Home >Documents >Omor in stare de afect

Omor in stare de afect

Date post:06-Mar-2016
Category:
View:38 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Description:
drept penal
Transcript:

INTRODUCERE Actualitatea investigaiei: La momentul actual, aprarea persoanei i,ndeosebi, a vieii constituie o preocupare constant, comun tuturor sistemelor de drept.Una din infraciunile contra vieii persoanei este infraciunea de omor. Lege penal nu conine o definiie a noiunii generale de omor. Trebuie de menionat,ns, c importana acestei noiuni este greu de a o subestima att din punct de vedere al teoriei ct i, mai ales din punct de vedere al practicii aplicrii legii la categoria respectiv de cauze. Viaa este ca un fenomen complex, ca form de micare, ea are la baz procese biologice i psihice care subordoneaz procesele inferioare (chimice, fizice, mecanice), Dac nceteaz viaa n sens biologic, nceteaz i viaa ca valoare social, ca relaie social, implicit relaiile legate de ea. Deaceea ne intereseaz nu numai aspectul social al vieii dar i cel biologici n mod similar, nu ar fi corect a reduce semnificaia de via la procesul biologic al organismului viu.Viaa omului este inseparabil de relaiile sociale, deaceea obiect al omorului este i viaa persoanei n relaiile sociale i relaiile sociale n calitate de subiect al crora el apare. Respectiv din aceste considerente se apr viaa oricrei persoane, indiferent de vrst, calitile fizice i morale n consecin n cadrul acestor relaii sociale, referitoare la dreptul persoanei la via, fiecare persoan, luat n considerare individual,apare ca titular al dreptului absolut la via, iar toate celelalte persoane apar cu obligaia de a se abine de la svrirea oricror fapte prin care s-ar aduce atingere dreptului la via. Legea penal, ca expresie a voinei societii apr viaa omului nu ca un bun individual, dei este incontestabil c ea prezint un interes primordial pentru fiecare individ, ci ca un bun social. Noiunea general a omorului reprezint un reper care ne permite s soluionm corect chestiuni particulare ce apar n procesul de calificare a faptelor, s cunoatem semnele individuale ale infraciunii comise i s verificm conformitatea lor cu prevederile legii. Problema afectului este una din cele mai complicate nu doar n teoria dreptului penal, dar i n psihologic, pedagogic. Este imposibil de a ntemeia rspunderea penal, de a determina limitele unei astfel de rspunderi dac ea nu este anticipat de argumentarea psihologic a acesteia. Gradul de cercetare a temei n literatura de specialitate: La momentul actual, tema n cauz este realizat pe larg dintr-o perspectiv juridic, incluznd variabile criminologice i psihologice. n cadrul abordrii temei date n literature de specialitate, n relaia juridic i psihologic sensul tare l deine primul, celelalte dou nsoindu-l, fcndu-1 posibil, instrumentndu-l. n literatura de specialitate dificultatea stabilirii strii de afect a iscat diverse disuii n acest plan, avnd drept consecin nemijlocit elucidarea unor preri contraversate. Respectiv unii au propus, n acest scop, efectuarea expertizei psihohologico- judiciar. Alii propun efectuarea unei expertize psihologico-psihiatric complex. Pe cnd Stais i Bajanov, referindu-se la acest fapt, menioneaz c pentru a stabili dac aciunea este svrit n stare de afect patologic sau fiziologic este necesar efectuarea unei expertize judiciaro-psihiatrice. Scopul i sarcinile investigaiei: n cadrul obiectivelor propuse n aceast lucrare vom identifica necesitatea demonstrrii faptului c efectul actului provocator depinde de mai multe circumstane obiective i subiective, cum sunt, de exemplu, natura comportrii provocatoare, condiiile de loc i de timp n care se produce i mai ales nsuirile psihice ale persoanei. Aceeai lovire sau insult cauzeaz tulburare sufleteasc mai inteans cnd este aplicat n prezena mai multor persoane dect n situaia n care nu sunt de fa martori ulari. n consecin studiul de fa se impune ca tendin asupra demonstrrii faptului c la unele persoane emoile se formeaz brusc, sunt puternice din primul moment i de obicei, de scurt durat, cnd subiectul, neputndu-se stpni, reacioneaz cu promtitudine. Ins la altele procesul afectiv se dezvolt mai lent, amplificndu- se treptat, i numai dupa scurt analiz raionala asupra actului provocator, emoile ating intensitatea tulburarii sufleteti n care omul ii pierde buna parte din capacitatea de raiune i voina, n aa stare, el nu poate s pregateasc material sau moral infraciunea - ripost la actul provocator, chiar daca trece un oarecare timp nesemnificativ din momentul provocarii i pna cnd se comite infraciunea. Dar de multe ori, activitile desfaurate de subiect dupa actul provocator i nainte de riposta i atenuiaz simptor emoile iniial create, restabilindu-i astfel n mod treptat capacitatea de raiune i voina, iar provocarea este folosit doar ca pretext de razbunare. Din cele expuse anterior se contureaz astfel de sarcini: n primul rnd de a demonstra c aciunile n stare de afect au loc la nivelul contientului i au un caracter volitional avnd tendina spre impulsivitate;

n al doilea rnd - sfera contientului se ngusteaz i este micorat controlul contient volitional;

n starea de afect se ncalc perceperea complet a realitaii obiective, deaceea reacia afectiv nu are un caracter adecvat;

reacia la stimulul extern are un caracter personal aceast caracteristica fiind dealtfel reflectat prin termenul de "afecionare" ca una din principalele particulariti ale decurgerii afectului, determinat de nivelul i caracterul schimbrii sentimentelor i dispoziiei sub influena excitanilor externi.

