+ All Categories
Home > Documents > Misi o Logie

Misi o Logie

Date post: 07-Oct-2015
Category:
Upload: stefan-constantin-popa
View: 244 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
misiologie

of 39

Transcript

STUDII CU PRIVIRE LA MISIUNEA INTERN I CEA EXTERNA BISERICII ORTODOXEPreot drd. MARIUS FLORESCULa modul general vorbind, misiunea Bisericii Ortodoxe se divide n dou ramuri eseniale,fiecare cu particularitatea sa. Exist mai nti misiunea intern, cea corespunztoare ramurii pastoral-misionare sub toate aspectele conducerii poporului lui Dumnezeu pe calea mntuirii. i misiunea extern, care este ndreptat spre acei cretini cu care Biserica Ortodox dorete refacerea comuniunii decredin, n urma dialogului teologic bine fundamentat, n primul rnd pe dorinaMntuitorului ca toi urmtorii Si s fie una n credin.Referindu-se la Teologia ortodox contemporan, Printele prof. dr. Ion Briaspunea odinioar c "pn acwn nu exist o Teologie clar i concis care s exprimepractica misionar concret a Bisericii Ortodoxe. O asemenea reflexiune i prezentaresistematic este cu att mai necesar astzi'", Din acest motiv, n Teologia noastr,prin studiile i prin munca elaborat pe care a depus-o, Printele prof. Ion Bria, careanul acesta a mplinit 20 de ani de la trecerea sa la cele venice", a fost un deschiztorde drumuri. Lui i-au urmat nc ali teologi care s-au ocupat de cristalizarea teologica misiunii Bisericii, cum ar fi: Preafericitul Printe Patriarh Daniel, naltpreasfiniiiMitropolii Nicolae al Banatului i Nifon al Trgovitei, Printele prof. dr. IoanSauca - de la Institutul ecumenic din Bossey (Elveia), Printele prof. dr. Valer Bel- de la FacuItatea de Teologie ortodox din Cluj-Napoca, Printele prof. dr. GheorghePetraru - de la Facultatea de Teologie ortodox din Iai, .a. Prin activitatea acestoras-a dezvoltat mai mult dect mulumitor ramura Misiologiei ortodoxe, ca partecomponent a studiilor universitare teologice de la noi.Referindu-ne la misiune n neles ortodox, trebuie subliniat c aceasta este oprioritate a Bisericii. Biserica nu poate fi una dinamic, fr misiune. ,,0 eclesiologieortodox care nu are ca element component misiunea, este incomplet.Biserica i misiunea nu pot fi luate separat. A vorbi despre eclesiologie fr misiune,nseamn a nu face eclesiologie, iar a face misiune fr eclesiologie, nseamna face contra-misiune'". Iar "astzi, spunea fostul patriarh al Bisericii noastre,1 Pr. dr. Ion Bria, Contra sectarismului. n rev. "Ortodoxia", nr. 3, martie 1990, p. 1842 Vezi datele sale biografice principale In pr. prof. dr. Toan Bria, Tratat de Teologie dogmatici ecumenic (li), Editura Andreiana, Sibiu, 2009, pp. 166-1953 Placide Deseille, Nostalgia Ortodoxiei, Editura Anastasia, 2005, p. 52-70 Altarul BanatuluiBiserica trebuie s fie concentrat asupra ctorva prioriti pastorale, misionarei diaconale, ntruct ne aflm n faa unor exigene misionare noi, dintre care,necesitatea transmiterii Tradiiei sntoase ctre generaia tnr i de rencretinarea societii secularizate. De aceea i Sfntul Maxim Mrturisitorul spuneac, lucrarea Bisericii este aceea de a transmite nencetat lumii, buntile i darurilepe care Dumnezeu le-a revrsat peste lume":'.Misiunea Bisericii ine n principal de mrturia acesteia n lume, dup cumspunea i un teolog grec contemporan: "Mrturia Ortodoxiei nu este doar o problemconfesional, ci are o importan total i universal. Este mrturia caredecurge din specificitatea ei de Biseric apostolic i sobomiceasc. n acelaitimp, este o mrturie de o actualitate cu totul aparte n epoca noastr. Este mrturiacare trebuie s fie dat, ca s existe ndejde pentru viitor'"."Biserica Ortodox a fost mult vreme etichetat n Occident ca fiind unanon-misionar", spunea cndva mitropolitul Ardealului de vrednic amintire, dr.Antonie Plmdeal. ns, a fost necesar clarificarea faptului c, fie i aa, imperativulmisionar al Bisericii Ortodoxe este evident, mai ales prin faptul c propovduireaEvangheliei i Euharistia sunt legate ntre ele, iar n centrul lucrriimisionare este Sfnta Liturghie, deci Ortodoxia, n structura ei liturgic nsi,este o Biseric misionar. "Nimic nu reveleaz mai bine relaia dintre plintateaBisericii i misiunea acesteia, dect Euharistia, actul central al Liturghiei'", spuneateologul liturgist Alexander Schmemann.Pentru Ortodoxie, misiunea se identific cu Tradiia i continuitatea Bisericiiapostolice n timp, cu transmiterea credinei n funcie de contextul fiecrei perioadeistorice. Obiectivul misiunii ortodoxe nu a fost n primul rnd acela de a cuceri noifrontiere geografice, ci mai degrab, de a pstra poporul n credin, ntr-o continuitateistoric permanent. De aceea, n Ortodoxie, din perspectiv misionar, accentulnu se mai pune acum att pe lucrarea de propovduire a Evangheliei printre necretini,excepie tcnd totui unele teritorii, precum continentul african, ct pe revigorareacatehetic i duhovniceasc a credincioilor, care dei botezai, nu au olegtur vie i constant cu Dumnezeu, prin Biserica Lui".Principii misionare ortodoxentre anii 1974-1976, la iniiativa unor teologi ortodoci i cu sprijinulConsiliului Ecumenic al Bisericilor au avut loc primele conferine misionare4 Preafericitul Printe Patriarh Teoctist, Rspunderea social a Bisericii 1/1 Europa - oper misionari ecumenic comun, n voI. Gndirea social a Bisericii, Editura Deisis, Sibiu, 2002, p. 455 Georgios Mantzaridis, Mrturia Ortodoxiei n epoca noastr, n voI. Globalizare i universalitate,trad. de pr. prof. dr. Vasile Rduc, Editura Bizantin, Bucureti, 2002, p. 188(, Alexandcr Schmemann, Biseric, lume, misiune, Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2006, p. 677 Preot drd. Marius F1orescu, Misiunea Bisericii astzi, n "Invierea", publicaie editat deArhiepiscopia ortodox romn a Timioarei, anul XX, nr. 19 (469), joi l octombrie 2009, p. 1--Studii cu privire la misiunea intern i cea extern a Bisericii Ortodoxe 71ortodoxe din istorie, care au reprezentat momente importante pe drumul dezvoltriiteologiei misionare a Bisericii Ortodoxe: consultaia ortodox cu tema "A mrturisipe Hristos azi", organizat la mnstirea Cemica de Printele prof. dr. Ion Briai prof. Nikos Nissiotis de la Institutul teologic ecumenic din Bossey, n iunie1974; conferina ortodox cu tema "Misiune prin Liturghie", organizat dePrintele prof. dr. Ion Bria n colaborare cu Consiliul Ecumenic al Bisericilor dela Geneva, la Ecimiadzin, Armenia, n septembrie 1975; congresul Facultilorde Teologie ortodox de la Atena, Grecia, din august 1976 i consultaia ortodoxcu tema "Rolul femeilor n Biserica Ortodox", organizat n septembrie 1976 lamnstirea Agapia". n anul 1976 temele acestea au fost sintetizate n cadrulagendei viitorului Sfnt i Mare Sinod al Ortodoxiei, ceea ce a reprezentat primarecunoatere unanim la nivel pan-ortodox a prioritilor misionare ale Ortodoxiei",Rezumnd cele exprimate atunci de teologii ortodoci i sintetiznd scrierile teologicede referin, mai noi, se pot identifica cteva principii misionare ortodoxe.Misiunea ortodox se ntemeiaz n primul rnd pe mrturia despre DumnezeulCel viu - Treimea Cea de o fiin i nedesprit: Tatl i Fiul i Sfntul Duh 10.Modelul originar al misiunii este viaa intra-trinitar, n care Tatl trimite pe Fiul,iar Fiul pe Sfntul Duh, aa dup cum o reflect i icoana Sfintei Treimi a CuviosuluiAndrei Rubliov II.Al doilea principiu al misiunii ortodoxe este centralitatea lui Iisus Hristos,"Calea, Adevrul i Viaa". Epistola ctre Filipeni ndeamn "s mrturiseasctoat limba c Domn este Iisus Hristos ntru slava lui Dumnezeu" (Filipeni 2, Il).Ca Dumnezeu i om, Domnul Iisus Hristos este prototipul schimbrii noastre prinhar. Aa dup cum El a ptimit, a murit i a nviat ca un biruitor, tot astfel i scopulmisiunii Bisericii este de a lupta contra pcatului, de a lupta pentru a pregtiinstaurarea mpriei lui Dumnezeu, lupt care va fi ncununat n eshatologie.Scopul misiunii Bisericii este de a recapitula umanitatea i ntreg universul nHristos, pentru ca Acesta s fie "totul n toate" (I Corinteni 15,28)12.Dimensiunea pnevmatologic i sacramental este esenial pentru misiuneaBisericii pentru c Domnul Iisus Hristos este in separabil de persoana DuhuluiSfnt, Care continu lucrarea sfinitoare prin Sfintele Taine, pn la cea de a douavenire a Domnului 13. De aceea, cretinul este chemat s primeasc harul i darurile8 Cf. Ion Bria ed., Go Forth in Peace. Orthodox Perspectives on Mission, World Council ofChurches, Geneva, 1986, pp. 3-749 Dr. Damaskinos Papandreou, Sfntul i Marele Sinod al Ortodoxiei. Tematic i lucrri pregtitoare,Ed. Trinitas, lai, 1998, pp. 78-8110 Ion Bria ed., Go Forth in Peace, o.c .. p. 911 leromonah Gabriel Bunge, Icoana Sfintei Treimi a Cuviosului Andrei Rubliov sau .,CellaltParaclet", Editura Deisis, Sibiu, 1996, 100 pp.12 Valer Bel, Teologie i Biseric, Presa Universitar Clujean, 2008, pp. 148-16613 Gheorghe Petraru, Misiologie ortodox. 1. Revelaia divin i misiunea Bisericii, EdituraPanfilius, Iai, 2002, pp. 172-173-72 Altarul BanatuluiDuhului Sfnt n Biseric, cci comunitatea cretin trece dincolo de msurauman pur i devine Biseric, numai prin Sfintele Taine.Conceptul ortodox de misiune depinde i de nelegerea naturii Bisericii.Biserica proclam i actualizeaz anticipat n timp, n istorie, mpria luiDumnezeu, prin Iisus Hristos, n Duhul Sfnt, aceasta fiind vocaia ei esenialncepnd de la Cincizecime 14. Contientizarea calitii de membru al Bisericii, dectre fiecare dintre cei botezai, este o exigen maxim n contextul actual almisiunii Bisericii Ortodoxe. De aceea afirma i Printele prof. dr. Ion Bria c"reabilitarea i reactivarea pe plan pastoral i misionar a mirenilor constituieprobleme cruciale pentru fiecare Biseric local" 15.Un alt principiu esenial al misiologiei ortodoxe este proclamarea Evanghelieiprin doxologie i prin Liturghie 16. n Liturghie se exprim i sunt reprezentatetoate evenimentele mntuitoare din viaa Domnului Iisus Hristos. Retrind toateacestea, cretinii devin .Jiristofori", adic se unesc cu Hristos prin Trupul i SngeleSu, aflnd c "bun este Domnul" (Psalmi 34,4). "Cultul, n general, i n specialSfnta Liturghie, constituie locul n care cretinii sunt pregtii pentru misiune,pentru a fi martori, adic vestitori, tritori, mplinitori ai Evangheliei lui Hristos" 17.De aceea, este foarte important orientarea misionar a parohiei, care este celulade baz a Bisericii universale. Dac parohia nu este orientat misionar, atuncintreg trupul Bisericii are o lips n ceea ce privete misiunea ".La momentul trimiterii n lume ("Cu pace s ieim"), cretinii duc mai departevestea cea bun a mntuirii i poart lumin din Lumina lui Hristos. Aa dupcum n noaptea de nviere, muli cretini duc la casele lor lumnarea aprins, totastfel cretinii purttori de Hristos se duc la casele lor, n familiile lor, la locurilede munc, pe strad i oriunde, avnd contiina de a-L mrturisi pe Hristos permanent,mai cu seam prin exemplul vieii personale i de a nu se pierde printrecei care sunt ai lumii i fac faptele celor din lume, n sensul celor desrise de SfntaEvanghelie. Acest concept misionar poart numele de "Liturghie dup Liturghie"l!)i a fost introdus n circulaia teologic de ctre Printele prof. dr. Ion Bria. Cndcredincioii sunt ndemnai s mearg la casele lor, nseamn c pacea agonisitprin mprtirea din izvorul pcii se va revrsa i asupra celor din afar. nseamnc cei care ies din biseric sunt purttori ai pcii dumnezeieti, care astfel serspndete n lume, prin mrturia i prin lucrarea acestora.14 Idem, pp. 173-17515 Ion Bria, Destinul