+ All Categories
Home > Documents > Nae Ionescu si Mircea Vulcănescu despre schimbarea calendarului bisericesc

Nae Ionescu si Mircea Vulcănescu despre schimbarea calendarului bisericesc

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: pastorala2006
View: 258 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 27

Transcript
  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    1/27

    1

    PPPRRROOOBBBLLLEEEMMMAAATTTIIICCCAAALLLEEEGGGAAATTTDDDEEECCCAAALLLEEENNNDDDAAARRRUUULLLBBBIIISSSEEERRRIIICCCEEESSSCCC

    - articole de Nae Ionescu (Cuvntul 1929) i Mircea Vulcnescu -

    NNNAAAEEE IIIOOONNNEEESSSCCCUUU

    Dificulti bisericeti - Ce e cu data Sfintelor Pati?

    Hotrt lucru, Biserica noastr e sortit s treac prin tot felul de greuti. Sunt uneleridicate prin amestecul politicii de partid n trebile ecleziastice; sunt altele provocate de

    penetraiunea spiritului laic i de pierderea simului tradiiei i al canonicitii vieii noastrebisericeti. Dar sunt chestiuni cari nu au nici un fel de legtur cu influena lturalnic icari, dac pricinuiesc greeli, e pentru c nu au fost la timpul lor suficient studiate. Oasemenea problem e cea a datei la care se vor srbtori Sfintele Pati n anul 1929.

    Nu credeam s avem prilejui a ridica aa de curnd aceast chestiune. tiam c, n SfntulSinod, se pusese problema i c la calcularea acestei date se iviser dificulti. Dar mai tiamc, tocmai pentru c lucrurile nu erau clare pentru toat lumea, o hotrre nu se luase;chestiunea urmnd a mai fi studiat. Cnd, iat c astzi ni se comunic, din surs absolutdemn de ncredere, c data srbtoririi Sfintelor Pati a fost definitiv fixat pentru 31 mart.

    31 mart? Cine a hotrt aceast dat imposibil i pentru ce motive?Sfintele Pati la 31 mart nsemneaz c nu vom srbtori nvierea Domnului nici n

    aceeai cu catolicii, nici cu protestanii, nici - ceea ce e nc mai grav - cu ceilali ortodoci.Mai nsemneaz c vom srbtori Patele naintea patilor evreieti; ceea ce contravine nchip expres i adevrului istoric, aa cum este el nregistrat n Sfnta Evanghelie, i hotrriiexplicite a Sinodului de la Niceea ce stipuleaz c n nici un caz data Patilor nu se poate fixanainte de patele evreieti.

    Ni se rspunde c data de 31 mart e indicat de calculele tiinifice ale noului calendar; ic, dac am renuna la ea, o alt dat indicat de aceleai calcule, dup care, de altfel, serbeazcelelalte Biserici Ortodoxe, ar fi aa de trzie, nct Postul Sfntului Petru nu ar dura decttrei zile...

    S, mai vorbim ns i serios. Chestiunea calendarului a fcut poporenilor notri destulsnge ru. Agitaia pe aceast tem, ntreinut precum ne amintim i de, iresponsabilitatea d-

    lui Goga, nu e nici astzi terminat. Defectuos i nendemnatic iniiat, schimbareacalendarului a fost, de bine de ru, acceptat ma mult prin scurgerea vremii. E cuminte sdm agitatorilor un nou prilej - de data aceasta perfect fundat - pentru rscolirea patimilor?...Calculele tiinifice se opun? Noi, care tim aproximativ cum se adun dou numere, nengduim a observa reprezentanilor tiinei c i celelalte biserici ortodoxe, care vorsrbtori nvierea dup patile evreieti, tot dup calcule tiinifice se conduc. Prin urmare, snceteze preteniunile tiinificilor.

    i s ne gndim la alte lucruri mai nsemnate. De pild, la faptul c cretinismulrsritean, i aa destul de frmiat, ar trebui s evite prilejurile n care se rupe solidaritatea

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    2/27

    2

    de manifestare. Mai mult spirit unificator nu stric, n orice caz; mai ales astzi - cndrenaterea religioas a Rsritului trebuie s duc la precizarea unei contiine comune.

    Ce e de fcut? Nu o vom spune noi. Nu o vom spune, n orice caz, pn cnd nu vomcerceta cu grij problema. E sigur ns c hotrrea Sfntului Sinod, care ridic atteadificulti, nu poate fi dect pripit. S se ia chestiunea din nou n studiu i n discuiune. is se convoace n toamn o sesiune extraordinar a Sfntului Sinod...

    Agitaii pe tema calendarului

    Un stean din fundul Moldovei m-a cercetat acas. El mi aducea o petiie semnat decteva sute de oameni, pe care eu trebuia s o prezint ministrului Cultelor i prin carecretinii cer Ministerului s-i lase s-i prznuiasc srbtorile dup stilul vechi.

    Petiia este tiprit. Ceea ce nsemneaz c asemenea hrtii circul pe o raz mai ntins nar. Mi se afirm c aciunea mpotriva noului calendar are impuntoare proporii. Treizecide comune din acel col de Moldov nu mai merg la biseric pentru c preoii slujesc dupnoua ornduial a Sfntului Sinod. Unii din ei se duc duminica, dar lucreaz n zilele de

    srbtoare dup stilul nou. Alii ocolesc biserica chiar n zilele de duminic pentru c... secalc legea.

    Asta nsemneaz c nici pn astzi opera de lmurire a credincioilor, pe care am cerut- ostruitor n urma nendemnaticei reforme a calendarului i care, pe alocurea, a fost chiariniiat, nu i-a fcut efectele.

    Pentru linitirea cretinilor

    La Ministerul Cultelor, unde am fost s m interesez de chestiunea agitaiei pe temacalendarului - agitaie pe care marea majoritate a publicului o socotea nchis - mi s-a lmuritc asemenea petiii, ca cea de care scriam n numrul de ieri i prin care se cerea, nici maimult nici mai puin dect dreptul de a prznui srbtorile dup vechea aezare - sunt cu zeciledepuse la minister; iar semnturile sunt pn acum mii.

    Se prin aceasta c afirmaia pe care o fceam ieri asupra caracterului grav i general alacestei agitaii era fundat.

    Aa fiind, noi trebuie s constatm c, n faa caracterului grav al acestor ntmplri, celpuin acum va trebui s se intervin de sus pentru a se drege ceea ce mai poate fi dres. Ce e defcut e simplu. Mai nti, trebuie anulat principalul motiv concret de agitaie: data serbriiPatelui n anul care vine.

    Omul purttor al petiiei, de care vorbeam, se arta foarte ngrijorat de faptul c aezareaprznuirii Sfintelor Pati n 1929 reduce pn la desfiinare Postul Sfinilor Petru i Pavel.Nea tiat Postul Sfinilor Apostoli, domnule profesor. Apoi, aezare e asta, ori stricare delege?.

    De ce se tem anume cretinii? De pcatul de a prznui srbtorile mprteti i pomenireasfinilor Bisericii n alte zile dect cele de pn acum, presupuse ca indicate de BisericaDreptcredincioas. S presupunem un moment c teama lor ar fi fundat. i c, n adevr,noul calendar ar fi o greeal i un pcat mpotriva Ortodoxiei.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    3/27

    3

    Un sighilion patriarhal

    Problema calendarului este iari n centrul preocuprilor. Se ridic din Basarabia i deprin nordul Moldovei, adic tocmai de prin prile unde sensibilitatea noastr religioas estemai ascuit i unde chestiunile bisericeti sunt totdeauna actuale.

    Pentru opinia public a oraelor, problema apare mai degrab ca un cui sum. Oameniiridic din umeri i se mir; parc ce-i dac mergem dup vechiul sau noul calendar! Nu e nicio surpriz. i totui, problema este esenial Ortodoxiei i o ntreag literatur a chestieiexist.

    Dm, de pild, astzi un sighilion patriarhal; e vechi de prin 1583. Dar coninutul lui eplin de suc. Iat-l:

    Ierimia, cu mila lui Dumnezeu, arhiepiscop al Constantinopolului - Noua Rom - iPatriarh ecumenic

    Fiindc din nou Biserica Vechei Rome, nelndu-se de mndra deertciune aastronomilor si, cu nechibzuin a schimbat preafrumoasele aezminte despre Sfintele Pati,stabilite i hotrte de cei 318 Sfini Prini ai Sfntului nti Sobor Ecumenic din Niceea,care cu cea mai mare sfinenie se respect de toi cretinii din ntreaga lume ca niteaezminte neatinse, astzi devine cauza ispitelor. naintea mea, ca unui Patriarh ecumenic,

    s-au prezentat brbai armeni ntrebndu-se despre practica srbtorirei Patelui, fiindc ilor le s impune primirea acestei inovaiuni.Pentru de aceea noi a trebuit s le spunem ce despre acestea e hotrt de Sfinii Prini.

    Chibzuind mpreun cu Fericitul Patriarh al Alexandriei i Fericitul Patriarh alIerusalimului i cu cialanii membri ai Soborului, n numele Sfntului Duh hotrm: almuri aezmintele despre aceasta ale Sfinilor Prini.

    Cel ce nu urmeaz tradiiilor i obiceiurilor Bisericii i celora, cum au poruncit cele apteSoboare Ecumenice despre Sfintele Pati, legiuind toate bine ca s-i urmm, i voiete a daPashaliei grigoriane i calendarului papist, acela ca i ateii astronomi lucreaz contra tuturorhotrrilor Sfintelor Soboare, voind prin aceasta a le schimba i a le slbi, s fie ANATEMA,deprtat de Biserica lui Hristos i de la adunarea credincioilor.

    Dar voi, pravoslavnicilor i bine cinstitorilor cretini, stai n cele ce ai nvat, n cele cev-ai nscut i educat. i cnd va fi necesar, i sngele vostru s vrsai ca s pstrai credina

    i mrturisirea prineasc.Pzii-v i ferii-v de unei ca acetia (reformiti), ca Domnul nostru Iisus Hristos s v

    ajute vou fi rugciunea credinei voastre s fie cu voi, cu toi. Amin .Cei cari decid n chestiunea calendarului au gndit la toate lucrurile astea? Noi mai

    avem i alte texte i o s le dm.

    Prin mrciniIat, n sfrit, c n cercurile oficiale s-a pornit zarv n jurul agitaiei pe tema Pascaliei,

    Ministrul de Interne, pe drept cuvnt alarmat de tulburarea spiritelor, a luat iniiativa unorconsftuiri la care au participat i naltele foruri bisericeti. Se pare c intervenia d-lui Mirto,subsecretar de stat de la Interne, a avut succes. Cci msura, elementar indicat, aceea aconvocrii Sfntului Sinod pentru a se lua din nou n dezbatere problema (msur pe care nuam ncetat s o recomandm chiar de a doua zi dup nefericita fixare a datei Patilor, pe caredintru nceput am socotit-o ca purttoare de agitaii) e pe cale a se nfptui.

    i s cerem hotrt: Patele la 5 mai!

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    4/27

    4

    Rtcirea cea de pe urm

    Sorii au czut.Vom dovedi aci, n zilele urmtoare, c punctul de vedere tiinific n aezarea Patelor

    este o aberaie, condamnat n chip lmurit de Predanie;.St deasupra puterilor minii s nelegem drumurile ascunse ale lui Dumnezeu, care nea

    trimis aceast grea ncercare. Dar e o datorie a noastr, de mrturisitori ai Drepteicredine, s

    punem n faa credincioilor, n toat grozvia ei, fapta care vestete deja domniaAntihristului.Ceea ce omenete a fost ngduit, i n putina noastr s facem, pentru mpiedicarea

    acestei rtciri, am fcut. Dac bine sau ru, ne va judeca Cel care singur poate sta Judectorpeste oameni.

    De aci nainte, n monstruosul proces care se deschide, bietul glas omenesc trebuie s tac.Pentru ca, cu att mai vrtos, s poat vorbi Biserica cea Adevrat.

