Home >Education >Modulul 2 ecdl

Modulul 2 ecdl

Date post:29-Nov-2014
Category:
View:1,426 times
Download:6 times
Share this document with a friend
Description:
 
Transcript:
  • 1. Modulul 2Utilizarea computerului i organizarea fiierelor
  • 2. Pornirea computerului Vedere frontal a unitii centrale Unitatea CDROM Unitatea Floppy Butonul pentru repornirea PC-ului (reset) Butonul pentru pornirea PC-ului (power)
  • 3. Pornirea computerului nainte de pornirea calculatorului se va verifica dac au fost conectate cablurile de alimentare pentru unitatea central i monitor. Pentru pornirea calculatorului, va fi apsat butonul START (este de obicei cel mai mare buton de pe carcas i are pe el un semn distinctiv). Dac monitorul se alimenteaz separat, va fi apsat i butonul pentru pornirea lui. Dup pornirea calculatorului se execut secvena de boot i se ncarc sistemul de operare. Repornirea unui PC n caz de necesitate (ex. blocarea sistemului de operare) se poate face n dou variante: a) pornirea la rece: COLD BOOT (PC-ul este oprit i repornit prin apsarea butonului Power); b) pornirea la cald: WARM BOOT (PC-ul nu este deconectat de la tensiune, dar se rencarc sistemul de operare, prin apsarea butonului reset.) Pentru nchiderea calculatorului, se acceseaz comanda SHUT DOWN din meniul START, se alege SHUT DOWN i se apas butonul OK. Calculatorul se stinge automat.
  • 4. Desktop Dup ncrcarea sistemului de operare pe ecran apare interfaa Windows, cunoscut generic sub numele desktop. Pe desktop sunt afiate: a) bara de activiti (taskbar), pe care identificm: - butonul Start; - seciunea Quick Launch (pictograme/simboluri ce permit deschiderea rapid printr-un simplu click a unor programe); - seciunea din mijlocul barei afieaz aplicaiile deschise de utilizator, n forma minimizat); - n partea dreapt sunt afiate simbolurile pentru aplicaiile care ruleaz fr intervenia utilizatorului (n background) i ora sistemului. b) pictogramele de pe ecran (simboluri care permit deschiderea unor programe): - My Computer; - Network Neighborhood; - Recycle Bin.
  • 5. Pictograme Pictograma My Computer permite accesul la toate resursele calculatorului: a) dispozitivele de stocare pentru memoria extern: - unitatea de floppy disk (3.5 Floppy A:); - fiecare partiie a discului fix (HDD); - unitile de discuri optice (CDROM, CDRW, DVD); b) tabloul de comand al calculatorului (pictograma Control Panel). Pictograma My Network Places permite accesul la resursele disponibile prin reea (resursele puse la dispoziie de ali utilizatori). Pictograma Recycle Bin (co de gunoi) permite stocarea temporar a unor fiiere care au fost terse (imediat dup tergere fiierele sunt mutate aici), utilizatorul putnd recupera datele n cazul n care a ters din greeal fiierele care le conineau. Spaiul disponibil pentru funcionarea Recycle Bin se alege ca mrime procentual din dimensiunea discului fix.
  • 6. Pictograma My ComputerPictograma My Network PlacesPictograma Recycle Bin Data i ora sistemuluiBara de activiti TASKBAR
  • 7. Discul fix Discul floppyCDROM
  • 8. Pictograma pentru director (FOLDER) Pictograme pentru fiiere (FILES)
  • 9. Opiuni de baz Executnd click dreapta pe pictograma My Computer i alegnd comanda PROPERTIES, se afieaz o fereastr care conine urmtoarele informaii: - tipul procesorului; - capacitatea memoriei RAM; - sistemul de operare instalat. Set rile pentru monitor sunt disponibile executnd click dreapta pe suprafaa liber a desktop-ului. Din meniul contextual se alege comanda PROPERTIES. Se afieaz fereastra DISPLAY PROPERTIES: - THEMES: o tem conine setri predefinite pentru ecran, sunete etc; - DESKTOP: din lista BACKGROUND se alege imaginea fundal pentru ecran, iar din lista COLOR culoarea fundalului.
