Home >Documents >Morfologia Basmului - VIP

Morfologia Basmului - VIP

Date post:30-Jul-2015
Category:
View:3,059 times
Download:5 times
Share this document with a friend
Transcript:

V. I. PROPP

MORFOLOGIA BASMULUI

SENSURILE MORFOLOGIEI BASMULUI Din capul locului izbitor este destinul acestei cri. Att n privina mplinirii ei sociale, ct i a relaiilor specifice pe care scrierile autorului stau mrturie le va institui n nsi opera celui ce a elaborat-o. Publicat n 1928 la Leningrad, Morfologia basmului1, al crei titlu original modificat de editor era Morfologia basmului fantastic, a rmas timp de mai bine de un sfert de veac cunoscut doar unui cerc restrns de specialiti sovietici i strini (dar legai cumva de studiile slave), folcloriti, etnografi, lingviti. i practic neutilizat. ntmplarea se explic prin convergena unei serii de adversiti. Au operat, pe de-o parte, n jurul lui 1930, mprejurrile istorice n genere cunoscute, apoi bariera limbii, tirajul redus etc. Pe de alt parte, mai cu seam, suficiena metodologic care stpnea domeniul studiilor de folclor. Inciden important, dat fiind c prin natura lucrurilor mijlocul cel mai plauzibil prin care aceast carte, de interes mult mai larg, putea s-i croiasc drum ctre contiina tiinific public era succesul ei folcloristic. Or, derivnd n parte din nsei dificultile mnuirii unui material de mas enorm, descumpnitor de felurit i reclamnd n ultim instan o abordare enciclopedic,1

placiditatea

metodologic

a

Morfologhia skazki (Vepros poctiki XII), Academia", Leningrad, 1928. (Ediia a II-a, Nauka", Moscova, 1969, a aprat n timpul tipririi versiunii romneti.)

folcloristicii se rezolva, i putea gsi eventual justificri, n obsesia induciei complete, a adunrii i cercetrii genetice a ntregului material posibil. Operaie fatalmente interminabil, teoretic i metodologic plafonat. Oricum, fapt este c marea monoV

grafie de referin a lui Sith Thompson, The Folktale2, care fcea n 1951 bilanul a 150 de ani de investigare a naraiunilor populare n ntreaga lume, ignora att Morfologia ct i pe autorul ei. Apariia n 1958 a traducerii n limba englez a crii3, iniiat n cadrul importantului centru american de cercetri antropologice de la Universitatea Indiana dominat de altfel de autoritatea prof. Thompson a avut efectul unui oc. Desfurat n timp, dar nu lipsit de pregnan, n condiiile actualei crize de cretere pe care o traverseaz, n teorie i metod, folcloristica i tiina literaturii" n genere, Morfologia basmului s-a impus rapid pe plan internaional ca o ipotez elaborat, ba mai mult, chiar ca soluie creia i-ar fi necesare doar amendamente de ordin secundar. Producea ndeobte o puternic impresie ceea ce s-ar putea numi caracterul su anticipativ. n prezentarea pe care n 1960 o fcea crii, n Frana, prof. Claude Lvi-Strauss scria: Aceia dintre noi care au procedat la analiza structural a literaturii orale n jurul lui 1950, fr s cunoasc direct tentativa lui Propp, anterioar cu un sfert de secol, vor gsi aici, nu fr stupoare, formulri, uneori chiar fraze ntregi, pe care tiu prea bine c totui nu le-au luat de la el. Noiunea de situaie iniial, compararea unei matrice mitologice cu2 3

New York, 1951; prima ed. n 1946. Morphology of the Folktale by V. Propp, n International Journal of American Linguistics, Part. III, vol. 24, nr. 4, 1958. (Publication Ten of the Indiana University Center in Anthropology, Folklore and Linguistics.) O a doua ediie, mbuntit, a acestei traduceri a aprut ia Texas University Press", Austin-Londra, 1968.

regulile compoziiei muzicale (p. 4), necesitatea unei lecturi concomitent orizontale i verticale (p. 122), utilizarea constant a noiunii de grup de substituie i a noiunii de transformare pentru a rezolva antinomia aparent dintre constana formei i variabilitatea coninutului (passim), strduina fie i numai schiat de Propp de a reduce specificitatea aparent a funciilor la cupluri de opoziii, apoi cazul privilegiat pe care l reprezint miturile pentru analiza structural (p. 92), n sfrit, i mai cu seam, ipoteza esenial c stricto sensu nu exist dect un singur basm (pp. 2728), i c ansamblul basmelor cunoscute trebuie socotit ca serie de variante n relaie cu un tip unic (p. 118) astfel nct se vor putea descoperi, poate, ntr-o zi, prin calcul, variante disprute sau necunoscute, exact la fel cum este posibil ca, n funcie de legile astronomice, s se determine existena unor stele invizibile (p. 120) toate acestea snt intuiii a cror ptrundere i al cror caracter profetic impun admiraia... "4 VI

Cl. Lvi-Strauss, La Structure et la Forme. Rflexions sur un ouvrage de Vladimir Propp, n Cahiers de l'Institut de Science Ecanomique Applique, nr. 99, mars, 1960 (Srie M, nr. 27) (sub titlul L'Analyse morpholagique des contes russes, articolul a aprut, aproape simultan i n International Journal of Slavic Linguistics and Poetics, Haga, 1960, vol. III); citm dup versiunea italian publicat n anex la traducerea Morfologiei (Morfologia della Fiaba Torino, 1966), p. 179.

4

Pltind anume preul naturii sale inovatoare cum prea ades se ntmpl , ntlnind i alte mprejurri potrivnice, Morfologia basmului i-a ocupat tardiv locul de drept. Nu mai puin semnificativ este poziia pe care aceast carte o ocup, n interiorul biografiei i bibliografiei prof. Propp. Nscut la Petersburg n anul 1895, ntr-o familie de obrie german, Vladimir Iakovlevici Propp urmeaz cursurile de filologie slav ale Universitii din Petrograd, pe care o absolv n 1918. Curnd revine la Universitate pentru a preda cursuri de limba german. Ulterior i se ofer catedra de folclor a Facultii de filologie, pe care o va ilustra n chip remarcabil pn la relativ recenta sa retragere. Timp de muli ani, V. I. Propp va lucra de asemenea la secia de folclor a Casei Pukin, Institutul de literatur rus din Leningrad al Academiei de tiine a U.R.S.S. Or, lucrarea de debut a acestei ndelungate cariere didactice i tiinifice este, practic precedentele basmului. Morfologia i studiul complementar acesteia, Transformrile basmelor fantastice, publicat tot n 19285, cuprind contribuia tiinific cea mai revoluionar i, totodat, in nuce, programul cvasiintegral al activitii ulterioare a autorului lor5

snt

neglijabile

,

Morfologia

Transformaii volebnh skazok, n Poetika IV, Vremennik Otdela Stovesnh Iskusstv (1928), pp. 70-89.

n

domeniul Morfologia

studierii i

fenomenelor

literaturii basmelor

populare. Transformrile legate concentreaz cercetri de evidenierea

sistemului relaional intern al basmului fantastic al basmului rus n spe. Spiritul acestor dou lucrri se regsete, mai mult sau mai puin perceptibil, n ntreaga oper ulterioar a prof. Propp. Mai mult. Dei temele de studiu vor fi altele, ele snt deja prevzute, ca atare, fie explicit, fie implicit, n contextul basmelor. Morfologiei Sub acest sau al Transformrilor raport,

consecvena autorului va fi uimitoare. Morfologia preconiza ample cercetri istorice pentru identificarea surselor culturale (mitologice, ritologice etc.) ale motivelor de basm i ale folclorului n general; preconiza apoi definirea mai strns a categoriilor sistematice ale folclorului; recomanda scrupul i meditaie filologic, precum i o ampl cunoatere a materialului. Metodic, progresiv, aceste teme vor fi asumate i fructificate. n cele dou decenii care urmeaz apariiei Morfologiei, V. I. Propp va cerceta, cu precdere, determinrile istorice ale basmului6, preocupare

6

Cteva din derivatele notabile ale acestei faze de lucru snt: K voprosu o proishojdeni volebnoi shazki (n problema originii basmului fantastic), n Sovetskaia etnografia, 1934, nr. 1 2, pp. 128 181; Ritualni smeh v folklore (Rsul ritual n folclor), n Ucione zapiski Leningrad skogo Gosudarstvennog o Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, 1939, nr. 46, pp. 151 175; Mujskoi dom v russkoi skazke (Casa brbailor" n basmul rus), ibidem, 1939, nr. 20, pp. 174 198; Motiv ciudesnogo rojdenia (Motivul naterii miraculoase), ibidem, 1941, nr. 81, pp. 6797; Oedip v svete folklora (Oedip n lumina folclorului), ibidem, 1945, nr. 72, pp. 138 175. -

VII

ncununat n 1946 de volumul Rdcinile istorice ale basmului fantastic7 o genez", deci nu propriu-zis o istorie a basmului, ci primul pas ctre aceasta. La temelia lucrrii stau conceptul de sistem, precum i principalele propoziii ale Morfologiei. Demonstraia pune n eviden, n termeni de cercetare comparat, dependena de instituii sociale, religii, mituri arhaice i totodat de mentalitatea primitiv", a unei serii de motive de basm. Mai trziu V. I. Propp i va strmuta atenia la rdcinile istorice", tematica i, ntr-o oarecare msur, poetica cntecului epic rus de vitejie. Va da astfel la iveal n 1955 o minuioas monografie a blinei: Eposul eroic rus8. Interesul pentru blin i pentru cntecul istoric n general i va rmne viu i mai apoi9. Paralel, legate de preocuprile sale constante sistematizarea categorial a literaturii

populare se vor materializa n cteva excelente studii de taxinomie10. La fel, preocuprile de ordin7 8

Istoriceskie korni volebnoi skazki, Leningrad, 1946 (340 pp.). Russki gheroiceski epos, Moscova, 1955 (552 pp.); ed. a II-a. 1958, (602 pp.). 9 Ob iztorizme russkogo eposa (Despre caracterul istoric al eposului rus), n Russkaia literatura, V, 1962, nr. 2, pp. 8791 i ntr-o perspectiv mai general vznd lucrurile : Folklor i deistvitelnost (Folclorul i realitatea), ibidem, 1963, nr. 3, pp. 6284 etc. 10 Citm: Speifika folklora (Specificul folclorului), n vol. Trud iubileinoi naucinoi ses-sii Leningradskogo Gosudarstvennogo Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, Leningrad, 1946, pp. 138 151; Prinipi opredelenia janrov russkogo folklora (Principiile definirii genurilor folclorului rus), n vol. Speifika janrov russkogo folklora (Naucinaia konferenia, Gorki, 1961), Leningrad, 1961, pp. 14; Prinip klassifikaii folklornh janrov (Principiile de clasificare a genurilor folclorice), n Sovetskaia etnografia, 1964, nr. 4, pp. 147 154; Janrovi sostav russkogo folklora (Compoziia de gen a folclorului rus), n Russkaia literatura, VII, 1964, nr. 4, pp. 58-76.

filologic-textologic11. n slujba extinderii cunoaterii textelor, V. I. Propp va depune o ampl munc de editor. Va pregti, adnota i prefaa ediii de basme12, cntece VIII de

11

Textologhiceskie redaktirovania zapisci folklora (Redactrile

textologice ale notaiilor de folclor), n Russki Folklor, MoscovaLeningrad, I (1956), pp. 196-206. n calitate de editor" patroneaz volumul colectiv iniiat de Academia de tiine a R.S.S. Lituanian: Metodiceskaia zapiska po arhivnomu hraneniu i sistematizaii folklornh materialov (nsemnri metodice privind conservarea de arhiv i sistematizarea materialelor folclorice), Vilnius, 1964 (104 pp.).12

In primul rnd, monumentala ediie a coleciei lui Afanasiev,

Narodnie russkie skazki vtrioh tomah (Basme populare ruse n trei volume), Moscova, 1957; apoi aceea a coleciei lui A.N. Nikiforov, Severnorusskie skazki v zapisiah A. N. Nikiforova (Basme din nordul Rusiei n nsemnrile lui A.N. Nikiforov), Moscova-Leningrad, 1961 (386 pp.).

