+ All Categories
Home > Documents > Omul Chip Si Asemanare

Omul Chip Si Asemanare

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: stefan-adrian
View: 157 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript

SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX SFNTUL IOAN GUR DE AUR TRGOVITE

Lucrare de atestare a competenelor profesionale la Dogmatic

OMUL - CHIP I ASEMNARE N CELE TREI CONFESIUNI CRETINE

Profesor coordonator, Pr. Prof. Plea Alin

Elev, Grigore Alexandru Marius

Trgovite 2004

Cuprins

Capitolul I Capitolul II

Capitolul III

Capitolul IV Capitolul V Capitolul VI

Chip i asemnare dinamica cuvintelor Chipuri asemntoare la Sfinii Prini 1. Omul stpn 2. Omul fiin liber 3. Omul fiin spiritual cugettoare Persoan 1. Distincie ntre persoan i natur 2. Persoan i semeni 3. Persoana uman n relaia cu Dumnezeu 4. Raportul cu Arhetipul Asemnarea Chip i asemnare n doctrina romano-catolic Chip i asemnare la protestani

Pag.

ArgumentCutm mereu calea adevrat pentru soluionarea acestor probleme fundamentale ale gndirii umane: adevr i realitate, natura spaiului i a templului, materie i energie, originea i natura vieii, originea i natura sufletului, problema liberului arbitru, a valorilor, a originilor i viitorului speciei umane.2

Toate aceste ntrebri au rolul de a-l conduce pe om la cunoatere cci: Nimic nu-i mai preios dect cunoaterea: cunoaterea este lumina sufletului raional. Contrariul ei ignorana este ntuneric. Dup cum lipsa luminii este ntuneric, tot aa i lipsa cunoaterii nseamn ntunericul raiunii. Ignorana este nota fiinelor, lipsite de raiuni Sfntul Iustin Martirul i Filosoful. Actul cunoaterii semn al aristrocaiei umane este n acelai timp o consumare i o depire a realului, un asalt n sine i prin aceasta ctre supranatural. Cunoaterea nu trebuie ns s posede un caracter autonom deoarece limitele speculaiei omului de tiin monetiste nu depesc metapsihologia, metalogica, limbajul micndu-se ntre intuiie i metod nedepind utilul, comodul i gratuitul existnd un singur mod de acces la adevr revelaia Petre uea. ara Dumnezeule, fr credin omul devine un animal raional care vine de nicieri i merge spre nicieri. Adevrul nu se caut ci se primete pentru c omul la scara lui ca i natura , nu sunt surse ale adevrului ci l reflect n msura n care vrea Dumnezeu. Acolo unde nu are revelaia, adic unde Dumnezeu nu-i acord favoarea de a ti cine eti i n ce scop eti nu vei afla niciodat Petre uea. Printre revelaie aciunea direct a divinitii asupra subiectului gnditor omul a putut ajunge la cunoaterea propriei valori aceea de a fi creat dup chipul lui Dumnezeu n vederea ajungerii la asemnarea cu Acesta prin har. Microcosmos manifestare prin natur a lumii sensibile prin corp raiune plasticizat i inteligent prin suflet omul spune Sfntul Grigore de Nyssa nu datoreaz importana sa acestei numiri ci faptul de a fi creat dup chipul lui Dumnezeu. Acest privilegiu al omului l oblig la actualizarea chipului, chip indefinibil datorit Creatorului su ce-i servete drept model. Crearea omului dup chipul lui Dumnezeu reprezint n istoria umanitii cea mai nalt perspectiv ce i s-a oferit vreodat. Chipul nu oblig la cunoatere n vederea progresului spre resemnare scopul omului. Fr cunotin de sine ne-o ***1*** chiar i imperfecta metodal nu vom putea afla niciodat ce vom putea deveni i n ce scop trim. Prin cunoaterea calitii de chip al omului vom observa avnd ca suport revelaia divin, aristrocaia uman i demnitatea acesteia chemat s ajung Dumnezeu prin har la asemnarea cu Dumnezeu prin actualizarea chipului.

Capitolul I CHIPURI ASEMNTOARE LA SFINII PRINICci chipul e chip numai ct vreme nu-i lipsete nici o nsuire din cte se pot atribui originalului, iar n clipa n care dimpotriv se ndeprteaz de original din acel moment el nu mai este chip. Dac aadar una din caracteristicile privitoare la Fiina3

dumnezeiasc este aceea de a nu putea fi neleas cu mintea atunci neaprat c i n aceast privin chipul trebuie s fie asemntor modelului. Cci dac firea acestui chip ar putea fi cuprins de minte pe cnd dimpotriv modelul sau prototipul ar rmne cu mult mai presus de puterea noastr de cunoatere, atunci contradicia dintre nsuire ar fi o mrturie limpede c ele nu se aseamn. Dac ns firea cugetului nostru ntrece puterea noastr de cunoatere ntruct el e tocmai chipul Celui ce ne-a zidit, urmeaz c el are deplina asemnare cu Cel desvrit, neputina de a-l cunoate fiind i ea o mrturie sigur c fiina dumnezeirii este de neptruns.1 Din analogia fcut de Sf. Grigore de Nyssa deducem incapacitatea noastr de a defini noiunea de chip de a gsi termenul ce ar putea numi semnificaia i corespondena a ceea ce reprezint chipul li Dumnezeu n om. Subiectul este ed haustiv nimeni nu i-a rugat vreodat dreptul de a fi spus c el a dat o definiie complet a chipului lui Dumnezeu din om. nscrierile Sfinilor Prini noiunea de chip cunoate o mare bogie de sensuri ce nu se exclud reciproc i care vin s ateste nemrginirea numelui chip. Referindu-se la diferitele sensuri pe care chipul l ia n scrierile Sfinilor Prini V. Lossky fcnd o sintez a acestora spune c: uneori se atribuie caracterul de chip al lui Dumnezeu demnitii mprteti a omului, superioritii sale n lumea sensibil, alteori se vrea nchipuit n partea sa duhovniceasc, n suflet sau n partea principal, conductoare a fiinei sale, n minte n facilitile superioare ca inteligena raiunea sau n libertatea proprie omului, facilitatea de a se determina din interior n virtutea creia omul este adevratul principiu al actelor sale. Cteodat chipul lui Dumnezeu este asimilat cu vreo calitate a sufletului, cu simplitatea lui, cu nemrginirea lui sau cu facultatea de a-l cunoate pe Dumnezeu, de a tri n legtur cu El, cu posibilitatea de participare la Dumnezeu cu satisfacerea Duhului Sfnt din suflet.2 Tot V. Lossly amintete despre dublul aspect al chipului nscrierile Sf. Macarie Egipteanul i de participarea trupului la chip aspect ntlnit n operele Sfntului Irineu, Sf. Grigore de Nyssa i ale Sfntului Grigorie Palama Plecnd de la exegeza textelor scripturistice Sfinii Prini au artat superioritatea omului prin raportarea sa la celelalte creaturi terestre Superioritate dat de poziia vertical a omului, omul fiin ce contempl cerul, superioritate ca urmare a actului creaiei, prin implicarea direct a lui Dumnezeu i Sfatul persoanelor Treimice, precum i prin limbajul articulat i superioritatea facilitilor sufletului uman fa de cel animal cci Sngele este sufletul oricrui animal3sufletul animal fiind pmntesc nu cunoate nemurirea i nu are darul vorbirii4.

1.Omul stpn1

Sf. Grigore de Nyssa Scrieri partea a doua trad de Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae n PSB 30, Editura I.B.M. al B.O.R., Bucureti, 1998, p.34 2 Vladimir Lossly, Teologia mistic a Bisericii de Rsrit, trad de Pr. Vasile Rduc, Editura Bonifaciu, 1998, p. 102 3 Lev 17,11 4 Sf. Vasile cel Mare, Omiliii la Henamerom, trad de Pr. D. Fecioru n PSB 17, Editua I.B.M. al B.O.R., Bucureti, 1986, p. 172 4

i a zis Dumnezeu s face om dup chipul nostru i dup asemnare fi s stpneasc peste mri i psrile cerului i peste toate trtoarele care se trsc pe pmnt5. Plecnd de la acest citat biblic Sfntul Ioan Gur de Aur, reduce noiunea de chip doar la calitatea de stpn al omului asupra ntregii creaturi pmntene. Deci prin cuvntul chip trebuie neles stpnire i nimic altceva, c Dumnezeu l-a creat pe om ca s fie stpn peste toate cele de pe pmnt, i nimic nu este pe pmnt mai mare dect el, ci toate sunt sub stpnirea lui6 referindu-se la o predic anterioar acelai Sfnt Printe spune Ai aflat atunci ce neles cuvntul chip, c el nu nseamn asemnarea omului Cu Dumnezeu dup fiin, ci asemnarea cu El n ce privete stpnirea, nu n ce privete chipul formei ci n ce privete stpnirea de aceea a i adaptat s stpneasc. Comentnd pasajul scriptic n care se descrie venirea tuturor animalelor terestre la Adam pentru a le pune fiecreia un nume propriu i potrivit. Sf. Ioan Ihristostom amintete din nou calitatea de stpn ce-i corespunde chipului Gndete-te ct de mare i era nelepciunea lui Adam ca s poate pune nume ntr-un cuvnt tuturor animalelor Ai vzut putere desvrit? Ai vzut autoritate de stpn? Pe lng toate cellalt gndete i la aceea c au venit la Adam cu toat supunerea, ca la un stpn i omul nu s-a temut de nici una din ele7. n Omilia a XXI-a Facere Sf. Ioan Gur de Aur insist nc o dat pe calitatea de stpnitor al chipului. n ziua n care l-a fcut pe Adam; dup chipul lui Dumnezeu l-a fcut pe el. Aceste cuvinte sunt n loc de: l-a pus stpn pe toate cele vzute; c acest lucru nseamn: dup chipul lui Dumnezeu. Dup chipul lui Dumnezeu n ce privete conducerea, n ce privete stpnirea. Dup cum Dumnezeul universului are stpnire peste toate cele vzute i cele nevzute, fiind creatorul tuturor tot aa a voit Dumnezeu ca i aceast fiin cugettoare pe care a creat-o, s aib stpnire peste toate cele vzute8. Aceast calitate de stpn al omului asupra ntregii creaii este prezen i n scrierile Sf. Grigore de Nyssa astfel el spune: nc nu-i fcuse apariia ntre vieuitoarele lumii acea falnic i graioas fiin care e omul. Cci nu era firesc s apar stpnul nainte de supui ci nti trebuia pregtit mpria i abia dup aceea urma s aib loc primirea sumarului dup ce amintete minuniile cu care a fost mpodobit palatul pentru a-l putea primi pe suveran Sf. Grigore continu - abia atunci a rnduit Dumnezeu s vin omul pe lume, mai nti ca privitor al attor minunii, iar n al doilea rnd ca stpn al lor, pentru ca folosindu-le s i dea seama cine este Cel ce i le-a druit iar prin frumuseea i mreia ntregii acestei priveliti s fie ndrumat a pi pe urmele puterii cele nenumite i nedescrise care i le-a fcut. Iat de ce omul a fost introdus ultimul ntre creaturi: nu pentru c ar fi fost aruncat la urma ca un dispreuit, ci ca unul care n clipa naterii se cdea s fie mprat peste supuii si9Amintind de unele nsuiri de care se bucur omul .Sf. Grigore spune c virtuile sunt acelea ce caracterizeaz cel mai bine5 6