  • 10. Opiuni de baz - SCREEN SAVER: o animaie care ruleaz atunci cnd calculatorul nu este folosit. Lista SCREEN SAVER permite alegerea animaiei. Butonul SETTINGS permite configurarea unor opiuni referitoare la animaia aleas. Efectul acestor opiuni poate fi vizualizat apsnd butonul PREVIEW. Csua WAIT permite precizarea intervalului de timp dup trecerea cruia se activeaz SCREEN SAVER-ul. Caseta MONITOR POWER d posibilitatea configurrii unor intervale de timp, dup a cror trecere monitorul i / sau sistemul intr n STANDBY.
  • 11. Meniul Start Meniul se poate deschide: - execut nd click pe butonul Start; - apsnd simultan tastele CTRL i ESC; - apsnd tasta WINDOWS. Meniul START conine o serie de comenzi (care se activeaz plasnd pointer-ul n dreptul lor i executnd click) i cteva simboluri speciale (comune majoritii aplicaiilor ce ruleaz sub WINDOWS): - unele comenzi sunt nsoite de un triunghi negru cu vrful spre dreapta: plasarea pointer-ului deasupra comenzii respective provoac deschiderea unui submeniu; - unele comenzi sunt nsoite de simbolul , activarea (prin click) a comenzii respective conduce la apariia unei ferestre;
  • 12. Meniul Start Meniul cuprinde urmtoarele comenzi: a) PROGRAMS: se deschide un submeniu care conine toate programele instalate, utilizatorul putnd deschide unul dintre ele; b) FAVORITES: aici pot fi memorate mai multe adrese de internet, un click ducnd la navigarea spre adresa respectiv; c) DOCUMENTS: afieaz ultimele documente prelucrate, acestea pot fi deschise, dac suporturile de memorie pe care au fost salvate mai exist n sistem; d) SETTINGS: permite accesul la setrile calculatorului (CONTROL PANEL panoul de comand, PRINTERS imprimante, NETWORK AND DIALUP CONNECTIONS conexiuni de reea); e) SEARCH: cutarea de fiiere / directoare; f) HELP AND SUPPORT: documentaia sistemului de operare; g) RUN: rularea unor comenzi / programe; h) SHUT DOWN: nchiderea / repornirea sistemului.
  • 13. HELP! Executnd comanda HELP AND SUPPORT din meniulSTART, accesm biblioteca HELP a sistemului de operare. Avemla dispoziie urmtoarele opiuni: - INDEX: subiectele din bilbiotec sunt aranjatealfabetic; - SEARCH: cutarea unui subiect anume; - CONTENTS: subiectele sunt aranjate pe categorii:Fiiere, Directoare, Securitate etc. Folosind oricare dintre aceste instrumente de navigare,selectnd un subiect i dnd click pe butonul DISPLAY, va fiafiat coninutul subiectului respectiv. Informaiile din HELP pot fi transferate n alte programe cuajutorul memoriei CLIPBOARD: se selecteaz informaiile ce sedoresc a fi copiate, se execut comanda COPY (CTRL+C), sedeschide programul destinaie i se execut PASTE (CTRL+V).
  • 14. Pictogramele Cu ajutorul pictogramelor se reprezint fiiere, directoare, obiecte al sistemului de operare. Operaiuni asupra pictogramelor: * selectarea: se execut click cu butonul stng al mouse-ului pe pictogram. Se observ modificarea culorilor pictogramei. Pentru a selecta mai multe pictograme se procedeaz astfel: inndu-se apsat tasta CTRL, se execut click pe pictogramele dorite, sau dac pictogramele sunt una lng alta, se apas tasta SHIFT, se d click pe prima pictogram i apoi pe ultima; * deplasarea (mutarea): se execut click pe pictogram, innd apsat butonul stng al mouse-ului se mic mouse-ul spre destinaie. Aici se elibereaz butonul. * Crearea unui shortcut (scurttur, o pictogram ce ocup spaiu puin i care prin activare conduce la activarea pictogramei iniiale): click dreapta pe pictogram, comanda CREATE SHORTCUT din meniul contextual. Apare o pictogram shortcut, care poate fi mutat n alt loc.