Ortodoxiei, Editura Institutului biblic i de misiune ortodox, Bucureti,1989, p. 1216 Gheorghe Petraru, o.c., p. 175-18017 Pr. praf. dr. Valer Bel, Misiunea Bisericii n lumea contemporan, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca,2010,p.37518 Pr. prof. dr. Valer Bel, Misiune, parohie, pastoraie. Coordonate pentru o strategie misionar,Editura Renaterea, Cluj-Napoca, 2006, p. 1419 Pr. prof. Ion Bria, Liturghia dup Liturghie. O tipologie a misiunii apostolice i mrturieicretine azi, Editura Athena, Bucureti, 1996, pp. 17-29-Studii cu privire la misiunea intern i cea extern a Bisericii Ortodoxe 73Dar misiunii Ortodoxiei i este specific i o dimensiune spiritual propriefiecrui om, rod al nevoinelor de tot felul, acest fapt fiind i el o caracteristic amisiunii ortodoxe. "Aa s lumineze lumina voastr naintea oamenilor, ca vzndei faptele voastre cele bune, s preamreasc pe Tatl vostru Cel din ceruri" (Matei5,16), zice Hristos Domnul. Sfinenia, cci la ea suntem chemai cu toii, are unrol important n contextul misiunii cretine, ntruct lumea are nevoie de modele.Un misiolog contemporan era de prere c "Rsritul cretin l poate ajuta pe oms se descopere pe sine ca un atlet al credinei, s prseasc superficialitatea irelativismul cotidian, pentru a ajunge la o stare duhovniceasc ce se desvretecu o unire deplin cu Hristos'?". ntre misiune i sfinenie este o deplin legtur."Omul care are pe Duhul Sfnt n el, este apt de a nelege sensul adnc alScripturilor i de a cluzi i pe alii pe calea sfineniei i a plintii vieii. Sfinenialui Dumnezeu se mprtete lumii prin oameni sfini. Prin urmare, pledoariapentru lucrarea misionar a Bisericii, este n esen, o pledoarie pentru sfinenie":".2. Principii ortodoxe cu privire la micarea ecumenicPentru a sublinia necesitatea implicrii Bisericii Ortodoxe n ceea ce se numetemicarea ecumenic, este necesar ca mai nti s fie clarificate anumite aspectede natur doctrinar.Mai nti, trebuie afirmat c, Biserica Ortodox, n sobomicitatea sa, estecontient de identitatea ei doctrinar, conform creia ea este Biserica cea "Una,Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc", dup cum o definete Simbolul de credin,ntemeiat odat pentru totdeauna la Cincizecime i pe care "porile iaduluinu o vor birui" (Matei 16, 18). Ea este cea care pstreaz Tradiia Bisericii vechii nedesprite, comuniunea de credin de pe vremea apostolilor i a sinoadelorecumenice, precum i firul de aur al succesiunii apostolice, transmis prin SfntaTain a Hirotoniei, slujitorilor si".Biserica Ortodox, se mrturisete pe sine ca fiind Biserica ntemeiat deMntuitorul Iisus Hristos, motiv pentru care, se implic n micarea de refacerea unitii cretini lor, din perspectiva dorinei de rentoarcere a acestora la TradiiaBisericii primelor veacuri, pe care Biserica Ortodox a pstrat-o fr tirbire ".Se poate deci afirma c Biserica Ortodox are o vocaie ecumenic prin nsi20 James J. Stamoulis, Eastern Orthodox Mission Theology Today, Orbis Books, Maryknoll,New York, 1986, p. 1221 Pr. conf. dr. Constantin Coman, Duhul misionar al Ortodoxiei, n voI. Biserica n misiune.Patriarhia Romn la ceas aniversar, Editura Institutului biblic i de misiune ortodox, Bucureti,2005,p.34021 Pr. praf. dr. Ion Bria, Tratat de Teologie Dogmatic i Ecumenic (1), Editura Andreiana,Sibiu, 2009, p. 2723 Valer Bel, Poziia Bisericii Ortodoxe Romne/a de Micarea Ecumenic, n general i fade Consiliul Mondial al Bisericilor. n special, n Teologie i Biseric. o.c., p. 383.. _---74 Altarul Banatuluinatura sa", fiind pstrtoarea adevrului revelat ntregii lumi, prin Fiul luiDumnezeu Cel rstignit i nviat, calitate care o determin s fie pn la sfritulveacurilor mrturisitoare a acestui adevr, "pentru ca lumea s cread" (Ioan 17,21 ).De aceea Biserica Ortodox i este angajat n micarea ecumenic, pentru ada mrturie tuturor cretinilor i necretinilor despre credina cea adevrat, despredoctrina i practica sa de cult. Prin acest angajament, Biserica Ortodox nu rmneinsensibil la dorina de unitate a Mntuitorului, exprimat n rugciunea dinainteaptimirii Sale (cf. Ioan cap. 17).Aadar se poate spune c Biserica Ortodox nu particip la "micarea de refacerea unitii Bisericii", cci aceast unitate exist deja, ci la "micarea de refacerea unitii cretinilor", expresii care teologic difer semnificativ.Biserica Ortodox s-a implicat dintru nceput n micarea ecumenic, ndeosebidup ce Patriarhia Constantinopolului, a dat unele semnale n acest sens tuturorBisericilor Ortodoxe surori. Astfel: n anul 1902 patriarhul ecumenic Ioachim al III-lea, cerea n scris BisericilorOrtodoxe surori prerea cu privire la posibilitatea unirii cu ceilali cretini, maiales cu romane-catolicii, nu nainte de a se iniia un dialog teologic cu acetia; primind scrisori de ncurajare din partea celorlalte Biserici, n anul 1904, acelaipatriarh adreseaz o nou solicitare Bisericilor Ortodoxe n care arta c: ,.trebuies deschidem drumul pentru lucrul unirii tuturor cretinilor, fapt plcutlui Dumnezeu, tratnd cu nelepciune i blndee pe cei desprii"; dup primul Rzboi Mondial, patriarhul ecumenic lociitor, Dorotei, a acceptatunele propuneri din partea Bisericilor Anglican i Veche Catolic, n vedereacolaborrii pentru gsirea de soluii pentru refacerea unitii cretini lor; n anul 1920 enciclica sinodal a Patriarhiei Constantinopolului se adresa tuturorBisericilor cretine din lume, artnd c: "diferenele dintre noi nu trebuie s constituieo piedic major n calea dialogului i a atingerii idealului unitii tuturor n Hristos?",Urmare acestor iniiative s-a constituit n anul 1948 Consiliul Ecumenic alBisericilor. Oficial, dei au fost invitate s participe, Bisericile Ortodoxe aflatesub sfera de influen a Uniunii Sovietice (din ri precum: Romnia, Rusia,Bulgaria, Serbia, Georgia, Polonia, Cehia i Slovacia) nu au participat la Adunareageneral de constituire, ntruct Conferina panortodox inut la Moscova nacelai an, puternic politizat, a interzis acest fapt". Abia din anul 1961, toateBisericile Ortodoxe surori au aderat la Consiliul Ecumenic al Bisericilor".Oficial astzi ntreg ansamblul Bisericii Ortodoxe este implicat n micareaecumenic, precum i n dialogurile teologice bilaterale, fapt care se ntemeiaz24 Afirmaia i aparine Printelui prof. dr. Ioan Sauca, n introducerea la articolul intitulat chiarastfel, preluat din rev. .Jvlitropolia Olteniei", anul LVI, nr. 5-8,2004, p. 2925 Pr. prof. dr. Ion Bria, Tratat de Teologie dogmatic i ecumenic (11).o.c., pp. 61-6226 Pr. prof. dr. Vasile Muntean, Istoria cretin general (lOS4-pn azi), Ed. Institutului biblici de misiune ortodox, Bucureti, 2008, p. 40127 Ibidem------Studii cu privire la misiunea intern i cea extern a Bisericii Ortodoxe 75pe hotrrea celei de a treia Conferine panortodoxe presinodale pentru pregtireaSfntului i Marelui Sinod al Ortodoxiei (27 octombrie - 6 noiembrie 1986), cares-a exprimat n sensul c: "Biserica Ortodox trebuie s ia parte la micarea ecumenic,fapt care nu e strin de natura i istoria ei, ci exprim expresia consecventa credinei apostolice, n noile condiii istorice i n faa unor cerine existeniale".Dialogurile teologice bilaterale cu alte Biserici sunt "expresia hotrrii unanimea tuturor Sfintelor Biserici Ortodoxe locale, care i-au luat angajamentul s participeactiv i continuu la desfurarea lor, pentru a nu mpiedica mrturia ortodoxunanim ntru preaslvirea lui Dumnezeu, Cel n Treime slvit i nchinat'?".n mesajul ntrunirii ntistttorilor Bisericilor Ortodoxe autocefale, inut laConstantinopol n anul 1992, se arat c "participarea Bisericii Ortodoxe la micareaecumenic se bazeaz pe convingerea c ortodocii trebuie s contribuie larestaurarea unitii, cu toat puterea lor, dnd mrturie fa de Biserica cea Unanedesprit a apostolilor, a Prinilor i a Sinoadelor ecumenice'?". Trei ani maitrziu, la ntrunirea panortodox de la Patmos, dedicat mplinirii a 1900 de anide la scrierea Apocalipsei, se sublinia c, "din nefericire, criza i deviaiile dinultima vreme din micarea ecumenic, impun Bisericilor Ortodoxe datoria de arezista acestor deviaii i de a promova Tradiia autentic a Bisericii lui Hristos't".ntre timp, dou Biserici Ortodoxe s-au retras din Consiliul Ecumenic alBisericilor (Biserica Georgiei - 1997 i Biserica Bulgariei - 1998). O consultaieinter-ortodox inut la Tesalonic n anul 1998, a criticat anumite tendine dincadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor 1.La Centrul patriarhal din Constantinopol a avut loc n octombrie 2008, o ntrunirea ntistttorilor Bisericilor Ortodoxe care a reafirmat "dorina noastr de acontinua, n ciuda oricror dificulti, dialogul cu ali cretini, precum i dialogurile2~ Cea de a treia Conferin panortodox presinodal, pentru pregtirea Sfntului i MareluiSinod al Ortodoxiei (27 octombrie - 6 noiembrie 1986), s-a exprimat n sensul c "Biserica Ortodoxtrebuie s ia parte la micarea ecumenic, fapt care nu e strin de natura i istoria ei, ci exprimexpresia consecvent a credinei apostolice, n noile condiii istorice i n faa unor cerineexisteniale". Dialogurile teologice bilaterale cu alte Biserici sunt "expresia hotrrii unanime atuturor Sfintelor Biserici Ortodoxe locale, care i-au luat angajamentul s participe activ i continuula desfurarea lor, pentru a nu mpiedica mrturia ortodox unanim ntru preasl virea lui Dumnezeu,Cel n Treime slvit i nchinat" (preot Vasile Pop, Dialogul Bisericii Ortodoxe Romne cu celelalteBiserici cretine (istoric), Sfntul i Marele Sinod panortodox, n rev. "Biserica Ortodox Romn",an CXIX, 2001, nr. 7-12, p. 174)29 Olivier Clement, Patriarhul ecumenic Bartolomeu 1. Adevr i libertate. Ortodoxia in contemporaneitate,Ed. Deisis, Sibiu, 1997, p. 4230 Ibidem, p. 43.11 Urmare acestei consultaii, Comitetul Central al Consiliului Ecumenic al Bisericilor a hotrtcrearea unei comisii mixte specia le ortodoxe-protestante care s analizeze motivele de ngrijorareale ortodocilor privitor la prezena lor n acest for ecumenic. Comisia i-a prezentat raportul ncadrul Adunrii generale a C. E.B. de la Porto Alegre - Brazilia, din anul 2006 (www.coe.org, SpecialComission on Orthodox Participation on WCC)----76 Altarul Banatuluiinter-religioase, mai ales cu iudaismul i islamul'?". La nceputul lunii septembrie20 Il a avut loc tot la Constantinopol ntrunirea ntistttorilor primelor patriarhiiapostolice (Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim) i Bisericii Ciprului(cea mai veche Biseric autocefal, dup aceste patriarhii). Cu acest prilej, s-aemis o declaraie n care se arat c "vechile Patriarhii i Biserica Ciprului trebuies susin i s sprijine ntr-o manier mai eficient dialogurile inter-cretine iinter-religioase, dialoguri moderate de Patriarhia Ecumenic, n concordan cudeciziile celei de a treia Conferine panortodoxe presinodale'?".ntr-un studiu recent cu privire la micarea ecumenic, se afirma c: "ntr-olume pluralist, nu putem s promovm Ortodoxia dect prin dialog. Ca atare,este inevitabil contactul i dialogul. De aceea, este important s folosim dialoguli cooperarea pentru a pune n eviden valorile Ortodoxiei. Dac folosim ecumenismulca pe o ans de a face cunoscut Ortodoxia, acest fapt este benefic.Dac ne pierdem identitatea, dac ne dizolvm, atunci cnd dialogm, desigur caceasta poate fi un pericol"34. De aceea, o implicare autentic n micarea ecumenic,n favoarea ortodocilor, poate s o fac numai acei delegai de ctre conducereaBisericii, care sunt bine pregtii dogmatic, canonic i cultic, care cunoscvalorile Ortodoxiei i le pot promova i care