    Dup hotrrea SinoduluiDup ce, nc de la strmba aezare a Pascaliei pentru anul 1929, am cerut struitor

    conductorilor Bisericii un rsvot asupra acestei hotrri i am artat toate primejdiile caripot decurge pentru Ortodoxia Romneasc dintr-o asemenea necugetat fapt, mrturisesc cam primit vestea convocrii Sfntului Sinod n scop de a discuta din nou problema cu un felde indiferen. mi ddeam, desigur, seama c aceast problemtrebuierezolvat ntr-un fel...

    Iar pentru ca mrturisirea s fie deplin, va trebui s adugm c struina cu care amcerut revenirea asupra aezrii Pascalii izvora mai degrab din nevoile pcii ceteneti dectdin respectarea intereselor Bisericii. Cci, aa cum se nfieaz astzi lucrurile, e o ntrebaredac nu cumva asprul interes supraomenesc al Bisericii noastre nu cere mai degrab s lsm

    ntinderea rului, tocmai pentru ca reaciunea mpotriva tuturor rtcirilor de astzi s fiemai grozav - i, deci, mai definitiv.Este o convingere a mea, verificat statornic n ultimii civa ani, de cnd urmresc zi de zi

    viaa religioas a rii, c, pe calea pe care am apucat-o, mergem sigur la sugrumarea Bisericiilui Dumnezeu.

    Apoi, vedei, tocmai aici e nodul problemei: motivele bisericeti nu mai conteaz.Conteaz tot ce vrei: politica, astronomia, adic tocmai elementele pe care chiriarhii nu suntinui s le cunoasc; numai punctul de vedere al Bisericii, nu...

    Acum se aleg oile curate de cele rioase; cnd se va vedea cine serbeaz Patele cupapistaii i cine, cu dreptcredincioii. Orice pruden din partea ortodocilor e nelalocul ei: e

    vorba doar de credina noastr i de mntuirea noastr. Iar cine nu ndrznete, mpotriva

    tuturor ameninrilor, i primejdiilor, s depun mrturie pentru adevrata Biseric a luiHristos e pierdut pentru vecie, laolalt cu doctorii n filosofie adunai sus, n deal, ca shotrasc n lucruri pentru care nu au nici un fel de nelegere.

    Fiecare s rspund de azi nainte pentru pcatele lui.Judecata st n mna lui Dumnezeu!O ateptm. Pentru noi - i pentru ceilali.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    5/27

    5

    - ncheieri -

    S rezumm, deci. Dou sunt chestiunile fundamentale n jurul crora se grupeazargumentarea noastr mpotriva serbrii Sfintelor Pati Ia 31 martie:

    1) necesitatea de a serba Patele o dat cu toi cretinii (postulatul ecumenicitii);2) necesitatea de a serba Patele Cretin dup pesahul iudaic (postulatul solidaritii

    absolute a Testamentului Nou cu cel Vechi).

    Prin nfrngerea primei prescripiuni obligatorii, cdem n schism - ca unii care nerupem de comunitatea de iubire a Bisericii; prin nfrngerea celei de-a doua, cdem n erezie -ca unii ce negm noutatea i continuitatea Bisericii de la nceputul pn la sfritul vremii(marcionismul)...

    Iar credincioii rmn fr crmaci. Se va ridica dintre ei unul care s treac la loc deconducere i de rspundere. Grea i cuteztoare fapt, nfruntnd oarecum cerul; mai alespentru cei nvai s respecte aezarea dumnezeiasc a Bisericii. Care, n ce ne privete,rmne de astzi nainte de-a dreptul n mna lui Dumnezeu.

    Ce vom face? n mprejurrile de fa, cnd oile bune se aleg de cele rioase, adevraiicredincioi vor srbtori Patele la 5 mai, mplinirea ecumenicitii i a unitii trupuluimistic al lui Hristos.

    Am spus i ne-am uurat sufletul1

    . Dar ni l-am i mntuit? Este o ntrebare al crei rspunsdesigur c ne scap. S fie n puterea noastr s o tim? O asemenea prezumiune nenfrngem.

    Am spus, depunnd mrturie pentru credina adevratului Dumnezeu. Desigur, lucrurilenu se vor opri aici. Antihristul e la treab.

    Cine e vinovatul de la 24 ianuarieCum s-a schimbat calendarul. Un ministru excesiv i un mitropolit plecat.

    De ce nu s-a renunat la data de 31 martie

    Nu e vorba s aprm pe nimeni, e o datorie ns pentru noi a stabili cu precizie vinafiecruia.

    Cum s-a schimbat calendarulExist o eroare, de pild, dac se crede c vina, ndreptrii calendarului cade asupra

    .P.S. Miron. Printele Patriarh a fost mult vreme de prere c reforma calendarului nu sepoate face dect n plin ecumenicitate, printr-un congres panortodox cel puin - dac nu

    ntr-un sinod ecumenic.Cltoria pe care .P.S. Miron a ntreprins-o acum civa ani pe la patriarhii imitropoliii Rsritului urmrea, ntre altele, i lmurirea acestei probleme. Din nefericire, nlipsa printelui patriarh, Ion Brtianu, nerbdtor c rezolvarea chestiunii calendaruluintrzia a dat ordin mitropolitului Pimen s sfreasc o dat cu stilul vechi. Se tie c, dinmotive... tiinifice, P.S. Pimen s-a executat.

    Printele patriarh nu a fcut dect s accepte o situaie pe care nu o crease.

    1 Citat corupt din Vechiul Testament, Iezechiel III, 19 i 21.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    6/27

    6

    Cine a impus pe 31 martie?Trebuie s stabilim, de asemenea, c aceeai atitudine de acceptare a adoptat .P.S. Miron

    n chestiunea datei Pastelor. Dup prima greeal, care stabilea prznuirea Patelor la 31mart, printele Patriarh i-a dat seama de consecinele grave ale unui asemenea act i ancercat o revenire.

    Convocarea Sinodului avea ca principal scop chiar aceast problem. Se tie cum audecurs dezbaterile; dup cum se tie c luni, mari i miercuri, nainte de 24 ianuarie,atmosfera general era pentru o amend onorabil i reintrarea n Ortodoxie, prin admiterea

    datei de 5 mai.Putem aduga chiar c miercuri dup-amiaz .P.S. Miron a afirmat ntr-o convorbire

    particular c a doua zi se va hotr n sensul dorinei cinci-maitilor...

    Cele dou Pati

    Discuia lmuritoare pe care foaia noastr a ntreprins-o n jurul datei prznuirii Patelori a ndreptrii calendarului se apropie de sfrit. Am artat c hotrrea de la 24 ianuarieeste, din toate punctele de vedere, inacceptabil i creatoare de grave dificulti.

    n adevr, dac Biserica basarabean ar fi de sine stttoare, ngduina printre 5-maiti dea prznui dup lege ar fi un succes. Biserica basarabean st ns sub autoritatea SfntuluiSinod de la Bucureti. i dac trebuie s fim mulumitori P.S. Gurie, Visarion i Iustinianpentru c, prin atitudinea lor energic, au obinut, principial i n fapt, dreptul de a rmnen lege, cu drept cuvnt suntem obligai s le reprom, c nu au avut aceeai strnicie ntruaprarea Sfntului Sinod din care totui fac parte. Credincioii lor sunt, fr ndoial,satisfcui n aceast elementar nevoie de a prznui dup aezarea duhovniceasc.

    Situaia de astzi? Scriam, n momentul n care deschideam aceast campanie de lmuriren foaia noastr: cnd va fi rtcirea de pe urm mai amar dect cea dinti. Nu a trebuit sateptm prea mult pentru ca ntmplrile s ne dea dreptate. Hotrrea de la 8 februar, princare se ngduie prznuirea Patelor de dou ori n acelai an, este - aa cum am artat aci, dealtfel - o grozav aberaie.

    Cci spun Aezmintele apostolice (Cartea a V-a, cap. XVII): Trebuie s srbtoriiPatele cu ngrijire i cu luare-aminte, dup isimerie; ca s nu prznuii de dou ori ntr-unan amintirea unei patimi, ci o dat pe an, spre aducere-aminte de Cel ce a murit o dat (cf.Didascalia et Constitutiones Apostolorum, edit. Fr. Funk, Paderbornne, 1905).

    n legea strmoilor i a lui DumnezeuCu noaptea-n cap am fost sculat ieri diminea de o delegaie rneasc din comuna

    Curcani, care venea s-mi cear sfatul asupra prznuirii Sfintelor Pati, Ei tiau, din ziarul pecare unul din ei l purta mpturit cu grij, c slobod e poporul s prznuiasc pe data de 5mai. Dar preotul din sat nu se nvoiete. El pretinde c a aezat o dat Triodul, c a fcutslujbele de nceputul Postului cel Mare i c nu poate s mai nceap lucrurile de la capt.

    Am cutat s-i linitesc, lmurindu-i c, de ndat ce .P.S. Patriarhul e de prere cPatele cel adevrat numai la 5 mai se poate prznui, nc mai e ndejde de ndreptare. E greutotui s ncredinezi pe oameni c printele patriarh vrea s aduc ndreptare rtciriicelorlali i nu izbutete.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    7/27

    7

    Oamenii aveau cu ei i o pantahuz, semnat de peste 100 de credincioi. Ah, dac ai fivzut semnturile acelea chinuite i fervente, dac v-ai putea nchipui clipa n care flecare dinrani i-a plecat capul asupra hrtiei - dup o cruce i un s ne-ajute Dumnezeu - i i-aucrispat degetele pe condei ca s cear, prin mrturia credinei lor, de la domnul ministrudreptul de a rmne n legea strmoilor lor i a lui Dumnezeu!...

    Era ntre ei un ran frumos, cu o cut de ntuneric ntre ochi. L-a ndemna pe preotuldin Curcani, dac l-a cunoate, s se fereasc.

    n afar de mrturia ndrtnic a Pravoslaviei prznuirii de la 5 mai, noi nu mai putem

    face nimic.

    Pentru reintrarea n Ortodoxie

    Zis-a oarecare dintre farisei Domnului Iisus Hristos: SpuneApostolilor Ti s tac!. Iar Domnul Hristos, rspunzndu- le,au zis lor: Adevr zic vou, c, de vor tcea acetia, pietrele vorstriga.2

    Fr vrerea lui, numai prin faptul c nu a ncetat un singur moment s apere punctul devedere dreptcredincios, ziarul nostru devine centrul ctre care se ndreapt plngerile - indejdile - tuturor ortodocilor pe cari i are aceast ar. (i are muli!) Tot felul dentmpinri prezentate personal, prin telegrame, prin memorii sau pantahuze se adun dintoate prile rii, mrturisind - mpotriva tuturor scepticilor - ct de vie este n poporcredina.

    ntmplrile acestea le-am prevzut. De aceea, tuturor celor cari n scris sau prin viu graine ntreab ce mai e de fcut le rspundem c de acum campania aceasta trebuie strmutat depe trmul mpotrivirii teoretice pe cel practic, ai organizrii unei rezistene adreptcredincioilor.

    Dou sunt, de fapt, chestiunile n dezbatere, i anume:1) Exist, pentru un ortodox, putina s se mpotriveasc unei hotrri a Sinodului?2) Exist, pentru laici, putina de a fi, la un moment dat, n mai mare msur deintori

    ai adevrului dect ierarhia ecleziastic?ntr-un caz ca i n cellalt, rspunsul este: DA. i iat i motivele:

    La chestiunea I. Aezarea Bisericii cretine nu se sprijin pe un corp de prescripiuninormative arbitrare i contractuale, cum e uneori cazul legilor juridice. Ca atare, oricedispoziie de caracter ecleziastic nu i are izvorul nici n util, nici n bine, ci n adevr.Trstura caracteristic i esenial a aezrii Bisericii noastre este, prin urmare, Adevrul. Deunde urmeaz c nu urmm o indicaie a Bisericii pentru c e a Bisericii, ci pentru c eaexprim adevrul. (Orice credin sau afirmaie de alt natur este catolic.) Evident, nu o

    vorba act de beteagul adevr tiinific, la dispoziia raiunii omeneti (asta ar fi protestantismde cea mai srac spe), ci de adevrul religios, depozitat oarecum astzi n dogme, canoanei Predanie.

