+ All Categories
Home > Documents > OMUL _ HIEROGLIFĂ A COSMOSULUI - Rudolf Steiner.doc

OMUL _ HIEROGLIFĂ A COSMOSULUI - Rudolf Steiner.doc

Date post: 07-Oct-2015
Category:
Upload: adashan
View: 227 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
112
OMUL – HIEROGLIFĂ A COSMOSULUI CORESPONDENŢE ÎNTRE MICROCOSMOS ŞI MACROCOSMOS Rudolf Steiner CONFERINŢA I Dornach, 9 aprilie 1920 Voi încerca azi să vă ofer alte puncte de vedere cu privire la o temă în ultimul timp [ 1 ]. Am discutat cum pentru omul prezentului concepţiile mor concepţiile intelectualiste. Prin intelectualismul său, omuleste adus lao recunoatere a necesităţii naturale stricte. Potrivit acestei necesităţi naturale, n fiind sub le!ea cauzelor i a efectelor. "i c#nd omul desfăoară o ac determinat, ce a acţionat în el sau în afara lui pentru a deveni cauz Această recunoatere a necesităţii oricărei înt#mplări a căpătat în u tiinţă a naturii. %emult ea avea mai mult un caracter teolo!ic, i p mai are i în prezent. &aracterul de tiinţă a naturii rezultă atunci ceea ce facem ar depinde de constituţia noastră corporală i de influ acesteia. %oar, în prezent, mai e'istă încă suficient de mul acţionează cu aceeai necesitate ca o piatră care cade la păm#nt. Ace tiinţelor naturii, a felului în care este !#ndită necesitatea. (uanţarea mai mult teolo!ică s$ar putea caracteriza spun#nd) *otul e divină oarecare, de o providenţă divină, iar omul trebuie să facă ce divină. +n ambele cazuri nu s$ar pune în valoare dec#t fie necesitate tiinţele naturale, fie ceea ce a prevăzut divinitatea i care nu poa (u ar putea fi vorba de libertatea omului. %e partea cealaltă se afl aceasta, omul o simte bine, el nu poate vorbi fără a se ! voliţionale. &ăci dacă omul nu are posibilitatea unor decizii libere, moralitate a acţiunilor sale. *otui el are anumite îndatoriri, anumite impulsuri morale i morală. V$am spus cum imposibilitatea de a realiza o punte între cele necesităţii i lumea moralităţii, l$a determinat pe ant să scrie dou [ 2 ]) Critica raţiunii pure , care se ocupă cu cercetarea a tot ce aparţine ordinii naturale, Critica raţiunii practice , care se ocupă cu cercetarea a tot ce aparţine ordinii morale a lumii. %upă aceea a resimţit necesitatea să scrie Critica puterii de judecată , care ar fi trebuit să fie o anumită măsură o mi-locire între cele două, darcare a devenit numai un produs al compromisului i care a-un!e cel mult la realitate în contemplarea lu artistice. Aceasta ar însemna însă i că e'istă, pe de o parte, lumea necesităţi pe de altă parte, lumea acţionării morale libere i că ea nu ar !ăsi dintre acestea dec#t lumea aparenţei artistice în care, spunem noi, r plastică sau în pictură, ceea ce este preluat din necesitatea natura ce este liber de necesitatea naturală, căreia îi dăm într$o oarecare necesitate.
Transcript

OMUL HIEROGLIF A COSMOSULUI

CORESPONDENE NTRE MICROCOSMOS I MACROCOSMOS

Rudolf Steiner

CONFERINA I

Dornach, 9 aprilie 1920

Voi ncerca azi s v ofer alte puncte de vedere cu privire la o tem care a mai fost abordat aici n ultimul timp [1]. Am discutat cum pentru omul prezentului concepiile morale se despart de concepiile intelectualiste. Prin intelectualismul su, omul este adus la o recunoatere a necesitii naturale stricte. Potrivit acestei necesiti naturale, noi observm toate lucrurile ca fiind sub legea cauzelor i a efectelor. i cnd omul desfoar o aciune ne ntrebm ce l-a determinat, ce a acionat n el sau n afara lui pentru a deveni cauza acelei aciuni. Aceast recunoatere a necesitii oricrei ntmplri a cptat n ultimul timp un caracter de tiin a naturii. Demult ea avea mai mult un caracter teologic, i pentru foarte muli oameni l mai are i n prezent. Caracterul de tiin a naturii rezult atunci cnd nclini spre prerea c ceea ce facem ar depinde de constituia noastr corporal i de influenele exercitate asupra acesteia. Doar, n prezent, mai exist nc suficient de muli oameni care gndesc c omul acioneaz cu aceeai necesitate ca o piatr care cade la pmnt. Aceasta ar fi nuanarea, de tipul tiinelor naturii, a felului n care este gndit necesitatea.

Nuanarea mai mult teologic s-ar putea caracteriza spunnd: Totul este predeterminat de o for divin oarecare, de o providen divin, iar omul trebuie s fac ce i este predeterminat de fora divin. n ambele cazuri nu s-ar pune n valoare dect fie necesitatea de tipul celei precizate de tiinele naturale, fie ceea ce a prevzut divinitatea i care nu poate fi ocolit. Nu ar putea fi vorba de libertatea omului. De partea cealalt se afl ntreaga lume moral. Despre aceasta, omul o simte bine, el nu poate vorbi fr a se gndi la libertatea deciziilor sale voliionale. Cci dac omul nu are posibilitatea unor decizii libere, nu poate fi vorba despre o moralitate a aciunilor sale. Totui el are anumite ndatoriri, anumite impulsuri morale i trebuie s recunoasc o lume moral. V-am spus cum imposibilitatea de a realiza o punte ntre cele dou lumi, ntre lumea necesitii i lumea moralitii, l-a determinat pe Kant s scrie dou critici [2]: Critica raiunii pure, care se ocup cu cercetarea a tot ce aparine ordinii naturale, i Critica raiunii practice, care se ocup cu cercetarea a tot ce aparine ordinii morale a lumii. Dup aceea a resimit necesitatea s scrie Critica puterii de judecat, care ar fi trebuit s fie ntr-o anumit msur o mijlocire ntre cele dou, dar care a devenit numai un produs al compromisului i care ajunge cel mult la realitate n contemplarea lumii frumosului, a creaiei artistice. Aceasta ar nsemna ns i c exist, pe de o parte, lumea necesitii n care omul este ntreesut, pe de alt parte, lumea acionrii morale libere i c ea nu ar gsi altceva care s fac legtura dintre acestea dect lumea aparenei artistice n care, spunem noi, reprezentm, n aparen, n plastic sau n pictur, ceea ce este preluat din necesitatea natural creia noi i impregnm ceea ce este liber de necesitatea natural, creia i dm ntr-o oarecare msur aparena libertii n necesitate.

Nu se va putea arunca o punte ntre aceast lume a necesitii i lumea libertii fr a gsi calea de a face aceasta cu ajutorul tiinei spiritului. Dar tiina spiritului impune cu adevrat, pentru elaborarea ei deplin, o simire a sintagmei puse de multe veacuri n valoare a spusei lui Apolo: Cunoate-te pe tine nsui, care nu vrea s spun s te incubezi n propria-i subiectivitate, ci nseamn o cunoatere a ntregii entiti a omului, a felului n care este integrat omul n lume; aceast cutare este ceea ce trebuie introdus n ntreaga noastr micare spiritual tocmai prin tiina spiritului.

Din acest punct de vedere ne este ngduit s spunem fac aceast remarc ca introducere c desfurarea, dezvoltarea micrii noastre spirituale orientat antroposofic a luat n ultimele zile avnt, pentru a arta micrii spirituale a umanitii cum ar trebui cutat aceast strluminare a gndirii actuale, care ntr-un anumit grad a pierdut cu totul omul, cu ajutorul cunoaterii acestuia. Acest lucru a trebuit s dea transparen total cursului inut de curnd pentru medici [3], curs care aparine lucrurilor pe care ncercm s le ptrundem cu cunoatere uman, fcnd astfel o ncercare de a impregna viaa spiritului cu cunoaterea omului, de a ilumina n mod pozitiv sarcinile care stau, n prezent, n faa anumitor discipline. Iar n exterior s-a vzut, prin seria de conferine inute aici de prietenii notri i de mine [4], cum trebuie s fie modelat relaia dintre diferitele tiine particulare i ce pot ele primi ca impuls de la tiina spiritului. Ar fi de dorit s existe, n cadrul micrii noastre de tiin a spiritului, o contien cu adevrat puternic a necesitii unor astfel de iniiative. Cci, dac trebuie s evolum, este imperios necesar s lmurim lumea din afar, ntr-un anumit sens s-o constrngem spre nelegerea faptului c n aceast privin nu trebuie s fie stimulat diletantismul, ci c trebuie nzuit atingerea unei cunoateri profunde. Acest lucru este mpiedicat adeseori i de modul n care din chiar cercurile noastre sunt oficializate preocuprile pe care le avem, fcnd s se cread sau uneori se poate i motiva n mod ruvoitor n felul acesta c la noi este reprezentat tot ce este sectant i orice fel de diletantism. Aceast lume exterioar trebuie tot mai mult convins ct de serioas este strdania ca la baza tuturor lucrurilor s se afle ce reprezint aceast construcie [5]. n continuare ar trebui s apar iniiative cum au fost cele pe care le-am vzut desfurndu-se timp de mai multe sptmni de ctre forele ntregii micri antroposofice. Prin aceasta se face nceputul unei cunoateri adevrate a omului, care trebuie s constituie baza oricrei reale culturi a spiritului. ncepnd cu mijlocul secolului al XV-lea s-a filtrat tot mai mult, s-a abstractizat tot mai mult relaia concret pe care oamenii au avut-o mai nainte cu lumea. Prin cunotine atavice omul cunotea n timpurile ndeprtate mai multe lucruri despre sine dect n prezent. Cci de la mijlocul secolului al XV-lea asupra ntregii lumi civilizate s-a ntins intelectualismul. i pentru c acest intelectualism se sprijin numai pe o foarte mic parte a fiinei omului i cunoaterea lumii nu este dect un produs abstract.

Ce a devenit de fapt cunoaterea lumii n ultimele sute de ani n lumea exterioar? Cunoaterea lumii, n msura n care se refer la Univers, a devenit un simplu calcul fr sfrit, cruia i s-au alturat n ultimul timp rezultatele analizei spectrale, ceva ce ine numai de planul fizic i n acest plan reprezint numai ceva mecanic-matematic. Astronomul observ mersul stelelor i calculeaz; el observ numai acele fore care ne prezint Universul, n msura n care n el este ncastrat Pmntul, ca pe o mare main, ca pe un mare mecanism. i putem spune c acest mod de a contempla n mod mecanic-matematic este considerat a fi, n prezent, unicul lucru care este potrivit cunoaterii. Pe ce se bazeaz, nainte de orice, ceea ce i gsete expresia n aceast constructie mecanic-matematic a Universului? Se bazeaz i pe ceva care ntr-o anumit msur este fundamentat n fiina omului, dar numai ntr-o foarte mic parte a omului. El ia n considerare mai nti cele trei dimensiuni spaiale abstracte. Pe acestea se bazeaz astronomul. El deosebete mai nti o dimensiune spaial, o a doua dimensiune i dac prezint n perspectiv o a treia, perpendicular pe acestea (fig. 1).

El fixeaz cu privirea o stea, n timp ce urmrete aceste trei dimensiuni spaiale. Omul nu ar putea vorbi despre aceste trei dimensiuni spaiale dac nu le-ar vieui mai nti n propria sa fiin. El le vieuiete. Mai nti, n cursul vieii el vieuiete dimensiunea vertical. Copil fiind, se trte i se ridic. Atunci vieuiete dimensiunea vertical. Nu ar fi posibil s se vorbeasc despre dimensiunea vertical dac omul nu ar vieui-o. Dac lumea crede c omul ar putea gsi n spaiu altceva dect gsete n el nsui, ea accept mari iluzii. Dimensiunea vertical omul o gsete n Cosmos numai pentru c o vieuiete n el nsui. i dimensiunea orizontal omul o gsete numai prin faptul c o vieuiete n sine nsui. n legtur cu dimensiunea vertical, ntindei minile, braele i vei vieui cea de a doua dimensiune. La aceasta adugai vieuirea pe care o avei atunci cnd respirai, cnd vorbii, aadar cnd inspirai sau expirai aerul sau atunci cnd mncai, cnd alimentele se deplaseaz din fa spre spate i vei obine cea de a treia dimensiune. Numai datorit faptului c omul vieuiete n sine aceste trei dimensiuni el le poate proiecta i n spaiul exterior. Pur i simplu nu exist nimic din ceea ce omul poate gsi n afara lui pe care el s nu-l gseasc mai nti n sine. Ceea ce este ns curios este faptul c n perioada de abstractizare care a nceput la mijlocul secolului al XV-lea omul a fcut din cele trei dimensiuni trei noiuni de acelai fel. Adic, el a ignorat pur i simplu deosebirile concrete, a lsat de-o parte ceea ce face din cele trei dimensiuni spaiale ceva diferit pentru sine.

