+ All Categories
Home > Documents > M.nedelciu

M.nedelciu

Date post: 13-Sep-2015
Category:
Upload: angelia-moss
View: 215 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
32
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” GALAŢI FACULTATEA DE LITERE TEZĂ DE DOCTORAT Mircea Nedelciu. Monografie -REZUMAT- Coordonator, Doctorand, Profesor Universitar Doctor, Tofan Onorica – Liliana NICOLAE IOANA 2009
Transcript

MINISTERUL EDUCAIEI I CERCETRII UNIVERSITATEA DUNREA DE JOS GALAI FACULTATEA DE LITERE TEZ DE DOCTORAT Mircea Nedelciu.

Monografie

-REZUMAT- Coordonator, Doctorand,

Profesor Universitar Doctor, Tofan Onorica Liliana NICOLAE IOANA 2009 MIRCEA NEDELCIU. MONOGRAFIE Cuprins Argument

1. Omul i scriitorul

1.1. Un fel de date bio-bibliografice

1.2. Interferena biograficului cu opera

2. Dimensiunea ludic i baladesc

2.1. Baladele

2.2. Personajul baladesc

2.3. Dimensiunea ludic

2.3.1. Ludicul n curtea interioar a prozelor scurte

2.3.2. Ludicul ca tehnic a ateptrii frustrate i nu numai, n romane

2.3.2.1. Zmeura de cmpie sau n ateptarea frustrat a memoriei istorice i intertextuale

2.3.2.2. Tratament fabulatoriu sau utopia ateptrii

2.3.2.3. Zodia scafandrului, presiune i ateptare frustrat

2.4. Titlul paratext i joc intertextual

2.5. Jocul planurilor narative

3. Tipuri umane i toposuri

3.1. Tipuri umane

3.1.1. Dislocai, orfani

3.1.2. Dislocai (in)voluntar n cutarea rspunsurilor

3.1.3. Dislocai fericii

3.1.4. Falsificatori ai istoriei

3.1.5. Dislocai ai istoriei

3.1.6. Vocile anonime

3.1.7. Navetiti, navet sau starea de grani a dislocailor

3.1.8. Lumea plriilor cenuii

3.1.9. Funcionari i.... funcionare

1

3.1.10. oferii

3.1.11. Ghizi ONT, turiti, hoteluri

3.1.12. Femeia i ... femeile

3.2. Toposuri narative

3.2.1. Autobuzul

3.2.2. Gri, trenuri, cltori

3.2.3. Trgul, talciocul, piaa de vechituri

3.2.4. Orae, sate, cmpii

3.2.5. Curtea interioar, curi exterioare

3.2.6. Camere, mansarde, poduri

4. Publicistul

4.1. Semiotic, social i sociologie

4.2. Puterea i (ne)manipularea maselor

4.3. Politica i discursul politic nainte i dup 1989

4.4. Politici internaionale

4.5. Condiia intelectualului anilor 90

4.6. Cri, ziare, reviste, librrii i tipografii

4.7. Scrisori deschise

4.8. Eu, Mircea Nedelciu

Concluzii

Bibliografie

Cuvinte-cheie: relaia biografie-oper, inginerie textual, intertextualitate, ludic, baladesc, personajul baladesc, jocul planurilor narative, tipuri umane, dislocai, toposuri, curtea interioar, publicistica anilor 90.

Argument Dei Mircea Nedelciu este liderul incontestabil al optzecitilor i despre el s-a scris destul de mult din momentul debutului i pn n prezent au trecut 30 de ani , totui nu exist o monografie despre acest autor care ar fi meritat-o pe deplin. E drept c Al. Th. Ionescu a publicat o micromonografie la Editura Aula, Braov, iar prietenul su,

2

Gheorghe Crciun, le-a dedicat lui i lui Radu Petrescu Doi ntr-o carte (fr a-l mai socoti i pe autorul ei), dar scriitorul ar fi meritat mult mai mult.

A reuit s se impun fr ostentaie i fr compromisuri n peisajul noii literaturi din ultimele dou decade ale secolului trecut. Generozitatea, mintea lucid, judecata prompt, simpl, realist, fac din el un om integru care nu s-a lsat nelat de aparene, nici de reaciile de moment ale celor din jur, conducndu-se dup principiul c oamenii, n esena lor, sunt buni, iar el a tiut s ajung la aceast coard sensibil a personalitii fiecruia, de care s-a legat fcnd posibil comunicarea cu ei. De aici apetena pentru afilierea cu ceilali n proiecte multiple i ajutorul necondiionat cnd a fost necesar. ntr-adevr, i-au fost nelate uneori ateptrile, dar Mircea Nedelciu a avut dreptate n aceast privin, pentru c atunci cnd a avut, la rndul lui, nevoie de ajutor, oameni care nu i-au vorbit niciodat sau care nu i-au mai vorbit de mult s-au unit pentru prietenul Mircea Nedelciu.

Conceput pe trei coordonate omul, scriitorul i publicistul Mircea Nedelciu lucrarea de fa a reprezentat o posibilitate de a elucida, pe ct posibil, biografia, opera i publicistica liderului generaiei optzeciste. Lucrarea are patru capitole: Omul i scriitorul, Dimensiunea ludic i baladesc, Tipuri umane i toposuri, Publicistul.

Capitolul I n primul capitol s-a prezentat biografia fizic i intelectual a scriitorului. Destinul lui Mircea Nedelciu st sub semnul propriilor premoniii, al coincidenelor, al presiunii i al nlrilor. Cu toate acestea el nu este un om al angoaselor, ba dimpotriv, jovialitatea, generozitatea, rsul homeric fac din el un tip venic pus pe glume, cu zmbetul pe buze, gata s lanseze o torpil ironic, dar binevoitoare, care i-a pus existena sub semnul cultului prieteniei.

i-a asumat contient rolul de scriitor, experimentnd formule noi crora le-a dat concretee n opera sa, n care transpar o serie de elemente biografice, de la portretul tinerilor la istoria familiei sale i a oamenilor din satul natal, de la anii de studenie la activitatea de ghid ONT. Valorificnd experiena dobndit n universul carceral, n care a stat timp de dou sptmni pentru presupus trafic cu valut, Mircea Nedelciu scrie Curtea de aer, publicat imediat n revista Luceafrul. Portretul fizic al studentului cu

3

plete descris n ipostaze diferite de Gheorghe Crciun trimite ctre personajele nedelciene, Ovid Petreanu din Cltorie n vederea negaiei, Diogene Sava din Zodia scafandrului, G.V., Americanu sau Rolly din prozele scurte ntr-un interviu din ianuarie 1996, prozatorul Mircea Nedelciu se refer la existena unei relaii ntre roman i boala sa.

Capitolul II Al doilea capitol trateaz ludicul i baladescul. Ludicul este, alturi de parodic, intertextualitate, limbaj, autoreferenialitate, una din forele auctoriale convocate n operaiunea de dedublare a cititorului, devenit un nou personaj principal, n viziunea lui Mircea Nedelciu

Folosindu-se de procedee intertextuale, Mircea Nedelciu reuete un dialog cu balada popular, creia i red ritmul versului i savoarea discursului epic, producnd o nou resurecie a baladei prin deliricizare. Le aduce pe scena spectacolului derizoriu al lumii contemporane pe mndruele din baladele populare, pe domniele din romanele curteneti, pe Nora din casa ppuilor, pe Ancua din hanul de la ntretierea marilor drumuri ale istoriei, pe Ana din zidurile mnstirii, pe Mioria din lumea autarhic a nunii cosmice. Ion, fiul de geamba, i renvie ntr-o gam minor pe Oedip i pe Niculaie Moromete, n timp ce tatl su, geambaul, pare un urma al lui Blosu din romanul lui Marin Preda. Vrnd s par haiduci ai unor vremuri demult apuse, falii ciobani din Tnguire de mior, nu reuesc dect s refac figura unui Pirgu sau a oricruia dintre personajele Cuaridei clonate n Gheorghe Cojocaru, Miu Cpcunu, ori Ion Moraru. Prin parodie, pasti, inginerie textual, palinodie, discurs de tip skaz, playgiat i dialog cu trecutul, scriitorul scoate balada din sertarele literaturii i o coboar n strada unei alte realiti dect cea din care i-a iit sensurile. Personajele baladeti ale lui Mircea Nedelciu mprumut din trsturile generale ale eroilor populari, fiind nvestite cu o aur legendar, fie prin comportament, fie prin atmosfera n care sunt plasate. Oricum, scriitorul postmodernist se joac, deoarece biografia fiecrui personaj este trdat, nimic nu garanteaz c ar fi real, iar multiplicarea naratorilor i a punctelor de vedere dinamiteaz viziunea asupra personajului, cititorului rmnndu-i doar soluia propus de Mircea Nedelciu: s gndeasc cu propriu-i cap. Eludnd principiul omniscienei

