+ All Categories
Home > Documents > OSWALD SPENGLER - Omul Si Filosofia Vietii

OSWALD SPENGLER - Omul Si Filosofia Vietii

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: vmvintila
View: 157 times
Download: 22 times
Share this document with a friend
Description:
OSWALD SPENGLER , OMUL SI FILOSOFIA VIETII

of 85

Transcript
  • OSWALD SPENGLER

    OMUL I FILOZOFIA VIEII

    Traducere de Gheorghe Pascu

    EDITURA AION ORADEA - 1996

  • PREFAA

    n paginile ce urmeaz prezint un numr mic de idei, preluate dintr-o oper mai mare la care lucrez de ani de zile. Intenia mea a fost de a proba modul de abordare aplicat n Declinul Occidentului1

    exclusiv asupra grupului culturilor evoluate, acum asupra premiselor istorice ale acestora i ale istoriei omului ncepnd cu originile sale. Cu ocazia acelei opere, am observat c majoritatea cititorilor sunt incapabili s pstreze o privire de ansamblu asupra ntregii bogii de gnduri, pierzndu-se de aceea n domenii separate mai familiare lor, vznd restul strmb sau deloc i dobndind n consecin o imagine fals att despre ceea ce spuneam ct i n privina celor despre care se vorbea Convingerea mea a fost i este c soarta omului va fi neleas numai dac toate domeniile activitilor sale sunt

    Oswald Spengler: Der Untergang des Abendlandes, C.H. Bcck'schc Vcrlagsbuchhandlung, Munchen, 1929, 1930 (atr.)

    5

  • privite simultan i comparativ fr a se face greeala de a elucida pagini separate ale existenei sale pornind doar de la politic, religie sau art, cu credina c astfel totul a fost descoperit. Cu toate acestea, ndrznesc s fac aici ncercarea de a pune cteva ntrebri care sunt strns legate ntre ele, fiind de-aceea indicate s ofere o impresie preliminar asupra marelui mister al soartei omeneti.

  • CUPRINS

    Prefa 5

    Tehnica - o tactic a vieii 9

    Procedee i mijloace, lupta i arma. Evoluie i mplinire. Vremelnicia ca form a realului.

    Erbivore i animale de prad 21

    Omul - un animal de prad. A fi o prad i a prda Micarea ca refugiu sau ca atac. Privirea animalului de prad i lumea sa Tehnica constant a speciei la animale i tehnica inventiv a omului.

    Apariia omului: m'Ana i unealta 32

    Mna ca organ al atingerii i al faptei. Separaia dintre confecionarea i utilizarea armei. Eliberarea de constrngerea speciei. Gndirea ochiului i gndirea minii. Mijloc i scop. Omul ca fiin creativ. Fapta individual. Natur i

    7

  • art. Caracterul artificial al tehnicii umane. Omul mpotriva naturii: tragedia omului. Treapta a doua: vorbirea i aciunea 42

    Fapta n grup. De cnd exist o vorbire prin cuvinte? Scopul vorbirii: aciunea n grup. Scopul aciunii: creterea puterii umane. Separaia dintre gndire i mn: munca de conducere i munca de execuie. Capul i mna: diferena de rang a aptitudinilor. Organizarea Existena organizat: stat, popor, politic, economie. Tehnica i numrul oamenilor. Personalitate i mas.

    Sfritul: ascensiunea i declinul culturii mainilor 64

    Vikingi ai spiritului. Experiment, ipotez de lucru, perpetn-um mobile. Sensul mainii: forele anorganice ale naturii constrnse s lucreze. Industrie, bogie i putere. Crbunele i numrul oamenilor. Mecanizarea lumii. Simptome ale declinului: scderea numrului celor cu aptitudini de conductor. Rzvrtirea minilor. Pierderea monopolului tehnic. Lumea i culorile ei. Sfritul.

  • TEHNICA O TACTIC A VIEII

    1

    Problema tehnicii i a raportului ei fa de cultur i istorie apare abia n secolul 19. Al optsprezecelea, cu scepticismul su temeinic i cu acea ndoial care este identic cu disperarea, se ntrebase cu privire la sensul i valoarea culturii - o ntrebare care a condus la alte ntrebri tot mai sfietoare, crend astfel temeiurile posibilitii pentru ca n secolul 20, astzi, s privim istoria lumii ntr-adevr ca pe o problem.

    Pe-atunci, n epoca lui Robinson i a lui Rousseau, a parcurilor englezeti i a poeziei bucolice, omul originar fusese vzut ca un fel de oi panic i plin de virtui, dar care a fost pervertit mai trziu prin cultur. Elementul tehnic era pe de-a-ntregul trecut cu vederea i, n raport cu consideraiile morale, nu era privit, n orice caz, ca fiind demn de a fi luat n seam.

    9

  • Dar tehnica mainilor din Europa occidental, care de la Napoleon ncoace a sporit colosal datorit oraelor-fabrici, a cilor ferate, i a vapoarelor cu aburi, a impus n cele din urm abordarea serioas a problemei. Ce nseamn tehnica? Ce sens are ea n cadrul istoriei, ce valoare n viaa oamenilor, ce importan moral sau metafizic? Au existat numeroase rspunsuri la aceste ntrebri dar ele pot fi reduse n fond la dou.

    Pe de o parte erau idealitii i ideologii - urmaii clasicismului umanist al epocii lui Goethe, cei care au dispreuit lucrurile tehnice i chestiunile economice ca aflndu-se, n genere, n afara i sub nivelul culturii. Goethe, cu simul su desvrit pentru tot ceea ce nseamn realul, ncercase n partea a doua din Faust s ptrund n profunzimile acestei noi lumi a faptelor. Dar deja la Wilhelm von Humbold apare concepia filologic despre istorie, strin realului, potrivit creia, n cele din urm. semnificaia unei epoci istorice era privit n funcie de mulimea tablourilor i a crilor care au aprut n acea vreme. Un conductor dobndea doar atunci nsemntate cnd se manifesta ca mecena. Ceea ce el nsemna n rest nu mai era luat n seam. Statul era o perturbare permanent a culturii autentice care se desfura n slile de curs, odile nvailor

    io

  • i n ateliere; rzboiul, o barbarie incredibil din vremuri trecute, iar economia ceva prozaic i stupid peste care se trecea cu vederea, dei se apela zilnic la ea. A aeza un mare om de afaceri sau un inginer alturi de poei i gnditori era aproape o lezmajestate fa de cultura autentic. A se vedea n acest sens Consideraiile privind istoria lumii de Jakob Burckhard. Dar acesta a fost punctul de vedere al celor mai muli filozofi de catedr i chiar al multor istorici, mergnd pn la literaii i esteii metropolelor actuale care socoteau mai important scrierea unui roman dect construirea unui motor de avion. De cealalt parte se afla materialismul, n esen de provenien englez, marea mod a semidocilor din jumtatea a doua a secolului trecut, a foiletoanelor liberale i a adunrilor populare radicale, a marxitilor i a scriitorilor de literatur etic social care se considerau gnditori i poei.

    Dac acelora le lipsea simul pentru real acestora le lipsea ntr-o msur uluitoare profunzimea. Idealul era exclusiv utilitatea. Ceea ce-i era util omenirii aparinea culturii, era cultur. Restul era lux, superstiie sau barbarie.

    Dar util era ceea ce servea fericirii celor muli iar fericirea consta n a nu face nimic. Aceasta este n ultim instan concepia lui Bentham, Mill i

    u

  • Spencer. elul omenirii consta n a-1 degreva ct mai mult posibil pe fiecare individ de-o ct mai mare parte a muncii sale i de o transfera mainii. Eliberarea de mizeria sclaviei salariale i egalitatea n amuzament, confort i desftare artistic - acel panem et circenses al metropolelor universale trzii - ncep a se prefigura. Filistinii progresului se entuziasmau de fiecare buton ce punea n micare un dispozitiv care, aparent, economisea munca uman. n locul religiei autentice a vremurilor trecute apare entuziasmul plat fa de cuceririle omenirii, prin care se nelegeau exclusiv progresele unei tehnici ce economisea munca i era fcut s amuze. Sufletul nu intra n discuie.

    Cu puine excepii, aceasta nu e pe gustul marilor inventatori i, de-asemenea, nici a cunosctorilor problemelor tehnice, ci a spectatorilor, care, ei nii, nu pot inventa nimic i, n orice caz, nu nelegeau nimic din toate acestea, dar adulmecau ceva n folosul lor. i, cu toat lipsa de imaginaie ce caracterizeaz materialismul tuturor civilizaiilor, se elaboreaz acum o imagine a viitorului - fericirea venic pe pmnt, un scop final i o stare perpetu - sub auspiciile tendinelor tehnice ale anilor optzeci, ntr-o contradicie demn de a fi luat n seam fa de conceptul progresului ce exclude stag-

    12

  • naTea. Astfel au aprut cri precum Vechea i noua credin de StrauB, Retrospectiv din anul 2000 a lui Bellamy sau Femeia i socialismul a lui Bebel. Nici un rzboi, nici o diferen de rase, popoare, state, religii; nici criminali i aventurieri, nici conflicte ca urmare a superioritii i a alteri-tii, nici ur, nici rzbunare, doar o tihn nesfrit de-a lungul tuturor mileniilor. Astfel de nerozii ne mai fac i astzi, cnd trim fazele finale ale acestui optimism trivial, s ne gndim cu groaz la plictiseala nfiortoare - acel taedium vitae al erei imperiale romane - care acoper sufletul doar la o simpl lectur a unor astfel de idile care, de fapt, n condiiile unei realizri doar pariale, ar conduce la crime n mas i la sinucideri.

    Ambele concepii sunt astzi nvechite. Secolul 20 s-a maturizat n sfrit, pentru a ptrunde n semnificaia ultim a faptelor din al cror ntreg se compune adevrata istorie universal. Nu mai este vorba de a interpreta, potrivit unui gust particular al unor indivizi sau al unor mase ntregi, lucrurile i evenimentele din perspectiva unei tendine raionaliste, a dorinelor sau speranelor proprii. n locul lui aa trebuie s fie sau aa ar trebui s fie, trece nendurtorul: aa este i aa va fi. Un scepticism mndru nlocuiete sentimentalismele secolu-

    13

  • lui trecut Am nvat c istoria este o realitate, care nu ia n seam de fel ateptrile noastre.

    Tactul fizionomie, cum am denumit eu aceasta1, singurul care te face apt s ptrunzi sensul a tot ceea ce se ntmpl, privirea lui Goethe, privirea cunosctorilor de oameni nnscui, a cunosctorilor vieii i istoriei, aceast privire care cuprinde epoci ntregi, descifreaz semnificaia mai profund a trecutului.

    2

    Pentru a nelege esena elementului tehnic nu e nevoie s porneti de la tehnica mainilor, cu att mai puin de la ideea seductoare c producia mainilor i uneltelor ar fi scopul tehnicii.

    n realitate tehnica este strveche. De-asemenea, ea nu este ceva concret istoric, ci un fapt extrem de general. Ea se extinde mult dincolo de om, n viaa animalelor, i anume, a tuturor animalelor. Spre deosebire de plante, din tipul de via al animalelor fac parte: micarea liber n spaiu, arbitrariul relativ, autonomia fa de restul ntregii naturi, - i astfel, necesitatea de a se afirma mpotriva acesteia, de a conferi propriei existene un sens oarecare,

    ' Untergang des Abendlamtes, voi. I, cap. II.

    14

  • coninut i superioritate. Semnificaia elementului tehnic poate fi neleas doar pornind de la suflet

    Cci viaa capabil de micare liber a animalelor' este lupt i nimic altceva, iar tactica vieii - superioritatea i inferioritatea lor fa de cellalt, fie c este vorba de natura vie sau de cea nensufleit - decide asupra istoriei acestei viei i asupra faptului dac destinul ei este de a suferi istoria din partea celorlali sau de a fi istorie pentru alii. Tehnica este tactica ntregii viei. Ea este forma interioar a procedeului n lupt, aceasta din urm fiind nsi viaa

    Iat o alt greeal ce trebuie evitat aici: tehnica nu trebuie neleas pornind de la unealt. Important nu este producerea lucrurilor, ci maniera de a le utiliza, nu arma, ci lupta. i, dup cum n rzboiul modern, tactica, respectiv tehnica de a duce rzboiul, este elementul decisiv, iar tehnicile de-a inventa, realiza i aplica armele pot figura numai ca elemente ale procedeului general, tot astfel se ntmpl pretutindeni. Exist nenumrate tehnici lipsite de orice fel de unelte: tehnica unui leu care neal o gazel i tehnica diplomatic, tehnica administrativ ca o meninere n form a

    ' UnU'rxaiii; des Abenillawles, voi. II, cap. I, nceputul.

