

    cu timpul odat cu cretereanumrului comenzilor acestea vor fi satisfcute

    prin execuia pe plan local, prin import de meteri. Exist documente ce atest

    prezena acestora n provincie i uneori chiar stabilirea definitiv n noul

    mediu artistic.

    Epoca denumit baroc este cea mai bogat n expresii din ntreaga

    civilizaie occidental, iar acest varietate de expresii este sporit de intensa

    circulaie a formelor, putndu-se afirma c pe plan artistic Europa nu a fost

    nicicnd att de unit. Acest internaionalism nu este prin nimic contrariat

    de diferenele religioase i este n contrast evident cu naionalismul secoluluiurmtor, cnd creatorii de valori artistice vor tri izolai n cercul strmt al

    culturii creia i aparin20.

    Antagonismele politice, ce dau natere rzboaielor nu au reuit s ridice

    o barier de neptruns n calea difuzrii fenomenului baroc, i a artitilor

    interesai de propagarea sa.

    19 Rodica Vrtaciu, Adriana Buzil, Barocul n Banat, (Catalog de expoziie), Timioara, 1992, p. 7.20 Mihaela Vlsceanu, Istoriografia artei baroce bnene, n Studii de istorie a Banatului XXI-XXII (1997-1998), Timioara, 2000, p. 105.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    10/83

    9

    Secolul al VIII-lea reprezint pentru Banat o epoc frmntat, dificil,

    dar incontestabil benefic n timp, fiind concomitent o perioad de rapid

    europenizare i una de formare incipient a contiinelor naionale21.

    Transformarea s-a dup cucerirea de la turci ntr-o provincie imperial a

    constituit n ochii politicienilor vremii un factor important al ntririi poziiei

    Casei de Habsburg n detrimentul poziiei centrifuge a regatului maghiar,

    fiind n acela timp un bastion n potriva turcilor i un avanpost de ptrundere

    spre rsrit. Aceste obiective politice duc la o desprindere ct mai total de

    teritoriile nvecinate, pe plan ideologic, social i religios, cum ar fi

    colonizarea exclusiv a catolicilor nemaghiari, conducerea provinciei din

    militari i funcionari, excluznd pe ct posibil aristrocraia, ncurajarea

    ptrunderii Iluminismului i a barocului clasicizat aulic i chiar tolerana fa

    de populaia ortodox, care, protejat de privilegiile ilirice, a fost scutit aici

    de presiuni de catolicizare prea insistent.

    Ptrunderea trzie, prin deceniul al III-lea al secolului al XVIII-lea, a

    stilului baroc n Banat creaz principala sa caracteristic el devine un reflex

    nu al contrareformei aristrocratice, ci al iluminismului aulic i funcionresc,

    mbrcnd, n limitele sale provinciale, o form clasicizat, complet diferit

    de cea a Transilvaniei. n studierea apariiei barocului, ca prim stil european

    dup cenzura otoman, va trebui s ne cluzim nu att dup criteriul

    cronologic, ct dup grupurile de comanditari, exponeni ai mentalitii

    comunitilor crora le aparin, precum i dup contribuia executanilor

    locali.ntreaga evoluie a secolului, atingnd toate domeniile, se resfrnge

    ntr-o intens activitate edilitar, reprezentnd o dorin general de a nlocui

    vechiul, medievalul, orientalul cu construcii caracteristice Europei Centrale a

    secolului, moderne, pe ct posibil salubre i, mai ales, durabile. Primul impuls

    edilitar l dau provinciei inginerii i antreprenorii militari, venii n provincie

    imediat dup cucerire, ocupai cu refortificarea pe baze moderne a cetilor i

    2121 Rodica Vrtaciu, Adriana Buzil, Barocul n Banat, (Catalog de expoziie), Timioara, 1992, p. 5.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    11/83

    10

    ridicarea de construcii cu caracter militar. Indirect, ei vor fi implicai i n

    transformarea urbanistic a localitilor, n salubrizarea lor, exemplu cel mai

    frapant fiind capitala provinciei, Timioara. Dup separarea Serviciului de

    Construcii Civile de cel Militar n anul 1751, acestora li se adaug mici

    antreprenori particulari, unii din ei alei consilieri sau chiar juzi. Tot la

    mijlocul secolului, o alt serie de specialiti se va forma n anturajul

    inginerului Maximilian Fremaut, venit s realizeze sistematizarea cursurilor

    de ap.

    Cu excepia lui K.A. Sreilein, ei nu vor folosi titlul de arhitect, cu toate

    c ntocmai piese scrise i desenate, executate cu acuratee i elega, planele

    executate n tuuri colorate pe hrtie de desen, chiar laviuri policrome.

    Serviciul de construcii nfiinat n deceniul al optulea faciliteaz i el, prin

    prezena unui profesor de arhitectur i lucrri hidrotehnice, formarea de

    ingineri camerali i practicani. Muncii lor asidue o datorm numeroaselor

    monumente de arhitectur baroc aparinnd comunitii catolice, pstrate

    nc sau disprut.

    Chiar n cazul celei mai remarcabile realizri a acestui stil n Banat,

    domul romano-catolic din Timioara, care, fiind i ctitorie imperial a

    beneficiat de un proiect iniial al Hofbauamt-ului vienez, meterii locali,

    Caspar Dissl, Johannes Lechern, Carl Alexander Steinlein i Theodor Kostaka

    au efectuat modificri, simplificri sau modernizri, punndu-i amprenta

    asupra acestor creaii. Lor le datorm sistematizrile localitilor, bisericile i

    casele parohiale, cldirile ordinelelor clugreti catolice, cldirileadministraiei i armatei, i nu n ultimul rnd, locuine tipizate ale

    colonitilor, n funcie de ocupaia i rangul lor, precum colile. Construciile

    realizate din crmid iau locul improvizaiilor din nuiele i pmnt btut din

    primul moment, primesc decor din stuc, rar din piatr sculptat.

    Tipologia de plan a bisericilor catolice, cele mai frecvente monumente

    pstrate nemodificate ale epocii, este extrem de simpl, o biseric-sal cuabsid poligonal, nava tvnit i nartextul construit din parterul boltit vela

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    12/83

    11

    al turnului de pe faada de vest, al crui prim nivel adpostete de obicei orga;

    ritmarea prin pilatri foarte plai legai prin cornie profilate, luneta, motivul

    ceasului, volute uneori terminate n acrotere ce accentueaz sublinierea

    motivului central se nscriu n repertoriul obinuit al stilului. Excepie de la

    acest repertoriu modest fac doar ctitoriile imperiale, domul timioarean, cu un

    plan n cruce dubl i biserica parohial din Lenauheim, ctitorie a mpratului

    Iosif al II-lea, cu nava de form ecliptic de tradiie vienez.

    Tradiia cultural ortodox important, nencurajat dar nici interzis de

    otomani, conserv prin intermediul artei populare, a pstrrii tradiiei

    monahale i a circulaiei meterilor i a operelor de art, nu va fi afectat de

    ocupaia austriac.

    Privilegiile ilirice i creterea prosperitii i a stabilitii i permit s

    existe i s evolueze, prelund din arta de import ceea ce i convenea i

    pstrnd nealterat spiritul tradiional. mpreun cu srbii, macedonieni, grecii

    i armenii, romnii constituie o comunitate ntru otodoxie ...toat aceast

    societate nou, mbogit i rafinat...nu se mai mulumea cu vechile lcauri

    de rugciune...Ei aveau nevoie de cldiri mari, cldirii monumentale care s

    impresioneze i s impun legea lor ortodox.

    Ptrunderea stilului baroc n arhitectura ecleziastic ortodox o putem

    urmri pe dou ci transformarea monumentelor din epocii anterioare i

    ridicarea de biserici noi, n general n locul celor din lemn. Bisericile

    transformate sau rezidite, n ciuda adaosurilor decorative sau a schinbrii de

    proporii, ne dau o imagine de ansamblu a tradiiei planimetrice.Sub aspect cronologic putem distinge trei etape de construcie pe

    parcursul secolului al XVIII-lea. Prima, ntre 1740 i 1770 conine

    monumente nu prea numerose, ns remarcabile prin importana i proporii,

    constituind adevrate capete de serie. A doua perioad, ntre 1770 i 1788

    marcheaz o adevrat explozie edilitar, oprit de rzboiul cu turcii, dup

    care urmeaz o ultim perioad ncheiat n jurul anului 1800, n care

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    13/83

    12

    ridicrile de biserci nu sunt rare, predominnd reconstruirile, reparaiile sau

    ntregirile celor afectate de rzboi.

    n privina ctitorilor, acetia pot fi Ioan Ratz de Mehadia, judele

    Timioarei, Marcu Muiu, obercnezu Gosa Vucu sau Gavril Gurean, familii

    de rani nstriii precum Vntorii sau Ghergua, persoane cu statut i

    naionalitate imprecis (probabil negustori), episcopi, dar, cel mai frecvent,

    obtea satului. Creaiile unor anonimii, meteri locali, foarte rar a unor

    coloniti, bisericile nu relev intenia manifestat de a-i conserva tradiiile

    ce-i confer individualitatea pstratrea tipologiei tradiionale planimetrice,

    folosirea permanent a bolilor ca sistem de acoperire n mod exculsiv,

    demostrnd o cunoatere bun dei empiric a sistemului, apariia sporadic a

    pridvorului pe faada de vest i a turlei pe careul central (doar n cazul

    bisericilor mnstireti). Elementele de decor, executate n stuc, folosite la

    plastica compoziiei exteriorului i uneori a interiorului ne relev adoptarea

    entuziast a unui stil baroc rusticizat. Prin mbinarea acestor elemente

    tradiionale cu barocul asistm la creearea unei variante pline de farmec frust

    i ntru-totul caracteristic Banatului, rspunznd din asemenea msur

    exigenelor localnicilor, nct putem cita producii epigone pe tot parcursul

    veacurilor urmtoare.

