+ All Categories
Home > Documents > ~NV|}|TURA DESPRE ~NDUMNEZEIRE · lui. În 1960, Benjamin Drewery afirma: „Trebuie să spun că...

~NV|}|TURA DESPRE ~NDUMNEZEIRE · lui. În 1960, Benjamin Drewery afirma: „Trebuie să spun că...

Date post: 01-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
16
NORMAN RUSSELL ~NV|}|TURA DESPRE ~NDUMNEZEIRE ~N TRADI}IA PATRISTIC| GREAC| Traducere din limba engleză DRAGOŞ DÂSCĂ Carte tipărită cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului TEOFAN Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei DOXOLOGIA Iaşi, 2015
Transcript
  • iii

    NORMAN RUSSELL~NV|}|TURA DESPRE ~NDUMNEZEIRE ~N TRADI}IA PATRISTIC| GREAC|Traduceredinlimbaenglez

    DRAGODSC

    Cartetipritcubinecuvntareanaltpreasfinitului

    TEOFANMitropolitulMoldoveiiBucovinei

    DOXOLOGIAIai,2015

  • ii

    Colec]ia Patristica este coordonat\ de Drago[ Dsc\ [i Pr. Cezar }\brn\

    Referent [tiin]ific:Prof. univ. dr. {tefan Munteanu,

    Institutul de Teologie Ortodox\ Saint Serge, Paris

    Norman Russell, 2004The Doctrine of Deification in the Greek Patristic Tradition, first edition was originally published in english in 2004. This translation is published by arrangement with Oxford University Press. DOXOLOGIA, 2015ISBN: 978-606-666-372-4

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiRUSSELL, NORMAN

    nvtura despre ndumnezeire n tradiia patristic greac / Norman Russell ; trad. din lb. englez de Drago Dsc. - Iai : Doxologia, 2015

    Bibliogr. Index

    ISBN 978-606-666-372-4

    I. Dsc, Drago (trad.)2

  • v

    CUPRINS

    Prefa]\(Norman Russell) .............................................................................XIII

    Abrevieri ......................................................................................... XV

    IIntroducere

    1. Metafora ndumnezeirii ............................................................ 1

    2. Nevoia unei cercet\ri ................................................................ 4

    3. Scopul [i metoda ..................................................................... 10

    4. Privire de ansamblu ................................................................ 15

    IIndumnezeirea n lumea greco-roman\

    1. Originile conceptului de ndumnezeire .................................. 24

    2. Cultul conduc\torului ............................................................ 27

    3. Atitudinile iudaice [i cre[tine fa]\ de cultul conduc\torului ...................................................... 35

    4. Democratizarea apoteozei conduc\torului ......................... 40

    5. Cultele de mistere ................................................................... 43

    6. Religia filosofic\ ...................................................................... 53

    7. Hermeti[tii egipteni ................................................................ 69

    8. Interac]iunea cu cre[tinismul ................................................. 79

  • vi

    IIIParadigma iudaic\

    De la Iezechiel la yored merkavah

    1. Vechiul Israel .......................................................................... 83

    2. Impactul elenismului .............................................................. 87

    3. Iudaismul palestinian ........................................................... 102

    4. Tradi]ia rabinic\ .................................................................... 111

    5. Influen]a asupra cre[tinismului ............................................ 121

    IVPrimul model cre[tin

    Unirea participativ\ cu Hristos

    1. Cre[tinismul paulin ............................................................... 124

    2. Cre[tinismul iudaic ............................................................... 134

    3. Cre[tinismul ioaneic ............................................................. 137

    4. Ignatie al Antiohiei ............................................................... 141

    5. Cre[tinismul valentinian ....................................................... 145

    6. Iustin Martirul ...................................................................... 151

    7. Doi contemporani anonimi .................................................. 159

    8. Ta]ian .................................................................................... 161

    9. Teofil al Antiohiei ................................................................. 163

    10. Irineu al Lyonului ............................................................... 165

    11. Ipolit al Romei .................................................................... 173

    12. Abordarea cre[tin\ timpurie a ideii de ndumnezeire ........................................................................ 177

  • vii

    V

    Tradi]ia alexandrin\ Icoli cretine i cercuri de studii

    1. Cre[tinismul alexandrin ........................................................ 180

    2. coala lui Basilide ................................................................. 186

