+ All Categories
Home > Documents > MISCAREA FEMINISTA !!!

MISCAREA FEMINISTA !!!

Date post: 13-Jul-2015
Category:
Upload: raluca-ene
View: 319 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 37

Transcript

Femeia este muzica ratacita n carne. (Emil Cioran n Amurgul gndurilor)

Femeia era la Aristotel o fiin inferioar, o eroare a naturii, un fel de precursor deficitar al brbatului. Ea nu era o creatur raional i nici nu dispunea de capaciti reproductive. Ei nu i putea reveni astfel dect un rol pasiv, complementar: "Aa cum din cei cu deficiene trupeti se pot nate att persoane cu deficiene trupeti ct i persoane sntoase, din femele se pot nate att femele ct i masculi. Femela este ca un mascul cu deficiene trupeti, iar menstruaia este smn, dar nu o smn pur. Pentru c i lipsete sursa vieii... aceast surs a vieii o d numai smna masculului."

Conform genezei biblice, Dumnezeu a creat lumea i brbatul din suflarea sa, femeia fiind nscut din coasta brbatului. Fora creatoare este spiritual i se refer doar la brbat, care capt n Biblie i capacitatea de a gndi abstract, dnd nume plantelor, animalelor i femeii. Brbatul a fost creat dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu, femeia este "altfel". Nu reiese din Biblie dac femeia este o fiin uman "mai perfect", pentru c ea n-a primit nsufleirea suflrii divine. Femeia este partenera i ajutorul brbatului.

Un alt element important n acest context este povestea cderii n pcat. Eva l ispitete pe Adam, dndu-i, la ndemnurile arpelui, s mute dintr-un mr cules din Pomul Cunoaterii.Astfel, ea provoac cderea omenirii din graiile lui Dumnezeu. Ori acest lucru nseamn c femeia este mai pctoas dect brbatul. Femeia este simbolul sexualiti i implicit, al pcatului. Poziia subordonat a femeii fa de brbat este aadar un fapt "lsat de Dumnezeu" i cauzat de acest pcat primordial. "Aa a vzut Adam c trebuie s se uite la partenera sa ca ntr-o oglind, iar Eva a fost avertizat s se supun de bunvoie brbatului din care a fost fcut."

vrsta la care un copil de sex feminin trebuie protejat de lege este de doar 13 ani, dup aceast vrst, fetele sunt libere ca pasrea cerului; soul este tutorele legal al soiei sale,el nu o poate mputernici pe aceasta; tot ceea ce ctig i economisete femeia este proprietatea brbatului su; mama nu dispune de drepturi legale asupra copiilor ei; femeile nu pot face parte din consiliul de familie; n cazul unui adulter comis de femeie, brbatul are dreptul s i ia viaa atunci cnd o suprinde n flangrant delict; femeile nu au nici un drept civil; ele nu au drept de vot la alegerile comunale i politice.

Femeile au jucat un rol important n procesele de schimbare social din Frana secolului XVIII. Revoltele care izbucneau n Frana pe timpul foametei erau conduse n mod tradiional de ctre femei. Femeile ii creaser o ni social n care puteau exercita o oarecare influen cultural, economic i politic. La Paris, breslele precupeelor i ale spltoreselor erau temute pentru puterea lor de expresie. Multe femei au luptat cot la cot cu brbaii lor pe baricade n timpul Revoluiei Franceze. Totui, dorina lor de a fi considerate egalele brbailor nu s-a mplinit. Femeile au rmas n afara drepturilor proclamate.

Acesta a fost contextul istoric n care scriitoarea Olympe de Gouges a formulat "Declaraia drepturilor femeii i ale cetencei". Ea a trimis aceast declaraie Adunrii Generale spre ratificare. Declaraia a trezit interes att n Frana ct i n strintate. n plus, ea a mai elaborat i un "Contract social ntre brbat i femeie" (analog textului lui Rousseau, "Contrat Social"). Ea dorea s nlocuiasc cstoria cu un contract bazat pe drepturi egale. n ceea ce o privea, femeia era deosebit de important prin simplul fapt c acesteia i revenea sarcina de a nate copii. Olympe de Gouges a fost executat de regimul revoluionar al terorii n anul 1793. De abia odat cu apariia micrii feministe ea a fost redescoperit i confirmat n statutul ei de document istoric unic i valoros.

