Home >Documents >Moliere Fiziologia Rasului

Moliere Fiziologia Rasului

Date post:10-Jul-2015
Category:
View:280 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Transcript:

Costin Tuchil Pua Roth

MOLIRE FIZIOLOGIA RSULUI

Opera lui Molire nu se circumscrie nici spaiului, dar nici timpului. Ea nu aparine numai vieii unei epoci sau a unei societi, ci tuturor vrstelor vieii. Opera lui Molire exprim trecutul, prezentul i, n msura n care omul de mine va fi motenitorul omului de ieri i de azi, viitorul. Aruncnd o privire asupra ei, vom observa ns reflectndu-se n aceast vast oglind figura Franei. Molire se nscuse cu o nclinaie att de mare pentru teatru, nct a fost cu neputin de a-l mpiedica s se fac actor. Abia i sfrise studiile n care reuise n chip desvrit i se nsoi cu mai muli tineri de vrsta sa i cu aceeai pasiune lu hotrrea s njghebeze o trup de actori pentru a merge n provincie s joace teatru. Tatl su, bun burghez din Paris i tapiser al regelui, necjit de hotrrea luat de fiul su, a ncercat s-l determine prin toi prietenii si s prseasc acest gnd. Nici rugminile, nici mustrrile prietenilor susinute de promisiunile sale n-au avut darul s-l conving.1 La patruzeci2 sau puin mai nainte, / am ieit din Colegiu i am ieit savant. /Apoi, ntors din Orlans, unde mi-am luat licena, / m-am fcut avocat dup vacana cea mare. / Am fost n barou cinci sau ase luni, spune personajul lomire, anagrama numelui lui Molire din comedia-pamflet lomire Hypocondre (1670) de Le Boulanger de Chalussay, pseudonim sub care se ascundea un duman al lui Molire. Datele par a fi certe, mai ales c nu avem amnunte clare, verosimile despre anii de formare ai lui Molire. E sigur c a studiat avocatura, iar pasajul din piesa amintit nu era dect una dintre multele ruti (Dar tatl su tiind c pe bani / n Orlans un mgar obinea o licen, / l duse pe al su). Avocatului care nu a pledat niciodat, care avea s tie s depeasc nelept i ironic mizeriile unei viei prea scurte, i se deschidea la mijlocul unui veac n acelai timp baroc i clasic, o carier artistic nebnuit. Cariera unuia dintre cei mai mari dramaturgi, despre care se spune de trei secole ncoace c a creat o fiziologie a rsului. Fiziologie, sau dac acceptai, n egal msur, filosofie a rsului. Cteodat, cnd rzi, te gndeti c teatrul su a fost mai mult dect o masc a rsului pe care el a iubit-o. Dei biografia nu are ntotdeauna de-a face cu1 2

Molire, schi biografic n seria Les Hommes illustres qui ont paru en France, 1696. 1640, n. n.

1

rezultatul literar, Molire, actor i regizor pasionat, era un intelectual, lucru care nu reiese de la prima vedere, ci numai dac-i studiezi cu atenie piesele. N-a pledat nici o cauz, dect n operele sale, unde interpreteaz i acuzatorii, i acuzatul, i, prin urmare, l descoperim ntr-o dubl postur. Comunic cu oamenii printr-o radiografie a vieii interioare, vorbind cu foarte multe voci, vocile personajelor sale.3 Intelectualul Molire cunoscuse din anii copilriei lumea pestri a unui Paris care cocheta cu forme de via burghez, fr a fi uitat coloratul spectacol medieval, n care teatrul popular deschidea porile spectacolului strzii. Cartierul Halelor, n care se nscuse Molire, era locul cel mai animat din Paris, centrul care atrgea ca un magnet energiile. Autorul lui Tartuffe este ns puin legat de un spaiu delimitabil sau de psihologia identificabil a unei categorii sociale. Nefiind expresia unei clase, Molire nu este nici expresia unei epoci anume. La fel ca Shakespeare, Goethe sau Caragiale, opera lui este o expresie a esenei umane. Ce tia Molire i ce nu tia Boileau, care-i sugerase s rmn doar scriitor, este o ntrebare la care se pot primi multe rspunsuri. n cazul su, dramaturgul, regizorul i actorul alctuiesc n mod fericit i singular figura creatorului unic. Se determin reciproc n modul cel mai natural cu putin. Chiar dac astzi nu putem dect intui cum arta n epoc o reprezentaie teatral, n textul molieresc se simte mai nti de toate practica teatral, att n structura dramatic, n felul n care tie s conduc aciunea, conferindu-i un caracter scenic natural, fr ocoliuri inutile sau excesiv literaturizare, ct i n expresia propriu-zis, care nu ntmpin nici o dificultate de rostire pe scen, aa cum apare de multe ori chiar la mari scriitori, n perioada barocului i a clasicismului. Molire scria n versuri sau n proz cu aceeai uurin, fapt rar n secolul al XVII-lea. Nu era ns interesat de calitile poetice ale textului, care pot face din teatru o bun lectur literar, dar care, pe scen, i pierd mult din valoare sau rmn simple ornamente care sun bine. Dimpotriv, versul nu e la el mai mult dect un instrument natural de exprimare, iar calitile poetice se reduc de fapt la mijloacele tehnice folosite cu virtuozitate. Fa de Corneille i Racine, alexandrinul, vers att de cultivat de francezi n tot secolul clasic, e mai puin livresc la Molire, care gsete resurse de naturalee uneori nebnuite. Nimic din solemnitatea versului alexandrin nu transpare n felul n care l folosete Molire. Aceasta pentru c interesul lui este eminamente scenic i nu trebuie sacrificat niciodat de dragul frumuseii literare a unui pasaj. n aceast form ce dobndete aparena naturaleii, este turnat cea mai cuprinztoare radiografie de tipuri, comportamente, mentaliti, definite ns deloc schematic, pe toat scara creaiei comice, pn la acele amnunte care ies din tipare previzibile i care fac ca un personaj s aib farmec ori de cte ori te ntorci la el. Molire a fost pn n adncul sufletului un neobosit observator al lumii. Viciul, prostia, urenia, frnicia, slbiciunea sunt omeneti.3

Irina Eliade, n emisiunea Clasicii dramaturgiei universale, Radio Romnia Cultural, 18 ianuarie 1998.

