+ All Categories
Home > Documents > modul 4-2

modul 4-2

Date post: 16-Jan-2016
Category:
Upload: simone-winny
View: 9 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
fotografie
62
școala de fotografie freelancer Modul 4.2 obiective fotografice 1 OBIECTIVUL Obiectivul este un sistem optic integrat într-o montură care permite conectarea cu un aparat de fotografiat. Este format din lentile sau grupuri de lentile convergente şi divergente fabricate din materiale diferite, calculate astfel încât să elimine cât mai multe aberaţii optice.
Transcript
Page 1: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

1

OBIECTIVUL

Obiectivul este un sistem optic integrat într-o montură care permite conectarea cu un aparat de fotografiat.

Este format din lentile sau grupuri de lentile convergente şi divergente fabricate din materiale diferite, calculate astfel încât să elimine cât mai multe aberaţii optice.

Page 2: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

2

Obiectivul este un sistem optic convergent care proiectează pe materialul fotosensibil imaginea reală a obiectelor materiale.

Are următoarele caracteristici:

- plan imagine

- transparenţă

- contrast

Page 3: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

3

Funcţionalităţi:

- punerea la punct

- diafragmarea

- modificarea distanţei focale la zoom-uri

Page 4: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

4

Caracteristicile constructive ale obiectivului:

- distanţa focală

- profunzimea de focar

- luminozitatea

- unghiul de câmp

- cercul de difuzie

- puterea de separaţie

- profunzimea de câmp

Page 5: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

5

DistAnţA FOCAlă

Este distanţa dintre centrul optic al obiectivului şi planul materialului fotosensibil când sistemul optic este focalizat la infinit.

se măsoară în mm şi valoarea este gravată pe montură.

Page 6: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

6

Factorul care determină mărimea reprezentării unui obiect în imagine nu este formatul materialului fotosensibil, ci distanţa focală a obiectivului folosit.

Cu cât distanţa focală este mai mare, cu atât obiectul fotografiat va fi redat în imagine la o scară mai mare.

Page 7: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

7

15 mm - fisheye 14 mm 20 mm 24 mm

28 mm 35 mm 50 mm 85 mm

100 mm 135 mm 200 mm 600 mm

Page 8: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

8

Un obiectiv foloseşte doar partea sa centrală pentru formarea imaginii.

Cercul se numeşte câmpul imaginii.

suprafaţa materialului fotosensibil înscrisă în câmpul imaginii se numeşte câmp util al imaginii sau fotogramă.

Page 9: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

9

PrOfUnzIMEa dE fOCar

Reprezintă limitele între care planul materialului fotosensibil poate fi deplasat în raport cu centrul optic al obiectivului fără ca imaginea să piardă semnificativ din claritate.

Este extrem de mic şi se află în faţa şi în spatele poziţiei ideale a planului materialului fotosensibil.

Page 10: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

10

lUminOzitAtEA sAU DEsChiDEREA RElAtivă

Capacitatea unui obiectiv de a ilumina suprafaţa fotosensibilă depinde de mărimea deschiderii utile (diafragma maximă) şi de distanţa focală şi este rezultatul raportului pătratelor acestor două valori.

Cu cât luminozitatea este mai aproape de 1, cu atât obiectivul este mai luminos şi cu cât este mai departe de 1, este mai întunecos.

Page 11: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

11

valorile de luminozitate sunt calculate pentru distanţa focală minimă, atunci când obiectivul focalizează la infinit. Cu cât se focalizează mai aproape de aparat, cu atât creşte distanţa focală şi scade luminozitatea.

Iluminarea materialului fotosensibil nu depinde de cantitatea de lumină care intră în obiectiv, ci de cea care iese din acesta şi impresionează materialul fotosensibil.

Din cauza reflexiei şi absorbţiei luminii în interiorul sistemului optic, luminozitatea reală a unui obiectiv poate fi mai mică decât cea teoretică.