istorice i de cntece lirice ruse13, de folclor carelian14. Va ngriji de asemenea o ediie postum a culegerii Stilistic i versificaie a eminentului su tovar din cercul tinerilor formaliti" ai anilor douzeci, Boris Tomaevski15. De remarcat la V. I. Propp va fi relativa exiguitate a preocuprilor de ordin stilistic16. Considerat n ansamblu17 i cu luare-aminte, aceast dens oper savant ofer privirii un tablou sui generis: ntreaga sau aproape ntreaga producie tiinific ulterioar debutului poate fi neleas ca un imens complement erudit, dezvoltat disciplinat, n cercuri asociative mereu mai largi, al Morfologiei. Ea mai poate fi totodat interpretat i ca un implicit, mereu reluat, discurs asupra metodei", ca demonstraie a necesitii teoretice i a rentabilitii practice a complinirii raionale a analizei alctuirii textelor cu cercetarea contextului istoricetnografic aferent. n aceste mprejurri, ultima lucrare de mari

Istoriceskie pesni (Cntece istorice), Leningrad, 1956 (408 pp.); Narodnie liriceskie pesni (Cntece populare lirice), Leningrad, 1961 (609 pp.). 14 Karelski folklor (Folclor carelian), Petrozavodsk, 1949, (220 pp.); Karelskie epiceskie pesni (Cntece epice careliene), MoscovaLeningrad, 1950 (586 pp.); ngrijirea crii lui V.I. Evseev, Istoriceskie osnov karelo-finskogo eposa (Bazele istorice ale eposului carelo-finic), Cartea I, Moscova-Leningrad, 1957, (334 pp.), Cartea a II-a, 1960 (384 pp.). 15 B. Tomaevski, Stilistika i stikoslojenie, Leningrad, 1959. 16 Vezi, totui, bunoar, Iazik blin kak sredstvo hudojestvennoi izobrazitelnosti (Limba blinelor ca mijloc de zugrvire artistic), n Ucione zapiski Leningradskogo Gosudarstvennogo Universiteta, seria Filologhiceskie nauki, 1954, nr. 173, pp. 375 403 etc. 17 Vezi bibliografia folcloristic complet a prof. Propp n Russki Folklor. X (1966), pp. 337-343.

13

proporii, cel puin deocamdat, a prof. Propp, Srbtorile agrare ruse18, care conjug o analiz morfologic, de factur analog celei ntreprinse n Morfologie, a ceremoniilor agrare tradiionale (de primvar i var), cu identificarea determinrilor orientrilor istorice corespunztoare, ni se ale nfieaz ca o sintez concret, echilibrat, a precumpnitoare succesive autorului ei, ca ncheiere a unui mare ciclu. Morfologia basmului a avut n imediat sensul unei replici substaniale la starea general, n anii aceia, a cercetrilor de literatur popular i n primul rnd a celor consacrate genurilor narative19. n mare vorbind, naraiunea popular i n special basmul erau n epoc cum vor fi de altfel i mai trziu cercetate din unghi istoric IX

18

Russkie agrarnie prazdniki, Leningrad, 1963 (143 p.). Cf. V. I. Propp, Struttura e storia nello studio della favola,

19

apendice la ediia italian a Morfologiei, p. 207.

i istoric comparativ (determinarea de influene istorice sau de detalii evenimeniale incorporate etc., pe de o parte, descrierea evoluiei nsi a genului i a tipurilor sale specifice, a originii i difuzrii geografice a acestora etc., pe de alt parte), din unghi sociologic i biologic" (importana antropologic a povestitului, repercutarea personalitii povestitorului asupra textului narat i a repertoriului deinut, rolul povestitului n viaa colectivitii, consecinele circulaiei orale etc.), din unghi psihologic (etnopsihologic, psihanalitic etc.). Pe temeiul cercetrilor se nelege, a celor comparative n principal se proiectau i se nfptuiau clasificri i cataloage. Materialul adunat (n colecii publicate sau nu, n studii, n lexicoane, i nregistrat n cuvenite bibliografii) era deja uria20, deopotriv cu zelul i informaia nvailor care l prelucrau. Dou trsturi cercetrilor:1.

generale caracterizau ansamblul

Empirismul istorizant, presupunnd

precum sugeram refuzul de a concepe studiul altfel dect ca demers inductiv. Ceea ce pe atunci se putea explica i prin excesul atitudinii prudente adoptate, legitim, de folcloristic ca reacie la aberaiile teoretice, ntemeiate n bun parte pe abuzul de silogisme (i tinznd s reduc ntreagaDe fapt - cum se poate constata azi consultnd surse de informare retrospectiv materialul disponibil, brut sau analizat, era nc de pe atunci cu mult mai vast dect avea sau putea s aib tiin V. I. Propp n momentul publicrii lucrrii sale. Cu att mai penetrant apare concepia ce a prezidat la elaborarea acesteia.20

cultur spiritual tradiional a popoarelor fie la schemele unei mitologii solare, fie, dimpotriv, la un numr de credine i obiceiuri primare, general umane), ale marilor curente care ilustraser disciplina n cursul secolului trecut.2.

Neglijarea, cu izolate excepii, a caracterului

de fenomen literar al basmului. Ceea ce este mai greu de justificat. S-ar spune c, tacit, acest ultim aspect era socotit neproblematic21. Se nutrea desigur convingerea c se tie ce e basmul. Definiiile n definitiv nu lipseau (cf. infra p. 23, bibliografia de la nota 1). Morfologia lui V. I. Propp denun ns, implicit, falsele evidene. O descriere i deci o definire sistematic a basmului in se rmne de nfptuit. Unul din viciile fundamentale ale studierii genetice a basmului rezid anume rspunde la X n acest hiatus iniial. E limpede c nainte de a

21 n orice caz ignorndu-se contribuia lui Propp era admis pn nu de mult prerea c prima cercetare serioas a basmului ca form literar a fost elaborat de cercettorul german Andr Jolles n ale sale Einfache Formen, Halle, 1929 cf. spre pild Jan de Vries, Betrachtungen zum Mrchen, F.F.C. 1954, nr. 150, p. 43.

ntrebarea de unde provine basmul, trebuie s lmurim n ce const basmul ca atare" (infra p. 7). Dar afirmarea prioritii studierii elaboratului literar ca atare" nu nsemna, n mprejurrile date, doar un simplu gest de luciditate, ci i formularea unuia din principiile de lucru fundamentale promovate de grupul aa-ziilor formaliti".22 Morfologia basmului face parte din categoria lucrrilor formaliste" trzii. Formalismul"23, micare pus la cale de un grup de tineri lingviti, critici i istorici literari, unii nc studeni, decii s infirme modalitile (psihologizante, sociologizante, filosofante) curente n Rusia de fapt, i aiurea ale criticii i istoriei literare, substituindu-le o nou concepie critic (specific obiectului i de vocaie

Concepia potrivit creia descrierea structurii trebuie imperativ s precead studierea genetic fusese deja aprat i ilustrat cu civa ani nainte, n legtur cu cercetarea cntecului epic vitejesc tradiional, de ctre cellalt expert n probleme de folclor al grupului formalist", A.P. Skaftmov. (Vezi op. sa de concepie morfologic", Poetica i ghenezis blin (Poetica i geneza blinelor), Saratov, 1924, p. 127, passim; apud Victor Erlich, Russian Formalism. HistoryDoctrine, ed. a II-a, Haga, 1965, p. 206). Denominaiile formalist, formalism etc., respinse mai mult sau mai puin net de aderenii micrii, au fost aplicate acesteia i n cele din urm impuse istoriei de adversari, iritai de atenia acordat precumpnitor procedeului literar.23

22

operaional)24,

luase

oficial

natere25

prin

ntemeierea la Moscova n iarna lui 19141915 a MLK-ului, Cercul lingvistic din Moscova, iar la nceputul lui 1917, la Petrograd, a Societii pentru studiul limbajului poetic, OPOIAZ26. Primii ani ai celor dou grupri, care curnd vor face front comun, snt marcai de publicistic petulant dezbateri entuziaste, manifeste cu teribiliti. n 1928 ns, faza jerbelor de idei, a paradoxului lansat uneori nu fr discreta intenie de a scandaliza epoca boemei intelectuale i a scrisului artist" era consumat, iar vechile cadre organizatorice estompate. XI

Principiul specificrii i concretizrii tiinei este principiul organizator al metodei formale. Toate eforturile au fost concentrate pentru a pune capt situaiei precedente, n care literatura rmnea, dup expresia lui A.Veselovski, res nullius . Formalitii negau i neag i acum confuzia iresponsabil a diferitelor tiine i a diferitelor probleme tiinifice < ... >. Obiectul tiinei literare trebuie s fie studiul particularitilor specifice ale obiectelor literare care le deosebesc pe acestea de orice alt materie, i asta independent de faptul c, prin trsturile sale secundare, aceast materie poate oferi motiv t ndreptire pentru utilizarea ei n alte tiine < ... >. " B. Eihenbaum, La Thorie de la mthode formelle (1925), la vol. Thorie de la littrature, textes des formalistes russes runis, presents et traduits par Tzvetan Todorov, Paris, 1965, p. 37. 25 Cf. R. Jakobson, Vers une science de l'art potique, n Thorie de la littrature, p. 9. 26 Moda reducerii la iniiale a denumirilor de instituii o adusese practica organismelor militare numeroase n acei ani de rzboi.

24

Se proceda cu gravitate la reevaluri. Se reformulau idei. Se enunau altele cu accentua27. Austeritatea vdit a Morfologiei nu e strin de atmosfera acestui moment de maturizare i sedimentare a valorilor. Conjunctur creia i se datoreaz, foarte probabil, i faptul c lucrarea lui V. I. Propp nmnuncheaz i dezvolt bun parte din cele mai rodnice teze ale formalismului". S-a remarcat astfel de timpuriu28 i ulterior de repetate ori29, ndreptit, c formalismul", el nsui strns legat sub raport intelectual i uman de avangarda literar rus, era, n fond, contemporan cu orientri artistice inovatoare din alte pri, ai cror purttori (Joyce, Eliot, Proust, Valry, Cocteau) enunau nu ncape vorb, independent de formalism" idei asemntoare; la fel, unii ilutri lideri de coli de critic, istorie i teorie literar sau de art, ale epocii (precum I. A. Richards i autorii grupai de New Criticism"-ul anglo-american, Wolfflin, Walzel i direcia Stilforschung german etc.). Fenomenul, datorat evident climatului comun al vremii, similaritii problematicii, ntr-o anume msur circulaiei fie i difuze n diverse sensuri a ideilor, subliniaz27 28

vizibil

preocupare de acuratee. Rigoarea analizelor se

indirect

meritele

formalismului".

Cf. V. Erlich, op. cit. pp. 118-139. Cf. Bohuslav Mathesius, Formalni Metoda, postfa la V. klovski, Teorie Prozy (tr. ceh), Praha, 1933, p. 251. 29 V. Erlich, op. cit., pp. 272276, passim; Tzvetan Todorov, Prsentation,, n Thorie de la Littrature. p. 21.

Acestea rezid credem nu numai n originalitatea absolut sau n prioritatea formulrii unor teze, ci i n depirea stadiului purei nserieri de vues d'esprit" inteligente. Aceasta, prin asocierea strns a teoriei, n elaborare, cu studiul concret, prin multiplicarea, rafinarea i adncirea analizei practice ca receptacul de teoreme i metateoreme. Or, tocmai acest mod concret i derulat" al metodei i teoriei nnoitoare este aspectul formalist" cel mai comun, mai uor identificabil, n Morfologie. Obiectul acesteia e definirea intrinsec a basmului. De fapt nu att ce este static vorbind ct cum funcioneaz basmul fantastic ca dispozitiv literar. Mai exact, definirea are n vedere, efectiv, doar nivelul compoziional. V. I. Propp nsui, socotind ulterior titlul lucrrii sale oarecum inadecvat, admitea, ca mai potrivit, formularea Compoziia basmului fantastic folcloric30. XII

30

V.I. Propp, Struttura e storia, p. 213.