Exprimndu-i propria sa trire, omul ar trebui s spun de fapt: Verticala mea, dimensiunea mea activ, dimensiunea mea cuprinztoare sau extensiv. El ar trebui s admit o deosebire ntre aceste trei dimensiuni spaiale. Dac ns ar admite o difereniere ntre aceste trei dimensiuni, omul nu ar mai putea concepe imaginea astronomic a lumii ntr-un mod att de abstract cum o face acum, deoarece nu ar ajunge la o imagine a lumii att de pur intelectualist. El ar trebui s vieuasc n mod concret poziia pe care o are, raportat la lume, fa de aceste trei dimensiuni. El nu vieuiete n prezent ridicarea sa, existena sa pe aceast vertical. Din aceast cauz, nici nu tie c se afl pe aceast vertical din cauz c se mic odat cu Pmntul ntr-o anumit direcie care include verticala. Omul nu stie c micarea respiratorie, micarea digestiv, i nc alte micri care se desfoar n acelai sens el le face de-a lungul unei linii mpreun cu Pmntul. Toate aceste menineri pe anumite direcii reprezint o integrare n micri ale Cosmosului. n prezent, omul face total abstracie de aceast nelegere concret a dimensiunilor. Din acest motiv, el nici nu se poate insera n procesul cosmic; din acest motiv, nici nu tie cum este plasat n acest proces, nu tie c este ntr-un anume sens o component n acest proces universal. Va trebui s se fac muli pai prin care s se ajung la o anumit cunoatere de sine a omului, plecnd de la integrarea sa n Cosmos.

Cele trei dimensiuni spaiale au devenit deja att de abstracte pentru om, nct el se poate educa cu deosebit dificultate pentru a simi cum face anumite micri mpreun cu Pmntul i cu ntregul sistem planetar, n timp ce are ceva de realizat n aceste trei dimensiuni spaiale. Dar modul de a gndi caracteristic tiinei spiritului poate fi extins la cunoaterea omului, dac va fi cutat, pentru nceput, cel puin un nlocuitor pentru aceast nelegere greu de obinut a celor trei dimensiuni spaiale. i ne putem ridica mai uor la aceast cunoatere spaial a omului dac nu ne vom ndrepta privirea spre cele trei linii spaiale care sunt orientate perpendicular ntre ele, ci vom contempla trei planuri spaiale. Acum, v rog s luai n considerare pentru nceput cele ce urmeaz: vei putea recunoate cu uurin c simetria dumneavoastr are legtur cu gndirea dumneavoastr, dac inei seama de faptul c facei un gest elementar, dat de natur, atunci cnd vrei s exprimai prin gesturi gndirea raional care v este proprie. Cnd v punei degetul pe nas, traversai acest plan de simetrie vertical care desparte partea stng de partea dreapt. Acest plan care trece prin mijlocul nasului dumneavoastr, prin corpul dumneavoastr, i trebuie s reprezinte planul de simetrie este ceea ce putei contientiza ca fiind ceva care are legtura cu orice aciune, cu orice gndire care deosebete, cu orice judecat discriminatorie. Este posibil ca plecnd de la acest gest elementar s obinei efectiv o contien a faptului c fiind om avei cumva de-a face cu acest plan n toate angrenajele proprii.

S ne referim, de exemplu, la funcia vederii. Dumneavoastr vedei cu doi ochi. Vedei cu doi ochi n aa fel, nct ceea ce fac ei determinai s se ntlneasc ntr-un punct. Acest punct l vedei i din stnga i din dreapta, dar l vedei numai o dat, pentru c liniile vederii, liniile de ochire, se ntretaie. Activitatea uman este n mare parte astfel organizat, nct nelegerea, cuprinderea, are legtura cu acest plan.

Putem apoi s ne ndreptm privirea spre alt plan, care ar trece cumva prin mijlocul inimii noastre i care ar separa partea anterioar a omului de partea lui posterioar. Omul este structurat fizionomic. El este expresia fiinei sale sufleteti. Aceast alctuire sufletesc-fizionomic a omului este separat de un plan poziionat perpendicular fa de primul, de alctuirea sa posterioar. Aa cum partea dreapt a omului este separat de cea stng printr-un plan, tot aa sunt separate i partea anterior de cea posterioar. Dac ntindei braele i ndreptaii nainte partea lor fizionomic iar partea organic napoi i trecei un plan prin punctele, prin liniile principale care iau natere astfel, obinei planul la care m refer. Tot astfel, putei obine un al treilea plan, care ar despri, n sus, tot ce structureaz capul i faa de ceea ce, n jos, structureaz corpul i masa membrelor. n acest fel obinei un al treilea plan, care este, la rndul lui, perpendicular pe celelalte dou i trece orizontal prin braele dumneavoastr, dac le inei ntinse lateral cu palmele n jos. Minile dumneavoastr s-ar afla atunci n acest plan.

Putem obine un sentiment n legtur cu aceste trei planuri. Cum se realizeaz acesta n ceea ce privete primul plan am artat mai nainte. El este resimit ca planul gndirii discriminatorii. Cel de al doilea plan, care separ n om ceea ce este anterior de ceea ce este posterior, ar fi planul care indic ce face ca omul s fie om. La un animal nu am putea nscrie acest plan n acelai fel. Planul de simetrie l putem nscrie n animal, planul vertical nu. Acest al doilea plan vertical ar fi legat cu tot ce este voin uman, iar al treilea, planul perpendicular pe acesta, ar fi legat de tot ce este simire uman. ncercai s obinei din gesturile elementare o simire despre aceste lucruri. Vei constata c acest lucru este posibil. n definitiv, toate modurile omului de a-i exprima simirea, fie c este o simire de recunoatere, o simire de mulumire sau un alt sentiment, se apropie ntr-un anumit fel de planul orizontal.

Putei de asemenea vedea c ntr-un anumit sens va trebui s punei voina n legtur cu planul vertical menionat. Este posibil s v dezvoltai un sentiment pentru aceste trei planuri. Cnd va obine un sentiment pentru aceste trei planuri omul va fi nevoit s conceap Cosmosul n sensul lor, aa cum atunci cnd concepe cele trei dimensiuni n mod abstract el va calcula micrile i poziiile Cosmosulului n mod matematic-mecanic, dup modelul galilean sau copernican. Numai c atunci n Cosmos vor ptrunde relaii concrete. El nu va mai calcula numai dup cele trei dimensiuni spaiale, ci va contientiza c n el nsui, n msura n care nva s simt aceste trei planuri, exist deosebiri ntre dreapta i stnga, ntre sus i jos i ntre anterior i posterior. Pentru concepia matematic este indiferent dac ceva se afl mai la dreapta sau mai la stnga, mai n fa sau mai n spate. Dac msurm pur i simplu, atunci msurm de jos n sus, de la dreapta la stnga, dinainte napoi. Chiar dac trei metri s-ar afla ntr-o poziie sau n alta, ei sunt doar trei metri. Cel mult vom face o deosebire, pentru a putea trece la micare, ntre dimensiunile perpendiculare unele pe altele. Dar acest lucru l facem numai pentru c nu ne putem opri la simpla msurtoare, deoarece atunci Universul s-ar chirci devenind o linie dreapt. Dac ns tim s caracterizm n mod concret gndirea, simirea i voina n aceste trei planuri i s ne poziionm pe noi nine ca fiine spiritual-sufleteti cu gndirea, simirea i voina noastr n spaiu, atunci nvm s aplicm astronomiei i aceast articulare a omului la fel cum am nvat s-i aplicm cele trei dimensiuni plecnd de la om ca parte constitutiv a Universului. Dac avem n vedere pe Saturn, Jupiter, Marte, Soare, Mercur, Venus, Luna, este posibil s concepem Soarele, potrivit manifestrii sale exterioare, ca fiind ceva ce desparte, ce separ. Va trebui s ne imaginm existena unui plan care trece prin Soare i nu vom mai vedea doar n mod dimensional ce este deasupra planului i ce este dedesubtul lui, ci vom privi acest plan ca fiind ceva ce separ i vom face deosebirea ntre partea superioar i cea inferioar. Aadar, nu vom mai spune c Marte se afl la attea mile, iar Venus la attea mile de Soare, cci vom nva s aplicm cunoaterea omului la cunoaterea Universului i vom spune: Aa cum nu a fost simplu de tranat problema dimensiunilor cnd afirm c: nasul sau capul uman sunt la atta distant de planul orizontal pe care l-am desemnat ca plan al simirii, iar inima la atta distan, ci voi pune n legtur distana cu forma, cu formaiunea, tot aa nu voi spune pur i simplu: Marte i Mercur se afl unul la distana X, cellalt la distana Y de Soare, ci voi ti c, dac privesc Soarele ca pe ceva care separ, Marte de deasupra trebuie s aib o alt natur dect Mercur de dedesubt. i acum voi putea aeza un plan care s fie perpendicular pe primul, trecnd prin Soare. Atunci Marte sau Jupiter se vor mica n aa fel nct se vor afla o dat la dreapta acestui plan i se vor plasa ntr-o astfel de poziie nct se va afla alt dat n stnga planului. Dac procedez numai n mod abstract potrivit dimensiunilor, atunci el se afl o dat n stnga, o dat n dreapta, la attea mile de planul amintit. Dac concretizez n spaiul cosmic aa cum trebuie s concretizez n mine nsumi ca om, atunci nu-mi este indiferent dac planeta se afl o dat n stnga, o dat n dreapta, ci voi spune c exist o deosebire ntre poziia din stnga i cea din dreapta, aa cum exist o deosebire ntre un organ din partea stng i unul din partea dreapt. Nu este suficient s spun c ficatul omului se afl la atia centimetri n dreapta fa de planul de simetrie, iar stomacul la atia centimetri la stnga, ci trebuie s se remarce c ambele organe au forme diferite prin faptul c unul este plasat n dreapta, cellalt n stnga. Din alt perspectiv lucrurile stau astfel, nct Jupiter devine ceva cnd, pentru simpla aparen, se afl n stnga i altceva cnd se afl n dreapta.

Tot astfel, a putea aeza un alt plan i ar trebui din nou s-mi orientez evaluarea dup cum stau acum lucrurile. Dar, n acelai timp, dac mi-a extinde cunoaterea la Univers, a fi nevoit s contemplu tot ce se refer la un plan, n mod analog cu felul n care contemplu gndirea uman; ceea ce se refer la al doilea plan n mod analog cu simirea uman; ceea ce se refer la al treilea plan cu voina uman.

Prin aceasta am vrut s v art doar c pentru cea mai nou concepie despre lume a rmas un ultim rest de abstraciune extrem: trei linii perpendiculare una pe celelalte pe care se raporteaz poziii i micri ale stelelor i dup care se fac, potrivit poziiilor i micrilor stelelor, calcule ale Universului ca i cum acesta ar fi un mecanism. n concepia astronomic galilean este pus n relaie cu Universul numai acest unic lucru, spaiul cu totul abstract cu relaiile dintre puncte. Acest lucru poate fi amplificat printr-o cunoatere mai complet a omului. Se poate spune: Omul este o fiin gnditoare, simitoare, voluntar. Ca fiin spaial exterioar, gndirea sa are de-a face cu un plan, voina sa cu un plan, perpendicular pe primul, simirea sa, la rndul ei, cu un plan perpendicular pe acesta. Acest lucru trebuie s se raporteze i la lumea exterioar. De fapt, de la mijlocul secolului al XV-lea omul nu mai tie nimic altceva dect c el este alctuit dup cele trei dimensiuni abstracte. Restul nu reprezint dect notie-informaii, material de observaie. Trebuie recucerit o cunoatere adevrat a omului, apoi, pe calea ocolit a cunoaterii omului, se va realiza i o cunoatere a Universului. Astfel se va nelege cum se leag ntre ele necesitatea i libertatea, cum pot avea ambele loc n om prin faptul c acesta s-a nscut din Univers. Cci, bineneles, cnd se are n vedere numai aceast parte a fiinei umane, cele trei dimensiuni perpendiculare unele pe altele, i se concep ca ceea ce se vrea neles, atunci i Universul apare ca fiind foarte srac, infinit de srac. Infinit de srac este i concepia noastr actual, astronomic despre Univers, dar ea nu se va mbogi dac nu ajungem mai nti la o adevrat cunoatere a omului, dac nu nvm s privim cu adevrat n interiorul omului.