    Din acest postulat fundamental decurge ncheierea c exist o msur obiectiv aadevrului. i c sinoadele nu pot hotr cu de la ele iniiativ, ci numai n conformitate cudogma, canoanele i Predania. Iar dac nu o fac, greesc (cum am dovedit-o, de pild, pentruSinodul nostru, n chestia calendarului). De altfel, sinodul local ai unei autocefalii nici nu aredarul hotrrii fr greeal. Afirmaiile unui sobor arhieresc nu pot purta pentru norod

    2 Luca XIX, 39-40

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    8/27

    8

    semnul adevrului dect atunci cnd unete n aceeai mrturisire pe toi episcopiidreptcredincioi, din toat lumea i din toate vremurile.

    Are drept un credincios, deci, s se mpotriveasc unei hotrri a Sinodului? Desigur cDA, de ndat ce hotrrea unui sobor ortodox nu este un act de autoritate, ci mrturisire aadevrului, i de ndat ce oricare cretin are msura adevrului n dogme, canoane iPredanie.

    Din aceste consideraiuni decurge cu eviden i rspunsul.La chestiunea a II-a. Din moment ce adevrul pravoslavnic este obiectiv, de ndat ce

    exist un precis cadru indicatoriu pentru orice nou situaie bisericeasc - cadru format dindogme, canoane i Predanie - trebuie s admitem c mai degrab e deintor al adevrului unlaic care respect acest cadru, dect un episcop sau o adunare de arhierei, cari nu l respect.

    Istoria e, de altfel, aci pentru a ne confirma.i nc, ntr-un caz care ne e cu deosebire aproape. Cnd romnii din Ardeal au fcut, la

    sfritul veacului al XVIII-lea, unirea cu Roma, au acceptat aceast unire 83% din preoi, darnumai 12% din turma credincioilor. i atunci, ntreb pe Prea Cinstiii aprtori ai ierarhieiecleziastice: cine au fost n acele mprejurri tragice pstrtorii Drepteicredine? Preoii, carimpreun cu mitropolitul lor au trecut n proporie de 83 % sub stpnirea Romei, trdnd

    pentru interese lumeti dreapta credin strmoeasc, sau poporenii, dintre cari 88 % aurmas credincioi legii i au trecut n ara Romneasc pentru a-i aduce de acolo vldic

    nou, pentru legea cea veche?...

    Unde e dezlegarea?

    D-l profesor Iorga s-a declarat nemulumit cu declaraiile guvernului n chestiuneaprznuirii Sf[intelor] Pati: Cu hotrrea d-voastr nu se nchide conflictul. Nu se nchide,e adevrat; dar s nu exagerm. Este adevrat c d-1 Iorga a ntins guvernului un colac desalvare: convocarea Consiliului Superior Bisericesc. Dar asta nu era dect un mijloc de adeplasa chestiunea din Camer i numai pentru moment. Pentru c de fapt, fixarea dateiSf[intelor] Pai e o chestiune de competena strict a Sinodului. Prerea c o asemeneaoperaie nu implic nimic dogmatic este fundamental fals. Prin urmare, numai Sinodul arecderea s se pronune n aceast chestiune, i - pentru c e vorba de dogm - pronunareatrebuie s se fac, chiar dup indicaiile constituiei noastre, n plin ecumenicitate.

    Iat de ce e justificat punctul de vedere al guvernului, care a declarat joi c Sfntul Sinodare singur dreptul a decide n aceast chestiune, i de ce nu ne putem altura propunerii d-luiprof[esor] Iorga.

    Fapt e, totui, c n ar este frmntare i c guvernul, care nu se poate refuza realitilor,trebuie s se intereseze de aceast problem. Ceea ce nsemneaz c - din acest punct de vedere

    - intervenia d-lui dr. Lupu n Parlament e i ea perfect ndreptit.Aceasta a recunoscut-o, de altfel, i guvernul d-lui Maniu. Numai c guvernul st ndilem: cere revenirea la cinci mai, pentru a se potoli lumea - ncalc atribuiile i autoritateaSinodului; vrea s respecte aceast autoritate - las fru liber tulburrilor din ar. De aici ideclaraia d-lui ministru preedinte: A dori s dispar conflictul dintre credincioi iautoritatea sinodal fr prejudiiul autoritii bisericeti i fr jignirea credinei nimnui.,,A dori - desigur. Nu e om de bun credin s nu doreasc. Dar se poate?

    Soluia guvernului nu e clar i nici nu putea fi. Vorbind de cinci-maiti, declaraiaministerial spune: Se vor lua toate msurile necesare, pentru ca serbarea Sfintelor Patidorit de credincioii Sfintei Biserici Ortodoxe s nu fie tulburat. Ce nsemneaz asta, s

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    9/27

    9

    nu fie tulburat? Pentru ca serbarea s nu fie tulburat, ea trebuie s aib loc. Pentru ca saib loc, e nevoie ca preoii s consimt a prznui Patele la 5 mai.

    Declaraia ministerial conine o indicaie pentru Sinod: ... arhiereii din Basarabia vor fin drept s caute (...) i s gseasc modalitile prin care i cei nemulumii cu data de 31martie s-i primeasc mngierea sufleteasc la data dorit de ei. Adic, mai precis: arhiereiidin Basarabia s ngduie prznuirea Patilor la 5 mai.

    S ne fie ngduit a respinge categoric aceast soluie. Cci prin ea guvernul nceteaz de amai fi consecvent. Acelai guvern care nu se poate amesteca, pentru c nu vrea s tirbeasc

    autoritatea sinodal, recomand arhiereilor basarabeni s calce ei aceast autoritate, psuind -mpotriva hotrrii de la 8 februarie - prznuirea de la 5 mai. A, nu! Cine judec strns i dseama c asta nsemneaz disoluia Bisericei i trebuie s protesteze.

    n zadar se strduiete d-1 Maniu s gseasc o soluie acceptabil. O asemenea soluie nuexist, pentru c datele de la care se pleac sunt false.

    Prolog de polemic

    Un distins ntru, redactor la o gazet de sear, enervat peste msur de constatarea cnu-i ia nimeni n serios apologiile la adresa episcopilor Bisericei romneti, se npustete cu oploaie de njurturi asupra Ionetilor, Popetilor, Stroetilor, posesorii prezumtivi ai unoradevruri, ezoterice pentru domnia-sa, i face apel la toat suflarea romneasc s se ntoarccu faa spre Sfntul] Sinod, d-sa nsui fcnd n prealabil aceast stnga-mprejur.

    Exist ns altceva: exist un mnunchi de adevruri mrturisite de Sfinii Apostoli, dePrinii Apostolici, de Prinii i unii Scriitori Bisericeti i de mulimea episcopilor ipatriarhilor Bisericii - adevruri nealterate t nealterabile n veac i care se pot deosebi uor decelelalte (de ale unui Sinod al [ziarului] Patria de o pild), cu ajutorul dreptarului: s fi

    fost mrturisite de toi, pretutindeni, n toate vremurile.Aceste adevruri sunt demult cristalizate n: decizii dogmatice, n canoane, n epistole, n

    tratate, n monografii, etc., etc. i cine le mrturisete(chiar de ar fi el mic i srac) rmne nBiseric. Iar cine se abate de la ele, fie el preot, episcop, Sinod, sau nger din cer, anatemaeste.

    Recunoatem c, pentru a putea nelege aceste lucruri, este nevoie de bun sim i culturteologic. Altfel vorbim de adevrul lui Stan, Bran ori Ivan. i nu suntem n stare s atacmproblema pus n discuie.

    Noi, cei cari am scris n chestiunea Pascaliei romneti, hotrserm s rspundemnumai acelora cari vor ncerca s combat punctul de vedere mrturisit de noi ca fiind alBisericii Ortodoxe, atacnd problema. Un astfel de atac ns nu s-a produs. Cavalerii 31-martiti s-au mulumit s calomnieze n chip ordinar, s njure de mum i s-i dovedeasc

    unii reaua credin, alii, ignorana.

    Spre pacea religioas

    Ultimele tiri n legtur cu agitaia pe tema datei Patilor indic, dac nu o destindere,cel puin o lmurire n mintea celor ce sunt chemai a lua o hotrre. Fapt e c rolul P.S.episcop de Rmnic a fost, atunci cnd greeala se fcuse deja, s repare ce se mai putea repara.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    10/27

    10

    O dat aceast situaie recunoscut, lotul 31-martitilor categorici sufer o grav scderede fore, iar ortodocii, o cretere de prestigiu i o mai larg libertate de aciune. Ceea ce faceca o clarificare a strii de lucruri s fie mai degrab posibil.

    De altfel, ultimele zile au adus dou fapte caracteristice de cea mai mare nsemntate:audiena d-lui profesor Iorga la .P.S. Miron Cristea i consftuirea de la Patriarhie ntreprintele patriarh i mitropolitul Blan.

    Cu acestea, dezbaterea problemei se ndreapt n adevr ctre factorii competeni nmaterie.

    E singura soluie. Singura soluie de fapt. Pentru c de drept nu mai e nici una. Noi amspus-o demult. i demult am cerut aceast intervenie a .P.S. Miron. Ne-am mirat cnd am

    vzut prima hotrre. Ne-a mirat pentru c tiam prerea printelui patriarh. Pe urm, amneles. Vai, cte nu suntem noi n msur s nelegem! Nu ne-am alarmat pentru c neddeam seama de tulburarea care se va nate i pentru c tiam c, n faa unor necesitimajore, cum sunt linitea rii, unitatea Bisericii i solidaritatea naional, nu exist presiunedestul de puternic. i nu mai exist ndreptire. Aa c cel care struie in ambiie trebuie scedeze sau s cad.

    Prevederile noastre nu au dat gre de ndat ce - d-1 profesor Iorga a declarat-o - .P.S.Miron e convins c trebuie s intervin, i nc grabnic.

    Asta era de urmrit, i am obinut-o. n ce ne privete, e o soluie pe care am oferit-o

    guvernului mai demult. Atunci am avut satisfacia s avem de partea noastr pe unul din ceimai luminai minitri. Astzi avem bucuria s vedem soluia pe drumul realizrii.

    Eu cunosc dosarul afacerii; i tiu c o intervenie energic a printelui patriarh nu sepoate s nu aib succesul dorit de toat lumea: pacea religioas.

    De aceea, cnd constatm c toate semnele indic o hotrre a .P.S. Miron de a intervenidirect i activ, avem dreptul s credem c conflictul a intrat n faza dezlegrii.

    Nu guvernul, ci patriarhul!

    Ultima tire care circul este c printele patriarh s-ar fi hotrt s intervin pe lngguvern n sensul reconvocrii Sinodului, pentru obinerea unei hotrri ortodoxe n chestiaPascaliei.

    C o asemenea intervenie nu e numai necesar, ci i posibil, se dovedete prin cazulmpratului Constantin cel Mare. ntrebarea e cine s intervin n cazul nostru n numeleputerii lumeti: guvernul sau Coroana?

    Prerea noastr este c, n asemenea mprejurri delicate, intervenia guvernului - organpur lumesc - nu ar fi tocmai potrivit. E vorba doar de un act de autoritate asupra puteriispirituale a Sinodului i pentru aceasta este mai indicat Coroana, n virtutea dublului ei

    caracter lumesc i mistic: Prin graia lui Dumnezeu i prin voina naional. Nu?n spe, situaia este cu deosebire favorabil unei asemenea intervenii; prerogativeleCoroanei sunt astzi exercitate de regen; iar n consiliu funcioneaz .P.S. Miron,patriarhul. El e persoana indicat a face cele de nevoie.

    Printele patriarh e dator s fac aceti pai.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    11/27

    11

    Metoda amnrii

    nc nu a czut nici o hotrre nou, care s aduc puin pace n sufletele credincioilor.Iat, suntem n duminica lsatului de sec.Eu presupun ns c nu se va ntmpla nimic; nimic la 18 martie, nimic la 31 martie,

    nimic la 5 mai. Linite va domni n ar. Guvernul i va fi mplinit datoria - care, nainte deorice, e pstrarea linitei. Ei, i? Bucurie mare, nu?

