+ All Categories
Home > Documents > Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Date post: 16-Apr-2015
Category:
Upload: mady-musat
View: 84 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
un curs de restaurare
16
Conservarea si restaurarea pietrei Asist univ. Calin Birzu Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii
Transcript
Page 1: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Conservarea si restaurarea pietrei

Asist univ. Calin Birzu

Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Page 2: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Etape• 1 Obiectul interventiei- Istoric

• 2 Denumire, descriere (dimensiuni, suprafata), iconografie. Consideratii personale legate de obiect, monument, etc

• 3 Descriere a elaborarii obiectului , a tehnicii de executie si a materialelor folosite

• 4 Descrierea starii de conservare - Tipuri de degradare

• 5 Interventii anterioare (studiate in conexiune cu istoricul)

• 6 Factorii de degradare

• 7 Interventii de urgenta

• 8 Investigatii, analize de laborator

• 9 Observatii

• 10 Elaborarea unui proiect de interventii

• 11 Interventiile propriu zise

• 12 Monitorizarea si importanta ei; pe parcursul interventiilor si dupa. - Microclimatul si Mediul

• 13 Documentatie, fotografii, relevee

Page 3: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

Definitii

• 1. “Localizarea” din punct de vedere istoric a obiectului, ne permite intelegerea motivelor si a contextului creerii lui:

Rol:

- spiritual

- utilitar

- artistic

- cultural

Sinteza acestor aspecte ne pune in contact pe de o parte cu motivatia si contextul aparitiei obiectului intr-o anumita epoca, cat si explicarea esteticii si a formei obiectului.

Este necesara intelegerea mentalitatii epocii si exersam perceperea obiectului si a contextului sau din aceasta perspectiva

Page 4: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 2. Denumire, descriere (dimensiuni, suprafata), iconografie.

Consideratii legate de obiect, monument, etc.(La acest punct pot fi descrieri specifice).

• Ca o continuare a contactului cu obiectul de la punctul 1, are loc o documentare si descriere a formei.

- ca dimensiuni

- forma

- culoare

- iconografie

Documentatie, fotografii, relevee

Page 5: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 3 Descriere a elaborarii obiectului , a tehnicii de executie si a materialelor folosite

“Știință a metodelor și mijloacelor de prelucrare a materiilor prime, a materialelor și a datelor.”

In relatie cu primele etape de contact cu obiectul si ca o continuare a lor, efectuam (datorita experientei si documentarii), un parcurs mental imaginativ in care ne explicam traseul si modul elaborarii tehnice a obiectlui artistic.

- Identificarea materialului / materialelor constitutive

- Aspecte de ordin tehnic (asamblare, rol, tip de utilizare, etc)

- Metodologia de prelucrare a materialului

- Instrumente

La acest punct are loc (in relatie cu punctele anterioare), o identificare si intelegere a specificului culturii de origine si a tehnologiilor folosite in elaborare.

Page 6: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 4 Descrierea starii de conservare - Tipuri de degradare

Stratificare:

-zidarie (sau structura portanta daca e cazul)- specificitati

-stratul suport ( de exemplu in cazul picturii murale pe suport de piatra)

-obiectul interventiei; poate fi stratul pictural (piatra policroma), sau stratul din piatra slefuita / ornamentata al fatadelor, reprezentari statuare, ruinele din piatra din siturile de cercetaare arheologica, ceramica, mortare, etc. Descrierea modificarii suprafetei si a formei originale

-straturi protective

Page 7: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• Tipuri de degradare – Legenda

Degradari – de structura- * date de miscari seismice- fracturi, dislocari, deplasari ale maselor de zidarie sau a unor elemente

* date de interventii pentru a modifica ansamblul original, efectuate in epocile urmatoare

- ale materialului constituent al obiectului

* date de toti factorii de degradare, de constitutia morfologica a pietrei si de actiunea conjugata a acestora: lipsa coeziunii la suport sau zid, rostuiri deschise, sisteme de prindere defecte, dezagregare(superficiala sau profunda), exfoliere, pulverulenta, fisuri si microfisuri, depuneri slab aderente pana la depuneri dendritice si cruste saline, saruri, patari date de elemente metalice sau de diferite materiale utilizate, eroziune, abraziune, depozite date de poluarea atmosferica, etc

Page 8: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 5. Interventii anterioare (studiate in conexiune cu istoricul)

Intelegem traseul obiectului in timp in diferite epoci, obiectul devenind astfel un calendar, un jurnal al destinului lui si o reflectare a atitudinii diferitilor proprietari, utilizatori, administratori, pasageri.