CAPITOLUL I Omorul svrit n stare de afect: aspecte teoretico-metodologice 1.1 Definirea omorului Tratnd n cadrul acestui pargaraf esena conceptual i particularitile omorului svrit n stare de afect, vom ncepe cu abordarea general a faptului c ocrotirea persoanelor mpotriva actelor ndreptate contra vieii s-a impus ca o necesitate obiectiv nc din timpurile cele mai strvechi. Acel care suprim viaa unui membru al grupului social era alungat din comunitate i, numai atunci cnd nu prezenta un pericol pentru trib, prile interesate aveau la ndemn posibilitatea rzbunrii. Fptuitorul alungat din cadrul tribului i lipsit de protecia grupului era, n mod practic, condamnat la dispariie. Omul, singura fiin nzestrat cu contiin este creatorul tuturor bunurilor materiale i spirituale, care fiind transmise din generaie n generaie asigur progresul continuu al societii. Numai el este capabil s se perfecioneze continuu, s-i examineze critic comportarea, s se lase influenat de regulile de conduit din societate i s acioneze cu devotament i pasiune pentru realizarea marelor idealuri ale omenirii.

Este firesc, prin urmare, ca legea penal s acorde cea mai mare nsemntate ocrotirii vieii omului, att n ceea ce privete existena sa fizic i atributele fundamentale ale personalitii lui, ct i n ceea ce privete toate celelalte drepturi i interese pe care societatea este datoare s i le asigure. Aprarea persoanei i, ndeosebi, a vieii constituie o preocupare constant, comun tuturor sistemelor de drept. Una din infraciunile contra vieii persoanei este infraciunea de omor svrit n stare de afect. nainte de a defini omorului svrit n stare de afect, considerm a interveni cu cteva remarci teoretice asupra esenei noiunii de omor. Legea penal nu conine o definiie a noiunii generale de omor. Trebuie de menionat, ns, c importana acestei noiuni este greu de a o subestima att din punct de vedere al teoriei ct i, mai ales din punct de vedere al practicii aplicrii legii la categoria respectiv de cauze. Noiunea general a omorului reprezint un reper care ne permite s soluionm corect chestiuni particulare ce apar n procesul de calificare a faptelor, s cunoatem semnele individuale ale infraciunii comise i s verificm conformitatea lor cu prevederile legii.

Potrivit Dicionarului de Sinonime: "omor" - crim, ucidere, asasinat, omucidere; "omucidere" - asasinat; "a ucide" - a omor, a rpune, a asasina, a distruge. Omorul este indispensabil legat cu nelesul termenilor de via i moarte a omului. Astfel nu poate s fie calificate ca omor acele fapte, dac ele nu atenteaz la viaa persoanei. O alt definiie asemntoare o gsim la S.V. Borodin care susine c omorul reprezint fapta social-periculoas svrit cu vinovie,care duce la moartea altei persoane. O. Pop consider c obiectul juridic generic al infraciunii de omor este comun cu cel al tuturor infraciunilor contra persoanei i const n relaiile sociale referitoare la dreptul la viaa, la integritate corporal i sntate, la libertate i demnitate. Ins, infraciunile contra persoanei au i un obiect juridic special care, n cazul infraciunii de omor, const n relaiile sociale a cror formare, desfurare i dezvoltare normal implic respectul acelei valori sociale care este viaa omului. Tot O. Pop, spune c obiectul material al omorului ii constituie corpul unui om n via, indiferent de vrst (copil nou-nscut sau persoan tnr, btrn), sex, starea sntii (sntos, bolnav, muribund) sau de starea normalitii bio-antropologice (normal, anormal, viabil sau cu monstruoziti anomalice sau antropologice etc.). Viaa, ca form de micare, este un fenomen complex avnd la baz procese biologice i psihice care subordoneaz procesele inferioare (chimice, fizice, mecanice). Dac nceteaz viaa n sens biologic, nceteaz i viaa ca valoare social i, implicit, relaiile legate de ea.

Un punct de vedere aparte n abordarea problematicii n cauz a fost lansat de autorul M.argorodschii, n opinia cruia omorul constituie privarea ilegal, intenionat de via a altei persoane. Dei este o opinie mai veche, a fost preluat i de ali autori,reorientnd practice legislaiile penale ale fostelor republici sovietice n materia reglementrii omorului. Din noiunea citat rezult c autorul la definirea conceptului se referea n principal la dou trsturi definitorii ale omorului: ilegalitatea i intenia. Prin caracterul ilegal al privrii de via omorul poate fi delimitat de alte tipuri de suprimri ale vieii persoanei care pot fi comise n condiii admise de legea penal (cum ar f

Embed Size (px)
Recommended