    15

  • statului pentru luptele istoriei politice. Exist procedee chimice i de tehnic a gazelor. Exist, n cadrul oricrei lupte pentru o problem, o tehnic logic. Exist o tehnic a penelului, a clriei, i a conducerii dirijabilului. Nu este vorba de lucruri, ci ntoteauna de o activitate care are un scop. Acest lucru este trecut cu- vederea adeseori chiar n cercetarea preistoriei, care are n vedere mult prea mult obiectele din muzee i prea puin nenumratele procedee care trebuie s fi fost utilizate dar nu au lsat nici o urm.

    Fiecare main servete doar unui procedeu i s-a nscut din gndirea legat de acest procedeu. Toate mijloacele de transport s-au dezvoltat pornind de la gndirea ce avea ca obiect mersul cu un vehicul, vslitul, navigatul, zborul, iar nu pornind de la reprezentarea mainii sau a brcii. Metoda nsi este o arm. De-aceea, tehnica nu este o parte a economiei, dup cum nici economia, alturi de rzboi i politic, nu este o parte de sine stttoare a vieii. Toate acestea sunt aspecte ale unei aceleiai viei nsufleite, aflate n activitate i n lupt. Dar exist totui o continuitate ntre lupta originar a animalelor timpurii i procedeele inventatorilor i inginerilor moderni, i, de asemenea, ntre arma primitiv i construirea mainii cu aju-

    16

  • ierul creia este dus rzboiul actual mpotriva naturii i prin care natura este nelat.

    Aceasta se numete progres. El a fost marea lozinc a secolului trecut Istoria era privit ca o strad pe care omenirea mrluia viteaz tot mai departe - adic, n fond, doar popoarele albe, iar dintre acestea, doar locuitorii metropolelor, de fapt, numai cei civilizai.

    Dar ncotro? Ct timp? i ce urmeaz? Era cam ridicol acest mar nencetat spre un el

    la care nu se gndea nimeni serios, pe care nimeni nu cuta a i-1 imagina clar, nu ndrznea a i-1 imagina, pentru c un el este un sfrit Nimeni nu face ceva, fr a se gndi la clipa n care va dobndi ceea ce a vrut. Nu pori rzboaie, nu navighezi, nu faci nici mcar o plimbare, fr a te gndi la durat sau la un sfrit Orice mare creator cunoate i se teme de golul care urmeaz finalizrii unei opere.

    Din dezvoltare face parte mplinirea - fiecare dezvoltare are un nceput, fiecare mplinire este un sfrit -, tinereii i aparine btrneea, apariiei trecerea, vieii moartea Animalul, cu gndirea lui legat de prezent, nu cunoate i nu bnuiete moartea ca un fapt viitor, ca o ameninare. El cunoate doar frica de moarte n momentul n care

    17

  • este ucis. Omul ns, a crui gndire s-a eliberat de constrngerea lui aici i acum, care rtcete cu gndul peste ieri i mine, peste cndva-ul trecutului i al viitorului, o cunoate dinainte, i depinde de profunzimea fiinei sale i a felului cum privete el lumea dac va depi sau nu frica n faa sfritului. Conform unei legende din vechea Elad, de la care pornete i Iliada, Ahille fusese pus de mama lui s aleag ntre o via lung sau una scurt, plin de fapte i glorie, iar el a ales-o pe cea din urm.

    Am fost - i suntem - prea superficiali i lai pentru a suporta caracterul trector a tot ceea ce este viu. Acest caracter este nvemntat ntr-un optimism roz al progresului n care, de fapt, nu crede nimeni; l ascundem prin literatur i ne amgim cu idealuri pentru a nu mai vedea nimic. Ins vremelnicia, apariia i dispariia, este forma realului, de la stele, a cror soart nu poate fi anticipat de ctre noi, i pn la viermuiala nestatornic de pe aceast planet. Viaa individului - fie el animal , plant sau om - este la fel de trectoare precum cea a popoarelor i culturilor. Orice creaie este sortit pieirii, fiecare gnd, fiecare invenie, fiecare fapt sunt date uitrii. Pretutindeni bnuim evoluii istorice cu un destin excepional i care, pn la

    18

  • arm, au disprut Ruinele operelor culturilor trecute apar pretutindeni n faa ochilor notri. Din hibrisul lui Prometeu, care se avnt spre cer spre a supune omului forele divine, face parte prbuirea Deci ce rost mai are vorbria despre venicele cuceriri ale omenirii?

    Istoria universal arat cu totul altfel dect i-o imagineaz nsi epoca noastr. Istoria omului este scurt n raport cu istoria lumii vegetale i animale de pe aceast planet - spre a nu mai vorbi de durata de via a lumilor stelare. Ea reprezint o brusc ascensiune i un declin de-a lungul a ctorva milenii, ceva complet lipsit de importan n destinul pmntului, dar pentru noi, cei care suntem nscui aici, de o mreie i de o for tragice. Iar noi, oameni ai secolului 20, ne ndreptm cu ochii deschii spre sfrit Interesul nostru pentru istorie, capacitatea noastr de a scrie istoria, sunt un semn care trdeaz cursul descendent al drumului. Aceast nzestrare a cunoaterii iscoditoare apare, pentru o clip, numai pe culmile marilor culturi, n trecerea lor spre faza de civilizaie.

    n i pentru sine, este lipsit de importan ce soart are, printre roiul stelelor venice, aceast mic planet care, undeva n spaiul nesfrit, i urmeaz pentru scurt timp traiectoria. Cu att mai

    19

  • nensemnat este ceea ce se mic pentru cteva clipe pe suprafaa ei. Dar fiecare dintre noi, n i pentru sine un nimic, este, pentru o clip extrem de scurt - ct durata unei viei - proiectat n aceast viermuiala. Tocmai de aceea, aceast lume n miniatur, aceast istorie universal sunt pentru noi att de importante. Mai mult, este destinul fiecruia ca, prin naterea sa, s fie nu numai proiectat n aceast istorie universal n genere, ci i ntr-un anumit secol, ntr-o anumit ar, etnie, religie, ntr-o anumit stare social. Nu putem alege s vrem a fi fiul unui ran egiptean care a trit pe la 3000 .Chr., al unui rege persan sau al unui vagabond din zilele noastre. Acestui destin - sau acestui accident - trebuie s i ne supunem. El te condamn la anumite situaii, intuiii i realizri. Nu exist un om n sine cum plvrgesc filozofii, ci numai oameni aparinnd unei epoci, unui loc, sau unei rase, cu un fel de-a fi personal care se impune sau piere n lupta cu o lume dat, n timp ce universul continu s existe n jur divin i imperturbabil. Aceast lupt este viaa, i anume n sensul lui Nietzsche, ca o lupt ce-i are originea n voina de putere, crud, nendurtoare, o lupt fr mil.

    20

  • ERBIVORE I ANIMALE DE PRAD

    3

    ntruct omul este un animal de prad. Gnditori subtili ca Montaigne i Nietzsche au tiut-o dintot-deauna. nelepciunea vechilor basme i proverbe a tuturor popoarelor agricole i nomade, convingerea maliioas a marilor cunosctori de oameni - conductori de stat, generali, oameni de afaceri, judectori - la apogeul unei viei mplinite, disperarea unor reformatori ai lumii care au euat i ocara preoilor furibunzi, toate erau departe de a dori s ascund ori s tgduiasc acest lucru. Doar gravitatea solemn a filozofilor idealiti i-a altor teologi nu a avut curajul s accepte ceea ce, n ascuns, se tia destul de bine. Idealurile sunt laiti. i totui, din operele lor s-ar putea strnge o colecie nostim de maxime pe care ei le-au scpat uneori despre bestia om.

    Dar aceast idee trebuie n fine luat n serios. Sce^icismul, ultima atitudine filozofic posibil

    21

  • pentru aceast epoc, i singura demn de ea, nu ne mai permite s ocolim subiectul. Totui, i tocmai de aceea, sunt mpotriva opiniilor care s-au dezvoltat pornind de la tiinele naturii din secolul trecut. Examinarea anatomic i clasificarea lumii animale sunt dominate - corespunztor originii lor - n ntregime de puncte de vedere materialiste. Chiar dac imaginea corpului, aa cum se prezint el ochiului omenesc, i numai acestuia, i, n plus, a corpului disecat, preparat chimic sau supus experienelor, ar conduce la un sistem precum cel ntemeiat de Linne i aprofundat din perspectiv paleontologic de coala Iui Darwin - un sistem de amnunte optice cu caracter static -, alturi exist totui o cu totul alt ordine, nesistematic, a felurilor de via, care se relev doar empatiei fr pretenii savante i nrudirii resimite n interior dintre EU i TU, aa cum o cunoate fiecare ran, dar i fiecare poet sau artist autentic. mi place s reflectez la fizionomia1 felurilor de via animal, la formele sufletului animal i i las pe zoologi s sistematizeze alctuirea corpului. Astfel rezult o cu totul alt ierarhie - a vieii, iar nu a corpului.

    ' Unterg. d. Abendl. voi. I, cap II !} 4-5.

    22

  • O plant triete, dei este o fiin doar ntr-un sens restrns1. n realitate, viaa se afl n ea sau n jurul ei. Ea respir, se alimenteaz, se nmulete, i totui este, de fapt, doar teatrul acestor procese care, mpreun cu cele ale naturii nconjurtoare, cu ziua i noaptea, cu lumina soarelui i fermentaia solului, formeaz o unitate, astfel nct planta nsi nu poate s vrea sau s aleag. Totul se petrece cu ea sau n interiorul ei. Ea nu-i caut nici locul, nici hrana, nici planta cealalt cu care s zmisleasc urmai: nu se deplaseaz, ci o mic vntul, cldura i lumina.

    Dincolo de acest mod de via se ridic acum viaa capabil de micare liber a animalelor - dar n dou trepte. Exist o specie, n cadrul tuturor genurilor anatomice, de la animalul originar monocelular pn la psrile nottoare i mamiferele copitate, a crei via depinde, pentru a supravieui, de hrana pe care o ofer lumea nemicat a plantelor. Acestea nu fug i nu se pot apra.

    Dar deasupra se ridic o a doua specie de vieuitoare, animale care triesc devornd alte animale, a cror via const n a ucide. Aici prada nsi este foarte mobil, n stare s lupte i bogat n iretenii de tot felul. Aceast via, de-asemenea,

    1 Unterg. d. Abetull. voi. II, p. 1 $i urm.

    23

  • este rspndit prin toate genurile sistemului. Fiecare pictur de ap este un cmp de btlie, iar noi, cei care avem lupta din teritoriu att de constant n faa ochilor nct i uitm evidena, ba chiar i prezena, privim astzi cu groaz cum formele fantastice ale adncurilor oceanului duc o via n care ucizi sau eti ucis.

    Animalul de prad este forma cea mai nalt a vieii capabile de micare liber. Aceasta nseamn maximumul de libertate fa de alii i fa de sine, de rspundere proprie i de singurtate, necesitatea extrem de a te afirma luptnd, cucerind, distrugnd. A fi un animal de prad confer tipului reprezentat de om o semnificaie deosebit.

    Un erbivorc este, conform destinului su, o prad i caut s se sustrag acestei fataliti prin fug, fr lupt. Un carnivor triete din prad. Una dintre aceste forme de via este, n esen, defensiv, cealalt ofensiv, crud, destructiv. Pn i tactica micrii le deosebete: pe de o parte obinuina de a se refugia, alergarea rapid, goana n linii frnte, ocolul i ascunderea, pe de alta micarea n linie dreapt a atacului, sritura leului, sagetarea vulturului. Exist o iretenie, un fel de a nela n stilul celui puternic sau al celui slab. Inteligente n sens uman, inteligent-active, sunt doar animalele de

    24

  • prad Erbivorele, n comparaie, sunt proaste; nu numai porumbeii fr prihan i elefantul, dar chiar i speciile cele mai nobile de copitate: taurul, calul, cerbul, care doar n furia oarb a excitaiei sexuale sunt capabile s lupte, lsndu-se n rest mblnzite i conduse de un copil.

