+ All Categories
Home > Documents > OMUL DUHOVNICESC SAU ANTRPOLOGIA VIRTUŢILOR

OMUL DUHOVNICESC SAU ANTRPOLOGIA VIRTUŢILOR

Date post: 16-Dec-2015
Category:
Upload: radu-teodorescu
View: 40 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
Description:
Despre omul duhovnicesc în antropologia creştin ortodoxă
130
RADU TEODORESCU OMUL DUHOVNICESC SAU ANTROPOLOGIA VIRTUŢILOR Cugir, 2015 1
Transcript

RADU TEODORESCU

OMUL DUHOVNICESC SAU ANTROPOLOGIA VIRTUILOR

Cugir, 2015

CUPRINSIntroducere1. Omul duhovnicesc i omul ptima2. De la sfinenie la omul duhovnicesc3. Virtutea opus patimilor4. Cultivarea virtuilor n zilele de azi5. Combaterea patimii i a pcatului6. Virtuile necesare mntuiriiConcluzii

INTRODUCERE

Cartea pe care o scriem adreseaz o tem bine cunoscut n lumea bisericeasc dar care este mai puin cunoscut n lumea secular sau mai bine spus n lumea laic. Este o carte care se poate spune este introductiv la problematica omului duhovnicesc. Dup cum tim n lumea noastr exist mai multe ideologii care l situeaz pe om n centrul preocuprilor lor. n acest sens, se cunosc mai multe ideologii care l au pe om i problematica existenei sale n centrul preocuprilor. Sunt cunoscute n acest sens mai multe ideologii materialiste, politice, sociale, culturale, economice sau filosofice n ceea ce l privete pe om. Toate aceste ideologii se poate spune c l adapteaz pe om la scopul i la interesul lor. n sine se poate spune c sunt puine ideologii care in cont de faptul c omul este o fptur creat de Dumnezeu i prin urmare el are o origine care nu este din aceast lume.[footnoteRef:2] Dup cum am spus, acest lucru este de mai multe ori trecut cu vederea sau mai bine spus ignorat n zilele i n timpurile noastre. Ceea ce trebuie s tim este c omul este de mai multe ori definit n sens religios. Atunci cnd omul este definit religios fr doar i poate se ajunge la o concepie a omului ca i fiin duhovniceasc. Termenul duhovnicesc se poate spune c are mai multe implicaii semantice. Omul duhovnicesc este n acest sens mult mai prodund dect omul religios.[footnoteRef:3] n acest sens, termenul de duhovnicesc este de origine slavon i vine de la cuvntul duh care nseamn spirit. La fel de bine n limba greac exist un termen ct se poate de similar cu acest cuvnt duh care este suflet i care este un termen derivat de la duh sau spirit al lui Dumnezeu. La fel de bine un alt termen care se poate spune c desemenaz acelai lucru este din limba latin i este spiritus care dup cum am spus nseamn duh. [2: Petre uea, Omul. Tratat de atropologie cretin (Editura Timpul: Iai, 2004). ] [3: Este bine s amintim aici c n secolul al XX-lea Mircea Eliade a lansat sintagma de homos religiosus, sau de omul religios. Omul religios este un om care n funcie de context poate fii hindus, buddhist, islamic sau zoroastrian. Acest lucru se poate spune c este insuficent n sensul credinei. Omul este religios i n acest sens se poate spune c el este chemat s avenseze la un al doilea stadiu de credin care este ct se poate de mult omul duhovnicesc. n rndurile care vor urma vom lmurii ceea ce nseamn omul duhovnicesc. ]

Dup cum am spus, concepia cretin despre om este c omul este o fiin dihotomic sau mai bine spus alctuit din dou pri: trup i suflet. Aceste pri sunt puse s triasc n armonie una cu alta i n acest sens se poate spune c ceea ce reprezint armonizarea sau armonia dintre trup i suflet este ct se poate de mult ortodoxia. Ortodoxia este credina care afirm c sufletul i trupul sunt puse s triasc n echilibru sau mai bine spus n balan unul cu altul. Acest lucru este un mare adevr care de mai multe ori a fost rstlmcit n lumea noastr. Ceea ce trebuie s tim este c exist o disciplin tiinific care este menit s studieze tot ceea ce ine de viaa omului. Atunci cnd vorbim de om, de originea lui i de tot ceea ce se leag de existena lui oamenii de tiin ne spun c vorbim de antropologie. Antropologia este n acest sens tiina care studiaz sistematic originea i existena omului. n aceast carte ne-am propus s facem o legtur sau mai bine spus o coresponden dintre antrolopogie i viaa duhovniceasc a omului. Aceste lucruri sunt legate una de alta i prin urmare se cuvine s fim ct se poate de contieni de legturile care exist ntre aceste dou ramuri. Se poate vorbii de o antropologie duhovniceasc? Aceast ntrebare se poate spune c este una fundamental la care vom ncerca s rspundem n rndurile care vor urma. Adevrul este c omul este o fiin liber n acest sens el are posibilitatea ntre a opta s fie o fiin duhovniceasc sau s fie un om al pcatului i al patimilor. n mod natural omul dorete s fie o fiin a binelui i a virtuilor, dar sunt mai multe cazuri n care aceast problematic nu este de interes pentru om i se poate spune c sunt mai muli care rmn indifereni la chemarea de a fii oameni duhovniceti. Atunci cnd omul se decide s fie o fiin duhovniceasc se poate spune c acest lucru aduce cu sine mai multe implicaii antropologice. n primul rnd sunt puini cei care realmente sunt preocupai de a ajunge s duc o via duhovniceasc. Acest lucru este un fapt pe care trebuie s l avem n vedere i mai ales s fim contieni de faptul c exist o diferen dintre omul religios i omul duhovnicesc. Dac omul religios se mulumete s aib o religie pe care o poate practica ntr-o msur mai mic sau mai mare, omul duhovnicesc este un om care realmente practic o religie i a trecut de nivelul sau de gradul de a fii o fiin religioas. Prin urmare, se poate spune c omul religios este inferior omului duhovnicesc. El este cu o treapt mai jos n ceea ce l privete pe omul duhovnicesc. n aceast carte vom vorbii mai pe larg despre acest lucru. Adevrul este c sunt foarte muli oamenii care n sine se cred a fii oameni duhovniceti fr s i dea seama c n realitate ei nu sunt. Omul duhovnicesc se poate spune c este un om superior i el el l putem recunoate dup mai multe caracteristici: el nu fumeaz, nu se las dus la valurile lumii din jur, este un om moral, este un om care frecventeaz Biserica i este implicat n problemele cu care se confrunt Biserica, citete cri de religie i la fel de bine este un bun cunosctor al vieilor sfinilor.[footnoteRef:4] [4: Nicolas Stebbing, Purttorii Duhului. Duhovnicie i duhovnici n Ortodoxia romaneasca de azi (Sibiu, 2005). ]

Dup cum am spus, se poate spune c exist o ierarhie n ceea ce privete trierea duhovniceasc ce este alctuit din trei etape sau trei trepte: 1. Omul religios, 2. Omul moral,3. Omul duhovnicesc. De cele mai multe ori sunt mai muli care consider c pentru a fii un om duhovnicesc nu este nevoie sau mai bine spus nu este necesar s fii om moral. Acest lucru se poate spune c nu este adevrat. Exist o legtur ct se poate de strns ntre omul moral i omul duhovnicesc.[footnoteRef:5] [5: Moralitatea i viaa duhvniceasc se poate spune c sunt n acest sens dou lucruri care se leag unul de altul i se poate spune c nu exist nici un fel discordie ntre aceste dou lucruri. Viaa duhovnicesc se poate spune c se ntemeiaz pe moralitate. De cele mai multe ori se poate spune c moralitatea o au mai muli dintre noi n sine n mod natural sau mai bine spus n mod firesc. Atunci cnd omul devine duhovnicesc se poate spune c n el se nate contiina moralitii. Sunt mai puini cei care sunt contieni de ceea ce este sau mai bine spus de cum se poate definii sau denumii pe sine moralitatea. Ceea ce este bine s tim este c mai nainte de a fii un om duhovnicesc se cuvine s fim un om moral. ]

Rugndu-se Cuviosul Macarie cel Mare oarecnd lui Dumnezeu, a auzit un glas zicndu-i:- Macarie, nc n-ai ajuns la msura celor doua femei, care vieuiesc mpreun n cetatea nvecinat. Deci, auzind aceasta btrnul, i-a luat toiagul i a mers n cetatea aceea i, aflnd casa lor, a btut la u i ndat una dintre ele a ieit cu mare bucurie i l-a primit. Apoi, chemndu-le pe amndou, a zis ctre dnsele aa:-Iat, pentru voi am ndurat atta osteneal, venind din pustia cea ndeprtat ca s neleg lucrrile voastre, pe care s mi le spunei, netinuindu-le. i au rspuns femeile ctre btrnul:-Crede-ne, Sfinte Printe, c nici n noaptea trecut n-am fost libere de patul brbailor notri, deci, ce fel de lucruri caui la noi ? ns btrnul struia, rugndu-le ca s-i arate rnduiala vieii lor. Iar ele, fiind silite, au zis:-Noi nu aveam niciun fel de rudenie ntre noi, dar s-a ntmplat de s-au nsoit cu noi doi frai i, petrecnd cu dnii n aceeai cas cincisprezece ani, n-am zis una ctre alta niciun cuvnt ru sau spurcat, nici nu ne-am sfdit cndva, ci am vieuit n pace pn acum. i ne-am sftuit ca, lsnd pe soii cei trupeti, s mergem n ceata sfintelor fecioare, celor ce slujesc lui Dumnezeu, dar n-am putut s-i nduplecm pe brbaii notri ca s ne lase pe noi, cu toate c i-am rugat pe dnii cu foarte multe lacrimi i rugmini. Drept aceea, nectigndu-ne dorirea, am pus aezmnt ntre Dumnezeu i ntre noi ca s nu zicem nici un fel de cuvnt nesocotit pn la moartea noastr ! Acestea auzindu-le Sfntul Macarie, a zis:-Cu adevrat, nici fecioare, nici mritate, nici monah, nici mirean, ci hotrrea cea bun o caut Dumnezeu, primind-o pe ea ca pe nsi fapta, i fiecruia, dup alegerea cea de bunvoie, i d pe Duhul Sfnt, Cel ce ndrepteaz viaa tuturor celor ce vor s se mntuiasc.Ceea ce se poate vedea din ntmplarea de mai sus de faptul c de mai multe ori mai muli dintre noi nu suntem contini de ceea ce se poate spune diferena dintre viaa duhovniceasc i viaa moral. Acest lucru este un fapt pe care de mai multe ori lumea din jurul nostru nu l i-a n considerare. n viaa duhovniceasc se poate spune c moralitatea i viaa duhovniceasc sunt dou stadii ct se poate de separate sau mai bine bine spus distincte. n acest sens, trebuie s fim contieni c un om duhovnicesc de mai multe ori nu este contient de ceea ce se poate spune sensul sau realitatea diferenei dintre moralitate i viaa duhovniceasc. Dup ce omul a ajuns s fie moral se poate spune c el se poate orienta n spre a devenii un om duhovnicesc. Acest lucru este un mare adevr de care trebuie s inem cont i pe care trebuie s l avem n vedere. n acest sens se poate spune c realitatea a demonstrat c de mai multe ori sunt foarte muli care consider c a fii un om religios, a fii un om moral i a fii un om duhovnicesc sunt lucruri identice sau la fel de bine egale. n aceast carte vom insista mai mult c aceste lucruri nu sunt egale ci se poate spune c exist o separaie sau mai bine spus o diferen dintre ele care este cunoscut pentru cei care i i-au n serios viaa duhovniceasc. Diferena dintre aceste trei categorii antropologice se poate spune c este diferena dintre vrstele omului: copilrie, adult i btrnee. Ele sunt prin urmare stadii ct se poate de diferite i de separate.[footnoteRef:6] [6: Paul Evdokimov, Vrstele vieii spirituale (Bucureti, 1993). ]