Page 12: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

12

luminozitatea unui obiectiv poate fi micşorată cu ajutorul diafragmei.

Pe scala diafragmelor, modificarea valorilor duce la înjumătăţirea sau dublarea suprafeţei prin care lumina pătrunde în obiectiv – dublarea sau înjumătăţirea luminii care trece prin obiectiv.

Page 13: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

13

Pornind de la un obiectiv teoretic care are deschiderea utilă egală cu focala, rezultă o deschidere relativă de 1:1. Pentru ca suprafaţa orificiului să se înjumătăţească, diametrul cercului trebuie divizat cu 1/√2.

Aplicând această formulă, obţinem scala clasică a diafragmelor:

1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 64

Page 14: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

14

UnghIUL dE CÂMP

Este unghiul format de cele două segmente care unesc colţurile diametral opuse ale fotogramei cu focarul obiectivului.

variază de la un obiectiv la altul şi depinde de lungimea focală şi de deschiderea relativă a obiectivului.

Page 15: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

15

Page 16: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

16

Page 17: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

17

Cu cât distanţa focală este mai mare, cu atât unghiul de câmp este mai mic.

Cu cât distanţa focală este mai mică, cu atât unghiul de câmp este mai mare.

Page 18: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

18

Unghiul de câmp depinde de formatul materialului fotosensibil.

Pentru un obiectiv cu aceeaşi focală, pe 24x36 mm va avea un unghi de câmp diferit de un 6x6 cm.

16 mm 400 mm

Page 19: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

19

CErCUL dE dIfUzIE

În tehnica fotografică nu există noţiunea de imagine clară optic, deoarece obiectivele nu pot proiecta pentru fiecare punct al subiectului câte un punct pe peliculă, ci doar o pată de dimensiuni foarte mici.

Un subiect va fi redat mai clar dacă pentru fiecare punct al subiectului pata proiectată va avea dimensiuni mai mici.

Precizia cu care se proiectează un punct pe materialul fotosensibil se numeşte cerc de difuzie.

Page 20: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

20

PUtEREA DE sEPARAţiE

Este caracterizată de numărul maxim de linii albe şi negre echidistante pe care obiectivul le poate reda pe un milimetru lungime a materialului fotosensibil.

Puterea de separaţie depinde şi de calităţile optice ale obiectivului, dar şi de cele ale materialului fotosensibil utilizat.

Puterea de separaţie este neuniformă, mai mare către centrul imaginii şi considerabil scăzută către marginile ei.

Prin diafragmare – care reduce aberaţiile reziduale – creşte puterea de separaţie.

Page 21: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

21

PrOfUnzIMEa dE CÂMP

Este zona din faţa şi din spatele planului subiectului focalizat de obiectiv în care toate obiectele sunt proiectate clar pe materialul fotosensibil.

zona de profunzime se extinde mai puţin în faţa planului de punere la punct şi considerabil mai mult în spatele acestui plan.

Page 22: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

22

Page 23: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

23

1d Mark III

1/1000 s

f 3.2

70 mm

100 ISO

Page 24: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

24

zona de profunzime este determinată de:

focală mică = profunzime mare

- distanţa focală a obiectivului focală mare =

profunzime mică

diafragmă închisă = profunzime mare

- gradul de diafragmare diafragmă deschisă =

profunzime mică

Page 25: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

25

distanţă mică între planul focalizat şi centrul optic al obiectivului = profunzime mică

- punerea la punct pentru o anumită distanţă

distanţă mare între planul focalizat şi centrul optic al obiectivului = profunzime mare

mare = profunzimea este mai mare

- cercul de difuzie mic =

profunzimea este mai mică

Page 26: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

26

Page 27: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

27

hiperfocala reprezintă distanţa dintre centrul optic al unui obiectiv de o anumită distanţă focală şi cu o anumită deschidere relativă şi primul plan începând de la care imaginea este redată clar până la infinit.