    Sculptura stilului baroc pe teritoriul provinciei aparine exclusiv

    mediului catolic n ceea ce privete manifestrile ei figurative. Marcarea

    pieelor publice, elemente ale fastului baroc, prin monumente de sculptur,

    comun Europei Central a secolului al XVIII-lea, i face simit prezena ipe meleaguri bnene, prin opere puin numeroase, dar care confirm

    apartenena lor la acest mediu. Apariia primului monument de acest tip este

    legat de cultul Sf. Ioan Nepomuk, extrem de popular printre funcionarii

    administraiei, acesta devenind sfntul patron al provinciei n anul 1729 n

    mod oficial.

    Prima sa statuie, datnd din 1722, oper a unui artist necunoscut dedimensiunii modeste aparine pieii vechii biserici a Sf. Ecaterina din

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    14/83

    13

    Timioara mutat ulterior pe diferite amplasamente, cunoate i o variant

    ulterioar, din 1772, mai modest i simplificat, la Snnicolaul Mare.

    Asociaia devotailor Sf. Nepomuk va ridica n anul 1759 un ansamblu statuar

    dedicat iniial pieei Sf. Gheorghe; executat la Viena i cuprinznd un obelisc

    decorat cu nori i putti cu Madona n vrf, cu Sf. Nepomuk n zona median,

    cu Sf. Sebastian, Rochus i Carol Borromeus pe rezalite postamentului i

    scenele cheie ale legendei sfntului patron n trei basoreliefuri pe faadele

    postamentului i, monumentul este datorat lui Wasserburger i Blim.

    Materialul mult mai bun dect la precedentele exemple, execuia, nu doar

    ngrijit, ci i inspirat, totul ne vorbete de un mediu mai elevat, cu pretenii

    artistice mai ridicate, explicnd costul imens al monumentului, precum i

    atribuirea tradiional unor schie aparinnd celebrului Raphael Donner.

    n sculptura de mici dimensiuni a acestei perioade, nu putem meniona

    dect exemple de sculptur biserciceasc catolic, care, cu notabila excepie a

    creaiei lui Johan Rosler, elev al lui Raphael Donner, la altarul principal i

    masa altarului din domul timiorean, nu au autori cunoscui. Dei primul artist

    stabilit n Timioara a fost un sculptor, bavareaz de origine. Chasper Mazer,

    n anul 1744 frumoasele creaii n lemn pictat sau poleit provenind din

    bisericile bnene rmn fr o atribuie cert. Ele provin de la artiti i coli

    diferite, de la cei mai modeti pn la creaii deosebit de rafinate provenind

    din fosta biseric a Mizericordienilor.

    Populaia ortodox se ocupa cu artele plastice, Griselini afirmnd c

    picteaz e drept, n maniera bizantin, cioplesc n lemn i sculpteaz npiatr, ns, din perioada acestui secol, nu putem meniona dect mobilier

    bisericesc, decorat n forme iniial postbrncoveneti, ca la fragmentele de

    tmpl de la biserica veche a mnstirii de la Parto, ajungnd n a doua

    jumtate a secolului la ancadramentele rococo i coloane n torsad la

    iconostasul bisericii din Ciacova.

    n domneiul picturii, mediile catolice au apelat la nceput fie la artitiaflai n trecere prin Banat, fie chiar la opere de import. Dac despre artiti

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    15/83

    14

    care au trecut doar pe aici nu avem date certe, n urma lor rmnnd doar

    lucrri de facturi inegale, despre operele din import, fie ele portrete de aparat

    sau lucrri religioase putem afirma doar c sunt datorate unor nume cunoscute

    n istoria artelor i, prin simpla lor prezen, au ridicat tacheta preteniilor

    artistice ale provinciei. Lucrrile ale lui Martin Meytens, Michelange

    Unterberger sau Johan Schopf de o remarcabil calitate, pstrate fie n

    colecile Vicariatului Ortodox Srb, fie n catedrala romano-catolic din

    Timioara au constribuit la conferirea unui grad superior mentalitilor

    artistice locale.

    Din a doua jumtate a secolului ns apar artiti locali fomai n spiritul

    i tehnica stilului baroc, Ferdinand Schiessl, stabilit n Timioara n 1746, cu

    studii la Viena, precum i cunoscutul Anselm Wagber, fiul lui Johan Mochale,

    nscut la Timioara n 1776, care ns, n a doua perioad a operei sale, va

    aborda stilul clasicist al epocii.

    Gravura baroc, mijloc artistic ce a facilitat rspndirea imaginilor

    plastice cunoate realizri deosebite, att n gravura de autor, ct i n cea de

    acaret i servete n mod egal att comunitii catolice, ct i celei ortodoxe.

    De la numeroase lucrri ce ilustraz teatrul de lupte antiotomane al Europei

    contemporane, cu celebrele btlii de la Zenta, Petrovaradin, Cornea,

    Mehadia i Orova, destinate publicrii n ziare sau independent, la lucrrile

    nfind teme religioase, de la autori ca Johan Martin Schnidt i Johan

    Cristof Winkler la srbul Zaharia Orfelin, trecnd prin anonimii creatori ai

    imaginilor de pe antimise sau a gravurilor din caietul de modele alzugravului Stan, gravurile cu acul i dltia ptrund n toate mediile i vor

    influena pe toat lumea, de la artist la comanditar.

    Pictura tradiional ortodox, sub influena direct a colii

    postbrncoveneti la nceputul secolului, ilustrat de frescele de la bisericile

    din Lipova, Sraca i Jebel i de icoanele acestei perioade, datorate

    zugravilor Nedelcu Popovici, Ioan Stan, Pavel Teodorovici, va ficontaminat treptat de noul stil. La nceput, doar elemente decorative i noi

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    16/83

    15

    culori vor aprea n imaginile tradiionale, pentru ca, treptat, figurile, mai

    senzuale i mai individualizate, precum i cutele tot mai nvolburate ale

    vemintelor s ne indice o adoptare mai consistent a barocului.

    Apariia unor adevrate coli de zugravi, la nceput la Sreditea, apoi

    Boca sau atelierul lui tefan Tenechi la Arad, precum i comanda tot mai

    numeroas va aduce la formarea unei ntregi pleiade de intitulai zugravi, care

    pstrnd elemente eseniale ale erminiei ortodoxe, vor folosi n arta lor

    cuceririle tehnicii apusene.

    Nume cunoscute, cum ar fi Vasile i Gheorghe Diaconovic, tefan

    Popovici, i, mai ales, tefan Tenechi, completate cu cele ale lui Mihail

    Dimitrie Popovivi, Gheorghe Mihailovici, Nokola Nescovici vor crea modele

    de deschidere pentru secolul ce urmeaz. Tot pe teritoriul Banatului vor lucra

    sporadic i pictori din Serbia, Voievodina i inutul Bcici, cum ar fi Teodor

    Crciu, Cristofor Jafarovici, Iacob i Zaharia Orfelin, demostrnd c

    posibilitatea de cunoatere a artei apusene i promovarea ei era mai puternic

    la artitii aflai geografic mai aproape de marile portrete de ctitorii

    individualizate, folosirea suportului de pnz n locul lemnului, folosirea

    uneori a compoziiei deschise, studierea efectelor de accesoriu a ncercrii de

    natur static anun nc din acest secol primele elemente de formare a

    picturii moderne i laice n mediile ortodoxe din Banat.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    17/83

    16

    Cap. 2. Ptrunderea stilului baroc n arhitectura tradiional

    romnesc a Banatului n secolul al XVIII-lea

    Definitoriu pentru acest capitol, referitor la ptrunderea barocului narhitectura tradiional bnean este documentul din 24 iulie 175922 al

    mitropolitului Pavel Nenadovici de Carlovi, care arat mprtesei Maria

    Tereza c, primind decretul ei din 1 iulie 1759, privind alipirea districtului

    Fget eparhiei Caransebeului, a supus chestiunea sinodului care a hotrt ca,

    potrivit mpririi din 1716, eparhia Caransebeului s cuprind i pe mai

    departe districtele Caransebe, Lugoj, Vre, Nova Palanka i Orova, iareparhia Timioarei s cuprind districtele Timioara, Panciova, Ciacova,

    Fget, Lipova, Cenad i Becicherec.

    Pe lng cele amintite de document gsim i o statistic cu toate

    locaurile de cult din Banat, inclusiv cele din Banatul srbesc. Conform

    statisticii din 1716, respectiv 1759, observm c din 268 de biserici doar patru

    biserici sunt din crmid ars, celelalte, n majoritatea lor covritoare, la

    data statisticii, erau construite din nuiele sau din lemn.

    De la aceast realitate a anului 1759 am plecat n elaborarea capitolului

    spre a arta imensul serviciu pe care ni-l aduce ptrunderea, adevrat mai

    trzie, a barocului n arhitectura bnean.

    De la cele doar patru biserici de crmid sau piatr din Banat, dup

    ptrunderea barocului, vom putea observa c numrul bisericilor de piatr

    crete simitor, la sfritul secolului XVIII, nceputul secolului XIX,

    majoritatea bisericilor bnene erau de zid.

    Dup cum am mai spus trecerea Banatului sub stpnirea austriac la

    nceputul secolului al XVIII, ridicnd interdicia de a construi lcae de cult

    cretine, impus de musulmani, accentueaz n acest provincie romnesc

    procesul general transilvnean de ridicare a numeroase bisericii de zid,

    22 I.D. Suciu, R. Constantinescu, Documente privitoare la istoria Mitropoliei Banatului, Timioara, 1980, p.284.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    18/83

    17

    nlocuindu-le pe cele din lemn23. Tot aceast trecere faciliteaz ptrunderea

    barocului, cu formele provinciale i deja uor clasicizante n oraele mari, ca

    Timioara i Lugoj, iar n sate ntr-o form rusticizant i sincretic.

    Interferena dintre stilul baroc adus de ctre austrieci i tradiiile locale sau

    influena artei din ara Romnesc poate fi urmrit de preferin n acele

    zone unde populaia a rmas exclusiv sau dominant romnesc, deci nu n

    interiorul cetilor, i unde apartenena la cultul ortodox, ca form a afirmrii

    naionale c unirea cu biserica catolic nu avut niciodat n Banat amploarea

    luat n zonele nord-mureene i fenomenul s-a manifestat, sporadic, abia n

    secolul al XIX-lea, ns i atunci, bisericile vechi au rmas ortodocilor.

