+ All Categories
Home > Documents > O_scrisoare_pierduta

O_scrisoare_pierduta

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: oana-oana
View: 216 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 43

Transcript
  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    1/43

    Universitatea Petru MaiorTrgu Mure

    Portofoliu de evaluare: Didactica Limbi i LiteraturiiRomne

    O scrisoare pierdut Ion Luca Caragiale

    Profesor coordonator:Eva Monica Szekely

    Onea Emilia SimonaRomn-Englez

    Anul II, Grupa a II-a

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    2/43

    Argument

    Am nceput aceasta lucrare de portofoliu, cu gndul c, folosind noile metode,

    strategii i tehnici didactice m vor ajuta ca s fac viitoarele ore de limba i literatura

    romna ct mai atractive, interesante si interactive att pentru elevi ct si pentru mine

    personal.Am realizat aceast lucrare avnd ca suport si sprijin manulalul clasei a -XI- a, al

    editurii Corint, redactat de Eugen Simion, Florica Rogalski i Diana Hartescu. Am ales

    acest manual deoarece acesta ncearc s cuprindi s explice att evoluia dramaturgiei

    dar i a poeziei romneti. Manualul este conceput n concordan cu structura i cu

    obiectivele programei colare, aprobate de Ministerul Educaie i Cercetrii i cuprinde o

    ofert maximal n ceea ce privete numrul scriitorilor i al textelor propuse pentru a fi

    studiate.De ce comedia? Mi-am pus ntrebarea aceasta de multe ori i de fiecare data gseam

    alt rspuns dect cel de dinainte. Am ales comedia pe baza unuei confesiuni de a lui Ion

    Luca Caragiale:Niciodat gndirea n-are alt vrjma mai cumplit dect vorba, cnd

    aceasta nu-i vorba supus si credincioas , nimic nu arde pe ticloi mai mult ca rsul.

    Citind aceast lucru am realizat ct nevoie avem nooi oamenii de rs, de comedie, de

    veselie.

    Textul comic, mai bine zis, fragmentul comic care este redat n acest manual este extrasdin opera litararO scrisoare pierdut de Ion Luca Caragiale. Comedia O scrisoare

    pierdut este redat doar fragmentar n acest manual i accentul se pune att pe

    caracterizarea personajelor ct i caracteristicile unui text dramatic. Sunt propuse abordri

    ale textului dramatic n clas care i sunt de ajutor att elevului, pentru a nelege mai bine

    mesajul pe care autorul vrea sa l transmit, dari profesorului, pentru a face ora ct mai

    interesanti ct mai atractiv pentru elevi. Fragmentul redat n acest manual a fost extras

    din actul III al piesei, scena a IX-a i ne prezint incletarea dintre Nae Caavencu i tefan

    Tiptescu n lupta lor politic. Este de ajuns acest fragment pentru a putea realiza o

    cracterizare de personaj deoarece aici ne sunt prezentate cteva dintre trsturile celor dou

    personaje.

    Pentru alegerea manualului, am confruntat manualul editurii Corint cu cel al editurii Art.

    Cele doua manuale au multe puncte in comun n ceea ce privete noiunile, speciile literare,

    conceptele operationale, dar manualul editurii Corint mi s-a parut ca este mai accesibil

    pentru toate nivelele de inteligen ale elevilor si este pe inelesul tuturor. n alegerea

    manualului o pondere foarte mare a avut-o i fragmentul propus, deoarece n acest manualul

    a fost redat un fragment semnificativ, care l va ajuta pe elev pentru rezolvarea subiectelor

    de bacalaureat pentru categoria comediei. Autorii acestui manual ne introduc n lumea

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    3/43

    rsului, n atmosfera aceea de comedie. Oferind o analiz ampl i complet a textului,

    manualul, Bibliaelevului, uureaz munca elevului de liceu n a ntelege textul, iar

    stuctura i abordarea atrag i ajut ca elevul s acumuleze noi cunotine. Consider c

    manualul satisface cerinele tuturor profesorilor, folosete conceptele operaionale, termenii

    de teorie literar, un limbaj adecvat grupei de vrsta creia i se adreseaz, crend astfel o

    surs de cunotiine pentru toi elevii.

    Pentru mine aceast lucrare, acest portofoliu a fost o adevarat provocare, deoarece a

    trebuit s lucrez i s folosesc metode, strategii necunoscute de mine. A trebuit s m

    detaez de metodele tradiionale i s le mbraiez pe cele moderne, care au ajuns s fie,

    pentru mine personal, un nceptor n arta de a preda, pn la finalul lucrrii mult mai

    accesibile i interesante. Cred i sunt convins c odat ce profesorul folosete aceste

    metode, elevul va participa i cu mai mult interes la or, deoarece acestea strnesc

    curiozitatea i interesul elevului de a descoperii ct mai multe lucruri noi. Aceste metode

    pun n valoare att capacitatea de imaginaie a profesorului cu fiecare or n parte, dari pe

    cea a elevului deoarece aceasta este folosita la maximum.

    Sper ca pe viitor att noi, viitorii dascli, ct i generaiile ce vor urma s se

    foloseasci s utilizeze aceste metode cu mult drag i s se implice n procesul de predare-

    nvaare.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    4/43

    Tabel alegerea manualului

    MANUALE/ EDITUR/ PUCTAJ( 0 5)

    NUMRCURENT

    CRITERII DE EVALUARE

    Manualul ArtCls. a- XI- a

    Manualul CorintCls. a- XI- a

    1.VIZIUNE INTEGRAT:

    -Limbi comunicare-Literatura Concepte functionale

    5 5

    2. SUGESTII:Fie evaluare ( sumativ, formativ)

    Exemple. Fie de lucru 4 5

    3.PREZENTAREA GRADATI

    PROGRESIV A UNOR STRATEGIIACTIV-PARTICIPATIVE 4 5

    4.ALEGEREA TEXTELOR DE BAZA I

    AUXILIARECrearea unei intertextualiti revelante

    pentru tipuri diferite de limbaj

    3 4

    5.DICIONAR EXPLICATIV CORELAT

    CU PREZENA UNOR CONCEPTEFUNCIONALE 3 5

    6.ASPECTE ESTETICE CARE S

    TRIMIT CORELAII CU CELELALTEARTE 4 4

    TOTAL PUNCTAJ 23 28

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    5/43

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    6/43

    Tiptescu: M rog, onorabile,nc o dat... ce-mi ceri d-ta nschimbul acelei scrisori?Scurt! Scurt!Caavencu: Ei?...dac este aa,dac voieti scurt, iat: voi s

    nu m combatei, ceva maimult s-mi sprijinicandidatura...Tiptescu: Candidaturadumnitale!Caavencu: Vreau... mandatulde deputat, iat ce vreau:nimic altceva! nimic! nimic!Mi se cuvine!... Te rog... Num combate... Susine-m...Alege-m...