2

N-a cruat pe nimeni i nimic, conform principiului lui Tereniu: Sunt om; nimic din ce-i omenesc nu-mi este strin. Molire nu s-a cruat nici pe sine nsui. Contemporanii lui au ajuns la concluzia c n Harpagon l-ar fi avut ca model pe tatl su. Pe Molire nu-l persecut ns ideea conformitii cu viaa. Omul de teatru desvrit tie c teatrul nu reproduce, ci creeaz o alt realitate, iar aceast realitate este condus de el ctre ceea ce place publicului. Despre Molire, Voltaire afirma c a fost un filosof i n teorie, i n practic. Un filosof, am putea aduga, dotat cu spirit nnoitor, construindu-i teoria teatral exprimat implicit n oper, n focul practicii. De altfel, la baza acestei filosofii a lui Molire se afl bunulsim moral care l susine i l inspir, un bun-sim strin att de onoarea medieval, ct i de morala scolastic. Rsul considerat pe rnd trompeta nebunilor, lumina de fulger a bucuriei sufleteti, supapa de siguran a vieii i a optimismului ei, poate fi deopotriv un act de protest dar i unul de acceptare, pentru c e mai uor s-i faci pe oameni s plng dect s rd. Rsul molieresc este, n fond, rsul-plnsul comediei de moravuri. La mijlocul secolului al XIX-lea, Sainte-Beuve definea rsul lui Molire, dar i pe Molire n raport cu valoarea moral a rsului: Acest om cunotea slbiciunile i nu se mira de ele. Fcea binele mai mult dect credea el. Se bizuia pe vicii i indignarea sa cea mai arztoare se prefcea n rs. Privea omenirea aceasta trist ca pe un copil bolnav i fr leac, pe care trebuie s-l ndrepi puin i s-i alini durerile, mai ales fcndu-l s petreac.4 Tipuri i caractere, personaje ale cror nume au devenit substantive comune, sinonime cu tot attea trsturi i comportamente umane, situaii antologice pentru definirea unei tipologii, replici memorabile, gestic i mimic pe msur, toate se regsesc n multe dintre cele 36 de piese n versuri sau n proz scrise de Molire. Clasic prin examinarea i valorificarea tipologiei umane, clasic prin viziune, Molire, spirit independent, ncalc regulile cu acea superb candoare specific geniilor, n plin secol al canoanelor: Molire face parte din veacul n care a trit prin pictura unor metehne i prin folosirea costumelor, dar e mai curnd al tuturor timpurilor, e omul naturii umane. Nimic mai bun, ca s ai de la nceput msura geniului su, dect s vezi cu ce uurin se altur veacului su i cum tot aa se desprinde de el; ct de exact i se adapteaz i ct de grandios l depete.5 Atingnd universalul, Molire a devenit universal. n februarie 1973, la tricentenarul morii dramaturgului, ideea c Molire este contemporanul nostru s-a aflat n prim-planul4 5

Sainte-Beuve, Portraits littraires II, Paris, Garnier Frres, 1862. Ibid.

3

discuiilor. Actorul Ion Lucian nregistra n 1953, pentru Teatrul Naional Radiofonic, rolul lui Covielle din Burghezul gentilom, n regia lui George Teodorescu. L-a jucat apoi cu succes pe Molire pe scen i a avut ocazia de a participa la tricentenarul morii printelui comediei moderne: n 1973 am participat cu Teatrul Ion Creang din Bucureti, la o microstagiune la Paris, cu spectacolul Snoave cu mti, un spectacol de atmosfer folcloric romneasc. La al 48-lea spectacol, care era i ultimul, n calitate de ef al trupei, am convenit cu colegii mei i am schimbat prologul cu care ncepea n mod obinuit reprezentaia, spunnd: O trup de romni, care a parcurs trei mii de kilometri pentru a aprea n faa dvs., v cere permisiunea ca acest spectacol s-l nchinm aceluia care acum trei sute de ani, exact n aceste ore ale serii, i-a dat sufletul pe scen, artnd partea eroic a profesiunii noastre de artiti: Jean-Baptiste Poquelin, zis Molire, care, farsor cum a fost toat viaa, a fcut o mare fars publicului, murind chiar pe scen. Aceast mic intervenie a creat o stare de emoie fantastic i s-a constatat la ntlnirea de dup spectacol c n seara aceea n nici unul dintre teatrele franceze nu s-a pomenit nici un cuvnt despre acest eveniment. n presa de a doua zi s-a scris c a trebuit s vin un romn s ne aduc aminte de ziua n care Molire a spus adio publicului, eveniment pentru care, cu doi ani n urm, se constituise un comitet naional. La puin timp dup revenirea n ar, am primit invitaia de a participa la tricentenar. A fost pentru mine o mare onoare s reprezint Romnia mpreun cu Radu Beligan. Lucrarea Molire n Romnia, susinut de Radu Beligan, i-a uimit pe toi n privina frecvenei scenice a dramaturgului francez n Romnia. La unul dintre colocviile care nsoeau aceast srbtoare prezidat chiar de Jean-Louis Barrault, am

Embed Size (px)
Recommended