    Diferenierii prin micri i se adaug mai pregnant aceea prin organele de sim. Iar odat cu simurile difer i modul de a avea o lume. In i pentru sine fiecare fiin triete n natur, ntr-un mediu pe care fie l scruteaz, fie i se las observat sau nu. Abia prin felul tainic, inexplicabil pentru gndirea uman, al relaiilor pe care animalul le ntreine cu ambiana sa prin intermediul simurilor tactile ce ordoneaz i percep, ambiana devine un mediu al unei fiine oarecare'. Erbivorele superioare sunt dominate, alturi de auz, mai ales de capacitatea de adulmecare, ns animalele de prad superioare domin prin ochi. Adulmecarea este simul veritabil al aprrii. Nasul simte proveniena i distana pericolului i confer astfel refugiului o direcie precis.

    ns privirea animalelor de prad este ndreptat spre int. Deja prin aceea c perechea de ochi a

    ' v. Oxkull, Biologische Weltanschauung, 1913, p 67 i urm.

    25

  • animalelor mari de prad se poate fixa - ca la om - asupra unui punct din jur, e dat posibilitatea de a prinde prada n privirea ostil se afl deja soarta inevitabil a victimei, saltul clipei urmtoare. Fixarea ochilor orientai nainte i paralel este ns echivalent cu apariia lumii, n sensul n care o nelege i omul, ca imagine, ca lume naintea ochilor si, ca lume nu numai a luminii i a culorilor, ci mai ales a distanelor, a spaiului n care au loc micrile i n care obiectele ocup anumite puncte. In acest fel de a vedea, propriu doar celor mai nobile animale de prad - erbivorele, de exemplu copitatele, au ochii aezai lateral, prin fiecare avnd o alt percepie, lipsit de perspectiv - exist deja ideea de a stpni. Imaginea lumii este aceea a mediului dominat de ochi. Ochiul animalului de prad fixeax obiectele n funcie de poziie i distan. El cunoate orizontul. El msoar n cadrul acestui cmp de btlie obiectele i condiiile atacului. Adulmecarea i fixarea vizual - cprioara i eretele - se manifest precum faptul de a fi sclav i cel de a fi stpn. In aceast privire ampl, linitit, se afl un nesfrit sentiment al puterii, un sentiment al libertii izvort din superioritate i care se sprijin pe o mai mare for, precum i pe certitudinea de a nu fi prada nimnui. Lumea nsi este

    26

  • prada, i din acest fapt s-a nscut, n ultim instan, cultura uman

    In final, aceast realitate a superioritii nnscute s-a adncit att spre exterior, n lumea din lumin cu ntinderile ci nesfrite, ct i spre interior, n alctuirea sufleteasc a animalelor puternice. Sufletul, acel ceva enigmatic pe care l simim la auzul acestui cuvnt i a crui esen nu este accesibil nici unei tiine, scnteia divin din acest corp viu care trebuie s domine sau s se supun n aceast lume divin-cumplit i divin-nepstoare: ceea ce noi oamenii simim ca suflet, n noi i n ceilali, este polul opus al lumii din lumin aflate n jurul nostru, i n care gndirea i intuiia uman presupun bucuros un suflet universal. Sufletul este cu att mai puternic conturat, cu ct fiina respectiv este mai singuratic, cu ct mai decis i alctuiete ea o lume pentru sine, mpotriva lumii ntregi din jur. Care este opusul sufletului unui leu? Sufletul unei vaci. Erbivorele nlocuiesc sufletul puternic i singular prin numrul lor mare, prin turm, simirea comun i activitatea n mas. Dar cu ct ai mai puin nevoie de ceilali, cu att eti mai puternic. Un animal de prad este dumanul tuturor. El nu tolereaz n teritoriul su nici un egal - noiunea regal a proprietii i are aici originea.

    27

  • Proprietatea este domeniul n care i exercii puterea nengrdit, ctigat prin lupt i aprat mpotriva semenilor, o putere impus victorios. Ea nu este un drept asupra unui simplu avut, ci stpnirea suveran a acestuia.

    Exist, dac luam bine aminte, o etic a animalului de prad i una a erbivorului. Nimeni nu poate schimba acest fapt. El este forma interioar, sensul, tactica ntregii viei, - o realitate efectiv. Viaa poate fi distrus, nu ns i transformat n felul ei de-a fi. Un animal de prad domesticit, captiv - fiecare grdin zoologic ofer exemple n acest sens - este ciuntit sufletete, bolnav de lume, distrus n interior. Exist animale de prad care mor de foame de bunvoie cnd sunt captive. Erbivorele nu renun la nimic devenind animale domestice.

    Aceasta este diferena ntre destinul erbivorelor i destinul animalelor de prad. Unul amenin doar, cellalt druiete deopotriv. Cel dinti te apas, te reduce i te face la, pe cnd cel din urm, te nal prin putere i izbnd, prin mndrie i ur. Pe acela l supori, acesta eti tu nsui. Lupta naturii interioare mpotriva naturii exterioare nu mai este resimit ca o nenorocire - precum i-au imaginat Schopenhauer i Darwin acea struggle for life -, ci ca un sens major al vieii, un sens care o nno-

    28

  • Mleaza; aa a neles Nietzsche al su amorfati. Iar omul aparine acestei specii.

    4

    El nu este un ins bun de la natur i prost, nici o semimaimut cu tendine tehnice, aa cum 1-a descris Haeckel i 1-a pictat Gabriel Max1. Acestei caricaturi i se adaug n plus i umbra plebee a lui Rousseau. Dimpotriv, tactica vieii sale este cea a unui animal de prad superb, curajos, iret i crud, care triete atacnd, ucignd i distrugnd. El vrea s fie stpn de cnd exist.

    Deci este tehnica ntr-adevr mai veche dect omul? Nu, totui nu. Exist o diferen enorm ntre om i toate celelalte animale. Tehnica acestor animale este o tehnic a speciei. Ea nu este inventiv, nu poate fi nvat i nici nu se poate dezvolta. Specia albinelor, de cnd exist ea, i-a construit fagurii aa cum o face astzi, i-i va construi aa,

    ' Doar t'uriit sistematic i clasificatoare a anatomitilor 1-a adus n apropierea maimuei, ceea ce se vdete ast/i a fi un act pripit i superficial. A se vedea Klaatsch, el nsui un darvvinist: Dcr Wenli'xanx tlcr Mcnschlwit, 1920, p. 29 i urm. Tocmai n cadrul sistemului omul e situat periferic, n exteriorul oricrei ierarhii: n multe privine alctuirea corpului su este toarte primitiv, pe cnd n altele ea este un fenomen de excepie. Dar pe noi - ntruct ne ocupm de viaa lui - nu ne intereseaz acest fapt. n destinul su el este sufletete un animal de prad.

    29

  • pn va disprea Acetia i aparin tot att ct forma aripilor i culorile corpului. Doar punctul de vedere anatomic al zoologiei separ forma corpului de modul de via. Dac se pornete de la forma interioar a vieii, iar nu de la cea a corpului, atunci aceast tactic a vieii i alctuirea trupului reprezint unul i acelai lucru, ambele fiind expresia unei realiti organice. Specia nu este o form a ceea ce se vede ca fiind n repaos, ci a motilitii, i nici a lui a fi astfel, ci a lui a face astfel. Forma corpului este forma corpului activ.

    Albinele, termitele, castorii ridic construcii uimitoare. Furnicile au cunotin despre cultura plantelor, construirea drumurilor, sclavie i arta rzboiului. ngrijirea puilor, dispozitivele de fortificare i migraiile planificate sunt larg rspndite. Tot ceea ce poate omul a fost atins deja de cte o specie de animale. Este vorba despre tendine care, n viaa capabil de micare autonom, dormiteaz, n general, sub forma unor posibiliti. Omul nu realizeaz nimic din ceea ce viaa ca ntreg nu poate atinge.

    i totui, n fond, toate acestea n-au absolut nimic de-a face cu tehnica uman. Tehnica speciei este imuabil. Aceasta este semnificaia cuvntului instinct. Deoarece gndirea animal este prins n nemijlocirea lui acum i aici, netiind nimic 30

  • despre trecut i viitor, ea nu are nici experien i nici nu cunoate grija Nu este adevrat c femelele animalelor i fac griji pentru puii lor. Grija este un sentiment care presupune o cunoatere orientat spre deprtri, spre ceea ce va veni, dup cum regretul este o cunoatere a ceea ce a fost. Un animal nu poate ur i nici nu poate fi disperat. ngrijirea puilor - ca orice altceva - ine de un impuls obscur i incontient n cazul multor forme de via. Ea aparine speciei, iar nu fiinei individuale. Tehnica speciei nu este doar imuabil ci i impersonal.

    /'ns tehnica uman, i numai ea, este independent de viaa speciei umane. Este singurul caz n ntreaga istorie a vieii n care fiina individual prsete constrngerea speciei. Trebuie s reflectezi foarte mult pentru a nelege caracterul extraordinar al acestui fapt. Tehnica n viaa omului este una contient; ea ine de voin, se poate modifica avnd un caracter personal i inventiv; se deprinde i este mereu mbuntit. Omul a devenit creatorul tacticii sale de a tri. Aceasta reprezint att mreia ct i fatalitatea care-l constrnge. Iar forma intern a acestei viei creative este ceea ce numim cultur sau a avea cultur, a crea cultur, a suferi datorit culturii. Creaiile omului sunt, ntr-o form personal, expresia acestei existene.

    31

  • APARIIA OMULUI: MNA I UNEALTA

    5

    De cnd exist acest tip al animalului de prad inventiv? Altfel spus: de cnd exist omul? Ce este omul? Prin ce a devenit om?

    Iat rspunsul: prin dezvoltarea minii. Aceasta este o arm fr egal n lumea vieii care se poate mica liber. Comparai-o cu laba, ciocul, coarnele, dinii i nottoarele cozii altor fiine. Pe de-o parte, la nivelul ei, simul tactil se concentreaz pn-ntr-att nct o putem aproape aeza, ca organ tactil, alturi de organul vzului i al auzului. Ea nu numai c distinge ntre cald i rece, solid i lichid, tare i moale, dar recunoate, mai ales, greutatea, forma i locul opunerii rezistenei, pe scurt, obiectele din spaiu. Dar, dincolo de aceasta, n ea se adun att de complet activitatea vieii, nct, simultan, ntreaga poziie i micare a corpului s-au dezvoltat n consecin. Nu exist nimic n lume care s poat fi comparat cu acest organ tactil i activ. Ochiului ani-

    32

  • malului de prad, care domin lumea teoretic, i se adaug mna omului ca stpnitoare practic.

    Ea trebuie s fi aprut instantaneu n comparaie cu ritmul curenilor cosmici, subit ca un fulger, ca un cutremur, i, ca tot ceea ce este decisiv n cursul lumii - creatoare de epoc, n sensul cel mai profund. Trebuie, de-asemenea, s ne desprindem n aceast privin de intuiiile secolului trecut legate de noiunea de evoluie, aa cum exist ele de la cercetrile geologice ale lui Lyell ncoace. Schimbarea lent, flegmatic corespunde firii engleze, iar nu naturii. Pentru a o argumenta, s-a jonglat cu milioane de ani, deoarece, n spaiile temporale msurabile, nu s-a ivit nimic de acest gen. Dar noi n-am putea diferenia nici un fel de straturi geologice, dac ele n-ar fi fost separate de catastrofe necunoscute n ceea ce privete natura i originea lor, i nici o specie de animale fosile, dac ea n-ar fi aprut brusc, pstrndu-se neschimbat pn la dispariia ei. Despre strmoii omului nu tim nimic, n ciuda tuturor cutrilor i a comparaiilor anatomice. Din momentul n care apare scheletul uman omul este aa cum este el i astzi. Omul de Neandertal poate fi vzut n fiecare adunare popular. De asemenea, este cu totul imposibil ca mna, mersul vertical, poziia capului .a.m.d s se

    33

  • fi dezvoltat succesiv i una datorit celeilalte. Toate acestea au aprut mpreun i dintr-odat.1 Istoria universal evolueaz din catastrofa n catastrofa, indiferent dac o putem nelege i explica, sau nu. Aceasta se numete astzi mutaie, dup H. de Vries2. Este vorba de o transformare interioar care cuprinde brusc toate exemplarele unei specii, firete fr cauz, ca tot ceea ce se petrece n realitate. Este ritmul misterios al realului.