    3. {coala lui Panten ................................................................... 188

    4. Clement Alexandrinul ........................................................... 189

    5. Origen ................................................................................... 221

    6. Didim cel Orb ....................................................................... 243

    7. Concep]ia alexandrin\ despre ndumnezeire ........................ 254

    VITradi]ia alexandrin\ II

    Impunerea controlului episcopal

    1. Eclipsa nv\]\torului independent ........................................ 258

    2. Atanasie ................................................................................. 261

    3. Apolinarie din Alexandria .................................................... 296

    4. Chiril al Alexandriei .............................................................. 300

    5. Mo[tenirea Alexandriei ......................................................... 321

    VIIAbordarea capadocian\

    Transcenden]a dumnezeieasc\ i urcuul sufletului

    1. Vasile al Cezareei .................................................................. 324

  • viii

    2. Grigorie de Nazianz .............................................................. 335

    3. Grigorie de Nyssa ................................................................. 355

    4. Meritul capadocienilor .......................................................... 367

    VIIISinteza monahal\

    Contribu]ia lui Maxim M\rturisitorul

    1. Evagrie Ponticul .................................................................... 374

    2. Scrierile macariene ................................................................ 379

    3. Diadoh al Foticeei ................................................................. 387

    4. Dionisie Areopagitul ............................................................. 390

    5. Maxim M\rturisitorul ........................................................... 413

    IXEpilog

    1. Leon]iu din Ierusalim ........................................................... 466

    2. Ioan Damaschinul ................................................................. 470

    3. Simeon Noul Teolog ............................................................. 474

    4. Grigorie Palama .................................................................... 479

    5. Diseminarea spiritualit\]ii isihaste ....................................... 488

    6. Abord\ri moderne ale conceptului de ndumnezeire ........................................................................ 491

    ANEXE

    Anexa 1. ndumnezeirea n tradi]iile siriac\ [i latin\................ 509

    Anexa 2. Vocabularul grecesc al ndumnezeirii ....................... 529

  • ix

    Bibliografie ................................................................................ 547

    Indice de referin]e scripturistice ............................................... 603

    Indice general ..................................................................................

  • 1 Introducere

    IIntroducere

    1. Metafora ndumnezeirii

    Toiscriitoriipatristicicarefacreferirelandumnezeire,deiuneoricontienidelimbajullorndrzne,aupresupusccititoriiaunelesceeaceeivoiausexprimenscris.ClementAlexandrinulafostprimulcareafolositvocabularultehnicalconcepieidesprendumnezeire,darnuaconsideratnecesarslexplice.NuntlnimniciodefiniieformalandumnezeiriipnnsecolulalVIlea,cndDionisieAreopagitulafirm:ndumnezeirea()esteasemnareaiunirea,pectsepoate,cuDumnezeu(IerarhiabisericeascI.3,PG3.37.6a)*.DeabiansecolulalVIIlea,MaximMrturisitoruldiscutdesprendumnezeirecatemteologicdesinestttoare.

    Motivullgsimnfaptulclimbajuldesprendumnezeireestecelmaiadeseantrebuinatmetaforic1.Implicaiilemetaforeierauclarepentruprimiiasculttorisaucititoriinueranevoiesfieexplicat,deoareceerauajutainnelegereaeidecontextuldiscuiei.DardejanjurulsecoluluialVIlea,sensulmetaforicncepesseofileasc.ndumnezeireadeveneauntermentehnic,arputeafisupusdefiniiei2.Adic,acelaiadevrexprimatiniialntrunlimbajmetaforica

    1TraduceredePr.DumitruStniloae,nSfntulDionisieAreopagitul,Operecomplete,EdituraPaideia,Bucureti,1996,p.72[n.tr.].

    2Celmai bun studiudespre rolulmetaforei ndiscursul teologicesteSoskice,1985.VeziiMcFague,1983.

  • 2 Introducere

    ajuns,nperioadabizantintimpurie,sfieexprimatconceptualidogmatic.