Fc, 1,26 Sf. Ioan Gur de Aur, Scrieri partea nti. Omilii la facere, , trad Pr. D. Fecioru, Editura I.B.M. al B.O.R., Bucureti, 1987, p. 107 7 Ibidem, p. 163 8 Ibidem, p. 246 9 Sf. Grigore de Nyssa, Scrieri partea a doua Scrieri ***1*** dogmatico-psalmice i morale, trad. Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae, Editura I.B.M. al B.O.R., p. 20-21, colecia PSB 30, Bucureti1999, p. 22 5

calitatea de rege al omului, apoi spune c Dealtfel i faptul c omul poart n el chipul Celui care stpnete peste toate fpturile nu vrea s nsemneze altceva dect c de la nceput firea omului a fost destinat s fie regin10. Prin analogia dintre un rege i partritul acestuia Sf. Grigore arat legtura dintre om i Dumnezeu. tot aa i firea omeneasc, a fost creat s aib rol de conductor peste altele pentru c se aseamn cu mpratul tuturor fpturilor, fiind astfel ca un tablou viu, dar care are comun cu modulul su venic att vrednicia ct i numele11 Aceast calitate a omului de stpn asupra creaiei implic i responsabilitatea omului neavnd dreptul s se comporte ca un tiran. Astzi datorit unei proaste uzri a forei sale mpotriva creaiei se observ o creaie a naturii mpotriva omului. Dispariia speciilor faunei i florei i distrugerea habitatelor naturale, au efect nociv i asupra omului. Echilibrul natural ine de conservarea i ***3*** tot ceea ce nseamn natur nconjurtoare. Fr respect fa de creaie omul risc s rmn stpnul unei lumi moarte i artificiale.

2. LibertateaLibertatea uman a constituit i continu s o fac n istoria uman un subiect ce a determinat numeroase dispute. Liberul arbitru a fost pe rnd contestat i aprobat. Libertatea a fost contestat prin raportarea la Creator a Crui libertate absolut ar anula-o pe cea uman ce a determinat i apariia conceptului de predestinaie n protestani i prin observarea interfeciunii naturii umane prin apariia determinismului. Fr ndoial relaia dintre ordinea comun i libertatea personal va rmne pentru totdeauna problema esenial a vieii noastre. Prezenta libertii absolute devine poate conduce la o negare a libertii umane sau a divinitii. Dac Dumnezeu exist libertatea omului nu mai exist, omul este un sclav. Dar omul poate i trebuie s fie liber deci Dumnezeu nu exist.12acelai mod de a privi lucrurile l ntlnim i la Emil Cioran Atta vreme ct exist ne asimilm lui nu existm, iar cnd i ne opunem n-are rost s mai existm13 Toate acestea provin poate dintr-o prea mare dragoste de via cci spune A. Camus nu poi iubi viaa fr s fi dezndjduit n faa vieii14. Una din primele caracteristici ale libertii este aceea de a fi nelimitat .. fiecare limitare a libertii, orict de mic ar fi, este resimit ca o ofens adus persoanei. Omul dorete s aleag n mod liber fie cp e vorba de bine sau de ru. Alegerea rului poate conduce omul la ablaiune la dispariie15 nu una total. Ca urmare a acestui fapt suntem forai s impunem limite libertii pentru a nu produce o diminuare a persoanei. n acest sens L. Blaga spune: Toi oamenii

10 11

Ibidem, p. 23 Ibidem, p. 23 12 Botun , apud. Tomas Spidlit n Spiritualitatea Rsritului Cretin, trad. Maria Cornelia Ic jr, Editura Deisis Sibiu, 2002, p. 36 13 Emil Cioran, Lacrimi i Sfini 14 Albert Comus, Mitul lui Sisif 15 Tomas Spidlik, op. cit., p. 38 6

aspir la libertatea n chip necondiionart, nimeni nu vrea s tie c avem un drept doar la libertatea pentru care ne putem lua rspunderea16 tot despre libertate. Creat dup chipul lui Dumnezeu omul este o fiin liber, cci dac Dumnezeu nu l-ar fi creat pe om liber, S-ar fi negat pe Sine ca libertate absolut. Dac omul nu ar fi creat liber atunci acesta ar fi disculpat de rul svrit, iadul i raiul fiind n acest caz lipsite de sine. Omul este ns liber avnd posibilitatea s o leag: binele i rul aceast form a libertii fiind cel mai simplu mode de a rezolva problema libertii. Iat i-am pus nainte binecuvntarea i blestemul moartea i viaa, alege deci viaa17 Omul trebuie s aleag viaa pe Dumnezeu aducndu-i aminte c acolo unde este Dumnezeu e prezent i libertatea. LA Sf. Ioan Ihrisastom libertatea e un dat al puterii voluionale a sufletului -Ce nseamn sufletul viu nseamn lucrtor .. care urmeaz voina lui18. n concepia Sf. Clement Alexandrinul libertatea este strns legat de redempiune. Voina persoanei umane anuleaz orice determinism acesta fiind superioar celorlalte faciliti raionale. Libertatea reprezint pentru Sf. Clement cea mai nalt distincie ea stabilind legtura cu Dumnezeu. Cuvntul dac voieti i-a artat dumnezeiete liberul arbitru. Cci al omului era s aleag, liber fiind iar al lui Dumnezeu s dea ca un stpn. D celor ce voiesc i struiesc i cer pentru ca astfel mntuirea s fie lucrarea lor proprie. Cci Dumnezeu nu constrnge i e urt fora ci arat cale celor ce caut, d celor ce cer, deschid celor ce bat. Dac voieti, dac voieti cu adevrat i nu te ndoieti, silete-te s obii ce-i lipsete19 Comentnd modul n care Sf. Maxim Mrturisitorul vede libertatea V. Lossky spune: dup Sf. Maxim aceast libertate de alegere este deja o nedesvrire o mrginire a adevratei liberti. O fire desvrit n-are nevoie s aleag pentru c ea cunoate n chip firesc binele, libertatea sa este ntemeiat pe aceast cunoatere. Liberul nostru arbitru dinuiete nedesvrirea firii omeneti czute, pierderea asemnrii cu Dumnezeuceea ce este napoi chipul lui Dumnezeu este trt n prpastie, rmnnd totui liber s aleag s se ntoarc din nou spre Dumnezeu. Pentru Sf. Maxim moartea este o cauz a libertii noastre de care omul a uzat greit. Rolul este micarea funciunilor sufleteti spre altceva dect inta final, n baza unei gndiri greite20. Sf. Maxim consider c supunerea este metoda prin care vrmaul cel de pe urm care va birui este moartea (1 Cor., 15,26). Aceasta pentru c voina noastr de a fi stpn pe noi nine adic libertatea prin care fcndu-i moartea intrarea n noi a ntrit asupra noastr stpnirea stricciunii, a cedat lor cu totul lui Dumnezeu21 comentnd versul Cci nu mai trise eu, ci Hristos triete n mine (Gal 2,20) Sf. Maxim afirm: Dar s nu ne vad tulbure ceea ce am spus eu cci nu spun c se va produce o suprimare a libertii, ci mai degrab ntrirea ei n fixitate i neclinitirea cea dup fire sau o cedare liber c de unde eram existen, de acolo s16 17

Lucian Blaga, Elanul Insulei, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1977 Ist XV 19-30 18 Sf. Ioan Ihrisastom, op. cit., p. 145 19 Clement Alexandrinul, apud. Pr magistrand Marin M. Branite n S.T. seria II, noiembrie-decembrie, anul N 1958 20 Sf. Maxim Mrturisitorul., apud. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloaie 21 Sf. Maxim Mrturisitorul, Ambigua, trad. De Pr. Prof. Dumtiru Stniloae n PSD 80, editura IBM al BOR, Bucureti, 1983, p. 75 7

dorim a primi i a ne mica22interpretnd acest pasaj Printele Dumitru Stniloaie spune. Libertatea ne dat ca s alegem ceea ce promoveaz firea noastr ceea ce e conform ei. Ceea ce promoveaz cu adevrat firea noastr e acordarea ei cu Dumnezeu, arhetipul ei, i cu voia lui Dumnezeu, care urmrete mplinirea conform cu raiunea dup care a fost creat i ajungerea ei la venica durat fericire. Astfel a voi ceea ce voiete Dumnezeu pentru noi nseamn a ne voi pe noi nine a voi conform cu firea noastr, a voi ntrirea firii noastre n vederea eternitii ei fericite n Dumnezeu nelucrnd contrar ei nelucrnd la slujire i coruperea ei. Libertatea adevrat const n a deschide aciunii definit dttoare a lui Dumnezeu n om. Libertatea se manifest n micare. Deci precum libertatea poate s vrea binele sau rul propriu fiinei, aa micarea poate s ne duc fie la unirea cu Dumnezeu ca venic existen fericit fie la coruperea i moartea fiinei i la ncetarea micrii ba chiar la robirea libertii. Libertatea este un prerogativ al persoanei i la Sf. Ioan Damaschin ea fiind cea care alege. Dumnezeu l-a fcut pe om prin fire, fire de pcat, iar prin voin liber. Spun fr de pcat nu pentru c ar fi incapabil de a pctui cci numai Dumnezeirea este incapabil de pcat ci pentru c nu are n firea sa facultatea de a pctui, ci mai mult n libertatea voinei23 libertatea este parte a chipului cci : spune acelai Sf. Printe Aceasta numim chip dumnezeiesc, cci cuvintele dup chip indic raiunea i liberul arbitru24. Sfntul Ioan Damaschim demonstra existena liberului arbitru prin negarea noiunii determinante ale lucrurilor el respinge implicarea lui Dumnezeu cu excepia ***3***, a sorii a naturii a sporului sau a ntmplrii. Plecnd de la existena aciunii umane i a facultii deliberatoare Sf. Ioan Damaschin va confirma existena libertii Rmne deci ca omul care acioneaz i lucreaz s fie principiul faptelor sale i s aib liberul arbitru. Mai mult dac omul cu nici un chip nu este principiul aciunilor sale este zadarnic s aib facultatea de a delibera. Cci la ce i va folosi deliberarea, dac nu este deloc stpnul aciunii sale? Orice deliberare se face n vederea aciunii25. Sf. Grigore de Nyssa consider libertatea ca fiind o podoab a chipului, Cci pe de o parte sufletul lui i spune chemarea lui mprteasc c i spune c el trebuie s se ridice mai mult asupra (principilor/minciunilor de toate zilele, iar pe de alt parte el are o superioritate vizibil prin libertatea sa mngietoarea potrivit creia el se poate hotr i conduce singur n mod liber dup voia sa26Cel ce a creat pe om cu scopul s guste din toate (nu putea/darurile Lui, desigur c nu-l putea lipsi de tot ce era mi scump de a fi independent i liber. Pr. V. Rduc vorbim despre libertatea la Sf. Grigore de Nyssa spune despre aceasta c este ontologic i rezultant mai multor virtui, libertatea fiind o facultate a persoanei. Virtuile ce contribuie la libertatea persoanei sunt: neptimirea, libertatea de gndire i cuvnt i libertatea de alegere i cea ontologic27Toate acestea fac din om o fiin liber .22 23