Cartea rmne ns nu mai puin demers morfologic", n accepia formalist" a termenului. Metoda noastr scria n 1922 Boris Eihenbaum, unul din membrii cei mai activi ai OPOIAZ-ului e de obicei declarat formalist. A prefera s-o numesc morfologic. i, spre a evita tautologia, specific: Aceasta pentru a o diferenia de alte abordri, precum cea psihologic, sociologic etc., n care obiectul cercetrii este nu opera n sine, ci ceea ce, dup prerea cercettorului, opera reflect"31. focarul Practic, acest literare, enun ct i marca att principiul siturii operei i a constituenilor ei n cercetrii principiul autonomiei de domeniu i procedur a cercetrii literare. De prisos s insistm asupra validitii conferite acestor teze, pe care Morfologia i le nsuete, de conformitatea cu conceptul dialectic al determinrii primordial interne a fenomenului. Propp uznd de motto-uri capitulare pornete la drum sub semnul limpede al naturalismului unui Goethe mprit ntre fascinaia curgerii he-raclitice i voina tenace de a descoperi parametrii bilanului fix32 dincolo de orice transformri i de orice permutri al fenomenalitii infinite. Epigrafele, citate din Caietele de morfologie i din Jurnale, au menireaB. Eihenbaum, Molodoi Tolstoi (Tnrul Tolstoi), p. 8, apud V. Erlich, op, cit., p. 171. 32 Cf. spre pild Dis Vortrage uber vergleichende Anatomie, n Werke, vol. XVII, Zurich, 1953, p. 415, passim.31

mrturisit de a conferi textului fundamentul filosofic explicit care altminteri i lipsete i, totodat, de a sugera c ntre tiinele regnului fizic i animal i tiinele omului exist corelaii i coincidene la nivelul metodei33. De altfel, nsui conceptul de morfologie, ne asigur Propp, a fost mprumutat nu din gramatic ori botanic (al cror principal scop e pura clasificare"), ci tot de la Goethe (unde sub acest termen ni se dezvluie o nou perspectiv asupra legilor comune ce strbat natura"34; Goethe grupa sub aceeai inciden morfologic discipline diverse)35. Nimic surprinztor: formalismul" omologase morfologia ca noiune-cheie, Goethe nu numai n Caietele de morfologie gndea adesea formalist". Segmentul iniial al Morfologiei basmului este o critic n trsturi iui a stadiului dat al investigrii basmului. Inconsecvenele criteriilor claXIII

33 34

Cf. V. I. Propp, Struttura e storia, pp. 205-206. V. I. Propp, op. cit., loc. cit. 35 Nu e exclus ca la alegerea termenului s fi contribuit i prestigiul, pe atunci solid, al conceptului de morfologie cultural" (implicnd definirea prilor, studiul relaiilor lor reciproce etc.), frecvent n cercetrile germane de etnologie i fundamentat, dup modelul omonimilor folosii n biologic, geologie etc., de Frobenius (vezi Die naturwissenschaftliche Kuiturlehrt, n Allgemein-verstndliche Naturwissenschaft, Abh. XX, 1899), autor pe care Propp l cultiv (cf. infra nota de la p. 110).

sificrii pe s p e c i i

basme propriu-zise

(fantastice, nuvelistice), basme animaliere, snoave (anecdote) i pe t i p u r i , apoi ntretierea complex a speciilor i tipurilor n contextele concrete de basm (oblignd la confecionarea nelimitat de indici de identificare cumulativi i ncruciai) dovedeau necesitatea determinrii de puncte de sprijin unitare, univoce, realmente eficace pentru cunoaterea i pentru clasificarea materialelor. Obiectivul nemijlocit al Morfologiei va fi deci gsirea modalitilor unei descrieri precise a basmului". Baza epistemologic preliminar o vor constitui ntre altele tezele elaborate cu decenii n urm de Bedier i Veselovski 36, paralel, dar ntr-o mai ampl i mai teoretic elaborare la cercettorul cea folcloric. nrurirea lui Veselovski (preeminena cercetrii operei, preceptele de baz ale analizei etc.) fusese unul din principalele elemente formative ale doctrinei OPOIAZ-ului. Poetica istoric i mai cu seam Poetica subiectelor (ultima ampl lucrare, neterminat, a ilustrului profesor de literatur) erau referine predilecte al formalitilor"37. Ceea ce nu nseamn totui c rus, cu privire la raportul constant/variabil n opera literar i, n spe, n

36

Cf. infra, notele * de la p. 18 i nota * de la p. 20. V. Erlich, op. cit.., pp. 29, 239, passim.

37

atitudinea lor va fi fost mai puin critic. Astfel ideea fundamental a Poeticii mai subiectelor, unitate dicotomia motiv (cea simpl

narativ"), subiect (nmnunchiere de motive), care fcea din acesta din urm o categorie mai degrab compoziional dect tematic, e preluat de Propp nu tale quale, ci n versiunea amendat pe care o schiase formalismul". Pentru formaliti" motivele nu mai erau precum la Veselovski elemente" de natur extra-literar definibile n termeni socio-antropologici, ci deformarea convenional specific a unor atari elemente". Totodat, subiectul nu mai era o simpl nmnunchiere adiional de motive, ci o structur, caracterizat de interrelaionalitatea tensional, dinamic, a constituenilor38. Astfel Propp n acord totui cu principiul veselovskian al prioritii n analiz a prii fa de ntreg caut i identific motivele n imanena contextelor, n reeaua conexiunilor interne ale acestora, punnd totodat n eviden inconsistena definiiei practice a motivului atomistic" (n fapt nici monopartit, nici indivizibil", infra, p. 19) descris de Poetica subiectelor. Procednd radical, el substituie motivului conceptul de funcie definit ca aciune (a unui personaj), semnificativ pentru desfurarea narativ, avnd, cu alte cuvinte, urmri, iar urmrile nsemnnd la rndu-le

38

V. Erlich, op. cit., pp. 239-240.

aciuni semnificative .a.m.d. Caz particular, XIV

dac e s ne raportm la definiia generic, exemplar, pe care Iuri Tnianov39 o ddea n 1927 acestei categorii centrale a doctrinei formaliste": Numesc funcie constructiv a unui element al operei literare luat ca sistem capacitatea acestuia de a intra n corelaie cu elementele aceluiai sistem i, eo ipso, cu sistemul n ntregime. La un examen mai atent observm ns c funcia este o noiune complex. Elementul intr n relaie att cu seria elementelor similare lui, aparinnd altor sisteme-oper, ba chiar i altor serii (de fenomene ale realului R.N.) ct i, n acelai timp, cu celelalte elemente ale propriului sistem (funcie autonom i funcie sinnom)."40 Identificarea funciilor basmului fantastic rus Propp o opereaz pe un corpus de 101 basme din colecia Afanasiev41 pe care le supune analizei n planul axei autonome" (dup terminologia propus de Tnianov), terminologia paradigmatice" lingvistic (am zice, Obine n o curent).

secven canonic invariant de 31 funcii n plan sinnom" + 1 situaie iniial", alctuind modelul39

I. Tnianov, De l'Evolution littraire, n Thorie de la Littrature, p. 123. 40 Noiunea de funcie, funcionalitate, i ndeobte abordarea funcionalist a fenomenului, eseniale, n formalism", fuseser inspirate n bun msur de lucrrile nnoitoarei coli lingvistice patronate la Universitatea din Petersburg de I. Baudouin de Courtenay (autor al descrierii, n termeni pur funcionali, a acelei entiti fundamentale a sistemului limbii pe care elevii si o vor numi fonem). La popularitatea acestor concepte n mediile savante i studeneti din anii formrii cercului formalist" contribuise i recentul prestigiu de care se bucurau, n aceleai medii, remarcabilele Logische Untersuchungen (1913 1921) ale lui Husserl (cf. V. Erlich, op. cit., p. 60). Ar fi de altfel de bnuit c influena lui Husserl va fi fost chiar mai larg i mai direct asupra formalismului", att de preocupat de lucruri ca ele nile". 41 Cf. infra, notele * de la p. 8 i * de la p. 29.

virtual

al

basmului

fantastic

hipercomplet,

niciodat sau aproape niciodat realizat n ordinea empiricului: pentru orice basm concret o ctime doar a inventarului total e necesar i suficient42. XV

42

n realitate, Propp nu anuleaz motivul (se va consacra el nsui, mai trziu, studierii monografice de motive). i sconteaz doar dezavantajele tehnice. n primul rnd, desigur, ambiguitatea.(Bine evideniat de Tomaevski: n poetica teoretic motivul" e precum la Veselovski un ce minimal indecompozabil, cea mai mic particul de material tematic (s-a lsat seara, Raskolnikov a ucis-o pe btrn etc.)", nct practic fiecare propoziie posed propriul su motiv"; n poetica istoric i n cea comparativ, motiv" este unitatea tematic" regsibil n diferite opere (de ex. rpirea logodnicii, animalele ajuttoare), creia i se ignor eventuala divizibilitate, important fiind tocmai i numai faptul conservrii unitii motivului n peregrinrile sale din oper n oper" B. Tomaevski, Thmatique n Thorie de la littrature, pp. 268 269). Apoi, la fel de probabil, vagul dificultatea definirii (cf. infra, nota *de la p. 19), caracterul static i vocaia sintagmatic", flagranta inegalitate de rang i capacitatea divers a motivelor de a se integra unei structuri i de a o genera. De unde exigena, aici imperioas prin natura lucrrii, a redefinirii relaionale a motivului (n spirit mai degrab comparatist) - echivalnd de fapt cu o substituire - ca funcie.

Demersul Morfologiei nu era singular n literatura "formalist"43. n analiza prozei i ndeobte a naraiunii domenii n care formalismul", subliniem, era n cea mai larg msur deschiztor de drumuri44 eforturi se orientaser deja spre obiective similare. Mai vrstnicul Victor klovski, de pild, teoretician i port-draptel" al micrii, se angajase nc din jurul lui 1920 n cercetri asupra prozei pornind anume de la basmul fantastic rus. A sa Teorie a prozei45 face frecvente referiri la basm, tratat pe picior de egalitate cu povestirea, nuvela/romanul etc. Tot el, abordnd literatura detectiv" (analog genului fabulos prin caracteru-i adnc formalizat, prin tendina de a reduce n genere personajele la condiia de simple unelte ale subiectului etc.), schiase descrierea schemei compoziionale a unei suite detective", n spe a irului romanelor i povestirilor cu Sherlock Holmes de A. Conan Doyle46. Schema43

i nici aiurea. S-ar putea remarca lateral, dar util pentru intuirea unui anume sector al spiritului epocii c tot n 1928, anul Morfologiei, Rudolf Carnap, bunoar, se aplica n Der logische Aufbau der Welt (Berlin-Schlachtensee, 1928, n special pp. 1721, passim) s fac demonstraia oportunitii descrierii pur structurale a identitii (homeotipiei totale") a unui dat fenomenal, pe un itinerar logic mai stringent, dar apropiat celui adoptat de Propp (definirea relaional, suprimarea incidenelor subiective etc.). 44 Boris Eihenbaum nu exagera cnd, n 1925, vorbind n numele grupului, afirma: n domeniul studierii prozei < ... > formalitii erau pionieri, dac ar fi s nu lum n seam cteva studii occidentale ale cror observaii asupra materialului coincideau cu ale noastre (de exemplu V. Dibelius, Englische Romankunst, 1910), dar care rmneau totui departe de toate problemele i principiile noastre teoretice. n munca noastr asupra prozei eram aproape liberi de tradiii. Lucrurile stteau cu totul altfel n ceea ce privete versul < ... >", op. cit., pp. 5556. Foarte probabil, rezervele lui Eihenbaum aveau n vedere i cercetrile lui Bdier.45

O teorii proz, Moscova, 1925; ed. a II-a, 1929. 46 Cf. Teorie Przy. pp 135-137.

comun a acestora ar implica, dup klovski, o secven de 9 momente necesare: 1) Ateptare (conversaii Holmes-Watson despre trecute crime). 2) Apare solicitatorul (care cere sprijin, anunnd o nou crim, declarndu-se n primejdie etc.; adesea suspectabil: ptat de snge etc.). 3) Descrierea probelor (cele revelatorii, anodine, au minime anse de a fi remarcate). 4) Watson d explicaii greite faptelor (imbecil profesionist", deine perpetuu paternitatea ntrzierii unor ipoteze 5) nefondate, destinate epice"47).