4

naratoriale, radiografiind cotidianul, stabilind relaii semnificative cu spaiul, parodiind balada, prin construcia de personaje dup modelul acestora, Mircea Nedelciu i confer valene realiste i transform voinicii n antieroi cobori din mit, trecui printr-un ritual i adui ntr-o contemporaneitatea gata s-i primeasc, dar numai dac se adapteaz regulilor i coordonatelor ei. Totui, baladescul e o formul care ine de apetena pentru ludic a scriitorului, deci am considerat c nu s-ar putea vorbi despre tehnicile narative nedelciene, fr a ine seam de acest aspect.

n acelai capitol am abordat jocul planurilor narative. Nedelciu s-a remarcat prin extraordinara abilitate de a jongla cu planurile narative, care presupune schimbarea persoanei gramaticale. Elementele specifice prozei optzeciste, cu irizri textualiste i postmoderniste, se regsesc n toate volumele sale de proz ce se pot rezuma ca tehnici epice n: mizele mici la nivelul aciunii deoarece se focalizeaz aspectele banale, terne, insignifiante, ale vieii cotidiene, elementele construciei textului se afl mereu la vedere, jocurile narative, autorul fictiv, naratorul, personajul se confeseaz, salturile pe axa temporal, desele schimbri de perspectiv i promovarea succesiv a celor trei persoane gramaticale la statutul de narator principal, interveniile metatextuale ale vocii narative, comentariile critice la adresa textului care tocmai se scrie, dezvoltarea epic, la nivelul textului, a teoriilor semiotice i structuraliste, intertextualitatea, relansatorii textuali.

Am abordat ludicul ca tehnic a ateptrii frustrate n romanele, Zmeura de cmpie sau n ateptarea frustrat a memoriei istorice i intertextuale, Tratament fabulatoriu sau utopia ateptrii, Zodia scafandrului, presiune i ateptare frustrat.

Citind romanele lui Mircea Nedelciu, ajungem la concluziile lui Grard Genette n Figures III: Lectura este doar o desfurare continu, pentru c opera are caracter telescopic, ntre episoadele disparate n continuitatea temporal a lecturii liniare se stabilesc relaii de la mare distan. Astfel pentru analiza sa este necesar un fel de percepere simultan a ntregii uniti a operei, o unitate care rezid nu numai n relaiile de continuitate i succesiune, dar de asemenea n acele efecte de ateptare, de rspuns, de perspectiv care dau operei un aspect de conglomerat narativ i temporal. Confruntarea permanent a aspectelor teoretizate n articole cu realitatea operei literare confer temeinicie i originalitate prozei nedelciene.

5

ntr-un alt subcapitol am abordat titlurile ca elemente paratextuale i jocuri intertextuale. Prin titluri, Mircea Nedelciu a creat formule inimitabile, deconcertante, friznd maxima ambiguitate i minima nelegere. Ele nu rezum un coninut, ci mai degrab, procedeele i atitudinea fa de textul scris, dincolo de formele parodice ale intertextualitii. El amestec principiul imitrii titlurilor, Aventuri..., Femeia n rou, Povestea povetilor gen. 80 trimind la o realitate intraliterar anterioar, cu activarea mecanismelor asociative paradoxale: Tratament fabulatoriu, Zmeura de cmpie, Zodia scafandrului, Efectul de ecou controlat, Amendament la instinctul proprietii, i ieri va fi o zi, ceea ce afirm o redublare i dedublare a textului, fiind nu att corect(e), ct ocant(e), nu att exact(e), ct sugestiv(e) Dup cum s-a observat, titlurile duc de fiecare dat pe trmul narativitii, a modului de constituire a textului i a lumii acestuia, dar cititorul contientizeaz acest lucru abia la sfritul lecturii, cnd i descifreaz sensul conotativ i i descoper semnificaiile.

Capitolul III Capitolul al treilea vizeaz tipurile umane i toposurile din opera lui Mircea Nedelciu. Tipurile umane prezentate n capitolul al treilea sunt: dislocaii, orfanii, dislocaii (in)voluntar n cutarea rspunsurilor, dislocaii fericii, falsificatorii istoriei, dislocaii istoriei, vocile anonime, plriile cenuii, funcionarii i funcionarele, oferii, ghizii ONT, turitii, femeia i ... femeile.

Curtea interioar a literaturii lui Mircea Nedelciu e populat de tipuri umane diverse, din care se detaeaz recalcitrantul zelos, plriile cenuii, n fond, subsumate condiiei dislocrii, i de toposuri narative aparent neutre, dar cu o semnificaie aparte. Autorul nu mizeaz pe analiza psihologic a personajelor, ele sunt redate schematic, dar aceasta nu nseamn c nu au o filosofie de via, c nu-i pun ntrebri sau c nu sunt preocupate de rostul lor n lume i de multitudinea determinrilor exterioare devenite la un moment dat prea apstoare.

Mircea Nedelciu ofer o literatur ca via, o via n care omul citete romane, ziare, mersul trenurilor, acte, face fotografii, scrie cri, imagineaz filme, d o alt semnificaie istoriei i cuvintelor, rateaz admiterea la facultate, i susine examenele, povestete, se plnge de inexistena unei limbi comune (Mircea Nedelciu), rde, ia n

6

btaie de joc prostia, lamentaiile celor din jur, face experimente, iubete, urte, i este fric sau face pe eroul n mod gratuit, i caut prinii sau i reneag, fumeaz, bea cafea n cantiti industriale sau st n faa unei ceti o zi ntreag, pentru c nu mai are bani s o plteasc pe a doua, constat mizeria din jur, fie ea uman, fie a oraului, a camerei de internat, a cofetriei sau a restaurantului, unde gustul mncrii las de dorit, face piaa i se ceart cu vnztoarea pentru calitatea salamului, st la coad pentru provizii, ndur umilinele funcionarei de la pot, care nu-i d pachetul expediat din strintate pentru c destinatarul nu tie cine i l-a trimis, se duce la ar ca profesor, apoi devine ghid pentru turitii amatori de plceri uoare i de obiecte kitsch (Eugen Simion), face trafic de valut, i transform, pentru cteva ore pe sear, maina n taxi, cumpr motorin de la un aviator, ferindu-se s nu-l vad careva, cci nu e un personaj adevrat dac nu-i ctig existena i n text (Eugen Simion), se chinuie s scrie o declaraie care s nu-l transforme n delator, ntr-un cuvnt, triete.

Categorie a marginalului, dislocatul sau neidentificatul (cum l numete Mircea Nedelciu) e un campion al calificrilor n diferite meserii, un orfan voluntar sau involuntar. Din eludarea identitii personajului rezult multiplicarea la infinit a acestuia, de unde i senzaia de dislocare mai mult sau mai puin autentic, mai mult sau mai puin voluntar.

Lumea plriilor cenuii este aceea care intr n fiecare diminea pe porile oraului i pleac, seara, n trenuri i autobuze ticsite spre satele ilfovene din jur. La origine ea trebuia s-l apere pe purttorul ei de soare. Acum ea e numai simbolul celui care, oriunde ar munci, continu s se cread n plin soare. Exist i varianta ligheanului, n caz de ploaie, dar numai n sat i numai pe o distan mic. Plimbat de cte dou ori pe zi n autobuzul plin de praf cteva zeci de kilometri, zace opt ore n vestiarul unei ntreprinderi, apoi devine simbolul celui care o poart. Aezat pe scaun, nlocuiete prietenul care va veni s-l ocupe, merge la un pahar de trie cu un amic, se plnge c nu are timp nici s-i bat copiii care sparg geamurile pe la coal, cltorete ca pensionar cu 8006 numai n vederea unor eventuale partide de poker (n lips joac i barbut), n autobuz protejeaz somnul navetitilor obosii, d informaii lapidare cltorilor prin sat pe o vreme ploioas. Ce se observ e c, dei sunt oameni de la ar, naveta i-a transformat.