Ibidem p. 75 Sf.Ioan Damaschin, Ediia a III-a, trad. De Pr. D.Fecioru, Editura Scripta, Bucureti, 1993, p.71 24 Ibidem p. 70 25 Sf. Ioan Damaschin, op. cit, p. 87 26 Sf. Grigor de Nyssa, Scrieri exegetice, trad. Pr.Prof. dr. Teodor Bodogae, Editura IBM al BOR n PSB30, Bucureti, 1998 27 Vasile rduca, Antropologia Sf. Grigore de Nyssa, Editura IBM al BOR, Bucureti1990, p. 141 8

A (neptimirea) Ea este un fel de prezen n om a revrsrii neptimirii divine. Omul nemptimit este cu adevrat oglind n care se oglindete dumnezeirea. Dac la Dumnezeu neptimirea este dinamismul curat al persoanei absolute, la om ea trebuie s exprime acelai lucru, dar la nivel creat anume, micarea sufletului n direcia fireasc a naturii sale adic spre modelul su28 pe care trebuie s l reflecte Razele acestei virtui adevrate i dumnezeieti, reflectndu-se n viaa curit prin mprirea care se revars din ea, nu face nivelul pe cel nevzut de neles pe cel inaccesibil, zugrvind soarele n inimile noastre. (libera exprimare) este a doua virtute ce contribuie la libertatea persoane. Dreptul de a spune orice, de a vorbi fr disimilare, franchee n limbaj, o libertate de exprimare ce nu implic ***4***, o adaptare ce este lipsit de tendeniune de ndrzneal i neruinare n calitate de copia a frumuseii arhetipale omul nu are vreo patim: chip al celui fr de patim desftndu-se de fericirea vederii lui Dumnezeu29 E (libertatea ontologic) i (libertatea existenial sau de comportament), ultima desemneaz funcionalitatea celeilalte existena primei condiionri corectitudinea celei de-a doua30 Libertatea comport astfel dou dimensiuni una direcionat spre Dumnezeu prin participarea la acesta n acest caz libertatea apologic fiind sinonim cu procesul de asemnare cu Dumnezeu E este asemnarea cu Cel care este independent i suveran asemnarea care ne-a fost dat de Dumnezeu de la nceput () Iar libertatea este una prin natura sa i const n armonia cu ea nsi. Aadar oricine este liber spre armonie cu Cel asemenea lui. Virtutea este suprem. Aadar tot cel ce este liber este suprem. i desigur c natura dumnezeiasc este izvorul oricrei virtui31 i alta de a afirma demnitatea de mprat al chipului libertate bazat pe puterea cognitiv i activ a sufletului. Cel care dispune n mod liber de toate a permis, n mare a lui consideraie pentru om, ca i noi s avem mpria noastr, al crei stpn va fi fiecare ins. n cazul nostru este vorba de autodeterminare, facilitate lipsit de orice servitute i libertate, fondat pe independena puterii de judecat32 Libertatea este privit de ctre unii teologi moderni ca fiind riscul asumat de ctre Dumnezeu O Clement Pe culmea atotputernicie creatoare cci numai Iubirea dttoare de via poate face viu i liber se nscrie astfel riscul. Atotputernicia (este iat) se mplinete limitndu-se. n actul creator nsui. Dumnezeu se limiteaz ntr-un fel se retrage pentru a da omului spaiul libertii. Culmea atotputerniciei tinuiete astfel o neputin paradoxal. i aceasta este posibil deoarece culmea atotputerniciei este iubirea iar Dumnezeu poate totul mai puin s-l constrng pe om s-l iubeasc. Iubirea luzi Dumnezeu este spaiul libertii mele33N. Lossky vede libertatea uman ca pe capacitatea omului de a respinge pe Dumnezeu i ca expresie a mreiei. Acest28 29

Ibidem p. 142 Sf. Grigore de Nyssa, apud. V. Rpducanu, op. cit, p. 146 30 Pr. Prof. Rduc, op. cit., p.144 31 Sf. Grigore de Nyssa, apud. V. Rpducanu, op. cit, p. 146 32 Ibidem p. 147 33 Oliver Clement, ntrebri asupra omului, trad.. Iosif Pop i Pr. CiprianSpon, Alba Iulia, 1997 9

fiine (oamenii) pot decide ns i mpotriva lui Dumnezeu. Oare aceasta nu presupune riscul de a fi vedea creaia distrus? Acest risc este necesar s-a spunem, trebuie, n mod paradoxal, s se manifest chiar n culmea atotputerniciei. Creaia pentru a nnoi cu adevrat creeaz un altul adic o fiin personal capabil de a-l respinge pe Cel Care a creat-o. Persoana este cea mai nalt creaia a lui Dumnezeu, doar pentru faptul c Dumnezeu i d puterea de a iubi i prin urmare de a respinge. Dumnezeu risc nencetat prbuirea celei mai nalte fpturi a Sa tocmai pentru ca ea s poat fi cea mai nalt34

3. Omul fiin spiritual cugettoareOmul apare ultimul n creaie cu o natur ce nglobeaz n ea spirit i materie spirit nu n form absolut cci numai Dumnezeu e spirit absolut n definitiv prin raportarea la Dumnezeu toate sunt materie. n sfrit la urm de tot apare omul sud ntreitul lui context ca o unire sublim i sintez fericit dintre substana dotat cu putere de cugetare i elementul sensibil al firi. Acest lucru l deducem din cele spuse de Apostol n epistola ctre Efeseni (1 Tesal 5,23crora le dorete s li se sfineasc n ntregime, fr de prihan, trupul sufletul i duhul i s se pzeasc ntru venirea Domnului Iisus Hristos prin trup, nelegnd partea vegetativ, prin suflet pe cea afectiv i prin duh pe cea cugettoare. Despre suflet Chr. Tommars spune c este unul din termeni a crui explicare i nelegere este dintre cea mai dificil att n Sfnta scriptur ct i n literatura cretin datorit bogiei sale de sensuri. Sufletul spune Sf. Ioan Damaschin este substana vie simpl necorporal, prin natura sa, invizibil ochilor trupeti, nemuritoare raional, spiritual, fr de form. Se servete de un corp organic i i d acestuia puterea de via de cretere, de simetrie i de nate. Nu are un spirit deosebit de el ci spiritul su este partea cea mai curat a lui. Cci ceea ce este ochiul n trup, aceea este spiritul n suflet. Sufletul este liber voliionar, activ schimbtor adic schimbtor prin voin pentru c este zidit. PE toate acestea le-o primit n chip natural prin harul celui care l-a creat prin care a primit i exist prea cum i de a exista prin fire n acest chip35. ntr-un mod asemntor se exprim i Sf. Grigorie de Nyssa: Sufletul este o natur creat, natur vie i inteligibil, care transmite prin sine trupului organic i palpabil puterea virtual i a organelor de sim, atta vreme ct natura trupului s-a artat vrednic de aceasta36. Pentru Sf. Grigorie de Nyssa nu doar sufletul este chip al lui Dumnezeu ci i trupul; astfel el spune: Dup chipul Su l-a fcut Dumnezeu pe om, ceea ce e la fel ca i cum ar fi spus c firea omeneasc a fost fcut prta la toate buntile 37 se poate observa c Sfntul Printe nu atribuie calitatea de cheie sufletului singur, ci ntregii fiine umane trup i suflet acelai lucru l afirm i Sf. Grigorie Palama Cci34 35

