Home >Documents >Modulul II Istoria Psihologiei

Modulul II Istoria Psihologiei

Date post:13-Jun-2015
Category:
View:1,121 times
Download:9 times
Share this document with a friend
Description:
MIHAI ANIŢEI istoria psihologiei an I modul 1
Transcript:

UNIVERSITATEA BUCURETI Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei Secia Psihologie nvmnt la Distan I.D.

CURSUL ISTORIA PSIHOLOGIEI

MODULUL II PERIOADA DE AVNT N CERCETAREA PSIHOLOGIC DE LA EMPIRISM I ASOCIAIONISM LA FUNCIONALISMNTEMEIEREA PSIHOLOGIEI TIINIFICE

Titular curs: Conf. univ. dr. MIHAI ANIEI

BUCURETI 2005 / 2006

UNITATEA DE NVARE 1 EMPIRISM, ASOCIAIONISM UTILITARISM Coninuturi: 1.1. Revoluia industrial din Anglia, Frana i rile de Jos cadru necesar de apariie i dezvoltare a cercetrii n psihologie 1.2. Empirismul reprezentanii marcani i gndirea psihologic promovat de acetia 1.3. Asociaionalismul reprezentani ai asociaionalismului i utilitarismului Obiective: 1. Prezentarea contribuiei empirismului la dezvoltarea psihologiei 2. Prezentarea contribuiei asociaionismului la dezvoltarea psihologiei Precerine: Nu este cazul Expunere: EMPIRISM, ASOCIATIONISM SI UTILITARISM 1.1 Revoluia industrial din Anglia, Frana i rile de Jos cadru necesar de apariie i dezvoltare a cercetrii n psihologice

Trecerea de la feudalism la capitalism s-a fcut n Anglia mai repede dect pe continent, cu excepia doar a rilor de Jos. Astfel revoluia englez din secolul al XVII-lea poate fi considerat ca fiind grania ntre evul mediu i perioada modern. Revoluia industrial din Anglia (1760) a reprezentat cel mai important eveniment din viaa economic a societii capitaliste din acel timp. Acest avnt a cuprins industria uoar (textil), grea, agricultura, dezvoltarea cilor de comunicaie determinnd schimbarea vieii economice i a unor relaii. n Frana, a avut loc n anii 1789-1794 cea mai mare revoluie burghez care a lichidat feudalismul i a deschis drumul dezvoltrii forelor de producie ale societii capitaliste. Transformrile social-economice din Anglia i Frana au avut o importan european deoarece au influenat n mod hotrtor dezvoltarea rilor din ntreaga lume. O caracteristica a structurii sociale din Anglia secolele XVI-XVII a fost faptul c nobilimea englez era mpins spre capitalism, apropiindu-se ca aspect social i economic de burghezie. n suprastructura general generat de noua baz economic apare nevoia de libertate a gndirii desctuate de constrngerile medievale, scolastice i teologice, iar inveniile tehnice i descoperirile din domeniul tiinelor naturii nu mai sunt privite doar ca speculaii contemplative. Astfel, n Anglia, libertatea de gndire era mai mare dect pe continent datorit rupturii cu biserica catolic. Oamenii de tiin, gnditorii nu erau ameninai de inchiziie. tiina era dominat de ideile filozofice motenite de la Platon i Aristotel, elementul de baz fiind ideea general, sarcina tiinei fiind s degajeze conceptele, s le clasifice i s le explice originea. tiina nou caut s extrag prin analiz elementele simple i s descopere legile potrivit crora ele se combin, pentru a putea produce la nevoie aceste combinaii i a stpni natura. 2

1.2 Empirismul reprezentanii marcani i gndirea psihologic promovat de acetia Termenul de experien este echivalentul termenului de empirism, acesta din urm provenind din grecescul emperia i din echivalentul su n limba latin experientia. Filozofia empiric accentueaz rolul observaiei i experienei diminund rolul raiunii n cunoaterea uman. Empiritii respingeau ideea c mintea la natere este deja dotat cu cunoatere. Empirismul modern, ncepnd cu Francis Bacon, a fost conceput n mare parte ca metod promitoare pentru noile tiine inductive. Att industria, ct i principalele ndeletniciri ale burgheziei aveau nevoie de tehnic, de maini i de aparate, de reete practice, eficiente dar empirice i care nu erau considerate ca tiin. Se simea nevoia unei noi tiine i a altei metode tiinifice dect aceea a subtilelor argumentaii scolastice. Francis Bacon (15611626) a fost teoreticianul noii tiine, ncercnd o reform ce cuprindea o nou metod ridicnd valoarea tiinei prin puterea care ne-o d asupra naturii. El susinea existena identitii dintre tiin i puterea omeneasc afirmnd c ideile lui Aristotel sau Platon au fost doar piedici pentru progresul cunoaterii umane. Cea mai cunoscut lucrare a lui Bacon, Novum Organum, ce nseamn noul instrument al minii, a fost publicat n 1620. Bacon susine c tiina adevrat este cu totul altceva dect vorbria scolastic, ea trebuie s fie practic i s serveasc umanitatea. El considera c adevrata carte ce trebuie descifrat este natura. Filozofia lui Francis Bacon se ndreapt spre fapte, fiind o filozofie a experienei iar metoda recomandat fiind inducia. Aceast metod descris pentru prima dat de Bacon st la baza dezvoltrii tiinei experimentale. [...] ntr-un secol de frmntri sociale i n cursul unei viei agitate, Bacon a fost continuu preocupat de problema reformrii tiinei. El l considera pe Platon un ngmfat i pe Aristotel un sofist dezgusttor. n opinia lui raionamentul sau silogismul, nu este un mijloc de descoperire a adevrului ci doar un mod expunere a unui adevr cunoscut. Varietatea i continua schimbare a naturii impune observarea i experiena ca mijloace de cunoatere a fenomenelor. Cunoaterea direct a naturii este mpiedicat ca de o perdea de anumite fantome, deformri, dintre care unele se datoresc prejudecilor iar altele imperfeciunii spiritului omenesc. Aceste fantome sunt numite de Bacon: idola mentis i le examineaz drept cauze ale erorii. Cele trei categorii de idoli sunt: idola tribus, fantomele speciei omeneti, defectele spiritului uman. Noi, ca oameni, avem o inerie a minii noastre, o lene a gndirii care ne face s generalizm pripit i astfel se nasc superstiii i prezictori. Aa s-a nscut magia, cabala care prin combinaii de numere i nchipuie c pot stpni universul, sau astronomia antic ce atribuie atrilor o micare circular fiind considerat ca perfect. Pe lng acest fel de deformri comune tuturor oamenilor, exist i altele ce provin, din natura proprie a fiecrui individ, din educaia pe care a primit-o i condiiile n care triete. Omul e nchis ca ntr-o cavern de propriile lui deprinderi. Aceste deformri sunt fantomele peterii: idola specus. Alt surs de erori sunt fantomele pieei: idola fori, prin care se neleg obinuinele de limbaj ale oamenilor. Cel de-al patru-lea tip de fantome sunt fantomele teatrului: idola theatri care provin din prestigiul teoriilor filozofice din trecut. . Idolii teatrului ai lui Bacon provocau individul sa evite acceptarea cu uurin a autoritii. Bacon credea c scepticismul era depit total i c fcea parte din anumite erori intelectuale pe care le fac i alii. De exemplu, scepticilor le place s demonstreze natura iluzorie a anumitor tipuri de informaie senzorial. Bacon a acceptat faptul c erau ntr-adevr iluzii, dar iluziile demonstrate erau nlesnite de o selecie atent a materialelor. El a argumentat ca demonstraia existenei iluziilor nu justific un atac asupra tuturor informaiilor senzoriale. n 3

aprarea validitii informaiei senzoriale Bacon a artat c se pot folosi instrumente ca ajutoare pentru simuri i care pot corecta informaia aa cum este ea prezentat de simuri. Mai mult, el a afirmat c un tip de informaie senzorial poate fi folosit pentru verificarea altui tip. Bacon nu a lsat posteritii o descriere explicit i coerent de metodologii tiinifice, dar a alocat suficiente comentarii acestui subiect astfel nct s fac posibil ca noi s construim o concluzie din credinele sale. Este de reinut faptul c Bacon era contient c face o afirmaie profetic n ceea ce privete metoda tiinific. Anticiparea asupra evoluiei metodologiei sale este ilustrat n afirmaia conform creia arta descoperirii poate s avanseze o dat ce descoperirile avanseaz. Abordarea pozitiv a tiinei este ilustrat ntr-o metafor pe care Bacon o folosea pentru a caracteriza munca cercettorilor. Unii, spunea el, sunt ca furnicile care doar strng i utilizeaz materialul. Alii sunt ca pianjenii, ocupai de a ntinde pnze din propria lor substan. ntre cele dou extreme este un drum de mijloc ntruchipat de albina, care strnge materiale din numeroase i variate surse i care transform i diger aceste materiale n cadrul activitii colective. Pentru acest drum de mijloc pleda Bacon. El nelegea clar limitrile impuse de stricta colectare i atrgea atenia n mod repetat asupra faptului c filozofia empiric poate da natere la tot attea forme greite ca i filozofia raional, mai ales atunci cnd filozofii empiriti se lsau prad generalizrilor fcute n grab. John Locke (1632-1704) este cel mai important succesor al lui Bacon i a fost descris drept filozoful englez cu influena cea mai extins. Dac Bacon poate fi privit drept Marele Vestitor al Spiritului Empirist, Locke este cel care a ridicat ntrebarea serioas cu privire la natura unei teorii empirice asupra cunoaterii n lucrarea sa de cpti Eseu asupra intelectului uman. Locke pune problema fundamental: cum cunoatem i de unde vine cunoaterea? sau, altfel spus, prin ce proces psihic cunoatem lumea exterioar, cum se reflect ea n noi i cum intervine procesul percepiei? Concluzia la care ajunge John Locke este c toat cunoaterea noastr n legtur cu natura provine din senzaii. Chiar i fenomenele psihice complexe: judeci, raionamente, sunt i ele derivate din senzaii, transmise prin simuri. Elementul primordial care st la baza cunoaterii este senzaia. Pentru prima dat n istoria psihologiei Locke se va ocupa de studiul i cercetarea psihologiei copilului i psihologiei patologice cercetnd specificul lor. Locke face psihologia comparat atunci cnd prezint cazuri de handicap intelectual i are intuiia dezvoltrii ulterioare a unei psihopatologii. Ca i noiunea de spaiu sau de timp, toate calitile primare provin tot din experien cauzalitatea, finalitatea, necesitatea. El ajunge la concluzia c contactul senzorial este contactul direct cu realitatea ce exist independent de noi. Locke admite dou caliti afective fundamentale: plcerea i durerea, celelalte sentimente i pasiuni sunt combinaii de acestea dou. Astfel sunt: ura, iubirea, dorina, bucuria; sentimentele unindu-se cu ideile care vin din senzaii ct i cu cele ce provin din reflecie. El consider c sentimentul este una din cauzele erorii. Una dintre cele mai celebre i controversate idei ale sale are la baz supoziia sa n care credea cu trie cum c mintea, la natere, este ca o coal alba de hrtie, fr nici o liter, fr nici o idee. Poziia adoptat de Locke, dei nu era nou, a fost naintat ntr-un mod convingtor i spiritul secolului al XVII-lea era de aa natur nct ipoteza colii albe i implicaiile sale puteau fi ntreinute. Atacul lui Locke asupra ideilor nnscute includea argumente de natur practic. Astfel, credina n ideile nnscute conduce la cea mai nefericit lene intelectual prin faptul c descurajeaz ridicarea de ntrebri i cercetarea cu privire la o posibil surs exterioar a ideilor. Dac ideile nu sunt nnscute, care este originea lor? Locke a afirmat c unele idei vin dintr-o singur surs senzorial. Dou evenimente din acelai domeniu senzorial aflate n contiguitate spaial sau temporal pot fi asociate i pot rezulta n ceea ce Locke numea idee. Alte idei rezult din conlucrarea a doua sau mai multe simuri. Locke credea de asemenea c anumite idei provin din reflecie, care are la baz 4

