Home >Documents >MORFOLOGIA BASMULUI

MORFOLOGIA BASMULUI

Date post:28-Jan-2017
Category:
View:273 times
Download:6 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • V. I. PROPP

    MORFOLOGIA BASMULUI

  • SENSURILE MORFOLOGIEI BASMULUI

    Din capul locului izbitor este destinul acestei

    cri. Att n privina mplinirii ei sociale, ct i a

    relaiilor specifice pe care scrierile autorului

    stau mrturie le va institui n nsi opera celui

    ce a elaborat-o.

    Publicat n 1928 la Leningrad, Morfologia

    basmului1, al crei titlu original modificat de

    editor era Morfologia basmului fantastic, a

    rmas timp de mai bine de un sfert de veac

    cunoscut doar unui cerc restrns de specialiti

    sovietici i strini (dar legai cumva de studiile

    slave), folcloriti, etnografi, lingviti. i practic

    neutilizat. ntmplarea se explic prin

    convergena unei serii de adversiti. Au operat, pe

    de-o parte, n jurul lui 1930, mprejurrile istorice

    n genere cunoscute, apoi bariera limbii, tirajul

    redus etc. Pe de alt parte, mai cu seam,

    suficiena metodologic care stpnea domeniul

    studiilor de folclor. Inciden important, dat fiind

    c prin natura lucrurilor mijlocul cel mai plauzibil

    prin care aceast carte, de interes mult mai larg,

    putea s-i croiasc drum ctre contiina

    tiinific public era succesul ei folcloristic. Or,

    derivnd n parte din nsei dificultile mnuirii

    unui material de mas enorm, descumpnitor de

    felurit i reclamnd n ultim instan o abordare

    enciclopedic, placiditatea metodologic a 1 Morfologhia skazki (Vepros poctiki XII), Academia", Leningrad, 1928. (Ediia a II-a, Nauka", Moscova, 1969, a aprat n timpul tipririi versiunii romneti.)

  • folcloristicii se rezolva, i putea gsi eventual

    justificri, n obsesia induciei complete, a

    adunrii i cercetrii genetice a ntregului material

    posibil. Operaie fatalmente interminabil, teoretic

    i metodologic plafonat. Oricum, fapt este c

    marea mono-

    V

  • grafie de referin a lui Sith Thompson, The

    Folktale2, care fcea n 1951 bilanul a 150 de ani

    de investigare a naraiunilor populare n ntreaga

    lume, ignora att Morfologia ct i pe autorul ei.

    Apariia n 1958 a traducerii n limba englez a

    crii3, iniiat n cadrul importantului centru

    american de cercetri antropologice de la Uni-

    versitatea Indiana dominat de altfel de

    autoritatea prof. Thompson a avut efectul unui

    oc. Desfurat n timp, dar nu lipsit de pregnan,

    n condiiile actualei crize de cretere pe care o

    traverseaz, n teorie i metod, folcloristica i

    tiina literaturii" n genere, Morfologia basmului

    s-a impus rapid pe plan internaional ca o ipotez

    elaborat, ba mai mult, chiar ca soluie creia i-ar

    fi necesare doar amendamente de ordin secundar.

    Producea ndeobte o puternic impresie ceea ce

    s-ar putea numi caracterul su anticipativ. n

    prezentarea pe care n 1960 o fcea crii, n

    Frana, prof. Claude Lvi-Strauss scria: Aceia

    dintre noi care au procedat la analiza structural a

    literaturii orale n jurul lui 1950, fr s cunoasc

    direct tentativa lui Propp, anterioar cu un sfert de

    secol, vor gsi aici, nu fr stupoare, formulri,

    uneori chiar fraze ntregi, pe care tiu prea bine c

    totui nu le-au luat de la el. Noiunea de situaie

    iniial, compararea unei matrice mitologice cu

    2 New York, 1951; prima ed. n 1946.3 Morphology of the Folktale by V. Propp, n International Journal of American Linguistics, Part. III, vol. 24, nr. 4, 1958. (Publication Ten of the Indiana University Center in Anthropology, Folklore and Linguistics.) O a doua ediie, mbuntit, a acestei traduceri a aprut ia Texas University Press", Austin-Londra, 1968.

  • regulile compoziiei muzicale (p. 4), necesitatea

    unei lecturi concomitent orizontale i

    verticale (p. 122), utilizarea constant a noiunii

    de grup de substituie i a noiunii de transformare

    pentru a rezolva antinomia aparent dintre

    constana formei i variabilitatea coninutului

    (passim), strduina fie i numai schiat de

    Propp de a reduce specificitatea aparent a

    funciilor la cupluri de opoziii, apoi cazul

    privilegiat pe care l reprezint miturile pentru

    analiza structural (p. 92), n sfrit, i mai cu

    seam, ipoteza esenial c stricto sensu nu exist

    dect un singur basm (pp. 2728), i c

    ansamblul basmelor cunoscute trebuie socotit ca

    serie de variante n relaie cu un tip unic (p.

    118) astfel nct se vor putea descoperi, poate,

    ntr-o zi, prin calcul, variante disprute sau necu-

    noscute, exact la fel cum este posibil ca, n

    funcie de legile astronomice, s se determine

    existena unor stele invizibile (p. 120) toate

    acestea snt intuiii a cror ptrundere i al cror

    caracter profetic impun admiraia... "4

    VI

    4 Cl. Lvi-Strauss, La Structure et la Forme. Rflexions sur un ouvrage de Vladimir Propp, n Cahiers de l'Institut de Science Ecanomique Applique, nr. 99, mars, 1960 (Srie M, nr. 27) (sub titlul L'Analyse morpholagique des contes russes, articolul a aprut, aproape simultan i n International Journal of Slavic Linguistics and Poetics, Haga, 1960, vol. III); citm dup versiunea italian publicat n anex la traducerea Morfologiei (Morfologia della Fiaba Torino, 1966), p. 179.

  • Pltind anume preul naturii sale inovatoare

    cum prea ades se ntmpl , ntlnind i alte

    mprejurri potrivnice, Morfologia basmului i-a

    ocupat tardiv locul de drept.

    Nu mai puin semnificativ este poziia pe care

    aceast carte o ocup, n interiorul biografiei i

    bibliografiei prof. Propp.

    Nscut la Petersburg n anul 1895, ntr-o familie

    de obrie german, Vladimir Iakovlevici Propp

    urmeaz cursurile de filologie slav ale Uni-

    versitii din Petrograd, pe care o absolv n 1918.

    Curnd revine la Universitate pentru a preda cursuri

    de limba german. Ulterior i se ofer catedra de

    folclor a Facultii de filologie, pe care o va ilustra

    n chip remarcabil pn la relativ recenta sa

    retragere. Timp de muli ani, V. I. Propp va lucra de

    asemenea la secia de folclor a Casei Pukin,

    Institutul de literatur rus din Leningrad al

    Academiei de tiine a U.R.S.S.

    Or, lucrarea de debut a acestei ndelungate

    cariere didactice i tiinifice este, practic

    precedentele snt neglijabile , Morfologia

    basmului.

    Morfologia i studiul complementar acesteia,

    Transformrile basmelor fantastice, publicat tot n

    19285, cuprind contribuia tiinific cea mai

    revoluionar i, totodat, in nuce, programul

    cvasiintegral al activitii ulterioare a autorului lor

    5 Transformaii volebnh skazok, n Poetika IV, Vremennik Otdela Stovesnh Iskusstv (1928), pp. 70-89.

  • n domeniul studierii fenomenelor literaturii

    populare.

    Morfologia i Transformrile basmelor

    concentreaz cercetri legate de evidenierea

    sistemului relaional intern al basmului fantastic

    al basmului rus n spe. Spiritul acestor dou

    lucrri se regsete, mai mult sau mai puin

    perceptibil, n ntreaga oper ulterioar a prof.

    Propp. Mai mult. Dei temele de studiu vor fi altele,

    ele snt deja prevzute, ca atare, fie explicit, fie

    implicit, n contextul Morfologiei sau al

    Transformrilor basmelor. Sub acest raport,

    consecvena autorului va fi uimitoare.

    Morfologia preconiza ample cercetri istorice

    pentru identificarea surselor culturale (mitologice,

    ritologice etc.) ale motivelor de basm i ale

    folclorului n general; preconiza apoi definirea mai

    strns a categoriilor sistematice ale folclorului;

    recomanda scrupul i meditaie filologic, precum

    i o ampl cunoatere a materialului. Metodic,

    progresiv, aceste teme vor fi asumate i fructificate.

    n cele dou decenii care urmeaz apariiei

    Morfologiei, V. I. Propp va cerceta, cu precdere,

    determinrile istorice ale basmului6, preocupare

    6 Cteva din derivatele notabile ale acestei faze de lucru snt: K voprosu o proishojdeni volebnoi shazki (n problema originii basmului fantastic), n Sovetskaia etnografia, 1934, nr. 1 2, pp. 128181; Ritualni smeh v folklore (Rsul ritual n folclor), n Ucione zapiski Leningrad skogo Gosudarstvennog o Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, 1939, nr. 46, pp. 151 175; Mujskoi dom v russkoi skazke (Casa brbailor" n basmul rus), ibidem, 1939, nr. 20, pp. 174 198; Motiv ciudesnogo rojdenia (Motivul naterii miraculoase), ibidem, 1941, nr. 81, pp. 6797; Oedip v svete folklora (Oedip n lumina folclorului), ibidem, 1945, nr. 72, pp. 138 175.

    -

  • VII

  • ncununat n 1946 de volumul Rdcinile istorice

    ale basmului fantastic7 o genez", deci nu

    propriu-zis o istorie a basmului, ci primul pas ctre

    aceasta. La temelia lucrrii stau conceptul de

    sistem, precum i principalele propoziii ale

    Morfologiei. Demonstraia pune n eviden, n

    termeni de cercetare comparat, dependena de

    instituii sociale, religii, mituri arhaice i

    totodat de mentalitatea primitiv", a unei serii de

    motive de basm.

    Mai trziu V. I. Propp i va strmuta atenia la

    rdcinile istorice", tematica i, ntr-o oarecare

    msur, poetica cntecului epic rus de vitejie. Va da

    astfel la iveal n 1955 o minuioas monografie a

    blinei: Eposul eroic rus8. Interesul pentru blin i

    pentru cntecul istoric n general i va rmne viu i

    mai apoi9.

    Paralel, preocuprile sale constante

    legate de sistematizarea categorial a literaturii

    populare se vor materializa n cteva excelente

    studii de taxinomie10. La fel, preocuprile de ordin

    7 Istoriceskie korni volebnoi skazki, Leningrad, 1946 (340 pp.).8 Russki gheroiceski epos, Moscova, 1955 (552 pp.); ed. a II-a. 1958, (602 pp.).9 Ob iztorizme russkogo eposa (Despre caracterul istoric al eposului rus), n Russkaia literatura, V, 1962, nr. 2, pp. 8791 i ntr-o perspectiv mai general vznd lucrurile : Folklor i deistvitelnost (Folclorul i realitatea), ibidem, 1963, nr. 3, pp. 6284 etc.10 Citm: Speifika folklora (Specificul folclorului), n vol. Trud iubileinoi naucinoi ses-sii Leningradskogo Gosudarstvennogo Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, Leningrad, 1946, pp. 138151; Prinipi opredelenia janrov russkogo folklora (Principiile definirii genurilor folclorului rus), n vol. Speifika janrov russkogo folklora (Naucinaia konferenia, Gorki, 1961), Leningrad, 1961, pp. 14; Prinip klassifikaii folklornh janrov (Principiile de clasificare a genurilor folclorice), n Sovetskaia etnografia, 1964, nr. 4, pp. 147 154; Janrovi sostav russkogo folklora (Compoziia de gen a folclorului rus), n Russkaia literatura, VII, 1964, nr. 4, pp. 58-76.

