+ All Categories
Home > Documents > (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

(+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

Date post: 10-Feb-2018
Category:
Upload: michel-breuer
View: 254 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 217

Transcript
  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    1/217

    Cuprins

    I Masoneria (sau despre ultima modla lupi:blana de oaie) p. 5

    II Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne p. 40

    III 48-uln care se continuartarea despre cum anceput la noi p. 62

    IV Despre monarhia democratic- 1848 p. 80V Cronica inedita lui Andronic DuhovniculsauDespre ptimirile Mnstirii Neamdepe urma generaiei paoptiste p. 112

    VI Despre EcumenismOrigini, esen, deziderate p. 176

    AnexaHotrrea Comisiei Teologice a Sfntului Sinodal Bisericii Georgiei p. 191Hotrrea Sfntului Sinod al Bisericii Ortodoxe aGeorgiei p. 207FrancmasoneriaPoziia oficiala Bisericii Ortodoxe a Greciei p. 211

    Declaraia oficiala Sfntului Sinod al BisericiiOrtodoxe Bulgare n legturcu participarea ei lamicarea ecumenic p. 218Bibliografie p. 220

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    2/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    5

    Masoneria(sau despre ultima modla lupi: blana de oaie)

    n care se arat c masoneria, dei se prezint subforma unei organizaii de binefacere, cu nalte scopuriumanitare nu este altceva dect o organizaie secret,anticretin cu scopul vdit n studiul ce va urma aici esteprezentatcercetarea nalt Prea Sfinitului Nicolae Mitropolital Ardealului, din anul 1937, studiu ce reprezint, dup cumse va vedea, punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Romnefade aceast organizaie; articolul s-ar fi putut foarte binenumi i: despre Bunul Dumnezeu i satana, avnd sauputnd avea mai multe subtitluri...

    Articolul de favine dintr-o necesitate, n ntmpinareaunei stri de fapt cu care se confrunt din nou societatearomneasc: propagarea, sub o nfiare fals, a unei doctrinefunciarmente anticretine. Pentru a evita orice discuiepolemicam ales calea aceasta: prezentm studiul PS Nicolaeal Ardealului, i alturat textul prin care Biserica OrtodoxRomni-l asum; i, mai departe, msurile care au fost luatede ctre Sfntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne n

    1937.Menionm c, dei oarecum uitat, aceast poziie estecea oficial: Biserica Ortodox osndete masoneria caanticretin, dup cum se va vedea n cele ce urmeaz. Nesimim datori samintim aceste lucruri i pentru a feri tinerii imai ales tinerii intelectuali de aceastcurs.

    Poate ar fi trebuit s ncepem cu o fabul; considermnscfabula pe care o avem n vedere este bine cunoscut: ecea cu lupul i oile, n care un lup...

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    3/217

    Masoneria

    6

    Studiu asupra francmasoneriei

    ntocmit de.P.S. Mitropolit Dr. Nicolae al Ardealului i votat de Sfntul

    Sinod n edina sa de la 11 Martie 1937

    Ce este Francmasoneria?Francmasoneria este o societate secret, rspndit

    azi n lumea ntreag, pretinznd a avea un scop filosofic iumanitarist.1Nu vom ncepe prin a da o definiie completaFrancmasoneriei, ci vom arta pe rnd originile, organizaia idiferitele ei aspecte, rezumndu-le la sfrit ntr-o definiie.

    1. nceputurile Francmasoneriei

    nceputurile Francmasoneriei formeaz un subiect de

    interminabile discuii. n forma de astzi ea exist din 1717,cnd 4 loji engleze s-au ntrunit la Londra i au formatMareaLoja Angliei.2

    La 1723 Andersen ntocmi Constituiunile acesteiorganizaii pe baza Constituiei mai vechi a lojilor de zidari dinAnglia. (Aceste loji de zidari rmsesercu timpul numai cunumele de zidari, n ele intrau orice fel de oameni.)Constituiunile lui Andersen sunt legea fundamental a

    Francmasoneriei.3

    2. Organizaia Francmasoneriei

    Membrii Francmasoneriei sunt mprii n grade oculte.Membrii dintr-un grad nu tiu nici cine face parte dintr-un gradsuperior, nici cine face parte din acelai grad cu ei. tiu numaicine face parte din gradele inferioare. Din punct de vedere al

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    4/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    7

    numrului gradelor, precum i al altor caracteristici rituale,Francmasoneria se mparte n diferite rituri.

    Astfel exist Francmasonerie ioanit sau albastr.

    Membrii acesteia sunt mprii numai n trei grade: ucenic,calfi maestru.4Apoi este ritul scoian sau rou i cuprindeaa zisele grade nalte, 30 la numr, iar i mai sus de acesteasunt gradele invizibile. De obicei nsFrancmasoneria ioanitnu exist dect ca treapt inferioar, supus celei scoiene.Gradele nalte i cele invizibile sunt cele care conduc dinumbr toat vasta organizaie a Francmasoneriei, n mod

    unitar, pe tot globul pmntesc. n vrful piramidei stPatriarhul, saumpratul nencoronat al lumii.5Ridicarea ntr-un grad nu se face prin alegerea de jos, ci

    prin selecie de sus; cei din gradele superioare ridic pe cinevor dintr-un grad inferior la un grad superior. Intrarea n oricegrad se face printr-un jurmnt nfricotor i printr-o iniiere.Prin jurmnt, cel ce intrn gradul nou se obligspstrezesecretul fa de tot ce va vedea i va cunoate n acest grad.

    Prin iniiere i se comunic taine din nvtura i misiuneaFrancmasoneriei, necunoscutde gradele inferioare. Secretelecomunicate gradelor inferioare sunt anodine, dar celecomunicate gradelor superioare sunt grozave.6Iatjurmntulprestat de ucenicul Francmasoneriei ioanite: Jur nainteaMarelui Arhitect al pmntului cnu voi descoperi nimic, niciprin semne, gesturi sau altceva ce poate descoperi i indicaceva ce nu trebuie descoperit. n caz de clcare ajurmntului primesc smi se taie beregata, smi se scoatochii, smi se gureascpieptul, smi se smulginima, smise scoat mruntaiele din trup, s se ard, s se prefac ncenui s se arunce n fundul mrii sau sse mprtie ncele patru vnturi pe faa pmntului.7

    Alturi de aceast organizaie, ocult chiar pentrumembri, exist una administrativ, secret pentru profani.

    Francmasoneria lucreazn ateliere. Atelierele n care lucreaz

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    5/217

    Masoneria

    8

    primele grade se numesc loji simbolice, formate fiecare dinvreo 50 de persoane. Atelierele gradelor superioare au altenumiri. n fruntea fiecrei loji se afl un venerabil cu rol de

    preedinte ajutat de mai muli demnitari. Toi sunt alei pe unan de ctre membrii lojei.

    3. Francmasoneria i evreii

    Evreii au un rol preponderent, chiar dominant nFrancmasonerie. Toate gradele nalte i invizibile au fostcreate i sunt ocupate de ei. Bauer, Pirlet, Caillard, Lacorne,

    Morin, Francken, Moise Cohen, Isaac Long, ntemeietoriiFrancmasoneriei gradelor superioare din Frana i America aufost toi evrei.8 n Ungaria majoritatea Francmasonilor erauevrei, iar conducerea era aproape exclusiv n mna lor.Biserica israelit e aliatul nostru firesc, ea ne sprijini omulime de iudei sunt n rndurile noastre, se spunea nrevista Francmasonilor din Ungaria, Acacia, 1908, nr. 62.9 nGermania lojile dependente deMarea Lojdin Hamburgeraula fel ocupate de o mare majoritate de evrei. n Turciaconductorii Francmasoneriei erau pe la 1909, evrei. Tot aa nItalia, eful Francmasoneriei era faimosul evreu ErnestoNathan, care a ajuns primar al Romei.

    Francmasoneria francez a fost condus n trecut deevreii Cremieux i Gambetta. n Anglia, dintre cei vreo300.000 Francmasoni, peste 43.000 sunt evrei.10

    n lojile Marelui Orient din Romnia, care e o filial aMarelui Orient din Frana, evreii se afln majoritate de 90 lasut.11 n lojile Marei Loji Naionale Romne, ce se pretindenaional, se gsesc de asemenea evrei, dei ntr-un numr maimic. Dar dei Marea Loj Naional Romn se prezint cumasca celui mai pur romnism i afecteaz dumnie fa deMarele Orient din Romnia, pe fa jidovit, totui ea arelegturi ascunse cu Marele Orient i cu celelalte organizaii

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    6/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    9

    francmasonice mondiale, toate fiind nglobate ntr-un sistemunitar.12De altfel, Marea LojNaionalRomne ntemeiatprin D.I. Pangal, de ctre Francmasoneria Rusiei Sovietice.13

    Conducerea ntregii Francmasonerii de ctre evrei serealizeaz prin mijlocirea ordinului Francmason pur evreiescBenai Berith. Lojile acestui ordin, mprtiate n toat lumeasunt conduse de un comitet executiv din Chicago. Membriiacestor loji, exclusiv evrei, sunt cei mai muli i membri ailojilor Francmasonice n care intr i cretinii. Ei mijlocescastfel sugestiile i poruncile comitetului evreiesc de la Chicago

    lojilor celorlalte Francmasonerii.

    14

    Se pot aduce nenumrate mrturisiri din lagrulFrancmasonic i evreiesc despre caracterul iudaic alFrancmasoneriei. Alegem numai vreo dou. Rabinul Dr. IsaacM. Wise, un conductor de vaz al evreilor, declar:Francmasoneria este o organizaie iudaic, a crei istorie,misiune, semne i interpretri sunt de la un capt la altuliudaice, cu excepia numelui unui singur grad i a unor

    cuvinte din formula jurmntului.15 Evreul Dr. G. Karpelesspune: Ideea Francmasoneriei a izvort cu necesitate interndin iudaism. Ca ntemeietor al ei e considerat Solomon, care avzut cea mai nalt nflorire a lui Israil. Cuvinte i semnesunt n cea mai mare parte luate din limba ebraic.16 nrevista Francmasonic Symbolisme, Iulie 1928 se spune:Misiunea cea mai important a Francmasoneriei este sglorifice rasa iudaic care a pstrat nealterat coninutuldumnezeiesc al cunoaterii. Apoi ea trebuie s sprijine rasaiudaic, pentru a terge graniele naionale.17

    4. Ceremoniile Francmasonice

    Ceremoniile francmasonice ncdovedesc preponderenaspiritului iudaic n Francmasonerie. Nu vom intra aici namnuntele acestor ceremonii. Toate actele solemne din loji au

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    7/217

    Masoneria

    10

    un caracter simbolic i aproape toate obiectele i noiunile caresunt uzitate n aceste ceremonii au numiri ebraice. ntregcomplexul ceremoniilor st ntr-o referin mai deprtat sau

    mai apropiatde misterul central al Francmasoneriei care estemoartea i nvierea lui Hiram, arhitectul templului luiSolomon, identificat simbolic cu un zeu nscut din Isis, adicdin natur.