Vladimir Losskz, Introducere n teologia Ortodox, trad. Lidia i Remus Rus, Editura ecnciclopedic, Bucureti, 1993 Sf. Ioan Damaschi, op. cit, pp. 71 36 Grigore de Nyssa, apud, V. Rduc op. cit, p. 85 37 Sf. Grigore de Nyssa, Scrieri partea a II-a, p. 49 10

nu numai sufletul este, ci i trupul omului este creat dup chipul lui Dumnezeu mpreun au fost create dup chipul lui Dumnezeu i Sf. Irineu consider omul ca chip n ntreaga sa fiin chip aparinnd omului desvrit omul desvrit este acela care deine Duhul lui Dumnezeu se arat fr vin n suflet n Trup, adic cel care pstreaz credina n Dumnezeu i dreptatea fa de aproapele38. Sufletul omului cu toate calitile pe care le posed prin buntatea lui Dumnezeu nu este o parte din Dumnezeu aa cum cred unii ce pleac de la suflarea de via din Dumnezeu o d omului. Sf. Ioan Gur de Aur pune apariia sufletului n crearea omului dup crearea trupului -Ce nseamn a suflat suflare de via? Dumnezeu a voit i a poruncit ca trup creat de el s aib putere de via, care s-a fcut n el suflet viu, adic activ, care poate prin micarea mdularelor s-i arate miestria sa. Tot aa i la crearea omului, mai nti i-a fcut trupul i apoi sufletul39. Contrar acestei opinii avem scrierile Sf. Maxim mrturisitorul care spune legat de suflet i trup cp: trupul i sufletul sunt pri ale omului i prile au cu necesitare o referire una la alta pentru c ele constituie ntregul ce le caracterizeaz, iar cele referitoare una la alta sunt din cele ce totdeauna i oriunde au venit la existena deodat constituind ca pri prin ntlnirea lor specia ntreag i nefiind desprire ntre ele dect prin cugetarea spre cunoatere a ceea ce este dup fiina fiecruia e cu neputin ca sufletul i trupul, ca pri ale omului s se anticipeze sau s-i urmeze pentru cp altfel numit raiune a uneia la alta va disprea40Despre suflarea de viap Alexandros Talomiros spune: Suflarea de via pe care Dumnezeu a suflat n faa omului era aceiai energie a Duhului lui Sfnt care a vitalizat ele n prima zi a creaiei Suflarea de via de care vorbete aici Sfnta Scriptur nu este suflarea unei viei vremelnice ci suflarea unei viei adevrate i venice . Suflarea de via pe care Dumnezeu a insuflat-o n faa omului nu a dat omului un suflet, ci a fcut din suflet, adic din viaa lui un suflet viu. Din energia Duhului lui Sfnt pe care Dumnezeu a suflat-p n faa lui, omul a dobndit Via adevrat, un suflet viu, o existen venic41.Referitor la faptul de a fi parte din Dumnezeu Sf. Maxim Mrturisitorul spune :Deci suntem i ni se zice parte a lui Dumnezeu, pentru faptul c raiunile existenei noastre preexist n Dumnezeu42 n finalul disertaiei despre om fiin spiritual voi reproduce dou citate din Christos Yonnarus: locul lor putea fi i unul iniial Astzi, cei mai muli oameni neleg sufletul ca fiindceva asemntor cu aerul, nedefinit, care atunci cnd murim iese din noi mpreun cu ultima noastr suflare i merge altundeva Nu este ns acesta sensul biblic al cuvntului. 8traductroi V.T. n greac)au tradus n grecete prin psihi termenului ebraic sephesch care este un cuvnt cu multiple sensuri. Psihi este numit tot cea ce este viaa viu chiar i animalele, dac cel mai adesea n Sfnt Scriptur prin acest termen este numit omul. El arat modul n care viaa se manifest38 39

V. Rpduc, op.cit, p. 115 Sf.Ioan Gur de Aur, op. cit. P. 151 40 Sf. Maxim Mrturisitorul, Ambigua, Trad. Prof. Dumitru Stniloaie, p. 98 41 Dr.Alexandros Kalomiros Sfinii Prini despre originile i destiul cosmosuluoi i a omului colectiv de aut. Pr.Ioan Ic Diac Andrei Kuraev, Pr. Doru Costache,Editura Deisis,Sibiu 203 42 Sf.MaximMrturisitorul, Ambigua, p. 85 11

n om. Nu se refer numai la o anumit parte a existenei noastre pare spiritual n contrast cu cea material de exemplu ci indic pe omul ntreg ca ipostar unitar viu. Sufletul nu sluiete numai n trup ci se exprim prin trup. Sufletul este un om,e ste cinema, deoarece acesta (psihi) constituie semnul vieiiacesta nu nseamn c el este sursa vieiiatt ca manifestare interioar ct i ca interioritate i sbiectivitate .. el este mai curnd suportul sau purttorul vieii43.Exist expresii la Sf. Prini n care natura uman este reportat la dou esene esena netrupeasc a sufletului i esena lipsit de raiune a trupului. Dar sufletul nu reprezint n exclusivitate partea gnditoare i raional a naturii umane, cu reprezint i partea sensibil sufletul este amestecat, plmdit cu natura material prin simuri unt unii Prini care nu **5**despre sufletul trupesc sau vii, alii care disting pri ale sufletului partea raional cea ptima i cea a dorinelor. sufletul ceresc i dumnezeiesc, principiu contemplativ i raional al lor exist ns i o parte pasiv i iraional a sufletului; sufletul este liber s se conduc pe sine, dar i iubitor de materii, iubitor al patimilor care l stpnesc se poate formula prerea emind orice fel de definiia c n terminologia biblic ct i n cea patristic distincia dintre suflet i trup pare s indice i s nfieze deseori distincia ontologic dintre persoan i natur. Sufletul este cu asemnri n Duh. dup chipul i dup dumnezeiasc asemnare fiind una n mini, n cuvnt i n duh Grigorie Palama sufletul este zidirea cugettoare i frumoas i mare i minunat i lumea i asemnare i chip a lui Dumnezeu44. Legat d suflet indisolubil se gsete calitatea de cugettor a fiinei umane. Dea lungul timpului, omul a recunoscut importana cunoaterii nimeni nu-i mai preios dect cunoaterea, cunoaterea este lumina sufletului raional. Contrariul ei ignorana este ntuneric. Dup cum lipsa luminii este ntuneric tot aa i lipsa cunoaterii este lipsa raiunii. Ignorana este nota specific fiinelor lipsite de raiune45a recunoate faptul c tiu c nu tiu nimic i i-a impus singur limite le cunoaterii. Odat pentru totdeauna exist multe lucruri pe care refuz s le tiu. nelepciunea pune i limitele cunoaterii46Fr. Nietzsche. Faptul c omul este unanimul raional o putem observa i din urmtoarele texte patristice: Aceast fiin cugettoare care e omul se rezum la elementele tuturor celorlalte categorii de vieuitoare. Fora cugettoare nu ocup vreun spaiu n locurile goale ale corpului omenesc. ***6*** e prezent n tot i puterea cugetului n ntreg organismul omului, sufletul este adevrat i desvrit este ceva unic, capabil s cugete, vrednicia acestui chip st n legtur cu ntreaga omenire. Iar drept mrturisire st faptul c toi oamenii sunt dotai cu putere de judecat li de hotrre47, Dar vine pogorndu-se cu iubirea Sa de oameni i cu artarea Sa Cci vznd neamul raional Fcndu-i oameni neraionali i amgirea diaboleasc43 44

Christis Yonnoras, Abecedarul Credinei, trad de Pr dr Constantin Coma, Editura Bizantin, Bucureti, 1996 Chrstos Zammoros, Persoan i Eros, trad, Zenaida Luca, Editura Anastasia, Bucureti, 2000 Sf, Grigorie de Nyssa, Scrieri partea a II-a, p. 28,37,45,51 45 Sf. Iustin Martirul i Filozoful apud I.G. Coman**6**de literatur i filosofie patristic 46 Friederich Nierzsche, Amurgul idolilor, trad, Dinu Grama, Tipografia 47 Sf, Grigorie de Nyssa, Scrieri partea a II-a, p. 28,37,45,51 12

umbrindu-i de preatutindeni i ascunzndu-le cunotin Dumnezeului adevrat aa a voit Dumnezeu ca i aceast fiin cugettoare pe care a creat-o s aib stpnire48. Cnd vom uni aceast facultate deinform i dumnezeiasc adic mintea i raiunea noastr, cu ceea ce e propriu ei atunci chipul se va fi vrut la modelul su dup care tinde acum Omul a fost fcut din buntatea Lui, din suflet i trup, pentru ca sufletul raional i mintal dat lui, fiind dup chipul Celui ce l-a fcut pe El49Acesta numim chip dumnezeiesc, Cci cuvintele dup chipul indic raiunea i liberul arbitrun sufletul este o substan vieraional50 Deci dup cum sufletul i regsete desvrirea n faptul c e inteligent i e dotat cu putere de judecat51Omul e obligat s se cunoasc i s cunoasc. Corp, suflet, spirit, gndire, instincte, sentimente, idei, pasiuni, interese, idealuri, judeci, virtui, nie, univers, moral i fizic i cte altele nu trebuie transformate n modele comode, cci n cest caz judecm pe loc52Microcosmosul psihic este mai greu de cunoscut, de cucerit i de condus dect universul fizic. Omul este o individualitate, o umanitate, nerepetat i inimitabil53.Aducerea sa n existena nu coincide cu fiina cci cea dinti arat cnd, unde i n spre ce este un lucru, a doua arat c este, ce este i cum este54 amndou sunt puse n valoare de persoana uman, persoana ce va face subiectul urmtorului capitol.

Capitolul III PERSOANA 1. DISTINCIE NTRE NATUR I PERSOANCalitatea de persan nu se atribuie dect fiinelor nzestrate cu raiune, nu se poate vorbi despre persoane n cadrul lumii animale. Persoana uman, e un mister de neatins e exprimarea fiinei noastre. Fiinele personale constituie culmea creaiei deoarece ele pot deveni Dumnezeu prin liber alegere i prin har. Persoana este cea mai nalt creaie a lui Dumnezeu pentru faptul c Dumnezeu i d putin de a iubi lui prin urmare de a respinge. Omul este o fiin personal a lui Dumnezeu i nu o natur oarb55, Persoana este un absolut pe care nimeni, nici chiar Dumnezeu nu o poate asuma i transforma56 Plecnd de la etimologia cuvntului C. Zonnaros48 49