Aceasta se leag de un aspect expus n conferina inut alaltieri [6], i anume de faptul c teoria despre lume orientat antroposofic introduce aspectul material chiar n adevrata cunoatere a spiritului. Oare n faa cunoaterii umane actuale lucruri ca gndirea, simirea i voina nu stau ca nite abstraciuni ngrozitor de sterpe? Oamenii nu se testeaz suficient. Oamenii nu se ntreab, de fapt, ce reprezint cu adevrat lucrurile pentru care folosesc cuvinte. Din aceast cauz multe s-au transformat n frazeologie. Cineva ar trebui s se ntrebe dac atunci cnd exprim cuvntul a gndi i reprezint ceva cu adevrat clar, ca s nu mai vorbim de a simi i de a vrea. Dar reflectai cum a-i da drumul n cuvinte trece n prere, atunci cnd te ntorci cu adevrat la imagine. Chiar dac nu ai dect o imagine pentru gndire, ducerea minii la nas nu trebuie s-o faci ntotdeauna, dar se tie c aceast micare este intenionat cnd trebuie s gndim; sau artm spre brbie cnd trebuie s fim ateni, aadar, intervenim tocmai n acest plan, pentru c vrem s i gndim despre cele ce ascultm. Noi mprim pur i simplu organismul nostru ntr-o jumtate stng i ntr-una dreapt, pentru c ntotdeauna facem altceva cu organul de sim stng dect cu cel drept. Modul n care facei altceva cu organul de sim stng dect cu cel drept l putei aprecia dup faptul c ntotdeauna facei ceva cu organul de sim stng; n gndire aceasta este ca o pipire a obiectului. Cu organul de sim drept pipii ntr-o oarecare msur piprea dumneavoastr. Abia prin aceasta el devine proprietatea dumneavoastr. Nu ai putea ajunge niciodat la reprezentarea eului dac nu ai percepe ce vieuii n stnga cu ceea ce vieuii n dreapta. Cnd v aezai simplu minile una peste alta, aceasta este o imagine a reprezentrii eului. Trebuie spus c omul, cnd trece de la simpla trire n fraz de plasticitate la caracterul intuitiv, se mbogete interior, obinnd i posibilitatea de a reprezenta i Universul n mod mai cuprinztor.

Prin pirea pe aceast cale va ptrunde din nou via n acest Univers, i n noi, ca oameni, sentimentul unei participri la viaa Universului. Atunci va avea din nou sens s fie legat Universul de om, s se arunce o punte dinspre Univers spre om. Abia dup ce aceast punte va fi ntins se poate recunoate dac n adevr pentru tot ce se afl n om exist o impulsionare natural necesar n Univers, dac Universul ne determin n toate privinele sau dac ne las liberi ntr-un mod oarecare. Atta vreme ct trim numai n abstraciuni, nu putem cu nici un chip s aruncm o punte ntre moralitate i ceea ce este potrivit naturii. Trebuie mai nti s ne putem ntreba: Pn unde ajunge n Univers ceea ce este conform cu natura i unde apare n Univers ceva ce noi nu putem introduce din ceea ce este conform cu natura? Atunci ajungem la o relaie, care are o semnificaie i pentru om, ntre ce este conform cu natura i ceea ce este liber, ceea ce este moral. Pe aceast cale vom nva s legm din nou un sens cnd spunem: Marte este o planet ndeprtat de Soare, Venus este apropiat de Soare. Prin indicarea pur i simplu a distanelor n numere abstracte nu ai spus absolut nimic sau numai foarte puin. Cci ceea ce este determinat n acest mod i, n fond, tot ce privete astronomia actual este redat n felul acesta este determinat ca si cnd spunei c privii o linie care strbate ambele brae i mini ale omului i vorbii apoi de un organ care se afl la doi decimetri jumtate distan de aceast linie. Da, dar unul dintre organe care este la distan de aceast linie poate fi sub linie, iar cellalt organ poate fi la aceeai distan deasupra liniei. Nu este important numai ca distana fa de linie a celor dou organe s fie aceeai, ci conteaz i faptul c unul dintre ele se afl sub linie, iar cellalt deasupra liniei. Dac n-ar exista nici o diferen ntre sus i jos, n-ar exista nici o diferen ntre nasul i stomacul sau ntre ochii i stomacul dumneavoastr. Ochiul este ochi numai pentru c se afl deasupra acestei linii, iar stomacul este stomac numai pentru c este situat sub aceast linie. Fiina interioar este determinat de aceast poziie.

i astfel fiina interioar a lui Marte este condiionat de poziia sa n afara orbitei Pmntului, iar fiina lui Venus de poziia sa n interiorul orbitei Pmntului. i pentru cine nu nelege ce deosebire esenial interioar este ntre un organ al capului uman i un organ al trunchiului uman, unul fiind plasat deasupra, cellalt sub acest plan, nu va exista o cunoatere a faptului c Marte i Venus sau Marte i Mercur sunt fiinial diferite ntre ele. Posibilitatea de a gndi n mod organizat Universul depinde de felul n care nvm s nelegem ce ne pune n faa ochilor hieroglifa organizrii. Trebuie s nvm s concepem omul ca pe o hieroglif a Universului, cci el ne d posibilitatea de a vedea din apropiere care este deosebirea fiinial dintre sus i jos, dintre la dreapta i la stnga, dintre n fa i n spate. i trebuie s nvm aceasta observnd omul. Apoi vom gsi acelai lucru si n Cosmos.

Datorit faptului c prin concepia despre lume elaborat de tiinele naturii a luat natere o imagine a lumii din care omul este exclus omul este recunoscut numai ca fiind animalul cel mai evoluat, adic o abstraciune , Universul apare numai ca o imagine matematic. n aceast imagine matematic nu va putea fi recunoscut originea universal a libertii i a moralitii. Aceasta este problema cea mai important a prezentului, de a putea nelege n mod tiinific legtura dintre moralitate i necesitatea natural astfel nct ele s nu mai fie separate n continuare. Am ncercat azi s aduc n faa sufletelor dumneavoastr n noiuni destul de subtile ceva ce poate s v indice n mod intim o cale prin care poate fi obinut cunoaterea omului i prin aceasta, mai departe, cunoaterea Universului.

Medicilor le-am putut arta [7] ntr-un mod strict tiinific modul n care trebuie cutat aceast cale pentru medicin, fiziologie i biologie. Acum trebuie s vedem cum poate fi ea cutat n beneficiul unei concepii despre lume general uman, de care avem nevoie pentru viaa social a timpului nostru. Despre aceasta vom vorbi mine.

CONFERINA a II-a

Dornach, 10 aprilie 1920

Problema care m-a preocupat ieri a fost aceea de a v atrage atenia asupra felului cum n perioada cultural prezent a omenirii a fost sintetizat, n linii spaiale abstracte poziionate perpendicular unele pe celelalte i care formeaz cele trei dimensiuni ale spaiului, ceea ce n via se dovedete a fi mai complicat, mult mai concret. Oricum, despre acest lucru se obine o reprezentare corespunztoare numai dac el este neles ntr-un mod ct mai exact. Trebuie s ne ntrebm ce nseamn faptul c dac suntem cu adevrat predispui s ne putem nchipui gndirea ca fiind orientat dup un plan vertical care trece prin axa noastr de simetrie, s ne nchipuim i voina ca pe o imagine a unui plan vertical, care ns este perpendicular pe planul gndirii i apoi s ne imaginm planul simirii ca fiind perpendicular pe celelalte dou planuri , ce nseamn c noi nu percepem sus i jos, n dreapta i n stnga, n fa i n spate ca fiind trei direcii diferite care nu trebuie confundate ntre ele, ci percepem trei dimensiuni spaiale avnd aceeai valoare. Noi spunem lungime, lime i nlime dar, dac ne gndim la trei direcii perpendiculare, putem ordona aceste trei direcii n aa fel nct o linie pe care o avem ca orizontal s-o ridicm pe direcia vertical; atunci celelalte dou devin orizontale. Pe scurt, putem construi un astfel de aranjament n trei feluri. Acest lucru dovedete c ntreaga precizie cu care cele trei direcii sunt integrate n omul nostru este abstractizat atunci cnd, n prezent, noi oamenii aplicm, chiar i pentru a cuprinde n concepia noastr, imaginea general a Universului n care se afl Soarele i stelele.

Important este ntrebarea: Cum facem, de fapt, pentru a obine din directiile spaiale concrete direcii spaiale abstracte? Un animal nu ar putea face acest lucru. Un animal nu ar putea s obin n mod firesc din cele trei direcii spaiale concrete trei direcii spaiale abstracte. Un animal ar simi ntotdeauna planul su de simetrie ca pe un plan concret i nu l-ar raporta la o direcie abstract oarecare, ci, dac i l-ar reprezenta n mod abstract sau n sensul pe care noi oamenii l numim a reprezenta, ar putea cel mult simi rotaia. Chiar aa i este; el resimte rotaia, el o resimte ca pe o deviere a planului su de simetrie de la o direcie normal. n aceasta se gsesc lucruri importante i eseniale pentru zoologie, care vor iei ntr-o zi la lumin, cnd se vor studia aceste aspecte ntr-un mod rezultat din impulsurile lor spre adevr. C animalele i psrile, aa cum vedem n modul cel mai izbitor la zborul psrilor, gsesc direcii, aceasta se datoreaz faptului c ele nu resimt cele trei direcii spaiale, ci se simt ca aparinnd unei direcii spaiale foarte precis orientate i orice abatere de la aceast direcie spaial ele o resimt ca pe o deviere.

Dac vrem s nelegem pe deplin acest aspect legat de om, trebuie s apelm la ceea ce am aflat mai nainte despre structura entitii umane [8]. Am vzut c omul se mparte n trei segmente, n structura propriu-zis a capului, care, desigur, nu cuprinde numai capul, ci se afl numai n principal n cap, dar ea se extinde la tot corpul prin prelungirile sale. Apoi este vorba despre ceea ce eu a numi omul-circulaie, tot ce aparine de plmni i inim i prin care este reprezentat aspectul ritmic din om. Apoi omul-membre, cu prelungirile acestora spre interior, ceea ce reprezint omul-metabolism.

Acest om tripartit noi trebuie s-l lum n serios. S ni-l imaginm n mod schematic: omul-cap, omul-circulaie, omul-membre. Dintre aceste trei segmente numai omul-membre mpreun cu prelungirile sale spre interior este integrat strict n forele planetei pmntene noi focalizm forele nu substanele. Omul-membre este strict integrat n forele planetei noastre, ale Pmntului.

Omul-cap nu trebuie s avei n vedere aspectul substanial, ci forele modelatoare care-l determin este metamorfoza omului-membre care a existat n ncarnarea anterioar, n fosta via pmntean. Forele care au format omul-membre n ncarnarea precedent au fost ntr-o lume pe care am mai descris-o [9], n viaa dintre ultima moarte i ultima natere, cea care ne-a adus n existena actual. Atunci ele s-au metamorfozat pentru a putea forma acum capul. Exist, aadar, o opoziie polar deplin ntre omul-membre i omul-cap, iar omul median este cel care realizeaz prin ritm echilibrarea lor.

Trebuie s focalizm acum aceast opoziie dintre omul-cap i omul-membre. Ne putem apropia de ceea ce ne este necesar n acest domeniu dac urmrim ce se ntmpl. Privii o plant care d natere rdcinii i se dezvolt n cursul anului pn la stadiul de fruct i la formarea de semine. O astfel de plant crete deoarece are germenele n pmnt, iar din acest gennene iau natere rdcina i toate celelalte, frunzele cresc pn la nflorire, n floare se dezvolt, prin fruct, noua smn. Se ncheie astfel un ciclu al plantei. Putem prezenta n mod schematic acest ciclu, astfel: planta ncepe s se dezvolte de la smn, care crete din pmnt. Ea se ridic deasupra suprafeei pmntului, este receptat de aciunea luminii i a cldurii, de aciunea Soarelui, i continu creterea, i desvrete ciclul i ajunge din nou la formarea seminei. Dar cnd ajunge din nou la formarea seminei, toamna, ea nu se mai afl sub pmnt ci deasupra acestuia; aici s-a aflat i n tot cursul verii, dependent de forele extraterestre, de forele care, din zona extrateluric, favorizeaz creterea. Planta a crescut, acum, pn la noua formare de smn nu sub influena pmntului, ci a fost parc extras din pmnt de ceea ce este n afar. Ea a devenit din nou ce fusese, i totui este altceva. n ce msur a devenit ea altceva? Ea a devenit altceva n msura n care aceast smn ncheie creterea. Acest ciclu nu se mplinete dac nu ncorporm smna din nou solului. Aadar, n timp ce urmrim smna pn ajunge n zona extraterestrului, trebuie s o readucem n sol. Atunci, ea va crete din nou, ndreptndu-se spre cer, i trebuie s-o readucem jos. Aceasta nseamn c dezvoltarea n continuare depinde de readucerea seminei la un nivel inferior. Acest lucru nu se ntmpl numai prin ciclul simplu, ci este vorba de faptul c planta, dup ce a fugit, s spunem aa, de ea nsi, trebuie s fie readus la locul ei originar. Atunci va fi luat n primire de aceleai fore, i ciclul rencepe. Dup ce a ajuns aici, planta nu poate merge mai departe. Ea trebuie s ajung din nou n sol. Aadar, dac eu schiez mai multe evoluii anuale ale plantei, trebuie de fiecare dat s m deplasez cu o anumit distan. Aceasta este deosebirea de nivel. De fiecare dat trebuie s duc smna napoi, pe un alt nivel.