Pentru fiecare deschidere relativă a unui obiectiv există o hiperfocală.

Punerea la punct a obiectivului pentru hiperfocală permite obţinerea celei mai mari profunzimi de câmp pentru condiţiile date (focală şi diafragmă).

Punerea la punct pentru hiperfocală clarifică şi planurile apropiate şi cele îndepărtate.

Page 28: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

28

Page 29: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

29

Obiectivele sunt:

- manuale

- autofocus - cu motor încorporat - fără motor încorporat

Page 30: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

30

sisteme de focalizare:

- autofocus one shot / single ai servo / continuous ai focus / automatic

- manual focus

Page 31: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

31

phase detect af contrast detect af

Page 32: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

32

Puncte de focalizare senzor af

Page 33: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

33

obiective:

- cu distanţa focală fixă

- cu distanţa focală variabilă

Ef85 mm f/1.2 L II USM Ef70-200 mm f/2.8 L USM

Page 34: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

34

ObiECtivElE sUPERAngUlARE:

mai mici de 43 mm pentru Leica- distanţe focale mai mici de 70 mm pentru 6x6

- au unghiuri de câmp mari – între 60 şi 220 de grade

rectiliniu – nu curbează spaţiul în redarea imaginii

- pot reda perspectiva sferic – fisheye – produc imagini în care

toate liniile se curbează

Page 35: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

35

Page 36: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

36

- au profunzime de câmp mare

- deformează - obiectele din prim plan sunt redate mai mari, iar cele din planurile îndepărtate mai mici

- produc în imagine convergenţa liniilor paralele

- elongare – alungirea spre margini a contururilor şi formelor

Page 37: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

37

1d Mark III

1/500 s

f 5.6

16 mm

100 ISO

Page 38: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

38

ObiECtivElE nORmAlE:

- focale între 43 şi 60 mm pentru leica

- au caracteristici apropiate de percepţia ochiului uman

Page 39: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

39

1d Mark III

1/2000 s

f 5.6

60 mm

100 ISO

Page 40: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

40

TELEOBIECTIVELE

- au unghiuri de câmp mici – distanţe focale mari, între 60 şi 2000 mm

- cu cât distanţa focală creşte, cu atât scade luminozitatea obiectivului

- redau subiectul la o scară mai mare decât în realitate

- aplatizează imaginea prin apropierea prim planului de planurile îndepărtate – comprimă perspectiva

Page 41: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

41

1d Mark III

1/320 s

f 8

400 mm

100 ISO

Page 42: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

42

ObiECtivE sPECiAlE:

- macro

Ef180 mm f/3.5 L Macro USM

Page 43: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

43

EOS 20d

1/160 s

f 4

70 mm

400 ISO

Page 44: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

44

- tilt-shift

Page 45: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

45

Page 46: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

46

- catadioptrice – cu oglinzi

Page 47: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

47

MOdIfICarEa PErSPECTIVEI

Perspectiva este modul în care percepem obiectele în spaţiu.

Perspectiva se modifică doar în funcţie de distanţa dintre obiectiv şi subiect, nu în funcţie de distanţa focală a obiectivului.

Page 48: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

48

ACCEsORii ObiECtivE:

pozitive – convergente – micşorează distanţa focală

- lentile adiţionale negative – divergente –

măresc distanţa focală

- parasolarul

Page 49: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

49

- inele de extensie

prin mărirea distanţei focale se obţine reproducerea la o scară mai mare a obiectului fotografiat în raport cu scara la care sunt reproduse de acel obiectiv fără inele de extensie

se măreşte distanţa până la materialul fotosensibil şi se micşorează cea până la subiect

dublarea distanţei focale permite reproducerea la scara 1:1, triplarea focalei permite reproducerea la scara 2:1 etc.

dublarea distanţei focale scade de 4 ori luminozitatea, iar triplarea ei scade luminozitatea de 9 ori

Page 50: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

50

- burdufe de extensie

- extendere - teleconvertoare

Page 51: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

51

PUnErEa La PUnCT

Punerea la punct presupune modificarea poziţiei sistemului optic faţă de planul materialului fotosensibil astfel încât acesta să coincidă cu planul imagine.