extrapolarea unei informaii senzoriale anterioare. O anumit idee i poate avea de asemenea originea ntr-o combinaie complicat de senzaie i reflecie. Atitudinea puternic empiric a lui Locke cu privire la originea cunoaterii a atras atenia asupra importanei nvrii i educaiei i asupra contextului social i de mediu n care aceste activiti se desfoar. Dac toate acestea preau evidente pentru generaiile care au urmat, n nici un caz ele nu erau evidente ntr-o perioad n care copiii erau adesea considerai responsabili pentru infraciuni i erau subiectul celor mai dure pedepse, inclusiv pedeapsa capital. Locke aprecia c individul nu suporta ntreaga responsabilitate pentru carene n cunoatere informaia iniial se poate s nu fi fost niciodat oferit. Dac responsabilitatea individual se diminueaz oarecum n sistemul lui Locke, responsabilitatea sociala pentru alii (n special copii) este mbuntit. Cutarea originii ideilor l-a condus la observarea relaiei dintre idei i acele obiectestimul din lume care genereaz ideile. Relaia dintre lumea fizic i lumea psihologic (lumea ideilor) a fost un pas necesar pentru Locke, care era preocupat de validitatea cunoaterii umane. Locke dorea s demonstreze c ideile pot corespunde lucrurilor reale din lumea fizic; sau altfel spus, concepiile unui entuziast i raionamentele unui om raional vor fi adevrate n aceeai msur. Creierul uman, n concepia lui Locke, este adesea plin de imaginaie, vise, himere i iluzii, dar poate conine i cunoatere veritabil. Locke susine c cele mai serioase gnduri ale noastre vor fi doar puin mai utile dect reveriile unui creier nebun. Atunci care este temeiul pentru a crede n corespondena dintre idei i obiectele-stimul? Locke credea c anumite idei simple furnizate de simuri reflect cu exactitate natura exterioar a lucrurilor. De exemplu, avem o idee simpl de soliditate i Locke spunea: Dac cineva m ntreab ce este soliditatea, l trimit napoi la simurile sale pentru ca acestea s-l informeze. Obiectele solide sunt cunoscute prin intermediul pipitului, ideea de soliditate nefiind o ficiune, ci rezultatul inevitabil al concordanei dintre realitatea psihologic i cea fizic. Dou obiecte solide lovite unul de altul produc un efect real i noi suntem de aa maniera fcui pentru a contientiza i a cunoate acest efect. Locke afirmase de asemenea c o cunoatere a adevrurilor matematice reprezint o cunoatere veritabil. George Berkeley (1685-1753) a avut misiunea de a extinde filozofia empiric accentund importana experienei mai presus de orice n cunoaterea uman. Filozofia empiric radical a lui Berkeley i paii nc i mai radicali fcui de succesorul sau David Hume, au generat controverse n lumea filozofiei. Empirismul din lucrrile lui Berkeley i Hume a servit drept baz mpotriva creia filozofii ce au urmat au reacionat. La Berkeley, nu numai distincia ntre calitile primare i cele secundare se pune n discuie, dar i statutul calitilor primare independente de experien este pus la ndoial. Mrimea, forma i micarea, aa-numitele caliti primare, exist n experien la fel ca culoarea, gustul, sunetul sau temperatura. ntr-o perioad anterioar, mai naiv, oamenii se refugiau la adpostul adevrurilor de netgduit. Calitile primare se numrau printre aceste adevruri.? Astfel, pentru Berkeley, nu exist o lume n sine care s fie separata i distinct de lumea trit a experienei! De fapt, singura lume real este lumea experienei sau lumea minii. Berkeley este cunoscut pentru dictonul su faimos: esse est percipi, a fi nseamn a fi perceput. Aceasta era i prerea lui Locke despre calitile secundare precum culoarea, gustul, mirosul, care nu existau n mod absolut prin ele nsele. Mai degrab, existena lor depinde de existena subiectului capabil de percepie. Dar pentru Berkeley, expresia a fi nseamn a fi perceput se aplic i restului lumii. Lucrarea lui Berkeley Eseu asupra unei noi teorii a vederii este o lucrare de referin i pentru psihologie la fel ca Tratatul privind principiile cunoaterii umane. Lumea real nu este o lume imperceptibil a substanei materiale; mai curnd, lumea reala este lumea aa cum o cunoatem din experiena noastr. Exist o simplitate elegant n aceast filozofie, aa cum este n materialism sau n oricare orientare monist. Dar simplismul, pe ct de dezirabil este pentru unii (poate pentru cei mai muli), are ntotdeauna un pre. O 5

filozofie care ntrunete nevoile noastre de simplitate poate cteodat s nu ajung s ndeplineasc nevoia noastr de calitate. O problem major care o ntlnim n empirismul lui Berkeley are la baz consistena i coerena experienei. Nu exist nici un principiu n experiena n sine care sa explice coordonarea lumii noastre subiective. Lumea reala pentru Berkeley era lumea interioar a ideilor i a experienei, iar lumea material era cea care deriva din aceasta lume subiectiv. Abordarea empiric a lui Berkeley n ceea ce privete percepia spaial aa cum a fost prezentat n cartea sa Un eseu spre o nou teorie a vederii este considerat n ziua de azi un tratat psihologic de referin. Berkeley a afirmat c exist o relaie strns ntre vedere i atingere i c o senzaie vizual puternic, plin de culori, va fi asociat cu o senzaie tactil de apropiere, n timp ce o senzaie vizual mai puin colorat poate fi asociat cu senzaia de deprtare. Astfel, nvm s interpretm senzaiile de apropiere sau de distan prin intermediul simului tactil. Teoria lui Berkeley implic faptul c distana n sine i din sine nu poate fi vzut, perceput. Berkeley credea c o persoan care s-a nscut oarb i care mai trziu capt vederea brusc nu va fi capabil s perceap adncimea. Berkeley credea de asemenea c asocierile dintre senzaiile vizuale i cele auditive ofer indicii cu privire la adncime. Lucrarea lui Berkeley despre percepia spaial a fost un deschiztor de drumuri pentru investigaiile psihologice asupra simurilor care au urmat. David Hume (1711-1776), prezint una dintre cele mai bogate i mai radical concepie de filozofie empiric. Hume, mai mult dect oricare altul, a zugrvit o imagine a implicaiilor empirismului manifest. Mergnd pe urmele lui Berkeley, Hume a fost de acord c evenimentele din experien constituie materia prim a filozofiei. Evenimentele din experien, potrivit lui Hume, nu sunt inute la un loc de nici o legtura necesar care poate fi stabilit prin raiune. De asemenea nu se poate stabili faptul c o secven de evenimente ncrcat de semnificaie din experien este condus de o succesiune extern de evenimente care reflect relaii de genul cauz-efect. Cele mai importante lucrri ale lui D. Hume sunt: Tratat asupra naturii umane i Eseuri privind nelegerea uman. Viaa mental la Hume nu se putea baza pe nici un fel de substan mental care s poat fi verificat prin intermediul raiunii. Urmnd calea empirismului su radical pentru a aborda cunoaterea, Hume nu a gsit dect impresii i idei. Impresiile conin n interiorul lor o for considerabil. Ele includ senzaii, pasiuni (motive) i triri afective. Astfel, un gust, o culoare, nevoia acut de a mnca, un sunet, un stimul neateptat care rezulta din team sau un miros constituie o impresie. Ideile sunt imagini mai slabe ale impresiilor. Amintirea unui gust la 30 de minute dup mas constituie o idee, care n cazul acesta este o amintire mai palid a impresiei originale. Hume a artat c impresiile sau ideile pot fi simple, ca o singur not clar, sau complexe, aa cum am putea ntlni cnd rspundem simultan la culoare, gust, miros i sim la un obiect precum mrul. Hume a afirmat c impresiile i ideile se aseamn. El credea c multe idei sunt nemijlocite prin faptul c se aseamn foarte bine cu impresia creia i corespund. Omul poate avea de asemenea idei mediate care consist n imagini ce corespund pur i simplu unei impresii sau unei idei nemijlocite. Astfel ne putem imagina cum arat un anumit ora chiar dac nu l-am vzut niciodat. Ideea noastr este mijlocit i are la baz experiena noastr de a fi perceput alte orae de dimensiuni asemntoare. . Hume respingea orice noiune de sine consistent i nu a reuit s gseasc nici mcar o singur impresie sau idee care s justifice sentimentul nostru puternic de continuitate sau identitate. n experiena normal acelai Eu se bucur acum de micul dejun i mai trziu gsete plcere ntr-o cltorie cu maina spre un ora apropiat, chiar dac admite c exist goluri ntre cele dou experiene i c acestea nu sunt n mod necesar legate una de cealalt. n analiza final continuitatea sau identitatea este potrivit lui Hume, un produs al imaginaiei i omul nu poate face o afirmaie obiectiv n numele unei asemenea imaginaii. Noi percepem conexiuni cauzale ntre intrrile din parada noastr de impresii i idei atunci cnd intrrile par s fie similare, cnd 6

o intrare o urmeaz regulat pe alta sau cnd intrrile sunt apropiate n spaiu i timp. Astfel, sentimentul de identitate personal este produsul modului ciudat n care rspundem succesiunii de idei. Pn la urm, identitatea personal este o construcie care are la baza modul cum ne organizm intrrile i golurile din experiena noastr. O alt trstur important a abordrii emoiilor de ctre Hume este presupunerea lui c toate tririle afective sunt ntemeiate pe durere i plcere . Hume credea c emoii precum bucuria, dorina i sperana deriv din plcere, n timp ce enervarea, dispreul i frica deriv din durere. n cadrul abordrii sale Hume ncerc s-i demonstreze experimental afirmaiile. ntr-o seciune a tratatului su, Hume a declarat c lucrarea este o ncercare de a introduce metoda experimental de a raiona n subiectele morale. Aa-numitele experimente ale lui Hume constau n general n ceea ce am putea numi anecdote sau demonstraii. El a ncercat s gseasc o cale de a lega afirmaiile de evenimente observabile. Hume vorbea despre transferul unei triri afective de la un obiect la un altul apropiat expunnd o situaie des ntlnit - cearta cu un membru al unei familii poate duce la dispreuirea ntregii familii, chiar dac ceilali membrii nu au fcut nimic pentru a merita ura. Englezii sunt considerai fondatorii filozofiei empirice, dar de pe continent s-au adus de asemenea contribuii importante la empirism. Filozoful francez Voltaire (1694-1778), care a ludat n mod public filozofia englez, a adus aceasta filozofie pe continent. Operele literare ale lui Voltaire, precum i tratatele sale filozofice trdau att suspiciunea sa n raport cu teoriile netestate i cu dogmele teologice ct i susinerea acordat unei filozofii bazate pe observaie i pe experiment. Entuziasmul su fa de gndirea englezeasc, aa cum s-a manifestat el n lauda adus lui Locke, a avut ca rezultat un mandat de arestare i un exil ndelungat. Atitudinea lui Voltaire pentru noua filozofie empiric a avut un impact direct asupra filozofilor empiriti francezi Etienne Bonnot de Codillac (1714-1780) si Claude-Adrien Helvetius (1715-1771). Etienne Bonnot Condillac(1714-1780) are contribuii importante n domeniile psihologic, filozofic, educaional i economic. El a studiat filozofie, tiin i puin teologie la un seminar catolic din Saint-Suplice i la Sorbona. Condillac s-a concentrat asupra bazei genetice a cunoaterii. Cu o ambiie pe care nici chiar Locke nu o putea egala, Condillac a ncercat s analizeze originile cunoaterii. n tratatul su despre senzaii Condillac ne propune s ne imaginm o statuie de piatr construit n interior asemenea unei fiine umane cu un intelect care nu conine idei nnscute. Condillac ne propune s ne imaginm dezvoltarea intelectual prin deschiderea ipotetic a canalelor senzoriale pe rnd, unul cte unul. El a nceput cu simul olfactiv i i-a prezentat statuii sale un stimul de acest gen (mirosul unui trandafir). Condillac a afirmat c numai printr-un stimul, statuia sa nu va da dovad de asemenea funcii intelectuale precum atenia sau contiina existentei. Cnd mirosul trandafirului este urmat de mirosul busuiocului, statuia este capabila acum de asemenea funcii intelectuale precum discriminarea i perceperea contrastului. Condillac a continuat prin a deschide pe rnd fiecare sim, spernd s demonstreze apariia tuturor funciilor intelectuale. Dac un anume stimul e prea intens (dureros) sau de intensitate i claritate medie astfel nct s genereze plcere, statuia achiziioneaz rapid motivaia de a minimaliza durerea i de a maximiza plcerea. Condillac a afirmat ca ne dezvoltam un simt puternic al lumii exterioare prin intermediul simului tactil, care furnizeaz informaii importante cu privire la rezistena, soliditate, micare, duritate etc. Dup cum am precizat anterior, Condillac nu s-a concentrat foarte mult cu privire la faptul daca aceste percepii aveau s fie privite drept subiective sau obiective. Ca filozof practic, el a fost interesat mai mult de implicaiile filozofiei senzoriale n educaie i nvare. Claude-Adrien Helvetius (1715-1171) propune o versiune timpurie a unui behaviorism care punea accentul pe coala alba a lui Locke, ducnd aceasta teorie pn la extrema de a nega capacitile nnscute sau aptitudinile. Helvetius a fost att de concentrat i ambiios n ceea ce privete filozofia sa materialist nct a nfricoat ali materialiti. Se poate ca reacia altor 7