Dar s mai contemplm acum i altceva la aceast imagine. Este suficient s observai cum ia natere o plant de fasole din boab i vei vedea cum are loc acest proces n toate detaliile. i mai clar vei nelege acest lucru dac focalizai modul cum planta i rsucete tulpina, aadar este determinat s nu creasc n linie dreapt, ci anumite fore pot aciona liber, cum se ntmpl, de exemplu, cu volbura (rochia rndunicii), care crete n spiral spre formarea seminei. Astfel i realizeaz ciclul.

S observm aceast imagine n legtur cu omul. Dac n locul evoluiei sezoniere a plantei focalizm, n cazul omului, acel ciclu care trece de la o via pn la viaa urmtoare, constatm ceva asemntor, uimitor de asemntor. Privim la membrele dumneavoastr din ncarnarea trecut, apoi la capul dumneavoastr din ncarnarea actual. Acesta ia natere printr-o metamorfoz, n timp ce este ntrerupt transformarea vizibil prin tot ce se ntmpl ntre moarte i o nou natere. Capul ia natere ca i smna. Dar ntreaga via a plantei se afl ntre aceste dou cicluri, astfel nct putei spune: n ce privete naterea formei omului, este ca i cum rdcina sa ar fi fost prezent n ncarnarea anterioar i din aceast rdcin ar fi lstrit capul ncarnrii actuale. Capul este, aadar, asemntor cu smna. Numai c la om totul este situat la alt nivel, se afl ntr-o regiune superioar. i este mai complicat.

Pentru a finisa reprezentarea, focalizai acum ntreaga metamorfoz a plantei. Dac vei observa aceasta la volbur, vei vedea c forele care acioneaz din afar nu determin numai creterea pe vertical, ci ele fac ca planta s creasc, n fapt, n form de spiral. Planta are tendina de a crete n spiral. Numai cnd se formeaz din nou smna aceasta se opune tendinei spre spiral; aici totul se restrnge ntr-un gruncior. Smna se sustrage influenei cosmice. La om lucrurile stau altfel. Omul-membre este subordonat, nainte de orice, influenei Pmntului. La omul-circulaie se ntmpl ceva diferit; despre acesta vom mai vorbi. Dar capul se sustrage n ntregime influenei pmnteti. Aa cum smna nu este n consonan cu forele extraterestre, capul nu primete forele telurice. Capul se sustrage n ntregime influenelor pmntene. Numai din aceast cauz este posibil ca omul s abstractizeze, ca noi oamenii s meditm n gnduri abstracte. Dac nu s-ar putea sustrage influenelor pmntene, capul nu ar putea gndi n mod abstract. El poate gndi abstract numai datorit sustragerii de sub influena Pmntului. Acest lucru se exprim de altfel chiar n forma uman. Gndii-v, capul dumneavoastr este, cu adevrat, omul-membre transformat. Dar acest om-membre umbl pe Pmnt, circul de colo-colo. Capul nu face acest lucru. El se comport, dei i el este numai om, chiar dac un om al unei metamorfoze ulterioare, ca i cum v instalai comod ntr-un automobil sau n tren, nu v micai i totui naintai. Exact n aceast situaie se afl capul fa de restul organismului. Restul organismului nainteaz; capul este ca ntr-o birj, este n repaus, nu particip la micri. El se sustrage aadar n mod vizibil influenei terestre. Acesta este omul care se las transportat de cellalt om.

Aa este organizat capul omului. El se sustrage influenei Pmntului. Putem astfel spune: Capul omului reprezint cel puin n imagine ceva asemntor cu smna care se sustrage influenei cereti ce acioneaz n cazul formrii plantei. La om ns lucrurile stau altfel. Planta crete de jos n sus, aadar ea vine n ntmpinarea influenei cereti. Omul se sustrage influenei telurice, sus, i tot ce crete sub influena terestr se dezvolt n jos. Cnd omul ajunge la concepie sau la natere, el are mai nti o formaiune cap, fapt dovedit pe deplin i de embriologie. El i aduce capul ca pe un produs metamorfozat din viaa anterioar. Aici, n viaa actual pmntean, i adaug, prin dezvoltarea din forele acestei viei pmntene, nainte de toate omul-membre, care crete ataat de cap i nu se afl n acelai stadiu cu capul, fiind expus n ntregime influenelor telurice. Astfel nct putem spune: Cnd observm plantele, urmrim prin construcia spiralat sau n form de urub a plantei cum apar fore ale corpurilor extraterestre care dau plantei aceast rsucire sub form de urub. n cazul omului, vedem cum acesta crete nspre Pmnt. i ne putem ntreba: Ce anume a dat omului posibilitatea de a se dezvolta altfel dect planta, care crete de jos n sus, de a crete de sus n jos i de a se insera n influenele telurice? Cum se leag toate acestea? Este o ntrebare esenial i important pentru studiul formei umane, morfologia, dar i pentru studiul ntregii entiti umane. Dac am fi constrni s ne ducem viaa sufleteasc fr capul nostru, alta ar fi situaia. Dac ne-am tri viaa sufleteasc fr cap, nu am face abstractizri. nainte de orice, nu am construi simplul spaiu tridimensional ca abstraciune. Am distinge foarte clar: n fa, n spate; n stnga, n dreapta; sus, jos. Acestea ar fi pentru noi lucruri deosebite ntre ele. Aa acioneaz i organismul nostru. n momentul n care prin metoda tiinei spiritului v ridicai numai pn la concepia imaginativ a lumii nceteaz tridimensionalitatea comod; ea nu mai exist. Trebuie s nelegei c facei ceva special, i anume deconectai capul obinuit i v ntoarcei pn la structura eteric a omului. Prin comparaie cu organismul fizic al capului, ea este esenialmente diferit, astfel nct abia prin intermediul capului uman obinut din ncarnarea anterioar n cea actual ia natere abstraciunea. Orice judecat abstract, orice judecat prin gnduri pure este legat de aceast organizare a capului, pe care ns o obinem abia prin aceea c prsim lumea spiritual, c ptrundem n lumea pmntean, iar ceea ce nainte era dependent de organizarea Pmntului noi facem s devin independent.

Aceasta v arat c noi, n calitate de oameni, suntem integrai n forele Cosmosului, ca i planta. Numai pentru c noi ne ctigm independena prin capul nostru nu participm la aceste fore. Restul organismului nostru, dac ar gndi fr cap aceasta el o poate face , s-ar simi imediat inclus n ntreaga organizare a Universului.

Dac am dispune de un vagon de dormit foarte comod n prezent, acest lucru nu ar fi posibil prea uor , dac nu am privi afar i nici nu i-am auzi zdrngnitul etc., poate am cdea prad iluziei c ne aflm ntr-o camer linitit. Nu am observa nimic din ntreaga micare a vagonului, dar de ndat ce am privi pe geam am vedea c, n ciuda faptului c stm n deplin linite, el nainteaz. De ndat ce v eliberai de ceea ce inventeaz capul prin faptul c se face liber fa de organizarea Pmntului, observai c participai mpreun cu organizarea Pmntului la micrile acestuia. Aceasta nseamn c este posibil ca atunci cnd te ridici de la modul obinuit de reprezentare concret aa cum l-am numit n cartea mea Cum se dobndesc cunotine despre lumile superioare? [10] la imaginaiune este posibil s simi micrile Pmntului deoarece priveti afar; priveti n lumea spiritual. ntocmai ca atunci cnd priveti pe fereastra vagonului i vezi c afar imaginea se schimb permanent, i cnd ajungi de la lumea fizic sensibil la cea spiritual observi, dup modificrile lumii spirituale, c nu eti n repaus, ci te miti mpreun cu Pmntul. Din aceast cauz, nu poi ajunge la o concepere adevrat a unei imagini spaiale a Universului n astronomie, dac vrei s-o construieti numai cu componenta organismului nostru, care devine independent. Gndii-v totui ce am fcut de la nceputul celei de a cincea epoci postatlanteene [11] ca omenire civilizat. Noi am gndit cu capul nostru asupra lumii. Dar numai capul este cel care a devenit cu totul independent de lume, care a filtrat direciile Universului pn la abstraciunea celor trei direcii spaiale. Am elaborat, aadar, o imagine copernican a Universului cu mijlocul cel mai puin adecvat pentru aceasta, cu capul uman, a crui calitate principal const tocmai n faptul c s-a emancipat de participarea la micrile lumii. Este ca i cum ai vrea s obinei o imagine a micrilor trenului n care cltorii dintr-un desen pe care-l realizai i n care nu v orientati dup micarea trenului, ci dup ideile personale. Dumneavoastr desenai ceva, devenii independent. Acest lucru nu-l putei considera ca pe o imagine a micrii trenului, cci este complet independent de aceasta. Tot att de independent este, de fapt, i acea imagine pe care o schim despre dinamica spaial-astronomic a Universului, atunci cnd folosim n acest scop mijlocul cel mai inadecvat.

Gndii-v acum la ce te silete o concepie corespunztoare adevrului realizat n prezent. Eti nevoit s spui c imaginea astronomic spaial a Universului a fost construit cu mijloacele cele mai neadecvate. Nu este de mirare c ea se opune la tot ce rezult de ndat ce se folosesc mijloace adecvate. Desigur, pentru anumite scopuri este potrivit aceast imagine a lumii. De ce oare? Pentru c ne-am obinuit i a trebuit s ne obinuim de la mijlocul secolului al XV-lea, de la nceputul perioadei a cincea postatlanteene, s gndim n mod independent de Cosmos. Vom afla mine de ce s-a ntmplat aa. Dar prin aceasta am pierdut posibilitatea de a ti ceva cu adevrat despre acele micri cosmice pe care le facem mpreun cu Pmntul i care apar apoi n clipa n care ne educm s simim n mod concret dimensiunile spaiale abstracte, aa cum am schiat, pe scurt, ieri. i vom ptrunde din ce n ce mai adnc n aceste aspecte. Ele nu pot fi realizate altfel dect construindu-le n cercuri.

Conform celor spuse ieri, domnul Dr. Stein [12] i-a dat osteneala de a realiza un model pentru micarea pe care o face omul mpreun cu Pmntul, adic pentru micarea Pmntului luat n considerare n mod pur. n loc s urmresc micarea forelor plantei n spiral ajung, cnd privesc micarea pe care o face omul mpreun cu Pmntul, aadar micarea Pmntului, la o astfel de spiral care ns continu s nainteze. Aceast spiral mi d o imagine a adevratei micri a Pmntului. Ea mi ofer n acelai timp i o imagine a micrii Soarelui. Cci, vedei dumneavoastr, dac admitei c ntr-un anumit loc ar fi Pmntul iar n alt loc Soarele, un privitor vede Soarele mergnd ntr-o anumit direcie. Pmntul nainteaz, dar n urma Soarelui. Astfel, el vede Soarele n alt direcie dect Pmntul. Soarele se deplaseaz, Pmntul dup el; Soarele este ntr-un loc, Pmntul n direcia opus. Privitorul vede Soarele n cealalt direcie. Aceasta nseamn c n timp ce Pmntul alearg dup Soare el vede Soarele o dat n dreapta, alt dat n stnga.

Acest lucru a fost interpretat n sensul c Soarele este imobil, iar Pmntul se nvrtete n jurul su. n realitate, Pmntul nu se nvrtete n jurul Soarelui, ci fuge dup Soare. Privitorul vede, cnd Soarele a ajuns ntr-un punct al liniei spiralate i cnd Pmntul a ajuns n alt punct, Soarele n dreapta; ntr-un moment vede Soarele n stnga, n altul n dreapta. Pentru privirea exterioar, dac nu-i contientizezi micarea proprie, nu rezult nimic altceva, ca i cum Pmntul s-ar nvrti n jurul Soarelui.

Vedei din aceasta ce posibilitate de iluzionare exist atunci cnd judeci dup aparen, cci n aceast situaie exist cu adevrat o relativitate a micrii. Se poate spune cu adevrat c micarea proprie nu este perceput nici de aceia care calculeaz n prezent lund n considerare micarea aparent a Soarelui dar nu i raportul dintre Pmnt i Soare.

Acum a dori s ncercai s v reprezentai ntr-o msur oarecare ceea ce am spus despre deplasarea n linie spiralat. n fapt, trebuie s-i reprezini corect, n prezena unui astfel de model, fuga Pmntului n urma Soarelui, apoi se va putea ajunge la nelegerea a ceea ce vom prezenta mine, i anume la nelegerea adevrat a ceea ce avem n faa noastr n aceast privin. n mod intenionat azi am fcut numai aluzii i am lsat nadins nerezolvate unele aspecte. Dar vom rspunde acestor probleme mine sau n conferinele urmtoare. Pur i simplu, am vrut s v prezint ce triete cel care privete din lumea fizic i percepe lumea spiritual; el percepe zumzetul lumii spirituale astfel nct obine o judecat a ceea ce este adevrata micare a Pmntului i, de asemenea, a ceea ce este adevrata micare a Soarelui. Privitor la poziia Pmntului fa de Soare v voi art ns c el alearg cu adevrat dup acesta , se poate obine o reprezentare doar dac se cerceteaz relaia anumitor procese din organismul uman cu reprezentantul uman al Soarelui, cu inima uman. Cci doar plecnd de la cunoaterea omului obinem o viziune despre Univers. Despre aceste lucruri vom vorbi n continuare mine.

CONFERINA a III-a

Dornach, 11 aprilie 1920

Prin aceste expuneri am vrut s v fac ateni asupra unor lucruri care trebuie s conduc la o observare mai concret a Universului dect o face concepia copernican. Nu trebuie s uitm c teoria copernican despre Univers a luat natere n vremea n care oamenii nclinau, cu ncepere de la mijlocul secolului al XV-lea, tot mai mult spre concepia cea mai abstract despre Univers, nclinau s abstractizeze la maximum, iar noi avem nevoie acest lucru trebuie subliniat n mod special s ieim din simpla abstractizare pentru a aplica Universului anumite reprezentri care au drept coninut i altceva dect abstraciuni. Nu este vorba de a putea desena pe tabl, cu toate detaliile, o imagine a Universului asemntoare celei copernicane, numai cu linii puin diferite.Acest lucru m-a izbit la diferitele nostalgii care se aflau la baza ntrebrilor puse ieri [13]. n ele exista din nou dorina de a trasa linii care ar reprezenta la rndul lor, ntr-o abstractizare extrem, o imagine a Universului. Nu poate fi vorba de aa ceva, ci de a cuprinde extraumanul n impregnarea sa cu spiritualitate, pentru a putea ntinde o punte de la spiritualul din om la spiritualul din afara acestuia. Trebuie s reflectai i la faptul c n acest moment nu poate s existe sarcina de a prezenta o astronomie matematic. Aceasta ar impune ca astronomia matematic s fie mai nti elaborat din elemente. Reprezentrile de baz utilizate n prezent au luat natere din ntregul mod materialist de gndire ncepnd cu mijlocul secolului al XV-lea. i dac vrem s nchegm imaginea lumii pe care am schiat-o este necesar s elaborm totul din elemente. Poate fi dedus chiar din destinul pe care l-a avut copernicanismul faptul c ntotdeauna s-ar ajunge la anumite excese intelectuale dac ne-am strdui prea mult s obinem abstraciuni. Cci copernicanismul nu este, de fapt, ceea ce el a devenit la copernicani. Din anumite nvturi ale copernicanismului au fost selecionate acelea care au convenit mai ales n ultimele secole i din ele a luat natere imaginea de coal a Universului.

Nu a dori ctui de puin ca, neplecnd de la elemente, s contribui la naterea unei astfel de imagini de coal a Universului numai pentru ca n locul bine cunoscutei elipse n care s-ar afla ntr-unul din focare Soarele i n care Pmntul se nvrtete cu o ax oblic pe planul orbitei s se schieze doar o spiral. Este important ca eu s reprezint relaia omului cu lumea. i de aceast dat vom urmri problema din acest perspectiv.

Am ncercat s art cum, n clipa n care se trece la o trire puin mai intens, cele trei direcii ale spaiului nu mai au aceeai valoare pentru omul care se vieuiete pe sine n forma sa; acestea se difereniaz mult ntre ele. Numai abstraciunea produs n cap abstractizeaz cele trei dimensiuni spaiale de aceeai valoare, n timp ce neglijeaz n ceea ce privete tridimensionalitatea sus i jos, stnga i dreapta, nainte i napoi, i concepe toate acestea pur i simplu ca fiind trei linii. De asemenea, am comite din nou o greeal dac am vrea s construim pur i simplu n mod abstract n spaiu. Despre ce este vorba se poate deslui din alte aspecte.

S privim cu adevrat numai pentru desluire culorile. A vrea s mai vorbesc o dat despre culoare. S admitem c avem o culoare albastr i o suprafa galben. Aceeai concepie care a modelat imaginea copernican a Universului a pregtit calea pentru a spune: n faa mea se afl albastrul, n faa mea se afl galbenul. Aceasta provine din faptul c ceva face o impresie asupra mea. Aceast impresie mi apare ca galben, ca albastru. Nu trebuie s se teoretizeze n acest fel: n faa mea se afl galbenul, n faa mea se afl albastrul i asupra mea ceva face o impresie. Este un procedeu care trebuie s fie comparat cu imaginea. Dac cineva spune: Acesta este i, dincolo de el trebuie s fie ceva, dincolo de i caut vibraii, ele mi produc i-ul. Apoi, dincolo de m sunt din nou vibraii, dincolo de a tot vibraii i aa mai departe, acest lucru nu are sens. Are un sens numai dac legm cele apte litere ntre ele, n cadrul propriului lor plan, le legm i citim imagine; s nu speculm ce se afl n aceasta, ci s citim imagine. i aa ajungem s spunem: Aceast suprafa albastr m determin s m adncesc dincolo de ea, s ptrund n ea. Aceast suprafa galben m determin s m ndeprtez de ea. Aceste sentimente n care trec impresiile s ncercm s le focalizm; atunci ajungem la ceea ce este concret. i dac vieuim astfel n mod interior ceea ce cutm n afar, ajungem i la sentimentul c nu suntem deloc n sinea noastr, ci c trim cu propriul nostru eu n lume, revrsat n lume, n Cosmos. n loc s caute dincolo de lumea exterioar vibraii, atomitii ar trebui s vad cum este ncastrat eul lor, cum este revrsat n lumea exterioar. Aa cum trebuie s vedem dac trebuie s ne adncim n culoare sau dac trebuie s ne percepem ca fiind respini de ea, tot astfel trebuie s simim n forma organismului nostru cum cele trei direcii, sus i jos, n fa n spate, la dreapta la stnga, se deosebesc ntre ele n mod concret i cum atunci cnd ne plasm n lume ele sunt trite interior ca fiind diferite. i cnd ne tim oameni care locuiesc pe Pmnt, acesta fiind nconjurat de planete i stele fixe, ne simim i aici n interior, ca aparinnd acestora. Dar, i n interior, vom simi c nu este vorba numai s aezm perpendicular unele pe altele trei dimensiuni, ci c trebuie s ptrundem n concreteea direciilor Universului.

Un lucru rezult nemijlocit pentru acela care contempl cerul n timpul nopii, ceva ce se tie dintotdeauna, de cnd oamenii au contemplat cerul noaptea. Este ceea ce noi numim Zodiac. Fie c aderm la sistemul universal al lui Ptolemeu, fie c-l adoptm pe cel copernican este acelai lucru , dac urmrim mersul aparent al Soarelui l vedem deplasndu-se n Zodiac. l vedem parcurgnd Zodiacul i n cursul zilei [14]. Cu acest Zodiac ne este dat ceva esenial, ceva important, cnd ne poziionm n mod viu n el. Noi nu putem concepe alt plan pe care s-l poziionm n spaiul ceresc ca avnd aceeai valoare cu Zodiacul, tot aa cum nu putem aeza planul care mparte n dou i condiioneaz simetria noastr. Astfel nct putem spune: Ceea ce noi simim sau vedem ca fiind Zodiac este conceput astfel, nct putem poziiona n el un plan al su. S considerm c acest plan s-ar afla n faa noastr. Avem trasat astfel un plan n spaiul Universului aa cum ne-am imaginat cele trei planuri pe care le-am considerat nscrise n om. Este fr ndoial un plan despre care putem spune c triete pentru noi. Raportm, n timp ce vedem Soarele parcurgnd Zodiacul, fenomenele cereti pe acest plan. El este n acelai timp un analogon extrauman a ceea ce trebuie s simim, a ceea ce trebuie s vieuim. Aa cum atunci cnd trasm planul de simetrie, de exemplu, la om noi nu putem gndi, fr o relaie concret, c ntr-o parte se afl ficatul, alctuit altfel dect stomacul, care se afl n cealalt parte, tot astfel nu vom putea gndi c aici se afl numai linii ale spaiului, c ceea ce exist n spaiu se exprim n anumite fore de aciune i c nu este indiferent dac se gsete n stnga sau n dreapta, ci c depinde tocmai de aceasta. La fel va trebui s gndim c n cazul organismului universal este important dac ceva se afl deasupra Zodiacului sau sub Zodiac. Vom gndi n aa fel despre ce exist aici ca spaiu cosmic semnat cu stele, nct s-l concepem ca avnd form.

n afar de acest plan putem s ne imaginm un altul, care este perpendicular pe acesta. Gndii-v la un plan care s-ar plasa de la constelaia pe care o numim a Leului pn la constelaia din partea opus, aceea a Vrstorului. Apoi ne putem imagina un al treilea plan, perpendicular pe acestea, care ar merge de la Taur la Scorpion, i astfel am nscrie trei planuri perpendiculare n spaiul cosmic. Aceste trei planuri perpendiculare ntre ele sunt analoage celor trei planuri pe care le-am gndit nscrise n om. Cnd v reprezentai acel plan pe care l-am considerat ca fiind al voinei, care separ aadar jumtatea noastr anterioar de cea posterioar, avei chiar planul Zodiacului. Dac v gndii la planul care se ntinde de la Taur la Scorpion avei planul gndirii noastre ca fiind asociat cu acest plan. Al treilea plan ar fi cel al simirii. Avem, aadar, spaiul cosmic articulat n trei planuri, aa cum ai vzut omul articulat n trei planuri.

Acest lucru este important nu numai pentru a nelege sistemul universal copernican, ci i pentru a aprofunda acest aspect concret, pentru a percepe spaiul cosmic organizat n aa fel nct s poi gndi ca fiind integrate n el trei astfel de planuri perpendiculare, la fel cum ele pot fi integrate n om.

Se pune problema dac omul este cu adevrat articulat n ntregime cu ceea ce ne apare ca imagine exterioar a lumii incluznd i fiina uman. Ieri am atras atenia asupra faptului c Pmntul, mpreun cu Soarele i celelalte planete, nainteaz ntr-o spiral. Este desigur numai o prezentare schematic, cci nsi linia spiralat este curb. Dar nu despre aceasta este vorba acum. Pmntul alearg n urma Soarelui pe o astfel de linie spiralat. Asupra acestui lucru am atras atenia ieri. Acum trebuie s vedem dac omul este cu adevrat ncastrat n aceast micare astfel nct s participe n mod obligatoriu la ea. Dac omul este ncastrat n aceast micare nct trebuie s participe n mod obligatoriu la ea, atunci pentru el nu mai este loc pentru libertate, pentru aciunea moralitii. S nu uitm c am plecat chiar de la aceast problem, de a vedea cum putem ntinde o punte de la simpla necesitate la moralitate, la ceea ce se ntmpl sub impulsul moralitii. n aceast privin nu vei ajunge la un rspuns corect dac v vei sprijini numai pe ceea ce v ofer concepia copernican despre Univers. Ce v ofer aceast concepie? V reprezentai Pmntul pe care v aflai i dumneavoastr. C Pmntul se mic prin spaiu sau c Soarele face aceasta nu are importan. Dac lucrurile sunt legate de om printr-o cauzalitate natural absolut, atunci nu este posibil ca el s-i poat dezvolta n vreun fel libertatea. Din aceast cauz trebuie s punem ntrebarea: Se afl ntreaga entitate uman n cadrul acestei cauzaliti naturale sau eman el din ea? Dar nou nu ne este ngduit s punem aceast ntrebare aa cum au fcut-o materialitii secolului al XIX-lea, care au atras atenia asupra faptului c deja au murit ati oameni pe Pmnt nct ar fi cu neputin ca toate sufletele celor mori s poat avea loc aici [15]. Dumneavoastr ai ntrebat de locul pe care-l ocup sufletele. Problema care se pune este n ce msur are sens s ne ntrebm ce loc ocup sufletul.

nainte de orice, trebuie s ne lmurim asupra faptului c ntregul sens a ceea ce se ntmpl n Univers i micarea este i ea o ntmplare ne cade sub ochi numai cnd l sesizm n anumite situaii. Noi observm ce se petrece n aceste patru sau opt domenii, ce este deasupra i sub planul Zodiacului, n dreapta i n stnga planului simirii, ce se afl ntr-o parte sau n alta a planului gndirii, noi simim c unele din ntmplrile din Univers au o legtur cu aceasta. ntmplrile cosmice se arat ntr-o repetiie pe care o numim ciclu anual. O numim ciclu anual i trebuie s ne ntrebm cum putem gsi o legtur ntre om i ciclul anual exterior. Mai nti aflm c n timp ce coboar din lumea spiritual n cea fizic omul trece prin momentul concepiei. Apoi petrece un timp n stadiul embrionar. Acesta dureaz cu trei luni mai puin dect ciclul anual. Am putea spune c acest lucru nu se nscrie n nici o ciclicitate. n dezvoltarea sa, de la nceputul devenirii sale fizice pmnteti, aparent omul nu se intereseaz de mersul devenirii cosmice. Dar lucrurile nu stau asa. Dac avem un sim pentru observarea copilului n primele trei luni ale vieii sale terestre, atunci vedem c ceea ce se ntmpl n primele trei luni este o continuare a vieii sale embrionare. Aceasta reiese din ceea ce se ntmpl cu creierul su, din ceea ce se ntmpl cu copilul i din alte puncte de vedere. Aceste prime trei luni care completeaz anul le putem socoti ca aparinnd nc vieii embrionare, astfel nct putem spune: ntr-o anumit privin, primul an al dezvoltrii umane este cuprins n ciclul anual.