Deplasare la locul delictului. 6) Oamenii poliiei (ziarele, nsui Holmes) interpreteaz eronat situaia. 7) Meditaiile lui Watson care nu pricepe nimic; Sherlock Holmes fumeaz, ascult muzic, eventual schieaz sistematizarea datelor. 8) Deznodmntul (exploatnd uneori tentativa de svrire practic a crimei). 9) Analiza faptelor (care i revine lui Holmes). XVI

47

Cf. infra, nota de la p. 92.

Aceast schem nu e creaia lui Conan Doyle i nici obiect al unui mprumut, ci a fost chemat la via de nsi natura lucrurilor", explic vag klovski. n aceste condiii, n ce ar mai sta ns noutatea crii lui Propp? Ei bine, ineditul Morfologiei st n redefinirea i ilustrarea sistematic cu rezerve pe care le vom meniona a principalelor precepte teoretice i metodologice ale analizei formaliste" a naraiunii. Propp instituie mai nti, explicit, conceptul specific de funcie. Dincolo de definiia nemijlocit, citat, funcia este gndit nu ca datum funcional oarecare (n orice context, orice dat e cumva funcional), ci ca entitate logic i semantic invariant de caracterul general, corespunznd, conceptual, cmpului semantic", respectiv noiunii generale corelative", i opernd n planul relaiei imanente, mediate ori nu, cauz efect care strbate contextele. Delimitarea, ulterioar, a funciilor apare important mai puin prin absoluitatea contestabil a reuitei, i mai mult prin procedura n sine: reducerea la unitate, n urma comparrii basmelor segment cu segment, a aciunilor ocupnd poziii echivalente n contextele logico-semantice respective. Funcia i primete att statutul ct i semnificaia particular de la situaia sa corelaional: consecin a unui ce

precedent, are drept consecin un ce succedent, ambele cu identitate definit i poziie constant (eventualele anomalii topice snt lesne de redus). Consecutivitatea (cauzal, cronologic) ar fi aadar nsuirea-cheie, real n plan sintagmatic, virtual n plan paradigmatic, a funciei. Reduciei paradigmatice, ca operator al decupajului, i revine i sarcina cenzurrii eventualelor erori n investitur. Fiindc nu orice aciune cu consecine" e neaprat funcie. De pild, c eroul crete ntr-un ceas ct ntr-un an", c se dovedete, prin isprvi, mai destoinic dect fraii mai mari sau, dimpotriv, att de pervers nct ai si 1 alung, consacr, spune Propp, nu funcii, ci aciuni facultative (n corpus apar rzle), cu rol descriptiv i copulativ gravitnd n cmpul unor funcii precum plecarea n lume sau, am aduga noi, situaia iniial etc. Dovad e retezarea sau absorbirea lor la reducie de respectivele paradigme. Implicaia metodic e remarcabil. Avem de-a face cu un procedeu azi larg folosit n lingvistic48, prin excelen n lucrrile descriptiviste" (de aici mprumutat i n cercetarea altor sisteme semiotice): definirea unei entiti date prin posibilitile distribuirii sale49. XVII48

Cf. de ex., spre informare, V. Guu-Romalo, Distribuia, n volumul Elemente de lingvistic structural, Bucureti, 1967, pp. 3858. 49 Acelai procedeu la Tomaevski: pentru definirea tipurilor de scheme metrice. Cf. B. Tomaevski, O stihe (Despre vers), Leningrad 1929, p. 45, apud Tzvetan Todorov, L'Hritage mthodique du formalisme, n L'Homme, V (1965), nr. 1, p. 70.

Ceea ce Propp obine n cele din urm este o mulime finit" de elemente, nzestrat cu nsuiri clare, caracteriznd clasa de contexte concept subiacent n Morfologie basm fantastic". Succesiunea ordonat a cmpurilor semantice-standard deduse (funcii) e generat de principiul implicaiei, acionnd fie univoc, fie ad libitum n prezena unui numr limitat de posibiliti (n aceste chestiuni Propp se arat ezitant). Funciile n implicarea lor mutual repetm, nu Implicarea pur, ci cea inerent contextelor sugereaz izvorul automicrii" basmului, obiectiv principal, n ceea ce el are generic, al "formalismului". E de la sine neles c, pentru a evita explicaiile n fraze generale invocnd natura lucrurilor" etc., etapa urmtoare a acestei direcii de studiu ar fi trebuit s fie critica explicit a nsi infrastructurii logice a basmului, ndeosebi n ceea ce are ea convenional, neconcordant n imediat cu logica praxis-ului. Demersul era proiectat (cf. infra, Prefaa, p. 4). Dar, pare-se din raiuni editoriale, aceast esenial seciune a lucrrii a rmas nenfptuit. Dei considerabil, acest hiatus umbrete prea puin sporul fa de nivelul contribuiei formaliste" anterioare, inclusiv klovski, adus de Morfologie: modelarea unei ntregi specii, n termeni lmurit i consecvent funcionali, ntemeiat pe realitatea obiectului, fcnd posibil

desprirea tranant a constantelor de variabile i deci o autentic formalizare, capabil, prin abstractitate, s genereze direct generalizri. Ceea ce klovski schiase, Propp definitiveaz" aadar n linii acuzate. n aceste mprejurri, faptul c klovski nu urmrea scopuri strict morfologice", ori c Propp uzeaz de un corpus mai avantajos, dat fiind entropia redus a basmului S (repetabilitate, relativ constan a vecintilor fiecrui segment etc.), rmne secundar. trecem mai departe. Dac funciile personajelor basmului fantastic snt fundamentale i constante, personajele (ca nsuiri, ca moduri ale aciunii) snt arat Propp variabile i derivate. n liniile ei mari, aceast concepie, care, subordonnd personajul gndit ca artificiu aciunii, invalideaz mimesis"-ul plat i simplificant, nu era nou. Dezvoltnd-o, Propp mpletea cel puin dou fire ale tradiiei n tiinele umane. Unul venind din istoria religiilor (unde un mitograf ilustru ca Iulius von Negelein 50, spre pild, remarcase, n contrast cu perisabilitatea i irepetabilitatea" personajelor divine, persistena i repeXVIII

50

Cf. infra, nota * de la p. 26.

labilitatea funciilor lor mitice)51. Cellalt din tiina literaturii". Aici antecedentele urca pn la Aristotel, care vorbind n Poetica de prile" (de fapt, etajele") tragediei scria: Cea mai nsemnat dintre acestea este mbinarea faptelor svrite . Personajele nu acioneaz pentru a imita caractere, ci i primesc caracterele n vederea faptelor lor. Astfel faptele i subiectul snt inta tragediei . Tragedie fr aciune nu poate fi, dar fr caractere poate s existe."52 Vederi regsibile mai apoi, n diverse ntruchipri, la umaniti italieni ai secolului al XVI-lea, Scaliger, Vida, Castelvetro; mai trziu la cei doi mentori germani ai clasicismului francez, Heinsius i Vossius etc. Se vor emite i consideraii adiacente. Bunoar, remarca penetrant a lui Goethe care, citnd din Shakespeare, i legitima, ntr-o conversaie, lui Eckermann, distorsionarea personajului n folosul reliefrii unor situaii altfel spus, din raiuni funcionale53. Sprijinindu-seAvansul istoriei religiilor n abordarea structural a obiectului a sporit ntre timp cantitativ i, mai ales, calitativ. n special prin contribuia remarcabil a prof. Georges Dumezil (cf. bunoar L'hritage indoeuropen Rome, Paris 1949, sintez parial a operei sale), cu rsfrngeri substaniale asupra teoriei literaturii (cf. La Saga de Hadingus, Paris, 1955). 52 6, 1450 a (tr. Balmu). 53 Cnd Lady Macbeth zice Goethe vrea s-i ndemne soul la fapt spune: Am hrnit prunci la snul meu etc. Nu intereseaz dac aceasta e sau nu adevrat; dar Lady Macbeth rostete aceste cuvinte i trebuie s le rosteasc ca s dea mai mult vigoare vorbelor ei. Mai trziu cnd Macduff primete vestea pieirii alor si, n furia lui nebun, rcnete: El n-are copii! Aceste cuvinte ale lui Macduff i acele ale Lady-ei Macbeth, prin urmare, se contrazic; dar lui Shakespeare nu-i pas. Pe el l intereseaz efectul puternic al fiecrei tirade el pune n gura personajelor sale numai cuvintele pe care le socotete necesare n acea situaie, fr s-i bat prea mult capul dac nu cumva ele contrazic cele spuse cu alt prilej." (J. P. Eckermann, Convorbiri cu Goethe, Bucureti, 1965, pp. 582 583).51

anume pe aceast observaie, Tnianov, unul din spiritele cele mai fine i mai riguroase ale grupului formalist", afirma n 1923 c unitatea personajului depinde n ntregime de principiul de construcie i poate oscila n cursul operei n modul prescris pentru fiecare caz particular de dinamica general a operei; personajul este doar semn menit s marcheze convenional unitatea; ca urmare, categoria sa face legitime cazurile cele mai izbitoare de violare efectiv i ne oblig s le considerm ca echivalene ale unitii"54. Aceasta va fi, cu toate implicaiile, poziia formalist" comun. n 1925, Tomaevski reformula chestiunea din unghiul tematicii: personajul e numai suport pentru diferite motive, procedeu concret destinat gruprii i nlnuirii acestora , motivaie personificat a legturii ntre ele"55. n sfrit, n Teoria prozei, klovski aducea precizri eseniale privind subordonarea i variabilitatea agentului, supraordonarea XIX

54

I. Tnianov, La Notion de construction, n Thorie de la littrature, pp. 116117. 55 B. Tomaevski, op. cit., p. 293.

i stabilitatea rostului funcional al acestuia: asistena amical acordat eroului de auxiliari este o constant a basmului" i, n bun msur, a romanului de aciune; ea e ns acordat felurit de animale ajuttoare, de personaje ad-hoc (ca Psri-li-lungil, Sfarm-piatr) etc., respectiv de un Ursus (Quo Vadis), un Porthos (Cei trei muchetari) .a.m.d., fiecare cu trsturi individualizante nelimitat diverse56. Etc. i aici Propp sistematizeaz. O precizare ns. Tratarea personajului c atare semnific o concesie. Fcut sistemului. Pentru Propp, unica problem Dar actual a Morfologiei e numai cea a funciilor ca temelii ale organizrii narative. realitatea nsi, complex, a sistemului l silete s ias din parcela demarcat: numai astfel, relaional, el poate asigura acesteia un plus de inteligibilitate. Consecinele faptului rmn limitate. Tot ceea ce n Morfologie depete perimetrul funciilor cade totui n subsidiar. Morfologia basmului e vizibil i mrturisit o analiz minuioas consacrat funciilor prevzut cu un impozant appendix care schieaz, n grade diverse de elaborare, analize de aspecte aferente. Funciile de resortul unuia i aceluiai agent alctuiesc o sfer distinct. Repartizarea teoretic univoc a funciilor face ca totalul sferelor s fie i mai redus dect cel al funciilor56

V. klovski, op. cit., p. 50.

(de notat c Propp se mulumete s constate aceast progresiv reducere a cantitii prin evidenierea comentariul generalitii epistemologic). calitii, evit Personajul-

standard" e deci o sfer de funcii. Ca atare, practic, n cutare sau cutare context, el i poate vedea funciile repartizate ntre mai multe personaje-concrete". Aceste formulri care organizeaz i realizeaz o lung tradiie critic, snt bun ctigat al Morfologiei i tind a deveni clasice". Mai preioas poate apare ns descrierea unora din repercusiunile lor logice. Astfel personajulstandard" face posibil nu numai echivalarea, prin coinciden funcional, a unor personajeconcrete" aparent eterogene (precum matera persecutnd pe fata cea bun, maica zmeilor urmrind pe erou) sau dimpotriv, discriminarea unor personaje aparent identice dar funcional diverse (zmeul ca rufctor", antagonist prin excelen al eroului, respectiv zmeul ca dificultate de nvins impus eroului de fata de mprat), ci i substituirea personajului, ca simulacru antropoid (zoo-antropoid) activ, cu obiecte inerte": eroul poate fi condus la el la fel de sigur de un cal ca i de o dr de snge. Alt corelat al conceperii personajului ca agregat nucleu ferm (funcii), plus labile (atribute, motivri, aciunii)snt nveliuri ale moduri