    Legenda lui Hiram e luat din Talmud. Participanii laceremoniile Francmasonice repet simbolic, prin gesturile icuvintele lor, omorrea i nvierea lui Hiram, ntocmai ca nmisterele sincretiste precretine. Avem de-a face deci cu un felde cult misteriaco-cabalistic. Sf. Sinod al Bisericii ortodoxedin Grecia se exprim n actul de condamnare aFrancmasoneriei din 1933, asupra acestui punct astfel:Francmasoneria nu este numai o simpl reuniunefilantropic sau coal filosofic, ci alctuiete un sistemmistagogic, care reamintete de vechile religii sau cultemisteriaco-pgne, din care i trage obria, alctuind o

    urmare i o renviere a lor... Raportul acesta al masoneriei cureligiile misteriace se vede de altfel i din cele ce au loc i sesvresc n timpul iniierilor. Cci, dup cum n cele ce auloc n misterele idolatre vechi se relua drama luptelor i amorii zeului misteriac i prin reluarea aceasta mimic adramei acesteia, cel ce se iniia murea dimpreuncu patronulreligiei misteriace care ntotdeauna era o persoan miticsimboliznd soarele sau natura, care murea iarna i renvia

    primvara - , tot aa i n iniierea celui de al treilea grad alFrancmasoneriei. ntr-adevr treapta aceasta a iniieriialctuiete o expunere dramatic a morii protectoruluimasoneriei, Hiram, i un fel de reluare dramatic a moriiacestuia n care, cel ce urmeaza fi iniiat suferdimpreuncu el, fiind rnit n aceleai organe i n aceleai locuri alecorpului ca i Hiram... Astfel Francmasoneria, n chip clar,

    este o religie misteriac cu totul diferit, separati strin

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    8/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    11

    de religia cretin... Masoneria are slujbe religioase proprii,ca ceremonia nvierii n chip de lup, sau botezul masonic,ceremonia recunoaterii cstoriei sau cstoria

    francmason, parastasul francmasonic, inaugurarea templuluimasonic etc.18

    5. Francmasoneria i cretinismul

    Francmasoneria se prezint aadar ca o quasi-religie cuzeul ei propriu: Hiram. n realitate ea nu admite o fiinpersonalla conducerea lumii, precum nu admite un principiupersonal n oameni. Ea preconizeaz un panteism naturalist:Hiram simbolizeazfora universalcare i ia temporal mtiindividuale, prezentndu-se sub formde persoane trectoare.Masonul tie c personalitatea sa nu e nimic i sedezintereseaz de ea. El urc pn la principiul interior aliniiativei, pe care-l bnuiete, fr a-l putea cunoate exact,Dumnezeu necunoscut n realitatea sa misterioas: acesta e

    eul transcendent, identic poate n toate existenele caricuget. Aa zisele persoane omeneti sunt rolurile pe care lejoactrector unul i acelai actor.

    Un actor misterios deine rolul personalitii noastre.Cine este artistul care nu se aratn scen, ci rmne travestiti mascat?... E o energie consacrat Marei Opere, forindestructibil ca orice alt for. Aceast energie esteindependent de instrumentul prin care se manifest printre

    noi. Ea se transformfr a se stinge... Cine lucreazdeci nnoi, dacnu fora care animpe predecesorii notri? Hiram,care nvie, este o realitate. Stim smeditm i snelegem.C indivizii dispar, puin import, dacenergia care lucra nei subzist. Sne dezinteresm deci de o nemurire pe care ne-am reprezentat-o ca individual. Personalitatea noastrse vastinge i dac mai trziu evocatorii notri i-ar nchipui cintr n relaie cu noi, ei n-ar constitui o fantom dect

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    9/217

    Masoneria

    12

    adunnd noiunile ce i le-ar putea face despre noi.19Individul este produsul tranzitoriu i repetat al unei

    cauze permanent constructive. n ce privete pe Marele

    Arhitect al Universului, trebuie snotm caceastexpresienu intenioneaz s impun o credin. S ne pzim deci aceda acelei leni a spiritului care confundpe Marele Arhitectal iniierilor cu Dumnezeul credincioilor.20

    Francmasoneria este raionalist. Ea ndeamn pemembrii si ssupuntotul cugetrii raionale ca filtru suprempentru tot ce au s admit. 21 Iat ce zice un alt francmason:Nici fora statului, nici cerina nu sunt eterne... Atunci cepoate regenera poporul czut n dezordine? Nimic altcevadect stpnirea msurata raiunii... Idealul F. M. constna construi pe nesimite o republicuniversali democratacrei regin va fi raiunea, iar consiliul suprem, adunareanelepilor. n virtutea principiului care a prezidat la natereaFrancmasoneriei, ea va putea, bazndu-se nu pe voia unuiDumnezeu inaccesibil, ci pe imperativele Raiunii, s dea o

    viamoralei cretine22

    Din acestea rezult i raportul Francmasoneriei fa decretinism. Mai putem aduce cteva citate pentru a artaatitudinea direct a F. M. fa de cretinism. Tot autorul dincare am citat mai sus declar: Mai vedei mntuireaoamenilor ntr-o renatere religioas? O! visul imposibil!Boltele sanctuarelor ale cror ruine voii sle reparai, nu vormai vedea niciodat dect un ecou slab al rugciunilor de

    odinioar. Nu mai existDumnezeu pentru a mai nvia moriii Acela (Hristos) ale crui accente magice deschideaumormintele, nu mai poate spera cun miracol asemntor vaopri coborrea lui lent n groapa uitrii. Mai mult catotdeauna o credin laic se substituie unei credinesupranaturale.23Fr. Osw. Wirth n lucrarea citatcomparpeHiram cu Hristos, ambele nume exprimnd doar acelai simbol

    al trecerii energiei cosmice dintr-o persoan ce dispare

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    10/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    13

    definitiv n alta ce apare (moartea i nvierea lui Hiram). Eacelai mit, doar numele e altul.24 O libertate a voinei nuadmite F. M. Totul n lume, chiar i viaa sufleteasc, decurge

    dup o lege necesar neschimbabil. Simbolismul masonicmpinge mai departe analogia sugernd c microcosmul saulumea mic, se construiete ca i macrocosmul, lumeamare.25

    Dar Francmasoneria nu reprezinto concepie statistic,ci se mulumete s existe i ea alturi de cretinism.Francmasoneria e prin excelen dinamic. Ceea ce cere mai

    mult adepilor e aciunea, recldirea lumii, conformprincipiilor ei. Astfel F. M. Lupt cu ndrjire selimine dinomenire concepia opus ei, cretinismul, i instituia care-lsusine, Biserica. Devizele ei sunt: Separarea Bisericii de Stat,coala laic, cstoria civil, difuzarea principiilor anticretinen masele largi. n unele state cum sunt Frana26, Spania27,Rusia28, devizele acestea au fost realizate. n alte ri se mergecu pai repezi spre aceaststare. Biserica st n faa ofensivei

    puternice a unui duman necrutor.

    6. Scopul Francmasoneriei

    Francmasoneria i ine ultimele ei scopuri n secret. Darfrvoia ei se strevd adeseori aceste scopuri, din mrturisirimasonice mai mult sau mai puin nvluite. Regulat, F.M...spune c scopul ei este cercetarea adevrului i aciunea

    caritativ.Dar de o aciune caritativ francmasonic nu s-a

    mpiedicat nimeni pn acum. i apoi de ce ar fi lips de oasociaie clandestin i de secrete, pentru desfurarea uneiaciuni caritative?

    n realitate cnd masonii explicmai larg sensul aciuniilor caritative, vezi c e vorba de o fericire a lumii prinscparea de ideile ei de acum, prin aezarea ei pe temeliile

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    11/217

    Masoneria

    14

    principiilor raionaliste masone. Binefacerea pentru masonnu se confund cu ceea ce s-a convenit s se numeasccaritate. Cedarea ctorva buci de pine, din prisos, nu-l

    achit de datoria sfnt ce o contracteaz iniiatul fa deumanitate. A face bine comportun ntreg program de via.ntr-o form eufemist, Fr. Osw. Wirth29, arat aadar c nucaritatea este scopul Francmasoneriei.

    Iar cercetarea adevrului de care vorbete F.M.... trebuieneleasca o lansare a tuturor ideilor de destrmare a Statuluii a Societii. Toate ideile de extrem stng alecomunismului au fost pregtite n Loji i aplicate defrancmasoni. La fel, toate ideile anticretine, de totalemancipare a instinctelor omeneti inferioare de sub prestigiulvirtuilor cretine. De la Marx pn la Lenin i Trotzki, toiefii mai de seam ai comunismului au fost evrei ifrancmasoni, sau cel puin francmasoni.

    Ziarul francmason Latomia scrie (Iulie 1849, p. 237):Nu putem dect s salutm socialismul ca pe un excelent

    aliat al F. M... n munca de nnobilare a omenirii, nstrduina de a promova binele omenirii. Socialismul imasoneria mpreun cu comunismul au nit din acelaiizvor30.

    Scopul Francmasoneriei stn legturcu soarta ntregiiomeniri. F.M.... luptpentru o anumitdirecionare, pentru oanumitinta ntregii viei omeneti colective i individuale.Care este acest scop? Dintr-o mulime de mrturisiri masonicei din descifrarea sensului ce se desprinde din toatactivitateade pnacum a F.M...., rezultcacest scop este: ntemeiereaunei republici mondiale, condus de francmasoni, adic deevrei. O republic cu desvrire laic, cu o omenirendobitocitde mizerie i de patimile inferioare dezlnuite.

    Iat ce spune acelai Fr. Osw. Wirth, n manualulmaestrului: S avem curajul s ne zicem religioi i s ne

    afirmm apostoli ai unei religiuni mai sfinte dect toate

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    12/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    15

    celelalte. S propagm Religia Republicii, care va formainima cetenilor i va cultiva virtuile republicane.31 Temantemeierii republicii mondiale sub stpnirea Francmasoneriei

    a format obiectul Congresului mondial al F.M...., din 1900,inut la Paris.32

    Cnd vorbesc metaforic, francmasonii se prezint cazidarii care au s rezideasc, sub conducerea lui Hiram,templul lui Solomon din Ierusalim. Aceasta nseamn, frmetafore, restabilirea dominaiei lui Israil asupra lumiintregi.33

    Numai din tendina F.M...., dup republica laic,internaionali extrem de democraticse explicde ce toaterevoluiile de la cea din 1789 ncoace, toate loviturile datecretinismului, principiului monarhic i naional, principiuluiautoritii, sunt opera francmasonilor. Din aceste motive, toatestatele care recunosc valoarea principiului naional i afactorului cretin au desfiinat Francmasoneria. Aa a fcut iItalia prin Mussolini n 192534, i Germania prin Hitler. n

    Ungaria a fost desfiinat dup prbuirea comunismului luiBela Kuhn, dovedindu-se c acest comunism a fost creaialojilor35.

    7. Francmasoneria n Romnia

    Nu vom face un istoric al Francmasoneriei n Romnia.Pnla rzboi nu s-a bucurat de dezvoltare remarcabil. Abia

    de la rzboi ncoace i mai ales n ultimii vreo 10 ani, a luat unavnt ce d de gndit. Din cele ase grupe francmasoniceromne, una e pur evreiasc: Bnai Brith, alta Federaialojilor simbolice de rit ioanit din Romniae evreo-ungureasc(n Ardeal) i n 1933 s-a unit cu Marea Loj NaionalRomn, iar o a treia e evreo-nemeasc:Marea lojgermandin Romnia. Romnii se gsesc numai n celelalte trei:MareaLoj American din Romnia (afiliat la Marea Loj

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    13/217

    Masoneria

    16

    Americandin New York), Marele Orient din RomniaafiliatlaMarele Orient din Frana, i care cuprinde 90% evrei i, nsfrit, Marea Loj Naional din Romnia, care afieaz

    tricolorul, afecteaz lupta contra celeilalte Francmasonerii, pemotiv ce jidovit, dar aceasta e numai o masccu scopul de avna ct mai muli ofieri i ali buni romni.36

    Marea Loj Naional condus pn n 1933 de dl.Pangal, n acel an s-a rupt n dou, o parte lojile ei celeprovinciale i cinci din cele zece bucuretene constituindu-seseparat n frunte cu dl. M. Sadoveanu. Dar pe dl. Sadoveanu l-au urmat numai masonii din primele trei grade, cei din gradelesuperioare au rmas cu dl. Pangal. i cum masonii primelortrei grade sunt condui de cei din gradele superioare se pare cschisma dinMarea LojNaionale tot numai o curspentruromnii naivi pe care prestigiul unui Sadoveanu i atrage maimult dect dl. I.Pangal. De altfel, gruparea d-lui Sadoveanu s-aaliat cuMarele Orient.37

    Despre opiniile de mason ale d-lui M. Sadoveanu citm

    doar urmtoarele rnduri din cuvntarea rostitla adunarea din2.VII.1933, a Marii Loji Naionale. Sub un vl eufemist sentrezrete toat adversitatea masonic fa de credinacretin i ideea naional: Liber cu adevrat e numai acelmaestru care izbndete a-i domina pasiunile i a se eliberade prejudeci. Cel care pstreaz ura de ras,obscurantismul violenelor, suficienele dogmatice, e un sclavca i cel care nu-i poate domina pasiunile degradante.38

    Foarte sistematic zeflemisete dl. M. Sadoveanu credinacretinortodox pe care o socotete o credin pentru naivi,mult inferioar tiinei egiptene a Magului superior nromanul Creanga de aur.