    Tiptescu : i dac nu pot ste aleg?Caavencu: Poi!Tiptescu: i dac nu voi?Caavencu: Trebuie s vrei.Tiptescu: Nu!Caavencu: Trebuie s vreidac ii ctui de puin laonoarea...Tiptescu: Mizerabile!Canalie neruinat!

    ndrepta, pre muli am spopesc i eu!Eu nu sunt clugr, snt domn!Sunt Alexandru Vod!...

    ara voastr romneascAu ajuns, de-o parte, craiul,de- alt, papa s domneasc.

    Actul III, scena II

    Clara:

    Am ajuns s am nevoie d-aprare, ca oricine!Eu ce sunt spre mntuirea ta-a-ntregului norod,Eu, de vi palatin, eu, soiede voivod,Eu, eu, pavza domniei,sufletul ce duce araEu, puterea, eu st pna, nsfrit, eu, doamna Clara,Am ajuns de rsul lumii,

    -al

    boieriilor, -al tu,nfruntat, dosdit, o

    batjocur, eu! eu!Vod:

    Nu-neleg.Clara:E o ruine! Nu-nelegi? E oruineS-ajung eu s cer un sprijin,fie chiari de la tine!

    Tu eti domnul, eti voivodul,fie; datina o vrea;Dar, puterea, crmuirea, eu lein n mna mea.

    Cap.V Ecciocoiul

    ... el cta s se iipocrizie i intrigdou mari mi

    parvenire nu se nici se pot perfec

    prin nvtur.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    7/43

    Matrice semantic Intertextuli intertextualitatea

    O scrisoare pierdut

    de Ion Luca Caragiale

    Parvenire

    Ambiie

    Ciocoii noi ivechi

    de Nicolae Filimon

    APAREN

    ESEN

    Adulter

    nelciune Dorin

    Agitaie

    antaj

    Trdare

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    8/43

    Planificarea pe unitate de coninut (planificarea pe 1

    Competene Autori/ TexteNr. crt/Nr. ore

    Generale Specifice Operationale Principal Auxiliar

    Conopera

    1 2

    ore

    2. Folosirea instru-mentelor de analiz

    stilistic isturctural a diferi-telor texte literare inonliterare.

    2.1. Analizapricipalelor

    componentede ordinstuctural i delimbajspecificetextuluidramatic.

    2.1.1. S citeasc oserie de texte

    literare inonliterare i sdemonstrezenelegereasensurilor acestora.

    O scrisoarepierdut

    de Ion LucaCaragiale

    Alexandru

    Lpuneanulde Costache

    Negruzzi

    Vlaicu-Vodde AlexandruDavila

    Ciocoii vechi

    i noide NicolaeFilimon

    A doua cartea mprailor( 2 Regi)Cap. 8. 11-15

    Gen comedia

    Gen epiistoric

    Gen dram

    Gen eprealist

    Text Bi

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    9/43

    2.1.2. S citeascn grup sauindividual comediaO scrisoare

    pierdut sau unfragmentreprezentativ dinaceast oper.

    2.1.3. S incadreze pe bazacaracteristicilorspecifice genuluicruia i aparineopera, textul saufragmentul de textdin comedia O

    scrisoare pierdutde Ion LucaCaragiale.

    2.1.4. S enunen mod corect iadecvat definiia,trsturile specifice,

    fundamentale alespeciei literarecreie i aparinetextul saufragmentul de textstudiat.

    Fragment dinopera litararO scrisoare

    pierdutde Ion Luca

    Caragiale.

    O scrisoarepierdutde Ion LucaCaragiale

    Gen dcomedia

    3-4 ore 3. Argumentarea nscris sau oral a

    3.3.ncadrarea

    3.1.1. S comparecomedia O

    O scrisoarepierdut

    Vlaicu-Vod

    Comedidrama

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    10/43

    propriilor opiniiasupra unui textliterar saunonliterar.

    unui textdramatic intr-oanumittipologie pe

    bazaidentificrii

    caracteristici-lor acestuia.

    scrisoare pierdutcu drama Vlaicu-Vod, pentru aevidenia trsturilecomediei demoravuri.

    3.1.2. S enuneoral i scrisdeosebirile iasemenrile dintreun text, saufragment detext,care aprinegenului dramatic iun text, saufragment de text,care aprine genuluiepic.

    3.1.3. S enunedeosebirile iasemnrile dintrecomedia demoravuri icelelalte tipuri decomedie.

    3.1.4. S asigurecoerena

    problemelor pe carele exprim.

    3.1.5.S-i adap-teze modul de a

    de Ion LucaCaragiale

    O scrisoarepierdutde Ion LucaCaragiale

    de AlexandruDavila

    AlexandruLpuneanulde Costache

    Negruzzi

    Ciocoii vechii noide NicolaeFilimon

    Comedimoravu

    Nuvela

    Romanu

    Comedisituaie intrig )

    Comedicaracter

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    11/43

    comunica la ceea cese discut n clas,

    pe niveluri dedezvoltarelingvistic.

    5 6ore

    2. Folosirea instru-mentelor de analiztematic, structurali stilistic nreceptareadiferitelor texteliterare inonlitirare.

    2.1. Analizaprincipalelorcomponentede structur,de compoziiesi de limbajspecificetextului dat.

    2.1.1. S relatezesubiectul comediei O scrisoare

    pierdut de IonLuca Caragiale,avnd ca suport desprijin planulsimplu, planul

    dezvoltat sirezumatul operei,folosind diferitetipuri de raporturi iconectori.

