+ All Categories
Home > Documents > Pase Magice - Carlos Castaneda

Pase Magice - Carlos Castaneda

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: nick
View: 372 times
Download: 29 times
Share this document with a friend

of 125

Transcript
  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    1/125

    Pasele magice nu sunt o invenie. Ele au fost descoperitede amanii care 1-au precedat pe don Juan i care au trit nMexic n timpuri strvechi, n timp ce se aflau n stri amanicede contientizare sporita."

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    2/125

    ASTANED

    APASE MAGICE

    rao internaional publishing company

    c

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    3/125

    CUPRINS

    RAO Internaional Publishing CompanyGrupul Editorial RAO C.P.

    2-124, Bucureti, Romnia

    CARLOS CASTANEDAMagica! Passes The Practica l Wisdom

    of the Shamans of Ancient Mexico

    1998 by Laugan Productions Tensegrity* is aregistred trademark through Laugan Productions

    Traducere din limba englezaIRINA HOREA

    Coperta serieiDONE STAN

    Ediia I

    RAO Internaional Publishing Company 2003pentru versiunea n limba roman

    Tiparul executat deALFOLDI NYOMDA AG

    februarie 2003 ISBN:

    973-576-443-1

    Introducere / 9 PASELE MAGICE / 19

    TENSEGRITATEA / 32 ASE SERII

    DE TENSEGRITATE / 41

    PRIMA SERIE: SERIA PENTRUPREGTIREA INTENIEI / 50 Prima grup:

    Frmntarea energiei pentru intenie / 54 A doua grup:Stimularea energiei pentru intenie / 62 A treia grup:Strngerea energiei necesare inteniei / 71 A patra grup:Inspirarea energiei pentru intenie / 81

    A DOUA SERIE: SERIA PENTRU PNTECE / 85Prima grup: Pasele magice care aparin

    Taishei Abelar / 91 A doua grup: O pasmagic aparinndu-i in mod direct

    Florindei Donner-Grau / 95 A treiagrup: Pasele magice care i aparin in

    exclusivitate lui Carol Tiggs / 96 Apatra grup: Pasele magice care i aparin

    lui Blue Scout / 99

    A TREIA SERIE: SERIA CELOR CINCI PREOCUPRI

    - SERIA WESTWOOD / 104 Primagrup: Centrul pentru luarea deciziilor / 105

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    4/125

    Pasele magice pentru centrul pentruluarea deciziilor / 109

    A doua grup:Recapitularea / 118Pasele magice pentru recapitulare l 126 A

    treia grupa: Visarea / 135Pasele magice pentru visare / 141 A

    patra grupa: Tcerea interioar / 147Pasele magice care ajut la obinereatcerii interioare / 151

    A PATRA SERIE: SEPARAREA CORPULUI STNGDE CORPUL DREPT-SERIA CLDURII /

    160 Prima grup: Stimularea energiei corpului stngi a corpului drept / 165 A doua grup:

    Amestecarea energiei din corpul stngi corpul drept / 176 A treia grup:

    Micarea energiei corpului stngi a corpului drept cu ajutorul respiraiei / 186 A

    patra grup: Predilecia corpului stng

    i a corpului drept / 194 Cele cinci pasemagice pentru corpul sting / 195 Cele trei pasemagice pentru corpul drept / 209

    A CINCEA SERIE: SERIA MASCULINITII /216 Prima grup: Pasele magice in care minile

    sunt micate concomitent, dar inute separat / 220A doua grup: Pasele magice pentru concentrarea

    energiei tendonului / 226 A treia grup: Paselemagice pentru formarea capacitii

    de rezisten / 233

    A ASEA SERIE: MIJLOACE FOLOSITE N ASOCIERECU ANUMITE PASE MAGICE / 240

    Prima categorie / 243 A doua categorie / 247

    Tuturor celor care practic Tense-

    gritatea i care, unindu-i forele, mi-au

    fcut accesibile formule energetice la

    care don Juan Matus sau amanii din

    spia lui nu au avut niciodat acces.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    5/125

    INTRODUCERE

    Don Juan Matus, unul dintre vrjitorii-cpetenie, adicun nagual, cum sunt numii vrjitorii care conduc un grup de

    vrjitori, m-a iniiat n universul cognitiv al amanilorMexicului strvechi. Don Juan Matus era indian de origine,nscut n Yuma, Arizona. Tatl su era indian yaqui dinSonora, Mexic, iar mama lui se bnuia c era indiancyuma, originar din Arizona. Apoi tatl su 1-a dus laSonora, n Mexic. Acolo au fost prini n vltoarearzboaielor locale purtate de indienii yaqui mpotrivamexicanilor. Tatl su a fost ucis, iar don Juan, pe atuncinc un bietan de numai zece ani, a fost luat n grij denite rude din sudul Mexicului.

    La vrsta de douzeci de ani a cunoscut un vrjitor-cpe-tenie pe nume Julian Osorio. Acesta i-a dezvluit o ntreag

    dinastie de vrjitori, care se ntindea, pe ct se prea, de a lungul a douzeci i cinci de generaii. El, unul, nu eraindian, ci fiu al unor imigrani europeni stabilii n Mexic.Don Juan mi-a spus c nagualul Julian fusese actor, opersoan cu adevrat impresionant - povestitor nentrecut,mim, un om influent, cu autoritate, ndrgit de toi. ntr-unuldin turneele teatrale fcute prin ar, actorul Julian Osorio 1-acunoscut pe nagualul Elias Ulloa, i aceast ntlnire i-aschimbat definitiv viaa, deoarece nagualul Elias Ulloa i-atransmis tot ceea ce tiau vrjitorii din spia sa.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    6/125

    Urmnd tradiia naintailor si amani, don Juan Matusi-a nvat pe patru dintre discipolii si cteva micri aletrupului, pe care el le numea pasele magice. Aceti discipoliau fost Taisha Abelar, Florinda Donner-Grau, Carol Tiggs ieu nsumi. Ne-a nvat acestepase magice n acelai spirit ncare fuseser transmise din generaie n generaie, cu osingur excepie notabil: a lsat deoparte ritualul excesivcare nsoea de generaii explicaiile i demonstrarea paselor.Comentnd acest fapt, don Juan mi-a explicat c ritualul ipierduse efectul pe msur ce noi generaii de discipoli erauinteresate mai mult de eficacitatea i funcionalitatea lor. Mi-arecomandat totui s nu discut sub nici un motiv desprepasele magice cu nici unul dintre discipolii si i nici cualtcineva. Motiva aceast rugminte prin faptul c paselemagice deveneau un bun al fiecrui individ n parte, iarefectul lor era att de rscolitor, nct era mai bine s lepractici doar, fr s discui despre ele.

    Don Juan Matus m-a nvat tot ce tia despre vrjitorii

    din spia sa. A formulat, a relatat i a explicat fiecare nuana cunotinelor sale. Prin urmare, tot ceea ce voi spune desprepasele magice este un rezultat direct al nvturilor sale.Pasele magice nu sunt o invenie. Ele au fost descoperite deamanii care 1-au precedat pe don Juan i care au trit nMexic n timpuri strvechi, n timp ce se aflau n striamanice de contientizare sporit. Descoperirea a fostrezultatul unui accident. A nceput printr-o serie de ntrebriextrem de simple referitoare la natura unei incredibilesenzaii de bine resimite de amani n strile acelea decontientizare sporit, cnd trupurile lor aveau anumite poziiisau cnd i micau membrele ntr-un mod anume. Senzaia

    de bine era att de puternic, nct dorina de a repeta mic-rile n starea normal de contientizare a devenit scopul ntre-gilor lor eforturi.

    i se pare c au reuit ceea ce i-au propus, alungnd sstpneasc o serie extrem de complex de micri care, atuncicnd erau executate, i ajutau s obin rezultate uimitoare pe

    plan mental i fizic. De fapt, rezultatele executrii micrilorrespective erau att de dramatice, nct le-au denumit pasemagice. Timp de generaii le-au dezvluit numai iniiailor,amani alei cu grij, precednd dezvluirile prin ritualuricomplicate i ceremonii secrete.

    Don Juan Matus ns s-a ndeprtat radical de tradiie n

    modul n care ne-a nvat pe noi aceste pase. Ca urmare, a fostnevoit s reformuleze scopul lor pragmatic. Mie mi 1-a descrisnu att ca pe o modalitate de a mbunti echilibrul mental ifizic, aa cum fusese el privit n timpuri strvechi, ci maicurnd ca pe o posibilitatea practic de redirecionare a ener-giei. Mi-a explicat c ndeprtarea sa de tradiie era un rezultatal influenei pe care o exercitaser asupra lui cei doi nagualicare 1-au precedat.

    Vrjitorii din spia sa erau convini c n fiecare dintrenoi exist o cantitate nnscut de energie care nu este supusasaltului forelor exterioare menite s o sporeasc sau s odiminueze. Conform credinei acestor vrjitori, cantitatea de

    energie din fiina noastr este suficient pentru a realiza ceeace vrjitorii considerau a fi obsesia fiecrui locuitor al acesteiplanete: depirea parametrilor percepiei normale. Convin-gerea lui don Juan Matus era aceea c neputina noastr de adepi aceti parametri este cauzat de cultura i mediulnostru social. El susinea c mediul social i cultura direcio-neaz ntreaga noastr energie nnscut pentru a rspundeunor modele comportamentale ncetenite care nu ne permits depim aceti parametri ai percepiei normale.

    - i de ce, m rog frumos, mi-a dori eu sau i-ar doricineva s depeasc aceti parametri? 1-am ntrebat la unmoment dat pe don Juan.

    - Depirea acestor parametri este problema inevitabil aomenirii, mi-a rspuns el. Depirea lor nseamn ptrun-derea n lumi imposibil de nchipuit, cu o valoare pragmaticprin nimic deosebit de valoarea lumii noastre de zi cu zi.Indiferent dac acceptm sau nu aceast premis, cu toiisuntem obsedai de posibilitatea de a depi aceti parametri,

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    7/125

    dar tentativele noastre eueaz lamentabil, ceea ce explicrspndirea drogurilor i a altor stimulente, a ritualurilor i aceremoniilor religioase n rndul oamenilor moderni.

    - Don Juan, de ce crezi c am euat att de lamentabil?- Eecul nostru de a ne mplini dorinele subliminale se

    datoreaz faptului c abordm haotic aceast problem.Uneltele noastre sunt lipsite de rafinament. E ca i cnd amncerca s drmm un zid izbindu-1 cu capul. Omul nu segndete la aceast depire prin prisma energiei. Pentruvrjitori, succesul este determinat de putina sau neputina dea accesa energia.

    i don Juan a adugat:- Deoarece este imposibil s ne intensificm energia nns-

    cut, singura cale deschis vrjitorilor din Mexicul strvechiera redirecionarea acestei energii. Pentru ei, acest proces deredirecionare ncepea cu pasele magice i cu efectul pe careacestea i aveau asupra corpului fizic.

    n timp ce mi mprtea nvtura sa, don Juan inea s

    sublinieze n mod repetat c importana enorm pe care oacordau amanii din Mexicul antic vigorii fizice i condiieimentale bune este valabil i n ziua de azi, n egal msur cai pe vremea lor. Observndu-i pe el i pe cei cincisprezecevrjitori care-1 nsoeau, mi-am dat seama c ceea ce spunea eraadevrat. Echilibrul lor mental i fizic era absolut remarcabil.

    Odat 1-am ntrebat fr ocoliuri de ce pun vrjitorii attapre pe dimensiunea fizic a fiinei umane. Rspunsul lui m aluat prin surprindere, deoarece ntotdeauna l privisem pe donJuan ca pe un om dedicat spiritului.

    - amanii nu au nimic spiritual, mi-a spus el. Sunt nitefiine foarte practice. Cu toate acestea, e bine tiut c amanii

    sunt privii n general ca fiind excentrici, chiar nebuni. Poatede aceea crezi c sunt preocupai de spirit. Par nebuni pentruc ntotdeauna ncearc s explice lucruri ce nu pot fi expli-cate. Pe parcursul acestor tentative inutile de a da explicaiicomplete, explicaii care nu pot fi n nici un caz complete,amanii i pierd coerena i spun lucruri lipsite de noim.