    O problem aparte pentru Banat o constituie comunitatea religioas a

    romnilor cu srbii. nzestrai nc din 1690 cu privilegiile ilirice24 pentru a fi

    folosii n lupta antiotoman i ntrii ulterior n secolul XVIII cu o serie de

    acte imperiale, srbii au preluat conducerea bisericeasc n provincie,

    bisericile ridicate pe parcursul secolului fiind comune. Abia n a doua

    jumtate a secolului al XIX, n urma unor lupte acerbe25, romnii i

    dobndesc independena religioas, bisericile fiind mprite n urma unor

    procese ndelungate. Este dificil, astzi, de a elimina cu strictee ceea ce

    aparine patrimoniului cultural al romnilor de cel al srbilor, comunitatea

    religioas crend inerent i o comunitate cultural i dealtfel, neexistnd pe

    teritoriul Banatului sate n exclusivitate srbeti, pe cnd cele romneti sunt

    majorate; n aceast situaie, preferm s considerm ntreaga producie

    cultural comun ca aparinnd romnilor, ei fiind populaia btina i netmajoritar, arta trebuind s rspund gusturilor i mai puin celor ale unei

    conduceri bisericeti care, n afar de respectarea normelor canonice, nu

    credem s fi avut un cuvnt de spus.

    Ptrunderea stilului baroc n arhitectura ecleziastic romnesc o putem

    urmri pe dou ci transformri ale monumentelor din epoci anterioare i

    23Istoria artei plastice n romnia, Bucureti, 1970, Vol. II, p. 175.24 I.D. Suciu i R. Constantinescu, op. cit, p. 151.25 I.D. Suciu, Monografia Mitropoliei Banatului, Timioara, 1977, p. 167-191.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    19/83

    18

    ridicarea de noi biserici n locul celor din lemn sau a celor distruse n

    numeroasele rzboaie austro-turce ale secolului.

    Sursele de informaie documentar pe care le avem n acest sens sunt

    destul de puine categorice. Istoriografia maghiar, inerent destul de sctupoas

    n documentaia perioadelor n care Banatul era ocupat de regatul Ungariei, se

    mulumete s dea pentru acest secol de dominaie politic austriac datele de

    ridicare ale bisericilor, fr amnunte privind construcia i fr a pomenii

    sursa de informaie26. Cronicele romneti respectiv cea a lui Nicolae Stoica i

    a lui Nicolae Tincu Velea n msura n care ofer astfel de date, sunt bazate

    ndeosebi pe interpretarea personal i tradiia oral. Perioada interbelic

    marcheaz o preocupare mai susinut n acest domeniu, care rmne ns

    pentru autor cu excepia lui Ioachim Miloia, un auxiliar al istoriei, laice sau

    bisericeti27. Cercetrile recente, publicate independent sau incluse n cadrul

    unor lucrri de sintez, rmnnd ns sporadic i nereuind s acopere ntrega

    suprafa a fenomenului. Sursele de arhiv, n general, au fost pierdute n

    vicisitudinile timpului, arhivele din Viena i fostele arhive al Districtului de

    construcii ale Timioarei nemenionnd despre bisericile catolice. Un mare

    serviciu aduce volumul lui I.D. Suciu, Documente privind Mitropolia

    Banatului, n care sunt publicate o serie de documente provenind de la

    arhivele episcopiei din Sremski Carlov. Monumentele n sine, exceptnd

    planimetria i structura de rezisten, au suferit reparaii sau renovri

    succesive, afectnd n special decorul de structur, oricum puin rezistent n

    timp, astfel nct, la ora actual, studierea comparat a profilelor ne maiputndu-ne oferi argumente categorice n privina datrii, atribuiei sau

    analogiilor.

    Monumentele ecleziastice bnene care au suferit transformri sau au

    fost rezidite dup vechiul plan n secolul al XVIII-lea ne fac o imagine de

    ansamblu a arhitecturii bisericeti din secolele XIV-XV sub aspect

    26 Pesty frigyes, Krass vrmegye trtnete, vol II, Budapesta, p. 37.27 N. Stoica, Cronica Banatului, Timioara, 1981, p. 58.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    20/83

    19

    planimetric. Astfel, gsim timpul n cruce liber : Sraca28, Lipova29,

    Zlatnia30 tipul triconic Bodrog31, Bezdin32 biserica sal biserica Sf.

    Gheorghe din Caransebe33.

    Planul bisericii Sfntul Gheorghe Caransebe

    Se cunoasc i alte cazuri, n care fie c biserica a disprut n timp (cazul

    bisericii Sf. Nicolae din Lugoj, creia i s-au adugat n sec XVIII un turn de

    factur baroc, singurul pstrat dealtfel din ntregul monument disprut), fie

    c a fost rezidit total, planul iniial fiind imposibil de reconstituit la ora

    actual.

    Planul bisericii din Brdiorul de Jos

    28 I. Miloia, Mnstirea Sraca, centrul de cultur i art bnean, Timioara, 1930, p. 89; NicolaeCornean, Monografia eparhiei Caransebeului, Caransebe, 1940, p. 124.29 Victor Vlduceanu, Mnstirile bnene, Timioara, 1947, p. 58.30 N. Cornean, op cit., p. 155.31 Policarp Moruca, Mnstirea Bodrog, Arad, 1927, p. 79-84.32 I. Lotreanu, Monografia Banatului, Timioara, 1935, p. 156-157.33 V. Drgu, op. cit., p. 54.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    21/83

    20

    n general, modificrile aduse acestor monumente evolueaz de la cele lipsite

    de importan pe care le sufer biserica mnstirii Bodrog, creia i se d un

    nveli baroc turlei i o tind cu un fronton amintind acest stil n 1766, pn la

    rezidirile fcute la Bezdin, Zlatnia, Lipova i mnstirea Sngeorge.

    Planul bisericii din Ezeri

    Triconcul de la Bezdin pstreaz turla, primind ns i un turn-clopotni pe

    pronaos, biserica Sf. Gheorghe din Caransebe este lungit n 1759 spre vest,

    ncadrnd stlpii turnului.

    Planul bisericii din Broteni

    La biserica din Lipova forma iniial a fost descoperit abia n timpul

    restaurrii i renovrii interbelice, pstrndu-se doar n zidul laturii de sud un

    fragment ncastrat al vechii construcii, n rest primind o form tipic

    secolului XVIII, astzi i aceasta alterat substanial de respectiva renovare.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    22/83

    21

    Biserica mnstirii Zlatnia a fost rezidit dup un plan n cruce liber cu un

    turn-clopotni pe latura de vest.

    Planul bisericii din Agadici

    Putem remarca la aceste modificri intenia manifestat a populaiei

    romneti de a-i conserva tradiiile care-i confer individualitate, n ciuda

    ntreruperii de un secol i jumtate de ocupaie turceasc i a politicii de

    catolicizare practicat de autoritile habsburgice. Cele trei tipuri de plan se

    pstraz n exclusivitate pe ntreg parcursul secolului al XVIII-lea, tradiia

    romneasc neavnd dect de ctigat prin influenele venite din ara

    Romneacs n elementele de decor sau n apariia tindei pe latura de vest34.

    Planul bisericii din Dognecea

    Pe aceast puternic tradiie se grefeaz stilul de import, baroc, n forme

    provinciale, aducnd o tratare mai marcant a laturii vestice, prin prezena

    34 A. Ghidu, I. Blan, Monografia oaraului Caransebe, Caransebe, 1909, p. 12-16; N. Cornean, op. cit., p.57.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    23/83

    22

    nelipsit a turnului i accentuarea motivului central, prin refolosirea bolilor

    cilindrice sau prin apariia boltei vela pe dublouri, ritmarea faadelor prin

    pilatri i cornie, folosirea elementelor decortive tipice voluta, luneta,

    motivul ceasului, acrotere, pinacli.

    Planul bisericii din Ciclova Montan

    Sub aspect cronologic, activitatea edilitar eclezistic cunoate n

    secolul al XVIII-lea n Banat trei etape. Prima, cuprinznd epoca 1740-1770

    nu este foarte bogat n monumente, ea debutnd la finele unor tulburri careau zguduit provincia, nbinnd rezistena populaiei romneti la colonizri, ce

    culmineaz cu rscolaele din 1733 i 1737-1738 nbuite prin adevrate

    expediii militare, cu rzboiul cu turcii i epidemia de cium.

    Planul bisericii din Giurgiova

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    24/83

    23

    Recunoaterea cultului ortodox de ctre Maria Thereza n 1759 nfinarea

    batalioanelor ca urmare a rscoalelor, anii de pace definesc acest etap drept

    ceea ce va pregti explozia edilitar a deceniilor opt i nou.

    Planul bisericii din Bozovici

    Acum se ridic dou biserici mari, catedrala ortodox (actualmente srb) din

    Timioara ntre anii 1745-1748, precum i biserica Adormirea Maicii

    Domnului din Lugoj (1759-1766).

    Planul bisericii din Boca Romn

    n mediul rural, cele mai importante construcii sunt cea nou a mnstirii

    Parto (1752) i rezidirea bisericii mnstirii Sf. Gheorghe din satul Mnstiri,

    de ctre ctitorii Dimitrie Seculici, Dimitrie Stoicovici, Ianco Vasilievici i

    Jivoin Maraevici, mpreun cu episcopul Vichentie Ioanovici Vidac. Tot

    acum se ridic biserici parohiale din Jebel (1749-1750), Forotic (1743), Gelu

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    25/83

    24

    (1747), Frliug (1760-1762), Mercina (1762) i Oloag (1767), precum i

    monumentala biseric din Ciacova (1764).

    Planul bisericii mnstirii Despotului Brancovici

    Etapa urmtoare, ncepnd cu anul 1770 i sfrindu-se rzboiul cu

    turcii din anul 1788, este extrem de bogat n construcii, n special n

    districtele de grani.

