+ All Categories
Home > Documents > PĂRINŢII APOSTOLICI

PĂRINŢII APOSTOLICI

Date post: 18-Jul-2016
Category:
Upload: yumoak4
View: 92 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Info crestina care nu are nimeni . aceasta o sa va atinga inimile si o sa va schimbe vetile . Nu refuzati chemarea Domnului nostru Isus Hristos.
101
PĂRINŢII APOSTOLICI
Transcript
  • PRINII APOSTOLICI

  • Una dintre metodele cele mai ntlnite n perioada antic a Bisericii, pentru a prezenta i a a apra cretinismul a fost scrierea de literatur cretin n acest fel a fost formulat credina cretin Scriitorilor antici cretini li s-a dat numele de Prini ai Bisericii

  • `Termenul i are originea n folosirea titlului de printe, care era dat episcopilor, mai ales n Apus, pentru a exprima o loialitate plin de afeciune. Patrologie sau patristic este numele dat studierii vieii i operelor acestor teologi de la sfritul perioadei apostolice i pn n timpurile marii Schisme din 1054

  • Prima categorie de Prini ai Bisericii s-a numit i prini apostolici Ei au fost scriitorii cretini din a doua jumtate a sec. I i din prima jumtate a sec. al II-lea, care au fost ucenici ai apostolilor sau au cunoscut pe apostoliTermenul a fost dat de-abia n sec.al XVII-lea de ctre J. B. Cotelier, primul editor al acestor scriitori. Scrierile prinilor apostolici fac tranziia ntre scrierile revelate ale NT i literatura patristic

  • Scrierile Prinilor apostolici sunt determinate de mprejurrile epocii n care au aprut Ele sunt oglinda vieii Bisericii din primele dou veacuri, de asemenea sunt mrturii ale adevrului cretin n faa iudaismului i a ereziilor Nu se gsete n ele o teologie nalt, ns arat primele crezuri i primul catheism al Bisericii Sunt folosite multe referine din VT, fapt ce arat c cretinismul a aprut n snul iudaismului.

  • Unele din aceste lucrri au fost incluse n anumite manuscrise ale BisericiiDe exemplu n Codexul Sinaiticus se gsete Epistola lui Barnaba i o parte din Pstorul lui Herma, iar Codexul Alexandrin conine alturi de crile NT, cele dou epistole ale lui Clement din Roma

  • Codex SinaiticusCodex vaticanusAlexandrinus

  • DIDAHIA SAU NVTURA CELOR DOISPREZECEAceast mic lucrare a fost descoperit n 1873 de mitropolitul Nicomediei, Filotei Vreniu n Biblioteca Sfntului Mormnt din Constantinopol Este documentul cel mai important al perioadei din imediata apropiere a apostolilor i izvorul cel mai vechi al legislaiei bisericeti. aa o caracterizeaz J. Quasten.

  • Eusebiu de Cezarea i Atanasie consider c nu este canonic dar folositoare pentru suflet S-au gsit urme ale acestei lucrri n mai multe scrieri de-a lungul vremii, cum ar fi scrierile lui Ignaiu, ale lui Iustin Martirul, ale lui Clement Alexandrinul etc.

  • Autorul anonim al Didahiei a folosit pentru alctuirea acestei lucrri anumite practici i nvturi cretine: botezul, mrturisirea, euharistia, postul, rugciunea, ierarhia, parusiaTimpul scrierii este dup unii cercettori la mijlocul sec. I, iar dup alii pe la mijlocul sec. al II-lea Dei a fost scris n Orient nu se tie locul exact

  • nvtura celor doisprezece apostoli conine 16 capitole i se poate mpri n patru pri distincte

  • Partea nti: cap. I-VI d instruciuni morale cu privire la cele dou ci: calea vieii i calea morii. Calea vieii cuprinde un set de legi printre care: s iubeti pe Domnul i pe aproapele tu.

