+ All Categories
Home > Documents > morometii

morometii

Date post: 18-Dec-2015
Category:
Upload: tamas-garofita
View: 6 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Romanul Morometii
37
Romanul de după al doilea război mondial Moromeţii de Marin Preda (roman realist) 1.Preliminarii: Moromeţii, scrierea fundamentală a lui Preda, aduce o viziune esenţială a realităţilor morale ale anilor 50, valorificate estetic. În literatura română, Moromeţii reprezintă o carte fundamentală de referinţă, operă “clasică” prin excelenţă, în sensul caracterului consacrat. De la Ion al lui Rebreanu nu s-a mai scris un roman atât de puternic despre lumea rurală. Valoarea de excepţie a Moromeţilor constă în densitatea epică, în adâncimea psihologică şi în problematica inedită ce transformă romanul într- o monografie artistică a satului românesc ante şi postbelic, surprins la răspântia dintre două orânduiri sociale. Primul volum din Moromeţi i a apărut în 1955, impunându-l din prima clipă pe scena literaturii româneşti ca prozator de prim rang, atrăgând atenţia asupra dimensiunilor talentului său şi a noutăţii formulei sale epice. Când, în 1967, după o lungă gestaţie, apare volumul II, critica nu mai arată acelaşi entuziasm, considerând prima parte superioară valoric. Cele două părţi formează totuşi o unitate, susţinându-se reciproc. 2. Geneză:
Transcript

Romanul de dup al doilea rzboi mondial

Moromeii de Marin Preda (roman realist)

1.Preliminarii:

Moromeii, scrierea fundamental a lui Preda, aduce o viziune esenial a realitilor morale ale anilor 50, valorificate estetic. n literatura romn, Moromeii reprezint o carte fundamental de referin, oper clasic prin excelen, n sensul caracterului consacrat. De la Ion al lui Rebreanu nu s-a mai scris un roman att de puternic despre lumea rural. Valoarea de excepie a Moromeilor const n densitatea epic, n adncimea psihologic i n problematica inedit ce transform romanul ntr-o monografie artistic a satului romnesc ante i postbelic, surprins la rspntia dintre dou ornduiri sociale.

Primul volum din Moromeii a aprut n 1955, impunndu-l din prima clip pe scena literaturii romneti ca prozator de prim rang, atrgnd atenia asupra dimensiunilor talentului su i a noutii formulei sale epice. Cnd, n 1967, dup o lung gestaie, apare volumul II, critica nu mai arat acelai entuziasm, considernd prima parte superioar valoric. Cele dou pri formeaz totui o unitate, susinndu-se reciproc.

2. Genez:

nainte i dup apariia volumului ntlnirea din Pmnturi, Preda a publicat n periodicele vremii fragmente disparate ale unei ample pnze romaneti, conceput atunci n trei volume. Aciunea acestor episoade, ce dezvoltau ntr-o variant primar secvene de la sfritul ntiului volum din Moromeii, n forma n care l cunoatem astzi, era aezat imediat dup al doilea rzboi mondial.

Aciunea era plasat dup rzboi, iar prin conflictul imaginat iniial, romanul se asemna cu numeroasele cronici de familie, aprute puin nainte i ndat dup cel de-al doilea rzboi mondial.

Intuind ulterior efectul tragic ce se poate scoate din nfruntarea omului cu istoria, Preda transport aciunea cu un deceniu n urm, nscndu-se astfel romanul Moromeii, de azi.

3.Nucleu epic:

Primul volum se concentreaz n jurul unui personaj pivot, Ilie Moromete, de la care pornesc firele epice. Prima carte, scris ntr-un stil ironic, pe alocuri, aduce personaje cu gesturi mult mai libere, neterorizate de existen, libere s filozofeze. Ritmul epic se schimb n cartea a II-a. Aici existena social este mult mai concentrat, oamenii sunt invadai de ntmplri, satul aezat pe tipare arhaice intr ntr-un proces rapid de destrmare. Moromete, care rmne aici personaj-simbol, se retrage de pe podic n locuri mai obscure, sfera lui de observaie se micoreaz, bucuria interioar e condiionat de elementele sociale, de constrngere. Naraiunea se complic, numrul focarelor epice crete, Moromeii devine din romanul unui destin, romanul unei colectiviti rurale i a unei civilizaii sancionat e de istorie.Ce este comun ambelor volume este faptul c Preda face din ranii lui indivizi cu o via psihologic normal, api pentru a deveni eroi de proz modern, nu personaje ce nfieaz atitudini tipice de via ca n proza anterioar. Autorul prezint nite rani inteligeni i ironici, cu o structur moral complet care triesc, conform modului lor caracteristic, marile drame existeniale.

4.Tema::

Tema central n Moromeii este libertatea moral n lupt cu fatalitile istoriei. Ea este anunat de prozator ntr-o fraz programatic: n cmpia Dunrii, cu civa ani naintea celui de-al doilea rzboi mondial, se pare c timpul avea cu oamenii nesfrit rbdare. Ceea ce urmeaz n roman contrazice aceast imagine. Timpul este viclean, rbdarea nu-i dect o form de acumulare pentru o nou criz. La sfrit, cnd linitea va fi spulberat, prozatorul va reveni asupra notaiei de nceput: Timpul nu mai avea rbdare. Este una din multele imagini ale simetriei din literatura lui Preda. Manolescu avea s afirme c Moromeii stau sub un clopot cosmic i drumurile mari ale istoriei trec prin ograda lor. Istoria pare la nceput neputincioas, iar libertatea omului stpn pe pmnt este n afar de orice primejdie. Dar omul care st i fumeaz linitit pe stnoaga poditei, st n realitate pe un vulcan.

5. Semnificaii:

Aciunea romanului se desfoar n anul 1937, de la nceputul verii pn spre sfritul aceluiai anotimp. Tot acest spaiu temporal este absorbit de trei mari secvene epice Cea dinti, ce cuprinde aproximativ jumtate din epica ntregului volum, ncepe ntr-o smbt seara, continu spre duminic, pn dup-amiaza. Umanitatea comunei Silitea-Gumeti este pus n micare pe laturile ei fundamentale: dragostea neumbrit de considerente sociale i economic, cuplul Polina-Biric; foamea achizitiv de avere, Tudor Blosu i fiul su, Victor; ranul bolnav de ftizie, Vasile Booghin; rzvrtirea simbolizat de ugurlan, spiritul distructiv al Guici, etc.

Duminic dimineaa predomin manifestrile colective: participarea tineretului la premilitar, adunarea din poiana fierriei lui Iocan, relaiile stenilor cu aparatul fiscal, spectacolul cluului. Automatismul existenei rurale, ce caracterizeaz n bun msur proza rural romneasc, este lsat la o parte. Hora e abia amintit, nunta nu lipsete, dar nu mai are funcia coagulatoare ntlnit la Rebreanu.

A doua mare secven epic surprinde satul n febra seceriului. Capitolele acestea, n care oboseala ucigtoare a muncii se mbin n proporii felurite cu bucuria bunstrii ipotetice, amintesc de Tolstoi. Oamenii treier i macin ndat spre a gusta din ntia pine a noii recolte. Gesturile nvluite ntr-un grav ceremonial se subsumeaz unui ritual de nebnuit vechime.

Ultima secven nfieaz conflictul direct dintre Ilie Moromete i fiii si. Numeroase episoade asigur o strns legtur ntre liniile conflictuale, rezultatul fiind crearea unei adevrate monografii a vieii rurale.