    Dar nu numai mna, mersul i inuta omului trebuie s se fi format simultan, ci tot aa, - iar pn acum n-a observat nimeni aceasta - mna i unealta. Mna nenarmat, luat ca atare, nu are nici o valoare. Ea solicit arma, pentru a fi ea nsi arm Aa dup cum unealta s-a format pornind de la forma minii, invers, mna s-a format n legtur cu forma uneltei. Nu are nici un sens a vrea s le separi temporal. Este imposibil ca mna, o dat for-

    ' i, n general, aeeast evoluie! Darwinitii spun c posedarea unor arme att de deosebite a favorizat i a meninut specia n lupta pentru existen. Dar abia arma gata format ar fi un avantaj; cea aflat n dezvoltare - i aceast dezvoltare trebuie s fi durat milenii - este o povar nefolositoare care ar trebui s determine contrariul. i cum este imaginat nceputul unei astfel de dezvoltri? Aeeast vntoare de cauze i efecte, care sunt, n cele din urm, forme ale gndirii umane i nu ale devenirii lumii, este destul de nesbuit dac se crede c astfel se poate ptrunde n misterele lumii.

    1Die Mutathmstheorie (1901-1903).

    34

  • mat, s fi fost activ fr unealt, chiar i pentru scurt timp. Vestigiile cele mai timpurii ale omului i ale uneltelor sale sunt la fel de vechi.

    ns ceea ce s-a divizat, dar nu temporal, ci logic, este procedeul tehnic, i anume, n ceea ce privete realizarea armei i utilizarea ei. Aa dup cum exist o tehnic a realizrii unei viori i o tehnic de a cnta la vioar, exist i o art a construciei navale i o art a navigrii, o abilitate n construirea arcului i o ndemnare n a trage cu el. Nici un alt animal de prad nu-i alege arma. Omul ns nu numai c-o alege, dar o i realizeaz conform ideilor lui. Astfel el a ctigat un avantaj copleitor n lupta mpotriva semenilor si, mpotriva altor animale, mpotriva naturii ntregi.

    Aceasta este eliberarea de constrngerea speciei, ceva unic n istoria ntregii viei de pe aceast planet. Astfel s-a nscut omul. /El a reuit n cel mai nalt grad s desprind viaa lui activ de condiiile corpului su. Instinctul speciei exist n continuare cu toat fora sa, dar din el s-a desprins o gndire i o aciune bazate pe gndirea individului, care nu mai st sub blestemul speciei. Aceast libertate este o libertate de a alege. Fiecare i confecioneaz propria arm n funcie de priceperea proprie i de considerentele proprii] Numeroasele

    35

  • descoperiri privind piese greit confecionate i aruncate, stau i astzi mrturie privind efortul acestei incipiente aciuni reflectate.

    Dac totui piesele sunt att de asemntoare nct pe baza lor - cu o legitimitate ndoielnic - se fac diferenieri ntre culturi ca Acheuleen i Solutreen, efectund comparaii temporale n cele cinci continente - desigur n mod ilegitim -, aceasta se datoreaz faptului c eliberarea de constrngerea speciei acioneaz mai nti doar ca o mare posibilitate, fiind la nceput departe de a reprezenta un individualism efectiv. Nimeni nu vrea s fac pe originalul. Cu att mai puin se gndete cineva s imite pe un altul. Fiecare gndete i lucreaz pentru sine, dar viaa speciei este att de puternic, nct rezultatul este totui pretutindeni asemntor - aa cum, n fond, se ntmpl i astzi.

    Gndirii ochiului, privirii inteligente i ptrunztoare a marilor animale de prad, li se adaug astfel gndirea minii. Pornind de la cea dinti s-a dezvoltat gndirea teoretic, aceea care cerceteaz i contempl, reflectarea, nelepciunea, iar de la cea din urm spiritul practic i cel activ, iretenia, inteligena propriu-zis. Ochiul cerceteaz cauza i efectul, mna lucreaz dup principiile mijlocului i a scopului. C un lucru

    36

    folosete sau nu unui scop, - respectiv judecata de valoare a celor activi - n-are nimic de-a face cu ceea ce este adevrat sau fals, cu valorile celui care contempl, cu adevrul. Scopul este un fapt, corelaia dintre cauz i efect, un adevr1. Astfel s-au format att de diversele moduri de gndire ale omului nsetat de adevr - preotul, nvatul, sau filozoful - i cele ale omului activ - politicianul, generalul, omul de afaceri. De atunci i pn astzi mna strns pumn, aceea care poruncete i impune, este expresia unei voine. De-aceea interesul pentru maniera de a scrie, ct i pentru configuraia minii. De-aceea felul de a se exprima susinut de mna grea a cuceritorului, sau de cea norocoas a omului de afaceri, de aceea pecetea sufleteasc a minii criminalului ori a artistului.

    Datorit minii, armei i gndirii personale, omul a devenit creativ. Tot ceea ce realizeaz animalele rmne n cadrul activitii speciei, fr a le mbogi existena Omul ns, animalul creativ, a rspndit peste lume o bogie de gndire inventiv i de fapte care-1 ndreptete s-i denumeasc scurta sa istorie istoria universal, i umanitate mediul care-1 nconjoar, considerndu-1 pe acesta,

    1 Untergang des Abendlandes, voi. I, cap. II, 16, voi. II, cap. III 6.

    37

  • mpreun cu ntreg restul naturii, drept fundal, obiect i mijloc.

    ns activitatea minii care gndete o numim fapt. Activitatea ine i de existena proprie animalelor, fapta doar de aceea a omului. Nimic nu este att de relevant pentru aceast distincie ca luarea n stpnire a focului. Observi, ca om, cum apare focul - cauz i efect. Multe animale l vd i ele. ns numai omul nscocete un procedeu pentru a-1 produce - scop i mijloc. Nici o alt fapt nu ofer att de mult imaginea creativitii. Aceasta este fapta lui Prometeu. Unul din fenomenele cele mai stranii, mai violente i mai misteroase ale naturii - fulgerul, pdurea n flcri, un vulcan -este trezit la via de omul nsui mpotriva ntregii naturi. i ct de mult trebuie s fi fost afectat sufletul cnd a privit ntia dat flacra pe care a aprins-o el nsui!

    6

    Sufletul propriu-zis al omului s-a constituit sub puternica impresie a faptei individuale, libere i contiente, fapt care se desprinde din activitatea speciei, avnd un caracter uniform, instinctual i de mas. Foarte singuratic, chiar n comparaie cu sufletul celorlalte animale de prad, el susine

    privirea mndr i melancolic a celui ce-i cunoate destinul, ct i sentimentul forei nestpnite din pumnul obinuit s acioneze, fiind dumanul tuturor pentru c, prin crim i ur, este decis s nving sau s moar. Acest suflet este mai adnc i mai ncrcat de suferin dect al oricrui alt animal. El se afl ntr-o opoziie ireconciliabil cu lumea ntreag, de care este separat datorit propriei naturi creative. Este sufletul unui revoltat

    Omul nceputurilor i face adpostul singuratic ca o pasre de prad. Chiar dac un numr oarecare de familii se strng ntr-o hait, aceasta are loc n forma cea mai simpl. Nu poate fi vorba nc de triburi, i cu att mai puin de popoare. Haita este o reuniune ntmpltoare de civa brbai care ntmpltor nu se rzboiesc, mpreun cu femeile i copiii lor, fr un sentiment care s-i lege, ntr-o libertate deplin: ea nu reprezint un noi, fiind aidoma unei turme oarecare de exemplare ale aceleiai specii.

    Sufletul acestor nsingurai puternici este cu totul rzboinic, nencreztor i gelos pe propria-i putere i prad. El este ptruns nu doar de patosul eului, ci i de patosul pentru al meu. El cunoate beia sentimentului pe care-1 ai atunci cnd cuitul ptrunde n corpul dumanului i cnd mirosul sn-

    38 39

  • gelui i gemetele biciuiesc simurile triumftoare. Orice brbat adevrat, chiar n oraele culturilor trzii, simte uneori ntr-nsul vpaia adormit a acestui suflet originar. Nimic din constatarea lamentabil potrivit creia ceva este folositor i ar economisi munca. Mai puin nc din sentimentul tirb al comptimirii, al mpcrii, al setei de odihn. n schimb ns, mndria deplin de a fi temut, admirat i urt pn departe datorit forei i norocului propriu, i impulsul de rzbunare pe tot ceea ce ar putea rni aceast mndrie chiar i prin simpla prezen, fie c e vorba de fiine vii sau de lucruri.

    Acest suflet se avnt mai departe ntr-o nstrinare tot mai mare fa de ntreaga natur. Armele tuturor animalelor de prad sunt naturale, doar pumnul narmat al omului, cu anna realizat, conceput i aleas de ctre acesta, nu este. Aici i are nceputul arta ca noiune opus celei de natur. Fiecare procedeu tehnic al omului este o art i a fost denumit mereu ca atare: arta de a trage cu arcul i aceea de a clri, arta rzboiului, arta de a construi i a guverna, artele sacrificiului i ale prezicerii, arta picturii i a versificaiei, arta experimentrii tiinifice. Artificial i ndreptat mpotriva naturii este orice fapt uman, ncepnd cu

    40

    luarea n stpnire a focului i pn la realizrile pe care n culturile evoluate le caracterizm ca fiind artistice. Naturii i se smulge privilegiul creativitii. Voina liber deja nu este nimic altceva dect un act al revoltei. Omul creativ a prsit uniunea cu natura, ndeprtndu-se cu fiecare nou creaie, tot mai mult i mai ostil de ea A sa istorie universal, este istoria unei separaii fatale, i care se adncete continuu, ntre lumea oamenilor i univers, este istoria unui revoltat care, prsind poala mamei sale, ridic mna mpotriva ei.

    Dar astfel ncepe tragedia omului, cci natura e mai puternic. Omul rmne dependent de ea, ntruct natura, dincolo de toate acestea, l cuprinde i pe el, creaia sa Toate culturile mari sunt tot attea nfrngeri. Rase ntregi, distruse n sine i prbuite, osificate i descompuse spiritual, rmn ca victime pe cmpul de btaie. Lupta mpotriva naturii este fr speran, i totui va fi dus pn la capt

    41

  • TREAPTA A DOUA: VORBIREA I ACIUNEA

    7

    Nu tim ct a durat era minii narmate, deci nici de cnd exist omul. Numrul anilor este i el lipsit de important, dei n zilele noastre se presupune a fi mult prea mare. Nu este vorba de milioane de ani, nici mcar de mai multe sute de mii; oricum trebuie s se fi scurs un numr considerabil de milenii.

    Acum ns intervine o a doua schimbare care va face epoc, la fel de subit i de violent ca prima, transformnd radical destinul omului, i fiind din nou o mutaie autentic n sensul abia explicat. Cercetarea preistoriei a observat-o de mult. ntr-adevr, obiectele care se afl n muzeele noastre ne prezint dintr-odat un alt chip. Apar vasele de lut, urme ale prelucrrii pmntului i ale creterii vitelor - dup cum au fost denumite destul de precar i mult prea modernist aceste ndeletniciri -construcii de colibe, morminte, nceputurile schimbului de mrfuri. Se prefigureaz o nou lume a

    42

  • gndirii i procedeurilor tehnice. Dintr-un punct de vedere muzeal mult prea plat, i pe baza unei simple ordonri a vestigiilor, au fost separate epoca de piatr mai veche i cea mai recent, paleoliticul i neoliticul. Dar aceast mprire realizat n secolul trecut suscit de mult timp o anumit iritaie, ncer-cndu-se de zeci de ani nlocuirea ei prin altceva. Expresii ca mezolitic, miolitic, mixoneolitic demonstreaz ns c suntem nc legai de o clasificare a obiectelor care nu duce nicieri. Ceea ce se schimb nu sunt uneltele, ci omul. nc odat: istoria omului poate fi neleas doar dac se pornete de la suflet.

