+ All Categories
Home > Documents > Partenonul

Partenonul

Date post: 18-Oct-2015
Category:
Upload: erika-andreea
View: 47 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Constructii

of 14

Transcript

Universitatea TransilvaniaBrasov

Partenonul

Raduly Andrea BiancaI.M.I.T. 16222

Cuprins

1.Introducere..32.Loc si prezenta..43.Vocabularul arhitecturii..54.Decoratiile Partenonului.65.Compozitia76.Lumina.97.Despre constructia templului..118.Turismul ca determinant al relatiei dintre functiune si forma..129.Dotari turistice12

Acropola AteneiPartenonul

Acropola din Atena este cea mai celebra acropola din lume ,fiind o adevarata bijuterie istorica arhitecturala.Termenul de acropola provine din cuvintele grecesti acros = ridicat si polis = oras, si inseamna punctul cel mai inalt al orasului, reprezentand fortareata construita pe locul cel mai inalt si cel mai bine aparat din vechile orase grecesti, care servea drept loc de refugiu si de aparare pentru populatie in timpul atacurilor si asta pentru ca ,in Antichitate ,din motive de siguranta,si pentru a putea fi aparat mai usor,central orasului era construit pe o culme ,pe un deal sau in partea cea mai ridicata a orasului. Acropola a fost initial resedinta fortificata a conducatorilor, pentru ca, ulterior, sa devina centrul religios al cetatii cand au fost ridicate cele mai vestite si mai frumoase temple ale cetatii, inchinate zeilor Atena si Poseidon. Multimea templelor inaltate in secolele VIII-VI i.Ch. a cazut prada invaziei persilor - din 480-479 i.Ch. Ei au darmat constructiile si au folosit pietrele pentru umplerea pantei spre Acropole. In cea de a doua jumatate a secolului al V-lea i.Ch., inteleptul conducator si patron al artelor, care a fost Pericle, a initiat reconstructia lor.Vestigile sunt in numar de 21,insa monumentele cele mai grandioase din acest sanctuar al Atenei sunt urmatoarele: Partenonul, Propileele, Erehteionul i Templul Atenei Nike.Adevrate capodopere ale arhitecturii i artei clasice greceti, cele patru construcii monumentale de pe Acropole, admirate pn i n antichitate pentru armonia spaiilor, bogia decoraiunilor i perfeciunea realizrii, trezesc interesul a milioane de turiti, care viziteaz Atena, special pentru a le vedea.Monumentele Acropole stau in armonie cu asezamantul natural. Aceste unice opere de arta ale arhitecturii timpurii combina diferite porunci si stiluri ale artei clasice intr-o maniera foarte inovativa si a influentat arta si cultura de-a lungul a mai multor secole. Acropolele, datand din secolul V i. Ch., este cea mai buna reflectie a splendorii, puterii si bogatiei Atenei.

Loc si prezenta

Partenonul este construit pe cea mai celebra acropola din lume:acropola Atenei ,acropola ce este situata in centrul orasului Atena si a fost construita in jurul 3.000 I.Hr., pe un platou inalt si stancos.Odata trecuti de templul Atenei Nike si de Propilee, se ridica marete in fata ochilor vizitatorilor cele doua mari temple: Parthenonul si Erechteionul. Parthenonul de afla in dreapta Acropolei, in timp ce Erechetionul este gasit exact in partea opusa. Constructia Parthenonului a fost inceputa in anul 447 I.Hr dupa proiectele lui Fidias,Ictinos si Callicrates si a fost inchinat zeitei Atena.De-a lungul timpului Parthenonul a reprezentat mai multe lucruri:initial construit ca si templu iar apoi a devenit usor ,tezaur,fortareata,biserica ,moschee.

Vocabularul Arhitecturii

Actul construirii reprezinta o expresie a omului in acel spatiu.De aceea ,cladirea trebuie sa fie in stransa legatura cu acel spatiu,sa devina expresia imbinata a celor doua ,in devenirea unui intreg.Expresie a unei unicitati arhitecturale,Parthenonul impresioneaza prin gratie si maretie. Inca dinantichitate Partenonul a impresionat prin rafinamentul arhitectural, prin proportiile sale perfecte si prin calitatea decorurilorIn ceea ce priveste volumetria,Partenonul este cel mai mare templu fiind construit in onoarea zeitei Atena,protectoarea orasului.Dimensiunea templului face ca printre celelate vestigii istorice de o asemenea valoare sa se ridice la un alt nivel prin denumirea de cladire impunatoare.Aceasta constructiemonumentala este realizata in stil doric, avand caracteristici ionice si fiind inconjurata de multe coloane simple, masive. Coloanele, zidurile i decoraiunile templului monumental, sunt realizate din marmur pentelic de culoare alb. In interiorul marelui templu, se afla statuia Atenei, o statuie imensa cu o inaltime de 15 m, lucrata de celebrul Fidias, in intregime din aur. Se spune ca atunci cand orasul avea probleme de natura economica, se dezlipeau foite de aur din vesmintele Atenei pentru a asigura bunastarea locuitorilor, protejati in permanenta de zeita.