    Numrul masonilor din Romnia era nc n 1932ntristtor de urcat. Astzi se pare csunt i mai muli. n 1932aveam 3300 masoni. Cehoslovacia avea 60, Jugoslavia 900,

    Polonia 450, Bulgaria 500. Se va recunoate cRomnia fa

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    14/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    17

    de aceste ri vecine are enorm de muli.Influena masonilor n viaa mai noua Statului nostru se

    resimte dureros, dictnd din toate locurile de conducere.

    De altfel i nMarea LojNaionalse aflevrei.

    8. Aa zisa Masonerie NaionalRomn

    Dar asupra Masoneriei Naionale Romne trebuie sinsistm ceva mai mult. Despre ateismul Marelui Orient dinRomniai alMarii Loji Naionalea d-lui Sadoveanu nu poatefi nici o ndoial, odat ce el este n strns comuniune cuMarele Orient din Frana, despre care nsi ntmpinareaMasoneriei Naionale Romne ctre Sfntul Sinod spune:Prima mare organizaie dizident a fost aa numitul MareOrient din Frana, care nc din secolul al VIII-lea s-andeprtat ncetul cu ncetul de masoneria tradiional,suprimnd obligativitatea credinei n Dumnezeu i nnemurirea sufletului, precum i aceea a contractrii

    jurmntului pe Sf. Scriptur, dintr-un aa zis spirit de libercugetare, i ajungnd n anul 1878, la nsi primirea ateilorn Ordin. Aceasta a provocat, dup cum era i firesc, oimediat ruptur a relaiilor ntre marile loji masoniceregulate cu Marele Orient din Frana, i de atunci ncoaceatt Marele Orient din Frana ct i toate organizaiile afiliatelui, din lumea ntreag, sunt socotite ca schismatice, eretice iorice relaii sunt interzise ntre masonii regulai i membrii

    acestor organizaii.Noi vom arta n primul rnd, c exist relaii ntre

    organizaiile masonice cu care este afiliat MasoneriaNaionalRomni ntre cele ce stau n legturcu MareleOrient din Frana, iar n al doilea rnd vom pune n adevratalumin atitudinea fa de religie a Masoneriei, ce se pretindeadversarMarelui Orient din Frana.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    15/217

    Masoneria

    18

    a) Marele Orient din Frana i Marea Loj din Franastau n aa strnse legturi, nct n fiecare an se adundelegaii lor ntr-un convent comun39. Marea Lojdin Frana

    nsface parte dinAsociaia MasonicInternaional(A.M.I.)cu sediul n Geneva, mpreun cu Marile Loji din Belgia,Bulgaria, Grecia, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia,Elveia, Cehoslovacia, Spania, Viena i Jugoslavia, dintre caremulte au legturi cu Masoneria Naional Romn. (Vezintmpinarea amintitmai sus.) De altfel A.M.I. luptpentruca ntr-un viitor mai apropiat sau mai deprtat, lanulmondial sse ncheie n sensul ca diferitele dialecte masoniceale umanitii s se uneasc ntr-o limb comun40. Deci iacum sunt numai deosebiri dialectale.

    Cu Marele Orient din Frana are legturi Marea Lojdin Viena41. OriMarea Lojdin Vienastn relaii oficiale cuMarea Loj din Anglia42 i deci i cu Masoneria NaionalRomn.

    Ct de neserioase i de trectoare sunt suspendrile de

    relaii ntre diferitele organizaii francmasonice se vede i dinpilda ce au dat-o n anii receni francmasoneriei germane. Attcele trei Mari Loji prusiene vechi care se socotesc foartenaionale, ct i alte patru din cele umanitariste: Marea Lojdin Hamburg, cea din Bayreuth, cea din Frankfurt pe Main icea din Darmstadt, au rupt relaiile cu Marea Lojdin Viena,socotit internaionalist. ns n acelai timp Marile Loji dinHamburg, Bayreuth i Frankfurt pe Main au reluat relaiile cu

    Marea Lojdin Anglia, care are la rndul ei relaii cu MareaLojdin Viena43.

    Cu drept cuvnt observ Fr. Hasselbacher n opera samonumentalEntlarvte Freimaurerei1936, vol. I p.71: Oricecolar care cunoate regulile elementare de matematictiec: dou mrimi egale cu o a treia, sunt egale i ntre ele.Daca=b i b=c, atunci i a=c. DacMasoneria Naional

    Romnare legturi cu cea din Austria, iar aceasta cu Marele

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    16/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    19

    Orient din Frana, evident cprin masoneria austriac existlegturi i ntre Masoneria Naional Romn i MareleOrient Francez.

    Ce nsemneaz acum c dou organizaii masonice aulegtur i ce nsemneaz c legturile acestea suntsuspendate?

    Cnd dou organizaii masonice stau n legturi atunciele comunicoficial prin organele lor conductoare. Astfel nRegulamentul de organizare i funcionare al Marei LojiNaionale Romne art.45 lit. i, se spune despre Consiliul

    Marii Loji Naionale, care este puterea ei executiv, creprezint mpreun cu Marele Maestru, Mare LojNaional din Romnia pe lng conducerea suprem afiecrui Rit de pe lng Marile Puteri Masonice Strine44.Legturile acestea primesc un caracter i mai permanent i maiconcret prin aceea c cele dou organizaii masonice nlegturi desemneazcte un delegat, care e numit membruregulat cu un rang superior n Marea Loj prieten. Iat ce

    spune citatul Regulament n aceastprivinla art. 6: MareleMaestru poate s numeasc pe orice frate ca s-l reprezintentr-o Mare Loj sor din strintate, de asemenea el poatenumi ca membru al Marii Loji Naionale din Romnia, curangul pe care-l crede potrivit, pe orice frate desemnat careprezentant al Marelui Maestru al unei Mari Loji sor dinstrintate45. n felul acesta n fiecare organizaiefrancmasonicsunt prezente organizaiile strine masonice. nafarde aceste legturi membrii din lojile unei organizaii potvizita oricnd lojile de grad egal sau inferior ale uneiorganizaii strine, iau parte la festivitile lor i pot fi numiimembri de onoare ai acelei organizaii strine46. Fr.Hasselbacher dovedete n opera citat, pe baza unui vastmaterial din arhivele lojilor germane desfiinate, csuspendarea legturilor ntre dou organizaii masonice las

    mai departe putina membrilor din lojile unei organizaii de a

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    17/217

    Masoneria

    20

    vizita lojile celeilalte organizaii, numai ct aceste vizite n-auun caracter oficial, ci numai unul oficios47.Masonii individualisunt frai pe tot globul pmntesc, oricrei organizaii ar

    aparine. Oricrui rit ar aparine un mason, el este frate cu toimasonii de pe glob48.

    De altfel, aceste suspendri de relaii sunt accidentale,ele nu sfrm unitatea i simpatia fundamental, care leagntreaga Francmasonerie universal. i se depun totdeaunacele mai mari strduine ca aceste suspendri s nceteze ctmai repede i unitatea sdevintot mai strns. Ba mai mult,aceste suspendri de relaii au loc numai ntre organizaiilemasoneriei ioanite, a primelor trei grade. Masoneria gradelorsuperioare e un front unitar. Ori masoneria primelor trei gradee numai un stadiu de trecere spre cea superioari e condusde aceea. Deci suprrile ntre organizaiile masonicesubalterne sunt numai nite iluzii, nite concesii fcutespiritului neprogresat n masonerie al membrilor inferiori,crora le place s cread c sunt n ceart cu masoneriile

    strine.Dm cteva citate n acest sens din cartea masonilorvienezi,Das Blaubuch der Freimaurerei(Viena, 1933):

    Organizarea ritului scoian este foarte potrivitpentruurmrirea i ajungerea scopului su deprtat. Existenafactic a unui lan mondial francmason, cel puin n cadreleritului, este n opoziie cu organizaiile, din nefericire ncaade nenchegate, ale francmasoneriei ioanite, care se lupt

    ntre ele din motive dogmatice avantajul fundamental allucrrii sale. Ritul scoian cu ale sale 36 de Supreme consiliiconstituie pentru toate teritoriile francmasone cu o aceeaidoctrin, un acelai mod de a lucra, aadar unul i acelaifront unitar francmasonic. Ritul scoian este afarde aceea unpaaport ctre toate atelierele corespunztoare ale masonerieii oferaadar raza cea mai mare de aciune49. Sobservm

    cMarea Loj NaionalRomn, care are sub administraia

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    18/217

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    19/217

    Masoneria

    22

    chestiune mai importantla Marile Constituiuni, Tradiiile iLandmarkurile Ritului. Constituia i RegulamentulMarii LojiNaionale nu e document pe baza cruia sse poatspune ceva

    definitiv referitor la scopurile i aciunea ei, cu att mai multcu ct acest document nsui vorbete de secretele masonice acror divulgare este socotit ntre infraciunile cele maigrave54. Ba ntr-un loc spune acest document: n Loji seprimesc cunotinele care nu se publicnicieri i pe care nule putem nva dect n Loj55.

    Dar chiar i din puinele expresii ale acestui document sepoate trage o concluzie care arat suficient conflictulmasoneriei cu doctrina Bisericii. E adevrat c n art. 3 alConstituiei, Statutelor etc.se prevede cnimeni nu poate fiprimit n francmasonerie dac nu crede n Dumnezeu i nnemurirea sufletului. Legmintele i jurmintele masonilorfade Ordin sunt contractate pe Sf. Scriptur(p.4). Dar n altparte56se spune: Oricare ar fi religia sau cultul cuiva, el nupoate fi exclus din Ordin, dac crede n Marele Arhitect al

    Universului i practicnvturile sfinte ale moralei.Pnaici n-ar fi nimic grav. S-ar putea spune: sunt atteaalte Societi n care nu se cere nici acest minim de credinreligioas. Numai ct celelalte Societi au altfel de obiectiveeconomice, culturale, ctvreme Francmasoneria se socotetedacnu un adversar al Bisericii, n orice caz un concurent alei, cu o credinproprie a ei. Cci iatce se spune n pasajulcitat puin mai la vale: masonii, cele mai virtuoase elemente

    ale tuturor credinelor... caut s demonstreze superioritateacredinei pe care o profeseaz. Aadar un francmason evreu,fr a-i nsui, prin intrarea n Francmasonerie, credinacretin, e socotit i de francmasonii cretini ca avnd ocredin superioar aceleia pe care a revelat-o nsui Fiul luiDumnezeu cel ntrupat. n mndria francmasonilor de a sesocoti deasupra cretinismului57, se afl implicat negarea

    Divinitii cretinismului, cea mai gravdintre erezii.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    20/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    23

    Aceeai concluzie se deduce i din alte datorii impusemasonului. Dup ce se spune la p. 74 c printre noi suntFrai de toate religiile i rasele, la p. 75 se cere: trebuie s

    preferi pe un Francmason oricrui alt om, cnd solicit, ncondiii egale, aceeai situaie. Purtarea aceasta trebuie s-oaibun mason nu numai fade alt mason din ar, ci i fadecei din strintate, cci art. 5 al Constituiei, Statutelor etc., p.4 spune: Oricrui rit i-ar aparine un mason, el este frate cutoi masonii de pe glob. Prin urmare masoneria formeaz oconfraternitate mai presus de religie, de neam i de familie. Un

    mason considermai apropiat siei pe un evreu mason dectpe un romn cretin. Prin aceasta se rupe legtura bisericeascdintre cei care formeaz, dupApostolul Pavel, Trupul tainical Domnului. Se poate spune c masonul iese din Biseric,precum iese din comunitatea naional. Familia, prietenii se spune mai departe la p. 75 sau vecinii snu afle chestiunin legturcu activitatea francmasonic, att personal, ct icea colectiv.