    Voi observa mai nti c nu guvernul va fi pstrat linitea. Ci linite va fi fost - de la sine.Dar linitea morii, cci de pe urma acestei dureroase ntmplri cel puin dou mari realiti

    vot fi fost atinse de moarte: Biserica Romneasc i sufletul romnesc. i va fi ca un fel defatalitate grea, care se va cobor asupra regimului sub guvernul care a fost cel mai puterniccerut de sufletul rasei noastre, dorit dup o primvar spiritual, sufletul nostru va fi primitcea mai grozav lovitur.

    S nu ne nelm singuri. Dac un hop e de trecut i dac un hop va fi trecut, singurulcare l va trece va fi guvernul. Vedei, i noi ateptm. i dorim s fie pace. Dac astzi s-arreveni asupra datei de 31 martie, poate n bucuria renfririi i a reintrrii n Ortodoxie, amfi aplecai s uitm pe toi vinovaii acestei dureroase ncordri. Aa ns, n faa dezastrului,care nu poate ntrzia, nu va mai putea fi nimeni cruat. Nimeni.

    Rspuns Prea Sfinitului Vartolomeu (I)

    Deci, pe cel care vine i v nva toate cele ce s-au spus pn aci, primii-l.Iar dac nvtorul nsui s-a abtut de la ele i nva alt nvturvtmtoare, s nu-l ascultai!

    (nvtura celor doisprezece Apostoli, cap. IX, v. 1)

    Precum ns oaia care nu ascult de Pstorul cel Bun este lsat lupilor sprepietre, tot astfel, cea care ascult de pstorul cel ru are moartea n fa, nct ova nghii. De aceea trebuie s fugim de pstorii aductori de pieire.

    (Aezmintele Apostolilor, cartea II, cap. 19)

    Chiar dac noi nine sau nger din cer va binevesti, peste ceea ce ambinevestit vou, anatema s fie!

    (Galateni, I, 8)

    n prima parte aUltimei lmuriri n privina datei Sf[intelor] Pati a P.S. Vartolomeu,

    publicat aci, alaltieri, am fost acuzai de a fi subiectivizat problema, trecnd-o mai multprin ochii notri proprii, i rpindu-i astfel nelesul deplin.n ceea ce privete plintatea lmuririi, cetitorii singuri i-au putut da seama dac i n ce

    msur problema a fost sau nu nfiat pe toate laturile ei.Pentru a se curma ns orice discuie posibil asupra presupusului nostru subiectivism,

    repetm aceea ce am mrturisit fr ncetare n toate articolele publicate pn astzi i anume:nu are n aceast discuie nici o greutate biata prere a minii noastre omeneti, ci, singur,mrturia drepteicredine de pretutindeni i de oricnd, aa cum dogmele, canoanele iPredania Bisericii Ortodoxe ne nva, aa cum nsui Sf[ntul] Sinod al Bisericii noastre

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    12/27

    12

    ne-a nvat pn acum, aa cum nsui P.S. Vartolomeu ne-a nvat (nvtur pe care ovom arta n ntregime, la locul potrivit).

    S lmurim.Nicieri, n cursul discuiei, noi nu am nfiat un punct de vedere propriu i nu am avut

    pretenia de a ne institui noi nine nvtori n aceast chestiune, ci numai am mrturisitaceea ce ni s-a predat n deosebite rnduri, de toi mai-marii notri bisericeti i aceea ceastzi mrturisesc toate Bisericile Ortodoxe de sub soare.

    Are mireanul acest drept de mrturisire?...

    Nu numai mrturiile din fruntea acestui articol arat cu prisosin acest drept, dar nsuiP.S. Vartolomeu l recunoate pe fa sub punctul al doilea din articolul pomenit.

    Rmne, deci, nendoielnic dreptul mireanului de a strui n pstrarea neclintit acomorii bisericeti ce a primit, chiar atunci cnd ngerii din cer i-ar cere s se lepede dednsa.

    E n aceast pstrare netirbit i cu dragoste de ctre popor a ceea ce a primit piatra degranit de care s-au zdrobit, se zdrobesc i se vor zdrobi, n veac, toate ncercrile de abatere dela Ortodoxie.

    Invariabilitatea aceasta a Predaniei bisericeti, cum zice Berdnikov: Episcopii fiindobligai s predice cuvntul lut Dumnezeu n conformitate cu Tradiia bisericeasc (Curs deDrept bisericesc, trad. rom. Silvestru Blnescu, episcopul Huilor, Bucureti, 1892) este

    cheia de bolt a Ortodoxiei. Ea constituie cea mai puternic pavz de aprare a ei fa deiscusina de gnd din dreapta i din stnga. Ea a fost recunoscut i de Scrisoarea Patriarhilorrsriteni, care, vorbind despre infailibilitatea n materie de nvtur, zice: Iar nestricareadogmei i curia rnduielii nu sunt date n paz unei ierarhii oarecare, ci n paza ntreguluicler i popor bisericesc, strns unit n dragoste reciproc [i] care este, cu alt nume, nsuiTrupul Domnului Hristos. Biserica credincioilor...

    Rspuns Prea Sfinitului Vartolomeu (II)

    Asupra naturii calendarului bisericesc i a Pascaliei rspundem:A. Daci ntr-adevr problema nu aparine patrimoniului nostru bisericesc, ci este o

    problem numai tiinific, atunci nu Sinodul are cderea s se pronune. n asemeneamaterie nu recunoatem alt autoritate dectcompetenai alt instrument de convingere dectargumentul. i ntre noi mirenii, sunt oameni cu studii de matematici i cu brevete nmecanica cereasc. n tot cazul, suntem mai pregtii dect membrii Sinodului. i atunci,tiut fiind c mireanul nu datoreaz ascultare episcopilor dect n chestiunile bisericeti,ameninarea cu afurisania prevzut de Canonul 64, Sinodul al VI-lea Ec[umenic] aparedeplasat.

    B. Noi pretindem ns c problema Pascaliei i calendarul bisericesc sunt o problembisericeasc i c elementele lor aparin patrimoniului bisericesc, pe care mirenii au dreptuli datorias-l apere mpotriva oricrei pofte de schimbare.

    i iat de ce.nurubnd calendarului pgn srbtorile noastre i fixe i mobile, pentru noi,

    cretinii, calendar bisericesc nseamn o nlnuire de srbtori - ca s fim n tonul P.S.Vartolomeu: un irag de perle, de mrimi diferite, fiecare perl fiind aezat ntr-un anumitloc, pentru anumite consideraiuni, tradiia bisericeasc de pn astzi sfinind aceast ordinenezdruncinat.

    Patile cele sfinite ns, Patile cele mari, Patile Domnului trebuie s se serbeze aa fel,nct s fie respectatTradiiaBisericii Ortodoxe de pretutindenea, care cere ca:

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    13/27

    13

    1) s nu se serbeze o dat cu Patile evreilor;2) s se serbeze dupPatele evreilor;3) s se serbeze totdeauna n zi de duminic;4) s se serbeze de ctre toi cretinii ortodoci deodat.

    Rspuns Prea Sfinitului Vartolomeu (III)

    De aci, nevoia pentru a uniformiza posibilitatea de numrtoare a zilelor, de a construi unsistem de msuri, care s ia n consideraie toate acele patru micri presupuse mai sus.

    Lsm la o parte faptul c micrile de care s-a vorbit mai sus nu sunt fapte reale,constatabile prin simuri, ci ipoteze interpretativeale faptelor reale, fcute cu unicul scop de apune oarecare coeren logic ntre fapte i ipoteze posibile i probabile, ns, metafizicete,discutabile. Fapte reale, dac prin fapt real nelegem aceea ce e controlat prin simuri- cum

    vor adversarii notri, sunt:1) micarea aa-zis aparent a Soarelui n jurul Pmntului, peste orizont;2) micarea i fazele lunii de pe cer,3) lungimea i scurtarea ritmic a zilelor i nopilor n cursul unei perioade de timp pe

    care n chip convenional o alegem.E adevrat c micarea astrelor a fost rnduit de Dumnezeu; e, de asemenea, adevrat c

    puterea de cunoatere ne este dat tot de la Dumnezeu; dar ntre rnduirea lui Dumnezeu imsurtoarea astronomilor se interpune pcatul.

    Consecinele pcatului, pentru inteligena noastr, sunt: pcatul sparge unitatea total deapercepie a cunotinei omeneti, deosebind-o n: a) raiune discursiv i b) sensibilitateintuitiv. Cea din urm nepenind cu neputin de a se fixa direct asupra unei realiti, carenecontenit i scap t pentru prinderea creia e obligat: a) s regreseze n infinit; b) s seopreasc arbitrar n ipotez; sau c) s cada n dialel (cercul vicios al sofitilor).

    Astfel, exigena esenialmente realist a oricrei cunotine este mpiedicat n mplinirea

    ei, prin pcat.Priza asupra realului nu mai este, n cazul inteligenei tiinifice, dect o intctre carenencetat se strduiete s ajung, dar pe care nu o poate atinge dect plintatea cunotineide har a vieii mistice. E adevrat c botezul restabilete pe om n starea de har, el ns nuterge de la nceput toate slbiciunile firii omeneti, dobndite prin pcatul originar.

    Ca atare, tot ce este produsul minii omeneti, fie el orict de coerent logicete, nu estescutit de sprtura de care am pomenit mai sus i care l face:

    1) sau s fie o construcie a minii; sau2) dac vrea s poarte asupra realitii, s fie nedesvrit i supus schimbrii.Fa de aceast situaie a cunoaterii tiinifice, situaia calendarului bisericesc este

    hotrt deosebit. Ea se ntemeiaz pe un canon i pe Predanie, pe care Biserica le socotete ca

    pe nite cuvinte fr gre despre care tim c: cerul i pmntul vor trece (cu calendarastronomic cu tot) ns cuvntul Domnului (mpreun cu cei ce-l pzesc) rmne n veac ...3

    S nu fi observat nimeni c echinociul ideal nu mai corespunde celui real? S nu fiobservat aceast pogorre a isimeriei?

    Ei bine, au observat-o Sfinii, dar n-au vrut s ia msuri, fiindc nu era nevoie.Iat ce spune tlcuirea laCanonul 7 Apostolicdin Pidalion: C i soboarele cele de toat

    lumea, care s-au inut dup cel dinti, i ceilali Prini vedeau cu adevrat i ei, ca nitenelepi ce erau, c mult s-a pogort isimeria. Dar ns n-au voit a o strmuta din 21 martie,

    3 Matei XIV, 35.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    14/27

    14

    unde o au gsit Soborul I, cinstind mai mult pre nvoirea i unirea Bisericii, dectpreamrunimea isimeriei. Iat care a fostgrijalor. Iat cum i-au neles ei datoria.

    Rspuns Prea Sfinitului Vartolomeu (IV)

    Ad IV...

    Noi am rmas la prerea pe care P.S. Vartolomeu o avea asupra acestei chestiuni n anul1923, i anume: srbtorirea patelor evreieti trebuie neaprat ntotdeauna, s aib locnainte de srbtorirea Patelor cretineti. Iat ce scria P.S. Vartolomeu n 1923, n calitatede raportor al chestiunii:

    ...Cum se va lsa deoparte consideraia din nvtura Sfinilor Apostoli, cartea a V-a,capitolul al VII-lea dup care Patele evreieti, nefiind dect o umbr i un simbolpremergtor al Patilor cretineti, va trebui, ca atare, s se serbeze totdeauna mai nainte deel, ntruct mielul pascal al evreilor nu e dect simbolul premergtor al Mielului Hristos, celprezis de profei? (vezi: Biserica Ortodox Romn, s. II, anul 42, no. 1 (514), pp. 33-35,pe 1924); raport aprobat de Sfntul Sinod de atunci (cu oamenii de acum).