n 1848, n localitatea Seneca Falls din statul New York, Elizabeth Cady Stanton i Lucretia Mott au organizat o conferin pe a crei ordine de zi s-a aflat pentru prima dat discriminarea femeilor. Majoritatea femeilor de la acea ntrunire se implicaser deja mai nainte n micarea pentru drepturile negrilor. Micarea antisclavagist a ascuit contiina femeilor care i-au dat seama acum c i ele erau discriminate. Adeptele micrii pentru drepturile femeii cereau, printre altele: -dreptul de a dispune de proprietatea i veniturile proprii, -dreptul de a primi custodia copiilor n cazul unui divor, -posibiliti mai extinse de a li se aproba divorul, -drepturi legale i economice mai bune pentru femeile divorate, -acces sporit la educaie i la activiti profesionale precum i dreptul de vot.

Primele ncercri ale micrii feministe, aprute pe parcursul secolului XIX, au fost de a ameliora situaia femeilor n domeniul civil i s devine mature legal (divor, custodie, desfiinarea statutului de fiin superioar a brbatului n csnicie etc.). Dreptul de vot nu a ocupat la nceput n revendicrile lor dect o poziie secundar.

Fr dreptul de a se implica n politic, aceste femei se aflau la bunul plac al partenerilor lor de sex masculin i depindeau ntru totul de situaia politic. Partenerii de coaliie i partidele cu renume nu sprijineau idealurile feministe dect atta vreme ct acest lucru le servea satisfacerii propriilor interese.

n consecin, prima micare feminist a insistat din ce n ce mai mult asupra dobndirii dreptului de vot. Feministele s-au asociat n organizaii proprii, autonome sau parial autonome. Aceste femei care s-au impus pe firmamentul vieii publice pot fi mprite n trei categorii distincte:

O grupare eterogen de asociaii de femei, ale cror membre ncercau s impun anumite schimbri ntr-o mai mic msur sau treptat, n cadrul societii burgheze preexistente. n acest caz se sublinia faptul c femeia este altfel i c ea are o cu totul alt misiune n societate dect brbatul. Din aceast categorie fceau parte de ex. asociaiile caritabile cretine care se ngrijeau de femeile srmane, dar i asociaiile liberale de femei i femeile conservatoare.

Aceasta era o categorie relativ restrns de burgheze care se impuneau pentru o transformare radical a societii. Ele au fost fora motorie principal a luptei pentru obinerea dreptului de vot la femei. Aceste femei susineau din rsputeri egalitatea dintre sexe, femeile trebuind s dispun astfel de aceleai drepturi ca i brbaii.Feministele radicale s-au impus i pentru drepturile femeilor dezavantajate social - muncitoarele i prostituatele. Reprezentantele acestei categorii au nfiinat pe timpul Primului Rzboi Mondial "Liga Internaional a Femeilor pentru Pace i Libertate", din care fceau parte femei din toate naiunile implicate la acea or n conflagraia mondial.

Aceasta era gruparea femeilor organizate n mod relativ autonom n jurul micrii socialiste, i mai trziu, al micrii comuniste. Revendicrile principale ale femeilor socialiste corespundeau revendicrilor socialiste mai generale de dup desfiinarea diferenelor dintre clase i a proprietii private asupra mijloacelor de producie. n centrul revendicrilor femeilor socialiste s-a aflat mai nti ameliorarea situaiei economice a muncitoarelor i ridicarea acesteia la nivelul celei de care beneficiau muncitorii (salarii egale pentru o munc egal, acceptarea femeilor n sindicate), mai trziu, la aceste revendicri s-a adugat i dreptul de vot.

Ziua Internaional a Femeilor de la data de 8 martie a fost fixat de adeptele micrii socialiste a femeilor.

Micarea feminist s-a dezvoltat din micarea anti-sclavagist (aboliionist), la care se raliase un numr neobinuit de mare de femei. Aceste femei trebuiau s-i apere revendicrile mai ales n faa bisericii, dar i n cea a ideilor preconcepute formulate de aboliionitii de sex masculin. Tipic pentru micarea feminist din SUA este faptul c aici, femeile albe au luptat alturi de suratele lor de culoare.

n SUA, femeile au cptat drept de vot deplin n anul 1920

Micarea feminist din aceast ar a propus prima reformare a legii electorale nc din 1832. Aceasta urma s democratizeze parlamentarismul englez, refuznd totui femeilor de a participa la scrutinele districtuale i parlamentare. Aa a aprut micarea influent a sufragetelor, care dorea s obin dreptul de vot pentru femei prin intermediul aciunilor publice i al petiiilor. Ea devenit una din cele mai mari micri politice din Anglia dinaintea izbuncnirii Primului Rzboi Mondial. i pentru c guvernul liberal nu a reacionat n nici un fel la petiiile acestei micri, femeile au apelat la aciuni spectaculoase i la distrugeri de proporii. Izbnucnirea Primului Rzboi Mondial a pus ns punct micrii feministe pentru dobndirea dreptului de vot.