  • filologic-textologic11.

    n slujba extinderii cunoaterii textelor, V. I.

    Propp va depune o ampl munc de editor. Va

    pregti, adnota i prefaa ediii de basme12, de

    cntece

    VIII

    11 Textologhiceskie redaktirovania zapisci folklora (Redactrile

    textologice ale notaiilor de folclor), n Russki Folklor, Moscova-

    Leningrad, I (1956), pp. 196-206. n calitate de editor" patroneaz

    volumul colectiv iniiat de Academia de tiine a R.S.S. Lituanian:

    Metodiceskaia zapiska po arhivnomu hraneniu i sistematizaii

    folklornh materialov (nsemnri metodice privind conservarea de

    arhiv i sistematizarea materialelor folclorice), Vilnius, 1964 (104

    pp.).

    12 In primul rnd, monumentala ediie a coleciei lui Afanasiev,

    Narodnie russkie skazki vtrioh tomah (Basme populare ruse n trei

    volume), Moscova, 1957; apoi aceea a coleciei lui A.N. Nikiforov,

    Severnorusskie skazki v zapisiah A. N. Nikiforova (Basme din nordul

    Rusiei n nsemnrile lui A.N. Nikiforov), Moscova-Leningrad, 1961

    (386 pp.).

  • istorice i de cntece lirice ruse13, de folclor

    carelian14. Va ngriji de asemenea o ediie postum

    a culegerii Stilistic i versificaie a eminentului

    su tovar din cercul tinerilor formaliti" ai

    anilor douzeci, Boris Tomaevski15.

    De remarcat la V. I. Propp va fi relativa

    exiguitate a preocuprilor de ordin stilistic16.

    Considerat n ansamblu17 i cu luare-aminte,

    aceast dens oper savant ofer privirii un

    tablou sui generis: ntreaga sau aproape n-

    treaga producie tiinific ulterioar debutului

    poate fi neleas ca un imens complement erudit,

    dezvoltat disciplinat, n cercuri asociative mereu

    mai largi, al Morfologiei. Ea mai poate fi totodat

    interpretat i ca un implicit, mereu reluat,

    discurs asupra metodei", ca demonstraie a nece-

    sitii teoretice i a rentabilitii practice a

    complinirii raionale a analizei alctuirii

    textelor cu cercetarea contextului istoric-

    etnografic aferent.

    n aceste mprejurri, ultima lucrare de mari

    13 Istoriceskie pesni (Cntece istorice), Leningrad, 1956 (408 pp.); Narodnie liriceskie pesni (Cntece populare lirice), Leningrad, 1961 (609 pp.).

    14 Karelski folklor (Folclor carelian), Petrozavodsk, 1949, (220 pp.); Karelskie epiceskie pesni (Cntece epice careliene), Moscova-Leningrad, 1950 (586 pp.); ngrijirea crii lui V.I. Evseev, Istoriceskie osnov karelo-finskogo eposa (Bazele istorice ale eposului carelo-finic), Cartea I, Moscova-Leningrad, 1957, (334 pp.), Cartea a II-a, 1960 (384 pp.).

    15 B. Tomaevski, Stilistika i stikoslojenie, Leningrad, 1959.16 Vezi, totui, bunoar, Iazik blin kak sredstvo hudojestvennoi

    izobrazitelnosti (Limba blinelor ca mijloc de zugrvire artistic), n Ucione zapiski Leningradskogo Gosudarstvennogo Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, 1954, nr. 173, pp. 375 403 etc.

    17 Vezi bibliografia folcloristic complet a prof. Propp n Russki Folklor. X (1966), pp. 337-343.

  • proporii, cel puin deocamdat, a prof. Propp,

    Srbtorile agrare ruse18, care conjug o analiz

    morfologic, de factur analog celei ntreprinse

    n Morfologie, a ceremoniilor agrare tradiionale

    (de primvar i var), cu identificarea deter-

    minrilor istorice corespunztoare, ni se

    nfieaz ca o sintez concret, echilibrat, a

    orientrilor precumpnitoare succesive ale

    autorului ei, ca ncheiere a unui mare ciclu.

    Morfologia basmului a avut n imediat sensul

    unei replici substaniale la starea general, n anii

    aceia, a cercetrilor de literatur popular i n

    primul rnd a celor consacrate genurilor narative19.

    n mare vorbind, naraiunea popular i n

    special basmul erau n epoc cum vor fi de

    altfel i mai trziu cercetate din unghi istoric

    IX

    18 Russkie agrarnie prazdniki, Leningrad, 1963 (143 p.).

    19 Cf. V. I. Propp, Struttura e storia nello studio della favola,

    apendice la ediia italian a Morfologiei, p. 207.

  • i istoric comparativ (determinarea de influene

    istorice sau de detalii evenimeniale incorporate

    etc., pe de o parte, descrierea evoluiei nsi a

    genului i a tipurilor sale specifice, a originii i

    difuzrii geografice a acestora etc., pe de alt

    parte), din unghi sociologic i biologic" (impor-

    tana antropologic a povestitului, repercutarea

    personalitii povestitorului asupra textului narat

    i a repertoriului deinut, rolul povestitului n

    viaa colectivitii, consecinele circulaiei orale

    etc.), din unghi psihologic (etnopsihologic,

    psihanalitic etc.). Pe temeiul cercetrilor se

    nelege, a celor comparative n principal se

    proiectau i se nfptuiau clasificri i cataloage.

    Materialul adunat (n colecii publicate sau nu, n

    studii, n lexicoane, i nregistrat n cuvenite

    bibliografii) era deja uria20, deopotriv cu zelul i

    informaia nvailor care l prelucrau. Dou

    trsturi generale caracterizau ansamblul

    cercetrilor:

    1. Empirismul istorizant, presupunnd

    precum sugeram refuzul de a concepe studiul

    altfel dect ca demers inductiv. Ceea ce pe atunci

    se putea explica i prin excesul atitudinii prudente

    adoptate, legitim, de folcloristic ca reacie la

    aberaiile teoretice, ntemeiate n bun parte pe

    abuzul de silogisme (i tinznd s reduc ntreaga

    20 De fapt - cum se poate constata azi consultnd surse de informare retrospectiv materialul disponibil, brut sau analizat, era nc de pe atunci cu mult mai vast dect avea sau putea s aib tiin V. I. Propp n momentul publicrii lucrrii sale. Cu att mai penetrant apare concepia ce a prezidat la elaborarea acesteia.

  • cultur spiritual tradiional a popoarelor fie la

    schemele unei mitologii solare, fie, dimpotriv, la

    un numr de credine i obiceiuri primare, general

    umane), ale marilor curente care ilustraser

    disciplina n cursul secolului trecut.

    2. Neglijarea, cu izolate excepii, a caracterului

    de fenomen literar al basmului. Ceea ce este mai

    greu de justificat.

    S-ar spune c, tacit, acest ultim aspect era

    socotit neproblematic21. Se nutrea desigur

    convingerea c se tie ce e basmul. Definiiile n

    definitiv nu lipseau (cf. infra p. 23, bibliografia de

    la nota 1).

    Morfologia lui V. I. Propp denun ns,

    implicit, falsele evidene. O descriere i deci o

    definire sistematic a basmului in se rmne de

    nfptuit. Unul din viciile fundamentale ale

    studierii genetice a basmului rezid anume n

    acest hiatus iniial. E limpede c nainte de a

    rspunde la

    X

    21 n orice caz ignorndu-se contribuia lui Propp era admis pn nu de mult prerea c prima cercetare serioas a basmului ca form literar a fost elaborat de cercettorul german Andr Jolles n ale sale Einfache Formen, Halle, 1929 cf. spre pild Jan de Vries, Betrachtungen zum Mrchen, F.F.C. 1954, nr. 150, p. 43.

  • ntrebarea de unde provine basmul, trebuie s

    lmurim n ce const basmul ca atare" (infra p.

    7).

    Dar afirmarea prioritii studierii elaboratului

    literar ca atare" nu nsemna, n mprejurrile

    date, doar un simplu gest de luciditate, ci i for-

    mularea unuia din principiile de lucru

    fundamentale promovate de grupul aa-ziilor

    formaliti".22

    Morfologia basmului face parte din categoria

    lucrrilor formaliste" trzii.

    Formalismul"23, micare pus la cale de un

    grup de tineri lingviti, critici i istorici literari,

    unii nc studeni, decii s infirme modalitile

    (psihologizante, sociologizante, filosofante)

    curente n Rusia de fapt, i aiurea ale criticii

    i istoriei literare, substituindu-le o nou concepie

    critic (specific obiectului i de vocaie

    22 Concepia potrivit creia descrierea structurii trebuie imperativ s precead studierea genetic fusese deja aprat i ilustrat cu civa ani nainte, n legtur cu cercetarea cntecului epic vitejesc tradiional, de ctre cellalt expert n probleme de folclor al grupului formalist", A.P. Skaftmov. (Vezi op. sa de concepie morfologic", Poetica i ghenezis blin (Poetica i geneza blinelor), Saratov, 1924, p. 127, passim; apud Victor Erlich, Russian Formalism. History-Doctrine, ed. a II-a, Haga, 1965, p. 206).

    23 Denominaiile formalist, formalism etc., respinse mai mult sau mai puin net de aderenii micrii, au fost aplicate acesteia i n cele din urm impuse istoriei de adversari, iritai de atenia acordat precumpnitor procedeului literar.

  • operaional)24, luase oficial natere25 prin

    ntemeierea la Moscova n iarna lui 19141915 a

    MLK-ului, Cercul lingvistic din Moscova, iar la

    nceputul lui 1917, la Petrograd, a Societii

    pentru studiul limbajului poetic, OPOIAZ26. Primii

    ani ai celor dou grupri, care curnd vor face

    front comun, snt marcai de publicistic petulant

    dezbateri entuziaste, manifeste cu teribiliti.

    n 1928 ns, faza jerbelor de idei, a

    paradoxului lansat uneori nu fr discreta

    intenie de a scandaliza epoca boemei

    intelectuale i a scrisului artist" era consumat,

    iar vechile cadre organizatorice estompate.