Decoratiile Parthenonului

Templul prezinta 92 de metope, infatisnd scene de lupta cu zei, giganti, centauri, amazoane, greci si troieni, multe statui in marime naturala. De altfel, Fidias a fost insarcinat de Pericle sa se ocupe personal de toate decoratiile templului, in special de sculpturi. O buna parte din acestea, in special basoreliefuri, reproduc scene din viata zeitei Atena, de la nasterea ei realizate pe frontonul de est, pna la cearta cu Poseidon, pentru a capata dreptul de a fi ocrotitor al orasului pe frontonul de vest. In secolul V d.Ch. Parthenonul a fost transformat in biserica crestina, apoi in moschee, cnd Atena a fost ocupata de turci si in cele din urma a fost folosit ca depozit de munitie. In 1687 a fost distrus de o explozie, ramnnd doar scheletul. La inceputul secolului al XIX-lea, majoritatea sculpturilor au fost duse la Londra de catre ambasadorul Marii Britanii, Lordul Egin, dar din elementele ramase grecii au reusit in secolul urmator sa reconstituie templul astfel inct sa ramna emblema orasului.

Compozitia

Rostul compoziiei nu este, astfel de a analizat estetic. Evident, analiza estetic nu trebuie nlturat sau subestimat. Dar ceea ce este supus analizei trebuie n primul rnd s rezulte din nelegerea i integrarea creativ de ctre arhitect a tuturor formelor care intr n compoziie .La nivelul compozitiei avem urmatoarele elemente de compozitie: Volumele clare Simetriile Axialitatea este un al treilea element esenial al compoziiei n art ngeneral i n arhitectur n mod special. Prin identicarea axelor ntr-o compoziie, imaginea pe care ne-o formm devine mult mai uor de perceput, schematizarea ind n acest fel mult mai facil. Ritmul. Acesta presupune repetarea de minim trei ori a unei guri.Cele spuse pn acum sunt elemente de compoziie artistic ce in de oricare din artele vizuale. Pe lng acestea, arhitectura mai presupune dou elemente, care sunt poate mai ndeprtate de poezie i mai apropiate de pragmatic.Acestea sunt functiunea si structura. Funciunea se poate spune c este relaia pe care ahitectura o are cu timpul, prin utilizare. Utilizarea unei cldiri ine de principiul aciunii. Este de precizat aici c exist un raport clar ntre planul orizontal i planul vertical al unei cldiri, care este izomorf cu raportul dintre domeniul vederii i domeniul aciunii. Dimensiunea vertical aparinnd domeniului vederii, n timp ce dimensiunea orizontal aparine domeniului aciunii. Dar nimic nu poate compus i nu poate funciona fr structur. Structura unei cldiri este osatura pe care aceasta este construit. Chiar dac n majoritatea cazurilor aceasta nu este exprimat vizual, direct, ea exist i poate neleas din ntreaga conformare a cldirii. Ea reprezint, pentru arhitectur, relaia direct pe care opera de arhitectur o are cu gravitaia.

Lumina

Lumina este cel mai puternic material folosit in arhitectura ,spune Alvaro Siza un renumit arhitect,iar raportarea la lumina este singurul mod in care formele sunt puse in valoare.Lumina naturala intervine in mod diferit in toate regiunile geografice.Asadar,lumina din zonele ecuatoriale,mediterane difera mult cu lumina din zonele nordice.O influenta majora pe care o poate avea lumina naturala este data de orientarea catre punctele cardinaleO faad sudic,va primi lumina n special la mijlocul zilei. Incidena acesteia va direct, ntr-un plan perpendicular pe faada n cauz.. Culoarea luminii va cea mai apropiat de alb. Durata de timp din zi n care o faad sudic este n lumin este cea mai ndelungat. Elementele proeminente de pe faade vor lsa umbre puternic conturate pe acestea.Pe msur ce schimbm orientarea, spre est sau spre vest, lumina incident pe faade se schimb. Durata din zi n care acestea primesc lumin se scurteaz.Faadele estice primesc lumina mai curnd, la ore matinale i o pierd mai repede, pe msur ce soarele se ndreapt spre sud.Astfel este si cazul cladirii Parthenonului. Faadele vestice primesc lumina mai trziu, dup trecerea prnzului i o pierd odat cu apusul soarelui. Umbrele pe care le formeaz elementele proeminente pe aceste faade au contururile mai puin clare, mai puin puternice. Puterea acestor umbre crete pe msur ce soarele rsare (pe faadele estice) i (pentru faadele vestice) scade odat cu ndreptarea soarelui spre apus. Culoarea pe care faadele o primesc odat cu lumina estic sau vestic este mai cald, cu o dominant portocalie.Lucrurile stau diferit pentru faadele nordice. Pe acestea, umbra domin pe ntreg parcursul zilei. Mai mult, ele nu pot privite dect din umbr. Elementele proeminente pe aceste faade nu produc niciun efect.In cultura greaca,lacasurile de cult erau templele, ale caror ruine se mai vad si astazi Partenonul,Erechteionul.Templele erau cladiri masive sprijinite pe coloane orientate cu fata spre rasarit pentru ca primele raze alea soarelui sa lumineze statuia zeului din cella.In Grecia Antica, tara mediteraneana, in care lumina este insotita de o caldura sufocanta, deschiderile utilizate in acoperisurile templelor erau restranse, permitand patrunderea unei raze de lumina, cu scopul de scoate in evidenta statuia zeului caruia ii era inchinat monumentul. Sectiunea si modenatura antablamentului, forma coloanei pot fi atribuite in mare masura cunoasterii profunde a efectelor luminii.

