Home >Documents >Nan Pavel Monica

Nan Pavel Monica

Date post:16-Jul-2015
Category:
View:161 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:

MINISTERUL EDUCAIEI, CERCETRII I INOVRII UNIVERSITATEA DIN ORADEA FACULTATEA DE LITERE

REZUMAT AL TEZEI DE DOCTORAT

CREAIA LUI IOAN SLAVICI NTRE TRADIIE I MODERNITATE

Conductor tiinific: Prof. univ. dr. IOAN DERIDAN

Doctorand: MONICA NAN (PAVEL)

ORADEA 2009

1

CREAIA LUI IOAN SLAVICI NTRE TRADIIE I MODERNITATE

ARGUMENT ....................................................................................................... 5 CAPITOLUL I SCRIITORUL .......... 9 1. Tradiii i mentaliti - o component arhaic a operei ............................... 9 1.1 9 1.2 Anii de 12 1.3 n spiritul tradi iei, la Putna ................................................................. 23 2. Un traseu al modernitii Ioan Slavici ntre Confucius i Schopenhauer ....................................... 27 2.1 Preocupri intelectuale, 27 2.2 Omul din via /Omul din cr i ............................................................ 32 tiin ifice i literare ........................................ coal ....................................................................................... iria, spa iul natal ................................................................................. I LUMEA SA .................................................................

2

3. Echilibru ntre antiteze ........................................................................ 46 3.1 Practicant n avocatur. Arhivar consistorial ........................................ 47 3.2 La Ia i 50 3.3 Drumul spre Tribuna 56 3.4 Cariera didactic. Director al Institutului Ioan Otteteli anu.............. 67 3.5 Sub ploaia de acuza ii ........................................................................ 73 3.6 Procesul ziari tilor. Experien a carceral ............................................. 75 3.7 n apropierea finalului .......................................................................... 80 i procesele de pres ....................................... i la Bucure ti, alturi de junimi ti ...........................................

3

CAPITOLUL II RECEPTAREA CRITIC A OPEREI LUI IOAN SLAVICI ...................... 84 1.Opera literar .................................................................................................... 84 2. Dosar critic de receptare a creaiei ................................................................. 87 2.1 Nuvelele 89 2.2 Romanele .............................................................................................. 116 2.3 Pove tile 125 2.4 Memorialistica ...................................................................................... 128 2.5 Originalitate 131 CAPITOLUL III TRADIIE I MODERNITATE N OPERA LUI IOAN SLAVICI ............ 149 1. Preliminarii ....................................................................................................... 149 2. Componenta tradiional a operei .................................................................. 153 2.1 Etosul popular n pove ti fantastice 156 2.2 Tablouri etnografice n povestiri idilice ............................................... 162 2.3 Etosul istoric n nara iuni istorice ..................................................... 168 2.4 Etosul social n romanul Mara i nuvelele Pdureanca, Moara cu noroc, Comoara ................................................... 177 3. Componenta modern a operei ....................................................................... 183 3.1 n spiritul veacului XX. Aspecte citadine, sociale 183 3.2 Etosul nv rii n nuvelele 4 i economice ...................................................... i glume e .................................... i valoare ......................................................................... i teatrul ................................................................................. i povestirile ..........................................................................

Popa Tanda 186

i Budulea Taichii ..................................................................

3.3 Confluen e literare n Europa Central ................................................ 191 3.4 Arta portretistic ................................................................................... 194 3.5Semnifica ii estetice ale coordonatei spa iale n opera lui Ioan Slavici ............................................................................. 209 3.6 Scrierile autobiografice ........................................................................ 217

5

CAPITOLUL IV IOAN SLAVICI SCRIITOR AL EUROPEI CENTRALE ...................... 225 1. Spaiul central-european, o geometrie variabil ........................................... 225 2. Literatura Europei Centrale ........................................................................... 228 3. Opera lui Ioan Slavici ntre secolul al XIX-lea i secolul al XX-lea ....................................................... 231 3.1 Tabloul literar al epocii ........................................................................ 231 3.2 Ioan Slavici scriitor al Europei Centrale .............................................. 256 CONCLUZII ........................................................................................................ 284 BIBLIOGRAFIE ................................................................................................. 292