7

Funcionarul e bine ancorat ntr-o realitate care i se potrivete ca o mnu. Fie c e cenzorul anonim care vneaz cuvintele sau frazele anticomuniste, fie c e lucrtorul la Uniunea Scriitorilor, fie c e juristul sau contabilul ntrepinderii, fie c e secretara sau funcionara la pot, ba chiar vnztoarea de la magazinul alimentar, el se consider stpn la locul de munc, permindu-i s nu rspund la telefon, s umileasc, s lase pe oricine s atepte cu orele, n cel mai bun caz, cu jumtile de or sau s fie binevoitor, arogant, plictisit sau dictator.

oferii, n general, sunt oameni simpatici, nzestrai cu harul de povestitor. Cu toate acestea, unii dintre ei nu scap instrumentarului ironic al lui Mircea Nedelciu, fiind prezentai n tue groase. Gelu Popescu descoper un ofer care, n schimbul unui tergar autentic brodat de mama lui, achiziioneaz zeci de abibilduri cu pasta de dini Colgate, pentru a-i nzorzona parbrizul. Naratorul avertizeaz c omul nu folosea nici mcar banala past dini Primvara.

O categorie uman aparte o reprezint ghizii ONT, foti profesori, fotbaliti, pedagogi la internatele unor licee, ingineri la poduri i construcii.

Holurile i restaurantele hotelurilor sunt populate de nemoaice la 40-45 de ani, cliente ale firmei Neckermann, deja bete, de manechine ale fabricilor de confecii din ar, venite la contractri cu directorii i efii contabili, de babe n crucioare care se simt obligate s-i spun prerea despre socialism (chiar dac nu neleg mare lucru), despre calitatea mncrurilor de la restaurant sau despre privirile doctorilor, de femei trecute de 50 de ani intens parfumate, venite s beneficieze de binefacerile gerovitalului, dar i ale cocteilurilor degustate n concediu, de tipi care privesc la televizor un meci de tenis, de copii n slip sau n pielea goal tvlindu-se pe mochet, de belgiencele care fac nudism zi i noapte alturi de studenii sau ghizii romni, de cehoaice plinue, eleve, studente, asistente medicale sau vnztoare dispuse s-i in deschis ua pentru cine se autoinvit. Familiile i uit fetele de 16 ani prin hotel, soii, nicio secund treji, nu observ c nevestele lor nu au dormit mcar o noapte n aceeai camer cu ei, celibatarii beivi se aaz mereu la mas cu ghizii, ntrebnd dac vinul consumat e cel din regiunea n care se afl, pensionarele ramolite sunt atinse de le fou rire, adic, rznd ca proastele, iar funcionarele unei bnci din Lyon o fac pe fetele cumini ale grupului, urcnd primele n camer i cobornd mai trziu pentru a se ntlni cu ghizii lor.

8

Femeile din opera lui Mircea Nedelciu sunt greu de ncadrat ntr-o tipologie. Femeia ndrgostit sau iubit este pentru brbat de origine extraterestr, mai ales atunci cnd nu o nelege. Dei e cel mai bine individualizat din opera nedelcian, Gina Abra nu se ncadreaz n categoria femeii-unicat care s fac s vibreze sufletul brbatului. Ea e doar aventura capabil s cauzeze sau s cicatrizeze rni, n niciun caz s le vindece, avnd alura cuceritorului, or FEMEIA trebuie s se lase cucerit. Poate de aceea e singura prezent cu numele de familie, cci ea e cstorit i n umbra acestui nume se poate manifesta ca individualitate. FEMEIA, aceea capabil s refac mitul androginului, e Ana, Nati sau Renata-Veturia. Ea are doar un nume, se las descoperit, e ingenu, are nevoie de protecia i sinceritatea brbatului, e cult, intelectual, nelege dincolo de cuvinte, e pur i e frumoas nu neaprat fizic, ci prin energia pe care o mprtie n jur.

Toposurile luate n discuie n lucrare sunt: autobuzul, grile, trenurile, cltorii, trgul, talciocul, piaa de vechituri, oraele, satele, cmpiile, curtea interioar, curile exterioare, camerele, mansardele, podurile. Autobuzul e o agora cu ierarhiile, valorile, mulumiii i nemulumiii ei, n care critica este direct sau nvluit n metafor sau deghizat n simpl glum. Pornind de la funciile pe care le ndeplinete, Zare Popescu l consider fiin (drag i mult ateptat; rupi petale de margaret i te ntrebi: vine, nu vine, m iubete, nu m iubete), instituie (ce dac e pe patru roi? E destul s se pun n micare i-l auzi pe ofer: aici eu conduc!) , forum (am auzit ieri n autobuz c), mijloc de transport: duce persoane, pardon, pasageri de acolo pn acolo. n mers, pare un animal uria. Cnd se oprete, seamn cu o cas sau cu o magazie. Element central ntr-un sat, gara nu este dect o expresie a marginalitii n orice mare ora de pe glob. () n afar de Gara de Nord din Bucureti, toate celelalte gri din marile orae romneti sunt elemente nesemnificative pentru peisajul lor arhitectural. Trenul e toposul povetilor. Gioni Scarabeu transform trenul de navetiti ntr-un cazinou mizer i derizoriu, populat, pe intervale mai mari sau mai mici de timp, cu o faun uman incredibil de variat.

Oraul, satul i cmpul sunt puncte ale unor cercuri concentrice care se lrgesc i se strng n jurul individului, determinndu-l.

Oraul e vzut ca un topos de o egalitate perfect ntre stnga i dreapta, ntre napoi i nainte neprimitor, mai ales pentru dislocai, neidentificai, marginali, care

9

oricum nu-i gsesc niciunde locul, populat de vitrine, standuri, panouri indicatoare, sgei, semne clare i indescifrabile n acelai timp, afie, de strzi i ferestre pustii, sau de strzi n reparaie, care se nfund, de zloata murdar (Aventuri ntr-o curte interioar), de podeaua infect dintr-o cofetrie ce-i ateapt scuipturile, de cantina srccioas cu mncare fr gust, de camera cu miros de tutun i de usturoi, de saltelele vrgate i goale. Cu toate acestea, oraul le-a intrat n snge.

Curtea interioar e o metafor a operei nedelciene, o reflectare a metisajului cotidian n sufletul uman cufundat n banal i aperspectivism. E o ieire, dar nu o eliberare, e acel spaiu i nuntru i afar, nici nuntru, nici afar care ofer iluzia libertii de gndire, micare, dar nu face altceva dect s determine individul. Curtea interioar a amintirii lui Zare Popescu, personajul romanului Zmeura de cmpie, are la baz curtea unei case de la ar. E o metafor a creaiei lui Mircea Nedelciu. Curtea interioar nu e numai un orfelinat, un ospiciu, un spital sau o nchisoare, ea este i universitatea, autobuzul plriilor cenuii, trenul (de obicei 8006), mansarda insalubr, trecutul care te rscolete sau care te invadeaz i cruciorul cu rotile. Toposul predilect al eroilor lui Mircea Nedelciu e camera, fie ea de hotel, de internat sau a unui apartament.

Dislocaii, de fapt tinerii de la ar, lucrtori la vreo ntreprindere sau instituie din ora, i duc existena n camere mici, foste locuine ale doicilor, buctreselor sau cameristelor care fceau menajul burghezilor ce ocupau acest bloc nainte de rzboi. Pictoru st ntr-o mansard murdar, dezordonat, cu fereastra foarte mic astupat de crile ce-i mai gseau un loc pe podea sau pe masa plin de hrtii rspndite n dezordine, deasupra crora troneaz o sticl de ulei, o roie i doi castravei. G.B. are pereii camerei insalubre, n care Claudia, fost recepioner la un hotel din Eforie Nord, alege momentul deflorrii, tapetai cu afie pornografice. Totui crile sunt nelipsite din aceste spaii, ca element al preocuprilor intelectuale ale ocupanilor.

Umanitatea i toposurile n care e plasat se reunesc n lumea textului alctuind o proz viabil, citit cu zmbetul pe buze la sesizarea jocurilor narative, n hohote de rs la replicile inteligente sau intertextuale, dar care las un gust amar, cci destinele inextricabile ale eroilor nu sunt ocolite de adevrate drame existeniale.

Capitolul IV 10

Al patrulea capitol vizeaz un alt aspect al activitii lui Mircea Nedelciu: publicistica. Nu e vorba de interviurile din revistele de cultur sau de articolele sale teoretice, ci de acelea scrise pentru Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, n 1990-1991, Contrapunct, Scrisorile provensale constituind, n opinia noastr, punctul de atracie, i Formula As, unde radiografiaz aspectele societii romneti din perioada 1998-1999, ultimul articol scris cu dou zile nainte de moartea sa aprnd postum.