Sf.Ioan Gur de Aur, op. cit, p. 246 Sf. MaximMrturisitorul, Ambigua, p. 93 50 Sf. Ioan Damaschin, op. cit, p. 71,72 51 Sf. Grigore de Nyssa, Scrieri partea a II-a, p. 45 52 Petre uea, Psihophias Perennis, Editura Icar, Bucureti, 1993,p.127 53 Teodor m. Popescu, Meditaii Teologice 54 Sf. Maxim Mrturisitorul, Ambigua, p. 100 55 Sf. Lossky, introducere n teologia Ortodox, p. 95 56 O Zanaras, Persoan i Eros, p. 21 13

definete persoana ca fiind o realitate amorfic acea a raportrii. Caracterul amorfic e indicat n principal de folosire iniial a termenului. Prepoziia s (Ctre spre n direcia) mpreun cu substantivul care nseamn Primire (o ) , , ochi (o s) nfiare, chip i fa ( s) formeaz conceptul compus s om privirea, fa aintit spre cineva sau ceva m aflu fa n fa cu cineva sau cu ceva. Persoana i definete ca rapoartare i ca relaie i definirea o raportare i o relaie57Aceast putere de alteritate a fost dat omului de ctre Dumnezeu: Omul a fost nzestrat de Dumenzeu cu darul de a fi persoan personalitate, adic de a exista n acelai mod n care exist i Dumnezeu. Dumnezeu este Dumnezeu pentru c este Persoan, adic pentru c existena lui Dumnezeu nu depinde de nimic nici mcar de Fiina sau Noiunea Sa. Dumnezeu ca Persoan, adic n mod liber, constituie Fiina sau Natura Sa i nu Fiina sau Natura fac Obligatorie Existena Sa58 Acest raport ntre fiin i persoan se gsete i la om sub raportul manifestrii fiinei prin intermediul persoane ns la om natura este un dat i nu o manifestare a persoanei. U. Losky face deosebire i ntre ipostasa i persoan (nu este singurul). ntr-un anumit sens ns individ i persoan au un neles contrar individul exprimnd un oarecare amestec al persoanei cu elemente care tinde firea obteasc persoana nseamn dimpotriv ceea ce deosebete de fire59 Pentru a arta diferena dintre natur i persoan voi recurge la operele ctorva Teologi moderni care s-a u ocupat de acest subiect: Substana i persoana comport diferena care exist ntre general i particular, de exemplu situaia n care se afl o fiin vie fa de un om60 Dac genta este un lucru care mic n sine i nu are nevoie de altul pentru existena sa ea se manifest prin intermediul persoanei O persoan este cea care prin raiunile propriile sale fapte i caliti ne nfieaz o personalitate distinct i aparte fa de cele de aceiai natur cu a sa. Persoana este aceea care prin raiunea actelor sare proprii i a calitii personale ne nfieaz un chip care este aparte de cel al celor avnd aceiai natur cu a sa precum Gavril ... i Paul61, Persoana nu e o matur libertatea raionalitatea, nemurirea, capacitatea de a primi energia Duhului Sfnt posibilitatea creativitii i cele asemntoare. Acestea nu sunt caracteristicile unei maturi, ci ale unei persoane62Ceea ce corespunde n noi chipului lui Dumnezeu nu este deci o parte din firea noastr ci persoana care cuprinde n ea firea, Ideea de persoan implic libertatea de fire persoana este liber de firea sa nu este determinant de ea. Firea este coninutul persoanei, persoana este existena firii63 Tomas Spidlik fcnd comparaie ntre Boetiu i urmai si i gnditorii rui spune despre cei din urm c n gndirea lor Prioritatea absolut este dat aici persoanei nu ea este cea care se realizeaz ntr-o natur determinant64 i nu persoana creat 57 58

C. Zonnaras, Persoan i Eros, p. 21 Idem, Abecedar al Credinei, p. 78 59 Valdimi Lossly Teologia Mistic, p. 108 60 Sf. Vasile cel mare apud Iheoreteos Nafpottos n Persoana n Tradiia Ortodox, trad Prof. Paul Blan, Editura Bunavestire, Bacu, 2000 61 Sf.IoanDamaschi Idem, p. 70 62 Dr. Alexadnros Kalomiros, op. cit., p. 59 63 Valdimi Lossly Teologia Mistic, p. 108,109,110 64 Tomas Spildlik, op. cit., p. 30 14

natur privilegiat ca la primii Natura este prima denumire a fiineiOrice persoan reprezint posibilitatea manifestrii universale a logosului Fiinei65Persoana Adic chipul lui Dumenzeu n omeste libertatea omului fa de propria sa natur Faptul de a fi eliberat de necesitatea i de a nu supus stpnirii naturii ca capabil de a hotr liber (Sf. Grigore de Nyssa)66 Persoana este amoforic spune Yannoras, exist ca element al alteraiei e comunicabil i transmite se manifest exist prin ceilali i pentru ceilali are nevoie de comunicare pentru c omul este fiin social

2. Persoana i semeniiOmul e comunicare, are nevoie de ali oameni pentru a tri. Se spune c indiferena ucide acest fapt la remarcat i Netzasche cnd a spus i nu fa de cel pe care-l detestm, suntem cel mai nedrepi, ci fa de cel care ne este indiferent. Fr comunicare omul se anuleaz ca persoan tinde ctre o diminuare a fiinei sale. Manifestarea e cea care l aduce la existena pe om. Solitudinea represiunea n memori nu va putea niciodat s-l fac pe om fericit. Viaa spiritual a celui ce are pe Dumnezeu i semenii si...sporete mereu67.Printele Stniloaie vorbete despre transcederea (persoanei). Persoanele umane reprezint o alt lume. Fiecare suflet are o lume a lui. Pentru fiecare sufletul celuilalt e o lume transedent(l. Blaga). Setea de cunoatere a omului e impreuit de semenii si, semeni ce-i mbogesc cunoaterea relevndu-i noi valori asupra propriei persoane i asupra lumii. Omul se folosete de nume pentru a se defini pe sunt i pe alii ns fr ca numele s epuizeze omul ca fiin numele se gsete doar ca mijloc de recunoatere, distrugere fa de un altul. Cunoaterea se realizeaz la nivelul personal. ..eu sunt subiect i primul obiect al cunoaterii i toate le cunosc prin mine68Eu sunt cel ce raioneaz i prelucreaz informaia reunit de la un alt cu alt ce prin adunarea de lumin, eul devine i iradiant, doar dac exist un altul Iar dac nu eti tu i el, nu pot aduna lumin, n-am cei ce comunic, i nu tiu de adunarea i de rspndirea ei de ctre tine i de ctre el adic de ceilali69Ceilali sunt pentru mine centre i periferii Eu tiu c nu m realizez dect rspunznd solicitrilor contiente ale lor i nevoii mele de a m comunica lor70. Relaiile cu ceilali sunt venice fiecare rmne ntiprit n viaa celuilalt i astfel sunt venice fiecare rmne ntiprit n viaa celuilalt i astfel rmne n existena ca dorul de nemurire sau venicie la Platon Suntem legai pentru veci unii de laii i fiecare e imprimat n fiina spiritual a altora Nimeni nu se poate gndi la sine i nimeni nu se poate bucura fr s se65 66

C. Yonnoras, Persoana i Eros, p. 45,46 Valdimi Lossly, Introducere n, p. 97 67 Dumitru Stniloae, Chipul nemuritor, p. 12 68 Ibidem, p. 35 69 Ibidem, p. 62 70 Ibidem, p. 62 15

gndeasc la cei pe care i-a cunoscut ca persoane distincte71Prin relaiile cu alii omul capt noi valene de putere Simt nevoia ca altul s mi se comunice, pentru c ***7*** a aceasta *** cerea pentru acele, pentru c-i pot aduce aceluia i ntrire i aceasta m ntrete pe mine n existen72 Omul e doar o parte a cuvntului o jumtate omul ca i cuvntul ipostatic sau ontologic, trebuie s ntregeasc un alt cuvnt ipostatic sau ontologic73 n comunicarea sa omul arat o dorin exteriorizat, de mprire a experienei sale i de a acumula experiena liber fr a exista vreun moment n care ar dori ncetarea relaiilor de comunicare. Omul intervine n lume modificnd-o pentru alii...persoana lucreaz asupra lumii nu mai pentru a i-o acomoda siei, ci i pentru a se arta altor persoane, n unicitatea sa i n interesul ei pentru acelea. Ea vrea s le influeneze i pe acelea ca s se dezvolte n sensul adevrat74 Pentru Maxim a i pentru Nemesius din Emesa, omul micro-cosmos este chemat s fie i meditator. El trebuie s face ceva mai mult dect s reflecte pur i simplu structura universului. Sarcina lui este de a conduce multiplicitatea i dualitatea acestuia din urm spre unirea final, a ceast unire nu implic ns schimbarea naturilor sau speciilor difereniate, ci mai degrab desvrirea lor75Aceast mediere s-a realizat Tatl prin Iisus Hristros, ns fiecare om trebuie s lucreze la dualizarea universului, desvrire care nu se poate realiza fr Dumnezeu.

3. Persoana uman n relaia cu DumnezeuOmul nu se poate mulumi s rmn n relaii cu realiti finite, clare nevoie de relaie ci realitatea infinit n care se include n acelai timp noutatea continu. Care nu se identific numai cu interesul mereu noi, al omului, ci i cu interesul mereu nou al persoanelor, fa de el76Omul animal care a primit porunc s devin dumnezeu este ntr-o continu legtur cu Creatorul su: prin energiile cu ajutorul crora Dumnezeu menine totul n existen: Fiindc nu ajunge Buntii s se mite prin autocomplare. Ei. Ci trebuia ca binele s se reverse i s fie rspndeasc pentru ca s fie mai mult celor crora s le fac bine Sf. Grigore Teologul 77 Dumnezeu ne-a creat ca parteneri de dialog din dragoste pentru a ne bucura de darurile Sale. Dac omul i ctig libertatea doar atunci cnd voina se este conform cu chipul i tinde spre71 72

Ibidem, p. 65 Ibidem, p. 100 73 Ibidem p. 105 74 Pr. Prof. Dumitru Stniloaie, Chipul lui Dumnezeu i responsabilitatea lui n lume, n Ortodoxia, Anul XXV, nr. iulie spetembrie, 1973, Bucureti 75 Lars Ihundlurg, Omul i Cosmosul n viziunea Sf. Maxim Mrturisitorul trad. De Prof. I. Remus Rus,Editura IBM al BOR Bucureti, 1999 76 Pr. Prof. Dumtiru Stniloaie, Teologia Dogmatic, p. 270 77 Sf. Grigorie Teologul, apud. Sf.Maxim Mrturisitorul,Ambigua, p. 249 16

Dumnezeu despre nemurire omul trebuie s tie c ea se realizeaz tot prin perioada prorocilor i culminnd cu ntrupare lui Iisus Hristos a doua Persoan a Sfintei Treimi, omul n-a avut nici un moment existenial fr Dumnezeu cci n fond Nu exist dect Dumnezeu i cu mine E. Cioran. Imposibilitatea Omuluis-L cunoate pe Dumnezeu este nlturarea de calitatea personal a Dumnezeului cretin strin de termenul finitate despre care Pr. D. Stniloae spune c-i lipsete personalitatea. Omul, prin capacitile sale intelectuale este incapabil s-l cunoasc pe Dumnezeu incognos n ceea ce privete Fiina Sa pentru aceasta este nevoie de a serie mare a tot ceea ce nseamn cu o curire de patimi o rugciune intens prin care mintea noastr (sufletul mintal) s fie scos afar din el i s primeasc cunoaterea din partea lui Dumnezeu. Aceast cunoatere poate di direct dup Sf. Grigorie Palama este posibil deoarece omul ntruct nu este fiina autonom, ci chip al lui Dumnezeu, Deschis spre nlime dispune de nsuirea fireasc de a transcede pe sine i de

a atinge dumnezeiescu. Aceasta nsuire nu este dor intelectual; ea implic purificarea ntregii fiine detaare excetic i progres moral. Este imposibil s-l posedm pe Dumenzeu n noi sau s-l trim pe Dumnezeu n pluritate, sau s fim unii cu lumina cea neamestecat, dac nu ne curim prin virtute dac nu ieim n afar , sau mai degrab mai presus de noi(Sf. Grigorie Palama ) n relaia omului cu Dumnezeu harul este deasemenea un factor ce-l conduce pe primul la ndumnezeirea cci harul care este parte din natura lui l face pe om deplin78 Harul divin mntuitor este energia puterea sau lucrarea dumnezeiasc necreat, care izvorte din Fiina divin a celor trei ipostasuri, fiind nedesprit de Acesta i care se revars prin Duhul Sfnt asupra oamenilor n scopul mntuirii i sfinii lor79. Omul e n genere o unitate personal i n acelai timp nespus de complex. Omul este o unitate omnilateral de competene contreastante n continu ntrire dar care o poate deveni o unitate de contrarii. Unitatea persoanei umane i n acelai timp complexitatea ei se arat n faptul c un sine unitar se manifest ntr-o multiplicare nesfrit de gnduri de simire de acte, prin care vrea s ajung la exprimarea sa integral, dar niciodat nu ajunge la capt. El tinde spre aceasta, spre o plinitudine, dar vede c nu este n puterea lui s ajung prin sine la ea, c pentru ai are nevoie de tot ce exist i de Absolutul de care depinde toate80. Omul estre dup cuvintele Sf. Vasile cel Mare special pentru sufletul su se deosebete de cel al animalelor prin faptul c este cugettor. Omul este cuvnttor deoarece Cuvntul dumnezeiesc -ia impregnat chiar prun creaie chipul Su n om, ca Cuvnt n aciune. Cuvnt cuvnttor aici i-a suflat grirea n om, pentru c acesta, pe de o parte s griasc i el altuia n numele78 79

Ibidem Pr. Prof. Isidor Todoran, Arh prof, dr, Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox Manual pentru Seminarile Teologie, Editura Renaterea, Cluj, 2000 80 Pr. Prof. D. Stniloaie, Chipul nemuritor, p. 37 17

Domnului i pentru ca s poate auzi spiritual81 cu Cuvntul omul are o relaie special.

4. Raportul cu ArhetipulPunctul de plecare i centrul teologiei CHIPULUI ESTE PENTRU Prini nvtura Sf. Paul. Este un dat hermeneutic al tiinei biblice actuale faptul c pentru Panol chip al lui Dumnezeu I-a zi S facem om? Cine altul dect ngerul de mare Sf. Sfetnic minunat. Domn puternic, Cel de o fiin cu Tatl, prin care s-a adus toate la fiina? Lui I-a spus: S facem om dup chipul nostru i dup asemnare82S facem om! Ascult, tu care lupi mpotriva lui Hristos ascult c Dumnezeu vorbete cu Cel Care a luat aparte cu el la facerea lumii, cu Cel prin care a fcut i veacurile. Care ine pe toate cu cuvntul puterii Sale. Cui i spune Dumnezei: Dup chipul nostru) Cui altcuiva dect Celui Care este strlucirea sclavei i chipul ipostasului. Care este chipul Dumnezeiescului celui nevzut? Deci propriei Sale icoane vii Celui Care a spus: Eu i tatl una suntem i Cel Care M-a vzut pe Mine a vzut pe Tatl83i la Clement Alexandrinul omul este legat de Hristos cci Scopul nostru este asemnarea pe ct cu putin cu Logosul cel drept i restabilirea n desvrita mplinire prin Fiul84Din iubire fa de oameni Dumnezeu Care este bun, mai bine zis, izvorul a toat buntatea. Iar cel bun nu pizmuiete pe mine. De aceea, nepizmuind existena primverii, a fcut (toate cele ce suport) din cele ce nu sunt, prin Cuvntul Su. Domnul nostru Iisus Hristos, Dintre ele nainte de toate S-a milostivit de neamul oamenilor de pe pmnt Cci tiind c datorit faptului c e fcut nu se poate menine pururea le-a druit lor ceva mai mult adic nu i-a (Uitat, creat, pe oameni pur i simplu, ci i-a fcut dup chipul Lui, mprtindu-le i din puterea Cuvntului Su, pentru ca, fiind ca un fel de umbre ale Cuvntului i fiind cuvnttori s se poat menine n fericire. Dup chipul tatlui Iisus Hristos face mijlocirea spre cunoaterea lui Dumnezeu i de ce i-ar mai fi fcut Dumnezeu pe acetia dac n-ar fi voit s fie cunoscut de ei? Deci ca s nu se ntmple aceasta. Dumnezeu fiind bun i face prtai de chipul Domnului nostru Iisus Hristos i-i zidete dup chipul i asemnarea ca, printrun astfel de har, cunoscnd chipul. Adic pe Cuvntul Tatlui s poat s dobndeasc prin El nelegerea Tatlui i cunoscnd pe Fctorul s triasc viaa mulumit i cu adevrat fericit8581 82

Idem Sf. Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere, p. 101 83 Sf. Vasile cel Mare, Omilii la Yhenameron, p. 179 84 Clement Alexandrinu, apud Marin M. Branite 85 Ibidem, p. 105 18

Fiina uman poate fi numit nu numai dup chipul lui Dumnezeu ci i chip al lui Dumnezeu. Expresia dup chipul lui Dumnezeu arat fiina uman avnd pe Fiul Absolut ca chipul de model al Tatlui, Expresia chipul lui Dumnezeu arat acel lucru dar i mai mult n relief ceea ce are fiina uman comun cu Fiul mai ales dup ntrupare: relaia filial cu Tatl absolut Dac n-ar fi existat Fiul etern n cer ca chip al Tatlui n-ar fi fost creat dup chipul lui Dumnezeu, nu s-ar fi ntrupat omul m-ar fi realizat nsuirea de a fi dup chipul lui Dumnezeu n mod deplin i ntr-un anumit sens chipul lui Dumnezeu 86. Iisus Hristos este cel care a realizat scopul pe care omul l are de ndeplinit. El a dat putere omului de vieuire unind n Persoana Sa toate medierile pe care omul le avea de fcut El e Calea Adevrului i Viaa i fr de le nu putem realiza nimic. Venind n maxima apropiere de noi el a fcut posibil ndeumnezeirea noastr cci: Dumnezeu sa fcut om pentru c omul s-i fac dumnezeu.

Capitolul IV ASEMNAREAPlecnd de la chip omul trebuie printr-o alegere personal s ajung la asemnare. La aceasta cei mai muli Sfini Prini spun c se poate ajunge prin calea virtuii cci dup cum Dup chipul nseamn, aadar mintea i liberul arbitru, iar dup asemnarea asemnarea n virtute pe ct e cu putin. Aceast dorin se face pornind de la chip deoarece Tendina dup chipul lui e aceea de a se actualiza n asemnare cu Dumnezeu ca virtute87 Despre asemnarea datorat virtuilor vorbesc i alii Sf. Prini astfel Sf. Grigorie de Nyssa spune: curirea, neptimirea, fericirea, nstrinare de orice ru i multe altele de acest fel sunt cele prin care se exprim86 87

Pr. Prof. D. Stniloae, n Ortodoxia Chipul lui..., p. 353-359 Pr. Magistrand Ioan Turciu Conceptul de chip i implicaiile lui soteriologice n Ortodoxia, anul XI, nr. 3, iulie septembrie, 1958, Editura IBM al BOR 19

asemnarea omului cu Dumnezeu Sf. Grigorie de Nyssa spune c Firea omeneasc a fost fcut prta la toate buntile i ca o asemnare a noastr cu Arhetipul se va face cu ajutorul bunurilor inserate de Dumnezeu n chipul su Tot raiul de bunti, orice virtute, toat nelepciunea i tot ceea ce se poate concepte ca mai bun. Frumuseea chipului nu const ntr-anumite celor ci n locul acestora condiie la puritate de neptimirea la fericire la nstrinarea de orice ru i la toate cellalte prin care se configureaz n oameni asemnarea cu Dumnezeu 88. Folosirea puterilor naturale pe calea virtuii este prezent i la Sf. Maxim Mrturisitorul: Cci trebuia ca odat ce Dumnezeu ne-a fcut asemntori Lui prin aceea c vrem prin mprtire trsturile exacte ale buntii Lui i a plnuit nainte de veacuri s fim n El, E tot aa spune Sf. Ioan Ihrisistom cuvntul asemnare nseamn ca noi s ajungem, att ct ne st n putina noastr omeneasc, asemenea lui n ce privete buntatea, blndeea, virtutea89. Pentru Sf. Atanasie cel Mare asemnarea se raporteaz la cugetarea lui Dumnezeu Omul ...pentru asemnarea lui cu Cel ce este .. ar fi putut-o pstra n gndirea la El90 Pentru Clement Alexandrinul asemnarea cu Dumnezeu cu realizarea prin libertate Cuvntul dac voieti ia artat dumnezeieti liberul arbitru... D celor ce voiesc i struiesc i cer, pentru ca astfel mntuirea s fie lucrarea proprie lor91 i har a mntui pe cei ce voiesc e har92. Sf. Atanasie al Alexandrei **6**legat asemntoare de Duh Dumnezeu S-a fcut purttor de trup pentru ca omul s poat deveni purttor de Duh. Numai unirea dintre libertatea noastr i Duh prin nevoinele iubirii, poate i ne permite s mplinim chipul n asemnare93 Hristos i d omului puterea s lucreze iar lumina dumnezeiasc restabilete asemnarea94. Asemnarea nu trebuie neleas ca un proces static i ca unul dinamic mntuirea nu se poate oprete la nici un nivel al existenei. Desvrirea const de fapt, tocmai n 7***7 din creterea ntru bine i n a nu opri procesul de desvrire la vreo limit95

Capitolul v "Chip" i "asemnare" ndoctrina romano catolicOmul a fost creat dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu. Aceast manifest dinamica fiinei umane opt atestat prin interpretarea cuvintelor ebraice ce amintesc crearea omului drept chip i asemnare, Betalmenu Kedemutenu88 89