  • Sunt porunci legate de etic: S nu ucizi copil n pntece, s nu strici bieii, s nu ii minte rul, s nu fii cu dou gnduri, s nu fii lacom, nici mndru, s nu ai gnd ru mpotriva fratelui tu. S nu urti pe nici un om, ci pe unii mustr-i, iar pe alii s-i miluieti, pentru unii s te rogi, iar pe alii s-i iubeti mai presus de sufletul tu, s nu fii poftitor c pofta duce la desfru, s nu ghiceti viitorul dup zborul psrilor, s nu descni, s nu citeti n stele...

  • s tremuri totdeauna pentru cuvintele pe care le-ai auzit, cele ce i se ntmpl s le primeti ca bune, tiind c nimic nu se face fr tirea lui Dumnezeu, s-l cinsteti pe cel ce-i griete de Domnul, s nu fii cu minile ntinse la luat i cu ele strnse la dat, s nu stai la ndoial cnd dai i s nu murmuri cnd dai, s nu iei mna de pe fiul sau de pe fiica ta, ci s-l nvei frica de Domnul etc.

  • Calea morii este rea i plin de blestem: ucideri, adultere, desfrnri, hoii, vrjitorii; cei de pe calea aceasta umbl dup mit, sunt iubitori de minciun, nu miluiesc pe srac, nu sufer pe cei necjii i sunt plini de tot pcatul

  • Partea a doua: cap. VII-X cuprinde instruciuni liturgice despre botez, post, rugciune, euharistie i mrturisire.

  • Botezul se face prin scufundare, n Numele Sfintei Treimi, n ap rece, proaspt; n lipsa acesteia, n apa cald; botezul se poate face i prin turnare, tot cu aceeai formul de botez, numai n cazul cnd nu exist ap suficient; cel care se boteaz trebuie s posteasc nainte o zi sau dou; trebuie s posteasc i cel ce boteaz, iar dac pot i alii din cei care asist la botez. Dup botez urmeaz mprtirea.

  • Postul s nu fie ca al farnicilor lunea i joia, ci miercurea i vinerea. De asemenea cretinul trebuie s rosteasc de trei ori pe zi rugciunea Tatl nostru

  • Euharistia este jertf i se svrete n ziua Domnului, duminica. Ea este precedat de dou rugciuni de invocare: una pentru potir, iar alta la frngerea pinii, iar dup mprtire urmeaz rugciunea de mulumire. Pot s ia parte doar cel care e n pace cu fraii i doar cei botezai se pot mprti

  • Mrturisirea pcatelor trebuie fcut n biseric i nainte de mprtire

  • Mrturisirea pcatelor trebuie fcut n biseric i nainte de mprtire

  • Partea a treia: cap. XI-XV vorbete despre ierarhia bisericii: ierarhia itinerant alctuit din apostoli, profei i nvtori i ierarhia stabil alctuit din episcopi i diaconi, alei de comunitate Nu se face referire la preoi.

  • Partea a patra: cap. XVI este capitolul escatologic. Venirea Domnului este iminent, dei nu se tie cnd va fi. Cretinii trebuie s se duc des la adunare i s fie pregtii. n zilele din urm vor fi muli profei fali, oile se vor transforma n lupi i dragostea n ur, vor fi prigoane i frdelegea se va nmuli, de asemenea se va arta antihristul, ca fiu al Lui Dumnezeu i va face multe semne i minuni.

  • Atunci se va deschide cerul, se va auzi glasul trmbiei i va avea loc nvierea morilor i toi vor vedea pe Domnul venind pe norii cerului.