    Putem pune de pe acum ntrebarea: ce rost mai arejurmntul pe Sf. Scripturcnd l rostete i un evreu care nucrede n ea, sau cnd se respinge originea divina ei?

    Dar poate c cel puin nu se cuprinde n Marea LojNaional dect Romnia, aa c acea confraternitate cumasonii din alte ri rmne o legtur destul de platonic.Chiar aa de ar fi i totui ar fi grav: se afirm n principiulcare pune mai presus de legturile bisericeti i naionale pecele masonice. n realitate Masoneria Naional Romncuprinde muli strini i nu exist nici o piedic pentru acuprinde i mai muli. E adevrat cSupremul Consiliu gr. 33nu admite n snul su ca membri activi dect o ptrime demembri neortodoci58.

    Dar numrul membrilor ar fi al Supremului Consiliu carese limiteazntre 9-33. Destul este daco ptrime din ei pot fi

    neortodoci. Dar Supremul Consiliu are i membri emerii.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    21/217

    Masoneria

    24

    ntre acetia numrul strinilor nu este limitat. Dar ceea ce-imai important e c grosul Masoneriei Naionale l formeazmembrii din celelalte grade, de la 1-32, i mai ales cei din

    primele 3 grade. ntre acetia numrul strinilor iari nu elimitat. Fade toi aceti strini masonul romn e obligat sledea sprijin n toate mprejurrile cnd se cere n anumitecazuri cu riscul vieii59. Refuzul sprijinului cerut aduce una dincele mai mari pedepse60.

    Dar acum s luminm i mai bine atitudinea fa decretinism a Masoneriei Romne, confruntnd-o cu ctevacitate din amintita Blaubucha Masoneriei austriece, care esten legtur i cu cea din Anglia i cu cea romn.Francmasonul vienez dr. Oscar Trebitsch spune n articolulFreimaurerei u. Radikalismus: Caracteristica permanent aMasoneriei este accentuarea necesar imanenta caracteruluiautonom al eticei sale i prin aceasta n mod necesar inegarea oricrei posibiliti a vreunei etici, heteronome, fie eacrescutmetafizic pe terenul speculaiei filosofice, fie pe cel al

    speculaiei teologice(p. 65).n aceast carte francmasonul Dr. Kurt Reichl scrie:Francmasoneria este n fiina ei adnc ptrunsde ideea c,pe terenul credinei, nu poate fi dogmatizat o anumitconvingere privitor la ceva imposibil de cunoscut. Ea st pepunctul de vedere cel cu adevrat tolerat, cfiecare are s-ifac socoteala cu infinitul dup trebuinele sale religioase.Felul credinei, de semnul ce-l dfiecare noiunii sale despre

    Dumnezeu, nu e pentru Francmasonerie nimic, pentru ea totuleste conducerea etic a vieii care rezult din concepiadespre lume a respectivului ins(p. 31).

    ntlnim aadar acelai indiferentism fa de revelaiacretin, pus n rnd cu oricare alt credin. Nici o grijpentru unificarea sufletelor n aceeai credincretin, ci insule justificat n tendina de a avea o atitudine cu totul individual

    n chestiunea religioas. Nu susine nici Biserica impunerea cu

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    22/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    25

    sila a credinei cretine, dar propovduiete sus i tare caceast credin e revelat de Dumnezeu, deci singuraadevratn plenitudinea ei, i dezaprobfrmiarea societii

    omeneti n tot attea credine ci indivizi sunt.Francmasoneria afirmcn-are nici o dogm. Dar are i ea pecea a individualismului, socotete ca valoare supremjudecataindividual. Cel puin pentru ochii lumii, cci n realitateimpune adepilor ei destule convingeri i secrete de al crorrost i sens nu au sse ntrebe masonii gradelor inferioare.

    Acelai lucru l afirm Dr. K. Reichl i n alt loc al

    numitei cri, ntr-o controvers cu iezuitul Fr. Muckermanndespre ncrederea n umanitatea pur, pe care francmasoneria oare, pe cnd cretinismul nu: S recunoatem clar i frechivocuri deosebirea fundamental. D-v vexprimai hotrtbnuiala n posibilitatea unei umaniti care nu e n legturcu un Dumnezeu personal, care nu e strbtutde credina nDumnezeul personal al Bisericii. Francmasonul, aa cum lneleg eu (!!) nu e ateu, concepia despre lume a

    Francmasoneriei are principiul unei fiine supreme, uneiultime temelii spirituale a existenei. Dar cu deosebireafericit (heilsarmee), antidogmatic fa de dogma Bisericiiinfailibile i singur mntuitoare, c ea las coninutul,culoarea noiunii de Dumnezeu subiectivismului fiecruia. Easocotete c exist o credin, dar aceasta nu trebuiedogmatizat drept o cunoatere care trebuie s fie singuradevrat, aadar imposibil. Nu e linia d-v., prea venerate,s admitei umanitatea laicist a francmasonului care nu ehrnit de o credin precis ntr-un Dumnezeu personal, cantemeiat, adevrat i variabil. V ndoii de garaniileinterne ale acestei umaniti. Socotii c numai ideea deumanitate a credinei cretine posed putere ndatoritoare(p. 25-26). Iar n alt loc: Sigur ideea mason despreumanitate nu e determinat religios, n sensul c nu cere

    nrdcinarea ei ntr-o religie anumit, respectiv n cea

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    23/217

    Masoneria

    26

    catolic(p. 20).n spiritul acesta liber cugettor vorbesc masonii despre

    religie atunci cnd vor s-i prezinte n trsturi simpatice

    organizaia lor. Adevratele lor sentimente sunt ns directostile la adresa religiei. Ele izbucnesc adesea n expresiinemascate, n felul acelora pe care le-am inserat n refrenulacesta la alt loc.

    Dup ce am artat c i masoneria zis naional faceparte din organizaia mondiala masoneriei, fiind angajat nurmrirea scopurilor comune ale masoneriei, i dup ce amartat c masoneria ntreag e cel puin liber cugettoare peteren religios, s mai revenim puin asupra scopuluimasoneriei n care e ncadratmasoneria naional.

    Am mai spus c scopul masoneriei nu e cercetareafilosofic a adevrului i nici filantropia. Acestea n-ar trebuiinute ntr-un secret att de sever. Scopul ei este unul politic.i este unul i acelai pentru toat masoneria. De aceea sestrduiete s formeze un front ct mai strns, cum am vzut

    din paginile anterioare. C scopul ei este unul politic, nu depoliticde partid, ci de concepie, ceea ce-i i mai grav, ne-omrturisete masonul Dr. K. Reichl n opera amintit, p. 35,aprobnd urmtoarele cuvinte ale unui membru al MareluiOrient Francez: Dac politica nsemneaz a te aprinde desuferina oamenilor pentru aprarea drepturilor omului,pentru realizarea unor cerine culturale de mare valoare dinpunct de vedere etic i estetic, atunci, da, masoneria face

    politic, atunci masoneria este politic.Mai precis ne aratorientarea politica masoneriei mrturisirile aceluiai mason,c organizaia din care face parte lupt pentru libertateapersonal i democraie, care nu trebuie lsat s fiesfrmatde dictatura barbarde dreapta sau de stnga(p.24). n acelai sens se exprim pe larg masonul Dr. OskarTrebitsch n amintita carte, dezvoltnd cmasoneria e contrar

    oricrui radicalism, oricrei conduceri autoritare i pentru

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    24/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    27

    larga democraie (p. 64). Pe linia aceasta masoneria e contramonarhiei dei ntmpinarea Masoneriei Romne spune altfel.Dr. Reichl mrturisete c Masoneria a vzut n instaurarea

    republicii n Spania ndeplinindu-se o aprins dorin a ei.Nimeni n-a negat din latura Masoneriei cntre ntemeierearepublicii i masoneria spaniol exist strnse legturi. Nicin-a rmas nimnui c frailor din Marele Orient li s-aumplinit prin noua organizare de stat o aprins dorin (p.17).

    Astfel nu e de mirare dacFrancmasoneria declaracum

    c st n rzboi din Spania, cu totul n ajutorul FrontuluiPopular. n ziarul ABC din Madrid, din 20.X.1936, foaieredactat ca toate foile de pe teritoriul Spaniei comuniste desovietele muncitoreti, gsim urmtoarea declaraie din parteaMasoneriei: Situaia actualeste aa de extraordinari detragic, nct suntem nevoii s rupem tcerea noastrobinuit. Masoneria spaniol este deplin, total i absolut departea Frontului Popular, de partea guvernului legal i

    mpotriva fascismului. n ziarul El Dia Graficodin 15.X dinBarcelona se spune: Mulumit neleptei prevederi amasonilor o mare parte din comand n Guardia civil iGuardia de asalt (trupe poliieneti create n mod special derepublic) era nc nainte de 18 august n mnarepublicanilor de ncredere. Masonii au fost aceia care aufcut ca cea mai mare parte din flota de rzboi sse punnserviciul Frontului Popular i ofierii rsculai s fie nchii.Masonii au fost aviatori care s-au aezat n fruntea floteinoastre aviatice. Comandanii celor mai multe din seciunilearmatei noastre sunt masoni. Masonii sunt n majoritate aceiacare, n pres, pe tribune, la microfon au susinut focul nsuflete. Masoni sunt i aceia care pregtesc victoria n etape.Masoni n sfrit, aceia care lucreaz n strintate caneutralitatea sfie prsit61.

    Din cele de mai sus se strvede destul de bine cnu sunt

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    25/217

    Masoneria

    28

    deosebiri reale i serioase ntre masoneria mondial creia iaparine Masoneria Naional Romn i Masoneria afiliatMarelui Orient Francez. Astfel, avnd n vedere ceea ce am

    dezvoltat n toate capitolele acestui referat, putem formulaurmtoarele:

    Concluzii:Francmasoneria este o organizaie mondial, secret n

    care evreii au un nsemnat rol, avnd un rit quasi-religios,luptnd mpotriva concepiei religios-morale a cretinismului,mpotriva principiului monarhic i naional, pentru a realiza orepublicinternaionallaic(tendina din urma se vedea nBlaubuch der Freimaurerei, Wien 1933, p. 82, n art.Paneuropa als Minoritatenfrage. Se recunoate cMasoneria urmrete planul unei Europe unite). Ea este unferment de stricciune moral, de dezordine social. Bisericaosndete francmasoneria ca doctrin, ca organizaie i cametodde lucru oculti n special pentru urmtoarele motive:

    1. Francmasoneria nvape adepii ei srenune la orice

    credin i adevr revelat de Dumnezeu, ndemnndu-i sadmitnumai ceea ce descopere raiunea lor. Ea propagastfelnecredina i lupta mpotriva cretinismului ale crui nvturisunt revelate de Dumnezeu. Vnnd pe ct mai muliintelectuali s i-i fac membri i obinuindu-i pe acetia srenune la credina cretin, francmasoneria i rupe de laBiseric, i avnd n vedere influena nsemnat ce o auintelectualii asupra poporului e de ateptat ca necredina sse

    ntind asupra unor cercuri tot mai largi. n faa propagandeianticretine a acestei organizaii, Biserica trebuie s rspundcu o contra propagand.