  • 15. Ferestre (Windows) Orice program ce ruleaz sub sistemul de operare Windows se deschide n cadrul unei ferestre. Elementele constitutive ale unei ferestre: butonul sistem (conine meniul sistem - o serie de comenzi referitoare la fereastra n cauz); bara de titlu (de culoare albastr) indic programul sau fiierul corespunztor ferestrei; caseta de control: cele trei butoane din colul dreapta sus al ferestrei permit minimizarea, maximizarea i nchiderea ferestrei; bara de meniuri: conine comenzile programului deschis n fereastr; bara de butoane: conine o serie de pictograme ce permit executarea rapid a unor comenzi ale programului; bara de derulare (scroll) permite deplasarea n interiorul ferestrei atunci cnd coninutul acesteia nu ncape n ntregime pe ecran; bara de stare: conine informaii despre programul care
  • 16. Bara de instrumente Bara de titlu Bara de meniuri Bara de scroll Buton sistemBara de stare
  • 17. Ferestre Principalele comenzi pentru lucrul cu ferestre sunt: * Deschiderea ferestrei: click / dublu click pe comanda / pictograma corespunztoare ferestrei; * nchiderea unei ferestre: butonul CLOSE sau combinaia de taste ALT + F4. * Comutarea ntre ferestrele deschise (WINDOWS permite deschiderea simultan a mai multor ferestre, ns numai una poate fi activ la un moment dat): click pe butonul corespunztor din bara de activiti sau combinaia de taste ALT + TAB ; * Minimizarea unei ferestre: click pe butonul MINIMIZE din caseta de control; * Maximizarea unei ferestre: click pe butonul MAXIMIZE, o nou apsare pe buton determin revenirea ferestrei la dimensiunile iniiale (RESTORE); * Modificarea dimensiunilor ferestrei: se poziioneaz pointer-ul pe una dintre laturile ferestrei sau n colul dreapta jos i se execut click and drag.
  • 18. Tastatura CURSOR : o liniu clipitoare care marcheaz locul unde vor fi inserate n fiier caracterele tastate de utilizator. Tastele se grupeaz n urmtoarele categorii: taste funcionale: se afl n partea de sus a tastaturii, execut anumite comenzi n funcie de programul n care sunt folosite; tastele alfabetice: apsarea lor determin transmiterea ctre calculator a literei nscrise pe ele; tastele direcionale permit deplasarea n sensul indicat de cele 4 sgei; tastele PAGEUP/PAGEDOWN permit deplasarea cu o pagin n sus/jos n documentele formate din mai multe pagini; tastele numerice din partea stng a tastaturii permit introducerea de date sub form de numere sau simboluri (dac sunt apsate concomitent cu tasta SHIFT); tastele numerice din partea dreapt a tastaturii permit introducerea de numere (dac ledul NUMLOCK este aprins) sau comenzi (dac acesta este stins). Ledul se aprinde/stinge apsnd succesiv tasta NumLock. Tot n acest grup de taste exist 4 taste pentru cele 4 operaii aritmetice.
  • 19. Tastatura Tasta SPACE insereaz un spaiu liber ntre dou caractere; Tasta ENTER transmite o comand/intrare calculatorului; Tasta WINDOWS acioneaz butonul START; Tasta BACKSPACE terge primul caracter din stnga cursorului; Tasta DELETE terge primul caracter din dreapta cursorului; Tasta TAB permite deplasarea ntre mai multe seciuni ale unei ferestre; Tasta CAPSLOCK permite scrierea cu litere mari (dac ledul CAPSLOCK este aprins) sau mici (dac ledul este stins). Aprinderea / stingerea ledului se realizeaz apsnd succesiv tasta. Apsarea unei litere simultan cu SHIFT inverseaz aciunea indicat prin ledul CAPSLOCK; Tastele CTRL i ALT se folosesc mpreun cu alte taste pentru a executa anumite comenzi; tastele HOME/END permit deplasarea la nceputul/sfritul unei seciuni; Tasta PrintScreen memoreaz imaginea afiat pe ecran la un moment dat, pentru refolosirea ei ulterioar.