Mircea Nedelciu are un sistem coerent de gndire bine articulat demonstrat de textele teoretice, proza scurt, romanele i, nu n ultimul rnd, de publicistica sa. n articolele lui, se observ c autorul lor se repet, revenind asupra unor noiuni i idei pe care le consider importante, nfindu-le n lumini diferite, n funcie de context, lund uneori forma confesiunii: deprofesionalizarea ca rdcin a tuturor problemelor sociale, incapacitatea adevrailor intelectuali de a se constitui ntr-un puternic partid de opoziie din cauza falilor intelectuali, legea presei cu victimele ei, demagogia politic, mai ales cea a nceputurilor democraiei, disperarea ca pcat i iertarea ca soluie, uneori ironic, soarta generaiei 80, a culturii, a informaiei, a scriitorului nchipuit ca animal narator, a crii care ajunge din ce n ce mai greu la cititor. Discursul jurnalistic al lui Mircea Nedelciu se pliaz pe patru mari teme: politicul, generaia 80 - i implicit, condiia intelectualului, a culturii i literaturii , specificul realitii cotidiene i experiena sa de via. Subcapitolele vizate n lucrare sunt: Semiotic, social i sociologie, Puterea i (ne)manipularea maselor, Politica i discursul politic nainte i dup 1989, Condiia intelectualului anilor 90, Politici internaionale, Cri, ziare, reviste, librrii i tipografii, Scrisori deschise, Eu, Mircea Nedelciu.

Percepiile lui sunt exacte, iar analizele opereaz n profunzime, articulnd teorii convingtoare i formulnd concluzii viabile. El pune accentul pe fondul problemei i pe temele grave ale societii exploatate cu mijloacele seriosului, ale parodiei, ale ironiei i autoironiei. E de remarcat faptul c n unele articole utilizeaz formulele aplicate n textele de ficiune, dar acest aspect nu fragmenteaz ideea, ci o contureaz pregnant i realist, demonstrnd c autorul lor e capabil s simt pulsul societii n care i duce existena i pe care o supune unei atente, coerente i concrete analize, oferind chiar soluii, cnd consider el c este cazul.

11

Concluzii Mircea Nedelciu a privit cu detaare tumultul social, politic i cultural al vremii, a acionat cnd a fost necesar, fr a ngroa rndurile profitorilor despre care crede c ar trebui scoi n afara legii i-a pstrat nealterate demnitatea, generozitatea i curenia interioar, devenind, din pcate, de aproape zece ani (12 iulie 1999), istorie.

Mircea Nedelciu e un scriitor notabil i i merit pe deplin renumele de lider incontestabil al generaiei optzeci.

Bibliografie MIRCEA NEDELCIU OPERA

BELETRISTIC

NEDELCIU, Mircea, Aventuri ntr-o curte interioar, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1979

NEDELCIU, Mircea, Efectul de ecou controlat, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1981

NEDELCIU, Mircea, Amendament la instinctul proprietii, Bucureti, Editura Eminescu, 1983

NEDELCIU, Mircea, Zmeura de cmpie roman mpotriva memoriei, Editura Militar, Bucureti, 1984, ediia a II-a cu Prefa de Sanda Cordo, Cine sunt fiii acelor tai? Editura Compania, Bucureti, 2005

NEDELCIU, Mircea, Tratament fabulatoriu roman cu o prefa a autorului, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1986, ediia a II-a, Editura ALL, Bucureti, 1996, ediia a III-a, Cuvnt nainte de Sanda Cordo, Un obiect util, Editura Compania, Bucureti, 2006

NEDELCIU, Mircea, i ieri va fi o zi, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1989

NEDELCIU, Mircea, BABEI, Adriana, MIHIE, Mircea, Femeia n rou, roman, Editura Cartea Romneasc, 1990, ediia a II-a, Editura ALL, Bucureti, 1997, ediia a

12

III-a, Prefa de Mircea Crtrescu, Un origami postmodern, Postfa de Martin Adams Mooreville, Cucerirea estului slbatic, Editura Polirom, 2003

NEDELCIU, Mircea, Aventuri ntr-o curte interioar, integrala prozei scurte, Prefa de Ion Bogdan Lefter, Prefa cu i despre Mircea Nedelciu, postfa de Sorin Alexandrescu, Ecoul i rezonana, Colecia 80, seria Antologii, Editura Paralela 45, Piteti, 1999

NEDELCIU, Mircea, Povestea povetilor generaiei 80, CREANG, Ion, Povestea Povetilor, ediie bilingv, romn-francez, traducere n francez de Mariana Goujon i Jean-Paul Goujon, Prefa de Luca Piu, Dou rostiri sotadice foarte alerte (prefa cinegetic), Editura Nemira,1998, 1999, 2005

NEDELCIU, Mircea, Zodia scafandrului roman inedit, Editura Compania, Bucureti, 2000

NEDELCIU, Mircea, Proz scurt, Aventuri ntr-o curte interioar, Efectul de ecou controlat, Amendament la instinctul proprietii, i ieri va fi o zi, Prefa de Sanda Cordo, Mircea Nedelciu i proba clasicismului, Editura Compania, Bucureti, 2003

NEDELCIU, Mircea, La danse du coq de bruyre suivi de Problmes didentit, tradus de Alain Paruit, Editura Est, Bucureti, 1999, Samuel Tastet Editeur, Paris, 2000

NEDELCIU, Mircea, CRCIUN, Gheorghe DUMITRIU, Ion, Images & texts. Images et textes, Prefa de Ion Bogdan Lefter, A High Class Trio. Un trio de grande classe, Editura Paralela 45, Piteti, 2000.

NEDELCIU, Mircea, Jurnal de adolescen. Jurnal de bord, n Observator cultural, nr. 143, noiembrie, 2002

INTERVIURI N PERIODICE

NEDELCIU, Mircea, Dac vorbim strict de tiina de a scrie, interviu de Petru Cimpoeu, n Ateneu Bacu, Nr. 2 (171), februarie 1984, p. 8-9

NEDELCIU, Mircea, Cu prozatorul Mircea Nedelciu, interviu de Mircea Mihie, n Orizont, Timioara, Nr. 39 (1023), 26 septembrie 1986, p. 7

NEDELCIU, Mircea, Cinci minute cu scriitorul Mircea Nedelciu, interviu de Liviu Papadima, n Tribuna Romniei, Nr. 290, 15 aprilie 1985, p. 15

13

NEDELCIU, Mircea, Important e adecvarea, rspuns la ancheta intitulat Proza scurt - un gen n deriv?, n Scnteia tineretului, Bucureti, 12 septembrie 1981, p. 4

NEDELCIU, Mircea, Rspuns la ancheta intitulat Din nou n actualitate, proza scurt, n Amfiteatru, Nr. 3 (207), martie 1983, p. 4

NEDELCIU, Mircea, Rspuns la ancheta intitulat Romanul romnesc - azi, n Caiete critice, supliment al revistei Viaa Romneasc, Nr. 1-2, 1983, p. 46

NEDELCIU, Mircea, Dialog cu prozatorul Mircea Nedelciu, interviu de Valeriu Brgu, n Tribuna, nr. 5, ianuarie, 1987, p. 5

NEDELCIU, Mircea, Sunt att de orgolios nct consider c nici n-am avut modele i nici nu m-am lsat influenat , interviu de Andrei Bodiu, n Interval, nr. 4, 1988

NEDELCIU, Mircea, Scrisoare ctre Gheorghe Crciun, n Observator cultural, nr. 432, iulie, 2008

NEDELCIU, Mircea, Jurnal de bord, n Observator cultural, nr. 143, 19 nov. 2002

NEDELCIU, Mircea, Nu cred n solitudinea absolut a celui care scrie, interviu de Gabriela Hurezeanu, n Suplimentul literar i artistic al Scnteii tineretului, nr. 14, aprilie, 1988

ILIESCU, Nic., Literatura, tiinele umane i politica nu se mai pot ignora reciproc, interviu cu Mircea Nedelciu, n Suplimentul Literar i Artistic al Tineretului Liber, nr. 38, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Era un fel de privire suveran fa de literatura care se publica oficial, interviu de Bogdan Rdulescu, n Observator cultural, nr.20, iulie 2000

NEDELCIU, Mircea, Crohul libertate i luciditate, n Observator cultural, nr. 11, mai 2000

NEDELCIU, Mircea, A fost un moment dificil n care am avut de ales ntre via personal i via pur i simplu interviu de Viorica Rusu, n Adevrul literar i artistic, nr. 303, ianuarie, 1996