    2.2.2. S serecunoasc n textdrumul parcurs deobietul antajului,scrisoarea,.

    O scrisoarepirdut

    De Ion LucaCaragiale

    Subiect

    Intrig

    Scen

    Acte

    Replic

    DidascaRelatii t

    i spatia

    7 8ore

    2. Folosirea instru-mentelor de analiztematic, structurali stilistic nreceptarea

    2.1. Analizaprincipalelorcomponentede structur,de compoziie

    2.1.1. S seextraga personajeledin opera citat,indicnd tipul

    personajului pe

    O scrisoarepirdut

    De Ion Luca

    Caragiale

    Tipuri dpersona

    - p- s- e

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    12/43

    diferitelor texteliterare inonlitirare

    si de limbajspecificetextului dat.

    baza trsturilordominante alefiecrui personaj.

    2.2.2. S identifi-ce modalitile de

    caracterizare a personajelor dinopera citat.

    2.2.3. S incadreze personajul NaeCaavencu intr-o

    tipologie, pe bazaunor caracteristicisemnificative.

    O scrisoarepirdut

    De Ion Luca

    Caragiale

    Caracte- d- i- a

    t

    9 10

    ore

    1.Utilizarea corecti adecvat a limbii

    romne nproducerea ireceptareamesajelor n diferitesituaii decomunicare.

    1.3. Aplicareacunotiintelor

    de limb nstudiul iinterpretareatextelordramatice.

    1.3.1. S foloseas-c corect unele

    cuvinte date ntr-unanumit contex.

    1.3.2. S utilizezecorect formele

    O scrisoarepirdut

    De Ion Luca

    Caragiale

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    13/43

    flexionare ielementele derelaie.

    11 12

    ore

    1.Utilizarea corecti adecvat a limbiiromne n

    producerea ireceptareamesajelor n diferitesituaii decomunicare.

    1.1.Redactareaunorcompoziiireferitoare latextuldramatic.

    1.1.1. S analizezerelaiile care existantre triunchiulconjugal i ntretriunchiul electoral,folosind diferitetipuri de raporturi iconectori.

    1.1.2. S- iexprime n scris

    preri, atitudini,

    semntimente fa depersonaje.

    1.1.3. S serealizeze odesbatere, scis ioral, pormind de laafirmaia: Cevreau? Ce vreau?tii bine ce vreau.Vreau ce mi se

    cuvine dupo luptde atta vreme;vreau ceea ce meritn oraul sta de

    gogomani,unde sunt celdinti...ntre

    fruntaii politici...

    O scrisoarepirdut

    De Ion LucaCaragiale

    O scrisoarepirdut

    De Ion LucaCaragiale

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    14/43

    vreau...1.1.4. S realizezeun eseu avnd temaNae Caavencu-tipul demagoguluii al parvenitului.

    Eseu s

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    15/43

    Aria curricular: Limbi comunicareData: 05.06.2007Clasa: a XI- a

    Locul: Liceul Teoretic Joseph HaltrichObiectul: Limba i Literatura Romn

    Profesor/ Propuntor: Onea Emilia - SimonaUnitate de coninut: Comedia

    Subcapitol: Comedia O scrisoare pierdut, de Ion Luca CaragialeSubiectul: Comedia de moravuri caracterizarea lui Nae CaavencuScopul: Consolidarea unor reprezentri privind relaia dintre diferitele metode de receptare a unor semnificaii pe baz

    Competene generale: 1. Utilizarea corecti adecvat a limbii romne n producerea i receptarea mesajelor n di2. Folosirea instrumentelor de analiz stilistici sturcural a diferitelor texte literare i non3. Argumentarea n scris sau oral a propiilor opinii asupra unui text literar sau nonliterar.

    Competene specifice:

    2.1. Analiza principalelor componente de ordin structural i de limbaj specifice textului d1.3. Aplicarea cunotiinelor de limb n studiul textelor dramatice.3.3. ncadrarea unui text dramatic ntr-o anumit tipologie pe baza identificrii caracterist1.1. Redactarea unor compoziii referitoare la texte dramatice.

    Competene operaionale:O.1. S identifice personajele din opera literarO scrisoare pierdut, de Ion Luca

    baza a 2/ 4/ 6 trsturi semnificative, avnd ca suport anexa nr. 4.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    16/43

    O.2. S argumenteze, oral i scris, folosind un limbaj clar, logic i expresiv, n 4/ 6/ 8 pornind de la schemele reproduse ( anexa nr. 5), folosind diferite tipuri de rapor

    O.3. S exemplifice, prin scene/ situaii semnificative sau prin citate comentate, patrupersonajului comic ales din opera literar O scrisoare pierdut, de Ion Luca

    O.4. S identifice cel puin trei asemnri ntre comedia O scrisoare piercut de Ide Alexandru Davila.

    O.5. S realizeze un eseu, de 2- 3 pagini, n care s evidenieze particularitile de realiterar O scrisoare pierdut de Ion Luca Caragiale,folosind diferite tipuri devideniai.

    Tipul leciei: Sistematizarea cunotiinelor/ lectura interpretativ

    Strategii didactice: Conversaia euristic, conversaia de verificare, problematizarea, dezbaterea, exerciii lexicale, descoperire, argumentarea scris.