Despre constructia templuluiPartenonul este un templu doric peripter ceea ce inseamna ca este inconjurat de coloane, octostil.Templul propriu-zis,este mprit n: pronaos, cella, opistodom i o ncpere cu 4 coloane, intercalat ntre opistodom i cella si este nconjurat de 8 coloane pe faade i 17 coloane pe laturile lungi.Cella este incaperea unde se afla statuia zeului iar opistodomul incaperea unde se pastra tezaurul.Partea cea mai important a decorului sculptat o constituie frontoanele - desigur opera lui Fidias. Statuile nronde-bosseerau angajate - ca tem i execuie - ntr-o perfect unitate de stil i aveau acelai sens ca al frizei ionice, - de glorificare a zeiei.Planul acestui templu se defineste dupa modul in care sunt dispuse coloanele fata de o incapere centrala in care se afla afla imaginea de cult.Randurile de coloane dorice marginesc o friza ionica ceea ce exprima unitatea prin coeziunea acestor moduri.

Turismul ca determinant al relatiei dintre functiune si forma

Organizaia Mondial a Turismului denete turitii ca ind persoanele ce cltoresc sau locuiesc n locuri din afara zonei lor de reedin permanent pentru o durat de minimum douzeci i patru de ore dar nu mai lung de un an consecutiv, n scop de recreere, afaceri sau altele nelegate de exercitarea unei activiti remunerate n localitatea vizitat. Ca si elemente determinante pentru turism pe lng om, avem : destinaia deoarece scopul principal al turistului este intelegerea spatiului in care ajunge.De aceea este necesara cunoasterea elementelor de istorie,geografie,cultura,etnografie a celor pregatiti in domeniul turismului iar in cazul de fata ,cel al cladirii Parthenonului ,cunoasterea acestor elemente ale unei asemenea cladiri de amploare ,de importanta istorica este absolut necesara.Este necesar de precizat si faptul ca arhitectura este primul lucru perceput si interpretat inaintea cunoasterii oricarui alt lucru.Calatoria,recreerea si lipsa unei activitati remunerate sunt alte elemente determinante pentru turism.Forma de turism predominanta in cazul destinatiei Parthenonului este turismul cultural.Turismul cultural s-a nascut din dorinta de cunoastere a locurilor cu mare insemnatate si a valorilor.La aceasta forma de turism ,prioritar este accesul usor la obiectivele culturale urmarite.

Dotari turisticeIn ceea ce priveste structurile de primire turistica cu functiuni de cazare si alimentatie publica,exista numeroase asemenea structuri in preajma Acropolei Atenei unde turistii ce vin sa o viziteze se pot caza.Ca si unitati de cazare sunt hotelurile cu mai multe sau mai putine stele pentru toate categoriile sociale si care reprezinta dotarile si calitatea turistica pe care le ofera.Si avem ca si exemple: Hotel Plaka, Hotel Herodion ,Hotel Parthenon ,Hotel Adrian.Fiecare dintre acestea sunt renovate intr-un stil aparte si ofera cele mai frumoase privelisti.Zona de primire a clientilor este subdivizata in mai multe subzone: dispozitivul de intrare; recepia; nodul de circulaie vertical cu accesul la spaiile de cazare; garderoba i grupurile sanitare pentru public; zona comercial i de servicii a hotelului; accesul la zona de recreere; accesul la zona de alimentaie;

Deasemenea si zona de alimentatie publica contine mai multe subzone: Restaurant bar de zi/braserie Bar de noapte/discotec Buctria