    Subiectulacesteicriestendumnezeireacretindelanatereasacametaforpnlamaturitateasacanvturduhovniceasc.PrimiiPrinintrebuinaulimbajuldesprendumnezeirefienominal,fieanalogic,fiemetaforic.Primeledousuntdirecte,simple.Limbajulnominalinterpreteazfolosireascripturisticacuvntuluidumnezeireferitoarelaoamenipurisimplucauntitludeonoare.Limbajulanalogicllrgetepecelnominal:MoiseafostundumnezeuncomparaiecuFaraon,aacumunneleptesteundumnezeuncomparaiecuunnebun;sauoameniidevinfiiidumnezeiprinhar,spredeosebiredeHristos,CareesteFiuiDumnezeuprinfire3.ntrebuinareametaforicestemaicomplex.Estecaracteristicpentrudouabordridiferite,eticirealist.AbordareaeticconsidercndumnezeireaestedobndireaasemnriicuDumnezeuprinstrdanieasceticifilosofic,credincioiireproducndopartedinatributeledumnezeietinviaalorprinimitaie.nspateleacesteintrebuinriametaforeiseaflmodelulluihomoiosis,saudobndireaasemnriicuDumnezeu.Abordarearealistpresupunecoameniisunt,ntrunanumesens,preschimbaiprinndumnezeire.nspateleacesteintrebuinriseaflmodelulluimethexissauparticiparealaDumnezeu.

    HomoiosissaumethexissuntdoitermenicheiefolosiidePlaton,cuolungiremarcabilcarierngndireaplatoniciantrzie.Semnificaiilelorsuntdiferite,darsferelelor

    2Utilizrilemetaforiceceincepcarieranafaradicionaruluistandardpotfi,treptat,lexicalizate(Soskice1985:83).

    3Atuncicndestealturatcuvntuluidumnezei,expresiaduphar()funcioneaz,ntermeniaristotelieni,caoadugirenegativ(Aristotel,Poet.21.1457b3032),negndatributuldeanuficreat.Indicfaptulctermenuldumnezeinutrebuieinterpretatliteral.

  • 3 Introducere

    dereferinsesuprapun.Deiultimulestetermenulcelmaiputernic,ambelecautsexprimerelaiadintreFiinidevenire,ntreceeaceexistnsensabsoluticeeaceexistntmpltor.Methexisafostdefinitastfel:Participareestenumelerelaieicareexplicapropiereaelementelordetipontologicvariatnunitateafundamentalauneisingureinstane.nacestsens,esteorelaiereal,unaconstituitdinacelnexusquanexuscarerezultdinea(Bigger,1968:7).Cualtecuvinte,participareasesvretecndoentitateestedefinitnrelaiecualtceva.Deexemplu,sfntulesteoentitatediferitdesfinenie,darestedefinitcasfntfiindcesteprtalasfinenie.Frsfinenienuexistomsfnt,iarsfntulareoexistenseparatdesfinenie.Atuncicndspunemcsfntulparticiplasfinenie,descriemorelaie(a)substanial,nudoaroaparen,i(b)asimetric,nuorelaientreegali.Asemnareaestenumeleuneialterelaiicareexplicapropiereaelementelordetipontologicdiferit,darntrunchipnonconstitutiv,apropiatmaidegrabdeanalogie,dectdeparticipare.Asemnareasesvretecnddouentitimprtesconsuirecomun.Deexemplu,doisfiniseaseamnunulcualtulfiindcamndoiposedsfinenie.Hotareledintreacestedistinciinsnusuntrigide.Participareapoatefiputernicsauslab,nfunciedefaptuldacestentrebuinatnmodcorespunztor()saunsensfigurat()4.

    Analogia,imitareaiparticipareaformeazastfelunntregorganic,inuparsexprimefeluriradicaldiferitederelaii.Maimult,abordarearealist,caresentemeiazpemodelulparticiprii,aredouaspecte:ontologicidinamic.Aspectulontologicestepreocupatdetransformareafiriiomenetin

    4CelmaibunstudiudespreparticiparelaPlatonesteBigger1968;vezi,deasemenea,Allen1965.Tradiiaplatonictrzieanalizeazmecanismelentreguluisistem,nsuinduiperspectivearistotelice.

  • 4 Introducere

    principiu5dectrentrupare;celdinamicdeimpropriereadectreindividaacesteiomenitindumnezeiteprinTaineleBotezuluiiEuharistiei.Acestepatruabordriprincipalenominal,analogic,eticirealist(nambelesaleaspecte,dinamiciontologic)vorfifolositedreptschemdelucrupentrumarepartedinprezentareadefa.