XX

procesele de transformare. Invocate generic n Morfologie, desemnate ntre altele ca obiect firesc al unei ele eventuale formeaz lucrri efectiv de sine stttoare", substana

amintitelor Transformri ale basmului fantastic. Acestea57, stabilind criteriile distingerii formelor fundamentale (fantasticul, eroicul, logicul, rspnditul, snt n principiu anterioare raionalisticului", umoristicului, incoerentului, rarului), descriu 20 de tipuri de transformri grupabile n cinci categorii: varieri cantitative (intensificri, reduceri etc.), inversiuni, deformri (non-sensuri generate de decaden), substituiri, asimilri. Dei menioneaz vocaia evolutiv sau involutiv a transformrilor, Propp e mai cu seam preocupat de micarea n sine (ale crei determinri le gsete n via" n modificrile mentalitii etc.) i care n conformitate cu cele mai clarvztoare opinii ale contemporanilor58 putea conferi ntr-un fel sistemului funcional extensie diacronic. n ansamblu, transformrile descrise pot ilustra importanta tez, privind modurile procesului transformativ, enunat de Tnianov n 1927: Se pot gsi numeroase exemple n care o57

Am avut la ndernn numai versiunea francez, Les Transformations du conte fantastique, n Thorie de la littrature, pp. 234262. 58 Opoziia sincronie / diacronic, opunnd noiunea de sistem noiunii de evoluie, i pierde importana de principiu o dat cu recunoaterea c fiecare sistem ne este obligatoriu prezentat ca o evoluie i c, pe de alt parte, evoluia are inevitabil caracter sistematic", scriau, tot n 1928, I, Tnianov i R. Jakobson n articolul-manifest (utilizat n versiunea francez) Les Pro-blmes des tudes littraires et linguistiques, n Thorie de la littrature, p. 139.

form avnd o funcie indeterminat acapareaz o alt funcie i o determin"59 (Transformrile basmului citeaz, spre pild, rotirea etern a izbei Babei-Iaga ca tipic aberaie rezultnd din supralicitarea pitoreasc, mai recent, a rotirii doar la porunc a izbei din raiuni naraionale imediate n variante de odinioar). Exist i exemple de alt fel, aduga Tnianov: funcia i caut forma" i (exemple ce abund printre n substituirile asimilrile examinate

Transformri; un specimen: izba Babei-Iaga devine, raionalistic", han, casa cu dou etaje etc.). Toate acestea, dei de remarcabil bogie n sugestii, rmn pn la capt demers analitic. Att afirmaia de enorm importan i teoretic i tehnic c legile transformrii au putere nu numai asupra elementelor atributive, ci i asupra funciilor (mprejurare menit spune Propp s mijloceasc reconstituirea n condiii de bun probabilitate a autenticei Urkomposition a basmului, pe care de altfel el o i descrie, fr demonstraie), ct i nsi afirmarea legilor transformrii din pcate, (metamorfozele att n basmelor ct i snt n supuse anumitor legi", infra, pp. 8990) rmn, Morfologie Transformrile basmului, nedemonstrate sintetic.

59

I. Tnianov, De l'Evolution littraire, n Thorie de la littrature, p. 129. Bineneles "funcie" are aici sensul general definit de autor, n aceeai lucrare, i citat de noi textual.

La fel, nici poziia-cheie recunoscut eroului printre personajele-standard (importana eroului sub raport morfologic este foarte mare, deoarece ntreaga naraiune este construit pe inteniile lui", infra p. 52), nici importanta remarc privind rolul punctului de vedere" ca artificiu ordonator amintind cumva de teoriile emise cu decenii n urm pe aceeai tem de Henry James schiat la un moment dat (numai faptele ca atare [ale personajelor] apreciate i definite exclusiv din punctul de vedere al semnificaiei lor pentru erou" [subl. n., R.N.] snt importante n basm, infra, p. 82) nu beneficiaz n Morfologie de dezvoltri. Tratarea funciilor i reintegrarea lor n totalitatea personajului de basm este am vzut deja i aplicaie metodologic de interes mai ntins. Practic, n Morfologie, Propp utilizeaz n analiza naraiunii fr a-l defini n mod expres conceptul de nivel de descriere, de remarcabil carier lingvistic. Morfologia se mrginete la a detaa nivelele, care, la proba eliminrii, apar ca vitale. Lsnd la o parte fonologie, lexic i, n mare msur, gramatic, Propp abstrage integral doar nivelul funciilor. Cruia i anexeaz, fr ambiia tratrii complete, nivelul personajelor (nsuiri, motivaii etc.). Srcia vdit a conotativului n basm face ntru totul valabil urmrirea la nivel exclusiv denotativ al distribuirii complementare. funciilor i elementelor

Se nelege, izolarea dispozitivului logicosemantic e convenional60. Morfologia nu scap nici o clip din vedere caracterul sistematic, de ntreg", al operei. La Propp, conceptului de sistem i se recunosc, inexplicit dar evident, dou trsturi preponderente. n primul rnd, Morfologia ilustreaz una din consideraiile formaliste" caracteristice privind ideea de sistem. Tnianov: Sistemul nu e o cooperare ntemeiata pe egalitatea tuturor elementelor, ci presupune promovarea unui grup de elemente (dominanta) i deformarea celorlalte. Opera literar intr n literatur i i capt funcia literar graie acestei dominante . Forma e perceput n cursul evoluiei raportului dintre factorul subordonant i constructiv i factorii subordonai."61 Or pentru Propp, componentul subordonant, garant al unitii i perceptibilitii XXII-

60

Fcnd bilanul a zece ani de activitate formalist", Tnianov declara n numele grupu lui; Nu fr profit se svrete munca analitic pe elementele particulare ale operei: subiectul i stilul, ritmul i sintaxa n proz etc. Ne-am dat astfel seama c puteam pn la un anume punct, ca ipotez de lucru, s izolm aceste elemente n abstract, dar c toate aceste elemente se gsesc n corelaie mutual i interaciune" (op. cit., p. 123). 61 I. Tnianov, op. cit. pp. 118 i 130. Idee, pare-se, mprumutat de la Broder Christiansen, filosof german, a crui Philosophie der Kunst (Hanau, 1909) era des citat la OPOIAZ. Cf. V. Erlich, op. cit., pp, . 199200, passim.

ca fapt literar sui-generis al basmului, e nivelul funcional, cu configuraia sa inconfundabil; transformrile snt abilitate s pun n lumin mai ales regimul elementelor subordonate n raport cu dominanta. n al doilea rnd, n planul speciei, sistemul apare articulat vertical ca sistem de sisteme. ntregul fond de basme trebuie considerat lan infinit de variante, nici un subiect de basm fantastic nu poate fi studiat nici morfologic, nici genetic fr recurs la celelalte subiecte" (infra, p. 120). Iar existena stingher a unor funcii extranee, vag asimilate, subsidiar, funcii Q, mprumutate din snoav, legend etc. l determin pe Propp s afirme, necesitatea conjugrii studiului basmului cu cel al naraiunilor de alt tip", sugernd un suprasistem". Definiia basmului decurge din aceste premise. Tomaevski descria genul ca grupare constant de procedee combinate n sisteme", creia dominantele i imprim individualitatea62. Definiia basmului fantastic sun la Propp: naraiune construit pe o corect succesiune a funciilor , dintre care unele pot lipsi, altele pot fi reluate" (infra p. 102), cu adugirea c suita complet respectiv orice dezvoltare de la Prejudicierea (Lipsa) iniial, prin funcii intermediare, la funcii deznodmnt numit de Propp micare", se poate duplica, triplica etc.62

B. Tomaevski, op. cil., p. 302.

Triumf total al structuralului asupra tematicului: O dat acceptat aceast definiie, termenul de fantastic i pierde orice sens" (infra, loc. cit.). Necesitatea de (succesiunea corect") se manifest deci n basm prin aceea c, indiferent motivrile, sentimentele, inteniile personajelor, diversificabile pn la contradicie (Baba-Iaga ostil, Baba-Iaga binevoitoare etc.), rigoarea nlnuirii funciilor rmne n ultim expresie intangibil; apoi consecutiv prin asimilarea la funciile fabulosului fantastic" a tot ceea ce e receptat de afar (cf. infra p. 118) etc. Relaia de principiu dintre basm ca matrice i materialul referenial nglobat ridic ns i o problem mai general, cea a raportului dintre basm, ca art, i realitate. Or formalitii" profesau un pozitivism ingenuu. Se declarau strini de orice premise filosofice, metodologice etc., de orice obiective transcendente materialului. Unele coincidene (precum cea privindu-i pe Carnap, neopozitivist de marc) nu snt, de aceea, total fortuite. Propp adera la poziia grupului: Menirea noastr const nu n a preciza semnificaiile, ci numai i numai n a constata faptul ca atare" (infra, p.109). n realitate era totui vorba mai degrab de o reacie de sentiment, declarativ, la abuzul de ideologie arbitrar i fumegoas al diverselor metafizici i idealisme estetice. O confirm temeliile dialectice solide i evidente, vocaia expli-

XXIII

cativ i efectul'' filosofic cert al ntregii opere formaliste". Rezolvarea relaiei art istorie (n sens larg) este i ea o confirmare. Formalitii" combteau ntre altele, cum lsam s se neleag cu argumente proprii i, eventual, cu citate magistrale63, orice tentativ, subtil ori vulgar, de a identifica istoria cu literatura, de a folosi opera ca surs documentar sociologic ori etnografic brut. Skaftmov, n mai sus citata sa monografie, o demonstrase pentru blin, Propp o subliniaz pentru basm. Cu toate acestea, formalitii" rmneau perfect contieni de caracterul socialmente integrat al literaturii. Tnianov i Jakobson scriau n anul apariiei Fiecare Morfologiei: Istoria literaturii sau a artei este intim legat de celelalte serii istorice. din aceste serii comport un mnunchi complex de legi structurale care i e propriu. E cu neputin a stabili ntre seria literar i celelalte serii o corelaie riguroas fr a fi studiat n prealabil aceste legi . Legile imanente evoluiei literare nu ne dau dect o ecuaie indeterminat care admite mai multe soluii, n numr limitat, desigur, dar nu obligatoriu o soluie unic. Problema concret a alegerii unei direcii sau cel puin a unei dominante nu poate fi rezolvat fr a se analizaklovski reproducea bunoar din Brunetire: Dintre toate influenele care se exercit n istoria unei literaturi, principal e influena operelor asupra operelor ", este de aceea inadmisibil ca sub pretextul c literatura este expresia societii s se confunde istoria literaturii cu cea a moravurilor". (F. Brunetire, Manuel d'Histoire de la littrature franaise, ed. a IV-a, p. III). Cf. Teorie Prsy, p. 64.63

corelaia seriei literare cu celelalte serii sociale."64 Admind aceasta, formalitii" menineau totodat ca incontestabil c ntre referentul" extern i sensul intrinsec al operei se interpune, infailibil, mediul specific al conveniilor literare. Reflectarea literar e deci oblic, refractant" de fapt, dup legitatea imanent literaturii. Referindu-se anume la aceasta, Jakobson va scrie, civa ani mai trziu, dar sintetiznd opinii formaliste": Este cu neputin a stabili corespondena ntre nivele n termeni de idilic armonie. E necesar s se aib contiina limpede c ntre diferite nivele ale realitii pot interveni tensiuni dialectice."65 Se consimea c literatura e serie istoric conex celorlalte serii, se nega orice intruziune neasimilat. Recunoatem acest mod de a vedea, n Morfologie. Concluzia fundamental, de cea mai mare cuprindere" a crii conchidea autorul trecnd peste rezervele sale pozitive" e c uluitoarea monotipie" a speei basm fantastic nu se poate interpreta dect prin unitatea de sorginte, unitate ce nu s-ar putea explica la rndu-i dect de realitatea XXIV

64

I. Tnianov, R. Jakobson, op. cit., n Thorie de la littrature, pp. 138 i 144.65

R. Jakobson, Randbemerkungen zur Prosa des Dichters Pasternak, n Slavische Rundschau, VII, 1935, pp. 372-373.

istoric arhaic, de religiile strvechi i de existena 111). Aspectul cel mai acut al problematicii istorice privete ns n Morfologie destinul nsui al speciei considerate. Din punct de vedere istoric basmul fantastic reprezint un mit n fundamentele sale morfologice", declara Propp (infra, p. 92), fr argumente directe, dar sub cauiunea unei viitoare investigaii istorice. Formula, uor sibilin, e redus, prin observaii complementare, la propoziia basmul se trage din mit". Tez care, fundamentat de Jacob i Wilhelm Grimm la nceputul veacului trecut, se menine, n principiu, pentru muli cu restricii i nuanri n actualitate66. Pentru alii (Andrew Lang, Wundt, Fr. Panzer etc.) basmul, dimpotriv, e anterior mitului, este form primar". Alii, n sfrit, consider mai plauzibil coexistena. Mircea Eliade, spre pild: Basmul fantastic, dublet facil al mitului i ritului iniiatic, reia i prelungete iniierea la nivelul imaginarului"67. De aceeai prere e i LviCf. A. Vesselski, Versuch einer Theorie des Mrchens, 1931, p. 56, n Prager Deutsche Studien, XLV, 1931; Fr. von der Leyen, Mythus und Mrchen, n Deutsche Vierteljahrsschrift, XXXIII, 1959, p. 359; K.J. Obenauer, Das Mrchen, Dichtung und Deutung, 1958, pp. 56 59, 298, apud M. Lthi, Mrchen, ed. a II-a, Stuttgart, 1964, p. 12.67 66

obteasc

economic,

social,

familial rsfrnt prin acestea (cf. infra. p.