Apoi vine un nou an. Dup acest prim an copilul a evoluat ntr-att desigur faptul trebuie acceptat ca o medie aritmetic, dar lucrurile stau totui astfel nct i cresc dinii de lapte. Urmrim nc un an, dup ce s-a scurs un an de la concepie, urmrim al doilea an i constatm c dezvoltarea primilor dini este corespunztoare cu ciclul anual. i ne ntrebm: Oare continu acest proces. Nu, nu continu. n fapt, prima dentiie pare s fie un ciclu anual intrauman, ceea ce si este, aa cum i primul an este un ciclu anual interior al omului. n ceea ce privete formarea dinilor de lapte, n om lucreaz n mod evident Universul. Apoi intervine altceva. Acionez n el, ntr-un interval de la natere care este de apte ori mai mare, acea for care contribuie la apariia celei de a doua dentiii. Se ntmpl ceva ce nu mai este n legtur cu mersul Universului, ci cu un lucru care se sustrage mersului Universului, care acioneaz din interiorul omului.

Acum avem ceva concret. A spune c este vorba de organismul universal n relaie cu o serie de fapte proiectate n om contribuind la apariia dinilor lui de lapte. Apoi asistm la apariia dinilor durabili; aceasta aaz o ordine cosmic uman interioar n cea exterioar. Trebuie s vedei aici prima manifestare a strii de libertate a omului. Acesta ntreprinde ceva care arat foarte clar dependena sa de Univers, prin faptul c pstreaz mersul timpului din Cosmos, apoi l ncetinete, imprim aceluiai proces o alt vitez, o vitez de apte ori mai mic. Din aceast cauz el dureaz de apte ori mai mult. Avei aici puse n opoziie interiorul omului i Cosmosul exterior.

Am oferit ntr-un mod intuitiv imaginea dependenei omului de Universul exterior prin aceea c noi pendulm ntre somn i veghe i c pe Pmnt are loc alternana zilei i a nopii. Ce nseamn pentru noi oamenii alternana strii de veghe cu cea de somn? Exprimat n mod grosolan, nseamn c ne deplasm de colo-colo o dat n timp ce eul i corpul noastru astral sunt unite cu corpul eteric i cu corpul fizic, alt dat n timp ce eul i corpul astral, pe de o parte, i corpul eteric i cel fizic, pe de alt parte, sunt separate.

Totui, omul ciclului cultural actual, mai ales dac se numete om civilizat, nu mai este deplin dependent de ciclul natural. Ciclul stare de veghe-somn arat nc, n ceea ce privete lungimea timpului, destul de asemntor cu ciclul natural. Dar exist, n prezent, oameni am cunoscut personal care fac din noapte zi i din zi noapte, pe scurt, omul se poate smulge din apartenena la mersul cosmic. Dar legitatea sa, succesiunea strilor, mai prezint nc imaginea-copie a acestei legiti exterioare. i aa stau lucrurile cu multe procese din om. Cnd vedem cum alterneaz omul ntre veghe i somn, iar natura alterneaz ntre zi i noapte i c omul, n prezent, este legat de alternana veghe i somn dar nu i de respectarea zilei i a nopii, putem s spunem: El a fost cndva legat, cu strile sale interioare, de mersul exterior al Cosmosului i s-a smuls din acesta. Omul civilizat este aproape complet desprins de mersul exterior al naturii i se rentoarce la acesta numai atunci cnd recunoate, aadar descoper prin intelect, c i este mai bine cnd doarme noaptea n loc s doarm ziua. Dar noaptea nu l determin pe om imperios s doarm. Oamenii civilizai nu simt neaprat c noaptea trebuie s doarm, iar ziua s stea treji. Cel mult, cnd noaptea se mai ine o conferin ca aceasta, poate constitui pentru unii o invitaie natural din partea nopii la somn. Dar acestea sunt lucruri pe care nu trebuie s le nscriem n mod obligatoriu n imaginea pe care ne-o facem despre Univers.

Aadar, omul s-a smuls din desfurarea naturii, dar nc mai prezint imaginea ritmic acestei desfurri. Vedei cum aici au loc tranziii. Putem spune c prin veghea i somnul nostru mai prezentm nc desfurarea mersului natural n imagine, dei ne-am rupt de aceast evoluie natural. Cnd apare a doua dentiie, nu mai prezentm n succesiunea temporal o imagine a cursului natural care se exprim la apariia primilor dini. Dar apariia celei de a doua dentiii este o nou manifestare natural. Acest lucru nu-l putem compara cu somnul i veghea. Aici nu intr n discuie bunul nostru plac. n acest caz se manifest ceva care nu este inserat n marea desfurare a naturii, ci este propriu omului, dar care nu este lsat n voia lui. Este o alt ordine natural care se inser n prima.

Detaliindu-v aceste lucruri, eu v spun, n fond, lucruri obinuite. Problema este de a vedea astfel de lucruri cotidiene n mod corect. Putem spune deci c exist un eveniment al naturii n care este inserat i apariia primilor dini ai omului. Este vorba de o ntmplare natural general, i n ea reverbereaz, fiind o parte din aceasta, apariia primilor dini ai omului. Apoi, avem o alt ntmplare natural, care ns nu este inserat n devenirea general a Universului, pe care omul o are pentru sine: apariia celei de a doua dentiii. Dac vom prezenta cele dou dentiii una lng alta, paralel, nu vom obine o imagine a relaiei dintre prima dentiie i cea de a doua. Numai dac vom arta cum fora de care depinde a doua dentiie nconjoar fora de care depinde prima dentiie obinem imaginea exact a celor ce se ntmpl.

Vedei, aici apare pur i simplu necesitatea ca traiectoria s se curbeze prin diferena de vitez. Gndii-v c undeva n spaiul cosmic se gsete o stea, iar n jurul acesteia se nvrtete o alta, astfel nct prin ocolul su vom obine ceva calitativ nou, o creaie. S examinm, aadar, prima i a doua dentiie. Va trebui s ne spunem: Acest lucru trebuie s aib n Cosmos legtur cu dou fore dintre care una d ocol celeilalte. Vreau s v pun n fa acest exemplu pentru ca dumneavoastr s putei vedea ce nseamn s priveti n mod concret micrile din spaiul cosmic, ce nseamn s vorbeti concret despre micri n spaiul cosmic i c este vorbire goal cnd se spune: Jupiter este la attea mile distan de Soare i nconjoar Soarele dup o anumit traiectorie; Saturn este la cutare distan de Soare, pe care-l nconjoar dup o alt traiectorie. Cu aceasta nu se spune nimic. Este doar un mod de a vorbi. Doar cnd le legi de un coninut tii ceva despre aceste lucruri, de faptul c exist o orbit a lui Jupiter, o orbit a lui Saturn i c servete ocolirii uneia de ctre cealalt. Prin aceasta este redat simplu necesitatea unei anumite desfurri.

n timp ce v aduc n faa ochilor aceste lucruri vei spune, poate, c ele sunt greu de neles sau c despre ele nici nu trebuie s vorbim. Dar numai dac nvm din nou s vorbim despre ele vom ajunge la o concepie corect despre lume. i ne vom deprta de ceea ce a aprut att de unilateral n concepia copernican: reprezentarea simplist a micrilor cereti prin linii. Acum ar trebui s ptrund din ce n ce mai mult n omenire ceva care s-i spun: Este necesar ca oamenii s se lmureasc n privina celor mai elementare triri, nainte de a ridica privirea n afar, la tainele extreme ale Cosmosului.

Vom nva ce nseamn anumite contexte pe care le citim simplu din stele abia dup ce vom nelege procesele corespunztoare din organismul propriu. Cci ceea ce se afl nscris n cuprinsul epidermei noastre nu este altceva dect imaginea n oglind a organismului cosmic exterior. Dac vom avea omul reprezentat schematic, cu circuitul su sangvin, vom putea urmri traiectoria circulaiei sngelui. Acest lucru se petrece n interiorul omului. Dac ieim n Cosmos, vom vedea Soarele, care n interiorul omului corespunde inimii. Despre aceasta vom vorbi data viitoare. Iar ceea ce pleac de la inim prin corp, sau din corp spre inim, orict de neregulat ar fi, este n realitate asemntor micrilor care nsoesc mersul Soarelui. n loc de a desena linii abstracte, ar trebui s privim n interiorul omului. Astfel n alctuirea nveliului su epidermic am afla ceva ce este n afar, n spaiul ceresc; atunci am gsi i omul inserat n ordinea cosmic, dar s-ar descoperi i faptul c, pe de alt parte, el este independent fa de aceast ordine a lumilor. Modul n care el devine parial independent vi l-am artat. Vom mai vorbi despre acest lucru data viitoare. Ceea ce v-am prezentat pn acum nu este dect o schem.

Examinai principala desfurare a vaselor de snge n organismul uman. Privit de sus, ea seamn cu o lemniscat. n loc de a o prezenta schematic ar trebui s urmrim hierogrifele care sunt desenate chiar n noi nine. Apoi ar trebui s nelegem ce se petrece n Cosmos. Putem face acest lucru numai dac suntem n stare s recunoatem c inima nu acioneaz ca o pomp care pune n micare sngele prin corp, ci ea este cea pus n micare de circulaia sngelui, care este n sine ceva viu. Iar circulaia sngelui este la rndul ei condiionat de organe. Inima acest lucru poate fi urmrit embriologic nu este nimic altceva dect rezultatul circulaiei sangvine. Dac nelegi ce este inima n corpul uman, atunci afli c Soarele nu este ceea ce spune Newton, trgtorul general de sfori care trimite fora de gravitaie spre planete, spre Mercur, Venus, Pmnt, Marte etc. El trage de sfori care nu sunt ns vzute, care sunt fore de atracie. Aa cum micarea inimii este rezultatul viului din circulaie, tot aa i Soarele nu este altceva dect rezultatul sistemului planetar. Soarele este un rezultat, nu un punct de plecare. Acesta este Soarele. Din aceast cauz v-am spus n repetate rnduri c fizicienii ar fi ct se poate de uluii dac ar putea ajunge n Soare, unde nu ar gsi ceea ce ei cred c exist acolo, ci numai un spaiu vid, i nc un spaiu care absoarbe totul n sine i l distruge, aa nct este ceva mai mult dect un spaiu vid. Un spaiu vid nu face altceva dect s primeasc ce se introduce n el. Dar Soarele este un spaiu vid n care dac introduci ceva l absoarbe imediat i-l face s dispar. Aici nu exist nimic, exist ceva mai puin dect nimic. Iar ceea ce strlucete ca lumin este reflectarea care ne atinge din spaiul cosmic aa cum micarea inimii nu este nimic altceva dect ceea ce se acumuleaz, din vitalitatea setei i a foamei etc., n coacionarea organelor, n micarea sangvin din inim.

Dac nelegem ce se ntmpl n interiorul organismului uman nelegem i ce se petrece afar, n spaiul cosmic. Dimensiunile spaiale abstracte n care ne trasm apoi liniile noastre exist numai pentru ca s putem urmri lucrurile cu comoditate. Dac vrem s le urmrim potrivit cu realitatea, atunci trebuie s ncercm s ne vieuim interior i apoi s ne ntoarcem, cu ceea ce am neles n interior, spre exterior. Soarele este neles de cel ce nelege inima uman. i tot aa i restul interiorului uman. Aadar, este vorba s lum n serios mult mai mult acest cunoate-te pe tine nsui i s ptrundem din acest cunoate-te pe tine nsui n cuprinderea Cosmosului. Plecnd de la autocunoaterea omului n ntregul su trebuie s cuprindem Cosmosul extrauman.