    P.S. Vartolomeu arat toat necazurile ce ar decurge din rmnerea la stil nou cusrbtorile fixe i la stil vechi cu Pascalia. ntre altele, ne pune nainte perspectivele serbrii,n anul 9942, a Sfintelor Pati la 29 iunie, adic la Sfinii Apostoli, iar la anul 31070, as fiajuns chiar la 25 decembrie, adic chiar n ziua de Naterea Domnului.

    Dup vechiul nostru calendar bisericesc, aceasta ns nu s-ar putea ntmpla n veac.Care trebuie s fie acum grija Bisericii? S renune la reforma calendarului sau la PascaliaOrtodox? Alt ieire nu exist. Renunnd la prima, dogmele, canoanele, Tradiia Bisericii(ce formeaz patrimoniul bisericesc) nu sunt ntru nimic lovite.

    Renunnd la Pascalie, acest tezaur e clcat n picioare. Care consideraiuni trebuie sprimeze ntr-o decizie sinodal?...

    Savantul astronom de la noi, consultnd tabelele pascale evreieti i cretine i fcndcalcule, a descoperit c data la care urma s se serbeze Patele, dup calculele tiute, a fost i laevrei, i la cretini aceeai. i astronomul deduce: deci, cretinii i evreii au srbtoritmpreun, de multe ori, Patele. Prin urmare, cu toate c, dup socoteli, Sfintele Pati cdeaula o anumit dat, serbarease amna, dac la aceeai dat serbau i evreii. Savantul astronom,nefiind episcop, nu era obligat s aib n vedere aceste admirabile msuri preventive luate deBiseric i, de foarte bun credin fiind, afirm cs-a srbtoritmpreun.

    Noi sfrim acest rspuns cu citarea capitolului 19, cartea a II-a, [a] AezmintelorApostolice: Precum ns oaia care nu ascult de Pstorul cel Bun este lsat lupilor sprepieire, tot astfel, cea care ascult de pstorul cel ru are moartea n faa, nct o va nghii.

    Ei, i?...

    Cci, iat, de Pati a nins. A nins la Chiinu, la Iai, la Constana. Se zice, n-am controlatnc, ar fi nins de la Ploieti n sus. Ei, i? Mai era nevoie de un semn din cer pentru a stabilic Patele adevrat nu e cel de la 31 martie, ci atunci cnd l va prznui toat Ortodoxia, la 5mai? Nu sunt dogma, canonul i Predania, nu sunt toate Bisericile Rsritului aci pentru amrturisi adevrul?...

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    15/27

    15

    Astzi, urmrile acestei prime grave rtciri se vd. i nimeni nu are curajul s ia taurul decoarne - s spun adic apriat c o restituito in integrum4 a Bisericii nu se poate face dectprin ntoarcerea la starea n care eram acum doi ani. Doar noi dac o afirmm nostru?Ndjduim ns ntr-un succes al scrisului nostru?

    Nu. Dar ndjduim n altceva; n deteptarea contiinei religioase i bisericeti acredincioilor. Asta, da, o vom izbndi.

    Patele cel adevrat

    Acum vine partea cea mai grea. Patele oficial, de la 31 martie, a trecut, fr ndoial,fr tulburri nsemnate. Doar incidente locale, provocate de nendemnarea unora.Cretinii pravoslavnici s-au inut ntr-o impresionant rezerv. Ar fi naiv ns dac amcrede c s-a isprvit. Nu s-a isprvit nimic. Oamenii i ateapt Patele; Patele celadevrat.

    De cteva zile au nceput, n adevr, iari jalbele. Ni se plng oamenii c au fost trai pesfoar. Li s-a spus c fiecare poate prznui Patele cnd va crede el c e bine - dar, iat,

    preoii refuz s slujeasc dup rnduia1a nvierii.Chestiunea nu e simpl. E adevrat, a fost o fgduial care vorbea de dorina majoritii

    populaiei. Dar fgduiala aceasta nu era prea precis. Se referea la toat ara, sau numai laBasarabia? Nimeni nu o poate spune. Ba, pe alocurea, se afirm astzi c de Vechiul Regatnici vorb nu poate fi.

    Adevrul e, pe de o parte, c preotul care a prznuit o dat Patele nu o mai poate face adoua oar n acelai an. Tot aa de adevrat este ns c sumedenie de oameni nu a mncatanul acesta patele, ateptndu-le pe cele adevrate. Ce devin toi aceti credincioi?

    Are cineva inim att de tare, nct s se poat uita linitit la milioanele de cretini crorali se refuz mngierea nvierii?...

    S coborm puin n contiina noastr. Ci sinodali pot afirma cacetiaar fi rzvrtiii?i, pe urm, nu s-a fgduit de la nceput libertatea n prznuire? Noi am atras, e drept,atenia din vreme asupra tuturor acestor dificulti. i, ca de obicei, nu s-a luat nici o msur.Dar se poate continua sistemul? Trebuie lsai oamenii s cread c totul nu a fost dect ocurs politic?

    Pentru c, vedei, tocmai politica poate s sufere mai mult de pe urma acestormprejurri. Cci ce se va ntmpla n Sptmna Mare dac n vreun sat preotul va refuza sslujeasc? Poate s se ntmple t tulburare, nu?

    De Biseric nu mai vorbim. Ce pagub se poate ridica pentru sufletele credincioilor de peurma acestei stri de lucruri o vede oricine.

    Ateptm, deci, msuri nelepte. Din partea Bisericii dar i din partea guvernului, de

    data aceasta. S nu uitm c e n joc o declaraie ministerial ntrit prin cuvntulpreedintelui de consiliu. Iar gustul poporului pentru interpretri dialectice e foartendoielnic.

    4 Principiu de drept roman care nseamn a-i reda cuiva deplintatea unei posesiuni tirbite (lat.)

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    16/27

    16

    Prznuirea adevratei nvieri

    Printele Brbulescu de la Patriarhie, care a venit vineri sear la slujba prohodiriiDomnului din Biserica Ruseasc, a trecut brutal prin uile mprteti ca s spun cine tie cepreotului oficiant, va fi putut raporta nlatului lui stpn lucruri impresionante. O bisericplin de credincioi, cum n-am mai vzut de cnd sunt; dar nu oameni pe cari o tradiiemecanic i impune pe drumul bisericii n fiecare an n Sptmna Patimilor, ci credincioi

    cari au ateptat cu inima frnt ziua de cinci mai, pentru prznuirea adevratei nvieripravoslavnice.Pe pristolul peste care zcea Sfntul Epitaf stteau florile pn la o nlime de bra de om.

    Toat biserica era plin aproape numai de romni. Satele din Ilfov i din Vlaca i trimiseserdelegaii. Veneau oamenii cu maldre de lumnri; fiecare din constenii lor dduse cte una,ca s le-o aprind, pentru pomenirea lor, la picioarele crucii. Stteau credincioii pe afar,rezemai de ziduri i se cinau: am ajuns la rui! Ne-au luat i biserica de cnd cu papistaii.

    Papistaii? Noi nu tim de papistai n Biserica noastr. Sau, cel puin, nu am tiut pnacum, n urm.

    Restabilirea ecumenicitii

    Direciunea Sfntului Sinod a trimis tuturor ziarelor o ncunotinare, artnd c, pentruanul ce vine, Sfintele Pati se va prznui la 20 aprilie.

    Pentru a nelege semnificaia acestui fapt, vom aminti c 20 aprilie nsemneaz, pevechiul calendar, 7 aprilie, i c 7 aprilie este tocmai data indicat de vechea Pascalie.

    Vaszic, la anul vom prznui cu toii Patele, n ecumenicitate, laolalt cu toi cretiniipravoslavnici.

    i mai este un fapt care trebuie relevat. Data prznuirii Patelor pentru anul ce vine a fost

    stabilit printr-o nelegere a Patriarhiei noastre cu Patriarhia Ecumenic dinConstantinopol...Ce am cerut noi?1) S prznuim Patele n ecumenicitate.2) S nu prznuim Patele naintea evreilor.Este adevrat c, de data aceasta, a intervenit nsui printele patriarh.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    17/27

    17

    MMMIIIRRRCCCEEEAAA VVVUUULLLCCCNNNEEESSSCCCUUU

    Infailibilitatea Bisericii i failibilitatea sinodal

    Cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se

    mrturisete spre mntuire(Romani X,10)

    Din noianul de erori ce vzur lumina tiparului, cu prilejul scandalului provocat defixarea srbtoririi Sfintelor Pati, este una care, atacnd nodul problemei, ne ofer prilejulrestabilirii unor principii eseniale structurii ortodoxismului. S-a scris anume ctrebuie s nesupunem hotrrii Sfntului Sinod, oricare ar fi ea, deoarece Sfntul Sinod este alctuit dinarhierei, care nici n materie de credin dogmatic, nici n legiferarea canonic nu suntsupui erorilor. Afirmaie ce nchide o masiv ignoran n materie de teologie ortodox; este

    vorba, aci, de principiul infailibilitii hotrrilor sinodale...Cu drept cuvnt, spune Homiakov c Biserica nu cunoate alt autoritate dect autoritatea

    Duhului. Dar, atunci, care este criteriul recunoaterii infailibilitii? Rspundem:ecumenicitatea.

    Biserica nu recunoate hotrrea unei autoriti ce ar putea s rup ecumenicitatea ei.Dar ce este, pentru Biserica Ortodox, aceast ecumenicitate ?Chestiunea merit discuie, cu att mai mult cu ct unele manuale, inspirate de-a dreptul

    din crile catolice, cuprind, n aceast privin, erori incompatibile cu fiina Ortodoxiei.ntr- adevr, dac biserica romano-catolic recunoate, n vicarul lui Isus Hristos, pedeintorul infailibilitii n materie de nvtur, atunci cnd se rostete ex cathedra, o facentemeiat pe o concepie despre biseric potrivit creia fiina ei vzut, dei de aceeai esen,este substanial deosebitde cea nevzut, fiecare necesitnd o unitate proprie de conducere.n vreme ce dreapta credin, cunoscnd n bisericdou firi(vzut i nevzut), unite ntr-o

    singur fiin, nu cunoate dect unul singur i acelai Cap nevzut: Iisus Hristos; iarunitatea ei nu poate veni de la un organ vzut, ci numai de la legtura ei tainic n DuhulSfnt, cu Ocrmuitorul ei, venic de fa n viaa tainic a Bisericii, cu Capul ei cel nevzut,unitate care este nsi unitatea Duhului, [din care] izvorte i infailibilitatea n materie denvtur. Biserica, n ntregul ei, este ,,stlp neclintit i ndreptar adevrului. Rolulpreoiei, n ceea ce privete infailibilitatea n materie de nvtur, nu poate fi, n nici un caz,asemuit cu cel izvornd din concepia catolic. Scrisoarea patriarhilorse rostete, cum nu sepoate mai limpede, n aceast privin:

    ...iar nestricarea dogmei i curia rnduielii nu sunt date n paza unei ierarhii oarecare,ci n paza ntregului cler i popor bisericesc, strns unit n dragostea unora fa de alii, careeste, cu alt nume, nsui trupul Domnului Hristos, adic Biserica credincioilor.

    n lumina acestora, cum se lmurete ideea ortodox aecumenicitii?Ecumenicitatea nu poate fi o unitate politico-juridic formal, ci constatarea identitii defapt, a afirmaiilor Bisericii ntregi, n timp i spaiu.

    Dar acesta nu este dect un alt fel de a exprima invariabilitatea nvturii aceastinvariabilitate rmnnd, n ultim analiz, singurul criteriude recunoatere a ecumenicitii.Spre deosebire de catolici, la care papa i sinodul se socotesc pe ei nii judectorul imsurtorul adevrului cuprins n tradiie, n ortodoxie, tradiia este cea care mrturisete deecumenicitatea unui sinod; SfntulSinod nsui nefiind dect mrturisitorul a ,,ceea ce

    pretutindenea s-a pzit, de toi, totdeauna (Sfntul Vincent de Lerins, Canon 84, Sind. VIecum.; Mrturisirea ortodox, Sfntul Petru Movil).

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    18/27

    18

    Prin urmare, pentru ca un Sinod general s se nvredniceasc de atributul ecumenicitii,nu ajunge participarea la el a tuturor episcopilor ortodoci n via, ci mai trebuie camrturisirea acestui Sinod, n fapt, s nu fie ntru nimic deosebit de ceea ce s-a mrturisit dectre Biseric, totdeauna, de toi i pretutindenea.

    Care este, acum, situaia SfntulSinod al Bisericii noastre?... Despre a crui alctuire,spune mitropolitul Gurie astfel:

    ,,nu toi chiriarhii erau la edin; unii din cei prezeni cereau amnarea, iar o parte a fostde prere s se srbtoreasc la 5 mai. i la edin n-a fost patriarhul.

    ntrebm: n aceast situaie, mai poate fi vorba de ,,duh de rzvrtire, de conservatismidiot din partea poporului i de ameninri din partea Sfntului Sinod? Cine suntnesocotitorii credinei ortodoxe? i cine strjerii ei?...

    nc o dat minunatandrtnicie a credincioilor ortodoci ntru pstrarea comorii demult pre se dovedete a fi un formidabil rspuns lumescului ,,duh al nnoirilor. Cci:chiar dac noi nine sau nger din cer ar binevesti peste ceea ce am binevestit vou, anatemas fie! (Galateni, I, 8).

    ntre catolicism i erezie sau urmrile dogmatice ale rtciriisinodale

    I

    A vrut bunul Dumnezeu, pentru pcatele noastre mari i grele, s ncerce ntr-attaBiserica neamului nostru romnesc. Lucrul s-a svrit prin hotrrea ca BisericaRomneasc s serbeze Patile anul acesta, mpotriva Predaniei i a Canoanelor, singur inainte de patile iudeilor, la 31 martie [1929], n loc de 5 mai, la data adevrat i laolalt cuceilali dreptcredincioi.

    S-a artat aci, n zilele trecute, care este mrturia dreptei credine de pretutindenea i de

    oricnd(mrturie care singura are pre, ci nu biata prere a minii noastre omeneti!) fa deaceast hotrre.S-ar putea prea unora ciudat c o hotrre zice-se de ordin curat disciplinar i

    canonic, cum e aceea a hotrrii datei Patilor, ar putea avea vreo urmare privitoare laatingerea celor drepte ale credinei.

    Deosebirea nenfrnt a Bisericii de Rsrit ntre dogmei canoanepare a face acest lucrucu neputin: dogmele fiind, prin firea lor, venice i neschimbtoare (Valsamon, la canon64, al Sinodului Trullan); iar canoanele fiind schimbtoare, dup nevoile Bisericii (vezi:Canon 12, al Sin. Trullan, desfiinnd Canon 5 Apostolic), schimbarea unora neaducnd,prin urmare, vtmare celorlalte.

    La o mai mare adncire, ns, vedem c deosebirea dintre dogm i canon nu e formal. i

    unele, i altele sunt date prin canon n form imperativ, sub sanciunea depunerii sauanatemei i confirmate de Predania i uzul cel bisericesc de pretutindeni. n fapt, Tradiiaeste aceea care a deosebit n chip concret care este adevr de credin i care e prescripie spredisciplin.

    Dac, dar, lucrurile stau astfel i dac dup cum s-a artat aci, alt dat TradiiaBisericii nu este deosebit de Biserica nsi; dup cum Biserica este un singur trup al luiHristos, tot astfel i Tradiia este un trup nedesprit, un organism spiritual, n care fiecarelucru ine ntr-atta de ntreg, nct, o smintire a lui poate aduce o smintire fr asemnare atotului.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    19/27

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    20/27

    20

    serbare a primverii. Orict de mare ar fi analogiacelor dou primveri, nu numai c ntre elenu poate fi nici o legtur necesar, dar ele sunt fundamental deosebite, fr de asemnare,prin nelesul esenial al Patilor, prpastie de netrecut pentru pgni.

    O a doua nesocotin, mai grav, nate din aceast svrire a Patilor nainte de isimeriacereasc. E svrirea a dou Pati n cursul aceluiai an, lucru nengduit de Aezmintele

    Apostoleti:Voi, frailor, care ai fost rscumprai cu scumpul snge al lui Hristos, trebuie s

    srbtorii zilele Patilor cu ngrijire i cu luare-aminte dup isimerie, ca s nu srbtorii de

    dou ori ntr-un an amintirea unei patimi, ci o dat pe an, spre aducerea-aminte de Cel ce amurit o dat; i, mai departe:

    Voi ns pzii cu ngrijire isimeria primverii, care cade n ziua a douzeci i doua alunii a dousprezecea, care este distru (martie), ateptnd pn n ziua a douzecea a sfertuluinti de lun, ca nu cumva ziua a patrusprezecea a lunii (de pe cer) s cad n alt sptmni, rtcindu-ne din netiin, s serbm Patile de dou ori n acelai an... (cartea a V-a, cap.17).

    Anul bisericesc prenchipuie, n aezarea lui, ntreg vleatul, de la Facere i pn laJudecat. i, cum pentru tot acest timp cretinii nu mrturisesc dect o singur nviere a luiHristos, ntru care cu toii avem viaa, asemenea numai o nviere pe an se cuvine s serbm.

    Serbnd mai mult dect un Pate n fiecare an ntru nchipuire, cat a se-nelege c ntru

    adevr o singur jertf i o singur nviere n-ar fi de-ajuns spre mntuire; cci, n cursulaceluiai vleat, nchipuit de cursul aceluiai an, ar urma c dup nviere s-ar face o nou

    vnzare i dup vnzare o nou rscumprare i astfel Biserica ar cdea n prpstiile cele maide afund ale rtcirilor origeniste privitoare la-nviere.

    Aceasta nu se ntmpl ns i cu Patele cel zilnic, svrit n Biseric ntru mprtireacredincioilor cu Sfntul Trup i Snge al Domnului Hristos, pentru c acestea nu sunt maimulte Pati, adic mai multe jertfe, nici mai multe nvieri, ci continuarea nentrerupt i frde numr, de fapt i ntru adevr i nu ntru nchipuire, a uneia i aceleiai jertfe arhiereti iSfinte nvieri a lui Hristos, ntru care cu toii avem parte.

    IIEste, deci, o mare deosebire de fcut i, cu ea, am ptruns n miezul chestiunii noastre

    ntre nelesul ontologic al Patilor liturgice ce se svresc n orice zi Patele svririi ial mplinirii jertfei i cellalt neles al Patilor, al amintirii i srbtoririi, care se petrec odat n an.

    Cel dinti Pate, euharistie, e un faptreal, dar tainic, petrecut n timp, dar neatrnat devremuri, pe care le msoar, umplnd cu plintatea lui, ca un izvor venic de Har, timpuldintre Golgota i Judecata de Apoi; un fapt neasemntor i unic, la care suntem toi chemaica s lum parte: Jertfa de Sine a lui Dumnezeu pentru dragostea Sa de oameni. Aceste Patisunt temelia i Taina nsi a Bisericii.

    Celelalte Pati, srbtoreti, au ns i alt neles, legat de cel dinti, ns deosebit dednsul. Patele anual nu este numai svrirea jertfei, ci i vedenia mai dinainte, ca ntr-oprefigurare, a roadelor acesteia pentru universul ntreg. El este deci vedenia simbolic a jertfeii a rostului ei pentru soarta lumii, n cadrul unui ir ntreg de semne care se urmeaz-n

    vreme (calendarul).De Pati, Biserica se vede pe sine ca-n oglind i-i msoar creterea ctre statul lui

    Hristos, subliniind, prin deosebit ntristare i bucurie, acest sfnt neles al jertfeidumnezeieti pentru soarta lumii (Aezmintele Apostoleti, V, 17-19).

    Rmne totui, ntre comemorarea anual i simbolica nvierii universale ntru Hristos,i svrirea reala jertfei euharistice o legtur pecare deosebirea de mai sus nu o nltur,

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    21/27

    21

    ci, dimpotriv, o-ntrete. Legtura ar putea izvor din firea simbolului nsui, care-i maimult dect o simpl analogie formal i nchide n el o referin real i direct a celuisimbolizat: cu asemnarea se cheam cel asemenea. n cazul Patilor, asemnarea este nsimai mare, simbolul cuprinznd n srbtorirea lui nsi svrirea real a semnificaiei(Ibidem, V, 19). Prin aceasta, cele dou Pati nu sunt, deci, n firea lor, dect unul singur. Prin aceea ns c totul nu e nc ndumnezeit i nu ia parte-n fapt la Jertfa arhiereasc a luiHristos, se nate-n vreme o prentruchipare a nvierii lumii ntregi ntru Hristos, deosebit desvrirea zilnic a jertfei: Patile (Ibidem).

    Astfel, srbtorirea Patilor de an nu e nici ea o prenchipuireideal, un simulacru alPatelui cel venic, ci este o prentruchipare a nvierii lumii ntregi ntru mntuire. Este

    vedenia nceptura nc de acum a rodului jertfei celei dumnezeieti, este arvunanvierii tuturor (Ibidem, V, 7; V, 19).

    De aceea, Patile este, nainte de orice: mprtire, dar mprtire a tuturordin jertfacea dumnezeiasc.

    A face Patile nseamn, deci, pentru cretin a se mprti, a avea parte la nviere.A face Patile nseamn ns, pentru Biseric, a se uni mpreun n mprtanie toi

    cretinii laolalt, ntru ndejdea nvierii tuturor. Astfel, srbtorirea anual a Patilor devinechezia i semnul biruinei totale celei de apoiasupra arpelui i a morii n aceast deosebirede neles st i deosebirea timpului de srbtoare a celor dou Pati, cel mplinit i cel de

    semne.Din nevoia de a nfia n vreme acest neles al srbtoarei n cadrul anului de semne,

    izvorte, deci, sensul aezrii datei Patilor n calendar.Dar aici intervine piatra de poticnire: patile iudeilor. Dac ntre nelesul celor dou

    Pati legtura e aceea pe care am vzut-o, urmeaz csrbtorirea nvierii nu se poate face, nnici un chip, odat sau naintede patile iudeilor. S lmurim.

    A. Dup cum ne spune Cartea Ieirii lui Moise(cap. XII), Patile legii vechi a fost aezatde Dumnezeu ntru pomenirea ieirei din Egipt a neamului lui Israil. Rnduiala jertfiriimielului cu acest prilej, precum i a mncrii azimei trebuiau s aduc aminte iudeilor descoaterea lor din robie; dar ea mai trebuia s prenchipuie jertfa sngeroas a mielului i aPstorului, slobozirea prin ea de sub ctuele morii, pcatului i frdelegii ntru nvierea luiHristos.

    1. Patile legii nseamndeci, pentru cretin, prenchipuirea adevratului Pate, rnduitde Iisus Hristos ucenicilor la Cina cea de Tain.

    Aceast prenchipuire era semnul legturii Dreptului cu Domnul, ea nsemna ndejdeadreptului n ndurare Domnului ctre norodul su i ea trebuia deci srbtorit de tot cel ce

    voia s aib parte de mntuire.

    2. Odat svrit jertfa, odat judecat, rstignit i nviat Fiul lui Dumnezeu, odatndeplinit legea, pstrarea vechii porunci e dezlegat (Aezmintele Apostoleti, V, cap. 17, inumeroase texte din ndemnurile mpotriva iudeilorale Sfntului Ioan Hrisostom; trad. fr.,

    Jeanin, III, 300-312).Cretinii nu mai au a o svri, cci ea s-a svrit o dat pentru totdeauna, iar rnduiala

    mprtaniei cu Sfntul Trup i Snge al Domnului Hristos prin prefacerea pinii i avinului nsemnnd cum am spus , nefiind dect svrirea mai departe a jertfeidumnezeieti a legii celei noi. mplinindu-se ntruchiparea, nu mai avea a fi serbatprenchipuirea.

    3. Se ntmpl ns c iudeii srbtoresc totui mai departe patile legii celei vechi, dupnviere.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    22/27

    22

    Ce neles are, pentru cretin, acest lucru ? Faptul c iudeii slujesc mai departe patile legiinu nseamn, n nici un caz, c acest pate trebuie pzit i de cretini. Hotrrile Bisericii naceast privin sunt formale i categorice i au fost date tocmai pentru c, n vremea dinti acretinismului, muli credincioi srbtoreau Patile de dou ori: o dat cu iudeii i o datdup dnii, patile iudeilor fiind socotit de ei ca patile durerii, iar Patile nvierii, ca Patilebucuriei cretintii ntregi.

    Dar nseamn oare i c patile legii nu mai are nici un fel de nsemntate pentru cretini?Fereasc Dumnezeu!

    4. Srbtorirea patilor legii mai departe de ctre iudei, dup ce legea a fost mplinit,nseamn c iudeii ateapt nc pe Hristos drept Mntuitor, nseamn, prin urmare, nrealitate tgduirea mai departe i rstignirea mai departe a lui Hristos dup nviere(Aezmintele Apostoleti, V, 7). Acesta este nelesul real al prznuirii patilor iudeilor duprstignirea i nvierea Domnului Hristos. Ce are de gndit un cretin fa de aceasttgduire? Tgduirea i rstignirea lui Hristos nainte de nviere, orict de greu ar fi depriceput cu mintea, era necesar nvierii lui Hristos. Trebuia ca Hristosul s ptimeasctoate acestea i s intre ntru slava Sa. (Luca, XXIV, 26).

    5. Struina acestei tgduiri dup nviere i prznuirea ei la o anumit dat n vremefac ns imposibil nsemnarea cu aceeai dat sau prznuirea naintea acesteia a prefigurriinvierii universale, care presupune tocmai ca s-a biruit orice tgad. Astfel, vedenia nc de peacum n semne a roadelor nvierii nu este de nchipuit dect dup biruirea drcetei i tainiceimpotriviri a iudeilor. Orice alt rnduial tulbur rnduiala hotrt de Dumnezeu. CciDumnezeu ne ridic treptat de la idoli la jertf i la azim, i de la azim la TaineleDumnezeieti, iar de la SfntulTaine la mpria Cerurilor (Leon din Ohrida, Scrisoarea a

    2-a despre azime).B. Pe de alt parte ns, patile legii vechi nu nceteaz de a reprezenta n simbol

    prefigurarea Patelui adevrat (Aezmintele Apostoleti, VI, 19), ci pomenirea lor devineinutil cretinismului, de vreme ce Biserica posed realitatea nsi (iar a iudeului prznuire etgad).

    Dar dac aa este, atunci, svrirea Patelui cretin nu poate fi nici ea fcut dect ,,duppasca iudeilor, pentru ca s vin mai nti nchipuirea, adic, njunghierea mielului i apois urmeze ceea ce se nchipuia, adicmoartea Omului i nvierea (Aezmintele Apostoleti,cartea a V-a, cap. 17; citat dup Matei Vlastare, la tlcuirea Canonului 7 Apostolic dinPidalion, text ce semnificativ nu se gsete n ediiile apusene ale Aezmintelor...).

    C.Amndou aceste lucruri converg spre a pune n lumin imposibilitatea absolut aserbrii Patelui cretin odat cu iudeii sau naintea lor.

    1) A serba odat cu iudeii nseamn c un acelai lucru reprezint, pe un acelai plan,dou lucruri potrivnice, aceeai zi a anului nsemnnd, n acelai timp, pentru noi i

    prenchipuirea biruinei din urm a Mielului asupra oricrei tgade, i pomenirea struineitgadei, dup biruin, ceea ce nu e cu putin.2) Iar a-l srbtori nainte de iudeinseamn:a) a serba realitatea naintea prefigurrii, adica nesocoti raportul real al celor dou

    Testamentei a rupe cu Marcion legtura dintre ele; ib) mai nseamn a lsa ca tgduirea n semne s se fac dup pomenirea biruinei

    nvierii, adic, nseamn a ne ndoi de eficacitatea mntuitoare a nvierii i chiar a tgduinvierea adevrat a Mntuitorului.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    23/27

    23

    Acestea sunt urmrile nenorocite ale pripitei hotrri sinodale romneti. Toatempotrivirile acesteafac imposibil realizarea, pe planul semnelor din calendar, a nelesuluiadevrat al Patelui cretin, dup hotrrea sinodal.

    1. Catolicii, care, naintea noastr, au pit pe acest trm i au rupt legtura cu pateleiudeilor, au tlmcit astfel ngduiala de a rupe solidaritatea celor dou date:

    srbtoarea patelui iudeilor dup rstignirea i nvierea lui Hristos, potrivit nvturiibisericii ntregi, este dezlegat.

    Patele iudeilor e nul i biserica nu are a ine seama de dnsul.

    Biserica de Apus face astfel abstracie de faptul ca iudeii urmeaz a-i serba patele camai nainte.

    Dar, pentru ca aceast desfacere a legturii celor dou Pati s nu compromitsolidaritatea celor douTestamente, cel dinti fiind, de fapt, prenchipuirea celui din urm,i acesta neputndu-se prescrie, biserica roman se subrog pe sine n toate drepturilesinagogii i ia asupra-i mplinirea strict a legii, n locul acesteia prescriind n favoarea satoate fgduielile lui Dumnezeu ctre Israil.

    Astfel, biserica de Apus d, n chip material, jertfa cu azimn loculiudeilor; iar formalseinstituie motenitoare spiritului iudaic n biseric. Ea izbutete, prin acest artificiu, s nurespecte legtura datei Patilor, fr a putea fi nvinuit de marcionism i erezie.

    Nu este locul s artm aci ncurcturile n care intr, prin aceasta; ajunge s spunem c

    svrirea cu azim a cinei este singurul paleativ care evit erezia celui ce rupe legturadatelor. De aceea, catolicii s-au ncpnat ntr-nsa.

    S fi vrut Sinodul Romnesc s ne mping pe nesimite spre aceasta datin, cu altecuvinte, s ne pun n situaia de a fi siliis recurgem la ea? Nu se poate!

    2. Biserica noastr a neles cu totul altfel acest lucru. Ea nu a socotit niciodat c trebuies se substituie sinagogii i nu a serbat niciodat Patele cu azim, nvinuind chiar deiudaizare biserica catolic (Leon din Ohrida, op.cit.; Nichita Stithatul; etc.).

    Dac Biserica noastr se socotete motenitoarea sinagogii, aceasta trebuie neles nsensul ca ea a primit, ca piatra din capul unghiului, piatra pe care iudeii au ndeprtat-o,rpindu-i astfel mntuirea.

    Acesta este ntocmai tlcul n care motenirea a fost rpit fiilor lui Israil (Luca, XX, 16;Matei, XXI, 43).

    Legtura dintre prefiguraie i adevr a celor dou Testamente a fost pzit de Bisericanoastr prin rnduiala succesiunii datei Patilor...

    Acesta este marele adevr pe care-1 pzete neclintit aceast, zice-se, nensemnataezare!

    Iar c acesta este adevr, ci nu convenie, o arat tot tlcuirea aceluiai Canon 7 Apostolicn Pidalion, prin minunile mari care au ntovrit data adevrat, mpotriva datei hotrtede latini.

    Netemeinicia scrisorii sinodale

    S-au artat aci, acum ctva vreme, temeiurile pe care se sprijinea neputina serbriiPatelor altcndva dect la 5 mai [1929], odat cu toat lumea ortodox. Tcuser glasurileomeneti, spre a vorbi numai Predania, Canoanele i textele nvturii. De-atunci, ns,multe lucruri sau schimbat: Sinodul a dat o carte pastoral, prin care a vrut s-ilmureasc-n chip polemic gndul fa de credincioi. Pastorala conchidea n sensul c toi

    vor srbtori Patele la 31 martie, sub ameninarea pedepsei puterilor lumeti la care se fceaapel, pentru meninerea ordinei.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    24/27

    24

    Apoi, Sinodul a revenit asupra primei hotrri i, n edina de la 8 februarie, a ngduitca fiecare cretin s serbeze dup cum i ngduie cugetul, ncuviinndu-se preoilor smngie pe credincioi cu slujba Patilor i la 5 mai, dac norodul o va cere.

    A rezultat c data indicat de vechea Pascalie nu mai putea fi meninut, fr neajunsurigrave.

    Anume: 1) vechea dat a Patilor se-ntmpl s cad, n unii ani, n afar de intervalul detimp dintre 22 martie i 25 aprilie al calendarului ndreptat; i, cum serbrile fixe sunt astziaezate dup acest nou calendar, nepotrivirea produce un ir neles de tulburri n

    rnduielile bisericeti.Pentru aceasta, Scrisoarea pastoral enumer cteva asemenea tulburri, i anume:1) mai mult de jumtate a lunii martie ar cdea afar din Post;2) srbtoarea celor 40 de mucenici ar cdea afar din Postul mare;3) Buna-Vestire ar cdea n a doua sptmn a Postului mare;4) Srbtoarea Sfinilor Petru i Pavel s-ar reduce, prin aceasta, la mai nimic;5) Sfintele Pati ar fi serbate dup 25 aprilie, ceea ce ar fi necanonic (sic);6) Sfintele Pati ar cdea dup a doua lun plin de dup echinoxiul de primvar.Spre a evita toate aceste tulburri, Sinodul a socotit ca e mai nimerit ca Patele s fie

    serbat la 31 martie, adic, n prima duminic de dup luna plin, dup echinociul deprimvar, al anului de pe cer.

    S-a artat, aci, c aceast din urm aezare este i ea lovit de o serie de inconvenientegrave: care face imposibil serbarea Patilor la aceast dat. Anume: srbtorirea Patilor la31 martie:

    1) este necanonic, ntruct nu respect hotrrile Sinodului de la Niceea, menionate nscrisoarea lui Constantin; i anume, obligaia ca toi cretinii s serbeze Patile n aceeai zi;

    2) calc Predania, care prevede obligaia ca, n nici un caz, Patele s nu se serbeze odatsau nainte de iudei;

    3) e schismatic, deoarece rupe comunitatea pascalic a tuturor drepilor-credincioi nndejdea nvierii noastre;

    4)

    este eretic, deoarece, prin nerespectarea acestor practici, rupe solidaritatea celor douTestamentei cade n pcatul lui Marcion.Dar, dac acestea sunt ncurcturile care se ivesc n unii ani, la orice dat vom serba

    Patele dup noul calendar, urmeaz c, din punct de vedere bisericesc, noul calendar nu estebun i, ca atare, Sinodul trebuie neaprat s-l lepede ca pe un netrebnic, dac vrea cudinadinsul s nu se ntmple nici o tulburare. Lucrul este cu att mai uor de fcut bisericete,cu ct schimbarea calendarului nu s-a fcut de nevoi bisericeti, ci din faptul c se iveau ncurcturi ntre oameni...

    Argumentarea mai pctuiete-n acest punct i acolo unde invoc precedentul Sinoduluide la Niceea, fr a spune care erau ncurcturile i de ce ordin (lumesc sau bisericesc).

    Unde se spune c SfntulSinod de la Niceea, srind cele trei zile, a vruts dea o norm de

    precedent pe viitor ?Tradiia spune, dimpotriv, c au srit cele trei zile, fixnd definitiv calendarul, odatpentru totdeauna, ca s nu mai fie nevoie de astronomi i de soboare...

    S-au socotit mai graveabaterile care ar fi atras mai uor luarea-aminte a credincioilor,fa de clcarea canoanelor, pe care ei n-o puteau bga aa de uor de seam.

    Cci, odat schimbat, calendarul, n loc s lumineze poporului, a voit s-1 nele, spotriveasc astfel lucrurile, nct s par c nu s-a schimbat nimic.

    A lepdat astfel normele eseniale i nevzute , spre a pstra pe cele vzute ipotrivite nu intereselor bisericeti, ci celor lumeti.

    Mai e nevoie s repetm c, avnd de ales, ntre un motiv lumesc i unul bisericesc,Sinodul era dator s aleag pe cel bisericesc ?