M. Eliade, Les savants et les contes de fes, n La Nuvele Revue Franaise, IV (1956), nr. 41, p. 887.

Strauss68. Mituri i basme scrie el exploateaz, n cadrul unei culturi date, scheme, personaje i motive similare; reconstruirea seriei complete a transformrilor unei teme mitice se poate rareori limita la mit, unele transformri trebuie ncercate pe basm etc. Apropierile snt deci flagrante. Totui cvasiunanimitatea societilor percep i folosesc distinct cele dou genuri (denominativ, funcional debitarea mitului e legat de prescripii precise, cea a basmului nu ar fi etc.). Cauza, arat Lvi-Strauss sistematiznd opinii de altfel curente, rezid ntr-o dubl diferen de grad. Basmele fiineaz pe opoziii (locale, sociale, morale) mai slabe dect cele mitice (cosmologice, metafizice, naturale); snt deci mai puin expuse rigorilor triplului criteriu al coerenei logice, ortodoxiei religioase, presiunii colective. Cele dou genuri coexist ca poli ai aceluiai cmp, fructificnd complementar aceeai substan. Istoria", vdit existent n basm, ar rmne totui inaccesibil, dat fiind infima cunoatere a perioadei strvechi a genezei acestuia. Dimensiunea istoric ar apare cel mult negativ, ca defazare", n societile evoluate, a basmului (prezent) fa de contextul etnografic generator (disprut). Att opoziiile atenuate, anevoie individualizabile, permutnd relativ liber, ct i defazarea" fac basmul cel european n spe mai puin propriu abordrii structurale dect68

CI. Lvi-Strauss, op. cit., pp. 180-182.

XXV

mitul, ori basmul societilor care conserv nc sistemul complet". Adic i basm i mit. Propp69 respinge aceste consideraii, reafirmnd anterioritatea mitului i filiaia mit-basm. Rit i basm n forme identice (precum miturile Perseu, Teseu etc., care corespund pn n detalii" sistemului compoziional fabulos descris n Morfologie) nu pot exista n acelai timp": unde Teseu e cultic, basme cu Teseu snt de neconceput. Ritul are deci prioritate. Argumentarea e ns vulnerabil: pe de o parte, nimic nu ne garanteaz, inexistena paralel, n Elada, a unor basme echivalente mitului; de alt parte, includerea unor personaje sacre canonice, apocrife n basmul european modern perpetuat, s nu uitm, n condiii de rigorism religios mai intens dect cel elin, pare s infirme regula enunat; cel puin pentru o epoc i o zon. La rndu-i, observaia suplimentar menit s susin demonstraia c majoritatea miturilor se ntemeiaz pe un sistem morfologic cu totul altul" dect basmul, rmne exterioar discuiei: n litigiu imediat snt tocmai coincidenele morfologice. Argumentul forte al lui Propp (totul n folclorul populaiilor vechi i al celor primitive are caracter sacral i magic") pare n schimb decisiv. La prima vedere. Deoarece n fond n termenii propui de La Structure et la Forme, problema se pune nu att la nivelul ntrebuinrii69

V. I. Propp, Struttura e storia, pp. 223 226.

sociale, ct la cel al calitii opoziiilor. Esenial e configuraia stratului semantic subteran, nu eventuala folosire magic a basmului. Astfel, pn nu demult, n folclorul romnesc, spre pild, basmele puteau fi unealt magic (cte un basm n fiece sear tergea cte apte pcate, trei basme, nainte de culcare, fereau stna de ucig-1 toaca70 etc.). Rmnnd totui basme. n ce ne privete, vedem cu greu cum s-ar putea depi stadiul presupunerilor n aceast delicat materie. nclinm totui logic ctre supoziia coexistenei, fie i n ipoteza mperecherii mitului cu un basm de condiie unanim magic. (n treact fie zis, credem c ar fi util observarea, n msura n care se verific empiric, a distinciei conceptuale magic/religios.) Credem n schimb, mpreun cu Propp71, c rezervele privind putina informrii asupra contextului social strvechi snt totui excesive. Paleo-etnografia i-a demonstrat fertilitatea. Credem, n sfrit, c Propp are n cele din urm dreptate s vorbeasc de basm ca mit". Dar nu n sensul presupusei origini mitice necesare. i XXVI

70

Cf. O. Brlea, La Fonction de raconter dans le folklore roumain, n IV-th International Congress for Folk-Narrative Research, Atena, 1965, p.25.71

Loc. cit.

nici n virtutea transferului istoric de substan nu n curgere continu, ci ca eveniment episodic (mprumut n cazul coexistenei, motenire" n cazul extinciei mitului) din mit n basm i invers (Propp nsui citeaz n Transformrile basmului ratificarea, dup canonizarea Sfntului Gheorghe i n ciuda unor rezistene, a miracolului su cu balaurul, motiv venit, pare-se, din basm). Ci n sensul structurrii logice a basmului dup tipare comune cu mitul (aspect tratat sugestiv, dar disparat n Morfologie, lipsit, cum regretam, de capitolul la care avea dreptul). n consecin basmul apare, la nivelul imaginarului", ca entitate mitifiant, n care se crede altfel dect n texte sacre, dar n care se crede totui. La nivel minimal, fie i aa cum crede orice public n orice literatur ca mit". Ct privete integrarea basmului direct sau indirect n datele sociologice corespunztoare", asupra necesitii creia Propp i Lvi-Strauss snt, cel puin n principiu, de acord, ea e svrit, cum menionam, cu exemplar erudiie, n Rdcinile istorice ale basmului fantastic72. Critica lui Lvi-Strauss se ndreapt i n alte direcii. n primul rnd asupra procedurii fundamentale: Propp ar opune forma, singurCarte care a suscitat totui unele obiecii. Mai mult sau mai puin fondate. Dup Paolo Toschi bunoar, reputat specialist n epic i naraiuni populare, numai circa 25% din tentativele de deducere de elemente fabuloase din mituri, rituri i religii primitive ar rezista criticii n Rdcinile istorice. Cf. P. Toschi, Rappressaglia di Studi di letteratura popolare, Florena, 1957. pp. 45-63, apud M. Luthi, op. cit., p. 88.72

inteligibil, redus la cele 31 de funcii pure abstracii coninutului, reziduu lipsit de valoare semnificativ" alctuit de speciile" i varietile" concrete ale fiecreia din funcii, de motivri, racorduri i alte elemente auxiliare, arbitrare; opoziie formalist" pe care structuralismul o neag; pentru el form i coninut au aceeai natur, iar structura e coninutul nsui surprins ntr-o organizare logic conceput ca proprietate a realului". Aceast segregare duce n Morfologie la un model formal att de abstract, nct e aplicabil indistinct tuturor basmelor. Spre a contracara diluarea, Propp ar recurge la enumerri de specii i varieti" de funcii. Dar nesistematic, izolnd cteva, mai frecvente, iar restul nghesuindu-le n cte o singur categorie", operaia echivalnd cu o simpl restituire a materiei brute.73 Incontestabil, aerul puin hibrid al Morfologiei e o realitate; derivnd ns, credem, nu din fatale ngustimi formaliste", ci din concursul de mprejurri care a prezidat la conceperea lucrrii. Antiteza coninut/form nu numai c nu este inerent"74, dar e chiar funciar strin att teoriei ct i celor mai bune lucrri formaliste" (aceasta n msura n care formalismul XXVII

73 74

Cl. Lvi-Strauss, op. cil., o. 185. Ibidem.

generic invocat de La Structure et la Forme coincide cu formalismul" rus). Formalitii atribuie noiunii de form sensul de integritate, identificnd-o n felul acesta cu imaginea operei artistice n unitatea sa, astfel nct ea nu mai reclam nici o opoziie, cu excepia formelor lipsite de caracter artistic" scria, fidel faptelor, Eihenbaum75. Desigur, Propp limitndu-i cmpul la un aspect i schind doar tratarea de aspecte contigue, nu poate operelor reproduce cum analitic reclamau integritatea"

formalitii" nici nu poate satisface exigenele unei analize exhaustive imperativ structuralist. Dar de aici i pn la a nega orice valoare euristic"76 Morfologiei e o distan considerabil. Demersul lui Propp definete pentru prima oar modelul funcional comun al unei specii, cruia i se explic n larg msur tehnologia, i care opune specia dat tuturor celorlalte specii literare posibile. Chiar de ar fi s admitem numai aceasta i valoarea de cunoatere a Morfologiei s-ar impune evidenei. Replica lui Propp n aceast chestiune e numai n parte convingtoare. El recunoate c modelul su nu e n msur s dea la iveal cauzele diversitii basmelor. Numai cercetarea istoric o poate face."77 Cert, aciunea factorilor istorici este foarte75

B. Eihenbaum, La Thorie de la mthode for,elle, n Thorie de la littrature, p. 63. 76 Cl. Lvi-Strauss, op. cit., p. 185. 77 V.I. Propp, op. cit., p. 213.

important. Dar acest lucru e valabil, chiar dac la cu totul alt msur temporal, i n ce privete modelul nsui. Propp o spune cu toat claritatea, vorbind i mai de unitatea originilor atunci istorice ale basmului i de transformabilitatea funciilor. Unde gsete locul specificitatea trmului literar" ? E vdit aadar c studiul dezvoltrii concrete a constituenilor trebuie n mod necesar s urmreasc, complementar, linii ale cmpului de fore intern, formalizabile. Morfologia o face, dar sporadic i n termeni generali. Se vorbete n fug de reprezentri abstracte, ascunse, spre pild, n spatele tuturor ncercrilor impuse de donator eroului, respectiv de intenia constant a unui personaj fa de altul (infra, p. 92), de noiunile abstracte, altfel spus de planul logic, care se reflect n formele fundamentale ale atributelor (infra, p. 9192), innd att de corespondena cu contextul istoric etnografic ct i de economia intern a basmului etc.. Toate rmn simple idei enunate. Oricum, din aceast controvers pare a reiei destul de desluit c a deduce evoluia literar exclusiv din istoria social este la fel de absurd ca i a o deduce exclusiv din legitatea literar. Cei mai nzestrai dintre formaliti au susinut ferm acest punct de vedere. XXVIII

n privina categoriei personaj", Lvi-Strauss atrage atenia c, departe de a constitui o unitate", acesta ca i fonemul,, e mnunchi de elemente difereniale", dispuse n cupluri de opoziii combinate n fiecare personaj", mprejurare pe care Morfologia ar ignora-o78. n fapt nici pentru Propp personajul nu e unitate", ci fenomen combinatoriu" dar descris nu disociat n trsturi distinctive explicite, susceptibile a fi dispuse n opoziii binare (ternare) cu trsturile altor personaje, ci n pachete solidare de trsturi implicite. Lvi-Strauss reproeaz Morfologiei stoparea analizei prea aproape de nivelul empiricului"; ceea ce face s-i scape raportul de transformare n care se afl cele dou micri canonice ale basmului normal" (funciile Lupt"/Victorie" snt asimilabile funciilor ncercarea grea"/ Soluia ncercrii", rufctorul" e asimilabil falsului erou" etc.). Chiar n interiorul aceleiai micri s-ar putea opera reduceri: Infraciunea e inversul Interdiciei, iar aceasta din urm transformare negativ a Poruncii (Propp nsui o remarc, infra, p. 32). Plecare i ntoarcere apar ca aceeai funcie de separare exprimat pozitiv sau negativ etc. Or aceste asimilri, prin obinerea unui numr restrns de termeni ultimi, ar face posibil78 79

reducerea

ordinii

de

succesiune

cronologic la o structur matrice atemporal79 deCl. Lvi-Strauss, op. cit., p. 188. Tip de schem descris i fundamentat teoretic de Lvi-Strauss n Anthropologie structurale, Paris, 1958, pp. 227-256.