cunosc punctele comune sau puncteledivergente de credin cu celelalte confesiuni. O Biseric Ortodox agresiv sauizolat nu este atrgtoare pentru nimeni, dup cum nici una lax, care se dizolvntr-un dialog superficial, fr discernmnt critic".Dei acesta este punctul de vedere oficial al ier arhiei Bisericilor Ortodoxe,nu putem s nu observm c exist n cadrul Ortodoxiei i voci foarte critice laadresa ecumenismului, care acuz micarea ecumenic de relativism dogmatic ide sincretism. Unii au invocat termenul de "polarizare", cu privire la existenacelor dou tendine din Biseric: pro i an ti ecumenism ". Opiniile contrare ecumenismuluiaparin deopotriv unor ierarhi, clerici, monahi i monahii i suntmprtite i de numeroi teologi. Temerea principal este c ecumenismul determin"pierderea identitii ntr-un amalgam de credine i practici religioase, ncondiiile n care Biserica Ortodox este privit pe picior de egalitate cu unele aa- numite biserici, culte i denominaiuni religioase". Unii teologi numesc ecume-32 Preot Marius Florescu, Vocea Bisericii, n publicaia jnvierea", anul XIX, nr. 21 (447),smbt 1 noiembrie 2008, p. I3.1 Preot Marius Florescu, ntrunire panortodox la Constantinopol, n publicaia "nvierea",anul XXII, nr. 19 (517), smbt I octombrie 20 II, p. I34 Daniel, Patriarch ofthe Romanian Orthodox Church, Confessing the Truth in Love. OrthodoxPerceptions of Life, Mission and Unity, Basilica, Bucharest, 2008, p. 23135 Cf. Preafericitului Printe Patriarh Daniel, ibidem36 Cf. Aurel Pavel, Ciprian Iulian Toroczkai, Adevratul i falsul ecumenism, Ed. Andreiana,Sibiu, 2010, pp. 5-15. n fapt, lucrarea aceasta reprezint o contribuie reuit la dezvoltarea ramuriiEcumenismului n faculti le de Teologie ortodox de la noi, ntruct prezint tiinific i n acelaitimp obiectiv, teologia cu privire la micarea de refacere a unitii crestinilor ale unor reprezentaniai lumii teologice ortodoxe, adesea citai necorespunztor sau incomplet: George V. Florovsky,Justin Popovici, Dumitru Stniloae i monahii din Sfntul Munte Athos-_ ... ----Studii cu privire la misiunea intern i cea extern a Bisericii Ortodoxe 77nismul ca fiind "o erezie fa de care noi ortodocii ar trebui s ne distanm, sstm deoparte", cci "cum ar putea Biserica Ortodox s stea la masa dialoguluicu reprezentanii unor aa numite biserici?"37.n special, monahii athonii sunt cei mai critici la adresa ecumenismului i adialogurilor teologice, manifestndu-i mereu ngrijorarea cu privire la o iminentcedare a ortodocilor n faa doctrinelor i practicilor eterodoxe. Un alt argumentinvocat este faptul c, de la crearea micrii ecumenice, nu s-a vzut niciun progresi c dorita ntoarcere la Ortodoxie a celorlali cretini nu a avut loc, de aceea micareanu mai are niciun sens, acesta lucrnd mai ales pentru mplinirea unor idealuride pe orizontal (filantropia, idealurile de pace, combaterea rzboaielor, a rasismuluietc), dect de pe vertical (unitatea de credin n jurul Persoanei Mntuitorului IisusHristos )38. De cele mai multe ori monahii athonii ajung n conflict verbal cu nsiPatriarhia Constantinopolului, de care depind jurisdicional i care este foarte dedicatidealurilor ecumenismului, mai ales prin vocea actualului patriarh BartolomeuI, care la 2 noiembrie 2011 a mplinit 20 de ani de la ntronizare".La Duminica Ortodoxiei din anul 2010, Sanctitatea Sa Patriarhul Bartolomeu1a adresat o scrisoare pastoral tuturor ortodocilor cretini, n care arat c unitateaOrtodoxiei trebuie s fie vizibil n toate aspectele ei (aluzie la unele reaciiortodoxe cu privire la dialogul teologic cu romano-catolicii). "Ortodoxia trebuies fie n dialog cu lumea. Ea nu se teme de dialog, pentru c nici adevrul nu seteme de dialog i confruntare. De aceea Biserica Ortodox nu trebuie s ascundlumina dreptei credine sub obroc, ci s o arate tuturor, s ias din marginalizarei izolare. Hristos Domnul a intrat n cetile pgnilor i le-a vestit i lor mpriacerurilor, nu pentru a deveni una cu credina i practicile lor, cci a rmas neafectatde acestea, ci pentru a le arta tuturor c El este Calea, Adevrul i Viaa":".Sintetiznd scrierile teologi ce ale unor teologi ortodoci contemporani, putemrezuma astfel condiiile participrii Bisericii Ortodoxe la micarea de refacere aunitii cretini lor: exprimarea mesajului ortodox cu privire la refacerea unitii cretinilor nmod clar i concis, pentru a se evita orice acuzaie de erezie sausincretism; respmgerea oricrui compromis n materie de credin, cult sauorgamzare;,7 Arhimandritul Epifanie Theodoropulos, Cele dou extreme: ecumenisniul i stilismul,Editura Evanghelismos, Bucureti, 2006, p. 12.l~ Cf. arhimandritul Gheorghios, stareul mnstirii Grigoriu, Scrieri athonite contemporane,Ed. Sfntul Nectarie, Arad, 2003, pp. 61-6939 A se vedea opiniile patriarhului Bartolomeu 1 cu privire la ecumenism i n interviul realizatde Printele dr. Constantin Coman, intitulat Ora Ortodoxiei, n voI. Ortodoxia subpresiunea istoriei,Ed. Bizantin, Bucureti, 1995, p. 193-20440 Text disponibil pe www.basilica.ro. cu titlul Enciclica patriarhal i sinodal la DuminicaOrtodoxiei 20 I O-78 Altarul Banatului combaterea energic a tentative lor de a ncuraja deviaii comportamentalei morale care contravin Sfintei Scripturi i practicii de totdeauna a Bisericii; cooperarea pe teren practic cu ceilali cretini, mai ales in planul asisteneisociale, pentru rezolvarea unor aspecte negative din societate i lume ipentru instaurarea pcii i bunei nelegeri ntre popoare i religii".Unii teologi au observat deja beneficiile implicrii Bisericii Ortodoxe n micareaecumenic: o mai bun cunoatere a valorilor Ortodoxiei de ctre ceilalicretini, fapt concretizat i prin numeroase convertiri; posibilitatea ca BisericaOrtodox s dezvolte i s determine acceptarea n cadrele instituionalizate alemicrii ecumenice a unor concepte doctrinare precum: Sfnta Treime, conceptulde comuniune, de har ca energie necreat, de dimensiune universal a mntuiriiin Iisus Hristos; preluarea de ctre ortodoci a unor experiene pozitive din lucrareapractic a celorlali cretini; contribuia Bisericii Ortodoxe la alctuirea unor programepentru combaterea rzboiului, a rasismului, eradicarea foametei pe glob ipentru protejarea creatiei".Conc1uzionnd, putem spune c, sperm ca in pofida tuturor piedici lor internei externe, Biserica Ortodox in ansamblul ei, s se implice pe mai departe activn micarea de refacere a unitii dintre cretini, aa nct acetia, n deplin unitatede credin s dea o mrturie mai puternic lumii intregi. Nu putem in s s nusubliniem c de cele mai multe ori practicarea unui ecumenism deformat i carenu corespunde exigenelor de mai sus, nu face altceva dect s compromit nochii lumii ncercrile noastre de a mplini dorina Domnului nostru Iisus Hristos,care este un testament sfnt pentru noi toi.41 Preot drd. Marius Floreseu, Curs de Ecumenism, anul III Pastoral i anul IV Pastoral,Facultatea de Teologic ortodox din Timioara, n manuscris~2 Ibidem-EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULTGheorghe PETRARUUniversitatea "Al. 1. Cuza" IaiTeologul rornano-catolic Gerald O'Collins arta c exist actualmentetrei stiluri de a nelege i a scrie teologie. Primul stil este cel academic, alteologi ei de o aleas inut intelectual, elaborat n universiti, ntr-o tradiiecultural ce i are originile n gloria filozofic a Greciei, continundu-se n universitile medievale, n Renatere, iluminism pn astzi. Izvoareleacestei teologii sunt Sfnta Scriptur i sfnta Tradiie, respectiv scrierilepatristice, documentele bisericeti, crile de teologie ce actualizeaz adevrulrevelaiei n diverse contexte culturale. Al doilea stil de a face teologieare la baz realitile sociale injuste, srcia unor zone extinse ale lumii deastzi locuite de cretini sau necretini i, inspirndu-se din profetismul VechiuluiTestament, denun rul social, nedreptatea, opresiunea. Al treileastil de teologie are la baz rugciunea i, n general, cultul prin care se aducecuvenita adorare lui Dumnezeu. Acest stil, de altfel, mpreun cu primul stilde a face i nelege teologia, caracterizeaz n general Ortodoxia care, n cercatgreu n ultimele sute de ani - opresiunea musulman sau totalitarismulcomunist -, a rezistat prin Liturghie i taine ce au avut i au o functie misio- A ,nar redescoperit de misiologia contemporan. In Liturghie i taine, n rugciuneaparticular sau cea public, cea de acas sau din biserica lca de cult,credincioii au ascultat i i-au nsuit cuvintele credinei, cuvinte mntuitoare,deschiztoare ale orizontului veniciei prin comuniunea cu Dumnezeu.Astfel, invocarea lui Hristos cel din cer n Duhul su i prezena sa n cultreprezint o anticipare a strlucirii finale din mpria lui Dumnezeu, iarprin "rugciune, icoan i arhitectur, strlucete viitorul nostru escatologiccu Dumnezeu'".n cult, n Liturghie, taine sau ierurgii, n catehez sau predic, n sentineleaforistice ale prinilor spirituali, este prezent, ns, de fiecare dat,cuvntul, cuvntul omului care face referin la cuvintele revelaiei, la nsuiCuvntul ntrupat, actualizndu-se cuvintele Scripturii, ale cuvntului Adevruluinsui i Hristos nsui, nedesprit de Treimea - Dumnezeu n experienaspiritual mntuitoare. Cuvintele sunt nedesprite de lumina harului,1 G. O'COLLINS, Retrieving Fundamental Theology, The Three Styles of ContemporaryTheology, Geoffrey Chapman, London 1993, 9-11.-64 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)de persoana lui Hristos care n Duhul mprtete harul, iubirea sa venic,deoarece "harul i adevrul au venit prin Isus Hristos"(In 1,14).Aadar,cuvintele revelaiei, ale evangheliei, actualizate i parafrazate n creaia poetico-liturgic a Bisericii, n teologia ei, pe lng faptul c au valoare enuniativ,c ele constat i fac referin la evenimente, la istoria mntuirii,sunt totodat i premisa unei relaii, a comuniunii deschise i oferite de celce este Iubirea i din iubire le-a rostit pentru noi, oamenii, pentru viaa imntuirea noastr. Aceste cuvinte, prin harul Duhului din Bisericalui Hristos,sunt eficiente n perspectiva mntuirii, lucrtoare pentru noi, aa cum aufost pentru cei ce au trit n miezul evenimentului hristic istoric prin aspectullornumit actualmente de filozofia limbajului performativitate. Cel lacare se face referin prin cuvintele rostite pentru mntuirea noastr n evenimentulistoric unic al revelaiei sale, Dumnezeu, actualizate liturgic, spiritual,prin invocare, este prezent tainic, n experiena spiritual, n cult oriundei oricnd este adorat.1. Evanghelizare i mrturie cretin prin culti eficiena performativ a limbajului liturgicn cultul ortodox, o remarcabil sintez ntre cuvintele scripturistice, revelaiei geniul poetic cretin iluminat de harul divin, exist o abundende texte biblice, prin care se actualizeaz mistagogic, anagogic evenimentultranscendent i istoric totodat al descoperirii de sine a lui Dumnezeu oamenilor,care este, n acelai timp, i o prezen a lui n viaa, n existena sacrdin timpul sacru liturgic, dar i cea cotidian a acestora. Cuvintele revelaiei,rostite sau cntate n cult, n general, respectiv n cele apte laude ncununatede Liturghie, n rnduiala tipiconal a sfintelor taine i a ierurgiilor, nseamnatt o aducere-aminte, un memorial al coborrii chenotice i iubitoarea lui Dumnezeu la oameni n istoria mntuirii consemnate n canonulscripturistic, dar, mai ales, lectura lor n cult i ofer omului posibilitateacomuniunii, a relaiei vii, existeniale, mntuitoare n comunitatea celebrantcu Dumnezeu prin Hristos n Duhul Sfnt, premis a plinirii escatologicedinmpria ce este