    Forme de organizare: Frontal, individul, pe grupe.Resurse: Manualul de cls. a- XI- a al editurii Corint, fragmente din textul de baza i intertexte, fie de lucru n gru

    Bibliografie: 1. Manualul de cls. a- XI- a al editurii Corint, Bucureti, 20002. Comedia O scrisoare pierdut, de Ion Luca Caragiale3. Drama Vlaicu- Vod , de Alexandru Davila4. Nuvela istoric Alexandru Lpuneanul, de Costache Negruzzi5. Romanul realist Ciocoii vechi i noi, de Nicolae Filimon6. Text biblic A doua carte a mpraiilor ( 2 Regi), cap. 8. 11- 15

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    17/43

    Etapele leciei/ timp

    Obiective Activitatea propuntoarei Activiti de nv

    1.Evocarea(10 min)

    Crearea atmosferei necesarepentru viitoarea lecie. Pregtireamaterilului didactic, elevul deserviciu anun absentii.

    n ora trecut am studiat genuldramatic, i din aceasta categorie

    am ales pentru studiu comedia luiIon Luca Caragiale O scisoarepiedut. Cum ora trecut amdiscutat despre caracteristicilecomediei i am realizat planulsimplu, planul dezvoltat irezumatul comediei astzi nevom ocupa de personajele caresunt prezente n acest oper.mi putei spune ce ntelegi voi

    prin comedie? Mai bine zis ce

    este comedia?Ce tipuri de comedie cunoatei?

    mi putei spune care suntcaracteristicile comediei? Ctetipuri de comic sunt prezente in

    Pregtirea eleviilor pentlecie ( elevii vor avea m

    pe fiecare banc, iar n cfi cel puin 5 exemplcomedia O scrisoare pide Ion Luca Caragiale).

    Unul dintre elevi rspuntrebare: Comedia

    specie a genului dramproz sau n versurprovoac rsul i sumoravuri sociale, a unoumane avnd un final feri

    Elevii rspund: comesituaie, de maravuri caractere.

    Elevii rspund prompt la c( vezi anexa nr.1. i anexa

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    18/43

    2. Realizareasensului

    (30 min)

    O.1. S identifice personajele din operaliterar O scrisoare

    pierdut, de Ion LucaCaragiale, stabilind tipul

    personajului pe baza a 2/4/ 6 trsturisemnificative, avnd casuport anexa nr.4.

    O.2. S argumenteze,oral i scris, folosind unlimbaj clar, logic iexpresiv, n 4/6/ 8 frazerelatia care exist intre

    personaje pornind de la schemelereproduse,(anexa nr.5 ),folosind diferite tipuri deraporturi i conectori.

    O.3.S exemplifice, prinscene/ situaiisemnificative sau princitate comentate, patrumodaliti/ procedee decarcterizare a personajuluicomic ales din operaliterar O scrisoare

    aceast comedie?

    n ce tipologie putem s ncadrmcomedia O scrisoare pierdut?

    Pe baza rezumatului comedieiidentificai pesonajele i stabiliitipul personajului pe baza a 2/ 4/6 trsturi semnigivative,complectnd urmatoarea fi delucru ( anexa nr. 4 ).

    Argumentai, oral i scris,relaiile care exist intre

    personaje pe baza anexei nr.5

    Prin ce procedee de caracterizarei caracterizeaza Caragiale eroii?Exemplificai prin scene/ situaiisemnificative.

    Comedia de moravuri.

    Elevii rezolv far nici u probleme fia de lucru.

    Elevii rspund cu ingenPrima schem retriunghiul conjugal, iar cdoua triunghiul electoral.

    Procedeele de caracfolosite de autor caracterizare direct i inautocaraterizarea.O scena reprezentativtoate modalitile de caracar fi actul II, scena IX

    prezint ncierarea din

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    19/43

    3.Reflecia(10min)

    pierdut, de Ion LucaCaragiale.

    O.4. S identifice celpuin trei asemnri ntrecomedia O scrisoare

    piercut de Ion LucaCaragiale i dramaVlaicu- Vod .

    O.5. S realizeze un eseu,de 2- 3 pagini, n care sevidenieze

    particularitile de

    realizare a unui personajcomic din opera literarO scrisoare pierdut deIon Luca Caragiale,folosind diferite tipuri deraporturi i conectori caretrtebuie evideniai.

    Pornind de la genul dramatic iaducndu- v amintecaracteristicile acestuia,

    enumerai cel puin treiasemnri ntre cele doua texte.

    Pornind de la aceste constatrirealizai un eseu de 2- 3 pagini, ncare s evideniai particularitilede realizare a personajului comic,

    n opera literar O scrisoarepierdut de Ion Luca Caragiale.

    Caavencu i tefan Tipt

    Ambele texte sunt oracte, scene, tablouri i sunt prezente indicaiile

    didascaliile iar actiundezvolt n jurul unui dramatic.

    Elevii vor realiza un eseu fi corectat ora urmtoarenu vor termina eseul nacesta le va rmne tem

    acas.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    20/43

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    21/43

    Receptarea textului literari sensurile plurale ale ope

    Niveluri de lectur/ sens Strategii de accesibilizare asensurilor pe niveluri de lectur

    (Re)Lectura I ( sens literar, istoric,parabolic)Explicaia

    Citire: lectura inocent, lectura anticipativ/predicativ/ pre- text, context psihologic, existenial.

    Observare: recunoaterea cuvintelor, explicarealor n contex lingvistic/ alte contexe, lecturagrupurilor de cuvinte, cmpuri lexivcale, matricisemantice n scar gradat sau n serie, in reea;

    Explicaia: explicaie- expunere, braimstorming,tehnica imersiunii n subiect, descriere, povestire,

    plan de idei simplu, plan de idei dezvoltat, rezumat;

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    22/43

    (Re)Lectura a- II- a (sens alegoric)Comprehensiunea

    Analiza: comentariu literar/ prezentare general- analiza structurilor interne ( idei principale,

    rezumat, teme, motive, personaj, idee

    central prin corelarea semnificaiilor,simbolurilor din text n contex ligvistic:cuvnt, enun, fragment i intreg);

    - analiza formal ( utilizarea referenilor, aconectorilor, perspectiva narativ, termeniidiscursului narativ);

    nelegere: algoritmizare, modelare ( pe genuri, pe specii), nvarea prin descoperire,problematizarea;

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    23/43

    (Re)Lectura a- III-a ( sens moral,tropologic, anagogic, mistic)Interpretarea

    Reflecie: interpretarea unor simboluri,naraiunea personal, eseu, lectura personalizat,modelarea ( rescrierea textului din perspectiva unui

    personaj), inventica (schimbarea finalului), joc de

    rol, jurnal de lectur, argumentaie, eseu de 5minute;

    Aciune: lucrul n perechi/ pe grupuri, prelegereaintensificat, investigaia comun, joc de rol,discuia reea, studiu de caz ( eseu, proiect,

    portofoliu);

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    24/43

    Tabel contrastiv cu plan simplu/ plan dezvoltat/ rezumat cu utilizarea rap

    Plan simplu Plan dezvoltat

    Pristanda i tefan Tipatescu povestesc.