Ceea ce vom insista foarte mult n aceast carte este c de mai multe ori antropologia este vzut n timpurile noastre ca i o tiin care se poate spune c nu are nici un fel de legtur sau mai bine spus nici un fel de implicaie cu lumea duhovniceasc. Acest gen de mentalitate se poate spune c este foarte la mod. Adevrul este c se vorbete foarte mult n zilele noastre despre om fr s se vorbeasc despre antropologie. Sunt foarte puini cei care tiu ceea ce este antropologia. La fel cum exist tiine care studiaz anumite lucruri cum este matematica ce studiaz numerele, filologia care studiaz literele, geografia care studiaz formele de relief sau istoria care studiaz trecutul umanitii i se poate spune c exist i antropologia care studiaz ceea ce ine de om sau mai bine spus tot ceea ce este existena omului. Antropologia se poate spune c este un teren fecund care de cele mai multe ori este interpretat greit i de ce nu manipulat. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori a situat antropologia ntr-un fel de glceav. Sunt mai multe curente i tendine tiinifice care se poate spune c de mai multe ori au susinut un fel de antropologie proprie. Dup cum am spus, meseria de antropolog de mai multe ori se poate spune c a fost o meserie ct se poate de mult ciudat pentru lumea de azi. Trebuie s tim c fenomenul uman este ct se poate de mult un lucru sau o realitate pe care trebuie s o studiem n mod tiinific. Acest lucru nsei a fost ct se poate de mult faptul care a dat natere la mai multe curente tiinifice n cadrul antropologiei. Poate una dintre cele mai cunoscute tendine n acest sens a fost evoluionismul care a fost o doctrin tiinific care explica existena i apariia omului fr de Dumnezeu. n zilele noastre se poate spune c evoluionismul a fost evitat i respins.[footnoteRef:7] [7: Dup cum am spus, este ct se poate de fals faptul c omul este produs al evoluiei. Acest lucru se poate spune c este un postulat la mai multe curete tiinifice din zilele noastre. Omul este o fiin care este creat de Dumnezeu i prin urmare o for sau o putere supranatural este cea care stabilete parametrii n care i duce viaa omul n aceast lume. n acest sens, se poate spune c originea antropoligiei este ct se poate de mult una spiritual sau mai bine spus duhovniceasc fiindc Dumnezeu este n Sine o fiin spiritual. A definii omul pe temeiul simplu i pur al tiinei i al evoluiei se poate spune c este o concepie antropologic ce n cele din urm sfrete n ateism. ]

Antropoligia dup cum am spus este de mai multe ori prezent n lumea noastr prin mai multe modaliti i mai multe moduri de a fii. Aceste lucruri se poate spune c este ct se poate de mult definitorii existenei omului i a vieii sale. Orice om se poate spune c are cunotine generice de antropologie. Cu toii tim n acest sens de marile problematici care l preocup pe om: economie, istorie, sntate, cultur sau sociologie. Acest lucruri se poate spune c de mai multe ori au fost fapte care au fost studiate de mai mult lume dar fr s fie legate de antropologie. De mai multe ori se poate spune c antropologia a fost definit n sine ca i umanism. Sunt n acest sens mai multe opinii care se poate spune c au considerat c umanismul este ct se poate de mult echivalentul practic al antropologiei. Acest lucru se poate spune c este fals. Ceea ce trebuie s tim este c umanismul este un fel de curent care de cele mai multe ori nu l pune pe Dumnezeu n centrul existenei umane ci mai multe el pune omul. n acest sens se poate spune c umanismul i antropologia nu sunt indentice sau la fel de bine nu sunt tiine identice. De mai multe ori curentele umaniste au accentuat numai existena omului fr s mai in cont de originea spiritual a omului care este Dumnezeu. Umanismul se poate spune c poate fii definit mai mult ca i antropocentrism i nu ca i antropologie. Sunt n acest sens mai multe curente antropocentrice n lumea noastr care se poate spune c de cele mai multe ori susin i menin ceea ce se poate spune sensul i expresia omului ca i o fiin independent sau mai bine spus autonom fa de Dumnezeu. Acest lucruri se poate spune c trebuie s le avem n vedere i la fel de bine trebuie s le nelegem n contextul lor esenial. Aceste lucruri dup cum am spus sunt ct se poate de mult fapte i realiti care de mai multe ori sunt contestate n zilele noastre. Sunt mai muli care cred c antropologia nu are o origine n Dumnezeu ci mai multe n ceea ce se poate spune lumea tiinific. Ceea ce vom vedea n aceast carte este c n sine antropologia este o tiin care n sine are origini duhovniceti sau spirituale. Antropologia ca i tiin care l studiaz pe om se poate spune c este un lucru sau o realitate care ine foarte mult de existena lui Dumnezeu. Dumnezeu este cel care se poate spune c a iniiat creaia omului i la fel de bine dac este s ne ntrebm cine este autor al antropologiei se poate spune c este Dumnezeu nsui.[footnoteRef:8] Ceea ce trebuie s tim este c viaa duhovniceasc ne plaseaz ntr-un alt plan al existenei. Vom ilustra acest lucru cu o ntmplare mai puin cunoscut care ne vine din Muntele Athos, Grecia. [8: Preot Dr. Vasile Rduc, Antropologia Sfntului Grigore de Nyssa. Cderea n pcat i restaurarea omului, (Ed. IBMBOR, Bucureti, 1996). ]

n anul 1980 Printele Andrei, fost stare al Mnstirii Sfntul Pavel, se afla la metocul mnstirii, la Monoxilitis, la intrarea n Sfntul Munte, unde se vd trei stnci (tris adelfia). ntr-una din zile, Printele Andrei, coborndu-se la malul mrii s adune lemne, a vzut o femeie n negru stnd pe o piatr i avnd n mn trei cri. Dar ochii printelui erau inui s nu neleag c este Maica Domnului. Cnd a vzut-o, printele Andrei a rmas nedumerit. S-a apropiat de ea i a ntrebat-o: -Cine eti i ce faci aici? Poate ai nevoie s te ajut cu ceva! Atunci Maica Domnului i-a zis: -Eu sunt Stpna acestor locuri. ntr-o carte i scriu pe cei care vin n Sfntul Munte i rmn pentru totdeauna, n a doua pe cei care vin i se nevoiesc un timp, apoi pleac, iar n a treia pe cei care doar viziteaz i pleac.Printele Andrei a privit-o nedumerit i lundu-i lemnele a plecat spre casa unde locuia. S-a dus apoi n bisericu s-i fac Vecernia. Cnd s-a uitat la icoana Maicii Domnului a tresrit: avea acelai chip ca femeia pe care o ntlnise. Atunci i s-a deschis mintea i a neles vedenia. A ieit n grab din biseric i a plecat spre mare. Cnd a ajuns, nu a mai gsit-o. Cu lacrimi n ochi a rugat-o pe Maica Domnului s i se arate din nou. Pe cnd se ruga a simit o mireasm foarte plcut, dar pe Maica Domnului nu a mai vzut-o.Acest lucru se poate spune c demonstreaz c exist o via duhovniceac ce nu se guverneaz dup legile sau mai bine spus dup categoriile acestei lumi. Acest fapt se poate spune c este ct se poate de mult o realitate i un lucru care de mai multe ori este mai greu de neles pentru cei care nu sunt iniiai n viaa duhovniceasc. Viaa duhovniceasc de cele mai multe ori se poate spune c se bazeaz pe ceea ce am putea denumii o contradiie dintre puterile binelui i cele ale ntunericului. Sfnta Maria este o persoan care s-a artat la mai muli prini duhovniceti i mai ales la clugri din zilele noastre. Acest fapt este un lucru de care cei care nu au nici un fel de via duhovniceasc se poate spune c de mai multe ori nu in cont.[footnoteRef:9] Viaa duhovniceasc se poate spune c are avantajul ca de mai multe ori s ne pun n legtur sau mai bine spus n conecie cu originile antropologiei. Antropologia este un lucru ct se poate de evident i ct se poate de clar. Dup cum am spus este ct poate de mult c antropologia se leag ct se poate de mult de lumea viruilor sau mai bine spus a calitilor duhovniceti la care ajunge un om. Este ct se poate de adevrat c n om exist o contradicie sau mai bine spus un conflict n ceea ce privete viaa duhovniceasc i viaa depravat. Omul este liber s opteze ntre o via duhovniceasc i o via depravat sau mai bine spus o via a viciilor. Se poate spune c viaa vicilor este ct se poate de mult o existen non-atropologic. Acest lucru este aa fiindc dup cum am spus viaa antropologic i are originea n Dumnezeu. Prin urmare, acest lucru este un fapt ct se poate de adevrat i de real atunci cnd ne raportm la originea omului. Antropologia dup cum am spus este o tiin care i propune s defineasc esena i originea omului. Ceeea ce vom vedea este c aceast origine nu poate fii gsit sau la fel de bine nu poate fii definit dincolo de ceea ce nelegem prin viaa viruilor sau mai bine spus viaa duhovniceasc. Acest lucru se poate spune c este un fapt care ne plaseaz ntre viciu i virtute. n termenii lui Panaiotis Nellas se poate spune c viaa viciilor, este o via a maceraiei sau mai bine spus o via a distrugerii condiiei umane.[footnoteRef:10] Vom demonstra n aceast carte faptul c o antropologie veritabil nu poate fii fcut i nici efectuat dincolo de ceea ce am putea spune condiiile unei viei duhovniceti. Acest lucru l afirmm pe fondul la mai multe antropologii degenerescente care exist n timpurile noastre. n cele din urm o antropologie veritabil se poate spune c nu poate fii separat de conceptul de virtute i de virtui cretin ortodoxe. [9: De mai multe ori se poate spune c viaa duhovniceasc ne pune n legtur cu o lume care este cunoscut misticii i misticilor. Aceste lucruri se poate spune c sunt realiti pe care trebuie s le avem n vedere. Spiritualitatea se poate spune c este un lucru care i are originea n Dumnezeu fiindc dup cum am spus, Dumnezeu a creat nu numai o lume material ci o o lume spiritual. Aceast lume spirtual omul nu o percepe cu simurile sale ci mai multe cu ceea ce am putea spune cu sufletul su. Aceste lucruri dup cum am spus sunt fapte pe care de mai multe ori sunt experimentate de cei care ajuns s duc o via duhovniceasc. ] [10: Panaiotis Nellas, Omul animal ndumnezeit (Sibiu, 1994). ]

Ceea ce am dorit cel mai mult n paginile acestei cri s punem n faa cititorului o carte care s l susin n drumul su cretin ortodox care s ne duc ct se poate de mult la o nelegere superioar i exemplar a ceea ce nseamn s cultivm viaa duhovniceasc. n acest sens paginile acestei cri sunt menite s ne demonstreze c viaa duhovniceasc nu este o experien ct se poate de singular sau mai bine spus una care ajunge s l singularizeze pe om ci se poate spune c ea este un lucru care ne duce n spre o viziune plenar a vieii. Acest lucru este negat de mai multe ori n zilele noastre dar ceea ce trebuie s tim este c glasul celor care doresc s ajung s aib o via duhovniceasc trebuie s fie mult mai bine ascultai i mult mai bine luai n considerare. De cele mai multe ori se poate spune c acest lucru nu are loc n zilele noastre. Prin urmare, este bine s tim c viaa duhovniceasc este foarte mult ceea ce am putea denumii ca i antropologia cretin ortodox. Suntem ntr-un timp n care ne sunt preznetate mai multe categorii i mai multe sensuri ale antropologiei. Acest lucru se poate spune c este negativ i nu este un lucru care ne duce la o viziune unitar i ct se poate de mult unificatoare. Avem nevoie n zilele noastre de o antropologie cretin ortodox care s ne situzeze ct se poate de mult n trierea i n duhul cretin ortodox. Sunt mai muli care consider c viaa duhovniceasc nu este n nici un caz un lucru care ne face s trim i s experimentm ceea ce am putea spune sensul existenei. Acest lucru este un fapt pe care l vom investiga mai mult n rndurile de fa. Cu toii suntem interesai de tematica i de problematica omului fiindc dup cum am spus suntem oamenii i avem umanitatea n comun.[footnoteRef:11] [11: Nikos Matsoukas, Introducere n gnoseologia teologic (Editura Bizantin: Bucureti, 1997). ]