materialiti s fi fost stimulat de maniera candida n care Helvetius a abordat implicaiile morale ale psihologiei sale. Helvetius a pus un accent puternic asupra efectelor motivante ale plcerii i durerii. El a afirmat c fiinele umane sunt controlate prin sistemul de recompense i pedepse pe care societatea l utilizeaz. Atunci cnd suntem motivai s facem o munca benevol, este numai pentru ca am fost condiionai s credem n felul acesta. La rdcina comportamentului i a interesului personal se afl urmrirea plcerii i evitarea durerii. Dup cum am menionat anterior Helvetius a negat motenirea ereditara. El credea c i geniul este tot rezultatul influentelor de mediu. Astfel, ori nvam s nvam ori dezvoltam o atitudine negativ fa de nvare i rmnem n ignoran. Atunci cum este posibil ca doi oameni care au primit o educaie excelent s fie diferii, unul fiind sclipitor i productiv, iar celalalt mediocru? Helvetius a afirmat c motivul pentru asemenea diferene trebuie cutat n norocul fiecruia, care const n gea profesorului potrivit sau acumularea experienei potrivite. Din punctul sau de vedere, toi avem potenialul de a deveni genii. 1.3. Asociaionismul reprezentani ai asociaionismului i utilitarismului Critica empiritilor englezi privind cunoaterea nnscut i-a gsit ecoul n lucrrile practice ale asociaionitilor i utilitaritilor. Asociaionitii i utilitaritii secolelor al XVIII-lea i al XIX-lea s-au inspirat din implicaiile practice ce reieeau din gndirea unor empiriti precum Locke, Berkeley i Hume. Dac prin intermediul experienei se acumuleaz cunoaterea, atunci modalitatea de achiziionare a cunoaterii este ridicat la rang de obiect de studiu. Cunoaterea nu mai poate fi privit ca existnd pur i simplu, ca o constant data, o gratuitate oferit de zeitate sau de forele benefice ale naturii. Modalitatea specific prin care se achiziioneaz cunoaterea devine acum un semn de ntrebare i o sarcina centrale n tiina naturii umane. Asociaionismul aeaz la baza vieii psihice procesele de asociaie a ideilor puse n lumin nc din prima jumtate a secolului al XVIII-lea n Anglia de David Hume. Cutnd prin analiza psihologic legile potrivit crora ideile, impresiile noastre se leag i se combin ntre ele, asociaionismul depete simpla descriere a fenomenelor sufleteti, nlturnd n acelai timp i ipotezele metafizice. De altfel, cercetarea empiric a faptelor de contiin este una dintre trsturile caracteristice ale psihologiei engleze. David Hartley (1705-1757) este cunoscut drept fondatorul asociaionismului modern. El a fost de asemenea preocupat de motivaie i de caracteristicile structurale i funcionale ale sistemului nervos. Cel mai important tratat al su, publicat n 1749, se intitula Observaii asupra omului, structura sa, datoria sa i ateptrile sale. Lucrarea a fost inspirat de accentul pus de Locke pe importana senzaiilor. El a propus un sistem de clasificare al plcerilor i durerilor, a practicat medicina, dar a fost foarte interesat i de istorie, muzic, filozofie, poezie i religie. Hartley a fost printre primii care au clasificat varietile de plcere i durere. El a identificat apte surse de durere i de plcere, de la (1) simurile externe, (2) imaginaie, (3) prerile altora despre noi, (4) posedarea mijloacelor de a fi fericit, (5) mila sau empatia pentru tririle altora (bucurie sau suferina), (6) relaia noastr cu Divinitatea i (7) deschiderea noastr moral spre bine i frumos sau spre ru i urt. Hartley credea c cele mai mari plceri deriv din ultimele trei categorii. Fiind un om credincios, el nu a pus accentul pe plcerile asociate primelor patru categorii, ci a accentuat cultivarea aa-numitelor plceri superioare. Abordarea asocierii de ctre Hartley a fost influenat de Isaac Newton i John Locke. Astfel, ceea ce ne place sau ceea ce evitam intelectual face obiectul legilor nvrii sau asocierii. Hartley a sesizat rapid implicaiile morale sau religioase ale unei asemenea poziii. Valorile n sine pot fi nelese n termenii psihologiei tiinifice. Asociaionismul lui Hartley a fost complimentat de o neurofiziologie inspirat de fizica newtonian. Newton afirmase c informaia provenit de la simuri este transmis creierului prin nite vibraii care pornesc din fibrele nervoase. Hartley i-a extins ideea afirmnd c vibraiile de la simuri pot determina vibraii mai mici, care persist pe perioade scurte dup contactul cu stimulul iniial. 8

Jeremy Bentham (1748-1832) a fost foarte puin interesat de dreptul practic; el era preocupat de probleme mai abstracte legate de justiie i de drept. n consecin, i-a dedicat viaa n mare parte problemelor legate de filozofia legii. n 1789, a publicat o lucrare teoretic intitulat Introducere n principiile eticii i legislaiei. Mare parte din opera sa a fost publicat postum de ctre prietenii si. O parte din studiile cele mai solide i influente ale lui Bentham se concentrau asupra abordrii sale utilitariste n ceea ce privete recompensa i pedeapsa. Bentham a afirmat c abordarea intuitiv a dreptului genereaz un sistem presrat cu subiectivitate i inegalitate. El a adugat c exist baze obiective pentru teoriile politice, sociale i legale. Aceste baze obiective sunt adunate la un loc ntr-un singur principiu al utilitarismului care se numete calculul hedonic. Ideea de baz este c orice aciune ar trebui s fie judecat n termenii consecinelor lor sociale n ceea ce privete plcerea i durerea. Ar trebui s maximizm plcerea i s minimalizam durerea i s cutam cea mai mare plcere pentru cel mai mare numr de oameni. i pedepsele ar trebui elaborate n termenii principiilor utilitariste. De exemplu, un conductor care este prins c face o nelegere cu inamicul n mod ilegal merit o pedeaps mai mare dect un alt lider care este prins avnd o aventur. O persoan nstrit care este prins sustrgnd o suma mare de bani de la o instituie financiar ar trebui s fie pedepsit mai mult dect o persoana care fura pentru a-i hrni copiii. Dei exist diferite tipuri de pedepse dure, scopul acestora este, n general, sa-l fac pe individ s sufere pentru fapta sa. Accentul regsit n teoria lui Bentham este de a proteja societatea sau chiar de a-l reforma pe infractor. Avantajele relative ale celor dou teorii sunt nc deschise pentru dezbateri, dar Bentham a oferit o nou modalitate de a privi pedeapsa i teoria sa a servit drept corecie pentru pedepsele severe. Dup lucrarea lui Bentham s-a nregistrat o sensibilitate crescnd pentru nevoia de a opri pedepsele crude i neobinuite. A existat de asemenea o sensibilitate crescnd cu privire la importana aplicrii unor standarde diferite de pedepse copiilor i adulilor. Bentham credea de asemenea n hedonismul psihologic, ideea c fiinele umane caut personal s ctige plcere i s evite durerea. ntr-adevr, acesta era principiul psihologic principal din sistemul lui Bentham. Este un principiu pe care muli psihologi aveau sa-l mbrieze. James Mill (1773-1836) dezvolt pe linia gndirii lui Hume i Hartley, o psihologie sistematic. El consider senzaia ca singurul element primordial i asociaia ca singurul principiu de organizare a vieii psihice. Metoda sa ia drept model analiza chimic ce urmrete s izoleze elementele chimice din corpurile complexe. Cea mai cunoscut lucrare psihologic a lui Mill, Analiza fenomenului mintii umane (1829) prezint o abordare mecanic a proceselor mentale. Credinele, amintirile i experienele chiar i scopurile i preferinele estetice i au toate rdcina n asociere sau n condiionare. Caracterul i abilitatea cognitiv sunt rezultatul unui proces educaional adecvat. James Mill extinde i completeaz gndirea lui Hartley de care a fost mult influenat i devine astfel, cum l numete John Stuart Mill n prefaa ediiei operelor tatlui su, al doilea printe al psihologiei asociaiei. n acelai timp senzorialismul su amintete i pe cel al lui Condillac, mbogit cu analiz exact i precis. Senzaiile i fenomenul asociaiei explic, dup James Mill, toat complexitatea vieii psihice. Astfel el dezvolt 8 categorii de senzaii: miros, gust, auz, vz, pipit, senzaie de dezorganizare ntr-o parte a corpului, senzaii musculare, senzaiile canalului alimentar. Mai trziu psihologia modern va reduce ultimele trei categorii la dou kinestezice i viscerale (coala scoian nu recunoate dect cele cinci simuri). Cnd senzaiile noastre nceteaz, prin absena cauzei externe productoare, ceva supravieuiete n spiritul nostru, o copie, o imagine a senzaiei, cteodat o reprezentare sau o urm a senzaiei. Aceast copie o numesc idee (J. Mill 1829). Asociaia ntre senzaii are loc dup o ordine stabilit ntre obiectele din realitatea exterioar, o ordine sincronic sau o ordine succesiv. Asociaia este un fenomen general i toat viaa noastr psihic poate fi considerat ca un ir de imagini sau de sentimente. Asociaia se produce fie ntre senzaii, fie ntre idei. Ordinea sincronic a dou relaii simultane este ordinea 9