Fiecare secven epic este dominat de o scen simbolic: prima i prezint pe membrii fam. Moromete adunai la mas. Aceast scen a cinei anticipeaz destinul eroilor i divizarea ulterioar a familiei. Toi mncau n tind, la o mas joas i rotund, simbol al familiei reunite, fiecare avnd un loc prestabilit: cei trei frai vitregi- Paraschiv, Nil, Achim- stteau spre partea dinafar a tindei,ca i cnd ar fi fost gata n orice clip s se scoale de la mas i s plece afar; acest lucru anun fuga lor de acas . Lng vatr, ntoars spre strachini, sttea Catrina, mama vitreg a celor trei, cu copiii ei, Niculae, Ilinca i Tita, copii fcui cu Moromete. Deasupra tuturor troneaz Ilie, locul lui fiind pragul cele de-a doua odi, stpnindu-i cu privire pe fiecare.

Un triplu conflict sfie familia lui Moromete. Mai nti, dezacordul dintre tat i fiii din prima cstorie. Dezacordul izvorte dintr-un mod diferit de a nelege lumea. Interzicndu-i orice subiectivitate, Preda nu condamn plecarea celor trei i nici nu aprob comportamentul lui Moromete.

Ilie Moromete nu prevzuse niciodat latura comercial a produselor pmntului. Pentru el, ca i pentru Ion, pmntul semnific condiia etic a individului, i asigur independena n mijlocul lumii. Atitudinea e motivat printr-o retrospectiv biografic. nainte de rscoala din 1907, cnd se ducea la conacul boierului Guma, btrnul Moromete, se fcea de nerecunoscut, i lua cciula din cap i avea un glas care i acum cnd i amintea de el, Moromete se ntuneca i se fcea crunt la fa. Dup reforma agrar, Moromete a trit din plin bucuria de a fi proprietar, nct nu se mai gndea la nimic altceva dect cum s-i pstreze integral pmntul.

Ceea ce pune n micare nemulumirea fiilor si este un obscur sentiment de nelinite n faa soartei de ran. Fr s tie, cei trei acioneaz n spiritul veacului, n concordan cu noile forme ale relaiilor de producie. Dorina lor de a face bani se subordoneaz tendinei generale de produce marf pentru pia. Dou mentaliti diferite, dou moduri de a nelege existena se nfrunt ireconciliabil.Cu multe ocoliuri i prefcndu-se interesai numai de datoriile ce ameninau gospodria, dau de neles tatlui c ar fi bine ca Achim s plece la Bucureti cu oile, Nil i Paraschiv plnuind s fug mai trziu cu caii. Nu intenia plecrii de acas este rea, ci forma prin care o realizeaz o acuz, deoarece dorina legitim de a-i schimba viaa scoate la iveal toate laturile negative de caracter ale copiilor.

Moromete nu sesizeaz iniial amploarea nemulumirii copiilor si. El observ numai latura ei caracterial. Foamea de avere a fiilor o consider o trstur nociv a personalitii i e hotrt s o extirpe. Acesta constituie tlcul hotrrii prin care le ncuviineaz plecarea cu porumb la munte, dei tia c afluxul de cereale va duce inevitabil la scderea preurilor. Dup ce, cu ngduina lui, Achim pleac la Bucureti cu oile, Ilie Moromete este cuprins de nelinite. Pentru ntia oar lua o hotrre ce depea sfera atribuiilor tradiionale ale gospodriei. Sondeaz opinia lui Nil, dar rezultatele nu i se par concludente. Tierea salcmului i sporete temerile i duminic diminea, ndat dup plecarea agentului fiscal, nesigurana l ocheaz. Grdina goal, grajdurile, curtea, ulucile nnegrite de ploi, i strecoar umbre de ndoial n privire. Scena e de mare finee psihologic. Dorina de comunicare a tatlui se lovete de rigiditatea i adversitatea abia ascuns a copilului, intuit n fiecare gest, n fiecare vorb.

Achim, Nil i Paraschiv refuz modul de via oferit de Moromete. Neculae de asemenea. Toi vor s triasc altfel dect a trit printele lor. Alte idealuri le mobilizeaz energia. Tentativa de a realiza unitate familiei adncete n mod paradoxal, dezbinarea.

Al doilea conflict izbucnete ntre Moromete i Catrina, soia lui. Catrina primise la reforma agrar un lor de opt pogoane. La puin vreme, din cauza foametei, Moromete vnduse un pogon din lotul soiei, promind n schimb trecerea casei pe numele ei. Dar nu se inuse de cuvnt. Acum cnd fetele sunt mari i perspectiva cstoriei se punea inevitabil, Catrina pretindea tot mai insistent pogonul vndut. Moromete, tulburat de ameninrile transmise de fiii si prin intermediari, ovia. Catrina nelese c avusese dreptate s se team i simea ngrozit, cum i se strecoar n inim nepsarea i sila fa de brbat i de copii. Copiii vitregi fuseser crescui cu trud de Catrina. ns vecinii, rudele, mai cu seam Guica, i nvaser pe cei trei de mici c mama vitreg era vinovat c se tria greu la ei i c dac n-or s-o dea afar din cas are s pun mna pe averea tatlui.

n primul volum, conflictul dinuie surd, ura ce rzbate din adncuri de va amplifica n volumul al doilea. nspimntat, Catrina gsete alinare n biseric. Temerea sa era legitim. n sat se mai ntmplase ca mama vitreg s fie alungat din cas i o ngrozea faptul de a nu avea adpost la btrnee.

n primul volum, portretul soiei lui Moromete este slab contura. Unicul detaliu ce o difereniaz este viaa sa dubl, n vis i realitate, i frica morbid de Diavol. Ura cumplit mpotriva brbatului o va scoate din anonimat.

Ultimul conflict familial, mai ascuns, se desfoar ntre Moromete i sora sa, Maria, poreclit Guica. Ea ar fi vrut ca fratele s nu se fi cstorit a doua oar i s-o ia pe ea s aib grij de familie i gospodrie, dar Moromete i cumprase un bordei departe de gospodria sa. Maria fu cuprins de atunci de o ur mistuitoare mpotriva fratelui. De aceea i incit, ca un geniu al rului, pe cei trei frai mpotriva tatlui.

Caracter dominant, personaj simbolic al unei lumi n declin, Ilie argumenteaz tipologia romanesc tradiional cu trsturi individuale irepetabile. Filozof, naiv, actor, inocent, disimulat unt atribute ce se adaug concentric eroului de-a lungul anilor. Orice epitet se poate argumenta: actor, Moromete i joac rolul fr cusur. El i exprim uimirea, nedumerirea sau suprarea, calculnd efectul fiecrui cuvnt, modelndu-i intensitatea vocii, cutnd clipa potrivit pentru aruncarea replicii. Disimularea este de asemenea real: constant, Moromete i disociaz gndurile i procesele voliionale de vorbe. Celebre sunt scenele n care hotrte vnzarea salcmului sau l nfrunt pe agentul fiscal. Moromete vnduse salcmul tocmai pentru a plti foncierea. Dar banii primii de la Blosu erau prea puini. Spre a-l determina pe agentul fiscal s se mulumeasc numai cu o treime din suma datorat, joac rolul celui ce nu are absolut nimic, acesta fiind drumul sigur al concilierii.

Ilie este un pater familias, anacronic, ntrziat ntr-o epoc contemporan. Stpn nenduplecat, vocea lui rsun ntr-o variat tonalitate, de la fineea ironic la sarcasmul ucigtor. Moromete nu seamn cu nici un ran anterior. Originalitatea lui vine din modul n care un spirit inventiv-creator transform existena ntr-un spectacol. De pe stnoaga poditei sau de pe prispa casei, el privete lumea cu un ochi ptrunztor, descoperind ceva deosebit n elementele cele mai simple. Cltorind la munte pentru a vinde porumb, Moromete povestete la ntoarcere nite fapte extraordinare. nsoind mai trziu pe tatl su ntr-o cltorie asemntoare, Neculae este dezamgit: ntmplrile descrise cu atta farmec de tatl su par banale. Tatl noteaz scriitorul avea ciudatul dar de a vedea lucruri care lor le scpauMoromete petrece seri lungi cu prietenul su Cocoil i discut politic sau l ascult e Niculae cum citete poveti. Comportamentul acestuia constituie modul esenial de a fi al lui Moromete.