    XI

    24 Principiul specificrii i concretizrii tiinei este principiul organizator al metodei formale. Toate eforturile au fost concentrate pentru a pune capt situaiei precedente, n care literatura rmnea, dup expresia lui A.Veselovski, res nullius . Formalitii negau i neag i acum confuzia iresponsabil a diferitelor tiine i a diferitelor probleme tiinifice < ... >. Obiectul tiinei literare trebuie s fie studiul particularitilor specifice ale obiectelor literare care le deosebesc pe acestea de orice alt materie, i asta independent de faptul c, prin trsturile sale secundare, aceast materie poate oferi motiv t ndreptire pentru utilizarea ei n alte tiine < ... >. " B. Eihenbaum, La Thorie de la mthode formelle (1925), la vol. Thorie de la littrature, textes des formalistes russes runis, presents et traduits par Tzvetan Todorov, Paris, 1965, p. 37.25 Cf. R. Jakobson, Vers une science de l'art potique, n Thorie de la littrature, p. 9.26 Moda reducerii la iniiale a denumirilor de instituii o adusese practica organismelor militare numeroase n acei ani de rzboi.

  • Se proceda cu gravitate la reevaluri. Se

    reformulau idei. Se enunau altele cu vizibil

    preocupare de acuratee. Rigoarea analizelor se

    accentua27.

    Austeritatea vdit a Morfologiei nu e strin

    de atmosfera acestui moment de maturizare i

    sedimentare a valorilor. Conjunctur creia i se

    datoreaz, foarte probabil, i faptul c lucrarea lui

    V. I. Propp nmnuncheaz i dezvolt bun parte

    din cele mai rodnice teze ale formalismului".

    S-a remarcat astfel de timpuriu28 i ulterior

    de repetate ori29, ndreptit, c formalismul",

    el nsui strns legat sub raport intelectual i uman

    de avangarda literar rus, era, n fond,

    contemporan cu orientri artistice inovatoare din

    alte pri, ai cror purttori (Joyce, Eliot, Proust,

    Valry, Cocteau) enunau nu ncape vorb,

    independent de formalism" idei asemntoare;

    la fel, unii ilutri lideri de coli de critic, istorie i

    teorie literar sau de art, ale epocii (precum I. A.

    Richards i autorii grupai de New Criticism"-ul

    anglo-american, Wolfflin, Walzel i direcia

    Stilforschung german etc.). Fenomenul, datorat

    evident climatului comun al vremii, similaritii

    problematicii, ntr-o anume msur circulaiei

    fie i difuze n diverse sensuri a ideilor,

    subliniaz indirect meritele formalismului".

    27 Cf. V. Erlich, op. cit. pp. 118-139.28 Cf. Bohuslav Mathesius, Formalni Metoda, postfa la V. klovski, Teorie Prozy (tr. ceh), Praha, 1933, p. 251.29 V. Erlich, op. cit., pp. 272276, passim; Tzvetan Todorov, Prsentation,, n Thorie de la Littrature. p. 21.

  • Acestea rezid credem nu numai n

    originalitatea absolut sau n prioritatea formulrii

    unor teze, ci i n depirea stadiului purei

    nserieri de vues d'esprit" inteligente. Aceasta,

    prin asocierea strns a teoriei, n elaborare, cu

    studiul concret, prin multiplicarea, rafinarea i

    adncirea analizei practice ca receptacul de

    teoreme i metateoreme.

    Or, tocmai acest mod concret i derulat"

    al metodei i teoriei nnoitoare este aspectul

    formalist" cel mai comun, mai uor identificabil,

    n Morfologie.

    Obiectul acesteia e definirea intrinsec a

    basmului. De fapt nu att ce este static vorbind

    ct cum funcioneaz basmul fantastic ca dispo-

    zitiv literar. Mai exact, definirea are n vedere,

    efectiv, doar nivelul compoziional. V. I. Propp

    nsui, socotind ulterior titlul lucrrii sale oarecum

    inadecvat, admitea, ca mai potrivit, formularea

    Compoziia basmului fantastic folcloric30.

    XII

    30 V.I. Propp, Struttura e storia, p. 213.

  • Cartea rmne ns nu mai puin demers

    morfologic", n accepia formalist" a

    termenului. Metoda noastr scria n 1922

    Boris Eihenbaum, unul din membrii cei mai activi

    ai OPOIAZ-ului e de obicei declarat

    formalist. A prefera s-o numesc

    morfologic. i, spre a evita tautologia,

    specific: Aceasta pentru a o diferenia de alte

    abordri, precum cea psihologic, sociologic etc.,

    n care obiectul cercetrii este nu opera n sine, ci

    ceea ce, dup prerea cercettorului, opera

    reflect"31. Practic, acest enun marca att

    principiul siturii operei i a constituenilor ei n

    focarul cercetrii literare, ct i principiul

    autonomiei de domeniu i procedur a cercetrii

    literare. De prisos s insistm asupra validitii

    conferite acestor teze, pe care Morfologia i le

    nsuete, de conformitatea cu conceptul dialectic

    al determinrii primordial interne a fenomenului.

    Propp uznd de motto-uri capitulare

    pornete la drum sub semnul limpede al

    naturalismului unui Goethe mprit ntre

    fascinaia curgerii he-raclitice i voina tenace de

    a descoperi parametrii bilanului fix32 dincolo

    de orice transformri i de orice permutri al

    fenomenalitii infinite. Epigrafele, citate din

    Caietele de morfologie i din Jurnale, au menirea

    31 B. Eihenbaum, Molodoi Tolstoi (Tnrul Tolstoi), p. 8, apud V. Erlich, op, cit., p. 171.

    32 Cf. spre pild Dis Vortrage uber vergleichende Anatomie, n Werke, vol. XVII, Zurich, 1953, p. 415, passim.

  • mrturisit de a conferi textului fundamentul

    filosofic explicit care altminteri i lipsete i,

    totodat, de a sugera c ntre tiinele regnului

    fizic i animal i tiinele omului exist corelaii i

    coincidene la nivelul metodei33.

    De altfel, nsui conceptul de morfologie, ne

    asigur Propp, a fost mprumutat nu din gramatic

    ori botanic (al cror principal scop e pura cla-

    sificare"), ci tot de la Goethe (unde sub acest

    termen ni se dezvluie o nou perspectiv asupra

    legilor comune ce strbat natura"34; Goethe grupa

    sub aceeai inciden morfologic discipline

    diverse)35.

    Nimic surprinztor: formalismul" omologase

    morfologia ca noiune-cheie, Goethe nu numai

    n Caietele de morfologie gndea adesea for-

    malist".

    Segmentul iniial al Morfologiei basmului este

    o critic n trsturi iui a stadiului dat al

    investigrii basmului. Inconsecvenele criteriilor

    cla-

    XIII

    33 Cf. V. I. Propp, Struttura e storia, pp. 205-206.34 V. I. Propp, op. cit., loc. cit.35 Nu e exclus ca la alegerea termenului s fi contribuit i prestigiul, pe atunci solid, al conceptului de morfologie cultural" (implicnd definirea prilor, studiul relaiilor lor reciproce etc.), frecvent n cercetrile germane de etnologie i fundamentat, dup modelul omoni-milor folosii n biologic, geologie etc., de Frobenius (vezi Die naturwissenschaftliche Kuiturlehrt, n Allgemein-verstndliche Naturwissenschaft, Abh. XX, 1899), autor pe care Propp l cultiv (cf. infra nota de la p. 110).

  • sificrii pe s p e c i i basme propriu-zise

    (fantastice, nuvelistice), basme animaliere, snoave

    (anecdote) i pe t i p u r i , apoi ntretierea

    complex a speciilor i tipurilor n contextele

    concrete de basm (oblignd la confecionarea

    nelimitat de indici de identificare cumulativi i

    ncruciai) dovedeau necesitatea determinrii de

    puncte de sprijin unitare, univoce, realmente

    eficace pentru cunoaterea i pentru clasificarea

    materialelor. Obiectivul nemijlocit al Morfologiei

    va fi deci gsirea modalitilor unei descrieri

    precise a basmului".

    Baza epistemologic preliminar o vor

    constitui ntre altele tezele elaborate cu decenii

    n urm de Bedier i Veselovski36, paralel, dar

    ntr-o mai ampl i mai teoretic elaborare la

    cercettorul rus, cu privire la raportul

    constant/variabil n opera literar i, n spe, n

    cea folcloric.

    nrurirea lui Veselovski (preeminena

    cercetrii operei, preceptele de baz ale analizei

    etc.) fusese unul din principalele elemente

    formative ale doctrinei OPOIAZ-ului. Poetica

    istoric i mai cu seam Poetica subiectelor

    (ultima ampl lucrare, neterminat, a ilustrului

    profesor de literatur) erau referine predilecte al

    formalitilor"37. Ceea ce nu nseamn totui c

    36 Cf. infra, notele * de la p. 18 i nota * de la p. 20.

    37 V. Erlich, op. cit.., pp. 29, 239, passim.

  • atitudinea lor va fi fost mai puin critic. Astfel

    ideea fundamental a Poeticii subiectelor,

    dicotomia motiv (cea mai simpl unitate

    narativ"), subiect (nmnunchiere de motive),

    care fcea din acesta din urm o categorie mai

    degrab compoziional dect tematic, e preluat

    de Propp nu tale quale, ci n versiunea amendat

    pe care o schiase formalismul". Pentru

    formaliti" motivele nu mai erau precum la

    Veselovski elemente" de natur extra-literar

    definibile n termeni socio-antropologici, ci

    deformarea convenional specific a unor atari

    elemente". Totodat, subiectul nu mai era o

    simpl nmnunchiere adiional de motive, ci o

    structur, caracterizat de interrelaionalitatea

    tensional, dinamic, a constituenilor38. Astfel

    Propp n acord totui cu principiul veselov-

    skian al prioritii n analiz a prii fa de ntreg

    caut i identific motivele n imanena

    contextelor, n reeaua conexiunilor interne ale

    acestora, punnd totodat n eviden inconsistena

    definiiei practice a motivului atomistic" (n fapt

    nici monopartit, nici indivizibil", infra, p. 19)

    descris de Poetica subiectelor. Procednd radical,

    el substituie motivului conceptul de funcie

    definit ca aciune (a unui personaj), semnificativ

    pentru desfurarea narativ, avnd, cu alte

    cuvinte, urmri, iar urmrile nsemnnd la rndu-le

    38 V. Erlich, op. cit., pp. 239-240.

  • aciuni semnificative .a.m.d. Caz particular,

    XIV

  • dac e s ne raportm la definiia generic,

    exemplar, pe care Iuri Tnianov39 o ddea n 1927

    acestei categorii centrale a doctrinei formaliste":

    Numesc funcie constructiv a unui element al

    operei literare luat ca sistem capacitatea acestuia

    de a intra n corelaie cu elementele aceluiai

    sistem i, eo ipso, cu sistemul n ntregime. La un

    examen mai atent observm ns c funcia este o

    noiune complex. Elementul intr n relaie att

    cu seria elementelor similare lui, aparinnd altor

    sisteme-oper, ba chiar i altor serii (de fenomene

    ale realului R.N.) ct i, n acelai timp, cu

    celelalte elemente ale propriului sistem (funcie

    autonom i funcie sinnom)."40 Identificarea

    funciilor basmului fantastic rus Propp o

    opereaz pe un corpus de 101 basme din colecia

    Afanasiev41 pe care le supune analizei n planul

    axei autonome" (dup terminologia propus de

    Tnianov), paradigmatice" (am zice, n

    terminologia lingvistic curent). Obine o

    secven canonic invariant de 31 funcii n plan

    sinnom" + 1 situaie iniial", alctuind modelul

    39 I. Tnianov, De l'Evolution littraire, n Thorie de la Littrature, p. 123.40 Noiunea de funcie, funcionalitate, i ndeobte abordarea funcionalist a fenomenului, eseniale, n formalism", fuseser inspirate n bun msur de lucrrile nnoitoarei coli lingvistice patronate la Universitatea din Petersburg de I. Baudouin de Courtenay (autor al descrierii, n termeni pur funcionali, a acelei entiti fundamentale a sistemului limbii pe care elevii si o vor numi fonem). La popularitatea acestor concepte n mediile savante i studeneti din anii formrii cercului formalist" contribuise i recentul prestigiu de care se bucurau, n aceleai medii, remarcabilele Logische Untersuchungen (1913 1921) ale lui Husserl (cf. V. Erlich, op. cit., p. 60). Ar fi de altfel de bnuit c influena lui Husserl va fi fost chiar mai larg i mai direct asupra formalismului", att de preocupat de lucruri ca ele nile".41 Cf. infra, notele * de la p. 8 i * de la p. 29.