    Dac vrei s fii ntr-o form fizic excelent i s ai minteaclar, ai nevoie de un trup mobil, a continuat el. Acestea suntcele dou chestiuni extrem de importante n vieile amanilor,pentru c lor li se datoreaz sobrietatea i pragmatismul:singurele cerine indispensabile pentru a putea ptrunde n altetrmuri ale percepiei. Pentru a putea naviga cu adevrat n

    necunoscut, ai nevoie de o atitudine plin de curaj, dar nu denesocotin. Pentru a realiza un echilibru ntre temeritate inesocotin, un vrjitor trebuie s fie extrem de sobru, precaut,ndemnatic i ntr-o minunat condiie fizic.

    - Dar ce nevoie are el de o asemenea condiie fizic, donJuan? 1-am ntrebat eu. Nu e suficient dorina sau voina dea cltori n necunoscut?

    - Nu n viaa asta de doi bani, mi-a rspuns el cu bruta-litate. Chiar i numai pentru a gndi c te afli n faa necu-noscutului - cu att mai mult s ptrunzi n el - ai nevoie deun curaj extraordinar i de un trup care s poat duce curajulsta. Ce rost ar avea s ai curaj dac n-ai minte vie, vigoare

    fizic i muchi pe msur?Extraordinara condiie fizic despre care-mi tot vorbisecu insisten don Juan nc din prima zi a ntlnirii noastre,obinut datorit executrii riguroase a paselor magice, era,dup toate indiciile, primul pas spre redirecionare energieinoastre nnscute, n opinia lui don Juan, aceast redirec-ionare a energiei era problema crucial n existena oricruiaman, ca, de altfel, n existena oricrui individ. Redirecio-narea energiei este un proces care const din transportarea,dintr-un loc n altul, a energiei deja existente n noi. Aceastenergie este dislocat din centrii de vitalitate din trup, fiindnecesar pentru a se crea un echilibru ntre vioiciunea miniii vigoarea fizic.

    amanii din spia lui don Juan erau profund preocupai deredirecionarea energiei lor nnscute. Preocupare care nuconstituia un efort intelectual, nu era nici rezultatul unui procesde inducie sau deducie sau al vreunei concluzii logice, ci alcapacitii lor de a percepe energia care strbate ea universul.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    8/125

    - Vrjitorii acetia numeau vedere capacitatea de a percepeenergia i cum strbate ea universul, mi-a explicat don Juan.Conform descrierii lor, vederea este o stare de contientizaresporit, n care trupul uman este capabil s perceap energiaca pe o curgere, un curent, o vibraie asemntoare cu vntul.A vedea cum energia strbate universul care vibreaz este

    produsul unei opriri de moment a sistemului de interpretarepropriu fiinelor umane.

    - Ce este sistemul acesta de interpretare, don Juan? 1-amntrebat eu.

    amanii din Mexicul strvechi au descoperit c fiecareparte a trupului uman este antrenat ntr-un fel sau altul ntransformarea acestei curgeri care vibreaz, a acestui curentde vibraie, ntr-o form de informaie senzorial. Suma acestuibombardament de informaie senzorial este apoi transfor-mat, prin folosire, n sistemul de interpretare care-i ajut peoameni s perceap lumea aa cum o percep. Pentru a opriacest sistem de interpretare, a continuat el, amanii din Mexicul

    Antic trebuiau s-i impun o disciplin extraordinar.Oprirea aceasta ei o numeau vedere, vederea fiind cheia debolt a cunoaterii lor. A vedea cum energia curge prin uni-vers era pentru ei o unealt esenial pe care o foloseau pentrua-i ntocmi schemele de clasificare. Datorit acestei capaci-ti, spre exemplu, ei i-au prezentat ntregul univers ce poatefi perceput de fiinele umane ca pe o ceap cu mii de foi.Lumea cotidian a fiinelor umane este doar una dintre foi -aa gndeau. Prin urmare, credeau c exist i alte foi care nusunt doar accesibile percepiei umane, ci chiar fac parte dinmotenirea natural a omului.

    O alt problem de o importan covritoare pentru acei

    vrjitori i, n acelai timp, o consecin a capacitii lor de avedea energia aa cum curge ea prin univers era descoperireaconfiguraiei energetice a omului. Aceast configuraie ener-getica era pentru ei un conglomerat de cmpuri energeticeaglutinate de o for vibratoare care unea respectivele cmpurienergetice ntr-o minge luminoasa de energie. Pentru vrjitorii

    din spia lui don Juan, fiina uman are o form lunguia,asemenea unui ou, sau o form rotund, asemenea unei mingi.Prin urmare, le-au numit oua luminoase sau mingi luminoase.Ei considerau aceast sfer de luminozitate drept adevratanoastr esen - adevrat n sensul c este ireductibil dinpunct de vedere al energiei. Este ireductibil deoarece

    totalitatea resurselor umane sunt angajate n aciunea de a opercepe nemijlocit ca energie.

    amanii au descoperit c pe suprafaa din spate a acesteimingi luminoase se afl un punct cu o strlucire mai intens.Prin procesul de observare direct a energiei au dedus c acestpunct este cheia procesului de transformare a energiei n datesenzoriale i de interpretare a acestora. Din aceast pricin 1-aunumitpunctul de reunire,presupunnd c acolo se asambleazpercepiile. Dup prerea lor, acestpunct de reunire este loca-lizat n spate, la o distan de o lungime de bra de omoplai.i au mai descoperit cpunctul de reunirepentru ntreaga rasuman se gsete n acelai loc, ceea ce face ca fiecare fiin

    uman s aib aceeai concepie despre lume.O descoperire de o valoare excepional pentru ei i pentruamanii din generaiile ulterioare a fost aceea c localizareapunctului de reunire n acel loc este rezultatul deprinderilor ial socializrii. Prin urmare, ei o considerau drept o poziio-nare arbitrar care creeaz doar iluzia de finalitate iireductibilitate. Un rezultat al acestei iluzii este convingereaaparent de neclintit a fiinelor umane c lumea cu care au dea face zilnic este singura existent i c imuabilitatea ei nupoate fi tgduit.

    Odat don Juan mi-a spus:- Crede-m, acest sentiment de imuabilitate a lumii este

    doar o iluzie. Dat fiind faptul c nu a fost niciodat contestat,este considerat drept singura perspectiv posibil. Or, a vedeaenergia aa cum strbate ea universul este o metod de acontesta aceast viziune. Folosind aceast metod, vrjitoriidin spia mea au ajuns la concluzia c exist un numrimpresionant de lumi ce pot fi percepute de ctre om. Lumile

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    9/125

    acestea sunt descrise de ei drept atotcuprinztoare, universuri ncare omul poate aciona i se poate lupta. Cu alte cuvinte, lumin care se poate tri i muri, la fel ca n lumea vieii de zi cu zi.

    n cei treisprezece ani de tovrie cu don Juan, amnvat de la el paii fundamentali ai artei de a vedea. Amscris pe larg despre aceti pai n toate lucrrile mele

    anterioare, dar niciodat nu am abordat problema-cheie aacestui proces: pasele magice. El m-a nvat multe pase,ns, pe lng aceast comoar de cunoatere, don Juan mi-alsat i convingerea c eu eram ultima verig din spia lui devrjitori. Acceptnd acest fapt nsemna automat c aveamsarcina s gsesc noi modaliti de rspndire a cunotinelorcptate de la el, ntruct nu se mai punea problema conti-nurii spiei.

    Trebuie s lmuresc un aspect important n aceast privin:pe don Juan Matus nu-1 interesa deloc s-i mprteascbogatele nvturi, el dorea s gseasc pe cineva care sperpetueze spia vrjitorilor. Ceilali trei discipoli ai si i cu

    mine eram mijloacele care aveau s asigure aceast perpetuare.Fuseserm alei de nsui spiritul, spunea don Juan, cci el,unul, nu avusese un rol activ n aceast alegere. De aceea, els-a angajat ntr-un efort titanic de a m nva tot ceea ce tiadespre vrjitorie sau amanism i despre evoluia generaiilorde vrjitori care 1-au precedat.

    Pe parcurs, i-a dat seama c eu aveam o configuraieenergetic att de total diferit de a lui, nct era limpede cdinastia lui se va sfri o dat cu el. I-am spus c nu-mi plceactui de puin felul n care interpreta el diferenele invizibiledintre noi. Nu-mi plcea s port pe umeri povara de a fi ultimuldin spia lui i nici nu nelegeam modul lui de a gndi.

    - amanii din Mexicul strvechi, mi-a spus el odat, cre-deau c opiunea, aa cum o neleg fiinele umane, reprezintpremisa universului cognitiv al omului, dar aceasta nu estedect o interpretare binevoitoare a ceva ce poate fi gsit cndcontiina se aventureaz dincolo de culcuul comod al lumiinoastre, o interpretare binevoitoare a consimmntului. Fiinele

    umane se afl la cheremul forelor care le solicit n toateprile. Arta vrjitorilor nu este att cea de a alege, ct de a fisuficient de iscusii ca s consimt. Dei par s nu facaltceva dect s ia decizii, vrjitorii nu iau de fapt nici odecizie, a continuat don Juan. Nu eu te-am ales pe tine i nicinu am hotrt s fii aa cum eti. Deoarece nu am putut alegepersoana creia s-i mprtesc cunotinele mele, a trebuits-1 accept pe cel pe care mi-1 oferea spiritul. i aceastpersoan ai fost tu, iar tu eti capabil, din punct de vedereenergetic, doar s nchei dinastia, nu i s-o continui.

    Susinea cu trie c sfritul spiei sale nu avea nimic dea face cu el sau cu eforturile sale, cu succesul sau eecul suca vrjitor de a gsi libertatea total, nelegea acest sfrit cape ceva ce avea legtur cu o opiune luat dincolo de niveluluman, nu de ctre fiine sau entiti, ci de forele impersonaleale universului.

    n cele din urm am ajuns s-mi accept soarta - cum onumea don Juan. Dar, acceptnd-o, m confruntam cu o alt

    problem pe care tot el o numea a ncuia ua dup ce pleci.Adic mi asumam responsabilitatea de a decide exact ceaveam s fac cu tot ceea ce m nvase el i s-mi ducneabtut la mplinire decizia luat, nti i-nti mi-am pusntrebarea crucial ce anume s fac cu pasele magice: faetacea mai ncrcat de pragmatism i funcionalitate anvturii transmise de don Juan. Am hotrt s folosescaceste pase magice i s le mprtesc tuturor celor care vors le nvee. Hotrrea de a pune capt misterului care le-anconjurat un timp nemsurat de lung era, n mod firesc,consecina logic a convingerii mele absolute c reprezintsfritul spiei lui don Juan. Mi se prea de neconceput s

    port secrete care nici mcar nu erau ale mele. Nu euhotrsem s nconjor pasele magice n mister, n schimb,hotrm s pun capt acestei situaii.

    Din acel moment m-am strduit s gsesc o form maigeneral pentru fiecare pas magic, care s poat fi practicatde oricine. Am obinut astfel o configuraie de forme uor

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    10/125

    modificate pentru fiecare pasa magic. Am numit aceastnou configuraie Tensegritatea, un termen ce ine de arhi-tectur, nsemnnd proprietatea structurilor scheletice carentrebuineaz elemente de tensiune continu i elemente decompresie discontinu ntr-un asemenea mod nct fiecareelement opereaz cu maximum de eficien i economie".

    Pentru a explica ce anume sunt pasele magice alevrjitorilor care au trit n Mexic n vremuri strvechi a doris fac o precizare: vremuri strvechi" nsemna, pentru donJuan, o perioad de timp de acum zece mii de ani i chiar demai nainte, datare ce pare absurd dac o socotim din punctulde vedere al schemelor de clasificare ale savanilor moderni.Cnd i-am atras atenia lui don Juan asupra discrepanei dintreestimarea sa i ceea ce consideram eu a fi o apreciere mairealist, a susinut n continuare c el avea dreptate. Eraconvins c seminia care a trit n Lumea Nou acum zece miide ani era profund preocupat de chestiuni legate de universi percepie, pe care omul modem nici mcar nu a nceput si le nchipuie.