  • Didahia

  • PRIMA EPISTOL CTRE CORINTENI A LUI CLEMENT DIN ROMA

  • Clement a fost al treilea episcop al Romei, dup Lin i Anaclet ntre anii 92-101 Irineu relateaz c, Clement a stat de vorb cu apostolii, iar Eusebiu i Origen l identific cu Clement despre care vorbete Pavel n Filipeni 4:3, dar aceast identificare nu are probe

  • Cunoaterea perfect a VT folosirea frecvent a textelor VT i a apocrifelor iudaice n epistol ar indica faptul c Clement ar fi fost un iudeu elenist convertit la cretinism

  • Epistola ctre Corinteni a fost scris la sfritul unei persecuii (persecuia lui Domiian), ntre a. 96-98Epistola a fost scris ntr-un moment dificil al bisericii din Corint

  • Tocmai avusese loc o revolt a unor membrii mpotriva presbiterilor Clement le scrie pentru a-i ndemna la supunere i a restabili ordinea. Episcopii sunt rnduii de Dumnezeu, afirma el

  • Corint

  • Domiian

  • Biserica Sfntul Clement din Roma

  • Introducere: cap. I-III n care Clement descrie starea nfloritoare a Bisericii din Corint, de dinainte cnd domnea pacea i dragostea, precum i starea nenorocit pe care a adus-o rscoala necurat i nelegiuit.

  • Partea nti: cap. IV-XXXVI autorul ofer o serie de ndemnuri pentru practicarea virtuilor cretine: dragostea, pocina, ascultarea, evlavia, smerenia, toate n stare s ndeprteze din suflete invidia, care a dat natere tulburrilor, i s aduc pacea i ordinea. Apoi el ilustreaz aceste virtui cu exemple din VT, din viaa Domnului Isus i a sfinilor

  • Partea a doua: cap. XXXVII-LXI se revine la dezordinea din Corint i se cere celor rzvrtii s asculte. Dumnezeu a stabilit ordinea n Biseric. El l-a trimis pe Hristos, iar Histos a numit apostoli i acetea pe episcopi. Se face o vag referire la doctrina succesiunii apostolice. Cei greii trebuie s se pociasc i s plece pentru un timp din Corint pentru a se restabili ordinea. La sfritul acestei epistole autorul face o rugciune lung.ncheiere: cap. LXII-LXV Clement rezum scrisoarea, recomand pe cei care vor duce epistola i-i exprim sperana c n curnd se va restabili ordinea n biserica din Corint. Se pare, dup Eusebiu, c sperana autoului a fost mplinit.

  • La sfritul acestei autorul face o rugciune lung.ncheiere: cap. LXII-LXV Clement rezum scrisoarea, recomand pe cei care vor duce epistola i-i exprim sperana c n curnd se va restabili ordinea n biserica din Corint. Se pare, dup Eusebiu, c sperana autoului a fost mplinit.

  • Corintul atunci i acum

  • Dei se invoc de ctre unii primatul papal, susinut de ctre epistol, spiritul fresc predominant al scrisorii ndreptete cititorul s cread c este o epistol scris de la frate la fratensi introducerea: Biserica lui Dumnezeu, care locuiete vremelnic la Roma, ctre Biserica lui Dumnezeu care locuiete vremelnic n Corint indic egalitatea bisericilor

  • A DOUA EPISTOL CTRE CORINTENI A LUI CLEMENT DIN ROMADei lucrarea i este atribuit lui Clement, potrivit lui Eusebiu i lui Ieronim, autorul acesteia este necunoscut Aceast scriere nu este o epistol, ci o omilie (predic)

  • Ea este cea mai veche predic cretin, dup predicile menionate n NT Tonul general al lucrrii demonstreaz caracterul de mesaj Sunt multe adresri ca: frailor sau frailor i surorilor, care ndreptesc stilul predicatoricesc

  • Locul scrierii este necunoscut, dei unii au propus Corintul, Roma i Alexandria, iar ca dat a scrierii s-a propus prima jumtate a sec. al II-lea

  • Omilia are 20 de capitole Autorul i ncepe cuvntarea prin a spune asculttorilor c Hristos, fiind Dumnezeu, este Judectorul viilor i a morilor, apoi spune c trebuie s-L mrturiseasc nu numai cu vorbele, ci i cu faptele; s-I mplineasc poruncile; s se pociasc de pcate, s se lase modelai de Domnul: suntem lut n mna meterului, s pstreze curat trupul, s nu uite pe sraci ci s-i ajute .a.