    2. Nevoia unei cercet\ri

    Metaforele,dupcumremarcaAndrewLouth,dezvluieomodalitatedeaprivilumea,unfeldeanelegelumea.Dacdorimsnelegemmodulncareceidinvechimeinelegeaulumea,trebuiesacordmateniechipuluincarefolosescmetaforele6.Darcercettoriiapusenirareoriauacordatmetaforeindumnezeiriioateniebinevoitoare.TonulafostdatdeAdolfvonHarnack.Elaobservatcorect,spresfritulsecoluluialXIXlea,cndumnezeireaesteotemmajorngndireaSfntuluiIrineualLyonuluiicaceastasabucuratdeoreceptarelargnrndulcontemporanilorsifiindcnudoarceclipsaconcepiagnosticdespremntuire,dareranacordcutendineleeshatologicealecretinismuluiicucurentelemisticealeneoplatonismului.Maimult,seapropiantrunchipfoartespecialdeteologiapaulin(18961899:ii.240241).Dar,nconcepialuiHarnack,formulaschimbuluicareconineaaceastnvtur(Dumnezeuadevenitompentrucaomulsdevindumnezeu)eranmodesenialderivatdinculteledemisterei,dreptconsecin,trebuiasfiedeplns:Cnd

    5Aici,darinaltelocuri,folosescexpresianprincipiucaomodalitateconvenabildeamreferilaaciunealuiDumnezeunntruparenaintecabeneficiileobinutedeaceastasfiensuitedecredinciosprintroviatritncredin.

    6Louth1983a:19,rezumndunadintreideilefundamentalealeluiGiambattistaVico.

  • 5 Introducere

    religiacretinafostreprezentatdreptcredinanntruparealuiDumnezeuicasperanasigurandumnezeiriiomului,ospeculaiecareiniialnutrecusedincolodehotarelecunoateriireligioaseadevenitpunctulcentralalsistemului,iarconinutulsimplualEvanghelieiafostobscurat(18961899:ii.10,318).Maiexact,ndumnezeireaprezentarscumprareadreptabrogareastriifiretiprintrotransformaremiraculoasafiriinoastre;fceadistincientrebinelesupremibinelemoral;excludeaispirea;ifceaapellaformulehristologicecareveneauncontradiciecuIisusaacumerazugrvitnEvanghelii(1896:iii.164166).

    CercettoriibiblitidinzilelenoastresuntmaipuinncreztorinprivinasimplitiiEvangheliei,darconcepialuiHarnackdesprendumnezeirearezistattestuluitimpului.n1960,BenjaminDreweryafirma:Trebuiesspuncndumnezeireaeste,nopiniamea,ceamaigravaberaiecarepoatefigsitnudoarlaOrigen,ciinntreagatradiielacareacestaacontribuit,inimicdinceeaceaprtoriimoderniailuiauinvocatnaprarealornuamodificatctuidepuinconvingereameacaiciseaflgreealadezastruoasngndireacretingreac(1960:200201).ProtestulluiDrewerynutrebuietrecutcuvederea.n1975,apublicatunstudiudemicidimensiuni,dardocumentat,desprendumnezeire,carepoatereprezentaointroducerebun,dacnuchiarprovocatoare.Evaluareasaerancontinuarenegativ,dupceconsultasetoatetexteleimportante.Elconsideracaceastnvtur[desprendumnezeire]estenebiblicineraional,iaraprtoriisimodernisuntvinovaidempingereaunuiparadoxntrmulabsurdului(1975:52).

    OstilitatealuiDrewerypoatefiexplicatparialprinfaptulcelreacionalaconcepiiledesprendumnezeire,ncreztoareioarecumpolemice,exprimatedetreiscriitoriortodoci,MyrrhaLotBorodine,VladimirLosskyiPhilip