6

CREAIA LUI IOAN SLAVICI NTRE TRADIIE I MODERNITATE

Scopul cercetrii n literatura romn, Ioan Slavici reprezint un reper, cu att mai mult cu ct se ncadreaz unei perioade perioada clasic n care crea ia literar-artistic se remarc prin nume mari precum Mihai Eminescu, Ion Creang, Ion Luca Caragiale. ntre cei patru ntemeietori ai vrstei clasice, Slavici este numit homo aedificator, ntemeietorul, cruia cu greu i putem stabili limitele, grani ele teritoriului n care construie te. O analiz comparatist a celor patru scriitori eviden iaz faptul c fiecare se identific cu o vrst precursoare. Eminescu spiritul independent, autonom, cu o personalitate puternic i cu o voca ie exemplar; Creang afiliat lumii pe care o red, cea a Humule tilor; Caragiale independent, imposibil de nregimentat unui sistem. Pentru Slavici totul ncepe: el exprim un moment deosebit, unul inaugural, potrivit cruia nv tura define te statutul nalt al existen ei umane. Demersul analitic ntreprins n realizarea lucrrii de fa propune n centrul aten iei dou direc ii fundamentale tradiie scriitorului Ioan Slavici ale literaturii, aceste direc ii i modernitate a a cum sunt relevate de opera i care reprezint linia de coeziune a acesteia. Caracteristici majore i-au gsit reprezentri diferite n operele scriitorilor romni, i modernit ii deopotriv. Analiznd texte, considerate

dar scopul cercetrii noastre a fost acela de a eviden ia faptul c opera scriitorului Ioan Slavici este circumscris tradi iei tradi ional, dar de noi, reprezentative din crea ia slavician, am relevat aspecte care definesc componenta i aspectele care asigur modernitatea operei. Conturarea demersului s-a i prin realizat prin prezentarea sensurilor obiectivit ii, respectiv a realismului operei, dar scriere abordat i prin inten ia de a se sincroniza cu spiritul literar european. 7

corela iile literare ntre scriitorii central-europeni, de care se apropie Slavici, prin genul de

Actualitatea temei Revenirea asupra vie ii i a operei scriitorului Ioan Slavici poate fi argumentat, i monografii, permite redimensionarea n zone de

atta timp ct avem convingerea c o revizitare a operei slaviciene, despre care s-a scris un numr remarcabil de studii, articole interes tematic tradiie i artistic i modernitate. Studii i propune o lectur centrat pe cele dou direc ii fundamentale i exegeze, nregistrnd contribu ii notabile ale unor critici .a. propun o

i istorici literari, n evaluarea specificului crea iei George Clinescu, Nicolae Manolescu, Magdalena Popescu, Pompiliu Marcea, Vasile Popovici, Cornel Ungureanu tradiia reevaluare a operei scriitorului ardelean, descoperindu-i consistente semnifica ii privind i modernitatea operei scriitorului Ioan Slavici. O modernitate provenind din sincronia cu orientrile epice ale vremii, dar care nu anuleaz la o investiga ie n adncime, fondul ei tradi ional. Principii i metode de cercetare Preocuparea noastr a fost aceea de a realiza o lectur integratoare a operei ilustra aspectele tradi ionale Analiza scrierilor de nceput, ct i de a

i moderne, a a cum le eviden iaz opera, la o nou lectur. i a celor de maturitate, abordarea metodei comparatiste au i a modernit ii nu putem evita

eviden iat dinamica acestor coordonate pe parcursul devenirii artistice a autorului. n considera iile asupra tradi ionalit ii permanenta paralel cu via a scriitorului. Este o certitudine faptul c experien a trit de scriitor este sursa primordial pentru metamorfozarea artistic. Aflat permanent ntre via i cr i, fie citind, fie scriind i n elegnd c destinul artistic se suprapune parcursului i le fixeaz evolu ia i prin existen ial, Slavici mprumut personajelor sale destine umane

ntr-un mediu autentic, deloc artificial, prin mijloacele prozei realiste, obiective. nscriindu-se n linia tradi iei, prin realismul operei sale, prin universul actualit ii imediate fidelitatea i struin a n idei, spa iul textual configurat de scriitor cuprinde modernitate, prin tematica abordat dovedind intui ie special n organizarea ct i elemente de i dozarea

conflictelor epice - prin tipologia creat natura dilematic, dinamic a personajului modern i prin dublarea textului narativ de cel autobiografic, complinire necesar n inten ia i poetica autorului de a releva extrac ia lor dintr-o zon comun, n care poietica fuzioneaz. 8

Studiul nostru utilizeaz metoda comparatist, n sensul c scriitorul Ioan Slavici, prin direc ia realist a prozei sale, se aliniaz n rndul scriitorilor europeni, definind, din punct

Embed Size (px)
Recommended