n spaiu. Ordinea succesiv, raportul anterior posterior ntre dou fenomene e ordinea n timp. Cum ideile noastre deriv din senzaii, e firesc ca ordinea ideilor s derive din cea a senzaiilor. Tot asociaia explic formarea ideilor noastre despre obiectele din realitatea exterioar, formarea ideilor generale, a noiunilor de asemnare i de diferen, de antecedent i consecvent, ca i cele de spaiu, timp, micare i infinit. Emoiile i actele de voin sunt supuse i ele legilor asociaiei. Emoiile complexe provin din emoii simple pe calea asociaiei. Toate senzaiile noastre sunt agreabile sau dezagreabile, sau indiferente. Plcerea i durerea sunt cele dou afecte primitive. Durerea i plcerea produc ideea de durere i plcere. Cnd ideea unui sentiment de plcere e conceput ca viitoare, fr a fi siguri c va avea loc, simim sperana; cnd suntem siguri c va avea loc simim bucuria. Cnd un sentiment de durere e conceput ca viitor, fr a fi sigur, simim teama; cnd suntem siguri c se va produce, simim tristeea. Plcerea i durerea au cauze imediate sau ndeprtate. Analiza lui James Mill tinde s arate c sentimentele cele mai puternice nu sunt dect nite agregate formate prin juxtapunerea sau prin fuziunea unor sentimente simple. Chiar un sentiment aa de normal i de general cum este dragostea prinilor pentru copiii lor se explic n ultim analiz prin procesul de asociaie. John Stuart Mill (1806-1873) introduce n Anglia pozitivismul lui Auguste Comte. Ideile sale originale sunt mai ales n domeniul metodelor tiinifice, al logicii inductive i al eticii utilitare i mai puin n psihologie, dar filozofia sa n genere se sprijin pe o psihologie asociaionist. Legea asociaiei reprezenta cea mai general lege a fenomenelor psihice iar asociaia este modul de explicare cel mai general i instrumentul de cercetare cel mai perfect al psihologiei. Dup J.St.Mill legile asociaiei sunt urmtoarele: ideile fenomenelor asemntoare tind s se prezinte mpreun n spirit; cnd dou impresii sau idei au fost percepute simultan sau n succesiune imediat, una tinde s aduc n contiin pe cealalt. Exist dou feluri de contiguitate: simultaneitatea i succesiunea imediat. Asociaiile simultane predomin la persoanele nzestrate cu o ascuit sensibilitate organic; senzaiile resimite concomitent cu intensitate se asociaz strns ntre ele. Aceast predominare a asociaiilor sincronice produce o tendin de a concepe lucrurile sub forme concrete, colorate, pline de detalii i stimuleaz imaginaia. Asociaiile simultane se ntlnesc des la pictori i poei. Fenomenul psihic elementar este senzaia. Opoziia dintre subiect i obiect, ntre spirit i materie se produce la opoziia dintre senzaia considerat n mod subiectiv i senzaia considerat n mod obiectiv. Corpurile exterioare nu sunt dect posibiliti permanente de senzaii. El considera ca incontientul nu exista iar contiina este o cunoatere intuitiv ce constituie fondul trsturilor noastre psihice care nu exist dect n contiin i prin contiin: a avea o noiune, o senzaie, nseamn a avea contiina unei noiuni, a unei senzaii. Nu exist activitate psihic fr contiin, i singurele fenomene incontiente au loc la nivelul modificrilor organice ale sistemului nervos.

10

UNITATEA DE NVARE 2 RATIONALISMUL, MECANICISMUL SI NATURALISMUL

Coninuturi: 2.1. 2.2. 2.3. Raionalismul i personalitile ce au contribuit la dezvoltarea psihologiei Mecanicism i cuantificare. Personaliti marcante i rolul lor n psihologie Naturalismul extinderea perspectivei naturaliste ca opoziie la mecanicism i cuantificare

Obiective: 1. Prezentarea raionalismului i a contribuiei sale la dezvoltarea psihologiei 2. Prezentarea mecanicismului i a contribuiei sale la dezvoltarea psihologiei 3. Prezentarea naturalismului i a contribuiei sale la dezvoltarea psihologiei Precerine: Nu este cazul Expunere: RATIONALISMUL, MECANICISMUL SI NATURALISMUL 2.1. Raionalismul i personalitile ce au contribuit la dezvoltarea psihologiei Filosofia raionalist apare ca opoziie fa de empirism i i ntoarce atenia ctre principiile axiomatice primordiale i ctre raiune, n calitate de cluze n direcia cunoaterii. Termenul de raionalism a fost derivat din latinescul ratio, care nseamn a raiona, a gndi, a socoti. Filosofia raionalist poate fi pus n opoziie cu filosofia empirist, din mai multe puncte de vedere. n primul rnd, filosofia raionalist pune accentul pe cunoaterea aprioric, n timp ce empirismul ntrete ideea potrivit creia cunoaterea este dobndit din experien. n al doilea rnd, n cadrul filozofiei raionaliste, mintea este considerat ca fiind activ - n sensul capacitii ei de a selecta, de a organiza i de a face deosebiri, n timp ce, n filosofia empirist, mintea este privit ca fiind pasiv - asemeni unei tabula rasa, a unei tblie de ardezie complet nescrise. n fine, raionamentul deductiv este cel pe care se aeaz accentul n cadrul raionalismului, n timp ce empirismul atribuie importan raionamentului inductiv.Conform empirismului mintea primete informaie prin intermediul simurilor. Cunotinele despre lume sunt construite treptat, prin asociaii bazate pe astfel de influente externe cum ar fi contiguitatea, similitudinea, contrastul i consolidarea. Dup raionalism, mintea nu este doar un simplu depozit pasiv de informaie senzorial. Deducia pornete de la o premis major asupra unei clase de evenimente i deduce consecinele pentru un eveniment particular. Inducia, din contr, implic procesul de a raiona, dinspre particulariti i detalii, spre generaliti ct mai universale - ori de la eantioane, ctre populaii. Concluziile raionamentului inductiv sunt oferite n limbajul teoriei 11

probabilitilor, n timp ce tot concluziile se constituie n probe, n cazul raionamentului deductiv. n mod clar, raionalismul i empirismul conduc la viziuni opuse asupra fiinelor umane, precum i la filosofii diferite in domeniul tiinei. n continuare vom examina gndirea unora dintre cei mai importani raionaliti ai secolelor al XVII-lea, al XVIII-lea i al XIX-lea. Ren Descartes (1596-1650) a fost contemporan cu Hobbes i Galilei trind n marele secol al clasicismului francez, secolul lui Racine, Molliere i Corneille. Fizica sa materialist, complet separat de metafizic strnea interesul fiind discutat peste tot prin saloane. Astfel viziunea teologic medieval va fi nlocuit cu concepia tiinific modern bazat pe libera cercetare a fenomenelor. Descartes este considerat - n mod tradiional - a fi un raionalist, datorit accentului pe care l pune asupra raiunii, drept mijlocul adecvat, pentru a ajunge la cunoaterea tiinific. Cu toate acestea, putem remarca, n cele mai nsemnate lucrri ale sale, marea importan pe care o acorda ideilor nnscute, adevrurilor apriorice, ca i o preferin n favoarea deduciei. Cutrile lui Descartes pentru a gsi un edificiu intelectual, n stare s reziste asaltului scepticismului, au nceput prin abordarea metodei scepticismului, ca instrument de analiz. Ca i Bacon, Descartes considera c ar trebui s lsm deoparte vechile prejudeci, ca i prerile general acceptate. Totui, el se grbea s separe imediat tiina de credin. Dei sistemul lui Descartes trdeaz o preferin pentru deducia pornit din adevruri evidente de la sine, acesta i pstreaz i experienei un rol n cadrul procedurii tiinifice. Cu sigurana, el era destul de conservator n prerile sale legate de experimente, deoarece i ddea seama ca o experien tiinific este doar o form particulara de observaie, ce poate fi conceput n mod mediocru i care poate avea, de aceea, drept rezultat, doar informaie greit. Prin urmare, metoda lui Descartes pstreaz un loc i pentru experiena obinuit i observaia simpl, de zi cu zi. ntr-adevr, Descartes avea mai mult ncredere n experiena uzual, dect n experimente, i credea c simpla observare a evenimentelor naturale, urmat de o reflecie critica, asigura fundamentarea necesar tiinei. Aadar, rolul experienei, n metoda lui Descartes, este de a furniza material pentru reflecie. Reflecia, bazat pe informaia senzorial, este cea care constituie sursa procedurii tiinifice. Descartes a avut o influen continua asupra acelor filosofi, care l-au urmat, n tradiia raionalist. Referirile la studiile de pionierat ale lui Descartes abund, n lucrrile filosofilor secolelor al XVII-lea, al XVIII-lea i al XIX-lea, interesai de problema cunoaterii i a noilor tiine. Succesorul imediat al lui Descartes, Benedict Spinoza, a fost n mod special influenat de filosofia acestuia despre tiin. Dup cum vom vedea, Spinoza a extins metoda lui Descartes, ntr-o manier lipsit de compromisuri, i a dat forma unei importante baze conceptuale pentru o tiin a naturii umane. Descartes deschide epoca modern a gndirii europene prin materialismul su n tiinele naturii, prin concepia unei fizici relaionale cu legi formulate matematic i afirmarea puterii gndirii critice i liberului arbitru, prin ncrederea acordat raiunii umane n calea gii adevrului. Cartezianismul lui Descartes este un sistem coerent, o doctrin care va lumina drumul tiinei pn n zilele noastre. n psihologie Descartes afirm un dualism, ontologic: spiritul i materia sunt dou substane distincte, fiecare cu proprieti diferite. Caracteristic spiritului este gndirea iar caracteristic materiei este ntinderea. Dualismul susinut de el ca form a idealismului elimin orice intervenie din partea spiritului n procesele fenomenelor materiale i organice i va deschide drumul unei explicaii tiinifice n fiziologie. Activitatea i micrile omului i animalelor sunt determinate exclusiv de funcionarea organelor din corpul lor. Descartes este creatorul noiunii de reflex n fiziologie i psihologie. Este vorba de o tiin care s realizeze o mai adnc cunoatere a naturii nu a textelor i citatelor ca n renatere. Materialismul su mecanicist era schematic, static i metafizic, ignornd dezvoltarea i transformarea fenomenelor. Descartes are viziunea unei matematici universale, a unei tiine a 12

cantitii i msurii care s priveasc toate fenomenele din natur. Pentru el medicina trebuie s se sprijine pe fiziologie iar corpul omului i animalelor este compus din elemente mecanice: epi, ventile, pompe, prghii, organismul fiind o main care funcioneaz dup legile mecanismelor. Cu toate ca gndirea cartezian este deductiv, n tiinele vieii, biologie, fiziologie, Descartes recurge la experimente. Pasionat de anatomie i fiziologie, Descartes, frecventeaz slile de disecie, asist la sacrificarea animalelor de mcelrie la care studiaz mai ales inima i plmnii. Descartes s-a referit, n mod repetat, la corpul uman - ca la o main, iar la prile corpului, precum nervii, ventriculele, muchii i tendoanele - ca la nite evi, nite rezervoare, nite arcuri, ori nite rotie. Explicaia mecanic-hidraulica a fost aplicata tuturor micrilor animale ca i tuturor micrilor involuntare ale omului. Din punctul su de vedere exist doar o diferen, pur cantitativ ntre animale i statuile mictoare. Desigur c animalele, fiind creaii ale Divinitii, erau maini mai bine concepute, dect cele construite de oameni - iar superioritatea animalelor fa de statuile mictoare era imediat sesizabila n uurina i n complexitatea micrilor. i totui, ntre maini i animale nu existau i alte diferene, de natur calitativ. Descartes argumenta c glanda pineal era bogat alimentat de un mare numr de nervi ce ar fi format suportul pe baza cruia aceasta era influenat de ctre corp i, tot pe baza cruia, la rndul su, ea putea s influeneze corpul. Descartes prezint o fiziologie a rsului provocat de contracia muchilor diafragmei, pieptului i gtului i subliniaz faptul c rsul nu nsoete bucuriile mari. De asemenea, evideniaz faptul c att copiii ct i btrnii sunt mai nclinai spre plns dect oamenii maturi. El considera c acetia plng din afeciune sau bucurie, cci aceste dou pasiuni unite trimit mult snge la inima i de acolo muli vapori la ochi. Motenirea lui Descartes referitoare la cuantificarea i mecanizarea proceselor fiziologice i comportamentale a fost expus n cadrul teoriilor sale - provocatoare, dar verificabile - privind mecanica micrii. El a influenat astfel, mult timp dup moartea sa, cursul evoluiei neurologiei i al fiziologiei. Descartes a susinut c muchii i mresc efectiv dimensiunile exclusiv datorit energiilor vitale; n al doilea rnd, el a legat sistemul muscular, cu ventriculele din interiorul creierului, prin intermediul unor fibre, ori filamente minuscule pe care credea ca le-ar fi observat, ca fcnd parte din construcia nervilor; n al treilea rnd, Descartes a atribuit, att funciile senzoriale, ct i pe cele motorii, unui singur i acelai nerv; n al patrulea rnd, el a considerat c transmisiile nervoase au loc instantaneu, sau se desfoar, oricum, extrem de rapid; iar, n al cincilea rnd, n lucrrile sale, poate fi sesizata, ntr-o maniera clar, i o concepie timpurie, asupra reflexului. Baruch (Benedict) Spinoza (1632-1677) reflect ascensiunea burgheziei n Olanda dup victorioasa revoluie de la sfritul secolului al XVI-lea. Punctul de plecare al lui Spinoza este gndirea cartezian (Descartes), dualismul celor dou substane materia i spiritul Spinoza va respinge dualismul cartezian admind existena unei singure substane: substana absolut, adic ceea ce exist n sine i este conceput prin sine (monismul substanialist al lui Spinoza). Atributele explic substana i chiar substana este determinat de legile naturii. n filosofia lui Descartes, ntlnim un dualism suflet - corp, cel puin n ceea ce privete fiinele umane. O sciziune att de radical, ntre suflet i corp, las loc pentru exprimarea liberei voine, n cazul oamenilor - n timp ce animalele pot fi privite, ca nite simple automate. O astfel de distincie, ntre lumea umana i cea animal, contribuia la o polarizare a dezacordului n chestiunea liberului arbitru, confruntat cu determinismul. Mai exist i o alt sciziune ntre trmul sacru ce includea un Dumnezeu transcedental i lumea laic. Ceea ce este, poate, cel mai evident la Spinoza este o cutare a unitii - o cutare ce are drept rezultat o negare a legitimitii distinciilor dintre sacru i laic, minte i trup, ori liberul arbitru i determinism. Respingnd baza metafizic a demonologiei Spinoza a prefigurat reformarea pe criterii umanitare a tratamentului bolnavilor mintali. El a negat faptul c ar exista diavoli i, prin urmare, c bolnavii mintali ar fi posedai. Spinoza a susinut c exist numai o singur realitate fundamental i acea realitate este nsui Dumnezeu. Nu exist mai multe puteri spirituale, 13