MIRCEA NEDELCIU PUBLICISTICA

NEDELCIU, Mircea, Un nou personaj principal, n Romnia literar, nr.14, aprilie, 1987

14

NEDELCIU, Mircea, Din nou n actualitate, proza scurt, n Amfiteatru, nr.3, martie, 1983

NEDELCIU, Mircea, Dialogul n proza scurt Autenticitate, autor, personaj n Echinox, nr. 8-9-10, 1980

NEDELCIU, Mircea, MUINA, Alexandru, O convorbire duplex, Echinox, nr. 3-4, 1987

NEDELCIU, Mircea, Participnd, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr.1, 30.12.1989

NEDELCIU, Mircea, Profesionalismul, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 1, 30.12.1989

NEDELCIU, Mircea, n capcana limbii de lemn, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 3, ianuarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Gura pctosului, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr. 4, ianuarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Haita funebr, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 5, februarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Efectul secundar sau riscul previziunii pe termen scurt, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr. 6, februarie,1990

NEDELCIU, Mircea, Din infernul debutului n purgatoriul consacrrii. Istoria grupului Noii , n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 7, februarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, i soarele-i dalmaian, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 8, februarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Ironie i textualism la C.P.U.N., n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 9, martie,1990

NEDELCIU, Mircea, Provizoriu, dom Mitic, provizoriu, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 10, martie,1990

NEDELCIU, Mircea, Informaie-colaps, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 11, martie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Capitale de imperii, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 12, aprilie, 1990

15

NEDELCIU, Mircea, Politica de cafenea, industrie i catedral, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 15, aprilie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Paternalismul dezinvolt, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 16, aprilie,1990

NEDELCIU, Mircea, Scriitorul-saltimbanc, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 17, aprilie,1990

NEDELCIU, Mircea, Cele dou avanposturi. Fantezie european, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 18, mai, 1990

NEDELCIU, Mircea, Timpul ranului, rbdare i nerbdare, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 19, mai, 1990

NEDELCIU, Mircea, Dragoste cu sila, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 21, mai, 1990, p. 5

NEDELCIU, Mircea, Parizianul linitit, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 22, iunie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Tentaia planului M-asud, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr. 23, iunie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Policraia, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 24, iunie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Un scriitor salvat: Llosa, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 25, iunie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Prizonierii limbajului, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 26, iunie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Probleme noi, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 27, iulie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Sngele, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 28, iulie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Tot mai cred i e tot mai absurd, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 30, iulie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 1.Corupia, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 31, august, 1990

16

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 2. Ignorana, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 32, august, 1990

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 3. Demagogia, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 33, august, 1990

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 4. I vitelloni, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 34, august, 1990

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 5. Prietenii (Ajutoarele), n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 35, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Inamicii publici. 6. Anomia, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 36, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Fr nuane, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 37, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Criza de lideri, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 38, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Versete estetice, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 39, septembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Statul-spectacol, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 40, octombrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Pn cnd vei ambala mizeria voastr moral n cutele steagului sfnt al Ardealului?, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 41, octombrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, BucarEST - OUEST, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 42, octombrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, tirea i anunul, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 43, octombrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, n loc de cronica receptrii. Mircea Nedelciu, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 44, noiembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Liberti negarantate, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 45, noiembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Lovitura sub centur, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 46, noiembrie, 1990

17

NEDELCIU, Mircea, Litere i Nouzeci, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 47, noiembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Pn cnd, n sfrit, Scnteia, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr. 48, decembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Incitare i linitire n Balkani, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 49, decembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Cu mici concesiuni i subtile ameninri, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 50, decembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Extragerea frumuseii din uriaul ei context, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr.1, ianuarie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Roman cu cheie, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 2, ianuarie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scopuri i mijloace n contradicie temporar (Poveste), n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 3, ianuarie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Pai n Gol(f), n Suplimentul literar i artistic al Tineretului Liber, nr. 4, ianuarie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Alte scrisori provensale, n Suplimentul literar i artistic al Tineretului liber, nr. 3, februarie, 1993

NEDELCIU, Mircea, Se teme scriitorul de politic?, n Contrapunct, nr. 2, ianuarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Platforme i programe, n Contrapunct, nr. 5, februarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Parantezele primului consens, n Contrapunct, nr. 6, februarie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Curat i/sau murdar de le origini pn n prezent, n Contrapunct, nr. 11, martie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Urmrii-m p text sau cum se redacteaz un text n comun, n Contrapunct, nr. 12, martie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Atacul veleitarilor, n Contrapunct, nr. 13, martie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Scriitorii cnd devin politicieni..., n Contrapunct, nr. 14, aprilie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Fr iluzii, n Contrapunct, nr. 15, aprilie, 1990

18

NEDELCIU, Mircea, S ne lum soarta n propriile mini, n Contrapunct, nr. 16, aprilie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Confuzia puterilor n stat, n Contrapunct, nr. 17, aprilie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Platforma din faa Teatrului Naional (I. L. Caragiale, firete!), n Contrapunct, nr. 18, mai, 1990

NEDELCIU, Mircea, Valori politice ale procedeelor literare, n Contrapunct, nr. 19, mai, 1990

NEDELCIU, Mircea, n loc de concluzii, n Contrapunct, nr. 20, mai, 1990

CRTRESCU, Mircea, Drept cine m luai?, n Contrapunct, nr. 31, august, 1990

NEDELCIU, Mircea, Mircione, f-m s neleg!, n Contrapunct, nr. 32, august, 1990

IARU, Florin, Pentru cine bai clopotele, Mircic?, n Contrapunct, nr. 33, august, 1990

NEDELCIU, Mircea, M-ai nvins, Floriane!, n Contrapunct, nr. 35, august 1990

NEDELCIU, Mircea, E mult de atunci, n Contrapunct, nr. 52, decembrie, 1990

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale (I), n Contrapunct, nr. 17, aprilie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale (II), n Contrapunct, nr. 18, mai, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale (III), n Contrapunct, nr. 19, mai, 1991

ILIESCU, Nicolae, Scrisori provensale (III), n Contrapunct, nr. 19, mai, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale (IV), n Contrapunct, nr. 20, mai, 1991

PREDA, Sorin, Rspunsuri tardive, n Contrapunct, nr. 21, mai, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 22, mai, 1991

CRCIUN, George, Rspunsuri tardive, n Contrapunct, nr. 24, iunie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 25, iunie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 26, iunie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 27, iulie, 1991

STNCIULESCU, Hanibal, Rspunsuri tardive, n Contrapunct, nr. 29, iulie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 33, august, 1991

CRCIUN, Gheorghe, Rspunsuri tardive, n Contrapunct, nr. 34, august, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 35, august, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 36, septembrie, 1991

NEDELCIU, Mircea, Scrisori provensale, n Contrapunct, nr. 46, noiembrie, 1991

19

NEDELCIU, Mircea, Drag Darius Camil Sabou, n Formula As, nr. 326, august, 1998

NEDELCIU, Mircea, Din nou despre coal, n Formula As, nr. 327, 1998

NEDELCIU, Mircea, Gluma lui Dianu cu 11% TVA la ziare i cri, n Formula AS, nr. 328, 1998

NEDELCIU, Mircea, B, Ghermane!, n Formula As, nr. 329, 1998

NEDELCIU, Mircea, Ceremonialul prieteniei, n Formula As, nr. 330, 1998

NEDELCIU, Mircea, Ce relaxri fiscale ne ateapt?, n Formula As, nr. 331, 1998

NEDELCIU, Mircea, Va cumpra senatorul Priscaru un DEX?, n Formula As, nr. 332, 1998

NEDELCIU, Mircea, TVR se rupe de realitate mpreun cu puterea, n Formula As, nr. 333, 1998

NEDELCIU, Mircea, Cercul literar de la Academia de Poliie, n Formula As, nr. 334, 1998

NEDELCIU, Mircea, Cinci Clrai, n Formula As, nr. 335, 1998

NEDELCIU, Mircea, Trasul pe sfoar ca metod de guvernare, n Formula As, nr. 336, 1998

NEDELCIU, Mircea, Moial, moei, ptiu, voiam s zic Moiune, n Formula As, nr. 337, 1998

NEDELCIU, Mircea, oapa la bal, n Formula As, nr. 338, 1998

NEDELCIU, Mircea, De acum s te ii de festivism!, n Formula As, nr. 339, 1998

NEDELCIU, Mircea, Adunai-v gndul!, n Formula As, nr. 340, 1998

NEDELCIU, Mircea, Declaraia-i Universal, drepturile nu-s, n Formula As, nr. 341, 1998

NEDELCIU, Mircea, S iertm, n Formula As, nr. 342, 1998

NEDELCIU, Mircea, Impozitaxaccize, n Formula As, nr. 344, 1999

NEDELCIU, Mircea, Preul formularului, n Formula As, nr. 345, 1999

NEDELCIU, Mircea, Disperarea e, totui, un pcat, n Formula As, nr. 346, 1999

NEDELCIU, Mircea, Dup cutremur, n Formula As, nr. 347, 1999

NEDELCIU, Mircea, Un vistor aproape realist, n Formula As, nr. 348, 1999

NEDELCIU, Mircea, Solidaritate i srcie, n Formula AS, nr. 349, 1999

20

NEDELCIU, Mircea, Foarfeca de vie, n Formula As, nr. 351, 1999

NEDELCIU, Mircea, Od urzicii, n Formula As, nr. 352, 1999

NEDELCIU, Mircea, Fluiditate, n Formula As, nr. 353, 1999

NEDELCIU, Mircea, Glume proaste i sinistre, n Formula As, nr. 356, 1998

NEDELCIU, Mircea, Ne plou n ceas, n Formula As, nr. 357, 1999

NEDELCIU, Mircea, S-a mai nchis o librrie, n Formula As, nr. 358, 1999

NEDELCIU, Mircea, S nu disperm, n Formula As, nr. 359, 1999

NEDELCIU, Mircea, Ce caut neamu n Bulgaria?, n Formula As, nr. 360, 1999

NEDELCIU, Mircea, Ceva n aer nceput de mai, n Formula As, nr. 361, 1999

NEDELCIU, Mircea, Din nou despre cri, n Formula As, nr. 362, 1999

NEDELCIU, Mircea, Jocuri i concursuri, n Formula As, nr. 363, 1999

NEDELCIU, Mircea, Srbtoarea din mijlocul anului (I), n Formula As, nr. 364, 1999

NEDELCIU, Mircea, Srbtoarea din mijlocul anului (II), n Formula As, nr. 365, 1999

NEDELCIU, Mircea, Sperane de pace, n Formula As, nr. 366, 1999

NEDELCIU, Mircea, Lumea chimic, n Formula As, nr. 367, 1999

NEDELCIU, Mircea, Aceste nopi, n Formula As, nr. 368, 1999

NEDELCIU, Mircea, Internet i legume, n Formula As, nr. 369, 1999

NEDELCIU, Mircea, Bucureti noua scen de balet diplomatic, n Formula As, nr. 370, 1999

NEDELCIU, Mircea, Omul orizontal, n Formula As, nr. 371, 1999

BIBLIOGRAFIE DE REFERIN

ALEXANDRESCU, Sorin, Privind napoi modernitatea, Editura Univers, Bucureti, 1999

ANGELESCU, Silviu, Portretul literar, Editura Univers, Bucureti, 1985

ANTOFI, Simona, (Meta)discurs postmodern i literatur: ficiune, autenticitate i joc n proza lui Mircea Nedelciu, n Revista de istorie i teorie literar, nr. 3-4, 2008

ARON, Paul, SAINT-JAQUES, Denis, VIALA, Alain, Le dictionnaire du Littraire, Presses Universitaires de France, Paris, 2002

21

BAHTIN, M., Probleme de literatur i estetic, traducere de Nicolae Iliescu, Univers, Bucureti, 1982

BAHTIN, M., Problemele poeticii lui Dostoievski, traducere de S. Recevschi, Univers, Bucureti, 1970

BALOT, Nicolae, Romanul romnesc n secolul XX, Editura Viitorul romnesc, Bucureti, 1997

BARTHES, Roland, BAUDRY ,Jean-Louis, DERRIDA, Jacques, GOUX, Jean-Joseph, HOUDEBINE, Jean-Louis, KRISTEVA, Julia, PLEYNET, Marcelin, RICARDOU, Jean, RISSET, Jacqueline, SOLLERS, Philippe, TODOROV, Tzvetan , Pentru o teorie a textului, introducere, antologie i traducere, Adriana Babei i Delia epeean-Vasiliu, Editura Univers, Bucureti, 1980

BARTHES, Roland, Plcerea textului, traducere de Marian Papahagi, postfa de Ion Pop, Editura Echinox, Cluj, 1994

BARTHES, Roland, Romanul scriiturii, antologie, selecie i traducere de Adriana Babei i Delia Sepeean-Vasiliu, Univers, Bucureti, 1987

BATTAILLE, Georges, Literatura i rul, traducere de Vasile Zincenco, Univers, Bucureti, 2000

BATTAGLIA, Salvadore, Mitografia personajului, traducere de Al. George, Univers, Bucureti, 1976

BEUCHOT PUENTE, Mauricio, Hermeneutica analogic spre un nou model de interpretare, traducere, Irina Emilia Strat, Editura Paideia, Bucureti, 2007

BLANCHOT, Maurice, Spaiul literar, trad. i prefa de Irina Mavrodin ,Editura Univers, Bucureti, 1980

BOURDIEU, Pierre: Regulile artei. Geneza i structura cmpului literar, trad. de Bogdan Ghiu i Toader Saulea, Univers, Bucureti, 1998.

BREMOND, Claude: Logica povestirii, trad. de Micaela Slvescu, prefa de Ioan Pnzaru, Humanitas, Bucureti, 1991.

BUTOR, Michel, Essais sur le roman, Ed. Gallimard, Paris, 1972.

BRAGA, Corin, Concepte i metode n cercetarea imaginarului. Dezbaterile Phantasma, Editura Polirom, Iai, 2007

BRAGA, Corin, De la arhetip la anarhetip, Editura Polirom, Iai, 2006

22

CLINESCU, Matei, Cinci fee ale modernitii, Editura Univers, Bucureti, 1995

CLINESCU, Matei, Cinci fee ale modernitii, Editura Polirom, Iai, 2005

CLINESCU, Matei, A citi, a reciti, ctre o poetic a (re)lecturii, Editura Polirom, Iai, 2003

CRNECI, Magda, Arta anilor 80. Texte despre postmodernism, Editura Litera, Bucureti, 1996

CEAUU, George, Spaiul literar romnesc i postmodernismul fr postmodernitate, Editura Princeps Edit, Iai, 2005

CERNAT, Paul, Avangarda romneasc i complexul periferiei, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 2007

CIOCRLIE, Corina, Pragmatica personajului, Editura Minerva, Bucureti, 1992

CIORAN, Emil, La chute dans le temps, Gallimard, 1985

CIORNESCU, Alexandru, Ion Barbu. Monografie, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1996

COMPAGNION, Antoine, Cele cinci paradoxuri ale modernitii, traducere de Rodica Baconsky, Editura Echinox, Cluj-Napoca, 1998

CORBU, Daniel, Postmodernism i postmodernitate n Romnia de azi, Editura Princeps Edit, Iai, 2008

CORNEA, Paul, Introducere n teoria lecturii, Editura Polirom, Iai, 1998

CORNEA, Paul, Aproapele i departele, Cartea Romneasc, Bucureti, 1990

CRCIUN, Gheorghe, n cutarea referinei, Editura Paralela 45, Piteti, 1998

DERRIDA, Jacques, Dissemination, traducere de Cornel Mihai Ionescu, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 1997

DUFAYS, J. L., Strotype et lecture, Editura Mardaga, Lige, 1994

DURAND, Gilbert, Structurile antropologice ale imaginarului, Editura Univers, Bucureti, 1977

FOKKEMA, Douwe, BERTENS, Hans, Approaching Postmodernism, Amsterdam and Philadelphia, 1986

FORSTER, E. M., Aspecte ale romanului, traducere i prefa de Petru Popescu, EPLU, Bucureti, 1968

FORSTER, Hal, Postmodern Culture, Pluto Press, 1985

23

FOUCAULT, Michel, Cuvintele i lucrurile, traducere Bogdan Ghiu i Mircea Vasilescu, Editura Univers, Bucureti, 1996

FREUD, Sigmund, Eseuri de psihanaliz aplicat, Editura Trei, Bucureti, 1999

FRYE, Northrop, Anatomia criticii, traducere de Domnica Sterian i M. Spriosu, Univers, Bucureti, 1972

GENETTE, Grard, Figures III, Seuil , Paris, 1978

GENETTE, Grard, Introducere n arhitext, Editura Univers, Bucureti, 1994

GRIGOR, Andrei, Marin Preda Incomodul, Editura Porto-Franco, Galai, 1996

HARVEY, David, Condiia postmodernitii. O cercetare asupra originilor schimbrii culturale, Editura Amarcord, Timioara, 2002

HUIZINGA, Johan, Homo ludens, Editura Humanitas, Bucureti, 2003

HUTCHEON, Linda, Poetica postmodernismului, Editura Univers, Bucureti, 2002

IOVA, Gheorghe, Aciunea textual. Bunul sim vizionar, Editura Paralela 45, Piteti, 1999

IRIMIA, Dumitru, Introducere n stilistic, Editura Polirom, Iai, 1999

LINTVELT, Jaap, Punctul de vedere. ncercare de tipologie narativ. Teorie i analiz, traducere de Angela Martin, Univers, Bucureti, 1991

LODGE, David, Limbajul romanului, traducere, Radu Paraschivescu, Editura Univers, Bucureti, 1998

LUKCS, Georg, Teoria romanului, Editura Univers, Bucureti, 1977

LYOTARD, Jean-Franois, Postmodernismul pe nelesul copiilor. Coresponden: 1982-1985, Editura Biblioteca Apostrof, Cluj-Napoca, 1997

MICU, Dumitru, n cutarea autenticitii, vol. II, Editura Minerva, Bucureti, 1992

MARINO, Adrian, Hermeneutica ideii de literatur, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987

MILEA, Doinia, Forme ale ficiunii narative, Editura Alma, Galai, 2002

MUNTEANU, Romul, Noul roman francez, Editura Univers, Bucureti, 1973

NEGOIESCU, Ion, Scriitori romni contemporani, ediia a II-a, Editura Paralela 45, Piteti, 2000

NEGRICI, Eugen, Iluziile literaturii romne, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 2008

NE, Mariana, O poetic a atmosferei, Editura Univers, Bucureti, 1989

24

OPREA, Nicolae, VLASIE, Clin, Literatura romn postbelic ntre impostur i adevr, Editura Paralela 45, Piteti, 2000

PNZARU, Ioana, Practici ale interpretrii de text, Editura Polirom, Iai, 1999

POANT, Petru, Cercul literar de la Sibiu, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 1997

POP, Mihai, RUXNDOIU, Pavel, Folclor literar romnesc, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1991

RICARDOU, Jean, Noile probleme ale romanului, Editura Univers, Bucureti, 1988

SCARLAT, Mircea, Ion Barbu, poezie i deziderat, Editura Albatros, Colecia Contemporanul nostru, Bucureti, 1981

SIMION, Eugen, Fragmente critice, vol. I-V, Editura Scrisul romnesc, Editura Fundaia Naional pentru tiin i Art, Bucureti, 1997, 1998, 1999, 2001, 2007

SPADARO, S.J., Antonio, La ce folosete literatura?, traducere, Ioan Milea, Editura Galaxia Gutenberg, Trgu Lpu, 2006

STNCIUGELU, Irina, Prefixul post al modernitii noastre, Editura Trei, Bucureti, 2002

THIBAUDET, Albert, Fiziologia criticii. Pagini de critic i de istorie literar, studiu introductiv, selecie i note de Savin Bratu, EPLU, Bucureti, 1966.

TODOROV, Tzvetan, Littrature et signification, Librairie Larousse, Paris, 1967.

TODOROV, Tzvetan, Potique de la prose, Edition du Seuil, 1971.

TODOROV, Tzvetan, Teorii ale simbolului, Editura Univers, Bucureti, 1983

TOMAEVSKI, Boris, Teoria literaturii. Poetica, traducere, prefa i comentarii de Leonida Teodorescu, Univers, Bucureti, 1973.

TOMU, Mircea, Romanul romanului romnesc (n cutarea personajului, vol.1; Despre identitatea unui gen fr identitate: romanul ca personaj al propriului su roman, vol. 2), Editura 100+1 Gramar, Bucureti, 1999, 2000

VALETTE, Bernard, Romanul. Introducere n metodele i tehnicile moderne de analiz literar, trad. de Gabriela Ablu, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1997

VITNER, Ion, Semnele romanului, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1987

WITTGENSTEIN, Ludwig, nsemnri postume (1914-1951), traducere de Mircea Flonta i Adrian-Paul Iliescu, Humanitas, Bucureti, 1995

*** Post-Modernismul, n Caiete critice, nr. 1-2, 1986

25

RECEPTARE CRITIC N VOLUME

ANTONESCU, Georgeta, BACONSKY, Leon, BORBLY, tefan, Dicionar analitic de opere literare romneti, vol. I-III, ed. a II-a, Editura Casa Crii de tiin, Cluj-Napoca, 2000-2001

CRTRESCU, Mircea, Postmodernismul romnesc, Editura Humanitas, Bucureti, 1999

CRCIUN, Gheorghe, n cutarea referinei, Editura Paralela 45, Piteti, 1998

CRCIUN, Gheorghe, Competiia continu. Generaia '80 n texte teoretice, Editura Paralela 45, Piteti, 1999

CRCIUN, Gheorghe, Reducerea la scar, Editura Paralela 45, Piteti, 1999

CRCIUN, Gheorghe, Doi ntr-o carte (fr a-l mai socoti i pe autorul ei). Fragmente cu Radu Petrescu i Mircea Nedelciu, Editura Grina, Cluj-Napoca, 2003

CRISTEA, Valeriu, Modestie i orgoliu, Editura Eminescu, Bucureti, 1984

CRISTEA, Valeriu, Fereastra criticului, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1987

CROHMLNICEANU, Ovid S., Pinea noastr cea de toate zilele, Editura Cartea romneasc, Bucureti, 1981

DUGNEANU, Paul, Incursiuni critice, Editura Romnia Press, Bucureti, 2003

GEACR, Ioana, Dictatura auctorial. Eseu despre proza experimental a lui Mircea Nedelciu, Editura Libra, Bucureti, 2008

HOLBAN, Ion, Istoria literaturii romne. Portrete contemporane, vol.I, Editura Princeps Edit, Iai, 2003

IONESCU, Al. Th., Mircea Nedelciu. Monografie, Editura Aula, Braov, 2001

IORGULESCU, Mircea, Critic i angajare, Editura Eminescu, Bucureti, 1981

LEFTER, Ion Bogdan, Scurt istorie a romanului romnesc (cu 25 de aplicaii), Editura Paralela 45, Piteti, 2001

LEFTER, Ion Bogdan, Anii 60-90. Critica literar, Editura Paralela 45, Piteti, 2002

LEFTER, Ion Bogdan, Despre identitate. Temele postmodernitii, Editura Paralela 45, Piteti, 2004

MANOLESCU, Nicolae, Istoria critic a literaturii romne. 5 secole de literatur, Editura Paralela 45, Piteti, 2008

26

MICU, Dumitru, Scurt istorie a literaturii romne, Editura Iriana, Bucureti, 1996

MIHILESCU, Dan C., Literatura romn n postceauism. II.Proza. Prezentul ca dezumanizare, Editura Polirom, Iai, 2006

MILEA, Doinia, Elemente de poetic a povestirii, Editura Alma, Galai, 2002

MUAT, Carmen, Perspective asupra romanului romnesc postmodern i alte ficiuni teoretice, Editura Paralela 45, Piteti, 1998

MUAT, Carmen, Strategiile subversiunii. Descriere i naraiune n proza postmodern romneasc, Postfa de Mircea Martin, Editura Paralela 45, Piteti, 2002

NEGOIESCU, Ion, Scriitori contemporani, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1994

NEGRICI, Eugen, Literatura romn sub comunism. Proza (II), Editura Fundaiei Pro, Bucureti, 2003

OOIU, Adrian, Ochiul bifurcat, limba saie. Proza generaiei 80. Strategii transgresive, Editura Paralela 45, Piteti, 2003

OOIU, Adrian, Trafic de frontier. Proza generaiei '80, Editura Paralela 45, Piteti, 2000

PAPAHAGI, Marian, Cumpn i semn, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1990

PERIAN, Gheorghe, Scriitori romni postmoderni, E.D.P., R.A., Bucureti, 1996

PETRESCU, Liviu, Poetica postmodernismului, Editura Paralela 45, Piteti, 1998

PETRESCU, Radu, Prul Berenicei, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1981

POPA, Marian, Dicionar de literatur romn contemporan, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 2004

SASU, Aurel, Dicionarul biografic al literaturii romne, M-Z, Editura Paralela 45, Piteti, 2006

SIMION, Eugen, Scriitori romni de azi, vol. IV, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1989

SIMU, Ion, Arena actualitii. Confidene, Editura Polirom, Iai, 2000

SPIRIDON, Monica, Melancolia descendenei, Cartea Romneasc, Bucureti, 1989

SPIRIDON, Monica, LEFTER, Ion Bogdan, CRCIUN, Gheorghe, Experimentul literara romnesc postbelic, Editura Paralela 45, Piteti, 1998

STANCU, Valeriu P., Paratextul. Poetica discursului liminar n comunicarea artistic, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, Iai, 2006

27

TEFNESCU, Alex, Istoria literaturii romne contemporane, 1941-2000, Editura Maina de scris, Bucureti, 2005

EPOSU, Radu G., Istoria tragic i grotesc a ntunecatului deceniu literar nou, Editura Eminescu, Bucureti, 1993

ZACIU, Mircea, PAPAHAGI, Marian, SASU, Aurel, coordonatori, Dicionarul esenial al scriitorilor romni, Editura Albatros, Bucureti, 2000

ZACIU, Mircea, PAPAHAGI, Marian, SASU, Aurel, coordonatori, Dicionarul scriitorilor romni, M-Q, Editura Albatros, Bucureti, 2001

*** Academia Romn, Dicionarul general al literaturii romne, vol. C-D, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 2004

*** Academia Romn, Dicionarul general al literaturii romne, L-O, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 2005

RECEPTARE CRITIC N PERIODICE

CRNECI, Magda, Existena (i) pentru ceilali, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

CRSTEAN, Svetlana, Mircea Nedelciu et les avatars du textualism, n Euresis, Cahiers roumains dtudes littraires, nr.1-2: Le postmodernisme dans la coulture roumain, Editura Univers, Bucureti

CONSTANTINESCU, Ruxandra, Mulumesc, Mircea Nedelciu, n Formula AS, nr. 303, iulie 1999

CRCIUN, Gheorghe, Prezentul-trecut, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

CRCIUN, Gheorghe, Bluza de scai i pulovrul gri de ln, n Observator cultural, nr. 277, iulie 2005

CRCIUN, Gheorghe, Fotografii cu Mircea, n Observator Cultural, nr. 20, iulie 2000

CRCIUN, Gheorghe, Meteorologie, arheologie i presiune subacvatic, n Observator cultural, nr. 51, februarie, 2001

CRCIUN, Gheorghe, Ochiul i aparatul de fotografiat, n Observator cultural, nr. 156, februarie, 2003

CRCIUN, Gheorghe, Memorie rsturnat, n Observator cultural, nr. 229, iulie 2004

28

CRCIUN, Gheorghe, Un outsider al literarului, n Observator cultural, nr. 3, martie 2000

CRCIUN, Gheorghe, Scriitorul i antrenorul de copii, n Observator cultural, nr. 125, 2002

CRCIUN, Gheorghe, Pactul somatografic. Mircea Nedelciu i curtea interioar a literaturii, n Observator cultural, nr. 141, 2002

CRCIUN, Gheorghe, Eram nite copii ri, interviu de Adina Dinioiu, n Observator cultural, nr. 358, 2007

CRISTEA-ENACHE, Daniel, Inginerie textual, n Romnia literar, nr. 35, septembrie, 2007

CROHMLNICEANU, Ovid S., Un roman popular rafinat, n Contrapunct, Nr. 4, ianuarie, 1991

DOBRESCU, Caius, Un erou civilizator, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

ENE, Gheorghe, Competena activ i productiv de care aveam nevoie, n Observator cultural, nr. 11, mai 2000

FLORA, Ioan, Mircea, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

IONIC, Cristina, Reciclare, n Observator cultural, nr. 3, martie 2000

JEBELEANU, Tudor, Edenomedia, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

LCUST, Ioan, Mircea, computerul i dorul, n Romnia literar, nr. 6, februarie, 2006

LEFTER, Ion Bogdan, Doi brutari (legend), n Vatra, nr. 11, 1984

LEFTER, Ion Bogdan, Frumoasa fr corp, n Contrapunct, Nr. 4, ianuarie, 1991

LEFTER, Ion Bogdan, Ultimele luni, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

LEFTER, Ion Bogdan, Mircea Nedelciu dup un an, n Observator cultural, nr. 20 iulie 2000

MARCU, Luminia, Nedelciu povestitorul, n Observator cultural, nr. 3, martie, 2000

MIHIE, Mircea, Cu cine v-ar plcea s v bei cafeaua, n Romnia literar, nr. 19, mai 2008

MONEANU, Geniana, Banalul cotidian, n Observator cultural, nr. 20, iulie, 2000

MUAT, Carmen, Autoportret n oglinzi paralele, n Revista 22, nr. 732, martie 2004

29

MUAT, Carmen, Comedia naraiunii i structurile romanului latent, n Observator cultural, nr. 20, iulie 2000

MUAT, Carmen, Exist un postmodernism romnesc? n Observator Cultural, nr. 20, iulie 2000

MUAT, Carmen, Schi pentru un portret, n Observator cultural, nr. 349, noiembrie, 2006

MUINA, Alexandru, E loc i de mai bine..., n Formula As, nr. 303, iulie, 1999

MUINA, Alexandru, Prieten, constructor, mare prozator, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

NEDELCIU, Mira, Ultima carte a lui Mircea Nedelciu, Zodia scafandrului - Exerciii de suferin, interviu de Sorin Preda, n Observator cultural, nr. 443, 2000

PRVULESCU, Ioana, Cronica optimistei. napoi la cenaclu, n Romnia literar, nr. 10, martie, 2007

PRVULESCU, Ioana, Gheorghe Crciun. Tristee i senintate n Romnia literar, nr. 5, februarie 2007

POP, Snziana, Un prieten drag, Mircea Nedelciu, n Formula As, nr. 371, iulie, 1999

POPESCU, Simona, Literatura sau viaa?, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

PREDA, Sorin, Ficiune i realitate n Observator cultural, nr. 20, iulie, 2000

RCARU, Roxana, Starea de prezen, n Observator cultural, nr. 20, iulie, 2000

ROGOZANU, C., Un fel de tribut, n Observator Cultural, nr. 20, iulie, 2000

SPIRIDON, Monica, O figur a discursului critic: textualismul, n Cronica, nr. 41, 1987

STOICIU, Liviu Ioan, Autoritate de neegalat, n Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

TEODORESCU, Cristian, Mulumesc, Gheorghe!, n Romnia literar, nr. 5, februarie, 2007

UNGUREANU, Dumitru, Rndu(i)ri despre Mircea Nedelciu, n Observator cultural, nr. 38, noiembrie, 2000

VAKULOVSKI, Alexandru, Tu - personaj principal sau Realitatea ntre absurd i SF, n Contrafort, nr. 93-94 (7-8), iulie-august, 2002

VIGHI, Daniel, Ce faci, btrne, m ntreba Mircea din dosul tejghelei n Observator cultural, nr. 20, iulie ,2000

30

VINICIUS, Paul, For ever young, Romnia literar, nr. 30, iulie, 1999

Lista de publicaii Coautor la Ghid de pregtire pentru Testarea Naional, Editura Sigma, Bucureti, 2007, ISBN 978-973-649-343-0

Articole: Tipuri umane n proza lui Mircea Nedelciu, n Comunicare intercultural i literatur, vol. I, nr. 1, Galati University Press, mai-iunie-iulie, 2008, ISSN 1844-6965

Toposuri narative n proza lui Mircea Nedelciu, n Comunicare intercultural i literatur, vol. I, nr. 1, Galati University Press, mai-iunie-iulie, 2008, ISSN 1844-6965

Mioria une Brebis en gamme minore, n Communication interculturelle et littrature, nr. 2, Editura Europlus, august, 2008, ISSN 1844-696

Le complexe dun Oedipe postmoderne, n Communication interculturelle et littrature, nr. 2, Editura Europlus, septembrie, 2008, ISSN 1844-696

Mircea Nedelciu et la rcriture moderne de la ballade, n Communication interculturelle et littrature, nr. 4, Editura Europlus, octombrie-noiembrie-decembrie, 2008, ISSN 1844-6965

Ipostaze narative ale persoanei a doua singular n proza lui Mircea Nedelciu, Revista de istorie i teorie literar, nr. 3-4, Editura Semne, Bucureti, 2008

De quelques personnages de ballade postmodernes dans l`oeuvre de Mircea Nedelciu, n Communication interculturelle et littrature, nr. 1 (5), Editura Europlus, ianuarie-februarie-martie, 2009, ISSN 1844-696

31