  • Sunt i cteva elemente doctrinare: Hristos este Dumnezeu, a fost mai dinainte i c a venit s mntuiasc pe cei pctoi pe care i-a chemat pe cnd nu erau, iar Biserica este trupul lui Hristos De asemenea se vorbete de nvierea din mori.

  • EPISTOLA LUI BARNABATextul epistolei nu afirm cine este autorul ei Muli scriitori cretini antici consider c autorul ei este Barnaba, tovarul de misiune a lui Pavel Se pare c el este un cretin provenit dintre pgni n epistol se vede o puternic aversiune fa de VT

  • Locul scrierii epistolei este Alexandria, iar data scrierii posibil a. 70-130

  • Epistola face parte din Codexul Sinaiticus, alturi de textul NT, descoperit de Tischendorf la Mnstirea Sfnta Ecaterina de pe Muntele Sinai n 1856

  • SMnstirea Sfnta Ecaterina

  • Autorul a intenionat n scrierea lui s-I conving pe cretinii iudaizani s nu se in de litera VT, care nu este pedagog spre Hristos, ci o umbr i alegorie a NT Dup ce le arat care s fie atitudinea fa de iudaism, le arat i drumul pe care s mearg, vorbindu-le de cele dou ci: calea luminii i calea ntunericului

  • Lucrarea are 21 de capitole: un prolog cap I n care autorul i exprim bucuria pentru propirea credincioilor n mijlocul crora a fost mai dinainte n partea nti cap. 2-17 fiind partea teologic, autorul caut s-I fereasc pe cititori, de primejdia pe care o reprezint interpretarea literal a VT. Acesta trebuie interpretat alegoric

  • Partea a doua cap. 18-20 vorbete similar cu Didahia despre cel dou ci: calea luminii i calea ntunericuluiEpilogul cap. 21 i ndeamn destinatari s se lase nvai de Dumnezeu

  • Elementele doctrinare sunt: Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a venit n trup i a suferit de bun voie pe lemn pentru a mntui, a nviat a treia zi, s-a suit la ceruri i va veni s judece vii i moriiBotezul se face prin cufundare i aduce iertarea pcatelor.De asemeni se vorbete de srbtorirea duminicii, ziua nvierii

  • Zilele creaiei sunt o perioad de ase mii de ani. n ziua a aptea Dumnezeu s-a odihnit; va veni Fiul lui Dumnezeu a doua oar apoi va urma ziua de odihn (a opta).

  • IGNAIU TEOFORUL

  • Nu se tie prea multe despre naterea i copilria lui IgnaiuO veche tradiie susine c el ar fi fost copilul pe care l-a luat n brae Domnul isus pentru a ilustra umilinaAceast tradiie s-a inspirat din semnificaia numelui Teoforul care nseamn purtat de Dumnezeu (sau purttor de Dumnezeu)

  • Ioan Hrisostom spune c i-a cunoscut pe apostoli i c a fost hirotonisit ca episcop al Antiohiei de ctre Petru, care l-a lsat n locul lui O alt tradiie afirm c Ignaiu a fost hirotonisit de ctre PavelEpiscopatul su ar fi putut avea loc ntre 70 i 107

  • n al zecelea an al domniei lui Traian, adic n 107, conform relatrilor lui Eusebiu, Ignaiu a fost nchis i condamnat la moarte n amfiteatrul din Romampratul a organizat o srbtoare n cinstea victoriei sale asupra Daciei Aceast victorie trebuia s fie marcat prin diferite festivaluri lupte de gladiatori, execuii publice prin aruncarea la fiare etc.