    Indiferent de interpretrile noastre cronologice diferite,nu pot s neg eficacitatea paselor magice i m simt obligats clarific acest subiect urmrind cu strictee modul n caremi-au fost prezentate mie. Efectul direct al paselor magiceasupra mea a influenat profund felul n care le tratez maideparte. Ceea ce voi prezenta n continuare este o oglindirepersonal a acestei influene.

    PASELE MAGICE

    Prima oar cnd don Juan mi-a vorbit pe larg despre paselemagice a fost cnd a fcut un comentariu ironic referitor lagreutatea mea:

    - Eti cam durduliu matale, a zis el, msurndu-m din cappn-n picioare i cltinnd din cap a mustrare. Aproape gras,a spune, n curnd o s plesneasc hainele pe tine. Ca la toi

    cei din rasa ta, i se pune grsimea n jurul gtului, ca la tauri.E timpul s iei n serios una dintre cele mai mari descopeririale vrjitorilor: pasele magice.

    - Despre ce pase magice vorbeti, don Juan? N-ai pomenitnimic despre ele pn acum. Sau, dac ai fcut-o, o fi fost attde evaziv, nct nu-mi amintesc nimic.

    - Nu numai c i-am spus multe despre pasele magice, ci aii nvat multe dintre ele. Asta am i fcut tot timpul, te-amnvat pasele magice.

    Am protestat vehement pentru c, din punctul meu devedere, nu m nvase nici o pas magic.

    - Nu fi att de ptima n a-i apra minunata fiin, m-aluat el peste picior, cerndu-i iertare cu un gest ridicol dinsprncene. Ceea ce vreau s spun este c tu imii tot ceea cefac eu, aa c am investit n capacitatea ta de imitaie, n totacest rstimp i-am artat diverse pase magice, iar tu le-ai luatntotdeauna drept o plcere de-a mea de a-mi trosni nche-ieturile, mi place modul n care le interpretezi: mi trosnesc

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    11/125

    ncheieturile! Aa le vom i numi n continuare. i-amartat zece moduri diferite de trosnire a ncheieturilor, a con-tinuat el. Fiecare dintre ele este o pas magic ce se potrivetede minune att trupului meu, ct i trupului tu. Am puteaspune c aceste pase magice ni se potrivesc, ie i mie. Neaparin personal i individual, aa cum au aparinut i altor

    vrjitori ca noi, din cele douzeci i cinci de generaii carene-au precedat.

    Pasele magice la care se referea don Juan erau - aa cumel nsui spusese - feluri n care eu mi nchipuiam c-i tros-nete ncheieturile. Obinuia s i mite braele, picioarele,torsul i oldurile n anumite feluri pentru a-i ntinde lamaximum muchii, oasele i ligamentele - aa-mi nchipui-sem eu. Rezultatul acestor micri de ntindere - din punctulmeu de vedere era o succesiune de trosnituri pe care mizisesem ntotdeauna c le producea pentru amuzamentul iuimirea mea. ntr-adevr, mi ceruse de nenumrate ori s-1imit Ca o provocare, chiar mi ceruse s memorez micrile

    i s le repet acas pn cnd i ncheieturile mele or strosneasc exact ca ale lui.N-am reuit niciodat s reproduc sunetele acelea, dar

    categoric am nvat pe nesimite toate micrile. Acum tiuci a nu produce zgomotele cu pricina este n realitate obinecuvntare, pentru c muchii i tendoanele braelor i aispatelui nu trebuie niciodat s fie ntini pn la acea limit.Don Juan avea din nscare o uurin de a-i trosnincheieturile braelor i ale spatelui, aa cum unii oameni pots-i trosneasc degetele.

    - Cum au inventat vechii vrjitori pasele magice, don Juan?- Nu le-a inventat nimeni, mi-a spus el pe un ton aspru.

    A crede c au fost inventate implic instantaneu interveniaminii, ceea ce nu e cazul cnd e vorba de pasele magice.Mai corect ar fi s spunem c au fost descoperite de vechiiamani. Din cte mi s-a spus, totul a nceput cu extraor-dinara senzaie de bine pe care o resimeau amanii cnd seaflau n starea amanic de contientizare sporita. Simeau o

    vigoare extraordinar i copleitoare, pe care au ncercat s-oobin i n starea de veghe.

    Odat don Juan mi-a spus:- La nceput amanii au crezut c starea de bine ar fi fost

    generat n general de contientizarea sporit. Apoi i-au datseama c nu toate strile de contientizare sporit amanic n

    care intrau produceau n ei aceeai senzaie de bine. O cerce-tare mai atent le-a dezvluit c, ori de cte ori aprea senzaiade bine, executaser nainte anumite micri ale trupului. i-audat seama c atunci cnd se aflau n starea de contientizaresporit trupurile lor se micau involuntar n anumite feluri, ic aceste feluri erau ntr-adevr explicaia acelei senzaiineobinuite de plenitudine fizic i mental.

    Don Juan mi-a mrturisit c ntotdeauna i s-a prut cmicrile pe care trupurile amanilor le executau automat nstarea de contientizare sporit erau un fel de motenireascuns a omenirii, ceva ce fusese pus de mult la pstrare nprofunzime, pentru a se revela numai celor care-o cutau, i

    descria pe acei vrjitori ca pe nite scafandri la mare adncimecare, fr s tie, i reclamau motenirea.Don Juan mi-a spus c vrjitorii aceia au nceput s pun

    laolalt cteva dintre micrile pe care i le aminteau. Efortulnu le-a fost zadarnic. Au putut s recreeze micri care lor lise pruser a fi reacii automate ale corpului n starea decontientizare sporit, ncurajai de acest succes, au recreatsute de micri pe care le executau fr a ncerca s leclasifice ntr-o schem care s aib noim. Ideea lor era c nstarea de contientizare sporit micrile aveau loc spontan,iar efectul era produs de o for existent, fr s fi fost pro-vocat de intervenia voinei lor.

    Don Juan spunea c natura descoperirilor lor 1-a fcutntotdeauna s cread c vrjitorii din timpurile strvechifuseser nite fiine extraordinare, deoarece micrile pe carele descoperiser nu se revelaser niciodat n acelai modamanilor din timpurile moderne care intrau n starea decontientizare sporit. O explicaie posibil era aceea c

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    12/125

    amanii moderni nvau micrile dinainte, ntr-o maniersau alta, de la predecesorii lor, sau poate c vrjitorii dintimpurile strvechi avuseser o mas energetica mai mare.

    - Cum adic, don Juan, aveau o mas energetic maimare? Erau ei mai mari dect oamenii de azi?

    - Nu cred c din punct de vedere corporal erau mai mari,

    mi-a spus don Juan. Dar din punct de vedere energetic ochiulvztorului

    1upercepea ca avnd o form lunguia. Se autode-

    fineau drept ou luminoase. Eu, unul, nu am vzut ou lumi-noase niciodat n viata mea. Tot ce am vzut sunt mingiluminoase. Se poate presupune prin urmare c omul a pierdutde-a lungul generaiilor ceva din masa sa energetic.

    Don Juan mi-a explicat c, pentru un vztor, universuleste compus dintr-un numr infinit de cmpuri energetice.Ochiului su ele i apar ca nite filamente luminoase carenesc fiecare n alt direcie. Filamentele astea, spunea donJuan,strbat mingile luminoase care sunt fiinele umane, i nugreim presupunnd c dac fiinele umane au fost odat

    forme lunguiee, asemenea oulor, erau mult mai nalte decto minge. Prin urmare, cmpurile de energie care atingeauodat fiinele umane n vrful oului luminos, nu le mai atingacum, de cnd fiinele umane au devenit mingi luminoase.Don Juan considera acest lucru drept o pierdere a maseienergetice care, din ct se pare, fusese un element crucial nobinerea comorii ascunse care sunt pasele magice.

    - Don Juan, de ce se numesc pasele strvechilor amanipase magicei 1-am ntrebat eu odat.

    - Nu numai c se numesc pase magice, ci chiar suntmagice! Produc un efect care nu poate fi explicat altminteri.Micrile acestea nu sunt exerciii fizice sau simple poziii ale

    corpului, ci sunt ncercri reale de a obine o stare optim debine. Magi a micrilor, a continuat el, const dintr-oschimbare subtil pe care o resimi n timp ce le execui.

    1n originalseer, de la verbul to see - a vedea", n sensul definit de autormai devreme (n. tr.).

    Micrile confer strii fizice i mentale o calitate efemer,un fel de strlucire, o lumin n ochi. Schimbarea aceastasubtil este o nrurire a spiritului. Ca i cnd cel care executmicrile restabilete, prin intermediul lor, o legturnefolosit cu fora vieii care-1 susine.

    Mi-a mai explicat c un alt motiv pentru care micrileau primit numele de pase magice este acela c, prin practi-carea lor, amanii sunt transportai, n ceea ce privete per-cepia, n alte stri n care pot percepe lumea ntr-un mod cenu poate fi descris.

    - Datorit acestei caliti, datorit acestei magii, pasele tre-buie practicate nu ca exerciii, ci ca mijloc de a atrage puterea.

    - Dar pot fi ele considerate doar simple micri fizice, chiardac nu au fost niciodat considerate astfel? 1-am ntrebat eu.

    - Poi s le practici cum doreti, mi-a rspuns don Juan.Pasele magice te fac mai contient, indiferent de cum leconsideri. Cel mai inteligent lucru este s le consideri dreptceea ce sunt: pase magice care, atunci cnd sunt practicate, l

    determin pe cel care le practic s abandoneze mascasocializrii.

    - Ce nelegi prin masca socializrii?- Luciul de faad pe care cu toii l aprm i de care avem

    mare nevoie. Luciul pe care-1 dobndim n lume. Cel care nempiedic s ne folosim tot potenialul. Cel care ne face scredem c suntem nemuritori. Micrile acestea sunt impregnatede intenia1 a mii de vrjitori. Prin executarea micrilor, chiari ntmpltor, mintea noastr se oprete n loc.

    - Cum adic, se oprete n loc?- Recunoatem i identificm toate aciunile noastre pe

    aceast lume convertindu-le n iruri de similariti, iruri de

    lucruri care au n comun acelai scop. De exemplu, dac spuncuvntul furculi, n minte i se va forma imediat ideea delingur, cuit, fa de mas, erveel, farfurie, ceac, farfu-rioar, pahar de vin, condimente, banchet, zi de natere. Ai

    2Intent (engl.) n original.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    13/125

    putea continua la nesfrit s nirui lucruri legate ntre eleprinscopulpe care-1 servesc. Tot ceea ce facem este legat nacest mod. Lucrul ciudat la vrjitori este faptul c ei vd ctoate aceste iruri de afinitate, toate aceste iruri de lucrurilegate ntre ele n funcie de scopul servit sunt asociate cuideea nutrit de om c lucrurile sunt imuabile i eterne,

    asemenea Cuvntului lui Dumnezeu.- Nu neleg, don Juan, de ce pomeneti de cuvntul lui

    Dumnezeu n aceast explicaie. Ce-are Cuvntul lui Dumnezeua face cu ceea ce ncerci s lmureti ?

    - Totul! a rspuns el. Se pare c n minile noastre ntregulunivers este asemenea Cuvntului lui Dumnezeu: absolut ineschimbtor. Este ideea dup care ne ghidm, n strfundu-rile minilor noastre exist un sistem de control care nu nepermite s ne oprim i s examinm faptul c acest Cuvnt allui Dumnezeu, aa cum l acceptm i-1 credem noi a fi,aparine unei lumi moarte. Pe de alt parte, o lume vie se gsetentr-un flux constant. Se mic. Se modific. Se schimb.

    Explicaia cea mai abstract a faptului c pasele naintailormei vrjitori sunt magice este aceea c, prin executarea lor,trupul celui care le practic realizeaz c totul, n loc s fie unlan continuu de obiecte legate prin afiniti este, de fapt, uncurent, un flux. i dac totul este un flux, un curent, atunciacest curent poate fi oprit. I se poate ridica n cale un baraj iin acest mod fluxul poate fi oprit sau deviat.