    Zaharia Trahanache este chemat de NaeCaavencu.

    Ghia Pristanda i tefan Tipatescu citesc

    ziarul si povestesc despre faptul c NaeCaavencu deine o scrisoare de antaj.Tipatescu i spune lui Pristanda despre

    problema steagurilor.

    Zaharia Trahanache este chemat de avocatul Nae Caavencu pentru a vedea scrisoarea pecare o deine.

    Ghia Pri

    Tipatescu, Nae Caavurmare respune lui Tdeine o sci asigura afapt decladocumentu

    prefectului prea multePopa Pripi

    ochi. PrinGhi, cu s

    pe care oraului inde asemensuit o dezvinovsteagurile.

    Atitudinese datorazde Nae Rcnetul scrisoarea De asemencumva ZoCaavencudesfurareTiptescu

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    25/43

    Zoe aude discutia dintre soul ei i prefect. Zoeeste chemat de Nae.

    Farfuridi i Brnzovenescu i acuz aliaii politici. Caavencu a luat scrisoarea de la uncetean.

    Trahanche descoper o poli falsificat.

    Zoe aude discuia din camera alturat dintreotul ei si prefect, devenind foartenspimntat. Zoe este chemat de naeCaevencu la redacia ziarului.

    Farfuridi si Brnzovenescu, membriipartidului de guvernmnt, i bnuiesc aliaiipolitici de trdare. Caavencu a luat scrisoareade la Ceteanul turmentat.

    Dup ce Zoe a fost convins de Caavencu s-i

    l ngrijoredintre el Trahanacheste adevCaavencu scrisorii n

    Zoe cnd prefect, dinspimntlui Tiptesseara intlziarului luiZoe c nude deputat n ziarul ssusine ca

    scrisoarea c

    Farfuridimarcani a

    bnuiesc pfost de accondiia slui Tiptesmijloc, prinGhi le f

    politic Nae Nae Caaturmentat c a recunoacesta la adormit.ocazie i i-

    Caavencu

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    26/43

    Venirea de la centru a lui AgamemnonDandanache.

    Ceteanul turmentat gsete plria iar NaeCaavencu conduce festivitatea.

    susin candidatura, Trahanache nu vreadeoarece a descoperit o poli falsificat a lui

    Nae, de la societatea pe care o conducea.

    Are loc ntrunirea electoral. Aici esteanunat venirea lui Agamemnon Dandanache,trimisul de la centru.

    n acea ncierare plria ajunge n minileCetaeanului turmentat care gasete scrisoarea.

    Nae Caavencu conduce festivitateaorganizat.

    Zoe pentruaceasta ercompromisBrnzovencare prefecZoe i spun

    Caavencu refuzdeoPrin aceastsum frumA.E.R.. Drspunde

    Punctul cadunarea ecare rostesi face

    Agamemnodect FaCaavencugrupri se Caavencu creia era n consecidari fr p

    Cetaeanugsete pcptueala amor a lscrisoarea Zoe. Drepobligat deorganizaturmare desuccesiune

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    27/43

    nemaiavnsupune orvesel demascaradoamenilor

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    28/43

    Anexa nr. 1. Conceptul de definiie- COMEDIA

    COMEDIA

    Comedia este o specie a genuluidramatic, n proza sau n versuri,care provoac rsul prin

    surprinderea moravurilor sociale, aunor tipuri umane sau a unorsituaii neateptate avnd finalfericit i rol moralizator.

    Comedia de situaie D-ale Carnavalului

    de I. L. Caragiale

    Comedia de moravuri O scrioare pierdut

    de I. L. Caragiale

    Textul de comedie este otablouri, replici.

    Comedie de caractere Avarulde Moliere

    Comedia se realizeaz n plamonolog dramatic, indicaii

    Sunt folosite satira i sarcasridicolul i grotescul.

    Personajele comediei sunt innsuirilor morale, a capacitstatutului social.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    29/43

    Anexa nr.2.Conceptul de definiie COMIC

    Comicul

    Este o categorie estetic avnd caefect rsul, declanat de contrastuldintre apareni esen, preteniii realitate, ateptri i rezultatedintre ceea ce este i ceea ce vreas fie un personaj.

    Comiculde situaie

    Comiculdecarctere

    Comicul demoravuri

    Comiculde limbaj

    Comiculde nume

    Implic existena unui conflict comic, apersonaje comice.

    Contureaz personaje ridicole, creaz tipol

    Ilustreza principalele trsturi de caracter a

    Apeleaza la satiri sarcasm, avnd drept strsturilor negative ale societii i ale oam

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    30/43

    Anexa nr.3. TEMA comediei O scrisaore pierdut

    TEMA

    Moral

    Sunt satirizate aspecteale societiicontemporane, aspectedin viaa politic i defamilie a unor persoanecorupte. Demascmoravurile societiiromneti folosindsarcasmul i satira.

    Politic Psihologic

    Este inspirat dinfarsa electoraldin anul 1883,ilustrnd dorinade parvenire a

    burgheziei.

    Caragiale a dtavia unor tipuriumanememoriabile, unortipologii unice nliteratura romn.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    31/43

    Anexa nr.4. HARTA PERSONAJELOR

    O scrisoare pierdut

    de Ion Luca Caragiale

    N

    Zoe Trahanache

    Tipulcochetei ial femeiiadulterine

    ZahariaTrahanache tefan Tiptesc

    Tipulncornoratului

    Ghi PristandaTipul

    slugarniculuiincult

    Farfuridi

    Cuplul deimbecillitate

    Brnzov

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    32/43

    Anexa nr.5. HARTA PERSONAJELOR

    TRIUNGHIUL CONJUGAL TRIUNGHIU

    Zoe

    tefanTiptescu Zaharia

    Trahanache

    NAE

    tefan Tiptescu

    &ZahariaTrahanache

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    33/43

    Formula discuie reea

    1.