CAPITOLUL 1

OMUL DUHOVNICESC I OMUL PTIMA

Dup cum am mai afirmat omul este o fiin liber. Prin urmare, n acest interval de timp pe care el l duce n viaa sa pmnteasc el este liber s aleag modul sau genul de via pe care l dorete. Aa se face c nu toi aleg s fie oameni duhovniceti i oameni ai virtuilor ci de cele mai multe ori se poate spune c sunt foarte muli care aleg s mearg pe o cale strin de viaa i de credina n Dumnezeu. Ce se ntmpl cu omul care se poate spune c refuz s urmeze ci virtuilor i a binelui? Acest om se poate spune c este un om care este czut din punct de vedere moral i de cele mai multe ori el ajunge la ceea ce am putea spune o via a pcatului. Cnd pcatul ajunge de se permanentizeaz n om se poate spune c omul ajunge la viaa patimilor. Acest lucru este o realitate i un fapt pe care trebuie s l avem n vedere i de care trebuie s inem cont. n acest sens trebuie s afirmm c omul virtuilor este foarte departe de omul ptima. Formele de manifestare ale omului ptima se poate spune c de cele mai multe ori duc la o cultivare a vicilor. Exist n acest sens dou categorii de oamenii care se poate spune c ajung s cultive viciul: prima categorie sunt oamenii care nu sunt contieni c exist o cale a viciului i a doua categorie care se poate spune c este mult mai periculoas, este categoria n care oamenii sunt contieni de viaa viciului i se poate spune c ajung de practic viaa vicilor n mod voit sau voluntar.[footnoteRef:12] [12: Cnd omul este contient de viciu sau de patimile pe care le practic [fumat, alcool, desfrnare, furt, lcomie, homosexualitate etc] se poate spune c el devine pervers. Pervesiunea de cele mai multe ori se poate spune c este diferit de pcat prin faptul c este fcut contient. Acest lucru dup cum am spus este un fapt pe care trebuie s l avem n vedere i de care trebuie s inem cont n contextul unei lumi care de mai multe ori se poate spune c pete pe o cale a vieii confuz i ct se poate de mult incontint. Pervesiunea se poate spune c este rul fcut n mod contient i n mod intenionat. Acest lucru este marea diferen dintre perversiune i pcatul simplu. ]

Prin urmare, ceea ce vom evidenia n aceste rnduri este faptul c omul duhovnicesc este un om care st n atagonie cu omul ptima care de cele mai multe ori se poate spune c face rul n mod contient. Acest lucru a fost de mai multe ori negat de cei care evident sunt adepii pcatului. Pcatul este un lucru ct se poate de adevrat i el de cele mai multe ori i cere drepturile n viaa ficruia dintre noi. Cnd pcatul nvinge n om se poate spune c el ajunge de nu mai funcioneaz firesc ci omul devine un om al patimilor. tim c prinii ortodoxiei din vechime au categorisit calea patimilor n om ca fiind mprit n 7 categorii, mprire care este cunoscut n sens popular ca i cele apte pcate capitale: 1. Lcomia, 2, Iubirea excesiv de bani i de averi, 3. Mnia, 4. Tristeea sau plictisul, 5. Invidia sau ura semenilor, 6. Desfrnarea sau adulterul 7. Mndria sau slava deart. Aceast mprire se poate spune c a dominat din cele mai vechi timpuri gndirea cretin i se poate spune c ea este numai un fel de nceput al categorisirii pcatelor capitale la care poate ajunge un om. Sfinii prini fac n acest sens o distincie dintre pcat i patim. Pcatul este fcut numai o singur dat n timp ce patima de cele mai multe ori ajunge de se permanentizeaz n om. Prin urmare, dup sfinii prini se poate spune c patima este pcatul permanent. Acest lucru dup cum am spus se manifest n mai multe feluri dar n aceste rnduri vom insista mai mult pe ceea ce am putea spune fumat i but. Ceea ce s-a putut vedea este c atunci cnd omul se apuc de fumat i de but, ncepe cu foarte puin i ajunge s nu mai poat tri fr fumat i alcool. Acest lucru este o realitate. Este ct se poate de adevrat n acest sens c omul nu poate s fie duhovnicesc atunci cnd este stpnit de patimi i de vicii. Acest lucru este negat de mai multe ori dar ceea ce trebuie s tim este c toi sfinii ne vorbesc despre pcat i de patim ca i lucruri care l separ pe om de Dumnezeu i care la fel de bine l duc pe om departe de viaa duhovniceasc. Ce se ntmpl atunci cu un om care ajunge s duc o via duhovniceasc? Exist o ntreag lume a vieii duhovniceti sau a vieii virtuilor.[footnoteRef:13] [13: Andrei Andreicu, Dinamica desptimirii (Alba Iulia, 2001). ]

n Grecia s-au ntlnit odat trei foti colegi de coal. Unul devenise consilier al preedintelui, altul nvtor i al treilea se fcuse grdinar. Cnd se aezar s discute ntre ei, ajunser s vorbeasc i despre dorinele pe care le aveau pentru aceast via, i chiar i ei constatar c totdeauna aveau dorine pentru ziua urmtoare, deoarece erau n vrst i fiecare zi li se prea drept un dar deosebit.- mi doresc pentru ziua de mine, spuse consilierul, o ceac de porelan plin cu ceai delicios i un cal sprinten i frumos. Nimic mai mult nu-mi doresc.- Eu, spuse nvtorul, mi doresc o ceac plin cu ciocolat topit i ochi buni pentru a putea citi o carte bun.- i eu, spuse grdinarul, mi doresc pentru ziua de mine ca soarele s rsar ca i pn acuma, ca izvorul din care zilnic beau s nu sece i ca psrile din copacii cu ale cror fructe m hrnesc s cnte.n acea noapte a avut loc n Grecia un mare cutremur de pmnt. Cnd consilierul a vrut s bea ceai a doua zi, nu a putut deoarece ceaca de porelan zcea spart pe jos. i cnd a vrut s ncalece pe calul cel frumos i sprinten, nu a putut, cci pereii se prbuiser i calul muri. nvtorului i merse la fel. Cnd a vrut s bea ciocolata topit, nu a putut fiindc ceaca era spart. Cnd vru s citeasc o carte, nu putu deoarece biblioteca se prbuise i toate crile luar foc. Numai grdinarului i merse altfel. Cnd se trezi, soarele rsri precum i dorise. Cnd merse la izvor pentru a bea ap, aceasta nc mai curgea i cnd merse n grdin, mai gsi pomii cu mere i pere n picioare, iar n ramurile lor psrile cntau ca mai nainte. De aceea, spune un proverb:- Cine i dorete cel mai puin i cel mai pe placul lui Dumnezeu pentru a doua zi, acela va fi cel mai fericit.Prin urmare, este ct se poate de adevrat c de cele mai multe ori exist mai multe gradaii n lumea noastr. n lumea public sau n cea civil se poate spune c acest fel de gradaii de cele mai multe ori este definit sau mai bine spus este nelas n funcie de clasa social din care un anumit om face parte. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori nu afecteaz n nici un fel sau mai bine spus nu are nici un efect n ceea ce privete viaa moral sau viaa duhovniceasc a persoanelor. Spiritualitatea ortodox se poate spune c privete lumea i pe oameni diferit. Acest lucru este un fapt pe care trebuie s l evideniem.[footnoteRef:14] Se poate spune c de mai multe ori gradaiile pe care le facem n viaa noastr sunt ct se poate de arbitrare sau la fel de bine sunt ct se poate de mult valabile numai n ceea ce l privete pe om. Ceea ce de mai multe ori pare ct se poate de firesc i de natural la om se poate spune c este departe de a fii aa la Dumnezeu. Acest lucru s-a dovedit prin faptul c Dumnezeu Tatl este cel care a fcut din cruce, un instrument de tortur i de durere un instrument care poate duce la mntuirea omului. Spiritualitatea ortodox se poate spune c este ct se poate de mult concludent n ceea ce privete modul n care este trit sfinenia i tot ceea ce ine de sfinenie n viaa noastr. Omul duhovnicesc se poate spune c este un om de ncredere, un om care este dominat de sentimentul seriozitii i care i-a religie i tot ceea ce ine de religie n serios. De cele mai multe ori dup cum am spus omul duhovnicesc este n antitez sau mai bine bine spus n antagonie cu omul viciat. Omul viciilor se poate spune c nu este un om care este interesat de Dumnezeu ci de cele mai multe ori este un om ct se poate de mult centrat sau mai bine spus axat pe plceri. n acest sens, omul ptima este un om care are o concepie hedonist despre via. Acest lucru nseamn c omul ptima este un om care este guvernat de tot ceea ce aduce plcere. Plcerea se poate spune c este ceea ce definete modul de via al omului ptima. Ceea ce mai puini oameni ptimai tiu este c de cele mai multe ori plcerea este un lucru iluzoriu sau mai bine spus ea este un fapt care de mai multe ori este o simpl iluzie.[footnoteRef:15] [14: Omul este o fiin care dup cum am spus are capacitatea de a fii sau nu n legtur cu Dumnezeu. Acest lucru se poate spune c este ceea ce definete existena lui ca i fiin. Ceea ce trebuie ns s tim este c nu este destul numai legtura omului cu Dumnezeu ci se poate spune c mai este nevoie de ceea ce am putea spune faptele care deriv din acest fel de comuniune. De cele mai multe ori acest lucru este trecut cu vederea i la fel de bine este privit ca fiind unul fr de importan sau la fel de bine fr de funcie. Toi cei care au ajuns la comuniunea cu Dumnezeu se poate spune c au dat mrturie despre sfinenia lui Dumnezeu. Dumnezeu este n acest sens personificarea sfineniei nesi din care pleac sau din care exist toat sfinenia. ] [15: Dumitru Stniloae, Spiritualitatea ortodox: ascetica i mistica (Bucureti, 1992). ]

Adevrul este c lumea n care trim de mai multe ori este o lume care ne obinuiete s trim un mod de via ptima. Dac ne vom uita mai bine n jurul nostru vom putea vedea acest lucru: publicitate care de mai multe ori ne ndeamn la buturi alcoolice fr de msur, plcerea senzorial i erotic a trupurilor frumoase, lcomia la unele produse alimentare, violena de limbaj i multe altele. Ceea ce este paradoxal n zilele noastre este faptul c de mai multe ori suntem nvai s trim ntr-o lume care de cele mai multe ori consider c patima erotic este un mod comercial de a fii. De mai multe ori chipul erotic se poate spune c domin modul de a fii i a gndii al omului modern. Acest lucru trebuie s spunem c este un lucru trist. Erotismul i de mai multe ori pornografia sunt ct se poate de mult forme de manifestare ale omului ptima. Ceea ce trebuie s tim este c de mai multe ori omul ptima nu este capabil s se ridice la un stadiu sau la o capacitate de via mai profund i mai duhovniceasc i acest lucru se poate spune c se termin prin a l face sclav plcerilor trupeti. Plcerile trupeti dup cum am spus de mai multe ori se pot interpune ntre om i Dumnezeu.[footnoteRef:16] Dup cum se poate vedea atunci cnd omul devine ptima el nu mai consdier cine este autorul plcerilor ci se poate spune c de cele mai multe ori el ajunge s fac din plcere un scop n sine. Acest lucru dup cum am spus are loc de mai multe ori n zilele noastre. Viaa patimii se poate spune c de mai multe ori ajunge s l distrug pe om. Se cunosc n acest sens mai multe modaliti mai puin ortodoxe ale patimii. Una dintre aceste patimi se poate spune c este comportamentul rzboinic. Sunt mai muli oameni care vrem sau nu vrem gsesc o adevrat plcere n rzboi. Se duc de mai multe ori mari rzboiae n zilele noastre n care se poate spune c se manifest setea de stpnie i de dominaie asupra semenului. [16: Au fost mai muli sfini prini care au vorbit de ceea ce este sau mai bine spus de modul n care este neleas plcerea n viaa omului. Dup cum tim n mod instictual omului caut plcerea i evit durerea. Acest lucru este un principiu universal. Plcerea nu este ns scopul vieii ci trebuie s fim contieni c de cele mai multe ori plcerea este cea care domin viaa la mai muli dintre noi. Este de remarcat aici c exist o diferen dintre plcerea ptima i plcerea duhovniceasc. n acest sens plcerea unei imagini erotice nu este identic cu plcerea de a mnca un fruct. Acest lucru a fost de mai multe ori tema la mai multe controverse n zilele noastre. ]