    Planul bisericii din Forotic

    Astfel avem biserica din Lpunicul Mare la 1770, cea din Mehadia 1771, la

    fel cea din Sasca Romn, cea din Ticvaniul Mic la 1772, cea din Agadici

    ntre 1774-1776, cea din Lugojel la 1776, cele din Sasca Montan i Greoni la

    1777, cele din Broteni i Rcdia la 1778 i cea din Cornea la 1779. n 1780

    se ridic bisericile din Obreja i Bnia, n 1781 biserica Sfntul Ioan din

    Caransebe, n 1782 Teregova i Doman, n 1783 Ciclova Montan iRchitova, 1784 cea din Oravia, n 1786 biserica din cartierul timiorean

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    26/83

    25

    Mehala, 1789 cea din Cruov. n anii 1777-1779, se ridic biserica din

    Snnicolaul Mare.

    Planul bisericii din Izvin

    Ultima perioad, de la finele rzboiului n 1790 i pn la sfritul

    secolului, este marcat n special de construcia bisericilor acolo unde au fost

    incendiate i de repararea sau completarea celor afectate parial. Acum au fost

    zidite bisericile din Brebu (1791), Vrniu (1794), Comloul Mare (1794-

    1796), Dognecea i Goruia (1795), Mehadia (1796), Belobreca, Ilidia i

    Ezeri (1797), Bozovici i Belin (1798) i Boca Romn (1799).

    Planul bisericii din Seceni

    n privina ctitorilor n marea lor majoritate sunt constituii de

    comunitatea steasc. Uneori ei sunt ns Ioan Ratz de Mehadia supremum

    Prefectum Inclitorum35 al districtelor Caransebe, Lugoj i Lipova, ctitor al

    rennoirii vechii biserici Sfntul Nicolae din Lugoj sau Ioan Muiu, jude al

    35 Adriana Buzil, op. cit., p. 216.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    27/83

    26

    Timiorii, ctitor al noii i impozante biserici a mnstirii Parto, cnezii ca

    Gavril Gurean, principal ctitor al bisericii mari din Lugoj sau Goa Vucu,

    ctitor la Lpunicul Mare, atestnd deosebita condiie social i material

    dobndit de unele familii romneti ortodoxe.

    Planul bisericii din Brebu

    Demn de menionat, ca prezentnd un interes aparte pentru afirmarea

    continei naionale, este i ctitorirea de biserici ale neamului de ctre familii

    rneti cum ar fi cazul familiei Vntorilor la Lugojel i cel al familieGrengua la Doman. Uneori aceti ctitori sunt srbi (la Sngeorge sau

    Belobreca) sau macedonieni (la Oravia, Agadici, Ticvaniul Mic), iar uneori

    numele nu ne relev naionalitatea, ca n cazul lui Icnatie Lavrinici la Oloag.

    Planul bisericii din Cruov

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    28/83

    27

    n anul 1728, biserica episcopal ortodox a cetii Timioara, fiind

    probabil din lemn a fost distrus ntr-un incendiu36.

    Planul bisericii din Doman

    n timpul episcopului Gheorghe Popovici, ntre anii 1745-1748, se ridic, din

    crmid, actuala catedral srbesc. Forma iniial, aparinnd acestei

    perioade, coninea doar absida (semicircular n interior i eliptic n exterior,

    mai ngust dect nava, avnd pastoforiile practicate n grosimea apreciabil a

    zidurilor i boltit cu o semicalot ntrit de dublouri radiale susinute de

    dou grupuri de cte doi pilatri), legat prin arcul de triumf de naos.

    Planul bisericii din Lpunicul Mare

    Acesta este ritmat n interior prin grupuri de cte doi pilatri unii printr-o

    corni continu, ce susin arce n plin centru, longitudinale i dublouri turtite

    transversale, crend travee succesive boltite vela. Faadele laterale sunt

    36Istoria artelor plastice n Romnia, Bucureti, 1970, vol. II, p. 175.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    29/83

    28

    deasemenea articulate pe vertical prin grupuri similare de pilatri,

    corespunznd celor din interior, doar ceva mai distanai i mai lai.

    Planul bisericii din Frliug

    Cu toat structura de rezisten solid creat astfel, construcia a crpat

    longitudinal, din cauza tasrii inegale a terenului. Prima reparaie s-a fcut n

    1791, adugndu-se turnurile i portalul de vest, apoi o renovare n 1906, ns

    o nou reparai este inevitabil, crpturile accentuate periclitnd bolile.

    Reparaiile succesive fcnd nesigur autenticitatea decorului, dealtfel destul

    de sobru, planimetria monumentului este singurul element care ne poate

    indica cu precizie un lucru o total lips de influen asupra zonelor

    nconjurtoare, delimitnd-o ca pe o creaie singular37.

    Planul bisericii din Ticvaniul Mare

    Cu totul atlfel stau lucrurile cu biserica Adormirea Maicii Domnului.

    Dei reproduce simplificat rezolvarea faadei de vest a catedralei romano

    37 Gr. Popii, Conspectul arhivelor din Banat, Bucureti, 1950, p. 51.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    30/83

    29

    catolice din Timioara (turnuri ncadrnd un motiv central concav i

    supranlat), ctitoria romnilor din Lugoj, n frunte cu obercnezul Gavril

    Gureanu este un edificiul total diferite de bisericile catolice.

    Planul bisericii din Goruia

    Contractul de construcie pomenete alturi de ctitori, numele meterilor ce

    vor cldi aceast biseric nu numai potrivit proiectului acuratului cretin, ci

    n chip deosebit dup inteniile i stilul arhitectonic apreciat de domnul

    episcop...38.

    Planul bisericii din Ilidia

    Despre proiectul monumentului nu avem date documentare precise, dar dup

    prerea experilor39, cea mai verosimil propunere ar fi aceea conform creia

    38 Adrian Buzil, op. cit., p. 218.39 T. Roca, Sfinirea bisericii din Lugoj, n Foia Diecezan, 1945, nr.1, p. 8-9; V. Turcan, Un valorosmonument bnean, Biserica Adormirii Maicii Domnului din Lugoj, n Mitropolia Banatului, XVI, 1966, nr.4-6, p. 294; A. Buzil, Biserica Adormiriii Maicii Domnului din Lugoj ctitorie a cnezilor romni dinBanatul secolelor al XVIII, n Acta musei napocensis, XVIII, Cluj, 1981, p. 641-650; I. Stratan, V. Muntean,Monumente istorice bisericeti din Lugoj, Timioara, 1981, p. 117-165.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    31/83

    30

    Johannes Breutter, ca numeroi ali maitri constructori ai epocii din Banat a

    conceput un proiect inspirndu-se din faa princial a domului timiorean,

    bineneles din planul acesteia, ea nefiind terminat n 1758, cu un plan destul

    de conformist, o singur excepie, absida.

    Planul bisericii din Caransebe

    Se pare c, conformarea la dorinele comanditarilor reali, adic cnezi romni

    ce au susinut material ridicarea construciei i nu la cele ale episcopuluiGeorgevici s-a manifestat prin creearea unei abside treflate, de o form

    specific.

    Planul bisericii srbeti din Belobreca

    Presupunerea c ar fi inspirat din catedrala din Vre cade de la sine, aceasta

    fiind ridicat ntre anii 1770-1786, i analogia presupune o inspiraie a

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    32/83

    31

    acesteia dup biserica Lugojan. Presupunem c respectivii cnezii s fi pretins

    o form care s aminteasc mcar aluziv tipurile tradiionale, treflate sau

    triconc, eventual fcnd rapel cu vechea biseric Sfntul Nicolae situat chiar

    alturi i pe atunci nc n picioare.

    Planul bisericii din Cornea

    Biserica a fost ridicat din crmid, cu arpant de lemn i acoperi

    iniial din indril, iar acum din tabl, la fel cu actualele invelitori ale

    turnurilor.

    Planul bisericii din Bnia

    Planul monumentului prezint o absid treflat cu pilatri interiori i

    exteriori la unghiuri, care susin dublouri radiale convergnd n cheia arcului

    de triumf i separnd trei mici semicalote continuate de triunghiuri sferice.

    Nava este mprit n travee inegale prin dublouri susinute de perechi depilatri, interiori i exteriori. Prima travee este lrgit n grosimea zidurilor,

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    33/83

    32

    prezentnd dublouri i n sensul longitudinal al navei; urmtoarea travee,

    flancat de ncperii joase practicate n grosimea zidurilor, au doar arce turtite

    longitudinale. Sistemul de arce creaz trei boli vela de deschideri diferite.

    Pronaosul, separat prin stlpi puternici ce susin cafasul, este flancat de dou

    ncperii dreptunghiulare joase, practicate n masa pereilor turnului. Acestea,

    masive, n rezalit fa de frontul faadelor laterale, ncadreaz traveea vestic

    a pronaosului, boltit cu calote.

    Transformrile suferite n timp (n 1803 turnurile sunt nlate

    adugndu-li-se probabil motivul ceasului, la restaurarea din 1934-1935

    decoraia interioar a fost complet modificat de aceiai echip neinspirat ca

    i la Lipova) nu au reuit ns s alterneze carcaterul original i unitar al unei

    creaii reprezentative pentru Banatul acelei epoci40.

    Bisericile care urmeaz acest tip de plan sunt situate n zona Oraviei

    (cu excepia catedralei din Vre), sunt construite din crmid sau piatr cu

    mortar de var cald, unele avnd un transept foarte redus, altele doar o lrgire a

    traveii din faa absidei n grosimea zidurilor. n ase cazuri din opt au o tind

    deschis, iniial nclecat de un turn. n ordinea cronologic, prima aceast

    biseric din Mercina41, revzut cu transept i tind, boltit vela pe dublouri

    susinute de pilatri. Dup zece ani n 1772, Ticvaniul Mare42 i ridic o

    biseric cu turnul decroat, stlpii si crend o tind mic pe faada de vest. n

    1778 se ridic n Broteni i Rcjdia, dou monumente ecleziastice

    asemntoare, cel din Broteni avnd zidurile excesiv de groase i patru

    travee, pe cnd cel din Rcjdia43 are doar trei travee. Ambele au tind subturn, transept i pilatri interiori i exteriori. n anul 1784 se ridic cel mai

    important monument al seriei, biserica din Oravia, fr transept, cu tind, trei

    travee i pilatri interiori dubli i proeminei. Anul 1795 marcheaz ridicarea

    40 N. Cornean, op. cit., p. 407-408; Gr. Popii, op. cit., p. 48-49.41 N. Cornean, op. cit., p. 577-580; Gr. Popii, op. cit., p. 54-56; V. Vrdean, Monumente bisericeti iculturale din zona Oraviei, Timioara, 1982, p. 130.42 N. Cornean, op. cit., p. 167-168; Gr. Popii, op. cit., p. 40-41; V. Vrdean, op. cit., p. 98.43 Sim. Sam. Moldovan, Oravia de altdat i cel mai vechi teatru din Romnia, Oravia, 1938, p. 17; N.Iorga, Observaii i probleme bnene, Bucureti, 1940, p. 49;

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    34/83

    33

    bisericilor din Dognecea i Goruia44, ambele fr tind, cu portal pe latura de

    nord, iar portalul de pa latura de vest n uor rezalit. Seria se ncheie cu

    zidirea n 1798 a biserici din Ilidia, care are tind, transept i patru travee.