  • virtual al basmului fantastic hipercomplet,

    niciodat sau aproape niciodat realizat n ordinea

    empiricului: pentru orice basm concret o ctime

    doar a inventarului total e necesar i suficient42.

    XV

    42 n realitate, Propp nu anuleaz motivul (se va consacra el nsui, mai trziu, studierii monografice de motive). i sconteaz doar dezavantajele tehnice. n primul rnd, desigur, ambiguitatea.(Bine evideniat de Tomaevski: n poetica teoretic motivul" e precum la Veselovski un ce minimal indecompozabil, cea mai mic particul de material tematic (s-a lsat seara, Raskolnikov a ucis-o pe btrn etc.)", nct practic fiecare propoziie posed propriul su motiv"; n poetica istoric i n cea comparativ, motiv" este unitatea tematic" regsibil n diferite opere (de ex. rpirea logodnicii, animalele ajuttoare), creia i se ignor eventuala divizibilitate, important fiind tocmai i numai faptul conservrii unitii motivului n peregrinrile sale din oper n oper" B. Tomaevski, Thmatique n Thorie de la littrature, pp. 268 269). Apoi, la fel de probabil, vagul dificultatea definirii(cf. infra, nota *de la p. 19), caracterul static i vocaia sintagmatic", flagranta inegalitate de rang i capacitatea divers a motivelor de a se integra unei structuri i de a o genera. De unde exigena, aici imperioas prin natura lucrrii, a redefinirii relaionale a motivului (n spirit mai degrab comparatist) - echivalnd de fapt cu o substituire - ca funcie.

  • Demersul Morfologiei nu era singular n

    literatura "formalist"43. n analiza prozei i

    ndeobte a naraiunii domenii n care

    formalismul", subliniem, era n cea mai larg

    msur deschiztor de drumuri44 eforturi se

    orientaser deja spre obiective similare.

    Mai vrstnicul Victor klovski, de pild,

    teoretician i port-draptel" al micrii, se

    angajase nc din jurul lui 1920 n cercetri asupra

    prozei pornind anume de la basmul fantastic rus.

    A sa Teorie a prozei45 face frecvente referiri la

    basm, tratat pe picior de egalitate cu povestirea,

    nuvela/romanul etc. Tot el, abordnd literatura

    detectiv" (analog genului fabulos prin

    caracteru-i adnc formalizat, prin tendina de a

    reduce n genere personajele la condiia de simple

    unelte ale subiectului etc.), schiase descrierea

    schemei compoziionale a unei suite detective",

    n spe a irului romanelor i povestirilor cu

    Sherlock Holmes de A. Conan Doyle46. Schema 43 i nici aiurea. S-ar putea remarca lateral, dar util pentru intuirea unui anume sector al spiritului epocii c tot n 1928, anul Morfologiei, Rudolf Carnap, bunoar, se aplica n Der logische Aufbau der Welt (Berlin-Schlachtensee, 1928, n special pp. 1721, passim) s fac demonstraia oportunitii descrierii pur structurale a identitii (homeotipiei totale") a unui dat fenomenal, pe un itinerar logic mai stringent, dar apropiat celui adoptat de Propp (definirea relaional, suprimarea incidenelor subiective etc.).

    44 Boris Eihenbaum nu exagera cnd, n 1925, vorbind n numele grupului, afirma: n domeniul studierii prozei < ... > formalitii erau pionieri, dac ar fi s nu lum n seam cteva studii occidentale ale cror observaii asupra materialului coincideau cu ale noastre (de exemplu V. Dibelius, Englische Romankunst, 1910), dar care rmneau totui departe de toate problemele i principiile noastre teoretice. n munca noastr asupra prozei eram aproape liberi de tradiii. Lucrurile stteau cu totul altfel n ceea ce privete versul < ... >", op. cit., pp. 55-56. Foarte probabil, rezervele lui Eihenbaum aveau n vedere i cercetrile lui Bdier.

    45 O teorii proz, Moscova, 1925; ed. a II-a, 1929.46 Cf. Teorie Przy. pp 135-137.

  • comun a acestora ar implica, dup klovski, o

    secven de 9 momente necesare: 1) Ateptare

    (conversaii Holmes-Watson despre trecute

    crime). 2) Apare solicitatorul (care cere sprijin,

    anunnd o nou crim, declarndu-se n primejdie

    etc.; adesea suspectabil: ptat de snge etc.). 3)

    Descrierea probelor (cele revelatorii, anodine, au

    minime anse de a fi remarcate). 4) Watson d

    explicaii greite faptelor (imbecil profesionist",

    deine perpetuu paternitatea unor ipoteze

    nefondate, destinate ntrzierii epice"47). 5)

    Deplasare la locul delictului. 6) Oamenii poliiei

    (ziarele, nsui Holmes) interpreteaz eronat

    situaia. 7) Meditaiile lui Watson care nu pricepe

    nimic; Sherlock Holmes fumeaz, ascult muzic,

    eventual schieaz sistematizarea datelor. 8)

    Deznodmntul (exploatnd uneori tentativa de

    svrire practic a crimei). 9) Analiza faptelor

    (care i revine lui Holmes).

    XVI

    47 Cf. infra, nota de la p. 92.

  • Aceast schem nu e creaia lui Conan Doyle i

    nici obiect al unui mprumut, ci a fost chemat la

    via de nsi natura lucrurilor", explic vag

    klovski.

    n aceste condiii, n ce ar mai sta ns noutatea

    crii lui Propp?

    Ei bine, ineditul Morfologiei st n redefinirea

    i ilustrarea sistematic cu rezerve pe care le

    vom meniona a principalelor precepte teoretice

    i metodologice ale analizei formaliste" a

    naraiunii.

    Propp instituie mai nti, explicit, conceptul

    specific de funcie. Dincolo de definiia

    nemijlocit, citat, funcia este gndit nu ca datum

    funcional oarecare (n orice context, orice dat e

    cumva funcional), ci ca entitate logic i

    semantic invariant de caracterul general,

    corespunznd, conceptual, cmpului semantic",

    respectiv noiunii generale corelative", i opernd

    n planul relaiei imanente, mediate ori nu, cauz

    efect care strbate contextele.

    Delimitarea, ulterioar, a funciilor apare

    important mai puin prin absoluitatea

    contestabil a reuitei, i mai mult prin

    procedura n sine: reducerea la unitate, n urma

    comparrii basmelor segment cu segment, a

    aciunilor ocupnd poziii echivalente n

    contextele logico-semantice respective. Funcia i

    primete att statutul ct i semnificaia particular

    de la situaia sa corelaional: consecin a unui ce

  • precedent, are drept consecin un ce succedent,

    ambele cu identitate definit i poziie constant

    (eventualele anomalii topice snt lesne de redus).

    Consecutivitatea (cauzal, cronologic) ar fi

    aadar nsuirea-cheie, real n plan sintagmatic,

    virtual n plan paradigmatic, a funciei. Reduciei

    paradigmatice, ca operator al decupajului, i

    revine i sarcina cenzurrii eventualelor erori n

    investitur. Fiindc nu orice aciune cu

    consecine" e neaprat funcie. De pild, c eroul

    crete ntr-un ceas ct ntr-un an", c se

    dovedete, prin isprvi, mai destoinic dect fraii

    mai mari sau, dimpotriv, att de pervers nct ai

    si 1 alung, consacr, spune Propp, nu funcii, ci

    aciuni facultative (n corpus apar rzle), cu rol

    descriptiv i copulativ gravitnd n cmpul unor

    funcii precum plecarea n lume sau, am aduga

    noi, situaia iniial etc. Dovad e retezarea sau

    absorbirea lor la reducie de respectivele

    paradigme.

    Implicaia metodic e remarcabil. Avem de-a

    face cu un procedeu azi larg folosit n lingvistic48,

    prin excelen n lucrrile descriptiviste" (de aici

    mprumutat i n cercetarea altor sisteme

    semiotice): definirea unei entiti date prin

    posibilitile distribuirii sale49.

    XVII

    48 Cf. de ex., spre informare, V. Guu-Romalo, Distribuia, n volumul Elemente de lingvistic structural, Bucureti, 1967, pp. 3858.49 Acelai procedeu la Tomaevski: pentru definirea tipurilor de scheme metrice. Cf. B. Tomaevski, O stihe (Despre vers), Leningrad 1929, p. 45, apud Tzvetan Todorov, L'Hritage mthodique du formalisme, n L'Homme, V (1965), nr. 1, p. 70.

  • Ceea ce Propp obine n cele din urm este o

    mulime finit" de elemente, nzestrat cu

    nsuiri clare, caracteriznd clasa de contexte

    concept subiacent n Morfologie basm

    fantastic". Succesiunea ordonat a cmpurilor

    semantice-standard deduse (funcii) e generat de

    principiul implicaiei, acionnd fie univoc, fie ad

    libitum n prezena unui numr limitat de

    posibiliti (n aceste chestiuni Propp se arat

    ezitant). Funciile n implicarea lor mutual

    repetm, nu Implicarea pur, ci cea inerent

    contextelor sugereaz izvorul automicrii"

    basmului, obiectiv principal, n ceea ce el are

    generic, al "formalismului".

    E de la sine neles c, pentru a evita

    explicaiile n fraze generale invocnd natura

    lucrurilor" etc., etapa urmtoare a acestei direcii

    de studiu ar fi trebuit s fie critica explicit a

    nsi infrastructurii logice a basmului, ndeosebi

    n ceea ce are ea convenional, neconcordant n

    imediat cu logica praxis-ului. Demersul era

    proiectat (cf. infra, Prefaa, p. 4). Dar, pare-se din

    raiuni editoriale, aceast esenial seciune a

    lucrrii a rmas nenfptuit.