Primul volum este dominat de conflictul dintre Moromete i fiii si mai mari. Cnd afl c acetia vor s fug de acas, Moromete trece prin supliciul unui infern luntric, prefigurat de neateptata modificare fizic: faa i se nnegrete i parc slbete instantaneu, parc se ascuise i se subiase. Gndirea i pstreaz ns luciditatea i umorul: De ce asta? Nu i-am lsat eu s fac ce vor? Absolut, absolut libertate le-am lsat! Dac veneau i-mi spuneau: M, noi vrem s fugim de acas, crezi c I-ai fi mpiedicat eu, Scmosule? De ce fugii, frioare ? le-ai fi spus. ncet nu putei s mergei?

Pe distana unei zile i a unei nopi, Moromete i face cu acuitate o succint retrospectiv analitic. Unde a greit? ntreaga fiin ncearc s afle un rspuns la aceast interogaie. Vorbele i sunt necate ntr-o tristee duioas, mersul pe uli trdeaz o ireparabil nenorocire, glasul i sun tulbure i sugrumat.

La nceputul volumului al doilea, comportamentul lui Moromete st sub obsesia unei vinovii asumate. Tatl are ncredinarea c este singurul rspunztor, prin felul su de a fi, de fuga copiilor. Tot ce ntreprinde pn la ntlnirea cu fugarii n Bucureti face cu convingerea c i ispete vina anterioar. Dup eecul ntlnirii, un sfietor sentiment de tristee spal continuu statuia tiat n marmur a personajului. Refuzul copiilor de a-l urma, definitiva nstrinarea soiei, nsingurarea lui Niculae determin tot attea nuane ale amrciunii. i totul este necat n mhnirea fr margini trit odat cu prbuirea clasei sale. Spargerea familiei duce la prbuirea lui moral i semnul acestui proces este, ca i nainte, glasul: cu un glas de parc n-ar fi tiut c are biei. Lumina pe care Moromete o descoperea n ntmplrile vieii se stinge, linitea l prsete i, fr linite, existena nu mai este o ncntare, ci o povar. Moromete i Dumitru lui Nae, prieteni vechi, nu se mai vd, ei, care se vedeau de departe i totdeauna cu mare bucurie. ncercrile celorlali de a-i atrage n discuiile politice rmn fr rezultat.

Drama lui Moromete nu este de ordin economic, ci moral. Durerea lui vine dintr-un sim nalt al paternitii rnite. Acesta este principalul conflict epic al romanului. Fr voia sa, Ilie Moromete pierde dragostea fiilor si. Toate marile romane ale literturii universale au avut i au drept tem principal evenimente simple, banale, deoarece ele permit romancierului o ampl desfurare a spiritului de observaie prin care investete mruntele ntmplri cu semnificaie nalt uman. Oricare din personajele imaginate de Preda nfieaz un caracter i dragostea patern a lui Ilie Moromete arde cu o intensitate egal cu slbiciunea de printe a lui Goriot pentru fetele sale, intrte prin cstorie ntr-o alt clas social. n amndou ipostazele, suferina personajelor izvorte din delicateea lor sufleteasc.

Scena confruntrii finale este magistral construit. Stpnirea de sine este arma eroului, pn i n ultima clip el sper s-i poat rectiga fiii pornii pe o cale greit. Cnd acetia, pierzndu-i rbdarea, se revolt pe fa mpotriva tatlui, sparg lada de zestre a fetelor i batjocoresc casa n care crescuser, btrnul ran vorbete cu glas blnd i sfios, i ceart nevasta, cere un foc biatului cel mic, lovete obrazul fetei care vocifereaz i se roag linitit i senin de fii si care nu vor s-l mai asculte. Cnd i d seama c Achim, trimis cu oile la Bucureti ca s aduc bani, nu se va mai ntoarc, Moromete se gndete s vnd caii, dai n grija celorlali doi fii, Paraschiv i Nil. Acetia ns se opun i Paraschiv, bnuind c surorile lui vitrege in comori ascunse ntr-o lad de zestre, o sparge. Scena final n care, dup ce, pentru a-i mbuna feciorii, Moromete i bate fata i nevasta, scos din rbdri, lovete pe Paraschiv i Nil cu parul, explic toat tactica sa, atitudinea fa de realitile crispante din jur: Atta timp ct triesc eu, ori facei cum zic eu, ori dac nu plecai. Am muncit i am trudit i am luat pmntul de la ciocoi ca s trii voi bine! De ani de zile m zbat s nu vnd din el, s pltesc foncierea fr s vnd, ca s v rmie vou ntreg, orbilor i slbaticilor la minte.

Btaia administrat fiilor are drept scop s-i determine pe acetia s nu prseasc locuina printesc. Ilie Moromete, i va caracteriza Marin Preda personajul, nu cedeaz atunci cnd aceti copii struie n dorina lor de a-i face alt via dect cea tradiional i nu accept, lupt cu disperare s-i pstreze copii lng el. n finalul primului volum le administreaz acea btaie crncen. Dar ne este o btaie, ci un gest de disperare, prin care ncearc s-i oblige s rmn ceea ce ar trebui ei s fie, dup prerea lui, adic rani adevrai.( M Preda, ntlnire cu publicul bcuan, Ateneu, lo. Cit.)

Pierind euforia, Moromete ctig o luciditate trist, prin care veselia incontient a celor ntrziai i se pare o stare anormal, penibil. Ultima comedie, de ast dat serioas, o joac n faa fiilor si. E comedia linitii, a blndeii, supunerii resemnate care a mai mult rzvrtirea fiilor si. Comedia e spart de rcnetul btrnului care instaurez autoritatea patern, contient c aceast delsare astup poate pentru vecie un filon bogat al vieii sale.

Marin Peda susine dezideratul armoniei interioare a omului, ceea ce necesit nsumarea binefacerilor fiecarei vrste. De la epoca prematur trebuie valorificate atenia proaspt i receptiv la via, tolerana i absena obiectivelor strmte n cunoatere, persiflarea trengreasc a conveniilor, a manieriei, a rutinei anchilozante. n procesul de sudare a vrstelor, contiina ferm a omului matur, cunosctor al dispozitivului social, urmrind cile fericirii individuale i colective, se va alimenta din entuziasmul neuzat, din umanitatea naiv i darnic a copilului, rmase ntr-o poriune bine conservat a sufletului. Aceast trstur se manifest de la nceput la Moromete prin dispreul fa de prozaismul traiului, n care erau incluse i munca i treburile gospodriei sale. ndrumnd autoritar strdaniile familiei numeroase, el dorete totui s-i rezerve timpul preios pentru contemplarea nestnjenit a vieii, conceput ca un spectacol.