  • Traian

  • Pus n lanuri, Ignaiu, pzit de zece soldai, pe care i numete leoparzi, a cltorit din Antiohia la Roma pe mare i pe uscatn Smirna, Ignaiu a fost primit de episcopul Policarp i de ntreaga comunitate cretin

  • Vestea aceasta s-a rspndit la toate bisericile din mprejurimiAceste biserici au trimis delegai la Smirna pentru a se ntlni cu Ignaiu. n timpul ederii la Smirna, Ignaiu scrie cte o scrisoare bisericilor din Efes, Magnezia, Tralles, a cror reprezentani au venit s-l viziteze Tot n acest timp Ignaiu a aflat c fraii din Roma vor s intervin pe lng autoritile romane pentru revizuirea sentinei de condamnare

  • Pentru a le mpiedica demersurile, le scrie o epistol n care le cere: s nu-mi artai o bunvoin nepotrivit. Lsai-m s fiu mncare fiarelor, prin care pot dobndi pe Dumnezeu. Sunt gru al lui Dumnezeu i sunt mcinat de dinii fiarelor, ca s fiu gsit pine curat a lui Hristos. Mai degrab, linguii fiarele, ca ele s-mi fie mormnt i s nu lase nimic din trupul meu... ( cap. 4: 1,2).

  • Smirna (Izmir)Policarp

  • Smirna

  • Din Smirna a fost dus la TroaAici a fost vizitat de nite frai care i-au adus vestea c persecuia din Antiohia a luat sfritn acelai timp Ignaiu a scris de aici nc trei epistole: bisericii din Filadelfia, bisericii din Smirna i episcopului Policarp al bisericii din Smirna.

  • De aici a fost mbarcat pe corabie i a ajuns n Italia, la Roma unde a fost aruncat la fiareCu ocazia acelor srbtori se spune c zece mii de gladiatori au murit, precum i unsprezece mii de fiare au fost ucisenainte de a le ucide, li se aruncau, dup obicei civa condamnai Printre ei se pare c a fost i Ignaiu, episcopul bisericii din Antiohia

  • n toate epistolele sale, cu excepia Epistolei ctre romani, autorul are ca scop ntrirea sentimentului de unitate cretin

  • Unitatea aceasta se pstreaz prin: (a) supunerea cretinilor fa de episcop, care este centrul vieii bisericeti, (b) pstrarea credinei adevrate i pzirea de eretici pe care i numete: fiare cu chip de om, lupi, cini turbai, iarb a diavolului, vlstare aductoare de moarte, coloane funerare, dar i prin (c) trirea n Hristos.

  • n Epistola ctre romani, Ignaiu le cere cretinilor, dup cum s-a menionat mai sus, s nu intervin la autoriti pentru a fi eliberat

  • Deja pe vremea lui Ignaiu se face distincie ntre episcopul monarhic i ceilali prezbiteri Se pare c el este primul teolog care susine ideea c ierarhia n biseric este alctuit din trei trepte: episcop, prezbiter i diaconIgnaiu mrturisete n lucrrile sale nvtura Sfintei Treimi: n toate cte facei s sporii cu trupul i cu duhul, n Fiul, i n Tatl i n Duhul (Epistola ctre Magnezieni, cap. 13:1).

  • POLICARP DIN SMIRNA

  • Policarp se nate n jurul a. 70 din prini cretini Conform relatrilor lui Irineu care l-a cunoscut personal, Policarp a fost ucenicul apostolului Ioan i c a avut legturi strnse cu muli din cei ce l-au vzut pe Domnul, dar i c a fost hirotonisit episcop la Smirna de ctre apostoliTertulian spune c a fost ordinat de ctre evanghelistul Ioan.

  • Ca episcop a luptat mpotriva ereticilor i a convertit pe muli marcionii

  • n a. 155 Policarp s-a dus la Roma ca s se sftuiasc cu papa Anicet n legtur cu privire la srbtorirea Patelui, srbtorit la date diferite n cele dou Biserici: Bisericile din Orient srbtoreau Patele la 14 Nisan, odat cu Patele evreiesc, n oricare zi ar fi czut, iar Biserica din Roma srbtorea Patele totdeauna n prima duminic dup 14 NisanDei nu s-a ajuns la nici o nelegere, cei doi s-au desprit n pace, dup ce au celebrat mpreun euharistia

  • Tot cu ocazia acestei vizite, Policarp s-a ntlnit cu Marcion

  • Acesta din urm l-a ntrebat dac l cunoate. Episcopul Smirnei, i-a dat ns un rspuns dur: Negreit cunosc pe primul-nscut al Satanei.