i, paradoxal, va veni. De aceea, rnduiala Liturghiei ortodoxei a tainelor ncepe cu Binecuvntarea Mare: "Binecuvntat este mpriaTatlui, i a Fiului, i a Sfntului Duh". Primirea tainelor i participareala Liturghie este o intrare n mpria lui Dumnezeu care este i,paradoxal, va veni, realitate neleas i exprimat n Liturghia sfntuluiIoan Gur de Aur astfel; "ne-ai druit mpria ta ce va s vin". Cuvintelelui Dumnezeu actualizate n cult au ca obiect oamenii din tradiia spiritualce se situeaz n continuitatea revelaiei, se adreseaz lor cu aceeaiputere i cu aceeai semnificaie ca atunci cnd au fost rostite n istoria mntuirii,amplificat de dinamica aceleiai tradiii spirituale transculturale in succesiunea generaiilor ce se integreaz prin evanghelie i har Bisericii,EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULT 65noua creaie a lui Dumnezeu. Prin cultul care actualizeaz i dinamizeazrevelaia, lumea este evanghelizat. Fiecare om are posibilitatea de a auzi,de a fi strpuns n inim de cuvintele lui Dumnezeu pentru convertire laadevrul divin mntuitor ce eternizeaz prin comuniunea cu Dumnezeu nsuii structureaz, n acelai timp, chipul autentic al omului, dorit de Dumnezeu.Prin cult, Biserica evanghelizeaz permanent, sfintind pe om, transfigurndtimpul i spaiul prin ecleziarizarea acestora". In cult, credinciosulsesizeaz, nelege i destinaia personal, pentru sine nsui, ca o interpelaredirect din partea lui Dumnezeu a cuvintelor prin care acesta s-a adresatmntuitor persoanelor alese pentru a recepta i a transmite mesajul, voinasa. Astfel, putem vorbi i de nelegerea duhovniceasc a Scripturii, adic defaptul c tot ceea ce a fcut Dumnezeu pentru oameni vizeaz pe fiecare nparte. Interpretnd aceast perspectiv spiritual din gndire a teologic asfntului Maxim Mrturisitorul ca un act de evanghelizare personal, printeleDumitru Stniloae arat ca nelege Scriptura n duh nseamn a vedea raportul de totdeauna ntre Dumnezeui noi i a tri acest raport n ceea cem privete pe mine n clipa actual,ntruct eu triesc n clipa actual ...Cuvintele Scripturii i faptele lui Dumnezeudin ea, ca revelaie supranatural a lui Dumnezeu, au un neles mai lmurit iun caracter de revendicare mai direct a noastr dect nt,elesurile sau cuvintelelui Dumnezeu ncorporate n lucruri i n relaiile persoanelor cu noi. Toat viaalui Isus, interpretat de cuvintele lui, fapta rstignirii i a nvierii lui pentru noi,ne propun nelesuri mai directe, mai profunde i ne cer i nou o via dup chipullui, ca s ajungem i noi la nviere i unirea cu Dumnezeu, cum voiete el".n perspectiv ortodox, evanghelizarea este actul apostolic i eclezial depropovduire a evangheliei, de "slujire a cuvntului" (Fap 6,4), act esenialpentru fiina i rolul Bisericii n lume, care prin aceasta este misionar n nsifiina ei. Evanghelizarea este actul misionar eclezial de propovduire aevangheliei necretinilor, ateilor, dar, mai ales, cretinilor care triesc prinHristos i n Hristos, sensul vieii lor fiind comuniunea deplin, unirea tainic,spiritual cu Dumnezeu. Provenind etimologic de la verbul i substantivulgrecesc euanggelizo, respectiv euaggelion, cuvntul evanghelizare, reintegratterminologiei, teologiei i practicii misionare dup o vreme ndelungat,desemneaz actul fundamental de anunare, de predicare, de contextualizarea evangheliei mntuirii lui Hristos pentru toat-lumea (Me 1,1; 15;16,15-16; Mt 28,19-20; Le 24,47-48). Evanghelizarea, n esen, n sens biblic,e sinonim cu keryssein i cu martyrein, care desemneaz actul de a anuna,a face cunoscut, a proclama i, respectiv, a mrturisi, a da mrturie despre saua fi martirizat pentru Hristos, din iubire jertfelnic pentru el, n actul de2 C. AADRONIKOF,Le sens de la Liturgie, Cerf, Paris 1988, 67.3 D. STNlLOAE, Teologia Moral Ortodox, III, Bucureti 1981, 184-185.-66 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)vedere a gloriei sale n stare de graie, de mntuire prin asumarea de ctreel nsui a suferinei celui martirizat (In 1,14; Fap 7,56). Prin evanghelizarei mrturie, prin viaa cretin n totalitatea ei, de mplinire uman prinevanghelie, respectiv cult, taine, spiritualitate, filantropie, se constituie, serealizeaz n mod liturgico-sacramental trupul mistic al lui Hristos. De aceea,"Biserica este realizarea sacramental a evangheliei, manifestarea vizibil,istoric a credinei": "Tu eti Petru i pe aceast piatr voi zidi Biserica mea"(Mt 16,18). "Faptul misionar rmne un act eclezial'" i, de aceea, misiune aortodox are ca finalitate extinderea Bisericii pretutindeni n spaiu i timp,receptarea i transmiterea diacronic, transcultural a tradiiei ca experienaeclezial n Duhul lui Hristos i comuniune cu Dumnezeu Treime, prin extinderean umanitatea rscumprat i reconciliat a iubirii intratrinitareca viaa cea nou i adevrat n har la toi oamenii. Misiunea este i apostolat,pentru c primii misionari cretini au fost apostolii, i Biserica esteapostolic, membrii acesteia fiind "zidii pe temelia apostolilor i a proorocilor,piatra cea din capul unghiului fiind nsui Isus Hristos" (Ef2,20). Bisericaeste apostolic, misionar, pentru c ea este chemat i structurat prinslujirea apostolilor i a urmailor acestora, ierarhia sacramental, care continupentru poporul credincios ntre it a slujire a lui Hristos: a nva, asfinti, a conduce, a cluzi n pelerinajul interior-spiritual i cel istoric spre , A casa cea adevrat, mpria lui Dumnezeu. In cult, mai ales la Liturghie,cnd se svrete Euharistia, se relev nsi natura Bisericii, una misionarprin citirea i ascultarea textelor revelaiei, din Vechiul sau Noul Testament- lectio divina -, aciune de evanghelizare, prin mrturisirea credineidogmatice i comuniunea sacramental cu Hristos euharistic, mrturiecretin, prin comuniunea dintre membrii comunitii celebrante, prilej deslujire, de filantropie, de solidaritate local. Cultul este astfel locul teologicprin excelen al manifestrii credinei prin comemorarea evenimenteloristoriei mntuirii, prin prezena lui Hristos n Treimea - Dumnezeu n comunitatean stare de rugciune ce experiaz haric, sacramental, mistic comuniuneamntuitoare i unirea ndumnezeitoare pentru om, dar i cu valenecosmice prin prefigurarea plinirii escatologice.Astfel, Dumnezeu este prezentn comunitatea celebrant. Cel ce este i Cel ce vine atrage n misterul lucrriisale transfiguratoare pe om i ntregul cosmos, oferind celor ce-l contempl41. BRIA, Credina pe care o mrturisim, Bucureti 1987, 129-135; cf. 1. BRIA- P. CHANSON-J. GADILLE- M. SPINDLER,ed., Dictionnaire oecumenique de missiologie. Cents motspour la mission, Cerf - Labor et Fides - Cle, Paris - Geneve - Yaounde 2001,125-129.196-199;K. MULLER- T. SUNDERMEIER- S. BEVANS- R.H. BLIESE,ed., Dictionary of Mission. Theology,History, Perspectives, Orbis Books, Maryknoll, New York 1998, 151-154. 292-295; J. JONGENEEL,Philosophy, Science and Theology ofMission in the lffh and 2rJ1' Centuries. A MissiologicalEncyclopedia,I, Peter Lang, Frankfurt am Main - Berlin - Bem - New York - Paris - Wien1995, 27-57.-EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULT 67vederea cea adevrat, n lumina lui Dumnezeu a tuturor raiunilor existenei.Prin aceasta, putem vorbi n cult, n rugciune, despre prezena ipermanena principiului, un perpetuu genuin "La nceput ... "n sens biblic,religios, cretin, care funcioneaz pe conceptul ciclic al temporalitii cosmicei istoricitii umane, care, paradoxal, deschide spre viitor, spre escatologici plinete ceea ce sfntul Pavel numete n viziunea sa ecleziologic. "plinirea Celui ce plinete toate n toi" (Ef1,23) sau "Dumnezeu totul ntoate" (lCor 15,28). Prin aceasta, cretinismul a intuit, a neles i a aplicatoriginal o concepie teologic, spiritual, cultic nou, anume, n sens filozofic,aceea a principiului-funcie, sau n sens teologic, eclezial, Dumnezeucu noi-Emanuel. Aceast concepiea jucat un rol fundamental n a mpiedica credina nou-testamentar de a sedizolva n metafizica greac ... La fel, Liturghia, prin aceeai intuiie, a pzit practicaliturgic a tainelor de a aluneca n religiozitatea pgn ... Credina cretintriete n sentimentul unei contemporaneiti profunde cu impulsul genetical nceputului, dar nu ntr-un mod regresiv sau iterativ, ca i cum principiular fi n spate i ca i cum ar trebui fr ncetare s reamorsm fluxul n circularitateatimpului. Spre deosebire de miturile pgne, nceputul este nainte sauvine din fat5, Liturghia, tainele constituie trecerea tainic din plintatea i funcionalitateaczut totui a lumii, din ziua a aptea, spre ziua a opta, a luminiinenserate, a mprtiei, realitate redat admirabil n rugciunile ortodoxe."n Biserica slavei t~le stnd, n cer a sta ni se pare'".n cult, se utilizeaz cuvinte, gesturi, simboluri. Cuvintele apartin ordinii . ,. spirituale a existenei, in de raionalitatea omului, sunt expresie a acesteiai, de asemenea, evideniaz dimensiunea relaional ce l caracterizeaz ontologicpe om. Prin cuvinte, omul comunic cu ceilali oameni, mai mult, princuvinte, el exAp' rim i relatia sa, structural fiint,ei sale, cu transcendenta,, cuDumnezeu. In cult, sunt actualizate experienele supranaturale ale interpelriioamenilor alei de Dumnezeu pentru a comunica semenilor lor, ntregiicomuniti credincioase, voina divin, ntlnirile cu Dumnezeu. Dar, maiales, n Liturghie i taine, sunt actualizate, rostite, i este prezent nsui CuvntulluiDumnezeu ntrupat pentru viaa noastr, Mntuitorul Isus Hristos,ale crui cuvinte le auzim prin vocea sacerdotului ca i cum el ne-ar vorbi ncontemporaneitatea noastr i pe care l vedem spiritual n icoan i Euharistie,mprtindu-ne de prezena sa eficient, unindu-ne cu el prin pineai vinul euharistice.5 M. GIMENEZ, "La liturgie et le temps", Irenikon 4 (1980) 476.6 Rugciune, Utrenia, Ceaslov, Bucureti 1984, 79.-68 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)Cuvintele noastre sunt i cuvintele lui, rostite pentru noi i adresate noudin iubirea sa dumnezeiasc, i sunt i cuvintele noastre rspuns la iubireasa experiat spiritual n rugciune, n cult, n calitatea noastr de fii ai luiDumnezeu. Cuvintele sunt nsoite de iubire, exprim relaii i, de aceea, eleopereaz asupra subiectului, creeaz o stare interioar ce deschide spreCel ce a rostit cuvintele. Exprimnd iubirea lui Dumnezeu, ele i actualizeazaceast iubire, pe Dumnezeu ca persoan iubitoare care este deja prezent iatrage subiectul uman n orizontul iubirii divine, n relaie, n comuniuneaiubirii cu Dumnezeu, copleindu-l i transfigurndu-l de lumina i strlucireadivine. Prin aceasta, cuvntul liturgic aduce mai mult dect informaie, cuvintedespre cineva, despre un eveniment din trecut, ci el deschide spre relaiacu Cel ce a rostit cuvintele i este prezent el nsui dinamic, prin haruli iubirea sa, acolounde se celebreaz cuvintele Cuvntului n Duhul prezentn Biseric, instituind relaia, comuniunea cu persoanele din orice momental istoriei umane posterioare evenimentului revelaional, transfernd misteruliubirii i vieii divine n inima nsi a instituiei i a persoanelor ce irevendic apartenena la Cel celebrat n cult, n rugciune, la Dumnezeu.Dumnezeu nsui este prezent n cult, i constituie i structureaz comunitateace rspunde apelului su iubitor, membrii acesteia cunoscndu-l priniubirea fa de el i cunoscnd ntreaga existen, sensul acesteia prin nlareaspiritual la gndirea divin, n lumina acesteia cunoscnd i sensullor ca persoane n creaie. Prin aceasta, limbajul cultic al rugciunii opereazcomuniunea, unirea spiritual n har cu Dumnezeu, avnd astfel o valoarei o funcie de formare spiritual a omului prin cunoaterea i iubirealui Dumnezeu creatorul i mntuitorul, aa cum este informat despre Dumnezeu'din teologia ca tiin despre Dumnezeu i, totodat, ca experientainic a lui n Biseric. De fapt, n cult, n rugciune, omul se situeaz nfaa Celui ce este, a lui Dumnezeu ca persoan cruia i se adreseaz ca unuiTu, cea ce evideniaz faptul c liturgicul "depete aporetica i problematranscendental'", n sensul c Dumnezeu nsui devine subiect al Liturghiei.De aceea, n cult nu se mai pune problema de a demonstra n vreun felexistena lui Dumnezeu, aceasta pentru c el este deja prezent pentru comunitateacare l ador i i se roag, iar prezena sa este "fundamentul certitudiniisacre pe care credinta o comunic rugciunii'". Mai mult, cultul constituiei premisa unitii de credin i a formulrilor dogmatice, pentru c"Biserica purcede la o definitie dogmatic a credintei pe baza rugciunii: lexorandi -lex credetid", n acest sens, gestul i rit~ul melodic i intelectual7 C. MDRONIKOF, Le sens de la Liturgie, 92-93.B C. ANDRONIKOF, Le sens de la Liturgie, 96.9 C. MDRONIKOF, Le sens de la Liturgie, 99; cf. J. PELlKAN, The Christian Tradition. A Hisioryofthe Developtnetit of Doctrine, 1, Chicago - London 1971, 138.-EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULT 69al limbajului cultic produc o cutremurare spiritual, o intensitate interioarcu deschidere spre Dumnezeu care se face prezent haric, sacramentalpentru cei ce i se adreseaz n rugciune sau i aduc jertf. Prin aceasta,cuvintele creeaz prin Cel care este prezent n ele i prin ele ca iubire iubirea- rspuns la membrii comunitii celebrante. Dumnezeu cel ce i iubetepe cei ce rspund interpelrii sale rostete permanent pentru om unte iubesc, implicndu-se n viaa acestuia, pentru ca omul s fie cu adevratomi s afle fericirea venic prin comuniunea cu Printele ceresc. Este ceeace filozofialimbajului numete valoare, funcie performativ, i ceea ce caracterizeazun enun performativ este faptul c nsi persoana care enunceva,n acelai timp, opereaz ceea ce enunul indic. Expresia biblic "Dumnezeueste iubire" nseamn c Dumnezeu deja l iubete pe cel ce i se adreseaz,pe cel ce l invoc pe Dumnezeu n rugciune, respectiv Biserica sarugtoare ce rspunde iubirii sale, i i integreaz acesteia pe toti cei ce devinprin taine membre ale trupului lui Hristos. n acelai timp, c~vntul carevine de la o persoan prin care aceasta se deschide spre alt persoan i ateaptdeschiderea acesteia are i o valen autoimplicativ. Cuvntul deiubire al lui Dumnezeu nseamn implicarea lui Dumnezeu n viaa persoaneiomului care dorete s-I cunoasc i s-I iubeasc pe Dumnezeu, prezenalui dinamic, harico-sacramental n omul care se angajeaz pentruDumnezeu i mplinirea poruncilor sale, prin care se ntrupeaz spiritual Cuvntulprin virtui, pentru comportamentul, conduita teofanic a omului ceexperiaz asemnarea cu Dumnezeu n har. Cuvntul divin nu se reduce, nunseamn pentru om doar o informaie despre Dumnezeu, ci l revendic peom n totalitate, aa cum, n ordinea iubirii, druirea de sine este total.Dumnezeu ni s-a druit nou, oamenilor, total n Hristos Cuvntul su, princare-I cunoatem i care este totodat Viaa, Adevrul i Lumina oamenilor,permanent n stare dejertf pentru oameni i pentru mntuirea lor.Aceaststare de jertf este una real pentru omul credincios i poate fi neleas nperspectiva eficienei continue a jertfei Celui ce s-ajertfit o dat pentru noii, n acelai timp, ne-a inclus i ne include permanent n starea sa dejertfprin care se face prezent pe sine, sacramental i mistic, n viaa noastr spiritualn instituia teandric a mntuirii, Biserica lui Hristos, Jertfitorul iJertfa noastr".--n aceast perspectiv, eyanghelizarea nu nseamn doar informaiedespre Dumnezeu, la nivel de cunoatere raional, ci, mai ales, mrturie10 J. LADRIERE,L'articulation du sens. II. Les langages de la foi, Cerf, Paris 1984,23-65. JeanLadriere se inspir n abordarea sa din lucrarea lui John Langshaw Austin, tradus n limbafrancez cu titlul Quand dire, c'est faire, Seuil, Paris 1970 i D.D. EVANS,The Logic of Self-Involvement. A PhilosophicaJStudy of Evezyday Language with Special Reference to the ChristianUse of Language about God as Creator, SCM Press, London 1963; cf. GRE. PETRARU,Misiologie Ortodox, 1, Panfilius, Iai 2002, 117-118.-70 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)despre Dumnezeu, via n Hristos, mplinirea poruncilor lui ntr-o existenevanghelic, cretin autentic, mrturisitoare chiar n smerenie itcere neleapt. Mrturia implic vederea lui Hristos n nevedere, experienaapofatic a comuniunii cu Dumnezeu, care este mntuitoare. Pentrua evidenia mai pregnant acest aspect, facem apel la Nicolae Cabasila carearta c, prin taine, att cretinul, personal, ct i Biserica, trupul comunitar-sobornicesc al lui Hristos, extins n spaiu peste veacuri "pentru a seuni cu Hristos, va trebui s trecem prin strile prin care a trecut i el?". Deasemenea, sfntul Maxim Mrturisitorul arat calctuirea scris a sfintei Evanghelii este o ndrumare elementar spre cunotinace se ivete treptat n cei ce s-au nlat prin ea i au ters din ei n chipduhovnicesc grosimea cugetului trupesc, sau spre cea care se va ivi pe urmdup sfritul celor ce se mic. Fiindc - precum Legea are o ndrumare elementarspre cunotina aprut odinioar prin ea a celor ce erau povuii prin easpre Hristos, Cuvntul n trup, i adunai spre Evanghelia primei lui veniri -, aa,i Evanghelia este o ndrumare elementar a celor povuii spre Cuvntul n Duhi adunai spre lumea viitoare a celei de a doua veniri a lui. Cci Acelai este trupi Duh, fcndu-se aceasta sau aceea dup msura cunotinei fiecruia".Surprindem n aceast viziune sinteza dintre evanghelizare ca enun imrturia cretin ca via n Hristos, prin eliberarea de patimi, iluminare i~nirea mistic, vocaie a cretinului", att a monahului, ct i a celui laic.In Ortodoxie, i unul, i cellalt converg spre acelai i unic Hristos, fie nlume, ca sacerdoi n slujirile bune multiple de pe altarul acesteia, temeliepentru aezmntul ceresc, fie prin retragere din lume i slujire a oamenilordin ea prin raportarea direct, nemijlocit la Hristos, n rugciunea eliberatoarede patimi ce unete n lumina necreat cu Hristos.A chema, a invoca, a numi pe Hristos implic deja prezena lui, a Celuidorit i iubit care opereaz unirea tainic, spiritual cu el a celor prezeni nnumele lui n rugciunea personal i mai ales n cea public, obteasc.2. Evanghelizare i mrturie cretin n Liturghie, taine i ierurgiiUn principiu esenial al misiologiei ortodoxe este acela al proclamrii evangheliei,al evanghelizrii prin cult, prin doxologie, principiu potrivit cruiarugciunea i reprezentarea liturgic a evangheliei au un rol 'major pentrucomunitatea drept-mrturisitoare. Mai ales n Liturghie, sunt reprezentatecu eficien soteriologic pentru fiecare om i fiecare generaie, prin Duhul11 N. CABASILA,"Despre viaa n Hristos", II, n Scrieri, Bucureti 1989, 150.12 M. MRTURISITORULA,mbigua, 83: PSB, trad. romn, tr. D. Stniloae, Bucureti 1983,216.13 D. STNILOAE,Spirituelitetee Ortodox.-EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULT 71lui Hristos nviat nsui, faptele sale pentru viaa i nvierea noastr. Misiuneaortodox e structurat pe Liturghie i pe taine, acestea conferind ritmmisiunii, mai ales prin Euharistie care creeaz prin adunare - ek-kaleo - comunitateatrimis n lume - Cupace s ieim ... - pentru a da mrturie despreHristos tuturor oamenilor. Prin structura i aspectul ei liturgic, cristalizatenc din Bizan i misiunile evanghelizatoare ale acestuia, Biserica Ortodoxeste o Biseric misionar, fr riscul, datorit aspectului, dimensiuniiei duhovniceti, s decad n ritualism sau ntr-o via introvertit, ci manifestndo autentic deschidere spre lume i problemele acesteia. Astfel,"comunitatea care-l mrturisete pe Hristos este, n acelai timp, comunitateacare i se nchin, l ador pe Hristos ca Dumnezeu. n istorie, adorarealui Dumnezeu n Biseric a fost expresia i garania pstrrii revelaiei divine"l\ a credinei ei dogmatice, a experienei spirituale autentice. Ortodoxiaeste contient c, dac misiunea cretin ar fi lipsit de dimensiuneaei liturgic, doxologic, atunci aceasta ar degenera ntr-o simpl ideologie,eventual una religioas, sau o aciune uman particular, o aventur egoisti excentric. Simbolismul religios bogat al cultului ortodox nu doar sugereazsau trimite la lumea supranatural, la mpria lui Dumnezeu saurelev ataamentul ortodox fa de forme, ci, aa cum sugereaz A. Schmemann,aceast simbolistic esenial Ortodoxiei are o valoare epifanic, teofanic,constituie revelarea a ceea ce este simbolizat i nseamn deja participaren timp la realitatea escatologic",n Ortodoxie, misiunea prin cult, evanghelizarea i mrturia despre Hristossunt inseparabile, de neconceput fr sacerdoiu, preoia sacramental, careeste, de fapt, actualizarea, contextualizarea prin Duhul a preoiei unice i..universale a lui Hristos prin "slujitorii lui Hristos i iconomii tainelor luiDumnezeu" (lCor4,1). Preoii, n exercitiul lor hermeneutic i sacramental,adapteaz cuvintele Scripturii la realitile timpului, la circumstanele vieiiumane n dinamica diacronic i transcultural a acesteia, aceleai cuvinteale lui Hristos fiind adresate inclusiv omului de astzi, n general agnostic isecularizat, orientat egolatru spre sine i refuzndu-l apostatic pe Dumnezeu.Ei convertesc lumea la Hristos prin Duhul prezent n Biserica sa, ncomuniune cu ntreaga comunitate celebrant a misterului divin, care imprimtimpului i spaiului vieii umane i cosmosului nsui un ritm sfinitor.Aa cum arta teologul A. Schmemann, convertirea lumii la Hristos14 1. BRIA, ed., Go Forth in Peace. Orthodox Perspectives on Mission, Geneva 1986, 17; 1.BRIA, Spre plinirea Evangheliei. Dincolo de aprarea Ortodoxiei: exegeza i transmiterea Tradiiei,Rentregirea, Alba-Iulia 2002.15 AL. SCHMEMANN, Church, World, Mission, St. Vladimir's Seminary Press, Crestwood N.Y.1979,24; cf. IDEM,Euharistia, Taina mpriei, Anastasia, Bucureti 1993, 51-54. Cultul sauicoana nu este prenchipuire, ci "prezen i participare" a realitii la realitatea simbolizat, 52.