    Aceast mutaie poate fi destul de precis datat, aproximativ ctre mileniul cinci .Chr.1 Cel mult dou milenii mai trziu se nasc deja culturile evoluate n Egipt i Mesopotamia. Se observ aici cum ritmul istoriei ia o amploare tragic. nainte, mileniile nu aveau prea mare nsemntate, acum fiecare secol devine important. Piatra care a nceput a se rostogoli se apropie n salturi tot mai mari de prpastie.

    1 Pc baza cercetrilor lui de Geers asupra straturilor suedeze de lut

    n form de benzi: Reallex. d. Vorgeschichte, Voi II (Cronologia dilu-vial).

    43

  • Dar ce s-a ntmplat? Dac ptrundem mai adnc n aceast nou lume a faptelor umane, observm curnd raporturi foarte dense i complicate. Toate aceste tehnici se presupun reciproc. Creterea animalelor domestice impune cultura nutreurilor, sdirea i recoltarea plantelor comestibile, presupune prezena animalelor de traciune i povar, iar acestea la rndul lor construirea arcurilor. Orice tip de construcie cere realizarea i transportul materialelor de construcie, iar comerul are nevoie de drumuri, de animale de povar i de ambarcaiuni.

    Ce anume din toate acestea a produs rsturnarea sufleteasc? Iat rspunsul: fapta planificat i colectiv. Pn n acest moment fiecare om i triete viaa proprie, i realizeaz singur arma i i exercit individual propria-i tactic n lupta zilnic. Nici unul nu are nevoie de cellalt Acest fapt se schimb subit Noile procedee se ntind pe o durat mai mare, uneori chiar de ani - s ne gndim bunoar la intervalul scurs ntre tierea copacilor i pornirea n larg a vasului construit din acetia -i cuprind, de-asemenea, mari distane. Ele sunt alctuite din iruri de acte individuale riguros ordonate i din grupuri de activiti executate paralel.

  • Aceste procedee de ansamblu presupun ns ca mijloc indispensabil vorbirea prin cuvinte.

    Vorbirea cu ajutorul propoziiilor nu s-a putut forma anterior sau mai trziu. Ea trebuie s se fi format atunci, rapid ca tot ceea ce este decisiv, i anume, ntr-o strns corelaie cu noul tip de procedee umane. Acest lucru se poate demonstra

    Ce este vorbirea ?' Ea este fr ndoial un procedeu menit comunicrii, o activitate pe care numeroi oameni o exercit permanent ntre ei. Limba este doar o abstractizare a acestuia, forma intrinsec - gramatical - a vorbirii, inclusiv a formelor cuvintelor. Aceast form trebuie s cunoasc o rspndire i s aib o anumit durat pentru ca o comunicare s aib loc efectiv. Am artat alt dat c vorbirea cu ajutorul propoziiilor e precedat de forme mai simple de comunicare -semne vizuale, semnale, gesturi, strigte de avertizare i ameninare - care se pstreaz i astzi nc, n sprijinul ei: melodicitatea vorbirii, accentul, jocul mimicii, micri ale minilor, iar n scrierea de azi, punctuaia

    1 Pentru cele ce urmeaz vezi Untergang des Abendlandes voi. TI,

    cap. II, 1: Volker, Rassen, Sprachen.

    45

  • Totui vorbirea curent este, din punctul de vedere al coninutului, ceva cu totul nou. De la Hamann i Herder ncoace, s-a pus n repetate rnduri ntrebarea privind apariia ei. Faptul c rspunsurile de pn acum nu ne satisfac, rezult din aceea c ntrebarea a fost greit pus. Originea vorbirii prin cuvinte nu poate fi cutat n activitatea vorbirii ca atare. Aa au gndit romanticii, strini de realitate ca ntotdeauna, cei care au dedus limba din poezia originar a omenirii - ba, mai mult, limba era poezia originar a omului: era mit, lirism, rugciune simultan, iar proza era doar devalorizarea ei ulterioar spre folosul obinuit al omului. Dar n acest caz forma interioar a limbii, gramatica, structura logic a propoziiilor ar trebui s arate cu totul altfel. Tocmai limbile primitive cum ar fi cele ale triburilor bantu sau turkmene, manifest foarte pregnant tendina de a face diferenieri extrem de clare, de ptrunztoare, i de indubitabile.'

    Dar aceasta duce la greeala fundamental a raionalitilor, ostili oricrui romantism. Adepi ai opiniei potrivit creia propoziia exprim o judecat

    1 Pn ntr-att, nct n unele limbi propoziia este un monstru

    format dintr-un singur cuvnt, n care se exprim tot ce se dorete a fi spus prin prefixe i sufixe clasificatoare aezate ntr-o ordine prescris.

    46

  • I sau un gnd, ei stau la masa lor de scris plin de cri, reflectnd la propria gndire i scris. Astfel gndul le pare a fi scopul vorbirii. ntruct obinuiesc a sta singuri ei uit faptul ascultrii ce nsoete vorbirea, i rspunsul care urmeaz ntrebrii; ei nu observ c dincolo de eu exist i tu. Cnd spun limb ei au n vedere discursul, conferina sau tratatul. Felul n care ei neleg apariia limbii e monologic i, de-aceea, fals.

    ntrebarea pus corect nu este: cum s-a nscut vorbirea n cuvinte, ci cnd? Astfel, curnd se clarific totul. Scopul vorbirii prin propoziii, de obicei neles greit sau chiar ignorat, se lmurete dac lum n seam epoca n care ncepe a se vorbi astfel, adic fluent El apare clar ca lumina zilei n forma alctuirii propoziiilor. Vorbirea nu are loc monologic, ci prin dialog, iar irurile de propoziii nu se succed ca discurs, ci presupun participarea mai multor oameni sub forma convorbirii. Scopul nu este nelegerea bazat pe reflectare, ci acordul reciproc prin ntrebare i rspuns. Care sunt deci formele originare ale vorbirii? Ele nu sunt judecata sau enunul, ci porunca, exprimarea supunerii, constatarea, ntrebarea, afirmaia, negarea. Sunt propoziii care se adreseaz mereu altcuiva, iniial, desigur cu totul lapidare: F asta! Gata? Da! D-i

    47

  • drumul! Cuvintele ca denumire a conceptelor1 apar abia ca urmare a scopului propoziiilor, astfel nct de la bun nceput bagajul de cuvinte al unui trib de vntori este cu totul diferit de cel al unui sat de cresctori de vite sau de cel al unei populaii de navigatori locuind pe rmuri.

    La nceput limba a fost o activitate dificil2 i desigur se vorbea doar strictul necesar. i astzi ranul este tcut n comparaie cu oreanul care, datorit obinuinei sale de a vorbi, nu se poate abine, plvrgete din plictiseal i converseaz cnd n-are ce face, fie c are ceva de spus sau nu.

    Scopul iniial al vorbirii este realizarea unei fapte n funcie de intenie, timp, loc i mijloace. Conceperea clar, univoc a acesteia este primul pas, iar din dificultile de a te face neles i de a impune celorlali voina proprie se nate tehnica, gramatical, tehnica formrii propoziiilor i a tipurilor de propoziie, a poruncii corecte, a ntrebrilor i a rspunsurilor, tehnica dezvoltrii claselor de cuvinte pe baza unor intenii i scopuri

    ' Conceptul este ordonarea lucrurilor, strilor, a activitilor n clase de o generalitate practic Posesorul de cai nu spune cal, ci iap blan sau mnz negru, vntorul nu spune mistre, ci vier, scroaf sau gligan.

    2i, cu siguran, adulii au fost cei care au nvat mai nti s vorbeasc fluent, dup cum i, mult mai trziu, s scrie.

    48

  • practice, iar nu teoretice. Gndirea teoretic nu particip aproape deloc la apariia vorbirii prin propoziii. Orice vorbire are un caracter practic i pleac de la gndirea minii.

    8

    Fapta colectiv o numim aciune. Vorbirea i aciunea se presupun reciproc, exact aa ca mna i unealta anterior. Vorbirea n grup i-a dezvoltat forma gramatical intern n cadrul realizrii aciunilor, iar deprinderea de a aciona s-a format pe baza metodei de a gndi prin intermediul limbajului. Pentru c a vorbi nseamn a te mprti altora cu ajutorul gndirii. Dac vorbirea este o fapt, atunci ea este o fapt spiritual avnd mijloace senzoriale. In curnd ea nu va mai avea nevoie de legtura nemijlocit cu fapta corpului. Cci iat noutatea care, acum, ncepnd cu mileniul 5 .Chr., face epoc: gndirea, spiritul, intelectul sau oricum s-ar numi acel ceva care s-a emancipat prin limbaj de legtura cu mna ce realizeaz activitatea, ntmpin acum sufletul i viaa ca o putere n sine. Reflecia pur spiritual, calculul, care apare brusc aici, modificnd decisiv totul, este aceea c fapta comun are o eficacitate doar ca unitate, aido-

    49

  • ma unui uria care ar ntreprinde ceva. Sau cum se exprima Mephisto ironic n Faust:

    Cnd pot s-mi cumpr ase armsari Puterile din ei nu-s ale mele? Alerg grozav, parc-a avea, prin ele Dou duzini de glezne lungi i tari.' Animalul de prad care e omul dorete s-i

    mreasc superioritatea n mod contient, mult dincolo de limitele capacitii sale corporale. El aduce jertfa voinei sale de a deine o putere ct mai mare, tocmai o trstur important a vieii sale. Gndirea, calcularea efectului mai marc este ceea ce primeaz. De dragul acestuia se accept a renuna la o parte din libertatea personal. In interior omul rmne, n fond, independent. Dar nici un pas napoi nu se poate face n istorie. Timpul i, prin urmare, viaa nu sunt reversibile. Odat deprins cu activitatea n grup i cu succesele ei, omul e prins tot mai mult n reeaua acestor legturi fatale. Gndirea pragmatic intervine tot mai puternic n viaa sufleteasc. Omul a devenit sclavul gndului su.

    Pasul fcut de la utilizarea uneltei personale la aciunea colectiv marcheaz o cretere enorm a caracterului artificial al procedeelor. Activitatea cu materialele artificiale, olritul, esutul i mpletitul, nu spune nc foarte mult, dei este mult mai ela-

    50

  • I OCTAViAN GQGA"

    borat spiritual i mult fost nainte. Dar dincolo de nenumratele procedee despre care nu mai putem ti nimic, se ridic unele de-o for impresionant a gndului i care au lsat urme. Sunt mai ales cele care s-au nscut din ideea de-a construi. Ne sunt cunoscute mine spate n cremene cu mult nainte de orice cunoatere a metalelor n Belgia, Anglia, Austria, Sicilia, Portugalia. Vechimea lor urc, cu siguran, pn n acele vremuri cnd puuri i galerii, aeraje i proptele, au fost lucrate cu instrumente fcute din coarne de cerb'. In era neoliticului timpuriu au existat relaii strnse ntre Portugalia, Nord-Vestul Spaniei i Bretania, ocolind Sudul Franei, dup cum i ntre Bretania i Irlanda. Acestea din urm presupuneau o navigaie regulat, deci construirea unor ambarcaiuni puternice de tip necunoscut. Exist n Spania costrucii megalitice din piatr cioplit avnd dimensiuni uriae, cu plci suspendate n greutate de peste 100.000 kg, care adeseori au trebuit aduse de departe i aezate la locul lor printr-o tehnic necunoscut nou. Ne dm noi oare seama ct reflecie, consftuire, supraveghere, porunc sunt necesare pentru astfel de aciuni - pregtiri de

    Reali. d. Vorgeschichte (Bcrgbau), voi. I.