Micarea feminist din aceast ar s-a desfurat la nceput sub nsemnul Revoluiei de la 1848. n perioada urmtoare a Restauraiei, femeilor le-au fost retrase unele drepturi fundamentale, precum dreptul de participare la activiti n cadrul unor societi sau de redactare a ziarelor, precum i la orice activitate politic.

Dreptul de vot la femei a fost introdus n anul 1918, dup pierderea rzboiului, de ctre Partidul Social-Democrat.

ROMANIADac odat cu izbucnirea, n 1789, a Revoluiei franceze, femeia iese din spaiul domestic devenind lupttoare egal cu brbatul pentru principiile ntregii societi, reformularea statutului ei social a presupus nc o lung perioad de timp. Dei pn la sfritul sec. XIX locul i rolul ei n societatea european rmn nc marginale, nu nceteaz s evolueze. n pofida persistenei clieelor tradiionale, sub impactul micrii feministe, cu trsturi specifice pe zone i perioade (unii autori au subliniat c nu exist feminism, ci feminisme) inseria femeilor n viaa societilor europene, i dobndirea de drepturi pe diverse planuri, se produce treptat. Feminismul nsui evolueaz de la cel iniial, al egalitii (viznd stipularea n constituie a egalitii de drepturi), la cel al diferenierii i al eliberrii, pn la feminismul radical, lansat n a doua jumtate a sec. XX. Situaia femeii n spaiul romnesc are o serie de asemnri cu cea general-european, dar i o serie de elemente specifice.

Doamna - ctitorPe parcursul Evului Mediu, reprezentantele naltei societi i soiile domnitorilor au prsit adeseori viaa plictisitoare din iatacuri pentru a-i sprijini soii atunci cnd acetia se confruntau cu situaii politice delicate: la romni nu e nici un col de tain unde s se ascund sfioase, femeile. Dimpotriv, Doamna se amestec n toate i, cnd domnul cade, ea e gata s joace rolul su (Nicolae Iorga) .Unele s-au implicat n luptele pentru tron, fie ajutndu-i soii s-l (re)capete, fie sprijinindu-i fiii n lupta succesoral sau chiar n conducerea rii: Ele se ndreapt ctre dregtori i dau mrturia unei judeci ndeplinite. Spun cine e soul, de la care le vine toat puterea, dar fac s scrie cartea domneasc n numele lor. Dedesubt nu e pecetea domnului, ci mica, delicata pecete de inel a doamnei Dintre acestea relevante sunt doamnele Chiajna, Ecaterina Salvaresso, Maria Voichia, Stanca, Ruxandra Lpuneanu, Elisabeta Movil, Puna Cantacuzino sau domniele Elena, Blaa, Rallou.a.

Doamna - sensibilAciunea public a femeii n prima jumtate a secolului al XIX-lea a fost indisolubil legat de cauza revoluionar i manifest n acele familii romneti care au subscris unei educaii n spiritul vremurilor noi (vezi Zoe Golescu, Maria Rosetti sau Cocua Conachi). Raportarea acestora la realiti politice ntr-o permanent schimbare (rzboaiele napoleoniene, Sfnta Alian, rzboaiele ruso-austro-turce, legitimarea Imperiului German ca un centru de putere) a determinat actul de aciune public. Zoe Golescu a mprtit ideea izbucnirii unui nou conflict ruso-turc, care s oblige Marile Puteri s intervin i s clarifice situaia internaional a Principatelor Romne. O privire sumar asupra ndeletnicirilor sale din perioada postrevoluionar ntreine o vie coresponden cu fiii si, are contacte cu secretarul Consulatului britanic din Bucureti, cltorete n Imperiul Otoman i se confrunt cu reprezentantul Puterii protectoare la Bucureti relev faptul c este bine informat despre mersul afacerilor europene i despre oportunitile romneti n acest context. Multe dintre familiile romneti cu stare au ales s-i trimit fetele la studii n ndeprtata strintate, tocmai pentru definitivarea unui profil spiritual armonios.