-72 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)a fost n mare msur o convertire liturgic. Nu este dificils nelegem motivul.Pentru pgnism, n general, i n specialpentru oamenii de rnd, religia i cultulerau concepte identice. Pgnismul a fost, nti de toate, un sistem de culte. Nuntmpltor, n Edictul de laMilano, libertatea religioas a fost definit precis calibertate a cultului".Tot prin cult, Ortodoxia evanghelizeaz i l mrturisete i astzi peHristos, acest fapt evideniind "orientarea liturgic a Ortodoxiei?". De fapt,cretinismul este o religie liturgic, iar Biserica este comunitatea credincio-. ilor care se roag. nsi Liturghia are o structur misionar prin frazeologiaei scripturistic, respectiv textele biblice, din Liturgia cuvntului, prinunirea euharistic cu Hristos prin care se mrturisete credina cea adevratprin cunoaterea i iubirea lui Dumnezeu. ntr-o vreme cnd contiinaliturgic i, implicit, cea teologic este mult diminuat, cnd n lumea pecale de secularizare surogate de cult i practici pseudo-spirituale sunt inoculaterafinat n subcontientul cretinilor, cnd spectacolul sportiv, cinematograficsau de divertisment subcultural i imoral tind s devin .Jiturgicul","marile Missae" ale unor categorii largi de oameni", Biserica, prinpreoia ei, i cheam pe oameni la comuniunea cu Dumnezeu n timpul sacruliturgic i n centrul liturgic al creaiei, biserica-lca de cult, pentru ca, nlumea lui Dumnezeu, ontologic relaional lui, s-i oferim Printelui cerescun timp i un spaiu pentru el, care este, de fapt, unul pentru noi, oamenii,ce ne umanizm paradoxal prin relaia mntuitoare i n iubirea de Dumnezeu.n Ortodoxie, evanghelia se propovduiete n Liturghie, n tainele Bisericii,n celelalte servicii divine, cele apte laude ale ciclului liturgic zilnicsfinitor din lcaul de cult. Aici, cuvintele, icoana, de fapt, dimensiunile auditivi vizual ale revelaiei i actualizrii cultice a acesteia, au rol evanghelizator,sfini tor, cu toat valoarea lor estetic intrinsec. Dei, n Ortodoxie,arta liturgic, n general, poezia, pictura, muzica, are valoare estetic,ea nu se reduce la estetism, ci are un sens teologic profund i deschide sprempria lui Dumnezeu, fiind o fereastr spre cer, astfel c, n itinerarul liturgici spiritual cu Hristos din Liturghie, credinciosul exclam extatic: "Amvzut Lumina cea adevrat, am primit Duhul cel ceresc, am aflat credina16 AL. SCHMEMANN,Introducere n teo1ogia liturgic, Sofia, Bucureti 2002, 167.17 J. STAMOULISE, astern Orthodox Mission Theo1ogy Today, Orbis Books, Maryk.noll, NewYork 1986, 86. Cf T.WARE,The Orthodox Church, Penguin Books, 1985,207-210; Cf ArurrMANDRITULVASILIOS,Intrarea n mprie. Iniiere n taina liturgic a unitii Ortodoxiei, Deisis,Sibiu 1996.18 R. TESSIER,Dep1acements du sacre dans la societe moderne. Culture, po1itique, economie,eco1ogie,Bellarmin, Quebec 1994, 21- 47; cf N. ACHIMESCU,Noile micri religioase, Limes,Cluj-Napoca 2002, 7-52; GRE. PETRARU,Ortodoxie i prozelitism, Trinitas, Iai 2000,205-210.--EVANGHELIZARE I MRTURIE CRETIN PRIN CULT 73cea adevrat, nedespritei Sfinte Treimi nchinndu-ne, c Aceasta ne-amntuit pe noi"".n cultul ortodox, Sfnta Scriptur este izvorul i temelia ntregii vieiliturgice i spirituale a Bisericii. Cultul ortodox se caracterizeaz prin frazeologiabiblic impresionant, texte extinse luate din Vechiul i Noul Testamentla fiecare rnduial stabilit tipiconal de Biseric. De aceea, prezenala cultul public i nscrierea spiritual n ritmul liturgic al parohiei este unact de evanghelizare i de mrturie cretin. Mesajul biblic se actualizeazliturgic n rugciunea Bisericii, mai ales n Liturghia ei, cnd Biserica svreteEuharistia i, prin Euharistie, se mplinete Biserica n comuniunea cuIsus Hristos. Biblia este vie n Liturghie, actele liturgice vivific i dau senscuvintelor Scripturii interpretate i actualizate potrivit cerinelor cretinilorde astzi, chemai ca ntotdeauna la sfinenie, stare de har interioarcare trece dincolo de cuvinte, iradiant pentru comunitatea cretin, dari pentru lume n sens larg, n ansamblul ei, stare dat de "participarea ladumnezeiasca fire"(2Pt 1,4), de comuniunea cu Cel Sfnt.Pe de alt parte, nsi rugciunea ce izvorte din cel mai pur sentimental omului, gndul simplu nlat ctre Dumnezeu pentru laud, mulumiresau cerere, poart pecetea experienei spirituale biblice, ntr-o continuitatea invocrii i a mplinirii speranei umane n timp i n perspectiv escatologic.Printele D. Stniloae, relund o interpretare a teologului P.Florensky,prezint o structur a rugciunii dup schema urmtoare:a) Adresare ctre Dumnezeu, "Dumnezeule cel Sfnt ... " sau "DoamneIsuse Hristoase, Dumnezeul nostru" ... sau "Doamne, mprate ceresc,Mngietorule,Duhule adevrate ... "20, prin care se exprim esena de fapt a rugciuniipublice sau particulare, anume prezena lui Dumnezeu cel transcendent,taina Numelui divin invocat de omui credincios, care-I simte peDumnezeu n proximitate a sa, n mintea i inima sa, i triete copleit itransfigurat de prezena divin.b) Aspectul anamnetic al rugciunii, aducerea-aminte de faptele minunateale lui Dumnezeu pentru oameni, din istoria iconomiei divine, a implicriisale n istoria oamenilor, pentru ca acetia s fie n comuniune cu Dumnezeui ncrederea cu care omul se deschide spre acesta i lucrarea lui confirmidentitatea i continuitatea actelor divine mntuitoare dintotdeauna: .Doam-.ne Isuse Hristoase, Dumnezeul nostru, care ai binevoit a: intra sub acoperemntulvameului Zaheu i te-ai fcut mntuire lui i la toat casa lui ... " sau"... care ai venit n Cana Galileii i nunta care era acolo ai binecuvntat-o ... "19 "Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur", n Liturgbier, Bucureti 1995, 17l.20 Rugciuni din cultul ortodox, mai ales din Taina Nunii, "Slujba Cununiei", 89-94 i "Rnduialabinecuvntrii casei noi ... ", 389-390, n Aghiasmatar, Bucureti 2002.74 DIALOG TEOLOGIC 13 (2004)c) Cererea nsi, prin care se particularizeaz dorina credinciosului saua comunitii celebrante, prezentat cu ncredere lui Dumnezeu n temeiulmplinirii de ctre el a rugciunilor n istoria iconomiei mntuirii, a Bisericii:"nsui i acum pzete nevtmai de toat rutatea pe cei ce voiesc a locuiaici i aduc ie rugciuni ... " sau "Primete rugciunea noastr, a robilor ti,i precum acolo, i aici fiind de fa, cu ajutorul tu cel nevzut, binecuvnteaznunta aceasta ... "d) Adorarea lui Dumnezeu n Treime, Tatl, Fiul i Sfntul Duh, aa cums-a consacrat aceast enumerare n tradiia cretin, n funcie i de cronologiaiconomiei fiecrei persoane divine fa de umanitate: "C ie se cuvinea ne milui i a ne mntui, Dumnezeul nostru, i ie slav nlm, Tatlui, iFiului, i Sfntului Duh ... "e) Confirmarea doxologic prin cuvntul "Amin" care trebuie neles nperspectiva adevrului divin, a fidelitii cu care Dumnezeu s-a angajat fade poporul SU21Cteva texte liturgice din cultul ortodox sunt relevante n perspectiva evanghelizriii a mrturiei cretine. n taina Botezului, preotul se roag ca persoanabotezat, zidit pe temelia proorocilor i a apostolilor, s fie "sdire aadevrului" n sfnta, soborniceasca i apostolica Biseric, ca i prin sporireaei n dreapta credin s se mreasc numele sfnt al Treimii divina".La taina sfntului Maslu, n Rugciunea a asea, se rostesc urmtoarele cureferin la cel pentru care se svrete taina: "Gura lui o umple de laudata. Buzele lui le deschide spre slvirea numelui tu. Minile lui le ntindespre lucrarea poruncilor tale. Picioarele lui ndrepteaz-le spre vestirea evanghelieitale. Toate mdularele lui i gndirea lui ntrete-le' cu harul tu'?".La Sfnta Liturghie a sfntului Ioan Gur de Aur, se arat c mprtireacredincioilor cu Hristos euharistic are eficien i valoare evanghelizatoare,misionar prin mprtirea cu Duhul Sfnt, "spre plinirea mpriei cerurilor"?'.n cult, se actualizeaz revelaia, iconomia mntuirii n dinamica acesteia,spre mpria lui Dumnezeu care este prezent, eficient n perspectiva vieiii a mntuirii n comunitatea celor ai si, prin harul Duhului, aa cum a fostntotdeauna cu poporul su, indi-ferent de nt,elegerea unor categorii de oa-. meni, a unor ideologii, a marginalizrii ideologice i a martiri zrii Bisericii.21 D. STNILOAE, Spiritualitate i comuniune n Liturghie Ortodox, Craiova 1986, 87.22 Aghiasmatar, 36.23 Aghiasmatar, 162.24 Liturghier, 155.--MISIUNEA CRETINN CONTEXTUL DIALOGULUI INTERRELIGIOSPr. drd. Drago UNGUREANUIntroduceren contextul interreligios de astzi, religiile lumii ncearc s ncropeascun dialog misionar prin care s poat gsi puncte comunede adncire a sentimentului religios i a tririi credinei, att pe planpractic-social, ct i teologic-doctrinar, pe de o parte, iar pe de altparte, de a stopa efervescenta sectar din ce n ce mai variat i mainociv, care promoveaz o doctrin eronat i distructiv, tiut fiindfaptul c exist secte desprinse din Biserica cretin, exist secte cusubstrat extrem oriental, exist secte cu caracter tiinific, dar "aproapetoate sectele au fost nscocire de oameni care au dat dovad de nepriceperei de misticism fanatic i bolnvicios'". Toate aceste sectei confesiuni propun programul lor misionar de mntuire, fie ea neleasn sens cretin, fie n nelesul de autodepire, purificare,iluminare etc., iar contracararea acestui fenomen neoreligios nu sepoate face prin for i abuz, ci printr-o mrturie cretin autenticpe baze revelaionale, cu alte cuvinte printr-un dialog civilizat isincer, nct "suntem chemai la dialog, pentru a mrturisi, dar i pentrua descoperi ceea ce ar putea fi pozitiv la fraii notri, pentru a auzintrebrile ce ne sunt puse i pentru ca, prin intermediul lor, sajungem la o mai bun experien a vieii Duhului n Ortodoxie'".1 Pr. Simeon Adrian, Biserica, sectele i fraii mincinoi, Editura Pelerinul,Iai, 1997, p. 31.2 Pr. prof. dr. Boris Bobrinskoy, Taina Bisericii, trad. rom. de Vasile Manea,Editura Rentregirea, Alba Iulia, 2004, p. 332.--Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 371. Precizri terminologice: misiune-dialog-religieEtimologic, notiunea de misiune provine din latinescul muto, -ere ,iar n epoca apostolic i imediat postapostolic a fost neleas ca oextindere a cretinismului n vederea implementrii sau sdirii (cf.I Corinteni 3, 6-9) mesajului hristic n teritoriile nc necretinate. nteologia ortodox, misiunea reprezint att un act de trimitere laevanghelizare, de rspndire a cuvntului mntuitor al lui Hristos, cti un act de continuitate i fidelitate fa de tradiia i mrturia apostolic",Interesant este faptul c, odinioar, n teologia apusean,termenul de misiune desemna relaiile personale din snul SfinteiTreimi'. ns semnificaia acestui concept a fost accentuat n spaiulneoprotestant, cu o vdit nuan ecumenic, acolo unde a fost dezbtuti analizat n aa-numitele Conferine Misionare Mondiale, tocmaicu acest scop de a reliefa rolul pe care l are n procesul propovduiriii transmiterii mesajului hristic generaiilor urmtoare. Cutoate acestea, religiile, confesiunile, denominatiunile i noile micrireligioase au neles prin acest termen datoria expres de a proclamalumii mesajul primit printr-o revelaie special, care confer puterei autoritate coninutului misiunii n formarea de noi comuniti careaccept oferta misiunii i care se vor conduce n viaa cotidian dupaceste reguli sau norme transmise de misionari. De fapt, "mesajulmisionar este c cretinismul, prin caracterul su doctrinar i practic,poate face fa tuturor lipsurilor celorlalte credine i culte i cpe baza naturii i experienei religioase se poate conchide c cretinismuleste singura religie absolut'".3 Pr. praf. dr. Ion Bria, "Misiune", n Dicionar de teologie ortodox. A-Z, ediiaa II-a revizuit i completat, Editura Institutului Biblic i de Misiune al BisericiiOrtodoxe Romne, Bucureti, 1994, p. 255.4 Ibidem.5 jean-Francois Zorn, .Mission (missio Dei)", n Dictionnaire cecumeniquede missiologie. Cent mots pour la mission, sous la direction de Ion Bria, PhilippeChanson, ]aques Godille, Mare Spindler, Les Editions du Cerf, Paris, Labor etFides, Geneve, Cle, Yaounde, 2001, p. 216, apud Pr. praf. univ. dr. Valer Bel, MisiuneaBisericii n lumea contemporan, voI. 1: "Premise teologice", Presa UniversitarClujean, Cluj-Napoca, 2004, p. 7.6 Dr. Vasile Gh. Ispir, ndrumarea Misionar a Bisericii Ortodoxe, TipografiaRomnia ou, Bucureti, 1922, p. 20.