Idem. Trad V. Rduc, op. Cit, p. 122 Sf. Ioan Ihrisostom , op. Cit., p. 72 90 Sf. Atanasie cel Mare, op. Cit, p. 94 91 Clement Alexandrinul aud M. Branite, op. Cit., p. 594 92 Ibidem p. 596 93 O. Clement, op. Cit., p. 31 94 Paul Evdokimov, Ortodoxia, trad, de Pr. Irineu Ioan Popa, Bucureti, 1896 95 Sf. Grigore de Nyssa, apud. V. Rduc, op. Cit., p. 135 20

Trelem (chip) tradus n greac prin urmtorul - nseamn exact apariie, artare, reprezentare, nlocuitor, echivalen. Chipul este ntreg dintr-o singur bucat i nu poate suferi nici o modificare, nici o alterare. Trema mai nseamn smn, germene. Dac analizm coninutul cuvntului tot n spirit pozitivist ebraic atunci temah nseamn creare, dinamic i izbucnirea vieii cci temah este germenele care se dezvolt, evolueaz, rodete i apoi transform timpul de epuizare i mbtrnire, adic timpul de fabricaie, n timpul naterii. Revenirile timpului cosmic, ciclic, devin progres, creteri este nalta tensiune spre mplinire. n acest impuls i n aceast micare progresiv, nu exist creaie din nou, ci totul este determinat de germene, de ceea ce era la nceput, de destinarea iniial, iar Prinii subliniaz puternic c Hristos reia ceea ce devenise i se ntrerupsese din cauza cderii96 Chipul este legat de Hristos deoarece Scopul nu ar fi atins dect dac n cele din urm ar exista ceea ce teoretic ar fi trebuit s existe la nceput o umanitate dumnezeiasc97 Berson Termenul ebraic Telem de la tel = umbr reflexie, desemneaz o imagine plastic, cum ar fi o statuie sau o elegie. n vechiul Orient telem era manifestarea unei ncarnri a celui care era astfel reprezentat. n contextul acestui termen omul este o reflectare a chipului lui Dumnezeu sau mai corect spus Dumnezeu este realitatea absolut a crei imagine se reflect n sufletul uman. Asemnarea este tot un proces dinamic cerut de chip Chipul fundamentat obiectiv, prin nsi structura sa dinamic cere asemnarea subiectiv personal. Germenele a fi fost creat dup chip duce la aceasta deschidere A exista dup chip98 asemnarea ca proces dinamic este remarcat i e Sf. Grigore Palama n fiina noastr dup chip, omul este superior ngerilor, ar prin asemnare le este inferior, pentru c este nestatornic99.Asemnarea presupune o evoluie continu are Dumnezeu cci mntuirea nu e un proces static cine nu urc coboar este concluzia Sfinilor Prini Actualizarea chipului cu un prerogativ al fiinei umane este legat de persoan prin care omul i manifest ntreaga fiin direcionnd-o spre Dumnezeu sau mpotriva lui conducndu-l pe om ctre mntuire sau diminuarea personal ctre incapacitatea de a se bucura de aducerea sa la existen. CHIP I ASEMNARE N BISERICA ROMANO-CATOLIC Pornind de la calitatea omului de a fi creat dup chipul lui Dumnezeu doctrina romano-catolic ca i cea ortodox a ncercat s ofere explicaii suficiente i **8***legate de originea, scopul, natura, poziia i omul omului n univers Esena antropologiei paradisiace a romano-catolismului o constituie faptul c Dumnezeu l-a creat pe o dup chipul su i le-a statornicit n prietenia sa Fptur spiritual omul nu poate trim aceast prieteni dect sub forma supunerii de lumin fa de Dumnezeu.96 97 98 99

P. Ivdokimov, Ortodoxia, p. 92 P. Evdokimov Op. Cit., p. 92 Ibidem. P. 92 21

Dreptatea fiind templul care reglementeaz raportul omului cu Creatorul. Dreptatea fiind privit ca fiind o sfinenie adonom a omului i nu un act dinamic de comunicare, de iubire dintre om i Dumnezeu. Libertatea fiind reglementat pentru ca omul s ajung la sfinenie. Un factor important ce asigur omului farul de sfinenie l constituie harul un dat supranatural, extrinsec fiinei umane un dat supranatural extrinsec fiinei umane fr acesta omul era n paradis prin fire dup chipul Creatorului, Dup chipul lui Dumnezeu omul definea calitatea de stpn asupra pmntului Aceast suveranitate a omului asupra creaiei terestre se datoreaz Creatorului. Raionalitatea este de asemenea calitate a chipului deoarece Ceea ce d superioritate omului este c Dumnezeu l-a creat dup chipul Su, dndu-i un suflet raional care-l ridic deasupra animalelor100 aceast raionalitate a omului l face s fie dup chipul lui Dumnezeu Creaturile inteligente, avnd n ele o trstur de asemenea cu inteligena i nelepciunea lui Dumnezeu sunt singurele la propriu vorbind alctuite dup chipul su101 ntunericul reprezint sediul chipului deoarece acesta ca parte mobil, ofer dominaie asupra creaturilor. Fer. Augustin face deosebire i ntre chipul originii capacitatea sufletului de a-L simi i caut pe Dumnezeu i chipul n mplinirii care este posesia lui Dumnezeu sau comunitatea cu El n vedere102. Calitatea de chip poate fi atribuit doar omului ca fiin inteligent cci: n toate creaturile trebuie o anumit asemnare cu Dumnezeu, totui numai n creatura inteligent poate fi numit chip. Trupul particip la calitatea de chip doar ntr-un mod indirect, sufletul fiind sediul chipului, asemnarea fiind doar un apanos al spiritului, omul poart asemnarea divin n el nu pentru c i n msura n care este un corp ci pentru c i n msura n care este spirit. O alt trstur a chipului o constituie liberul arbitru sau capacitatea de autodeterminare cu care Dumnezeu a nzestrat fiina uman. Eliberarea prin Hristos de pcat, lege i moarte este o descrcare de jurisdisme iar libertatea fa de moarte se nelege ca suprimarea att ct este posibil a fricii de moarte. n ultimul timp calitatea de chip trece de la natura raional sau puterea dominatoare, voina sau libertatea la faptul c omul a fost creat ca parte de dialog a lui Dumnezeu prin urmare el este o fiin n relaie cu Dumnezeu legat n profunzimea sa cu Dumnezeu afirmndu-se astfel capacitatea ontologic a omului de a rspunde Creatorului capacitate existent i n omul pctos. Cu toate acestea se mai face totui diferena ntre Chipul natural i chipul supranatural. Astfel prin chipul natural se nelege putina natural de a da rspuns apelului divin, n timp ce chipul supranatural reprezint orientarea omului natural spre omului Dumnezeu i spre asemnarea graiei. Asemnarea ndoctrina romano-catolic este legat de har chipul supranatural fiind harul neles ca asemnare. Prin acesta omul capt calitatea de sfinenie. Letat de grace de mos premierr parents etait, par la ginerosite divine, accompagne de dens exceexcellente qui ****9**et emlasossement la mature numaine103comentnd versul de la Facere1,26 printele L Grimal spune100 101

Toma DAquno apud pr. Dr. Cristian Popescu, chip i asemnare Idem 102 Idem 103 l Grind L, Lhomme, pp. 107 22

Elle pourroient siomeier simplement la ressemblance divine qui at dans la mature humaine. Nois elle peuvent aussi noir un sens plus pleinet indique la similitude par la grace La ressemblance dans l-etat de glorie este prepare par la ressemblance dans la grance La Sainte Ecriture a ffirme la rectitude de letat primitif dupremier homme: et cette rectitude doit etre entondue au sens sutr naturel de letat de grace104 Doctrina romano catolic comport dou direcii ale asemnrii una provine din scopul natural care este perfecionarea n cunoatere i moralitate i scopul supranatural care este vederea haotic. Asemnarea pare astfel redus doar la o manifestare a omului n vederea unei perfecionri n vederea unei fericiri egoiste i nu o comuniune de iubire ca n Teologia ortodox. Prin naionalizarea excesiv doctrina romano-catolic a ridicat un zid insurmontal ntre om i Dumnezeu. Sensul creat de Dumnezeu dup chipul su ajunge la Dumnezeu prin har mai mult dect printr-o putere voluionar proprie persoanei umane fapt ce a creat n catolicism o rcire a relaiilor dintre Dumnezeu i om, omul fiind vzut ca o creatur rece n legturile sale cu Dumnezeu.

Capitolul IV Chipul i asemnarea la protestaniCa reacie la perspectiva doctrinei romano-catolice ce atribuie omului o perfectabilitate prin har protectantismul atribuie omului primordial o perfeciune ontologic fiinial. ncercnd s argumenteze cderea protoprinilor protestanilor nu au remarcat faptul c probleme real o constituie ideea de perfeciune static i impersonal i au fost trecerea de la perfeciunea prin har la aceea existent prin fire. Acest lucru a dus la considerarea omului ca fiind alctuit nc de la nceput dup chip i asemnare atribuindu-i astfel omului perfeciunea fiinial prin confundarea acestora contrar doctrinei romano-catolice care separ cumplit chipul de asemnare. Pentru protestani dispare astfel teoria despre natural i supranatural omul cunoscnd un om prin creaie natural. Chipul i asemnarea devin calificative ale vieii umane ce nu cunoate un adaos haric primul terme caracteriznd perfeciunea antologic, iar al doilea perfeciunea moral. Afirmaiile despre natura omului existente n catolicism au puin ntors n teologia protestant important fiind dac el i primete104