  • Un an mai trziu n 156, n timpul domniei lui Antonius Pius, a izbucnit o persecuie la Smirna L-a rugmintea credincioilor, episcopul s-a retras mpreun cu alte persoane ntr-o csu de la ar, nu departe de SmirnaOdat pe cnd se ruga, a avut o vedenie: a vzut perna pe care dormea ars de focAtunci le-a spus celor din cas: Am s fiu ars de viu

  • Denunat de o slug, a fost arestat i dus n ora n stadion, la locul execuiei i s-a cerut s sacrifice mpratului i s blesteme pe HristosPolicarp a fcut n acel moment o declaraie care a rmas pentru posteritate: De optzeci i ase de ani l slujesc i nu mi-a fcut nici un ru. Cum a putea huli pe mpratul meu care m-a mntuit? n faa acestui rspuns proconsolul a poruncit s fie dat fiarelor

  • Potrivit tradiiei, fiarele nu s-au atins de el i a fost dat flcrilor, dar nici focul nu s-a atins de eln acel moment a fost strpuns cu sabia, iar trupul su a fost ars

    Antonius Pius

  • Dup mrturiile lui Irineu i a lui Eusebiu, Policarp a scris mai multe scrisori ctre bisericile vecine pentru a le ntri Din acestea a rmas doar Epistola ctre filipeni.

  • n aceast epistol, Policarp, i felicit mai nti pentru dragostea artat martirilor i pentru credina nrdcinat n ei din timpurile vechi, iar apoi i sftuiete s fie tari n credin, s fie milostivi, s ierte pe cei ce le greesc, s se deprteze de mnie, s fug de lcomie i de iubirea de argint, s fie pilde frumoase pentru pgni

  • De asemenea le vorbete de responsabilitile pe care le au vduvele, mamele, fetele i tinerii. Totodat i ndeamn s se roage pentru mprai, pentru dregtori, pentru conductori etc. Spre sfritul scrisorii, autorul vorbete cu tristee despre Valens, care fusese prezbiter, dar din pricina lcomiei a fost nlturat din slujire

  • PSTORUL LUI HERMAS

    Lucrarea de fa a fost scris de Hermas, considerat a fi fratele lui Pius, episcopul Romei, n jurul anului 150 Cartea a fost scris n forma unei revelaii care abund n simboluri i viziuni Ea are un scop moral

  • Scriitorul fusese sclav la Roda, o nobil cretin din RomaEa l-a eliberat i el a devenit un om de afaceri prosper n acest timp el i-a neglijat familia, i ca urmare propria familie a czut n pcate josnice, cum ar fi apostazia El i soia lui s-au pocit, mrturisindu-i pcatul, dar copii lor s-au ntors mpotriva credinei Apoi el i-a pierdut ntreaga avere

  • Din aceast experien s-a nscut aceast scriere, menit s-i cheme pe pctoi la pocin Pocina i sfinenia sunt temele principale ale criiMesajele lucrrii i sunt date lui Hermas de o femeie i de un nger

  • Prima parte este format din cinci viziuni care accentueaz n simboluri necesitatea pocinei Aceasta este urmat de dousprezece porunci (mandate), care descriu codul de etic pe care cretinul trebuie s-l urmeze Partea final este constituit din zece pilde, n care tema principal este semnificaia pocinei n via

  • Unii critici susin c Hermas este de fapt reprezentarea clerului roman Decderea lui Hermas este expresia decderii cretinismului, dup cum pocina lui reflect ridicarea bisericii romane