-38 Teologie i Vian ceea ce privete termenul de dialog, etimologic vorbind, elprovine din limba greac, de la cuvintele 5fa("cu") i oy4- C"cuvnt","vorbire", "rostire"), i semnific o rostire sau o vorbire raionald, ovorbire coerent, dialogul devenind astfel ,,0 vorbire cu, o vorbirempreun sau o justificare raional mpreun". Plecnd de la aceastprecizare, putem spune c dialogul implic i devine un act raional,liber i contient, dar i un act relational, un act de transmitere i decomunicare direct ntre dou persoane, dou comisii, dou delegaii,dou instituii etc. Privit dintr-o alt perspectiv, dialogul poateavea loc i cu propria persoan, cu propriul ego (eu), fiind vorba deacel dialog interior, dialog luntric, dialogul cu propria persoan,dialogul cu adncul i cu cele mai ascunse taine ale inimii, aa cumpoate fi el identificat n literatura filocalic. Odat intrat n cadruldialogului, fiecare partener se oblig la respectarea unor principii, aunor reguli, precum i la propria viziune asupra celor analizate, ieindoarecum din orizontul intern, conservator sau tradiionalist, nctntlnirea n dialog cu cellalt reprezint ieirea din singurtate, anonimatsau izolare, ieirea din interioritate a cotidian i descoperireaaltor raiuni i sensuri necunoscute pn n acel moment.Ct privete cuvntul religie, etimologic analiznd, provine dinlimba latin, de la religo, -are (a uni, a lega)", ns aceast precizarea termenului se pare c nu este nc definitiv acceptat. Privitdintr-o alt perspectiv, cuvntul religie ar proveni de la reeligere saurelinquere. Un rspuns la ntrebarea: Ce este religia?, ar fi acela conformcruia ea "s-ar asemna mai mult cu o enciclopedie dect cu odefiniie formulat ntr-o singur propozitie'". Cu toate acestea, o formulcare nregistreaz un consens ntre fenomenologi, filosofi iteologi este aceea care definete religia ca ntlnire a cunotinei,aciunii, normelor i structurii cu care omul exprim recunotina,dependenta, adorarea n faa sacrului. Am putea spune c, "religiaare valori speciale, deosebite n ele nsele, cci domeniul ei este7 Dialog, n http://dexonline.ro/search.php?cuv=dialog (11.05.2011).8 Pr. dr. Ioan Mircea, "Religie", n Dicionar al Noului Testament, EdituraInstitutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1995,pp. 443-444.9 Antony Flew, "Religie", n Dicionar defilosofie i logic, traducere n limbaromn de Dragan Stoianovici, Editura Humanitas, Bucureti, 1996, p. 293.Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 39transcendental, suprasensibil":". n acest sens, Mircea Eliade afirm c"orice manifestare a sacrului este important: orice mit, orice rit,orice credin sau figur divin reflect experiena sacrului?". n ceeace privete coninutul teoretic al religiei, Joachim Wach menioneazfaptul c acesta "poate fi cercetat n legtur cu trei subiecte deimportan deosebit: Dumnezeu, Lumea i Omul?", locul centralfiind ocupat de divinitate.2. Dialogul interreligios, orizont i spaiual misiunii cretineDac ar fi s facem o scurt incursiune n istoria i n contextulapariiei dialogului interreligios, dei studiul de fa nu-i propuneacest lucru, trebuie s ne ducem cu gndul i cu cercetarea lamomentul pogorrii Duhului Sfnt peste SfiniiApostoli, mai precisla ziua Cincizecimii, unde vom observa faptul c nceputul misiuniicretine a Apostolilor s-a desfurat ntr-un spaiu cu totul nou, ncrcatcu o mulime de idei, simboluri i atitudini legate de divinitate, cualte cuvinte ntr-un areal plurireligios, transferat apoi i n spaiul european.Aici, "ntr-o lume n care omul se simte deposedat de rdcinilepmnteti i cereti, prin care poate deveni un inel de legturntre pmnt i cer, misiunea cretinilor este aceea de a redescoperimpreun originile i resursele spirituale ale culturii i civilizaieieuropene, att la nivelul orizontal, adic n istorie, ct i n perspectivvertical, prin asumarea vieii n Hristos:", ns dialogulinterreligios i are originea, ntr-o form instituionalizat, n nfiinareai promovarea micrii ecumenice n cadrul cretinismului, carene cheam i ne invit mereu la unitatea vizibil ntr-o credinunic i o lucrare euharistic unic, exprimat n rugciunea i viaaliturgico-sacramental comun n Hristos, prin mrturia i muncaadus lumii, progresnd spre unitatea comun a Bisericilor i, implicit,10 Petre Andrei, Filosofia valorii, ediia a III-a, Editura Polirom, Iai, 1997, p. 192.11 Mircea Eliade, Istoria credinelor i ideilor religioase, vol. 1, Edituratiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981, p. 9.12 Joachim Wach, Sociologia religiei, traducere n limba romn de FlorinIorga, Editura Polirom, Iai, 1997, p. 49.13 Pr. Ioan Bizu, Viaa n Hristos i maladia secularizrii, Editura Patmos,Cluj- apoca, 2002, p. 228.40 Teologie i Viaa lumii". De fapt, "fundamentul ecumenismului l constituie dialogulposibil ntreinut pe seama existenei unei baze comune i avoinei partenerilor aezai la aceeai mas"".Din perspectiv ortodox, dialogul trebuie purtat i realizat decretini cu certitudinea c Biserica una a lui Hristos este calea sigurcare duce la mntuire i c doar ea posed plintatea mijloacelorde mntuire. Prin dialog, i nu numai, Biserica vrea s cultive semineleCuvntului, bazele adevrului care l lumineaz i l sfinetepe om, religiile constituind pentru cretini o provocare pozitiv dea descoperi roadele Duhului Sfnt, pentru c "a fi n dialog nseamna fi parte integrant a lucrrii continue a lui Dumnezeu n mijloculnostru i al tuturor semenilor notri, indiferent de credina 10r,,16.Desigur,se pune problema din partea cretin dac se poate vorbi deun dialog pe teme doctrinare cu religiile necretine, ns, din aceastperspectiv, se poate spune c reprezentanii cretinismului suntdeschii, n principiu, unui astfel de dialog", dar manifest nc oanumit reticen la dezbaterea concret a doctrinei cretine n faanecretinilor, dat fiind faptul c anumite religii sunt nc "scandalizate"i astzi de misiunea cretin i de prezena lui Hristos n spaiifoarte vaste.Putem spune c dialogul interreligios reprezint astzi nu numaio noutate, ci i o posibilitate sau oportunitate pentru o misiunecretin autentic, o alt modalitate de a face cunoscut cuvntullui Hristos, dar i pentru a promova o convieuire panic ntrereligii, dup prea muli ani de conflicte i de contrapuneri, uneorifcute chiar n numele lui Dumnezeu. Astzi, misiunea cretin idialogul interreligios contribuie la umanizarea i moralizarea globalizriicare, dac folosete numai principiile consumismului, hedonismuluii profitului, risc s distrug demnitatea uman i, implicit,14 Towards a Common Understanding and Vision of the World Council ofCburcbes, n: hup./ /www.oikoumene.org/en/resources/documents/assembly/porto-alegre-2006/3-preparatory-and-background-documents/commonunderstanding-and-vision-of-the-wcc-cuv.html (20.06.2011).1'; Pr. lect. univ. dr. Mihai Himcinschi, Misiune i dialog. Ontologia rnisionara Bisericii din perspectiva dialogului interreligios, Editura Rentregirea, AlbaIulia, 2003, p. 240.16 Pr. dr. Nicolae Achimescu, Religii n dialog, Editura Trinitas, Iai, 2006, p. 16.17 Vezi Diac. prof. E. Vasilescu, Preocupri n teologia ortodox romn n legturcu religiile necretine, n "Ortodoxia", anul 1971, nr. 1, pp. 39-40.Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 41omenirea. Tocmai de aceea, n noul context oferit de dialogul interreligios,.ortodocii vor trebui s vin cu o teologie solid, axatpe esenial, dar nu pierdut n consideraii teologice cu totul specificeOrtodoxiei i strine mentalitii celorlalte confesiuni. Cred cavem o mulime de lucruri de spus, fr s dorim cu orice pre s fimspecifici. Mai bine s selectm ceea ce vrem s spunem i s fimnelei, s fim eficieni cnd vom fundamenta mesajul pe teologianoastr teoretic?".Date fiind provocrile actuale, care nu mai pot fi neglijate sautrecute cu vederea, misiunea cretin trebuie s in seama de ctevaobservaii menite s-i permit viabilitatea. Astfel, misiunea cretinn noul context interreligios trebuie s fie precis i clar, bineargumentat, nsoit de prezena lui Hristos i sfinit de harul DuhuluiSfnt, adic s ofere posibilitatea de a o face inteligibil contemporanilornotri, pentru care s devin o preocupare primordial,cu scopul redescoperirii sensului i finalitii vieii. Preciznd, cretinismulnelege i vede dialogul ca pe o evanghelie, o veste bun la"plinirea vremii" (Galateni 4, 4), o proclamaie misionar i mrturisitoare,un apel mntuitor ctre toi oamenii, deoarece Dumnezeudorete mntuirea tuturor oamenilor, iar planul Trinitii este planulmntuirii n Iisus Hristos prin Duhul Sfnt, care se exprim n diversitateapopoarelor, a culturilor i a religiilor. n acest context, religiileajut la o exprimare mai nuanat a tainei lui Dumnezeu, ntruct"ntlnirea lui Dumnezeu este o experien trit, cea mai bulversantdin cte i sunt date omului s triasc; i nu putem spunenimic despre cel cu care ne ntlnim; iar subiectul care o trietenu-i are iniiativa - mai curnd eti ntlnit, dect ntlneti?". Pe dealt parte, "cutarea logic a lui Dumnezeu presupune o ntlnire prelogiccu El i atunci ntlnirea este, de fapt, o rentlnire, iar descoperireao redescoperire?".18 Dr. Antonie Plmdeal, Mitropolitul Ardealului, Vocaie i misiune cretinn vremea noastr, Sibiu, 1984, pp. 37-38.19 Vasile Tonoiu, Dialog filosofic i filosofie a dialogului, Editura tiinific,Bucureti, 1997, p. 439.20 Pr. Gheorghe Popa, Comuniune i nnoire spiritual n contextul secularizriilumii moderne, Editura Trinitas, Iai, 2000, p. 38.-42 Teologie i Via3. Decalogul dialogului interreligiosOdat ajuni n acest punct, adic la hotrrea sincer de a dialoga,de a fi deschii i de a comunica, la descoperirea diversitiiculturale i religioase a tuturor religiilor, se intr ntr-o nou etap,i anume la respectarea unor principii sau reguli generale de desfurarea dialogului. Aceste reguli nu numai c fixeaz nite granieale dialogului, stabilind limitele fiecruia dintre prile implicate ndialog, dar ofer n acelai timp i atributul de tiinificitate, de rigurozitate,de respectarea crora depinde chiar autenticitatea i profunzimeadialogului. n acest sens, Leonard Swidler ne propunespre meditaie zece reguli fundamentale ale dialogului, care se potconstitui ntr-un adevrat decalog. Aceste reguli sunt:a) Scopul principal al dialogului este de a nelege, adic de aschimba i de a spori percepia i cunoaterea realitii i de a acionaulterior n conformitate cu acestea.b) Dialogul interreligios i interideologic trebuie s fie un proiectbifocal - n cadrul fiecrei comuniti religioase i ideologicei ntre comunitile religioase i ideologice.c) Fiecare participant trebuie s intre n dialog cu total onestitatei sinceritate. i invers: fiecare participant trebuie s-i asumeaceeai total onestitate i sinceritate de care dau dovad parteneriilor.d) n dialogul interreligios, interideologic, nu trebuie s C01TIparrnidealurile noastre cu practicile partenerilor notri, ci, mai degrab,s comparm idealurile noastre cu cele ale partenerilor notrii practicile noastre cu practicile partenerilor notri.e) Fiecare participant trebuie s se defineasc pe sine. i invers,partea interpretat trebuie s fie capabil s se recunoasc n interpretare.D Fiecare participant trebuie s intre n dialog fr nici o propunererigid referitoare la locul n care se afl merele discordiei.g) Dialogul poate avea loc doar ntre egali.h) Dialogul poate avea loc doar pe fondul ncrederii reciproce.i) Din momentul n care intrm ntr-un dialog interreligios iinterideologic, trebuie s nvm s fim mcar n cea mai mic msurautocritici, att fa de noi nine, ct i fa de tradiia noastrreligioas sau ideologic.j) Fiecare participant trebuie, n cele din urm, s ncerce s-Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 43triasc din interior experiena religiei sau a ideologiei parteneruluisu".4. Etica dialogului interreligiosDup nelegerea i acceptarea decalogului prezentat mai sus,dialogul poate ncepe ntre cei doi participani sau parteneri benevolila acesta. Dar aceasta nc nu este suficient, pentru c dialogulcomport i un alt aspect, i anume acela al eticii. Din aceastperspectiv, etica dialogului pretinde urmtoarele:a) Acceptarea egalitii partenerilor de dialog. Aceast egalitatese bazeaz pe faptul c toate persoanele sunt pelerini pe calea spredivinitate i membri ai diferitelor religii care reveleaz Adevrul.b) Transparena motivelor. Pentru a intra n dialog, partenerii nutrebuie s aib scopul convertirii celorlali la propria religie.c) Deschidere fa de diferit, fa de cellalt.d) Dorina de a crete. Dialogul nu poate avea loc n spaiulaproape claustrotob al unei comuniti sau al unei credine nchise.Purificarea i mbogirea propriei credine/religii sunt speranelecomune ale participanilor la dialogul interreligios.e) Angajamentul fa de adevr. Aici se pornete de la premisa cnici o religie nu deine monopolul asupra adevrului, iar toi peleriniise afl n drumul spre adevr.f) O atitudine de rugciune, adic o dispoziie contemplativ asufletului.g) O atitudine de iubire i de speran. Sperana ntr-o mai marearmonie i nelegere este obligatorie pentru o ulterioar pdire ndialog.h) O deschidere spre o critic a religiilor este necesar pentru aputea opri orice form de manipulare a religiei n scopul protejriiintereselor unui anumit grup i a oprimrii altora.i) O pregtire adecvat. Aceasta implic o cunoatere elementar,dar suficient, a siturii culturale i religioase a parteneruluide dialog".21 Leonard Swidler, Dup absolut. Viitorul dialogic al refleciei religioase,traducere n limba romn de Codrua Cuceu, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2002,pp.62-68.22 Matew Vattamattam cmf., Inter-religious dialogue. Afundamental aspect ina propbetic evangelization, n http://www.cmfapostolado.org/IMG/pdf/pgapostolado_encuentros_dimensionprofetica_8va ttamattan. pdf (20.06.2011).