  • 6 Introducere

    Sherrard.LotBorodineafostprimacareaatrasateniacititoriloroccidentaliasupracaracteruluicentralalacesteidogmentradiiaRsriteanortodox,ntroseriedearticoleintitulatLadoctrinedeladificationdanslglisegrecquejusqauXIe sicle,publicatn Revuedhistoiredesreligionsn19321933,materialn1970ulteriorcuoprefadecardinalulDanilou.Danilouspunec,atuncicndleacititprimadat,articoleleauavutunefectprofundasupralui:Eleaucristalizatpentruminecevacecutam,oviziuneaomuluitransfiguratdeenergiiledivine(LotBorodine,1970:10).Eleaveausexerciteoinfluenputernicasupraimportanteisalelucrridin1944despreteologiamisticaSfntuluiGrigoriedeNyssa.ArticoleleluiLotBorodineauaprutfrunaparatcritictiinificcomplet.ncuvinteleluiDanilou,eleabundaunsdecevamultmaipreios,deunsimprofundaltradiieispiritualebizantine(LotBorodine,1970:11).nacelaitimp,aceastinterpretarebizantinaprimilorPrinigreciputeaficonsideratoslbiciune.ChiariuncititornelegtorprecumDanilounuputeaacceptaodescriereateologieipatristicetimpuriinvluitnlimbajulluiGrigoriePalama.Luiisepreacalunecntrogreealcareoreflectapeceaascolasticiiapusene.NuaacceptatnicideosebireacategoricpecareatrasatoLotBorodinentreteologiarsriteaniceaapusean.

    Otendinpolemicasemntoareeste,deasemenea,evidentnoperaluiVladimirLossky.Carteasa,EssaisurlathologiemystiquedelglisedOrient,din1944,tradusnenglezn1957,apopularizatfoartemultnvturadesprendumnezeirecafiindteologiamisticbizantin.ndumnezeireaesteelulomenirii,deplintateauniriimisticecuDumnezeu,neleasntermenideparticiparelaenergiilenecreate,carencepechiardinaceastvia.Losskyzugrveteuncontrastputernicntreteologiadinamic(nsensulstrict)aRsritului,aacumestereprezentatdePriniitrzii

  • 7 Introducere

    iSfntulGrigoriePalama,iteologiastaticaApusului,aacumestentruchipatnscrierileFericituluiAugustiniTomadAquino.Tonulsupolemicaatrasdiversecomentariichiaridinparteaortodocilor.ncalitatedepolemistiapologet,scrieJohnMeyendorff,VladimirLosskyerauneoriintransigentiaspru(Lossky,1963:5).Intransigenanuerantotdeaunaundrumcuunsingursens.naceiani,teologiaortodoxeraadeseatratatdescriitoriiapusenintromanierostilsaucondescendent,aacummrturisescscrierileluiMartinJugie,deexemplu.ReacialuiLosskyestedeneles:nstareaactualdeopoziiedogmaticdintreRsritiApus,daccinevavreascercetezeteologiamisticaBisericiideRsrit,trebuiesaleagntredouatitudiniposibile:orisseaezepetrmuldogmaticapuseaniscercetezetradiiarsriteanprinprismaceleiaApusului,adiccriticndo,orisnfiezeaceasttradiienluminadogmaticaBisericiideRsrit.Pentrunoi,aceastatitudinedinurmestesinguracuputin(Lossky,1957:12).

    nstudiulsuinfluent,TheGreekEastandLatinWest(1959,ed.aIIa1992),PhilipSherrardsocotea,larndulsu,cdireciaaleasdeLosskyestesinguraposibil.Dezamgitdeatitudinileapusenilorabandonareaspiritual,casnuspuncdereanbarbariesistematicalumiiapusenemoderne(1992:v),SherrardsaconvertitlaOrtodoxienultimaparteavieii.Convinsccretinismulestecaleaspremntuire,nuunsistemdegndire,elprezinttradiiateologicgreacdintroperspectivsoteriologicncareparticipareacontientaomuluiladivinrealizeazpropriulsuprincipiuspiritual,cuurmriasuprantregiicreaii(Sherrard,1992:4344).PrecumncazulluiLosskyiLotBorodine,nvturapatristicdesprendumnezeireesteanalizatdintro

    VladimirLossky,TeologiamisticaBisericiideRsrit,traduceredepr.VasileRduc,EdituraBonifaciu,1998,p.7[n.tr.].