    2. Francmasoneria propag o concepie despre lumepanteist-naturalist, reprobnd ideea unui Dumnezeu personaldeosebit de lume i ideea omului ca persoan, deosebit,destinat nemuririi.

    3. Din raionalismul i naturalismul su, francmasoneria

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    26/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    29

    deduce n mod consecvent o moralpur laic, un nvmntlaic reprobnd orice principiu moral heteronom i oriceeducaie ce rezult din credina religioas i din destinaia

    omului la o via spiritual etern. Materialismul ioportunismul cel mai cras n toate aciunile omului, esteconcluzia necesardin premisele francmasoneriei.

    4. n lojile francmasoneriei se adun la un loc evreii icretinii i francmasoneria susine cnumai cei ce se adunnlojile ei cunosc adevrul i se naldeasupra celorlali oameni.

    Aceasta nsemneaz c cretinismul nu d nici un

    avantaj n ce privete cunoaterea adevrului i dobndireamntuirii membrilor si. Biserica nu poate privi impasibil cumtocmai dumanii de moarte ai lui Hristos sfie considerai ntr-o situaie superioar cretinilor din punct de vedere alcunoaterii adevrurilor celor mai nalte i al mntuirii.

    5. Francmasoneria practic un cult asemntor celui almisterelor pre-cretine. Chiar dacunii adepi ai ei nu dau nicio nsemntate acestui cult, se vor gsi multe spirite mai naive

    asupra crora acest cult s exercite o oarecare for quasi-religioas. n orice caz prin acest cult francmasoneria vrea sse substituie oricrei alte religii, deci i cretinismului.

    n afar de motivele acestea de ordin religios, Bisericamai are n considerare i motive de ordin social, cndntreprinde aciunea sa contra francmasoneriei.

    6. Francmasoneria este un ferment de continu isubversiv subminare a ordinei sociale prin aceea c i facedin funcionarii statului, din ofieri, unelte subordonate alteiautoriti pmnteti dect aceleia care reprezint ordineastabilitvizibil. i face unelte n mna unor factori netiui ncnici de ei, avnd slupte pentru idei i scopuri politice ce nu lecunosc. E o luptnesincer, pe la spate, niciodatnu existosigurann viaa statului i ordinea stabilit. E o luptce ia nsprijinul ei minciuna i ntunerecul. mpotriva jurmntului

    cretinesc pe care acei funcionari l-au prestat Statului, ei dau

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    27/217

    Masoneria

    30

    un jurmnt pgnesc.7. Francmasoneria lupt mpotriva legii naturale, voit

    de Dumnezeu, conform creia omenirea e compus din

    naiuni. Biserica ortodox, care a cultivat totdeauna specificulspiritual al naiunilor, i le-a ajutat s-i dobndeasclibertateai s-i menin fiina primejduit de asupritori, nu admiteaceastluptpentru exterminarea varietii spirituale din snulomenirii.

    Msurile cele mai eficace ce are s le ia Bisericampotriva acestui duman al lui Dumnezeu, al ordinei social-morale i al naiunei, sunt urmtoarele:

    1. O aciune persistent publicistic i oral dedemascare a scopurilor i a activitii nefaste a acesteiorganizaii.

    2. ndemnarea intelectualilor romni, care se dovedesc aface parte din loji, s le prseasc. n caz contrar FriaOrtodox Romn, extins pe toat ara, va fi ndemnat sizoleze pe cei ce prefersrmnn loji.

    Biserica le va refuza la moarte slujba nmormntrii, ncaz cpnatunci nu se ciesc.De asemenea le va refuza prezena ca membri n

    corporaiile bisericeti.3. Preoimea va nva poporul ce scopuri urmrete

    acela care e francmason i-l va sftui s se fereasc i s nudea votul candidailor ce aparin lojilor.

    4. Sfntul Sinod acompaniat de toate Corporaiunile

    bisericeti i Asociaiile religioase se va strdui s convingguvernul i Corpurile Legiuitoare s aduc o lege pentrudesfiinarea acestei organizaii oculte. n caz cguvernul nu ova face, Sfntul Sinod se va ngriji sfie aduso astfel de legedin iniiativparlamentar.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    28/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    31

    Tem. Nr. 785/937. .P.S. Mitropolit Nicolae al

    Ardealului, d citire referatului cu studiul asuprafrancmasoneriei, ce i s-a cerut de Sf. Sinod ncdin anul 1934.

    Sf. Sinod nsuindu-i concluziile din referat hotrte:

    I. Biserica osndete Francmasoneria ca doctrin, caorganizaie i ca metod de lucru oculti n special pentruurmtoarele motive:

    1. Francmasoneria nva pe adepii ei s renune laorice credini adevr revelat de Dumnezeu, ndemnndu-is admit numai ceea ce descoper cu raiunea lor. Eapropagastfel necredina i lupta mpotriva cretinismului alecrui nvturi sunt revelate de Dumnezeu. Vnnd pe ctmai muli intelectuali si-i fac membri i obinuindu-i peacetia s renune la credina cretin, Francmasoneria irupe de la Biseric, i avnd n vedere influena nsemnatceo au intelectualii asupra poporului, e de ateptat ca necredinas se ntind asupra unor cercuri tot mai largi. n faapropagandei anticretine a acestei organizaii, Bisericatrebuie srspundcu o contrapropagand.

    2. Francmasoneria propag o concepie despre lumepanteist-naturalist, reprobnd ideea unui Dumnezeu personaldeosebit de lume i ideea omului ca persoan, deosebit,

    destinat nemuririi.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    29/217

    Masoneria

    32

    3. Din raionalismul i naturalismul su,Francmasoneria deduce n mod consecvent o moral purlaic, un nvmnt laic, reprobnd orice principiu moral

    heteronom i orice educaie ce rezult din credinareligioasi din destinaia omului la o viaspiritualetern.Materialismul i oportunismul cel mai cras n toate aciunileomului, este concluzia necesar din premiseleFrancmasoneriei.

    4. n lojile francmasone se adun la un loc evreii icretinii i Francmasoneria susine cnumai cei ce se adunn lojile ei cunosc adevrul i se nal deasupra celorlalioameni. Aceasta nsemneaz c cretinismul nu d nici unavantaj n ce privete cunoaterea adevrului i dobndireamntuirii membrilor si. Biserica nu poate privi impasibilcum tocmai dumanii de moarte ai lui Hristos s fieconsiderai ntr-o situaie superioar cretinilor din punct devedere al cunoaterii adevrurilor celor mai nalte i almntuirii.

    5. Francmasoneria practicun cult asemntor celui almisterelor precretine. Chiar dacunii adepi ai ei nu dau nicio nsemntate acestui cult, se vor gsi multe spirite mai naiveasupra crora acest cult s exercite o oarecare for quasi-religioas. n orice caz prin acest cult Francmasoneria vreasse substitue oricrei alte religii, deci i cretinismului.

    n afar de motivele acestea de ordin religios bisericamai are n considerare i motive de ordin social cnd

    ntreprinde aciunea sa contra Francmasoneriei.6. Francmasoneria este un ferment de continu i

    subversivsubminare a ordinei sociale prin aceea c i facedin funcionarii Statului, din ofieri, unelte subordonate alteiautoriti pmnteti dect aceleia care reprezint ordineastabilit vizibil. i face unelte n mna unor factori netiuincnici de ei, avnd slupte pentru idei i scopuri politice ce

    nu le cunosc. E o lupt nesincer, pe la spate; niciodat nu

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    30/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    33

    exist o sigurann viaa Statului i n ordinea stabilit. E olupt ce ia n sprijinul ei minciuna i ntunerecul. mpotrivajurmntului cretinesc pe care acei funcionari l-au prestat

    Statului, ei dau un jurmnt pgnesc.7. Francmasoneria lupt mpotriva legii naturale, voite

    de Dumnezeu, conform creia omenirea e compus dinnaiuni. Biserica ortodoxcare a cultivat totdeauna specificulspiritual al naiunilor i le-a ajutat s-i dobndeasclibertatea i s-i menin fiina primejduitde asupritori, nuadmite aceast luptpentru exterminarea varietii spirituale

    din snul omenirii.Msurile cele mai eficace ce are s le ia Biserica

    mpotriva acestui duman al lui Dumnezeu, al ordinei social-morale i al naiunei, sunt urmtoarele:

    1. O aciune persistent publicistic i oral dedemascare a scopurilor i activitii nefaste a acesteiorganizaii.

    2. ndemnarea intelectualilor romni, care se dovedesc aface parte din loji, s le prseasc. n caz contrar, FriaOrtodox Romn extins pe toatara va fi ndemnat sizoleze pe cei ce prefersrmnn loji.

    Biserica le va refuza la moarte slujba nmormntrii, ncaz cpnatunci nu se ciesc.

    De asemenea, le va refuza prezena ca membri ncorporaiile bisericeti.

    3. Preoimea va nva poporul ce scopuri urmreteacela care e francmason i-l va sftui sse fereasci snudea votul candidailor ce aparin lojilor.

    4. Sf. Sinod acompaniat de toate corporaiunilebisericeti i asociaiile religioase se va strdui s convingGuvernul i Corpurile legiuitoare s aduc o lege pentrudesfiinarea acestei organizaii oculte. n caz cGuvernul nu o

    va face, Sfntul Sinod se va ngriji sfie aduso astfel de lege

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    31/217

    Masoneria

    34

    din iniiativa parlamentar.

    II. ntreg referatul mpreun cu concluziile se va tipri

    n brour prin Consiliul Central Bisericesc i se vantrebuina ca mijloc de propagand mpotrivafrancmasoneriei.

    .P.S. Patriarh prezint declaraia fcut n faa Sa, adelegailor lojei francmasone naionale n frunte cu dl. Pangal,prin care aduc la cunotincaceste loji se autodizolv, spre anu fi confundate cu Loja Marelui Orient i spre a nu se credeceste mpotriva culturii sentimentelor monarhice, naionale icretine. El dl. Pangal n numele delegailor declarctoimembrii lojelor francmasone naionale sunt buni fii ai bisericiiortodoxe.

    Sf. Sinod ia act cu satisfacie de declaraia d-lui Pangali a celorlali conductori ai masoneriei naionale romne,cetit n ziua de 25 Februarie a.c., n faa .P.S. PatriarhMiron, prin care anuncaceastorganizaie se autodizolv.

    Este prin urmare de sine neles c hotrrea Sf. Sinodprivitoare la masonerie nu se poate referi la lojile care s-audizolvat i prin urmare nu mai exist.

    La orele 13 .P.S. Patriarh, ridicedina, prorognd Sf.Sinod pentru data de 29 Martie a.c., orele 10 dimineaa.

    Preedinte,(ss) Miron

    Secretar,(ss) Galaction Craioveanu

    CronicinternB.O.R., 55 (1937) nr. 3-4, Martie-Aprilie.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    32/217

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    33/217

    Masoneria

    36

    Dac aceast solemnitate ar fi avut numai un caracterreligios, n-ar fi fost nevoie de ntiinarea efului Statului. Dardaca fost un act mai mult politic, de ce fotii membri ai lojei

    s-au adresat ierarhilor acestor biserici? Pentru decor, pentrumai mult zgomot? Sau pentru ca s afirme c legtura ntreStatul romnesc i contiina poporului trebuie sse facprinBiserica cretin. n alte mprejurri, prezena arhiepiscopuluiromano-catolic credem c ar fi fost imposibil, dar, dupevenimentele ce se petrec n afar, vedem c i catolicismulnelege s conlucreze cu celelalte biserici mpotriva luiantihrist, ceea ce este un semn nou al vremurilor.

