FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADE
Farm.pr. Maria SOPOREAN1, Dr. Biolog Iuliana CRIŞAN2, Farm. Gabriela VLĂSCEANU3
1 – Societatea Română de Istoria Farmaciei (SRIF); Asociaţia Cercul Farmaciştilor din Bucureşti (ACFB)
2 – Societatea Română de Istoria Farmaciei (SRIF); Hofigal Export Import SA Bucureşti
3 – SRIF; ACFB; Hofigal Export Import SA Bucureşti
11 – 13 octombrie 2012
A XXI-a A XXI-a Reuniune Naţională Reuniune Naţională anuală deanuală de
Istoria farmacieIstoria farmacie
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Mitolog erudit, Mircea Eliade defineşte MITUL ca povestire a istoriei
sacre, care prezintă un eveniment ce a avut loc în timpul primordial, timp
fabulos al începuturilor.
El redă isprăvi ale fiinţelor supranaturale ce duc la naşterea unei
realităţi, fie că e vorba de o realitate totală ‐ COSMOSUL sau de un fragment
cum ar fi o SPECIE VEGETALĂ.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Pornind de la această concepţie, am urmărit în scrisul său străbătut de
„prezenţa unei sacralităţi incognoscibile în realitatea profană” identificarea
unei fitomitologii care are şi valoare farmacologică sau se regăseşte în
simboluri ale profesiei farmaceutice.
Cunoscător al mitologiei din India, Persia, China, Egipt, Europa şi nu în
ultimul rând a celei daco‐romane, Mircea Eliade face prezentarea miturilor
plantelor vindecătoare prin prisma acestora. În prezentarea acestora spunea
că: „nici o plantă nu este preţioasă prin ea însăşi, ci doar prin participarea sa
la un arhetip sau respectarea anumitor gesturi şi vorbe care, izolând planta
din spaţiul profan, să o consacre”.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Fitomitologia operelor sale cuprinde plante sacre, plante consacrate prin
folosirea lor la unele sărbători sau fără rost mitic precis, cum ar fi:
arborele cosmic (al vieţii),
mătrăguna,
sunătoarea,
brebenica,
floarea soarelui,
menta,
trandafirul,
ricinul,
măceşul,
sânzienele etc.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Arborele cosmic (în mitologia română = bradul) poate deveni sacru prin
puterea lui, manifestă o realitate extraumană, se înfăţişează într‐o anumită
formă, rodeşte şi se regenerează periodic, iar prin aceasta, pentru existenţa
arhaică semnifică întreg Cosmosul.
Bradul, arbore sălbatic, simboliza exact ceea ce omul primitiv dorea de
la divinitate: putere, mândrie, protecţie; a fost primul arbore sacru întâlnit în
leagănul vechilor civilizaţii europene.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Unele embleme universale ale ştiinţelor medico‐farmaceutice sunt redate
printr‐un toiag pe care este încolăcit şarpele, ce simbolizează pacea,
fertilitatea, ştiinţa, viaţa iar acest toiag este parte din arborele vieţii păzit şi el
de şarpe.
Omul primordial, în căutarea nemuririi trebuie să lupte cu acest şarpe
(monstru) să‐l răpună pentru a ajunge la roade iar noi, în profesia noastră, prin
pricepere, dăruire, uneori prin sacrificii să ajutăm la cucerirea sănătăţii, vieţii.
Toiagul lui Esculap Toiagul lui Esculap
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
În câteva eseuri, cum ar fi „Mătrăguna”, „Legenda mătrăgunei”, „Cultul
mandragorei în România”, Mircea Eliade prezintă una din plantele importante
din punct de vedere farmacologic şi anume specia Atropa belladonna, Familia
Solanaceae.
Autorul spune că ea creşte şi în România în păduri umbroase de munte şi
are ca denumiri populare următoarele sinonime: Cireaşa lupului, Doamna
mare, Doamna codrului, Împărăteasa ierburilor.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Pretutindeni, mătrăguna este alăturată de calităţile antropomorfice
din cauza asemănării rădăcinii ei cu un corp de om sau a credinţei
multor popoare cu referire la facultatea acesteia „de a vorbi” prin
freamătul frunzelor, legănarea fructelor.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
În prezentarea acestei plante, Mircea Eliade a menţionat numeroase izvoare,
precum:
filozofii antichităţii Aristotel, Teofrast, Xenofon, Dioscoride, Plinius cel Bătrân,
Moise Maimonide ‐ filozof, medic şi teolog evreu din Evul Mediu,
Berthold Laufer (1874‐1934) ‐ antropolog şi orientalist german,
James George Frazer (1854‐1941) ‐ antropolog scoţian,
Paul Randolph ‐ filozof german
Ion Aurel Cândrea (1872‐1950) ‐ lingvist, filolog şi folclorist român.
La studiul medical al mătrăgunei, autorul adaugă nota din British Medical
Journal (15 martie 1890, p.620) şi documentaţia prietenului său Dr. K.T.
