Nr. 13 aprilie/mai/iunie 2011
Premiile Europa pentru Teatru 2011Peter Stein, Iuri Liubimov, Katie Mitchell, Andrey Moguchy, Kristian Smeds Viliam Docolomansky, Vesturport, Teatro Meridional
interviu cu coregraful
Experimente video în spectacolul românesc contemporan
Actorul –
Festivalul F.I.N.D. la Schaubühne Berlin
de Ciprian Marinescu
de Cristina Modreanu
de Dragan Klaic
Citesc din cartea lui Tim Etchells ºi observ cã în lucrul lor cei de la Forced Entertainment sondeazã mereu ºi încearcã mereu sã schimbe lucruri, ipostaze, perspective. ªi mã surprind de multe ori punând întrebarea de ce? De ce vor sã facã asta? Nu vor oare sã asimileze ceea ce au gãsit bun? potrivit? care sã se potriveascã cu spectacolul la care lucreazã? Dar de fapt, chestia cu asimilarea, sau cum am auzit în teatrul de la noi, în repetiþii, ”repetãm ca sã se aºeze lucrurile”, pentru cei de la Forced Entertainment înseamnã moartea spectacolului. Pentru cã ei nu vor ca lucrurile sã se ”aºeze”, sã fie la locul lor, ei nu îºi pãstreazã aceeaºi tonalitate de interpretare, nici rutinizarea gesturilor, reacþiilor.
Cred cã sunt multe elemente din care putem învãþa. Îi þine în viaþã ºi, de fapt împreunã, faptul cã împãrtãºesc aceleaºi idei, cã au deschise canalele de comunicare dintre oameni, ºi sunt oneºti unul cu altul. ªi nu vin în sala de repetiþii ca la un job, pentru cã trebuie sã fie acolo, fiindcã a fost anunþatã la avizier distribuþia unui spectacol, ci pentru cã pur ºi simplu au nevoie sã fie acolo, în sala de repetiþii, au nevoie sã joace/ sã se joace. Iar Tim Etchells este privirea din afarã, observatorul - ºi se vede cã are o relaþie profundã ºi personalã cu fiecare dintre ei, îºi cunoaºte actorii ca ºi cum ar fi crescut împreunã, ºi au fãcut aceeaºi ºcoalã. Cu toþii sunt niºte oameni profund vii, cu siguranþã cu imperfecþiunile lor, dar care se pãstreazã vii pentru cã au cu toþii o nevoie care nu moare - jocul, joaca, încercarea continuã.
Florentina Bratfanof
25 de ani de Forced EntertainmentMomentul zero al teatruluiTim Etchells
eeaºi toneeaºi tonturilor, turilor,
, sã fie la locul loul lor, ei nu îºi pãstreazã , sã fie la locul lor, ei nu îº ãstreazãi pãstreazãnalitate de ine interpretare, nici rutinizarea erpretare, nici rutinizareanalitate de interpretare, nici rutinizareareacþiiloilor.reacþreacþ oiilorr.
Tim
Etc
hells
Mom
entu
l zer
o al
teat
rulu
i: 25
de
ani d
e Fo
rced
Ent
erta
inm
ent
Volum apãru
t cu sprijinu
l British Co
uncil Româ
nia.
„În centrul
filozofiei
Forced Ente
rtainment st
ã
obsesia pen
tru teatru º
i o
aparentã av
ersiune faþã
de
acesta. Asem
eni unui
copil care î
ºi sparge
jucãria pe c
are o iubeº
te,
aceastã com
panie ia tea
trul ºi-l
loveºte de t
oþi pereþii,
intenþionân
d sã descop
ere ce
poþi sã faci
cu ceva str
icat...
ceva ce nu
puteai face
înainte”.
Lyn Gardne
r
The Guardia
n
„Noi nu ur
âm teatrul.
Noi
suntem stã
pâniþi de el
ºi de
calitatea lu
i de artã vie
. Îi iubim
codurile ºi c
onvenþiile, d
ar
suntem ºi f
rustraþi de e
le ºi
le-am decla
rat rãzboi. D
e câte
ori ne apuc
ãm sã sparg
em
convenþiile
teatrele, înc
ercãm sã
gãsim calea
de a recom
pune
teatrul într-
un fel care
sã-i
permitã sã
zboare.”
Tim Etchell
s
director art
istic al com
paniei
Forced Ente
rtainment
M
Volum apãru
t
iaa
rut
iaa
rut cu spriji
nuuspitissBritiritil Bril
nciciounciounouh CoCouh
âniniomâni
RomâomâRoml Rolaa
zofiei
ent stã
tru ºi o
faþã de
fni unu
ien
sparge
îºi sare o
iubeºte,
e cae ia te
atrul ºi-l
aniede toþ
i pereþii,
ºte d
sã descope
re ce
d sã
i cu ceva st
ricat...
aci uteai
face înainte
”.