n acest sens, trebuie s evideniem c de mai multe ori rzboiul este un fel de manifestare a omului ptima. Omul ptima ajunge de cele mai multe ori de i absolutizeaz patimile i se poate spune c n acest sens de mai multe ori ajunge de urte pe cei care nu sunt ca i el. Sunt foarte multe pretexte care duc la rzboi dar ceea ce trebuie s tim este c de cele mai multe ori cauza rzboiului este de cele mai multe ori patima: dorina de putere, dorina de a dominaie, dorina de a te mbogi rapid i urgent, dorina de a i vedea pe ceilali c se pleac n faa ta. Sunt mai muli care ne spun c aceste trsturi sunt ct se poate de mult tipice pentru lumea antic i c ele nu mai sunt actuale pentru lumea de azi. n realitate vom vedea c acest lucru nu este adevrat. Natura uman se poate spune c este aceiai dup cum o tim din vechime sau din antichitate. O form a patimii se poate spune c este rzboiul de cucerire. De mai multe ori se poate vedea c lumea n care trim este divizat de rzboaie i de nenelegeri. Aceste lucruri se poate spune c sunt realiti peste care nu putem trece att de uor. Exist n acest sens de mai multe ori n unii dintre semenii notrii o sete de a face sau mai bine spus de a crea rzboi. Acest lucru se poate spune c a fost vzut i realizat de mai multe ori. Sunt mai muli care se poate spune c se hrnesc din ura fa de cei din jur. Acest gen de comportament trebuie s tim c este propriu sau mai bine spus este tipic pentru oamenii ptimai. Dei este negat acest lucru, comportamentul rzboinic este un comportament care de cele mai multe ori ajunge s ne domine i el se definete pe sine ca i un melos tipic omului ptima. Mnat de furia rzboiului de mai multe ori omul ptima a fcut greeli pe care mai apoi l-a regretat dar deja a fost prea trziu. Aceste lucruri se poate spune c sunt realiti pe care trebuie s le avem n vedere i de care trebuie s inem cont atunci cnd vorbim despre omul ptima. n acest sens, dei sunt mai multe preri contrare trebuie s tim c rzboiunicul este un om ptima i care este departe de a fii un om duhovnicesc. Faptul evident este negat dar el este adevrat i ct se poate de real n lumea noastr.[footnoteRef:17] [17: Nicolae Paulescu, Instincte sociale, patimi i conflicte. Remedii morale (Credina strmoeasc, 2009). ]

Un duhovnic trebuia odat s in o predic ntr-un penitenciar. Zile ntregi cut cum i despre ce s le vorbeasc pucriailor pentru a le mica inimile. n sfrit, sosi ziua i, cum intr n sal, care era foarte friguroas, observ fee ironice. n timp ce urc la amvon, rosti o rugciune ctre Duhul Sfnt. La penultima treapt, preotul se mpiedic i se rostogoli. Auditoriul izbucni n hohote de rs. Pe moment, preotul simi o mare durere i ruine. Totui sri deodat n picioare i, chioptnd, urc vioi treptele. Adresndu-se celordin faa sa, le spuse cu zmbetul pe buze:- Prietenilor, tocmai pentru asta am venit la voi. Voiam s v art c putem s ne ridicm (din pcat) atunci cnd cdem !Dup cum am spus este ct se poate de adevrat c de cele mai multe ori ntre virtute i pcat este ct se poate de mult o contradicie extrem de mare. Acest lucru dup cum am spus de mai multe ori este contestat n zilele noastre i se pot auzi de mai multe ori voci care ne spun c n cele din urm nu are nici un fel de important i nici un fel de semnificaie ce fel de via ducem: o via a virtuii sau o via a pcatului. Ceea ce trebuie s tim este c odat ce pcatul este svrit de cele mai multe ori el ajunge s i contamineze i pe cei din jurul nostru. Pcatul este contagios. De cele mai multe ori se poate spune c oamenii viciai sau mai bine spus oamenii ptimai de cele mai multe ori ajung s stea mpreun.[footnoteRef:18] Este prin urmare adevrat c n plan duhovnicesc de cele mai multe ori lumea se mparte n dou. Acest lucru se poate spune c este un fapt sau o realitate care de mai multe ori compartimenteaz lumea n care trim. Se poate spune c un alt aspect al comportamentului ptima este agresivitatea sau violena. De cele mai multe ori rul care este izvorul a tot ceea ce este ptima se poate spune c este violent. Violena se poate spune c de mai multe ori este o form de exteriorizare a omului ptima. Omul ptima n sine se poate spune c nu este un om al pcii ci de cele mai multe ori se poate spune c el dac este un om al pcii o face doar formal i doar de ochii celor din jur. Acest lucru se poate spune c ne descoper un alt gen de a privii i de a vedea pe omul ptima. [18: Este de amintit aici c ntre ngeri i diavoli nu mai exist nici un punct comun. Spre deosebire de religiile dualiste cretinismul ortodox este o credin care afirm c din liber voin i din liber algere aproape o treime dintre ngerii lui Dumnezeu au ales calea rului sau mai bine spus au ajuns s devin fiine ale rului. Dup cum am spus i cu alte ocazii rul nu este originar de la noi sau din lumea noastr ci el a existat antecendent i mai nainte de lumea noastr. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori ridic cu sine ceea ce am putea spune tensiunea dintre bine i ru i dintre ngeri i diavoli. ]

Patima i pcatul de mai multe ori s-au impus n lumea noastr prin ceea ce am putea spune violena. Acest lucru este bine s l tim. Omul care este sub influena buturilor alcoolice de mai multe ori se poate spune c ajunge s se manifeste violent. n acest sens, se poate spune c de mai multe ori lumea noastr sufer de ceea ce este i de ceea ce cunoatem ca i violena domestic. De mai multe ori patima se impune n lumea noastr prin violen. Acest lucru este o realitate care a fost constatat de mai muli antropologi din vremurile noastre. Dup cum am spus, complexul uman este un lucru care de mai multe ori i rezolv problemele pe cale amiabil. Acest lucru ns nu este valabil i n cazul celor care sunt violeni sau mai bine spus a violenei. Violena este un lucru care de mai multe ori este o form de manifestare a omului ptima. Patima se poate spune c este n sine violent fiindc ea nu este conform sau mai bine spus ea nu este fireasc naturii umane. Aceste lucruri de mai multe ori se poate spune c sunt contestate i negate de cei care susin viaa patimilor. Viaa patimilor trebuie s tim c este ct se poate de mult decandent i de cele mai multe ori ea este o existen parazitar. Aceste lucruri dup cum am spus sunt ct se poate de mult realiti care de cele mai multe ori definesc i contureaz ceea ce este patima n viaa lumii. Dup cum am spus, n timp ce vitutea se manifest prin pace i prin nelegere, patima este ct se poate de mult o realitate ct se poate de mult ce se manifest prin violen i agresivitate. Sunt n acest sens mai multe mode n lumea noastr care de cele mai multe ori ajung s devin dominante n zilele noastre. Sunt mai multe contiine denaturate n zilele noastre care se poate spune c ne nva cu un mod de via agresiv i violent. Patima se poate spune c este violent. Beivul de mai multe ori atunci cnd nu are butura sa el ajunge s devin sau s recurg la acte de violen fa de cei din jur. Aceste lucruri se poate spune c sunt realiti ale lumii n care trim i pe care trebuie s le tratm ca atare. Violena i patima se poate spune c sunt dou realiti care de cele mai multe ori sunt complementare una alteia. Acest fapt de mai multe ori ajunge s contureze ceea ce este sau modul n care este exprimat i trit de omul ptima. Dup cum am spus, de cele mai multe ori se poate spune c oamenii ptimai sunt oamenii care sunt agresivi i ct se poate de negativi fa de lumea din jur. Aceste lucruri se poate spune c sunt dependente una de alta: patima este un lucru care se definete pe sine prin agresivitate. Se poate spune c de mai multe ori sunt foarte muli cei care susin c patima sau mai bine spus ceea ce psihologia contemporan denumete ca i comportametul adictiv nu este n nici un fel legat de violen. Adevrul este ns de alt natur i la fel de bine de alt gen de orientare. Se poate spune c de cele mai multe ori patima este un lucru care dei nu ncepe prin violen se poate spune c n cele din urm ajunge la violen.[footnoteRef:19] [19: William Palmer jr i Jerri Killian, Handbook of conflict management (New York, 2003). ]

Dup cum am spus, se poate spune c de cele mai multe ori patima i omul ptima afieaz n jur sau la fel de bine n mediul extrem un gen de comportament dinamic. Dac este s vorbim despre o dinamic a patimii se poate spune c ea este de cele mai multe ori una decandet i la fel de bine degenerescent. Acest lucru dup cum am spus a fost de mai multe ori experimentat de marii prini duhovniceti. Omul ptima se poate spune c este un om care de cele mai multe ori nu este linitit i la fel de bine se poate spune c n mare sau n anasamblu de cele mai multe ori patima nu este un lucru care ne linitete. Dup cum am spus, patima este un fapt ct se poate de adevrat i dac ne vom uita n jurul nostru vom putea vedea c ea de cele mai multe ori domin i face ravagii n lumea noastr. Ce putem face n aceast situaie? Sfinii prini sunt de prere c omul trebuie s se opun patimilor i s cultive virtuile. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori este considerat ct se poate de desuet n timpul nostru unei lumi care de mai multe ori este ct se poate de mult ancorat n plcere. Ceea ce ne mai spun marii prini duhovniceti este c trebuie s facem o distincie dintre plcerea ptima i plcerea duhovniceasc.[footnoteRef:20] Omul ptima, dup cum am spus de cele mai multe ori este ct se poate de mult un om care este ct se poate de mult ancorat n nelinite i la fel de bine se poate spune c el este n sine un om agitat. Acest lucru el l face din mai multe motive. Se tie n acest sens c de cele mai multe ori lcomia este una dintre principalele curse n care care cade omul ptima. Prin lcomie se poate spune c omul ajunge la un fel de stare de avariie continu care de cele mai multe ori mege pn la obsesie. Omul ptima se poate spune c are n plan psihologic un comportament obsesiv. El este realmente obsedat de ceea ce este i de modul n care este trit ataamentul fa de lucurile lumeti. n acest sens se poate spune c omul ptima este de cele mai multe ori un om care este ancorat n valori i n principii exclusiv lumeti. S-a spus n acest sens c de mai multe ori n antichitate i n vechime omul ptima a fost un om care a fost ct se poate de mult cel care i-a fcut zei dup chipul patimilor de care el nsui suferea. Sunt n acest sens mai multe cazuri de zei antici care se poate spune c erau modelai dup chipul omului ptima. S ne aducem aminte c mai multe mitologii antice vorbeau de un zeu al rzboiului, alte mitologii au vorbit de un zeu al sexualitii, alte mitologii au vorbit de un zeu al puterii. Aici se poate spune c de mai multe ori sfinii prini au vzut n personificarea pe care au fcut-o mai multe mitologii antice ale patimilor umane n entiti diavoleti sau demonice. Patimile care de cele mai multe ori ajung s l subjuge pe om se poate spune c sunt n ultim instan lucrri ale rului i ale demonicului. Acest lucru este un adevr care de mai multe ori este contrazis sau mai bine spus este infirmat de lumea de azi. Lumea de azi consider de mai multe ori c ceea ce spune religia despre patimi i despre pcate ca i realiti care sunt coordonate de entiti diavoleti sunt ct se poate de mult superstiii. Acest lucru nu este ns adevrat. Sfinii prini vorbesc c pentru fiecare patim care ajunge de l subjug pe om exist un diavol care se poate spune c i face lucrarea sa cu acest om. [20: Este ct se poate de adevrat c de cele mai multe ori plcerea ptimal este definit de voluptate. Acest lucru se poate spune c a fost de mai multe ori experimentat i trit n lumea noastr. Trebuie s nelegem patima ca i un lucru negativ care de cele mai multe ori ajunge de la transform n sclavi. Acest lucru se poate spune c este o realitate i un fapt pe care trebuie s l avem n vedere. n acest sens trebuie s spunem c plcerea patimii de cele mai multe ori este doar o momeal care este menit s ne in captivi n pcat. Sunt mai multe cazuri de mari sfini i de prini duhovniceti care au putut exeprimenta acest lucru. n sine se poate spune c patima este o cangren a lumii noastre i mpotriva ei trebuie s ne opunem. ]

Pentru a scpa de patimi omul trebuie s fac mai multe lucruri de natur duhovniceasc sau mai bine spus s se nduhovniceasc. Cum se poate nduhovnicii un om? Un om se poate nduhovnicii aproape la fel cum el a ajuns s se mptimeasc. Acest lucru se poate spune c omul l face prin rugciune, post, credin, discuii duhovniceti, lecturi din cri de religie i de credin i la fel de bine prin cultivarea virtuilor. Iat care sunt principalele virtui morale pe care trebuie s le cultive omul: 1. nelepciunea, 2. smerenia, 3. sinceritatea, 4. cumptarea, 5. rbdarea, 6. perseverena sau struina n bine, 7. blndeea, 8. pacea, 9. prietenia, 10. iertarea, 11. mila, 12. dreptatea i 13. hrnicia. Se poate spune c atunci cnd omul pete pe calea binelui fr nici o ndoial c el ajunge la virtui. Am enumerat prin urmare pe principalele virtui morale despre care ne vorbete cretinismul. Atunci cnd omul dorete s renune la pcate i patimi se poate spune c el decide s se statorniceasc n ceea ce este sau ceea ce sunt virtuile. Acest fapt dup cum am spus este bine s l tim i la fel de bine este ct se poate de indicat s l avem n vedere. A vorbii despre virtui n secolul al XXI-lea este pentru mai mult lume un lucru demodat. Auzim de mai multe ori c ni se spune c Ortodoxia i credina ortodox ar trebui s fac un fel de mari ncercri s se aclimatizeze unei lumi care este ct se poate de mult n epoca sateliilor i a internetului. Aceste lucruri dup cum am am spus nu nseamn c omul este i un om moral. Se tie n acest sens c de mai multe ori marile invenii care ntr-un fel au ajuns s revoluioneze lumea noastr sunt departe de a fii morale sau mai bine spus legate de moralitate.[footnoteRef:21] [21: Nicolae Mladin, Prelegeri de mistic ortodox (Editura Veritas: Trgu Mure, 1996). ]

Aceste lucruri se poate spune c un n relief ceea ce se poate denumii diferena care exist ntre omul ptima i omul virtuilor. De cele mai multe ori se poate spune c n lumea noastr secular acest gen de diferen nu este de prea multe ori fcut dar acest lucru nu nseamn c ea nu este existent. n realitate se poate spune c o alt trstur a omului duhovnicesc este seriozitatea. Omul duhovnicesc este un om serios n timp ce omul ptima este un om care se poate spune c nu are o aezare n ceea ce este seriozitatea. Acest fapt a putut fii vzut de mai multe ori. Se poate spune c psihopatia patimii este s fac din om un fel de stare continu de dependen de patima care o practic. Dup cum am spus, n aceast stare de cele mai multe ori omul ajunge de se macereaz pe sine sau mai bine spus el nu mai are nici un fel de sens n afar de a i satisface patima.[footnoteRef:22] Prin urmare, se poate spune c patima este cea care de cele mai multe ori ajunge s l domine pe omul ptima. De cele mai multe ori se poate vedea c nici un om ptima nu recunoate c este ptima acest lucru fiindc de cele mai multe ori contiina le spune celor ptimai c ceea ce fac nu este bine. Prin urmare se poate spune c toi cei care sunt patimai ajung de cele mai multe ori ntr-un stadiu de nepsare fa de viaa virtuilor. De cele mai multe ori omul ptima se poate spune c i recunoate pe cei virtuoi dar este copleit de lenea patimii pentru a mai dorii s fie ca i ei. Prin urmare, contiina se poate spune c i descoper ptimaului stadiul degradant n care se afl dar acesta de cele mai multe ori refuz s i mai asculte contiina. Acest lucru de mai multe ori duce la un comportament camuflat prin care ptimaul se poate spune c i ascunde propria lui patim. Ceea ce se poate vedea este c n lumea noastr oamenii ptimai de cele mai multe ori ajung s stea unii cu alii n timp ce oamenii virtuoi la fel de bine se poate spune c i ei se grupeaz unii cu alii. Acest lucru este aa fiindc n cele din urm patima nu poate sta acolo unde este virtutea. Faptul c ntre patim i virtute nu este nici o legtur ne-o spun cele dou moduri diferite de via pe care o duc mai muli dintre noi. Ceea ce ne spune Biserica este c nu trebuie s i judecm i s i categorisim pe oamenii ptimai ca fiind paria societii ci de cele mai multe ori se cuvine s ne rugm pentru noi i pentru ntoarcerea lor. Acest lucru se poate spune c l fac de cele mai multe ori toi cretinii. Ptimaul dac nu a czut prea adnc n patimile sale se poate spune c se poate ntoarce i n cele din urm s devin un om al al virtuii. Acest lucru se poate spune c a avut loc de mai multe ori n lumea noastr.[footnoteRef:23] Ceea ce trebuie s tim este c sunt mai muli n zilele noastre care se poate spune c de cele mai multe ori sunt dezinteresai n ceea ce privete viaa duhovniceasc i n acest sens de mai multe ori ei ajung s susin un fel de relativism n ceea ce privete diferena dintre viciu i virtute. Acest relativism duhovnicesc de cele mai multe ori este justificat i susinut prin ceea ce se poate denumii extremismul religios. Auzim de mai multe ori c ni se spune c n realitate nu trebuie s fim acorani prea mult n viaa religioas i n cea duhovniceasc fiindc acest lucru nu este bine. Sunt mai muli ageni care se poate spune c ajung s relativizeze ceea ce este sau mai bine spus cum este definit viaa duhovniceasc. [22: Omul ptima se poate spune c de cele mai multe ori se ndreapt n spre iraionalitate. Acest lucru se poate spune c poate fii vzut din ceea ce se poate denumii ca i comportamentul omului. Patima nu este raional ci ea se bazeaz de cele mai multe ori pe impulsuri i pe instincte. Prin urmare este bine s tim c n patim nu exist raionalitate. Ce s nelegem acest lucru? nelegem c omul ptima nu este un om care judec lumea din jur n mod firesc ci de cele mai multe ori el o face numai comnadat de patima carel stpnete. ] [23: Dan Siluan, Hristos dup gratii. Calea mea de la delicvent la iconar (Sibiu, 1999). ]

Un negustor avea dou fiare de plug. Pe unul din ele l puse la gura unui plug i ncepu s are cu putere pmntul. Pe cellalt l puse deoparte, lsndu-l la pstrare. i iat c trecu o vreme, dup care, cele dou fiare se ntlnir sub umbra casei. Cel de plug strlucea ca aurul n soare, iar cellalt, nu numai c nu avea nici o strlucire, dar rugina l mbrcase ntr-o hain urt, zgrunuroas. Atunci, cele dou fiare vorbir ntre ele:- E cu putin, oare, s fim att de desebii, cu toate c la nceput ne asemnam att de mult ? ntreb fierul ruginit.Cel lustruit rspuse, cu smerenie, dar i cu trie:- De vreme ce se vede, desigur c e cu putin !- Ce-ai fcut de eti att de frumos, iar eu am rmas att de urt? Cci tiu bine c tu te-ai ostenit lucrnd, pe cnd eu m-am odihnit n tot acest timp.Atunci, fierul lustruit zise celui odihnit:- Tocmai fiindc te-ai odihnit Munca m-a pstrat frumos, iar pe tine, odihna te-a sluit.Auzind acestea, fierul cel ruginit s-a pus i el, de ndat, pe munc.Se poate spune c aceasta este diferena fundamental dintre omul ptima pe care o vedem n ntmplarea de mai sus. De cele mai multe ori se poate spune c n viaa noastr omul caut s duc o via care s fie lipsit de ncercri i de ispite. Adevrul este c pe omul duhovnicesc de cele mai multe ori tocmai aceste ncercri i ispite sunt cele care ajung s l fortifice i s i confere ceea ce se poate spune trezvia duhovniceasc. Sunt mai muli care din dorina de o via comod de cele mai multe ori ajung s nu mai fac nimic. n cele din urm se poate spune c patima nu este deloc activ ci din contr ea este pasiv. Patima este cea care l face pe om s fie la un anume sens ct se poate de mult pasivi i s se lase purtat de pcat. Se poate spune c aceast patim este ct se poate de mult cea care l reduce pe om la un parazit sau mai bine spus l face pe om inefectiv.[footnoteRef:24] Dup cum am spus de cele mai multe ori lumea din jur se poate vedea c de mai multe ori nu face o mare diferen dintre omul ptima i omul duhovnicesc. Acest lucru este aa fiindc la drept vorbind lumea din jur nu este interesat de ceea ce am putea spune viaa duhovniceasc. Acest lucru face ca de mai multe ori omul duhovnicesc s fie ct se poate de mult asimilat cu mai multe categorii de oamenii care nu au nimic de a face cu patima i patimile. Prin urmare, se poate spune c acest lucru este o realitate i un fapt pe care trebuie s l nelegem n contextul potrivit. Patima este o realitate care de mai multe ori ne face s nu mai vedem bine lucrurile din jur i ea este cea care distruge modul n care ne raportm la lumea din jur. n acest sens se poate spune c exist un punct limit dincolo de care nu se mai poate trece n ceea ce privete patima. [24: Sunt mai muli care se poate spune c triesc cu ceea ce am putea spune iluzia c patima este un lucru plin de activitate. n realitatete se poate spune c viaa patimii este un lucru care l reduce pe om la ceea ce am putea spune un act de dependen. Patima este cea care ne aface dependeni. Este bine s tim aceste lucruri i s vedem ct se poate perspectiva a ceea ce sunt patimile. Patimile sunt dup unii prini duhovniceti energiile iadului care n cele din urm duc la pierzania noastr. Acest fapt a fost de mai multe ori atestat fiindc viaa patimilor se poate spune c l centreaz pe om pe sine i evident l descentralizeaz de pe a fii orientat spre Dumnezeu. ]

Se poate spune c la fel cum n bine exist unele diferene i n ru se poate spune c sunt acest gen de compartimentri. Exist n acest sens ceea ce se poate spune c rul absolut care de cele mai multe ori este o form clinic de rutate. Rul absolut se poate spune c de mai multe ori corespunde cu ceea ce este sau cu modul n care nelegem patima sau mai bine spus cu este vzut patima. Se poate spune c patima este de cele mai multe ori o form de ru. n acest sens este ct se poate de adevrat c nici o patim nu se prezint pe sine ca i un lucru ru ci de cele mai multe ori se poate spune c ele se prezint pe sine ca i un lucru bun. Beivul are mai mult curaj cnd bea, toxicomanul i deschide perspectivele unui univers nou atunci cnd se drogheaz, fumtorul simte mai mult vitalitate atunci cnd fumeaz, houl se bucur de mai multe bunuri materiale atunci cnd fur sau mniosul simte mai mult putere atunci cnd la mnie rcnete ca i un nebun. Aceste lucruri se poate spune c pun ntr-un sens diferit ceea ce este patima i modul n care vzut patima. Dup cum am spus de cele mai multe ori patima se prezint pe sine ca i un bine mai mare i la fel de bine ca i o realitate care de cele mai multe ori aduce mai multe beneficii celui care ajunge un mptimit. Modul n care patima se instaleaz n noi se poate spune c de cele mai multe ori este extrem de subtil. Patima la fel ca i ispite vin i ajung s ne stpneasc ncetul cu ncetul i niciodat dintr-o dat. Acest lucru se poate spune c este tehnica pe care o face cel ru sau diavolul cu noi cu toi. Nici un om nu devine ptima dintr-o dat ci se poate spune c el se trezete ca fiind ptima.[footnoteRef:25] [25: Nicolae Mladin, Ascetica i mistica paulin (Sibiu, 1996). ]

Pe o corabie ce strbtea oceanul, cltorea cndva un om cam nervos de felul lui. ntr-o zi, l tortur urmtoarea idee: Ce ar fi dac la un moment dat corabia ar suferi un naufragiu? Se sui pe bord unde, plimbndu-se ngndurat n sus i n jos, l ntlni pe cpitan:-Sunt n apele acestea stnci? l ntreb.-Da, domnule! Rspunse cpitanul.-tii dumneata unde sunt stncile? ntreb iari.-Nu, aceasta nu o tiu...Frica omului deveni i mai mare:-Ce, nu tii aceasta i totui este aa de linitit? n orice moment ne putem izbi de una din aceste stnci i suntem pierdui!Vorbele acestea nu-l scoaser din srite pe cpitan, care cunotea drumul, i care ripost zmbind:-tiu unde este ap adnc...Asemenea i noi! Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu este Calea, Adevrul i Viaa; El este Cel care ne cluzete, pe drumul cel mai drept, curat i frumos, spre Rai. Cei care n viaa lor se cluzesc dup nvturi greite i au ca avatar pe ntemeietorii de religii proprii, nu vor ajunge la limanul cel ceresc printre prietenii lui Dumnezeu.[footnoteRef:26] [26: Se poate spune c de cele mai multe ori oamenii care sunt ptimai de mai multe ori sunt mult mai predispui la alte credine i alte religii fiindc acest lucru se poate spune c este mult mai benefic pentru ei din punctul lor de vedere. Omul ptima se poate spune c este departe de a fii un om care s in la credina lui i la fel de bine la viaa duhovniceasc. Sunt mai multe cazuri de oameni care se poate spune c au ajuns la ceea ce este i la modul n care este definit ortodoxia dar fiindc au dus o via de patimi n cele din urm au fost atrai de alte culte i de alte religii. Acest lucru se poate spune c este de cele mai multe ori o realitate i un fapt care are loc cu mai muli dintre noi. ]

Am spus ntmplarea de mai sus pentru a demonstra c de cele mai multe ori drumul nostru ca i oamenii duhovniceti nu este uor fiindc de mai multe ori noi traversm o cale n care suntem asaltai de patimi i de pcate. n cele din urm se poate spune c acest lucru are loc fiindc numai prin ncercri se poate n cele din urm s ne definitivm n virtui i n tot ceea ce ine de virtute. Noi tim c drumul nostru trebuie s fie unul duhovnicesc i prin acest lucru se poate spune c n cele din urm vom reuii s ne mntuim. Dup cum am spus, de cele mai multe ori patima i viciul este cea care l ine pe om legat de graniele acestei lumi i la fel de bine nu l las pe om s se elibereze de ceea ce se poate spune mediul viciat n care triete. Acolo unde este un mediu viciat se poate spune c oamenii duhovniceti au ct se poate de multe de ndurat i este un mediu n care ei vor duce o via grea. Acest lucru s-a putut vedea de mai multe ori. S-a spus de mai multe ori c anturajul n schimb pe om. n lumea noastr i mai ales n rndurilor tinerilor s-a putut vedea c de mai multe ori omul a ajuns s fie ct se poate de mult dependent de ceea ce nelegem prin ataamentul pe care l provoac patimile de anumite obiecte sau lucruri pctoase. n rndul tinerilor din zilele noastre se poate vedea de mai multe ori un interes n magie i n ocult. Sunt mai multe formaii rock care se poate spune c popularizeaz n rndul tinerilor ceea ce se poate spune ocultul i magia. Magia este un lucru care se poate spune c de mai multe ori a devenit pentru mai muli dintre noi o patim. Sunt mai muli magicieni care invoc puteri magice pentru a i realiza anumite scopuri. Aceste fapte dup cum am spus de mai multe ori ne arat c exist ct se poate de mult nelare n lumea noastr. Dup cum am spus omul virtuilor i omul viciilor sunt dou realiti care stau n antizet. Ei au moduri de via diferite i au de mai multe ori viziuni despre existen diferite. Totui n aceast lume omul duhovnicesc de cele mai multe ori este fcut s coabiteze sau mai bine spus s triasc cu omul viciilor. Acest lucru este aa fiindc dup cum am spus aceast lume este una care a euat n drumul ei de ajunge la Dumnezeu. Sunt mai muli care se poate spune c au dezertat de la Dumnezeu. Aceste lucruri prin urmare sunt ct se poate de mult realiti care sunt trite i simite de marii prini duhovniceti. Ceea ce trebuie s tim este c de mai multe ori exist un punct terminal care se poate spune c separ ceea ce este viaa patimilor de viaa viciilor. Acest punct terminal se poate spune c este perversiunea. Cnd omul ajunge la pervesiune care este un viciul contient se poate spune c el a czut deplin i total de partea rului. Este adevrat c toi oamenii sunt ct se poate de mult continei c nu exist nici un fel de legtur dintre viciu i virtute dar sunt mai muli care se poate spune c prin ispitire ajung s fie nrobii de anumite patimi. Aceti oamenii se poate spune c el pot fii eliberai prin consiliere i prin rugciune. Ce facem atunci cu cei care cad n patimi n mod voit i n mod voluntar? Dup cum am spus de cele mai multe ori rul este un lucru care se prezint pe sine ca i o fapt bun. Acest lucru este aa fiindc dac rul s-ar prezenta n toat hidoenia lui nu ar mai fii adoptat de nimeni.[footnoteRef:27] [27: Constantin Pavel, Problema rului la fericitul Augustin (Bucureti, 1937). ]

Dup cum am spus n aceast lume de mai multe ori sunt mai muli care i ridic problema omului n plan tiinific sau n plan filosofic dar se poate spune c sunt foarte puini cei care i ridic problema omului n sens religios. n sens religios se poate spune c omul are dou posibililti: el poate fii un om al virtuilor sau poate fii un om al viciilor. Acest lucru se poate spune c definitiveaz foarte mult modul n care omul exist n aceast lume i la fel de bine aciunile pe care el le face pentru a ajunge la drept vorbind la scopul su final. Adevrul este c sunt foarte puni cei care accept c omul poate fii duhovnicesc sau un om al viciilor. De cele mai multe ori omul viciilor primete alte denumiri cum sunt omul economic, omul industriei de consum, omul politic i enumerea ar putea continua. De cele mai multe ori aceste denumiri pe care mai muli dintre noi le confer omului n sens generic se poate spune c nu au nici un fel de tangen cu diferena dintre omul duhovnicesc i omul ptima. Aristotel era de prere c omul este un animal sociabil. Adam Smith ne spunea c omul este un animal care face nego. Nici un animal nu face acest lucru, nici un cine nu face schimb de oase cu altul. Augustin de Hippo era de prere c definiia omului este aceasta: animal raional muritor. Mihai Eminescu era de prere c fiecare om este o ntrebare pus din nou spiritului universului. Se poate vedea din aceste citate c de mai mult vreme omul este o tem care a ridicat mai multe semne de ntrebare. n cele din urm ceea ce putem spune c este omul este o fiin care trebuie s fie definit i de gradul de viciu sau virtute la care a ajuns. Acest lucru este un fapt pe care trebuie s l avem n vedere i de care trebuie s inem cont.[footnoteRef:28] [28: Dup cum am spus, motivul pentru care am scris aceast carte este pentru a demonstra c n sens antropologic diferena dintre viciu i virtute nu poate s rmn indiferent n ceea ce l privete pe om. Acest lucru dup cum am spus este un fapt pe care mai mult lume l contest. Sunt mai muli care se poate spune c se las prad unei poetici a omului dar n sine ceea ce este important este c tim c omul este o fiin care se definete n faa lui Dumnezeu prin gradul de virtute sau viciu la care a ajuns. Acest lucru este cel care definete ceea ce am putea spune mntuirea sau damnarea omului n cele din urm. ]

Este ct se poate de adevrat c s-au dat mai multe definiii omului dar ceea ce trebuie s tim este c toate aceste definiii variaz sau mai bine spus sunt oscilante n ceea ce privete calitatea sau condiia moral a omului. Platon spunea la un moment dat c omul este o fiin care se afl n cautarea nelesului. Dup cum tim este ct se poate de adevrat c omul triete ntr-un interval limitat de timp. n acest interval se poate spune c el este chemat s decid sau s hotrasc dac este un om al virtuii sau un om al pcatului. Ceea ce se poate vedea este c dei de mai multe ori unii susin c sunt oamenii ai vituii nu fac faptele virtuii. Virtutea dup cum am spus este o stare activ care se manifest de cele mai multe ori prin fapte bune. Se spune de mai multe ori n zilele noastre c se teoretizeaz foarte mult despre virtute fr s se pun mult lucru n practic. Acest lucru are loc aa fiindc n realitate omul modern sau mai bine spus ncepnd din secolul al XX-lea se poate spune c sunt mai muli care au afirmat c diferena dintre viciu i virtute nu este cu adevrat important i nici esenial. Acest lucru este aa fiindc n cele din urm n faa morii nu mai conteaz dac un om a fost virtuos sau a fost viciat. Acest lucru dup cum am spus este o realitate pe care trebuie s o avem n vedere. Este moarte cu adevrat cea care anuleaz ceea ce am putea spune diferena dintre viciu i virtute? S-a spus de mai multe ori c omul este o fiin care moare din momentul naterii. Viaa omului i-a fost dat de Dumnezeu nu oricum i n orice fel ci ea i-a fost dat de Dumnezeu pentru a face binele i a fii un om al viruii. Dac Dumnezeu nu ar exista se poate spune c n cele din urm ar fii indiferent ce fel de via ar duce omul. Acest lucru dup cum am spus este un fapt pe care mai muli dintre adepii moderni ai laxitii morale l trec cu vedere sau mai bine spus refuz s l vad i s l i-a n considerare. Acest fapt trebuie s fie bine neles i la fel de bine s fie ct se poate de mult o realitate de care trebuie s inem cont. Omul este chemat s duc o via ct se poate de mult legat de Dumnezeu. Adevrul este c sunt mai muli care duc o via ce nu are nici un fel de legtur cu Dumnezeu. Acest mod de via se poate spune c este unul ru i trebuie evitat. Filosoful Eric Fromm german era de prere c omul este singurul animal pentru care propria lui existen constituie o problem pe care trebuie s o rezolve. De cele mai multe ori se poate spune c pentru a reui s ajungem oamenii ai virtuilor trebuie s ne cunoatem pe noi nine sau mai bine spus s ajungem la o vedere intern a eului personal.[footnoteRef:29] Se poate spune c acest lucru este ct se poate de mult n legtur cu ceea ce ne spunea filosoful francez Rene Descartes: omul este un lucru imperfect ce tinde fr de ncetare la ceva mai bun i mai mare dect el nsui. [29: Martin Buber, Eu i tu (Bucureti, 1992). ]