    Ar fi bine ca ierarhii acestor trei biserici s se gseascconlucrnd i n alte mprejurri, ca s neleag lumea cHristos este al tuturor. Este mbucurtor cs-a recunoscut prinaceasta Patriarhului ortodox al rii un adevrat primatnaional, fiind o garanie c n marile mprejurri de ordinnaional Patriarhul ortodox poate vorbi n numele celor treiBiserici.

    Consecinele acestei dizolvri s-au vzut imediat, pentruc aceast loj, primind s se autodizolve, a atras ateniaguvernului asupra celorlalte loji din ar, care nu au crezut ctrebuie s fac la fel, i atunci s-a neles c e o necesitatenaionalca sfie dizolvate de autoritatea public.Guvernul,profitnd de curentul din opinia public mpotrivafrancmasoneriei, a dizolvat toate lojele din ar, pecetluindlocalurile i arhivele lor. Se afli un proiect de lege, pregtit

    de Sf. Sinod pentru definitiva i legala lor nchidere. Prinaceasta va fi ncoronatlupta dusde Sf. Sinod i de un marenumr de teologi i scriitori cretini mpotrivafrancmasoneriei.

    Iar Biserica Ortodox a contribuit odat mai mult lalinitea i sigurana Statului.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    34/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    37

    Note1Leon de Poncins,La dictature de Puissances Occultes: La F.M., Paris,

    1934, p. 5.2Ibidem, p. 64.3Engelbert Huber, Freimaurerei, p. 56-58.4 Huber, op. cit., p. 63.5Ibidem, p. 95.6Dr. N.C. Paulescu, Ce este Francmasoneria?, Buletinul Anti-Iudeo-

    Musonic,1930, p. 67-71.7Huber, op. cit., p. 64.8Ibidem, p..9Cf. Dr. Pr. Wichtl, Weltfreimaurerei, Weltrevolution, Weltrepublic, Ed. II,Munchen, 1928, p. 54.10Ibidem, p. 53, sq.11Dr. N.C. Paulescu,Buletin Anti-Iudeo-Masonic, 1930, p. 199-202.12Vezi un document n facsimil, emanat din partea lojilor i publicat n

    Buletinul Anti-Iudeo-Masonic, 1930, p. 91.13Documentul n facsimil e publicat nBuletinul Anti-Iudeo-Masonic,1930, p. 131.14Buletin Anti-Iudeo-Masonic, 1930, p. 103-107.15

    The Israilit, 3 Aprilie 1855, dupHuber, op. cit., p. 148.16Festschrift des Bne-Brith-Ordens, 1902, dupHuber, op. cit., p. 151.17Ibidem.18Revista Apostolul din 1 aprilie 1934. O descriere pe larg a ceremoniei deiniiere a gradului de maestru face francmasonul Oswald Wirth,Le livre du

    Matre, Paris, ed. V, p. 67-84.19Oswald Wirth, op. cit., p. 106, 108, 112, 116.20Ibidem, p. 120-122.21Francmasoneria nu se flete cdeine un adevr Dumnezeesc revelat,

    ci invitpe adepii si sse degajeze de eroare prin propriile lor eforturipentru a se orienta ei nii, cu toat independena, ctre acea lumin aspiritului spre care aspirinteligenele(Oswald Wirth, op. cit., p. 21).22Albert Lantoine, dupLeon de Poncins, op. cit., p. 297-298.23Ibidem, p. 299.24Osw. Wirth, op. cit., p. 85.25Ibidem, p. 120.26Huber, op. cit., p. 176-180.27L. de Poncins, op. cit., p. 151-152.28

    Huber, op. cit., p. 211-216.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    35/217

    Masoneria

    38

    29Op. cit., p. 35.30DupHuber, op. cit., p. 152-156.31

    Osw. Wirth, op. cit., p. 22.32Dr. Fr. Wichtl, op. cit., p. 208-209.33Dr. V. Trifu, Interpelarea din Parlament la 5.II. 1932.34Dr. Fr. Wichtl, op. cit., p. 99.35Ibidem, p. 280.36n Buletinul Anti-Iudeo-Masonic, 1930, de unde lum aceste informaii,reproduse n facsimil documente care demasc aliana strns dintre celetrei grupuri masonice n care se gsesc romni (p.91 i 131-132).37Adevrul literardin 9.VII.1933. A se vedea n acelai loc i sprijinul ce-l

    dau evreii d-lui Sadoveanu. Dl. M. Sevastos, redactor la Adevrul literar,scrie un articol de laud pentru aciunea masonic a d-lui Sadoveanu. Lamicarea aceasta, spune M. Sevastos, s-a raliat deunzi i MareleOrient.38Adevrul literardin 9.VII.1933.39Das Blaubuch des Weltmaurerei, Viena, 1933, p. 57, publ. francm.40Ibidem, p. 104.41Op. cit., p. 35.42Masonic Year Book 1936, p. 797.43Das Blaubuchetc., p. 61-62.44Constituia i Regulamentul Marei Loji Naionale Romne, p. 33.45Ibidem, p. 21.46Constituia, Statutele i Regulamentele Ritului scoian antic i acceptatdin Romnia, art. 29, p. 12.47Entlarvte Freimaurerei, 1936, vol. I, p. 67.48Constituia, Statutele etc., art. 5, p. 4.49Din art. francm. vienez, dr. Hermann Anton, die Rotte Maurerei, op. cit.,p. 99-100.50Const. i regul., p. 9-10.51Das Blaubuch, p. 102.52Das Blaubuch, p. 105.53Fr. Hasselbacher, op. cit., p. 75.54Art. 517 6, p. 148.55Ibidem, p. 72.56Obligaiunile unui Francmason, p. 71.57A se vedea n acest sens romanul d-lui M. Sadoveanu, Creanga de aur.58Constituia, Statutele etc., art. 13, p. 7.59Ibidem, art. 611, p. 161.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    36/217

    Mitropolitul Nicolae Blan

    39

    60Ibidem, art. 613, p. 161.61Ziarul german din Sibiu Sud-Ost, din 31.XII.1936.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    37/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    40

    Revoluie, naionalism, ruralitate

    1848 n Principatele Romne

    Marile ri agricole situate ntre Marea Baltic iMarea Neagr nu pot fi izbvite de barbaria patriarhal-feudal dect cu ajutorul unei revoluii agrare care stransforme ranii n proprietari de pmnt liberi, o revoluiecu totul asemntoare celei care a avut loc n 1789 n statele

    franceze.Engels

    n sfrit, pe primvar, sosirdin Paris tineri studeniaparinnd clasei boiereti mijlocii, care nu voiau s creadntr-o ngrdire n spaiu a revoluiei franceze. Unul dintre ei,C.A. Rosetti credea realizabil n cel mai apropiat viitor o

    nfrire idilica tuturor oamenilor. Iorga

    ntreg anul 1998 naiunea romn (adic statul) asrbtorit cei 150 de ani de la revoluia paoptist. De ce?Singura explicaie vine din partea demagogiei oficiale.Adevrata istorie a 48-ului nu ne dnici un motiv pentru a fiveseli, aa cum se va arta.

    n deceniul al cincilea al secolului trecut, revoluiamondial nceput n 1789 intr ntr-o nou etap. Ciumafranuzeasc nu mai este rspnditacuma de ctre armatelede ocupaie iacobine i napoleoniene, care impuneaulibertatea, egalitatea, fraternitatea cu sabia, prin cele maislbatice rzboaie pe care le cunoscuse Europa. 48-ul foloseteo metodmult mai economici mai eficient: subversiunea,autoocuparea ideologic i militar de ctre o trup de

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    38/217

    Florin Stuparu

    41

    comisari ai poporuluirecrutai la faa locului i instruii laParis (mai trziu, la Moscova) unde i nsuesc tehnicileteroriste i propagandiste ale loviturii de stat i nfiineaz

    viitoarele Guverne provizoriice se vor permanentiza, ntr-oformsau alta, pnastzi.

    Obiectivul principal este acum, ca i n vremea luiNapoleon, nfrngerea celor dou imperii teocratice, Rusia iAustria, la care se adaug Germania, care, cu toatereformele, se opunea realizrii republicii europeneumaniste, dovedind c nu puteau fi nvinse prin mijloaceexclusiv militare i nici prin revoluii de sus, cum ncercaseiluminismul n vremea Ecaterinei, a lui Rudolf i a luiWilhelm.

    Sfnta Rusie, mai ales, era hotrt s opreasc invaziaantihristic, aa cum o fcuse i n 1812, i manifestul aruluiNicolae I din martie 1848 este frechivoc:

    Aprs de longues annes de paix et de prosperit,lOccident de lEurope a t subitement boulevers par des

    troubles qui menacent de dtruire toute autorit lgitime etlordre social tout entier.Prenant leur origine en France: la rvolte et lanarchie

    se sont tendues promptement lAllemagne et le flotrvolutionnaire, croissant dans la mesure des concessions desgouvernements a enfin atteint les Etats de nos allis,l Autriche et la Prussie.

    Ne conaissant plus de frein, cette force aveugle menace

    aujourdhui la Russie, que Dieu a confie a notre garde.Ici elle trouvera ses bornes.Fidle au glorieux exemple de Nos ancetres, invoquant le

    secours du Trs-Haut, Nous sommes prets faire face Nosennemies partout o ils se montreront; et fermement unis Notre sainte patrie, Nous conduirons Nos peuples la dfensede lhonneur russe et de lintegrit de Notre territoire. Dieu

    est avec nous. Ecoutez peuples de la terre et suivez la voix de

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    39/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    42

    Dieu qui est avec nous.(ACT I/159)48-ul nu reprezint o singur revoluie, un eveniment

    punctual. Cu toat aparena megaloman-propagandistic,

    rndurile urmtoare exprimo realitate asumat:Ziua de 11 iunie 1848 va rmne o stea strlucitoare

    pe firmamentul romnesc, cci strigtul Vrem s trim prinnoi nine a ieit atunci limpede i puternic din nsui peptulpoporului romn, nu ca strigt de desperare, ci ca strigt derenviere; nduit a fost atunci micarea i, dei cei ce austat n capul ei, mult timp au umblat pribegi i persecutai, dar

    smna aruncat a purtat roade mnoase, strigtul de la1848 fu renviat prin Parlamentele legale din 1857; el cptfiin prin naiune n 1866 i fu ntrecut n consecine prinrzboiul independenei din 1877 (ACT I/VII). (La 1890, cndapare textul, autorii nu tiu cateptrile lor vor fi satisfcutedupviitorul prim rzboi mondial.)

    48-ul este o micare ampl ce se ntinde pe multedecenii, suferind transformri i tactica aceasta a dizolvrii din

    interior i va dovedi deplin eficiena abia odat cu primulrzboi mondial, cnd Sfnta Alianva fi sfrit sfrmati antihristul va face pasul decisiv ctre imperiul mondial. I semai opune doar o scurtrenatere spiritual, ce va fi lichidatn uriaa confruntare a celui de-al doilea rzboi mondial i anul1945 va marca un prim sfrit al istoriei.

    Pentru a-i atinge colosalele obiective, de la 1848 pndup primul rzboi, internaionalismul ateu speculeazinfailibil naionalismul legitim al popoarelor aflate n putereasau sub influena monarhiilor imperiale, stimulnd, organizndi finannd revoluii de eliberare de sub jugul despotismului,n numele dreptului sfnt la autodeterminare. n acestinterval naionalismul este o atitudine umanist, pozitiv,pentru c pulverizeaz ce mai rmsese dininternaionalismul cretin. Dup 1920, termenul ncepe s

    capete sens tot mai sumbru, pentru c amenin

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    40/217

    Florin Stuparu

    43

    ecumenismulateu. (De la iacobini, Napoleon, Lenin, Stalini pnla campaniile N.A.T.O., armatele revoluionare vor totelibera popoarele mici i persecutate, anexndu-le

    ideologic, militar i economic n interes propriu). Despre acestnaionalism, termen inventat de revoluia francez i adaptatapoi de iluminismul german, naionalism promovat nnumele unei idei universalist-atee, voi tot vorbi pe parcurs,pentru c este un alt feti lingvistic ce ncurc toatecomentariile i face istoria noastrde neneles.