puteai face
up r
Lyn Gardne
rerr
The Guardiaa
nan
oi nnuuuoiNoi„N„m tmmâmrâuru
l.rulatreaeaeaNoNN
emm temuntntesuâniânpâãpâtãpstãsts
de eei deþi þiþl ºill
atitacaliicaluuii a lea eeae
tããartãe ae dedd avie vivie
lrililuriducododccocoºi ccºie ºe
þiienþvennvnvnle,lle
tememmm untsuunsrussfrufri fºiº
dþi draþitrtte eee
dm dmmame-ae-leattaraatlacleclee
oibozboãzrã
i nneee orioorcãmãmmm ucupu mapa
paã spspsãs
nþnþenvenvvonvoteteee tileiilii
eleee,treat î
vvvonvcoccec
cddeea da eaaleaal
recrea raimm ccsimimgãsigãg
ealeaal cccau el
cccfen fulultruatteate
-uuuntr-untîn în în
arrere.”o earereaããitãmitmirmrerpep
bozboã zzsã zsaa
TiTiiimm EEttctcchheeelll
ss
ddirrececctoorr arart
isttitictic c alal
FFoorcrccedd d Ennte
rrtrttaiinnm
Tim Etchells
25 de ani de Forced Entertainm
ent
a
alm
a
Tim Etchell
25 de ani de Forced Enterta
ells
rtainmmement
Tim
Etc
hells
Mom
entu
l zer
o al
teat
rulu
i: 25
de
ani d
e Fo
rced
Ent
ert
Momentul zero al teatrului
Colecþia Scena.ro & Teatrul Naþional Timiºoara
cu sprijinul
Comenzi la [email protected]
EDITORIAL
***
The Imaginary Invalids
T
fundamentalism cultural
fundamentalismul cultural
intelectuali inadaptabili
intelectualii inadaptabili
capitalul cultural, capitalul de imagine al
***noii lideri
culturali
1
www.revistascena.ro
www.revistascena.ro
SYNOPSIS
LINK
3579
11
141716192022
24
27
2830
32
34
35
40
42
4344454648
495152
Cu Scena.ro
cronicidezbateri
Scrie-ne la [email protected].
abonament existent
75
S
a
il.com.
Sumar
INTERVIUINTERVIEW
UU3
centrul
în studiul
imaginii
Confidans- an intervie
E
foto
: Egy
ed U
fó Z
oltá
n
INTERVIUINTERVIEW4
OuiBaDaOuiBaDa
OuiBaDa
OuiBaDa
OuiBaDa
INTERVIU5INTERVIEW
6INTERVIU
INTERVIEW
XXL (Fat Pig)?
cel mai des?
leading lady of XXL (Fat Pig) production
INTERVIUINTERVIEW 7
Andrea TOMPA
T foto: T
óth
Lász
ló
INTERVIUINTERVIEW8
INTERVIUINTERVIEW 9
INTERVIUINTERVIEW10
R
INTERVIUINTERVIEW 11
INTERVIUINTERVIEW
C
PROMO
14CRONICA
15CRONICA
CRONICA16
17CRONICA
A
PROMO
PROMO
19CRONICA
T
Metoda
lui Theodor-Cristian Popescu
CRONICA
„Metoda
Opinia
Metoda
CRONICA
Metoda
Metoda
T
CRONICA
PROMO
CRONICA
Omul
***
C
CRONICA
PROMO
Romeo + Juliet
Juliet
Radio
CRONICA
Festivalul F.I.N.D.la Schaubühne Berlin
C
***
30
Showcase
showcase
Trei surori
Trei surori ale lui i
showcase
Trei surori
31
second hand
Mein Kampfff
O Shockheaded
Ivanov al lui v
Ivanovv
spectacolului.
showcasee
Shockhead
1
33
34
EVENIMENT35
EVENIMENT36
Faust
EVENIMENT37
Farm in the Cave
Sad
Sad
scriitor
Visul
E gr
EVENIMENT38
PROMO
teatrulcolajele antropologice
Photoshopimpresionismul multimedia
EVENIMENT39
C
multimedia
40ESEU
foto
: Ott
o G
al
ESEU41
E
Ultimele ore ale lui
Roma
Alina NELEGA
P
43REACTII
Mihaela MICHAILOV
44
Word for Word
g is Lost in Translation
T
45
46NINSORILE
NINSORILE
Cameristele
Yerma
P
47
48
Baletele ruse
49
50
PROMO
51
spiritualitate bybliotekroman teatru
C
we are more
Clădirea Art Deco de pe strada Batişte nr.14 adăposteşte una dintre cele mai frumoase săli de spectacole din Bucureşti. Construită în 1934, sala ArCuB a reintrat în circuitul artistic al capitalei la sfârşitul anului trecut, după un proces de modernizare, ca sală de spectacole cu un repertoriu permanent, ce include piese de teatru, dans, concerte de jazz și muzică clasică.
Biletele se pot rezerva pe www.arcub.ro și pot fi ridicate de la sediul ArCuB din str. Batişte nr. 14. www.arcub.ro
O lume pe dos “Preludiu şi Liebestod” de Terrence McNally“Problema” de A.R. Gurney Jr. “Naomi în camera de zi” de Christopher DurangRegia: Iarina DemianDecor: Ramona MacarieCostume: Angelica Dumitrescu
Comedie pe întuneric de Peter ShafferRegia: Cristian DumitruScenografia: Raluca Ştefan Negoescu.
Două poveşti de amor“Ursul” și “Cerere în căsătorie“
de A. P. CehovRegia: Mircea Cornişteanu
Scenografia: Bogdan Spătaru
Spectacole de teatru la sala ArCuB
Comedie pe întuneric de Peter ShafferRegia: Cristian DumitruScenografia: Raluca Ştefan Negoescu.