Matsumaro de la Imperial University Tokio.
Legendele asiatice asupra mătrăgunei completează pe cele europene şi o
prezintă ca o plantă din puţinele ce au caracter cosmic şi arată preocupări ce
explică creaţia, naşterea, viaţa sub semnul magic al folclorului.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Planta e prezentată ca o plantă periculoasă, otrăvitoare, însoţită de
superstiţii şi mituri:
dacă se loveşte din greşeală de ea, omul este omorât de exalaţia ei veninoasă;
scoaterea ei din pământ trebuie făcută cu multă grijă, cu ajutorul unui câine negru,
asupra căruia existând credinţa universală că acesta este o călăuză a mortului;
pentru efecte magice, făina în care se încorporează frunza, se fură de la morar cu
mâna întoarsă;
preţul plantei se face în natură.
Sunt menţionate şi proprietăţile sale soporifice paralizante:
din rădăcina scoasă după 1 an de vegetaţie şi uscată la soare, se poate
face o băutură în vin „ce va paraliza trupul” şi “va cădea într‐o torpoare” (stare
de amorţire) „ca şi cum ar fi mort şi nu va reacţiona nici la împunsături cu cuţit”
(ar putea fi acesta un procedeu pentru intervenţii chirurgicale abdominale?);
mătrăguna străluceşte noaptea ca şi perla, de unde şi credinţa că este un
simbol principal al feminităţii, al fertilităţii. (În arabă, mătrăguna se numeşte
„lampa spiriduşilor”, mărul spiritelor” ‐ tocmai datorită însuşirii ei photice).
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Este o plantă ce se află sub protecţia directă a lunii. Mătrăguna, plantă
erotică prin excelenţă (pentru căsătorie, fecunditate, amor) posedă virtuţi
magice pentru bine, sursă de bogăţie, fiind deasemeni plantă medicinală
purtătoare de sănătate.
Ca o concluzie asupra credinţelor despre această plantă antropomorfă,
Mircea Eliade spune că ele „cuprind istoria spirituală a omului ce trădează
concepţia acestuia despre sine, cosmos şi zei”.
Mătrăguna e o plantă miraculoasă, cu mult deasupra altora, ce închide
forţe extraordinare ce pot multiplica viaţa sau dă moartea. E o iarbă a vieţii şi a
morţii.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
O prezentare în spirit farmacognostic a acestei specii, Atropa belladonna,
ne arată că în denumirea ştiinţifică a plantei, genul are o provenienţă
mitologică „Atropos”, zeiţă a destinului, care tăia firul vieţii sau în limba greacă
„a” = fără şi „tropein” = întoarcere.
După Atropos, alcaloidul plantei , este denumit atropină.
Părţile plantei, frunzele şi rădăcinele (Belladonnae folium şi Belladonnae
radix) sunt utilizate în scop terapeutic datorită conţinutului bogat în alcaloizi
tropanici (categorie de molecule organice care se află în compoziţia unor
medicamente sau substaţe toxice).
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Exemple de medicamente cu atropină
Deşi este o plantă din flora noastră spontană, cerinţele mari de materie primă în
industria farmaceutică au impus cultura ei intensivă.
Alcaloizii se formează în rădăcină, apoi, sunt transportaţi în organele aeriene care,
deşi n‐au capacitatea de a forma alcaloizi, pot produce grefarea de diferiţi radicali pe
nucleul de bază al acestora.
Ca alcaloizi tropanici menţionăm: atropina, L‐hiosciamina, apoatropina, belladonna
şi scopolamina, care posedă proprietăţi parasimpatolitice.
Preparatele industriale sau oficinale se întrebuinţează ca antispastice, predominant
pe aparatul digestiv, căile urinare şi uter.
Explicaţia proprietăţii fluorescente a plantei este dată de prezenţa metilesculinei
(heterozidă), o bază volatilă, fără importanţă terapeutică.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
O altă abordare a fitomitologiei în opera lui Mircea Eliade este
aceea a “creaţiei lumii vegetale din trupul sau sângele unei divinităţi
sau creaţia prin auto‐sacrificiul zeului, abordare prezentată în eseul
„Ierburile de sub Cruce”.
Sub Crucea Mântuitorului, din sângele său, sângele Sfântului Ioan
sau sub Crucea şi sângele Ferioarei s‐au ivit anumite plante ce
tămăduiesc şi păcatele oamenilor şi durerile lor. Dintre acestea
amintim:
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Hypericum perforatum (Familia Hypericaceae) ‐ pojarniţa, sunătoarea.
Etimologic, Hypericum este nume malaez semnificând „balsam” (nume dat acestei
specii de Plinius şi Hipocrate).