distincte, care s poat controla evenimentele naturale, cum ar fi starea vremii, cutremurele, sau bolile mintale. Dumnezeu este singura putere spirituala, avnd un caracter imanent i inseparabil de adevr. Ceea ce este adevrat vine de la Dumnezeu, este cu adevrat Dumnezeu. Atunci cnd descoperim un oarecare adevr natural descoperim, n felul acesta, ceva din substana infinita care este Dumnezeu. Dup Spinoza, problema nu este ntre Dumnezeu sau natur; e vorba, mai curnd, de Dumnezeu n natura. Spinoza era convins c opinia general, cum c Dumnezeu ar fi detaat de natura, nu era, n fapt, un produs al gndirii raionale, ci al imaginaiei. Spinoza a contestat, de asemenea, i concepia cartezian, a existenei a dou realiti separate - mintea i trupul - i a faptului c acesta ar interaciona, n interiorul glandei pineale. Cum, se ntreba el, poate o minte imateriala s acioneze, n mod cauzal, asupra materiei fizice, i cum se poate desfura aceast interaciune cauzal, n glanda pineala? Dup Spinoza, mintea i trupul nu sunt, n mod radical, independente; ci, mai degrab, ele constituie dou aspecte ale aceleiai realiti fundamentale. Aa nct, procesele psihice i cele neurofiziologice coexist mpreun, iar lumea experienei (lume psihologic) i lumea comportamental (lume a fiziologicului) nu sunt nimic altceva, dect doua expresii ale unui aceluiai lucru. O astfel de poziie i atribuie un important rol psihologiei - ca disciplin tiinific. Procesele mentale constituie o parte a ordinii naturale - iar mintea uman este o parte a naturii, aadar ea se supune legilor naturii. Daca mintea uman se supune legilor naturale asta nseamn c nu exist o voin liber, absolut i necondiionat. Exist totui, un fel de libertate asociat cu cunoaterea legilor naturii. Gndirea psihologic a lui Spinoza, aa cum este ea expus n Etica, abund n intuiie i profunzime nelegerii, meritnd de aceea un studiu detaliat. Raionalismul lui Spinoza devine evident i atunci cnd acesta apeleaz la metoda geometric. Ideile sale erau adesea prezentate sub forma de axiome, de enunuri numerotate, ori de demonstraii. Ca si Descartes, el accentua capacitatea de a nelege intuitiv anumite adevruri eseniale. Spinoza insista, de asemenea, asupra unei examinri atente a definiiilor i asupra unei proceduri, care s nceap de la ceea ce este de la sine evident, sau limpede de neles. Monismul radical al lui Spinoza, ca i atacurile sale asupra teologiei tradiionale, i-au servit ca arme unuia dintre cei mai semnificativi succesori ai si, Gottfried Wilhelm Leibniz. Dei cei doi mprteau convingerea n importana raiunii, Leibniz manifesta un dezacord ferm fa de afirmaia lui Spinoza, dup care toate lucrurile ar reprezenta, pur si simplu, moduri de manifestare ale unei aceleiai substane fundamentale unice. Filosofia raionalist a lui Leibniz respingea, de asemenea, i determinismul lui Spinoza, ca i concepia, potrivit creia pluralitatea nu ar fi dect o simpl aparen. Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) a fost contemporan cu John Locke si cu Isaac Newton. Gottfried Wilhelm Leibniz a fost un geniu, neobinuit de dotat, al sfritului de secol al XVII-lea i al nceputului de secol al XVIII-lea - care a jucat un rol major n a da forma gndirii europene n domenii att de diverse, precum matematica, dreptul, istoria, politica, religia, filosofia i psihologia. Leibniz si Newton au fost recunoscui ca descoperitori independeni ai calculului diferenial. Leibniz este, de asemenea, amintit ca fiind unul dintre primii inventatori care au dezvoltat o main de calcul. Opera lui Leibniz - ca filosof - poate fi caracterizat drept o cutare permanent a unitii lumii, dar - spre deosebire de Spinoza - perspectiva filozofic a lui Leibniz acorda un rol mult mai important ideilor pluralitii i unitii in diversitate. Abordarea lui Leibniz, n nelegerea psihicului i a creierului, poate fi neleas, n contextul accentului plasat asupra conceptului de monad. Termenul monada (monas) reprezint o unitate sau o entitate, n deplin armonie cu universul absolut. Leibnitz considera c universul fusese creat, avnd de la nceput o armonie prestabilita a tuturor prilor sale individuale. Analogia prin care poate fi neleas concepia armoniei prestabilite a lui Leibniz, este aceea a unor orologii independente, sincronizate. n cadrul sistemului lui Leibnitz nici o monad nu este cauzal, n raport cu vreo alt - toate monadele se gsesc, pur i simplu, ntr-un acord armonios una cu alta, n virtutea presupunerii armoniei prestabilite. 14

Leibniz face distincia ntre monade contiente i incontiente. Dar contribuia sa cea mai important pentru psihologie este conceptul de mici percepii sau percepii slabe, acionnd concertat, formeaz baza percepiei. Poate c nu auzim zgomotul unui singure picturi de ap sau a ctorva picturi n vecintatea unei cascade, dar milioanele de picturi reunite ntr-un fluviu care dau natere unui fluviu n cdere dau natere unui zgomot puternic. Aceste mici percepii au stat la baza unor interpretri ulterioare cu privire la pragurile senzoriale absolute i difereniale sau la percepia subliminal. Christian von Wolf (1679-1754) merit s fie amintit pentru c el este unul dintre primii care a folosit termenul de psihologie. n 1732 a publicat lucrarea Psihologia empiric, apoi, n 1734 Psihologia raional. Psihologia empiric studiaz senzaiile de durere sau de plcere, pe cnd psihologia raional implic foloea raiunii n studiul metafizic al sufletului urmrind descoperirea unor principii sau legi. Immanuel Kant (1724-1804) ca i Ren Descartes ori David Hume a exercitat o influen enorm asupra dezvoltrilor intelectuale ce aveau s-i urmeze. Cu toate c noi l includem aici printre raionaliti, opera sa poate fi caracterizat drept o cutare a unei ci de mijloc, ntre extremele reprezentate de empirism i raionalism. El a respins empirismul radical al lui David Hume, realiznd faptul c un astfel de empirism nu ne mai las cu nimic altceva, n afara unei succesiuni incoerente de senzaii. Opera major a lui Kant este de natur epistemologic, dar - ca si in cazul lui Descartes - contribuiile sale s-au extins asupra multor domenii de cercetare, incluznd psihologia. Critica raiunii pure cuprinde rspunsul la aceast ntrebare. Explicaia lui Kant este idealist: axiomele matematicii i fizicii deriv din formele raiunii noastre, care, fcnd parte din facultatea noastr de cunoatere se impun n mod necesar oricrui material provenit din lumea exterioar. Axiomele tiinei sunt, n acelai timp, i necesare i subiective, ele fiind legate de constituia minii noastre fr ca s putem ti dac ele corespund sau nu cu realitatea obiectiv. Teoria kantian a formelor apriorice ale gndirii e tot att de netiinific ca i teoria ideilor nnscute emis cu un secol mai nainte de Descartes. Kant examineaz cele cinci simuri, ntre care distinge simurile sensibile la aciune mecanic (pipit, auz, vz) i simuri sensibile la aciune chimic (gust, miros). Printre cauzele care determin creterea sau scderea intensitii senzaiilor Kant enumer contrastul, noutatea, schimbarea i starea de saturaie a sensibilitii. Obstacolele sensibilitii sunt somnul, leinul, sincopa i beia. Kant distinge ntre o imaginaie productiv (creatoare, poetic) i o imaginaie reproductiv (rememorativ), amndou mprumutnd datelor senzoriale materia imaginilor. Imaginaia productiv sau poetic presupune intuiia spaiului (imagiatio plastica), facultatea de a asocia intuiiile n timp (imaginatio associans) i facultatea de afinitate (affinitas) reunind reprezentri care au o origine comun. Kant se ocup i de vise i de limbaj, pe care l consider provenind dintr-o facultate de a significa (facultas signatoris) cu ajutorul gesturilor, sunetelor sau semnelor simbolice. Emoiile fundamentale erau reprezentate de plcere (voluptas) i durere(taedium). Din ele deriv spaima, surpriza, mnia, anxietatea i toate celelalte. Emoiile pot fi stenice (datorit unui exces de for vital), sau astenice (prin slbiciunea forei vitale). Rsul i implicit plnsul sunt manifestrile convulsive ale plcerii i durerii i ntrein sntatea. Din punctul de vedere al psihologiei sociale, Kant a privit cu dispre spre acel gen de naionalism, care discrediteaz valorile umane. El nutrea convingerea c fiinele omeneti ar trebui s lucreze pentru atingerea unor perspective educative, istorice i umanitare, ce se ridic cu mult deasupra prejudecilor locale. Kant a fost unul dintre primii, care au avansat a teorie a dezvoltrii morale. El considera c fiinele umane sunt prinse, n mijlocul tensiunilor dintre heteronomie i autonomie. Heteronomia, sau conducerea din exterior, se manifest prin buntatea bazat pe autoritate i prin reguli sau ameninri, ori prin recompense i pedepse. Autonomia se refer la auto-conducere i la capacitatea de a aciona de o manier moral - nu doar pentru a face pe placul unei autoriti, sau pentru ca o astfel de aciune este sursa unei recompense - ci datorit unei intense necesiti morale, intrinseci - ntr-o situaie dat. Teoria 15