Vedei, n aceast privin, construirea unei noi imagini a Universului nu se realizeaz att de rapid! Desigur, pentru a ne clarifica unele caliti ale acestei imagini a Universului putem schia o linie n spiral; cteva proprieti sunt caracterizate prin aceasta, dar nu ne este redat reala stare de fapte. Pentru a caracteriza alte cteva proprieti, noi trebuie s facem ca nsi spirala s evolueze la rndul ei n mod spiralat; aceasta nseamn c ntr-un punct linia este curb. Chiar i atunci nu avem nc totul; anumite stri de fapt, de felul modului cum se raporteaz creterea dinilor de un an fa de creterea dinilor de apte ani, trebuie s-l caracterizm printr-o deplasare a liniei. Vedei, aadar, c nu putem s ne construim imaginea Universului att de repede! Trebuie s intervin i renunarea la dorina de a vrea s construim o imagine a Universului din linii i trebuie s nvm s lum n serios faptul c lumea exterioar, aa cum ni se ofer, este iluzie. Lumea matematizat este cu att mai mult o iluzie.

Aceasta este ceea ce am vrut s v ofer azi, ca o discuie pregtitoare a ceea ce vreau s v prezint data viitoare. Dup ce vom depi toate dificultile, vom fi pregtii pentru a putea lega cu dou puni corespunztoare cele trei domenii mai importante ale vieii: natura, morala, religia. Despre aceasta vom vorbi data viitoare.

CONFERINA a IV-a

Dornach, 16 aprilie 1920

Constituia Universului nu poate fi studiat fr a se face continuu raportri la om, fr a cuta corespondentul n Cosmos a ceea ce ntr-un mod oarecare se gsete n om. Vrem s folosim aceste conferine pentru a obine tocmai din acest punct de vedere o imagine plastic nchis a lumii care s poat da apoi rspuns la ntrebarea: Cum se manifest n om moralitatea i legitatea natural?

Cnd studiem omul repet aici lucruri pe care le-am discutat din cele mai diverse puncte de vedere , el ne apare alctuit mai nti din tot ceea ce noi desemnm ca fiind omul superior, apoi din tot ceea ce desemnm ca fiind omul inferior, i apoi din tot ceea ce i leag pe acetia, omul ritmic, care creeaz echilibrul dintre omul superior i cel inferior.

Trebuie s spunem mai nti c exist o deosebire esenial ntre legitatea omului superior i aceea a omului inferior. Aceast deosebire ni se poate prezenta n faa sufletului prin aceea c acordm atenie faptului c omul superior, care este dominat de plastica extremitii superioare, a capului, intr n existen prin legile unei cu totul alte lumi dect lumea noastr sensibil. Ceea ce avem din lumea sensibil, ceea ce purtm cu noi din lumea sensibil ca fiind omul-membre, trebuie s transformm printr-o metamorfoz pe care s-o realizm nu n ceea ce privete substanialitatea exterioar, ci modelarea formei, printr-o metamorfoz care acioneaz doar ntre moarte i o nou natere. Ceea ce este omul-membre este complet transformat n forele sale. El este reformat n constituia sa suprasensibil, ntre moarte i o nou natere, i apare apoi din Cosmos nglobat n organizarea capului nostru, n noua noastr via pmntean. De acesta depinde restul organismului omului, format ntructva din lumea sensibil. Acesta este un fapt care ar putea fi demonstrat cu claritate de embriologie, dac s-ar corobora n mod raional faptele embriologice. n tot ceea ce este legat de organizarea capului nostru exist ns ceva dintr-o legitate care nu aparine, de fapt, lumii acesteia, sau care aparine acestei lumi numai n msura n care ea a fost deja aici, n ncarnarea anterioar. Dar tot ceea ce a reformat omul-membre, transformndu-l n om-cap, acioneaz ntr-o lume cu totul diferit, n lumea n care ne aflm ntre moarte i o nou natere. Aadar, aici iese la iveal o alt lume. n capul omului se afl ncorporat o alt lume. Acestei alte lumi i corespunde el, capul, ntr-un anumit mod, prin faptul c deschide spre exterior simurile principale, lumea care exist n exterior, n spaiu, i care se scurge n timp. Cci pe ea o nregistrm prin percepiile noastre; ea ptrunde n noi prin simurile noastre; aadar, ea aparine ntr-un anumit sens organizrii capului nostru. Dimpotriv, fa de omul-membre din noi, ne meninem, de fapt, ntr-o stare de somn. Despre aceast stare a omului fa de natura sa voluntar, aadar fa de tot ce triete n omul-membre, am mai vorbit. Noi nu tim cum ne micm membrele, cum nete voina noastr n micrile despre care obinem informaii numai dup aceea, prin percepii, exact ca despre un lucru exterior. Noi dormim n omul-membre al nostru, dormim n el aa cum dormim n Univers de la adormire la trezire.

Aici suntem pui n faa unei lumi total diferite. Dac vrem s ne aducem n faa sufletului n mod schematic aceast lume, aceast stare de lucruri n totalitatea ei, trebuie s spunem: Aici se afl o lume care reveleaz spre exterior ceea ce se adreseaz simurilor noastre. Ceea ce vorbete simurilor noi percepem prin ochii, prin urechile noastre etc. Aceasta devine lumea noastr n msura n care suntem oameni-cap. Dar noi aparinem i acelei lumi care se afl dincolo, ns ca oameni-membre. Dar n aceast lume noi doar dormim; dormim n ea, indiferent dac dormim n natura noastr voliional sau n Cosmos, ntre adormire i trezire.

Aceste dou lumi sunt alctuite astfel nct una din ele este ntoars spre noi; cealalt este ntoars de la noi; ea se afl dincolo de lumea simurilor, dar noi suntem n afara ei. n vremuri mai vechi se simea, n Orient nc se mai simte, c exist o mijlocire ntre aceste dou lumi. Dup cum tii, noi cutm n Occident aceast mijlocire pe alt cale. Dar n Orient, nc i n prezent, dei este depit pentru omenirea actual, se caut aceast mijlocire i n mod contient, relativ contient. n timp ce mncm, are loc un proces care se desfoar cu totul n sfera somnului. Nu tii, desigur, ce se petrece atunci cnd digerai ceva, un ou sau varz. Acest lucru se ntmpl n incontient, aa cum n incontient se afl procesele somnului. Varza i oul prezint partea exterioar percepiei senzoriale. Dar aceasta este o cu totul alt lume. ns aici mijlocirea este n respiraia noastr.

Dar i respiraia noastr rmne incontient pn la un anumit grad, dei nu att de incontient ca mncatul. Cu toate c respiraia nu este att de contient ca vederea sau auzul, este totui mai contient dect, de exemplu, procesul digestiei. De regul, acum, nici n Orient nu mai este cutat ceea ce n timpuri mai vechi constituia o preocupare important, de a aduce n contien procesul digestiei. erpii fac acest lucru cnd diger. Ei i aduc ntregul proces al digestiei n contien, care, desigur, nu este o contien uman. i rumegtoarele fac acest lucru, omul nu. n Orient ns este ridicat ntr-o anumit msur n contien procesul respiraiei. Exist un anumit antrenament al respiraiei, aceasta fiind realizat n aa fel nct, ntr-un anumit sens, se desfoar ca un fel de percepie senzorial. Respiraia este intercalat ntre percepia senzorial contient i ceea ce este total incontient n metabolismul uman. Astfel nct omul aparine, n fapt, la trei lumi: lumea pe care o contientizeaz n jurul lui, lumea care rmne total incontient i lumea care alctuiete mijlocitorul, lumea respiraiei.

Exist i un fel de metabolism, exist procese substaniale, dar n stadii rafinate, care au loc n procesul respirator. Respiraia este n ntregime un stadiu median ntre metabolismul propriu-zis i procesul percepiei senzoriale, al tririi contiente a lumii exterioare.

Cnd ne aflm ntre adormire i trezire, pentru starea obinuit, actual, a contienei n ambiana eului se desfoar numai ceea ce este trit n vis, ce se oglindete n vis. Dar se poate totui spune c aici omul ptrunde n lumea pe care am prezentat-o. El ptrunde dincolo de cealalt lume, i tocmai visele sunt cele care trdeaz, prin natura lor, cum omul ptrunde dincolo. Gndii-v ct de nrudite sunt visele cu procesele respiratorii, cu ritmul respiraiei, cum simii adeseori cnd visai ritmul respiraiei, simii, n general, ritmul n postaciunea lui. Omul trece ntr-o anumit msur o grani care de obicei exist n lumea sa contient, n timp ce n lumea n care se afl n somn el o atinge cnd viseaz. Lumea imaginaiunilor se afl i ea dincolo, numai c este deplin contient o adevrat percepie contient n acea lume pe care omul numai o atinge atunci cnd viseaz.

Se pune problema c ntre om i Cosmos are loc o deplin coresponden, ntr-o anumit privin, prin numere. Am atras adeseori atenia asupra acestei corespondenie ntre om i Cosmos, n care evolueaz att omul ct i omenirea. V-am artat cum n ritmul su respirator 18 respiraii pe minut omul posed ceva care se afl ntr-o coresponden uimitoare cu alte aspecte din Univers. Avem 18 respiraii care, calculate la nivelul unei zile, aa cum am mai amintit, dau 25 920 de respiraii pe zi. Este acelai numr pe care-l obinem dac se calculeaz cte zile are o via de 72 de ani. i acestea sunt n numr de aproximativ 25 920. Astfel nct n timpul unei zile ceva expir corpul nostru astral i eul nostru i din nou inspir la trezire, dar dup acelai ritm numeric.

Dac lum n considerare anii de care are nevoie Soarele nu discutm acum dac este un aspect aparent sau real pentru a atinge punctul de rsrire echinocial, vom constata c numrul lor este 25 920. El avanseaz n fiecare an cte puin, ocolind aadar ntregul Zodiac n sens retrograd fa de mersul aparent al Soarelui n cursul anului. Aceast deplasare a punctului echinocial n curs de 25 920 de ani se numete anul platonic.

De fapt, viaa uman, pn n cel mai mic detaliu, pn la respiraie i pn la limitarea sa ntre natere i moarte, este modelat de legile Cosmosului. n timp ce observm corespondena dintre macrocosmos i microcosmosul om, privim ceea ce este evident. Dar mai exist i alte corespondene foarte semnificative. Reflectai la urmtoarele aspecte a vrea s v conduc azi tocmai prin numr la ceea ce v atrgeam ieri atenia. Cele 18 respiraii pe minut dau ntr-o or 1 080 i n 24 de ore 25 920 de respiraii. Pentru a ajunge la acest rezultat a trebuit s nmulim pe 18 cu 60 ori 24 i am obinut 25 920 de respiraii pe zi.

S ne gndim c acesta reprezint timpul n care punctul echinocial sau vernal realizeaz ocolul n jurul Zodiacului. Dac am mpri acest timp la 60 de ori 24, am obine din nou 18. Aceasta nseamn 18 ani. S reflectm la ce ar nsemna acesti 18 ani. Cele 25 920 de respiraii corespund zilei umane de 24 de ore, respectiv spunem c ziua uman de 24 de ore este o zi a microcosmosului. 18 respiraii corespund unitii ritmului.

S nu ezitm s considerm ntregul parcurs al punctului echinocial n jurul Zodiacului ca pe o mare zi cosmic. S-l considerm o zi cereasc sau zi a macrocosmosului. Dac am msura n macrocosmos respiraiile care corespund respiraiilor omului ntr-un minut, ct ar trebui s dureze acestea? Ar trebui s dureze 18 ani. O respiraie de 18 ani efectuat de o fiin care corespunde macrocosmosului.