-44 Teologie i Via5. Misiunea cretin i dialogul interreligiosn spaiul libertii religioaseRespectarea de ctre toi participanii a decalogului i eticii dialoguluiinterreligios conduce i introduce, inevitabil, ntr-o alt etap,i anume cea a spaiului libertii religioase, unde se desfoar defapt ntreaga misiune cretin. mrturie sincer a cuvntului luiDumnezeu, o propovduire complet i o transmitere credibil i coerenta nvturii cretine nu pot avea loc altundeva dect n interiorullibertii umane i religioase, libertate care trebuie neleasn modul cel mai corect cu putin, n sensul c ea poate oferi oportunitateaoptim a apostolatului propus. Aici se impune precizareac adevrata libertate ne este oferit de Hristos i c numai n interiorulvieii Sale putem realiza o misiune benefic pentru toi ceicare doresc s se mbogeasc cu roadele aduse de Hristos, n timpce libertile promovate o dat cu abdicarea comunismului n spaiulrsritean nu sunt altceva dect noi anse de valorificare a misiuniicretine pe calea dialogului.Actualiznd problematica libertii religioase n noul contextecumenic i interreligios, trebuie punctat faptul c membrii ConsiliuluiEcumenic al Bisericilor au elaborat o definiie a ei, considernd-o un drept uman fundamental", aceasta fiind adoptat la AdunareaGeneral de la Amsterdam (948), ulterior fiind inclus nDeclaraia Universal a Drepturilor Omului: "Orice om are dreptul lalibertatea gndirii, de contiin i religie; acest drept include libertateade a-i schimba religia sau convingerea, precum i libertateade a-i manifesta religia sau convingerea, singur sau mpreun cu alii,att n mod public, ct i privat, prin nvturi, practici religioase,cult i ndeplinirea ritu alu rilor''?' . n acest sens, libertatea religioassusine dorina sincer a tuturor persoanelor de a cuta adevrul ide a oferi mrturie despre acel adevr n conformitate cu adevrulcontiinei lor. Ea include libertatea de a recunoate pe Iisus Hristos23 Towards a Common Understanding and Vision of the World Council ofChurches, n http://www.oikoumene.org/en/resources/documents/assembly/porto-al egre- 2006/3- preparatory-and-ba ckgrou nd -documen ts/ commonunderstanding-and-vision-of-the-wcc-cuv.html 05.04.2011).2.. Declaraia universal a drepturilor omului, art. 18, n http://www.onuinfo.ro/ documente_fundamentale/ declaratia_ drepturilor , om uluil (13.05.2011).Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 45ca Domnul i Mntuitorul i libertatea crestinilor de a oferi mrturiedespre credina lor n El prin cuvnt i fapt".De asemenea, la cea de-a V-a Adunare General de la Nairobi(1975) s-a declarat c .drcptul Ia libertatea religioas a fost i continus fie o preocupare major a Bisericilor membre i a ConsiliuluiEcumenic al Bisericilor. Cu toate acestea, acest drept ar trebuis nu fie considerat ca aparinnd exclusiv Bisericii. Acest drept nupoate fi separat de alte drepturi fundamentale ale omului. Nici ocomunitate religioas nu ar trebui s pledeze pentru propria libertatereligioas, dac ea nu se angajeaz s respecte n chip realcredina i drepturile fundamentale ale altora. Libertatea religioasnu ar trebui s fie utilizat pentru a pretinde privilegii. Pentru Biseric,acest drept este esenial, astfel nct s poat ndeplini responsabilitilecare decurg din credina cretin. Obligaia de a servintreaga comunitate st n centrul responsabilitilor sale?". Ca atare,libertatea interioar a unei persoane trebuie ntotdeauna s respecte,s afirme i s promoveze libertatea altora; aceasta nu trebuie s contravinregulii de aur: "Toate cte voii s v fac vou oamenii,asemenea i voi facei lor" (Matei 7, 12). Cu alte cuvinte, datoria dea promova i respecta libertatea religioas i relaiile armonioasedintre comunitile religioase este o preocupare principal i constanta Bisericii i confesiunilor religioase n activitatea lor rnisionar.Promovarea libertii religioase, de asemenea, nseamn i o contribuieesenial la pace i armonie social i moral. Din aceste motive,instrumentele internaionale, constituiile i legile din aproapetoate naiunile recunosc dreptul la libertatea religioas".25 The challenge of proselytism and the calling to common witness, n http://www.oikoumene.org/resourees/ doeument5/wee-eommissions/joint -working-groupbetween-the-roman-eatholic-church-and-the-wcc/challenge-of-proselytism.html09.03.2011).26 Cf. Breaking Barriers. The 0fficial Report of the Fiftb Assembly of the WorldCouncil of Churches, Nairobi, ed. David M. Paton, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans,1976, p. 106; ef. The report ofthe Orthodox Consultation on .Mtssion andProselytism", Sergiev Possad, Russia, 1995, apud Toioards a Common Understanding..., sursa citat, vezi nota 23.27 The challenge of proserytism and the calling to common witness, n: http://www.oikoumene.org/resourees/doeuments/wee-eommissions/joint-working-groupbetween-the-roman-catholic-church-and-the-wcc/challenge-of-proselytism.html09.03.2011); a se vedea i Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioas i-46 Teologie i Vian acest context, cea de a VI-a Consultaie Academic ntre Iudaismi Ortodoxie, desfurat n perioada 14-15 martie 2007, laInstitutul "Van Leer" din Ierusalim, a avut ca tem principal: "Libertateareligioas i relaia dintre libertate i religie". Dezbaterile dincadrul acestei consultaii s-au ncheiat cu urmtoarele principii comunentre Ortodoxie i Iudaism, care stabilesc cteva linii directoareale dialogului interreligios n interiorul i spaiul libertii religioase:- Libertatea religioas este un drept fundamental, bazat pe adevrulrevelat, conform cruia toi oamenii sunt creai dup chipullui Dumnezeu. De aceea, ea constituie un dar dumnezeiesc i ovaloare fundamental, care trebuie afirmat, respectat i aprat.- Raportul dintre libertate i religie se caracterizeaz prin complementaritate.Nu se poate vorbi de relaie antagonic ntre libertatei religie.- Darul libertii comport responsabilitate. Modul n care omulcontientizeaz i i exprim responsabilitatea are efecte asupra proprieidemniti i determin relaiile sale cu mediul sacral n care triete(familie, comunitate, naiune etc.), De aceea, fiinei umane irevine rspunderea moral de a urmri realizarea binelui i dreptiin societate i de a combate rul sub diversele sale forme de manifestare.- Libertatea responsabil constituie premisa esenial a libertiide exercitare a cultului. Societatea trebuie s recunoasc aceast libertateca drept inviolabil al persoanei umane.- Crearea condiiilor pentru pstrarea identitii religioase a comunitilorconstituie i o rspundere a societii pluraliste, multiculturale.Guvernelor le revine datoria de a recunoate rolul nsemnatal religiei n societate i de a respecta principiul libertii religioase nlegislaie.- Secularismul militant, fundamentalismul religios i pluralismulrelativizant sunt reale obstacole n calea pstrrii identitii religioase.Recunoaterea valorii persoanei umane impune respectareatuturor formelor de exprimare a convingerilor religioase sau seculare,dac acestea nu amenin libertatea religioas a persoanei ia societii".regimul general al cultelor, n http://www.culte.ro/DocumenteHtml.aspx?id=166109.03.2011), precum i Documente internaionale referitoare la prozelitism: provocareaprozelitismului i chemarea la o mrturie comun; alegerea ntre o mrturiecomun i prozelitism, ctre o mrturie n comuniune, Editura Trinitas, Iai, 1998.28 http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_exteme/clialogjnterreligios.html (24.04.2011).-Unitatea lucrrii misionare a Bisericii 47Contientiznd libertatea cu care este nzestrat, Biserica nu refuznimic din ceea ce este adevr i se afl n celelalte religii, nct.atitudinca Bisericii trebuie s evolueze de la anatem la dialog"?',Nu trebuie s uitm faptul c Duhul Sfnt lucreaz i dincolo de granielevizibile ale Bisericii, oferind tuturor posibilitatea ca, ntr-un modcunoscut numai de Dumnezeu, s participe la taina credinei. Deaceea, din perspectiv ortodox, coordonata principal a misiuniicretine n contextul dialogului interreligios este unirea tuturor nintegritatea nvturii apostoli ce i a Tradiiei bisericeti, pentru cnumai plecnd de la aceste izvoare revelate dialogul poate s fie deschisomenirii ntregi, deoarece "Ortodoxia, fiind o sintez a vieii cretineautonom interior, bogat n experiena spiritual, a constituit nepoc, i mai constituie i astzi, pentru Occident, o cale importantpentru a nelege dimensiune a psihic, social i cultural aEuropei orientale'?". n acest sens, n cadrul ntlnirii de la Bucuretia Comunitii Sant'Egidio, din perioada 30 august - 1 septembrie1998, naltpreasfinitul Printe Mitropolit Serafim Joant al MitropolieiOrtodoxe Romne a Germaniei, Europei Centrale i de Nord,a atras atenia: "Oare noi, cretinii, trebuie s nvm de la cei dinafara Bisericii c dialogul este singura cale de rezolvare a diferendelori c numai mpreun putem nfrunta marile ispite care atactemeliile nsei ale credinei? Nimeni nu se poate nchide n autosuficientasa, fiecare cretin, fiecare confesiune are nevoie de toiceilali cretini i de toi oamenii, chiar dac n Biserica sa mrturiseteplenitudinea adevrului. Sau, mai degrab, tocmai pentruc triete n Adevr, se simte responsabil fa de toi semenii si, numanitate. Dac un membru sufer, sufer toate celelalte mdulare.Nimeni nu se mntuiete singur, ci numai n comuniunea semenilorsi, pentru care este dator s-i pun viaa ca i Hristos,,31.29 Arhimandrit lect. univ. dr. Teofil Tia, Rencretinarea Europei? Teologia religiein pastorala i misiologia occidental contemporan, Editura Reintregirea,Alba Iulia, 2003, p. 134 ..00 Damaskinos, Mitropolit al Elveiei, .Misiunea Ortodoxiei n edificarea Europeiunite", n Cardinal ]oseph Ratzinger, Damaskinos, Mitropolit al Elveiei,Motenirea cretin a Europei, trad. rom. de Viorica E. Ungureanu, Editura Trinitas,Iai, 2002, p. 39.31 Vezi Diac. dr. Mircea Alexa U, Oameni i religii. Ultima mare ntlnirereligioas a acestui secol, n "Almanah Bisericesc", Arhiepiscopia Bucureti


Recommended