    Printre rile folosite ca mas de manevr mpotrivatiranieiimperiale, Principatele au un loc cu totul aparte, dinmai multe motive.

    n primul rnd, ca ntotdeauna, din cauza importanei lorstrategice. rile Romne au rol esenial n jocul dintre celetrei imperii care i disput cucerirea sau mcar dominareaBizanului, reducndu-se de fapt ntreaga chestiuneoriental.

    Trebuie neles c nainte de a fi centru de putere

    geopolitici economic, Constantinopolul, i nu Roma, estecentrul spiritual european al cretinismului i cucerirea luinseamn dominarea religioas a lumii. Astfel ruii vor s-incoroneze arul ca bazileu de drept, ei considerndu-semotenitorii Imperiului Ortodox. Austriecii, la rndul lor,urmresc refacerea Sfntului Imperiu n form catolic. nfine, Frana (adic internaionala atee) vrea i ea sreconstituie imperiul roman pgn, tiind de la Bonaparte, c

    aici trebuie fundat capitala statului su mondial. n aceastconfruntare Principatele aveau misiunea de a stopa avntulrusesc i de a ntreine nesigurana n Austria prin bomba cuefect ntrziatdin Ardeal. De asemenea, ele erau baza pentruoperaii militare i pentru organizarea de comploturi n toatEuropa sud-estic.

    Ruii, la rndul lor, ca ntotdeauna, nelegeau prea bine

    c erau singuri i nu se puteau apra dect pstrnd

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    41/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    44

    Principatele sub controlul lor, pentru a-i proteja flancul vestic,cel vulnerabil.

    Pericolele crizei ce amenin ordinele soial n Europa

    preocupcu tot adinsul mintea Augustului nostru Domnitor pecnd radicalismul triumf-n Elveia, pe cnd n Italiaprincipiul monarhic e foarte cutreerat, pe cnd n Frana oiute catastrofnalrepublica peste ruinele tronului de Iulie,pe cnd nfierbntarea revoluionarstrbate n Germania curepejune ductoare la rtcire, mpratul trebuie s-i arunceprivirea mai mult dect oricnd alt dat asupra intereselor

    de linite i singurtate, pe care Rusia prin a sa pusciune estemai cu deosebire chemat a o apra. (ACT I/168)Principatele de la Dunre se in a anumit de aceastcategorie; ele sunt puse sub nemijlocita protecie a Rusiei, iaceastprotecie noi suntem hotri a o aplica cu o manierstrbttoare. Deci oricare va putea fi aiurea rezultatulorcanului revoluionar mpratului este determinat a nu suferica anarhia sptrundn partea aceasta celor doi Principi cu

    cea mai apropriatmanier(Nota Comitetului de Nesselrode,Cancelarul Rusiei, ctre Consulul general din Principate, deKotzebue n ACT I/169).

    Pe de alt parte, rile romneti sunt nsele un centrureligios de o extraordinar importan, pentru c de lacucerirea Constantinopolului ele reprezintBizanul.

    Cu toat recunoaterea politic a vasalitii sale,domnul rilor romneti se bucurnspnfoarte trziu detoate drepturile care, dup noiunea veche i nou roman,adicbizantino-slav, formeaz imperiul. n biseric, domnulromn, care a rmas n orientul supus de pgni singurulstpnitor cretin mpodobit cu coroani sceptru, este primitcu onorurile ce se ddeau odinioar mprailordreptcredincioi din Rsrit (IOR 1/380).

    Aceastmisiune hristoforica Romniei se accentueaz

    n secolul 18 i la nceputul secolului 19, odat cu

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    42/217

    Florin Stuparu

    45

    protestantizarea bisericilor rus i greceasc, nct cele doumici provincii, primitive, turcite, devin extrem deputernice i de bogate spiritual, avnd cele mai multe mnstiri

    din lume, daclum n seamproprietateaasupra SfntuluiMunte Athos, i fiind refugiul tuturor monahilor persecutai deofensiva protestant i catolic. n consecin, presiunearevoluionarva fi aici mai puternicdect oriunde.

    En 1792 ctait sur les bordes du Rhin que serencontraient les armes de la Republique franaise et desSouverains coaliss ; le champ de la bataille est aujourdhuidans la partie orientale de lEurope ; cest sur les rives duDanube que les deux principes se trouvent en prsence. Ainsila libert a recel de trois cents lieues des frontires(Scrisoarea unui romn despre situaiunea Romnilor dinOrientul Europei. n ACT I/245).

    Ceea ce desemna Principatele ca victime sigure alerevoluiei este starea lor de descompunere interni completadependen extern la care ajunseser n cele dou secole

    precedente, ca urmare a continuelor invazii, devastri, pustiiri,jafuri ale campaniilor militare susinute de protectoriiaflain rzboi pe acest pmnt al nimnui, la toate acesteaadugndu-se aciunea dizolvant a ideologiei iluministe,venitodatcu ocupanii strini.

    Eroarea tradiiei ncepuse, ca n toat Europa, nc dinsecolul 17, i chiar mai nainte.

    Cauza directa fost falimentul Imperiului Otoman care a

    antrenat, firesc, pe acela al hinterland-ului.Transformarea spre lumea modern, n secolul 16, s-a

    produs sub presiunea unui factor extern, dominaia otoman,care, prin exigenele ei economice, a supus rnimea la opovar mult peste puterile ei. Obinuit cu un schimbelementar de produse, lipsit de lichiditi monetare,rnimea s-a gsit dezarmatfade asaltul fiscal al statului

    pentru plata tributului.(IOR 2/424)

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    43/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    46

    Apsarea pe care uriaul n agonie o exercita asuprapopoarelor pe care le exploata era imens, principateleajungnd la un moment dat s ntrein singure ntreaga

    mprie.Situaia aceasta a dus la alterarea structurii sociale, care

    era una funcional, dup formula ncetenit de Dumezil:oratores, bellatores, laboratores categorii la care se adaug,acea supraordonat a monarhului autocrat, n cazul nostrudomnul.

    ncepnd cu domnul, care recunoate pe vecinul de la

    sud stpn i e nzestrat de acesta cu o putere aproape deplinasupra supuilor si, i pn jos la ran, care la nceputpltete noile dri cu rodul muncii, apoi cu trupul i cudemnitatea i libertatea sa omeneasc, nimic nu mai seamncu trecutul(IOR 1/355).

    Este greu de neles din perspectiva noastr anarho-democratic ce nseamn un asemenea sistem interrelaionar,n care fiecare funcie are un rol esenial, la fel ca n orice

    organism viu. Astfel, pstrnd analogia, laboratorii rustici,talpa rii asigurau subzistena material, belatorii, braelenarmate ale ierarhiei rzboinice, luptau cu predatorii externi,iar preoimea, inima rugtoare prin legtura permanentcuplanul absolutului, conferea existenei lumeti, aciuniloristorice practice, sens i valoare. Toate aceste mdulareconlucrtoare, erau coordonate de ctre domn, cap alStatului i al Bisericii, persoanunicce aciona prin mandatdivino-uman.

    Orice perturbare a uneia dintre funcii avea s duc ladezechilibrul ntregului organism. Asta s-a ntmplat cndfuncia conductoare a nceput s se atrofieze. n Moldova,vechea boierime pmnteandispru de la curte i din slujbei dregtorii nc din zilele lui Petru Rare. Boierii seretraser pe la moiile lor i czur aproape pe treapta

    rnimii(IOR/432).

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    44/217

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    45/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    48

    sse nfiineze un regat al Daciei neogreceti pentru arhiduciaustrieci i pentru fotii favorii ai Curii ruseti. / Potemkinurma sfie noul rege al Daciei (IOR/521).

    n aceste condiii singura soluie a supravieuiriiPrincipatelor prea a fi aflarea unui nou suzeran sau chiaranexarea. n preajma Pcii de la Kuciuc-Kainargi (1774), careddea dreptul ruilor de a interveni n folosul cretinilorsubjugai i de a pune consuli n locurile ce le vor plcea /boierii moldoveni i munteni merser la Petersburg n 1770,dorind ncorporarea la mpria ruseasc, cernd garanii

    ruinoase. / Muntenii ncepusercu dorina ca ara noastrs fie unit cu celelalte provincii pe care le stpneteatotputernica Rusie. / Ei cerurlegi ruseti, judectori rui iierarhie bisericeasc rus, adic supremaia sinoadelorruseti. / Cnd vzur c ruii vor rmne suzeranii rii, segndir la o unire cu frmiatul stat polon, sau chiar la ocrmuire proprie sub suzeranitatea Porii, dar sub ocrotireaRusiei, Austriei i ntmpltor i a Prusiei (IOR 1/514). / Ali

    boieri ar fi fost bucuroi dacpatria lor ar fi fost anexatdeAustria (IOR 1/516).

    Expansiunea mondial a revoluiei, prin Napoleon,slbete i mai mult poziia Principatelor.

    Era epoca mpririi rilor, epoca n care ri ipopoare se vindeau n mas, i, n romanticele planuri ale luiNapoleon, ca i n cele real politice ale Ecaterinei, carenzuia la o mprire a mpriei turceti, principatele jucauun rol nsemnat. / n 1809 Napoleon / pomeni despre anexareade ctre Rusia a ambelor principate / cedate / apoi de araustriecilor, cu binecuvntarea mpratului francezilor (IOR1/517).

    n rzboiul continuu dintre Frana (prin intermediulTurciei, pe care o ntreine artificial tocmai n acest scop)Rusia, Austria, Moldova i ara Romneasc sunt ri de

    compensaie.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    46/217

    Florin Stuparu

    49

    La nceputul secolului trecut, odat cu Regulamentul,rile romneti nu mai au un stat propriu, iar statutul lorinternaional este mai ru dect acela al popoarelor integrate

    ntr-un imperiu. Ele sunt vasale Porii i protectorate ale Rusiei(de fapt, gubernii), sub supravegherea Puterilor. ImpunereaRegulamentului reprezint un eveniment capital n istoriaviitoarei Romnii. El marcheaz momentul pierderiisuveranitii interne, pe care nu o vom mai cpta niciodat.De acum ncolo ne vor fi impuse, mai mult sau mai puinbrutal, exclusiv legi strine, prin mijlocirea unor guvernenaionale fantom, manevrate de centrele de puteremondial.

    Ca s pricepem njosirea cuprins n aceasta (nimpunerea Regulamentului) trebuie sne gndim c turcii nporuncile i privilegiile lor nu se amestecaser niciodat nchestiuni pur luntrice. / Abia acum, la nceputul epocii deculturglorificate de cei interesai, romnimea de la Dunrei pierdu i ultimul drept care-i mai rmsese, acela de a-i

    da singur legi, bune sau rele, asiatice sau europene(IOR/586) (Intenia civilizatoare nu poate fi pus landoial. Autorul / Regulamentul / generalul Pavel Kiseleff era/ mai mult francez dect rus, mai mult european filosof nsensul veacului al 18-lea dect mputernicit militar IOR/586).

    Este de la sine neles c n aceste condiii, ncheiereaunui act de vasalitate fade un suzeran nu numai ndeprtat

    dar i generos pn la sacrificiu dezinteresat, aadarnchinarea rilor ctre Frana, apare drept soluiaprovidenial.