Autorul urmrete pn n detalii mecanismul cufundrii n meditaie. Din fiecare descriere se degaj impresia de lene plcut, de voioie molatec, n care eroul se complace:Moromete sttea pe stnoaga poditei i se uita peste drum. Sttea degaba. Nu se uita n mod deosebit, dar pe faa lui se vedea c n-ar fi ru dac s-ar ivi cineva. Din mna lui fumul de igar se ridic drept n sus, fr grab i fr scop.Toat ziua este dispus s stea de vorb i s bea tutun. Taifasul are delicii nebnuite pe care el le nteete cu felul lui curios de a ntrta parteneri, ceea ce ncnt ntreaga asisten. Sub imperiul setei de cunoatere, Ilie Moromete vdete un snobism al inteligenei. De aceea, Cocoil strnete n el ceva nenchipuit de plcut. Conversaia lui Moromete cu Cocoil este o rfuial amuzant, n care fiecar se strduiete s-l conving pe cellalt c el este mai detept. Cocoil ajunse la o nalt art, reuind s foloseasc formula lui sacramental eti prost, pe toate tonurile, de la resemnare, ngduin superioar pn la indignare i dezgust. Senzaia plcut a lui Moromete se nate i din potopul de sudlmi pe care prietenul lui le mparte dup o socotela metodic. njur de la lingur, ervet lamp, fetil, lumnare, ciorapi, pn la trla, grdina, neamul strbunicii, nepoii, copiii copiilor.

Colocviile politice ntre Moromete i Cocoil se nutresc pn la urm tocmai din corespondena intim a pespectivei lor asupra lumii pe care ei o recunosc i de aceea ei se caut frecvent. Curiozitatea n cunoatere apare i n studiul propriei sale comportri, eroul supunnd autoanalizei chiar reaciile spontane. Moromete are obiceiul de a se retrage pe undeva prin grdin sau prin sptele casei i de vorbi singur. Autorul emite ipoteza c eroul verific astfel dac i cele mai ntortocheate gnduri pot cpta glas. Caracterul impresionabil al lui Moromete fantezia se revars abundent, dar ntr-un ritm potolit, accesibil strii de lene l probeaz i ascultarea povetilor grozave din crile lui Nicolae. Copilul de zece ani i btrnul despot al familiei se Din lumea nchipuit de Moromete, oamenii cu idealuri prozaice trebuie eliminai, ei nu se potrivesc cu decorul desftrilor dezinteresate. O specific repulsie moral expresia fondului popular de omenie l silete s ocoleasc pe propagatorii linguirii, umilinei, lipsei de scrupule, n scopul parvenirii. Pofta de avere l uimete i-l dezgust. Cu Tudor Blosu, Parizianul, Aristide, Moromete evit ntlnirile, manifestnd o atitudine de acut plictiseal i de desconsiderare. Cnd Blosu, stpnit de morbul banilor, l oprete pe Moromete pentru a-i oferi nu tiu ce afacere, acesta, puin preocupat de propunerile interlocutorului, se pierde ndat n contemplare, incitat, de pild, de nfiarea pitoresc a unui trector. Intrigat c nu descoper axul sufletesc al lui Moromete, Blosu e iritat de ironia lui subire, de indiferena pe care acesta o nfieaz fa de soarta propriei sale gospodrii. Moromete nu dorete s cheltuiesc nimic din ce are bun n el pentru convorbirile cu Blosu i adaug n sinea lui rspunsurilor neutre rostite cu glas tare, njurturi cumplite. Sferele nu comunic, deoarece meschinul Blosu nu se poate nla pn la lumea omeniei i a contemplrii pe care o nchipuie Moromete.

Spaima de vrtejul nesigur al banului se asociaz puternic la Moromete cu optica lui strin de intenii materiale. Raporturile capitaliste reprezint aspecte nc nedisecate estetic. n comer, Ilie Moromete nu distinge latura esenial a ctigului. Ideea schimbului de produse prin oscilarea preurilor i surde la nceput ca o combinaie ademenitoare. De acea, comerul i se pare o aventur menit s excite imaginaia. Peripeiile drumului cu crua capt proporiile unor cltorii ieite din comun, pe care le istorisete cu meteugul su de a fermeca auditoriul.

Retragerea n lumea iluziei are totui la Moromete modalitile ei de rezisten i chiar de opoziie fa de societate. Pasivitatea ranului, determinat de cunotina raportului inegal de fore ntre revolta lui izolat i puterea strivitoare a celor puternici, a creat moduri deosebite de contemplare rbdtoare i detaat a evenimentelor. Fascinaia locuitorilor, ca i a lui Moromete, o constituie poiana din faa fierriei lui Iocan, unde n fiecare duminic dimineaa aveau loc dezbateri ideatice ale satului moromeian. Pentru ntia oar n literatura romn stenii renun la hor i crcium pentru un spectacol intelectual posibil. Prozatorul sugereaz c acest banchet spiritual rnesc ocup un loc important n viaa satului. ranii vin la aceste adunri politice csolemnitatea cu care spiritele vechi i credincioase merg la biseric. Plecarea de acas, traversarea uliei, intrarea n curtea lui Iocan se desfoar dup un anumit protocol. ranii mbrac vetminte curate, ies la podic sau stau de vorb pe drum, apoi trec la frizerul satului i abia apoi merg la ntrunire.

Adunarea se concentreaz n jurul a doi poli: Cocoil i Moromete. Protagonitii dezbaterii, prieteni i adversari politici, se simt de departe, se tatoneaz, se admonesteaz amical. Pentru ranii lui Preda, politica este mitul cel mai puternic: ei sunt liberali, iorghiti, rniti, fr a avea vreo noiune elementar de ideologie. Moromete e liberal dizident pentru c a citit un discurs pe aceast tem i i-a plcut.

n Imposibila ntoarcere, Preda va readuce n discuie acest topos, ca o ncercare de reconstituire aunei lumi pierdute: Dar pentru mine ei toi nu mai sunt i nici nu-i mai recunosc atunci cnd i caut i ncerc s stau de vorb cu ei. Poiana este un loc care parc i-a micorat dimensiunile, polia fierriei lui Iocan a disprut, caii care erau adui acolo s fie potcovii au fost omori cu ciumegele n curtea cooperativei, au fost dai la porci, deoarece, dup cum mi s-a spus, consumau mult. Cu alte cuvinte nu-i mai vedeau rostul n lumea rneasc, mncau fr s munceasc. i cnd m duc acolo, am impresia c visez, parc a fi n Spania.i mai ciudat pentru mine este faptul c liberalii mei par s-i fi pierdut memoria de odinioar, i viaa lor pare s fi nceput de curnd, de vreo zece-cincisprezece ani. Iar aceast via pare s fie i ea fr amintiri. N-au nimic de spus, zadarnic, ncerc s le aduc aminte de tatl meu, de Iocan, de Cocoil. (Preda Imposibila ntoarcere Ed,. II e CR p205).

Politica mbrac uneori haina administraiei constrngtoare. De aceea, ranii, vrnd s scape de taxe, joac pentru perceptor o comedie grozav. Sentimentul lor este c datoriile amnate vor fi terse. Sub o form mai abstract, politica e obiectul unei savuroase comedii verbale. Moromete citete un articol din ziar i ranii rd cu gura pn la urechi, fac comentarii inteligente, iau metaforele la propriu i se ntreab unde-i starea de asediu c nu se vede. Protagonitii acestui banchet sunt nite spirite socratice dedate cu otrava speculaiei.

Dumitru Micu afirma faptul c citirea dezbaterilor parlamentare i prilejuiete eroului o voluptate rar, urmrindu-l pn i n mprejurri din cele mai critice. Discursurile suveranului, interpelrile btioase, furibundele rechizitorii fcute de opoziie guvernului sunt savurate cu emoia de a depista n frazele sforitoare, bombastice, n exprimril pretenioase, inepia desvrit, lfirea celei mai perfecte prostii. Ilie Moromete are un fel inimitabil de a citi, adaptndu-i glasul unei ntregi game de tonaliti, izolnd cuvintele, rotunjindu-le, imprimnd vocalelor anume inflexiuni de circumstan, grosimi i subirimi ciudate, potrivindu-i n aa chip timbrul vocii n vederea efectului comic, nct reproducerea fiecrui pasaj parcurs e subliniat de o indescriptibil ironie (Dumitru Micu, Romanul romnesc contemporan, Ed. De stat pentru literatur i art, Buc. 1959, p. 123)

Nu are nici o importan c dezbaterile nu trec dincolo de un anume nivel, c oamenii triesc practic ntr-o iluzie. Esenial este strduina de a nelege istoria contemporan cu propria lor minte, scena n ntregime dezvluind vocaia profund democratic a unui popor. Istoria e transformat n spectacol i ironia inclus dezminte contemplaia, accentund nota critic.

Impresioneaz talentul lui Moromete de a detecta repede resortul comic al fenomenelor i de a isufla via, ca un demiurg, nscocirilor sale spumoase.Moromete e un creator de comedii, nzestrat cu o verv neostenit. Felul lui de a se amuza, nchipuindu-se la ramp, a devenit un prilej de a nfrumusea prin creaie banalitatea existenei. Ipostaza caracteristic a lui Moromete este surpriza ostentativ. ntrebrile simple ntlnesc faa nedumerit a btrnului pozna, zmbetul lui perplex, rspunsul lui exclamativ, care destinuie uimirea peste margini. Aproape n toate situaiile, cnd autorul descrie reaciile lui Moromete, acesta se prbuete de mirare. Dei tie bine de ce s-au strns ranii n faa casei lui Iocan, el nu-i poate reine ntrebarea: Ce e, m, ce v-ai adunat aicea?! Se mir apoi cnd ajunse n poiana fierriei.

Cnd perceptorul scit de ironia lent a lui Moromete, l amenin c pleac imediat, rspunsul are aceiai intonaie: Uite-te la acesta! Se mir Moromete cu oarecare veselie. Ce, te in eu?.

La seceri, dup ce provoac pcleala lui Paraschiv cu mncare fierbinte, el pare c e absolvit de orice acuzaie: Dar ce am zis eu, frate? exclam Moromete nedumerit, strnind din nou hohotele care se mai potoliserDe unde s stiu eu c arde? exclam apoi cu uimire. Aceast mimare a surprizei se ncadreaz ntr-o tactic complicat, deliberat, consacrat raporturilor iritante cu Aristide sau cu fiii lui ndrtnici. Dar deghizarea interesat pare accidental i nu definitorie pentru riposta obinuit a eroului la mediu. Ea nseamn de fapt aplicarea felului obinuit de a fi a lui Moromete, la momentele grele, cnd este periclitat gospodria lui. El folosete atunci procedeul clasic al tergiversrii, bazat pe rbdare optimist, pe sperana obscur ntr-o schimbare favorabil.

De cele mai multe ori eroul lui Preda se amuz n contact cu oamenii i cere i celorlali s participe la spectacolul pe care l iniiaz. Prietenii i cunosc ciudenia comportrii i aplaud la scen deschis rolul su comic.

Tragedia lui Moromete se ivete o dat cu invazia progresiv a relaiilor mercantile, care dezvluie pe neateptate caracterul ubred al linitii sale sufleteti. nelegerea sursei inegalitii sociale, contiina aportului personal de vinovie vor izgoni tot ce repira nc senittate de copil mare. Neputnd mpca esena lui uman cu noile raporturi, Moromete se va prbui iremediabil. Calea lui Tudor Blosu ctre prosperitate jignete idealul de via al lui Moromete; el nu poate admite o ascensiune social realizat prin necinste, ipocrizie, subjugarea partenerului de munc, o ascensiune care impune dezumanizare. Pieirea gospodriei, pe de alt parte, ar smulge suportul strii sufleteti de contemplare cultivat cu deliciu de Moromete. Fr unitatea aparent a familiei, fr un oarecare belug al producie sale individuale, fr posibilitatea material de a fi ntr-un anume fel refractar la propunerile infame ale lui Aristide sau Blosu, el nu i-ar putea prelungi modul specific de existen.

ns furtuna istoriei iminent nu ofer dect cele dou soluii, pe care Moromete nu le poate accepta, doar cu riscul de a nceta s fie el nsui, de a-i pierde esena uman.

Este o traiectorie a dramei pe care Preda o traseaz cu o intuiie sigur a adevrului. Tragedia lui Moromete provine din voina crncen de a proteja zona de umanitate perpetu, de a o face intangibil.

n dialectica metamorfozei lui Moromete, simul onestitii decide direcia. Moromete respinsese ofertele lui Aristide, sortite s-l nlnuie n afaceri politice murdare, privise cu dispre lumea lui Blosu sau Parizianu, ns el nu credea c visarea nevinovat cere i ea o sanciune pe plan moral. Abia momentele excepionale, care precizeaz ntotdeauna mai clar contururile fenomenelor, i lumineaz eroarea fatal.

Preda arat c sentimentul responsabilitii pentru rul existent n lume nu se poate mpca panic cu contemplarea vesel i imparial. Rspunderea personal alung bucuria iluziilor i rvete acalmia traiului lui Moromete. De la rsul optimist la inuta posac, necomunicativ, traversarea e grbit.

Cnd Niculae, care a obinut un premiu la coal, nu poate recita poezia, fiind e zglit de friguri, Moromete primete un avertisment sumbru care-i rpete senzaia bucuriei. Inima l mpinge spre gesturi de duioie, pe care le comite stngaci, din nobinuin, dar omenia puternic dintr-nsul nvinge nepsarea egoist.

Cercul de fier se strnge n jurul casei lui Moromete i farsele lui abile care dejucaser o vreme, prin amnare, pornirile cotropitoare, se irosesc acum n gol, neputnd ntrzia foncierea. mprumutul lui Aristide, lipsa unei veti de la Achim, taxa la coala lui Niculae, prevestiri sinistre ntunec senintatea privirii lui Moromete de altdat.

De la un moment dat, jocul lui Moromete nu mai prinde. Se creaz n jur un fel de iritare, primarul Aristide l primete fr chef, perceptorul l repede i refuz s intre n discuie cu el.

Pn i obinuita disuie amical cu Cocoil sfrete printr-o ceart. De fapt, timpul care se artase foarte rbdtor cu oamenii ncepe acum s se grbeasc. E aici o grab istoric resimit n evenimentele vieii zilnice. E graba anilor dinainte de rzboi, graba unor rsturnri iminente. Cu o admirabil intuiie artistic, romancierul ncepe s adune fapte, ntmplri decisive ntr-o naraiune grbit, extrem de succint.

Adversarii mruni, indivizi ca Blosu, Paraschiv, Achim, pe care el i deprecia total, socotindu-i inapi pentru un schimb elementar de idei, s-au dovedit pn la urm mai tari. El i judecase dup natura calitilor umane, omind fora pe care o reprezentau. Fiind exponenii unei legi sociale obiective, ei ajung imbatabili, iar Moromete, n pofida umanitii i perspectivei sale superioare, nu poate rezista puterii nimicitoare care-l mpresoar.

Amploarea tragedie sale const n faptul c , nevoind s se adapteze slugarnic acestui mod de via, neputnd continua lenea contemplare, Moromete, sustras, prin nelegere, din vechea matc, rmne pustiu i fr vlag.

Moromeii e nainte de toate romanul acestei tragedii a idealismului rural ( prezentat prin personajul arhetipal, Moromete), n circumstanele n care vechile valori morale i sirituale rneti sunt puse la ndoial. Supus unui regim de inhibiie, el se atrofiaz i nceteaz s mai fie el nsui. i este interzis bucuria mirrii, bucuria redescoperirii lumii printr-o observaie mereu proaspt. Compromisul se soldeaz dureros. Btrnul gospodar capt o nelegere mai profund asusocietii, renun ns la senintatea exuberant, la verva creatoare. Cu eforturi nemaipomenite, el pstreaz simul omeniei, fr s se predea ispitelor degradante, dar neputincios s opreasc devastarea sufletesc.

Destinul btrnului ran, trecut prin multe, ieit, prin tria iluziei sale, din zona de umbr n care o existen social nemiloas l aruncase, predomin i volumul al doilea al romanului Moromeii. Dei autoritatea lui n sat nu mai e aceeai, familia nu-l mai ascult, tcerile i subtilitile sale au din ce n ce mai sczut audien, el rmne un erou memorabil. Exist n roman un fel de preistorie a personajului, aceea care leag destinul lui Moromete de dinainte de cel de acum. n epoca de tranziie, Moromete dispare ca erou activ, imaginea sa fiind aburoas. Abia miai trziu, cnd totul pare iremediabil pierdut i Moromete se hotrte, benevol, s moar, joac farsa mbolnvirii, personajul capt aura tragic pe care o pierduse. n clipa n care Moromete se ridic din nchipuita boal i pune mna pe par pentru a face ordine n familie, el iese din zona mediocr n care trise pn atunci.

Idealismul moral moromeian nu este ns singular. Preda, prezentndu-l, intete mai departe, vrnd s sugereze destinul unei civilizaii strvechi, al unui mod de existen milenar, puse n faa unor nnoiri fulgertoare. Destinul ui Moromete e, aadar, expresia acestui proces adnc, implacabil. Fatalitatea legilor istorice l mpinge din ce n ce mai mult spre scena unui mrunt i tragic idealism moral, dublat de un altul social.

ndat ce chipul lui spiritual se reconstituie, el i recapt bucuria de a medita, de a ironiza. Dar statura sa moral st sub semnul unui hotrt tragism. n spatele replicilor formulate cu aceeai dezinvoltur, se simte c mulumirea eroului nu mai e aceeai, loturile, n parte refcute, nu-i mai dau sigurana dinainte. Rolul lui de stpn abslolut n familie i fusese retras, feciorii plecai la Bucureti nu se mai ntorc, iar cnd tatl, hotrt s refac unitatea pierdut a familiei, i cheam cu o nefireasc duioie, refuzul lor ia forme neateptate. Catrina l prsete i ea, ameninndu-l cu pedepse biblice. Moromete ncearc, atunci, s-i rectige fiul ce-i mai rmne, i el nendreptit. Fa de actualul activist de partid, btrnul avea contiina ncrcat, deoarece l mpiedicase s nvee, constrns de fonciere, de cotele mpovortoare. Moromete i solicit, acum bani, speriat c ntr-o zi i acetia i vor fi refuzai. Este drept c autoritatea lui nu mai are asupra cui se exercita i n iluzia personajului c mai poate reface ceva, c mai poate tri, tot aa ocolit de evenimente, ndeprtndu-le ntr-un viitor neguros, st mreia tragic a acestui ran idealist. Nici un copil nu-l mai ascult i observaiile lui spirituale se ntorc mpotriva sa. Ilinca i rspunde: vorbim duminic, adic altdat, cnd n-avem de lucru ;fiul su, Niculae, i respinge cu agresivitate ideile.

Discuiile dintre Moromete i fiul su capt, n acest context, sensul unei confruntri ntre dou moduri de a concepe viaa, n ultima instan ntre dou civilizaii.

Tnrul Moromete crede ntr-o nou religie a binelui i a rului i odat ctigat de ideile socialismului, el devine apostolul lor pur. Ideile de nnoire radical a satului, afirmate de Niculae, ntmpin protestul tatlui, nempcat cu gndul c tot ceea ce afcut el a fost greit i rosturile rneti trebuie schimbate.

Ce se impune nainte de orice e iluzia rebarbativ a lui Moromete. Prezentnd-o, sub toate aspectele ei, Preda se menine aproape peste tot n linia final i nalt a vocaiei sale de analist. Sunt n acest sens unele scene antologice. Una este cea a btrnului ran, udat pn la piele de o ploaie repede i cald, de var, care sap, cu o hotrre ce vine din adncul fiinei lui, anul care s apere ira de paie, n timp ce, n alt parte a satului, se pregtesc rsturnri spectaculoase. n ndrjirea cu care el vrea s apere nite nenorocite de paie se citete o disperare fr margini, formulat i altfel, n frazele pe care le adreseaz cuiva neutru.Vorbele capt, deodat, o alt rezonan dect cea obinuit i Moromete pare profetul unei cauze iremediabil pierdute:Pn n clipa din urm omul e dator s in la rostul lui, chit c rostul acesta cine tie ce s-o alege din el! [] C tu vii s-mi spui c noi suntem ultimii rani de pe lume i c trebuie s disprem. i de ce crezi tu c n-ai fi ultimul prost de pe lume i c mai degrab tu ar trebui s dispari, nu eu?Aa c vezi, eu te las petine s trieti! Dar ru fac, c vii pe urm i-mi spui mie c nua ma nici un rost pe lumea astai ce-o s mnnci m, Bzane? Ce-o s mnnci m, tmpitule?

Toate acestea Moromete le pronun cu o duioie care nu se tie cui i este adresat: lui nsui, fiului su, Niculae, i prin el celor care consider c vechile rnduiel ale satului trebuie s piar, fr ca deocamdat altele noi s apar.

Impresia e c personajul joac, aici, adevratul su rol: acela n care apr luciditatea iluzie sale. Moromete e prea inteligent pentru a nu-i da seama c pmntul nu mai reprezint nimic, c civilizaia cailor, a loturilor individuale, a seceratului manual va dispare. Cu hotrrea cu care ndeprteaz ideea morii, dei are aproape aptezeci de ani, el vre s amne, apelnd la o justiie nevzut, la o logic implacabil a naturii, termenul fatal. n cercul btrnilor liberali adunai n pridvorul casei sale, Moromete poate, n virtutea unei superiroae, olimpiene inerii, s cearn totul prin ironia sitei sale. Ca Matei Dimir, Nae Cismaru, Costache al lui Joaichii, Giugudel, vechii si prieteni, el poate s consemneze n linite tot ce se petrece n viaa satului. Obiectul ironiilor usturtoare nu mai e acum Blosu sau fiul su, Victor, ci Bil, Isosic, Mantaroie, Oaubei, Adam Fntn, devenii figuri centrale ale satului.

Neculae motenete incontestabil calitile tatlui su i le va continua pe plan superior, introducnd o dimensiune necunoscut de Ilie: dorina instruirii organizate.

Aspiraia spre nvtur are consistena unei pasiuni native. Primele dou pri ale crii sunt dominate de nzuina sa de a termina clasa a IV- a primar. Dar tocmai pentru Niculae, tatl are mai puin nelegere. De la nceputul primverii l trimite cu oile i n fiecare sear, spune Catrina zace aici pe capul meu i plnge, rugndu-si struitor mama s intervin pe lng M. s-l lase cel puin la examenul de sfrit de an.

Niculae constat fr surprindere c pentru fraii i surorile lui coala era un lucru strin i ndeprtat. n dup-amiaza n care, la arie, rostete cu glas dramatic, n auzul tuturor faptul c el vrea s mearg la coal, n vocea lui rsun convingerea asumrii unui destin. De aceea, va renuna la pmnt n favoarea surorilor, cu condiia ca ele s-l susin.