    Dimensiunile apropiate (lungimea ntre 24-26m i limea ntre 10-11m), ca i

    evidenta urmare a inovaiei lugojene la forma absidei, fr a demonstra un

    plan unic n variante, pledeaz totui pentru cuprinderea lor n acela tip.

    Un al doilea tip cu mai multe exemplare, este constituit de bisericile cu

    absid semicircular i transept, derivate directe ale tipului de plan n cruce

    liber. Majoritatea sunt ridicate la sfritul secolului al XVIII-lea i ar putea fi

    submprite n cteva grupe. Bisericile din Vrniu45 i Belobreca46 au tind,

    sunt boltite vela pe dublouri pornind de la pilatri. Alt grup, format din cele

    cu turnul decroat, sunt ceva mai diferite, dnd toate impresia c aparin, cel

    puin ca form a incintei, unei epoci anterioare i au foat doar rezidite i

    redecorate n epoc, cu excepia vastei biserici din Ciacova. Cea din Cruov,

    din 1789, are bolt semicilindric cu penetraii, foarte joase. Cea de la

    Seceni prezint la forma transeptului o asimetrie flagrant, deloc comun n

    secolul al XVIII-lea, iar biserica din Giurgiova prezint i ea aceiai

    asimetrie, adugarea ulterioar a turnului fiind evident. Grupul de biserici cu

    turnul situat deasupra pronaosului, cele de la Sasca Montan47, Greoni i

    Boca Romn sunt boltite vela; dou cazuri aproape identice datnd din

    1783, bisericile din Ciclova Montan48 i Rchitova prezint abside

    pentagonale n interior i semicirculare in exterior, o linie oblic la racordul

    transeptului, turnul pe pronaos i bolta navei, semicilindric din lemn. Un altgrup al acestui tip, cu bisericile din Forotic, Izvin i Mehadica, aceasta din

    urm avnd tind, este de asemenea boltit cu lemn.

    Tipul obinuit de biseric sal cu absid semicircular prezint i el

    cteva variante. Cel mai simplu tip l gsim la Cornea, unde biserica ridicat

    44 Dnil Puia, Biserici vechi de pe Valea Carului, n Mitropolia Banatului, an VIII, 1958, nr. 4-6, p. 88-94.45 Gr. Popii, op. cit., p. 56-58.46 N. Cornean, op. cit., p. 241-248.47 R.S. Molin, O pagin din istoria bisericii din Sasca Montan. Contribuii la istoria bisericii din Banat,anul 1832, n Foaia Diecezan, 1924, nr. 2, p. 3-4.48 V. Murgu, Monografia comunei Ciclova Montan, Oravia, 1944, p. 67-81.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    35/83

    34

    n 1779 a fost ars de turci n 1788 i reparat n 1792-1794 de un meter

    numit Kolmann. Boltit cu lemn, are absida puin decroat i n partea

    vestic zidurile uor ngroate pentru a susine turnul. Biserica din Gelu49,

    aparinnd primei jumti a veacului al XVIII-lea, are absida boltit cu o

    semicalot, nava boltit semicilindric cu crmid, iar turnul decroat susinut

    de patru stlpi puternici. n Frliug50, biserica datnd din 1760-1762 are un

    plan aproape identic. La Mehadia planul se repet, variind dimensiunile i

    bolta navei, tot semicilindru, dar din lemn.

    Ctitoria cneazului Goa Vucu, biserica din Lpunicul Mare51 este

    atribuit de tradiia local unui arhitect vienez, dei la tipul de plan al

    bisericilor precedente i se adaug doar o tind, element cu totul strin

    barocului austriac. La Teregova52avem atestat prezena unui meter romn,

    Petru Corb din Oravia, care execut pentru biserica din 1782 un plan mai

    complex, cu nava boltit pe calote, susinut de dublouri pe pilatri i, de

    asemenea, tind. Tot acestui meter i se datoreaz ridicarea turnului bisericii

    din Brdiorul de Jos o biseric cu absid poligonal (pentagonal) n interior

    i semicircular n exterior.

    De un tip mai bine realizat, biserica nou a mnstirii de la Parto53 are

    exteriorul cu o decoraie relativ bogat, ritmat prin pilatri, turnul sprijinit pe

    stlpi ce fac separaia ntre naos i pronaos, fiind boltit cu o semicalot pe

    absid, n nav cu o bolt semicilindric, iar n pronaos vela. Biserica satului

    Bozovici54, datnd din 1798 este atribuit prin tradiie meterului Max Barth

    din Biserica Alb (Yugoslavia), prezentnd fa de precedentul exemplu undecor mai simplu, ns cu o lrgire a primei travee (tinznd spre planul n

    cruce liber) i o boltire vela n naos. Tot de acela tip este i biserica din

    49 N. Cornean, op. cit., p. 413-414.50 N. Stoica de Haeg, Cronica Banatului, Bucureti, 1969, p. 168-169, 222, 255-256, 306.51 N. Cornean, op. cit., p. 576-577; N. Iorga, op. cit., 92-93.52 G. Miclea, Date privitoare la istoria satului Maidan, Cara-Severin, n Analele Banatului, 1930, nr. 3, p.71-77.53 I.B. Mureeanu, Mnstirea Parto, Timioara, 1971, p. 26-42.54 N. Cornean, op. cit., p. 161-163; Gr. Popii, op. cit., p. 40-41

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    36/83

    35

    Brebu55, ns aici mpingerile boli semicilindrice au fost prea puternice

    pentru zidurile relativ subiri i fr un schelet solid de rezisten, ulterior

    fiind necesar adugarea unor contraforturi.

    n cadrul aceluiai tip o variant cu turnul sprijinit pe stlpi adosai

    faadei de vest l prezint biserica din Giroc din 1759, cea din Obreja

    (articulat n exterior cu pilatri treptai), cea din Agadici, ridicat ntre anii

    1774-1776, biserica cimiterial Sfntul Ioan din Caransebe din 178156,

    biserica srb a cartierului Mehala din Timioara din 1786 i cea din Belin 57,

    datnd din 1798.

    Forma cea mai rudimentar a tipului de biseric sal o ntlnim la o

    serie de biserici cu zidurile subiri, boltite cu lemn i lipsite aproape de decor.

    La Ticvaniul Mic o astfel de biseric boltit n mod excepional cu calote, a

    trebuit s primeasc contraforturi pe latura de sud, iar latura de nord s fie

    ngroat, mpingerilor adugndu-li-se i o uoar alunecare de teren a

    dealului, astfel nct mpingerile bolii au devenit inegale. Biserica din

    Ramna58, care este de asemenea boltit, a fost nzestrat cu ziduri groase i o

    deschidere a boli de numai 7m. Bisericile din Holoag, Lugojel, Bnia,

    Doman au o planimetrie i un decor att de simplu, nct nu reflect aproape

    nimic din stilul epocii.

    Cazurile de biserici ortodoxe din secolul al XVIII-lea cu absid

    poligonal sunt rare n Banat i, cu excepia celor care reprezint o modest

    transpunere n crmid a vechilor biserici de lemn, este cazul la Sasca

    Montan n 1771, Beba Veche n 1779, cnd se nlocuiete o veche bisericdin nuiele i pmnt btut, i Utvin59 n acela an, unde ns s-au adugat nite

    mici pilatri exteriori sunt probleme aparte.

    55 N. Cornean, op. cit., p. 254-260; Gr. Popii, op. cit., p. 56-58.56 I. Vuia, Biserica din cimitirul Carnsebeului, n Altarul Banatului, III, 1930, nr. 2, p. 59-62.57 I. Lotreanu, op. cit., p. 164.58 N. Cornean, op. cit., p. 488-489; Gr. Popii, op. cit., p. 50-51; I. Lotreanu, op. cit., p. 336-337.59 Gr. Popii, op. cit., p. 35-44; I. Lotreanu, op. cit., p. 431.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    37/83

    36

    Biserica Sfntul Gheorghe din Caransebe se tie c dateaz din secolul

    al XV-lea, n anul 1759 fiind doar uor modificat, fiind lungit spre vest i

    adugndu-i-se turnul actual.

    n cazul biserici din Comloul Mare60 avem de a face tot cu o lungire

    ulterioar, ea fiind ridicat n anii 1794-1796, turnurile fiindu-i adugate n

    1798. n anul 1814 este mrit pe cheltuiala familiei Naco, spre est, altarul

    primind atunci forma sa pentagonal.

    n satul Ezeri61 biserica ridicat n anul 1797 de meterul Ecker (Egar)

    din Oravia, aparine tipului bisericilor catolice rurale din Banat, adic este o

    biseric sal cu absid poligonal decroat, nava tvlit, lips indu-i doar

    sacristia, astfel nct putem presupune c meterul strin a folosit un plan de

    biseric catolic, omind sacristia ca singura concesie ritual .