    Odat ce scrisoarea a ajuns minile lui Nae Caavencu, credei c acestaputut ajunge deputat, dac nu i facea apariia Agamemnon Dandanach

    2. Dup prerea voastr credei c Nae Caavencu a procedat bine?

    Da1. Da, deoarece el iantaja pe toi cei careerau interesai de aceascrisoare, i n acstefel canditura i erasus inut.

    Concluzii:Nae Caavencu pentru a ajunge n fruntea judeului nu se sfiete de la nici un lufur scrisoarea de la Cetenul turmentat. Odat ce are arma antajului, Nae ests fac orice pentru acest lucru.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    34/43

    Reeaua personajelor

    Nae Caavencu

    Demagog

    GrosolanFrscrupule

    antajist

    Ipocrit

    Impostor

    Impertinent

    nfumurart

    Umil

    Linguitor

    SlRidicol

    Semidoc

    Palavragiu

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    35/43

    Decor/

    Cmp semantic- CONSTELEIE

    Actori/ protagoniti/

    personaje:- Zaharia T rahanache- Zoe Trahanache- tefan Tiptescu- Nae Caavencu- Ghi Pristanda- Farfuridi- Brnzovenescu- Ceteanul turmentat

    - -----

    Oscrisoare

    pierdut

    Atmosfera:- tensionat- incordat- conflict- nencredere- agitaie- competitivitate- vesel

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    36/43

    Realizarea unui eseu

    S realizeze un eseu, de 2- 3 pagini (de mn), n care s evidenieze particularitile de realizare aunui personaj comic dintr-o oper literar studiat.n elaborarea eseului vei avea n vedere urmtoarele repere:

    - prezentarea a patru elemente ale textului studiat, semnificative pentru realizarea personajuluicominc ( tem/ motive litarare, aciune, conflict, intrig, relaii spaiale i temporale, act, scen,tablou, replic, indicaii scenice), prin referire la creaia literar aleas;

    - ncadrarea personajului ntr-o tipologie- exemplificarea, prin scene/ situaii semnificative sau prin citate comentate, a patru modaliti/procedee de carcterizare a personajului comic ales.- relevarea a patru trsturi ale personajului comic, valorificnd dou secvene/ situaii ale textului

    ales

    Not! Ordinea integrrii reperelor n cuprinsul lucrrii este la alegere.Pentru coninutul eseului, vei primi 16 puncte (cte 4 puncte pentru fiecare cerin/ reper); pentru

    redactarea eseului, vei primi 14 puncte (organizarea ideilor n scris - 3 puncte; utilizarea limbiiliterare 3 puncte; abiliti de analizi de argumentare 3 puncte; ortografia 2 puncte; puncuaia

    2 puncte; aezarea n pagin, lizibilitate 1 punct)

    Obs.! Pentru nota 5-6 eseul trebuie s aib o pagin, o pagin jumate.Pentru nota 7-8 eseul trebuie s aib dou pagini.Pentru nota 9-10 eseul trebuie s aib trei pagini.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    37/43

    NAE CAAVENCU personaj comic

    Opera litararO scrisoare pierdut, de Ion Luca Caragiale este atreia dintrecele patruscrise de autor, o capodoper a fenului dramatic. n aceast comedie sunt satirizatea aspecte alesocietii contemporane, autorului, fiind inspirat din farsa electoral din anul 1883.

    Fiind destinat reprezentrii scenic, creaia dramatic impune anumite limite n ceea ceprivete amploarea timpului i a spaiului de desfurare a aciunii. Aciunea comediei esteplasat n capitala unui judede munte n zilele noastre, adic la sfritul secolului al XIX-lea, n perioada campaniei electorale, ntr- un interval de trei zile.

    Intriga piesei pornete de la o ntmplare banal, putem zice: pierderae unei scrisoriintime, compromitoarea pentru reprezentani locali ai partidului aflat la putere i gsire ei dectre adversarul politic. Drept urmare acest fapt ridicol struiete o agitaie nejustificati serazolva print-o mpcare general i neateptat. Conflictul dramatic principal const nconfruntarea pentru putere a dou

    for

    e politice opuse: reprezentan

    ii partidului aflat la putere (

    prefectul tefan Tiptescu- cel care a trimis scrisoarea, Zaharia Trahanache- soul lui Zoe,preedinte a multor comitete i comiii, Zoe- cea carea pierdut scrisoarea de amor) i grupareaindependent construit n jurul lui Nae Caavencu- ambiios avocat i directori propietar alziarului Rcnetul Carpaiilor. Avenm de-a face i cu un conflict secundar acesta fiindreprezentat de grupul Farfuridi- Brnzovenescu, care se tem de trdarea prefectului. Aciunea

    piesei este construit dintr-o serie de ntmplri, care se deruleaz n jurul obiectului de antaj:scrisoare.Aciunea ncepe n capitala unui jude de munte i aici ne este prezetat Ghia Pristanda,

    poliaiul oraului, i tefan Tipatescu, prefectul judeului, care citesc ziarul lui Nae Caavencu,

    Rcnetul Carpailor,drept urmare acest fapt reprezint expoziiunea comediei. Pristanda ispune lui Tiptescu faptul c Nae Caavencu deine o scrisoare prin care el susine c aceasta iasigura alegerea n funcia de deputat. Acest fapt declaeaza intriga comediei deoarecedocumentul misterios era o scrisoare de amor a prefectului ctre Zoe. Pristanda nu a putut afla

    prea multe lucruri despre scrisoare pentru c Popa Pripici l-a nimerit cu un chibrit drept inochi. Prin urmare prefectul i reproeaz lui Ghi, cu simpatie, despre afacerea steagurilor pecare le cumprase pentru pavoazarea oraului in cinstea apropiatelor alegeri. Ghi, deasemenea, prin aceast cumprare i-a nsuit o anumit sum de bani. Ca s sedezvinoveasc poliaiul incepe sa numere steagurile. Atitudinea nervoas a lui ZahariaTrahanache se datoraz faptului c acesta a fost chemat de Nae Caavencu, directorul ziarului