    Cel mai bun lucru li se prea conductorilor smodeleze Romnia actual dup felul cum i nchipuiau oFran viitoare. / Puinii care erau de alt prere,cunosctorii rii, care simeau sau tiau c niciodat un

    popor nu-i poate mprumuta bazele vieii sale i nici nu poate

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    47/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    50

    sse dezvolte nearmonic / se retrasersau tceau (IOR/655).Tot ceea ce ni se cerea n schimbul mntuiriiera sne

    trdm istoria, i din martiri ai lui Hristos, a Crui armatde

    linia nti fusesem, s devenim martiri ai libertii,nrolndu-ne n armata celuilalt:

    Nous sommes donc le premier martire de la libert ;nous sommes les enemies ns de la seule puissance delEurope, qui ait os elever une voix menaante devant lemouvement liberal de lEurope, Rusia ; nous sommes lessantinelles avances de la rgeneration sociale.

    Permettez nous de vous dire, votre cause est la ntre, eten eclairant lopinion sur cette question, vous aurez une foisde plus, Monsenieur le Redacteur, bien merite de la France etde la libert.(Din scrisoarea unui romn despre situaiunearomnilor din Orientul Europei n ACT 1/246).

    n afara ocupaiilor militare, rile romneti sunt supusetot mai mult unor invazii ideologice, prin propagarea ideilormarii revoluii, ce se extinde pentru eliberarea Rsritului,

    nflcrnd imaginaia patrioilor naionaliti.Sub puternica impresie a micrii de reform care

    cuprinsese toat Europa, sub nrurirea spiritului apusean,care ptrunsese prin secretarii francezi ai domnilor, prinmedici nemi, prin industriaii i negustorii apuseni imigrai /i care nceteniser idealul filantropiei, precum i subnrurirea noilor, spiritualelor, atoarelor scrieri,gndurile din 1774 aprur acum i mai clare. / Persoaneleconductoare din Muntenia / cutezau acum a se gndi chiar lao naiune romn, pe temeiul cercetrilor istorice (IOR1/523).

    Pe lngtinerii plecai la studii, boierii nii cltorescla Paris ca s vad strlucirea tnrului imperiu universal.Lunga i des repetata edere a ofierilor rui i austrieci ntimpul nesfritelor, aproape nentreruptelor rzboaie contra

    Turciei / erau tot att de vinovate de aceastmare schimbare,

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    48/217

    Florin Stuparu

    51

    pe ct i rspndirea fatala noului spirit, nceata dar siguracucerire a Orientului de ctre Apus (IOR 1/566). Dinstrintate se ntoarser cu toii / cu vestea mbucurtoare a

    unei apropiate mari prefaceri, prin care toate popoarele vor fiscpate din lanurile luntrice i externe (IOR 1/566).

    Aa se explicfaptul cautoritile statului, domnitorul iDivanurile, ptrunse ele nsele de spiritul schimbriloriluministe, nu numai cnu se opun dect formal nenumratelorconspiraii ale partidei zise naionale, dar joac rol demecena al ideilor noi.

    Sturza crease la Academia Mihileanprima coalnaltlaicdin Moldova i cheamca dascl la aceastUniversitatemoldav pe Ion Ghica, Mihail Koglniceanu i muli alii.Idolatria fa de Frana mesianic era de atunci att degrotesc de mare nct Bibescu ajunse a voi s ntemeieze laBucureti un Colegiu francez (IOR 1/585). Numeroi profesoristrini, mai mult francezi / pe care i cheam Bibescu, nuputurlupta cu curentul naional romnesc / i planul acestui

    domn de a face coala cu totul francez / rmase nemplinit(IOR 1/586).ncercrile de parodiere a marii revoluii ncepuser n

    anii 20 prin proiectul din Constituia crvunreasc a luiIoni Tutu pe care Lovinescu l-a socotit adevratul actpolitic al revoluiei franceze de la noi, / legtura dintre ideilecrvunarilor i acelea ale revoluiei franceze fiind evidentpentru oricine compar unele articole ale proiectului cu

    Declaraia drepturilor omului (MAN/169).Pn la 1848 acestui proiect i-au urmat alte manifeste,

    dintre care m voi opri la dou, din 1840, care mi se parsemnificative pentru toatistoria romneascviitoare.

    Este vorba de binecunoscuta Introducie a Daciei literarei de Constituia elaborat de societatea secret condus deMitic Filipescu, program al ncercrii de lovitur de stat

    pentru care va fi nchis (la mnstire!) i minorul Nicolae

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    49/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    52

    Blcescu, ce i va face astfel intrarea n istorie.Introducia este prezentat peste tot ca program al

    paoptismului i al romantismului romnesc, fiind vzutpn

    astzi ca reper al curentului autohtonist. S vedem n cemsur aceste locuri comune ale manualelor colare sunt iadevrate.

    n primul rnd, documentul fondator alDaciei literareestedoar o parte a programului paoptist, i anume aceea cultural,singura ce putea trece de cenzura regulamentar. Pentru aobine un program complet trebuie adugat jumtatea

    politic, proiectul de constituie al conspiratorilor din rndulcrora, n acelai numr al revistei, Gr. Alexandrescu publicapoemul 1840.

    Constituia societii lui Mitic Filipescu prevedeaegalitatea tuturor cetenilor, desfiinarea rangurilor i aprivilegiilor, libertatea persoanei, armat revoluionar, toatentr-un sistem republican-democratic. Preluarea puterii urmasse producprintr-o rscoalsusinutmilitar.

    Reunind cele dou texte, vedem c ntregul sufer de oaparent contradicie intern: programul politic, de purinspiraie iluminist-radical, pare a nu consuna cu acelacultural, reacionarla prima vedere.

    Schizoidia congenitala revoluiei romneti, care trebuiasfie fundatpe tradiie (?), avnd deci, cel puin n anumitepuncte aspectul unei restauraii (!), are cauze binecuvntate.Fiind o revoluie burghez ntr-o ar lipsitde burghezie, eaera cu necesitate fcut n numele ranilor. Pe de alt parte,avnd aparena unei micri de eliberare de sub dominaiafanariot (dei domnii erau pmnteni), turc i rus,proiectata lovituri cuta legitimitatea i modelele n trecutulvoievodal. n consecin, folclorul i trecutul eroic vor ficonstantele propagandei revoluionare de modernizare pnncea din urm faz a revoluiei, aceea a comunismului

    ceauescian.

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    50/217

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    51/217

    Revoluie, naionalism, ruralitate1848 n Principatele Romne

    54

    cretinism). Aa a aprut naionalismul german, pgn, care anlocuit orgoliul de a fi naia aleas pentru a apra i sporiImperiul Papal.

    A sosit momentul s ncercm lmurirea istoriei acestuicuvnt-feti naional i a familiei sale. n cadreleideologice ale Revoluiei franceze, care l pune n circulaie,conceptul de naiune este subordonat unei anumite formestatale, republica umanist-democratic. Aceasta la rndul eifiind expresia unui contract ncheiat de un numr oarecarede persoane care ader la Declaraia dreptului i ceteanului.

    Naiunea ar fi aadar actualizarea concret a republiciiideale, cuprinznd poporul, adic doar starea a treia,rezident, prin hazard, pe un anumit teritoriu delimitat istoric.

    Sieyes (1789) a artat importana strii a treia la sfritulVechiului Regim n celebra brour: Quest-ce que le TiersEtat? La aceast ntrebare el rspunde: Este totul. n primulcapitol el demonstreaz c starea a treia este o naiunedesvrit. Nobilimea nu face parte din ornduirea

    social. i Sieyes ncheie: starea a treia cuprinde aadar totce alctuiete naiunea; iar tot ceea ce nu face parte dinstarea a treia nu poate fi privit ca fcnd parte din naiune(SOB/27).

    Dup cum se vede, n aceast accepiune, termenul esteatt de deformat, nct nici nu are legtur cu referentul pecare l desemneaz etimologic: natio=neam, ras... Criteriuletnic de identificare este nlocuit printr-unul ideologic-politic,cetenia, i naiuneajunge snsemne suma celor nscuintru revoluie. (O asemenea interpretare contorsionat a luinatio, nativus (nscut, nnscut) se impunea i din motiveobiective, cci regicidul din anul 1792 nsemnase distrugereaprincipiului unificator, monarhia cretin, care inea laolaltconglomeratul eterogen de popoare ce pstrase, dup1000 deani de istorie comunputernice particularisme. Singura cale de

    a mpiedica pulverizarea Franei era identificarea ceteniei

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    52/217

    Florin Stuparu

    55

    cu naiunea).Republica umanist universal nu poate lucra cu termeni

    care implicetnicul, dect cu mare bgare de seam, trebuind

    sinventeze ceva care snsemne, simultan, i autohtonicosmopolit.

    n interior, naionalismul este cosmopolit, pentru curmrete slegitimeze aciunea uzurpatoare a unei clase frfuncie de conducere, burghezia, format, n partea ei cea maiputernic, din reprezentanii unei naii apatride, caremanevreaz masele, compus de asemenea din alogeni, fieautohtoni frcontiinetnic.

    n exterior, naionalismului i se atribuie un sens etnic,pentru a desprinde, cum spuneam, popoarele lipsite deautonomie i a le ataa imperiului democratic. i sub acestaspect revoluia imitantichitatea, i nu degeaba codul juridicmodern este copiat dupcel roman. Calitatea de francezsetraduce prin supus al republicii franceze, aa cum romanputea fi, la un moment dat, orice nativ barbar care dobndise

    statutul de cetean prin servicii aduse instituiei abstracte astatului.Iluminismul german fundamenteaz conceptul unui

    naionalism coerent etimologic i aparent ntemeiat pe realiti.Pentru ei, naiune nseamn chiar naie, totalitateadescendenilor unor strmoi originari, care locuiesc unteritoriu comun, alctuind un complex socio-cultural i naturalavnd trsturi particulare discernabile, altfel spus, un

    specificpropriu. Definiia aceasta ar fi corectdacnu ar fiincompleti antitradiional, orict ar prea de paradoxal.

    Cci, herderianismul, cum spuneam, descoper naiaavnd ca model trecutul mitic precretin, ceea ce nseamnnegarea acumulrilor, a ntregii dezvoltri care au transformatfondul originar pgn. Redeteptarea artificial a uneiexperiene istorice consumate este o utopie anti-istoric.

    (Erezia protestant procedase la fel atunci cnd a refuzat

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    53/217

  • 7/22/2019 (+Nicolae Balan, Florin Stuparu) Anul 1848 Si Semnificatiile Sale, Francmasoneria

    54/217

    Florin Stuparu

    57

    De aceea analiza fenomenului 48 sfideazclasificrile. Nuputem vorbi dect cu totul convenional despre o direcieprogresist i una tradiionalist, din moment ce avem

    de-a face cu nite rudimente ideologice eclectice amalgamateconfuz colportate de scriitori-comisari care, dincolo deprejudeci stilistice, sunt i clasici i romantici. Multmai trziu, dup ce va fi preluat puterea, prin anii 80,48-ismul afl timp i pentru construcii teoretice i seconstituie n cluburi, dup criterii politico-filozoficeniciodat precizate. Aa apar partide bizare,conservator-liberale (?), cum e cel al junimii, sau liberalconservatoare (takismul). Dincolo de polemicile electoralesusinute cu mijloacele cele mai contondente, tandemulrevoluionar a funcionat perfect, opoziia conservatoare, nrarele perioade cnd a guvernat, nefcnd altceva dect scontinue politica adversarului, consolidnd msurile luatede roii, judecate iniial ca distructivei antinaionale.

    Se tot vorbete despre o fericit, dei ridicol, sinteza

    acestei perioade care, n termenii teoriei literare ar fi aceeadintre romantismi clasicism. Nu este nici o sintez, ci ogallimatie ideologic preluat mecanic. Atmosfera anilor 40ai secolului trecut este un amestec de entuziasm i de decepie,de europenism crepuscular i de naionalism incipient, deinternaionalmasonici de spirit cazonier (MAN/168).

    Acesta este contextul n care apare spiritul critic alsturmitilorde laDacia literar: Koglniceanu, Alecs


Recommended