De mai multe ori ni se spune c trim n timpuri i n zile n care este foarte greu s ne demonstrm sau mai bine spus s ne artm virtutea i virtuile. Trim ntr-o lume care de cele mai multe ori se poate spune c este individualist n care cei bogai parc devin i mai bogai i n care cei sraci srcesc i mai mult. De ce s nu spunem c pentru mai muli dintre noi lumea este nedreapt. Unii s-au nscut mprai i regi n timp ce noi abea putem s ne ctigm pinea de pe o zii pe alta. Alii au avut averi multe i faim n timp ce noi suntem sraci i anonimi. Ei bine, cum se poate ca ntr-o astfel de lume s mai dm dovad de virtute? Conteaz? Mai poate face virtutea o diferen? Mai este nevoie ore de oamenii virtuoi? Pnetru a oferii rspuns la aceste ntrebri vom ilustra un dialog care a avut loc ntr-o coal de sat. ntr-o coal de la ar, la ora de religie, un copil l-a ntrebat pe preot, care le vorbea despre mil ca despre prima virtute pe care trebuie s o avem neaprat ca s ne mntuim:- Printe, dar eu, care sunt srac i nu am ce drui, cum s... fac eu milostenie? Dac a avea i eu mai muli bani, a da cu drag inim, dar aa- Fiule, nu asta nseamn mil. Uite, de exemplu, ieri diminea, plecnd cu treburi, am vzut-o peste drum pe mama ta, ieind din curte i ajutnd pn acas o btrn, ce se ostenea cu o legtur de lemne. Mai trziu, am zrit-o iari ndrumnd un cltor ce se rtcise i, chiar dac nu l-a putut ospta, un sfat bun i o can cu ap rece s-au gsit i pentru el. Cnd vecina de alturi a plecat n trg cu treburi, i-a lsat n grij copilul cel mic. Spre sear, cnd doi steni se certau n drum, a ieit i, cu vorbe frumoase, i-a mpcat. Vezi tu, acum, ce este mila? Chiar dac nu ai bani s dai i celorlali, nimic nu te mpiedic s-i ajui cu att ct poi.Din dialogul de mai sus reise c noi nu vom putea schimba lumea sau mai bine spus nu putem aduce lumea la virtute dintr-o dat dar dac facem mai multe ncercri i mai multe eforturi se poate spune c se v-a putea vedea o diferen. Sunt mai multe mentaliti revoluionare care ne spun c schimbrile se fac dintr-o dat. Acest lucru se poate spune c nu se este adevrat. Drumul spre virtute se poate spune c ntotdeauna este ncununat de rbdare. S-a i spus n Noul Testament c prin rbdarea voastr v ve-i mntui sufletele voastre. Prin urmare, se poate spune c rbdarea este un lucru de care trebuie s inem cont i pe care trebuie s l avem n vedere. De cele mai multe ori adevrul este c nu avem rbdare. Trebuie s i cucerim pe oamenii viciilor la calea virtuii prin rbdare.[footnoteRef:30] Se poate spune c la un nivel generic nu exist nici o cale de mijloc dintre virtute i viciu. Acest lucru este un fapt definitoriu pe care trebuie s l avem n vedere. Sunt mai muli de prere c exist o cale de mijloc dintre virtute i viciu dar acest lucru n cele din urm nu este adevrat. Ortodoxia a fost contient de faptul c omul are libertatea de a opta ntre viciu i virtute i n acest sens a ajuns s practice ceea ce se poate spune c tradiie veche care de cele mai multe ori se centreaz n jurul printelui duhovnicesc. Se poate spune c este ct se poate de adevrat c prinii duhovniceti sunt cei care ne ajut s pim mai mult pe calea vieii duhovniceti i la fel de bine s ne desvrim. tim n acest sens c un printe duhovnicesc trebuie s fie un model i la fel de bine el trebuie s ne reprezinte pe noi i s ne ndrume pe noi. Cu ci prini duhovniceti avem mai muli cu att se poate spune c i virtutea v-a predomina n antagonia ei cu viciul. Adevrul este c mai mult lume este n zilele noastre nepstoare la ceea ce este sau la care este diferena dintre viciu i virtute. Acest lucru se poate spune c este identic n lumea fizic cu diferena dintre ntuneric i lumin. S-a spus de mai multe ori n crile duhovniceti c n aceast lume omul este pus s aleag ntre dou ci: calea vieii i calea morii. Calea vieii se poate spune c este virtutea n timp ce calea morii este calea viciului. Viciul se poate spune c este cel care de mai multe ori ajunge s ne degradeze i se poate vedea c de mai multe ori el face ravagii n lumea noastr. Ceea ce este cel mai tragic este c sunt mai muli care nu au nici un fel de nelegere a virtuii i al vieii duhovniceti i de mai multe ori se laud cu patimile lor. Aici se poate spune c se poate vedea gradul de depravare la care ajung unii dintre semenii notrii. Trebuie s fim oamenii fermi n calea virtuii i s nu acceptm nici un compromis cu pcatul i cu patima. Acest lucru se poate spune c este un fapt care demarcheaz la un anumit nivel diferena sau grania care exist ntre omul duhovnicesc i omul ptima.[footnoteRef:31] [30: Omul viciilor se poate spune c este de cele mai multe ori un om al momentului. El dup cum l auzim de mai multe ori este cel care susine c viaa se triete deplin i integral i nu trebuie s refuzm nimic din ceea ce ne ofer viaa. Este adevrat c viaa ne ofer mai multe lucruri dar noi suntem cei care trebuie s facem distincie sau mai bine spus sm ne folosim dicernmntul i s ne dm seama de ceea ce este bine i de ceea ce este ru. Trim ntr-o lume n care se poate spune c suntem ntr-o criz a discernmntului. Sunt foarte muli care se poate spune c ajung s foloseasc discernmntul extrem de rar i numai ocazional. Virtutea se poate spune c este lucrul care de cele mai multe ori ne ajut s ne exersm discernmntul. ] [31: Arsenie Boca, Crarea mpriei (Deva, 2006 reeditare). ]

Ceea ce am dorit cel mai mult n aceast carte este s adrespm faptul c n zilele noastre sunt mai muli antropologi care se poate spune c gndesc omul pe terenul sau n termeni strict tiinific. Se spune n acest sens de mai multe ori c omul este o fiin care trebuie gndit numai n sens cultural, filosofic sau tiinific. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori face o ruptur c fondul generic al antropologiei. Omul dup cum am spus este mprit de Biserica Cretin Ortodox ca i un om al virtuilor sau un om al patimilor. Acest gen de mprire sau de grupare se poate spune c este de mai multe ori negat i desconsiderat. Se cunosc n acest sens mai multe mari celebriti ale lumii care se poate spune c au fost extrem de departe de a duce o via moral. Ar fii mult prea multe cazuri ca s le enunm aici. Ceea ce vom spune este c nu mai n muzic i mai ales n muzica rock au existat mai multe astfel de acest gen de personaliti. Este n vog n zilele noastre s se profeseze sau mai bine spus s se susin la nivel generic o via fr nici un fel de ngrdire moral. Acest lucru dup cum am spus este ct se poate de ru i mai ales copii se poate spune c sunt expui la un astfel de mod de a gndii.[footnoteRef:32] n acest sens se poate vedea ntre adolesceni ceea ce am putea spune mai multe crize i mai multe lucruri negative. Adolescenii din zilele noastre sunt de cele mai multe ori practicani ai vieii sexuale i sunt ct se poate de mult ndoctrinai cu toate curentele negativiste i deviante din lume. Acest lucru este aa n numele unei educaii liberale. Trebuie s tim c a ne ferii adolescenii de toate rutile acestei lumi este un lucru ct se poate de bun i de frumos. Trebuie s le oferim adolescenilor o viziune frumoas asupra vieii n care virtutea s domine asupra viciului, n care binele s iese biruitor asupra rului, n care frumosul s fie cultivat n defavoarea urtului i n care cunoaterea s fie prepoderent n defavoarea ignoranei. Se poate spune c acestea sunt ct se poate de mult lucrurile la care trebuie s meditm mai mult n zilele noastre i pe care trebuie s le avem n vedere. Este extrem de important ce fel de generaie vom crea care v-a venii dup noi? V-a fii generaia de dup noi o generaie a virtuii i a binelului sau a viciului i a pcatului? Aceste lucruri se poate spune c sunt definitorii pentru zilele i timpurile noastre. [32: Referitor la copii i mai ales la creterea lor sunt mai muli care susin c trebuie s le facem o educaie sexual ct mai amnunit copiilor. Acest lucru se poate spune c este negativ. Copii sunt n acest sens expus la mai multe comportamente imorale i lipsite de scupule n zilele noastre i se poate spune c acest lucru nate n ei i n interiorul lor ceea ce am putea spune o criz. Adepii educaiei liberale sunt de prere c nc de mici copii ei trebuie expui la toate curentele care sunt vehilucale n lumea noastr. Evident acest lucru este ru i trebuie s l evitm. De ce este aa? Fiindc se poate spune c copilria este una dintre cele mai vulenarible vrste dintre toate. ]

Trim timpuri n care se poate spune c n plan antropologic suntem n criz. Este mai mult dect orice o criz duhovniceasc i una moral. De mai multe ori sunt mai muli care ne spun c dou persoane duhovniceti care sunt din dou ri diferite nu pot s comunice una cu alta fiindc etniile sunt diferite. Timpurile noastre sunt timpuri n care trebuie s ne unificm ct mai mult forele i puterile n spre a crea o via duhovniceasc armoniaos i comun pentru toat lumea. n sens duhovnicesc se poate spune c n Hristos i n viaa n Dumnezeu nu mai exist granie i distincii etnice. Ceea ce este exist n Hristos i n Dumnezeu este ct se poate de mult diferena sau faptul c unii sunt omenii ai virtuilor i unii sunt oamenii au viciilor. Timpurile noastre sunt timpuri n care din nefericire nu ne mai putem permite s trim divizai i n ignoran unii fa de alii. n rile ortodoxe acest lucru devine din ce n ce mai evident i mai clar. Suntem cretini ortodoci i se poate spune c dincolo de barierele naionale pe care de mai multe ori oamenii le creaz arbitrar se poate spune c ne unete i ne aduce la un numitor comun credina i ortodoxia. Ortodoxia se poate spune c este pentru o antropologie a unitii n virtute. Cu ct suntem mai muli oamenii care suntem acorai n drumul virtuii i al binelui cu att de mult ne v-a fii mai uor s trim n aceast lume. S nu uitm c lumea din jurul nostru de cele mai multe ori cere cretinilor s fie oamenii ai virtuii fr ca nsei lumea s fie o lume a virtuii. Acest lucru dup cum am spus este un fapt de care trebuie s inem cont i pe care trebuie s l avem n vedere. Dup cum am spus, sunt foarte multe voci care ne spun n zilele noastre c a fii oamenii au virtuii este n cele din urm un lucru demodat i care nu mai este n vog. Acest lucru trebuie s tim c este fals. La Dumnezeu virtutea este ntotdeauna un lucru de apreciat. Sunt mai multe voci care ne spun ca s ne gndim la virtui i la viaa duhovniceasc este mai mult o trstur a antichitii i a evului mediu. De cele mai multe ori se poate spune c ni se spune n timpurile de azi c dect s ne gndim la virtui i la viaa duhovniceasc mai bine am studia tehnologia i electronica. Este ct se poate de adevrat c n vitutea unui materialism cras de mai multe ori n timpurile noastre ni se spune c viaa moral i viaa duhovniceasc nu i mai are sensul. Acest lucru dup cum am spus este fals. n faa lui Dumnezeu mai ales se poate spune c oamenii se mpart n oameni duhovniceti i oamenii pctoi. Acest lucru dup cum am spus este de mai multe ori trecut cu vederea i descosiderat. Nu este destul s avem mari avansri tiinifice ci se poate spune c trebuie s avem i foarte multe caliti duhovniceti. Este bine s fim contieni de acest lucru fiindc acest lucru a fcut ca de mai multe ori sfinii cretin ortodoci s fie desconsiderai i trecui cu vederea de o lume care se vrea supertehnologizat i ultraelectronic.[footnoteRef:33] [33: Dumitru Popescu, tiin i teologie: prelimilari pentru dialog (Bucureti, 2001). ]

CAPITOLUL 2

DE LA SFINENIE LA OMUL DUHOVNICESC

Sfinenia i viaa duhvniceasc se poate spune c sunt noiuni sinonimice dar ele nu sunt identice. Acest lucru se poate spune c de mai multe ori nu este luat n serios sau mai bine spus nu este vzut ca fiind separat de mai mult lume.[footnoteRef:34] Prin urmare se poate spune c acest lucru este greit interpretat de mai mult lume care consider c n realitate ntre sfinenie i duhovnicie nu exist prea mare diferen. Pentru cei care vor studia mai mult i vor aprofunda mai mult acest lucru se poate spune c n cele din urm vor putea vedea c exist o mare diferen dintre sfinenie i duhovnicie. Un om duhovnicesc nu este n acest sens un sfnt. Sunt mai muli care trebuie s fie contieni de acest gen de definiie sau mai bine spus de ceea ce nseamn diferena dintre sfinenie i duhovnicie. Omul duhovnicesc se poate spune c este un om care se afl n procesul sfineniei. Adevrul este c Dumnezeu ne cheam pe toi la sfinenie dar nu toi sunt sfini sau mai bine spus nu toi pot s ajung la sfinenie. Ce s facem atunci cnd ne dm seama c nu putem fii sfini? Aceast ntrebare se poate spune c este din ce n ce mai rar n lumea noastr. Rspunsul este c dac nu putem fii sfini totui putem fii oameni duhovniceti. Acest lucru nseamn c noi ne ridicm problema sfineniei i la fel de bine suntem contieni de ceea ce este sfinenie i cum se manifest era. Chermarea la sfinenie este o chemare universal dar de ce s nu spunem c sunt puini cei care ajung la sfinenie. Acest lucru dup cum am spus este o realitate i un fapt pe care trebuie s l avem n vedere. Chemarea de a fii sfnt de cele mai multe ori se sfrete prin omul duhovnicesc. Dup cum am spus, Dumnezeu ne cheam pe fiecare dintre noi la sfinenie dar se poate spune c n cele din urm dintre cei care nu au ajuns la sfinenie ei totui pot fii oamenii duhovniceti. Se poate spune c aceasta este a doua ans pe care o pune Dumnezeu n faa noastr.[footnoteRef:35] [34: Adevrul c termenul de sfinenie este ct se poate de variat. Sunt mai muli care susin c termenul de sfinenie provine din latinescul sanctum dar acest lucru nu este adevrat. Adevrul este c termenul de sfinenie provine din slavonul sviati care nseamn sfnt sau sfinenie. Ceea ce se poate vedea este c n ceea ce privete sfinenie sunt mai multe truisme terminologice care se poate spune c de mai multe ori ne pot induce n confuzie. Un astfel de termen este sacrul. A fii sfnt nu nseamn a fii sacru. Pot fii valori naionale sacre dar acest lucru nu nseamn c ele sunt sfinte. Sfinenia se poate spune c de mai multe ori este neleas n zilele noastre ca i sacru. Acest lucru dup cum am spus este fals i nu este adevrat. Sacrul este mai mult un fel de atribut sau nsuire al sfineniei. ] [35: Constantin Virgil Gheorghiu, A doua ans (Editura Sofia: Bucureti, 2012). ]