  • 20. Mouse-ul Mouse-ul servete la executarea unor comenzi n interfaa grafic a sistemului de operare. Deplasarea mouse-ului pe covora (pad) conduce la deplasarea pe ecran a unui cursor/indicator, denumit pointer.Comenzile mouse-ului sunt urmtoarele: click : o apsare scurt a butonului stng, cu pointer-ul deasupra unei pictograme, determin de cele mai multe ori selectarea acesteia. Este foarte important ca utilizatorul s nu mite mouse-ul n intervalul de timp ntre apsarea i eliberarea butonului; dublu click : dou click-uri rapide, fr a deplasa mouse-ul, cu pointer-ul deasupra unei pictograme, determin de cele mai multe ori deschiderea acesteia; click dreapta : un click cu butonul drept, cu pointer-ul deasupra unei pictograme, determin apariia unui meniu contextual (diferit n funcie de pictogram), care conine o serie de comenzi. Acestea se activeaz prin click. drag and drop: se d click i se ine apsat butonul deasupra unei pictograme, se mut pointer-ul n alt loc de pe desktop,
  • 21. Organizarea datelor nmemoria extern Datele sunt organizate sub form de fiiere (un volum de date de acelai tip), care la rndul lor sunt memorate n directoare . Directoarele pot conine att fiiere, ct i alte directoare, structura datelor n memoria extern cptnd aspectul unui arbore genealogic. Directorul rdcin este un director aflat la baza structurii. El nu este coninut ntr-un alt director i este recunoscut printr-o liter i simbolul :. Directoarele A: i B: sunt rezervate pentru discurile floppy, de la C: nainte fiecrei partiii a HDD i corespunde o liter, iar la unitile de CD, pentru fiecare exist cte un director rdcin. Faptul c un director D1 se afl ntr-un alt director D2 se recunoate prin sintagma: D1 este subdirector al lui D2, iar D2 este director printe pentru D1. Directorul n care lucrm la un moment dat este directorul curent . Fiierele sunt caracterizate prin nume (combinaii de caractere alfanumerice, fr semne de punctuaie) i extensie (3 caractere), care precizeaz tipul de date memorat de fiier.
  • 22. Organizarea datelor nmemoria extern Directoarele sunt identificate prin nume i cale (numele tuturor directoarelor, ncepnd cu directorul rdcin, inclusiv directorul printe al directorului curent: C: ECDLM3. n funcie de extensie, fiierele pot fi prelucrate cu unul sau mai multe programe. Deschiderea unui fiier conduce la deschiderea programului de prelucrare corespunztor. Dup datele pe care le conin, fiierele se grupeaz astfel: fiiere text (documente), cu extensiile: .txt, .doc, .rtf etc; fiiere cu tablele: .xls; fiiere baze de date: .mdb, .mdf, .dbf; fiiere grafice (imagini): .bmp, .jpg, .gif; fiiere audio (sunete): .wav, .mp3, .mid; fiiere programe: .bat, .exe, .com prezentri: .ppt etc.
  • 23. Gestiunea memorieiexterne - WindowsExplorer Programul se poate accesa n mai multe variante: a) START - PROGRAMS - ACCESSORIES - WINDOWSEXPLORER; b) Dublu click pe una dintre pictogramele My Computer, MyNETWORK PLACES, MY DOCUMENTS, sau pe orice pictogram cereprezint un director; c) START - RUN, n csua RUN introducnd calea i numeleunui director. Programul WINDOWS EXPLORER asigur gestionareadirectoarelor i fiierelor. Fereastra programului conine elementele obinuite ale uneiferestre WINDOWS: a) Bara de titlu afieaz numele i, eventual, caleadirectorului curent; b) Bara de meniuri; c) Bara de butoane; d) Bara de stare;
  • 24. WINDOWS EXPLORER Pe bara de instrumente se afl cteva butoane de navigare: * BACK - deplasarea la directorul anterior; * FORWARD - deplasarea la directorul urmtor; (programul reine directoarele prin care s-anavigat); * UP ONE LEVEL: deplasarea la directorul printe. Deplasarea ntr-un subdirector se face dnd click pepictograma subdirectorului respectiv, sau tastnd cale i numeledirectorului n bara de adrese. Crearea unui director : - se execut deplasarea n directorul printe; - meniul FILE; comanda NEW-FOLDER, sau click dreapta pesuprafaa liber a ferestrei. Se tasteaz numele noului director, oapsare a tastei ENTER confirm crearea directorului. Redenumirea directorului : se d click dreapta pe director ise tasteaz noul nume al directorului. Executnd click dreapta pe un director sau fiier i alegndcomanda PROPERTIES, putem vizualiza dimensiunea, tipul , datacrerii directorului/fiierului, numrul fiierelor/subdirectoarelor
  • 25. WINDOWS EXPLORER Selectarea unui fiier : click pe pictograma fiieruluirespectiv. Selectarea unui grup de fiiere adiacente : click pepictograma primului fiier din grup, se apas i se ine apsattasta SHIFT i se d click pe pictograma ultimului fiier din grup. Selectarea unui grup de fiiere neadiacente : se ine apsattasta CTRL i se d click pe pictograma fiierelor ce vor fiselectate. Copierea unui fiier : - se selecteaz fiierele; - se execut comanda COPY din meniul EDIT (sauCTRL+C); - se navigheaz n directorul destinaie; - meniul EDIT, comanda PASTE (sau CTRL+V). Dac se execut PASTE n acelai director, n director secreeaz copii ale fiierelor). Pentru mutarea fiierelor , se execut aceiai pai , numaic la pasul al doilea se execut comanda CUT din meniul EDIT
  • 26. WINDOWS EXPLORER tergerea de fiiere / directoare: se selecteaz fiierele /directoarele ce vor fi terse i se apas tasta DELETE. Se vaafia un mesaj de avertizare, care precizeaz c obiecteleselectate vor fi terse / mutate n RECYCLE BIN. Copierea pe dischet a unor fiiere / directoare: seselectea z fiierele / directoarele ce vor fi copiate, apoi meniulFILE, comanda SEND TO - 3 1/2 FLOPPY (A:). Formatarea unei dischete : click dreapta pe dischet,comanda FORMAT. Se alege opiunea QUICKFORMAT
  • 27. WINDOWS EXPLORER Cutarea de fiiere / directoare: Se deschide meniul START, comanda SEARCH - FOR FILESAND FOLDERS. Fereastra SEARCH conine urmtoarele opiuni: * SEARCH FOR FILES OR FOLDERS NAMED: cutare dupnumele (numele ntreg sau doar o parte) unui director / fiier; * CONTAINING TEXT: sunt cutate fiierele care conin unanume ir de caractere; * LOOK IN: directorul n care se va executa cutarea; * SEARCH OPTIONS: opiuni avansate de cutare: - DATE: utilizatorul poate cuta fiiere create /modificate ntre dou date anume; - TYPE: utilizatorul poate cuta fiierele de unanumit tip; - SIZE: pot fi cutate doar fiierele de o anumitdimensiune (AT LEAST / AT MOST : cel puin / cel mult); - ADVANCED OPTIONS: - SEARCH SUBDIRECTORIES: cutareprin subdirectoare; - MATCH CASE: potrivire litere mari / mici.
  • 28. EDITARE SIMPL Sistemul de operare WINDOWS conine un program pentruprocesarea simpl a textelor. Programul se numete WORDPADi este disponibil din meniul START - PROGRAMS -ACCESSORIES. La deschiderea programului, automat se deschide un noufiier. Pe ecran apare cursorul, utilizatorul putnd editadocumentul. Salvarea fiierului: meniul FILE, comanda SAVE AS. Se alegcalea fiierului (csua SAVE IN ) i numele fiierului (csuaFILE NAME). Dup prima salvare, modificrile aduse fiierului sesalveaz cu comanda SAVE (CTRL+S). Salvarea pe dischet: n csua SAVE IN se alege unitateade dischet. nchiderea programului WORDPAD: meniul FILE, comandaEXIT. Imprimarea fiierului: meniul FILE, comanda PRINT. CsuaPRINTER NAME permite alegerea imprimantei pe care se vaefectua tiprirea. Csua PRINT TO FILE permite imprimarea ntr-un fiier, iar caseta PRINT RANGE permite imprimarea doar a
of 28/28
Modulul 2 Modulul 2 Utili Utili zarea computerului şi organizarea zarea computerului şi organizarea fişierelor fişierelor
Embed Size (px)
Recommended