    Rcnetul Carpailor, pentru a vedea scrisoarea de amor a prefectului ctre Joiica. Deasemenea Trahanache i fcea griji ca nu cumva Zoe s afle despre vizita acestuia laCaavencu. n consecin se declaneaza desfurarea aciunii. Conversaia dintre Tiptescu iTrahanache despre acea scrisoare l ngrijoreaza pe prefect ca nu cumva relaia dintre el si Zoes fie dezvluit. Zaharia Trahanache refuza s cread c acea scrisoare este adevarat, faptpentru care Nae Caavencu l amenin pe acesta cu publicarea scrisorii n ziarul su.Zoe cnda auzit discuia dintre soul ei i prefect, din camera alturat devine foarte inspimntat idrept urmare i mrturisete lui Tiptescu faptul c a pierdut scrisoarea n seara intlnirii. Zoeeste chemat la redacia ziarului lui Nae Caavencu. Acesta i spune lui Zoe c numai dac iva susine candidatura de deputat va publica aceea scrisoare de amor n ziarul su. Fr doar i

    poate dac i va susine candidatura acesta i va napoia scrisoarea compromitoare.Farfuridi iBrnzovenescu sunt doi membrii marcani ai partidului de guvernmnt care i bnuiesc pefruntaii partidului de trdare. Ei ai fost de acord cu aceast atitudine dar cu condiia s

    participe i ei. Cei doi i reproeaza lui Tiptescu faptul ceste ceva necurat la mijloc, prin

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    38/43

    vizitele pe care Trahanache, Zoe i Ghi le fac de azi diminea inamicului lor politic NaeCaavencu.

    Nae Caavencu l vzuse pe Ceteanul turmentat citind o scrisoare i drept urmare c arecunoscut scrisul prefectului l invitase pe acesta la o uic, iar acesta odata beat a adormit.n consecin Nae a profitat de ocazie i i-a furat scrisoarea. Caavencu a reuit s obina

    promisiunea lui Zoe pentru ai susine candidatura, din cauz caceasta era ngrozit de faptulc va fi compromis moral. ntre timp Farfuridi i Brnzovenescu trimit la centru o anonim

    pe care prefectul reuete s o opreasc la timp. Zoe i spune lui Trahanache s-l susin pe NaeCaavencu n alegerea lui ca deputat, dar acesta refuzdeoarece a desoperit o poli falsificat.Prin aceasta Nae Caavencu i-a nsuit ilegal o sum frumuic de bani de la fundaiaA.E.R.. Drept urmare Zaharia Trahanache rspunde antajului cu un alt antaj. Punctulculminant se declaneaza odat cu adunarea electoral. La ntrunirea electoral n care rostescdiscursuri Farfuridi i Caavencu i face apariia trimisul de la centru AgamemnonDandanache care este mai prost dect Farfuridi i mai canalie dect Caavencu. La apariiaacestuia celor dou grupri se ncaier, iar in aceasta nfruntare Caavencu i pierde palria ncptueala creia era ascuns arma antajului, scrisoarea. n consecin Caavencu rmne frscrisoare dari fr plrie.Cetaeanul turmentat n acea incierare gsete plria pierdut de

    Nae Caavencu n c

    ptu

    eala c

    reia era ascuns

    scrisoarea de amor a lui Zoe. Cet

    eanul cum a

    gsit scrisoarea o napoiaza proprietarei, adica a lui Zoe. Drept urmare Nae Caavencu esteobligat de aeasta s conduc festivitatea organizat in cinstea rivalului su politic. Prin urmaredeznodmntul este construit printr-o succesiune de situaii comice indite. Nae nemaiavndarma antajului devine umil i se supune ordinelor lui Zoe. Atmosfera este veseldei votareafusese n sine o mascaraddirijat de interesele persoanelor oamenilor politici.

    Nae Caavencu, inc din didascalii ne este prezentat ca fiind avocat, directorul ziaruluiRcnetul Carpaiilor, eful opoziiei politice n jude i ilustreza tipul demagogului i al

    parvenitului. Aceste caracteristici rezult, drept urmare din comportamentul su. Devizaacestuia este scopul scuz mijloacele i este reprezentantul unei adevrate coli de

    frazeologie patriartard, manifestare ce are la baz lipsa de coninut a ideiilor. n comsecinputem vorbi de un adevrat comic de limabj.Caavencu este fondatorul i preedintele Societaii Enciclopedice Aurora Economic

    Romn, a crui prescurtare A.E.R este sugestiv pentru statulul real de societae fantom.n ambiia sa de a parvenii, Nae cerete postul de deputat, recurgnd la antaj: vreau

    ce mi se cuvine dupo luptde atta vreme, vreau ceea ce merit n oraul sta de gogomoniunde sunt cel dinti...ntre fruntaii politici. Prin aceast replica Nae Caavencu i-a fcutautocaracterizarea, autoincluznduse ntre acei gogomani politic care se aflau n fruntea

    judeului. Parvenit, antajist, grosolan el se conduce dupa deviza lui Machiavelli Scopul scuzmijloacele , dar el o atribuie nemuritorului Gambetta. De aici rezulta incultura, prosita

    personajului nostru.Caracterizarea direct a acestui personaj este realizat foarte bine de tefan Tiptescu, prefectuljudeului. Nae l amenin pe acesta cu publicarea scrisorii n ziarul su dac nu-i susinecandidatura. Cuvintele rostite de Tiptescu : Mizarabile ! Canalie neruinat! Mielule!... nedezvluie caracterul i felul de a fi a lui Nae Caavencu. Relaia pe care Nae Caavencu o are cucelelalte personaje este o relaie competitiv, una de rivalitate, deoarece acetia erau nconcuren pentru ocuparea postului de deputat. n acest hel se realizeaz caracterizareaindirect a personajului. Caavencu este nfumurat i impertinent atunci cnd deine armaantajului, dar devine unmil, slugarnic, linguitor atunci cnd pierde scrisoarea.