aciunii morale a lui Kant este legat, n mod intim, de convingerea sa, n posibilitatea libertii individuale. Kant este considerat drept unul dintre marii filosofi ai tuturor timpurilor, dar el este, de asemenea, foarte important i pentru istoria tiinei. mpreun cu Descartes i Laplace, Kant credea n evoluia sistemului solar. Este iari clar, c el era convins de evoluia geologic i biologic, cu toate c nu a reuit s se ocupe de aceste subiecte. A fost, de asemenea, interesat i de meteorologie, cutremure i geografie - i a avut contribuii, n fiecare din aceste domenii. 2.2 Mecanicism i cuantificare. Personaliti marcante i rolul lor n psihologie Din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost interesai de practic i de teoria msurrii. Un astfel de interes era motivat de ntrebri simple i practice precum: Cte zile au trecut?, Ct e de departe?, Ct de mult, din acest produs, sa dau, n schimbul celuilat?, Cte bucati de lemn, de ce form i de ce mrime, mi vor trebui, ca s cldesc o cas?, Ct de repede?. Cum erorile pot fi distructive, pentru bunstarea economic, pentru cea social, ori pentru cea fizic - msurtorile au avut, dintotdeauna, o mare importan. Progresele nregistrate n acest domeniu al msurrii au influenat enorm tiina, tehnologia i chiar modul n care ne putem percepe pe noi nine. Spre exemplu, n secolul al XIX-lea, Herman von Helmholtz, a reuit s msoare viteza de transmitere a impulsului nervos. Fundamentul conceptual, al dezvoltrii noilor studii cantitative n psihologie, a fost consolidat, cel puin parial, de amploarea luat de ctre perspectiva mecanicist. Thomas Hobbes(1588-1679) l-a cunoscut pe Bacon n ultimii ani de via, dup prbuirea sa politic din 1621. Ideile lor erau apropiate n ceea ce privete lupta mpotriva scolasticii i entuziasmul pentru noua tiin. Francis Bacon susine ns metoda inductiv, iar Thomas Hobbes va fi pentru metoda deductiv. Thomas Hobbes argumenta ca subiectul de fond al filozofiei ar consta, pur i simplu, din problema corpurilor aflate n micare i considera c scopul filozofiei ar trebui s fie acela de a folosi comparaia numerica, pentru a evalua mrimi, distane, micri, ori proporii. Hobbes a fost un materialist minuios. Tot ceea ce exist, trebuie sa aib o natura material chiar i Dumnezeu. Un Dumnezeu, de factur material, ar fi putut desigur s serveasc drept o prim i eficient cauz, pentru a explica i restul realitii materiale. n opera sa Leviathan (Londra, 1651) va dezvolta tezele fundamentale ale filozofiei sale. Hobbes ntemeiaz construcia raional a societii pe puterea absolut a monarhiei. Aceast putere este construit raional prin nevoia de a obliga pe oameni s respecte pactul social. Starea natural a oamenilor nu este viaa n societate, n realitate fiecare om lupt contra tuturor i omul e crud cu semenii si ca i fiarele slbatice. Hobbes recunoate doar instinctul de conservare. n legtur cu celelalte tiine, Hobbes divide filozofia natural n dou clase: filozofia prim (matematica, cosmografia, mecanica) i cea de-a doua clas ce se ocup cu consecinele calitilor comune corpurilor naturale: optica, muzica, meteorologia, botanica i zoologic. tiina ce se ocup cu observarea pasiunilor omului este etica. Gndirea lui Hobbes are contingene cu psihologia n trei probleme importante: a) procesul cunoaterii; b) problema limbajului; c) psihologia emoiilor. n ceea ce privete mecanismul psihic i procesul cunoaterii el pleac de la ideea c orice cunoatere provine din senzaie, punnd bazele senzualismului dezvoltat mai trziu de John Locke. Hobbes considera drept cauz a senzaiei corpul exterior sau obiectul care impresioneaz organul de sim, aceast impresie propagndu-se prin intermediul nervilor. Aceast micare nu o considera ca fiind proces psihic ci proiectarea n afar a sensibilitii noastre, lucrurile neavnd dect micare. Caracterul subiectiv atribuit senzaiei d un aspect idealist psihologiei sale n tot mecanicismul su. 16

Problema limbajului la Hobbes se rezum la faptul c n univers exist doar lucruri individuale i doar numele lor sunt universale. Limbajul este astfel doar un mijloc de notare sau nregistrare a gndirii deoarece gndirea nu se poate formula, nu se poate stabiliza dect atunci cnd mbrac haina cuvintelor. Hobbes este primul gnditor care afirm unitatea dintre limbaj i gndire. Comunicarea implic nu doar schimbul de idei ntre oameni ci i cel de intenii, planuri, comenzi. Limbajul fiind un mod de a influena pe alii i de a-i determina s execute anumite activiti. Hobbes explic pasiunile ca provenind din instinctul de conservare, fiind determinate de dou feluri de micri: una vital (circulaia sngelui, pulsul, respiraia) i cealalt voluntar (n care imaginaia are un rol hotrtor). El este cel dinti filozof englez care caut o explicaie relaional, tiinific pentru fenomenele psihice, omul fiind supus acelorai legi ca i natura. n viziunea lui omul e un corp alctuit din pri al cror mecanism se aplic i fenomenelor psihice. Jan Swammerdam (1673-1680), medic olandez, realizeaz una dintre primele verificri ale teoriei lui Descartes asupra micrii. Swammerdam a conceput un set de strlucite demonstraii care s-au dovedit stnjenitoare pentru ideile lui Descartes dup care muchii s-ar umfla datorit unui influx de energii vitale dinspre creier. n clasica sa lucrare Cartea naturii (1758) Swammerdam demonstreaz c un muchi i nervul sau ataat desprinse din piciorul unei broate vor continua s se contracte chiar i atunci cnd vor fi separate de corp. Fie i numai ea singur aceast demonstraie elimin ventriculele dinuntrul creierului n calitate de generatoare de energii vitale. Swammerdam a mai demonstrat, de asemenea, ca muchiul continu s se contracte chiar i dup ce erau realizate mici incizii care separau unele dintre fibre. Cea mai evident dovad mpotriva ideii c energiile vitale ar fi cele care umfl muchiul, apare dintr-o demonstraie ceva mai complicat. Un piston ce avea ataat un fir din alam avnd un crlig n form de bucl la capt a fost pregtit n aa fel nct s poat fi introdus, n partea de jos a cilindrului. Un alt fir din argint prevzut, de asemenea, cu un crlig n form de inel a fost trecut prin bucla firului de alam. Muchiul unei broate mpreun cu nervul ataat a fost aezat n cilindru, iar nervul a fost trecut prin inelul firului de argint. Cellalt capt al acestui fir din argint a fost trecut de-a lungul marginii pistonului i extras prin fundul cilindrului. O pictur de ap a fost turnat n pipet, iar firul de argint a fost tras pentru a activa nervul i muchiul. Dac muchiul ar fi crescut n mrime, aa cum prezicea teoria lui Descartes, atunci pictura de ap ar fi trebuit s fie mpins n sus. Cu toate acestea, pictura nu a urcat; chiar a cobort puin. Aceste rezultate au infirmat teoria lui Descartes referitoare la contracia muchilor i energiile vitale. Swammerdam se gsea cu mult naintea timpului su, att din punct de vedere conceptual, ct i metodologic. Opera sa a demonstrat, n mod clar, importana experimentelor bine concepute, i a pregtit drumul pentru un numr, n continu cretere, de studii asupra msurrii i mecanicii evenimentelor fiziologice i comportamentale. Neils Stensen(1638-1686), n ciuda respectului pentru metoda filozofic a lui Descartes, s-a considerat totui obligat s demonstreze greelile marelui filosof. Descartes afirmase c glanda pineal s-ar balansa dintr-o parte ntr-alta, n acest fel energiile vitale fiind dirijate nspre diferitele pri ale creierului. Stensen argumenta ns, c ar fi imposibil ca glanda pineal s se ncline ntr-o parte i alta i faptul c aceasta nu ar fi fost alimentat de un numr mare de nervi. Prin urmare, glanda pineal nu este implicat n ndeplinirea unor funcii cognitive complexe. Stensen a propus elaborarea unui nou program de studii anatomice ce presupunea o terminologie mai puin extravagant, o catalogare mai atent i mai detaliat, a parilor anatomice, precum i un grad mai nalt de conservatorism n atribuirea funciilor - structurilor anatomice. Chiar dac Stensen era familiarizat cu metoda geometric i cu raionalismul lui Descartes i Spinoza el a propus o tiin mai empiric la crei scop era cutarea unor structuri i a unor cauze eficiente. 17

Julien Offray De La Mettri(1709-1751) medic i filozof francez, a fost unul dintre cei mai importani i profunzi filosofi materialiti ai secolului al XVIII-lea. Cartea sa Omul - o maina includea fiina uman n programul mecanicist ce i avea originile din opera lui Descartes. La Mettri argumenta c lucrurile considerate de noi drept mentale, sunt n totalitate dependente de corp. nrolat n cadrul Armatei Franceze observase pe parcursul unei perioade n care a suferit de pe urma unei boli, cum claritatea gndirii sale corespundea temperaturii corpului. El a atras atenia asupra corespondenei dintre leziunile creierului i capacitile mentale. n opinia lui, este cu mult mai probabil s fim sntoi mintal atunci cnd suntem sntoi din punct de vedere fizic; profilul mental suferind ca urmare a slbiciunii fizice. La fel ca Vartanian (1967), La Mettri vedea creierul n termenii modelului unei maini de gndit, n care percepiile alimentau idei sub forma unor simboluri codate i care erau la rndul lor, stocate, clasificate, comparate i combinate de ctre aparatul cerebral n scopul generrii tuturor varietilor de gnduri (pag. 381). La Mettri nu a reuit s gseasc o difereniere calitativ ntre oameni i animale. El credea ca dobndirea limbajului ne definete drept oameni, nefiind ns pe deplin convins, de unicitatea noastr. Dac maimuele ar putea fi nvate s vorbeasc ar fi identice cu omul primitiv (pag. 146). La Mettri a fost un determinist meticulos. Judectorii care acordau sentine oamenilor ar trebui nlocuii de ctre doctori inteligeni care s caute conexiuni cauzale i moduri de a vindeca. Societatea ar trebui protejat, de cei bolnavi sau prost integrai, dar pedeapsa ca rzbunare nu i are sensul. La Mettri considera c fericirea i sntatea ar trebui s constituie elurile supreme ale medicinii i filozofiei. Noiuni nvechite precum pcatul, rul, viciul sau virtutea trebuiau nlocuite de concepte tiinifice. La Mettri a reprezentat a fost o figur marcant n genealogia intelectual a behaveorism-ului, reflexologiei, ciberneticii i abordrilor comportamentului uman. Opera sa reprezint extinderea logic, a modelului animal-main, al lui Descartes fcnd tranziia ctre o perspectiv cantitativ-mecanic a vieii. Pierre Jean Georges Cabanis (1757-1808) a evideniat strnsele conexiuni dintre procesele psihologice i modificrile organice sau ale mediului nconjurtor. n opinia lui, psihologia trebuie neleas ntr-un context naturalist, procesele psihologice precum memoria, inteligena, ori senzaiile fiind produse ale activitii neurologice. Cercetrile filozofice ale lui La Mettri i ale lui Cabanis au crescut interesul fa de explorarea sistemului nervos n scopul nelegerii proceselor psihice. Un progres important n cartografierea sistemului nervos a survenit odat cu descoperirea traiectelor senzoriale i motorii din mduva spinrii. Intr-o serie de experimente independente, Charles Bell (1774 - 1842) n Anglia i Francois Magendi (1783 - 1855) n Franta, demonstreaz faptul c rdcinile ventrale, sau anterioare, ale mduvei spinrii joac un rol important n contracia muscular. Chiar dac Bell a fost primul care a fcut descoperirea - fapt confirmat i de ctre Magendi - experimentul iniial al lui Bell stabilise doar funciile motorii ale extremitilor ventrale. n urma experimentelor lui Magendi s-au stabilit cu certitudine att funciile senzoriale ale extremitilor nervilor dorsali, sau posteriori, ct i funciile motorii ale extremitilor nervilor ventrali, sau anteriori. Chiar dac asupra prioritii, s-au nscut controverse amare, descoperirea de importan major pentru domeniul fiziologiei, a rmas cunoscut sub numele de Legea Bell - Magendi. Charles Bell (1774-1842) urmeaz cursurile colare la Edinburgh i studiaz anatomia alturi de fratele sau care era chirurg. Cea mai cunoscuta carte a sa este Ideea unei noi anatomii a creierului, publicat n anul 1811. Bell este recunoscut pentru talentul su n domeniul anatomiei i mai ales, pentru descoperirea nervului toracic (ce i poart numele) precum i 18