    Don Juan mi-a explicat la un moment dat efectul generalpe care 1-a avut practicarea paselor magice asupra vrjitorilordin spia sa, corelndu-1 cu efectul pe care 1-ar putea aveapasele magice asupra omului modem.

    - Vrjitorii care mi-au premers au fost de-a dreptul ocai

    cnd i-au dat seama c practicarea paselor magice provocastvilirea fluxului lucrurilor, altfel nentrerupt. Au construit oserie de metafore ca s descrie aceast oprire a fluxului, dartot efortul lor de a explica sau de a reconsidera n-a fost decto crpceal. Au recurs la ritualuri i ceremonii. Au nceputs mimeze actul de oprire a fluxului lucrurilor. Credina lor

    era c, dac anumite ceremonii i ritualuri se concentrau peun aspect anume al paselor lor magice, aceste pase magicevor provoca un anumit rezultat. Curnd, numrul icomplexitatea ritualurilor i a ceremoniilor lor a devenit maimare dect numrul paselor magice.

    E foarte important, a mai spus el, ca atenia celor care

    practic pasele magice s se concentreze asupra unui anumitaspect al lor. Dar concentrarea aceasta trebuie s fie uoar,amuzant, lipsit de morbiditate i mohoreal. S fie fcutdoar in joac, fr s se atepte vreun rezultat. i mi-a datdrept exemplu pe unul dintre discipolii si, un vrjitor penume Silvio Manuel, a crui plcere era aceea de a adaptapasele magice ale strvechilor vrjitori la paii dansurilormodeme pe care le practica el. Don Juan 1-a descris pe SilvioManuel drept un acrobat i un dansator minunat care pur isimplu dansa pasele magice.

    - Nagualul Elias Ulloa, a continuat don Juan, a fost cel maimare inovator dintre naintaii mei. El a fost cel care a aruncat

    la gunoi - ca s spun aa - toate ritualurile i a practicatpasele magice exclusiv pentru scopul n care fuseser folositeiniial n trecutul ndeprtat: adic pentru redirecionareaenergia.Nagualul Julian Osario, care i-a urmat, a mai spusdon Juan, a dat ritualului lovitura de graie. Fiind actor profe-sionist, unul care i-a ctigat la un moment dat existenajucnd ntr-un teatru, el a investit enorm n ceea ce vrjitoriinumeau teatrul amanic. El l numea teatrul infinitii i nacest teatru a introdus toate pasele magice pe care le cunotea.Fiecare micare a personajelor sale era, de fapt, o pas magic.Mai mult chiar, a transformat teatrul ntr-un spaiu n carepasele magice puteau fi nvate i de ctre alii. NagualulJulian, actorul infinitii, i Silvio Manuel, dansatorul infinitii,au fixat noi reguli pentru noua er care se ntrezrea laorizont!Era. redistribuiriipure!

    Don Juan explica redistribuirea astfel: fiinele umane,percepute drept conglomerate de cmpuri energetice, suntuniti energetice nchise, cu granie bine stabilite ce nu

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    14/125

    permit ptrunderea sau ieirea energiei. Prin urmare, energiaexistent n interiorul acestui conglomerat de cmpurienergetice este singura pe care poate conta individul uman.

    - Tendina fireasc a fiinelor umane este aceea de a m-pinge energia din centrii de vita litate localizai n parteadreapt a trupului, chiar la extremitatea cutiei toracice, n

    zona ficatului i a vezicii biliare; iar pe partea stng tot laextremitatea cutiei toracice, n zona pancreasului i a splinei;n spate, n zona rinichilor i imediat deasupra lor, n zonaglandelor suprarenale; la baza gtului, n scobitura n formde V format de stern i clavicule; iar la femei i n juruluterului i al ovarelor.

    - i cum mping fiinele umane aceast energie, don Juan?- Fcndu-i griji, mi-a spus el. Cznd prad stresului

    zilnic. Silnicia activitilor zilnice i pune amprenta pe trup.- i ce se ntmpl cu aceast energie?- Se strnge la periferia mingii luminoase, uneori pn

    ntr-att, nct ajunge s formeze o crust. Pasele magice

    seraporteaz la integritatea fiinei umane ca trup fizic i conglo-merat de cmpuri de energie. Ele agit energia care s-a acumulatn mingea luminoas i o rentorc n trupul fizic. Pasele magiceantreneaz att trupul n sine, ca entitate corporal ce resimtedispersarea energiei, ct i trupul ca entitate energetic ce estecapabil de redirecionarea energiei dispersate.

    A avea energia acumulat la periferia mingii luminoase,o energie care nu este redirecionat, este la fel de inutil ca ia nu avea deloc energie. Este ntr-adevr o condiie ngro-zitoare s ai un surplus de energie stocat n alt parte, inacce-sibil pentru scopuri practice. Ca i cnd te-ai afla n deert,

    murind de deshidratare, dei duci cu tine un rezervor plin cuap, pe care ns nu-1 poi deschide pentru c nu ai nici ounealt cu tine. Nu gseti nici mcar o piatr n deertul la,s spargi rezervorul.

    Adevrata magie a paselor magice const n faptul c eleprovoac reintrarea energiei aezate ca o crust napoi ncentrii de vitalitate, de unde i senzaia de bine i de vioiciune

    pe care o resimte practicantul, nainte de a introduceritualurile i ceremonialele excesive, vrjitorii din spia luidon Juan au formulat fundamentul acestei redirecionri. Ei lnumeau saturaie, n sensul c i inundau trupurile cu oabunden de pase magice, pentru a permite forei care neleag pe toi mpreun s cluzeasc pasele magice n aa fel

    nct s produc un maxim de redistribuire a energiei.- Dar, don Juan, vrei s spui c ori de cte ori i trosneti

    ncheieturile sau ori de cte ori ncerc s t e imit, noiredistribuim energie? 1-am ntrebat eu odat, fr a dori s fiusarcastic.

    Iar el mi-a rspuns:- De cte ori executm o pas magic, modificm structu-

    rile de baz ale fiinelor noastre. Energia depus ca o crusteste astfel eliberat i ncepe s intre n centru de vitalitate aitrupului. Numai prin aceast energie repus n circulaie putems ridicm un dig, o barier care s stvileasc o curgere altfelde nestvilit i ntotdeauna duntoare.

    L-am rugat pe don Juan s-mi dea un exemplu de ridicarea unui dig n calea a ceea ce el numea curgere duntoare. I-amspus c doream s vizualizez acest lucru n mintea mea.

    - Poftim un exemplu. La vrsta mea ar trebui s sufrde hipertensiune. Dac m-a duce la doctor, acesta ar pre-supune, vzndu-m, c sunt, probabil, un indian btrnchinuit de incertitudini, frustrri i regim alimentar prost;toate acestea, desigur, fiind cauza presupus i previzibila hipertensiunii: un corolar acceptabil al vrstei mele. Dareu nu am probleme cu tensiunea, a continuat el, i asta nupentru c sun t mai puternic dect media i nici dator itconstituiei mele genetice, ci pentru c pasele mele magiceau fcut ca trupul meu s evite orice model compor-tamental care ar provoca hipertensiune. Pot s afirm cubun-credin c ori de cte ori mi trosnesc ncheieturile,n urma executrii unei pase magice, blochez fluxul depr obabi lit i comp or tam ental e ca re pr ovoa c n modobinuit hipertensiunea la vrsta mea. Un alt exemplu este

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    15/125

    mobilitatea genunchilor mei. N-ai observat c am o mobili-tate mai mare dect a ta? Cnd e vorba de micatgenunchii, sunt ca un putan. Cu pasele mele magice,zgzuiesc curentul comportamental i fizic ce nepenetecu vrsta genunchii brbailor i femeilor.

    Unul dintre cele mai iritante sentimente pe care le-am

    avut vreodat era provocat de faptul c don Juan Matus erainfinit mai tnr dect mine, cu toate c, dup vrsta, ar fiputut s-mi fie bunic, n comparaie cu el, eu eram nepenit,dogmatic, m repetam ntruna. Eram senil. El, n schimb, eraproaspt, inventiv, agil, plin de ingeniozitate. Pe scurt, elavea ceva ce mie, dei eram tnr, mi lipsea: tinereea, iplcea teribil de mult s-mi repete c vrsta tnr nunseamn tineree i nu era ctui de puin o piedic n faasenilitii. inea s-mi atrag atenia c, dac i-a urmri cuatenie i obiectivitate pe semenii mei, a fi n stare s-midau seama c la vrsta de douzeci de ani sunt deja senili,pentru c se repet ntruna.

    - Cum e posibil, don Juan, s fii mai tnr dect mine?- Mi-am nvins mintea, a spus el, deschiznd larg ochii, n

    semn de mirare. Nu am o minte care s-mi spun c e timpuls fiu btrn. Nu respect negocieri la care nu am luat parte.ine minte ceea ce i-am spus acum: nu-i un simplu slogan alvrjitorilor. A fi chinuit de btrnee este o asemenea negociere.

    Am rmas tcui vreme ndelungat, mi ziceam c donJuan prea s atepte s vad ce efect vor avea asupra meavorbele sale. Ceea ce credeam eu a fi unitatea meapsihologic era sfiat acum de o dubl reacie din parteamea. Pe de o parte, respingeam cu toat tria aiurealandrugat de don Juan; pe de alt parte, nu puteam totui s

    nu observ exactitatea observaiilor sale. Don Juan era btrni, n acelai timp, nu era ctui de puin btrn. Era, cum amspus, infinit mai tnr dect mine. Era liber de orice gndurimpovrtoare i de orice tabieturi. Hlduia prin lumiincredibile. El era liber, n timp ce eu eram prizonierul unormodele i deprinderi de gndire apstoare, al unor

    consideraiuni mrunte i inutile asupra propriei melepersoane, pe care, pentru prima oar, nici mcar nu le maisimeam a fi ale mele.

    Cu alt ocazie i-am pus lui don Juan o ntrebare care mfrmnta de o bun bucat de vreme. Afirmase c vrjitoriidin Mexic descoperiser pasele magice, care constituiau un

    fel de comoar ascuns i pe care oamenii trebuiau s ogseasc. Voiam s tiu cine anume pusese o asemenea co-moar la pstrare pn va fi fost descoperit de oameni. Singuraexplicaie ce-mi venea n minte avea originea n religia cato-lic. M gndeam c Dumnezeu trebuie s fi fost acela sauvreun nger pzitor, ori poate chiar Sfntul Duh.

    - Nu este Sfntul Duh, mi-a rspuns el, care este sfnt numaipentru tine, pentru c tu n tain eti catolic. i nu este niciDumnezeu, pe care tu l vezi ca pe un printe binevoitor. Nu-inici vreo zei, o mam grijulie, care se preocup de treburileoamenilor - aa cum i nchipuie muli oameni. Mai curnd evorba de o for impersonal ce are puse la pstrare multe

    lucruri anume pentru aceia care ndrznesc s le caute. E o forexistent n univers, asemntoare cu fulgerul sau gravitaia. Unfactor aglutinam, o for vibratoare care unete multitudinea decmpuri de energie reprezentate de fiinele umane ntr-o unitateconcis i bine sudat. Aceast for vibratoare este factorulcare nu permite intrarea sau ieirea energiei din mingea lumi-noas. Vrjitorii din Mexicul strvechi, a continuat el, credeauc executarea paselor magice era singurul factor care pregteai cluzea trupul spre demonstrarea transcendental aexistenei acestei fore aglutinante.

    Din explicaiile lui don Juan am tras concluzia c foravibratoare despre care vorbea, anume cea care aglutineazcmpurile noastre de energie este, aparent, asemntoare cuceea ce astronomii din ziua de azi cred c se petrece n miezultuturor galaxiilor existente n cosmos. Dup prerea lor, nmijlocul fiecrei galaxii se afl o for incredibil de puternici care ine stelele galaxiilor pe loc. Aceast for, denumitgaur neagr", este un construct teoretic ce pare a fi cea mai

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    16/125

    rezonabil explicaie a faptului c stelele nu o iau razna,mpinse de propria lor vitez de rotaie.