Singurul aliat al copilului este mama, care trebuie s prentmpine ncpnarea tatlui. Nefericirea lui Neculae se cheam Bisisica, o oaie rea, demonic, lipsit de imaginea mioarei din balad, Preda rsturnnd, prin ea, nc un mit. Intervenia preotului i a nvtorului i dezvluie lui Moromete o alt dimensiune a personalitii copilului. El nu bnuise c fiul su ar fi putut fi ceea ce nvtorul spunea c e i i d seama c are o rspundere nou. Hotrrea lui Moromete precipit ura frailor, dar i destinul lui Neculae, dei lovit de fuga celor trei, cu banii luai din vnzarea pmntului i pltete nu numai datoriile, dar i taxele de internat ale lui Neculae cu aceast speran n suflet prsete Neculae ntiul volum al romanului, fr s tie c drumul vieii lui va fi presrat cu nespuse asperiti, dezvluite n volumul al doilea.

Guica reprezint tipul femeii sterile i rele, mbtrnit de ura mrunt. Ea i-a fcut un scop n a trage de limb. pe cei care trec pe drum i a colporta vetile, ndeosebi pe cele proaste. De-o suspiciune tenebroas, Guica adulmec rul i prezice dezastrele. Pe Moromete l urte pentru c s-a nsurat a doua oar. Suprarea ei e activ i i gsete finalitatea n a-i aa pe copii mpotriva tatlui. La incitaia ei, bieii pun la cale fuga. Ea savureaz dinainte catastrofa i, de o curiozitate patologic, viziteaz casa n ziua n care are loc prima tentativ de evadare a fiilor. Ciorapul pe care l ine atrnat la gt i la care mpletete ntruna e semnul acestei existene mrunte, care se desfoar ca aceea a pianjenului, n coluri obscure, esnd la nesfrit pnza de intrigi

Dei cea mai important, istoria Moromeilor nu acoper toat suprafaa romanului. Alte istorii vin s coloreze viaa unui sat de cmpie, n care oamenii, trind sub ameninarea unui timp capricios, continu imperturbabil s se nasc, s iubeasc, s treac prin ntmplri vesele i triste. Lupta pentru existen nu dezumanizeaz eroii lui Preda. El nltur imaginea omului nlnuit de instincte. Cuplul Polina-Biric este asemntor n latura social cu cel al lui Ion i al Anei din romanul lui Rebreanu. Preda ns umanizeaz tipurile. Biric, biat srac, e ndrgostit de Polina, fata lui Tudor Blosu. Primul semn al tnrului este cntecul cu care i cheam iubita la poart. Dar n locul fetei apare tatl care vrea s-i mrite fata cu un ran cu avere i-l gonete pe pretendent asmuind cinele. Revolta lui Biric este doar o form de exprimare a contiinei sale morale ultragiate. cei doi tineri fug mpreun, se cstoresc i tnrul e pe cale de a renuna la averea Polinei, dar n acel moment n tnra nevast se trezesc energii nebnuite. Polina nu-I ca Ana, o victim ntre avariia tatlui i lcomia soului. Polina face structural parte din familia Marei lui Slavici sau a Vitoriei Lipan. Demonstraia epic a lui Preda este c femeia de la sat nu e o simpl unealt n mna brbatului ambiios i posesiv, iar ranul srac nu caut cu obstinaie s parvin, clcnd n picioare legea i dragostea. Polina e arhetipul fetei pe care prejudecile sociale o mpiedic s se nsoeasc cu brbatul care-I place i atunci risc totul, dnd curs liber sentimentului. Criza erotic are anumit complexitate, femeia de la ar nu-i numai o surs de pmnt i o uzin de copii.

Nevasta lui Booghin reprezint cazul femeii mature care i apr copii. Angheliana , dei i iubete soul, nu accept s vnd pmntul pentu ca soul ei s se trateze de ftizie, spunndu-i aspre vorbe acestuia: Du-te la cimitir dac nu mai eti n stare s trieti. Cruzimea Anghelinei nu-i esenial, vorbele ascund ngrijorarea fa de soarta copiilor, rmai fr avere. Ruinarea material a familiei e o primejdie mai mare dect boala i nainte de a s e gndi la suferina brbatului ei, A. se gndete la ce vor face copiii ei. Reaua ei luciditate arat un sim matern treaz. Cnd , n cele din urm, pmntul este vndut, femeia va reveni la starea normal, urndu-i sntate i spunndu-i: Vasile, s nu mor pe acolo, Vasile!

Un personaj memorabil este ugurlan. Critica tradiional a vzut n el un reprezentant al pturii srace a satului, cartea fiind apreciat ca o radiografie a straturilor sociale. Fcnd un cuplu simbolic cu Moromete, ugurlan ar reprezenta necesitatea care se opune brutal iluziei libertii. Moromete este simbolul sentimentului de gratuitate, un sim al contemplaiei, ugurlan este tipul realist, lucid, incomod. Revolta lui e tradus printr-o agresivitate verbal. Nedreptit la mproprietrire, acesta s-a nstrinat de sat. A avut 13 copii, dintre care nu mai triete dect unul. El se altur n adunrile politice celor care ocup un loc inferior. El nu vrea s fac politic i petrecerile ranilor i par inutile i vinovate.

Caracterizarea lui Ilie Moromete

Figura central a ciclului moromeian este, n mod absorbant, Ilie Mormete. Existena fiecrui membru al familiei depinde de existena i iniiativele lui. Dar nu asta face, n mod special, din el personajul tutelar al romanului. Ilie Moromete, dup cum spunea M. Ungheanu, este un ran seductor, pe care propria lui soie i copiii l ascult cu neascuns ncntare. Niculae este vizibil fermecat de felul de a vorbi al tatlui su. Prestigiul de care se bucur n sat este rel i necontestat. Inteligena, ironia, umorul, tiina de a povesti fac din acest personaj un ran filozofdac Rebreanu reuise s dovedeas-c faptul c materia lumii rurale poate procura substana unei remarcabile creii obiective, Marin Preda descoper acestei lumi, mult hulit de moderniti, intelectualitatea.( M. Ugheanu, Marin Preda, vocaie i aspiraie, Ed. Eminescu, Bucureti, 1973, p. 61-62)

Ilie Moromete va mrturisi autorul a existat n realitate, era tatl meu. Era un om pe care n-a putea spune c l-am iubit mai mult sau l-am admirat mai mult. S-au amestecat n sentimentele mele pe care i le mai pstrez i dragoste, dar i admiraie pentru personalitatea lui. Era un ran de o condiie social exact aa cum l-am descris n cele dou volume ale Moromeilor (Marin Preda, ntlnire cu publicul bcuan, Ateneu, VIII, nr. 1, ianuarie, 1971, p. 2,8)

Marin Mincu, vorbind despre complexitatea acestui personaj afirma: Comportamentul su se circumscrie unei realiti ce reine atenia colectivitii i o dirijeaz. Respectul celorlali vine din verificare moromeianismului ca posibilitate exemplar de existen. Moromeianismul se bazeaz pe o gratuitate exemplar (ingenuitate) ce-i permite eroului s fac un rit din a vorbi cu o persoan strin sau n adunare; s fac un rit din a vorbi cu o persoan strin sau n adunare; s fac un ntreg ceremonial din a privi pe cineva; s fac un rit din a tcea; s fac un rit din conducereea propriei familii( M. Mincu, Critice II, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 1971, p. 224)

Exegeza literar a remarcat substana puternic social-istoric a tragediei Moromeilor, autorul nsui va demonstra faptul c personajul su triete sub semnul unei mari iluzii, i anume aceea c lumea ar putea tri fr bani , iar poziia asta e a ranului patriarhal. El simte c puterea baului, putere care devine din ce n ce mai mare n timpul su, cnd el nsui a ajuns mic proprietar de pmnt, l pune n situaia de a face din producia sa marf. E dator s munceasc pentru a-i ntreine familia, dar s munceasc ntr-un anume stil, i anume producnd cereale pentru sine, dar i pentru a le vinde. E nevoie s dobndeac bani.i nu numai pentru plata, hai s zicem a impozitelor a altor obligaii ceteneti, ci n genereal, pentru a avea un element de siguran mpotriva nenorocirilor care pot aprea n viaa colectiviti agricole: secet, lipsuri. Dac omul are ceva bani, cumpr din alt parte i n felul acesta se pune la adpostdeci banul nseamn un atac brutal la adresa iluziei cu care se nutrete pesonajul c el, cu pmntul lui, cu ce are, poate continua s triasc linitit (Florin Mugur, Convorbiri cu Marin Preda, p.87)

Viziunea lui Marin Preda se refer la constituia psihologic a individului i la deteminarea ei de ctre mediul social-istoric. Evenimentele socio-politice expuse pe larg n roman, capt un sens mult mai rscolitor, fiind raportate la repercusiunile lor asupra psihicului uman.