    Un caz aparte l constituie biserica mnstirii Sfntul Gheorghe. Este

    amintit anul 1766 ca dat de ridicare a actualei mnstiri ce fusese distrus

    fr ns a se pomenii ceva despre biserica acestei mnstirii la data

    respectiv. Afirmative n 1794 a fost ridicat, fr a ti astzi dac este

    vorba de o mrire, modificare, rezidire pe fundaia veche sau o reconstrucie

    total. Planul reprezint cteva inarventene care predeaz pentru pstrarea,

    cel puin n partea estic, a unei construcii mai vechi. Este de presupus,

    privind planul, c absida, ce eventual ar fi putut fi poligonal n faza

    precedent, i prima travee, marcat prin stlpi puternicii ce trebuie s susin

    nu numai calota, ci i mica turl nlat pe ea, la fel ca la Bodrog i Bezdin,

    puteau s figureze o mic biseric mnstireasc ndependent. Este posibil can secolul al XVIII-lea s i se fi adugat a doua travee a navei, mai vast,

    pronaosul cu turnul mai nalt de deasupra, precum i decoraia interioar i

    exterioar, n special perechile de pilatri masivi din exterior.

    Cu toat afirmaia istoricului N. Iorga c n Banatul secolului al XVIII-

    lea epoca originaliti romneti este nchis pentru totdeauna... Aici... s-a

    60 Gheorghe Cotoman, Din trecutul Banatului, III, Comunele i Bisericile din Comloul Mare i Lunga,Monografie istoric, Timioara, 1937, p. 56-59.61 Idem, Cronica de la Ezeri din ara Banatului, n Mitropolia Banatului, XVI, 1966, nr. 1-3, p. 102-106.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    38/83

    37

    introdus... forma bisericii dreptunghiulare, fr snuri la dreapta i la stnga,

    fr rotunjirea altarului, lipsit de turnuleul de deasupra noasului i avnd

    clopotnia impuntoare, care se vede de departe ca un steag militresc, ea

    nsi lipit de aceast singur ncpere a lcaului62, noi credem c i atunci,

    pe aceste meleaguri, originalitatea i capacitatea de creaie a poporului nostru

    i-a spus cuvntul.

    n primul rnd, o studiere mai atent a numeroaselor monumente

    ecleziastice ale epocii, pe care marele istoric nu a putut s o efectueze la

    momentul respectiv, ne relev cel puin trei tipuri de plan, remarcabil toate

    transmise din epocile mai vechi, tradiie pstrat cu grij ce ne semnaleaz

    dorina de afirmare naional a romnilor i pe aceast cale. Sub aspectul

    proporiilor, bisericile ortodoxe creaz un spaiu mai lung i mai ngust

    difereniindu-se net de tendina spre ptrat a celor catolice. O creaie aparte,

    absid treflat, pe care noi o considerm o inovaie local, dovedete nc o

    dat fecunditatea netirbit a creaiei bnene. De asemenea, influene din

    ara Romneacs, cum ar fi apariia tindei, ne dovedete nc o dat circulaia

    ideilor artistice i a meterilor ntre toate provinciile locuite de romni .

    n general, bisericile ortodoxe bnene n secolul al XVIII-lea se

    nscriu, sub aspect planimetric, n trei tipuri (cruce liber - cu absid

    semicircular i transept foarte puin dezvoltat; biseric sal cu absid

    semicircular; biseric sal cu absid poligonal), cu o variant local a

    grupului de biserici cu absid treflat. Separaia ntre noas i pronaos este

    fcut n general prin stlpii de lemn ai cafasului. Turnul, situat n partea devest, apare n diferite variante: nclecat deasupra pronaosului, decroat (cu

    doi stlpi adosai faadei de vest i doi independeni), sau, tot n variant

    decroat, cei doi stlpi independeni sunt completai cu nc doi formndu-se

    o tind (exonartex).

    Ca sistem de acoperire, absidele sunt ntotdeauna acoperite cu o

    semicalot sau triunghiuri sferice din crmid. Nava este boltit, fie

    62 N. Iorga, op. cit., p. 14-18.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    39/83

    38

    semicilindric, cu lemn, fie cu bolt semicilindric sau vela din crmid.

    Atunci cnd pronaosul este delimitat de naos, este boltit fie pe calote, fie n

    cruce, uneori cu penetraii, ntotdeauna cu crmid. Scheletul de rezisten

    este constituit fie din grosimea sporit a zidurilor, fie din pilatri susinnd

    arce sau dublouri. Dei folosirea exclusiv a bolilor indic o bun cunoatere

    a sistemului, n orice caz una mai bun dect a majoritii meterilor de la

    bisericile rurale catolice, care sunt n exclusivitate tvlite, apar cazuri n care

    rezistena la mpingeri a trebuit s fie mrit ulterior, prin tirani, legai cu fier

    sau chiar contraforturi.

    Elementele de decor, de plastic i compoziie a faadelor sunt ns cele

    care ne vorbesc despre adoptarea stilului baroc la arhitectura romneasc, care

    planimetric, cu excepia siturii turnului la vest, pstreaz filonul tradiional.

    Aa cum apare n folosirea ritmrii prin pilatri, prin separarea registrelor,

    prin conie putenic profilate, prin accentuarea motivului central prin volute

    sau diagonale i rezalitul sau retragerea portalului de vest, prin apariia n

    repertoriul decorativ a acroterelor sau a pinaclilor, a lunetei, a motivului

    ceasului, a volutelor, capitelelor corintice sau ionice, noul stil mbrac n

    mediul rural bnean o form tardiv, provincial, a crui austeritate ce

    anun clasicismul este accentuat de mijloacele n majoritate modeste.

    n acest sens trebuie subliniat, drept concluzie principal, contopirea n

    secolul al XVIII-lea n Banat a tradiiilor romneti anterioare cu noul stil

    rusticizat i cu influene din ara Romneasc ntr-un tot unitar, o variant a

    stilului. Aceasta a rspuns n mare msur exigenelor locuitorilor, putnd firemarcate ulterior prelucrrii ale unor teme decorative i n arta popular, de

    asemenea putnd fi observate producii epigone, chiar n arhitectura

    ecleziastic pn la nceputul secolului nostru n mediu ortodox.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    40/83

    39

    Cap. 3. Biserici reprezentative ale barocului n Banat

    Unul dintre cele mai importante capitole ale lucrrii este fr ndoial

    cel referitor la edificiile de art baroc, pur sau provincial, din Banat.

    Am considerat c cele trei edificii alese trebuie tratate diversificat, fr

    a scoate n eviden uniformitatea lor arhitectural, pentru c fiecare iese n

    eviden diferit una de cealalt.

    Astfel n ceea ce privete catedrala romano-catolic din Timioara am

    considerat important s scot n eviden arhitectura baroc pur, istoricul

    construciei, dar s-i amintesc i pe cei ce au reuit s dea form

    monumentului timiorean, pe constructorii acestuia, i contextul n care au

    lucrat.

    Cnd fac referire la biserica Sf. Ioan Boteztorul din Caransebe,

    consider c este foarte important s vorbesc despre istoricul edificiului,

    contexul apariiei, despre inscripiile aflate n interiorul bisericii, dar fr a

    neglija elementele arhitecturale i picturale de art baroc provincial.

    Iar atunci cnd vorbesc despre catedrala ortodox din Caransebe este

    important s amintesc, mai sumar, istoricul i arhitectura i s scot n eviden

    pictura acestui edificiu, pictura de o frumusee aparte, fcnd astfel rabat de

    tema propriu-zis a lucrrii. Dar studiind pictura edificiului putem arta

    transformrile arhitecturale la care a fost supus edificiul n decursul secolelor.

    Toate cele trei monumente, nainte de a fi locae de cult, monumente

    ecleziastice, sunt edificii reprezentative ale arhitecturii baroce, aflate toate trei

    n egal msur n slujba arhitecturii ecleziastice, ct i a celei baroce

    universale.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    41/83

    40

    3.1. Catedrala Romano-catolic din Timioara

    Fr ndoial catedrala romano-catolic din Timioara este un

    monument de prim ordin pentru evoluia artistic-baroc a acestor meleaguri i

    a fost mult vreme cunoscut doar n mod aproximativ. Este necesar ca dintru

    nceput s facem cteva referiri cu privire la contextul istoric n care a aprut

    acest monument de arhitectur baroc.

    Ocuparea Banatului de ctre austrieci n 1718 i transformarea lui n

    provincie imperial a constituit n ochii politicienilor vremii un factor

    important al ntririi poziiei casei de Habsburg n detrimentul poziiei

    centrifuge a regatului maghiar. Eugen de Savoya (1663-1736) i discipolul

    su n Banat, contele Claudiu Florimund de Mercy (1666-1734), vd n

    aceast provincie nu numai un bastion de aprare mpotriva turcilor, ci i o

    ameninare pentru a ine la respect Ungaria i Transilvania. n acest scop, se

    tinde la o desprindere ct mai total, inclusiv pe plan religios de aceste

    teritorii. Cea mai apropiat episcopie era cea de la Cenad, cu sediu la

    Szegedin, deci sub influen maghiar; dup cucerirea Banatului, episcopul

    Nadasdy face tentative de a-i ntinde dominaia asupra zonelor din sudul

    Mureului. Moartea sa, n 1729, duce la numirea lui Albert de Falkenstein,

    protejat a lui Eugen de Savoya, devotat cauzei imperiale ca episcop al

    Cenadului i Banatului timian n 3 iunie 1730. Contele Mercy insist pentru

    stabilirea reedinei episcopale la Timioara, argumetnd prin poziia central

    a oraului63, ieftintatea materialului de construcie, necesitatea influenriinumeroase populaii ortodoxe, dar mai ales prin faptul c la Szegedin,

    episcopul s-ar afla sub influena dominatoare a episcopiei din Kalocsa.