factura celor utilizate n algebra booleian80. Oportunitatea unor atari operaii pentru aproximarea fundamentelor ultime ale basmului ca mit", i n genere ca structur este cert. Totui, pentru planul propriu-zis al naraiunii, meninerea distinctiv" a funciilor i succesiunea temporal ar rmne, arat Propp81, factori organizatori necesari. O obiecie, care rezum i concentreaz majoritatea celorlalte, se refer la inadmisibilitatea descrierii gramaticii"

(compoziia funcional) independent de lexic" (restul). Eroare cu att mai grav cu ct n basm ca i n mit gramatic" i lexic" ar fi coincidente i indisociabile82. Propp riposteaz insistnd asupra caracterului strict empiric i voit limitat al Morfologiei83. Or, nvederat, problema nu e aceasta. E vorba nu de realitatea, ci de legitimitatea limitrii. Inciden sub care, principial, Lvi-Straus are dreptate. Cu toate acestea, experiena materializat, n cazul dat, i XXIX

80

Cl. Lvi-Strauss, La Structure et la Forme, pp. 190192. 81 V.I. Propp, op. cit., pp. 218-219. Cl. Lvi-Strauss, op. cit. pp. 196-198. V.I. Propp, op. cit., p. 214.

82 83

de seria de cercetri recente pornind de la Morfologie din care vom cita cteva mai jos demonstreaz totui c, cu condiia recunoaterii limitrilor i deformrilor ce decurg, raportarea selectiv la unul sau la cteva din nivelele structurale ale obiectului poate da rezultate viabile. n sfrit, Lvi-Strauss critic clasificarea basmului propus n Morfologie84. Orice clasificare trebuie s porneasc de la un sistem de incompatibiliti. Dar cum relaia de implicaie care leag funciile, n Morfologie, presupune compatibilitate absolut, Propp e nevoit s recurg la identificarea statistic de compatibiliti minime" ntre funcii. Le gsete n cazul cuplurilor Lupt/Victorie, ncercare/Soluie, rar ntlnibile n cadrul aceleiai micri. Deduce patru clase de basme dup prezena (mpreun, izolate) sau absena acestor cupluri. Pentru masa nc impozant a basmelor din fiecare clas, mprirea ulterioar nu mai poate fi efectuat ns dup criterii pur structurale" (infra, p. 105), ci dup variaiile tematice ale funciei Lips (Prejudiciere), aleas pentru nsuirea de a fi singura constant prezent n vzut basme. Inconsecvena dou criteriilor, reductibilitatea transformaional cum am a celor micri canonice, maniabilitatea redus, fac greu acceptabil, n forma dat, clasificarea din Morfologie85.84 85

Cl. Lvi-Strauss, op. cit., pp. 186-188. Va trebui s ne mulumim deci, pentru manipulri curente, cu vechea i criticabila clasificare Aarne-Thompson (cf. infra notele* de la p. 11 i ***

Nivelul funcional pare puin apt, dat fiindu-i generalitatea, s ntemeieze singur o clasificare structural valid a basmului. Indicaiile de clasificare ale Morfologiei rmn totui preioase pentru studiu. Obieciilor lui Lvi-Strauss li s-ar putea aduga altele. De amnunt. c nu S-ar trateaz putea reproa nici Morfologiei suficient

modificrile topicii canonice a funciilor, nici chestiunea numrului i nlnuirii micrilor basmului, nici raportul structural dintre cele apte funcii preparatorii i funciile fundamentale. S-ar putea obiecta c criteriul exterior" de delimitare prealabil a corpusului de analizat nu capt fundamentare n accepia teoretic. Aarne C raportul dintre n subiect" n accepie formalist" i tip" ambele folosite Morfologie, rmne obscur. E curios apoi c Propp nu remarc faptul c situaia iniial (i) este funcie: funcia ontologic" i circumstanial" a personajelor. Orice personaj este. Fiind, implic mprejurri ambiante. Prin urmare, (i) nu numai c este funcie, dar e condiie a tuturor celorlalte, care o pot absorbi, nu anula. Pe de alt parte, insistena pe deosebiri n cazul funciilor gemene XXXde la p. 14). Totui, tentative recente, printre care cea a cercettorului ceh Vladislav Stanovsky, Das formale Prinzip als wichtiger Faktor in der Katalogisierung der Mrchenstoffe, n Fabula, 9, Bd., 1967, Heft 1 3, pp, 105110, pornind de la principiile analizei lingvistice a contextului n constitueni imediai, dau sperane.

Prejudiciere (A) i Lips (A') ntunec identitatea de esen, ca frustrare, a acestor dou incidente (primul, efect de agresiune, al doilea supraordonat derivat din toate celelalte pricini posibile). Sublinierea identitaii ar fi trimis limpede la aspecte antropologice hotrtoare att sub unghiul relaiei cu mitul ct i sub cel, complementar, al sugerrii bazelor unei psihologii a basmului"86; aceasta cu att mai mult cu ct AA' repetm e unica funcie inomisibil a basmului fantastic. S-ar putea reproa cum s-a ntmplat, n termeni mai mult sau mai puin voalai referina naturalist a Morfologiei. Reproul ar fi ns abuziv. Propp nu supraevalueaz nici un moment metafora biologic, iar clasificrile naturaliste reperul lui Propp reprezint, n ce le privete, aplicarea unui principiu epistemologic de valabilitate larg: o atest ntre altele faptul c i ali savani din domeniul tiinelor umane le invoc.87 Nendoielnic, Morfologia ofer temeiuri pentru a i se obiecta inconsistena observaiei estetice explicite. Reproul se justific totui numai n cazul pasajelor unde, spre susinerea argumentrii, se face anume apel la criteriul esteticitii: totdeauna apodictic i inconcludent88. Altminteri,86 87

Vezi totui supoziii psihologice interesante infra, pp. 76 77. Lvi-Strauss, de pild, afirm: n antropologie totul nc rmne de fcut din punctul de vedere al unei clasificri linnene" (cf. Cl. LviStrauss, Les limites de la notion de structure en thnologie, n vol. Sens et usages du terme structure, Haga, 1962, p. 104). 88 Funciile decurg una din alta, sub imperiul necesitii logice i artistice" (infra, p. 65); cutare form e mai realizat artisticete" dect

c Propp respect limitele pe care i le-a fixat 89 nu numai fr a stnjeni eventuale considerri estetice, dar oferindu-le un fond de analize, e principial ireproabil90. Integral fr sens e n schimb blamul lansat uneori Morfologiei c ar fi neglijat arta cuvntului"91. perfect XXXI Propp prevenea inechivoc, cu

cutare alta (infra, p. 71), n timp ce cutare distribuire a funciilor e adesea nereuit artistic" (infra, p. 63) etc.89

Basmul e analizat ca i cum n-ar fi text artistic, ci un soi de plant", protesteaz, spre exemplu, A. Jolkovski i I. ceglov n studiul lor Iz pedistorii sovetskih rabot po strukturnoi poetike (Din preistoria lucrrilor sovietice de poetic structural), n Trud po znakovm sistemam, III, 1967, Tartu, p. 372. 90 Comportarea lui Propp corespundea n bun msur concepiei formaliste", eminamente descriptive, a esteticului, n care valorizarea e gndit ca act a posteriori, concepie izvornd din refuzul opus att esteticii ct i oricrei teorii generale deja desvrite sau pretinznd a fi", i totodat din ncrederea n capacitatea final a metodei formale" de a da, eficace, seama de valoare: graie preciziei principiilor ei, distana care separa problemele particulare ale tiinei literare i problemele generale ale esteticii s-a redus considerabil" (B. Eihenbaum, op. cit., p. 33). Vezi, ntre altele, recenzia lui Melville Jacobs la Morphology of the Folktale, n Journal of American Folklore, LXXII, 1959, p. 196.91

dreptate: stilul basmului constituie un fenomen care se cere studiat separat" (infra, p. 118), n alt ordine de idei, s-ar fi putut cere Morfologiei s abordeze totui, n ciuda implicaiei istorice, chestiunea locului fantasticului i magicului n basmul care le poart numele. Dup cum s-ar fi putut pretinde studierea, printr-o investigaie frecven etc.). i aa mai departe. n fapt, fr s-i fac probleme de prestigiu, Propp las majoritatea acestor chestiuni deschise n favoarea dezvoltrii ideii fundamentale care l preocup: Toate chestiunile amintite (a cror list se suprapune parial cu a noastr R.N.) pot fi dezvoltate i tratate mai amnunit. Socotim ns c indicaiile [date] snt suficiente pentru cercetarea noastr general morfologic" (infra, p. 88). Capacitatea de iradiere a Morfologiei basmului a rmas, n orice caz, considerabil. Indirect, laolalt cu ideile ntregului formalism", rezultatele obinute de Propp au cunoscut o anume difuziune, mai mult sau mai puin anonim i generic, prin intermediul Cercului lingvistic de la Praga, mai cu seam prin activitatea didactic i tiinific a lui Roman Jakobson att n Cehoslovacia ct i, n special, mai trziu, n Statele Unite. S-a crezut astfel, ntre statistic informaional, a randamentului funciilor (grad de omisibilitate,

altele, a se recunoate dezvoltri ale metodei Morfologiei la Claude-Lvi-Strauss92 care a definit ns limpede, am vzut, situaia de fapt afltor i el n Statele Unite n epoca amintit i legat de activitile didactice ale lui Jakobson. Inrurirea direct a Morfologiei dei exercitat pe front restrns a fost i se menine intens. O vom evoca selectiv. n Uniunea Sovietic, cercetri recente au pus n eviden, spre exemplu, influena Morfologiei, la epoca apariiei, asupra lui S. M. Eisenstein, spre pild, n ce privete teoria funciei detaliului filmic93. Astzi continuarea tradiiei iniiate de Propp e asumat n special de centrul de studii de semiologie i poetic animat la Universitatea din Tartu (R.S.S. Eston) de prof. Iuri Lotman 94 dar i de lucrrile unor cercettori remarcabili precum prof. E. M. Meletinski, V. V. Ivanov, V. N. Toporov95. n cmpul cercetrii basmului ecoul cel mai rsuntor l constituie deocamdat preluarea i aplicarea cu rigoare a principiilor Morfologiei n92

Cf. Svatava Pirkova Jakobson, Prefa la Morphology of the Folktale, p. VII.93 94

Cf. A. Jolkovski, I. ceglov, op. cit., pp. 375376. Vezi, de pild, D. M. Segal, Opt strukturnogo opisania mifa (ncercare de descriere structural a mitului), n Trudi po znakovm sistemam, II, 1966, Tartu, pp. 150158 etc. 95 Cf. E. M. Meletinski, Proishojdenie gheroiceskogo eposa (Originea eposului eroic), Moscova 1963, O strukturno-morfologhiceskom analize skazki (Despre analiza morfologico-structural a basmului) n Tezisi dokladov vo vtoroi letnei kole po vtoricinm modeliruiucim sistemam, Tartu, 1966, pp. 26 51; V. V. Ivanov, V. N. Toporov, K rekonstrukii praslavianskogo teksta (Cu privire la reconstrucia textului strslav") n Slavianskoe lazkoznanie, Moscova, 1963, pp. 88 158.