    740126

  • luni i ani pentru extragerea i transportarea materialului, pentru repartizarea sarcinilor n timp i spaiu, pentru elaborare planului, prelucrarea i coordonarea execuiei? Ct de ndelungat anticipare prin gndire solicit navigaia oceanic, n comparaie cu pregtirea unui cuit de cremene! Deja arcul compus care apare n picturile rupestre spaniole din aceste timpuri, solicit pentru realizarea lui din straturi alternative de tendon, corn i esene speciale de lemn, un procedeu complicat I care se prelungete vreme de 5-7 ani. Iar inventarea carului - aa cum spunem cu naivitate - ct gndire, reasamblare i munc presupune, ncepnd cu scopul acesteia, drumul, felul de a | cltori, alegerea i amenajarea oselei - elemen- ' te la care de obicei nu se gndete nimeni - i pn la procurarea i creterea animalelor de traciune i ! raionamentele privind mrimea i felai sarcinii a crei asigurare include att conducerea atelajului ct i pstrarea acestuia

    O lume de creaii cu totul diferit se nate din ideea procrerii, respectiv pornind de la creterea plantelor i a animalelor, activiti prin care omul I nsui nlocuiete natura creatoare, o imit, o | modific, o mbuntete i o violeaz. De cnd a ! nceput s cultive plantele, n loc s le culeag, cu

    52

  • siguran c el le-a modificat contient potrivit scopurilor sale. n orice caz descoperirile relev specii care n-au putut fi atestate n stare slbatic. Iar cele mai vechi descoperiri de oase animale care demonstreaz creterea animalelor ntr-o form oarecare, arat deja urmrile unei domesticiri care era, cu sigura, parial voit i obinut prin selecie artificial.' Se lrgete noiunea de captur a animalului de prad: nu numai animalul dobort constituie prada i proprietatea, ci i turma slbatic ce pate liber2, fie c este ngrdit sau nu.3 Ea aparine cuiva, unui trib sau unui grup de vntori, i acesta i apr dreptul de a o folosi. Aducerea n captivitate a animalelor n scopul creterii lor (care presupune i cultivarea mijloacelor de hran necesare), este doar una din variatele tipuri de proprietate.

    Am artat c apariia minii narmate a dus la separarea logic a dou procedee: confecionarea i utilizarea armei. Tot astfel, din aciunea condus prin limbaj rezult separarea celor dou activiti: a

    ' Hilzheimer, Natiirliche Rassengeschichte cler Haussugetiere (1926).

    2 Precum astzi zestrea de slbticiuni din pdurile noastre.

    ' n secolul 19 triburile de indieni mai urmreau nc marile turme de bizoni, cum o fac i astzi acei gauchos din Argentina cu turmele de vite care sunt proprietate privat. Parial, aa a aprut nomadismul din viaa sedentar.

    53

  • gndirii i a minii. n cadrul fiecrei aciuni se poate distinge etapa de proiect i cea de execuie, iar ncepnd de acum performana gndirii practice este faptul cel mai important. Exist munca de conducere i cea de execuie: ele au devenit, pentru toate timpurile ce vor urma, forma tehnic de baz a ntregii viei omeneti.1 Fie c este vorba de vntoarea unui animal mare sau de construirea unui templu, de o aciune cu scop rzboinic sau cu unul agricol, de nfiinarea unei firme sau a unui stat, de o caravan, o rscoal sau chiar de o crim, ntotdeauna trebuie s existe mai nti o minte ntreprinztoare, inventiv, care s aib ideea, s conduc execuia, care poruncete, repartizeaz sarcinile, pe scurt, care e nscut pentru a-i conduce pe ceilali, cei care n-o pot face.

    Dar n epoca aciunii reglate prin limbaj nu exist doar dou forme ale tehnicii (care de la un secol la altul se separ tot mai pregnant), ci i dou tipuri de oameni, care difer prin aptitudinile lor pentru una sau alta din acele forme. Exist n cadrul fiecrui procedeu o tehnic a conducerii i o alta a execuiei, dar este la fel de evident c exist cei care sunt nzestrai spre a comanda i cei care se supun, subiecte i obiecte ale procedeelor politice sau eco-

    ' Utiteruanx des Abemllandes, voi. II, cap. V, 2,4.

    54

  • nomice. Aceasta este forma de baz a vieii umane care, odat cu aceast transformare, a devenit att de polimorf - iar ea nu poate fi nlturat dect odat cu viaa nsi.

    Recunoatem c este mpotriva naturii i artificial - dar, de fapt, aceasta este nsi cultura. Poate c ea este o fatalitate - i n rstimpuri a i fost cu siguran, crezndu-se c poate fi nlturat artificial - dar, cu toate acestea, rmne un fapt de neclintit A guverna, a decide, a conduce, a porunci reprezint o art, o tehnic dificil care, ca oricare alta, presupune aptitudini nnscute. Numai copiii cred c regele se culc cu coroana pe cap, iar suboameriri metropolelor - marxitii, i literaii -cred ceva asemntor despre cei care conduc economia. A ntreprinde ceva reprezint o munc ce face la rndul ei posibil munca manual. Tot aa invenia, nscocirea, calculul, executarea unor procedee noi, constituie o activitate creativ a unor mini nzestrate, urmat n mod necesar de activitatea executiv a celor necreativi. Aici se situeaz distincia, cam demodat, dintre geniu i talent Geniul este - literal vorbind1 - fora creativ, scnteia sfnt din viaa individului, care, n irul ge-

    1 Vine de la latinescul genius, tora creativ masculin

    55

  • neraiilor, apare i se stinge enigmatic, aprinzndu-se subit o epoc mai trziu. Talentul constituie aptitudinea pentru sarcinile concrete, i care prin tradiie, nvare, exerciiu, dresaj poate dobndi o puternic eficacitate. Talentul presupune geniu pentru a putea fi aplicat, iar nu invers.

    Exist, n sfrit, o diferen natural ntre oamenii nscui pentru a domina i cei nscui pentru a servi, ntre conductori i condui ai vieii. Ea exist ca atare, iar n vremurile sntoase i cu populaii sntoase oricine o recunoate spontan ca fapt, dei n secolele de decaden cei mai muli se strduiesc s o conteste sau s o neglijeze. Dar tocmai susinerea permanent a egalitii naturale a tuturor dovedete c aici se urmrete refutarea acestui adevr.

    9

    Aciunea reglat prin limbaj e corelat cu o pierdere masiv a libertii - vechea libertate a animalului de prad - att pentru conductori ct i pentru cei condui. Ambele categorii devin att din punct de vedere spiritual i sufletesc, ct i n ceea ce privete corpul i viaa lor ntreag, membri ai unei uniti mai largi. Iat ceea ce numim organizare. Ea este o restrngere a vieii n cadrul unor

    56

  • forme fixe, acel a-fi-n-form pentru aciuni de orice tip. Odat cu fapta colectiv are loc pasul hotrtor de la existena organic la cea organizat, de la viaa n grupuri naturale la aceea n grupuri ntemeiate artificial, de la hait la popor, trib, breasl i stat

    Din luptele dintre indivizi specifice animalelor de prad s-a dezvoltat rzboiul - o aciune a unui trib mpotriva altuia, cu conductori i supui, cu maruri organizate, atacuri i btlii. Odat cu distrugerea nvinsului se nate legea, impus apoi acestuia. Dreptul uman este ntotdeauna dreptul celui mai puternic, cruia cel slab trebuie s i se supun1, iar acest drept, n contextul relaiilor dintre triburi i gndit n perspectiv, este pacea. O astfel de pace exist i n interiorul tribului, pentru ca acesta s-i menin disponibile forele necesare unor obiective exterioare: statul nseamn ordinea intern a unui popor n scopuri externe. Statul este, ca form i ca posibilitate, ceea ce este istoria unui popor ca realitate.2 Istoria ns este istoria rzboiului, att n trecut ct i astzi. Politica este - ca lupt cu arme mai spirituale - doar surogatul efemer al rzboiului. Iniial, mulimea brbailor dintr-un popor reprezen-

    ' Untergang des Abendlandes, Voi. II, Cap. I, 15; Cap. IV 6. 2 Ibid.

    57

  • ta armata acestuia Specificul animalului de prad liber a trecut, n ceea ce privete aspectele sale eseniale, de la individ la poporul organizat - acest animal cu un singur suflet i nenumrate mini.' Tehnica de a guverna, aceea a rzboiului i cea diplomatic au o aceeai origine precum i - n toate epocile - o strns nrudire interioar.

    Exist popoare a cror ras puternic a pstrat specificul animalului de prad, popoare de stpni, i de tlhari, popoare de jefuitori care ndrgesc lupta mpotriva omului i care las pe seama celorlali lupta de tip economic mpotriva naturii pentru a o exploata i supune. Odat cu navigaia apare pirateria, cu nomadismul atacul asupra cilor comerciale, cu rnimea transformarea acesteia n iobagi de ctre o nobilime rzboinic.

    Pentru c simultan cu organizarea necesar aciunilor se separ i latura politic a vieii de cea economic, orientarea spic putere sau spre a fi prad. Exist nu numai diviziunea n cadrul popoarelor, n funcie de activiti, care s includ rzboinici, meteugari, cpetenii i rani, ci i organizarea unor triburi ntregi n scopul unei singure activiti economice. Deja pe-atunci trebuie s

    'i cu un singur creier, nu cu mai multe.

    58

  • fi existat triburi formate din vntori, cresctori de animale, agricultori, sate de mineri, de olari i pescari, organizaii politice ale navigatorilor i ale negustorilor. Ba mai mult, exist popoare de cuceritori care nu desfoar o activitate economic. Cu ct e mai dur lupta pentru putere i prad, cu att sunt mai numeroase i mai severe constrngerile individului prin lege i tor.

    In triburile specifice acestor nceputuri viaa individual nsemna puin sau chiar nimic. Trebuie s ne fie limpede - i saga islandez ne ofer o imagine clar n aceast privin - c n cursul oricrei expediii navale peste ocean, la destinaie sosesc numai o parte din ambarcaiuni, c la fiecare construcie monumental mor o bun parte dintre muncitori, c n perioada de secet triburi ntregi mor de foame - important este s rmn n via doar atia ct s reprezinte sufletul ntregului. Numrul se reface rapid. Cci nu dispariia unor indivizi sau chiar a mai multora reprezint declinul, ci abia disoluia organizaiei, a lui noi. / Or, n aceast dependen reciproc rezid toc

    mai rzbunarea tcut i profund a naturii fa de fiina care i-a smuls privilegiul creaiei. Acest mic creator ce se opune naturii, acest revoluionar al universului vieii, a devenit sclavul creaiei sale/

    59

  • Cultura - totalitatea formelor de via ce au un caracter artificial i personal, forme produse de ctre om - devine o cuc cu gratii mult prea strmte pentru acest suflet nestpnit Animalul de prad care a domesticit alte animale, spre a le exploata pentru sine, a czut n propria-i capcan. Simbolul major al acestei realiti este nsi casa omului.

    i deopotriv creterea numeric a omenirii n cadrul creia individul, nensemnat, se pierde. Cci nmulirea populaiei constituie unul dintre succesele cu urmrile cele mai importante ale spiritului ntreprinztor al omului. Acolo unde odinioar cutreiera o hait format din cteva sute de capete, se afl aezat ulterior un popor de zeci de mii' de oameni. Nu mai exist prea multe spaii n care omul s nu fie prezent Popor se-nvecineaz cu popor i simplul fapt al hotarului, limita propriei puteri, incit strvechile instincte de ur, de a ataca i de a distruge. Limita fiecrei specii, inclusiv cea spiritual, este dumanul de moarte al voinei de putere.

    Nu este adevrat c tehnica uman economisete munca Esenei tehnicii umane, aflate ntr-o continu schimbare, i avnd un caracter pesonal, i

    'Iar astzi sunt nghesuite milioane.

    60

  • aparine - spre deosebire de tehnica speciei la animale - faptul c fiecare invenie conine posibilitatea i necesitatea unor noi invenii, c fiecare dorin mplinit trezete altele mii, c fiecare triumf asupra naturii incit la altele i mai mari. Sufletul acestui animal de prad este nesios, iar voina sa venic nempcat: iat blestemul care apas asupra acestui tip de via, dar i mreia care-i nsoete destinul. Linitea, fericirea, plcerea sunt necunoscute tocmai exemplarelor celor mai reuite.i nici un inventator n-a prevzut vreodat corect rezultatul practic al faptei sale. Cu ct munca de conducere este mai fecund, cu att este mai mare numrul necesar al minilor care s execute. De aceea, captivii triburilor dumane, n loc s fie ucii, ncep a fi exploatai din perspectiva forei lor fizice. Acesta este nceputul sclaviei, care trebuie s fie la fel de veche ca i sclavia animalelor domestice.

    Aceste popoare i triburi, se nmulesc oarecum ntr-o manier invers. Nu crete numrul minilor, ci acela al minilor. Grupul celor cu capaciti de conducere rmne restrns. El reprezint haita veritabilelor animale de prad, haita celor nzestrai ce dispun ntr-un fel sau altul de turma tot mai mare a celorlali.