    Don Juan mi-a spus c vechii vrjitori tiau c fiineleumane, luate drept conglomerate de cmpuri de energie, nu sedesfac n buci nu datorit unor nveliuri energetice ori unorligamente energetice, ci datorit unui soi de vibraie careconfer via i tine pe loc totul. Prin intermediul practicilori disciplinei lor, vrjitorii au fost capabili s mnuiasc aceafoi vibratoare din momentul n care au devenit pe deplincontieni de ea. Iar tehnica lor de a o mnui a ajuns s fie attde uluitoare, nct faptele lor au devenit legende mitologice ipovestiri fantastice. Una dintre povetile pe care mi le-a spusdon Juan despre vechii vrjitori a fost aceea c erau n stares-i dizolve materia corporal prin simplul fapt c-iconcentrau ntreaga contiin i intenie asupra acelei fore.

    Don Juan afirma c, dei erau capabili s treac i prinurechea acului dac era necesar, nu-i mulumea rezultatulacestei manevre de dizolvare a materiei corporale. Iar

    nemulumirea se referea la faptul c, n momentul n care idizolvau materia corporal, disprea i capacitatea lor deaciune. Nu le rmnea dect alternativa de a fi martori laevenimente la care ns erau incapabili s participe. De undei sentimentul de frustrare c nu au capacitatea s acioneze,ceea ce, conform spuselor lui don Juan, a devenit n cele dinurm meteahna lor de neiertat: obsesia de a descoperi naturaacelei forte vibratoare, o obsesie alimentat de concreteealor, care-i fcea s doreasc s controleze aceast for.Dorina lor cea mai arztoare era aceea de a putea acionadeplin ca fantome, adic lipsii total de corporalitate, ocondiie pe care, conform spuselor lui don Juan, nu au putut-o

    realiza niciodat.Cei care practic pasele magice n ziua de azi, motenitoriiculturali ai acelor vrjitori din vechime, au neles c nu esteposibil s obin un control concret i util asupra acelei forevibratoare, aa c au optat pentru singura alternativ raional:s devin contieni de fora respectiv fr alt scop dect acela

    al strii de bine i al rafinamentului pe care-1 confereacunoaterea. Odat don Juan mi-a spus urmtoarele:

    - Singurul moment n care le este ngduit vrjitorilormoderni s foloseasc puterea acestei fore vibratoareaglutinante este atunci cnd ard din interior, cnd le vinevremea s prseasc aceast lume. Nimic nu-i mai simplu

    pentru vrjitori dect s-i concentreze ntreaga lor contiinasupra acestei fore de coeziune, cu intenia de a arde, igata, au disprut precum un abur.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    17/125

    TENSEGRITATEA

    Tensegritatea este versiunea modern a paselor magiceale amanilor din Mexicul strvechi. Cuvntul Tensegritateeste cea mai potrivit denumire, ntruct combin doi termeni,tensiune i integritate, termeni care denot cele dou fortemotrice ale paselor magice. Aciunea prin care se contract ise relaxeaz tendoanele i musculatura corpului se numete

    tensiune. Integritatea este actul de a privi trupul ca pe ounitate robust, complet, perfect.Tensegritatea este explicat ca un sistem de micri, deoa-

    rece acesta este singurul mod prin care misteriosul i vastulsubiect al paselor magice poate fi abordat n context modern.Cei care practic Tensegritatea n ziua de azi nu sunt practicaniamani care caut alternative amanice implicnd o disciplinriguroasa, efort i privaiuni. Prin urmare, n privina paselormagice, accentul trebuie pus pe valoarea lor ca micri i petoate consecinele care rezult din asemenea micri.

    Don Juan Matus mi explicase c, n ceea ce privea paselemagice, primul impuls al vrjitorilor din spia sa care triau

    n Mexic n vremuri de demult era acela de a se satura cumicare. Au aranjat fiecare poziie, fiecare micare a trupuluide care-i puteau aminti, n grupe. Cu ct grupa era mai lung -credeau ei -, cu att era mai mare efectulsaturaiei, i cu attmai mare nevoia celor care practicau pasele magice de a-ifolosi memoria pentru a-i aminti grupa.

    Dup ce au aranjat pasele magice n grupe lungi i le-aupracticat ca succesiune de micri, amanii din spia lui donJuan au considerat c acest criteriu alsaturaiei i-a mplinitscopurile, drept care 1-au abandonat. Faza urmtoare a fostexact opus: fragmentarea grupelor lungi n segmente de cteo singur pas magic, practicate ca uniti individuale,

    independente. Modul n care don Juan Matus i-a nvatpasele magice pe cei patru discipoli ai si - Taisha Abelar,Florinda Donner-Grau, Carol Tiggs i pe mine a fost produsulacestei dorine de fragmentare.

    Dup opinia lui don Juan, practicarea grupelor lungi ofereaun beneficiu evident; o asemenea practic i obliga pe iniiaiiamani s-i foloseasc memoria kinestetic. El considera cfolosirea memoriei kinestetice era o adevrat bonificaie pecare amanii o descoperiser accidental i care avea minunatulefect de a izgoni zgomotul minii: dialogul interior.

    Don Juan mi explicase c modul n care ne mprosptmpercepia despre lume i o inem fixat la un anumit nivel de

    eficien i funcionalitate este prin dialogul cu noi nine.- ntreaga ras uman, mi-a spus el odat, menine func-ionalitatea i eficiena la un nivel bine determinat, cu aju-torul dialogului interior. Dialogul interior este mijlocul-cheiepentru a meninepunctul de reunire la poziia comun ntregiirase umane: adic la nlimea omoplailor, la o lungime debra distan de ei. Prin atingerea strii opuse dialogului interior,adic prin tcerea interioara,practicanii pot s ntrerup fixi-tateapunctelor lor de reunire, obinnd astfel o fluiditate extra-ordinar a percepiei.

    Practicarea Tensegritii este legat de executarea grupelorlungi care, n cadrul Tensegritii, au primit numele de serii,evitndu-se astfel repetarea termenului de grupe, folosit dedon Juan. Pentru a realiza aranjarea paselor n serii, a fostnecesar restabilirea criteriului desaturaie care a dus iniialla formarea grupelor lungi. Practicanii Tensegritii au avutnevoie de muli ani de munc meticuloas i concentrat cas reasambleze un numr mare de grupe fragmentare.

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    18/125

    Restabilirea criteriuluisaturaieiprin executarea seriilorlungi a avut ca rezultat ceea ce don Juan definise a fi scopulmodem al paselor magice: redistribuirea energiei. Don Juanera convins c acesta fusese, de fapt, scopul neformulat caatare al paselor magice, chiar i pe vremea vrjitorilor dedemult. Din ct se pare, strvechii vrjitori nu au fost conti-

    eni de acest scop sau cel puin nu 1-au conceptualizat naceti termeni. Dup toate indiciile, ceea ce cutau cu avidi-tate vechii vrjitori i au resimit ca o senzaie de bine i pleni-tudine atunci cnd executau pasele magice era, n esen,efectul energiei nefolosite de care aveau nevoie centrii devitalitate din trup.

    n cadrul Tensegritii, grupele lungi au fostreasamblate n vreme ce un numr mare de fragmente aufost meninute ca uniti singulare i funcionale. Acesteuniti sunt reunite prin scopul lor - de exemplu, scopulintenionalii sau scopul recapitulrii sau scopul tceriiinterioare .a.m.d - crendu-se astfel Seria Tensegritii.

    n aceast manier s-a ajuns la un sistem n care cele maibune rezulta te se obin prin executarea unor secvenelungi de micri care solicit n mod categoric memoriakinestetic a practicanilor.

    n toate celelalte privine, modul n care este explicatTensegritatea corespunde cu exactitate manierei n care donJuan i-a nvat pe discipolii si pasele magice. I-a copleit cudetalii, zpcindu-le mintea cu numrul i varietatea paselormagice i cu sugestia c flecare pas n parte era o cale spreinfinitate1.

    Discipolii si n-au scpat ani de zile de starea aceastade confuzie i zpceal, dar mai ales de descurajare,

    simind c a fi copleii ntr-o asemenea manier era opovar nemeritat ce li se punea pe umeri. Rugndu-1 odatpe don Juan s m lmureasc n legtur cu aceastproblem, el mi-a rspuns:

    1Infinity(engl.) In original, unul din termenii-cheie al lui Castaneda (n. red.).

    Atunci cnd te nv pasele magice, urmez tradiionalametod a vrjitorilor, de nceoare a modului nostru deinterpretare liniar1. Saturnd memoria voastr kinestetic, vcreez o cale spre tcerea interioar, ntruct toi suntem plinipn-n gt de toate cele fcute i desfcute n lumea de zi cuzi, ne rmne puin loc pentru memoria kinestetic. Sau chiar

    deloc, dup cum poate ai observat. Cnd vrei s-mi imiimicrile, nu poi s stai n faa mea. Trebuie s te aezi nrnd cu mine, pentru a putea stabili care-i partea dreapt icare-i cea stng n trupul tu. Dac i se arat o suit lungde micri, i vor trebui sptmni ntregi de repetiii pentrua memora toate micrile, n timp ce ncerci s ii mintemicrile, trebuie s le faci loc n memoria ta, dnd afar altelucruri. Acesta era efectul pe care-1 urmreau vechii vrjitori.

    Don Juan era convins c, dac discipolii si continuau sexerseze cu ncpnare pasele magice, n ciuda confuziei cepersista n minile lor, vor atinge un prag la care energiaredirecionat va nclina balana, i din acel moment nu va

    mai exista nici o confuzie n executarea paselor magice.Auzindu-1 pe don Juan spunnd acestea, nu i-am dat cre-

    zare. Totui, a sosit i clipa n care, aa dup cum m asiguraseel, nu am mai fost nici zpcit, nici disperat, ntr-un mod miste-rios, pasele magice, tocmai datorit faptului c sunt magice, s-auaranjat ntr-o ordine extraordinar care a limpezit totul. DonJuan mi-a explicat c limpezimea aceasta pe care o resimeameu era rezultatul redirecionriipropriei mele energii.

    Cei care practic Tensegritatea n ziua de azi sunt preo-cupai de exact acelai lucru care ne-a frmntat pe mine i peceilali discipoli ai lui don Juan cnd am nceput s executmpasele magice, i ameete numrul mare de micri. Le spun

    i eu ceea ce mi-a zis i mie don Juan de nenumrate ori: cimportant este s practici acea secven a Tensegritii pe carei-o aminteti. Saturaiape care urmreti s-o realizezi va da

    1Linear v iew (engl.) In original, mod de interpretare liniar, ntr-o singura

    dimensiune, prin extensie, simplist (n. red.)-

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    19/125

    pn la urm rezultatele la care s-au ateptat i amanii dinvechiul Mexic: redirecionarea energiei cu cele trei efecteconcomitente ale sale - ntreruperea dialogului interior,posi-bilitatea de a realiza tcerea interioara i fluiditateapunctuluide reunire.

    n ceea ce m privete, pot spune csaturndu-m cu pase

    magice, don Juan a realizat dou lucruri extraordinare: nti,a scos la suprafa o serie de resurse ascunse n mine, de carenu aveam cunotin, cum ar fi capacitatea de concentrare icapacitatea de a-mi aminti detalii; n al doilea rnd, ncet-ncet a pus capt obsesiei pe care o aveam n privina moduluimeu de interpretare.

    L-am rugat pe don Juan s-mi explice aceste noi triri alemele i el mi-a rspuns urmtoarele:

    - Iat ce se petrece cu tine: simi apropierea tcerii inte-rioare, deoarece dialogul interior a fost ntrerupt. Un nou fluxde lucruri a nceput s ptrund n sfera ta de percepie.Lucrurile acestea au existat dintotdeauna acolo, la periferia

    contientizrii tale generale, dar nu ai avut niciodat sufi-cient energie pentru a fi contient de ele n mod deliberat. Pemsur ce alungi din tine dialogul tu interior, alte elementeale contientizrii ncep s umple spaiul rmas gol. Noul fluxde energie, a continuat el, pe care pasele magice 1-au adus ncentrii ti de vitalitate confer mai mult fluiditate punctuluitu de reunire. Dispare acea ngrdire rigid a lui. Nu mai etistpnit de temerile noastre ancestrale, care ne fac incapabilis pim n indiferent ce direcie. Vrjitorii spun c energia neelibereaz, i acesta este adevrul adevrat.