    Moartea consecutiv a lui Mercy i Savoya, urmat de moarte

    mpratului n 1740, ntrerupe ns irul succeselor politice, Maria Theresia

    fiind obligat n 1741 s promit c, odat cu stabilirea unei pci durabile, va

    alipi Banatul i districtele militare regatului maghiar. Aceast promisiune ns

    63 A. Buzil, Catedrala Romano-catolic din Timioara, n Tibiscus, 5, Timioara, 1979, p. 237.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    42/83

    41

    nu va fi respectat mult vreme i mprteasa va ceda abia n urma multor

    insistene, argumentnd c, dei nainte de ocupaia turceasc Banatul fusese

    ncorporat Ungariei, el a fost recucerit de armatele imperiale, i, de altfel,

    populaia nsi este defavorabil acestei uniri64. Problema episcopatului se

    va mai pune de dou ori: prima dat la moartea episcopului Stanislavich n

    1750, cnd Viena impune n virtutea dreptului suzeran ca succesor al acestuia

    pe Engl von Wagraim, a apoi n 1777, cnd, cu toat opoziia Mariei Theresia,

    care propune chiar crearea a dou episcopate diferite, de Cenad i Timioara,

    parlamentul ungar i impune candidatul.

    Aceste dispute ntre casa imperial i parlamentul maghiar referitoare la

    primatul religios n Banat, ca element al posesiunii lui efective, ne explic de

    ce Carol al VI-lea a fost ctitorul domului timiorean, i de ce urmaa sa, pe

    lng sprijinul material pe care l acord construciei, ordon ca ... de acum

    nainte i n viitor, biserica numit pn acum catedrala sau domul s nu mai

    fie socotit astfel, ci s o numii voi niv Biserica Noastr Conductoare din

    Timioara i s-i facei pe ceilali s o numeasc aa65.

    Acesta a fost contextul istoric, dominat de interese i lupte dinastice, n

    care a aprut cel mai mare edificiu de art baroc din Banat.

    Dup cum am mai spus construirea catedralei romano-catolice din

    Timioara pe parcursul ctorva decenii, eveniment major pentru evoluia

    artistic a acestor meleaguri, a rmas vreme ndelungat cunoscut doar n

    mod aproximativ. Prima monografie a oraului, aprut la 1853 i datorat

    primarului acelei vremi, Johann Preyer, amintete de festivitatea din 1736 cuocazia punerii pietrei fundamentale i a unei incripii comemorative, precum

    i inscripia de pe bolta altarului, dnd ca dat a terminrii lucrrilor anul

    175766. Date abundente, dar parial neverificabile, furnizez Schematismul

    diocezei Cenad din 1900. Aici este pomenit pentru prima dat ca autor al

    proiectului celeberrius arhitectus Emmanuel Fischer von Erlach, iar ca

    64 N. Bocan, M. Duma, P. Bona, Frana i Banatul 1789-1815, Reia, 1994, p. 110.65 A. Buzil, Catedrala Romano-catolic din Timioara, n Tibiscus, 5, Timioara, 1979, p. 239.66 Ibidem, p. 238.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    43/83

    42

    executani Theodor Kostka i Alexander Steinlein. Arhivele Protopopiatului

    romano-catolic din Timioara fiind parial distruse, parial inaccesibile, se

    poate afirma c n prezent nu exist date certe n aceast privin, paternitatea

    acestui monument putnd fi discutat doar analogiilor stilistice.

    Reputatul profesor Adriana Buzil, studiind documentele publicate de

    Barti i Diplich, este de prere c cei doi reuesc s nchege o imagine clar

    a tuturor etapelor de construire a catedralei, fiind grupate de ctre cel de-al

    doilea n dou faze67: prima, ntre anii 1736-1754, cnd s-a atins stadiul n

    care se puteau ine slujbe, iar urmtoarea, din 1755-1774, cnd s-a terminat i

    finisat construcia, realizndu-se i decoraia interioar.

    Prima faz, precedat de ncununarea cu succes n 1733 a dorinei lui

    Eugen de Savoya, Mercy i Falkenstein de a stabili reedina episcopal la

    Timioara, ncepe cu alegerea locului pentru dom, pe latura estic a pieei

    principale. Dup executarea de ctre cpitanul inginer Dissel68 a trei variante

    de plan cu trei devize diferite, este aleas cea mai convenabil i n 6 august

    1736 se pune piatra fundamental. Izbugnirea rzboiului cu turcii (1737-1739)

    la scurt timp dup acesta mpiedic lucrrile, dei n 1738 mpratul, ctitor al

    acestei biserici, ordon ca din fondurile camerale pentru construcii ale

    Banatului s fie afectai 5000 florini anual n acest scop. Pierderea rzboiului

    i moartea mpratului fac ns ca primii bani s soseasc abia n 1743, iar din

    anul 1748 suma anual este n medie de abia 3000 florini, cu toate insistenele

    episcopului Stanislavich, care i urmeaz lui Falkenstein. n 1747, conform

    afirmaiei guvernatorului Engelshofen69 erau ridicate absida, corul itranseptul, stadiu pe care l gsim figurat nc n planul oraului din 1752

    (Fig.1). n 1750, Dissel red zidarului i antreprenorului Johann Lechner

    supravegherea lucrrilor, tot n acest an, episcopul conte Engl von Wagraim l

    nlocuiete pe Stanislavich.

    67Ibidem, p. 238.68Ibidem, p. 239.69Ibidem, p. 240.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    44/83

    43

    Fig.1. Planul oraului Timioara n anul 1752 (apud A. Buzil)

    Raportul comisiei de construcii din 1753 arat c s-ar putea folosibiserica n acest stadiu, cu condiia unor amenajri interioare, fapt confirmat

    de verificarea personal a comisarului curii Kempf von Angret70, care adaug

    ns necesitatea imperioas a continuri lucrrilor. n consecin, guvernatorul

    fixeaz inaugurarea bisericii pentru data de 7 septembrie 1754.

    Aceast prim faz a fost considerat de majoritatea autorilor ca

    terminarea definitiv a construciei i nu atingerea stadiului de folosire, de i

    70 V. Molin, Surse de istorie bisericeasc bnean nefolosite, n Mitropolia Banatului, 1-4, 1962, p. 90.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    45/83

    44

    chiar actul de inaugurare, Perlas Rialph afirm c biserica era abia peste

    jumtatea ridicat71. Din raportul lui Engelshofen din 1753 reiese c pn n

    anul 1754 puteau fi terminate absida, ambele sacristii, transeptul i nava, toate

    boltite i acoperite, dar zidurile nartexului i turnurilor abia depeau fundaia.

    Contractul lui Lechner expirnd n 1754 i nefiind nnoit, la dorina curii

    imperiale, i este acordat un stipendium conductorului inginer Carl

    Alexander Steinlein pentru a merge la Viena s se specializeze n hidrostatic

    i arhitectur72.

    Anul de nceput al celei de-a doua faze nu aduce dect paramentarea

    prii acoperite a bisericii, dar n 1756 Steinlein se ntoarce de la Viena i,

    lucrnd la serviciul cameral, preaia conducerea antierului. Din anul 1760,

    devenind conductor inginer provincial, Theodor Kostka, format n anturajul

    inginerului olandez Fremaut, contribuie i el la accelerarea lucrrilor73. n

    1762 turnurile erau deja nlate, iar n 1765 construcia propriu-zis era

    complet terminat74. Se va continua ns pn n 1774 la finisaje, terminarea

    decoraiei interioare i dotarea cu obiectele necesare cultului.

    Referitor la personalitile implicate n construcia catedralei romano-

    catolice din Timioara, profesorul A. Buzil studiind monografia lui Hans

    Diplich, ne ofer o list detaliat i documentat a acestora: Kaspar Dissel,

    nscut n 1694 la Neisse, Schlesen, mort la Kniggrtz n 1768, devine

    cetean al Timiorii n 1722 ca tencuitor, ajunge inginer militar, lucrnd n

    paralel la extinderea fortificaiilor, la dom i la biserica spitalului

    mizericordienilor pn n 1751, cnd este mutat la Ofen, apoi la Olmtz;Johann Lechner, nscut n 1722 la Altenburg dintr-o familie de constructori,

    se stabilete n Timioara din 1749, unde n anii 1752-1754 are un contract de

    antreprenor independent, mpreun cu fratele su Wenzel, cu Directoratul

    fortificaiilor din Viena75, lucrnd ns i la antierele de arhitectur religioas

    71 A. Buzil, Catedrala Romano-catolic din Timioara, n Tibiscus, 5, Timioara, 1979, p. 241.72Ibidem, p. 239.73Ibidem, p. 239.74 V. Molin, Surse de istorie bisericeasc bnean nefolosite, n Mitropolia Banatului, 1-4, 1962, p. 90.75Ibidem, p. 91.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    46/83

    45

    i civil ale oraului; Carl Alexander Steinlein, nscut n 1733, mort n 1810,

    este angajat la Timioara din 1751, cnd lucreaz la podul de la Chiztu.

    Dup obinerea stipendiului la Viena, la ntoarcere, are o activitate extrem de

    divers, ce ilustreaz lipsa acut de specialiti calificai a provinciei: n afar

    de conducerea lucrrilor la antierul domului, continu lucrrile canalizrii

    Becheiului ncepute de Fremaut mpreun cu Kostka, iar n 1774 ridic un

    turn de ap n cartierul Fabric, toate acestea n calitate de inginer provincial.

    Din anul 1775 devine comisar provincial i director al seviciului de drumuri.

    Este transferat la Aquileea n 1781, apoi n 1784 la Triest, iar n 1806

    pensionat; Theodor Kostka, considerat ca fiu al rii este nscut la

    Timioara n 1734, ca fiu al cosilierului de administraie J.F. Kostka. Se pare

    c vorbea romnete. n cadrul armatei studiaz un an i jumtate la geniu,

    apoi lucreaz sub conducerea lui Fremaut 3 ani, devenind inginer constructor.

    Din 1760 lucreaz alturi de Steinlein, apoi singur, pn la pensionare, n

    1803, cnd este i decorat. A rmas cetean al oraului pn la moarte, fiind

    nmormntat n biserica parohial a cartierului Cetate.

    ntreaga pleiad de personalitii, amintite mai sus, au fost constructori

    de fortificaii nicidecum constructori de arhitectur ecleziastic, ns au

    nvat arta barocului n afara Provinciei, la Viena, reuind s cldeasc un

    edificiu de art baroc pur, fr influene provinciale.

    Catedrala romano-catolic din Timioara este ridicat n partea nordic

    a laturii estice a Pieii Unirii, la numrul 12. Se pare c proiectul iniial

    prevedea un complex format din biseric i reziden episcopal, n planuloraului din anul 1734 fiind afectat ntreaga latur estic a pieei pentru

    projictierte Dom Kirchen76. Lipsa de mijloace pentru realizarea acestui

    proiect duce la executarea de ctre Dissel acelor trei variante, care reduceau

    probabil construcia la biserica propriu-zis.

    Planul domului schieaz n mare o cruce dubl, fapt motivat de

    cercettorul Hans Diplich prin prezena acestui semn n blazonul Ungariei sau

    76Conform inscripiei de pe planul oraului Timioara din anul 1752.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    47/83

    46

    prin folosirea lui n secolul al XVIII-lea ca simbol al luptei mpotriva

    necredincioilor, motivaie care nu mi se pare a fi ntemeiat (Fig.2 a,b).

    Fig. 2 a,b. Catedrala romano-catolic din Timioara. Plan i seciune, executate de Direcia de

    sistematizare a judeului Timi. (apud A. Buzil)

    Biserica este format dintr-o absid, poligonal n exterior isemicircular n interior, un cor flancat de dou sacristii, transept, nava cu

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    48/83

    47

    altare laterale plasate n niele create de rezalitul pronunat al grupurilor de

    pilatri, nartexul format n spaiul dintre cele dou turnuri i edicul. Sistemul

    de acoperire este cel obinuit al epocii: absida este boltit cu o semicalot

    ntrit cu dublouri radicale, un puternic arc de triumf n plin centru,

    transeptul i niele altarelor laterale cu bolt cilindric, iar nava cu bolt

    turtit cu dublouri sprijinite pe grupaje de cte doi pilatri cu capitele

    corintice. Nartexul este boltit vela, avnd ca sprijin grupuri de coloane cu

    capitele ionice, ce susin i cafasul. Aceste grupaje de coloane, de proporii

    mult mai reduse de ct pilatri, creeaz o coresponden cu ediculul, care

    beneficiaz de acela tip de boltire i de aceleai elemente de susinere. Cu

    toate deschiderile succesive transversale create de transept i niele altarelor

    laterale separate de rezalitul pilatrilor, cornia continu, puternic profilat,

    creeaz senzaia de unitate a spaiului; coborrea imperceptibil a dublourilor

    i a bolii navei dinspre cafas spre arcul de triumf accentueaz dimensiunile

    apreciabile ale acestui spaiu conceput ca unitar i cu punctul de fug al

    perspectivei situat n zona altarului principal.

    Faada principal (Fig. 3), neobinuit de robust cu coronamentul la

    aceeai nlime cu turnurile, are linii clare de articulare: dou registre de

    pilatri dublii, cei de la nivelul inferior cu capitele ionice, iar cei de la nivelul

    superior cu capitele corintice, ncadrai de liniile orizontale ale bazei i

    cornielor. Motivele frontoanelor, triunghiular i arcuit, sunt preluate

    alternativ de ancadramentelor ferestrelor. Ediculul cu coloanele sale zvelte i

    acrotelele de pe coluri (Fig. 4), precum i decoraia sculptat aancadramentelor ferestrelor de la nivelul inferior, capetele de putti (Fig. 5

    a,b), scoici, motive florare (Fig. 6), iar la fereastra de deasupra ediculului, o

    figur groteasc, (Fig. 7) aduc o uoar ndulcire masivitii faadei. Faadele

    laterale, ritmate, de asemenea, cu pilatri cu capitele ionice, au ferestrele cu

    ancadrament arcuit, decorate cu capete de putti, dar i cu cte o figur

    masculin caricatural, (Fig. 8) iar portalurile cu frontoane arcuite ncadratede acroctere i volute (Fig. 9).

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    49/83

    48

    Fig. 3. Faada principal.

    Fig. 4. Acroter de pe edicul.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    50/83

    49

    Fig. 5 a,b. Capete de putti.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    51/83

    50

    Fig. 6. Motive florale.

    Fig. 7. Figur groteasc.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    52/83

    51

    Fig. 8. Decorul portarurilor ediculului.

    Fig. 9. Portal lateral.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    53/83

    52

    Claritatea, calmul, rezerv n folosirea elementelor decorative ne indic

    direct o apropiere de concepiile artistice ale lui Emmanuel von Erlach. Dar n

    cercetarea operei arhitectului vienez se constat dificulti provocate de lipsa

    documentaiei, de ezitrile calitative chiar la opere certe, precum i de faptul

    c, aflndu-se timp ndelungat n fruntea Hofbauamt-ului77 ca succesor al

    tatlui su, a crui popularitate a fost imens, a exercitat o foarte vast sfer

    de influen. Prezena lui Mercy la Viena n anii 1722-1723 l face pe Hans

    Diplich s presupun c acesta ar fi procurat planul catedralei cu acest

    ocazie78. Dat fiind faptul c mpratul Carol al VI-lea era ctitorul, iar n

    provincia nou cucerit nu existau dect meterii i antreprenori, este

    incontestabil proveniena planului de la Hofbauamt, dar pare puin probabil

    ca Mercy s-i fi permis s comande un plan de catedral cu zece ani nainte

    de aprobarea mutrii reedinei episcopale la Timioara. Nu putem presupune

    nici ntr-un caz c planul este anterior anului 1730. Ori n aceast perioad,

    Fischer von Erlach se afla deja de cinci ani n fruntea Hofbauamt-ului, fiind

    verosimil ca membrii acestei instituii s se afle sub influena sa. Lucrrile

    sale din deceniul al patrulea, respectiv biserica parohial din

    Grossweikersdorf (Fig. 10) din 1733 i cea din Viena Heiligen Kreuz ob der

    Laimgrube79, nu prezint nici cea mai mic analogie cu catedrala timiorean.

    n schimb, exist analogii cu faada proiectat de Joahann Lechner n 1754

    pentru Katharinakirche din Timioara (Fig. 11), ceea ce subliniaz nc o dat

    c influena nu nseamn paternitate, n special n aceste zone nc lipsite de

    personalitate artistic ferm.Tratarea elementelor de sprijin ale nartexului i ediculului (coloane

    ionice grupate pe baz comun), considerate de Hans Diplich drept o analogie

    cu Elemosynariuskapelle80 din Bratislava apare n opera lui E. Fischer von

    77Istoria artelor plastice n Romnia, Bucureti, 1970, vol II, P. 177.78 A. Buzil, Catedrala Romano-catolic din Timioara, n Tibiscus, 5, Timioara, 1979, p. 241.79Ibidem, p. 242.80Istoria artelor plastice n Romnia, Bucureti, 1970, vol II, P. 179.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    54/83

    53

    Erlach i la faada mnstirii Klosterneuburg81 i la casa scrilor din castelul

    Eckartsau82 (Fig. 12, Fig. 13).

    Fig. 10. Biserica parohial din Grossweikersdorf. (apud A. Buzil)

    Fig. 11. Johann Lechner, planul faadei bisericii Sf. Ecaterina din Timioara. (apud A. Buzil)

    81Ibidem, p. 179.82Ibidem, p. 179.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    55/83

    54

    Fig. 12. Pavilionul de intrare al mnstirii Klosterneuburg. (apud A. Buzil)

    Fig. 13. Castelul Eckartsau, casa scrilor. (apud A. Buzil)

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    56/83

    55

    Dar tocmai aceast tratare lipsit de monumentalitatea sobr a restului

    cldirii, pledeaz pentru o intervenie ulterioar asupra proiectului83, mai ales

    c exact acelai sistem l ntlnim la portalul casei Mercy (Fig. 14), despre

    care tim c dateaz din deceniul al doilea al secolului i aparine unui meter

    local. Este probabil ca acesta s fi fost Dissel sau ca Dissel s fii introdus n

    planul domului aceast modificare, mprumutat de la casa Mercy, pe atunci

    reedina episcopului Falkenstein.

    Fig. 14. Portalul casei Mercy, Timioara. (apud A. Buzil)

    Dei apariia ulterioal a planului original ar putea aduce surprize, din

    ceea ce tim n acest moment se poate trage anumite concluzii. n primul rnd,

    ipoteza Ideal-plan-ului cade prin nsi conformismul arhitectural al

    construciei. Planul a fost o emanaie a Hofbauamt-ului, dar nu a

    83Ibidem, p. 178.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    57/83

    56

    conductorului su, care se poate s fi supervizat proiectul i s fi existat

    semntura sa pe plan, determinnd prin nsi rezonana numelui, pe cei care

    au reuit s o vad s-i atribuie paternitatea operei. Odat ajuns n Banat i

    intrat n execuie, proiectul iniial a suferit unele modificri neeseniale, din

    partea meterilor autohtoni.

    Interesant de remarcat este faptul c domul din Timioara rmne un

    monument singular, poate tocmai din cauza apartenenei sale prea accentuate

    la atmosfera artistic a capitalei. Fr nici o excepie toate bisericile din Banat

    urmeaz o linie rustic, cu aceleai tendine clasicizante ale barocului, dar

    lipsite de severitatea i masivitatea tectonic a catedralei catolice timiorene.

  • 8/7/2019 Patrunderea_stilului_baroc

    58/83

    57

    3.2. Biserica Sf. Ioan Boteztorul din Caransebe

    Una dintre cele mai reprezentative monumente de arhitectur

    ecleziastic baroc, este fr ndoial biserica cu hramul Naterea Sf. Ioan

    Boteztorul din Caransebe sau biserica cimitirului.

    Biserica Sf. Ioan Boteztorul din Caransebe

    Dar dintru nceput s vorbim despre Caransebe, ca areal din care face

    parte i acest monument reprezentativ al barocului provincial. Caransebeul84,

    este un ora din cele mai plcute ochiului. La rsrit l apr Muntele Mic i

    arcul, spre sud vest dealuri ncnttoare, dominate de vrful Corcanei, spre

    nord-vest apele Timiului i Sebeului i deschid o vale din cele mai frumoase

    i bogate, valea Timiului. Cetatea Sebeului85, cum este numit

    Caransebeul, este fr ndoial un reper, un etalon de cultur i istorie n

    ntreg Banatul.

    84 Nicolae Cornean, Monografia Episcopiei Cransebeului, Caransebe, 1