  • EPISTOLA CTRE DIOGNETUSEste discutabil apartenena acestei scrieri Ea poate fi aezat n rndul scrierilor prinilor apostolici, dup cum potrivit caracterului ei poate fi pus alturi de lucrrile apologeilor Totui datorit datrii a fost inclus n prima categorie

  • Autorul necunoscut rspunde n epistola sa, celor trei ntrebri puse de Diognetus, care ar putea fi dasclul mpratului Marcus Aureliu: Care este Dumnezeul cretinilor i care este secretul acestei religii, la care nu se ine seama de lume i n care dispreuiete moartea?Care este sensul iubirii cretine?De ce aceast religie a aprut acum i nu mai devreme?

  • n rspunsurile sale autorul arat c religia cretin nu este o invenie pmnteasc Cretinismul nu este o invenie a gndirii sau a preocuprilor oamenilor curioi, iar cretinii nu se aeaz sub tutela dogmei omeneti

  • Dumnezeul cretin se caracterizeaz prin putere, stpnire, buntate i blndee Esena Lui este buntatea, iubirea, lumina, puterea, iertarea i viaa El a luat pcatele noastre asupra Lui prin Logosul SuLogosul sau Fiul lui Dumnezeu a venit ca s rscumpere omul din pcat i s iniieze un nou mod de via

  • Cretinii, dei triesc ca ceilali oameni, viaa lor este totui diferit. Cretinii nu se deosebesc de ceilali oameni nici prin pmntul pe care triesc, nici prin limb, nici prin mbrcminte. Nu locuiesc n orae ale lor, nici nu se folosesc de o limb deosebit, nici nu duc o via strin

  • Locuiesc n orae greceti i barbare, cum le-a venit soarta fiecruia; urmeaz obiceiurile btinailor i n mbrcminte i n hran i n cellalt fel de via, dar arat o vieuire minunat i recunoscut de toi ca nemaivzut. Locuiesc n rile n care s-au nscut, dar ca strinii; iau parte ca ceteni, dar pe toate le rabd ca strini; orice ar strin le e patrie i orice patrie le e ar strin. Se cstoresc ca toi oamenii i nasc copii, dar nu arunc pe cei nscui. ntind mas comun, dar nu i patul.

  • Sunt n trup dar nu triesc dup trup. Locuiesc pe pmnt, dar sunt ceteni ai cerului. Se supun legilor rnduite de stat, dar prin felul lor de via biruie legile Ca s spun pe scurt: ce este sufletul fa de trup, aceea sunt cretinii n lume. Sufletul este rspndit n toate mdularele trupului, iar cretinii n toate oraele lumii. Sufletul locuiete n trup, dar nu este din trup; cretinii locuiesc n lume, dar nu sunt din lume (Cap. 5: 1-10; 6:1-3).

  • La a treia ntrebare, autorul rspunde c era necesar ca oamenii s-i dea seama de nevrednicia i neputina lor de a tri fr buntatea i puterea lui Dumnezeu Incapabili prin noi nine de a intra n mpria lui Dumnezeu, noi am ajuns n stare s-o facem numai prin puterea lui Dumnezeu

  • PAPIASEl a fost episcopul bisericii din Hierapolis i a scris o lucrare intitulat: Interpretrile cuvintelor Domnului Unele surse afirm c el a fost un ucenic de a-l lui Ioan, iar altele susin c el i-a cunoscut doar pe cei care i-au cunoscut pe apostoli Din acest motiv nu se tie de unde a primit informaiile pe care le noteaz n lucrarea sa

  • Scopul autorului a fost acela de a nota informaiile pe care le primise el de la cretinii mai btrni care-i cunoscuser pe apostoli, n cazul primei ipoteze, iar n cazul celei de a doua teorii, Papias ar fi avut ca scop s relateze informaiile primite chiar de la apostoli.

  • Documentul trateaz viaa i cuvintele Domnului Isus.Dei cartea s-a pierdut, se gsesc fragmente din ea n scrierile lui Eusebiu i Irineu


Recommended