    Dei considerabil, acest hiatus umbrete prea

    puin sporul fa de nivelul contribuiei

    formaliste" anterioare, inclusiv klovski, adus de

    Morfologie: modelarea unei ntregi specii, n

    termeni lmurit i consecvent funcionali,

    ntemeiat pe realitatea obiectului, fcnd posibil

  • desprirea tranant a constantelor de variabile i

    deci o autentic formalizare, capabil, prin

    abstractitate, s genereze direct generalizri. Ceea

    ce klovski schiase, Propp definitiveaz" aadar

    n linii acuzate. n aceste mprejurri, faptul c

    klovski nu urmrea scopuri strict morfologice",

    ori c Propp uzeaz de un corpus mai avantajos,

    dat fiind entropia redus a basmului

    (repetabilitate, relativ constan a vecintilor

    fiecrui segment etc.), rmne secundar. S

    trecem mai departe.

    Dac funciile personajelor basmului fantastic

    snt fundamentale i constante, personajele (ca

    nsuiri, ca moduri ale aciunii) snt arat

    Propp variabile i derivate.

    n liniile ei mari, aceast concepie, care,

    subordonnd personajul gndit ca artificiu

    aciunii, invalideaz mimesis"-ul plat i

    simplificant, nu era nou. Dezvoltnd-o, Propp

    mpletea cel puin dou fire ale tradiiei n

    tiinele umane. Unul venind din istoria religiilor

    (unde un mitograf ilustru ca Iulius von Negelein50,

    spre pild, remarcase, n contrast cu peri-

    sabilitatea i irepetabilitatea" personajelor

    divine, persistena i repe-

    XVIII

    50 Cf. infra, nota * de la p. 26.

  • labilitatea funciilor lor mitice)51. Cellalt din

    tiina literaturii". Aici antecedentele urca pn la

    Aristotel, care vorbind n Poetica de prile" (de

    fapt, etajele") tragediei scria: Cea mai nsemnat

    dintre acestea este mbinarea faptelor svrite

    . Personajele nu acioneaz pentru a imita

    caractere, ci i primesc caracterele n vederea

    faptelor lor. Astfel faptele i subiectul snt inta

    tragediei . Tragedie fr aciune nu poate fi,

    dar fr caractere poate s existe."52 Vederi

    regsibile mai apoi, n diverse ntruchipri, la

    umaniti italieni ai secolului al XVI-lea, Scaliger,

    Vida, Castelvetro; mai trziu la cei doi mentori

    germani ai clasicismului francez, Heinsius i

    Vossius etc. Se vor emite i consideraii adiacente.

    Bunoar, remarca penetrant a lui Goethe care,

    citnd din Shakespeare, i legitima, ntr-o

    conversaie, lui Eckermann, distorsionarea perso-

    najului n folosul reliefrii unor situaii altfel

    spus, din raiuni funcionale53. Sprijinindu-se

    51 Avansul istoriei religiilor n abordarea structural a obiectului a sporit ntre timp cantitativ i, mai ales, calitativ. n special prin contribuia remarcabil a prof. Georges Dumezil (cf. bunoar L'hritage indoeuropen Rome, Paris 1949, sintez parial a operei sale), cu rsfrngeri substaniale asupra teoriei literaturii (cf. La Saga de Hadingus, Paris, 1955).52 6, 1450 a (tr. Balmu).

    53 Cnd Lady Macbeth zice Goethe vrea s-i ndemne soul la fapt spune: Am hrnit prunci la snul meu etc. Nu intereseaz dac aceasta e sau nu adevrat; dar Lady Macbeth rostete aceste cuvinte i trebuie s le rosteasc ca s dea mai mult vigoare vorbelor ei. Mai trziu cnd Macduff primete vestea pieirii alor si, n furia lui nebun, rcnete: El n-are copii! Aceste cuvinte ale lui Macduff i acele ale Lady-ei Macbeth, prin urmare, se contrazic; dar lui Shakespeare nu-i pas. Pe el l intereseaz efectul puternic al fiecrei tirade el pune n gura personajelor sale numai cuvintele pe care le socotete necesare n acea situaie, fr s-i bat prea mult capul dac nu cumva ele contrazic cele spuse cu alt prilej." (J. P. Eckermann, Convorbiri cu Goethe, Bucureti, 1965, pp. 582 583).

  • anume pe aceast observaie, Tnianov, unul din

    spiritele cele mai fine i mai riguroase ale grupului

    formalist", afirma n 1923 c unitatea

    personajului depinde n ntregime de principiul de

    construcie i poate oscila n cursul operei n

    modul prescris pentru fiecare caz particular de

    dinamica general a operei; personajul este doar

    semn menit s marcheze convenional unitatea;

    ca urmare, categoria sa face legitime cazurile cele

    mai izbitoare de violare efectiv i ne oblig s le

    considerm ca echivalene ale unitii"54. Aceasta

    va fi, cu toate implicaiile, poziia formalist"

    comun. n 1925, Tomaevski reformula

    chestiunea din unghiul tematicii: personajul e

    numai suport pentru diferite motive, procedeu

    concret destinat gruprii i nlnuirii acestora

    , motivaie personificat a legturii ntre ele"55.

    n sfrit, n Teoria prozei, klovski aducea

    precizri eseniale privind subordonarea i

    variabilitatea agentului, supraordonarea

    XIX

    54 I. Tnianov, La Notion de construction, n Thorie de la littrature, pp. 116117.55 B. Tomaevski, op. cit., p. 293.

  • i stabilitatea rostului funcional al acestuia:

    asistena amical acordat eroului de auxiliari este

    o constant a basmului" i, n bun msur, a

    romanului de aciune; ea e ns acordat felurit de

    animale ajuttoare, de personaje ad-hoc (ca

    Psri-li-lungil, Sfarm-piatr) etc., respectiv

    de un Ursus (Quo Vadis), un Porthos (Cei trei

    muchetari) .a.m.d., fiecare cu trsturi

    individualizante nelimitat diverse56. Etc.

    i aici Propp sistematizeaz.

    O precizare ns. Tratarea personajului c

    atare semnific o concesie. Fcut sistemului.

    Pentru Propp, unica problem actual a

    Morfologiei e numai cea a funciilor ca temelii ale

    organizrii narative. Dar realitatea nsi,

    complex, a sistemului l silete s ias din

    parcela demarcat: numai astfel, relaional, el

    poate asigura acesteia un plus de inteligibilitate.

    Consecinele faptului rmn limitate. Tot ceea ce

    n Morfologie depete perimetrul funciilor cade

    totui n subsidiar. Morfologia basmului e vizibil

    i mrturisit o analiz minuioas consacrat

    funciilor prevzut cu un impozant appendix

    care schieaz, n grade diverse de elaborare,

    analize de aspecte aferente.

    Funciile de resortul unuia i aceluiai agent

    alctuiesc o sfer distinct. Repartizarea

    teoretic univoc a funciilor face ca totalul

    sferelor s fie i mai redus dect cel al funciilor

    56 V. klovski, op. cit., p. 50.

  • (de notat c Propp se mulumete s constate

    aceast progresiv reducere a cantitii prin

    evidenierea generalitii calitii, evit

    comentariul epistemologic). Personajul-

    standard" e deci o sfer de funcii. Ca atare,

    practic, n cutare sau cutare context, el i poate

    vedea funciile repartizate ntre mai multe

    personaje-concrete".

    Aceste formulri care organizeaz i

    realizeaz o lung tradiie critic, snt bun ctigat

    al Morfologiei i tind a deveni clasice". Mai

    preioas poate apare ns descrierea unora din

    repercusiunile lor logice. Astfel personajul-

    standard" face posibil nu numai echivalarea, prin

    coinciden funcional, a unor personaje-

    concrete" aparent eterogene (precum matera

    persecutnd pe fata cea bun, maica zmeilor

    urmrind pe erou) sau dimpotriv, discriminarea

    unor personaje aparent identice dar funcional

    diverse (zmeul ca rufctor", antagonist prin

    excelen al eroului, respectiv zmeul ca dificultate

    de nvins impus eroului de fata de mprat), ci i

    substituirea personajului, ca simulacru antropoid

    (zoo-antropoid) activ, cu obiecte inerte": eroul

    poate fi condus la el la fel de sigur de un cal ca i

    de o dr de snge.

    Alt corelat al conceperii personajului ca

    agregat nucleu ferm (funcii), plus nveliuri

    labile (atribute, motivri, moduri ale

    aciunii)snt

  • XX

  • procesele de transformare. Invocate generic n

    Morfologie, desemnate ntre altele ca obiect

    firesc al unei eventuale lucrri de sine

    stttoare", ele formeaz efectiv substana

    amintitelor Transformri ale basmului fantastic.

    Acestea57, stabilind criteriile distingerii formelor

    fundamentale (fantasticul, eroicul, logicul,

    rspnditul, snt n principiu anterioare

    raionalisticului", umoristicului, incoerentului,

    rarului), descriu 20 de tipuri de transformri

    grupabile n cinci categorii: varieri cantitative

    (intensificri, reduceri etc.), inversiuni, deformri

    (non-sensuri generate de decaden), substituiri,

    asimilri. Dei menioneaz vocaia evolutiv

    sau involutiv a transformrilor, Propp e mai

    cu seam preocupat de micarea n sine (ale crei

    determinri le gsete n via" n modificrile

    mentalitii etc.) i care n conformitate cu cele

    mai clarvztoare opinii ale contemporanilor58

    putea conferi ntr-un fel sistemului funcional

    extensie diacronic.

    n ansamblu, transformrile descrise pot

    ilustra importanta tez, privind modurile

    procesului transformativ, enunat de Tnianov n

    1927: Se pot gsi numeroase exemple n care o

    57 Am avut la ndernn numai versiunea francez, Les Transformations du conte fantastique, n Thorie de la littrature, pp. 234262.58 Opoziia sincronie / diacronic, opunnd noiunea de sistem noiunii de evoluie, i pierde importana de principiu o dat cu recunoaterea c fiecare sistem ne este obligatoriu prezentat ca o evoluie i c, pe de alt parte, evoluia are inevitabil caracter sistematic", scriau, tot n 1928, I, Tnianov i R. Jakobson n articolul-manifest (utilizat n versiunea francez) Les Pro-blmes des tudes littraires et linguistiques, n Thorie de la littrature, p. 139.

  • form avnd o funcie indeterminat acapareaz o

    alt funcie i o determin"59 (Transformrile

    basmului citeaz, spre pild, rotirea etern a izbei

    Babei-Iaga ca tipic aberaie rezultnd din

    supralicitarea pitoreasc, mai recent, a rotirii

    doar la porunc a izbei din raiuni naraionale

    imediate n variante de odinioar). Exist i

    exemple de alt fel, aduga Tnianov: funcia i

    caut forma" (exemple ce abund printre

    substituirile i asimilrile examinate n

    Transformri; un specimen: izba Babei-Iaga

    devine, raionalistic", han, casa cu dou etaje

    etc.).

    Toate acestea, dei de remarcabil bogie n

    sugestii, rmn pn la capt demers analitic. Att

    afirmaia de enorm importan i teoretic i

    tehnic c legile transformrii au putere nu

    numai asupra elementelor atributive, ci i asupra

    funciilor (mprejurare menit spune Propp

    s mijloceasc reconstituirea n condiii de bun

    probabilitate a autenticei Urkomposition a

    basmului, pe care de altfel el o i descrie, fr

    demonstraie), ct i nsi afirmarea legilor

    transformrii (metamorfozele basmelor snt

    supuse anumitor legi", infra, pp. 8990) rmn,

    din pcate, att n Morfologie ct i n

    Transformrile basmului, nedemonstrate sintetic.