Fixă pe infinit sau pe hiperfocală – face posibilă redarea clară a subiectelor aflate la o distanţă mai mare de 1,5 m de centrul optic al obiectivului.

variabilă – face posibilă punerea la punct pentru mai multe planuri, varierea profunzimii de câmp şi redarea clară a subiectelor aflate la distanţe diferite faţă de centrul optic al obiectivului.

Page 52: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

52

sisteme de punere la punct:

- cu ajutorul geamului mat

- cu planşeta mobilă portobiectiv

- prin rotirea monturii obiectivului

- cu telemetru

- autofocus

Page 53: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

53

fIXarEa

- cu filet sau cu baionetă

- directă sau cu adaptoare

Page 54: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

54

VIgnETarEa

este mecanică sau optică şi reprezintă înnegrirea marginilor cadrului ca urmare a obturării luminii.

DistAnţA minimă DE PUnERE lA PUnCt

este distanţa cea mai mică la care pentru o focală un obiectiv poate realiza punerea la punct.

Page 55: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

55

zOOM dIgITaL

nu este un zoom optic.

Aparatul decupează o porţiune centrală din imaginea rezultată la focala maximă şi o interpolează.

Calitatea e nesatisfăcătoare.

Page 56: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

56

faCTOrUL dE CrOP

majoritatea obiectivelor au fost construite pentru aparatele în sistem argentic, care aveau formatul materialului fotosensibil de 24x36 mm.

Cele mai multe aparate digitale au însă dimensiunile senzorului mai mici decât formatul leica şi folosesc aceleaşi obiective.

Dacă o fotografie e făcută cu acelaşi obiectiv, dar pe un material fotosensibil de dimensiuni mai mici, ea va înregistra o arie mai mică din imaginea reală – unghiul de cuprindere va fi mai mic.

Page 57: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

57

factorul de crop este deci proporţional cu dimensiunile unui senzor digital faţă de formatul clasic 24x36 mm şi este raportul dintre diagonala acestuia şi diagonala formatului leica – 43,3 mm.

Page 58: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

58

Factorul de crop afectează şi profunzimea de câmp.

la aceeaşi diafragmă şi focală wide, un digital va avea profunzime de câmp mai mică decât un argentic.

Page 59: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

59

Aparatele digitale compacte au un senzor cu o diagonală în jur de 9 mm, ceea ce înseamnă un factor de crop aproape 5.

Au însă lentile care se află în afara zonei de utilizare a slR-urilor, compensând astfel acest factor de crop.

Un aparat digital compact poate avea focale cuprinse între 5,8–17,4 mm, care sunt echivalente în sistemul leica cu 35-105 mm.

Page 60: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

60

STaBILIzarEa dE IMagInE

Este un sistem electronic giroscopic care permite reducerea vibraţiilor atunci când folosim timpi lungi de expunere sau focale mari.

Poate fi:

- optică pe două axe - sistem giroscopic în obiectiv care stabilizează imaginea în timpul încadrării

- mecanică pe două axe - sistem giroscopic al senzorului care levitează într-un câmp electromagnetic, dar nu stabilizează imaginea în vizor

Page 61: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

61

Page 62: modul 4-2

școala de fotografie freelancer

Modul 4.2obiective fotografice

62

- image stabilisation (is – Canon)

- vibration Reduction (vR – nikon)

- megaOis (Panasonic and leica)

- super steady shot (sss – sony)

- Optical stabilization (Os – sigma)

- vibration Compensation (vC – tamron)

- shake Reduction (sR – Pentax)


Recommended