    61

  • ns chiar i aceast stpnire a celor puini este foarte ndeprtat de vechea libertate. Acest fapt reiese chiar din vorba celebr a lui Frederic cel Mare: Eu sunt cel dinti servitor al statului meu. De aici nzuina adnc, disperat, a omenilor de excepie, de a rmne liberi n interioritatea lor. Aici, i de-abia aici, ncepe individualismul ca termen contradictoriu fa de psihologia maselor. Este ultima rbufnire a sufletului animalului de prad mpotriva constrngerii culturale, ultima ncercare de a se sustrage nivelrii sufleteti i spirituale indus i reprezentat de faptul numrului mare. De-aceea tipul de via al cuceritorului, al aventurierului, al sihastrului, ba chiar i al unui anume gen de criminali sau boemi. Acetia doresc a se sustrage efectului numrului absorbant prin situarea deasupra lui, prin evadarea din limitele sale, i prin dispre. Ideea de personalitate, cu un nceput obscur, reprezint un protest mpotriva omului care formeaz masa. Tensiunea dintre cei doi crete culminnd cu un tragic sfrit.

    Ura, sentimentul propriu-zis al rasei la animalele de prad, presupune aprecierea adversarului. Exist aici implicit o anumit recunoatere a egalitii calitii sufleteti a celuilalt. Fiinele inferioare sunt dispreuite, iar cele care se cred inferioare, sunt

    62

  • invidioase. Toate basmele timpurii, miturile despre zei i epopeile eroice sunt pline de astfel de motive.

    /Vulturul l urte doar pe semenul lui. Nu invidiaz pe nimeni, dispreuiete pe muli, pe toi. Dispreul privete n jos din nalt, invidia trage cu ochiul de jos n sus - acestea sunt sentimentele universale ale omenirii organizate n state i clase, ale crei exemplare panice scutur neputincios zbrelele cutii care le nchide mpreun. Nimic nu poate elibera de acest fapt i de urmrile sale. Aa a fost, aa va fi -sau nu va mai fi nimic. Are sens doar s ii seama de el sau s-1 dispreuieti. A-l schimba este imposibil. Destinul omului curge i trebuie s se mplineasc. /

    63

  • SFRITUL: ASCENSIUNEA I DECLINUL CULTURII MAINILOR

    10

    Cultura minii narmate a avut o lung durat de supravieuire, cuprinznd ntreaga specie uman. Culturile ntemeiate pe vorbire i aciune - exist deja mai multe, care pot fi difereniate n mod clar - izvorte din contradiciile sufleteti incipiente dintre personalitate i mas, culturi care exprim spiritul nsetat de putere i viaa violat de acesta, reuesc s cuprind doar o parte a lumii umane, fiind astzi, dup cteva milenii, de mult apuse i descompuse. Ceea ce numim popoare ale naturii i primitivi sunt doar resturile materialului viu, ruinele fostelor forme nsufleite, zgura din care s-a stins vpaia devenirii i a trecerii.

    Din acest sol cresc, ncepnd cu 3000 .Chr,. n anumite regiuni, marile culturi', culturi n sensul cel mai riguros i mai profund al termenului, fiecare

    ' Unterg. d. Abendl., voi. I, cap.II, .6.

    64

  • acoperind deocamdat doar un spaiu foarte mic al suprafeei pmnteti i pentru o durat abia de un mileniu. Este ritmul ultimelor catastrofe. Fiecare deceniu nseamn ceva, fiecare an, aproape, are un chip. Este istoria lumii n sensul cel mai propriu i mai exact. Acest nou tip de via plin de pasiune i-a inventat ca simbol i lume a sa oraul -fa de satul etapei anterioare -, oraul de piatr ca o carcas a unei viei complet artificiale, separat de pmntul matern, i cu totul opus naturii, oraul gndirii fr rdcini, care atrage ctre sine efluviile vieii rurale spre a le mistui.'

    Acolo ia natere societatea2 cu ierarhia ei de cast - nobili, preoi, ceteni - vizavi de rnimea incult, ca o stratificare artificial a vieii -cea natural cunoate doar indivizi puternici i indivizi slabi, detepi i proti -, ca sediu al unei dezvoltri culturale complet spiritualizate. Acolo domnesc luxul i bogia. Acestea sunt noiuni care, datorit invidiei, sunt greit nelese de ctre cei exclui de la realitile respective. Dar luxul este nsi cultura n forma ei cea mai autentic. S ne gndim la Atena lui Perikles, Bagdadul lui Harun al Raid i la epoca Rokoko. Aceast cultur citadin

    ' Unterg. d. Ahendi, voi. II, cap II.: Die Seele der Stadt 2 Unterg. d. Abendi, voi. II, cap IV, $ 1 i 4.

    65

  • este n ntregime lux n toate straturile i meseriile proprii, - el fiind cu att mai fastuos i mai bine definit, cu ct sunt mai trzii epocile istorice - i este cu totul artificial fie c este vorba de arta diplomaiei, aceea de a-i tri viaa, de arta mpodobirii, a scrisului i a gndirii sau de arta vieii economice. Fr bogia economic, adunat n cteva mini, nu se poate imagina nici bogia artelor plastice, a spiritului, i a manierelor elegante, fr a mai vorbi de luxul unei concepii despre lume, al gndirii teoretice n locul celei practice. Srcirea economic atrage imediat dup sine i pe cea spiritual i artistic.

    Procedeele tehnice care se maturizeaz n cadrul grupului acestor culturi sunt, n acest sens, de asemenea, un lux spiritual, fructe trzii, dulci, uor vulnerabile, ale unei artificializri i spiritualizri tot mai mari. Ele ncep odat cu construirea piramidelor mortuare din Egipt i a templelor-tur-nuri din Summer care apar n mileniul trei .Chr. departe n Sud i care semnific efectiv izbnda asupra masei de piatr, continundu-se cu realizrile culturilor chinez, indian, antic, mexican i arab, pn la cele ale culturii faustice din mileniul doi d.Chr. n Nordul ndeprtat, care

    66

  • reprezint izbnda asupra problemelor dificile ale gndiri eminamente tehnice.

    Cci aceste culturi se dezvolt independent una de cealalt i ntr-o succesiune care merge de la Sud spre Nord. Poate cultura faustic vest-european nu este ultima, ns cu siguran ea este cea mai mrea i mai plin de pasiune dintre toate, iar prin contradicia ei interioar dintre o spiritualitate complex i o profund sfiere sufleteasc este i cea mai tragic. Este ns posibil ca n mileniul urmtor s mai apar un succesor mai firav, undeva n cmpia dintre Vistula i Amur, ns aici lupta dintre natur i om, care prin existena lui istoric s-a ridicat mpotriva ei, a fost practic ncheiat.

    Peisajul nordic a modelat seminiile din spaiul su prin condiiile dure de via, prin frig, prin nevoile permanente, crend rase puternice cu un spirit extrem de ascuit, cu o vpaie rece a pasiunii nestvilite n lupt, cu ndrzneal i spirit de aventur - ceea ce eu am numit patosul celei de-a treia dimensiuni.' E rndul lor acum n istorie s se afirme ca veritabile animale de prad a cror for sufleteasc se lupt cu imposibilul, respectiv cu nlturarea supremaiei gndirii, a vieii organizate

    1 Unterg. d. AhenclL, voi. I, cap. III, 2 n continuare,

    cap. V, 3.

    67

  • i artificiale, asupra sngelui, spre a le transforma ntr-un instrument, de-a face din destinul personalitii libere sensul nsui al vieii. O voin de putere care desfide toate hotarele timpului i spaiului, care are ca el nelimitatul, infinitul, i supune continente ntregi, cuprinznd pn la urm tot globul, pmntesc prin formele ei de circulaie a mrfurilor i sisteme de tiri, transformndu-1 astfel prin fora energiei sale practice ct i prin procedeele sale tehnice copleitoare.

    La nceputul fiecrei culturi majore se formeaz cele dou caste primordiale, nobilimea i preo-imea, ca elemente prime ale societii situate deasupra vieii rneti specifice cmpiei.1 Ele sunt expresia ideilor, i anume a unor idei care se exclud reciproc. Nobilul, rzboinicul, aventurierul triesc n lumea faptelor, preotul, nvatul, filozoful n lumea adevrurilor. Primii suport sau sunt ei nii un destin. Ultimii gndesc n structuri cauzale. Aceia vor s-i pun spiritul n slujba unei viei puternice, acetia, n schimb, viaa n slujba spiritului. Contradicia nu a dobndit nicieri forme att de ireconciliabile precum n cultura faustic, n care sngele fierbinte al animalelor de prad se rzvrtete pentru ultima oar mpotriva tiraniei

    'Unterg. d. Abendl., voi. II, cap. IV, 2.

    68

  • gndirii pure. ncepnd cu lupta dintre ideea imperial i aceea a papalitii din secolele 12 i 13 i pn la lupta dintre autoritatea unei tradiii nobiliare a rasei - regat, nobilime, armat - i teoriile unui raionalism plebeu - liberalismul i socialismul -, de la revoluia francez i pn la cea german, mereu s-a cutat decizia

    11

    Aceast difereniere se manifest n toat mreia ei n cursul evoluiei culturii faustice, ntre vikingii ca popor istoric i vikingii spiritului. Cei dinti, mnai de un impuls impetuos spre deprtri nesfrite ajung din Nordul extrem, n 796 n Spania, n 859 n interiorul Rusiei, n 861 n Islanda i simultan n Maroc, iar de-acolo n Provence i n apropierea Romei, n 865 la Kiew (Kaenugard), la Marea Neagr i n Bizan, n 880 la Marea Caspic i n 909 n Persia Ei au colonizat n jurul anului 900 Normandia i Islanda, pe la 980 Groelanda, descoperind n jurul anului 1000 America de Nord. n 1029 i gsim, venind dinspre Normandia, n Italia de Jos i Sicilia, n 1034, dinspre Bizan, n Grecia i Asia Mic, n 1066 ei cuceresc Anglia urcnd din Normandia1.

    ' K. Th. Strasser, Wikinger und Normannen (1928).

    69

  • Cu aceeai ndrzneal i aceeai sete de putere i prad spiritual clugrii nordici din secolele 13 i 14 ptrund n lumea problemelor tehnico-fizice. Nu constatm aici nimic din curiozitatea lene, strin de fapte, a nvailor din antichitate sau a celor chinezi, indieni, i arabi. Nu ntlnim nici o speculaie menit a construi doar o teorie sau o imagine a ceea ce nu poate fi cunoscut Orice teorie tiinific este, de fapt, un mit al intelectului n ceea ce privete forele naturii, i fiecare este n ntregime dependent de religia corespondent.' Aici ns, i doar aici, teoria este de la bun nceput o ipotez de lucru..2 O ipotez de lucru nu trebuie s fie corect, ea trebuie doar s poat fi aplicat practic. Ea nu urmrete s dezvluie secretele lumii ce ne nconjoar, ci s le pun n slujba anumitor scopuri. De aceea apare cerina metodei matematice impus de englezii Grosseteste (n. 1175) i Roger Bacon (a pe la 1210), a germanilor Albertus Magnus (a 1193) i Witelo (a 1220). De aceea experimentul, scientia experimentalis, a lui Bacon, interogarea naturii prin tortur cu ajutorul prghiilor i a altor dizpozitive.3 Experimentum enim

    ' n continuare vezi Untergang des Abendlundes, voi. I, cap. VI. 2 Ibid., voi. II, cap III, 19. 'Ibid, voi. 11, cap. V, 6.

    70

  • solum certificat, dup cum scria Albertus Magnus. Este iretenia rzboinic a animalelor de prad din domeniul spiritului. Ei credeau c vor s-1 descopere pe Dumnezeu, dorind, n fapt, s izoleze, s neleag i s utilizeze forele anorganice ale naturii, energia nevzut din tot ceea ce se ntmpl. tiina faustic a naturii, i doar aceasta, este dinamic, fa de cea static a grecilor i de alchimia arabilor.1 Nu substanele sunt importante, ci forele. Masa nsi este o funcie a energiei. Grosseteste dezvolt o teorie a spaiului ca funcie a luminii, Petrus Peregrinus o teorie a magnetismului, ntr-un manuscris din 1322 este anticipat teoria copernician a micrii pmntului n jurul soarelui, dup care, 50 de ani mai trziu, Nikolaus von Oresme argumenteaz aceast teorie n De coelo et mundo, mai clar i mai profund dect nsui Copernic, iar n De differentia qualitatum tot el, anticipeaz legile cderii ale lui Galilei i geometria coordonatelor a lui Descartes. Dumnezeu nu mai este vzut ca un stpn care, de pe tronul su, guverneaz lumea, ci ca o for infinit ce cu greu mai poate fi gndit ca fiind personal i care este prezent pretutindeni n lume. Stranie liturghie

    'Ibid, voi. I, cap. VI, 12.