Doamna - soieO abordare economic a problemei permite surprinderea aspectelor legate de protejarea femeii n calitatea sa de soie n faa abuzurilor soului, n acest sens Codul Civil cuzist valorificnd la un nivel superior prevederile legislative anterioare (Codul lui Caragea sau cel al lui Calimachi). Interogarea factorului social lmurete privitor la carenele perpetuate n educaia femeii (ndeosebi a orenimii i rnimii). Astfel, unul dintre punctele forte ale discursului feminist din a doua jumtate a secolului al XIX-lea a vizat facilitarea accesuluila educaie a fetelor i atenuarea acelor constante educaionale ce le pregteau pe femei exclusiv pentru rolul de soie i mam, idee subliniat de la cel mai nalt nivel: Femeia, centru al familiei i al vieii casnice, motor al sentimentelor celor mai nobile i generoase, a avut i va avea rolul cel mai nalt i mai frumos n societile omeneti ca fiic i ca soie i ca mum (Carol I, cuvntare la premierea fetelor din colile primare i gimnaziale de fete, 1876)

Doamna - revoluionarCvasiindependent din punct de vedere financiar, consumatoare de literatur i de vestimentaie de factur occidental, aceasta a nvat treptat s-i articuleze preteniile fa de societatea la a crei funcionare a devenit prta. Formularea explicit a revendicrilor a fost asumat de diversele asociaii de femei ce au fiinat n epoc. Interesate n svrirea actelor de binefacere ca expresie a cultivrii tradiiei micrii feministe, aceste organizaii au arborat cu timpul stindardul cauzei feministe. Organele de pres aferente au facilitat schimbul de idei, dar i popularizarea discursului.Dintre tipriturile cele mai influente ale perioadei se cuvin a fi menionate Femeia Romn (ntemeiat de Maria Flechtenmacher, 1878 1888), Gazeta Femenin, Familia, Munca (1889), Rndunica (1893), Buletinul Ligii femeilor (1895), Dochia (ntemeiat de Adela Xenopol, 1896), Romnca, Uniunea femeilor romne (1908), Viitorul romncelor, Drepturile femeii (1912). n paginile acestor publicaii, elitele au fost provocate s-i formuleze pertinente puncte de vedere privitor la nevoia de emancipare a femeii romne din toate straturile sociale i s configureze proiecte de reform social adecvate realitilor romneti ale momentului.

Doamna - lupttorLiga Femeilor din Romnia (1894) a fost una dintre multele societi feministe care i-a exprimat deschis intenia de a ntreprinde aciuni n spaiul public, menite s relativizeze locul mult prea restrns rezervat femeilor. Astfel, militantele i propuneau s aduc modificri corespunztoare legislaiei n vigoare, ndeosebi Codului Civil, s conving de necesitatea independenei economice a soiei n interiorul vieii de familie, s se implice n promovarea

femeii instruite n posturi pn atunci rezervate cu obstinaie elementulu brbtesc (avocat, notar, membru n Consiliul de Administraie). Programul a cunoscut de-a lungul timpului importante adnotri, dintr care semnificativ ar fi referina la reclamarea drepturilor politice. O modalitate de cointeresare a factorului politic de decizie practicat d membrele Ligii a fost ncunotiinarea prin petiii adresate Parlamentului despre nevoia stringent de rezolvare a doleanelor lo n primul deceniu al secolului trecut s-a impus, pe lng necesitatea emanciprii culturale a femeii, i recunoaterea apartenenei sale cu drepturi depline la corpul cetenesc (prima romnc care a artat semnificaia obinerii dreptului de vot pentru femeie a fost Eliza Popescu).

Cele mai importante revendicri politice ale feministelor mai ales dreptul de vot au fost pn la urm soluionate. Dup ncheierea celui de-al Doilea Rzboi Mondial, atenia societii s-a concentrat din nou asupra familiei i maternitii soldaii deziluzionai ntori din rzboi trebuiau ngrijii, scderea ratei natalitii trebuia compensat. De abia 60 de ani mai trziu au fost reluate ideile generaiei bunicilor noastre.

Lucrul pe care femeile mai trebuie sa-l invete este ca nimeni nu-ti da putere. Ti-o iei singura!