    Prin comicul de situaie, folosit de autor, reies i alte trsturi ale lui Nae Caavencu.

    Lipsit de demnitate i coloan vertebral el conduce festivitatea organizat n cinstearivalului su politic, Agamemnon Dandanache. Demagogia personajului este principala satrstur nu braul crae lovete, voina care ordon e de vin. Prin comicul de nume,Caragiale , prin rafinamentul su aparte, sugereaz firea de mahalagiu, de palavragiu ilustrat

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    39/43

    prin cuvintele: ca- mahalagioaic, iar ipocrizia i demagogia prin cuvntul caaveic-care inseamn hain cu doua fee.

    n concluzie, Nae Caavencu tipul demagogului i al parvenitului, face parte dinpersonajele care i-au parte la aciunea comediei O scrisoare pierdut, de Ino Luca Caragialei etse realizat prin modaliati de caracterizare specifice personajului dramatic ( comic) i prinmijloacele comicului utilizate de autor n pies.

    Prin aceste mijloace,piesa provoac rsul, dar, n acelai timp atrage atenia cititorilorispectatorilor, in mod critic, asupra comediei umane. Lumea eroilor lui Caragiale estealctuit dint-o galerie de ariviti, care acionaez dup principiul scopul scuz mijloacele,urmrind meninerea sau dobndirea unor funcii politice.

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    40/43

    Test

    ncercuii rspunsul/rspunsurile corecte la urmtoarele ntrebri:

    1. Evideniai comediile prin care I. L. Caragiale a fost socotit un Molire al romnilora.O scrisoare pierdut

    b.D-ale Carnavalului

    c.Un pedagog de coalnoud.Npastae.O noapte furtunoasf.Cldurmareg.Vizit...h.Conu Leonida facu reaciuneai.D-l Goe

    2. Care dintre aspectele urmtoare sunt caracteristice tuturor personajelor din comedia Oscrisoare pierdut:

    a. Parvenitismulb. Incultura sau spoiala de culturac. Prostiad. Contrasul dintre apareni esene. Laitateaf. Orgoliu

    3. Evideniai personajul din opera O scrisoare pierdut care este purtatorul de mesaj alcomediei:

    a. Caavencub. Trahanachec. Zoed. Tipatescue. Cetaeanul turmentatf. Pristandag. Farfuridih. Dandanache

    4. Dup ce tehnic se structureaz subiectul comediei O scrisoare pierdut:a. Tehnica ramei

    b. Tehnica bulgrului de zpadc. Tehnica contrapunctuluid. Tehnica labirintului

    5. Locul si timpul derulrii aciunii in opera literar O scrisoare pierdut sunt evideniateprin sintagma:

    a. Din oseaua ce vine de la Crlibaba, intovrind Someul...b. Sub cerul cenuiu de toamnca un clopot de sticlaburit...c. In capitala unui judede munte, in zilele noastre...

    6.

    Recunoastei personajul conturat astfel: avocat si publicist, directorul ziarului RcnetulCarpailor, se conduce dupa deviza Scopul scuzmijloacelea. Trahanache

    b. Tiptescuc. Pristandad. Caavencu

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    41/43

    e. Dandanache7. Personajul care la nimerit pe Pristanda cu chibritul drept in ochi este:

    a. Caavencub. Zoec. Popa Pripicid. Popescue. Tiptescu

    Complectai spaiile libere:

    8. O scrisoare pierdut de I.L. Caragiale este o comedie realistde.............................................................................., este alctuit din......... acte i ilustreazdorina de ...................................... a burgheziei.

    9. Zoe Trahanache, reprezint tipul............................................., ea este cstorit cu......................................................i are o relaie amoroas cu ............................................

    10. Intriga piesei este reprezentat de ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    11. Continuai sintagma/replica: n sntatea iubitului ...................................................................................................................................................................................

    12. Explicai afirmaia Mai prost dect Farfuridi si mai canalie dect Caavencu in 2/4/6rnduri.

    ..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    .....................................................................................................................................................

    .....................................................................................................................................................

    .....................................................................................................................................................

    .....................................................

    13.Recunoatei personajul dup expresiile: Curat murdar, Curat miel, Curatconstituional. Personajul este ...............................

    14.Pe fondul agitaiei oamenilor politici aflai in campania electoral, se nasc conflicte intrereprezentaii opoziiei ........................................................................................................................... i reprezentanii guvernului ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    15.Afirmaia te aleg eu, eu cu brbatul meu i aparine lui ................................................................ i i este adresat lui ..................................................................

    16. Replica cea mai sugestiv a Cetaeanului turmentat este ........................................................................................................17.Personajul care poarta numele eroului din Iliada i un alt nume care sugereaz

    incurctura este ..........................................................................................................

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    42/43

    18.Cui i aparine afirmaia: Caragiale a ridicat la valoare literalvorbirea tipica inculiilor

    i semiculilor din orae cu ridicolul lor. ..................................................................................................

    19.Numrul de steaguri pe care Pristanda a trebuit s le pun in ora a fost in numr de.......20.Explic pe scurt in 8-10 rnduri semnificaia titlului comediei O scrisoare pierdut

  • 8/3/2019 O_scrisoare_pierduta

    43/43

    Rezolvare test

    1. a, b, e, h2. a, b, f3. e4. b5. c6. d7. c8. Moravuri politice, 4, parvenire9.

    Tipul femei cochete, adulterinei; Zaharia Trahanache, tefan Tipatescu

    10.Pierdera unei scrisori intime, compromiatoare pentru reprezentanii locali ai partidului aflatla putere i gasirea ei de ctre adversarul politic.

    11.nostru prefect! Straiascpentru fericirea judeului nostru.12.Rspuns liber (2/4/6 rnduri)13.Pristanda14.Caavencu i grupul de intelectuali independeni; Zaharia Trahanache, tefan Tiptescu, Zoe,

    Farfuridi i Brnzovenescu.

    15.Zoe Trahanache, Nae Caavencu.16.Eu cu cine votez.17.Agamemnon Dandanache18.a19.4420.Rspuns liber (8/10 rnduri)