  • 8 Introducere

    perspectivpalamit,cuocoloraturputernic,ncazulluiSherrard,deplatonismcretin7.

    ntretimp,analizanvturiidesprendumnezeireconformconcepiilormodernedesprestudiultiinificimparialavansanmodconstant.PrimatentativdestudiuafostodescrierecucaractergeneralrealizatdeV.Ermoni,publicatnlimbafrancezn1897.I.V.Popovapublicatnlimbarus,n1906,oexpuneremultmaicuprinztoare.OtentativambiioasdeaacoperiacelaiterenngermanafostnceputdeLouisBaurn1916.DincauzacondiiilordificiledinGermaniadedupPrimulRzboiMondial,aceastmonografiearmasnefinalizat.AumaifostpublicatealtedouarticolecucaractergeneralscrisedeO.Faller(1925)iM.J.Congar(1935),ultimulrspunznduiluiLotBorodine,naintecaJulesGrosssipublicestudiulsudereferinn19388.

    GrossdoreaslcombatpeHarnack.Elnegacndumnezeireaeraunconceptimportatdinelenism,susinndnschimbceraoideescripturisticnhaingreceasc,fiindechivalentuldoctrineiapusenedespreharulsfinitor(1938:vi).InspiratdeLeopoldt(1923)iFaller(1925),elconsideracnvturadesprendumnezeireestenmodfundamentalredareaconcepieiPrinilorgrecinlimbaproprieilorculturiadoutemedejaprezentenNoulTestament,ianume:nvturapaulindesprencorporareamisticnHristosiconcepiaioaneicdespreLogosulntrupatcaizvoralvieii

    7Amintimc, naceaperioad,Greciaeradominatdeotradiieteologicacademic cenuacordapreamultateniedogmeidesprendumnezeire.Discuiadespreoperaimportantateologilorgrecincepndcu1960segsetencapitolul9.5.

    8 n ciuda importanei sale,nuaumai rmasdect ctevaexemplaredinaceastcartecareaaprutnajunulceluidealDoileaRzboiMondial.Traducereasa,publicatn2000,afosttardivpentrumine,dar,dinfericire,traductorul,pentruauurareferinele,ainclusnumerelepaginilorediieifrancezepemargineapaginilor.

  • 9 Introducere

    dumnezeieti(1938:105106).Pentruaidemonstrateza,Grossinvestigheazmaintianalogiilecundumnezeireanculturapgncontemporan,apoidiscutnceputurilenvturiidesprendumnezeirenTestamenteleVechiiNoui,nceledinurm,trecenrevistntreagatradiiepatristicgreacdelaApologeilaSfntulIoanDamaschinul.Rezultatelesuntimpresionante.Pentruprimadat,toatedovezilesuntexaminatedeosebitdeamnunitidemonstreazubicuitateanvturiidesprendumnezeire,nspeciallascriitoriidintradiiaalexandrin.Darsuntmaimulteslbiciuni.nprimulrnd,Grossnustudiazvocabularul.Eltrateazndumnezeireacapeunconceptcareestentruchipatnscriitoridiferii,fiindtransmisdelaogeneraielaalta,fraprivicuatenielaterminologiacaresadezvoltatpentruaoexprima.naldoilearnd,elnuexamineazntrebrilepentrucarediscuiilepatristicedesprendumnezeirereprezentaurspunsurile.nvturaesteprezentatpurisimpluaacumaparedincndncndladiferiiPrini.naltreilearnd,deiaspectelediferitealendumnezeiriinusuntignorate,elseaxeazpoateunpicpreamultpenestricciuneinemurire:Toiscriitoriipatristicigreciinsistpefaptulcafiprtalafireadumnezeiascnseamnafiprtalanestricciune.Drepturmare,eifolosescadeseatermeniiandumnezeiianvenici(1938:350).Oateniemaiaprofundatasupracontextuluidiscuiilorpatristicesugereazogammailargdesemnificaii.

    n1939,A.J.FestugireapublicatunscurtrspunslacartealuiA.Gross.Duprzboinsaccentulsaschimbat.Doustudiiremarcabile,unuldespreSfntulMaximMrturisitorul,scrisdeHansUrsvonBalthasar(1941),cellaltdespreSfntulGrigoriedeNyssa,deJeanDanilou,dejamenionat(1944),auinspiratoinvestigaremaiprofundanvturiiPrinilordespreviaaduhovniceasc.WaltherVlker,dupmonografiasa,publicatn1931,despreidealuldesvririiomenetilaOrigen,iareluatcercetrile


Recommended