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    25/27

    25

    Ce vom face noi, fa de aceast stare grea, n care chiriarhii notri au adus Biserica ? Nuvom pierde ndejdea, cci Domnul Nostru Iisus Hristos este Domnul rbdrii i al milei frde sfrit. Ne vom ndrepta ctre Sinod i,. vom spune, din inim fiiasc rostind:

    Prea Sfinilor Prini,nvluii de autoritatea tiinei, nimeni nu v mai recunoate cpetenii,nvluii de nimbul de lumin al Duhului Sfnt, da.

    Voi suntei semnul unei alte autoriti dect cea lumeasc, iNu se cade s-o dispreuii, trecndu-i nainte alte temeiuri i alte autoriti.

    Voi nu vorbii nici astronomilor, nici ateilor, orict de supui, ci numai celor care cred imrturisesc Treimei.

    Cci voi suntei sarea Pmntului i, dac sarea-i pierde Darul, cu ce se va sra?!Uitai, deci, glasul veacului i al tiinei, dai pas credinei, scoatei candela de sub obroc,

    ca toi s cunoasc precum c suntei ntru El, prin aceea c avei dragoste ntru voi.Voi n-avei a v potrivi nimnui i toi au a se potrivi darului fr msur.

    Pascalia i nedumerirea ortodocilorDac voi nu m vrei, eu v vreau

    Al. Lpuneanu

    Religia i credina sunt pentru popor, iar nu poporul pentru religie. Credina i ideeareligioas izvorsc din revelaia dumnezeiasc, venit nou prin Iisus Mntuitorul i Sfinii

    Apostoli, precum i din necesitatea sufleteasc ce este nnscut n cutele cele mai ascunse alefirii omului, dornice de hrana cea divin.

    Istoria ne-a dovedit c o credin cu greu se schimb, iar poporul identific credina lui cu

    nsui scopul existenei lui pmnteti.De aceea, cnd Sinodul Romn, la 24 ianuarie [1929], a decis revenirea asupra vecheisrbtoriri a Patelui, s-au nscut, n snul Bisericii cretine Ortodoxe autocefale Romne,nedumeriri i nenelegeri, care, prin natura lor, prezint seriozitate, nu att prin latura lorreligioas, ct cea politic.

    Istoria rii noastre i-a scris visul ei de aur cu ajutorul cel nepreuit al unitii noastre decredin, confundndu-se adesea ideea de stat cu cea religioas.

    Domnii notri au luptat att pentru ar, ct i pentru cretintate. Deci, ideea de statmergea mn n mn cu cea religioas.

    Astzi, ne-am pus noi nine ara pe dou trmuri. Credincioii se mpart n treizeci iunu martiti i cinci maiti.

    Chestiunea schimbrii Pascaliei nu este numai o nenelegere popeasc.Biserica cretin Ortodox din ntregul Orient i-a fixat, din primele veacuri alecretinismului (Sinodul de la Niceea, 325 d.Hr.), modul de a serba Sfintele Pati. Iar otradiie de peste 1600 ani a fixat data srbtoririi Patelui dup srbtorirea patelui evreiesc.Patele srbtorindu-se la 31 martie, rezult c anul acesta Patele cretin s se serbezenaintea celui evreiesc. Lucrul acesta, ns, n ntreaga Basarabie i n multe pri dinMoldova, a creat mhniri i nenelegeri n inimile cretinilor, care considerau ca lege cniciodat Patele cretinesc s nu cad nainte de cel evreiesc.

    n economia religiei cretine ortodoxe, tradiia are aceeai importan i sfinenie ca ihotrrile sinodale, care au fost scrise.

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    26/27

    26

    Prin hotrrea fixrei datei Sfintele Pati la 31 martie, tradiia Bisericii cretine Ortodoxea fost clcat. i, dac am ine seama numai de aceste dou considerente dezbinarea ntabere a locuitorilor rii, cei cu stil vechi i cei cu stil nou, precum i nerespectarea SfinteiTradiii , totui, ar fi ndestultor ca forurile noastre bisericeti s-i plece urechea i s iaaminte la nvrjbirea care ne ateapt.

    Muli dintre noi vor zice ca aceast chestiune nu se poate cunoate mai bine dect declericii notri i de ctre autoritatea noastr suprem n materie religioas, care esteSfntulSinod. Lucrul aa ar fi, ns religia noastr cretin denumete cu expresiaBisericanu

    numai clasa conductoare clerical cu tot cortegiul ei ierarhic , ci, prin cuvntul Bisericase nelege tot poporul, cler i mirean, care se nchin unuia i aceluiai Dumnezeu i practic

    i profeseaz una i aceeai credin.Prin urmare, o chestiune att de important, ca cea a schimbrii datei SfntulPati, nu

    poate fi tratat numai pe baze pur tiinifice i numai de ctre chiriarhii notri, ci trebuie alua n seam i alte considerente, ca: practica de pn acum a Bisericii noastre cretineOrtodoxe, susceptibilitatea poporului n materie de schimbare a unui obicei devenit o lege,simbolul nvierii Domnului, care se aseamn cu venirea primverii celei nfloritoare anotimp ce semnific nflorirea i rspndirea cretinismului asupra pgnismului i a lumiintregi etc.

    n articolele ce vor urma, vom vedea motivele pe care se bazeaz SfntulSinod de la 24

    ian[uarie] a.c., n hotrrile luate i motivele pe care se ntemeiaz susinerea rmneriisrbtoririi Sfintele Pati tot la data de 5 mai, mpreun cu Orientul cretin ortodox.

    Biserica noastr se conduce, pn la mucenicie, de lumina adevrului i de steauaintereselor superioare ale majoritii poporului romn.

    Pastoralade la 7 februarie a Sfntului Sinod

    Este un lucru tiut i pentru care toat lumea este de acord c, dac Orientul cretin nu ar

    fi ndreptat vechiul calendar iulian, am fi ajuns s avem, peste cteva milenii, iarna vara ivara iarna.

    mpratul Iuliu Cezar, la anul 46 a.Hr., puse pe nvatul astronom al timpului, Sosigene,s-i calculeze valoarea exact a anului tropic.

    Acesta socoti ca anul tropic este de 365 zile i 6 ore. Iar pentru uurare, hotr ca anul civils se socoteasc ca avnd 365 zile, iar diferena de 6 ore s se adauge la fiecare trecere de 4ani, ca fcnd mpreun 24 ore, adic, o zi. Prin urmare, la fiecare 4 ani tropici, anul civil sse socoteasc ca avnd 366 zile, denumindu-se, astfel, an bisect.

    Calendarul iulian a fost admis de Biserica cretin la anul 325, n Sinodul de la Niceea,din Bitinia.

    nvatul Sosigene, ns, nu a socotit exact anul tropic, cci, acesta nu are 365 zile i 6 ore,sau 365 zile 25 sutimi de zi, cum calculase el, ci, adevratul an tropic, socotit exact, are 365zile i 242 256 fraciuni de zi. Deci, ceva mai puin dect anul din calendarul iulian.

    Oare, n materie religioas pe lng credin, nu trebuie s fim condui de acelaielementar bun-sim i de aceeai perspicacitate a lucrurilor? Iar tot n materie de religie, cineeste oare mai presus, adevrul tiinific sau adevrul religios?

    Sa vedem, acum, dac schimbarea Pascaliei era tot aa de ndreptit ca s se fac.nceputul secolului al IV-lea dup Hristos era foarte mult frmntat de diferite dispute

    dogmatice, care aveau loc n snul Bisericii cretine, ceea ce ddea natere la multe erezii ideprtri de credina cea adevrat a religiei cretine. Pentru a se combate aceste erezii,mpratul Constantin cel Mare, dornic sa ia i alte hotrri pendinte cu Biserica, convoc un

  • 7/31/2019 Nae Ionescu si Mircea Vulcnescu despre schimbarea calendarului bisericesc

    27/27

    Sinod Ecumenic la Niceea, n Bitinia, pe la anul 325 d. Hristos. La acest Sinod, luar parte318 Sfini Prini ai ntregii Biserici cretine Ortodoxe, deci, i Apusul, care nu era nc ruptde Rsrit. Acest Sfnt Sinod Ecumenic, pe lng alte multe chestiuni ce-a avut de discutat, ahotrt, cu privire la data Patelui, c aceast srbtorire trebuie s cad: n prima duminicdup prima lun plin ce vine dup echinoxul de primvar (21 martie).

    n Pastoralactre popor de la 7 februarie a.c., a Sfntului Sinod, se spune c, dac amserba Sfintele Pati la 5 mai, ,,s-ar calca hotrrea i practica ntregii Biserici, dup care,Sfintele Pate nu se pot trece, spre serbare, dincolo de 25 aprilie. Dar, nu e mai puin

    adevrat, deoarece 5 mai, stil nou, cade, pe stil vechi, tocmai ntre 22 martie i 25 aprilie,neclcndu-se astfel cu nici o iot hotrrea SfntulSinod de la Niceea, Patele, dup stil

    vechi, cznd, anul acesta, la 21 aprilie. Tot Pastorala Sfntului Sinod, vorbind despre,,ncurcturile ce ar rezulta, n cazul de s-ar serba Sfintele Pati la 5 mai, zice: ,,n primulrnd, bunoar, ar fi trebuit s se prelungeasc mncarea de carne peste jumtatea luniimartie, lundu-i din ea 17 zile pentru dulce, ceea ce nu s-a ntmplat pn acum n BisericaOrtodox.

    Concluzia ce se trage este fals, deoarece i premiza pus este tot fals. Serbnd Patele pestil vechi, 21 aprilie, i Postul Patelui va ncepe pe stil vechi. Nu va zice nimeni, cred, ca savem nvierea la 5 mai, stil nou, iar Postul de 7 sptmni s-1 ncepem la 17 martie, ci, la 5mai, stil nou, corespunzndu-i, pe stil vechi, Patele de la 21 aprilie, Postul va ncepe cu 7

    sptmni n urm, adic, la 4 martie stil vechi, deci, fr a lua lunii martie 17 zile pentrudulce, dup cum spune Pastorala Sfntului Sinod.

    Cum c se poate lucrul acesta, avem exemplul Bisericei noastre surori din Grecia, care andreptat calendarul iulian, ns rnduiala Pascaliei a lsat-o tot pe cea veche i care este nconformitate cu hotrrile Consiliului celor 318 Sfini Prini adunai la Niceea.

    Mergnd mai departe, spre alt ordine de idei, observm c o practic cretin de peste 16veacuri a stabilit obiceiul sau tradiia ca, ntotdeauna, Sfintele Pati s caddupserbareapatelui evreiesc.

    Tradiia este cuvntul nescris, rmas nou de la Mntuitorul Iisus Hristos, i care ne-afost transmis prin Apostoli i ceilali Sfini Prini. Mntuitorul nu a vrut s fac mai multe

    partizi religioase sau mai multe coli, ci o singur religiune, pentru toi. De aceea nu ansrcinat pe Apostoli s scrie, ci s nvee; aa c, predica verbal este anterioar Scripturii.Chiar i n VechiulTestament, Scriptura i Tradiiunea subzistau mpreun, iar Mntuitorulnu a recunoscut numai Legea i Profeii, dar i Tradiiunea dogmatic a sinagogii. Aa c, neconomia religiei noastre cretine Ortodoxe, Sfnta Tradiie se bucur de aceeai cinste ca iSfnta Scriptur. Sfntul Apostol Pavel, cnd ne nva s respectm Tradiia, zice: Frailor,stai i inei nvturile, care le-ai auzit, ori prin cuvntul, ori prin scrisoarea noastr.

    Prin urmare, dac Tradiia practica de veacuri, an de an, a aceluiai lucru a hotrti a ntrit un obicei, oare cine suntem noi, ca tocmai astzi, n anul de la Hristos 1929, sstricm aceast ornduire, devenit lege i cu indiferen s afirmm c nu e nici o crimreligioas sau de contiin dac ornduim srbtorirea Sfintele Pati nainte de patele

    evreiesc i nu dup acesta?


Recommended