Deasemeni, luam contact cu relatia materail / epoca, in fiecare epoca, corelat cu definirea de la punctele anterioare, fiind folosite materiale si metodologii specifice.

- Vicii de tehnica

Page 9: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 6. Comentarii legate de starea de conservare luand in considerare cauzele (factorii), care au dus la producerea degradarilor:

Factori de degradare naturali- umiditatea (tipuri- in principiu cele de baza:

- de capilaritate, de infiltratie si de condens

- temperatura, fenomenul de inghet- dezghet,

- curentii de aer si miscarea eoliana in general,

- atac biologic (tipuri: bacterii, alge, licheni, muschi, plante din flora locala, excrementele pasarilor si efectele prezentei lor).

- factori care tin de actiunea umana: - poluarea de diferite tipuri

- interventii voluntare necorespunzatoare- diferite reparatii, utilizarea in alt mod a obiectului, schimbarea destinatiei de utilizare

- interventii involuntare- leziuni, zgarieturi, degradari produse de neglijenta si lipsa de intretinere, lipsa monitorizarii, utilizarea in alte scopuri a obiectului (in conexiune cu nivelul de civilizatie al utilizatorilor)

. miscari seismice,

- razboaie si dezastre naturale

Page 10: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 7. Interventii de urgenta

Au loc in situatii dramatice in care o parte sau intregul ansamblu sunt in pericol de distrugere, preabusire. Sunt efectuate inaintea desfasurarii operatiunilor propriu-zise de restaurare si conservare, si tin seama de desfasurarea metodologica ulterioara a procesului de restaurare- conservare si a metodologiei si materialelor ce urmeaza a fi utilizate in acest caz.

- nivelul ca localizare (zidarie, suport, sau obiectul in sine) detaliere,

- nivelul pana la care are loc interventia de urgenta

- scop ?

Page 11: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 8. Investigatii, analize de laborator

- - Mineralogice, petrografice (microscopie)

- - A porozitatii (porozimetre, tub Karsten)

- - Stratul pictural, lianti si aurire

- - UV – interventii ulterioare ( in cazul repictarilor)

- - Biologice (cercetare a biodeteriogenilor, a motivului aparitiei lor si a biocizilor utilizabili)

- - De cercetare a staticii si coeziunii mecanice in bloc (cu ultrasunete, laser)

Page 12: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 9. Observatii – concluzii trase in urma derularii etapelor anterioare.

Page 13: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 10. Elaborarea unui proiect de interventii

- studierea vizuala a obiectului pentru identificarea cauzelor de degradare si anihilarea lor

- studierea prin investigatii de laborator a materialelor utilizate (unde este cazul).

- teste de indepartare a depunerilor aderente, a reparatiilor necorespunzatoare, repictari, saruri (eflorescente, cruste). Teste a mortarelor care vor fi utilizate (compozitie, culoare textura, studiate pentru integrarea cromatica si unitatea ansamblului), teste ale consolidantilor.

- nivelul de interventie, diferenta intre conservare si conservare- restaurare

* ideea de interventie minimala

* interventiile in raport cu gradul de utilitate al obiectului si necesitatea redarii lui in circuitul utilitar / vs / decizia de a schimba plasarea in situ cu plasarea in muzeu sau in alt cadru

Page 14: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 11 Interventiile propriu zise

In urma concluziilor sunt incepute interventiile de conservare si restaurare.

Se va tine seama de limitele date de :

- Materialul constitutiv (caracteristicile sale)

- Ordinea operatiunilor in urmarirea parcursului metodologiei adecvate

- Adecvarea materialelor, metodologiei interventilor si a substantelor folosite cu obiectul, cvaracteristicile si materialul sau

Page 15: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 12 Monitorizarea si importanta ei; pe parcursul interventiilor si dupa. - Microclimatul si Mediul

Cercetare privind fenomenele specifice ale microclimatului in care a stat obiectul, identificarea factorilor de mediu agresivi si indepartarea sau ameliorarea lor.

Page 16: Obiectul de arta in cursul etapelor restaurarii

• 13 Documentatie, fotografii, relevee

Documentatie finala ce reflecta traseul recuperarii aspectului initial si al utilitatii obiectului in procesul de restaurare si conservare.


Recommended