datorit cercetrilor sale asupra paraliziei faciale, numit paralizia lui Bell, ce rezult n urma lezionrii celui de-al aptelea nerv cranian. Funciile senzoriale i motorii, ale sistemului nervos fuseser descoperite nc din vremea lui Aristotel, dar prima lucrare experimental n acest sens i aparine lui Bell. ntr-o scrisoare adresat fratelui su, Bell descrie dou experimente: Experimentul 1: Am deschis coloana vertebral i am nepat i lezat filamentele posterioare ale nervului fapt ce nu a generat nici o micare a muchilor. Am atins apoi segmentul anterior i imediat membrele au avut o convulsie. Experimentul 2: Am distrus de data aceasta partea posterioar a mduvei spinrii, nepnd-o cu vrful unui ac i nu a urmat nici o micare convulsiv. Am lezat apoi regiunea anterioar i animalul s-a zvrcolit. Franois Magendi(1783-1858) este considerat drept unul dintre marii pionieri ai fiziologiei experimentale. Fondeaz publicaia Jurnal de fiziologie experimental i pledeaz n mod insistent pentru studiile empirice ce puneau accentul pe fapte derivate din experimente bine controlate. De numele lui se leag introducerea n practica medical a unor alcaloizi precum: stricnina, morfina, brucina, codeina, chinina, ori veratrina. Magendi, mai puin stnjenit n lucrrile sale de susintorii drepturilor animalelor dect Bell n Anglia a putut s realizeze experimente de vivisecie ce au dus la evidenierea rdcinilor motorii i senzoriale ale mduvei spinrii. A dezvoltat tehnici de separare a rdcinilor anterioare fr ca rdcinile posterioare acestea s fie afectate. Utiliznd cteva specii diferite de animale, el a reuit s separe n mod sistematic rdcinile anterioare i cele posterioare, pe rnd sau n acelai timp. Rezultatele au artat n mod clar faptul c lezarea rdcinilor anterioare mpiedic micarea, n timp ce lezarea celor posterioare limiteaz sensibilitatea. Separarea ambelor tipuri de rdcini are drept rezultat pierderea total, att a senzaiei, ct i a micrii. Descoperirea distinciei dintre funciile senzoriale i motorii ale rdcinilor nervilor mduvei spinrii a contribuit la apariia ideii conform creia i alte canale nervoase ar putea fi specializate la un nivel nalt. O expunere timpurie referitoare la energia specific a nervilor a fost susinut n anul 1818 de ctre Charles Bell, dar doctrina energiilor specifice implicnd o radical separare calitativ a diferitelor simuri a fost elaborat de fiziologul german Johannes Mller. Johannes Mller (1751-1801), sub influena cercetrilor lui Bell, elaboreaz teoria energiilor specifice. n lucrarea sa Manual de fiziologie a omului spunea c pentru fiecare dintre cele cinci simuri exist o energie nervoas specific, astfel nct nervul impune calitatea senzaiei i proceselor mentale. n opinia sa, un nerv este capabil s transmit numai un singur tip de senzaie. Astfel, indiferent de modul n care este stimulat nervul, el va transmite doar calitatea sa de senzaie specific. De exemplu, apsarea exercitat asupra ochiului se va concretiza ntr-o senzaie vizual cum ar fi un joc de culori, n timp ce, apsarea asupra urechii, ori suflatul n timpan vor avea drept efect o senzaie auditiv cum ar fi un iuit. n concluzie, un nerv nu poate fi nlocuit de altul. Teoria energiilor specifice avea i o implicaie de natur filozofic deoarece presupunea condiionarea cunoaterii de ctre organele de sim. Acest argument a fost un pas important n tranziia de la vitalism spre mecanicism deoarece reuea s pun n legtur mintea cu mecanismele corpului. Teoria lui Mller a reprezentat una dintre cele mai populare doctrine fiziologice ale nceputului de secol XIX fiind punct de plecare pentru multe teorii fiziologice i psihologice ulterioare. Una dintre aceste teorii susine existena unei energii nervoase specifice ce ar corespunde diferitelor caliti fiziologice. Thomas Young i Hermann von Helmholtz au sugerat c ar fi existat trei tipuri diferite de fibre de nervoase n funcie de cele trei culori primare. Helmholtz susinea existena a mii de energii specifice de natur auditiv corespunznd fiecare cte unui ton discriminabil. Cercetri ulterioare au extins modelul energiilor specifice asupra 19

altor modaliti senzoriale rezultnd convingerea c fiecare calitate elementar a simurilor era asociat unor fibre nervoase specifice. S-a propus chiar o izolare radical a simurilor unul fa de cellalt. n opinia lui Helmholtz calitile senzoriale erau ntr-att de eterogene, nct nu ar fi existat nici un fel de tranziii semnificative de la una la alta. Johannes Mller susinea c transmiterea impulsului nervos se fcea prea repede, fiind imposibil de cuantificat. Hermann von Helmholtz, studentul lui Muller, iniiaz un experiment de laborator ce avea s desfiineze aceast concepie. Metoda era destul de simpl i avea la baz miograful, instrument inventat de Helmholtz, ce nregistra sub forma unei diagrame grafice, att momentul aciunii stimulului, ct i pe cel al rspunsului la stimul. Cu ajutorul miografului s-a msurat perioada de timp dintre momentul stimulrii i momentul contraciei musculare ca rspuns la stimulare. Helmholtz a aplicat stimulul att dintr-un punct situat la mare distan de muchi, ct i dintr-un punct aflat n apropierea acestuia. Rezultatele s-au dovedit a fi surprinztoare, deoarece pn la acea dat se presupunea c viteza transmiterii impulsului nervos ar fi apropiat de viteza luminii. n realitate, viteza de transmitere a impulsului nervos varia ntre 50 i 100 de metri pe secund, nefiind nici mcar aproape ca valoare de viteza de transmitere a sunetului. Experimentul lui Helmholtz a demonstrat c un proces fiziologic important poate fi nregistrat i cuantificat prin metode tiinifice, fapt ce a sporit ncrederea n metodele cantitative tiinifice. Urmtorul pas consta n aplicarea acestor metode cantitative n mod sistematic n cadrul celorlalte tiine ale vieii. Ceea ce a fost uneori etichetat drept mitul original, nu este nicieri mai bine ilustrat, ca n cadrul teoriei probabilitilor prin intermediul statisticii. Care este, ns, originea statisticii? Termenul de statistic deriv din cuvntul de origine latin status care se traduce prin stat. Faptele politice, rapoartele numerice incluznd date asupra populaiei, recensmintele au fost dintotdeauna asociate cu termenul de statistic ns cutarea originilor acestei metode presupune o ntoarcere n timp. Izvoarele statisticii ar putea fi atribuite ntilor pionieri ai aruncrii cu zarurile Aceste jocuri dateaz din vremuri ndeprtate, iar cei care s-au aplecat asupra legilor ansei au realizat un important pas, n direcia dezvoltrii statisticii moderne. De exemplu, se tie faptul c prin aruncarea a dou zaruri este cu mult mai puin probabil s apar numrul 12 - dect, spre exemplu, numrul 8. Motivul este simplu - exist un singur mod, n care se poate forma numrul 12: cele dou zaruri trebuie s cad, astfel nct, fiecare s indice cifra 6. Dar numrul 8 se poate forma, n cele mai diferite moduri: 4 i 4, 3 i 5, ori 2 i 6. Galileo a fost unul dintre cei dinti care au calculat probabiliti n jocurile care implicau zaruri. Ideile originale relativ la forma acestei curbe de distribuie au fost expuse n anul 1733 de ctre matematicianul francez Abraham De Moivre (1667 - 1754). Celelalte nume, asociate dezvoltrii teoriei curbei de distribuie, au fost cel ale lui Pierre Simon de Laplace (1749 - 1827) i al lui Karl Friedrich Gauss (1777 - 1855). Curba i primete, astfel, numele tipic de curba gaussian, sau - uneori - curba normal. Francis Galton (1822-1911) s-a nscut n Anglia, lng Birmingham i i-a construit o carier de o productivitate absolut remarcabil. Bibliografia sa cuprinde publicaii de popularizare, dar i publicaii de specialitate, peste trei sute de titluri, ce acoper o variat sfer de subiecte. Datorit cltoriilor sale Galton a dezvoltat un ptrunztor interes pentru cercetarea vremii, devenind unul dintre pionierii meteorologiei. El a schiat unele dintre primele hri sinoptice i a descoperit importana gradienilor de nalt i joas presiune n predicia meteorologic. A fost interesat n mare msur de instrumentaia tiinific inventnd diverse astfel de instrumente. Galton a fost, de asemenea, un pionier al tiinei utilizrii amprentelor 20

drept mijloc de identificare. Cu toate acestea, el este cel mai bine cunoscut, pentru dezvoltarea noilor tehnici statistice care i-au gsit o larg aplicare n cadrul psihologiei. Contribuiile adese de Galton teoriei i practicii msurrii au influenat cercetarea experimental a problemelor investigate de ctre psihologi prin dezvoltarea i utilizarea unor concepte statistice, cum ar fi valoarea medie sau procentul. Ideile originale ale lui Galton referitoare la conceptele de regresie i corelaie au aprut ca urmare a interesului su pentru problema ereditii. El a folosit diagrame de mprtiere, pentru a caracteriza relaia, dintre nlimea prinilor i nlimea copilului lor, la vrsta adult. n primele sale lucrri, Galton a fost interesat de corelaiile ce se puteau stabili ntre trsturile fizice (nlime, greutate, circumferina capului) i a introdus termenul de valoare medie a unei distribuii, o msur important contemporan a tendinei centrale. El a apelat la funciile de repartiie, intoducnd termenul de funcie de distribuie, dei conceptul nu era nou. Psihologia a fost puternic influenat de apariia noilor tehnici de msurare i metodelor de analiz. Francis Galton a fost recunoscut ca pionier n studiul diferenelor interindividuale. naintea publicrii crii Originea speciilor de ctre Darwin, diferenele dintre indivizi erau atribuite unor diferene de voin. Galton considera c diferenele dintre oameni, sunt foarte mari i n mare parte sunt nnscute. El a demonstrat c muzicienii provin mai ales din familii de muzicieni, judectorii din familii de judectori, poeii din familii de poei, comandanii militari din familii de comandani i aa mai departe. n opinia lui Galton, diferenele de memorie, de abilitate matematic, muzical, ori literar etc. sunt aspecte care se preteaz investigaiilor tiinifice, dschiznd calea investigaiei psihologice. Utilizarea pe scar tot mai larg a statisticii sociale a reprezentat n secolul al XIX-lea o important evoluie spre constituirea unei tiine psihologice. Evenimente care mai nainte, fuseser considerate drept simple capricii, sau privite ca acte de voin ori ca aciuni ale lui Dumnezeu, puteau fi de acum interpretate ntr-un context naturalist. 2.3. Naturalismul extinderea perspectivei naturaliste ca opoziie la mecanism i cuantificare Naturalismul, privit ca o doctrin filozofic, afirma c procedurile i legile tiinifice sunt aplicabile tuturor fenomenelor i presupunea c toate evenimentele care se produc n lume au o istorie, posibil de neles n termenii unor fore identificabile. O caracteristic definitorie a perioadei moderne este contrastul dintre abordarea naturalist i teoriile mai vechi n care predominau interpretrile supranaturale. Viziunea evoluionist i cea naturalist asupra afeciunilor mintale a jucat un rol crucial n fundamentarea psihologiei ca tiin. Dintre aceste teorii, cea mai important a fost teoria evoluiei organice. Comte de Buffon a fost unul dintre primii savani interesai de istoria dezvoltrii indivizilor. Buffon a scris despre dezvoltarea intrauterin, copilrie, pubertate i vrst naintat i a furnizat date despre cretere, vorbind despre importana unei alimentaii sntoase n perioada infantil. El era de prere c ar exista o relaie ntre perioada de timp necesar unui organism ca s se dezvolte i durata de via a acelui organism. Erasmus Darwin (1731 - 1802), doctor i biolog englez, bunicul lui Charles Darwin, a avut contribuii importante la teoria evoluiei organice. El considera c procesele naturale au evoluat din momentul creaiei fr vreo intervenie divin. Darwin credea c existena plantelor a precedat-o pe cea a animalelor i c toate animalele au evoluat din acelai material organic de baz. El respingea ideea conform creia ar fi existat origini diferite pentru fiecare specie. Mecanismul evoluiei, dup Erasmus Darwin, const n motenirea caracteristicilor dobndite. Astfel, o caracteristic dobndit ce s-ar dezvolta dintr-o necesitate (de exemplu, o blan lung ar aprea n urma nevoii de cldur ntr-un climat rece) ar fi transmis urmailor. Viziunea lui Darwin referitoare la mecanismul evoluiei a fost o surs major de controverse, dar i o 21