    Starea ideal a celor care practic Tensegritatea, n raportcu micrile Tensegritii, este identic strii trite de cel care

    practic amanismul, n raport cu executarea paselor magice.i pe unul i pe cellalt micrile i conduc spre culminecunoscute pn atunci. i, din acel punct, practicaniiTensegritii vor putea s execute singuri orice micare dinmultitudinea de micri cu care au fost saturai, pentru aobine orice efect i doresc ei i fr ndrumri exterioare;

    vor executa micrile cu precizie i vitez, n timp ce mergsau mnnc, se odihnesc sau fac orice altceva, i asta pentruc vor avea energia necesar.

    Executarea paselor magice, aa cum sunt ele artate nTensegritate, nu necesit un spaiu anume sau un interval detimp prestabilit. Totui, ele nu trebuie executate n cureniputernici de aer. Don Juan se temea de curenii de aer petrupul transpirat. El era convins c nu toi curenii erauprodui de creterea sau scderea temperaturii din atmosfer,ci unii cureni erau, de fapt, cauzai de conglomerate decmpuri energetice consolidate care strbteau spaiile cu unscop bine definit.

    Don Juan era convins c asemenea conglomerate decmpuri de energie posedau un tip anume de contientizareextrem de duntoare, deoarece fiinele umane nu pot detectaaceste cmpuri i se expun lor fr discernmnt. Efectulduntor al acestor conglomerate de cmpuri energetice seface simit n special n marile metropole, unde i pot uor

    masca identitatea sub forma, de exemplu, a curentului scurtcreat de trecerea n vitez a automobilelor.

    Mai trebuie reinut un element atunci cnd practicmTensegritatea: deoarece scopul paselor magice este strin occi-dentalilor, trebuie s facem efortul ca practicarea Tensegritiis nu se amestece cu preocuprile noastre cotidiene. Practi-carea Tensegritii nu trebuie amestecat cu elemente cu caresuntem pe depun familiarizai, cum ar fi: conversaia, muzicasau buletinele de tiri de la radio sau televizor, orict de ncetar fi sonorul.

    Viaa urban modern favorizeaz formarea de grupuri,prin urmare singura manier n care poate fi nvat i

    practicat Tensegritatea n cadrul seminariilor i atelierelor delucru este prin organizarea de grupuri de practicani. Practi-carea n grup este benefic n anumite privine i duntoare naltele. Este benefic pentru c permite crearea unui consens demicri i ofer posibilitatea de a nva prin examinare icomparaie. Este duntoare deoarece favorizeaz apariia

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    20/125

    strii de dependen fa de alii, a comenzilor i solicitrilorsintactice viznd ierarhia.

    Dup prerea lui don Juan, deoarece ntregul compor-tament uman este dictat de limbaj, fiinele umane s-au deprinss rspund la comenzile sintactice, cum numete el formu-lele laudative sau dezaprobatoare existente n limbaj - de

    exemplu, rspunsurile pe care le d fiecare individ, sau lesolicita de la alii, cu stereotipii de genul: Nici o problem",E-o bagatel", E timpul s ne facem griji", Ai putea i maimult", Nu pot s-o fac", intesc prea departe", Sunt cel maibun", Sunt o catastrof", Pot s triesc i fr asta", Facfa", Totul o s fie bine" etc., etc. Don Juan susinea cregula de aur a vrjitorilor a fost ntotdeauna aceea de a se feride aciuni derivnd din comenzi sintactice.

    Don Juan spunea c, iniial, vrjitorii din Mexicul str-vechi executau pasele magice individual i solitar, subimpulsul momentului sau ori de cte ori era necesar. Iar el i-anvat pasele magice pe discipolii si n aceeai manier.

    Practicanii amani - spunea el - aveau ambiia s executepasele magice fr greeal, avnd n minte doar imagineaabstract a executrii lor perfecte, n mod ideal, Tense-gritatea trebuie nvat i practicat n acelai mod. Cu toateacestea, condiiile impuse de existena modern i faptul cscopul paselor magice a fost formulat astfel nct s se apliceunui numr mare de oameni impune n mod imperativ adop-tarea unei noi abordri. Tensegritatea trebuie practicat ncea mai convenabil modalitate posibil: n grup, individualori n amndou.

    n cazul meu, practicarea Tensegritii n grupuri mari deoameni a fost ideal, deoarece mi-a oferit ocazia unic s fiumartor la un fenomen pe care don Juan i vrjitorii din spiasa nu 1-au cunoscut: efectul unei mase umane.Nici don Juan,nici toi amanii din spia sa care, dup prerea lui, se ntindede-a lungul a douzeci i apte de generaii, n-au avutvreodat posibilitatea s fie martori la efectele provocate demasa uman. Ei au practicat pasele magice singuri sau n

    grupuri de cel mult cinci practicani. Pentru ei, pasele magiceaveau un caracter puternic individualist.

    Dac numrul celor care practic Tensegritatea este deordinul sutelor, ntre ei se formeaz aproape instantaneu uncurent energetic. Acest curent energetic pe care un aman 1-arputea vedea foarte uor produce n practicani o stare de

    alert. Este ca un vnt eliberator care i strbate i le oferelementele de baz ale scopului. Am avut privilegiul s vdceva ce mi-a prut drept o imagine absolut uluitoare: trezireascopului, fundamentul energetic al omului. Don Juan Matusnumea acest fenomen eliberarea inteniei. Mi-a spus c elibe-rarea inteniei este instrumentul principal a celor care cl-toreau n necunoscut.

    Un aspect important care trebuie reinut atunci cnd sepractic Tensegritatea este acela c micrile trebuie execu-tate cu gndul c beneficiul paselor magice apare de la sine.E un aspect extrem de important. La nceput ne vine greu snelegem c Tensegritatea nu este un sistem standard de mi-

    cri pentru mbuntirea condiiei fizice a corpului. Dezvoltcorpul, ntr-adevr, dar acesta este un aspect secundar al unuiefect transcendental. Prin redirecionarea energiei nefolosite,pasele magice pot s-1 conduc pe practicant spre un nivel decontientizare n care parametrii percepiei normale tradiio-nale sunt anulai prin nsui faptul c sunt extini. Practicantulpoate astfel s ptrund n lumi inimaginabile.

    - Dar de ce mi-a dori s intru n acele lumi? 1-am ntrebat pe don Juan cnd mi-a descris efectul practicrii paselormagice.

    - Pentru c eti o fiin care contientizeaz, care percepe,ca noi toi. Fiinele umane ntreprind o cltorie spre conti-

    entizare temporar ntrerupt de fore strine. Crede-m cndi spun c suntem creaturi magice ale contientizrii. Dac nunutrim aceast convingere, rmnem fr nimic.

    Mi-a mai explicat c, din momentul n care cltoriacontientizrii a fost ntrerupt, fiinele umane au fost prinse

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    21/125

    ntr-un aa-zis vrtej i se tot nvrt avnd impresia c suntduse de curent, cnd, de fapt, ele rmn pe loc.

    - Poi s m crezi pe cuvnt, pentru c nu arunc vorbe-nvnt. Ceea ce spun eu este rezultatul a ceea ce am coroboratdin descoperirile amanilor din Mexicul strvechi: anume coamenii sunt fiine magice.

    Mi-au trebuit treizeci de ani de disciplin sever ca sajung la un nivel cognitiv suficient de nalt pentru a nelegeadevrul afirmaiilor lui don Juan i pentru a stabili validitatealor dincolo de orice urm de ndoial. Acum tiu c fiineleumane sunt creaturi ale contientizrii, antrenate ntr-o cltorieevolutiv de contientizare, fiine necunoscute lor inselor, plinede resurse incredibile care nu sunt folosite niciodat.

    ASE SERII DE TENSEGRITATE

    Cele ase serii care vor fi discutate sunt urmtoarele:

    1. Seria pentru pregtirea inteniei2. Seria pentru pntece3. Seria celor cinci preocupri - Seria Westwood

    4. Seria pentru separarea corpului stng de corpul drept -Seria cldurii5. Seria masculinitii6. Seria mijloacelor folosite n asociere cu anumite pase

    magice.

    Pasele magice specifice Tensegritii, cuprinse n fiecaredintre cele ase serii, corespund unui criteriu de eficientmaxim. Cu alte cuvinte, fiecare pas magic este un ingre-dient precis al unei formule. Aceasta este o replic a moduluin care au fost folosite iniial seriile lungi de pase magice;fiecare serie era suficient n sine pentru a produce eliberarea

    maxim de energie redistribuit.n executarea paselor magice trebuie inut cont de anumitelucruri pentru ca micrile s aib o eficien maxim:

    1. Toate pasele magice ale celor ase serii pot fi repetateori de cte ori se dorete, cu excepia cazului n care existspecificaii n acest sens. Dac sunt executate mai nti cu

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    22/125

    42 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 43

    partea stng a trupului, ele trebuie repetate de acelai numrde ori cu partea dreapt. De regul, fiecare pas magic dincele ase serii ncepe cu partea stng.

    2. Picioarele se in deprtate unul de cellalt la o

    distan egal cu limea umerilor. Este un mijloc de a

    distribui n mod egal greutatea corpului. Dac picioarelesunt prea deprtate, echilibrul corpului este precar. Acelailucru se ntmpl dac sunt prea apropiate. Cel mai bunmod de realizare a poziiei ideale este de a porni de la

    poziia n care picioarele sunt lipite unul de altul (fig. 1).Apoi se deprteaz vrfurile n poziie de V (fig. 2). Lsndgreutatea trupului pe vrfuri, se deprteaz clciele la o

    distan egal cu a vrfurilor (fig. 3). Se aliniaz vrfurile,iar distana astfel obinut este aproximativ egal culimea umerilor. E posibil s mai fie nevoie de o ajustare

    n acest moment, pentru a obine distana dorit iechilibrul perfect al trupului.

    Figura 2

    3. n timpul executrii tuturor

    paselor magice ale Tensegritii, genunchii sunt inui uor

    ndoii, astfel nct atunci cnd privim n jos, rotulele s

    ascund vederii noastre vrfurile degetelor de la picioare (fig.

    4,5), cu excepia cazului n care anumite pase magice cer ca

    genunchii s fie lipii unul de cellalt. Cazurile n spe sunt

    indicate n descrierea paselor respective. Lipirea genunchilor

    nu nseamn o ncordare dureroas a tendoane lor poplitee,

    ci o apropiere uoar, fr o sforare inutil.

    Figura S

    Aceast poziie cu genunchii ndoii este

    o completare modern la executarea paselor magice, inspirat

    de influene de dat recent. Una dintre figurile dominante ale

    spiei lui don Juan Matus a fost nagualul Lujan, un marinar

    originar din China, al crui nume iniial era Lo-Ban sau aa

    ceva. A venit n Mexic pe la nceputul secolului al XlX-lea i a

    rmas n aceast ar tot restul vieii. Una dintre femeile-

    vrjitoare din grupul lui don Juan a plecat n Orient pentru a

    studia artele mariale. Don Juan Matus nsui le-a recomandat

    discipolilor si s deprind prin practicarea artelor mariale arta

    de a se mica disciplinat.

    O alt problem ce trebuie luat n consideraie n privina

    genunchilor uor ndoii este aceea c

    atunci cnd deplasm picioarele n fa ntr-

    o micare de lovire, genunchii nu sunt

    smucii niciodat. Fora care deplaseaz

    ntregul picior este tensiunea din muchii

    coapselor. Micndu-ne n acest fel, nu

    riscm s vtmm n vreun fel tendoanele

    genunchilor.

    4. Muchii din spate ai picioarelor

    trebuie inui ncordai (fig. 6). Este o

    pozii e greu de obinut . Majorita tea

    oamenilor pot cu uurin s ncordeze

    muchii din fa ai picioarelor, cei din

    spate rmnnd ins flasci. Don Juan

    Figura l Figura 3

    Figura 4

    Figura 6

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    23/125

    44 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 45

    spunea c n muchii din spate ai coapselor se depoziteaz

    istoria personal a fiecrui individ. Acolo se adpostesc istagneaz sentimentele. Dup prerea lui don Juan,dificultatea cu care un individ i modific modelelecomportamentale poate fi uor atribuit strii de vlguire a

    muchilor din spate ai coapselor.5. Pe parcursul executrii tuturor acestorpase magice,

    braele sunt permanent inute uor ndoite din coate - nici

    odat ntinse completatunci cnd sunt micate pentru a lovi.

    n acest fel se previne ncordarea dureroas a tendoane lor dela coate (fig. 7).

    6. Degetul mare trebuie ntotdeauna inut lipit de palm indoit peste muchia palmei. Nu-1 inei niciodat ndreptat nafar (fig. 8). Vrjitorii din spia lui don Juan considerau c

    degetul mare este un element crucial n ceea ce priveteenergia i activitatea. Erau ncredinai c la baza degetuluimare exist puncte n care energia stagneaz precum i

    puncte care pot regla circulaia energiei prin trup. Pentru aevita o presiune inutil asupra degetului mare ori vtmareaminii prin lovirea ei cu for, vrjitorii au hotrt c degetelemari trebuie ndoite n interior, peste muchiile palmelor.

    jos. Ideea este aceea de a obine un pumn ptrat (fig. 10) i

    pentru aceasta al patrulea i al cincilea deget trebuie s fie

    ridicate. Astfel se creeaz o anume tensiune n axil, care este

    necesar pentru a induce o stare general de bine.

    Figura 10

    8. Cnd trebuie s deschidei minile,

    ntindei-le complet. Punei astfel n funciune tendoanele

    de pe dosul minii, palma devenind o suprafa perfect

    plan (fig. 11). Don Juan prefera palma ntins pentru a

    contracara tendina (ncetenit, considera el, ca urmare a

    procesului de socializare) de a prezenta nuna cu palma

    scobit (fig. 12). El spunea c numai ceretorii in palma

    scobit, iar cei care practic pasele magice sunt lupttori,

    nu ceretori.

    7. Cnd nuna este strns n pumn, degetul mic este

    ridicat pentru a se evita pumnul unghiular (fig. 9), poziie n

    care degetul mijlociu, al patrulea i al cincilea sunt lsate n

    9. Cnd trebuie s ndoii degetele de la a doua articulaiei s le strngei cu putere peste palm, tendoanele de pe

    dosul minii sunt ncordate la maximum, n special

    Figura 11Figura 7 Figura 8

    Figura 9

    Figura 12

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    24/125

    46 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 47

    tendoanele degetului mare (fig. 13). Aceast ncordate a

    tendoane lor creeaz o presiune asupra ncheieturii minii i

    a antebraului, zone care, dup prerea vrjitorilor din

    Mexicul strvechi, aveau un rol-cheie n asigurarea sntii

    i a strii generale de bine.

    10. n numeroase micri din cadrul Tensegritii,

    ncheieturile minilor trebuie ndoite n fa i pe spate la un

    unghi de nouzeci de grade, prin ncordarea tendoane lor

    antebraului (fig. 14). Aceast ndoire trebuie realizat ncet,

    deoarece n majoritatea timpului ncheietura minii este destulde inflexibil, nct este important ca ncheietura s capete

    flexibilitatea de a putea face mna s formeze un unghi ct

    mai mare cu antebraul.

    Figura 14

    11. O alt problem important n

    practicarea Tensegrit ii este o micare denumit punerea

    n funciune a corpului. Este o micare unic, prin care

    toat musculatura corpului, n special diafragma, este

    contractat ntr-o singur clip: att muchii stomacului

    i ai abdomenului, ct i cei din regiunea umerilor i a

    omoplailor. Braele i picioarele se ncordeaz i ele cu

    aceeai for, dar numai pre de o clip (fig. 15, 16). Pe

    msur ce aceia care practic Tensegritatea progreseaz n

    exerciiile pe care le execut, ei pot nva s menin

    aceast tensiune un timp mai ndelungat.

    Figura 16

    Punerea n funciune a corpului nu are

    nici o legtur cu starea de tensiune corporal permanent care

    pare s fie caracteristic vremurilor noastre. Cnd trupul este

    ncordat din pricina preocuprilor sau a muncii excesive, iar

    muchii gtului sunt extrem de nepenii, corpul nu este

    ctui de puin pus n funciune. Relaxarea corpului, atingerea

    unei stri de linite, nu nseamn scoaterea lui din funciune, n

    Mexicul antic, vrjitorii credeau c aceste pase magice nviorau

    trupul, pregatindu-1 pentru a intra n aciune. Don Juan Matus

    a denumit aceast starepunerea n funciune a corpului. Tot

    el spunea c n momentul n care nceteaz tensiunea

    muscular a punerii n funciune a corpului, corpul iese din

    funciune n mod firesc.

    12. Respiraia i procesul de respiraie aveau o importana

    suprem pentru vrjitorii din Mexicul antic, spunea don Juan.

    Ei mpreau respiraia n respiraia cu vrfurile plmnilor,

    respiraia cu zonele mediane ale plmnilor i respiraia cu

    abdomenul (fig, 17, 18, .19). Denumeau respiraia realizat

    prin extinderea diafragmei respiraia animal; o practicau cu

    asiduitate, spunea don Juan, pentru a avea o via mai lung i

    sntoas.

    Don Juan Matus era ncredinat c multe din problemele

    de sntate de care sufer omul modern pot fi uor remediate

    printr-o respiraie profund. Oamenii contemporani au ns

    tendina de a respira superficial. Unul din scopurile vrjitorilor

    Figura 13

    Figura 15

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    25/125

    48 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 49

    din Mexicul strvechi era acela de a-i antrena trupulprinintermediul paselor magice, pentru a inspira i expira profund.

    individului. Se recomand ca la nceputul exerciiilor, ten-siunea iperioada de timp s fie minime. Pe msur ce trupulse nclzete, ncordarea trebuie s fie mai mare, iar durata n

    timp ct mai lung, ns chiar i atunci cu moderaie.

    Figura 17 Figura 18 Figura 19

    Prin urmare, se recomand cu insisten ca n micrile

    din cadrul Tensegritii care necesit expiraii i inspiraiiprofunde, acestea s fie nsoite de ncetinirea procesului deinspiraie i expiraie a aerului, pentru ca ele s dureze ct maimult i s fie ct mai profunde.

    Alt aspect important privitor la respiraie n cadrulTensegritii este acela c respiraia constituie un procesfiresc n timpul executrii micrilor respective, cu excep-ia cazurilor n care exist alte specificaii n descriereapaselor magice.

    13. n legtur cu micrile din cadrul Tensegritii,trebuie de asemenea menionat c cei care le practic au ajunsla concluzia c Tensegritatea reprezint, n esen, o inte-raciune ntre relaxarea i ncordarea muchilor din diferitepri ale trupului, pentru a realiza explozia fizic ideal, pecare vrjitorii din Mexicul strvechi o cunoteau sub numelede energia tendoane lor. Avem de a face cu o veritabil explo-zie a nervilor i tendoane lor aflate dedesubtul ori n mijloculmuchilor.

    Dat fiind c Tensegritatea reprezint ncordarea i relaxa-rea muchilor, intensitatea i durata n timp a ncordrii mu-chilor, n cadrul oricrei pase magice, depind de fora

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    26/125

    PASE MAGICE 51

    PRIMA SERIE Seria

    pentru pregtirea inteniei

    Don Juan Matus susinea c fiinele umane ca organismeexecut o uluitoare manevr de percepie care, din nefericire,creeaz o imagine greit, un front fals; ele preiau afluxul de

    energie pur din marele univers i i transform n datesenzoriale, pe care le interpreteaz n conformitate cu unsistem strict de interpretare numit de vrjitori forma uman.Acest act magic de interpretare a energiei pure duce la ideeaeronat, la convingerea ciudat nutrit de fiinele umane csistemul lor de interpretare este singurul existent.

    Ca s-mi explice acest fenomen, don Juan mi-a dat unexemplu. Copacul, a zis el, aa cum este cunoscut copacul dectre fiinele umane, este mai curnd interpretare dectpercepie. Pentru ca fiinele umane s stabileasc prezena unuicopac - a mai zis el - nu au nevoie dect de o privire fugarcare nu este edificatoare. Restul este un fenomen pe care el 1-a

    denumit numirea inteniei - intenia de copac; cu alte cuvinte,interpretarea datelor senzoriale referitoare la fenomenul specificpe care fiinele umane l numesc copac. Don Juan afirma cntreaga lume a fiinelor umane este compus, ca n exemplulde mai sus, dintr-un repertoriu nesfrit de interpretri n caresimurile omului joac un rol minim. Altfel spus, doar simulvzului atinge afluxul de energie care provine din mareleunivers, i o face ntr-o manier superficial.

    Dup opinia lui, cea mai mare parte a activitii perceptivea fiinelor umane este, de fapt, interpretare pur, fiineleumane fiind acel tip de organisme care au nevoie de un volum

    minim de percepie pur pentru a crea propria lor lume; saupercep numai at t ct s poat aplica sistemul lor deinterpretare. Exemplul preferat al lui don Juan se refer lamodul n care ne construim, prin intenie, ceva la fel decopleitor i de crucial precum Casa Alb. El numea CasaAlb locul n care se afl concentrat puterea n ziua de azi,centrul tuturor eforturilor noastre, al speranelor, temeriloretc., un conglomerat de fiine umane - pe scurt, capitala lumiicivilizate. Toate acestea, spunea el, nu se afl n sfera abstrac-tului, nici mcar n sfera minilor noastre, ci un cea. a. inteniei,deoarece, din punct de vedere al informaiei noastresenzoriale, Casa Alb era o cldire ce nu avea ctui de puinbogia, scopul i profunzimea conceptului de Cas Alb.

    Mai spunea don Juan c, din punctul de vedere al volumuluide date senzoriale, Casa Alb, asemenea tuturor celorlaltelucruri din lumea noastr, era perceput superficial doar desimul nostru vizual; celelalte simuri, tactil, olfactiv, auditivi gustativ, nu erau implicate n nici un fel. Interpretareapotrivit creia aceste simuri ar putea s stabileasc, pe bazadatelor senzoriale referitoare la cldire, locul unde se aflCasa Alb este cu totul lipsit de sens.

    ntrebarea pe care o punea don Juan ca vrjitor era: undeanume se afla Casa Alb. i tot el a dat rspunsul: cu sigu-ran nu se afla n percepia noastr, nici mcar n gndurilenoastre, ci ntr-un trm special al inteniei unde era alimen-

    tat cu tot ceea ce e relevant n legtur cu ea. Don Juanafirma c magia noastr const n a crea n aceast manierun univers total al inteniei.

    Deoarece tema primei serii a Tensegritii este aceea dea-i pregti pe practicani pentru intenie, este important srecapitulm definiia pe care o dau vrjitorii inteniei. Don Juannelegea prin intenie actul tacit de umplere a spaiilor goalelsate de percepia senzorial direct sau actul de mbogire a

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    27/125

    PASE MAGICE 51

    PRIMA SERIE Seria

    pentru pregtirea inteniei

    Don Juan Matus susinea c fiinele umane ca organismeexecut o uluitoare manevr de percepie care, din nefericire,creeaz o imagine greit, un front fals; ele preiau afluxul de

    energie pur din marele univers i i transform n datesenzoriale, pe care le interpreteaz n conformitate cu unsistem strict de interpretare numit de vrjitori forma uman.Acest act magic de interpretare a energiei pure duce la ideeaeronat, la convingerea ciudat nutrit de fiinele umane csistemul lor de interpretare este singurul existent.

    Ca s-mi explice acest fenomen, don Juan mi-a dat unexemplu. Copacul, a zis el, aa cum este cunoscut copacul dectre fiinele umane, este mai curnd interpretare dectpercepie. Pentru ca fiinele umane s stabileasc prezena unuicopac - a mai zis el - nu au nevoie dect de o privire fugarcare nu este edificatoare. Restul este un fenomen pe care el 1-a

    denumit numirea inteniei - intenia de copac; cu alte cuvinte,interpretarea datelor senzoriale referitoare la fenomenul specificpe care fiinele umane l numesc copac. Don Juan afuma cntreaga lume a fiinelor umane este compus, ca n exemplulde mai sus, dintr-un repertoriu nesfrit de interpretri n caresimurile omului joac un rol minim. Altfel spus, doar simulvzului atinge afluxul de energie care provine din mareleunivers, i o face ntr-o manier superficial.

    Dup opinia lui, cea mai mare parte a activitii perceptivea fiinelor umane este, de fapt, interpretare pur, fiineleumane fiind acel tip de organisme care au nevoie de un volum

    minim de percepie pur pentru a crea propria lor lume; saupercep numai at t ct s poat aplica sistemul lor deinterpretare. Exemplul preferat al lui don Juan se refer lamodul n care ne construim, prin intenie, ceva la fel decopleitor i de crucial precum Casa Alb. El numea CasaAlb locul n care se afl concentrat puterea n ziua de azi,centrul tuturor eforturilor noastre, al speranelor, temeriloretc., un conglomerat de fiine umane - pe scurt, capitala lumiicivilizate. Toate acestea, spunea el, nu se afl n sfera abstrac-tului, nici mcar n sfera minilor noastre, ci un cea a inteniei,deoarece, din punct de vedere al informaiei noastresenzoriale, Casa Alb era o cldire ce nu avea ctui de puinbogia, scopul i profunzimea conceptului de Cas Alb.

    Mai spunea don Juan c, din punctul de vedere al volumuluide date senzoriale, Casa Alb, asemenea tuturor celorlaltelucruri din lumea noastr, era perceput superficial doar desimul nostru vizual; celelalte simuri, tactil, olfactiv, auditivi gustativ, nu erau implicate n nici un fel. Interpretareapotrivit creia aceste simuri ar putea s stabileasc, pe bazadatelor senzoriale referitoare la cldire, locul unde se aflCasa Alb este cu totul lipsit de sens.

    ntrebarea pe care o punea don Juan ca vrjitor era: undeanume se afla Casa Alb. i tot el a dat rspunsul: cu sigu-ran nu se afla n percepia noastr, nici mcar n gndurilenoastre, ci ntr-un trm special al inteniei unde era alimen-

    tat cu tot ceea ce e relevant n legtur cu ea. Don Juanafirma c magia noastr const n a crea n aceast manierun univers total al inteniei.

    Deoarece tema primei serii a Tensegritii este aceea dea-i pregti pe practicani pentru intenie, este important srecapitulm definiia pe care o dau vrjitorii inteniei. Don Juannelegea prin intenie actul tacit de umplere a spaiilor goalelsate de percepia senzorial direct sau actul de mbogire a

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    28/125

    54 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 55

    Strngerea energiei pentru intenie", iar a patra se numeteInspirarea energiei pentru intenie".

    Prima grup Frmntareaenergiei pentru intenie

    Don Juan mi-a dat explicaii care acopereau toatenuanele fiecrei grupe de pase magice, reprezentnd esenalungilor serii ale Tensegritii:

    - Energia necesar pentru a controla intenia, a nceput els-mi explice implicaiile energetice ale acestei grupe, estepermanent eliberat din centrii vitali situai n jurul ficatului,pancreasului i rinichilor i se depune pe fundul sfereiluminoase care este fiina noastr. Aceast energie are nevoies fie permanent stimulat i reorientat. Vrjitorii din spiamea recomandau cu insisten o stimulare sistematic icontrolat a energiei folosind picioarele i labele picioarelor.Pentru ei, mersul ndelungat pe jos, o caracteristic inevi-tabil a vieii lor, avea ca rezultat o stimulare excesiv i inu-til a energiei. Din aceast pricin, mersul mult pe jos era unnemesis i cantitatea excesiv de energie trebuia echilibratprin executarea unor pase magice specifice, chiar n timpulmersului.

    Don Juan Matus mi-a spus c aceast grup de cinci-sprezece pase magice, a cror funcie este aceea de astimula energia cu picioarele i labele picioarelor, eraconsiderat de ctre amanii din spia sa drept cel mai

    eficient mod de a realiza ceea ce ei numeau frmntareaenergiei. Fiecare pas, spunea el, este o pas magic ceconine n sine posibilitatea de a controla frmntareaenergiei, iar cei care le practic pot s le repete de sute deori dac doresc, fr teama c ar stimula prea multenergie, n opinia lui don Juan, energia necesarintenionrii, stimulat excesiv, sfrea prin a sectuicentrii de vitalitate.

    1. Mcinarea energiei cu labele picioarelorPivotai corpul pe prile anterioare ale tlpilor, de la

    stnga la dreapta i de la dreapta la stnga la unison, cteva

    clipe, ct pentru a v gsi echilibrul. Apoi lsai greutateacorpului pe clcie i din acest moment pivotarea se faceexclusiv pe clcie, cu vrfurile ridicate uor de la sol ntimpul rotirii, atingnd solul doar cnd labele au atins punctulmaxim de rotire.

    inei braele ndoite de la cot, cu palmele ndreptatenainte i fa n fa. Micai braele din umeri i omoplai.Aceast micare a braelor n armonie cu picioarele, aseme-nea micrii din timpul mersului (braul drept o dat cu picio-rul stng i viceversa), asigur participarea total a membrelori organelor interne (fig. 20, 21).

    Figura 20

    Un rezultat fizic secundar al mcinriienergiei n acest mod este o sporire a circulaiei n labele

    picioarelor, gambe i coapse pn n zona vintrelor. amaniiau folosit de-a lungul secolelor acest exerciiu pentru arestabili flexibilitatea picioarelor, afectat de ntrebuinarealor zilnic.

    2. Mcinarea energiei cu trei rotiri ale tlpilorRotii tlpile de trei ori cu sprijin pe clcie, n acelai mod

    ca i n pasa magic anterioar. V oprii o clip, apoi le rotiide nc trei ori. E important de reinut faptul c n primele trei

    Figura 21

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    29/125

    56 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 57

    pase magice ale acestei serii problema-cheie este implicarea

    braelor, care se mica nainte i napoi cu micri scurte.

    Prin executarea cu ntreruperi a mcinrii energiei se

    obine un efect sporit. Un rezultat fizic secundar al acestei

    pase magice este o cretere rapid a energiei pentru a putea

    fugi pur i simplu sau a fugi din calea unei primejdii sau

    pentru o aciune care necesit o intervenie rapid.

    3. Mcinarea energiei cu o alunecare lateral a

    labelor picioarelorPivotai ambele tlpi pe clcie spre stnga; apoi pivotai-le

    pe pr ile anterioare ale t lpilor nc o dat spre stnga. i

    nc o dat spre stnga, a treia oar, din nou pe clcie (fig. 22,

    23, 24). Repetai suita de micri spre dreapta, ncepnd cu

    pivotarea pe clcie, apoi pe partea anterioar a tlpilor i iar

    pe clcie.

    Figura 23

    Consecina fizic a acestor

    pase magice este activarea circulaiei n ntregul corp.

    4. Amestecarea energiei prin lovirea solului cuclciele

    Aceast pas magic se aseamn cu mersul pe loc.

    Ridicai repede genunchiul, meninnd vrful tlpii lipit de sol.

    Greutatea corpului este susinut de cellalt picior. Deplasai

    greutatea corpului nainte i napoi,

    lsndu-o de fiecare dat pe piciorul care

    rmne lipit cu toat talpa de sol, n timp

    ce piciorul cellalt execut micarea.

    Micai braele n acelai mod ca i n

    pasele magice anterioare (fig. 25).

    O consecin fizic a acestei pase

    magice i a celei care urmeaz este asem-

    ntoare cu aceea realizat prin pasele

    magice anterioare, respectiv o senzaie debine care se instaleaz n regiuneaFigura

    25pelvian dup executarea micrilor.

    5. Amestecarea energiei dup lovirea solului detrei ori cu clciele

    Aceast pas magic este identic cu precedenta, excep-

    ie fcnd faptul c micarea genunchilor i a tlpilor nu este

    continu. Este ntrerupt dup ce clciele sunt readuse alter-

    nativ pe sol de trei ori. Secvena este: stngul, dreptul, stngul

    pauz - dreptul, stngul, dreptul .a.m.d.

    Primele cinci pase magice din aceast grup le permit

    celor care le execut s obin un impuls de energie atunci

    cnd au nevoie de ea n zona taliei sau a vintrelor sau cnd, de

    exemplu, trebuie s alerge pe distane lungi sau s escaladeze

    rapid o stnc sau un copac.

    6. Strngerea energiei cu tlpileprin ridicarea lor spreinteriorul picioarelor

    Ridicai alternativ talpa piciorului

    stng i a celui drept spre partea inte-

    rioar a piciorului opus, aproape printr-o

    micare de frecare a acestuia. Este impor-

    tant s inei picioarele puin arcuite prin

    ndoirea genunchiului piciorulu i de

    sprijin (fig. 26).

    Figura 22 Figura 24

    Figura 25

    Figura 26

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    30/125

    58 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 59

    n timpul acestei pase magice, energia necesar inten-ionalii este direcionat n sus, de-a lungul prii interioare apicioarelor, pe care amanii o consider a fi locul de stocarea memoriei kinestetice. Aceast pas magic este folosit

    pentru a ajuta la eliberarea memoriei micrilor sau pentru afacilita memorarea unor micri noi.

    7. Stimularea energiei cugenunchii

    ndoii genunchiul stng i mpin-gei-1 spre dreapta ct mai departe cu putin,ca pentru a lovi lateral cu el, n vreme ce

    rsucii trupul i braele ct mai mult ndirecie opus (fig. 27). Readucei piciorulstng napoi n poziia normal,

    sprijinindu-1 pe sol. Repetai aceeai mi-care cu genunchiul drept, apoi alternativ cuambele picioare.

    8. mpingerea energieistimulate cu genunchiin trunchi

    Aceast pasa magic este continuarea

    energetic a celei precedente, ndoii

    genunchiul stng la maximum i mpin-

    gei-1 ct mai sus cu putin spre trunchi.

    inei trunchiul uor aplecat n fa. nmomentul n care mpingei genunchiul n

    sus, talpa este ndreptat cu vrfurile n

    jos (fig. 28). Executai aceeai micare cu

    piciorul drept, apoi repetai alternativ

    micarea cu ambele picioare.

    ndreptarea tlpii cu vrfurile n jos are rolul de a ncordatendoanele gleznelor, pentru a activa acei mici centri unde seacumuleaz energia. amanii consider c aceti centri dinmembrele inferioare sunt, poate, cei mai importani, attde

    importani, nct ar putea activa toi ceilali mici centri de

    energie din corp prin executarea acestei pase magice. Ea i cea

    precedent se execut mpreun, cu scopul de a proiecta energia

    necesar intenieipe care ai strns-ocu genunchii ridicai nspre

    cei doi centri de vitalitate din jurul ficatului ipancreasului.

    9. Lovirea energiei n faa i n spatele corpuluiO lovitur n fa cu piciorul stng este urmat de o lovitur

    n spate cu piciorul drept (fig. 29,30). Repetai micarea lovind

    cupiciorul drept n fa i cu stngul n spate.inei braele pe lng trup, deoarece aceast pas magica

    antreneaz doar membrele inferioare, conferindu-le flexi-bilitate. Scopul es te de a ridica piciorul care lovete n fa iapoipe cel care lovete n spate ct mai sus cu putin. Cndexecutai micarea de lovire n spate, trunchiul trebuie ncli-nat uor n fa pentru a facilita micarea. Aceast uoarnclinare n fa a trunchiului reprezint o cale fireasc de aabsorbi energia stimulat cu picioarele. Pasa magic esteexecutat pentru a ajuta organismul n situaii n care aparprobleme de digest ie datorate unei schimbri a regimuluialimentar sau naintea unei cltorii lungi.

    Figura 29

    10. Ridicarea energiei cu tlpilendoii foarte strns genunchiul stng i ridicai-l spre

    trunchi ct mai sus cuputin, nclina i uor trunchiul n fa,

    Figura 27

    Figura 28

    Figura 30

  • 8/10/2019 Pase Magice - Carlos Castaneda

    31/125

    60 CARLOS CASTANEDA PASE MAGICE 61

    aproape atingnd genunchiul, ndreptai braele brusc n jos,unind degetel


Recommended