O dat, un ran a vrut s-i ncerce pe cei patru fii ai si. I-a chemat dimineaa la el i i-a dat fiecruia cte o piersic. A plecat apoi la cmp, lsndu-i s-i vad de treburi i s-i mpart ziua cum cred ei de cuviin. Seara ns, cnd s-a ntors, i-a chemat pe toi patru n tind i l-a ntrebat pe cel mai mare:- Spune-mi, ce-ai fcut cu piersica ta?- Ce s fac, ttuc, am mncat-o i-i mulumesc. A fost tare bun. Am luat, apoi, smburele, l-am plantat n spatele casei, am udat locul i ndjduiesc s creasc acolo un piersic frumos i roditor.- Bine ai fcut, biatul tatii, sunt sigur c tu o s ajungi un bun gospodar. Dar tu, i zise celui de-al doilea, ce-ai fcut cu piersica ta?- Am mncat-o. A fost att de bun, coapt i fraged...- i apoi?- Pi, am aruncat smburele i m-am dus la mama s-i mai cer cteva, c tare bune erau.- Fiule, zise atunci omul cu ntristare n glas, ai grij s nu ajungi un om lacom c `lacomul mai mult pierde i leneul mai mult alearg`. Dar ie i-a plcut piersica, a fost bun? - l-a ntrebat ranul i pe cel de-al treilea fiu al su.- Nu tiu.- Cum nu tii, da ce-ai fcut cu ea?- Am vndut-o. M-am dus cu ea n trg i am dat-o cu zece bani. Uite-i!- Fiule, tu sigur o s ajungi mare negustor, dar ai grij c nu toate sunt de vnzare n via; mai ales, nu ceea ce ai primit de la prini.n sfrit, ranul l-a ntrebat i pe ultimul biat, cel mai mic dintre toi.- Dar ie i-a plcut piersica?- Nici eu nu tiu, ttuc.- Cum, i tu ai vndut-o?- Nu, tat. Eu m-am dus n vizit la prietenul meu de peste drum, care e bolnav, i i-am dus-o lui. S-a bucurat mult pentru ea i mi-a mulumit din suflet.Cu lacrimi n ochi, tatl i-a luat copilaul pe genunchi i I-a spus:- Nu tiu ce te vei face tu n via, dar tiu c, indiferent ce drum vei urma vei fi un bun cretin i asta e tot ce conteaz.Am spus aceast ntmplare pentru a demonstra c n plan duhovnicesc de cele mai multe ori se poate spune c lucrurile nu sunt extreme. Sunt mai muli care ne spun c totul este extrem n aceast via i prin urmare este bine s gndim lucrurile extreme. Este destul de incredibil faptul c Dumnezeu ne cheam pe toi la sfinenie.[footnoteRef:36] Dup cum am spus, dac nu putem s ajungem s fim sfini acest lucru nu nseamn c noi suntem total incompatili cu sfinenia. Acest lucru se poate spune c de cele mai multe ori opus unei mentaliti totalizatoare care de cele mai multe ori nu are nici un fel de legtur cu realitatea. Dac nu putem fii sfinii se poate spune c totui putem ajunge s fim oameni duhovniceti. Acest fapt este fr nici o ndoial un lucru ct se poate de adevrat i de real. Sfinenia dup cum am spus este o noiune care are mai multe sensuri i se poate spune c unul dintre principalele sensuri este de a l duce pe om mai aproape de Dumnezeu. Toi sfinii ne-au spus c sfinenia pleac de la Dumnezeu i Dumnezeu este autorul sfineniei. S-a spus de mai multe ori c sfinenia este un lucru ct se poate de mult n criz n lumea noastr. Au fost mai muli cei care au vorbit de o mare disput sau mai bine spus de o mare nenelegere dintre sacru i profan. n lumea noastr se poate spune c de mai multe ori sfinenia este un lucru care este interpretat ct se poate de individual. Sunt mai muli care au mai multe religii proprii i se poate spune c aceste religii ajung s fie definite de sfini proprii.[footnoteRef:37] [36: Chemarea la sfinenie se poate spune c a variat n istorie i au fost mai multe definiii date sfntului pe parcurul timpului. Ceea ce trenbuie s tim este c sfntul este cel care opereaz cu noiunile lumii morale i prin urmare el nu trebuie s fie n acest sens un fel de expresie a ceea ce credem despre sfinenie n sens lumesc sau n sens secular. De mai multe ori se poate spune c acest lucru este foarte mult ceea ce definete la un anumit dinamica sfineniei. Sfinenia este o noiune dinamic n sensul moral. n acest sens se poate spune c un sfnt din secolul I dup Hristos este la fel de sfnt ca i unul care a trit n secolul al XX-lea. Prin urmare, se poate spune c sfinenie este o noiune care rmne identic indiferent de tim sau de epoc istoric. ] [37: Radu Teodorescu, Sfinii prini ai ortodoxiei: exemple pentru contemoraneitate (Cugir, 2015). ]

Ceea ce se poate spune c este mai multe virtui sunt comune att omului duhovnicesc ct i sfinilor. Acest lucru se poate spune c aduce puin mngiere pentru cei care au dorit s fie sfini dar nu au ajuns la sfinenie. Se poate spune c una dintre primele virtui care sunt comune att sfinilor ct i oamenilor duhovniceti este nelepciunea. nelepciunea dup cum tim este un lucru care de cele mai multe ori este obiectul de studiu al filosofilor ns ceea ce trebuie s avem n vedere este c sunt i oameni duhovniceti care au ajuns la nelepciune. n primul rnd trebuie s tim c toate nelepciunea vine de la Dumnezeu. Dumnezeu i-a manifestat nelepciunea Sa prin faptul c a creat o lume pe baza nelepciunii. Sunt n acest sens patru anotimpuri, ziu i ntuneric, legume i fructe, ape i muni, peti, psri i animale. Ceea ce omul duhovnicesc vede n creaia lui Dumnezeu este ct se poate de mult nelepciunea prin care El a fcut tot ceea ce exist. Acest lucru se poate spune c nu este vzut ntotdeauna de cei care studiaz filosofia. Sunt mai multe filosofii atee i agnostice n lumea noastr i acest lucru este menit s ne spun c nu ntotdeauna nelepciunea l duce pe om la Dumnezeu. Dup cum am spus nelepciunea este o virtute care este comun att sfinilor ct i oamenilor duhovniceti. Acest lucru se poate spune c l face pe omul duhovnicesc s neleag i s i dea seama de ceea ce este sfinenie. Nu se poate vorbii de un om duhovnicesc fr de nelepciune. Acest lucru nu nseamn c omul duhovnicesc este un filosof dar viaa duhovniceasc trebuie s tim c de cele mai multe ori presupune nelepciunea. Acest fapt se poate spune c este ct se poate de mult un exerciiune de maturitate pentru omul duhovnicesc.[footnoteRef:38] [38: Ceea ce trebuie s tim este c chipul omului duhovnicesc este ntlnit n mai multe religii. Yoghinii i fakiri hindui, imamii islamici, intoitii japonezi sau iluminaii buddhiti cu toii se pretind a fii oamenii duhovniceti. Ceea ce trebuie s tim este c nu poi fii un om duhovnicesc dac nu ai credin n persoana Domnului Iisus Hristos. Acest lucru este un mare adevr. De cele mai multe ori se poate spune c fr de nvtura cretin nu exist via duhovniceasc i la fel de bine nimeni nu poate devenii un om duhovnicesc. Acest lucru este un mare adevr pe care mai multe religii l contest. ]

Se poate spune c nelepciunea este un lucru care ne face ca de cele mai multe ori s vedem n sens profund viaa pe care o ducem. Au existat mai multe curente gnostice care se poate spune c au separat nelepciunea lui Dumnezeu de nelepciunea omului. n acest sens de mai multe ori filosofia a devenit n religie un fel de gnoz care singur putea s ne duc la mntuire. Cretinsmul ortodox se poate spune c a respins aceste gnoze i a considerat c n cele din urm nelepciunea omului este derivat din nelepciunea lui Dumnezeu. Adevrul este c exist o diferen dintre marii nelepi ai filosofiei i oamenii duhovniceti. Aceast diferen se poate spune c este vzut prin faptul c omul duhovnicesc vede virtutea nelepciunii ca i venind de la Dumnezeu. Mai multe filosofii se poate spune c nu consider c nelepciunea vine de la Dumnezeu ci de cele mai multe ori ea provine din experineele omului. Acest lucru se poate spune c a creat n plan filosofic o ruptur sau mai bine spus o discrepan. Se vorbete de mai multe ori de o nelepciune a omului i o nelepciune a lui Dumnezeu. Trebuie s fim contieni c de cele mai multe ori nelepciunea este un lucru ct se poate de adevrat i ea i are sursa de existen i de provenien n Dumnezeu. Omul duhovnicesc nu poate fii dect un om al nelepciunii i se poate spune c aceast nelepciune este cea care l apropie de Dumnezeu. Acest lucru dup cum am spus de mai multe ori a fost contestat dar ceea ce trebuie s tim este c nelepciunea este un lucru i o realitate care are o surs ce nu poate fii alta dect Dumnezeu. Prin urmare se poate spune c exist o mare diferen dintre filosofia duhovniceasc i filosofia laic ce de mai multe ori este autonom i nu are nici un fel de legtur cu Dumnezeu. n filsofie se poate spune c aceast scindare de faptul c Dumnezeu este surs a nelepciunii a dus la mai multe curente filosofice ciuda i de ce nu rele. Poate unul dintre cele mai cunoscute este nihilismul. O astfel de filosofie se poate spune c nu mai are nimic de a face cu Dumnezeu i este o filosofie care este ct se poate de mult bazat numai pe autonomismul uman. Au existat n acest sens filosofii care susineau c n realitate omul trebuie s ajung la o cunoatere intelectual a tot ceea ce exist i n acest lucru const adevrata filosofie. Acest gen de filosofie a fost vehiculat n evul mediu i s-a denumit scolastic. Filosofia scolastic se poate spune c dei l recunotea pe Dumnezeu ca i autor al nelepciunii susinea c tot ceea ce trebuie s fac omul este s stabileasc un raport intelectual cu Dumnezeu i n nici un caz unul duhovnicesc. Acest lucru se poate spune c a fost unul dintre principalele motive pentru care scolastica a fost n cele din urm respins i considerat ca fiind eronat. Scolastica se poate spune c a scos din raportul omului cu Dumnezeu orice fel de relaia sau legtur duhovniceasc. Dup cum ne spuns marii prini duhovniceti omul trebuie s aib o legtur intelectual cu Dumnezeu dar viaa n Dumnezeu nu trebuie s se rezume numai la intelect ci trebuie s fie i o via duhovniceasc sau mai bine spus o via a cultivrii virtuilor.[footnoteRef:39] [39: Georges Florovsky, Filosofie cretin ortodox (Belmont MA, 1989). ]

ntr-o coal, la ora de religie, profesorul le vorbea elevilor despre nemurirea sufletului. Vznd chipurile nedumerite ale micuilor, domnul profesor scoase un ceas mare de mas i l art tuturor:- Vedei cum merge acest ceas ? Ca i un om care triete, tot astfel ceasul ticie i rotiele lui se nvrt.Dup aceea, a pus ceasul pe catedr, i-a demontat cu grij carcasa de metal i a scos mecanismul plin de rotie mici, ce continuau s se nvrt.- Vedei, chiar dac am scos motoraul din carcas, el continu s mearg. Tot aa i sufletul, cnd prsete trupul, dup moarte, continu s triasc. Sufletul este nemuritor i, de aceea, trebuie s ne ngrijim nu doar de trupul nostru, ci i de suflet. Aa cum avei grij s nu v murdrii hainele sau s nu v rnii lovindu-v, tot a


Recommended