    59 I. Tnianov, De l'Evolution littraire, n Thorie de la littrature, p. 129. Bineneles "funcie" are aici sensul general definit de autor, n aceeai lucrare, i citat de noi textual.

  • La fel, nici poziia-cheie recunoscut eroului

    printre personajele-standard (importana eroului

    sub raport morfologic este foarte mare, deoarece

    ntreaga naraiune este construit pe inteniile lui",

    infra p. 52), nici importanta remarc privind rolul

    punctului de vedere" ca artificiu ordonator

    amintind cumva de teoriile emise cu decenii n

    urm pe aceeai tem de Henry James schiat

    la un moment dat (numai faptele ca atare [ale

    personajelor] apreciate i definite exclusiv din

    punctul de vedere al semnificaiei lor pentru erou"

    [subl. n., R.N.] snt importante n basm, infra, p.

    82) nu beneficiaz n Morfologie de dezvoltri.

    Tratarea funciilor i reintegrarea lor n

    totalitatea personajului de basm este am vzut

    deja i aplicaie metodologic de interes mai

    ntins. Practic, n Morfologie, Propp utilizeaz n

    analiza naraiunii fr a-l defini n mod expres

    conceptul de nivel de descriere, de remarcabil

    carier lingvistic. Morfologia se mrginete la a

    detaa nivelele, care, la proba eliminrii, apar ca

    vitale. Lsnd la o parte fonologie, lexic i, n

    mare msur, gramatic, Propp abstrage

    integral doar nivelul funciilor. Cruia i

    anexeaz, fr ambiia tratrii complete, nivelul

    personajelor (nsuiri, motivaii etc.). Srcia

    vdit a conotativului n basm face ntru totul

    valabil urmrirea la nivel exclusiv denotativ al

    distribuirii funciilor i elementelor

    complementare.

  • Se nelege, izolarea dispozitivului logico-

    semantic e convenional60. Morfologia nu scap

    nici o clip din vedere caracterul sistematic, de

    ntreg", al operei.

    La Propp, conceptului de sistem i se recunosc,

    inexplicit dar evident, dou trsturi

    preponderente.

    n primul rnd, Morfologia ilustreaz una din

    consideraiile formaliste" caracteristice privind

    ideea de sistem. Tnianov: Sistemul nu e o

    cooperare ntemeiata pe egalitatea tuturor

    elementelor, ci presupune promovarea unui grup

    de elemente (dominanta) i deformarea celorlalte.

    Opera literar intr n literatur i i capt

    funcia literar graie acestei dominante .

    Forma e perceput n cursul evoluiei raportului

    dintre factorul subordonant i constructiv i

    factorii subordonai."61 Or pentru Propp,

    componentul subordonant, garant al unitii i

    perceptibilitii -

    XXII

    60 Fcnd bilanul a zece ani de activitate formalist", Tnianov declara n numele grupu lui; Nu fr profit se svrete munca analitic pe elementele particulare ale operei: subiectul i stilul, ritmul i sintaxa n proz etc. Ne-am dat astfel seama c puteam pn la un anume punct, ca ipotez de lucru, s izolm aceste elemente n abstract, dar c toate aceste elemente se gsesc n corelaie mutual i interaciune" (op. cit., p. 123).61 I. Tnianov, op. cit. pp. 118 i 130. Idee, pare-se, mprumutat de la Broder Christiansen, filosof german, a crui Philosophie der Kunst (Hanau, 1909) era des citat la OPOIAZ. Cf. V. Erlich, op. cit., pp, .199200, passim.

  • ca fapt literar sui-generis al basmului, e nivelul

    funcional, cu configuraia sa inconfundabil;

    transformrile snt abilitate s pun n lumin mai

    ales regimul elementelor subordonate n raport

    cu dominanta.

    n al doilea rnd, n planul speciei, sistemul

    apare articulat vertical ca sistem de sisteme.

    ntregul fond de basme trebuie considerat lan

    infinit de variante, nici un subiect de basm

    fantastic nu poate fi studiat nici morfologic,

    nici genetic fr recurs la celelalte subiecte"

    (infra, p. 120). Iar existena stingher a unor

    funcii extranee, vag asimilate, funcii Q,

    mprumutate din snoav, legend etc. l determin

    pe Propp s afirme, subsidiar, necesitatea

    conjugrii studiului basmului cu cel al nara-

    iunilor de alt tip", sugernd un suprasistem".

    Definiia basmului decurge din aceste premise.

    Tomaevski descria genul ca grupare constant

    de procedee combinate n sisteme", creia

    dominantele i imprim individualitatea62.

    Definiia basmului fantastic sun la Propp:

    naraiune construit pe o corect succesiune a

    funciilor , dintre care unele pot lipsi, altele

    pot fi reluate" (infra p. 102), cu adugirea c suita

    complet respectiv orice dezvoltare de la

    Prejudicierea (Lipsa) iniial, prin funcii

    intermediare, la funcii deznodmnt numit de

    Propp micare", se poate duplica, triplica etc.

    62 B. Tomaevski, op. cil., p. 302.

  • Triumf total al structuralului asupra tematicului:

    O dat acceptat aceast definiie, termenul de

    fantastic i pierde orice sens" (infra, loc. cit.).

    Necesitatea (succesiunea corect") se

    manifest deci n basm prin aceea c, indiferent

    de motivrile, sentimentele, inteniile

    personajelor, diversificabile pn la contradicie

    (Baba-Iaga ostil, Baba-Iaga binevoitoare etc.),

    rigoarea nlnuirii funciilor rmne n ultim

    expresie intangibil; apoi consecutiv prin

    asimilarea la funciile fabulosului fantastic" a tot

    ceea ce e receptat de afar (cf. infra p. 118) etc.

    Relaia de principiu dintre basm ca matrice i

    materialul referenial nglobat ridic ns i o

    problem mai general, cea a raportului dintre

    basm, ca art, i realitate.

    Or formalitii" profesau un pozitivism

    ingenuu. Se declarau strini de orice premise

    filosofice, metodologice etc., de orice obiective

    transcendente materialului. Unele coincidene

    (precum cea privindu-i pe Carnap, neopozitivist

    de marc) nu snt, de aceea, total fortuite. Propp

    adera la poziia grupului: Menirea noastr const

    nu n a preciza semnificaiile, ci numai i numai n

    a constata faptul ca atare" (infra, p.109). n

    realitate era totui vorba mai degrab de o reacie

    de sentiment, declarativ, la abuzul de ideologie

    arbitrar i fumegoas al diverselor metafizici i

    idealisme estetice. O confirm temeliile dialectice

    solide i evidente, vocaia expli-

  • XXIII

  • cativ i efectul'' filosofic cert al ntregii opere

    formaliste". Rezolvarea relaiei art istorie (n

    sens larg) este i ea o confirmare.

    Formalitii" combteau ntre altele, cum

    lsam s se neleag cu argumente proprii i,

    eventual, cu citate magistrale63, orice tentativ,

    subtil ori vulgar, de a identifica istoria cu

    literatura, de a folosi opera ca surs documentar

    sociologic ori etnografic brut. Skaftmov, n

    mai sus citata sa monografie, o demonstrase pentru

    blin, Propp o subliniaz pentru basm. Cu toate

    acestea, formalitii" rmneau perfect contieni

    de caracterul socialmente integrat al literaturii.

    Tnianov i Jakobson scriau n anul apariiei

    Morfologiei: Istoria literaturii sau a artei este

    intim legat de celelalte serii istorice. Fiecare

    din aceste serii comport un mnunchi complex

    de legi structurale care i e propriu. E cu neputin

    a stabili ntre seria literar i celelalte serii o

    corelaie riguroas fr a fi studiat n prealabil

    aceste legi . Legile imanente evoluiei literare

    nu ne dau dect o ecuaie indeterminat care

    admite mai multe soluii, n numr limitat, desigur,

    dar nu obligatoriu o soluie unic. Problema

    concret a alegerii unei direcii sau cel puin a unei

    dominante nu poate fi rezolvat fr a se analiza

    63 klovski reproducea bunoar din Brunetire: Dintre toate influenele care se exercit n istoria unei literaturi, principal e influena operelor asupra operelor ", este de aceea inadmisibil ca sub pretextul c literatura este expresia societii s se confunde istoria literaturii cu cea a moravurilor". (F. Brunetire, Manuel d'Histoire de la littrature franaise, ed. a IV-a, p. III). Cf. Teorie Prsy, p. 64.

  • corelaia seriei literare cu celelalte serii sociale."64

    Admind aceasta, formalitii" menineau

    totodat ca incontestabil c ntre referentul"

    extern i sensul intrinsec al operei se interpune,

    infailibil, mediul specific al conveniilor literare.

    Reflectarea literar e deci oblic, refractant" de

    fapt, dup legitatea imanent literaturii.

    Referindu-se anume la aceasta, Jakobson va scrie,

    civa ani mai trziu, dar sintetiznd opinii

    formaliste": Este cu neputin a stabili

    corespondena ntre nivele n termeni de idilic

    armonie. E necesar s se aib contiina limpede c

    ntre diferite nivele ale realitii pot interveni

    tensiuni dialectice."65 Se consimea c literatura e

    serie istoric conex celorlalte serii, se nega orice

    intruziune neasimilat. Recunoatem acest mod de

    a vedea, n Morfologie. Concluzia fundamental,

    de cea mai mare cuprindere" a crii conchidea

    autorul trecnd peste rezervele sale pozitive" e

    c uluitoarea monotipie" a speei basm fantastic

    nu se poate interpreta dect prin unitatea de

    sorginte, unitate ce nu s-ar putea explica la rndu-i

    dect de realitatea

    XXIV

    64 I. Tnianov, R. Jakobson, op. cit., n Thorie de la littrature, pp. 138 i 144.

    65 R. Jakobson, Randbemerkungen zur Prosa des Dichters Pasternak, n Slavische Rundschau, VII, 1935, pp. 372-373.

  • istoric arhaic, de religiile strvechi i de

    existena obteasc economic, social,

    familial rsfrnt prin acestea (cf. infra. p.

    111).

    Aspectul cel mai acut al problematicii istorice

    privete ns n Morfologie destinul nsui al

    speciei considerate. Din punct de vedere istoric

    basmul fantastic reprezint un mit n

    fundamentele sale morfologice", declara Propp

    (infra, p. 92), fr argumente directe, dar sub

    cauiunea unei viitoare investigaii istorice.

    Formula, uor sibilin, e redus, prin observaii

    complementare, la propoziia basmul se trage din

    mit".

    Tez care, fundamentat de Jacob i Wilhelm

    Grimm la nceputul veacului trecut, se menine, n

    principiu, pentru muli cu restricii i nuanri

    n actualitate66. Pentru alii (Andrew Lang,

    Wundt, Fr. Panzer etc.) basmul, dimpotriv, e

    anterior mitului, este form primar". Alii, n

    sfrit, consider mai plauzibil coexistena.