Ibidem, p. 107 23

viaa din mna lui Dumnezeu sau dac el se menine ntr-un mode oarecare n autonomia sa105Astzi teologii protestani ncearc o reconciliere ntre har i fire plecnd de la starea paradisiac Iurgin Moltamannn vorbete despre o dimensiune teologic a omului adic de o prezen a lui Dumnezeu n om i de o dinamic a chipului El presupune traducerea lui dup chip cu s fie chip Dumnezeul e prezent n om pentru ca omul s devin asemenea lui n relaie cu el Chipul nseamn c omul l reprezint pe Dumnezeu pe pmnt, c (2) e partener de dialog cu Dumnezeu li cp (3) e manifestare a **4*** lui Dumnezeu106 acest act este relaional cu Dumnezeu este prezent i n Confesiunea Augustant despre natura putndu-se vorbi dect c intenia Creatorului cu el-omul. O via n credin i ascult de Dumnezeu, cu renunarea la afirmarea de sine i informa strii de dreptate107 depirea dintre har i fire prin interioritate se poate observa la Juragen Moiltmann din **6***Dumnezeu care vrea s fie reprezentat pe pmnt prin imaginea sa apare de altfel n aceast imagine i imaginea de sine o revelaie indirect a Fiinei divine n forma pmnteasc108Legat de asemnare acelai teolog protestant spune aceasta mai nti nseamn relaia lui Dumnezeu cu fiinele umane i c numai apoi ca o consecin a acestui fapt, (nseamn) i relaia oamenilor cu Dumnezeu (...). Aceast relaie definete firea uman i nu unele caracteristici sau alte care disting fiinele umane de celelalte fpturi109 Asemnarea cu Dumnezeu nu se rezum la relaia cu Acesta, ea implic i o transcindere personal ctre ceilali oameni precum i relaia omului cu restul creaiei asemnarea cu Dumnezeu nu poate fi trit (realizat) n izolare. Poate fi trit doar comuniunea uman (...) ( pentru c numai ) relaia social deschis ntre oameni e forma vieii care i corespunde lui Dumnezeu. Acelai teolog protestant d numele de chip ntregii persoane umane ntreaga persoan omeneasc, nu doar sufletul su; adevrata comunitate uman, nu doar individul; omenirea care se dezvolt mpreun cu natura, nu doar fiinele umane n confruntarea lor cu natura - acestea sunt chipul lui Dumnezeu110 Unii teologi au privit asemnarea cu Dumnezeu i ca un aspect ce implic fizicalitate. Acordin to rome interpreters human being in their upreight stature have a phzsical resemblance to God Some passags of the Bibnle are strikinatig anthropomorphi in their depiction of Goof Howerer with its more characteristic emphasis little suport tu the nation of a psihsical ressemblance. Between God and humanitz and ndeed explicitlz forbids the marking af ali images ......111 Ca i n catolicism protestanii, exagereaz o anumit parte ore care omul ajunge la asemnare astfel i consider fiina uman ca fiind perfect prin creaie (acest lucru nu explic cderea omului) obinnd astfel o creatur autonom ce nu mai are nevoie de Dumnezeu ndeprtndu-l pe acesta din viaa uman.105

Drd. tefan Buchiu, Concepia despre om i mntuire n Confesiunie Augustin, n S.T. seria a II.a, anul XXXVI, nr. 5-6, mai iunie 1984 106 Dorul Costache, op. Cit, p. 145 107 Drd. Ltefan Bughiu, op. Cit, pp. 390 108 Jurgen Moltmam apud Doru Costache, op. Cit, p. 146 109 Ibidem, p. 96 110 Ibidem 111 Daniel I. Migliore, Faith Sceking Undirstanding, p. 121 24

Concluzii

Omul cunoate n religia cretin cea mai nalt creaie aceea de a fi creat dup chipul lui Dumnezeu ce tinde ctre asemnarea cu Acesta Privit sub diferite forme omul perfect este fie prin lucrarea harului fapt susinut de doctrina romano-catolic fie prin firea sa ca n teologia protestant aceste moduri de vedere conduc la o perfectabilitate uman datorat n primul caz lui Dumnezeu iar n cel de-al doilea omului. Teologia ortodox emind aceste extreme vorbete despre o asemnare ce implic o conlucrare a omului prin exprimarea voinei libere de a se ndrept spre Dumnezeu i o apropiere a lui Dumnezeu ctre om pentru ca acesta din urm s devin Dumnezeu. Conformarea voinei omeneti cu ceea ce este specific firii sale l conduce pe cel ce uzeaz de darurile oferite de Dumnezeu la asemnri. Incognocibil n ceea ce privete esena chipului lui Dumnezeu n el, omul rmne un mister pentru el nsui, un mister ce poart nii n el nostalgia paradisului pierdut Regresia n25

memorie fiind pentru E. Cioran dar i pentru L. Blaga o confundare n amintirea pe care omul o are cu privire la fericirea iniial paradisiac. Dac pentru unii pcatul original reprezint o manifestare a umanului, o afirmare a ceea ce este omenesc Che. Vldulescu o ctigare a umanitii starea paradisiac fiind subuman pentru alii Sf. Maxim Mrturisitorul aceast posibilitate a alegerii reprezint un indiciu al perfeciunii. Autonomia omului nu-l va conduce pe acesta niciodat la cunoatere a adevrului: omul la scara lui ca i natura nefiind duse ale adevrului. P. uea ci doar la o deprtare a sa fa de sine. Adevrul nu poate fi cunoscut dect prin relaie pe care am primit-o n mode deplin prin Iisus Hristos arhetipul nostru. Care vine s restaureze firea uman oferindu-se pe Sine jertf i model de urmat n vederea ajungerii la asemnarea cu El. Dac chipul din om i recapt strlucirea prin Iisus Hristos asemnarea este un proces continuu, dinamic ce nu cunoate la un moment dat creun punct static. mplinirea omului se realizeaz prin micarea ctre Cel ce este Calea Adevrului i Viaa

Bibliografie1. Biblia sau Sfnta Scriptur, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1976 2. Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere n PSB 21 trad de Pr. D. Fecioru, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1987 3. Sfntul Maxim Mrturisitorul. Ambigua, n PSB 80,trad de Pr. De. Stniloaie Editura IBM al BOR, Bucureti, 1983 4. Sfntul Atanasie cel Mare, Cuvnt despre ntruparea Cuvntului, n PSB 15, trad de Pr Prof. D. Stniloae, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1987 5. Sfntul Grigore de Nyssa, Scrieri exegetice, dogmatico-polemice i morale, trad Pr. Prof. dr. Teodor Bodogade, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1989 n PSB 30 6. Sfntul Vasile cel Mare, Omilii la Ihenomerom, n PSB 17, trad de Pr. d. Fecioru 7. Sfntul Ioan Damaschin, Dogmatica, trad de D. Fecioru, Editura Scripta, Bucureti 199326

8. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Teologia Dogmatic Ortodox, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1996 9. Idem, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiovam 1987 10.Idem, Spiritualitatea Ortodox. Ascetica i Mistica, Editura IBM al BOR, Bucureti, 19 Editura IBM al BOR, Bucureti, 1992 11.Valdimir Lossly Teologia Mistic a Bisericii de Rsrit, trad de Pr. D. Vasile Rduc, Editura Bonifaciu, 1998 12.Idem, Introducere n teologia Ortodox, trad, Lidia i Remus Rus,Editura Enciclopedic, Bucureti 1993 13.Oliver Clement, ntrebri asupra omului, trad de Ieron Iosif Pop i Pr. Ciprian Span, Alba Iulia 1997 14.Christos Yommorar, Abecedar al credinei, trad Pr. Dr Constantin Coma, Editura Bizantin, Bucureti, 1996 15.Idem, Persoani i eros, trad, Zenaida Luca, Editura Anastasia Bucureti 200 16.Tomas Psidlik, Spiritualitatea Rsritului Cretin vol IV, Omul i destinul su n filozofia religioas rus, trad Maria Cornelia Ic jr. editura Deisis Sibiu, 2002 17.Paul Evdokimov, Cunoaterea lui Dumnezeu n tradiia Rsritean trad Pr. Lect. Univ. dr. Vasile Rduc, Editura Christana, Bucureti, 1995 18.Idem, Ortodoxia, trad. Dr. Irineu Ioan Popa, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1996 19.Jogn Megendorff, Teologia Bizantin, trad, Pr. conf. Dr. Alexandru Stan, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1996 20.Pamazotis Nellas, Omul animal ndumnezeit, Editura a III, trad Diac Ioan Ic jr, Editura Deisis, Sibiu, 2002 21.Ihierotheos, Mitropolit de Nofpoktos, Perosana n tradiia ortodox, trad prof. Paul Blan, Editura Bunavestire, Bacu, 2002 22.Lars Thunberg, Omul i cosmosul n viziunea Sfntului Maxim Mrturisitorul, trad Prof, dr. Remus Rus, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1999 23.Pr. prof. Univ . dr. Dumitru Popescu, diacon Doru Costache, Introducere n dogmatica ortodox, Editura Libra Bucureti 1997 24.Pr. dr. Vasile Kduc, Antropologia Sfntului Grigore de Nyssa, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1986 25.Pr. Ioan Ic dr Alexandros Kalomoros diac Andrei Kuraev pr Doru Costache, Sfini Prini despre originile i destinul cosmosului i a omului, Editura Deisis, Sibiu, 2003 26.L. Grimal J-Home, Son origine, sa conditionpresente sa vie future, Nedit Maison de la Bonne Press Paris 1922 27.Daniel L. Migliore Faith Seeking Understanding. An introduction to Christian Theoloz Wilia, B. Eerdmans Publishing Companz, Grand Rapidor Michigan, 199827

28.Pr. prod. Dr. Isdor Todoran, Arh, prof. Dr. Ioan Zgren, Dogmatica Ortodox Manual pentru seminariile teologice, Editura Renaterea Cluj, 2000 29.Pr. Magistrand Marin M. Branite, Concepia antropologic a lui Clement Alexandrinul n I.T. 9-10 seria a II-a, noiembrie decembrie, anul X/1958 30.Pr. drd. Ioan Bude, Antropologia Vechiului Testament n Studii Teologice, Seria a II-a anul XLI, nr, 3, mai iunie, 1989, Bucureti 31.Pr. drd. Cristian Popescu, Chip i asemnare n teologia romano-catolic i n teologia ortodox n Studii Teologice seria a II-a anul XLIX nr. 1;2, ianuarie martie, Bucureti, 1997 32.Pr. magistrand Ioan Turcu, Conceptul de chip i implicaiile lui Soteriologice n Ortodoxia, Anul XI, nr, 3, iulie septembrie 1959 33.Pr. prof. D. Stniloaie, Chipul lui Dumnezeu i responsabilitatea lui n lume n Ortodoxia anul XXV, nr, 3 iulie septembrie 1973, Bucureti 34.Lucian Blaga, Elanul Insulei, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1977 35.I.G. Coman, Problema de filosofie i literatur patristic, Editura IBM al BOR, Bucureti, 1995 36.Frederich Nierzsche, Amurgul idolilor sau cum se filozofeaz cu ciocanul 37.Teodor m. Popescu, meditaii teologice 38.Petre uea, Psihophia Perennis 39.Emil Cioran, Lacrimi i Sfini, Editura Humanitas 1991 40.Albert Camus, Mitul lui Sisif, Editura Rao, 2000 41.Pr. Dr. tefan BuchiuConcepia despre om i n mntuire n Confesiunea **4** n S.T. seria a II, anul XXVI, nr. 5-6,mai iunie 1984, Bucureti

28


Recommended