    71

  • a fost aceast cercetare experimental a cucernicilor clugri! i, aa dup cum spunea un vechi mistic german: Slujindu-1 pe Dumnezeu, Dumnezeu te slujete.

    Lumea se sturase a se folosi doar de plante, animale i sclavi, s jefuiasc natura de bogiile ei -de metale, pietre, lemn, substan fibroas, de apa din canale i fntni, - s-i nving rezistenele prin navigaie, osele, poduri, tunele i diguri. Ea nu mai trebuia prdat de bogiile ei, ci pus la jug cu forele ei proprii, pus s presteze munc de sclav pentru a multiplica fora omului. Aceast idee monstruoas, att de strin celorlalte culturi, este la fel de veche ca i cultura faustic. ncepnd chiar cu secolul 10 ntlnim construcii tehnice de un tip cu totul nou. Deja Roger Bacon i Albertus Magnus s-au gndit la mainile cu aburi, la vapoarele cu aburi i la avioane. i muli alii, n chiliile lor din mnstiri, reflectau la ideea unui perpetuum mobile.'

    Aceast idee nu ne-a mai prsit Ar fi fost izbnda definitiv asupra lui Dumnezeu sau a naturii - deus sive natura: o mic lume autocreat care se mic prin fore proprii aidoma celei mari

    ' Untergang des Abendlandes, voi. II, cap. V: Maina. - Epistola de Magnete a lui Petrus Peregrinus din 1269.

    72

  • fr s asculte dect de degetul omului. A construi tu nsui o lume, a fi tu nsui Dumnezeu - iat visul faustic al inventatorului, vis de la care pornesc toate acele proiecte legate de maini, ce ncercau s se apropie ct mai mult cu putin de elul intangibil al unui perpetuum mobile. Conceptul de captur a animalului de prad este gndit pn la ultimele sale consecine. Nu doar un element sau altul - ca focul furat de Prometeu -, ci lumea nsi, mpreun cu secretul forei ei, e trt ca o prad n interiorul edificiului acestei culturi. Acela ce n-a fost el nsui posedat de aceast voin de putere absolut asupra naturii trebuia s vad n ea un fapt diabolic, iar maina a fost pretutindeni perceput i temut ca o invenie a diavolului. Cu Roger Bacon ncepe lungul ir al celor care au pierit ca vrjitori i eretici.

    Dar istoria tehnicii occidentale a mers mai departe. n jurul anului 1500 ncepe cu Vasco da Gama i Columb o nou serie de expediii vikinge. Noi imperii sunt create sau cucerite n Indiile de Vest i Est i un fluviu de oameni de sorginte nordic1 se revars n America, unde cndva navi-

    1 Pentru c i cei ce au migrat dincolo din Spania, Portugalia i

    Frana au fost desigur, n mare parte, urmaii cuceritorilor din vremea migraiei popoarelor. Cei care au rmas au fost seminiile ce au rezistat deja celilor, romanilor i sarazinilor.

    73

  • gatorii islandezi acostaser n zadar. Simultan, i ntr-o manier impresionant, se continu expediiile vikingilor spiritului. Se inventeaz praful de puc i tiparul. De la Copernic i Galilei ncoace, se succed nenumrate procedee tehnice care toate aveau drept scop izolarea forei anorganice din mediul nconjurtor, spre a o pune s lucreze n locul animalelor i a oamenilor.

    Odat cu dezvoltarea oraelor, tehnica devine o realitate a cetii. Urmaul acelor clugri goi a fost inventatorul cu o cultur laic, preotul savant al mainii. In sfrit, odat cu raionalismul, credina n tehnic devine aproape o religie materialist: tehnica este venic i nepieritoare ca Dumnezeu-Tatl; ea mntuie omenirea precum Fiul; i ne lumineaz ca Sfntul Duh. Iar adoratorul ei este filistinul progresului epocii moderne de la Lamettrie i pn la Lenin.

    In realitate pasiunea inventatorului n-are absolut nimic de-a face cu urmrile ei. Ea este instinctul su vital, ansa i suferina lui proprie. El vrea s-i savureze triumful asupra problemelor dificile, bogia i faima pe care i le confer succesul. Faptul c invenia lui este util sau funest, benefic ori distructiv, nu-1 atinge, chiar dac vreun om ar fi capabil s tie aceasta de la nceput ns efectul

    74

  • unei cuceriri tehnice a omenirii nu-1 poate prevedea nimeni, ca s nu mai spunem c ome-

    ' nirea n-a inventat niciodat nimic. Descoperirile n I domeniul chimiei, cum ar fi sinteza indigoului i, I peste scurt timp probabil, cea a cauciucului sintetic, I distrug condiiile de via ale unor ri ntregi, I transferul energiei electrice i desctuarea forelor i apei au sectuit vechile teritorii carbonifere ale ' Europei mpreun cu ntreaga lor populaie. Au fost j n stare vreodat astfel de reflecii s aduc un

    inventator pn ntr-acolo nct s-i distrug opera? Cei care cred aa ceva nu cunosc ndeajuns

    I firea de animal de prad a omului. Toate marile descoperiri i aciuni i au originea n bucuria de a

    1 izbndi a oamenilor puternici. Ele sunt o expresie a

    i personalitii lor, iar nu a gndirii utilitare a \ maselor care privesc neputincioase, trebuind s

    accepte consecinele, oricare ar fi ele. i Iar aceste consecine sunt teribile. Mica comuni

    tate a conductorilor nnscui, a oamenilor de I aciune i a inventatorilor, constrnge natura s

    presteze o munc ce se msoar n milioane i mi-! liarde de cai putere - i fa de care cuantumul I forei fizice umane nu mai nseamn nimic.

    Secretele naturii sunt nelese tot att de puin ca altdat dar se cunoate ipoteza de lucru, o ipotez

    75

    i I

  • care nu este adevrat, ci doar conform unui scop oarecare, i cu ajutorul creia ea este silit s urmeze ordinul dat de om, s asculte de cea mai uor apsare pe un buton sau a unei manete. Ritmul inveniilor crete fantastic i totui, trebuie spus mereu, munca uman nu este cu nimic economisit. Numrul minilor necesare crete odat cu numrul mainilor, pentru c luxul tehnic amplific1 orice alt tip de lux i pentru c viaa artificial devine tot mai artificial.

    De la inventarea mainii ncoace - cea mai viclean dintre toate armele ndreptate mpotriva naturii, posibile n general -, ntreprinztorii i inventatorii au utilizat numrul minilor de lucru de care aveau nevoie, n esen, pentru producerea acesteia. Munca mainii se bazeaz pe fora anorganic, pe energia aburului sau a gazelor, a electricitii i a cldurii, eliberate de - sau prin -crbune, petrol sau ap. Dar prin aceasta tensiunea sufleteasc dintre conductori i condui a crescut n mod periculos. Oamenii nu se mai neleg ntre ei. Aciunile cele mai timpurii din mileniile precretine solicitau colaborarea inteligent a tuturor celor care tiau i intuiau despre ce era vorba

    'A se compara viaa muncitorilor la 1700 i 1900 i nivelul de trai al muncitorilor de la ora n general, cu cea a ranilor.

    76

  • Exista astfel un fel de camaraderie, aa cum o ntlnim astzi la o vntoare cu hitai sau n sport Or, de aa ceva nu mai poate fi vorba deja din perioada construciilor monumentale ale vechiului Egipt i Babilon. Un muncitor oarecare nu nelegea nici elul i nici sensul ntregului procedeu. Acestea i erau indiferente, poate chiar nesuferite. Munca era un blestem aa cum o prezint mitul paradisului de la nceputul Bibliei. Acum ns, ncepnd cu secolul 18, nenumrate mini lucreaz la obiecte despre al cror rol propriu zis, att n via n general ct i n cea proprie, nu mai tiu nimic, i la a cror reuit aceti oameni nu particip sufletete deloc. O pustiire sufleteasc, o monotonie lipsit de perspective, fr suiuri i coboruri, trezind amrciune, i ntinde tentaculele mpotriva existenei celor dotai, a celor care s-au nscut creativi. Nu mai se vrea observat, nu se mai nelege, c munca de conducere este munca cea mai dur, c propria via depinde de reuita ei. Se bnuie doar c aceast munc te face fericit, c naripeaz i mbogete sufletul, fiind de-aceea detestat.

    12

    n fapt ns, nici gndirea i nici activitatea executiv nu pot schimba ceva din soarta tehnicii

    77

  • mainilor, care s-a dezvoltat dintr-o necesitate sufleteasc interioar i care se apropie acum de mplinire, de sfrit Noi, astzi, ne aflm pe culme, acolo unde ncepe actul cinci. Se iau ultimele decizii. Tragedia e la final.

    Orice mare cultur este o tragedie; istoria omului este tragic n totalitatea ei. Ins pcatul i prbuirea omului faustic sunt mai mari dect tot ceea ce au putut vedea vreodat Eschil i Shakespeare. Creaia se ridic mpotriva creatorului: aa dup cum odinioar microcosmosul om s-a rzvrtit mpotriva naturii, aa se revolt acum microcosmosul main mpotriva omului nordic. Stpnul lumii devine sclavul mainii. Ea l constrnge, ne constrnge - i anume pe toi, fr excepie, indiferent dac tim i vrem acest lucru sau nu - n direcia ei de evoluie. nvingtorul czut este trt spre moarte de atelajul ce nu mai poate fi controlat.

    La nceputul secolului 20, lumea de pe aceast mic planet arta astfel: un grup de naiuni cu snge nordic sub conducerea englezilor, germanilor, francezilor i iancheilor stpnete situaia Fora lor politic se sprijin pe bogia lor i bogia lor const n puterea lor industrial. Aceasta se sprijin ns pe existena crbunelui. Poziia terenurilor car-

    78

  • bonifere n exploatare asigur popoarelor germanice, mai ales, monopolul i conduce la o cretere a populaiei fr egal n ntreaga istorie. Pe spinarea crbunelui i n punctele nodale ale cilor de circulaie care radiaz dinspre acesta se aglomereaz o mas de oameni de proporii uriae pe care o produce tehnica mainilor i care lucreaz n folosul acesteia, trind de pe urma ei. Celelalte popoare sunt meninute n rolul de productori ai materiei prime, sau de cumprtori, fie sub form de colonii ori ca state aparent independente. Aceast diviziune este asigurat cu ajutorul armatelor i a flotelor a cror ntreinere presupune bogia rilor industrializate, i care, datorit tehnicizrii lor, au devenit ele nsele maini ce lucreaz la o simpl apsare de buton. Din nou se arat profunda nrudire, putem spune chiar identitate, dintre politic, rzboi i economie. Nivelul puterii militare este dependent de nivelul industriei. rile srace industrial sunt srace i n general, deci nu pot susine o armat i un rzboi, prin urmare sunt neputincioase politic, iar muncitorii de acolo, fie ei conductori sau condui, sunt obiecte ale politicii economice a adversarilor lor.

    In raport cu masa minilor executante, pe care doar invidioasa privire a celor mici o vede, va-

    79

  • loarea tot mai mare a muncii de conducere realizat de mini mai puin creative, valoarea ntreprinztorilor, organizatorilor, inginerilor nu mai este neleas i apreciat' dect cel mult n pragmatica Americ, i cel mai puin n Germania poeilor i a gnditorilor. Propoziia stupid: Orice roat se oprete, atunci cnd braul tu dorete, nceoeaz mintea palavragiilor i a scriitorilor. Aa ceva poate s fac i un ap care atinge din greeal acel mecanism. Dar a inventa aceste roi i a le pune n micare pentru ca braul puternic s se poat hrni, e ceea ce reuesc doar civa, nscui pentru aceasta.

    Aceti indivizi nenelei i detestai - haita personalitilor puternice - au o alt psihologie. Ei cunosc nc sentimentul triumfului unui animal de prad care ine n gheare victima ce se zbate, sentimentul trit de Columb


Recommended