concepie care va prevala de-a lungul unei lungi perioade de timp atingndu-i apogeul prin opera lui Jean - Baptiste Pierre Antoine de Monet Lamarck. Biologul francez Jean - Baptiste Lamarck (1744 - 1829) este cunoscut pentru o teorie timpurie a evoluiei organice fiind unul dintre pionierii paleontologiei nevertebratelor. Lamarck considera c speciile sunt de fapt construcii umane bazate pe nevoia uman de scheme clasificatorii convenabile; plantele sau animalele din natur fiind pur i simplu etape ale unui proces n desfurare. Fiecare individ poate fi diferit de strmoii si, iar urmaii lui pot dobndi alte caracteristici diferite n scopul adaptrii la mediu. Un aspect controversat al teoriei lui Lamarck a fost mecanismul evoluiei propus de el. Lamarck credea c schimbrile survenite n mediu aveau un impact profund asupra nevoilor organismelor vii. Odat ce o necesitate este creat, anumite mecanisme adaptative sunt puse n funciune. Caracteristicile noi, astfel dobndite, sunt transmise pe linie genetic urmailor. Charles Darwin (1809-1882) a adus argumente biologice solide avansnd un model de mecanism al evoluiei acceptat de ctre comunitatea tiinific. Din tineree a manifestat interes pentru tiinele naturii i preferina pentru a organiza i a coleciona. Cunotiintele sale despre psri, despre viaa plantelor i despre fauna marin erau de asemenea vaste. Interesul lui pentru antropologie reiese din notiele luate cu ocazia cltoriilor i reflect o combinaie ntre interesul de natur tiinific, i cel de natur umanitar. Abordarea evoluionist ncepea s capete form n gndurile consemnate de ctre Darwin, pe msur ce el acumula noi experiene legate de populaiile unor insule ciudate, sau de viaa plantelor i a animalelor. Abordarea evoluionist a vieii se baza pe interpretarea unei vaste experiene de teren, nsoit de o cantitate apreciabil de date geologice, botanice, zoologice, sau antropologice. n fiecare moment rolul mediului ambiant n a modela formele de via i croia drum n gndirea lui Darwin. Cum funcionase evoluia? Care fusese mecanismul ei? n jurnalul su de cltorie nota cu rbdare toate observaiile ncercnd s traseze parcursul evolutiv pe baza celor observate. n Insulele Galapagos Darwin ntlnete unul dintre cele mai adecvate laboratoare naturale ale lumii pentru studiul asupra modificrii speciilor. La ntoarcerea n Anglia, Darwin a nceput analiza i clasificarea numeroaselor colecii de plante i de animale, pe care le adusese cu el din cltorie. A expus rezultatele obinute n cadrul multor articole tiinifice i cri. Primele sale lucrri publicate, cu mult naintea faimoasei sale lucrri Originea speciilor s-au bucurat de succes i apreciere n cercurile tiinifice i i-au adus o reputaie de eminent om de tiin al zilelor sale. In 1858, Alfred Russel Wallace (1823 - 1913), biolog englez, i-a trimis lui Darwin un manuscris ateptnd comentariile acestuia nainte de a-l trimite unui editor. Manuscrisul clarifica aspectele teoriei evoluiei prin intermediul seleciei naturale. Ideile erau n mare parte aceleai cu cele ale lui Darwin deoarece Wallace, ca i Darwin, se inspirase din eseul lui Malthus despre populaie. Aspectele eseniale ale teoriei sunt urmtoarele: toate populaiile diferitelor specii tind s produc mai muli indivizi dect pot supravieui; n interiorul oricrei populaii de indivizi are loc o lupt pentru supravieuire, dar exist varieti care au ansa de a fi mai bine adaptate pentru supravieuire dect altele; indivizii mai bine adaptai vor transmite urmailor avantajele genetice, acelai lucru fiind valabil i pentru indivizii mai puin dotai pentru supravieuire. n acest mod, se realizeaz o selecie natural, att pentru supravieuire, ct i pentru extincie. Au existat numeroase dovezi n sprijinul acestei teorii i s-a presupus c ntr-un timp suficient de lung, astfel de modificri ar putea conduce la formarea de noi specii. Unele aspecte ale teoriei au fost puse sub semnul ntrebrii, cum ar fi presupunerea c orice schimbare nu ar putea avea loc dect n mod gradual. Principiile generale de baz ale teoriei au constituit o parte integrant a biologiei de cnd a fost publicat lucrarea Originea speciilor. Lucrrile lui Darwin au ncurajat dezvoltarea psihologiei comparate. La scurt timp dup apariia Originii speciilor a crescut considerabil interesul pentru studiul asemnrile dintre animale i fiinele umane. Subiectul a devenit foarte popular, constituind subiectul a numeroase articole aprute n publicaii de specialitate, dar i n publicaii culturale sau de divertisment. Articolele investigau o gam larg de subiecte uneori de-a dreptul hilare de genul: 22

capacitile mentale ale elefantului (Hornday, 1883); inteligena furnicilor (Romanes, 1881); rolul reginei la furnici i la albine (Wheeler, 1906); formarea deprinderilor la broasca estoas (Yerkes, 1900); copiii i maimuele (Buckman, 1895); ori moralitatea la animale (Leuba, 1928). Mare parte a articolelor aprute n acea vreme aveau caracter pur anecdotic fiind mai mult relatri subiective venite din partea posesorilor sau iubitorilor de animale. Pe lng aceste povestioare au aprut i articole serioase scrise de specialiti devotai studiului psihologiei comparate. Dintre aceti specialiti se evideniaz George John Romanes (1848 - 1894), un biolog englez care s-a inspirat din lucrarea Originea speciilor, a lui Darwin. Eforturile lui Romanes s-au ndreptat ctre posibilitatea ntemeierii unei psihologii comparate, dar a fost criticat pentru c i el se folosea de relatri individuale referitoare la faptele remarcabile ale unor animale. Romanes era perfect contient de necesitatea stabilirii unor principii generale riguros definite, din pcate nu a reuit s impun acest lucru lucrrilor sale care au fost acuzate de exces de anecdotic, antropomorfism cu o not de senzaional. Teoria lui Darwin a avut un impact major asupra psihologiei dezvoltrii. Ca urmare a publicrii lucrrii Originea speciilor apare o micare consacrat studiului copilului ai crei promotori susineau teoria evoluionist. Studiul dezvoltrii copilului, asemeni noii psihologii comparate, a strnit, cum era de ateptat, interesul public, copilul devenind obiect de studiu de importan major. Accentul pus de ctre Darwin pe supravieuire i adaptare sau pe fora modelatoare a mediului ambiant, a jucat un rol important n definirea principiilor psihologiei copilului. Dup Darwin, frontierele psihologiei s-au extins. Studiul detaliat al proceselor senzoriale a fost completat de o psihologie mai practic, interesat de educaie, de locul de munc, de cas i de acele instituii i mprejurri ce pot influena adaptarea. Herbert Spencer (1820-1903) a fost unul dintre cei mai entuziati susintori ai evoluionismului, teoria sa avnd la baz principiile lamarckiene. Cu toate acestea, teoria sa a avut parte de un restrns interes public - n parte, din cauza faptului c a fost considerat prea speculativ. Odat cu publicarea crii lui Darwin Originea speciilor n 1859, evoluia devenea fundamentul, principiul unificator pe baza cruia Spencer a cutat s edifice filozofia, psihologia i tiinele naturale. El a abordat n lucrrile sale subiecte de psihologie, sociologie, biologie sau etic punnd ntotdeauna accentul pe progresul de la simplu ctre complex. La fel ca i la Darwin, teme ca adaptarea, supravieuirea celui mai potrivit sau continuitatea se regseau permanent n scrierile lui Spencer. Perspectiva naturalist extins asupra unor arii de subiecte cum ar fi originea vieii sau natura i originea problemelor emoionale a dus la crearea unui climat intelectual favorabil dezvoltrii psihologiei. Psihologia a luat natere ca discilplin formal ntr-o epoc de reform umanitar urmnd direcia stabilit de teoriile revoluionare ale lui Darwin, n contextul intelectual rezultat din rspndirea naturalismului.

23

UNITATEA DE NVARE 3 PSIHOFIZICA-NOUA PSIHOLOGIE EXPERIMENTALA Coninuturi: 3.1. Psihofizica i relaia ntre subiectiv i obiectiv 3.2. Reprezentani marcani ai psihofizicii i studiile tiinifice ce au revoluionat psihologia Obiective: 1. Prezentarea momentului crucial al apariiei psihofizicii 2. Prezentarea contribuiei ntemeietorilor psihofizicii la apariia noii psihologii experimentale Precerine: Nu este cazul Expunere: 3.1. Psihofizica i relaia ntre subiectiv i obiectiv Termenul de psihofizic se refer la studiul relaiei care se stabilete ntre proprietile fizice ale stimulilor i efectul psihologic al acestora n plan subiectiv intern. nceputurile psihologiei au fost caracterizate de speculaii i incertitudini n vederea naturii relaiei dintre obiectele din lume i percepia uman a acestora. Psihofizica implic studiul proprietilor fizice ale stimulilor i efectul acestora n plan subiectiv intern. De exemplu, o serie de unde sonore poate fi msurat prin vibraii i frecvene. Termenul de hertz este folosit ca i termen internaional ce este egal cu un ciclu pe secund. Cu ajutorul unui echipament adecvat, se poate prezenta o serie cu caracteristicile sale fizice. Una dintre cele mai importante descoperiri este c exist anumite valori la ambele extremiti care nu se pot nregistra n experiena subiectiv. n privina undelor sonore, o persoan tnr poate recepta ntre aproximativ 20 Hz i 20000 Hz. Cu alte cuvinte, exist praguri ale tonoalitilor nalte i joase. Msurarea acestor praguri ne aduce o deschidere mic a lumii subiective interne. O parte a cercettilor timpurii din domeniul psihofizicii se ndreptau spre cercetarea pragurilor nalte i joase a tuturor modalitilor senzoriale. Astfel de praguri au fost definite din punct de vedere operaional ca intensiti minime sau maxime nregistrate de un stimul care este detectat n 50% din cazuri. Un alt tip de prag a fost cel diferenial adic, intensitatea minim diferenial a stimulului care este detectat n 50% din cazuri. De exemplu, un obiect poate stimula suprafaa pielii subiectului cu doar dou puncte ale unui aparat numit esteziometru. Subiectul, n anumite condiii, poate s detecteze prezena unei singure senzaii, chiar dac ambele puncte ale aparatului acioneaz asupra pielii. Ce

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended