+ All Categories
Home > Documents > Misiologie - Curs 1 (anul IV - semestrul II).pdf

Misiologie - Curs 1 (anul IV - semestrul II).pdf

Date post: 17-Sep-2015
Category:
Upload: mircea-ioan-pop
View: 371 times
Download: 33 times
Share this document with a friend
20
- Universitatea Babeş-Bolyai Facultatea de Teologie Ortodoxă Şcoala Doctorală Teologie Ortodoxă "lsidor Todoran" "Cercetare şi strategie misionar-pastorală în Biserica Ortodoxă Română contemporană" Teză de doctorat REZUMAT Cluj Napoca 2013 Conducător: Doctorand: Pr. Prof. Univ. Dr. Valer BEL Pr. Florin STAN
Transcript
  • -Universitatea Babe-Bolyai

    Facultatea de Teologie Ortodox

    coala Doctoral Teologie Ortodox "lsidor Todoran"

    "Cercetare i strategie misionar-pastoral nBiserica Ortodox Romn contemporan"

    Tez de doctorat

    REZUMAT

    Cluj Napoca

    2013

    Conductor: Doctorand:

    Pr. Prof. Univ. Dr. Valer BEL Pr. Florin STAN

  • -CUPRINS

    INTRODUCERE 7ABREVIERI 16PARTEA 1. 171 CERCET AREA I STRA TEGIA MISIONAR-PASTORAL N MISIOLOGIAORTODOX ROM ..:\l\EASC 171.1 CONTRIBUII LA AP ARIlA I' DEZVOLTAREA TEOLOGIEI PASTORALE I A

    MISIOLOGIEI ROMNETI... 171.1.1 Preocupri pastorale n Teologia Ortodox Romneasc 171.2.1 Apariia Misiologiei ortodoxe romneti 241.3.1 Contribuia Prof. Dr. Vasile Ispir la apariia i dezvoltarea cercetrii misiologice

    romneti 251.2 DIRECII DE CERCETARE I DE DEZVOLTARE ALE MISIOLOGIEI ORTODOXE

    ROMNETI N PERIOADA INTERBELIC (1919-1948) 291.2.1. Reperele cercetrii i strategiei misiologice ortodoxe romneti n viziunea Prof.

    Vasile Ispir. 291.2.2. Abordri pastoral-sectologice i catehetic-liturgice n misiologia romneasc

    interbelic 331.2.2.1 Orientarea pastoral-sectologic 331.1.::.2 Orientarea catehetic-liturgic 37

    1.3 DIRECII DE CERCETARE I DE DEZVOLTARE ALE MISIOLOGIEI ORTODOXEROMNETI N PERIOADA COMUNIST (1949-1989) .401.3.1 Orientarea pastoral-sectologic .41

    1.3.1.1 Atitudineafa de ecutnenism 431.3.1.2 Contribuii la dezvoltarea sectologiei ortodoxe romneti 441.3.1.3 Metode profilactice i de contracarare a fenomenului sectar .471.3.1.4 Metode i mijloace niisionare pentru reintegrarea in Biseric a adepilormicrilor ortodoxe centrifuge i a schistnaticilor 51

    1.3.2 Orientarea misionar-ecumenic 531.3.2.1 Contribuia Pr. 1071Bria la dezvoltarea misiologiei ortodoxe romneti i a

    strategiei misionare ortodoxe 531.4 CERCETAREA I STRATEGIA MISIONAR-PASTORAL N MISIOLOGlA

    ORTODOX.;\. ROMNEASC CO TEMPORAN (1990-2013) 731.4.1 Orientarea pastoral-sectologic 731.4.2 Orientarea misonar-ecumenic 76

    1.4.2./ Dezvoltri i articulri 761.4.2.1.1 Dimensiunea misionar a Bisericii reflectat n implicarea

    ecumenic 921.4.::.2 Receptarea teologiei inisiologice a Pr. Ion Bria 951.4.2.3 O nou generaie de inisiologi 97

    ] .4.2.3.] Pr. Prof. Univ. Dr. Valer Bel 981.4.2.3.2 Pr. Prof. Univ. Dr. Ghoerghe Petraru 1051.4.2.3.3 Pr. Prof. Univ. Dr. Mihai Himcinschi 1151.4.2.3.4 Ali ostenitori contemporani 119

    1.5 CONCLUZIl. ] ] 92 STRATEGIA MISIO~AR-PASTORAL A BJSERIClI ORTODOXE ROMNE NPERIOADA 1989-2013 1232.1 REPERE GENERALE 123

    2

  • -2.2 GESTIONAREA MEMORIEI COMUNISMULUI DE CTRE BISERICA ORTODOXROMN 129

    2.2.1 Memoria colaborrii i discursul penitenial... 1292.2.2 Memoria acomodrii i discursul justificativ 1302.2.3 Memoria suferinei i amintirea persecuiilor. 134

    2.3 ATITUDINEA FA DE STA T. : 1362.4 REORGANIZAREA ADMINISTRATIV 1592.5 CONSTRUIREA LOCAURILOR. DE CULT I A ALTOR AEZMINTEBISERICETI 1682.6 FINAN ARBA ACTIVITILOR BJSERICETI... 1702. 7 EDUCAIA RELIGIOAS 173

    2.7.1 Activitatea educativ-religioas n coli 1732.7.2 Activitatea catehetic 196

    2.8 ACTIVITATEA FILANTROPIC 2012.8.1 Activitatea filantropic n instituiile medicale 2112.8.2 Asistena religioas n instituiile ordinii 2132.8.3 Dileme ale prezenei Bisericii n instituiile ordinii 220

    2.9 MSURI I METODE PRACTICE PENTRU PORMOVAREA ACTIVITII MISIONAR-PASTORALE DE APRARE A DREPTEI CREDINE 2212.10 ASOCIAII I FUNDAII CRETlN-ORTODOXE 2362.11 MASS-MEDIA ORTODOX. 2412.12 CANONIZRI. 2502.13 PELERlNAJE LA MNSTlRI I PROCESIUNI LA/CU SF.MOATE 2552.14 MOMENTE JUBILlARE I FESTlVE 2562.15 RELAIILE lNTERORTODOXE 2592.16 DIALOGUL ECUMENIC 2632.17 PROBLEMELE LUMII CONTEMPORANE 2722.18 CONCLUZII. 278

    PARTEA A II-A .......................................................................................................................... 284

    3 PARADIGMA TEOLOGIC ORTODOX ..\. - CONDIIE I MEDIU AL DEZVOLTRIIUNEI CERCET Rl I A UNOR STRA TEGII MISIONARE AUTENTICE IEFICIENTE 2843.1 DE CE "PARADIGM TEOLOGIC"? 2843.2 SENSURILE CUVNTULUI PARADIGM 286

    3.2.1 Etimologie 2863.2.2 Lingvistic 2883.2.3 tiin 2893.2.4 Teologie 301

    3.3 CONCEPTUL DE "PARADIGM" LA DAVID J. BOSCH 3023.3.1 Accepiunile lingvistice 3023.3.2 Accepiunile teologice 3023.3.3 Paradigma crestinismului primar i a misiunii primare 307

    3.3.3.1 .,Greelile Bisericii primare " 3103.3.4 Paradigma misionar a "Bisericii de Rsrit" 312

    3.3.4.1., Cretinismul elenistic " 31]3.3.4.] Deschiderea spre cultura antic greco-roman 3133.3.4.3 Eshatologia 314

    3

  • 3.3.4.4 Influena gnosticismului 3163.3.4.5 Biserica n teologia rsritean i relaia ei CII Imperiu! Bizantin 3163.3.4.6 Prima schimbare de paradigm: naterea paradigmei misionare patristice iortodoxe 318

    3.4 PARADIGM I MISIUNE N BISERICA ORTODOX 3193.4.1 Conceptul de "paradigm" din punct de vedere ortodox 319

    3.4.1.1 Religie i Paradigm 3203.4.1.2 Revelaie i Paradigm 325

    3.4.1.2.1 Subiectul Revelaiei 3263.4.1.2.2 Cunoaterea Revelaiei 330

    3.4.1.3 Canon versus Paradigm 3393.4.1.4 Paradigm i Teologie 343

    3.4.2 Paradigm i misiune ortodox 3443.4.].1 Defini/ia IIIisiunii 3443.4.2.2 Raportul dintre teologie i misiune 3453.4.2.3 Misiunea Bisericii 3473.4.2.4 Misiune i convertire 3523.4.].5 Paradigm misionar 354

    3.4.3 Schimbarea paradigmei teologice i misionare. Implicaii eclesiologice 3563.4.3.1 Schimbarea teologiei - fundament al schimbrii paradigmei 3563.4.3.2Rolul central al eshatologiei cretine n dinamicamisiunii. 360

    3.4.3.2.1 Apocaliptica versus Eshatologie 3603.4.3.2.2 Fundamentul eshatologic al relaiei Biseric-stat... 3623.4.3.2.3 Eclesiologia eshatologic - sensul i dinamismul misiuniiortodoxe 363

    3.4.4 Ortodoxia i "paradigma ecumenic a misiunii" 366.3.5 RELEVANA MISIOLOGIC A PARADIGMEI (TRADIIEI) PENTRU CERCETAREAI STRATEGIA MISIONAR-PASTORAL CONTEMPORAN A BISERICIIORTODOXE 370

    4 ARII DE CERCETARE LI STRATEGII MISIONAR-P ASTORALE PRIORIT ARE NBISERICA ORTODOX ROMN.~ CONTEMPORAN 3734.1 ROLUL TEOLOGIEI ACADEMICE N ELABORAREA DE STRATEGII MISIONAR-PASTORALE VIABILE PENTRU BlSERIC 3734.2 ROLUL PAROHIEI N ELABORAREA DE STRA TEGll MISIONAR-PASTORALEVIABILE PENTRU BISERIC 3794.3 PASTORAIA I MISIUNEA URBAN 3814.4 LIMBAJUL I COMUNICAREA 3854.5 DIALOGUL TlIN -RELIGIE 390

    4.5.1 Abordri misionar-pastorale ortodoxe n relaie cu psihologia 39l4.5.1.1 Deschideri dinspre psihologie 3914.5.1.2 Deschideri dinspre religie 398

    4.5.2 Arii de activitate bisericeti n care psihologia poate avea o contribuie .4034.6 MISIUNEA N RNDUL COPIILOR I AL TINERJLOR .4064.7 CONCLUZII 408

    PARTE.~ A III-A 410

    4

  • 5 COORDONA TE ALE STRATEGIEI MISIONAR-PASTOR
  • ----

    CUVINTE CHEIE:

    misiune, pastoraie, cercetare misionar-pastoral, strategie misionar-pastoral, paradigm misionar.

    INTRODUCEREAria de cercetare a lucrrii de fa include stategiile misionar-pastorale ale Bisericii

    Ortodoxe Romne contemporane (perioada 1989 - prezent), corelaia acestora cu cercetarea iproduciile misiologice i posibilitatea de a identifica noi strategii misionar-pastorale eficiente ncontextul mundan prezent.

    Argumentul cercetrii deriv din schimbrile religioase. sociale, politice i tehnologicemajore i din repercusiuni le directe ale acestora asupra statutului psiho-somatic uman. ntructnsui Domnul nostru Iisus Hristos ne nva c "orice crturar cu invtur despre mpriacerurilor este asemenea unui om gospodar, care scoate din vistieria sa 110i i vechi [s.n.]" (Mt. 13,52), suntem chemai s contribuim i noi la pstrarea i cultivarea perpetu a atitudinii misionar-pastorale reflexive. De aceea, se impune o analiz i o evaluare a cercetrii misiologice ortodoxeromneti i a strategiilor misionar-pastorale ntlnite n Biseric i mai ales un aport din parteacercettori lor n vederea identificrii cadrelor paradigmatice care pot asigura conceperea ipromovarea unor strategii misionar-pastorale autentice, inovatoare i actuale.

    Tema cercetrii vizeaz pe de o parte aspecte legate de cercetarea misiologic ortodoxromneasc (reprezentani, direcii, soluii misionar-pastorale), iar pe de alt parte, strategiamisionar-pastoral a Bisericii Ortodoxe Romne contemporane (reflectat n hotrri le Sf. Sinod,n rapoartele de activitate anuale, n comunicatele de pres ale instituiilor Bisericii, n cuvntrilespeciale ale unor ierarhi i n iniativele i preocuprile unor instituii i aezminte bisericeti, natitudinile unor teologi, c1erici sau mireni, n manifestrile unor asociaii ortodoxe, n relatia cuStatul i cu alte culte etc.). De aceea tema noastr de cercetare a fost enunat sub forma:"Cercetare i strategie misionar-pastoral n Biserica Ortodox Romn contemporan".

    Alegerea temei de cercetare i-a aparinut Pr. Prof. Univ. Dr. Valer Bel n momentul Incare mi-am exprimat intenia de a participa la examenul de admitere la doctorat, cunoscndu-mitraseul academic (absolvent al Facultii de Teologie i al celei de Psihologie i tiinele Educaieidin cadrul Universitii Babe-Bolyai din Cluj Napoca), preocuprile livreti, precum i experienamisionar-pastoral de la Parohia Ortodox "nlarea Domnului" din Tg. Lpu pe care o pstorescdin anul 2003. Tema propus s-a dovedit a fi pentru mine att o provocare, ct i un prilej de a-mimplini slujirea pastoral ca practician reflexiv. iar nu ntr-o manier repetitiv i rutinat, i oform de mbuntire a slujirii misionar-pastorale.

    Scopul cercetrii de fa este evidenierea trsturilor fundamentale ale abordriimisionar-pastorale din Biserica Ortodox Romn contemporan (cercetarea misiologic istrategiile misionar-pastorale folosite), identificarea unor arii noi de cercetare misiologiccontemporan i conceperea unor modaliti inovatoare de optimizare a acesteia (inclusiv prinvalorificarea cunotinelor i oportunitilor metodologice oferite de tiinele sociale). Pentruatingerea scopului am avut n vedere cteva obiective: 1) Identificarea atributelor principalelorproducii misiologice romneti i a modului n care cei mai de seam misiologi romni au

    6

  • -considerat c trebuie s fac cercetare misiologic i s propun soluii viabile n vedereaactualizrii continue a strategiei misionare a Bisericii Ortodoxe, n general, i a celei Romne nspecial; 2) Evidenierea i analizarea direciilor, nivelului, calitii i metodelor misionar-pastorale reflectate n iniiativele majore (oficiale, teologi ce i practice) ale Bisericii OrtodoxeRomne contemporane: 3) Aprofundarea din punct de vedere ortodox a "teoriei paradigmelormisiunii" pentru reliefarea rolului Paradigmei (Tradiiei) ortodoxe n identificarea direciilor decercetare misiologic i n conceperea soluiilor misionar-pastorale autentice i viabile; 4).Identificarea posibilelor arii de cercetare misionar-pastorale contemporane i a strategilorviabile, actuale i inovatoare de mrturisire a Adevrului revelat; 5) Aprofundareacoordonatelor strategiei misionar-pastorale n rndul copiilor i al tinerilor, inclusiv prinprezentarea unui exemplu de activitate misionar-pastoral n cadrul acestei categorii.

    Metodologia cercetrii de fa include: 1) identificarea i analizarea acelor produciimisiologice care fac referire la tema de fa, evidenierea diferitelor direcii de cercetare dinmisiologia ortodox romneasc i a strategiilor misionar-pastorale propuse de ctre cei mai deseam misiologi romni, de la apariia misiologiei ca preocupare i ca disciplin teologic pn nprezent; 2) prezentarea strategiei misionar-pastorale a Bisericii Ortodoxe Romne aa cum rezultdin hotrrile, documentele oficiale, rapoartele de activitate emise i prezentate de Sf. Sinod alBisericii Ortodoxe Romne i din alte documente relevante pentru noi (adic analizarea izvoarelorstrategiei misionar-pastorale a Bisericii Ortodoxe Romne contemporane); 3) analizareacuvntului i conceptului de "paradigm" din punct de vedere al etimologiei, al tiinei, allingvisticii i n mod special al teologiei (prin prezentarea "teoriei paradigmelor" la David Bosch,respectiv a unui posibil rspuns ortodox) folosind metoda exegetic, teologico-speculativ iistoric; 4) sinteza unor preri i apeluri fcute de cei mai de seam misiologi i misionaricontemporani ai Bisericii Ortodoxe Romne i mpletirea acestora cu o suit de reflecii iexperiene personale; 5) aprofundarea coordonatelor misionar-pastorale n rndul copiilor i altinerilor din perspectiva reperelor scripturistice (metoda exegetico-hermeneutic) i patristice(metoda istoric), a celor mai noi cercetri din domeniul psihologiei dezvoltrii i al psihologieieducaiei i a experienei misionar -pastorale persona le (metoda ascetico-mistic i metodapractic).

    in ce privete tema cercetrii n literatura de specialitate putem afirma c apariiarnisiologiei ca disciplin teologic ortodox se ngemneaz cu dorina de a oferi noi soluii, noistrategii misionar-pastorale pentru Biserica Ortodox ncercat de provocrile secolului al XX-lea.De aceea, lucrrile celor mai importani misiologi ortodoci romni (pe care le-am amintit n tezade fa) includ fie schie, fie formule dezvoltate ale diferitelor aspecte prezentate n teza noastr.Cu toate acestea nu s-a reuit pn n prezent realizarea unei monografii care s aib ca obiect destudiu nsi cercetarea misiologic (reprezentani, direcii, caracteristici etc.), strategiile misionar-pastorale aferente, raportul acestora cu abordarea misionar-pastoral a Bisericii, aprofundarea"teoriei paradigmelor", ariile misionar-pastorale prioritare i mai ales reperele psihopedagogice iteologice ale misiunii n rndul copiilor i a tinerilor.

    Limitele cercetrii sunt date de: 1) analiza sumar a bibliografiei misiologice a primeipri a secolului al XX-lea, ntruct interesul pentru aceasta a fost doar unul colateral; 2)parcurgerea i aprofundarea doar a lucrrilor reprezentative ale celor mai de seam misiologiortodoci romni (pomind de la considercntul c acestea sunt relevante pentru tema noastr, iarvolumul mare de lucrri i articole publicate este aproape imposibil de parcurs ntr-o perioad de

    7

  • timp precum cea rezervat pentru lucrarea de fa); 3) lipsa prezentrii i analizrii metodelor decercetare misionar-pastoral din Biserica Ortodox (metoda - cale spre cunoaterea teologic,metoda exegetice-mistic, metoda teologico-speculativ, metoda ascetico-mistic, metoda istoric,metoda practic i metoda ecumenic); 4) posibilitatea de a identifica i alte arii de cercetareprioritare pentru Biserica noastr; 5) posibilitatea de a aprofunda coordonatele strategiei misionar-pastorale n rndul copiilor i al tinerilor i din alte perspective complementare, care s includ ianalize cantitative i calitative ale unor demersuri practice de acest gen ..

    1 CERCETAREA I STRATEGIA MISIONAR-PASTORAL NMISIOLOGIA ORTODOX ROMNEASC

    Prin capitolul de fa ne-am propus s facem o trecere n revist a modului n care cei maide seam misiologi romni au neles s fac cercetare misionar i s propun soluii viabile invederea actualizrii continue a strategiei misionare a Bisericii Ortodoxe, n general, i a celeiRomne n special. Aceasta, la rndul ei, se poate constitui ntr-un punct de plecare att pentrugeneraiile actuale i viitoare de misiologi, ct i pentru cei mandatai s pstoreasc Turma luiHristos (episcopi, preoi i diaconi).

    Din motive care in de iconomia misionar am mprit acest prim capitol in patm pri:perioada antebelic (sec. XIX - 1918), perioada interbelic (1919 - 1948), perioada comunist(1948 - 1989) i perioada postdecembrist (1990 - 2013). Fiecare dintre aceste 4 perioade are oidentitate proprie. Misiunea Bisericii nu s-a Tacut niciodat in vitro, cu att mai puin n ultimeledou secole. De aceea situaia contextual a celor 4 perioade a determinat fundamental accentele imodalitile misionare, iar o analiz a cercetrii i a strategiei misionare diacronice nu poate faceabstracie de acest fapt.

    Pentru inceput am evideniat c ntr-o Biseric eminamente pastoral, precum BisericaOrtodox Romn, era firesc ca strategia misionar a Bisericii Ortodoxe Romne s fie reduspn la nceputul secolului al XX-lea la o manier de abordare strict pastoral, urmnd ca odat Cllperioada interbelic, s se cultive mai multe orientri misionar-pastorale.

    Misiologia ortodox romneasc a evoluat de la apariia sa ca disciplin academic destudiu sub diverse denumiri: ndrumri niisionare, Sectologie, Misiologie, Misiune i Ecumenisni.Toate aceste denumiri au insemnat n fapt anumite accente pe care disciplina le-a cultivat. Teologiiangajai n cercetarea misiologic au aprofundat. au subliniat, au promovat anumite aspecte inndcont de contextul inter-re1igios i de cel socio-cultural i politic. Reactivarea dimensiunii misionareexplicite i ofensive a Bisericii Ortodoxe Romne. cel puin la nivelul cercetrii teologice, avea sse ntmple la nceputul sec. al XX-lea, mai exact dup cel dinti rzboi mondial, iar aceasta ncontextul rentregirii naionale de la 1918, n cel al evoluiei generale i al dezvoltrii politice,tehnice i socio-culturale. Schimbrile majore de dup 1918 au afectat viaa bisericeasctradiional, centrat exclusiv pe o abordare pastoral. Indiferent de timpul n care activeaz,Biserica este chemat s in cont de realitile mundane i s cultive" un dialog cu cultura. tiinai ideile timpului. intr-un context fie general, fie de evanghelizare personalizat, de la persoan lapersoan. n cotnunitatea eclesial local ". Or, tocmai aceasta este raiunea apariiei i dezvoltriiMisiologiei: "discuia sistematic, cu o deschidere practic prin excelen care angajeaz

    8

  • -nvtura Bisericii. n dialog cu ideologiile seculare (filosofic, politic, scientist) i oferireadiscursului Bisericii despre Dumnezeu unei lumi create, iubite i mntuite de Acesta "1.

    Eliberarea de sub diversele stpniri strine - crora romnii le-au fcut fa doar unii njurul bisericii din sat - a nsemnat totodat proliferarea fr precedent a micrilor eterodoxe (nspecial cele sectare), prin dezangajarea lent. dar constant, fa de Ortodoxie i Biserica Ortodoxa unora dintre romni. La aceasta au contribuit i cltoriile n strintate (n Occident, chiar nSUA) n cutarea unor locuri de munc i a unor surse de venit mai substaniale. Unii dintre cei

    plecai se vor ntoarce nu doar cu bani mai muli, ci i cu credine noi (n special n Ardeal):baptismul, penticostalismul, adventismul etc." Se risipea astfel, pe de o parte, un fel de-a fi alpoporului romn (ataamentul i identificarea sa cu ortodoxia), iar pe de alt parte, erau infirmateasumpiile lui Nicolae Milescu-Sptarul i Dimitrie Cantemir care excludeau orice fel de nclinaiesectar a poporului romn. Sectarismul reprezint poate cel mai important factor motivaional nreactivarea dimensiunii misionare explicite i ofensive a Bisericii Ortodoxe Romne i n apariiamisiologiei ca disciplin teologic. Nu ntmpltor Sectologia s-a dezvoltat puternic n Ardeal, ncontextul pluriconfesional de aici i ca o provocare a acestuia. Pstorii timpului au dorit s-ifereasc pe credincioi prin crearea unei adevrate literaturi sectologice destinate publicului larg.Episcopul Grigore Coma, prin activitatea intens pe care o va desfura la Arad ntre 1925-1935,rmne un exemplu n acest sens. Ulterior, direciile trasate vor fi urmate de Prof. Petru Deheleanucare va alctui cel mai complet Manual de Sectologie al timpului'.

    Apariia misiologiei ca disciplin teologic ortodox romneasc i leag numele de Prof.Dr.Vasile lspir, profesor de teologie, ecumenist si misionar (nehirotonit). Pe drept cuvnt l putemnumi i primul misiolog romn precum i .iprintele misiologiei romneti "4. n cadrul Facultiide Teologie de la Bucureti, la 22 martie 1922 patriarhul Miron Cristea a creat prima catedr dendrumri misionare i Sectologie la conducerea creia a fost numit Pr. Dr. Vasile Gh. Ispir (01decembrie 1922) n urma recomandri lor fcute de Consiliul profesoral al Facultii, pe bazatitlurilor pe care le poseda, precum i a studiilor i lucrrilor publicate. La scurt timp Prof. Dr.Vasile Ispir public prima sa lucrare de misiologie la Bucureti in 1922: .Lndrumarea misionar aBisericii Ortodoxe ". Ca neobosit lucrtor n ogorul lui Dumnezeu va nfiina cercul social-cretin.Solidaritatea" n cadrul cruia va redacta i o revist. n spaiul ei i vor aprea o mulime de studiipe durata celor 10 ani de apariie (1920-1930). La acestea se vor aduga i altele: n volum, nrevistele romneti de teologie ortodox i n diferite ziare ale vremii. La catedr Prof. Dr. VasileIspir reuete s se remarce prin mult seriozitate, rbdare i perseveren. Catedra nu era lipsit degreutile inerente ale nceputurilor: lipsa unui manual, a unei programe, a unei bibliografii despecialitate, locul inferior n rndul celorlalte materii teologice. Pe toate acestea le-a suplinit nsdruirea, talentul, pregtirea i perseverena profesorului titular. De aceea, n sCUJ1timp, catedra dendrumri misionare i Sectologie i va ctiga un loc important n rndul celorlalte disciplineteologice. Ea va funciona nentrerupt pn n anul 1938, cnd este ncadrat n catedra de Teologiepractic n urma legii de raionalizare a invrnntului superior. Ca un precursor al ecumenitilor

    1 Pr.Gheorghe PETRARU, Misiologie Ortodox. p. 21.2 A se vedea n acest sens Prot. Dr. Petru DEHELEANU, Mal/ual de Sectologie, Tipografia Arhidiecezan, Arad,

    1948, pp. 42-79.3 Pr. Prof. Ion BRIA, "Mrturia cretin n Biserica Ortodox. Aspecte, posibiliti i perspective", in CE, vol.Xl.l,

    1982, nr. 1-2. p. 96.4 Pr. Prof. Dr. Mircea PCURARIU, Dicionarul Teologilor romni, Editura Univers Enciclopedic, 1996, p.

    9

  • -ortodoci romni moderni Prof. Vasile lspir adopt i promoveaz calea dialogului ntre confesiuni,ncercnd s valorizeze elementele pozitive ale acestora. n acest sens va reprezenta Bisericanoastr la mai multe congrese i ntruniri intercretine n perioada interbelic.

    n paralel cu aceast viziune misionar-ccumenic, n perioada interbelic se va dezvolta oorientare pastoral-sectologic i una catehetic-liturgic. Cei mai de seam reprezentani aiorientrii pastoral-sectologice sunt episcopul Grigorie Leu i Pr. Petru Deheleanu. Cei doi aualctuit unele dintre cele mai bune lucrri sectologice care prezentau sectele cretine din punct de.vedere al istoricului, al doctrinei, al organizrii i al cultului. Cei mai de seam reprezentani aiorientrii catehetic-misionare n acest perioad au fost Pr. Grigorie Cristescu i Pr. PetreVintilescu. Dac reprezentanii celui dinti curent considerau c pstorii trebuie s-i pregteasc pecredincioi pentru lupta mpotriva sectarismului printr-o intens instruire biblic i sectologic, ceidin urm apreciau c trebuie preferat o manier pozitiv, prin care credincioii s fie educai(catehetic i liturgic) s valorizeze potenialul ortodox. n felul acesta atacurile sectare sau de oricealt natur ar fi fost respinse, iar polarizrile de atitudine, conflictele interpersonale, urainterconfesioanl i interetnic, ar fi fost evitate ntr-un mod elegant.

    n perioada comunist (1949-1989) n urma limitrii drastice a nvmntului teologicdisciplina misiologie va fi redus la cteva noiuni de "ndmmri misionare" n cadrul altordiscipline teologi ce pn n ] 975. Dup acest dat va deveni o disciplin de sine stttoare subtitulatura de "ndrumri misionare i ecumensim" (1977 -1990). Pn la Pr. Ion Bria i Diac. Petru1. David (anul 1977) n cadrul disciplinei nu s-a remarcat niciun profesor care s aduc contribuiiimportante la dezvoltarea i consolidarea misiologiei. De aceea, n perioada 1949-] 989, putem leganumele misiologiei doar de doi autori: Pr. Ion Bria i Diac. Petru l. David. Cei doi vor unna doudiscursuri i dou drumuri sensibil diferite: pastoral-sectologic (Diac. Petru I. David) i misionar-ecumenist (Pr. Ion Bria). Diac. Petru 1. David va dezvolta abordrile sectologice din perioadainterbelic prin mai multe lucrri i studii pe care le va publica oferind o suit de metodeprofilactice i de contracarare a fenomenului sectar i de reintegrare n Biseric a adepilormicrilor ortodoxe centrifuge (Oastea Domnului) i a schismaticilor (Stilitii). Pr.lon Bria poatefi considerat cel mai prolific i cel mai de seam reprezentant al abordrii misionar-ecumenice.Prin numeroasele studii i articole pe care le-a publicat n revistele teologice din ar i mai ales dinstrintate, Pr. Bria a reuit s ofere Bisericii Ortodoxe un adevrat "program misionar", Condiiileistorico-politice i accesul foarte limitat la literatura teologic publicat n stintate va cotribui lao slab receptare a acestuia nainte de ] 989. Dac pentru Diac. Petru 1. David ecumenismul poate fiacceptat doar ca o form de convieuire a credincioilor de diferite confesiuni i religii, pentru Pr.Ion Bria, ecumenismul reprezint o form de dialog n care participanii se mbogesc reciproc.

    n perioada contemporan o serie de teologi ortodoci romni au contribuit la dezvoltareafr precedent a rnisiologiei, reuind s articuleze o disciplin teologic i studii de specialitaterelevante nu doar pentru viaa academic i pentru cercetarea misiologic, ci i pentru viaaparohiaJ i pentru strategia misionar-pastoral a Bisericii noastre. ntre cei mai de seam misiologicontemporani amintim pe Petru 1. David, Ion Bria, Valer Bel, Gheorghe Petraru i MihaiHimcinschi. Abordarea pastoral-sectologic, aflat n declin dup 1989, va pstra n linii mari oatitudine triumfalist fa de viaa i misiunea Bisericii Ortodoxe. Dup cderea regimuluicomunist orientarea misionar-ecumenic va ajunge la o anumit maturizare i va devenidominant, fiind promovat de majoritatea misiologilor ortodoci romni contemporani.Subiectele abordate vor fi mult diversificate i aprofundate i, uneori, vor avea accente de

    ]0

  • -.iautoexaminare critic "5. Aceasta va conduce la o atitudine realist, dar ncreztoare, fa de viaabisericeasc, n general, i fa de misiologie i misiune, n special. Reprezentanii orientriimisionar-ecumenice vor ncerca s nu reduc misiologia la o sum de "msuri practice" depromovare sau de aprare a dreptei-credine, propunnd, printr-o suit de studii, o reflecieteologic a misiunii. Aceasta, la rndul ei, se poate constitui ntr-o baz inspiraional imotivaional pentru orice demers misionar-pastoral, general sau local (parohial). Misiologiaortodox romneasc contemporan a atras atenia constant privind necesitatea n Biseric a unui

    nou avnt misionar-pastoral care s in cont att de provocrile seculare, ct i de cele ecleziale,i care s fie o materializare a fundamentelor expuse sistematic i detaliat de ctre aceasta.Rennoirea misionar-pastroral trebuie s se fac att la nivelul manifestrilor liturgice (prindepirea ritualismelor, prin actualizarea limbajului cultic, a timpului i spaiului cultic etc.) ct ila cel al implicrii sociale a Bisericii (prin intensificarea activitii pe trm filantropic, social,cultural etc.). n pofida numrului destul de mare de producii misiologice, o serie de aspectermn nc neexploatate sau insuficient analizate: un rspuns ortodox la "teoria paradigmelormisiunii" emis de David Bosch, teme misiologice i sectologice practice i care s pomeasc dejos n sus, de Ia nevoile misonar-pastorale "din teren", abordarea profilactic ale studiilorsectologice, abordarea obiectiv i realist fa de micrile centrifuge, msura n care anumitemetode specifice tiinelor sociale pot fi folosi te in cercetarea misiologic, eficiena strategieimisionar-pastorale a Bisericii Ortodoxe Romne contemporane etc.

    2 STRATEGIA MISIONAR-PASTORAL A BISERICII ORTODOXEROMNE N PERIOADA 1989-2013

    Biserica Ortodox Romn a continuat dup 1989 s-i actualizeze i s-i dinamizezeactivitatea misionar-pastoral. Elementele eseniale ale strategiei pastoral-misionarepostdecembriste le gsim creionate nc din zorii acestei perioade i constau n: redefinirea relaieicu Statul, promovarea unei atitudini peniteniale i de reconciliere a clerului i a credincioilor,reorganizarea administrativ-bisericeasc, (re )construirea de biserici, reactivarea nvmntuluicatehetic, revigorarea operei filantropice n diferite instituii ale statului, intensificarea activitilorcultural-misionare (inclusiv prin Oastea Domnului I anwnite asociaii), reorganizareanvmntului teologic, rennoirea relaiilor interconfesionale, accesul la mass-media public,redobndirea bunurilor imobile confiscate Bisericii de regimul comunist etc.

    Putem considera c dinamica misionar-pastoral de dup 1989 a fost influenat n primfaz i de ctre modul in care reprezentanii Bisericii au gestionat memoria comunismului. nzorii libertii politice i religioase memoria colaborrii i discursul penitenial a fost dominant. nsCUI1timp memoria acoinodrii i discursuljustificativ i va lua locul, pentru ca n ultimii ani s secontureze un curent tot mai intens n sensul recuperrii memoriei suferinei i a amintiriipersecuiilor.

    Relaia cu Statul va fi redefinit continuu intr-un proces greoi care se va reflecta nConstituia rii i in anumite acte legislative. Potrivit acestora Statul va deveni din opresor (nperioada comunist) un partener binevoitor, iar funcia de control va fi convertit intr-una desusinere. Dei Biserica i-a proclamat periodic autonomia fa de Stat, a rmas ntr-o mare msur

    5 Pr. Dr. 1011 BRIA, Destinul Ortodoxiei, p. 5.

    ]]

  • -dependent financiar de acesta prin subveni ile acordate pentru salarizarea personalului clerical ineclerical, pentru construirea i repararea bisericilor, pentru ntreinerea unor activiti filantropice,pentru susinerea nvrnntului teologic etc. Constant Biserica a Tacut demersuri n vederearetrocedrii bunurilor care au aparinut cultelor religioase i care au fost confiscate de ctre Stat nperioada regimului comunist. Poate datorit acestei dependene financiare i lipsei unei refleciiteologice asupra compatibilitii dintre sluj irea preoeasc vocaional i "dregtoriile indeletnicirile lumeti", n afara unor comunicate de pres sau hotrri sinoda1e succinte i.contradictorii uneori, ntlnim contrastul dintre neutralitatea politic a Bisericii Ortodoxe Romnei seria de hotrri succesive (1990, 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, 2012) ale Sf. Sinod carealterneaz ntre neimplicarea absolut a clerului n lupta politic (1996, 2004) i permisivitatea de aparticipa la alegerile de consilieri locali sau judeeni independeni (2000, 2008, 2012), ntrencurajarea laicatului ortodox de a se implica n politic (2000) i afinnaia c acest laicat nc nuexist (2008). Deschiderea i susinerea Bisericii Ortodoxe Romne pentru integrarea rii nUniunea European a fost fcut in perspectiva unei intensificri misionar-pastorale ortodoxe lanivel european prin ncercarea de a oferi "un suflet pentru Europa".

    Reorganizarea administrativ (la toate nivelurile ierarhice) i creterea spectaculoas anumrului de biserici construite dup 1989 (peste 2000 de biserici) a condus la o mbuntire avieii misionar-pastorale a Bisericii n msura n care ea a fost dublat de alegerea sau numireaunor pstori de vocaie, cu viziune i cu zel misionar. Rennoirea i completarea numruluimembrilor Sf. Sinod i a preoilor a avut ca efect o mai bun raportare a Bisericii locale laproblemele lumii contemporane, a rspuns nevoilor cretinilor ortodoci romni din diaspor, celoraflai la munc n strintate i celor din spaiile geografice care au aparinut Romniei Mari, acontribuit la prevenirea i combaterea fenomenului schismatic i sectar i chiar a ajutat la ntrireasentimentului etnic.

    n mare parte resursele financiare ale Bisericii au fost direcionate n vederea edificrii intreinerii lcauri lor de cult, activitile filantropice i n special cele educative fiind derulate nude puine ori cu sprijin exterior (de la Stat sau cu finanare european). ntruct nevoile privindinfrastructura bisericeasc au fost n mare parte satisfcute, iar provocrile societii contemporanesunt tot mai complexe se impune creterea ateniei acordate activitilor educative prindirecionarea unor resurse financiare mult mai consistente. O mare provocare financiar, dar ipastoral, este "tendina de privatizare" din Biseric, prin care producerea i valorificareaobiectelor de cult se face de ctre diferite persoane fizice, adeseori credincioi ai Bisericii, npofida faptului c Statul a conferit Bisericii, ca instituie. monopol n aceast privin. Nu estesuficient luarea unor hotrri sinodale pentru a aplana conflictele tacite sau deschise din Biseric,ci se impune, ca i n alte cazuri, dezvoltarea unei argumentri care s evidenieze n ce msuracest aspect este o form de .cpuare'' a resurselor financiare ale Bisericii sau este o form depromovare a laicatului ortodox.

    ndeprtarea regimului comunist a nsemnat ansa relurii educaiei religioase i cateheticea copiilor i a tinerilor (prin reintroducerea orelor de religie n coli i prin reactivarea catehizriiparohiale) i a reorganizrii i extinderii reelei de instituii de nvmnt teologic (seminarii ifaculti). Atacurile constante i concentrate asupra prezenei orei de religie n colile publiceoblig Biserica s fie mereu atent la iniiativele legislative care privesc acest aspect i s sestrduiasc s creasc calitatea actului educativ religios din colile publice promovnd profesori devocaie i alctuind un curriculum i manuale colare adecvate (care s nu fie doar un rezumat al

    ]2

  • -manualelor de teologie universitar sau al catehismelor, ci s ntruneasc aspectele pedagogiceactuale).O mare caren este i aceea c dup 23 de ani de la cderea comunismului Biserica nu agsit resursele financiare i umane necesare alctuirii de manuale colare, cele actuale fiind rodulunor iniiative private. Proliferarea inflaionist a colilor teologice a condus nu doar la cretereanumrului de absolveni care nu pot fi ncadrati n Biseric, ci i la scderea dramatic a calitiiactului educativ i la o tot mai slab cultivare vocaional. Biserica este nevoit s reflecteze i maiales s ia msuri concrete nu doar n sensul remedierii acestor deficiene, ci i n sensul crerii unei.poziii dare n strategia misionar-pastoral a Bisericii pentru absolvenii de teologie care ajung snu profeseze n Biseric. Nu n ultimul rnd se impune efectuarea evalurii calitii nvmntuluireligios i teologic pornind de la capacitatea acestuia de a "mbiserici" beneficiarii lui. Cercetareaacademic, inclusiv printr-o mult mai vizibil i realist implicare a Institutelor de cercetaremisionar-pastoraI, poate i trebuie s aib un aport sporit n a propune Bisericii teme de reflecierelevante pentru strategia misionar-pastoraI, intlnirile naionale ale profesorilor de teologie, careau crescut n frecven n ultimii ani, dovedind acest lucru.

    Activitatea filantropic a Bisericii a sporit mult n ceea ce privete cantitatea, reuind, nacest sens, s devin poate cel mai important partener al Statului, acesta din urm considerndBiserica un .furnizor de servicii sociale ".Evaluarea i cercetarea impactului programelor socialenu este doar o necesitate intern a Bisericii. ci i o cerin in raport cu Statul n calitate definanator i legiuitor al unor programe sociale derulate prin Biseric. Acelai lucru se impunepentru activitatea preoilor care activeaz n instituiile ordinii, ntruct tot mai multe vocireproeaz acestora o foarte slab implicare social i religioas, n pofida sustinerii financiareconsiderabile de care au parte. n legtur cu activitatea filantropi c pot fi ridicate o serie dentrebri: n ce msur filantropia bisericeasc contemporan organizat i promovat dupmodelul asistentei sociale seculare contribuie la ncretinarea lumii sau conduce la secularizareaBisericii? N-ar fi fost mult mai potrivit ca Biserica s pregteasc diaconi n loc de asistenti sociali,reactivnd i intensificnd slujirea diaconal pe trm filantropic i pstrnd o legtur mult maiputernic i determinant ntre viaa sacrarnental i cea filantropic? n loc ca Biserica s depuneforturi financiare i umane considerabile n crearea de instituii filantropice, n-ar fi fost mai bines se fi promovat, prin preoii i cretinii buni, teologia i practica filantropic n primul rnd lanivel familial i local? n ce msur Casele de Ajutor Reciproc ale Bisericii mai sunt forme dentrajutorare a membrilor "breslei" sacerdotale sau instituii de creditare intem i de obtinere deprofit? Care poate fi relaia Bisericii cu o Armat de tip profesionist cvasi-mercenar? etc.

    Msurile i metodele practice pentru promovarea actlvitii pastoral-misionare iaprarea dreptei-credine au vizat n special ntrirea disciplinei liturgice, catehetic-omiletice,canonice etc. a clerului. Rutina acumulat de-a lungul deceniilor de comunism de ctre unii clerici,dar mai ales provocrile seculare postdecembriste au influenat nu numai dinamica misionar-pastoral, ci mai ales disciplina i viziunea clerului. Cu toate acestea Planul de msuri ... este ofirav ncercare de revigorare a dinamismului misionar-pastoral. Carena major a setului demsuri o reprezint dimensiunea disciplinar n jurul creia este construit i lipsa unei strategiiarticulate care s in cont att de cele mai importante provocri (interne i exteme) pentruBiseric Ortodox, ct i de abordrile misionar-pastorale diacronice ale Bisericii. Cu alte cuvinte,Planului de msuri ... i lipsete dimensiunea pozitiv. articulat n jurul unei abordri holistice.

    Intensificarea activitii misionar-pastorale s-a fcut i Cll ajutorul asociaiilor ifundaiilor crerin-ortodoxe care s-au implicat n aciuni filantropice, n promovarea valorilor

    13

  • -creti ne n cadrul anumitor categorii de oameni (ex. studeni). in aciuni medical-filantropice, naciuni educative etc. Majoritatea dintre acestea au funcionat pe baza unei mpreun-lucrri ac1ericilor cu laicii, iar o parte dintre ele au aprut la iniiativa i i desfoar activitatea nexclusivitate prin efortul laicilor cretin-ortodoci. Sf. Sinod a apreciat efortul depus de acestea, aacordat binecuvntarea de nfiinare i funcionare pentru cele .mai importante dintre ele, dar a fcuti eforturi n vederea definirii cadrelor n care acestea ar trebui s funcioneze, constatndu-se cunele dintre ele, dei folosesc titulatura de "cretin-ortodoxe", nu au o legtur organic cu. ~structurile ierarhi ce ale Bisericii, iar altele reprezint o "tendillJa de privatizare n cadrulBisericii". Rmne de precizat de ctre cercetarea misionar-pastoral in ce msur restriciileimpuse de ctre Sf. Sinod pentru folosirea tituJaturii de "cretin-ortodoxe" este o form de inhibarea manifestrii laicatului ortodox sau o form de disciplinare i eficienti zare a activitii acestorasociaii. Nu n ultimul rnd, se impune articularea unei viziuni n jurul acestei forme de exprimaresociale tiut fiind faptul c rolul asociaiilor i fundaiilor n componenta aa numitei "societicivile" poate fi copleitor. Dei Oastea Domnului funcioneaz n Biserica Ortodox ca o asociaie,ea este rezultatul unei micri i se comport ca o micare, iar acest lucru nu trebuie neglijat. Oabordare unitar a Oastei Domnului din partea ierarhilor lipsete. Acetia au manifestat oficial oatitudine pozitiv, dar nu s-au remarcat printr-o iniiativ susinut de identificare i corectare adeviaiilor micrii sau a unor lideri ai acestora. Atitudinea pozitiv la modul declarativ, darevaziv din punct de vedere al implicrii n integrarea micrii n duhul autentic ortodox, continus alimenteze manifestrile .ostae". Fr o raportare unitar, fr o suficient supraveghere dinpartea ierarhiei n vederea identificrii abaterilor de la duhul ortodox al "ostailor" - aspecte pecare tot mai muli preoi i mireni le sesizeaz - micarea "Oastea Domnului" se ndeprteaz totmai mult de la elul ei iniial i de fgaul firesc pe care ar trebui s-I aibe n cadrul BisericiiOrtodoxe.

    Dezvoltarea i modernizarea mass-media ortodox romneasc a condus la o mai marevizibilitate a Ortodoxiei i a valorilor ei n rndul credincioilor i al societii romneti ngeneral. Extrem de util din punct de vedere pastoral i misionar ar fi s tim n ce msurdiversitatea mass-media ortodox a reuit s "propovduiasc" i n ce msur a czut n,.vorbrie", n ce msur a slujit Biserica i n ce msur s-a slujit pe sine nsi. Aceasta s-ar puteaface pomind de la sensul prezenei mass-media n societate. De asemenea, tendina de centralizarea mijloacelor media, in special a celor audio i TV (care au cel mai mare impact i eficient), este oform de eficientizarea a acestora i de sporire a relevanei misionar-pastoral sau o tendin depromovare a triumfalismului ortodox sau de transformare n simple oficioase ale autoritiibisericeti de care aparin?

    n pofida numeroaselor canonizri pe care le-a fcut n perioada de dup 1989, BisericaOrtodox Romn a rmas restanier in ce privete mrturisitorii i martirii din perioadacomunist, fiind astfel n urma altor Biserici Oriodoxe care au ptimit n perioada comunist(Biserica Ortodox Rus, Biserica Ortodox Polonez etc.) i chiar a celei Greco-Catolice iRomano-Catolice. Recuperarea acestui "handicap" ar putea avea un efect puternic n consolidareacontiinei cretine contemporane asaltat de noile provocri i ideologii seculare i ar ntri. Induhul Tradiiei ortodoxe, strategia misionar-pasioral a Bisericii. Este adevrat ns, c ntr-oanumit msur. prudena ierarhiei bisericeti n raport cu voina de canonizare a martirilorperioadei comuniste se datoreaz i unui deficit istoric privind perioada interbelic, respectivrelaiilor ambigue ale membrilor Bisericii cu Micarea Legionar. Membri ai clerului i un numr

    ]4

  • -considerabil de mireni au asimilat n aceast perioad o ideologie n care politica naional iteologia ortodox s-au contopit ntr-o ,,teologie a neamului". Aceast situaie impune o distincientre martirii unor crezuri politice i cei ai crezului cretin. De aceea, clarificrile istorice ar aduceun plus de eficien n evaluarea i lmurirea unor nelmuriri sau confuzii.

    Pelerinajele la locurile sfinte i procesiunile la/cu sfintele moate, precum imanifestrile organiza te cu ocazia anumitor momente jubiliare sau festive au contribuit substanialla ntrirea contiinei ortodoxe, la intensificarea refleciei teologice asupra anumitor aspecte.teologice i la sporirea evlaviei personale a credincioilor. Faptul c presa laic a bagatelizat sau aevideniat uneori doar anumite aspecte negative minore n legtur cu aceste manifestri a ajutatBiserica la o mai bun organizare a acestor evenimente. De aceea, continuarea acestor tipuri deactiviti pot ajuta Biserica, mai ales atunci cnd ele sunt susinute de o argumentare teologic.

    Relaiile interortodoxe au fost marcate uneori de anumite tensiuni. Biserica OrtodoxRomn trebuie, ns, s continuie s cultive un climat de bun nelegere cu Bisericile Orrodoxesurori pentru pstrarea unitii i mai ales pentru ntrirea mrturiei cretine dreptmritoare comunen faa lumii tot mai secularizate, De asemenea, dialogul interconfesional, n special cu BisericaGreoc-Catolic, trebuie continuat, cel puin n forma n care a acest lucru s-a ntmplat pn acum.

    Nu n ultimul rnd, efortul de a rspunde prompt i teologic problemelor lumiicontemporane trebuie amplificat.

    3 PARADIGMA TEOLOGIC ORTODOX - CONDIIE I MEDIUAL DEZVOLTRII UNEI CERCETRI I A UNOR STRATEGII

    MISIONARE AUTENTICE I EFICIENTE

    Capitolul al III-lea din teza de fa ncearc s defineasc cadrele necesare conceperii idezvoltrii unei cercetri misiologice i unor strategii misionare autentice i eficiente pornind de laconceptul de "paradigm teologic". Motivele pentru care am iniiat acest demers sunt multiple: 1)fiind vorba despre o lucrare de cercetare tiinific, am fcut apel la o categorie teoretic a creiubicuitate n lumea tiinific contemporan este evident: paradigma' (tiina modern nu poate fiimaginat n absena noiunii de paradigm, ea fiind cea care ghideaz (implicit sau explicit) oricedemers de cercetare tiinific modern); 2) .Jeoria paradigme/ar misiunii" promovat demisiologul David J. Bosch (membru al Bisericii Reformate Olandeze) este una dintre ultimeleprovocri pe care protestantismul l face misiologiei cretine, n general, i Bisericii Ortodoxe nmod special; 3) Paradigma, respectiv Tradiia, sunt concepte cu funcii similare ntruct seconstituie n cadre de manifestare i n modele explicative; 4) din punctul meu de vedere, pentruteologia reformat teoria paradignielor, nseamn un mare pas nainte n depirea de facto aprincipiului sala Scriptura; 5) utilizarea conceptului de paradigm nu este doar un snobismacademic, ci o form implicit de misiune n lumea academic i n cea interconfesional, omodalitate de o oferi un rspuns, de a iniia un dialog i de a face o mrturie, o form implicit de apromova Tradiia Bisericii i tradiia teologic i misionar a Bisericii Ortodoxe, fiindc, n fond,

    6 Thomas S. KUHN, SI/'I/('/I//"u revoluiilor tiinifice, Editura Humanitas, Bucureti, 2008.

    ]5

  • -.imisiologia este un dialog al Bisericii cu cultura, tiina i ideile timpului "-: 6) utilizarea paralel(etimologic i conceptual) n cadrul teologiei ortodoxe, mai ales n aria misiologiei ortodoxe, nendreptete s efectum aceast analiz detaliat n vederea evidenierii implicaiilor conceptuluide paradigm pentru teologia i misiologia ortodox i pentru oferirea unui posibil rspuns ortodoxla provocrile acestuia.

    Rspunsul ortodox pe care l-am creionat n teza de fa a fost prefaat de prezentareasensurilor etimologice ale conceptului de pmpdigm, a utilizrii sale n lingvistic, a utilizrii salen tiin (la Thomas S. Kuhn) i, mai ales n teologi a lui David Bosch. Pentru tiin paradigmanseamn" ntreag constelaie de convingeri, valori, metode etc., mprtite de membrii uneicomuniti date ,,8, respectiv modul cel mai specific n care poate fi studiat i rezolvat oproblem, adic acele exemple comune care cuprind legi, teorii, aplicaii i instrumentaieoperaionalizate ntr-un exemplu concret. Teologia protestant a preluat noiunea de paradigmmprumutnd n mare msur acceptiuni le sale tiinifice. Teza fundamental a conceptului deparadigm misionar la David Bosch este aceea c practica misionar s-a schimbat de-a lungulcelor 2000 de ani de istorie a misiunii. Uneori transformarea a fost att de adnc nct istoricilor leeste foarte greu s identifice similariti ale diferitelor modele misionare. n fapt, schimbarea nu aajuns la sfrit i, n realitate, nici nu se va sfri vreodat. Teza avansat pare cu att maiimportant cu ct prezentul este martorul unei astfel de transformri, motiv pentru care autorul nuse rezum la a face o analiz istorico-descriptiv a misiunii, ci ncearc s propun revitalizareafundamentelor misiunii capabile s animeze misiunea cretin n lupta ei de convertire a lumii.Astfel, misiunea misiologiei contemporane nu este aceea de a ncerca o uniformizare aperspectivelor misionare, ci de a contura "versiuni multiple ale misiologiei ntr-un singurunivers al misiunii". Ele vor sta la baza a ceea ce Bosch numete "paradigma ecumenic amisiunii'". Th. Kulm consider c Iisus Hristos rmne acelai Iisus Hristos, dar Evanghelia Saeste auzit i interpretat mereu altfel, n funcie de fiecare epoc istoric, motiv pentru care esentadivin a credinei creti ne a cunoscut perioade istorice succesive distincte de receptare iintelegere. Astfel Bosch este de aocrd cu Hans Kung care identific 6 astfel de perioade n carecredincioii i teologii au receptat ntr-un mod particular esena revelaiei: 1) paradigmaapocaliptic a cretinismului primar; 2) paradigma elenistic a perioadei patristice; 3) paradigmacatolicismului roman medieval; 4) paradigma protestant a Reformei; 5) paradigma epociimoderne a Luminilor: 6) paradigma ecuinenic (n curs de realizare).

    Rspunsul ortodox la toate provocrile acestei teorii protestante a fost construit pornind de laraportul dintre religie i paradigm, revelaie i paradigm (subiectul revelaiei, cunoaterearevelaiei), canon i paradigm i teologie i paradigm. Potrivit nvturii ortodoxe misiunea nupoate fi desprit de teologie i de Biserica fiindc cele dou dau natere misiunii. De aceea oriceschimbare de paradigm include schimbri teologice i eclesiologice majore. Din punct de vedereal teologiei ortodoxe, diferenierea crestinismului primar de cel patristic, dei justificat istoric, ca oetap n istoria cretinismului, nu este justificat teologic. Ptrunderea cretinismului n lumeagreco-roman nu a nsemnat o ..elenizare a cretinisniului", ci din contr o .Lncretinare a

    7 PI'. Conf. Univ. Dr. Gheorghe PETRARU. Misiologie Ortodox. 1. Revelaia divin i niisiunea Bisericii. EdituraPanfilius, 2002. p. 21.

    8 Thornas S. KUHN, .Post-Scriprum 1969". n Structura revoluiilor tiinifice. p. 242.9 David J. BOSCH, Transforming Mission.Paradigm Shifts in Theology 0/Mission. p. 8.

    ]6

  • -elenismului "10. Cultura elen nu a schimbat teologi a, ci a pus la dispoziia teologiei i a Bisericiintreaga sa bogie. Reflecia teologic nu a nsemnat schimbare n natura teologi ei i nperceperea revelaiei, ci din contr, o aprofundare a ei dup aceeai metod, dar avnd landemn un instrument mult mai puternic dect limba i cultura iudaic, i anume ceaelenistic.

    Fr a ne aventura ntr-o respingere total a conceptului de paradigm, considerm c teoriaparadigmelor include o serie de provocri pozitive pentru teologia ortodox: 1) ncurajeaz,dialogul interconfesional n paralel cu un dialog intem al fiecrei confesiuni cu propria tradiie, cumemoria i cu istoria specific; 2) o astfel de abordare pune Biserica Ortodox n situaia de a-ievalua critic propria Tradiie n raport cu anumite tradiii teologice sau eclesiale particulare (nspecial cu confesionalismul radical care deriv de aici) n lumina Canonului Ortodoxiei; 3) BisericaOrtodox are ansa de a se evidenia n cadrul dialogului ecumenic i misiologic nu ca odeintoare unic a Adevrului - care n cele din unn este nsui Dumnezeu - (pentru a evitapcatul "poporului ales", Israel), ci ca o martor i slujitoare fidel a Unicului Adevr"; 4)continuarea refleciei eclesiologice neopatristice nceput n sec. al XX-lea n vederea articulrii, nspiritul adevrului, a unei ecleziologii ortodoxe integrale" ca fundament al misiunii i al Bisericiica subiect al ei 13; 5) evidenierea aspectelor teologice i liturgice care constituie cu adevrat odezvoltare fireasc, respectiv o abatere de la Tradiia ortodox autentic.

    Pe de alt parte suntem de prere c teoria paradigmelor include o serie de aspecte negativecare din punct de vedere al teologiei ortodoxe sunt inacceptabile: 1) respingerea centralitii iorientrii eclesiale a actului misiunii, care din punct de vedere ortodox este locul de plecare ifinalitatea (ca "zidire a Trupului lui Hri stos") 1\ 2) lipsa unei precizri clare a sensului i afundamentelor unei "paradigme" teologice sau misionare; 3) abaterea de la chemarea esenial aBisericii - extinderea mpriei lui Dumnezeu pe pmnt - i centrarea pe construirea uneisocieti cretine"; 4) identificarea fundamentelor unei paradigme teologice i misionare (spreexemplu teologi a) cu aspecte secundare, conjuncturale sau instrumentale (ex. limba i culturagreac); 5) reducerea coninutului revelaiei la un tezaur istoric (Iisus "istoric") exprimat ntr-ocarte (Sf. Scriptur) i limitarea cunoaterii acestuia la un demers istorico-critic; 6) separareaartificial a revelaiei divine n "pur" i .Jmpur" i idealizarea celei dinti ca semn clar al unuineo-doketism; 7) a relativiza toate teologiile cretine, precum i Comentariile iconomiei divine(Sfnta Scriptur i celelalte monumente ale Tradiiei ca fiind produse ale unei revelaii,.contaminate" (revelaia impur), nseamn a nega continuitatea nentrerupt a Bisericii (,.pe carenici porile iadului IIlI o vor bind") ca garant a unei mrturii corecte despre i n Hristos; 8)confuzia ntre apocaliptic i eshatologic.

    10 Pr. George FLOROVSKY. Biserica. Scriptura. Tradiia - Trupul viu al lui Hristos, Editura Platytera. Bucureti,2005, p. 333.

    Il Diac. Ioan 1. IC jr., Canonul Ortodoxiei - Canonul apostolic al primelor secole, pp. 54 - 55.12 Diac. Ioan 1. lC jr., Canonul Ortodoxiei - Canonul apostolic al primelor secole, pp. 53 - 57.L1 Your will be dalie - Orthodoxy Il mission (The final Report), pp. 47 - 48.14 A se vedea n acest sens Valer BEL. Misiunea Bisericii n lumea contemporan - Exigene. voI 2. pp. J 23 - 133:

    ANASTASIOS of Androussa, "Orthodox Mission ", in Your will be dalie - Orthodoxy in mission, p. SI, 89 i K.M.GEORGE, Missionfor Unity ar UII ity for Mission - AII Ecclesiological /Ecumenical Perspective, n ***. Your will bedane - Orthodoxy in tnission, pp. 15 I - 160.

    15 Pr. Prof. Ion BRIA .. .Mrturia cretin in Biserica Ortodox. Aspecte. posibiliti i perspective". in GB. 111'. 1 -3,1982, p. 81.

    17

  • -Biserica a fost dintotdeauna preocupat att de aspectul descriptiv al credinei ct i de celnormativ. De aceea n lipsa unui concept precum paradigma, Biserica a exercitat pentru credinacretin prin Tradiie rolul descriptiv, iar prin canon pe cel normativ. Amndou roluri au fostns determinate de Teologie, ca funcie a Bisericii": Nu ntmpltor, n cazul contestri lorteologice de orice natur, venite din interior sau din afar, Biserica i-a activat i evideniat printeologie cele dou funcii, normativ i descriptiv, prin apelul la Tradiia apostolic i la canonuladevrului. .

    Misiologia, ca disciplin teologic n aria creia s-a conturat conceptul de paradigmteologic i misionar, are obligaia s sesizeze i s atrag atenia, prin demersurile sale decercetare, c paradigma este o continuare i o desvrire a procesului de epistemizare a tradiieicanonice care nseamn "reducerea revelaiei i misterului divin al Bisericii la o simpl tiinteologic, teologia devenind din substantiv i o realitate de sine stttoare, un adjectiv divindeterminnd demersuri umane autonome, colorate doar sau supraetajate religios".

    Din punct de vedere ortodox, despre o schimbare a "paradigmei misionare" nu putemvorbi dect ca o consecin a unei schimbri teologice, teologia fiind n concepia ortodoxnucleul oricrei paradigme cretine. De aceea nu putem vorbi de paradigme misionare n afara unorstructuri eclesiologice i a unor teologii aferente".

    Ambiiosul proiect al misiologiei protestante de a pune bazele unei paradigme "ecumenice"a misiunii este sortit eecului nc de la nceput dac numitorul comun care s stea la baza ei nueste Adevrul (mrturisit eclesial i teologic), ci acele elemente particulare specifice tuturorramurilor cretine precum: propovduirea cuvntului lui Dumnezeu, sperana, dreptatea,inculturaia etc. Din punct de vedere ortodox " reunirea cretinilor [i implicit reunirea misionar]nseamn revenirea celor care s-au ndeprtat de la nvtura cea adevrat la Biserica cea unaintenteiat de Hristos, la mpria harului, fie prin convertire, n logica acriviei cal/onice, sau priniconomie, o tipologie ecumenic, aplicabil astzi avnd n vedere practicarea acesteia nrelaiile dintre Biseric i eterodoci In cazul reintegrrii acestora n comuniunea Bisericii "18.

    4 ARII DE CERCETARE I STRATEGII MISIONAR-P ASTORALEPRIORITARE N BISERICA ORTODOX ROMN

    CONTEMPORANAriile de cercetare ale misiologiei ortodoxe romneti sunt diverse. Considerm, n acord

    cu cei mai de seam misiologi i teologi ortodoci romni, c unele dintre ele sunt prioritare: rolulteologiei academice n susinerea i direcionarea activitii misionar-pastorale a Bisericii, rolulparoh iei n conceperea unei tematici de cercetare misiologice relevante i n implementareastrategiilor misionar-pastorale viabile, misiunea urban, limbajul i comunicarea, dialogulteologic-tiin i misiunea n rndul copiilor i al tinerilor. La acestea am putea aduga relaia

    16 Valer BEL, "Teologia ca tiin i mrturisire n viziunea Printelui profesor dr. Ioan !c - Biserica OrtodoxRoman (BOR) n dialog cu Biserica Evanghelic din Germania (EKD", n \01. Pr. Prof Univ. Dr. Valer BEL Dr,Oacian But-CPUAN (coordonatori), Omagiu =Printelui Prof. Unii'. Dr. Ioan 1. lc. p. lIS

    17 Pr. Conf. Univ, Dr. Gheorghe PETRARU. "Paradigme misionare n istoria cretin i concepii i structuricclesiologice aferente", p. 351.

    18 Pr. Prof. Ion BRJA, Tratat de Teologic Dogmatici! i ECII/11 en ic. Romania cretin, Bucureti, 1999, p. 253.

    18

  • -Biseric-stat (n mod deosebit implicarea clericilor n viaa politic i participarea Bisericii laalctuirea i promovarea politicilor publice) i micrile ortodoxe cu tendine centrifuge (n specialOastea Domnului).

    Misiologia poate i trebuie s devin disciplina teologic prioritar n "sublinierea"funciei teologiei academice i a direciilor n care aceasta din urm trebuie s se dezvolte.Legtura cu practica misionar-pastoral a Bisericii, cu provocrile reale din parohii i cu discursultiinei i al lumii secularizate trebuie s fie o funcie a misiologiei, mereu contientizat iasumat. n msura n care parohia nu va fi 'parte la procesul de cercetarea misionar-pastorali la cel de elaborare a strategiei misionar-pastorale, cercetarea teologic se va transforma ntr-unscop n sine i va deveni incapabil s rspund nevoilor reale ale Bisericii, iar repercusiuni le pot fiintuite uor.

    Tendina oamenilor la nivel mondial este aceea de a se concentra n mari aezri urbane.Viaa urban aduce ns o serie de schimbri radicale i profunde in stilul de via, implicit n ceeace privete raportarea la Biseric i la credin. De aceea, nu de puine ori, pstorii sunt pui nsituaia de a folosi metode misionar-pastorale desuete sau n aceea de se declara neputincioi n faaprovocri lor. Fenomenul fiind accentuat i accelerat n rile dezvoltate, adic inclusiv n aranoastr, se impune conceperea unor strategii misionar-pastorale relevante pentru mediulurban.

    Noua er mondial este o er a tehnologiei i a lumii virtuale. Limbajul, mediul i tehnologiavirtual schimb radical modul i sensul comunicrii. Orict de frumoas ar fi limba liturgic saucea teologic nu putem rmne ncremenii n istorie, ci trebuie s primenim limbajul bisericesci, dac este cazul, chiar s crem unul nou, aa cum au fcut la momentele potrivite unii dintreprinii notri bisericeti.

    Dialogul constructiv cu tiina poate ntri mult activitatea misionar-pastoraI, poateconfirma i ntri anumite aspecte ale credinei, poate contribui la dezvoltarea i rafinareastrategiilor misionar-pastorale i nu n ultimul rnd poate sprijini Biserica n rennoirea concepieisale antropologice sau cel puin a categorii lor lingvistice i a conceptelor ele baz. Consider cdialogul cu medicina i psihologia rmne prioritar ntruct cele dou domenii mprtesc parialacelai "obiect" de activi tate: omul.

    Nu n ultimul rnd, grava criz moral i spiritual prin care trece familia i mai alesfacilitatea oferit de caracateristicile psiho-somatice ale copiilor i ale tinerilor ne oblig s-iaezm pe acetia din urm n centrul cercetrii i a preocuprilor misionar-pastorale aleBisericii.

    5 COORDONATE ALE STRATEGIEI MISIONAR-PASTORALE NRNDUL COPIILOR I AL TINERILOR

    Potrivit celor afirmare de Domnul nostru Iisus Hristos, copiii sun! imagine a sfineniei, apuritii i ca atare beneficiari ai mntuirii pe care EI a adus-o. Mntuirea nu este o "mntuire prinraiune", ca s presupun maturitate intelectual, ci un dar al lui Iisus Hristos, n Duhul Sfnt.Convertirea moral (puritatea, smerenia) pe care o cere Iisus Hristos de la noi este un fel de a fi alcopilului. Nu copiii trebuie s devin ca adulii, ci adulii trebuie s se ntoarc la nevinoviacopiilor. Ca atare, copilul i copilria sunt repere, modele, pentru toi cretinii i ocup un loc

    ]9

  • -central n viaa Bisericii. Fiind modele, copiii trebuie s beneficieze de o atenie special dinpartea Bisericii, inclusiv de toate darurile pe care Domnul Iisus Hristos le face Bisericii Sale(cuvintele vieii venice i toat viaa sacramentaI).

    Sensul i consistena activitii misionar-pastorale n rndul copiilor i al tinerilor suntghidate de intenia de a-i face pe copii parte la slujirea latreutic, rnrurisitoare i diaconal aBisericii, ca membri cu drepturi depline n snul "poporului lui Dumnezeu" (IPt. 2, 10). De aceea,atenia misionar-pastoral acordat copiilor i tinerilor nu este o opiune, ci o prioritate, cu att mai.mult cu ct copilria i tinereea sunt perioade caracaterizate de mult mai mult receptivitate icapacitate de schimbare.

    n munca de edificare duhovniceasc a copiilor, pstorii i profesorii de religie au landemn pe lng elementele pedagogiei cretine tradiionale i o suit de instrumente icunotine provenind din descoperirile psihologiei dezvoltrii i ale psihologiei educaiei.Acestea ofer o serie de rafinri privind nelegerea etapelor de dezvoltare (cognitiv, emoional,moral etc.) i a caracteristicelor diferitelor vrste ale copiilor. Un element cheie n iniierea isusinerea comportamentelor (inclusiv a celor cretine) este motivaia. nelegerea mecanismelormotivaionale, a factorilor care o determin i o susin, pot fi de mare folos n actul misonar-pastoral. n msura n care vom ti s folosim aceste cunotine, dublate, bineneles, de ntreagapalet de valori i metode din tezaurul pedagogiei i al spiritualitii cretine, vom reui seficientizm efortul catehetic, n special, i pe cel misionar-pastoral, n general.

    Experiena misionar-pastoral personal pe care am acumulat-o n urma celor 10 ani depastoraie n Trgu Lpu mi-a confirmat, odat in plus, c toate aceste repere teoretice (teologicei psihopedagogice) sunt viabile i relevante. n afara unei strategii catehetice i misionar-pastoralebazate pe nite repere teologi ce i psihopedagogice corecte, demersul nostru este o .Joterie" i decele mai multe ori un eec. Pe de alt parte, o strategie misionar-pastoral corect i eficient esteinutil n afara unor pstori de vocaie, dispui s druiasc i s se druiasc.

    20


Recommended