Planta se mai numeşte şi Iarba Sfântului Ioan, conform mitului că a apărut din
sângele Botezătorului, dar şi pentru că ar fi răsărit sub Cruce din picăturile de
sânge ale Mântuitorului în timpul Crucificării pe Golgota, moment cosmic când
întreaga creaţie este solidară cu Patimile Sale.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
O altă plantă miraculoasă este brebenica (Corydalis solida ‐ Familia
Papaveraceae), denumire ce provine din grecescul korydallos = ciocârlia cu moţ
(korys = cască, coif), ce a crescut sub Crucea Mântuitorului.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Ele au fost create pentru a opri sângerarea rănilor şi a ajuta vindecarea
acestora. Acţiunea hemostatică şi cicatrizantă a principiilor active din aceste plante
este bine cunoscută.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Din alte credinţe:
din sângele lui Attis (în mitologia romană un tânăr păstor de care s‐a
îndrăgostit zeiţa Cybele) răsar violetele (Viola sp. ‐ etimologic „viola” din vion,
diminutiv din „ion” ‐ floare în mitologia greacă, Familia Violaceae) ‐ plantă cu
proprietăţi sudorifice; Viola sp.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Din alte credinţe:
din sângele lui Adonis (figură complexă a mitologiei greceşti, născut din
dragostea incestuoasă a Mirrhei pentru tatăl ei, Cyniras) au răsărit rozele şi
anemonele (Rose sp. & Anemone sp. ‐ Fam. Rosaceae, respectiv Ranunculaceae); Rose sp.
Anemone sp.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Din alte credinţe:
din AMRTA (Ambrozie divină) a răsărit usturoiul (Allium sativum ‐ Familia
Alliaceae) folosit în diferite boli şi, uneori, însoţit de ritualuri mistice.
Alium sativ um
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
În legendele ierburilor de sub Crucea Mântuitorului, ce aparţin unui grup de
credinţe străvechi populare, preluate şi de creştinism de la lumea păgână şi
transformate de noua religie, apar elemente mitice arhaice:
creaţia lumii vegetale din corpul unui zeu;
creaţia speciilor vegetale din sânge de zeu, fiinţă mitică răpusă în împrejurari tragice;
solidaritatea mistică OM ‐ PLANTĂ.
Mesajul creştin a salvat moştenirea mitică a antichităţii şi a acordat
valori spirituale miturilor legate de CREAŢIE, NAŞTERE, MOARTE.
Printre plantele folosite la anumite sărbători găsim şi „Sânzienele” ‐ florile
magice ale verii (Galium odoratum (a) şi G. Verum (b), Familia Rubiaceae), cu
denumirea populară Drăgaica, Floarea Sfântului Ion, Sânzienele; etimologic
grecescul „galion” = cucută de pădure sau „gala” = lapte, folosită în locul cheagului;
În mitologia românească „Sânzienele” sunt sinonime cu Drăgaicele ‐ „zâne”
bune din clasa ielelor. Se foloseşte în fitoterapie în stările de anxietate, insomnii
uşoare, cistite, dureri articulare.
(a) (b)
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Planta este folosită la o sărbătoare populară, o sărbătoare florală,
câmpenească, a zânelor bune, la solstiţiul de vară (21‐22 iunie în emisfera nordică)
‐ începutul verii, moment ce a fost prezentat în romanul „Noapte de Sânziene”, la
care Mircea Eliade a lucrat timp de 12 ani (1936‐1948).
Despre acest roman Mircea Eliade spunea în „Memorii” că a însemnat mai
mult decât o carte, o piatră de hotar între trecut şi viitor, în care îl interesa nu
numai simbolismul religios al solstiţiului ci şi imaginile şi temele folclorului
românesc şi european.
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
FITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂFITOMITOLOGIE FARMACEUTICĂ ÎN OPERA LUI ÎN OPERA LUI MIRCEA ELIADEMIRCEA ELIADE
Prin prezentarea sumară a fitomitologiei operelor lui Mircea Eliade, aducem şi
un omagiu celui ce a fost mereu aproape de istoria medicinii şi farmaciei, un
pasionat al cunoştinţelor botanicii, hermenaut ce ne obligă să luăm în serios
miturile şi să le abordăm cu simpatie, menţinându‐ne totuşi, luciditatea.
BIBLIOGRAFIE
1. Mircea Eliade: „Cunoştinţe botanice în vechea Indie”, Bul.Soc.de Şt. din Cluj, vol.VI, pag. 221‐237, 10.1931.
2. Mircea Eliade: „De Zalmoxis à Gengis‐Khan”, Ed. Payot, Paris, 1970.
3. Mircea Eliade: „Aspecte ale mitului”, Colecţia Eseuri, Ed. Univers, Bucureşti, 1978.
4. Mircea Eliade: „Încercarea labirintului”, Ed. Dacia, 1990.
5. Mircea Eliade: „Sacrul şi profanul”, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1992.
6. Mircea Eliade: „Morfologia religiilor”‐ Prolegomene ‐ Ed.”Jurnal literar”, 1993.
7. Mircea Eliade: „Meşterul Manole” Studii de etnologie şi mitologie ‐ Antologie, Ed. EIKON‐Cluj, 2008