Stavil nelegerii complexe a figurii lui Ilie Moromete se aaz premisa c eroul este obsedat de problemele mrunte ale existenei n servicul crora aduce continuu strategia viclean a duplicitii. S-a vorbit de disimulare i simulare, despre reacia evaziv a lui Ilie Moromete. Cu insisten s-a acreditat ideea permanenei calculului n comportarea eroului, acesta nvluind intenii precise prin vorbe alambicate, cu neles echivoc.

Dincolo de aceste consideraii, Ilie Moromete este un personaj cu o psihologie deosebit de complex, cu o via sufletesc profund. Preda indic destul de vizibil regiunea sufleteasc care definete caracterul eroului principal i-i determin dispoziia forelor spirituale.

Eroul ncearc mereu s protejeze un fond sufletesc, fr de care este evident c nu ar putea supravieui n noile mprejurri. Imposibilitatea adaptrii la platitudine se poate manifesta n forme felurite. Raporturile sociale existente, cu plasa conveniilor i a prejudecilor, constituie pentru Moromete un infern. Ca s evadeze el nu alege nici drumul crciumii, nici pe cel al bisericii, ca soia lui. Moromete dorete s opun acestei lumi o alta, n care s fie permise contemplarea, vagabondajul, exuberana sufleteasc. Ilie Moromete ete un contemplativ, un vistor i un meditativ.

Sentimentul mulumirii de sine l-a caraterizat pe Moromete n perioada premergtoare ntmplrilor triste povestite n roman, sentiment cldit pe poziia social solid, nepndit nc evident de pericolul surprii i nici mcinat de dorina extinderii: Moromete cel puin se pare c chiar ajunsese acolo: adic -i ajung lui nsui cu ce avea.

Ilie Moromete pune n tot ce ntreprinde o inteligen ciudat, nrudit cu a celorlali, dar de un zel aparte. n suceala firii lui e un farmec surprinttor, dar i o semnificaie. n tragica zbatere pentru existen, pentru pstrarea lotului su de pmnt, acest ran i-a compus o masc filozofic, sub care nu e ntotdeauna uor de intuit ce intenii i gnduri ascunse are. E mereu ntr-un raport curios cu logica tiut, omenia i-o traduce ntr-o asprime impenetrabil, iar n clipa n care pare a urma o explozie de nemulumire i mnie, acesta se nsenineaz dintr-o dat.

Nefiind preocupat de sporirea averii, de spolierea vecinilor si, ca Tudor Blosu, dispreuind satisfaciile meschine, Moromete i putea ndrepta resursele sufleteti n alte direcii. Fel de a fi care ntrt la culme gndirea comun, rigid, dar cu rezultate practice a vecinului su, Tudor Blosu. Aceasta este faimoasa secven a disimulrii, elogiat de critic mai bine de dou decenii. Scena este magistral construit. Doi oameni se nfrunt, fiecare strduindu-se s ntrezreasc sub frazele aparent neutre inteniile ascunse ale celuilalt. Lucian Raicu , va evidenia acest lucru: Acesta din urm (adic Blosu) umbl s cumpere pmntul lui Moromete, profitnd de jena financiar a acestuia. Dar sfidnd parc orice ateptare i dezminind conveniile intrate n mecanica vieii, Blosu l gsete pe Moromete, dei chibzuise bine momentul indicat pentru a pune problema, ntr-o dispoziie excelent. S-ar prea c Moromete e pe deplin satisfcut de situaia n care se afl i primete propunerea vecinului su ca pe o chestiune de viitor, fr vreun interes practic. Blosu fierbe de nerbdare s tie ce are de gnd Moromete, dar acesta pare absent, se face a nu fi prins nelesul acestor cuvinte, se uit pe cer i emite consideraii meteorologice, prerea lui, greu de contrazis, fiind c la noapte o s plou. Moromete are mereu aerul c prezena vecinului su nu-i produce nici un fel de impresie, ca i cum, acela nici nu s-ar fi nscut. Blosu ns vrea s tie numaidect dac vecinul e dispus s vnd o parte din pmnt. Moromete e ns acum preocupat de altceva, parc n-ar bga de seam nelinitea i iritarea n cretere a interlocutorului. El urmrete cu interes deosebit omul care trece pe drum. Modul su excentric de comportare, izbitor din primul contact, nu putea rezulta dect din interferene neprevzute care, n ultim instan, devin reprezentative. (Marin Preda interpretat deed. Eminescu, Buc. 1976, p. 62)

Ilie Moromete, morocnos, epos, capabil de gesturi crude, att de refractar mngierii i duioiei pare totui, la urma urmei, un copil mare cu capricii i preocupri curioase n perspectiva vrstei. Motivul ciudeniei lui Moromete rezid i din pstrarea unor preocupri caracteristice universului adolescentin, la etapa matur a unui om nzestrat cu inteligen sclipitoare i cu un sim al observaiei deosebit.

Ilie Moromete este un maestru al ironiei subiri, cu care mineaz deprinderile rele, prejudecata, conservatorismul. Cu un zmbet maliios, el reduce la absurd sforrile de chivernisire, mentalitile de profitor, cutnd s dovedeasc inconsistena superstiiilor sociale, caraghioslcul zbuciumului pentru afaceri. Spre a pulveriza arogana prosteasc a fiului lui Blosu care se consider deasupra stenilor de rnd, Moromete l imit n intonaie, rotunjind i splnd cuvintele. n atmosfera apstoare de familie blestemele femeii necjite, proiectilele verbale ale celor trei fii, inite cu cruzime, plnsetele lui Niculae sunt curmate de mirarea nevinovat a lui Moromete care, cu indescriptibil ironie, dezvelete ridicolul disensiunilor. De misticism i prostie i bate joc cnd are ocazia. Paraschiv i Nil sunt buimcii adesea de replica sarcastic a tatlui, care i pune adesea ntr-o stare de inferioritate. Astfel obine eroul plceri din zcminte de via prozaice i cucerete totodat un scut pentru ocrotirea independenei sale spirituale. Ironia neleapt se hrnete din perspicacitatea observaiei, trecut prin criteriile unei umaniti superioare.

Pasiunea pentru politic se ndreapt i ea spre panta spectacolului satiric, fr o angajare, fr o aderare contient la obiectivele partidelor existente. Pe Moromete l ispitete scrnetul ciocnirii ntre vorbe rsuntoare, care prilejuiete constatarea satisfcut c elegana discursurilor din Parlament nu este dect spoial, c logica agil a oratorilor nu acoper prea bine vidul ideilor. De aceea, citirea dezbaterilor parlamentare n curtea lui Iocan se oficiaz ca o slujb bisericesc, cu intenia evident de a spori contrastul ntre solemnitate exprimrii i derizoriul substanei.


Recommended