    Mircea Eliade, spre pild: Basmul fantastic,

    dublet facil al mitului i ritului iniiatic,

    reia i prelungete iniierea la nivelul

    imaginarului"67. De aceeai prere e i Lvi-

    66 Cf. A. Vesselski, Versuch einer Theorie des Mrchens, 1931, p. 56, n Prager Deutsche Studien, XLV, 1931; Fr. von der Leyen, Mythus und Mrchen, n Deutsche Vierteljahrsschrift, XXXIII, 1959, p. 359; K.J. Obenauer, Das Mrchen, Dichtung und Deutung, 1958, pp. 56 59, 298, apud M. Lthi, Mrchen, ed. a II-a, Stuttgart, 1964, p. 12.

    67 M. Eliade, Les savants et les contes de fes, n La Nuvele Revue Franaise, IV (1956), nr. 41, p. 887.

  • Strauss68. Mituri i basme scrie el

    exploateaz, n cadrul unei culturi date, scheme,

    personaje i motive similare; reconstruirea seriei

    complete a transformrilor unei teme mitice se

    poate rareori limita la mit, unele transformri

    trebuie ncercate pe basm etc. Apropierile snt deci

    flagrante. Totui cvasiunanimitatea societilor

    percep i folosesc distinct cele dou genuri

    (denominativ, funcional debitarea mitului e

    legat de prescripii precise, cea a basmului nu ar

    fi etc.). Cauza, arat Lvi-Strauss sistematiznd

    opinii de altfel curente, rezid ntr-o dubl

    diferen de grad. Basmele fiineaz pe opoziii

    (locale, sociale, morale) mai slabe dect cele

    mitice (cosmologice, metafizice, naturale); snt

    deci mai puin expuse rigorilor triplului criteriu al

    coerenei logice, ortodoxiei religioase, presiunii

    colective. Cele dou genuri coexist ca poli ai

    aceluiai cmp, fructificnd complementar aceeai

    substan. Istoria", vdit existent n basm, ar

    rmne totui inaccesibil, dat fiind infima

    cunoatere a perioadei strvechi a genezei

    acestuia. Dimensiunea istoric ar apare cel mult

    negativ, ca defazare", n societile evoluate, a

    basmului (prezent) fa de contextul etnografic

    generator (disprut). Att opoziiile atenuate, ane-

    voie individualizabile, permutnd relativ liber, ct

    i defazarea" fac basmul cel european n spe

    mai puin propriu abordrii structurale dect

    68 CI. Lvi-Strauss, op. cit., pp. 180-182.

  • XXV

  • mitul, ori basmul societilor care conserv nc

    sistemul complet". Adic i basm i mit.

    Propp69 respinge aceste consideraii, reafirmnd

    anterioritatea mitului i filiaia mit-basm. Rit i

    basm n forme identice (precum miturile Perseu,

    Teseu etc., care corespund pn n detalii"

    sistemului compoziional fabulos descris n

    Morfologie) nu pot exista n acelai timp": unde

    Teseu e cultic, basme cu Teseu snt de

    neconceput. Ritul are deci prioritate. Argu-

    mentarea e ns vulnerabil: pe de o parte, nimic

    nu ne garanteaz, inexistena paralel, n Elada, a

    unor basme echivalente mitului; de alt parte,

    includerea unor personaje sacre canonice,

    apocrife n basmul european modern perpetuat,

    s nu uitm, n condiii de rigorism religios mai

    intens dect cel elin, pare s infirme regula

    enunat; cel puin pentru o epoc i o zon. La

    rndu-i, observaia suplimentar menit s

    susin demonstraia c majoritatea miturilor

    se ntemeiaz pe un sistem morfologic cu totul

    altul" dect basmul, rmne exterioar discuiei: n

    litigiu imediat snt tocmai coincidenele

    morfologice. Argumentul forte al lui Propp (totul

    n folclorul populaiilor vechi i al celor primitive

    are caracter sacral i magic") pare n schimb

    decisiv. La prima vedere. Deoarece n fond

    n termenii propui de La Structure et la Forme,

    problema se pune nu att la nivelul ntrebuinrii

    69 V. I. Propp, Struttura e storia, pp. 223 226.

  • sociale, ct la cel al calitii opoziiilor. Esenial e

    configuraia stratului semantic subteran, nu

    eventuala folosire magic a basmului. Astfel, pn

    nu demult, n folclorul romnesc, spre pild,

    basmele puteau fi unealt magic (cte un basm n

    fiece sear tergea cte apte pcate, trei basme,

    nainte de culcare, fereau stna de ucig-1 toaca70

    etc.). Rmnnd totui basme.

    n ce ne privete, vedem cu greu cum s-ar

    putea depi stadiul presupunerilor n aceast

    delicat materie. nclinm totui logic ctre

    supoziia coexistenei, fie i n ipoteza

    mperecherii mitului cu un basm de condiie

    unanim magic. (n treact fie zis, credem c ar fi

    util observarea, n msura n care se verific

    empiric, a distinciei conceptuale magic/religios.)

    Credem n schimb, mpreun cu Propp71, c

    rezervele privind putina informrii asupra

    contextului social strvechi snt totui excesive.

    Paleo-etnografia i-a demonstrat fertilitatea.

    Credem, n sfrit, c Propp are n cele din

    urm dreptate s vorbeasc de basm ca mit". Dar

    nu n sensul presupusei origini mitice necesare. i

    XXVI

    70 Cf. O. Brlea, La Fonction de raconter dans le folklore roumain, n IV-th International Congress for Folk-Narrative Research, Atena, 1965, p.25.

    71 Loc. cit.

  • nici n virtutea transferului istoric de substan

    nu n curgere continu, ci ca eveniment episodic

    (mprumut n cazul coexistenei, motenire" n

    cazul extinciei mitului) din mit n basm i

    invers (Propp nsui citeaz n Transformrile

    basmului ratificarea, dup canonizarea Sfntului

    Gheorghe i n ciuda unor rezistene, a

    miracolului su cu balaurul, motiv venit, pare-se,

    din basm). Ci n sensul structurrii logice a

    basmului dup tipare comune cu mitul (aspect

    tratat sugestiv, dar disparat n Morfologie, lipsit,

    cum regretam, de capitolul la care avea dreptul).

    n consecin basmul apare, la nivelul

    imaginarului", ca entitate mitifiant, n care se

    crede altfel dect n texte sacre, dar n care se

    crede totui. La nivel minimal, fie i aa cum

    crede orice public n orice literatur ca mit".

    Ct privete integrarea basmului direct sau

    indirect n datele sociologice corespunztoare",

    asupra necesitii creia Propp i Lvi-Strauss

    snt, cel puin n principiu, de acord, ea e

    svrit, cum menionam, cu exemplar erudiie,

    n Rdcinile istorice ale basmului fantastic72.

    Critica lui Lvi-Strauss se ndreapt i n alte

    direcii. n primul rnd asupra procedurii

    fundamentale: Propp ar opune forma, singur

    72 Carte care a suscitat totui unele obiecii. Mai mult sau mai puin fondate. Dup Paolo Toschi bunoar, reputat specialist n epic i naraiuni populare, numai circa 25% din tentativele de deducere de elemente fabuloase din mituri, rituri i religii primitive ar rezista criticii n Rdcinile istorice. Cf. P. Toschi, Rappressaglia di Studi di letteratura popolare, Florena, 1957. pp. 45-63, apud M. Luthi, op. cit., p. 88.

  • inteligibil, redus la cele 31 de funcii pure

    abstracii coninutului, reziduu lipsit de

    valoare semnificativ" alctuit de speciile" i

    varietile" concrete ale fiecreia din funcii, de

    motivri, racorduri i alte elemente auxiliare,

    arbitrare; opoziie formalist" pe care

    structuralismul o neag; pentru el form i

    coninut au aceeai natur, iar structura e

    coninutul nsui surprins ntr-o organizare logic

    conceput ca proprietate a realului". Aceast

    segregare duce n Morfologie la un model formal

    att de abstract, nct e aplicabil indistinct tuturor

    basmelor. Spre a contracara diluarea, Propp ar

    recurge la enumerri de specii i varieti" de

    funcii. Dar nesistematic, izolnd cteva, mai

    frecvente, iar restul nghesuindu-le n cte o

    singur categorie", operaia echivalnd cu o

    simpl restituire a materiei brute.73

    Incontestabil, aerul puin hibrid al Morfologiei

    e o realitate; derivnd ns, credem, nu din fatale

    ngustimi formaliste", ci din concursul de mpre-

    jurri care a prezidat la conceperea lucrrii.

    Antiteza coninut/form nu numai c nu este

    inerent"74, dar e chiar funciar strin att teoriei

    ct i celor mai bune lucrri formaliste" (aceasta

    n msura n care formalismul

    XXVII

    73 Cl. Lvi-Strauss, op. cil., o. 185.74 Ibidem.

  • generic invocat de La Structure et la Forme

    coincide cu formalismul" rus). Formalitii

    atribuie noiunii de form sensul de integritate,

    identificnd-o n felul acesta cu imaginea operei

    artistice n unitatea sa, astfel nct ea nu mai

    reclam nici o opoziie, cu excepia formelor

    lipsite de caracter artistic" scria, fidel faptelor,

    Eihenbaum75. Desigur, Propp limitndu-i cmpul

    la un aspect i schind doar tratarea de aspecte

    contigue, nu poate reproduce analitic

    integritatea" operelor cum reclamau

    formalitii" nici nu poate satisface exigenele

    unei analize exhaustive imperativ structuralist.

    Dar de aici i pn la a nega orice valoare

    euristic"76 Morfologiei e o distan considerabil.

    Demersul lui Propp definete pentru prima oar

    modelul funcional comun al unei specii, cruia i

    se explic n larg msur tehnologia, i care

    opune specia dat tuturor celorlalte specii literare

    posibile. Chiar de ar fi s admitem numai aceasta

    i valoarea de cunoatere a Morfologiei s-ar

    impune evidenei.

    Replica lui Propp n aceast chestiune e numai

    n parte convingtoare. El recunoate c modelul

    su nu e n msur s dea la iveal cauzele diver-

    sitii basmelor. Numai cercetarea istoric o

    poate face."77

    Cert, aciunea factorilor istorici este foarte

    75 B. Eihenbaum, La Thorie de la mthode for,elle, n Thorie de la littrature, p. 63.76 Cl. Lvi-Strauss, op. cit., p. 185.77 V.I. Propp, op. cit., p. 213.

  • important. Dar acest lucru e valabil, chiar dac la

    cu totul alt msur temporal, i n ce privete

    modelul nsui. Propp o spune cu toat claritatea,

    vorbind de unitatea originilor istorice ale

    basmului i de transformabilitatea funciilor. Unde

    i mai gsete locul atunci specificitatea

    trmului literar" ? E vdit aadar c studiul

    dezvoltrii concrete a constituenilor trebuie n

    mod necesar s urmreasc, complementar, linii

    ale cmpului de fore intern, formalizabile.

    Morfologia o face, dar sporadic i n termeni

    generali. Se vorbete n fug de reprezentri

    abstracte, ascunse, spre pild, n spatele tuturor

    ncercrilor impuse de donator eroului, respectiv

    de intenia constant a unui personaj fa de altul

    (infra, p. 92), de noiunile abstracte, altfel spus de

    planul logic, care se reflect n formele

    fundamentale ale atributelor (infra, p. 9192),

    innd att de corespondena cu contextul istoric

    etnografic ct i de economia intern a basmului

    etc.. Toate rmn simple idei enunate.