XXXII

lucrrile prof. Alan Dundes, demonstrare evident a adaptabilitii modelului compoziional elaborat de Propp la orice corpus de basme96. n Romnia, n special cursul universitar i lucrrile prof. Mihai Pop au avut n vedere comentarea Morfologiei97. n Frana, ntre alii, colaboratorii puternicului centru de cercetri semiologice de la Ecole Pratique des Hautes Etudes din Paris (Roland Barthes, Claude Brmond, Julien Greimas, Tzvetan Todorov etc.) au folosit i folosesc experiena Morfologiei extinznd-o la studiul literaturii culte98. Prof. Greimas a elaborat, de pild, un model narativ actanial" de inspiraie lingvistic, care reproduce n principiu sensurile sintactice ale prilor frazei ca funcii ale actanilor" (agenilor), derivat totui n bun msur din Morfologie99. La rndul su, Claude Brmond propune100 o versiune utilizabil pentru toate tipurile narative a modelului funcional din96

i

experimentarea

principiilor

Cf. A. Dundes, The Morphology of North American Indian Folktales, FFC 195, Helsinki, 1964; Structural Typology in North American Indian Folktales, n vol. The Study of Folklore, New Jersey, 1965, pp. 206-215 etc. 97 Cf. M. Pop, Caracterul formalizat al creaiilor orale, n Secolul XX, 1957, nr. 5, pp. 155 162; Metode noi n cercetarea structurii basmelor, n Folclor literar, Univ. din Timioara, 1967, pp. 5-12 etc. 98 Cf. R. Barthes, Introduction l'analyse structurale des rcits, n Communications, 1966, nr. 8, pp. 127; A.J. Greimas, Elments pour une thorie de l'interpretation du rcit mythique, ibidem, pp. 28 59; Tzvetan Todorov, Les catgories du rcit littraire, ibidem, pp. 125 151; etc. 99 Cf. A. J. Greimas, Smqntique structurale, Paris, 1966, cap. Rflexions sur les modles actantiels i A la recherche des modles de transformation.100

Cl. Brmond, Le message narratif, n Communications, 1964, nr. 4, pp. 432.

Morfologie101. Pstrnd ordinea cronologic, el delimiteaz secvenele de funcii logic corelate de cele convenional corelate prin stereotipii culturale (implicarea Luptei de ctre Victorie este o exigen logic generic, implicarea Victoriei de ctre Lupt, precum n basm, e un stereotip cultural), dezvolt observaiile Morfologiei privind cuplurile i secvenele de funcii (cf. infra, p. 65), trannd totodat ovielile acesteia n legtur cu nlnuirea funcional (implicaii, ordine n succesiune etc.). Pune de asemenea n eviden funcii pivot, deschiztoare de alternative contradictorii n laten n basm dat fiind sensul unic" acolo al fluxului epic. Obine o schem bidimensional, de rigoare logic i capacitate explicativ originare. XXXIII superioare schemei

101

Disponibilitatea la adaptri, concomitent cu principiul potrivit cruia metoda e imanent obiectului, erau lmurit recunoscute de formaliti". Eihenbaum: Noi nu avem principii dogmatice. Nu putem garanta schemele noastre dac se ncearc aplicarea lor unor fapte pecare nu le cunoatem: faptele pot impune ca principiile s fie modificate, corectate sau fcute mai complexe" (op. cit., p. 66).

* Morfologiei basmului fantastic i e puin proprie strlucirea exterioar. De dificulti de lectur rod, ne explic azi autorul102, al nclinrii juvenile ctre lapidar, eliptic, teorematic cititorul nu e cruat. Unele aspecte ale tratrii snt, am vzut, criticabile. i totui, aceast carte marcheaz o cotitur n istoria recent a tiinei literaturii". Din Morfologie aflm c basmul nu e asamblaj ntmpltor de convenii literare, ci un mediu semantic structurat, guvernat de legi dinamice imanente, un tot, solidarizat cel puin de o reea de relaii funcionale asigurnd prioritatea ntregului faa de pri, relaii o deducem principial nrudite cu cele ale sintaxei limbii. Prin ansamblul su de relaii interne necesare basmul ni se nfieaz, n ipotetic ca virtualitate dinamic, n real ca operaiune. Instrument al cunoaterii e modelul, obinut prin inducie incomplet, care ngduie nu numai revelarea structurii incontiente a basmului i totodat a arhetipului probabil, ci i o axiomatic, operatorie: graie lui putem teoretic deduce toate basmele reale sau virtuale. Experimentul ne st la ndemn, iar interpretarea algebric a modelului, aplicabilitatea n ce l privete a teoriei grupurilor perspectiv102

de

substituii, n

poate sfrit,

fi

socotit antinomia

plauzibil.

V.I. Propp, op. cit., p. 214.

structur/proces

e

n

parte

mediat

de

transformrile elementelor constitutive. Toate acestea nsemnnd fundamentarea, nu numai n fraze de convenien, a realitii ca entitate literar ireductibil a basmului. S-ar fi putut crede c Morfologia afecteaz numai basmul. S-a neles totui repede c e vorba de o contribuie cu mult mai semnificativ, c alturi de lucrri ale lui klovski, Tomaevski, Skaftmov .a. Morfologia construiete, de fapt, sens. Autorul i protesteaz repetat empiricul exclusiv al elurilor. Nici declaraiile, nici absena comentariului teoretic i a metacomentariului epistemologic, nici caracterul incorporal" al dialecticii demonstraiei nu ne pot ns amgi. Morfologia este i contribuie teoretic. Fie chiar numai spicuind, vom constata c evidenierea dialecticii personajului (care e totul, i nimic" opernd nu ca entitate psiho-somatic", ci ca articulare de constitueni, fatal convenionali"), definirea, memorabil, a compoziiei basmului ca succesiune a predicatelor (de fraz) ale basmului condensat", introducerea conceptelor de funcie negativ i funcie invers, schiarea unei gramatici" a naraiunii fabuloase, ale crei eleXXXIV necesarele prolegomene la studiul narativitii, al naraiunii n genere, ca sistem de

mente, identificate prin diferenele ce le opun mutual chiar dac numai indicate, nu analizate , amintesc de fonem .a.m.d., snt toate, implicit, contribuii de rang teoretic i de aplicabilitate ntins. tiind ce e, nu fr nsemntate ar fi s reamintim i ce nu e, de fapt, Morfologia. Or Morfologia nu e degajare, descriere, reintegrare final a tuturor nivelelor basmului; nivelul conotaiilor, al modurilor aciunii, a limbii etc., rmn nedefriate. Nu e, aadar, nici consemnare a faptului c fiecare nivel posed legi proprii, indeductibile din celelalte nivele (numrul, nomenclatura, legitatea nivelelor rmn, de altfel, i azi controversabile). Consecutiv, ea nu e nici constatarea c structura opereaz n basm la toate nivelele, c fiecare nivel rezult deci din operaiuni bine determinate efectuate dup reguli", limitnd inevitabil libertatea de alegere a mnuitorului naraiunii103. i am putea continua. Tema este, prin natur, nesioas. Dar dac e firesc ca, practic, tiina s procedeze pragmatic i absolut, lund ce e bun, respingnd fr sentimentalisme restul, istorie, cntrirea comparativ a meritelor unei contribuii se impune de la sine. Sub acest raport excelena Morfologiei rzbate limpede. Publicat n 1928, ea prefigureaz conceptul operei ca sistem dinamic

103

Cf. Cl. Lvi-Strauss, op. cit., p. 193.

de semne", (dezvoltat mai apoi de structuralismul praghez), anticipeaz remarcabil formalizarea, modelarea i sub efigia lui Goethe matematizarea ca direcii de procedur n tiinele umane, aducnd o contribuie esenial la treptata transformare a tiinei literaturii" n tiin. Totodat este improbabil ca limitele Morfologiei demers structural nedesvrit s fi fost, cel puin n parte, evitabile, ntr-un moment n care atrage atenia Jakobson104 lingvistica general, disciplin-pilot printre tiinele umane, avea ea nsi de parcurs nc importante etape ctre rigoare. Oper tnr dar magistral a unui eminent contemporan al nostru, Morfologia i pstreaz, n esen, proaspt fora. Totodat, rezultnd, n bun msur, din substana gndirii colective a formalitilor" i situat dincolo de excese polemice i de rigiditi ea st mrturie energiei creatoare a acestora. Prezenta traducere, menit s sporeasc suprafaa de impact a Morfologiei basmului, va avea sperm prin vigoarea ideilor, prin caracterul deschis" al problematicii acesteia, virtuile unui ferment al capacitii de judecat, va trimite la studiu, va atenta la confortul intelectual. RADU NICULESCU XXXV104

Cf. R. Jakobson, Retrospect n Selected Writings, vol. IV, Paris 1966, p. 646.

Haga-

MORFOLOGIA BASMULUI

PREFAAlegndu-i drept obiect principal ceea ce alte tiine trateaz incidental i n treact, reunind ceea ce se afl n ele risipit i statornicind un nou punct de vedere care s ngduie o lesnicioas i comod examinare a lucrurilor din natur, morfologia trebuie nc s-i precizeze identitatea ca tiin de sine stttoare. Fenomenele de care ea se ocup snt de extrem importan, iar operaiile mintale cu ajutorul crora ea compar aceste fenomene snt conforme cu natura omeneasc i plcute ei, aa nct pn i o experien nereuit aduce cu sine msura ei de folos i frumusee." Goethe

Cuvntul "morfologie" definete disciplina ce se ocup cu studiul formelor. n botanic, prin morfologie se nelege disciplina care studiaz prile componente ale plantelor, raporturile dintre ele i raporturile lor cu ntregul; cu alte cuvinte studiaz_alctuirea plantei. Dar morfologia basmului"? Greu de crezut ca cineva s-i fi imaginat posibilitatea unei asemenea noiuni. Cu toate acestea, formele basmului pot fi studiate cu aceeai precizie cu care se poate stabili morfologia formaiunilor organice. Dac aseriunea de mai sus nu poate fi extins asupra basmului n ntregul su, la toate speciile genului, ea este n orice caz aplicabil aa-numitului basm "fantastic", lundu-se termenul n sensul propriu al cuvntului". Lucrarea de fa se va ocupa numai de aceste basme. Experiena pe care o prezentm aici este rezultatul unei munci destul de migloase. Asemenea comparaii cer din partea cercettorului

o rbdare considerabil. Ne-am strduit de aceea s gsim o form de expunere care s nu pun la prea grea ncercare rbdarea cititorului, simplificnd i reducnd pretutindeni unde am socotit posibil s o facem. Lucrarea a trecut prin trei faze. Iniial, a fost un amplu studiu, prevzut cu un mare numr de tabele, scheme i ana3

lize. Publicarea unei asemenea lucrri s-a dovedit cu neputin din pricina volumului ei. Am procedat la o reducere menit s ofere maximum de coninut n minimum de volum. Dar o astfel de expunere prescurtat i concentrat n-ar fi fost accesibil unui cititor obinuit: ea ar fi semnat cu o gramatic sau cu un curs de armonie. A trebuit s modificm forma expunerii. Este adevrat c snt unele lucruri pe care nu ai cum s le comunici ntr-o form popular. Ele nu lipsesc nici din lucrarea de fa. Dar, n pofida celor de mai sus, credem c, aa cum se prezint acum, lucrarea noastr este accesibil oricrui iubitor de basme, dornic s ne urmeze de bunvoie n labirintul acelui polimorfism al basmului, care, la captul studiului nostru, ne va aprea drept o admirabil monotipie. Pentru a realiza o expunere mai succint i mai vie a fost necesar s sacrificm multe lucruri ce ar fi fost de pre pentru specialist. Pe lng prile enumerate mai jos, lucrarea mai cuprindea n forma ei iniial i o cercetare a unui bogat domeniu atributele personajelor ca atare; ea trata n amnunime problemele metamorfozrii, ale transformrii basmului; i erau alturate ample tabele comparative (din care au rmas doar titlurile n anex); ntreaga lucrare era precedat de un studiu metodologic de strict specialitate. Intenia autorului era s studieze nu numai struc

of 644/644
V. I. PROPP MORFOLOGIA BASMULUI
Embed Size (px)
Recommended