"Noua" micare feminist (din 1969)Rezultate: Dreptul familiei i al cstoriei a fost supus reformelor n multe ri. Discriminarea i tratamentul inegal al soiilor au fost nlturate parial din spaiul tradiional burghez sau cretin i adaptate realitilor curente. Legea cstoriei (brbatul i femeia au drepturi egale n ceea ce privete exercitarea unei profesii, prototiopul csniciei n care femeia era casnic a fost desfiinat), legea divorului (a fost desfiinat principiul prii vinovate) i dreptul la custodie (binele copilului primeaz). Introducerea de "limite" n cazul avorturilor (avort permis de lege n limita a doisprezece luni de sarcin) - n majoritatea rilor: SUA, Italia, Frana. Reprezentarea egal a femeilor n poziiile cu autoritate sporit . Au fost emise legi care protejeaz angajatele nsrcinate (pstrarea locului de munc).

O misiune important a micrii feministe de astzi este impunerea drepturilor femeii ca o component stabil a drepturilor universale ale omului i popoarelor. Mai mult, trebuie s se aplice sanciuni internaionale mpotriva statelor care nu respect drepturile femeii. Primii pai n aceast direcie au fost fcui prin elaborarea "Acordului pentru nlturarea oricrei forme de discriminare a femeii", n care au fost introduse pentru ntia oar clauze anti-discriminare i n care a fost propus instituirea unui program de nlturare a oricrei forme de discriminare a femeilor. La Conferina Internaional a Drepturilor Omului din 1993 de la Viena, violena asupra femeilor a fost pentru prima oar numit o nclcare a drepturilor omului.

Implementarea acestor tratate i programe de aciune au transprut i unele probleme specifice zilelor noastre. Platforma de aciune de la Beijing a fost criticat sever la scurt timp dup ce a fost adoptat. Cca. 50 de state islamiste i o serie de ri catolice din America Latin, precum i Vaticanul, Libanul i Malta s-au ridicat mportiva

pasajelor care stipulau "libertatea sexual". Mai mult, aceste state sau declarat mpotriva punctelor care prevedeau luarea de ctre state a unor msuri care s penalizeze avorturile ilegale. Astzi, forele conservatoare i fundamentaliste motivate religios sunt cei mai nverunai contestatari ai drepturilor universale ale femeii. Mai ales unele state islamice precum Iranul, Sudanul etc. adopt o poziie n detrimentul profund al drepturilor femeii, iar n alte ri precum Algeria, Turcia i Egiptul, influena fundamentalitilor a crescut n ultimile decenii. i fundamentalitii cretini dispun de o putere considerabil de lobby, ca de exemplu n SUA, unde pe parcursul ultimilor ani muli medici specializai n avorturi au fost ameninai de radicalii "aprtori ai vieii", unii dintre acetia fiind chiar ucii. Principala misiune a femeilor este astfel de a aciona comun

Ce au n comun actrita Marilyn Monroe, cantareata Edith Piaf, eroina Ioana D'Arc, regina Cleopatra a VII-a, spioana Mata Hari, prinesa Diana, actrita Grace Kelly, pictoria Frida Kahlo, politicianele Dolores Ibrruri si Indira Gandhi, scriitoarele Virginia Woolf, Emilia Pardo Bazn si Carmen Martn Gaite, sau Marie Curie? Fiecare dintre ele s-a remarcat n domeniul su de activitate, unele ntr-o vreme n care femeile, n general, nu se prea gndeau la niciun fel de ocupaie sau meserie, n afar de ngrijirea casei i creterea copiilor. Fiecare dintre ele a rmas n amintirea i n contiina public, iar numele lor nu vor putea fi terse prea uor din istoria omenirii.

Edith Piaf

prinesa Diana

Gabrielle "Coco" Chanel s-a nascut pe 19 august 1883 si sa stins in 1971, an in care juca rolul principal in absolut tot ce facea. Chanel a reusit sa raspunda nevoilor latente ale societatii, de a creea o noua viziune asupra femeii. Moda sa a produs o revolutie. Ea a eliberat femeia din corsete si jupoane, creand haine mult mai practice care accentueaza feminitatea si eleganta in acelas timp. Haine potrivite noului rol al femeii, care nu mai este doar "papusa sotului", ci un individ activ din punct de vedere social.

Femeile care doresc sa fie egale cu barbatii duc lipsa de ambitie.


Recommended