S ne oprim la ceea ce astronomii de astzi numesc nutaia axei Pmntului [16]. tii c axa Pmntului are o poziie oblic fa de ecliptic, i astronomii vorbesc despre o pendulare a axei Pmntului n jurul acestei poziii, pendulare pe care o numesc nutaie. Axa Pmntului se rotete n jurul acestei poziii n aproximativ 18 ani, mai precis durata este de 18 ani i apte luni; nu este necesar s lum n calcul i fraciile, dar ele pot fi msurate exact. De aceti 18 ani se mai leag i altceva. Nu are loc numai ceea ce astronomii numesc nutaie, aceast vibraie a axei Pmntului, aceast rotire a axei Pmntului ntr-un dublu con n jurul punctului central al Pmntului, care se petrece n 18 ani, ci odat cu aceasta se mai ntmpl ceva. Luna se afl n fiecare an n alt loc. Aa cum Soarele realizeaz cobornd i urcnd n ecliptic un fel de micare pendulatorie, deprtndu-se i apropiindu-se alternativ de Ecuator, la fel procedeaz i Luna [17]. Ea are nevoie de 18 ani pentru a reveni la locul de pe cer unde a aprut cu 18 ani mai nainte. Aceast nutaie este legat de mersul ceresc al Lunii, astfel nct se poate spune c nutaia nu arat altceva dect mersul ceresc al Lunii, este doar proiecia acestei micri a Lunii. Putem observa, aadar, respiraia propriu-zis a macrocosmosului. Este suficient s observm mersul Lunii timp de 18 ani, respectiv s observm nutaia Pmntului. Pmntul danseaz, i danseaz n aa fel nct axa lui descrie un con, un con dublu n 18 ani. Acest dans reflect respiraia macrocosmosului. Aceasta se afl n anul platonic tot de attea ori ct se afl 18 respiraii ntr-o zi. Aadar, nutaia este echivalent cu o respiraie cu durata de un minut. Putem spune: Prin nutaie, respectiv prin micarea Lunii, percepem respiraia macrocosmosului. Avem aici ceea ce corespunde respiraiei. Dar ce ne spune aceasta? Ne spune c aa cum n timp ce trecem n starea de somn sau numai de la starea de veghe deplin la cea de vis, aa cum trecem deci ntr-o alt lume, tot astfel fa de legitile obinuite ale zilei anului etc. i n anul platonic n aceast integrare a unei legiti a Lunii se afl ceva ce se comport n macrocosmos precum respiraia, semicontientul fa de contientul plenar. Aadar, nu avem de-a face numai cu o lume care se ntinde aici, ci cu o a doua lume, care ptrunde i o infiltreaz pe a noastr. Aa cum n procesul respiraiei exist un al doilea membru al entitii umane, i anume omul ritmic, opus omului percepiei, n ceea ce apare ca micare a Lunii, micarea anual a Lunii, avem o respiraie de un an. Este o a doua lume care ptrunde n lumea noastr.

Aadar, nici nu poate fi vorba ca n ambiana noastr s existe o singur lume. Exist o lume pe care o putem urmri cu ajutorul simurilor noastre; apoi ns apare o lume care are la baz o alt legitate, care are fa de lumea noastr o relaie asemntoare cu respiraia noastr fa de contiena noastr i care se trdeaz cnd tim s interpretm n mod corect micarea Lunii, respectiv expresia ei, nutaia Pmntului.

Trebuie s deducem din aceasta c este imposibil s cutm ntr-un singur mod legitile care ni se reveleaz n lume. Gnditorul materialist actual caut o singur legitate a lumii. El se neal, deoarece ar trebui s spun: Tot ce este lume a simurilor este desigur o lume n care suntem inclui, creia i aparinem; este lumea pe care tiinele naturii o analizeaz potrivit principiului cauzei i efectului. Dar n aceasta irumpe o alt lume, care are alt legitate. Ambele lumi doar se ntreptrund; lor trebuie s le fie atribuite legiti proprii. Att timp ct persist prerea c ar fi suficient un singur fel de legitate, c totul depinde doar de cauz i efect, vor exista rtciri ngrozitoare. Numai cnd se nelege c n aspecte ca nutaia Pmntului i micrile Lunii irumpe o alt lume se ajunge la adevr.

Aici se afl lucruri n care vin n atingere spiritualul i materialul, sau, s spunem, sufletescul i materialul. Dragi prieteni, omenirea trebuie s acorde acestor lucruri din ce n ce mai mult atenie. Cred c printre dumneavoastr exist muli care au depit vrsta de 18 ani i aproximativ 7 luni. A fost un moment important. Exist de asemenea muli care au depit 37 de ani i dou luni. i acesta a fost un moment important. Apoi vine din nou un moment important: 55 de ani i nou luni. n prezent, nici un om nu poate trece prin aceste momente n mod plenar pentru c nu a fost educat n mod corespunztor. Dac ar fi fost educat n mod corespunztor, el ar contientiza c n aceste momente cu sufletul se ntmpl ceva important. Nopile pe care omul le vieuiete n aceste momente sunt cele mai importante din viaa sa. Acestea sunt momentele n care macrocosmosul i mplinete cele 18 respiraii, mplinete un minut n care s-a deschis ntructva o fereastr ctre o lume total diferit. Repet, omul nu poate vieui n prezent aceste momente. Dar oricine ar putea s ncerce s priveasc napoi la asemenea momente din viaa sa. Cine a trecut de 55 de ani poate privi napoi la trei astfel de segmente importante, unii la dou, cei mai muli ns numai la unul. n astfel de etape se petrec lucruri care vin n lumea aceasta a noastr dintr-o cu totul altfel de lume. Acum lumea noastr se deschide altei lumi.

Dac ar fi s desemnm mai precis felul cum se deschide lumea noastr unei alte lumi, ar trebui s spunem c lumea noastr se deschide lumii astrale. Fluxuri astrale ptrund i ies. Anual ele ptrund i ies; este vorba de 18 respiraii pe minut, dup aceti 18 ani. Pe scurt, datorit ceasului cosmic devenim ateni la respiraia macrocosmosului n care suntem inserai. Aceast coresponden cu o alt lume, care se exprim prin micarea Lunii, este deosebit de important. Lumea care irumpe este chiar aceea n care trecem prin adormire, atunci cnd ieim cu eul i corpul nostru astral din corpul fizic i cel eteric. Nu este ca i cum am spune c lumea care ne nconjoar este strbtut numai n mod abstract de lumea astral; ea respir lumea astral, iar noi putem s percepem procesul respirator al astralului prin micarea Lunii, respectiv prin nutaie.

Este ceva deosebit de important: pe de o parte, exist lumea noastr, aa cum este perceput n mod obinuit, la care se adaug superstiia materialist care se ncumet, de exemplu, la a privi n sus i a afirma c Soarele este o minge de gaz, aa cum l gsim descris n cri. Este un nonsens. Acolo nu este o minge de gaz, ci este un corp absorbant, mai puin dect spaiu, n timp ce de jur mprejur nc mai exist ceva care pn la un anumit grad exercit presiune. Astfel nct nu este vorba de ceva ce vine de la Soare, de ceva care ar lua natere prin ardere n Soare, ci tot ce este primit de Soare din Univers este reflectat. Din aceast cauz, unde se afl Soarele este un vid mai vid dect vidul.

Dar mai vid dect vidul este pretutindeni n Univers unde exist eterul. Fizicienilor le este att de greu s vorbeasc despre eter pentru c ei gndesc mereu c i eterul este materie, dar mai rarefiat dect materia obinuit. Materialismul admite caracterul de rarefiere; att materialismul tiinelor naturale ct i materialismul teosofic mai admit acest lucru. Materia dens, materia eteric este mai rarefiat, materia astral este i mai rarefiat, i apoi, ei bine, apoi exist aceste materii mentale cu tot ce mai este aici, din ce n ce mai rarefiat. Materialismul teosofic admite aceast rarefiere crescnd exact ca i materialismul tiinelor naturii, numai c unul enumer mai multe niveluri de rarefiere dect cellalt. Dar n trecerea de la ceea ce este ponderabil n mod obinuit, de la materia grea la eter, nu se poate spune c ar interveni o rarefiere. Cine crede c n cazul acesta este vorba numai de o rarefiere a materiei vreau s v pun naintea sufletului aceast imagine se afl n aceeai eroare ca i cel care spune: Am aici o cutie plin cu bani din care iau i tot iau, iar banii devin din ce n ce mai puini, pn cnd ajung la zero. Dar, nu-i aa, banii se pot mpuina n continuare dac facem mprumuturi. Ei vor cobor sub zero. La fel, nici materia nu devine simplu spaiu, ci devine negativ, devine mai puin dect nimic, ncepe s se manifeste ca o for de absorbie. i eterul are un caracter absorbant. Materia este apstoare, eterul este absorbitor. Soarele este o minge care, de fapt, absoarbe. i pretutindeni unde este eter exist o for de absorbie.

Aa se ajunge n cealalt parte a spaiului tridimensional, de la apstor la absorbitor. Ceea ce ne nconjoar n lume, din ce suntem alctuii noi ca om fizic i ca om eteric, este ceva apstor i ceva absorbitor. Numai c noi suntem un amestec de apstor i absorbitor, n timp ce Soarele este numai absorbitor, eter pur. Dar aceast alternan de apstor i absorbitor, de materie ponderal i eter, se petrece ntr-o organizare vie. Aceasta respir n permanen, i respiraia se exprim prin micrile Lunii, prin nutaie; ea respir ncontinuu substrat astral. Astfel nct aici presimim un alt constituent al lumii, un constituent fiind apstor i absorbitor, fizic i eteric, un al doilea fiind astralul. Acesta nu este nici una, nici alta, ci este inspirat i expirat i revelat de nutaie.

Din timpuri strvechi a fost observat un fenomen astronomic [18]. Cu multe mii de ani nainte de Christos, n Egipt se tia c dup 72 de ani stelele fixe, n micarea lor aparent, au devansat Soarele cu o zi. Dar Soarele se deplaseaz simitor mai ncet dect stelele fixe i dup 72 de ani stelele fixe au devansat Soarele. Din aceast cauz punctul echinocial se deplaseaz, pentru c stelele fixe se mic mai repede. Faptul c punctul echinocial se schimb continuu arat c stelele fixe s-au deplasat dincolo de poziia Soarelui. Astfel, dup 72 de ani stelele fixe au un avans de o zi [19]. Se constat c, dup 72 de ani, la sfritul zilei de 30 decembrie ele ajung la un anumit punct pe care Soarele l atinge abia la sfritul zilei de 31 decembrie. Aadar, el s-a deplasat cu o zi mai ncet. Dup 25 920 de zile el a rmas att de mult n urm, nct s-a ntors la punctul pe care l-am notat mai nainte. Dup 72 de ani, aadar, Soarele a ntrziat cu o zi fa de stelele fixe. Dar aceasta este aproximativ durata normal de via a unui om; 72 de ani care sunt egali cu 25 920 de zile.

S nmulim aceti 72 de ani cu 360 de zile cosmice; dac viaa unui om o considerm a fi o zi i acceptm 360 ca reprezentnd zilele cosmice n care Soarele parcurge ntregul circuit, apreciem viaa uman ca fiind egal cu o zi a macrocosmosului omul fiind parc expirat de macrocosmos , viaa omului apare ca o zi n anul macrocosmic.

Egiptenii au indicat, cu mii de ani naintea epocii noastre calendaristice, acest circuit aparent al punctului echinocial, cci ei acordau o mare atenie perioadei de 72 de ani i prin aceasta fceau referire la anul macrocosmic. n aceast deplasare a punctului echinocial ni se indic din nou ceva ce are legtur cu viaa i moartea omului afar, n Cosmos, aadar cu viaa i moartea macrocosmosului. Legea vieii i morii omului este ceea ce trebuie noi s urmrim. Nutaia ne trimite la o alt lume, aa cum lumea percepiilor noastre trimite la lumea respiraiei. Ceea ce gsii ca precesie n astronomia actual, adic avansarea echinociilor, ne apare ca trecerea la somnul deplin, trecerea spre o a treia lume, pe care ar trebui s o schiez ca ptrunznd n aceasta. Trei lumi care se ntreptrund, care se raporteaz reciproc una la alta, dar care nu este ngduit s fie reunite pur i simplu prin prisma principiului cauzalitrii trei lumi, aceasta nseamn o lume tripartit, ca i un om tripartit: o prim lume, lumea care ne nconjoar, pe care o percepem; o a doua lume care se manifest n prima prin micrile Lunii; o a treia lume, care se manifest n prima prin micrile punctului de rsrit al Soarelui, deci ntr-un anume sens pe calea traiectoriei Soarelui, lume care rmne ns necunoscut, la fel cum rmne necunoscut lumea voinei noastre pentru contiena obinuit.

Este vorba, deci, s cutm peste tot astfel de corespondene, asemenea raportri ale microcosmosului uman la macrocosmos. n Orient se mai caut nc i azi, dei n mod decadent, o contien a respiraiei. n timpul nfloririi vechii nelepciuni orientale, aceasta era determinat de necesitatea de a ptrunde n aceast cealalt lume, care nu se manifest dect prin ceea ce vrea Luna n lumea noastr. Dar se tia cum trebuie fcut raportarea i n alt privin la aceast legitate interioar ntr-o vreme cnd mai exista o nelepciune primordial ajuns la oameni ntr-un alt mod dect trebuie s-o aflm noi. n Vechiul Testament, iniiaii care cunoteau aceste lucruri foloseau ntotdeauna o imagine pe care o gsii ntr-un anumit fel i n Evanghelii, imaginea luminii Lunii raportat la lumina Soarelui.

Lu


Recommended