    Oricum, din aceast controvers pare a reiei

    destul de desluit c a deduce evoluia literar

    exclusiv din istoria social este la fel de absurd ca

    i a o deduce exclusiv din legitatea literar. Cei

    mai nzestrai dintre formaliti au susinut ferm

    acest punct de vedere.

    XXVIII

  • n privina categoriei personaj", Lvi-Strauss

    atrage atenia c, departe de a constitui o

    unitate", acesta ca i fonemul,, e mnunchi

    de elemente difereniale", dispuse n cupluri de

    opoziii combinate n fiecare personaj",

    mprejurare pe care Morfologia ar ignora-o78. n

    fapt nici pentru Propp personajul nu e unitate", ci

    fenomen combinatoriu" dar descris nu disociat n

    trsturi distinctive explicite, susceptibile a fi

    dispuse n opoziii binare (ternare) cu trsturile

    altor personaje, ci n pachete solidare de trsturi

    implicite.

    Lvi-Strauss reproeaz Morfologiei stoparea

    analizei prea aproape de nivelul empiricului";

    ceea ce face s-i scape raportul de transformare n

    care se afl cele dou micri canonice ale

    basmului normal" (funciile Lupt"/Victorie"

    snt asimilabile funciilor ncercarea grea"/

    Soluia ncercrii", rufctorul" e asimilabil

    falsului erou" etc.). Chiar n interiorul aceleiai

    micri s-ar putea opera reduceri: Infraciunea e

    inversul Interdiciei, iar aceasta din urm

    transformare negativ a Poruncii (Propp nsui o

    remarc, infra, p. 32). Plecare i ntoarcere apar

    ca aceeai funcie de separare exprimat pozitiv

    sau negativ etc. Or aceste asimilri, prin obinerea

    unui numr restrns de termeni ultimi, ar face

    posibil reducerea ordinii de succesiune

    cronologic la o structur matrice atemporal79 de 78 Cl. Lvi-Strauss, op. cit., p. 188.79 Tip de schem descris i fundamentat teoretic de Lvi-Strauss n Anthropologie structurale, Paris, 1958, pp. 227-256.

  • factura celor utilizate n algebra booleian80.

    Oportunitatea unor atari operaii pentru

    aproximarea fundamentelor ultime ale basmului

    ca mit", i n genere ca structur este cert.

    Totui, pentru planul propriu-zis al naraiunii,

    meninerea distinctiv" a funciilor i

    succesiunea temporal ar rmne, arat Propp81,

    factori organizatori necesari.

    O obiecie, care rezum i concentreaz

    majoritatea celorlalte, se refer la

    inadmisibilitatea descrierii gramaticii"

    (compoziia funcional) independent de lexic"

    (restul). Eroare cu att mai grav cu ct n basm ca

    i n mit gramatic" i lexic" ar fi coincidente i

    indisociabile82. Propp riposteaz insistnd asupra

    caracterului strict empiric i voit limitat al Morfo-

    logiei83. Or, nvederat, problema nu e aceasta. E

    vorba nu de realitatea, ci de legitimitatea limitrii.

    Inciden sub care, principial, Lvi-Straus are

    dreptate. Cu toate acestea, experiena

    materializat, n cazul dat, i

    XXIX

    80 Cl. Lvi-Strauss, La Structure et la Forme, pp. 190192.81 V.I. Propp, op. cit., pp. 218-219.

    82 Cl. Lvi-Strauss, op. cit. pp. 196-198.83 V.I. Propp, op. cit., p. 214.

  • de seria de cercetri recente pornind de la

    Morfologie din care vom cita cteva mai jos

    demonstreaz totui c, cu condiia recunoaterii

    limitrilor i deformrilor ce decurg, raportarea

    selectiv la unul sau la cteva din nivelele

    structurale ale obiectului poate da rezultate

    viabile.

    n sfrit, Lvi-Strauss critic clasificarea

    basmului propus n Morfologie84. Orice clasificare

    trebuie s porneasc de la un sistem de incompa-

    tibiliti. Dar cum relaia de implicaie care leag

    funciile, n Morfologie, presupune compatibilitate

    absolut, Propp e nevoit s recurg la identificarea

    statistic de compatibiliti minime" ntre funcii.

    Le gsete n cazul cuplurilor Lupt/Victorie,

    ncercare/Soluie, rar ntlnibile n cadrul aceleiai

    micri. Deduce patru clase de basme dup

    prezena (mpreun, izolate) sau absena acestor

    cupluri. Pentru masa nc impozant a basmelor

    din fiecare clas, mprirea ulterioar nu mai

    poate fi efectuat ns dup criterii pur

    structurale" (infra, p. 105), ci dup variaiile

    tematice ale funciei Lips (Prejudiciere), aleas

    pentru nsuirea de a fi singura constant prezent

    n basme. Inconsecvena criteriilor,

    reductibilitatea transformaional cum am

    vzut a celor dou micri canonice,

    maniabilitatea redus, fac greu acceptabil, n

    forma dat, clasificarea din Morfologie85.84 Cl. Lvi-Strauss, op. cit., pp. 186-188.85 Va trebui s ne mulumim deci, pentru manipulri curente, cu vechea i criticabila clasificare Aarne-Thompson (cf. infra notele* de la p. 11 i ***

  • Nivelul funcional pare puin apt, dat fiindu-i

    generalitatea, s ntemeieze singur o clasificare

    structural valid a basmului. Indicaiile de cla-

    sificare ale Morfologiei rmn totui preioase

    pentru studiu.

    Obieciilor lui Lvi-Strauss li s-ar putea aduga

    altele. De amnunt. S-ar putea reproa

    Morfologiei c nu trateaz suficient nici

    modificrile topicii canonice a funciilor, nici

    chestiunea numrului i nlnuirii micrilor

    basmului, nici raportul structural dintre cele apte

    funcii preparatorii i funciile fundamentale. S-ar

    putea obiecta c criteriul exterior" de delimitare

    prealabil a corpusului de analizat nu capt

    fundamentare teoretic. C raportul dintre

    subiect" n accepie formalist" i tip"

    n accepia Aarne ambele folosite n

    Morfologie, rmne obscur.

    E curios apoi c Propp nu remarc faptul c

    situaia iniial (i) este funcie: funcia

    ontologic" i circumstanial" a personajelor.

    Orice personaj este. Fiind, implic mprejurri

    ambiante. Prin urmare, (i) nu numai c este

    funcie, dar e condiie a tuturor celorlalte, care o

    pot absorbi, nu anula. Pe de alt parte, insistena

    pe deosebiri n cazul funciilor gemene

    XXX

    de la p. 14). Totui, tentative recente, printre care cea a cercettorului ceh Vladislav Stanovsky, Das formale Prinzip als wichtiger Faktor in der Katalogisierung der Mrchenstoffe, n Fabula, 9, Bd., 1967, Heft 1 3, pp, 105110, pornind de la principiile analizei lingvistice a contextului n constitueni imediai, dau sperane.

  • Prejudiciere (A) i Lips (A') ntunec identitatea

    de esen, ca frustrare, a acestor dou incidente

    (primul, efect de agresiune, al doilea

    supraordonat derivat din toate celelalte pricini

    posibile). Sublinierea identitaii ar fi trimis

    limpede la aspecte antropologice hotrtoare att

    sub unghiul relaiei cu mitul ct i sub cel,

    complementar, al sugerrii bazelor unei

    psihologii a basmului"86; aceasta cu att mai mult

    cu ct AA' repetm e unica funcie

    inomisibil a basmului fantastic.

    S-ar putea reproa cum s-a ntmplat, n

    termeni mai mult sau mai puin voalai

    referina naturalist a Morfologiei. Reproul ar fi

    ns abuziv. Propp nu supraevalueaz nici un

    moment metafora biologic, iar clasificrile

    naturaliste reperul lui Propp reprezint, n

    ce le privete, aplicarea unui principiu

    epistemologic de valabilitate larg: o atest ntre

    altele faptul c i ali savani din domeniul

    tiinelor umane le invoc.87

    Nendoielnic, Morfologia ofer temeiuri pentru

    a i se obiecta inconsistena observaiei estetice

    explicite. Reproul se justific totui numai n

    cazul pasajelor unde, spre susinerea argumentrii,

    se face anume apel la criteriul esteticitii:

    totdeauna apodictic i inconcludent88. Altminteri, 86 Vezi totui supoziii psihologice interesante infra, pp. 76 77.87 Lvi-Strauss, de pild, afirm: n antropologie totul nc rmne de fcut din punctul de vedere al unei clasificri linnene" (cf. Cl. Lvi-Strauss, Les limites de la notion de structure en thnologie, n vol. Sens et usages du terme structure, Haga, 1962, p. 104).

    88 Funciile decurg una din alta, sub imperiul necesitii logice i artistice" (infra, p. 65); cutare form e mai realizat artisticete" dect

  • c Propp respect limitele pe care i le-a fixat89 nu

    numai fr a stnjeni eventuale considerri

    estetice, dar oferindu-le un fond de analize, e

    principial ireproabil90.

    Integral fr sens e n schimb blamul lansat

    uneori Morfologiei c ar fi neglijat arta

    cuvntului"91. Propp prevenea inechivoc, cu

    perfect

    XXXI

    cutare alta (infra, p. 71), n timp ce cutare distribuire a funciilor e adesea nereuit artistic" (infra, p. 63) etc.

    89 Basmul e analizat ca i cum n-ar fi text artistic, ci un soi de plant", protesteaz, spre exemplu, A. Jolkovski i I. ceglov n studiul lor Iz pedistorii sovetskih rabot po strukturnoi poetike (Din preistoria lucrrilor sovietice de poetic structural), n Trud po znakovm sistemam, III, 1967, Tartu, p. 372.90 Comportarea lui Propp corespundea n bun msur concepiei formaliste", eminamente descriptive, a esteticului, n care valorizarea e gndit ca act a posteriori, concepie izvornd din refuzul opus att esteticii ct i oricrei teorii generale deja desvrite sau pretinznd a fi", i totodat din ncrederea n capacitatea final a metodei formale" de a da, eficace, seama de valoare: graie preciziei principiilor ei, distana care separa problemele particulare ale tiinei literare i problemele generale ale esteticii s-a redus considerabil" (B. Eihenbaum, op. cit., p. 33).

    91 Vezi, ntre altele, recenzia lui Melville Jacobs la Morphology of the Folktale, n Journal of American Folklore, LXXII, 1959, p. 196.

  • dreptate: stilul basmului constituie un fenomen

    care se cere studiat separat" (infra, p. 118),

    n alt ordine de idei, s-ar fi putut cere

    Morfologiei s abordeze totui, n ciuda implicaiei

    istorice, chestiunea locului fantasticului i

    magicului n basmul care le poart numele. Dup

    cum s-ar fi putut pretinde studierea, printr-o

    investigaie statistic info

of 388/388
V. I. PROPP MORFOLOGIA BASMULUI
Embed Size (px)
Recommended